90. schôdza
Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge
Vystúpenie s faktickou poznámkou
24.5.2023 o 14:51 hod.
PhD.
Juraj Šeliga
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne.
Tu sa človek normálne že neprestáva čudovať v tomto parlamente. Ty vystúpiš, pán kolega, a povieš, že je tu zákon o dlhovej brzde, ktorý teda má nejaké chyby, nemá chyby a podobne. Veď my máme zákon o dlhovej brzde a SaS-ka ho brzdí, ak to poviem takto. Veď mohol byť schválený, len ste to furt podmieňovali, podmieňovali, podmieňovali. Nemuseli sme byť v tejto situácii, to je prvá poznámka.
A druhá poznámka, že vy hovoríte o rozpočtovej zodpovednosti. Na Matoviča, na Hegera akože šupy-bomby, že to poviem takýmto jazykom, o tom, akí sme všetci nezodpovední, ako sme to zle robili, a potom vy, strana rozpočtovej zodpovednosti, zatnete 600-miliónovú sekeru. Včera.
Ako ja neviem, že, iným to už ani nevyčítam, lebo som zvyknutý na to, že idú skôr touto cestou, ale vy, ktorí ste za všetko nie, nie, nie, zákon o dlhovej brzde nie, rozpočtová zodpovednosť áno, áno, to urobme, nedávajme nekryté výdavky a podobne - a potom bác, 600 mil. A teraz... však povedz rovno, ak to chceme vyriešiť, že dáte hlasy na to, aby sme schválili zákon o dlhovej brzde, ktorý je nachystaný, ústavný zákon. A tým pádom ani Milan Krajniak, ani nikto to nemusia predkladať a tá debata sa posunie niekde úplne inde. Len vy ste schopní ešte tu hovoriť a poučovať nás v tejto situácii, akí sme my nezodpovední. Tak ja teraz neviem, že, že kam to už smeruje, ja chápem, že je predvolebná kampaň, ale už aj politici, ktorí tu sedia, sa v tom začínajú strácať.
Ďakujem pekne.
Rozpracované
Vystúpenia
14:44
Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:44
Marek ŠefčíkMarián, k tomu, čo si hovoril. Ty si vystúpil a hovoril si k súčasnému premiérovi a k súčasnému ministrovi financií v superlatívoch. Si povedal, že to sú výborní ekonómovia. Hovoril si o tom, ako, akí oni sú, čo sa týka odbornosti, zdatní. Dobre, v poriadku, ja to nepopieram, ale nikde v tvojej rozprave...
Marián, k tomu, čo si hovoril. Ty si vystúpil a hovoril si k súčasnému premiérovi a k súčasnému ministrovi financií v superlatívoch. Si povedal, že to sú výborní ekonómovia. Hovoril si o tom, ako, akí oni sú, čo sa týka odbornosti, zdatní. Dobre, v poriadku, ja to nepopieram, ale nikde v tvojej rozprave som nepočul kritiku za to, že stvorili alebo sú tvorcami zákona, ktorý je zlý. Aj ty si povedal sám, že, ja som si to poznačil, je to nereálne, nerealistické, aby sme mali vyrovnaný rozpočet, aby sme teraz niekde škrtli 6,5 % deficitu. Alebo hovoríme o koľkých miliardách? Piatich, šiestich, siedmich, ôsmich? Že to je nerealistické. Tak hneď v tej vete si mal povedať alebo mal si dodať, chlapci, pán premiér, pán minister financií, sorry, že teraz to tak poviem, pripravili ste ten zákon na prd, treba to opraviť, pripravili ste to zle. Ale ty ich budeš, ty si kritizoval predtým ministra financií, keď bol Igor Matovič ministrom financií, ale teraz žiadna kritika. Všetko je v poriadku, ale oni dvaja sú tvorcami toho zákona. Tak kde sa stratila, Marián, tá objektívnosť? Poviem rovno, že to pripravili zle.
Ďakujem.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
24.5.2023 o 14:44 hod.
Mgr.
Marek Šefčík
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne, ďakujem pekne, pán predsedajúci, za to, že ste mi vyhoveli, pretože snažil som sa to stlačiť, ale nereagovalo to hneď.
Marián, k tomu, čo si hovoril. Ty si vystúpil a hovoril si k súčasnému premiérovi a k súčasnému ministrovi financií v superlatívoch. Si povedal, že to sú výborní ekonómovia. Hovoril si o tom, ako, akí oni sú, čo sa týka odbornosti, zdatní. Dobre, v poriadku, ja to nepopieram, ale nikde v tvojej rozprave som nepočul kritiku za to, že stvorili alebo sú tvorcami zákona, ktorý je zlý. Aj ty si povedal sám, že, ja som si to poznačil, je to nereálne, nerealistické, aby sme mali vyrovnaný rozpočet, aby sme teraz niekde škrtli 6,5 % deficitu. Alebo hovoríme o koľkých miliardách? Piatich, šiestich, siedmich, ôsmich? Že to je nerealistické. Tak hneď v tej vete si mal povedať alebo mal si dodať, chlapci, pán premiér, pán minister financií, sorry, že teraz to tak poviem, pripravili ste ten zákon na prd, treba to opraviť, pripravili ste to zle. Ale ty ich budeš, ty si kritizoval predtým ministra financií, keď bol Igor Matovič ministrom financií, ale teraz žiadna kritika. Všetko je v poriadku, ale oni dvaja sú tvorcami toho zákona. Tak kde sa stratila, Marián, tá objektívnosť? Poviem rovno, že to pripravili zle.
