83. schôdza
Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge
Ďakujem veľmi pekne, pán predsedajúci. Chcem krátko zareagovať na vystúpenia v písomnej rozprave.
Pán kolega Svrček, s pozmeňujúcim návrhom súhlasím. Je pravda, že je to rozširujúci návrh, ale myslím si, že v tomto zmysle nič neporušuje alebo nedáva nejaké mimoriadne výdavky, alebo niečo podobné.
Pán kolega Viskupič, no ja sa presne zhodujem s tým, čo tu už zaznelo, že odkedy teda ste odišli z vlády a prešli do opozície, tak sa z teba stal plnohodnotný opozičný poslanec a myslím si, že to teda prežívaš pomerne vášnivo. V podstate každý návrh, ktorý pochádza od OĽANO alebo od nejakého ministra OĽANO je zlý, škodlivý, nebezpečný a vždy sa dá niečo nájsť... (Predsedajúci si odkašlal.) Na zdravie! ... čo sa na ňom dá vytknúť. Myslím si, že je to veľmi, veľmi škoda, keď je to takéto účelové, pretože človek by mal posudzovať tie návrhy vecne, a nie podľa toho, či to predloží nejaký jeho opozičný alebo koaličný kolega. V podstate tie tvoje vystúpenia tu v pléne zrejme tiež slúžia na nahrávanie videí, a keď to robí tu pán Mazurek alebo Suja, alebo podobní ľudia, tak si o tom myslíme svoje, že proste sú to ľudia, sú to ľudia, ktorí kvôli tomu sem prišli, aby budili nejaké vášne a nahrávali si videjká a potom ich zdieľali svojmu publiku vo svojej bubline a, a hecovali ľudí proti vláde, proti štátu, proti nejakej reálnej demokratickej, reálnemu demokratickému zriadeniu. O čo tebe ide, celkom nerozumiem.
No aby som sa vyjadril teda, teda nebudem sa vyjadrovať ani k tej rozpočtovej zodpovednosti, myslím, že to právo pre vás skončilo v tom momente, keď ste k zákonu o dani z osobitnej stavby pretlačili pozmeňovákom teda výrazné výpadky v rozpočte cez zrušenie koncesionárskych poplatkov a cez zmenu, zmenu správnych poplatkov pri registrácii áut. To sú desiatky miliónov eur, o ktoré ste obrali štátny rozpočet dvoma obyčajnými pozmeňovákmi, ktoré vôbec nesúviseli s danou témou, takže ja by som naozaj veľmi pomlčal, kto sa tu má právo vyjadrovať o rozpočtovej zodpovednosti. A vy ako rozpočtovo zodpovedná strana, no keď pán minister Sulík minul už stovky miliónov eur na prípravu priemyselného parku Valaliky, za ktorý, v podstate sa pôvodne hovorilo, že si to investor Volvo odkúpi od štátu, tak teraz už sa hovorí, že si neodkúpi nič, že za to štát nedostane nič, tak myslím si, že to ako asi by sme mali pomlčať o tom, že kto je tu rozpočtovo zodpovedný.
Dobre, ale poďme k veci, takže k tvojim argumentom. Hovoríš, že už problém je vyriešený. No je to zase polopravda. Problém je vyriešený tak, že vláda vydala nejaké nariadenie, ale v tomto nariadení sa síce zvýšil limit na nákup áut so spaľovacími motormi, ale nevyriešil sa problém toho, že ekologické automobily sú výrazne drahšie ako autá so spaľovacími motormi. Čiže ak tam ostane ten limit 50 %, tak tých áut, ktoré štátna správa môže nakúpiť, je veľmi, veľmi málo. Čiže problém sa nevyriešil, problém sa len posunul a to, že štátna správa autá nakupuje, ja mám trošku iné správy, práveže ich nakupovať nemôže práve kvôli tomuto limitu 50 %. Čiže my, keď ten limit 50 % vypustíme z toho zákona, tak sa nestane nič iné, len to, že vláda prijme nové nariadenie niekedy v budúcnosti, keď sa rozhodne, kde stanoví dva limity, jeden pre spaľovacie autá, druhý pre ekologické autá. A aký bude ten limit, to už necháme na nich. Hej, toto je celé. My ten limit nestanovujeme, my ho necháme na vládu, nech ho vláda stanoví. Ja verím, že vláda je rozpočtovo zodpovedná a nestanoví ho na úrovni 100-tisíc euro alebo 200-tisíc euro, aby si niekto za to mohol kúpiť nejaký super mercedes, hej.
A pokiaľ si tu spomínal pána Holého, pokiaľ viem, on si ho prenajíma, ten mercedes, čiže, čiže toto je úplne iný problém. Teraz miešaš hrušky s jablkami.
No a druhá vec, keď tvrdíš, že ten limit 50 % je postačujúci, no ja som si zase tu pozeral rýchlo cenníky, tak úplne najlacnejšie auto elektrické, čisto elektrické, stojí, stojí 17-tisíc eur, ale je to auto teda istej rumunskej značky, ktoré je ohlodané, úplne bez výbavy, absolútne a reálne elektrické auto najlacnejšie stojí 30-tisíc. Hej, čiže, keď to porovnáme so zhruba 15-tisíc najlacnejšími benzínovými autami, tak jednoducho kde je tých 50 %? Je to 100 % minimálne. Hej čiže ako zase nezastávam sa toho, že štátne orgány musia určitú časť svojich áut nakupovať ekologických vozidiel, čiže elektromobilov, ale jednoducho ak už to tu je, tak proste nemôžeme, nemôžeme ich zablokovať alebo dusiť tým, že však kúpte si len to rumunské auto. Hej, to asi by nebolo správne. (Povedané so smiechom.) Čiže ak toto tu zastávaš, tak to naozaj k tomu sa nemôžem pridať, pretože to je nezmysel jednoducho, a to, že, to, že takýto návrh prišiel, tak ja sa s ním plne zhodujem a myslím si, že v tomto treba vláde rozviazať ruky, a to je celé, čo tu riešime. Ty si myslíš, že netreba, že je to takto v poriadku, ja si myslím, že ten reálny život z toho jednoducho vyrástol a odišiel, a ak my to takto necháme v zákone, tak jednoducho len budeme tam udržiavať nejaký stav, ktorý je úplne nereálny, ktorý je už úplne mimo reálneho života.
Rozpracované
Vystúpenia
8:25
V § 26 ods. 11 sa hovorí o tom, že nariadením vláda stanoví limit hodnoty nákupnej ceny vozidiel, ktoré sa...
V § 26 ods. 11 sa hovorí o tom, že nariadením vláda stanoví limit hodnoty nákupnej ceny vozidiel, ktoré sa používajú, ktoré nakupuje štátna správa, verejná správa na prepravu osôb. Čiže ide buď o referentské vozidlá, alebo vozidlá vedúcich pracovníkov. Toto, na tomto sa nič nemení, pretože naďalej tento limit mení vláda nariadením. Samozrejme, ono sa to mení podľa pohybov na trhu, aké, ako stúpa cena vozidiel. Teraz vieme všetci, že ceny áut sa zvyšujú, keďže, keďže vlastne výroba je brzdená nedostatkom polovodičových prvkov a tak ďalej. Do toho nechcem zachádzať.
V poslednom, v poslednej vete tohto bodu, tohto odseku 11 sa hovorí, ja to prečítam: „Ak štátne rozpočtové organizácie a štátne príspevkové organizácie obstarávajú osobný automobil podľa prvej vety, ktorý je zároveň ekologickým vozidlom podľa osobitného predpisu, limit výdavkov ustanovený nariadením vlády je vyšší o 50 %.“ Čiže v prípade, že takéto štátne organizácie nakupujú takéto osobné vozidlá ekologické, čiže buď elektrovozidlá, alebo hybridy podľa tohto nariadenia, alebo teda podľa tohto ustanovenia sa jednoducho ten limit stanovený vládou zvýši o 50 %.
Samozrejme, štátne orgány majú povinnosť do určitej, do určitého percenta svojich nákupov nakupovať ekologické vozidlá. Je to dané nariadením Európskej komisie, ktoré sme implementovali do slovenskej legislatívy v minulosti, a v takomto prípade, alebo teda toto, toto im prikazuje nakupovať takéto vozidlá. Myslím, že tam je okolo 20 % ten limit, čiže každé piate vozidlo. A podľa tohto ustanovenia jednoducho tento limit sa zvýši o 50 %. Tí, ktorí sledujete trh s automobilmi, viete, že elektrické vozidlá sú oproti bežným vozidlám so spaľovacími motormi porovnateľnými, v porovnateľnej triede, porovnateľný model drahšie nie o 50, ale zvyčajne až o 100 %.
Čiže v podstate toto ustanovenie zákona bráni verejnej správe a štátnej správe nakupovať takéto ekologické vozidlá, čiže v podstate porušujú dnes platný zákon. Čiže touto novelou zákona sa navrhuje, aby sa táto posledná veta zo zákona vypustila. Čiže bude to znamenať to, že nariadením vlády sa budú určovať nielen limity pre bežné vozidlá, limity cien, ale takisto sa v tomto istom nariadení vlády budú určovať limity cien aj pre ekologické vozidlá, čiže nebude to určené v zákone plus 50 %, ale bude to určené priamo nariadením vlády. Čiže to je asi všetko, čo by som k tomu povedal. Prípadné otázky skúsim zodpovedať.
