90. schôdza

2.5.2023 - 25.5.2023
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie

17.5.2023 o 10:41 hod.

Ján Budaj

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie 10:32

Ján Budaj
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Dámy a páni, vážený pán predsedajúci, ďakujem za slovo. Včera sme si povedali, ja som z mojej strany niečo o politickom kontexte tejto populistickej iniciatívy. Teraz by som chcel niečo v takom odbornom kontexte, lebo patrí sa a v tom čase, ktorý som mal vymedzený, som sa k tomu nemohol dostať. Ten prechod, ktorý stojí pred nami, je naozaj veľkou výzvou. Tak ako bol prechod od koní k pare, od pare k benzínu, teraz od týchto fosilných palív prechádzame k palivám, ktoré budeme získavať bez poškodzovania atmosféry. To je kľúčová výzva pre ľudstvo. Samozrejme, neupieram predkladateľom právo diskutovať o tempe a spôsobe, akým k tomu má prísť, ale iste sa všetci rozumný ľudia zhodnú, že toto je globálny proces. Ak z neho vyradíme Slovensko, no tak nebudeme tým, čím sme dnes, nebudeme najväčším výrobcom na počet obyvateľov automobilov a budeme možno vyrábať niečo iné. Teraz ale sme v dobrom slova zmysle zhodnotili nešťastné dedičstvo vojenského, strojárenského priemyslu a ďalšieho priemyslu. Istý zmysel tým nadobudol aj predimenzovaný ťažký priemysel, či sú to zlievarne, alebo, alebo hlinikárne, ale ferozliatinové hute a automobilový priemysel sa na túto dobu, veď nie je to naveky stal proste v istom zmysle našim vývesným štítom. Preto treba si uvedomiť, že práve tento automobilový priemysel už investoval stovky miliárd do vývoja nepretrochemických pohonov a predovšetkým elektrických. Majú totiž najvyššiu účinnosť. Treba si uvedomiť, že fosilné palivo, či je to benzín, alebo je to nafta, dosahuje maximálne, no zriedkavo je 40 % účinnosť. To majú len niektoré autá. Priemerne je účinnosť 30 %. Elektromobilita premieňa energiu na 90 %. To je skutočne raz sa bude na túto fosilnú mobilitu pozerať ako na neuveriteľný luxus, že si ľudstvo mohlo dovoliť jazdiť iba za 30 % energie a 70 % zničiť tej energie, vyslať ju do kozmu, lebo tam sú proste takto veľké sú trecie a tepelné straty pri spaľovacích motoroch súčasných a to aj tých veľmi vyspelých. Štvrtá generácia jednej japonskej automobilky dosiahla, chváli sa, 40 % účinnosť, ale opakujem, je to veľmi zriedkavé. Väčšina automobiliek ani nehľadí až tak veľmi na tú účinnosť. Proste bohatší ľudia si to zaplatia, majú veľkú mašinu, nejaké SUV, ktoré žerie a púšťa von tú energiu, ako sa len dá. Treba ale povedať a znovu zopakovať, je veľké klamstvo, ak sa šíri, že po roku ´35 tu nebudú jazdiť autá na výbušné motory. Napríklad už spomínané hybridy, ktoré spomínali viacerí rečníci, ktoré majú tie malé mestské hybridy majú tak 3,5 litra spotrebu a dosahujú hlboko pod 100g CO. Takéto, takéto vozidlá aj pri pokute, ktorá sa má po roku ´35 platiť za používanie výbušných motorov, by sa de facto dali užívať a hlavne, ale budú užívané autá, ktoré boli nakúpené dovtedy. Priemerný vek na Slovensku používaného vozidla, zakúpeného vozidla je 15 rokov. Kto si teda pred 1. januárom 2035 kúpi auto s výbušným motorom, tak pravdepodobne na ňom bude jazdiť ešte v roku 2050.
Dámy a páni, vy chcete strašiť ľudí, že už im berú priam z garáže naftový a benzínový motor. V skutočnosti hovoríme o polovici storočia. Aj po tomto dátume, ´35, sa Európa zatiaľ dohodla, že môžu jazdiť akékoľvek výbušné motory, ktoré dokážu jazdiť na CO neutrál paliva tzv. ekologické palivá, či už to budú syntetické alebo nejaké ďalšie druhy, ktoré dnes ešte nepoznáme alebo často skloňovaný vodík. Vodíkový pohon je veľmi aktuálne skúmaný a znovu jeho bariérou je nie veľmi vysoká výkonnosť, pretože aj vodíkový pohon dosahuje maximálne také zhodnotenie energie ako je benzínový alebo naftový. V takom prípade potom napríklad ak by sme vodík vyrábali z elektriny, čo je 100 % energie vložíme do vodíku a na jazdu z toho použijeme 30, tak to je dosť hlúpy výsledok, ak keď tú istú energiu vložíme do batérie a použijeme 90 %. Sú to jednoduché vedecky overiteľné čísla, ktoré nie sú nikým spochybňované. Keby bola efektívnejšia možnosť než je elektrina bezpochyby by ani politici Európskej únie nemali žiaden dôvod po nej nesiahnuť. Ak sa naozaj ukážu pochybnosti o pripravenosti Európskej únie na prechod na elektromobilitu o tom sa predkladatelia nezmieňujú, oni vytvárajú dojem, že keď včera sa neschváli, vy ste tu takú apokalyptickú atmosféru vytvorili. Dokonca sa odhlasoval špeciálny termín hlasovania. Nie je to pravda. O dva roky bude Európa diskutovať znovu, či ten termín 2035 sa neposunie a je možné, že sa posunie. Ja absolútne nenamietam, ak Európa zohľadní napríklad aj naše meškanie. Ja len obviňujem tých, ktorí to spôsobili. A naozaj nemusí si to brať za svoje dvojročný minister pán Sulík, pretože spôsobili to všetci, ktorí odvtedy, čo sa už automobilky pripravujú na elektromobilitu, nereagovali ako ministri hospodárstva a Slovenská republika je možno najhoršie pripravená, neviem celkom presne to porovnanie, ale vyzerá to tak, že sme medzi najhoršie pripravenými krajinami. A to rovnako z hľadiska tankovania, teda nabíjania, ako aj z hľadiska množstva elektromobilov, ktoré jazdia po našich cestách.