Ďakujem.
Rozpracované
14:46
Skúsim teda trošku podrobnejšie. (Reakcie z pléna. Krátka pauza.) No takto. Mohol, ale chcem reagovať takto. Chcel som sa akože vyhnúť tejto, tejto debate, lebo máme toho veľa, ale dobre.
V marci 2020 boli vlastne odovzdané verejné financie tejto vláde s dlhom tesne nad 48 %. Áno, aj SMER, proste jednoducho nevyužívali dobré časy, mali deficity, kradli, proste neriadili verejné financie dobre. Je to tak a hovorím to tu...
Skúsim teda trošku podrobnejšie. (Reakcie z pléna. Krátka pauza.) No takto. Mohol, ale chcem reagovať takto. Chcel som sa akože vyhnúť tejto, tejto debate, lebo máme toho veľa, ale dobre.
V marci 2020 boli vlastne odovzdané verejné financie tejto vláde s dlhom tesne nad 48 %. Áno, aj SMER, proste jednoducho nevyužívali dobré časy, mali deficity, kradli, proste neriadili verejné financie dobre. Je to tak a hovorím to tu jasne. Ale zároveň tie verejné financie boli odovzdané tesne, tesne nad prvým, tým najnižším sankčným pásmom. Najnižším. Ten zákon inak vznikol v roku 2011 a účinný bol od roku 2012, fungoval a celé to bolo O. K. Zároveň počas vlády Igora Matoviča, počas vlády Eduarda Hegera ten dlh raketovo prestrelil všetky, všetky pásma, dostal sa proste nad to najvyššie pásmo, dneska máme, ak si dobre pamätám, 56, no... okolo, niečo, niečo cez 56 % hrubého dlhu a jednoducho dostalo sa to až nad to najvyššie pásmo a áno, spôsobuje to dané sankcie a spôsobuje to dané problémy.
No ale teraz akože áno, jeden pohľad, Marek, je ten tvoj, že fúha, nejde to podľa tých našich pravidiel, proste zákon je zlý. No zákon dokonalý nie je, má, má vyše desať rokov, ale nie je zlý. Problém je ten, že za posledné tri roky sa extrémne zhoršil stav verejných financií, alebo volajme to konkrétne ten parameter, podľa ktorého sa to posudzuje, extrémne narástol hrubý štátny dlh, ktorý sa dostal až nad najvyššie sankčné pásmo, a spôsobuje to, čo spôsobuje. Takže prosím, nie je dobrý postoj - problém je v zákone. Nie, problém v zákone nie je, problém je v tom, že táto krajina posledné tri roky napriek všetkým problémom, aj teda krízam, hospodárila zle a dostali sme sa s dlhom ďaleko. Toto je základný problém.
Čo sa týka samotného zákona, áno, aj zákon, samozrejme, je možné upraviť. Hovorím, že život sa vyvíja a nič na svete nie je dokonalé, čiže niečo málo je v Marekových slovách pravdy, to, že aj ten zákon by mohol vyzerať inak, ale ak budeme toto robiť, že, že keď sa nám niečo nepáči, tak na vine je zákon, nie. Povedzme si to takto, minulo sa veľa peňazí, zvýšil sa štátny dlh a to je, to je ten... základná časť problému.
No, možno ešte, ešte jednu vetu poviem, veď pán poslanec Matovič bude reagovať, no trošku je to také, že ja si pamätám aj Eduarda Hegera, aj Igora Matoviča, každý jeden návrh rozpočtu bol úplne na poslednú chvíľu 14., 15. 10. prerokovaný na vláde a poslaný do parlamentu. Fakt na poslednú chvíľu. A, O. K., je to, je to zložitý proces, je to náročný proces, ale trvá.
Tak aj z tohto pohľadu mi príde také trošku politicky zlomyseľné, keď vlastne nikto neprotestoval, že teda to bolo na poslednú chvíľu, každý to asi vnímal, že teda tak to je, tak teraz proste je tu úradnícka vláda, nechválim, nekritizujem, konštatujem, že tu je, a prvé, vlastne čo sa vytvorí, sa im ten, ten čas takto skráti. Tak len aby sme aj toto vnímali, že nie je to ľahká úloha a nie je to ani fér od všetkých, ktorí fakt potrebovali ten čas do poslednej hodiny, a to nekritizujem proste, do toho 15. 10., a teraz sa to teda chce do toho 31. 8.
Ďakujem.
Ďakujem.