Nechcem teraz sa zachádzať do toho, či je to správne, že štátne orgány takéto limity majú alebo nemajú. Nie som veľkým zástancom násilného pretláčania elektromobilov, ale to teraz, myslím si, že nemusíme riešiť. Ide nám o to, aby sme v podstate rozviazali ruky štátnej správe a verejnej správe v tom, aby takéto nariadenie, ktoré už je v platnosti, mohli plniť.
Ďakujem veľmi pekne.
Dobré ráno. Vážené dámy, vážení páni, vážený pán predsedajúci, ctená snemovňa, dovoľte, aby som odôvodnil návrh novely zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Veľmi jednoducho odôvodním alebo veľmi jednoducho vysvetlím, o čo ide.
V § 26 ods. 11 sa hovorí o tom, že nariadením vláda stanoví limit hodnoty nákupnej ceny vozidiel, ktoré sa používajú, ktoré nakupuje štátna správa, verejná správa na prepravu osôb. Čiže ide buď o referentské vozidlá, alebo vozidlá vedúcich pracovníkov. Toto, na tomto sa nič nemení, pretože naďalej tento limit mení vláda nariadením. Samozrejme, ono sa to mení podľa pohybov na trhu, aké, ako stúpa cena vozidiel. Teraz vieme všetci, že ceny áut sa zvyšujú, keďže, keďže vlastne výroba je brzdená nedostatkom polovodičových prvkov a tak ďalej. Do toho nechcem zachádzať.
V poslednom, v poslednej vete tohto bodu, tohto odseku 11 sa hovorí, ja to prečítam: „Ak štátne rozpočtové organizácie a štátne príspevkové organizácie obstarávajú osobný automobil podľa prvej vety, ktorý je zároveň ekologickým vozidlom podľa osobitného predpisu, limit výdavkov ustanovený nariadením vlády je vyšší o 50 %.“ Čiže v prípade, že takéto štátne organizácie nakupujú takéto osobné vozidlá ekologické, čiže buď elektrovozidlá, alebo hybridy podľa tohto nariadenia, alebo teda podľa tohto ustanovenia sa jednoducho ten limit stanovený vládou zvýši o 50 %.
Samozrejme, štátne orgány majú povinnosť do určitej, do určitého percenta svojich nákupov nakupovať ekologické vozidlá. Je to dané nariadením Európskej komisie, ktoré sme implementovali do slovenskej legislatívy v minulosti, a v takomto prípade, alebo teda toto, toto im prikazuje nakupovať takéto vozidlá. Myslím, že tam je okolo 20 % ten limit, čiže každé piate vozidlo. A podľa tohto ustanovenia jednoducho tento limit sa zvýši o 50 %. Tí, ktorí sledujete trh s automobilmi, viete, že elektrické vozidlá sú oproti bežným vozidlám so spaľovacími motormi porovnateľnými, v porovnateľnej triede, porovnateľný model drahšie nie o 50, ale zvyčajne až o 100 %.
Čiže v podstate toto ustanovenie zákona bráni verejnej správe a štátnej správe nakupovať takéto ekologické vozidlá, čiže v podstate porušujú dnes platný zákon. Čiže touto novelou zákona sa navrhuje, aby sa táto posledná veta zo zákona vypustila. Čiže bude to znamenať to, že nariadením vlády sa budú určovať nielen limity pre bežné vozidlá, limity cien, ale takisto sa v tomto istom nariadení vlády budú určovať limity cien aj pre ekologické vozidlá, čiže nebude to určené v zákone plus 50 %, ale bude to určené priamo nariadením vlády. Čiže to je asi všetko, čo by som k tomu povedal. Prípadné otázky skúsim zodpovedať.
Nechcem teraz sa zachádzať do toho, či je to správne, že štátne orgány takéto limity majú alebo nemajú. Nie som veľkým zástancom násilného pretláčania elektromobilov, ale to teraz, myslím si, že nemusíme riešiť. Ide nám o to, aby sme v podstate rozviazali ruky štátnej správe a verejnej správe v tom, aby takéto nariadenie, ktoré už je v platnosti, mohli plniť.
Ďakujem veľmi pekne.
Rozpracované
8:25
Národná rada Slovenskej republiky uznesením pridelila návrh poslancov (tlač 1317) týmto výborom: výboru pre financie a rozpočet a Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky. Určila zároveň výbor pre financie a rozpočet ako gestorský výbor a lehotu na prerokovanie predmetného návrhu zákona v druhom čítaní vo výboroch.
Poslanci Národnej rady, ktorí nie sú členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko.
K predmetnému návrhu zákona zaujali výbory Národnej rady Slovenskej republiky toto stanovisko - odporúčanie pre Národnú radu Slovenskej republiky návrh schváliť s pozmeňujúcim a doplňujúcim návrhom prijal ústavnoprávny výbor a výbor pre financie a rozpočet neprijal platné uznesenie, nakoľko návrh uznesenia nezískal podporu potrebnej nadpolovičnej väčšiny prítomných poslancov.
Z uznesenia výboru Národnej rady uvedeného pod bodom III tejto správy vyplynul pozmeňujúci a doplňujúci návrh, ktorý je zapracovaný v spoločnej správe pod bodom IV, návrh spoločnej správy vrátane stanoviska gestorského výboru prerokoval výbor pre financie a rozpočet na svojej 122. schôdzi dňa 31. januára 2023.
Stanovisko gestorského výboru ani návrh spoločnej správy neboli schválené, keďže návrh stanoviska gestorského výboru nezískal súhlas nadpolovičnej väčšiny členov.
Predseda výboru pre financie a rozpočet zároveň určil za spravodajcu výboru poslankyňu Národnej rady Annu Miernu, aby na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky informovala o výsledku rokovania.
Ďakujem, skončila som, otvorte, prosím, rozpravu.
Ďakujem pekne, pán predsedajúci. Vážené kolegyne, kolegovia, dovoľte mi, aby som predniesla ako spravodajkyňa informáciu výborov Národnej rady o výsledku prerokovania návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Petra Kremského, Milana Kuriaka, Vojtecha Tótha, Petra Vonsa a Petra Libu na vydanie zákona, ktorým sa mení zákon č. 523/2004 o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (tlač 1317), vo výboroch Národnej rady.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením pridelila návrh poslancov (tlač 1317) týmto výborom: výboru pre financie a rozpočet a Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky. Určila zároveň výbor pre financie a rozpočet ako gestorský výbor a lehotu na prerokovanie predmetného návrhu zákona v druhom čítaní vo výboroch.
Poslanci Národnej rady, ktorí nie sú členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko.
K predmetnému návrhu zákona zaujali výbory Národnej rady Slovenskej republiky toto stanovisko - odporúčanie pre Národnú radu Slovenskej republiky návrh schváliť s pozmeňujúcim a doplňujúcim návrhom prijal ústavnoprávny výbor a výbor pre financie a rozpočet neprijal platné uznesenie, nakoľko návrh uznesenia nezískal podporu potrebnej nadpolovičnej väčšiny prítomných poslancov.
Z uznesenia výboru Národnej rady uvedeného pod bodom III tejto správy vyplynul pozmeňujúci a doplňujúci návrh, ktorý je zapracovaný v spoločnej správe pod bodom IV, návrh spoločnej správy vrátane stanoviska gestorského výboru prerokoval výbor pre financie a rozpočet na svojej 122. schôdzi dňa 31. januára 2023.
Stanovisko gestorského výboru ani návrh spoločnej správy neboli schválené, keďže návrh stanoviska gestorského výboru nezískal súhlas nadpolovičnej väčšiny členov.
Predseda výboru pre financie a rozpočet zároveň určil za spravodajcu výboru poslankyňu Národnej rady Annu Miernu, aby na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky informovala o výsledku rokovania.
Ďakujem, skončila som, otvorte, prosím, rozpravu.
Rozpracované
8:40
Podľa môjho názoru navrhovaná úprava, ktorá je upravená aj v doplňujúcom návrhu, má za cieľ rozšíriť okruh subjektov verejnej správy, ktoré môžu byť zakladateľom alebo zriaďovateľom právnickej osoby, v tomto prípade o nový Úrad pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky, si pamätáme, keď minulý rok bola predložená do rozpravy aj nová stavebná legislatíva, po 40 rokoch sa zmenila komplet stavebná legislatíva a v tej súvislosti došlo aj k zriadeniu nového Úradu pre územné plánovanie a výstavbu a dôvodom predloženia tejto úpravy v tomto pozmeňujúcom návrhu je predovšetkým to, aby sa umožnilo tomuto úradu, ktorý má podľa tohto zákona 200/2022 Z. z., ktorý som spomínal, budovať komplexný a nadrezortný informačný systém a využiť účel plnenia s tým spojených úloh podľa potreby aj ich právnickú osobu, ktorá je pod 100 % kontrolou štátu.