Európska únia už teda dávno vydala nariadenie, prostredníctvom ktorého motivovala automobilky v segmente osobných vozidiel ale aj dodávok k postupnému znižovaniu CO2 a u nás platia maximálne úrovne priemerných emisií znovu registrovaných vozidiel každej automobilky v danom kalendárnom roku na úrovni 95g CO2/km. Pre osobné autá 147g CO2/km pre dodávky.
Ak ich automobilka prekročí však sú mnohé, ktoré prekračujú tieto limity, tak musí zaplatiť pokutu, ktorá je 95 eur za gram. Tento mechanizmus podobný ako je ETS vlastne vedie k tomu, že automobilky sa naozaj chystajú na elektromobilitu. Je zrejmé, že vyrábať autá čoraz s nižším dopadom na životné prostredie je náročné. Takisto je zrejmé, že sa často často dochádza k veľkým výkyvom v cenách. Ja si pamätám časy, keď barel stál 9 dolárov, to už je ťažko predstaviteľné. Pamätám si aj časy, keď stál 150 dolárov, neboli tak dávne. A teraz je to kdesi, kdesi pod 100. Je, pri takejto volatibilite ceny je, je ťažké predvídať ako bude sa vyvíjať cena týchto fosilných palív, keď sa, povedzme, niektoré zásoby budú blížiť ku koncu.
Svet by si koledoval, ak by zostal visieť na fosilných palivách nielen o klimatickú krízu a prehlbovanie tejto klimatickej krízy, ale koledoval by si o hospodársku nestabilitu. Keď nám technologické objavy umožňujú vytvoriť predvídateľnejšie zdroje energií, áno, poviete aj elektrina sa bude meniť, okej, ale elektrina môže naozaj byť získavaná z veľmi širokej palety, z ktorých niektoré sú obnoviteľné zdroje. Áno, jadro nie je takýmto zdrojom, aj keď sa ráta teraz k zelenej energii s prižmúrením oka. Jadro je, nie je obnoviteľným zdrojom, spaľujeme proste nejaký prírodný materiál, ktorého na zemi tiež nie je nekonečné množstvo. A tiež sa s nim dá hrať politická hra. Ale ostatné zdroje, ktoré pochádzajú zo slnka, z vetra, z morského príboja alebo z geotermálnych zdrojov, sú naozaj zdrojmi, ktoré aj keď sú nákladné a vyžadujú si počiatočné investície, ale samotnú energiu vyrába vlastne príroda.
Práve v tejto, v tomto kontexte tých emisných noriem vás chcem vyzvať, opustite bludnú, bludný nápad, že Slovenská republika sa pridá k tým štátom, ktoré pod rečičkami o nejakej väčšej voľnosti technologickej sa postavia proti opusteniu fosilných palív. Lebo de facto o nič iné v konečnom dôsledku nejde. My nevieme v tejto sále, prosím vás, zabezpečiť, že vodíková technológia bude výhodnejšia. To sú proste nezmysly, ja viem, že v tejto sále panuje, panuje u niektorých pacientov názor, že naozaj tu prikážu čokoľvek, ale celkom prax to nepotvrdí. To, čo mu navrhujem, aby ste sa venovali a ja som v tomto zmysle začal niektoré rozhovory ako minister, aj keď celkom na konci svojho pôsobenia a budem veľmi odporúčať novému pánovi ministrovi, aby v nich pokračoval, ak bude mať záujem. To sú rozhovory o emisnej norme Euro 7. Emisná norma Euro 7 je tak trošku v krátkom termíne. Pamätá, samozrejme, na ďalšie zlepšovanie ochrany ľudí pred dôsledkami mobility napríklad z hľadiska prachových častíc. Tie prachové častice, ktoré sa uvoľňujú pri brzdení napríklad vozidiel sú naozaj neodstrániteľné z ľudských organizmov. Sú veľmi malé, prenikajú aj bunkovou stenou, takisto prachové častice často azbestové, ktoré sa uvoľňujú pri brzdových obloženiach pri brzdení. Čiže v mestách už nedýchame toľko exhalátov ako kedysi za komunizmu, keď tu behali autá bez filtrov, ale malé prachové častice tie filtre nie sú zatiaľ schopné zastaviť.
V skutku počet rakoviny aj na Slovensku je alarmujúci a práve sa predpokladá, že malé prachové častice sú jedným dráždidlom, ktorý, ktorý môže. Ja viem, že každý kto nemal rakovinu povie, však mňa sa to netýka. No okej, ale verte, že naozaj rakovinová epidémia, ktorej, ktorej doslova čelíme, je veľmi výrazná. Takže ja chápem dobrý úmysel tých autorov Euro 7, ale tam vidím ochranu aj slovenských záujmov, preto aj mám signály, že automobilky potrebujú vyvíjať nové technológie a na toto nie sú pripravené. Preto apelujem na to, aby sme sa spojili v diskusii o Euro 7 a zabudli na, na naozaj nepoctivú kartu hrať kartou, že zastavíme elektromobilitu a udržíme alebo predĺžime biznis výrobcom fosilných palív. Toto je naozaj poctivá ponuka a ponúkam to teda, samozrejme, každému poslancovi, aby takto uvažoval, ale rovnako verejnosti, pánovi novému ministrovi a takisto odborníkom zo strany SaS.
Skryt prepis