Skúsim teda trošku podrobnejšie. (Reakcie z pléna. Krátka pauza.) No takto. Mohol, ale chcem reagovať takto. Chcel som sa akože vyhnúť tejto, tejto debate, lebo máme toho veľa, ale dobre.
V marci 2020 boli vlastne odovzdané verejné financie tejto vláde s dlhom tesne nad 48 %. Áno, aj SMER, proste jednoducho nevyužívali dobré časy, mali deficity, kradli, proste neriadili verejné financie dobre. Je to tak a hovorím to tu jasne. Ale zároveň tie verejné financie boli odovzdané tesne, tesne nad prvým, tým najnižším sankčným pásmom. Najnižším. Ten zákon inak vznikol v roku 2011 a účinný bol od roku 2012, fungoval a celé to bolo O. K. Zároveň počas vlády Igora Matoviča, počas vlády Eduarda Hegera ten dlh raketovo prestrelil všetky, všetky pásma, dostal sa proste nad to najvyššie pásmo, dneska máme, ak si dobre pamätám, 56, no... okolo, niečo, niečo cez 56 % hrubého dlhu a jednoducho dostalo sa to až nad to najvyššie pásmo a áno, spôsobuje to dané sankcie a spôsobuje to dané problémy.
No ale teraz akože áno, jeden pohľad, Marek, je ten tvoj, že fúha, nejde to podľa tých našich pravidiel, proste zákon je zlý. No zákon dokonalý nie je, má, má vyše desať rokov, ale nie je zlý. Problém je ten, že za posledné tri roky sa extrémne zhoršil stav verejných financií, alebo volajme to konkrétne ten parameter, podľa ktorého sa to posudzuje, extrémne narástol hrubý štátny dlh, ktorý sa dostal až nad najvyššie sankčné pásmo, a spôsobuje to, čo spôsobuje. Takže prosím, nie je dobrý postoj - problém je v zákone. Nie, problém v zákone nie je, problém je v tom, že táto krajina posledné tri roky napriek všetkým problémom, aj teda krízam, hospodárila zle a dostali sme sa s dlhom ďaleko. Toto je základný problém.
Čo sa týka samotného zákona, áno, aj zákon, samozrejme, je možné upraviť. Hovorím, že život sa vyvíja a nič na svete nie je dokonalé, čiže niečo málo je v Marekových slovách pravdy, to, že aj ten zákon by mohol vyzerať inak, ale ak budeme toto robiť, že, že keď sa nám niečo nepáči, tak na vine je zákon, nie. Povedzme si to takto, minulo sa veľa peňazí, zvýšil sa štátny dlh a to je, to je ten... základná časť problému.
No, možno ešte, ešte jednu vetu poviem, veď pán poslanec Matovič bude reagovať, no trošku je to také, že ja si pamätám aj Eduarda Hegera, aj Igora Matoviča, každý jeden návrh rozpočtu bol úplne na poslednú chvíľu 14., 15. 10. prerokovaný na vláde a poslaný do parlamentu. Fakt na poslednú chvíľu. A, O. K., je to, je to zložitý proces, je to náročný proces, ale trvá.
Tak aj z tohto pohľadu mi príde také trošku politicky zlomyseľné, keď vlastne nikto neprotestoval, že teda to bolo na poslednú chvíľu, každý to asi vnímal, že teda tak to je, tak teraz proste je tu úradnícka vláda, nechválim, nekritizujem, konštatujem, že tu je, a prvé, vlastne čo sa vytvorí, sa im ten, ten čas takto skráti. Tak len aby sme aj toto vnímali, že nie je to ľahká úloha a nie je to ani fér od všetkých, ktorí fakt potrebovali ten čas do poslednej hodiny, a to nekritizujem proste, do toho 15. 10., a teraz sa to teda chce do toho 31. 8.
Ďakujem.
Rozpracované
14:51
Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:51
Juraj ŠeligaTu sa človek normálne že neprestáva čudovať v tomto parlamente. Ty vystúpiš, pán kolega, a povieš, že je tu zákon o dlhovej brzde, ktorý teda má nejaké chyby, nemá chyby a podobne. Veď my máme zákon o dlhovej brzde a SaS-ka ho brzdí, ak to poviem takto. Veď mohol byť schválený, len ste to furt podmieňovali, podmieňovali, podmieňovali. Nemuseli sme byť v tejto situácii, to je prvá poznámka.
A druhá poznámka, že vy...
Tu sa človek normálne že neprestáva čudovať v tomto parlamente. Ty vystúpiš, pán kolega, a povieš, že je tu zákon o dlhovej brzde, ktorý teda má nejaké chyby, nemá chyby a podobne. Veď my máme zákon o dlhovej brzde a SaS-ka ho brzdí, ak to poviem takto. Veď mohol byť schválený, len ste to furt podmieňovali, podmieňovali, podmieňovali. Nemuseli sme byť v tejto situácii, to je prvá poznámka.