Takže predkladám pozmeňujúci a doplňujúci návrh poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Miloša Svrčeka k návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Petra Kremského, Milana Kuriaka, Vojtecha Tótha, Petra Vonsa a Petra Libu na vydanie zákona, ktorým sa mení zákon č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
V súlade s ustanoveniami zákona Národnej rady Slovenskej republiky o rokovacom poriadku v znení neskorších predpisov predkladám tento nasledujúci pozmeňujúci a doplňujúci návrh, k návrhu zákona navrhujem tieto zmeny a doplnenia:
V čl. I sa doterajší text označuje ako bod 2 a pred neho sa vkladá bod 1, ktorý znie:
1. V § 21 ods. 10 sa za slovom „ministerstva“ spojka „a“ nahrádza čiarkou a za slová „Slovenskej republiky“ sa vkladajú slová „a Úrad pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky“.
Tento bod nadobúda účinnosť dňom vyhlásenia v Zbierke zákonov Slovenskej republiky, čo sa premietne do ustanovenia o účinnosti návrhu zákona.
Takže v tejto súvislosti predkladám tento krátky pozmeňujúci a doplňujúci návrh. Ja ešte chcem raz poďakovať aj pánovi navrhovateľovi aj ostatným spolupredkladateľom, že prišli s touto právnou úpravou. Za nás určite tento návrh získa podporu.
Ďakujem pekne.
Vystúpenie v rozprave
16.2.2023 o 8:40 hod.
JUDr. Mgr. PhD., LL.M.
Miloš Svrček
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne za slovo. Vážený pán podpredseda, kolegyne, kolegovia, tak ako aj v úvode, v úvodnom slove pán navrhovateľ spomenul, cieľom tohto návrhu zákona je, aby limity výdavkov na obstaranie osobných automobilov, ktoré sú ekologickými vozidlami, štátnymi rozpočtovými organizáciami a štátnymi príspevkovými organizáciami boli ustanovené nariadením vlády, v ktorom budú osobitne ustanovené limity výdavkov na obstarávanie osobných automobilov určených na prepravu osôb so spaľovacími motormi, ako aj osobitne limitov, limity výdavkov na obstaranie osobných automobilov výlučne na prepravu osôb, ktoré sú ekologickými vozidlami. Podľa mňa ide o veľmi účinnú, efektívnu právu úpravu, ale ja však v tejto súvislosti s predloženým návrhom chcem predložiť aj pozmeňujúci a doplňujúci návrh.
Podľa môjho názoru navrhovaná úprava, ktorá je upravená aj v doplňujúcom návrhu, má za cieľ rozšíriť okruh subjektov verejnej správy, ktoré môžu byť zakladateľom alebo zriaďovateľom právnickej osoby, v tomto prípade o nový Úrad pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky, si pamätáme, keď minulý rok bola predložená do rozpravy aj nová stavebná legislatíva, po 40 rokoch sa zmenila komplet stavebná legislatíva a v tej súvislosti došlo aj k zriadeniu nového Úradu pre územné plánovanie a výstavbu a dôvodom predloženia tejto úpravy v tomto pozmeňujúcom návrhu je predovšetkým to, aby sa umožnilo tomuto úradu, ktorý má podľa tohto zákona 200/2022 Z. z., ktorý som spomínal, budovať komplexný a nadrezortný informačný systém a využiť účel plnenia s tým spojených úloh podľa potreby aj ich právnickú osobu, ktorá je pod 100 % kontrolou štátu.
Takže predkladám pozmeňujúci a doplňujúci návrh poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Miloša Svrčeka k návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Petra Kremského, Milana Kuriaka, Vojtecha Tótha, Petra Vonsa a Petra Libu na vydanie zákona, ktorým sa mení zákon č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
V súlade s ustanoveniami zákona Národnej rady Slovenskej republiky o rokovacom poriadku v znení neskorších predpisov predkladám tento nasledujúci pozmeňujúci a doplňujúci návrh, k návrhu zákona navrhujem tieto zmeny a doplnenia:
V čl. I sa doterajší text označuje ako bod 2 a pred neho sa vkladá bod 1, ktorý znie:
1. V § 21 ods. 10 sa za slovom „ministerstva“ spojka „a“ nahrádza čiarkou a za slová „Slovenskej republiky“ sa vkladajú slová „a Úrad pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky“.
Tento bod nadobúda účinnosť dňom vyhlásenia v Zbierke zákonov Slovenskej republiky, čo sa premietne do ustanovenia o účinnosti návrhu zákona.
Takže v tejto súvislosti predkladám tento krátky pozmeňujúci a doplňujúci návrh. Ja ešte chcem raz poďakovať aj pánovi navrhovateľovi aj ostatným spolupredkladateľom, že prišli s touto právnou úpravou. Za nás určite tento návrh získa podporu.
Ďakujem pekne.
Rozpracované
8:40
Ten samotný návrh,...
Ten samotný návrh, tak ako ho aj, aj kolega Kremský spomínal, samozrejme, má ratio. Jasné, aj Únia, aj my teda nejak sa, je tá tendencia podporovať ekologické vozidlá. Samozrejme, takisto je jasný fakt, že sú drahšie, aj to pravda a, samozrejme, je jasné, že limit, ktorý je na spaľovacie vozidlo, nestačí v dnešnej dobe na ekologické vozidlá, aj to je pravda. Toto všetko je úplne v poriadku, len tá genéza toho zákona je taká, že toto sa doteraz riešilo vlastne presne tým nariadením vlády, kde teda to ekologické vozidlo bolo o 50 % drahšie a má sa za to, že to mohlo stačiť, hej, a takto to teda bolo, akurát teda pán predchádzajúci pán minister financií sa rozhodol, že to chce, samozrejme, urobiť inak a nejak to teda začal robiť, lebo ten návrh, aj keď ho teda predkladá kolega Kremský, tak, samozrejme, pochádza z MF a je to želanie, želanie predchádzajúceho ministra financií. No už minister financií nie je a to ministerstvo financií sa, samozrejme, zariadilo. Čiže ono už dalo predschváliť nové limity, to nové nariadenie vlády podľa aktuálne platného znenia je vládou prijaté asi dva alebo tri týždne dozadu, kde sa teda stanovili nové limity pre spaľovacie vozidlá.
Zasa, samozrejme, súhlas môžem ja hovoriť o rozpočtovej zodpovednosti, tak ako vždy hovorím, ale jednoznačne máme tu infláciu, rástli aj ceny vozidiel, takže tie limity bolo treba schváliť vyššie, s tým úplný súhlas, takže takto sa to schválilo, takto je v nariadení príloha, ktorá teda dala nové, nové sadzby alebo nové sumy, a stále tam platí tých 50 %. No a ja si myslím a v podstate si to myslí aj ministerstvo financií, lebo tento problém už vyriešila, proste tento zákon je v podstate redundantný v tom, že ak ho prijmeme, oni budú znovu musieť zmeniť nariadenie vlády, prijať nové, hej.
No a prečo je to ale zbytočné? Doteraz tam bolo tých 50 % a viac alebo menej to postačovalo. Áno, bavme sa o tom, aký je ten stred, aký je rozdiel medzi cenou spaľováku a cenou nejakého porovnateľného ekologického vozidla, hej, či už je to elektrické, alebo prípadne, ja neviem, plynové alebo akékoľvek iné. No doteraz to bolo tých 5 %... 50 % a ja mám za to, že malo by to stačiť a netreba to meniť. Prečo? Pretože ten rozdiel, tým, ako sa vyvíjajú napríklad tie elektrické vozidlá, tak ten rozdiel sa znižuje, ceny medzi... rozdiel ceny medzi spaľovákom a elektrovozidlom sa znižuje. Keď si pozrieme rôzne výskumy, prieskumy, koniec koncov aj to, čo hovorí samotná Európska únia, je, že ten rozdiel sa bude znižovať, a niekedy v roku ’27 - ’29, radšej tam poviem takýto väčší interval, sa ten rozdiel úplne, že stratí, že cena spaľovacieho a elektrického vozidla bude plus-mínus rovnaká. Pozor, neznamená to, že klesnú, hej. Ono to znamená to, že proste tie spaľováky tým, že musia stále plniť náročnejšie normy a musia byť stále čistejšie, tie ceny sa budú do nejakej miery zvyšovať a ceny tých elektrovozidiel tým, že to budú stále väčšie série a proste ten vývoj ide dopredu, sa zasa budú znižovať, takže s plynúcim časom ten rozdiel cien bude stále nižší a nižší a my týmto zákonom ideme presne opačne. To, kde sme mali ten limit stanovený, ako 50 my ho vlastne ideme akoby úplne uvoľniť, hej. To je proste aj hovorím aj z pohľadu dnešného MF, dnešného MF to nie je už teraz potrebná cesta, takže ten návrh znie, netreba to meniť, je teraz aktuálne schválené nariadenie vlády, ktoré dalo limity také, aby si teda tie štátne organizácie všetky, všetky, jak sú vymenované, vedeli kúpiť zmysluplné vozidlo a zostáva tam aj ten limit proste, že to ekologické môže byť o 50 % drahšie.
Zasa, nechcem opakovať, že máme 8-miliardový deficit, že je to asi 6,5 % hrubého domáceho produktu. Aj z tohto pohľadu to neotvárajme úplne. Jasné, že viete kúpiť aj auto, ktoré je dvakrát tak drahé ako spaľovák. To má zasa pán kolega pravdu, jasné, súhlasím, ale zbytočne túto možnosť dávať, hej, lebo ak sa tá, tie percentá dajú preč, no tak sa vytvorí nové nariadenie, kde to bude uvoľnené. Takže aj z pohľadu toho, že prosím, šetrime tie verejné zdroje, tak nechajme tam ten limit. To znamená, že tých 50 % proste je dosť. Problém je vyriešený, nové nariadenie je, organizácie si autá kupovať vedia. No a potom je tu, samozrejme, ďalší problém riešiteľný, ale účinnosť tohto zákona je plánovaná na 1. 3., hej. Dnes máme... Šestnásteho? (Reakcia z pléna.) Hej, 16., takže už je to tak, tak veľmi na hrane, hej, takže i toto vlastne je, je akoby ďalší taký malý dôvod, že proste to neschváliť. Takže toľko.