Vystúpenie

17.5.2023 o 10:32 hod.

Ján Budaj

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie 10:41

Ján Budaj
Skontrolovaný text
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie

17.5.2023 o 10:41 hod.

Ján Budaj

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:48

Štefan Kuffa
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pán Budaj, viete, keď som vás tak počúval, tak najlepšie by bolo, keby sme mali perpetuum mobile, ale to jednoducho nie je možné. Hej, tu strašíte tuná zo spaľovacími motormi, hovoríte tu o časticiach azbestu, ktoré pri brzdení, jak zamorujú a tak. Dovolím si povedať, že Slovensko je jedno z najzelenších krajín vôbec vo svete a máme naj, jedno z najlepších životných prostredí vôbec ako vo svete ako také. Áno, nemusíte s tým súhlasiť, ale ja vidím budúcnosť energie práve v tej jadrovej energetike, aj keď možno vám sa to ako nebude páčiť, ale keď by sa nám podarilo spustiť Mochovce 4. blok, tak mnoho vecí sa ako porieši.
Elektromobily, no super, môžte o tom spievať, koľko chcete, ale čo ste zrobili celá vláda za tie tri a pol roka alebo za štyri roky, aby mi by sme mali nejaké nabíjacie stanice. Však nemáme nič, prosím vás pekne. To ako keď by ste išli z východného Slovenska do Bratislavy a cestovali by ste tri dni, tri dni. Tri dni jedným smerom a tri dni ako naspäť. Myslíte, že ľudia vám s tým budú ako súhlasiť, no tak to ste na obrovskom omyle.
A skúste to pán Budaj povedať, ste povedali pri automobilovom priemysle, áno Slovensko je takou automobilovou veľmocou. Povedzte to dvadsať, tridsaťtisíc ľuďom, zamestnancom, že stratia prácu. A vy to tak pekne abstraktne tuná ľúbivo poviete, že nebudeme vyrábať automobily, avšak budeme vyrábať ako niečo iné. No spaľovacie motory, niečo iné. Ale veď to povedzte, však ste bývalý minister, tak povedzte, čo budeme vyrábať a čo budú vyrábať ako tí ľudia, povedzte to tým mužom a matkám rodín, ktorí sú živiteľmi rodín, že stratia prácu a prídu o tú prácu. Prosím vás, pekne tu si dávate také termíny a také úlohy, ktoré nie sú splnené. Tu sa budete smiať aj s tým vašim Šuchom o DNA Slovákov, jak keby my sme boli vygumovaní. Naopak, my Slováci, aby sme pôsobili na celú Európu, aby celá Európa zmenila to DNA pobláznenie, ktoré tuná je a takých poblúznencov je veľmi veľa.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

17.5.2023 o 10:48 hod.