A druhá poznámka, že vy hovoríte o rozpočtovej zodpovednosti. Na Matoviča, na Hegera akože šupy-bomby, že to poviem takýmto jazykom, o tom, akí sme všetci nezodpovední, ako sme to zle robili, a potom vy, strana rozpočtovej zodpovednosti, zatnete 600-miliónovú sekeru. Včera.
Ako ja neviem, že, iným to už ani nevyčítam, lebo som zvyknutý na to, že idú skôr touto cestou, ale vy, ktorí ste za všetko nie, nie, nie, zákon o dlhovej brzde nie, rozpočtová zodpovednosť áno, áno, to urobme, nedávajme nekryté výdavky a podobne - a potom bác, 600 mil. A teraz... však povedz rovno, ak to chceme vyriešiť, že dáte hlasy na to, aby sme schválili zákon o dlhovej brzde, ktorý je nachystaný, ústavný zákon. A tým pádom ani Milan Krajniak, ani nikto to nemusia predkladať a tá debata sa posunie niekde úplne inde. Len vy ste schopní ešte tu hovoriť a poučovať nás v tejto situácii, akí sme my nezodpovední. Tak ja teraz neviem, že, že kam to už smeruje, ja chápem, že je predvolebná kampaň, ale už aj politici, ktorí tu sedia, sa v tom začínajú strácať.
Ďakujem pekne.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
24.5.2023 o 14:51 hod.
PhD.
Juraj Šeliga
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne.
Tu sa človek normálne že neprestáva čudovať v tomto parlamente. Ty vystúpiš, pán kolega, a povieš, že je tu zákon o dlhovej brzde, ktorý teda má nejaké chyby, nemá chyby a podobne. Veď my máme zákon o dlhovej brzde a SaS-ka ho brzdí, ak to poviem takto. Veď mohol byť schválený, len ste to furt podmieňovali, podmieňovali, podmieňovali. Nemuseli sme byť v tejto situácii, to je prvá poznámka.
A druhá poznámka, že vy hovoríte o rozpočtovej zodpovednosti. Na Matoviča, na Hegera akože šupy-bomby, že to poviem takýmto jazykom, o tom, akí sme všetci nezodpovední, ako sme to zle robili, a potom vy, strana rozpočtovej zodpovednosti, zatnete 600-miliónovú sekeru. Včera.
Ako ja neviem, že, iným to už ani nevyčítam, lebo som zvyknutý na to, že idú skôr touto cestou, ale vy, ktorí ste za všetko nie, nie, nie, zákon o dlhovej brzde nie, rozpočtová zodpovednosť áno, áno, to urobme, nedávajme nekryté výdavky a podobne - a potom bác, 600 mil. A teraz... však povedz rovno, ak to chceme vyriešiť, že dáte hlasy na to, aby sme schválili zákon o dlhovej brzde, ktorý je nachystaný, ústavný zákon. A tým pádom ani Milan Krajniak, ani nikto to nemusia predkladať a tá debata sa posunie niekde úplne inde. Len vy ste schopní ešte tu hovoriť a poučovať nás v tejto situácii, akí sme my nezodpovední. Tak ja teraz neviem, že, že kam to už smeruje, ja chápem, že je predvolebná kampaň, ale už aj politici, ktorí tu sedia, sa v tom začínajú strácať.
Ďakujem pekne.
Rozpracované
14:53
Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:53
Milan KuriakNedá mi krátko zareagovať. Kolega Marián, ty si expert na rozprávanie na dlhé trate. Už ti ani tvoj kolega Dostál nestíha. Vieš, ty keď rozprávaš, ty strácaš prehľad o čase, ale to som si už všimol za tie viac ako tri roky aj na finančnom výbore, ty niekedy rozprávaš omáčky, pýtaš sa dookola, nič podstatné, veľakrát tu aj v pléne, veď povieš aj k veci niečo, ale veľakrát, len aby si povedal. Ja neviem, či tu máš nejaké preteky,...
Nedá mi krátko zareagovať. Kolega Marián, ty si expert na rozprávanie na dlhé trate. Už ti ani tvoj kolega Dostál nestíha. Vieš, ty keď rozprávaš, ty strácaš prehľad o čase, ale to som si už všimol za tie viac ako tri roky aj na finančnom výbore, ty niekedy rozprávaš omáčky, pýtaš sa dookola, nič podstatné, veľakrát tu aj v pléne, veď povieš aj k veci niečo, ale veľakrát, len aby si povedal. Ja neviem, či tu máš nejaké preteky, ale nechcem ťa akože nejak dehonestovať, len to preháňaš naozaj niekedy. Aj dneska pred možno pol hodinou nejak o 14.20 hod. sme skončili výbor, alebo o 15.00 hod., pred polhodinou si ešte aj predkladateľovi návrhu zákona povedal, že máme málo času. (Povedané so smiechom.) Ja keď sa zapojím do niečoho, tak potom ponáhľame sa, ponáhľame, ale ty sa zabúdaš, vieš ako. Tak aj tuto. Na Mareka Šefčíka si mohol reagovať faktickou, ale ty len, ja neviem, či nadbiehaš minúty alebo čo, v tvojom prípade hodiny, tak pripomínam ti, máme málo času a nezabudni na to a drž sa toho, prosím ťa.