Ak si zoberieme, ja to len spomeniem, že s takými tými extrémne drahými elektrovozidlami, ekologickými vozidlami už máme určitú skúsenosť. Bola taká, poviem, že malá kauzička, hej, práve na, na území proste pána ministra Holého, kde kupoval fakt akože ale veľmi drahé béemvéčka elektrické, takže ako ten limit 50 % fakt má svoj význam. Prosím, nechajme ho tam.
Dobre, ešte, ešte jedna vec, čo sa týka, čo sa týka pozmeňujúceho návrhu pána kolegu Svrčeka. Myslím, že on to aj správne povedal, to ani nie je, že pozmeňujúci, ono je to rozširujúci návrh, hej, lebo vlastne samotný návrh zákona sa baví čiste len o vozidlách, tu sa bavíme o vytváraní vlastne nových, nových alebo možností teda vytvoriť novú právnickú osobu, aby ju teda mohol zriadiť aj Úrad pre územné plánovanie a výstavbu. Ja, samozrejme, nejdem teraz, ten úrad je vytvorený však zákonom, jasné. Ja teraz ani neviem povedať, či je to akoby správne, alebo nesprávne, len zas je to pozmeňovákom, na poslednú chvíľu, To MF podľa informácií, čo mám, nie sú s tým... akože určite to nie je ten postup, ktorý by akoby oni mali proste prejdený a boli s tým akoby úplne O. K., ale O. K., takže ja si myslím, že nemali by sme, nemali by sme takýmito rozširujúcimi návrhmi vlastne sa posúvať do úplne inej oblasti, než ten samotný zákon to rieši.
Takže toto som si len, len teda dovolil k tomu povedať. Hovorím, nejdem teraz riešiť, že či je úplne správne. Okrem ústredných proste ministerstiev vie zriaďovať, myslím, ešte úrad vlády, jedna jediná. A teraz to teda bude ten úrad pre... pre územné plánovanie a výstavbu. No, neviem, dávam na zváženie. Nevnímam to ako správny postup ako takéto niečo proste, do zákona zaviesť túto možnosť, možnosť pripraviť. Je to, prosím, fakt, že rozširujúci návrh v zmysle tohto zákona, ktorý tu predkladáme.
No toľko, čiže už len záverečné zhrnutie. Tento zákon fakt nie je potrebné akoby prijímať. To, čo mal riešiť, a povedzme do nejakej miery, samozrejme, zmysluplnú vec, je už vyriešená, je to nariadenie... je tá, je to nariadenie vlády proste platné, schválené. Organizácie si vedia autá kupovať. A, prosím, je to fajn, že je tam ten 50 % limit navyše, pretože dnes to pri troche skromnosti stačí, a tú trochu skromnosti tam nechajme, lebo verejné financie máme v stave, v akom máme. Dnes sme inak, alebo teda včera sme zrovna mali aukciu slovenských dlhopisov. Ja o tom v ďalšom bode budem hovoriť. Takže tých 50 % je zmysluplných, tak ako v tom zákono... zákone tá veta je. nevypúšťajme ju, a teda tým pádom vlastne je všetko v poriadku. Zákon nie je potrebný a ja teda hovorím, že nijak nie je nutné ho prijať a my ako strana SaS, či už budeme proti, alebo sa zdržíme, ale necítime potrebu, aby tento zákon bol prijatý.
Ďakujem pekne za pozornosť.
Vystúpenie v rozprave
16.2.2023 o 8:40 hod.
RNDr. Ing.
Marián Viskupič
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne za slovo. Vážený pán predsedajúci, vážený pán predkladateľ, kolegyňa, kolegyne, kolegovia, dovoľte aj mne sa vyjadriť teda k tomuto návrhu zákona. A ja začnem takže úplne jasne, že niekedy je úplne najlepšie, ak si my poslanci Národnej rady sedíme na rukách a nemeníme nič. Toto je jeden z tých návrhov, kde najlepšie riešenie pre tento moment je nerobiť nič, a aj toto proste neschváliť. Vysvetlím prečo.
Ten samotný návrh, tak ako ho aj, aj kolega Kremský spomínal, samozrejme, má ratio. Jasné, aj Únia, aj my teda nejak sa, je tá tendencia podporovať ekologické vozidlá. Samozrejme, takisto je jasný fakt, že sú drahšie, aj to pravda a, samozrejme, je jasné, že limit, ktorý je na spaľovacie vozidlo, nestačí v dnešnej dobe na ekologické vozidlá, aj to je pravda. Toto všetko je úplne v poriadku, len tá genéza toho zákona je taká, že toto sa doteraz riešilo vlastne presne tým nariadením vlády, kde teda to ekologické vozidlo bolo o 50 % drahšie a má sa za to, že to mohlo stačiť, hej, a takto to teda bolo, akurát teda pán predchádzajúci pán minister financií sa rozhodol, že to chce, samozrejme, urobiť inak a nejak to teda začal robiť, lebo ten návrh, aj keď ho teda predkladá kolega Kremský, tak, samozrejme, pochádza z MF a je to želanie, želanie predchádzajúceho ministra financií. No už minister financií nie je a to ministerstvo financií sa, samozrejme, zariadilo. Čiže ono už dalo predschváliť nové limity, to nové nariadenie vlády podľa aktuálne platného znenia je vládou prijaté asi dva alebo tri týždne dozadu, kde sa teda stanovili nové limity pre spaľovacie vozidlá.
Zasa, samozrejme, súhlas môžem ja hovoriť o rozpočtovej zodpovednosti, tak ako vždy hovorím, ale jednoznačne máme tu infláciu, rástli aj ceny vozidiel, takže tie limity bolo treba schváliť vyššie, s tým úplný súhlas, takže takto sa to schválilo, takto je v nariadení príloha, ktorá teda dala nové, nové sadzby alebo nové sumy, a stále tam platí tých 50 %. No a ja si myslím a v podstate si to myslí aj ministerstvo financií, lebo tento problém už vyriešila, proste tento zákon je v podstate redundantný v tom, že ak ho prijmeme, oni budú znovu musieť zmeniť nariadenie vlády, prijať nové, hej.
No a prečo je to ale zbytočné? Doteraz tam bolo tých 50 % a viac alebo menej to postačovalo. Áno, bavme sa o tom, aký je ten stred, aký je rozdiel medzi cenou spaľováku a cenou nejakého porovnateľného ekologického vozidla, hej, či už je to elektrické, alebo prípadne, ja neviem, plynové alebo akékoľvek iné. No doteraz to bolo tých 5 %... 50 % a ja mám za to, že malo by to stačiť a netreba to meniť. Prečo? Pretože ten rozdiel, tým, ako sa vyvíjajú napríklad tie elektrické vozidlá, tak ten rozdiel sa znižuje, ceny medzi... rozdiel ceny medzi spaľovákom a elektrovozidlom sa znižuje. Keď si pozrieme rôzne výskumy, prieskumy, koniec koncov aj to, čo hovorí samotná Európska únia, je, že ten rozdiel sa bude znižovať, a niekedy v roku ’27 - ’29, radšej tam poviem takýto väčší interval, sa ten rozdiel úplne, že stratí, že cena spaľovacieho a elektrického vozidla bude plus-mínus rovnaká. Pozor, neznamená to, že klesnú, hej. Ono to znamená to, že proste tie spaľováky tým, že musia stále plniť náročnejšie normy a musia byť stále čistejšie, tie ceny sa budú do nejakej miery zvyšovať a ceny tých elektrovozidiel tým, že to budú stále väčšie série a proste ten vývoj ide dopredu, sa zasa budú znižovať, takže s plynúcim časom ten rozdiel cien bude stále nižší a nižší a my týmto zákonom ideme presne opačne. To, kde sme mali ten limit stanovený, ako 50 my ho vlastne ideme akoby úplne uvoľniť, hej. To je proste aj hovorím aj z pohľadu dnešného MF, dnešného MF to nie je už teraz potrebná cesta, takže ten návrh znie, netreba to meniť, je teraz aktuálne schválené nariadenie vlády, ktoré dalo limity také, aby si teda tie štátne organizácie všetky, všetky, jak sú vymenované, vedeli kúpiť zmysluplné vozidlo a zostáva tam aj ten limit proste, že to ekologické môže byť o 50 % drahšie.