PhDr.

Štefan Kuffa

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:50

Marián Viskupič
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo, ďakujem aj za vystúpenie pánovi Budajovi, no pár poznámok. Ani kone ani paru nikto nezakazoval, nové technológie sa v histórii presadili preto, lebo boli jednoducho lepšie a efektívnejšie. Takto je a takto bude fungovať aj naďalej. Prosím, nikto nebojuje proti elektromobilite, to tu budem stále opakovať, bojujeme za technologickú neutralitu, bojujeme za slobodnú súťaž a keď tie elektromobily zvíťazia, ja budem prvý, kto sa bude tešiť.
Poznámka, dvakrát ste pán minister, pán bývalý minister spomenuli CO, len aby to zaznelo, to je CO2, oxid uhličitý, oxid uhoľnatý. To sú dve rôzne zlúčeniny, z ktorých ten uhoľnatý je násobne jedovatejší a len aby sme, bavíme sa pri vozidlách, v tomto prípade o emisiách oxidu uhličitého teda CO2. Takisto je proste demagógia, že hovoríte, že my hovoríme, že po roku 2035 nebudú jazdiť spaľovacie motory. Nie, jasne, vždy hovoríme o tom, že v roku 2035 alebo po roku 2035 sa nebudú môcť predávať nové vozidlá so spaľovacím motorom. Jasné, že tie existujúce aj tie kúpené v ´34, samozrejme, budú jazdiť. Nikto z nás nehovorí, že budú vyťahované z garáží alebo čo ste nám to tu hovorili.
Takisto pán Budaj, nepočul som žiadny argument taký reálny, ktorý podporoval zmysluplnosť toho zákazu a povedali ste krásne, že a s tým úplne súhlasím, elektrina môže byť získavaná zo širokej palety. Presne to je správny prístup, áno, čím viacej rôznych zdrojov aj výroby elektriny, tým lepšia a stabilnejšie tie systémy budú fungovať. A to presne funguje k tým pohonom, nechajte všetky možné pohony spaľovacie, elektrické, obnoviteľné palivá, syntetické palivá, čím viacej rôznych druhov pohonu bude, tým budú, bude celý tento systém stabilnejší a hráči... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

17.5.2023 o 10:50 hod.

RNDr. Ing.

Marián Viskupič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:52

Ondrej Dostál
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pán poslanec Budaj, ja sa priznám, že nie celkom rozumiem tej argumentácii, lebo naozaj nikto nejde zakazovať elektromobily, nikto nejde bojovať proti elektromobilite, nikto nejde, nejde bojovať proti technologickému pokroku v oblasti elektromobility. A, a keď ste presvedčený, že elektromobilite patrí budúcnosť, že je to lepšie riešenie, efektívnejšie riešenie, tak a je to možné, ja, ja s tým nepolemizujem, tak potom je ale celkom prirodzené, že sa to skôr či neskôr presadí aj bez toho, aby to niekto zakazoval. Obavy, ktoré majú obyvatelia nielen na Slovensku ale aj v iných krajinách, je, že v elektromobily sú drahé a že si to nebudú môcť dovoliť. Protiargument, ktorý používajú priaznivci zákazu predaja spaľovacích motorov od roku 2035, je, že ale však tie ceny budú na úplne inej úrovni od tých 10 alebo 12 rokov. No je to celkom dobre možné, je to dokonca pravdepodobné, ale keď to tak je, no prečo to teraz ideme zakazovať. Veď v takom prípade, ak pre ľudí bude lepšia alternatíva kúpiť si elektromobil, no tak to budú preferovať, budú, budú, budú si kupovať elektromobily aj bez toho, aby im niekto zakazoval kupovať si spaľovacie motory. Čiže ja by som rád porozumel tej argumentácii, lebo zdá sa mi taká trochu, trochu protirečivá, že na jednej strane hovoríte o tom, že elektromobilita je lepšia, presadí sa, bude efektívnejšia, elektroautá budú lacnejšie a na druhej strane tým tou obhajobou zákazu predaja spaľovacích motorov akoby ste neverili v to, že to tak bude.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

17.5.2023 o 10:52 hod.

Mgr.