Ďakujem.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
24.5.2023 o 14:53 hod.
Milan Kuriak
Videokanál poslanca
Ďakujem.
Nedá mi krátko zareagovať. Kolega Marián, ty si expert na rozprávanie na dlhé trate. Už ti ani tvoj kolega Dostál nestíha. Vieš, ty keď rozprávaš, ty strácaš prehľad o čase, ale to som si už všimol za tie viac ako tri roky aj na finančnom výbore, ty niekedy rozprávaš omáčky, pýtaš sa dookola, nič podstatné, veľakrát tu aj v pléne, veď povieš aj k veci niečo, ale veľakrát, len aby si povedal. Ja neviem, či tu máš nejaké preteky, ale nechcem ťa akože nejak dehonestovať, len to preháňaš naozaj niekedy. Aj dneska pred možno pol hodinou nejak o 14.20 hod. sme skončili výbor, alebo o 15.00 hod., pred polhodinou si ešte aj predkladateľovi návrhu zákona povedal, že máme málo času. (Povedané so smiechom.) Ja keď sa zapojím do niečoho, tak potom ponáhľame sa, ponáhľame, ale ty sa zabúdaš, vieš ako. Tak aj tuto. Na Mareka Šefčíka si mohol reagovať faktickou, ale ty len, ja neviem, či nadbiehaš minúty alebo čo, v tvojom prípade hodiny, tak pripomínam ti, máme málo času a nezabudni na to a drž sa toho, prosím ťa.
Ďakujem.
Rozpracované
14:54
Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:54
Marián ViskupičBudem sa venovať Jurajovi Šeligovi. Áno, asi dva roky sa teda veľmi sme sa všetky ešte vtedy koaličné strany snažili upraviť, urobiť novelu zákona o rozpočtovej zodpovednosti, no realita je tá, že z jedného alebo z nejakých dôvodov s tým nesúhlasila SME RODINA, konkrétne aj, aj pán kolega Krajniak, z nejakého dôvodu jasne buchol po stole, že nie,...
Budem sa venovať Jurajovi Šeligovi. Áno, asi dva roky sa teda veľmi sme sa všetky ešte vtedy koaličné strany snažili upraviť, urobiť novelu zákona o rozpočtovej zodpovednosti, no realita je tá, že z jedného alebo z nejakých dôvodov s tým nesúhlasila SME RODINA, konkrétne aj, aj pán kolega Krajniak, z nejakého dôvodu jasne buchol po stole, že nie, takisto aj Igor Matovič. A z nejakého dôvodu, napríklad áno, bola to daňová brzda, ktorá tam nevedela byť, buchla po stole aj SaS-ka, že nie. Čiže realita je tá, že koaličné strany, koaličné strany všetky jak boli, neviem teda, či mám ZA ĽUDÍ menovať, ale minimálne tieto tri, ktoré som menoval, nenašli zhodu na tom, aby sa teda našla, našla zhoda na, na nejakej novele, takže toto je, toto je realita, nieže za to môže SaS-ka, proste nenašla sa v koalícii zhoda, toto je dôležité. Ale áno, samozrejme, napríklad hrubý dlh, čistý dlh určite sú veci, ktoré by bolo veľmi vhodné a veľmi dobré, keby sa upravili. To, to, samozrejme, ten zákon má svoj vek, situácia sa vyvíja a bolo by, bolo by ho dobré upraviť. Čiže v tomto, v tomto súhlas.
Len teda nenašla sa zhoda, no nenašla sa aj v iných prípadoch, tak nenašla sa.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
24.5.2023 o 14:54 hod.
RNDr. Ing.
Marián Viskupič
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne. Na kolegu Milana Kuriaka nebudem reagovať, lebo nič k veci nepovedal.
Budem sa venovať Jurajovi Šeligovi. Áno, asi dva roky sa teda veľmi sme sa všetky ešte vtedy koaličné strany snažili upraviť, urobiť novelu zákona o rozpočtovej zodpovednosti, no realita je tá, že z jedného alebo z nejakých dôvodov s tým nesúhlasila SME RODINA, konkrétne aj, aj pán kolega Krajniak, z nejakého dôvodu jasne buchol po stole, že nie, takisto aj Igor Matovič. A z nejakého dôvodu, napríklad áno, bola to daňová brzda, ktorá tam nevedela byť, buchla po stole aj SaS-ka, že nie. Čiže realita je tá, že koaličné strany, koaličné strany všetky jak boli, neviem teda, či mám ZA ĽUDÍ menovať, ale minimálne tieto tri, ktoré som menoval, nenašli zhodu na tom, aby sa teda našla, našla zhoda na, na nejakej novele, takže toto je, toto je realita, nieže za to môže SaS-ka, proste nenašla sa v koalícii zhoda, toto je dôležité. Ale áno, samozrejme, napríklad hrubý dlh, čistý dlh určite sú veci, ktoré by bolo veľmi vhodné a veľmi dobré, keby sa upravili. To, to, samozrejme, ten zákon má svoj vek, situácia sa vyvíja a bolo by, bolo by ho dobré upraviť. Čiže v tomto, v tomto súhlas.