Zasa, nechcem opakovať, že máme 8-miliardový deficit, že je to asi 6,5 % hrubého domáceho produktu. Aj z tohto pohľadu to neotvárajme úplne. Jasné, že viete kúpiť aj auto, ktoré je dvakrát tak drahé ako spaľovák. To má zasa pán kolega pravdu, jasné, súhlasím, ale zbytočne túto možnosť dávať, hej, lebo ak sa tá, tie percentá dajú preč, no tak sa vytvorí nové nariadenie, kde to bude uvoľnené. Takže aj z pohľadu toho, že prosím, šetrime tie verejné zdroje, tak nechajme tam ten limit. To znamená, že tých 50 % proste je dosť. Problém je vyriešený, nové nariadenie je, organizácie si autá kupovať vedia. No a potom je tu, samozrejme, ďalší problém riešiteľný, ale účinnosť tohto zákona je plánovaná na 1. 3., hej. Dnes máme... Šestnásteho? (Reakcia z pléna.) Hej, 16., takže už je to tak, tak veľmi na hrane, hej, takže i toto vlastne je, je akoby ďalší taký malý dôvod, že proste to neschváliť. Takže toľko.
Ak si zoberieme, ja to len spomeniem, že s takými tými extrémne drahými elektrovozidlami, ekologickými vozidlami už máme určitú skúsenosť. Bola taká, poviem, že malá kauzička, hej, práve na, na území proste pána ministra Holého, kde kupoval fakt akože ale veľmi drahé béemvéčka elektrické, takže ako ten limit 50 % fakt má svoj význam. Prosím, nechajme ho tam.
Dobre, ešte, ešte jedna vec, čo sa týka, čo sa týka pozmeňujúceho návrhu pána kolegu Svrčeka. Myslím, že on to aj správne povedal, to ani nie je, že pozmeňujúci, ono je to rozširujúci návrh, hej, lebo vlastne samotný návrh zákona sa baví čiste len o vozidlách, tu sa bavíme o vytváraní vlastne nových, nových alebo možností teda vytvoriť novú právnickú osobu, aby ju teda mohol zriadiť aj Úrad pre územné plánovanie a výstavbu. Ja, samozrejme, nejdem teraz, ten úrad je vytvorený však zákonom, jasné. Ja teraz ani neviem povedať, či je to akoby správne, alebo nesprávne, len zas je to pozmeňovákom, na poslednú chvíľu, To MF podľa informácií, čo mám, nie sú s tým... akože určite to nie je ten postup, ktorý by akoby oni mali proste prejdený a boli s tým akoby úplne O. K., ale O. K., takže ja si myslím, že nemali by sme, nemali by sme takýmito rozširujúcimi návrhmi vlastne sa posúvať do úplne inej oblasti, než ten samotný zákon to rieši.
Takže toto som si len, len teda dovolil k tomu povedať. Hovorím, nejdem teraz riešiť, že či je úplne správne. Okrem ústredných proste ministerstiev vie zriaďovať, myslím, ešte úrad vlády, jedna jediná. A teraz to teda bude ten úrad pre... pre územné plánovanie a výstavbu. No, neviem, dávam na zváženie. Nevnímam to ako správny postup ako takéto niečo proste, do zákona zaviesť túto možnosť, možnosť pripraviť. Je to, prosím, fakt, že rozširujúci návrh v zmysle tohto zákona, ktorý tu predkladáme.
No toľko, čiže už len záverečné zhrnutie. Tento zákon fakt nie je potrebné akoby prijímať. To, čo mal riešiť, a povedzme do nejakej miery, samozrejme, zmysluplnú vec, je už vyriešená, je to nariadenie... je tá, je to nariadenie vlády proste platné, schválené. Organizácie si vedia autá kupovať. A, prosím, je to fajn, že je tam ten 50 % limit navyše, pretože dnes to pri troche skromnosti stačí, a tú trochu skromnosti tam nechajme, lebo verejné financie máme v stave, v akom máme. Dnes sme inak, alebo teda včera sme zrovna mali aukciu slovenských dlhopisov. Ja o tom v ďalšom bode budem hovoriť. Takže tých 50 % je zmysluplných, tak ako v tom zákono... zákone tá veta je. nevypúšťajme ju, a teda tým pádom vlastne je všetko v poriadku. Zákon nie je potrebný a ja teda hovorím, že nijak nie je nutné ho prijať a my ako strana SaS, či už budeme proti, alebo sa zdržíme, ale necítime potrebu, aby tento zákon bol prijatý.
Ďakujem pekne za pozornosť.
Rozpracované
8:40
Vystúpenie s faktickou poznámkou 8:40
Milan VetrákJa by som sa chytil jednej poznámky, ktorú si ty hovoril o rozpočtovej...
Ja by som sa chytil jednej poznámky, ktorú si ty hovoril o rozpočtovej zodpovednosti. Ty hovoríš veľmi často o rozpočtovej zodpovednosti. No to je práve ten problém, že ty o tom iba hovoríš, ale keď máte urobiť niečo preto, aby ste aj posilnili princípy a uplatňovanie rozpočtovej zodpovednosti, tak potom hlasujete proti takým zákonom.
A ja to aj pripomeniem všetkým aj verejnosti, pretože naozaj skončime už s tým, aj skončite vy už s tým, že budete hovoriť, že vy ste rozpočtovo zodpovední, lebo vy pri zákonoch, ktoré sú o rozpočtovej zodpovednosti, hlasujete proti. My sme predložili na toto rokovanie ústavný zákon o rozpočtovej zodpovednosti, jeho novelu aj novelu rokovacieho poriadku, ktorú sme vyrokovali s Radou pre rozpočtovú zodpovednosť, a vy ste to odmietli. Takže nehovorte tu niečo o rozpočtovej zodpovednosti, pretože vy o tom len kvákate alebo rozprávate, ale keď máte priložiť ruku k dielu, tak skutek utek.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
16.2.2023 o 8:40 hod.
JUDr. PhD.
Milan Vetrák
Videokanál poslanca
Pán poslanec Viskupič, pán predseda finančného výboru, ty si začal takou poznámkou, ktorá podľa mňa nebola veľmi džentlmenská, že by bolo lepšie, keby predkladatelia nerobili nič, no Peter Kremský ako predkladateľ by ti na to mohol povedať, že niekedy je lepšie, keď poslanci nevystupujú v rozprave. Ale on ti to asi nepovie, lebo je na to veľmi slušný človek.
Ja by som sa chytil jednej poznámky, ktorú si ty hovoril o rozpočtovej zodpovednosti. Ty hovoríš veľmi často o rozpočtovej zodpovednosti. No to je práve ten problém, že ty o tom iba hovoríš, ale keď máte urobiť niečo preto, aby ste aj posilnili princípy a uplatňovanie rozpočtovej zodpovednosti, tak potom hlasujete proti takým zákonom.
A ja to aj pripomeniem všetkým aj verejnosti, pretože naozaj skončime už s tým, aj skončite vy už s tým, že budete hovoriť, že vy ste rozpočtovo zodpovední, lebo vy pri zákonoch, ktoré sú o rozpočtovej zodpovednosti, hlasujete proti. My sme predložili na toto rokovanie ústavný zákon o rozpočtovej zodpovednosti, jeho novelu aj novelu rokovacieho poriadku, ktorú sme vyrokovali s Radou pre rozpočtovú zodpovednosť, a vy ste to odmietli. Takže nehovorte tu niečo o rozpočtovej zodpovednosti, pretože vy o tom len kvákate alebo rozprávate, ale keď máte priložiť ruku k dielu, tak skutek utek.
Rozpracované
8:55
Vystúpenie s faktickou poznámkou 8:55
Miloš SvrčekTy si určite v minulosti pamätáš, keď dokonca vaša strana, keď vám neprešla súdna mapa, tak ste to všetko vpálili do pozmeňujúceho návrhu, ktorý sa tu čítal niekoľko hodín na desiatkach strán. Čiže toto je neštandardný legislatívny proces, a to, že ja dávam týmto pozmeňovákom do tohto návrhu zákona Úrad pre územné plánovanie do zoznamu subjektov, ktoré môžu byť zriaďovateľom alebo zakladateľom právnickej osoby, veď to je úplne štandardný logický postup, pretože je to nový úrad a potrebujeme ho tam dať. Keby tam nebol, tak potom do nás kopete, že tam nie je a že sme na to zabudli.
Takže ja si trošku aj do budúcna vyprosím, aby sme išli takýmto spôsobom a toto, toto bolo trošku mimo rámec aj logiky, aj toho normálneho postupu, ktorý, ktorého som ja zástancom, hovorím opakovane.
Čo sa týka ešte tej účinnosti. Áno, vieme, aká je tam účinnosť, vieme, aký aj dnes je deň, ale aj v minulosti dalo sa to stihnúť. Ja si myslím osobne, že kancelária prezidenta veľmi chápe efektivitu tejto legislatívnej úpravy, takže ja si myslím, že tiež to nebudú naťahovať, a osobne si myslím, že ten prvý marec vieme stihnúť.
Ďakujem.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
16.2.2023 o 8:55 hod.
JUDr. Mgr. PhD., LL.M.
Miloš Svrček
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne za slovo. Pán predseda výboru, tiež som ostal trošku zaskočený tvojím vystúpením, keď si mi spomenul ten predložený pozmeňujúci návrh. Jednak bol predložený pred dvoma týždňami, takže ja som tiež zástancom skôr štandardného legislatívneho procesu, aby aj kolegovia boli oboznámení s obsahom pozmeňujúceho návrhu každého, a som skôr proti tomu, aby sa predkladal pár minút, ako to robia aj dokonca poslanci SaS-ky pred druhým čítaním, pred otvorením rozpravy.