Ondrej Dostál

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:54

Tomáš Taraba
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Práve tu vystúpil Ján Budaj a povedal nám, že v roku 2035, aj keď nebudeme vyrábať žiadne autá, tak budeme vyrábať niečo iné, ale nepovedal, čo zrejme mal na mysli, že budeme kŕmiť tie jeho vegetariánske medvede vtedy v 2035. Ale pán Budaj, vy nie ste ani tá vaša, ako to minister zahraničných vecí Maďarska povedal, najskorumpovanejšia lobistická organizácia na svete Európsky parlament, vy nemáte čo prikazovať ľuďom, majú jesť, na čom sa majú voziť, čo majú piť každý nech si robí podľa toho, čo uzná on za vhodné v zmysle toho, čo je preňho ekonomické a podobne. Všetci tu hovoríte, že my na Slovensku máme teraz bojovať s nejakou klimatickou zmenu. Pred 125-tisíc rokmi boli hladiny morí na svete o 10 metrov vyššie, ako sú teraz, pred 3-tisíc rokmi boli nárast bol celkovo 130 metrov tých hladín morí a teraz za posledných 100 rokov je to 20 centimetrov. Ak si vy myslíte, že týmito lobistickými aktivitami my ideme zachraňovať teraz planétu na Slovensku a Čína, India sa nám smeje, tak neni to dobrá cesta.
To, že sa skončila doba ľadová, to potom doba kamenná a podobne, došla doba, doba železná. To nenastalo preto, lebo euroúradník to tak prikázal, ale preto, lebo to bolo efektívnejšie. Zrazu bolo efektívnejšie iné ako robiť s kameňmi. Takže ak tie vaše elektroautá budú také veľmi efektívne, ľudia na tom budú jazdiť, keď to bude lacnejšie, dnes to je drahšie, tak na tom budú jazdiť, ale vy dnes len potrebujete, tak jak s Vlčanom ste si tu porozhadzovali svoje dotácie, tak potrebujete na tieto pseudoprojekty si rozhadzovať a jednu vec, pán Budaj, vy ste tu vystúpili a nás poslancov, ktorí bojujeme za slovenský automobilový priemysel, ste nazvali pacientami.
Dámy a páni, aby tu nejaký eštebák nazýval nás, ktorý udával svojich priateľov, ktorý tu parazituje na tejto téme, pacientami? (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

17.5.2023 o 10:54 hod.

Ing. Mgr.

Tomáš Taraba

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:56

Ján Budaj
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Budem reagovať iba na predstaviteľov strany SaS. Na fašistov a podobných nie.
Jazdenie je, samozrejme elektrické efektívne a elektromobilita sa technologicky už presadila, tam nie je čo presadzovať. Povedal som vám čísla. Autá na ropné produkty akéhoužkoľvek motoru sa dokážu z nich získať maximálne do 40 % energie, to znamená, doslova keby ste urobili agregát na výrobu elektriny z týchto naftových produktov, tak by ste dvojnásobne jazdili na elektrinu, keby ste tú naftu premenili na elektrinu. Ale toto, o tomto je zbytočné diskutovať na pôde politického orgánu. Tuto, toto sa rozhodli automobilky. Toto vy chcete zvrátiť, ale tie rozhodnutia padli a tie automobilky nebudú udržiavať výrobu súčasne celé desiatky rokov, súčasne modelov s výbušnými motormi a s elektromotormi. Možno okolo roku ´50 už nebudú ani elektromotory, tá technológia ide ďalej. Vy by ste chceli nadiktovať, aby sa ďalej predávali, predávali ropné produkty. Lenže je tu klimatická kríza. Aha, chápem, strana SASKA neuznáva, že je klimatická kríza. Okej. No chápem, že tí, ktorí čítajú a čerpajú múdrosti zo Zem a vek a podobných, tak tí majú bludné predstavy o všetkom, ale SASKA by mala rešpektovať vedecké argumenty a vedecké poznatky celého vyspelého ľudstva. My... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

17.5.2023 o 10:56 hod.

