83. schôdza

1.2.2023 - 17.2.2023
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Uvádzajúci uvádza bod

1.2.2023 o 17:56 hod.

PhDr. PhD.

Jaroslav Naď

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Uvádzajúci uvádza bod 17:56

Jaroslav Naď
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne, vážený pán predseda.
Vážení kolegovia, ako to už býva nepekným zvykom u pána Fica alebo pána Blahu, oni prídu, nakydajú a potom utečú, ale ja som si povedal, že však čo by som nevyužil ten priestor, aby som zodpovedal na tie otázky, ktoré oni vzniesli, aspoň kvôli záznamu, kvôli tým z vás, ktorí ste tu a zaujíma vás reálne tá agenda, a tiež kvôli tomu, aby som uistil pána Fica, lebo ten povedal, že on dáva otázky a nedostáva odpovede. Realita je taká, že ešte ani jedenkrát sa nestalo, že by položil nejakú otázku a nedostal by odpoveď, čiže klamal. Ale to je jedno, idem sa trošku povenovať tomu, čo hovoril.
V prvom rade pán poslanec Fico ma nazval presne štyrikrát a následne aj pán podpredseda Národnej rady Blanár ma trikrát alebo štyrikrát nazval ministrom v demisii. Myslím si, že pán Fico ako právnik, ktorý sa hrdí tým, že je právnik, by mal vedieť, že nie som ministrom v demisii, ale som dočasne povereným ministrom. To iba preukazuje tie úžasné právne kvality, ktoré pán Fico má. Ministrom v demisii bol napríklad Miro Lajčák, keď bol SMER pri vláde. To bol ten človek, ktorý sa už nedokázal na Fica s Blanárom, pardon, s Blahom pozerať a radšej dal demisiu sám. To bol minister v demisii. My sme dočasne poverená vláda. Čiže keď už chcel byť akože uštipačný, tak nech si to aspoň naštuduje a doučí sa, možno na tej policajnej akadémii, či kde to dostal tú docentúru, mu to nepovedali.
Čo sa týka jeho toľkokrát spomínaného stretnutia s veľvyslancami, ktoré dnes mal, ja mu môžem povedať teda úplne jasne, čo si o ňom tí veľvyslanci myslia. Myslia si o ňom, že je to druhý Lukašenko, že je to Putinov poskok, že je to človek, ktorý absolútnym spôsobom zlyhal v zahraničnopolitickej orientácii, a zároveň si o ňom úplne jednoznačne môžu myslieť to, čo si, to, čo on prejavuje v súvislosti napríklad s naším spojencom z Nemecka, ktorých ozbrojené sily on nazýva Wehrmacht, fašistickú, resp. nacistickú armádu. Presne na to reagovali aj diplomatickou cestou predstavitelia nemeckej ambasády. Robert Fico jednoducho už nemá absolútne žiaden rešpekt a žiaden priestor v žiadnej normálnej krajine. S ním sa, sú ochotní bratať už len Rusi a Bielorusi a Kubánci a Iránci. Takže nech nám on nehovorí o tom, ako on úžasne komunikuje so všetkými. Nie, nekomunikuje. Dostáva síce spätnú väzbu, ale tá je taká, že tú nám, samozrejme, on nepovie.
Čo sa týka toho úžasného uznesenia, ktoré navrhol Robert Fico, položil tam niekoľko otázok. V prvom rade mi príde nemiestne, aby pri hlasovaní o mandáte, aby mohli spojenci prísť brániť našu vlasť, sa tu dávalo nejaké ďalšie uznesenie. Ale aby si pán Fico nemyslel, že sa, že odmietam túto diskusiu, tak mu odpoviem na tie otázky, ktoré mal. A, ale zároveň vás prosím a žiadam, vážení kolegovia, kedykoľvek každému jednému z vás odpoviem na akúkoľvek otázku, ale, prosím, naozaj nezahlasujte za uznesenie, s ktorým prišiel SMER. Je to len politikárčenie a nebude to dobrý signál ani voči našim spojencom.