Ty si určite v minulosti pamätáš, keď dokonca vaša strana, keď vám neprešla súdna mapa, tak ste to všetko vpálili do pozmeňujúceho návrhu, ktorý sa tu čítal niekoľko hodín na desiatkach strán. Čiže toto je neštandardný legislatívny proces, a to, že ja dávam týmto pozmeňovákom do tohto návrhu zákona Úrad pre územné plánovanie do zoznamu subjektov, ktoré môžu byť zriaďovateľom alebo zakladateľom právnickej osoby, veď to je úplne štandardný logický postup, pretože je to nový úrad a potrebujeme ho tam dať. Keby tam nebol, tak potom do nás kopete, že tam nie je a že sme na to zabudli.
Takže ja si trošku aj do budúcna vyprosím, aby sme išli takýmto spôsobom a toto, toto bolo trošku mimo rámec aj logiky, aj toho normálneho postupu, ktorý, ktorého som ja zástancom, hovorím opakovane.
Čo sa týka ešte tej účinnosti. Áno, vieme, aká je tam účinnosť, vieme, aký aj dnes je deň, ale aj v minulosti dalo sa to stihnúť. Ja si myslím osobne, že kancelária prezidenta veľmi chápe efektivitu tejto legislatívnej úpravy, takže ja si myslím, že tiež to nebudú naťahovať, a osobne si myslím, že ten prvý marec vieme stihnúť.
Ďakujem.
Rozpracované
8:55
Vystúpenie s faktickou poznámkou 8:55
Milan KuriakJa, ja nerozumiem, prečo, aký máš dôvod nesúhlasiť s týmto návrhom zákona, ktorý, ktorý len pomôže a zvýši možnosť nákupu ekologických vozidiel a pomôže tým aj akou-takou mierou k ochrane životného prostredia. Ako si spomenul, že v rokoch, ak som dobre počul, 2027 - 2029 sa ceny automobilov so spaľovacími motormi a elektromobilmi alebo inými ekologickejšími majú vyrovnať, nechápem, prečo by sme čakať toľké roky. Dneska je rok 2023, dneska v tomto pléne riešime podľa mňa, a verím tomu, že aj podľa väčšiny kolegov dobrý, dobrý návrh zákona.
No a ako som uviedol na začiatku, že ty už asi ani, ani nie, ani nie vecne, argumentačne, ale z princípu, aby, aby si sa mal s čím prihlásiť do rozpravy, tak mrzí ma, že stále počúvam od teba dookola nesúhlasím. Vy liberáli často spomínate o ochrane životného prostredia. Niekedy ste zelenší, ako sa patrí, a... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Vystúpenie s faktickou poznámkou
16.2.2023 o 8:55 hod.
Milan Kuriak
Videokanál poslanca
Kolega Marián, tak ako si prekvapil mojich kolegov predrečníkov, tak si prekvapil aj mňa a v poslednej dobe ma čím ďalej viac prekvapuješ. Odvtedy, ako si sa stal z koaličného opozičným kolegom, tak ja neviem, či z princípu, či, či preto, aby si mal nejaké témy, ale pravidelne alebo veľmi často sa mi zdá, že počúvam od teba slovo: nesúhlasím, neschvaľujem, odporúčam neschváliť a podobne, tak toto ma mrzí, že, že si tak až priveľmi otočil.
Ja, ja nerozumiem, prečo, aký máš dôvod nesúhlasiť s týmto návrhom zákona, ktorý, ktorý len pomôže a zvýši možnosť nákupu ekologických vozidiel a pomôže tým aj akou-takou mierou k ochrane životného prostredia. Ako si spomenul, že v rokoch, ak som dobre počul, 2027 - 2029 sa ceny automobilov so spaľovacími motormi a elektromobilmi alebo inými ekologickejšími majú vyrovnať, nechápem, prečo by sme čakať toľké roky. Dneska je rok 2023, dneska v tomto pléne riešime podľa mňa, a verím tomu, že aj podľa väčšiny kolegov dobrý, dobrý návrh zákona.
No a ako som uviedol na začiatku, že ty už asi ani, ani nie, ani nie vecne, argumentačne, ale z princípu, aby, aby si sa mal s čím prihlásiť do rozpravy, tak mrzí ma, že stále počúvam od teba dookola nesúhlasím. Vy liberáli často spomínate o ochrane životného prostredia. Niekedy ste zelenší, ako sa patrí, a... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Rozpracované
8:55
Vystúpenie s faktickou poznámkou 8:55
Marián ViskupičÚplne na začiatok k pánovi Vetrákovi. Nemyslím si, že som sa nejak dotkol pána Kremského, hovorím všeobecne, že keď je problém vyriešený, tak niekedy je najlepšie ten zákon skutočne nerobiť. Ten problém je vyriešený, spýtajte sa na MF.
No ale ďalšia vec, dobre. V podstate teda ku samotnému zákonu pán Vetrák nemá žiadne pripomienky, tak sa posuňme ďalej. T
akže...
Úplne na začiatok k pánovi Vetrákovi. Nemyslím si, že som sa nejak dotkol pána Kremského, hovorím všeobecne, že keď je problém vyriešený, tak niekedy je najlepšie ten zákon skutočne nerobiť. Ten problém je vyriešený, spýtajte sa na MF.
No ale ďalšia vec, dobre. V podstate teda ku samotnému zákonu pán Vetrák nemá žiadne pripomienky, tak sa posuňme ďalej. T
akže rozpočtová zodpovednosť. Áno, my sme jediná rozpočtovo zodpovedná strana a ja to tu teraz znova poviem, 500 euro za účasť na voľbách. No a keby sme napríklad schválili ten zákon, ktorý spomínal pán kolega Vetrák, ktorý by umožňoval takéto veci riešiť v skrátenom legislatívnom konaní, takže pán Matovič by prišiel s návrhom 500 euro, kľudne by to mohol dať v skrátenom, RRZ by proste bola nútená sa k tomu nejak vyjadriť a vlastne by sa v skrátenom mohla prijať takáto vec, ktorej dosah vie byť dve miliardy eur. Čiže nie, nie je správny postup, aby sa takéto veci riešili v skrátenom, takže to bolo dobré tú novelu odmietnuť.
No a prosím, počúvajte tú RRZ, na ktorú sa obraciame. Aj teraz tá RRZ hovorí jednoznačne, že tých 500 euro za účasť na voľbách je absolútne nezodpovedné rozhodnutie. Kolegovia, nikto tu nemá právo po tomto, čo váš predseda takýto zákon sem odovzdal, hovoriť čokoľvek o tom, že kto tu je alebo nie je rozpočtovo zodpovedný. To vie byť 1,5 mld. až 2 mld. výdavkov dodatočných ničím nekrytých a... no, celé, celé, celé absurdné.
Čo sa týka kolegu Svrčeka. Miloš, nepočúvame sa. Ja nehovorím, že, že je to samotné zlé. Ja som hlásil tuná, aby plénum počulo, že je to rozširujúci návrh, že je to teda mimo toho, čo ten zákon ako taký alebo tá novela riešila a ja som, ja som v pléne povedal, že ja neviem, že či to je správne, alebo nesprávne, áno možnože je to presne tak, že to má mať právomoc spraviť proste tie ďalšie právnické osoby, len malo by to ísť trošku štandardnejšie. To tom, to som chcel povedať. Ako asi... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Vystúpenie s faktickou poznámkou
16.2.2023 o 8:55 hod.
RNDr. Ing.
Marián Viskupič
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne za slovo a ďakujem pekne za všetky faktické.
Úplne na začiatok k pánovi Vetrákovi. Nemyslím si, že som sa nejak dotkol pána Kremského, hovorím všeobecne, že keď je problém vyriešený, tak niekedy je najlepšie ten zákon skutočne nerobiť. Ten problém je vyriešený, spýtajte sa na MF.
No ale ďalšia vec, dobre. V podstate teda ku samotnému zákonu pán Vetrák nemá žiadne pripomienky, tak sa posuňme ďalej. T
akže rozpočtová zodpovednosť. Áno, my sme jediná rozpočtovo zodpovedná strana a ja to tu teraz znova poviem, 500 euro za účasť na voľbách. No a keby sme napríklad schválili ten zákon, ktorý spomínal pán kolega Vetrák, ktorý by umožňoval takéto veci riešiť v skrátenom legislatívnom konaní, takže pán Matovič by prišiel s návrhom 500 euro, kľudne by to mohol dať v skrátenom, RRZ by proste bola nútená sa k tomu nejak vyjadriť a vlastne by sa v skrátenom mohla prijať takáto vec, ktorej dosah vie byť dve miliardy eur. Čiže nie, nie je správny postup, aby sa takéto veci riešili v skrátenom, takže to bolo dobré tú novelu odmietnuť.
No a prosím, počúvajte tú RRZ, na ktorú sa obraciame. Aj teraz tá RRZ hovorí jednoznačne, že tých 500 euro za účasť na voľbách je absolútne nezodpovedné rozhodnutie. Kolegovia, nikto tu nemá právo po tomto, čo váš predseda takýto zákon sem odovzdal, hovoriť čokoľvek o tom, že kto tu je alebo nie je rozpočtovo zodpovedný. To vie byť 1,5 mld. až 2 mld. výdavkov dodatočných ničím nekrytých a... no, celé, celé, celé absurdné.