Len teda nenašla sa zhoda, no nenašla sa aj v iných prípadoch, tak nenašla sa.
Rozpracované
14:56
Vystúpenie v rozprave 14:56
Igor MatovičPčolinský, Peter, podpredseda NR SR
Už vám beží čas, pán poslanec.
Matovič, Igor, poslanec NR SR
Fakt, už to tam odbúda. (Povedané so smiechom.) Dobre, no.
Zaujímavá debata sa celkom rozprúdila a myslím si, že veľmi dobre vystúpenie...
Pčolinský, Peter, podpredseda NR SR
Už vám beží čas, pán poslanec.
Matovič, Igor, poslanec NR SR
Fakt, už to tam odbúda. (Povedané so smiechom.) Dobre, no.
Zaujímavá debata sa celkom rozprúdila a myslím si, že veľmi dobre vystúpenie pána navrhovateľa Krajniaka a doslova sa môžem pod neho podpísať od A do Z, so odôvodnením, s noblesou, s argumentami a ja to poviem teraz trošku zase inými slovami.
Ale pred tým si teda dovolím ešte zareagovať na predoš... predrečníka Viskupiča z SaS, ktorý tu teda mudroval o tom, jako teda sme mohli toto, toto, jako sme prebrali verejné financie so 48-percentným dlhom a, jéj, teraz je to 50... ani nevedel koľko. Dobre, 58 povedzme, že sme ukončili minulý rok 58,7 %. Ale presne tak manipulatívny jako, jako aj Fico s Pellegrinim, s Mazurekom a spol. a tými... alebo ako tí ľudia, ktorí potrebujú vyvolávať dojem rozvratu verejných financií. Ani raz nepovedal, že ten rozdiel medzi tým, že 48 % zadlženie sme prebrali a odovzdali sme 58, že je zároveň to, že sme natlačili do kasičky v hotovosti navyše sedem mld. eur, lebo sme si požičali ako dobrí hospodári v čase, kedy sme si mohli požičať za nulapercentné úroky. A keď sme za Fica preberali síce krajinu s hrubým zadlžením, to znamená, že aj s reálnym dlhom, aj s tým, čo máte v kasičke štátnej, s hotovosťou v štátnej kase1,5 mld., že sme mali dva týždne na financovanie štátu, ale radšej sme mlčali pred finančnými trhmi, aby teda náhodou nebola z toho na finančných trhoch paseka, a teraz odovzdávame síce s 58-percentným zadlžením voči, voči HDP, ale navyše sedem miliárd eur nafutrovaných do štátnej kasičky, ktoré sme požičali počas toho, ako som bol ministrom financií za nulapercentný úrok. To už nepovie, lebo to by mu nepasovalo do toho obrazu, ktorý potrebuje vytvárať.
Takže pravda je taká, že síce sme zvýšili zadlženie a zároveň sme dramatickým až skoro šesťnásobným spôsobom zvýšili hotovostnú rezervu v štátnej kase za nulapercentný úrok v priemere požičané peniaze na desať rokov na splátky, ktoré sa použijú na splátky starých dlhov. Zároveň ale platí, že medzi tým, ako sme prebrali spravovanie štátu, a medzi tým, ako sme, povedzme si k ultimu minulého roku, ako sme odovzdávali, alebo teraz, keď sa menila vláda, tak medzičasom sa sakra teda ale udiali nejaké krízy, ktoré bolo treba financovať, či už teda v súvislosti s covidom, alebo s Ukrajinou. Dokopy celkové financovanie dopadov kríz aj vrátane tohto roku 20 mld. eur. Takže nemáme sa za čo hanbiť.
Vysvedčenie nám vystavila najlepšia svetová ratingová agentúra Standard & Poors v piatok pred polnocou, kde nám zlepšili rating práve na základe toho, ako zodpovedne sme hospodárili. Druhé vysvedčenie nám vystavil Európsky štatistický úrad, alias Eurostat, ktorý povedal, že nikdy v histórii existencie samostatnej Slovenskej republiky nebol nižší štrukturálny deficit pri správe verejných financií ako akurát zhodou okolností za ministra Matoviča, čiže za roky 2021 a 2022. Ale to by tuto manipulátorom z SaS nevyhovovalo, lebo jednoducho by tie ich drísty a klamstvá vyzerali trošku inak, ak by to, sme tomu nadstavili skutočné, pravdivé informácie.