Ale k samotným veciam, S-300. Pán Fico tu opakovane tvrdil a potom aj pán poslanec Ďurica, škoda, že ani ten tu už nie je, ale obidvaja tvrdili, že tá S-300, ktorá bola vo vynikajúcom stave. Ja sa pýtam pána Fica, prečo teda s Výbohom, so zbrojárskym oligarchom, išiel do Moskvy lobovať za to, aby Výboh mohol opravovať tú S-300. Prečo? Keď bola naozaj v dobrom stave, tak sa pýtam, prečo išiel s Výbohom lobovať k Putinovi, aby ju mohol Výboh opravovať. No preto, lebo bola v katastrofálnom stave a iba dve krajiny na svete vedeli tú S-300 opraviť. Rusi a Ukrajinci. Putin bol ochotný, Výboh tam videl ako biznis a Fico tam videl groše, tak išli do Moskvy spoločne, ale na Ukrajinu nešiel ten Fico lobovať, do tej druhej krajiny. S Rusmi to už nevedeli spraviť, lebo firma sa dostala na sankčný zoznam v roku 2014 a na Ukrajinu ten Fico nešiel a tá S-300 jednoducho nebola použiteľná. A otázka bola, že prečo potom o tri týždne bola použiteľná, keď sme ju nasadili. Nuž preto, lebo Ukrajina bola schopná si ju opraviť a v momente, jak sme ju dali, tak ju dala do svojej fabriky a dokázala ju sprevádzkovať. Preto bola schopná.
Čo sa týka migov, otázka pána Fica bola, že či bolo urobené nejaké rozhodnutie o presune migov na Ukrajinu alebo niekde inde. Nie, nebolo. Urobili sme rozhodnutie o uzemnení tých lietadiel, ale keď sa na tom dohodneme s našimi spojencami a s Ukrajinou, tak urobíme rozhodnutie aj o presune migov-29 na Ukrajinu. Zatiaľ také rozhodnutie urobené nebolo. Zároveň ale platí, že opäť pán Výboh sa nabaľoval na udržiavaní tých lietadiel ako-tak letuschopných, mimochodom, každé štyridsaťtri minút malo to lietadlo chybové hlásenie. Každých štyridsaťtri minút malo lietadlo MiG-29 chybové hlásenie. To bola tá úžasná abonentská dohoda, ktorú SNS-ka a SMER uzatvorili za pomoci Výboha s Rusmi. Každých štyridsaťtri minút sme ohrozovali život pilotov, ktorí lietali na migoch-29, kvôli Ficovi a kvôli Dankovi. A ich biznisom, ktoré mali cez Výboha.
Čo sa týka Patriotov, v otázke, ktorú tuto pán Fico vo svojom uznesení, ktoré navrhuje, kladie; už samotná otázka je chybná, lebo hovorí o tom, dokonca ešte to povedal, že mu to americký veľvyslanec potvrdil, to som sa zabavil, že prečo dve batérie amerických Patriotov odchádzajú. Nikdy tu neboli dve batérie amerických Patriotov. Je tu stále jedna batéria amerických Patriotov. Okrem toho sú tu dve nemecké batérie. Čiže keď už chcel mať taký ako zásadný vstup do tej diskusie, aspoň si základné vedomosti mal načítať. A tá jedna batéria amerických Patriotov je stále na letisku Kuchyňa a bude tu minimálne do mesiaca marec. A keď schválite tento mandát, ktorý som dnes tu navrhol Národnej rade, tak ešte pred tým, ako tá americká jedna batéria Patriotov odíde, sem prídu Taliani so systémom protivzdušnej obrany. To znamená, vôbec sa nezníži ochrana nášho vzdušného priestoru. Práve naopak, okrem, v porovnaní s minulosťou, kde sme mali jednu naozaj na polovicu pokazenú S-300, mimochodom, sú o tom papiere, nie je tu pán poslanec Ďurica. Inak ja si ho vážim, lebo v tých obranných otázkach naozaj máme veľmi rozumnú diskusiu. A musím povedať, že sú papierové dôkazy, kde samotní vojaci písali, že je to chybové, že sa to kazí, že to treba okamžite modernizovať, lebo to nefunguje dobre a nemôže to byť používané. Čiže namiesto tohto jedného zariadenia máme dnes tri najnovšie modely systému protivzdušnej obrany Patriot, ktoré by stáli asi tri miliardy eur. A áno, budú sa rotovať. Teraz odídu Američania, prídu Taliani, potom možno odídu Nemci a príde niekto iný, ale naši spojenci nám budú strážiť naše nebo. A mimochodom, tých Talianov, robíme všetko pre to, že keď budú nahradzovať Američanov, tak nepôjdu do Kuchyne na letisko, ale pôjdu do Prešova, aby chránili bližšie východnú hranicu. Ja sa pýtam, ako zabezpečil pán Fico východnú hranicu. Tým, že pri Nitre bola S-300 uložená v garáži? Ako? Nijako, priatelia, nijako.