Čo sa týka kolegu Svrčeka. Miloš, nepočúvame sa. Ja nehovorím, že, že je to samotné zlé. Ja som hlásil tuná, aby plénum počulo, že je to rozširujúci návrh, že je to teda mimo toho, čo ten zákon ako taký alebo tá novela riešila a ja som, ja som v pléne povedal, že ja neviem, že či to je správne, alebo nesprávne, áno možnože je to presne tak, že to má mať právomoc spraviť proste tie ďalšie právnické osoby, len malo by to ísť trošku štandardnejšie. To tom, to som chcel povedať. Ako asi... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Rozpracované
8:55
Pán kolega Svrček, s pozmeňujúcim návrhom súhlasím. Je pravda, že je to rozširujúci návrh, ale myslím si, že v tomto zmysle nič neporušuje alebo nedáva nejaké mimoriadne výdavky, alebo niečo podobné.
Pán kolega Viskupič, no ja sa presne zhodujem s tým, čo tu už zaznelo, že odkedy teda ste odišli z vlády a prešli do opozície, tak sa z...
Pán kolega Svrček, s pozmeňujúcim návrhom súhlasím. Je pravda, že je to rozširujúci návrh, ale myslím si, že v tomto zmysle nič neporušuje alebo nedáva nejaké mimoriadne výdavky, alebo niečo podobné.
Pán kolega Viskupič, no ja sa presne zhodujem s tým, čo tu už zaznelo, že odkedy teda ste odišli z vlády a prešli do opozície, tak sa z teba stal plnohodnotný opozičný poslanec a myslím si, že to teda prežívaš pomerne vášnivo. V podstate každý návrh, ktorý pochádza od OĽANO alebo od nejakého ministra OĽANO je zlý, škodlivý, nebezpečný a vždy sa dá niečo nájsť... (Predsedajúci si odkašlal.) Na zdravie! ... čo sa na ňom dá vytknúť. Myslím si, že je to veľmi, veľmi škoda, keď je to takéto účelové, pretože človek by mal posudzovať tie návrhy vecne, a nie podľa toho, či to predloží nejaký jeho opozičný alebo koaličný kolega. V podstate tie tvoje vystúpenia tu v pléne zrejme tiež slúžia na nahrávanie videí, a keď to robí tu pán Mazurek alebo Suja, alebo podobní ľudia, tak si o tom myslíme svoje, že proste sú to ľudia, sú to ľudia, ktorí kvôli tomu sem prišli, aby budili nejaké vášne a nahrávali si videjká a potom ich zdieľali svojmu publiku vo svojej bubline a, a hecovali ľudí proti vláde, proti štátu, proti nejakej reálnej demokratickej, reálnemu demokratickému zriadeniu. O čo tebe ide, celkom nerozumiem.
No aby som sa vyjadril teda, teda nebudem sa vyjadrovať ani k tej rozpočtovej zodpovednosti, myslím, že to právo pre vás skončilo v tom momente, keď ste k zákonu o dani z osobitnej stavby pretlačili pozmeňovákom teda výrazné výpadky v rozpočte cez zrušenie koncesionárskych poplatkov a cez zmenu, zmenu správnych poplatkov pri registrácii áut. To sú desiatky miliónov eur, o ktoré ste obrali štátny rozpočet dvoma obyčajnými pozmeňovákmi, ktoré vôbec nesúviseli s danou témou, takže ja by som naozaj veľmi pomlčal, kto sa tu má právo vyjadrovať o rozpočtovej zodpovednosti. A vy ako rozpočtovo zodpovedná strana, no keď pán minister Sulík minul už stovky miliónov eur na prípravu priemyselného parku Valaliky, za ktorý, v podstate sa pôvodne hovorilo, že si to investor Volvo odkúpi od štátu, tak teraz už sa hovorí, že si neodkúpi nič, že za to štát nedostane nič, tak myslím si, že to ako asi by sme mali pomlčať o tom, že kto je tu rozpočtovo zodpovedný.
Dobre, ale poďme k veci, takže k tvojim argumentom. Hovoríš, že už problém je vyriešený. No je to zase polopravda. Problém je vyriešený tak, že vláda vydala nejaké nariadenie, ale v tomto nariadení sa síce zvýšil limit na nákup áut so spaľovacími motormi, ale nevyriešil sa problém toho, že ekologické automobily sú výrazne drahšie ako autá so spaľovacími motormi. Čiže ak tam ostane ten limit 50 %, tak tých áut, ktoré štátna správa môže nakúpiť, je veľmi, veľmi málo. Čiže problém sa nevyriešil, problém sa len posunul a to, že štátna správa autá nakupuje, ja mám trošku iné správy, práveže ich nakupovať nemôže práve kvôli tomuto limitu 50 %. Čiže my, keď ten limit 50 % vypustíme z toho zákona, tak sa nestane nič iné, len to, že vláda prijme nové nariadenie niekedy v budúcnosti, keď sa rozhodne, kde stanoví dva limity, jeden pre spaľovacie autá, druhý pre ekologické autá. A aký bude ten limit, to už necháme na nich. Hej, toto je celé. My ten limit nestanovujeme, my ho necháme na vládu, nech ho vláda stanoví. Ja verím, že vláda je rozpočtovo zodpovedná a nestanoví ho na úrovni 100-tisíc euro alebo 200-tisíc euro, aby si niekto za to mohol kúpiť nejaký super mercedes, hej.
A pokiaľ si tu spomínal pána Holého, pokiaľ viem, on si ho prenajíma, ten mercedes, čiže, čiže toto je úplne iný problém. Teraz miešaš hrušky s jablkami.
No a druhá vec, keď tvrdíš, že ten limit 50 % je postačujúci, no ja som si zase tu pozeral rýchlo cenníky, tak úplne najlacnejšie auto elektrické, čisto elektrické, stojí, stojí 17-tisíc eur, ale je to auto teda istej rumunskej značky, ktoré je ohlodané, úplne bez výbavy, absolútne a reálne elektrické auto najlacnejšie stojí 30-tisíc. Hej, čiže, keď to porovnáme so zhruba 15-tisíc najlacnejšími benzínovými autami, tak jednoducho kde je tých 50 %? Je to 100 % minimálne. Hej čiže ako zase nezastávam sa toho, že štátne orgány musia určitú časť svojich áut nakupovať ekologických vozidiel, čiže elektromobilov, ale jednoducho ak už to tu je, tak proste nemôžeme, nemôžeme ich zablokovať alebo dusiť tým, že však kúpte si len to rumunské auto. Hej, to asi by nebolo správne. (Povedané so smiechom.) Čiže ak toto tu zastávaš, tak to naozaj k tomu sa nemôžem pridať, pretože to je nezmysel jednoducho, a to, že, to, že takýto návrh prišiel, tak ja sa s ním plne zhodujem a myslím si, že v tomto treba vláde rozviazať ruky, a to je celé, čo tu riešime. Ty si myslíš, že netreba, že je to takto v poriadku, ja si myslím, že ten reálny život z toho jednoducho vyrástol a odišiel, a ak my to takto necháme v zákone, tak jednoducho len budeme tam udržiavať nejaký stav, ktorý je úplne nereálny, ktorý je už úplne mimo reálneho života.
Ďakujem veľmi pekne, pán predsedajúci. Chcem krátko zareagovať na vystúpenia v písomnej rozprave.
Pán kolega Svrček, s pozmeňujúcim návrhom súhlasím. Je pravda, že je to rozširujúci návrh, ale myslím si, že v tomto zmysle nič neporušuje alebo nedáva nejaké mimoriadne výdavky, alebo niečo podobné.
Pán kolega Viskupič, no ja sa presne zhodujem s tým, čo tu už zaznelo, že odkedy teda ste odišli z vlády a prešli do opozície, tak sa z teba stal plnohodnotný opozičný poslanec a myslím si, že to teda prežívaš pomerne vášnivo. V podstate každý návrh, ktorý pochádza od OĽANO alebo od nejakého ministra OĽANO je zlý, škodlivý, nebezpečný a vždy sa dá niečo nájsť... (Predsedajúci si odkašlal.) Na zdravie! ... čo sa na ňom dá vytknúť. Myslím si, že je to veľmi, veľmi škoda, keď je to takéto účelové, pretože človek by mal posudzovať tie návrhy vecne, a nie podľa toho, či to predloží nejaký jeho opozičný alebo koaličný kolega. V podstate tie tvoje vystúpenia tu v pléne zrejme tiež slúžia na nahrávanie videí, a keď to robí tu pán Mazurek alebo Suja, alebo podobní ľudia, tak si o tom myslíme svoje, že proste sú to ľudia, sú to ľudia, ktorí kvôli tomu sem prišli, aby budili nejaké vášne a nahrávali si videjká a potom ich zdieľali svojmu publiku vo svojej bubline a, a hecovali ľudí proti vláde, proti štátu, proti nejakej reálnej demokratickej, reálnemu demokratickému zriadeniu. O čo tebe ide, celkom nerozumiem.