Zároveň však platí, že teraz síce mudrujú o tom, že zákon o rozpočtovej zodpovednosti, a možno, ja som to dnes už cítil aj od novinárov, keď sa ma dvaja pýtali, že či by sme to a tak nezávisle, jeden inde a druhý na tlačovej konferencii, že či by sme teda neboli ochotní zmeniť zákon o rozpočtovej zodpovednosti. Aha, teraz SaS-ka zrazu je už ochotná meniť zákon o rozpočtovej zodpovednosti. A nie je to tá istá SaS-ka, ktorá viac ako 2,5 roka túto zmenu blokuje priamo v rozpore s koaličnou zmluvou, priamo v rozpore s programovým vyhlásením vlády? Nie je to náhodou tá istá SaS-ka, vraj zodpovedná SaS-ka voči verejným financiám, ktorá včera len tak, bác, 600 mil. bez akéhokoľvek krytia.
To je to zodpovedné spravovanie verejných financií? Áno, pán Viskupič, takto sa to robí? Na hulváta? Bez akýchkoľvek zdrojov? Ja keď som prišiel s nejakou atómovkou, či už pre rodiny, alebo akoukoľvek inou, vždy som povedal, z čoho to zaplatíme. Vy nič, vy nič! Jednoducho niečo kážeme, iné konáme. Ale podľa ovocia ich spoznáte. Takže môžete sa hanbiť za to, ako ste podsekávali nohy vládnej koalícii, ako ste blokovali zodpovednú zmenu zákona, ústavného zákona o rozpočtovej zodpovednosti, lebo ste začali vydierať s nejakou vašou kravinkou o daňovej brzde, lebo ste si nakreslili, dodatočne ste si kúpili, zrejme ste išli okolo papiernictva, na výklade mali akciu, že predávajú alebo výpredaj kriedy alebo farbičky, špeciálna akcia, 90-percentná zľava na červené farbičky. Kúpili ste si červené farbičky a potom ste kreslili si svoje červené čiarky. A vymysleli ste si daňovú brzdum, o ktorej nikto nepočul predtým. Nikto v koalícii nepočul. Ani v koaličnej zmluve nič také neni, ani nikde počas rokovania o vzniku koalície a vlády také nič nepadlo od vás, ani v programovom vyhlásení vlády. A zrazu ste začali vydierať pri zásadnej veci, pri ústavnom zákone o rozpočtovej zodpovednosti s vymyslenou doslova kravinou, lebo daňová brzdička.
A vy ste zablokovali zmenu zákona, aby dnes nestála vláda pred tým, že musí predložiť vyrovnaný rozpočet alebo návrh zákona o vyrovnanom rozpočte, čiže je to vaše maslo. A teraz to bude duplicitne vaše maslo, lebo podľa toho, čo som pochopil, tak vy idete hlasovať za podporu úradníckej vlády. O. K., ja vám gratulujem. Čiže nebude to vláda prezidentky, bude to vláda prezidentky, Progresívneho Slovenska, SaS, možno Demokrati sa pridajú, neviem, či tu ešte bude iný samovrah v pléne. O. K., dobre, stačí nám v tomto liberálno-progresívnom zoskupení. Jednoducho áno, Slovensko si zaslúži vidieť a poznať, ako teda tí liberáli a progresívci by spravovali republiku po tých voľbách. Však to je úplne geniálne podľa mňa, mesiac pred voľbami im predstaviť tú vašu víziu, kde sa teda dá zrazu len tak z roka na rok zobrať v zdravotníctve miliarda. Komu zoberete? Ako teda znížite sestričkám platy o 30 %, doktorom o 50 %? Asi potom fáš budete strihať, namiesto metrového dáte polmetrový, namiesto leukoplastu budete ho lepiť dvakrát, jednému pacientovi, potom oblížete, nalepíte druhému.
Fakt som na to zvedavý, lebo takto vy ste sa k nám správali, vy ste nám tri roky iba vyprávali o tom, netreba ľuďom pomáhať, inflácia - to sa poddá, to samé nejako to klesne. Ako neblbnime. Keď dôchodci umierajú počas covidu - aspoň ušetríme na dôchodkoch. Psychopati, sorry, psychopati, že to hovorím. A my sme toto zažívali v koalícii.
A vyzývam každého rozumného človeka, aby vo voľbách, tak ako som trikrát vyzýval pred voľbami, ’12, ’16, ’20, aby to dali SaS-ke, keď teda nedokážu voliť nás, tak prosím ľudí, keď majú Boha pri sebe, keď si vážia starých ľudí, tak aby nevolili tých cynikov, ktorí hovorili, že však, keď starí ľudia počas covidu umrú, aspoň ušetríme na dôchodkoch. Takýto odpad, bohužiaľ, sme mali v koalícii! Mňa to mrzí. Štrnásť stretnutí sme s nimi mali! Akože s koaličným partnerom o tom, že treba pomôcť rodinám s deťmi, že z Ficového budovania sociálneho štátu alebo Pellegriniho, ktorý sa teda spolu s ním na tom podieľal, zrazu vyšlo to, že najviac ohrozených chudobou sú rodiny s deťmi. Štrnásť stretnutí som mal s týmito ľuďmi z SaS o tom, panebože, na rodiny s deťmi sa valí katastrofa, cunami, dajme im pomocnú ruku, bude inflácia, energie rastú, pomôžme im. Oni? Vyložené nohy, počúvajú a po hodine tento človek vypotí, že... Nie, Sulík povie, to netreba, inflácia klesne. Načo? Najhoršia smrť je z oplašenia. Načo by sme pomáhali? Tá inflácia klesne, tie ceny klesnú. Tuto tento človek, keď sme povedali, že tak nejaké peniaze, niekde niečo teda zožeňte pri tvorbe štátneho rozpočtu, on povedal, však prepustíme štátnych zamestnancov. A ktorých? sa pýtame. No, to je úloha pre ministerstvo financií. No však ty si taký debilný návrh dal, tak ty povedz, koho máme prepustiť. Povedz, či teda učiteľov, či lekárov, či policajtov, či vojakov, či teda úradníkov a ktorých. Nič. Jednoducho štrnásť stretnutí o pomoci rodinám, nič, ix stretnutí o tvorbe rozpočtu, iba vyložené nohy - prepustiť štátnych zamestnancov. Keď prepustíme jedného, ušetríme 20-tisíc. Ktorých? Povedz ktorých? Nič.