Potom sa pýtal pán Fico na to, ako dlho nám budú Česi a Poliaci chrániť vzdušný priestor. Budú nám ho strážiť do momentu, kým neprídu F-16 z Ameriky. Môžem vás informovať, že prvé vyrobené kusy budú v septembri, októbri tohto roka, tohto roka, ale bude prebiehať výcvik technikov a pilotov na tých našich strojoch ešte v Amerike a začiatkom alebo v prvom kvartáli roku ´24 prídu prvé stroje na Slovensko. A požiadali sme našich spojencov Nemcov a Polia... pardon, Čechov a Poliakov a k tomu nás, nám ponúkli možnosť aj Maďari, a ja budem veľmi rád, keď sa to dotiahne do konca, aby nám tieto tri krajiny do konca roku ´24, keď už budú tu aj zabývané tie F-16 a naši piloti budú schopní to robiť sami, tak dovtedy, aby nám to, aby nám to nebo strážili tieto tri krajiny. Vyšehradská štvorka v obrane naozaj funguje a dovolím si povedať, či sa na mňa hnevá, alebo nehnevá pán Fico, bola to chyba vlády, kde bol SMER, že bola podpísaná taká zmluva, že nám meškajú dva roky tie F-16. Bez penále, bez ničoho. Tak podpísali zmluvu. A mimochodom, s nulovým zapojením slovenského obranného priemyslu. A zároveň, keď sme už vtedy hovorili, keď kupovali tie F-16, že nestihnú to urobiť v stanovenom termíne, tak sme hovorili, ale nepodpisujte tú abonentskú dohodu na migy. Migy uzemnite a poproste Čechov, Poliakov alebo Maďarov, nech nám strážia nebo, a vtedy hovorili, že by to stálo minimálne 50 mil. eur ročne. A ja vám teraz hovorím, že sme to vyrovnali, vybavili za nula eur ročne. Za nula eur. Nič. Česi, Poliaci nám bezodplatne strážia naše nebo. Je alebo nie je to výhodné? Je alebo nie je to dôkaz nášho spojenectva a nášho partnerstva v rámci Vyšehradskej štvorky?
Ďalšia otázka bola, kedy prídu Leopardy 2A4, namiesto tých tridsať BVP-čiek, tridsať BVP-čiek, ktoré boli uložené v zásobách, tie sa reálne nepoužívali. BVP-1 je zo 70. rokov. Tie sme posunuli na Ukrajinu a za to sme dostali 15 Leopardov 2A4 z 90. rokov, tanky, a zatiaľ tu máme jeden kus, presne, ako to bolo v zmluve dohodnuté v decembri, a od marca budú chodiť dva každý mesiac. Až kým ich tu bude 15. Všetci aj všetky krajiny v NATO mi gratulovali, akú som urobil dohodu s Nemcami, že za tridsať BVP-1 bez modernizácie, v takom stave, ako boli, dostávame pätnásť tankov Leopard 2A4; podotýkam, po generálnej oprave. Lebo ďalšia otázka bola, že v akom stave sú. Preto sem prichádzajú postupne, lebo ich postupne generálkujú vo firme, ktorá ich vyrábala. A áno, jedinú vec, ktorú na tom musíme urobiť, je to, že si tam dáme utajovaný komunikačný systém, lebo my máme svoju sieť utajovanú komunikačnú, tak tam nebudeme mať predsa nemecké zariadenia. Takže to je naozaj veľmi výhodná záležitosť.
A teraz otvorene hovorím, keď sa nám podarí získať za tridsať T-72, ktoré ešte máme tankov, tridsať Leopardov, bez problémov tých tridsať T-72 budem navrhovať, aby bolo poslaných na Ukrajinu, ak za to príde tridsať nemeckých Leopardov plne kompatibilných v rámci NATO. Sú modernejšie, sú lepšie, sú po generálke.
Mimochodom, štyri tanky boli prevádzkyschopné, keď sme preberali túto vládu. Štyri. Tuto hovorí pán Fico niečo o tom, že v akom stave sú naše tanky? Štyri boli prevádzkyschopné. A keď si pamätáte, tí, ktorí ste sledovali tú takú veľkú prehliadku ozbrojených síl v Banskej Bystrici, tak z tých štyroch sa ešte jeden pokazil počas prehliadky. Toto je, toto je dôkaz toho, ako Ficovi záležalo na obrane našej krajiny.