No aby som sa vyjadril teda, teda nebudem sa vyjadrovať ani k tej rozpočtovej zodpovednosti, myslím, že to právo pre vás skončilo v tom momente, keď ste k zákonu o dani z osobitnej stavby pretlačili pozmeňovákom teda výrazné výpadky v rozpočte cez zrušenie koncesionárskych poplatkov a cez zmenu, zmenu správnych poplatkov pri registrácii áut. To sú desiatky miliónov eur, o ktoré ste obrali štátny rozpočet dvoma obyčajnými pozmeňovákmi, ktoré vôbec nesúviseli s danou témou, takže ja by som naozaj veľmi pomlčal, kto sa tu má právo vyjadrovať o rozpočtovej zodpovednosti. A vy ako rozpočtovo zodpovedná strana, no keď pán minister Sulík minul už stovky miliónov eur na prípravu priemyselného parku Valaliky, za ktorý, v podstate sa pôvodne hovorilo, že si to investor Volvo odkúpi od štátu, tak teraz už sa hovorí, že si neodkúpi nič, že za to štát nedostane nič, tak myslím si, že to ako asi by sme mali pomlčať o tom, že kto je tu rozpočtovo zodpovedný.
Dobre, ale poďme k veci, takže k tvojim argumentom. Hovoríš, že už problém je vyriešený. No je to zase polopravda. Problém je vyriešený tak, že vláda vydala nejaké nariadenie, ale v tomto nariadení sa síce zvýšil limit na nákup áut so spaľovacími motormi, ale nevyriešil sa problém toho, že ekologické automobily sú výrazne drahšie ako autá so spaľovacími motormi. Čiže ak tam ostane ten limit 50 %, tak tých áut, ktoré štátna správa môže nakúpiť, je veľmi, veľmi málo. Čiže problém sa nevyriešil, problém sa len posunul a to, že štátna správa autá nakupuje, ja mám trošku iné správy, práveže ich nakupovať nemôže práve kvôli tomuto limitu 50 %. Čiže my, keď ten limit 50 % vypustíme z toho zákona, tak sa nestane nič iné, len to, že vláda prijme nové nariadenie niekedy v budúcnosti, keď sa rozhodne, kde stanoví dva limity, jeden pre spaľovacie autá, druhý pre ekologické autá. A aký bude ten limit, to už necháme na nich. Hej, toto je celé. My ten limit nestanovujeme, my ho necháme na vládu, nech ho vláda stanoví. Ja verím, že vláda je rozpočtovo zodpovedná a nestanoví ho na úrovni 100-tisíc euro alebo 200-tisíc euro, aby si niekto za to mohol kúpiť nejaký super mercedes, hej.
A pokiaľ si tu spomínal pána Holého, pokiaľ viem, on si ho prenajíma, ten mercedes, čiže, čiže toto je úplne iný problém. Teraz miešaš hrušky s jablkami.
No a druhá vec, keď tvrdíš, že ten limit 50 % je postačujúci, no ja som si zase tu pozeral rýchlo cenníky, tak úplne najlacnejšie auto elektrické, čisto elektrické, stojí, stojí 17-tisíc eur, ale je to auto teda istej rumunskej značky, ktoré je ohlodané, úplne bez výbavy, absolútne a reálne elektrické auto najlacnejšie stojí 30-tisíc. Hej, čiže, keď to porovnáme so zhruba 15-tisíc najlacnejšími benzínovými autami, tak jednoducho kde je tých 50 %? Je to 100 % minimálne. Hej čiže ako zase nezastávam sa toho, že štátne orgány musia určitú časť svojich áut nakupovať ekologických vozidiel, čiže elektromobilov, ale jednoducho ak už to tu je, tak proste nemôžeme, nemôžeme ich zablokovať alebo dusiť tým, že však kúpte si len to rumunské auto. Hej, to asi by nebolo správne. (Povedané so smiechom.) Čiže ak toto tu zastávaš, tak to naozaj k tomu sa nemôžem pridať, pretože to je nezmysel jednoducho, a to, že, to, že takýto návrh prišiel, tak ja sa s ním plne zhodujem a myslím si, že v tomto treba vláde rozviazať ruky, a to je celé, čo tu riešime. Ty si myslíš, že netreba, že je to takto v poriadku, ja si myslím, že ten reálny život z toho jednoducho vyrástol a odišiel, a ak my to takto necháme v zákone, tak jednoducho len budeme tam udržiavať nejaký stav, ktorý je úplne nereálny, ktorý je už úplne mimo reálneho života.
Rozpracované
8:55
Vystúpenie s faktickou poznámkou 8:55
Milan VetrákSprávne si aj uviedol, že ten štrukturálny výpadok, ktorý spôsobili koncesionárske príjmy, a bolo zrušenie koncesionárskych poplatkov a aj tie správne poplatky za motorové vozidlá, nebolo veľmi rozpočtovo zodpovedné, najmä ak stojíme...
Správne si aj uviedol, že ten štrukturálny výpadok, ktorý spôsobili koncesionárske príjmy, a bolo zrušenie koncesionárskych poplatkov a aj tie správne poplatky za motorové vozidlá, nebolo veľmi rozpočtovo zodpovedné, najmä ak stojíme teraz v situácii, že prezidentka vetovala len tú prvú časť, ktorá hovorí o príjmoch, a teda máme sekeru v rozpočte do budúcna 130 mil., tento rok o niečo menej a budeme to musieť vykryť napríklad aj prijatím osobitného odvodu z regulovaných subjektov a k tomu už zrazu SaS sa stavia tak, že ona, ona tie príjmy nechce schvaľovať do štátneho rozpočtu, ona chce len tie výdavky schvaľovať. Čiže naozaj máš pravdu, že toto veľmi rozpočtovo zodpovedné nie je, to nie je vôbec rozpočtovo zodpovedné...
A pokiaľ by, pokiaľ by SaS nechcela len o tom hovoriť, ale chcela by urobiť aj nejaký krok k tomu, tak mala zahlasovať za ústavný zákon o rozpočtovej zodpovednosti, pretože ten nemal zabraňovať tomu, čo my schvaľujeme v Národnej rade, lebo poslanci môžu schváliť zákon aj napriek tomu, že rada uvedie nejaké stanovisko, ale napomáhal k tomu, aby poslanci sa mohli zamyslieť nad tým, či naozaj nejaký návrh zákona neznamená výpadok v štátnom rozpočte. A to by sa stalo aj pri návrhoch, ako je 500 euro ako odmena za účasť vo voľbách, aj pri iných návrhoch. Navyše tento návrh na to pán poslanec Matovič ani nepredkladá v skrátenom legislatívnom konaní, takže to je takisto hrubé zavádzanie.
Pokiaľ ide o ten legislatívny proces, stačí sa pozrieť na to, akým spôsobom tu bagrovali pán Sulík, pani Kolíková a pán Gröhling dokopy. Skoro 20-krát bagrovali legislatívny proces. Dá sa to štatisticky overiť. A skúsme sa pozrieť aj na to, že čo hovoria ústavní sudcovia o tom, ako pani Kolíková, keby sa posudzovalo podobne ako rodinný balík, tak by rovnako to bolo protiústavné.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
16.2.2023 o 8:55 hod.
JUDr. PhD.
Milan Vetrák
Videokanál poslanca
Peter Kremský, ty si veľmi správne zareagoval okrem iného aj na dve veci. Na to, ako pokrytecky sa stavia SaS k tomu, ako chceme dodržiavať legislatívne pravidlá v parlamente aj k rozpočtovej zodpovednosti.
Správne si aj uviedol, že ten štrukturálny výpadok, ktorý spôsobili koncesionárske príjmy, a bolo zrušenie koncesionárskych poplatkov a aj tie správne poplatky za motorové vozidlá, nebolo veľmi rozpočtovo zodpovedné, najmä ak stojíme teraz v situácii, že prezidentka vetovala len tú prvú časť, ktorá hovorí o príjmoch, a teda máme sekeru v rozpočte do budúcna 130 mil., tento rok o niečo menej a budeme to musieť vykryť napríklad aj prijatím osobitného odvodu z regulovaných subjektov a k tomu už zrazu SaS sa stavia tak, že ona, ona tie príjmy nechce schvaľovať do štátneho rozpočtu, ona chce len tie výdavky schvaľovať. Čiže naozaj máš pravdu, že toto veľmi rozpočtovo zodpovedné nie je, to nie je vôbec rozpočtovo zodpovedné...
A pokiaľ by, pokiaľ by SaS nechcela len o tom hovoriť, ale chcela by urobiť aj nejaký krok k tomu, tak mala zahlasovať za ústavný zákon o rozpočtovej zodpovednosti, pretože ten nemal zabraňovať tomu, čo my schvaľujeme v Národnej rade, lebo poslanci môžu schváliť zákon aj napriek tomu, že rada uvedie nejaké stanovisko, ale napomáhal k tomu, aby poslanci sa mohli zamyslieť nad tým, či naozaj nejaký návrh zákona neznamená výpadok v štátnom rozpočte. A to by sa stalo aj pri návrhoch, ako je 500 euro ako odmena za účasť vo voľbách, aj pri iných návrhoch. Navyše tento návrh na to pán poslanec Matovič ani nepredkladá v skrátenom legislatívnom konaní, takže to je takisto hrubé zavádzanie.
Pokiaľ ide o ten legislatívny proces, stačí sa pozrieť na to, akým spôsobom tu bagrovali pán Sulík, pani Kolíková a pán Gröhling dokopy. Skoro 20-krát bagrovali legislatívny proces. Dá sa to štatisticky overiť. A skúsme sa pozrieť aj na to, že čo hovoria ústavní sudcovia o tom, ako pani Kolíková, keby sa posudzovalo podobne ako rodinný balík, tak by rovnako to bolo protiústavné.
Rozpracované