Ján Budaj

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 10:58

Marián Viskupič
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Ja teda si vážim vystúpenie pána Budaja a nestihol som všetko vo faktickej, tak dovolil by som si ešte, ešte reagovať krátko na jeho vystúpenie takto, mám na to právo ako, ako teda predkladateľ. Pán Budaj, ja budem chcieť byť proste a budem stále v tých medziach slušnosti. Nie sme ani pacienti, ani demagógovia, ani nepopierame dôležitosť životného prostredia. Ja to nehovorím často, ja mám vyštudovanú biológiu a možno ste tu neboli minule, ja si to dovolím znova zopakovať. Ja jazdím na elektromobile, nikto mi nemusí hovoriť o výhodách, nevýhodách, ja jazdím na elektromobile. Ja si elektrinu vyrábam fotovoltikou sám, ja všetko, čo v mojej záhrade proste je biologické, skompostujem u mňa na pozemku, pestujem si sám ovocie, zeleninu a robím to biologickým spôsobom. Prosím, nie sme fakt v Saske ani pacienti, ani demagógovia a ani takí, že by nám nezáležalo na životnom prostredí. Ja som presvedčený, že sme možno zelenší ako ktokoľvek iný, ktorý len demagogicky rieši prírodné prostredie. Takže, prosím, toto fakt do tejto debaty nepoďme. Žijem skutočne zelenšie než určite priemerný, priemerný Slovák, ale poďme, poďme k veci.
Povedali ste, že robíme si predvolebnú agendu, ale zároveň ste povedali a to som rád a to vás pochválim, že ten samotný zákaz bude prehodnocovaná cesta k nemu. No práve presne o tom to je. Preto, preto my o tejto téme hovoríme, lebo za prvé je to téma, ktorá sa týka občanov. Na Slovensku je vyše tri milióny vozidiel, vyše tri milióny motoristov. To je téma, ktorá si zaslúži, aby sa o nej rozprávalo. To je jeden dôvod. Za druhé. To prvé prehodnotenie nebude len v roku ´25, ´26, ako ste hovorili, ešte predtým bude v septembri debata na pôde Únie o tých pripomienkach, o tom, čo si vyrokovalo Nemecko o tých syntetických palivách, to bude zrovna v čase našich volieb, my nebudeme mať vlastne vládu, možno teda, samozrejme, budeme mať úradnícku, nebudeme mať novú, ale aj preto je dôležité, aby sme my toto stanovisko prijali, aby už akákoľvek vláda vtedy bude, ak to bude teda ešte dosluhujúca úradnícka alebo ešte nerozkukaná to poviem nová, aby mala jasne stanovisko, čo teda jej Národná rada povedala, ako sa má správať. Toto stanovisko je aj o tomto prehodnotení syntetických palív, kde máme priestor fakt bojovať aj za iné obnoviteľné palivá, nielen teda tie samotné syntetické v tom zmysle, ako to Nemci hovoria. Zároveň, zároveň takisto v tom 25-tom, 26-tom bude jedno prehodnotenie, okolo roku 2030 druhé. To sú presne dôležité veci. Toto, toto nie je nejaká predvolebná kampaň, toto je zásadná téma, ktorá tu s nami bude najbližšie roky a aj s možnosťami proste tú situáciu ovplyvňovať. Možno posunom, možno budúci Europarlament pochopí, že toto je slepá cesta vývoja robiť tie zákazy. Povedali ste aj, že už sa automobilky rozhodli pre elektromobilitu. No veď výbory, ak sa rozhodli, o to menej je dôležitý zákaz, veď načo to ich rozhodnutie teda zduplovávať zákazom.
Ale, ale hlavne ja použijem ešte, ešte teda znovu to, čo ste hovorili, že tá elektrina, jej výroba, že má byť zo širokej palety zdrojov. To ste veľmi pekne povedali, tlieskam, chválim a teda klobúk dolu. Presne tak to má byť. Tá stabilita je presne v tom, aby sa využívali rôzne zdroje či už napríklad aj proste biohmota alebo teda veterná, slnečná, jadrová, no proste akákoľvek hej. Rôzne kogenerácie, aby to robilo aj teplo, aj elektrinu, pretože to je efektívnosť a čím, čím pestrejšie sú tie, tie zdroje výroby elektriny, tým stabilnejší ten systém je, tým menšie cenové výkyvy, a tým lepšie a efektívnejšie využitie prírodných zdrojov. Či už sú obnoviteľné alebo teda neobnoviteľné a toto platí aj pre tie motory. Prečo si politici uzurpovali, že a len ten elektromotor baterkový. Veď to nechajme. Para ustúpila, ja neviem teda fosílnym, fosílnym palivám, lebo bola menej efektívna. Ešte predtým kone ustúpili pare, lebo jednoducho nestíhali za tou parou, ale nikto neprišiel, že hops, od zajtra kone nemôžte používať. Toto sú zákonitosti, ktoré sa presadia, ale ešte raz aj, aj pre tú mobilitu je najlepšia to, čo pre tú elektrinu. Čím viacej tých rôznych druhov pohonov bude, tým, tým to bude