Ďalšia otázka, ktorú mal... (rečník sa pozrel do svojich podkladov), aha, áno, že chcel by vedieť, že čo všetko sme dali Ukrajine. Pani Vorobelová tu sedí, poslala si otázku v zmysle zákona 211, dostala odpoveď. Aj to zverejnila v nejakom blogu, myslím, v Pravde. To znamená, ak by platilo to, čo tvrdil pán Fico, tak by ona povedala teraz, že ale vy ste mi na to neodpovedali. Ale my sme jej na to odpovedali. Jednoducho, či sa nám niekto, či sa to pánovi Ficovi páči alebo pánovi Blahovi, alebo nepáči, my v tomto konáme transparentne. Konáme v tom presne tak, ako sa na tom dohodneme s Ukrajincami alebo s našimi spojencami, ako rozhodne vláda, a jednoducho na tomto niet čo ani právne, ani obsahovo vyčítať. Lebo našu obranyschopnosť sme nijakým spôsobom neznížili, práve naopak.
Pán Kamenický, ani ten tu už nie je, vo svojom vystúpení povedal, že ostali už len dva granáty v našich skladoch. Nuž, poviem vám to úprimne, vážení priatelia a kolegovia. Dva granáty boli v takom hroznom stave, že za vlády Roberta Fica zabili nevinných ľudí, ktorí ich uprav... chceli skontrolovať v tých skladoch. Dva granáty vybuchli za vlády Roberta Fica. A zabili ľudí. V takom stave mali oni muníciu. A my sme naozaj teraz poskytli Ukrajincom muníciu, ktorú už by sme my nepoužili. A áno, mala svoj vek, ale pre Ukrajincov bola dobrá. Ale keby sme ju neboli poskytli Ukrajincom, tí by sa nemohli brániť, nedostali by to, čo urgentne potrebovali, ale zároveň my z našich daní, naši občania by museli neskôr platiť za likvidáciu tej starej munície alebo za jej predĺženie života. A to boli desiatky miliónov eur. Taká je pravda.
A potom tu ešte pán Fico povedal, že aký je plán, sa pýtam, Európskej únie. Veď sú tu krajiny, ktoré nedávajú vojenský, alebo nepomáhajú Ukrajine, nedávajú vojenský materiál. Ja si pamätám, keď používal aj on, aj Blaha Bulharsko. Lebo Bulharsko tvrdilo, že nedáva, a teraz sa to už dostalo von, že Bulhari dávali skoro najviac zo všetkých, len to jednoducho tajili. A v jednom vyjadrení, myslím, že zástupcu náčelníka generálneho štábu Ukrajiny to povedali, že niekoľko týždňov išli prakticky len na muníciu z Bulharska. Toľko jej dodali Bulhari.
A potom tu bol druhý príklad, že maďarský premiér. A vie pán Fico alebo pán Blaha, že ukrajinskí vojaci sú cvičení v Maďarsku? Nie, jednoducho, priatelia, akože zase nenechajme sa tu opíjať rožkami. Každý si v tom nájde to, čo chce.
Raz si pani poslankyňa Vaľová, myslím, v tom našla to, že my sme zodpovední za tisícky ukrajinských životov tým, že pomáhame Ukrajine, ale zároveň tu pán Blaha v tom povedal, že čo tie ukrajinské životy, však to sú fašisti. Je to veľmi nechutné, čo robia. Veľmi nechutné, čo robí strana SMER. Ja sa nečudujem, že to robí REPUBLIKA a kotlebovci, to sa, to som nejak čakal. Ale Robert Fico, synonymum jadra Európskej únie, pamätáte si to? My sme jadro Európskej únie. Dnes je na hanbu a Európska únia ho odkopla.
A Peter Pellegrini má veľkú šancu teraz ukázať, že nepatrí do toho istého balíka. Lebo pri zmluve o obrannej spolupráci s USA padol presne do tej istej žumpy. Presne do tej istej žumpy.
Že ako si, pán Dostál, ty, pán poslanec, si hovoril o tom, že ako si asi ten Fico predstavuje to rokovanie. No ja ti poviem, ako si predstavuje to rokovanie. Sadol by si s Výbohom a s Putinom a dohodli by si bakšiš. To je jediné rokovanie, ktoré on si vedel preukázať za celé obdobie, keď bol predsedom vlády. Ale žiadne mierové rokovania by on neviedol, lebo jednak by ho nikto neakceptoval a jednak, keby tu bol dnes, tak by konal presne tak, ako koná 70 krajín sveta. Pomáha Ukrajine, lebo jednoducho je to správne. Lebo ani Fico napriek tomu, že dneska hrá tu nejaké divadlo aj s Blahom, by nechceli vidieť ruské tanky a ruské delá a ruské bojové vozidlá a ruských vojakov niekde vo Vyšnom Nemeckom na hranici. Lebo to by bola alternatíva, keby sme nechali Ukrajinu napospas agresii Ruska. Niežeby nebola vojna. Neboli by Ukrajinci, keby nedostávali pomoc. Lebo by ich Rusi vyhladzovali. Čo robili aj so svojimi občanmi v histórii a čo robili aj s inými, Poliaci by o tom vedeli rozprávať.
A keď už tu teda pán Blaha o toľke... o tej Červenej armáde hovoril, a teda, že som nazval predstaviteľov Slovenského Hnutia Obrody a ruských agentov z ambasády, ktorí boli v Poltári na oslave mieru, že som ich nazval háveďou? Háveď sú naničhodní ľudia. Ja sa pýtam: Načo tu boli tí ľudia, ktorí tam prišli sa bratať a mier... hovoriť o mieri s ľuďmi, ktorí dennodenne a ešte v ten deň, keď zabili 50 nevinných ľudí útokom na obytný dom? Títo ľudia dostávali dekrét od primátora Poltáru. To je normálne? Prečo tam neboli pozvaní Ukrajinci? Prečo tam neboli pozvaní Bielorusi, Kazasi, ktorí takisto umierali za obranu, za oslobodenie nášho územia? No preto, lebo to bola akcia riadená ruskou ambasádou so všetkými extrémistickými organizáciami, ktoré na Slovensku pôsobia aj s prepojením na politické strany. No preto. A áno, to je háveď. Či sa to niekomu páči, alebo sa mu to nepáči.
Pán Urban sa ma opýtal, že prečo by tí Rusi zaútočili na Poľsko alebo prečo by zaútočili na Slovensko. A prečo to urobili v roku 1968? A prečo to urobili v roku 1939, keď napadli Poľsko? A prečo teraz napadli Ukrajinu? Nuž preto, lebo Putin nemá iný zámer, len obnoviť impérium silou-mocou, nech to stojí koľkokoľvek, stotisíc, dvestotisíc ruských životov, o tých ukrajinských ani nehovorím. Lebo jemu to je jedno, lebo ľudský život preňho nemá absolútne žiaden zmysel. Ale my hádam sme iní? Nie? A my hádam budeme pomáhať tým Ukrajincom, aby sa mohli brániť. Lebo oni sú napadnutí. A my nie, nie, my nechceme poraziť. Lebo pán Urban povedal, že Rusko sa nedá poraziť. My ho nechceme poraziť. To on chce poraziť Ukrajinu. Ale my chceme, aby Rusi vypadli preč z ukrajinského územia. Lebo tam nemajú čo robiť. A keď sa toto stane, tak v tom momente skončí vojna. Netreba žiadne siahodlhé mierové rokovania. Keď posledný Rus vypadne z Ukrajiny, tak môže byť mier okamžite.
Lenže tuto počúvame nejaké, nejaké smiešnosti typu, že však nech sa tí Ukrajinci dohodnú s Rusmi. A čo sa majú dohodnúť? Ako keby nás napadli, prepáčte, Ukrajinci, že taký príklad dám, ale keby nám po Košice zobrali územie Ukrajinci, tak my im povieme, však keď sa stiahnete len po Michalovce, tak je to okej, uzavrime mier? To toto my chceme od tých Ukrajincov? Však to je choré.
Celá chorá je táto zahraničná politika a táto, táto hra, toto divadelné prestavenie, ktoré tu smeráci robia. Úplne že, úplne že nechutné. Nehodné 21. storočia, nehodné toho, že sa bavíme o tom, že chceme zabezpečiť mier a bezpečnosť našej krajiny.
Pán podpredseda Blanár, vy ste spomínali pápeža. Ja vám hovorím citáciu pápeža Františka, ktorý jednoznačne odsúdil Rusov. Jednoznačne odsúdil Rusov. Lebo oni sú agresor. A my by sme jednoducho mali pomáhať, vážení kolegovia, krajine, ktorá je obeťou agresie. Či sa to niekomu páči, alebo sa mu to nepáči, mne to je jedno, dokedy budem ministrom povereným v tejto vláde, dovtedy budem robiť všetko pre to, aby sme Ukrajincom pomohli. Lebo to, že Ukrajinci dnes trpia, tak ako povedal náš náčelník generálneho štábu, to nám dalo čas, aby sme sa pripravili na to, čo by Rus mohol robiť neskôr. Ale môžeme byť v situácii, keď tu tento čas nebudeme mať. A preto potrebujeme mať dobré, kvalitné ozbrojené sily vrátane kvalitných aktívnych záloh, vrátane boja proti hybridným hrozbám a vrátane spojencov na našom území, ktorí nám pomôžu.
A keď sa pán Blaha tak bál tých Američanov, že budú znásilňovať slovenské ženy, tak teraz by mal byť v postrehu veľkom, lebo tí Taliani, ktorí sem prídu, môžu byť naozaj fešáci.
Ďakujem veľmi pekne, prajem všetko dobré.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