lepšie a stabilnejšie. Veď zoberte si, že nie každé vozidlo je využívané, že najazdí, ja neviem, 100-tisíc kilometrov do roka. Každé vozidlo má alebo teda rôzne vozidlá majú rôzne spôsoby využitia a práve kopu je tých malých mestských vozidiel, ktoré najazdia sedem, osem, desaťtisíc kilometrov do roka. Priemerné vozidlo slovenské nenajazdí ani 20-tisíc. Ten priemer je niekde okolo pätnásť, pätnásť a pol tisíca a treba si uvedomiť, že ten elektromobil, keď postavíme pred seba, vyrobený elektromobil a vyrobený spaľovací, spaľovacie vozidlo, tak ten dosah na prírodu má ten elektromobil ďaleko vyšší aj práve preto, že teda potrebuje šesťkrát viac surovín, ktoré, ktorých, samozrejme, treba vyťažiť, spracovať a to, že ten elektromobil sa stáva prírode bližším s menšími emisiami CO2, je práve až tým používaním, až keď teda nejaké časové obdobie jazdí, áno, tie CO2 emisie z, z elektriny sú nižšie, nie nulové, ako sa hovorí, ale povedzme, sú nižšie a až tým používaním sa stane efektívnejším. No ale keď my zakážeme malé mestské vozidlá, ktoré najazdia fakt tých sedem, osemtisíc kilometrov do roka, tak ten elektromobil, ktorý ich nahradí, nikdy nebude prírode bližší.
To je, to je, to je jedna vec. Toto si treba uvedomiť. Tá efektivita, tá hospodárnosť, tú nikdy nezabezpečí nejaký politik alebo nejaká partia politikov. Tú zabezpečí len trh, egoistické správanie sa každého toho trhového hráča a všetky tie trhové, trhové vzťahy zabezpečia to, že tie zdroje sa využívajú efektívne a hospodárne alebo najefektívnejšie a najhospodárnejšie.
Ale pán kolega Budaj, chcem vás ešte veľmi pochváliť za postoj k Euro 7, pretože my tu všetci, áno, väčšinou sa tá diskusia vedie o zákaze spaľovacích motorov. To je jedna téma, ale tá druhá téma a to je ten, tá norma Euro 7 je ešte dôležitejšia. Tam už sa ani vôbec nedá baviť o tom, že by automobilky to nejak podporovali, pretože nie tá situácia je v tom, že zasa si raz politici buchli po stole a povedali, že poručíme vetru, dažďu. Tie automobilky nie sú schopné tú normu zabezpečiť a, a to je prvý problém a druhý problém je ten, že druhý problém je ten, že práve táto norma a ja potom vo vystúpení ďalšom poviem presne, čo to, čo to znamená, ale ona, bohužiaľ, v úvodzovkách, zabezpečí alebo zabezpečí to, že práve tie malé lacné vozidlá zmiznú a tým zasa sa stratí tá, tá efektívnosť, lebo častokrát tá prírode blízkosť, tá ekologickosť je spojená so skromnosťou a proste my tie malé vozidlá, ktoré, keď pôjdete do Talianska, tak to je Meka malých vozidiel. Proste tam sú ľudia, nemajú to vozidlo ako status, majú to vozidlo ako presúvadlo, jednoducho je malé. Ale tie nové pravidlá v mene byť bližšie k prírode, zakazujú tú skromnosť tie malé vozidlá a proste tým fungujú presne, presne naopak. Čiže ja som veľmi rád, že ste povedali, že o Euro 7 treba rokovať, treba debatovať a deje sa to, deje sa to na úrovni Únie, momentálne je blokačná menšina, ktorá sa možno zmení na väčšinu, čiže tuto je dôležité, aby aj to Slovensko dokázalo sa k tomu správne postaviť.
No a ešte jedno upresnenie. Spomínali ste o azbestovom obložení. Áno, treba povedať, emisie či už z pneumatík alebo, alebo aj z bŕzd vytvárajú, tak ako ste povedali, drobné časti, ktoré sa vedia dostať do pľúc, treba to riešiť, ono sa to, samozrejme, už aj rieši a či už v brzdách alebo aj v spojkách tam, kde sa v minulosti používalo azbestové obloženie, pretože ten azbest je voči odolnosti, teplote a týmto veciam najlepšia látka, ale toto sa už nepoužíva, to len zasa len pre presnosť hej, aby sme bavili. Máme dnešné materiály, jasné, že sa otierajú, jasné, že majú nejaký dopad, ale nie je to azbest, nie sú to proste tie čiastočky azbestu, ktoré teda robia tú azbestózu, myslím, sa tá choroba v pľúcach volá, takže toto je už za nami hej. Teda ten automobilizmus, tie automobilky nie sú v bode nula. Proste my dneska máme normu Euro 6, ja neviem, s akým písmenkom je aktuálne platná, proste ten automobilizmus za to storočie prešiel obrovským vývojom a jednoducho toto proste dnes tie motory, ale vôbec aj tie vozidlá sú už na fakt že veľmi dobrej úrovni, aby to zas neznelo, že dneska znečisťujú mirnix-dirnix bez akýchkoľvek pravidiel. Toľko zatiaľ, aby som nebol dlhý.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