1.2.2023 o 17:56 hod.

PhDr. PhD.

Jaroslav Naď

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:56

Juraj Blanár
Skontrolovaný text
Pán spravodajca Mihalik, máte záujem o záverečné slovo? Nech sa páči.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

1.2.2023 o 17:56 hod.

Ing.

Juraj Blanár

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vstup predsedajúceho 18:19

Marcel Mihalik
Skontrolovaný text
Ja len chcem uviesť, hlasovanie zajtra o jedenástej hodine.
Skryt prepis

Vstup predsedajúceho

1.2.2023 o 18:19 hod.

PaedDr. Ing

Marcel Mihalik

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 18:20

Eduard Heger
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne, pán predsedajúci.
Vážené pani poslankyne, vážení páni poslanci, veľmi stručne. Je to veľmi krátka, dá sa povedať, jednostranová novela, ktorou len dávame vlastne do poriadku alebo meníme tú situáciu tak, že pokiaľ bol covid, tak sme vlastne zrušili tie limity 5 000 a 15 000 a teraz to vlastne dávame do pôvodného stavu spred covidu, takže preto tam v čl. I vlastne máte úpravu, ktorá vyníma z toho mimoriadnu situáciu. A taktiež v čl. II... to je pri zákone, pri zákone o obmedzení platieb v hotovosti. Čo sa týka čl. II, tak ten je zákon o centrálnom registri účtov, kde posúvame z 1. januára účinnosť 1. januára 2023 na 1. júla v roku 2023.
To sú jediné zmeny, ktoré sú súčasťou tohto zákona, a preto vás prosím o podporu.
Ďakujem veľmi pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

1.2.2023 o 18:20 hod.

Ing.

Eduard Heger

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 18:22

Marián Viskupič
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo, pán predsedajúci.
Vážený pán poverený premiér, vážené kolegynky, kolegovia, dovoľte mi, aby som v zmysle § 73 ods. 1 rokovacieho poriadku Národnej rady vystúpil v prvom čítaní ako spravodajca k uvedenému návrhu zákona.
Predseda NR SR posúdil uvedený návrh podľa § 70 ods. 1 zákona NR SR o rokovacom poriadku a podľa legislatívnych pravidiel a zaradil ho na rokovanie 78. schôdze Národnej rady Slovenskej republiky.
Návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Zo znenia uvedeného návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady navrhujem, aby návrh zákona prerokovali výbor pre financie a rozpočet a rovnako aj Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky. Za gestorský výbor navrhujem výbor pre financie a rozpočet. Zároveň odporúčam, aby výbory uvedený návrh zákona prerokovali do 30 dní a gestorský výbor do 32 dní od jeho prerokovania v prvom čítaní na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky.
Pán predsedajúci, prosím, otvorte rozpravu k uvedenému návrhu zákona. Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

1.2.2023 o 18:22 hod.

RNDr. Ing.

Marián Viskupič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 18:22

Marián Viskupič
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo, pán predsedajúci. Tak ešte raz, vážený pán poverený premiér, kolegynky, kolegovia, som veľmi rád, že konečne riešime problém, na ktorý som dlhodobo upozorňoval, posledne tu v pléne pri rokovaní o rozpočte, keď som sa pána Matoviča, vtedy ešte ministra financií, pýtal, kedy skončí jeho vlastná doba kešu. V mimoriadnej situácii je totiž nastavená, zas pozastavená platnosť zákona o obmedzení platieb v hotovosti, a teda je možné zaplatiť akúkoľvek sumu v hotovosti. No, a teda mimoriadnu situáciu v súvislosti s covidom tu máme v platnosti už vyše tisíc dní. Tisíc dní v kuse.
Pre úplnosť, samozrejme, musím povedať, že od 26. 2. 2022 máme vyhlásenú aj ďalšiu mimoriadnu situáciu v súvislosti s vojnou na Ukrajine. V tejto oblasti nemám úplné informácie, ale pocitovo som presvedčený, že po jedenástich mesiacoch by sa už mimoriadna situácia mala, mohla preklopiť do štandardného módu fungovania a tiež by mohla byť teda ukončená. Princípom mimoriadnych situácií by totiž malo byť zvládnutie nejakej novej hrozby, nastavenie systému fungovania štátu a všetkých procesov a následne čo najskoršie zrušenie mimoriadnej situácie a návrat k normálnej situácii v krajine.
Čo sa týka covidu, tam som tiež presvedčený, že mala byť alebo malo byť už dávno rozhodnuté o jej ukončení, čo by teda znamenalo v tomto prípade, že situáciu, ktorú riešime týmto návrhom zákona, vlastne by zanikla. Pretože tá, vlastne zanikol by ten dôvod, zanikla by mimoriadna situácia a obnovil by sa vlastne, obnovila by sa platnosť zákona o obmedzení hotovosti.
Ale teda dobre, ak máme obidve mimoriadne situácie stále v platnosti, tak si myslím, že, rovnako ako pán premiér, že tu všetci v rokovacej sále, ale aj všetci občania vnímajú, že nie je opodstatnenie, aby mimoriadna situácia zakladala opodstatnenie hotovostných platieb v neobmedzenom rozsahu. Toto totiž jednoznačne treba povedať, že zásadne uľahčuje situáciu podvodníkom alebo podsvetiu. Preto samotnému návrhu zákona, ktorý preruší túto väzbu, vlastne zákona o obmedzení platieb v hotovosti na mimoriadnu situáciu, nie je čo vytýkať okrem teda toho, že neprišiel podstatne skôr. Toto považujem za chybu vtedajšieho ministra financií Igora Matoviča.
Už len taký exkurz do minulosti. Toto zlyhanie alebo chybu chcel nahradiť na konci minulého roka pokusom o skrátené legislatívne konanie, čo by bol, samozrejme, ďalší a zasa opačný a zbytočný extrém. Takže následne prevládol zdravý rozum, vláda žiadosť o skrátené legislatívne konanie stiahla, takže dnes rokujeme v štandardnom režime.
Ako aj uviedol už pán premiér, návrh zákona v čl. II rieši aj ďalšiu potrebnú zmenu, posun uvedenia centrálneho registra účtov do prevádzky o pol roka neskôr.
Záverom, zákon má teda našu podporu, ako som povedal, nie je mu čo vyčítať a budeme hlasovať za jeho posun do druhého čítania.
Ďakujem pekne za pozornosť.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

1.2.2023 o 18:22 hod.

RNDr. Ing.

Marián Viskupič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:25

Ondrej Dostál
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pán poslanec Viskupič, no, ja nejdem špekulovať o tom, či je, alebo nie je mimoriadna situácia či už vo vzťahu k Ukrajine, alebo vo vzťahu ku covidu ešte stále potrebná. Naozaj to navodzuje dojem, že keď niečo trvá tak dlho, tak nie je isté, že to má byť mimoriadna situácia, ale myslím si, že to nie sme teraz v rámci tejto rozpravy my dvaja kompetentní posúdiť. Ale súhlasím s tým, že, na čo si poukázal, že vláda sa pokúsila riešiť to skráteným legislatívnym konaním a pôvodne som uvažoval, že sa prihlásim aj do rozpravy, ale teda využijem na to faktickú poznámku, aby som položil rečnícku otázku, že prečo až teraz, že prečo sme si to doteraz nevšimli, prečo takáto iniciatíva, na ktorej, myslím si, že bude absolútne všeobecná zhoda a nikto nebude namietať, možno okrem nejakých priateľov doby kešu, prichádza, prichádza až teraz. A teda kladiem to síce ako rečnícku otázku, ale keďže je tu pán premiér, tak tajne dúfam, že možno by som na ňu mohol dostať aj odpoveď.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

1.2.2023 o 18:25 hod.

Mgr.

Ondrej Dostál

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:26

Marián Viskupič
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne.
Tak ja budem reagovať tak, ako som v podstate aj úvodom môjho vystúpenia povedal. Dlhodobo som upozorňoval vlastne na tento problém, že z dôvodu mimoriadnej situácie je pozastavená platnosť obmedzenia, teda hotovosť, platieb v hotovosti. No, ono to malo vlastne stále rovnakú príčinu, ktorá nás vo finále doviedla k tomu, že teda všetci teraz hovoríme, že poverená, hej, poverený premiér, poverený minister. No jednoducho, proste s Igorom Matovičom sa nedalo veľmi komunikovať, nedalo sa s ním nájsť tú dohodu. Ja skutočne som to viackrát – či už na rokovaní výborov, alebo teda priamo proste s rôznymi jeho kolegami na ministerstve, alebo aj priamo v pléne – upozorňoval.
Samozrejme, to, čo riešime dnes, sme s prehľadom určite mali stihnúť do 365. dňa mimoriadnej situácie covid, už vtedy bolo, samozrejme, naprosto jasné, že tá väzba situácie na nejaký problém platiť, alebo teda dostupnosti bankového sektoru alebo teda nejakých platobných služieb že neexistuje. Pretože to je vlastne ten princíp, že teda áno, môže byť mimoriadna situácia, kedy nie je občan, firma, ktokoľvek schopný vlastne využiť služby bankového systému, a teda vlastne potom zostáva tá hotovosť ako možnosť. No toto bolo veľmi rýchlo jasné, že takýto problém nie je. Samozrejme, malo to byť dávno vyriešené. Aj teraz teda takisto aj, to mám tiež informácie z finančnej správy, tiež na to dlhodobejšie tlačili, tak teraz sú veľmi radi, že konečne je to na rade. No a, samozrejme, má to ten dôvod, a to je to, že jednoducho je to zneužívané, spôsobuje to potenciálne riziká, potenciálne problémy. Takže som veľmi rád, ak to teda na budúcej schôdzi finálne odhlasujeme a bude to... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

1.2.2023 o 18:26 hod.

RNDr. Ing.