17.5.2023 o 10:58 hod.

RNDr. Ing.

Marián Viskupič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:08

Tomáš Taraba
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Dnes je úplne jasné, že Heger s Budajom zničili Slovalco, teraz dostali chuť na slovenský automobilový priemysel. Marián, ty si aj teraz jasne ukázal, že si environmentálne založený človek, vozíš sa na elektroaute, robíš si sám sebe zdroj elektrickej energie na dome, ale to ich nezaujíma, toto ja som vysadil dvetisíc stromov, to jemu sa takýto environmentalisti neľúbia. Jemu sa, vieš, akí ľúbia? Aby si si dal žiadosť na päť miliónov, desať miliónov euro, aby si išiel Bratislave kosiť kríky za desať miliónov, aby si, aby si tuná sysle išiel za päť miliónov. Toto sú tí environmentalisti. On v živote žiadne stromy nesadil, oni vedia len čerpať eurofondy. To je celé, čo vedia robiť. Toto je ich environmentálna politika. On sa tu teraz postaví a povie, že automobilky európske zlyhávajú, sú, sú pozadu a podobne. On, on čo nepostavil jedno auto, tak on tu teraz ide povedať, že majiteľ automobiliek Fiat, Peugeot a podobne, ktorí spísali petíciu, že to nedajú, toto čo oni tlačia cez Europarlament, on sa tu úplne v pohode čo v živote nič nevyrábal okrem toho, že udával ľudí, on sa tu postaví a povie, že oni to nedávajú, že proste sú zaostalí, nestíhajú to. Takže táto iniciatíva, aby nemohli byť zakázané spaľovacie motory po roku 2035, to je o tom, aby Európa nechudobnela. My sme najsilnejší boli vždy v priemysle, v automobilovom priemysle. To nie je už len strojarina. To sú elektrosystémy. To je najsofistikovanejšia výroba. Jemu je toto ukradnuté. On len vidí tie svoje eurofondy, tie svoje mimovládky. Toto všetko je im ukradnuté. Takže ja verím, že Európa dostane rozum a celá elektromobilita je nič iné dnes len o tom, ako stať sa závislý na Číne. Osemdesiat sedem percent komponentov v batériách ide z Číny. To znamená... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

17.5.2023 o 11:08 hod.

Ing. Mgr.

Tomáš Taraba

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:11

Štefan Kuffa
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Tak Marián, ako si povedal, tuná kolega Budaj nám tu bude nadávať do pacientov, do demagógov a podobne. Ten, ktorý mimovládky tu podporuje. A ja to tak doplním. Korytnačky tu bude monitorovať a počítať za 400-tisíc eur. To je jeho ekológia. Ale že by jeden stromček zasadil, to som ešte nevidel, že by nejaký tuná urobil. A keď si tak spomenul ešte tie kone, vieš, aj tie parné stroje, tak ma to tak napadlo. Si predstav, Marián, ja ti poviem takúto vec. Parné stroje neprežili dodnes, ale kone áno. Ale Budaj bol ten, ktorý na Muránskej planine tie kone chcel zlikvidovať, chov koní na Muránskej planine. To je on, to je presne ten jeho environmentálny postoj. To je on. A tie kone dodnes pracujú v lesoch. V lesoch robia, stále robia. A tie prežili aj stroje, aj všetko. Ale on by zlikvidoval všetko. No však ja neviem, že či tí ľudia mu poďakujú za to, že odrazu začnú chodiť peši, ale nikde sa nepresunú. A proste žijeme nejakú inú dobu. On sa z druhých tu posmieva, že sú z doby kamenej, ale neviem akej, prosím vás pekne. A to je úplne blud.
Viete, si spomínal aj tú slnečnú, aj veternú energiu a tak. My dnes už vidíme, že to nie je také ekologické a nie je to také jednoduché. To životné prostredie je zaťažené. Tie fotovoltaické články, ktoré zaberajú polia a úrodnú pôdu. A keď tu človek pozerá na dolniakoch, kde kade sú, ako tieto tzv. elektrárne fotovoltaické, jednak to vyzerá zle a zaťažuje to životné prostredie. Ako to budeme likvidovať? Rovnako aj tá veterná energia nie je taká jednoduchá. A Marián, poviem ti takto. To je super, ty jazdíš na elektromobile. Včera si to spomínal, ako všetko dopestuješ. To je chvályhodné, aj všetko. Ale jednoducho nie je to ekologickejšie, Marián. Nie každý má na elektromobil, aby si ho kúpil. Nie každý to má. A vieš, keď ty na tom elektromobile väčšiu vzdialenosť, po meste dá sa s tým jazdiť, ale že by si ďalej kdesi ako cestoval, to nie je mysliteľné na dovolenku, že by si išiel s elektromobilom.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

17.5.2023 o 11:11 hod.

PhDr.

Štefan Kuffa

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video