Marián Viskupič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 18:26

Roman Mikulec
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pán predsedajúci.
Vážené dámy poslankyne, vážení páni poslanci, hlavným účelom návrhu zákona je realizácia Programového vyhlásenia vlády Slovenskej republiky na obdobie rokov 2021 až 2024, v ktorom sa vláda prihlásila k aktívnej politike podpory dobrovoľníctva, uvedomujúc si, že dobrovoľnícke organizácie zohrávajú nezastupiteľnú úlohu v spoločnosti a dôležitú úlohu pri každodennej pomoci ľuďom.
Zákon o dobrovoľníctve bol prijatý pred desiatimi rokmi a aplikačná prax legislatívnej úpravy v tejto oblasti priniesla niekoľko požiadaviek, ktoré je potrebné novelou zákona upraviť. Ich cieľom je najmä podporovať rozvoj a budovanie kapacít dobrovoľníckej činnosti s dôrazom na kľúčové prvky manažmentu dobrovoľníkov. Navrhovaná úprava má vytvoriť podmienky pre systematickú finančnú podporu dlhodobých dobrovoľníckych programov. S cieľom zabezpečiť kvalitu práce s dobrovoľníkmi je mechanizmus postavený na dobrovoľnej akreditácii organizácií, ktoré s dobrovoľníkmi pracujú.
Akreditácia v oblasti dobrovoľníckych činností je navrhovaná ako dobrovoľné štátne overenie spôsobilosti vysielajúcej organizácie alebo prijímateľa dobrovoľníckej činnosti. Po získaní akreditácie môžu tieto organizácie požiadať ministerstvo vnútra o poskytnutie dotácie. Akreditácia organizácií v oblasti dobrovoľníckych činností môže tiež slúžiť ako značka kvality pre dobrovoľnícke organizácie.
Vážený pán predsedajúci, vážené dámy poslankyne, vážení páni poslanci, dovoľujem si vás požiadať o podporu predloženého návrhu zákona.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

1.2.2023 o 18:26 hod.

Ing.

Roman Mikulec

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie 18:32

Jana Majorová Garstková
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo, pán predsedajúci.
Vážený pán predsedajúci, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, Výbor Národnej rady pre verejnú, pre verejnú správu a regionálny rozvoj ako gestorský výbor k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 406/2001 Z. z. (správne č. 406/2011 Z. z., pozn. red.) o dobrovoľníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 1297), podáva Národnej rade v súlade s § 79 ods. 1 zákona Národnej rady č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku spoločnú správu výborov.
Národná rada uznesením č. 1858 z 29. novembra 2022 pridelila predmetný návrh zákona na prerokovanie týmto výborom: ústavnoprávnemu výboru, výboru pre financie a rozpočet, výboru pre verejnú správu a regionálny rozvoj a výboru pre sociálne veci.
Výbory prerokovali predmetný návrh zákona v lehote určenej uznesením Národnej rady. Poslanci Národnej rady, ktorí nie sú členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona.
Výbory Národnej rady, ktorým bol návrh zákona pridelený, zaujali k nemu nasledovné stanoviská: ústavnoprávny výbor uznesením č. 667 z 30. januára 2023 s návrhom zákona súhlasil a odporučil ho Národnej rade schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi, výbor pre verejnú správu a regionálny rozvoj uznesením č. 202 z 24. januára 2023 s návrhom zákona súhlasil a odporučil ho Národnej rade schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi, výbor pre sociálne veci uznesením č. 246 z 30. januára 2023 s návrhom zákona súhlasil a odporučil ho Národnej rade schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi, výbor pre financie a rozpočet neprijal platné uznesenie, nakoľko návrh uznesenia nezískal podporu potrebnej nadpolovičnej väčšiny prítomných poslancov.
Z uznesení výborov Národnej rady uvedených pod bodom III spoločnej správy vyplynulo sedem pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov. Gestorský výbor odporúča o návrhoch výborov Národnej rady, ktoré sú uvedené v spoločnej správe, hlasovať takto: hlasovať spoločne o bodoch 1 až 7 zo spoločnej správy s odporúčaním gestorského výboru schváliť.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k vládnemu návrhu zákona odporúča Národnej rade predmetný návrh zákona schváliť v znení schválených pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov uvedených v spoločnej správe.
Spoločná správa výborov bola schválená uznesením gestorského výboru č. 210 dňa 31. januára 2023. Týmto uznesením ma výbor zároveň poveril za spoločnú spravodajkyňu, aby som na schôdzi Národnej rady pri rokovaní o predmetnom návrhu zákona predkladala návrhy v zmysle príslušných ustanovení zákona č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady v znení neskorších predpisov.
Ďakujem. Skončila som.
Skryt prepis

Vystúpenie

1.2.2023 o 18:32 hod.

Mgr.

Jana Majorová Garstková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video