Prosím, ľudia, keď máte Boha pri sebe, keď to myslíte dobre so Slovenskom, táto strana po tom, ako povalila tri demokratické a protikorupčné vlády, si nezaslúži, aby znova povalila štvrtú. Však nebláznime. Čo už trpíme štokholmským syndrómom, že budeme voliť neustále ľudí, ktorí potom v správnej chvíli urobia to, čo oligarchom uvidia na očiach, a podľa môjho hlbokého presvedčenia za to zinkasujú veľmi slušnú odmenu? Na čo to je dobré? A títo tu teraz budú mudrovať o tom, jako to máme tuto my teraz robiť inak, ako teda zrazu máme, keď dva aj trištvrte roka blokujú zmenu zákona o rozpočtovej zodpovednosti, jako teda zrazu by sme mali teda ju zmeniť. No, samozrejme, že zase potom prídu, keď sa s nimi stretnete, a zase budú hovoriť - a daňovú brzdičku by sme tam chceli, lebo Riško si nakreslil s červenou farbičkou červenú čiaričku, že bez daňovej brzdičky on teda nezahlasuje za to. Však jak malé deti sa správate. Tri roky. Mudrujete tu o rozpočtovej zodpovednosti, joj, Matovič, atómovky, on si dovolil pomôcť rodinám s deťmi. A potom vy len tak sa pridáte k SMER-u, len tak, bez akejkoľvek zodpovednosti a 600 mil. šup, zrazu je... Lebo kto, lebo si to Haščák prial, napísal Riškovi esemesku? Rišo, zahlasuj, Robko ma poprosil, aby som u teba vybavil. Tak to funguje u vás? Vieš veľmi dobre, Marián, že tak to funguje. (Rečník sa obrátil k spravodajcovi.)
Takže k návrhu, lebo mi čas plynie. Á, toľko som si ušetril? Takže návrh, ktorý predkladá pán predkladateľ má hlavu, pätu, logiku, je spravodlivý a v podstate voči vláde veľmi ústretový, lebo ja som zaregistroval, keď pán premiér odchádzal od pani prezidentky alebo spolu tuším vtedy odchádzali, tak keď sa ho tam novinár opýtal, že teda ale to znamená, že možno budete aj predkladať návrh štátneho rozpočtu, vyrovnaného štátneho rozpočtu, tak on povedal, že áno, je to pravda a on sa na to teší. Tak keď sa na to teší, prečo by sme mu to neumožnili, aby sa tešil o to viac? Tešiť sa dva týždne po voľbách, čo to je za tešenie? Keď potom budú iba stresy a rýchlo, rýchlo, rýchlo spraviť, zistíme zrazu, že sa nevyskladala vláda, že tie voľby nejako inak dopadli a zrazu on bude v strese robiť to svoje dieťa, však nech ho opatruje o tie dva mesiace viac alebo jeden a pol mesiaca. Ja by som bol za to aj posunúť to možno na 15. august, nech má o dva mesiace viac, v kľude, nech sa s tým zžije. On si to vysníval, on si to napísal, on si to presadil, minister financií Horváth mu pri tom asistoval, jeden je autor, druhý je spoluautor tejto kuchárskej knižky, v ktorej je napísaný krásny, ľúbivý recept o tom, ako krajina, ktorá si prežila najväčšie krízy v histórii, najväčšiu zdravotnícku krízu od prvej svetovej vojny, potom ktorá si prežíva situáciu, že za rohom má vojnu, kde má utečeneckú krízu, extrémny nárast cien energií, extrémny nárast cien potravín, všetkého možného, normálne krajina v zúfalom stave, tak v tom receptári od pána Ódora a pána Horvátha, v tej kuchárskej knihe, ktorú napísali sa píše, to je jedno, že nejaké krízy boli a že nejaké krízy sú. Jednoducho vyrovnaný rozpočet, z roka na rok ušetriť päť mld. eur, tak sa patrí, lebo tak to náš analytický mozog kapacít v Národnej banke Slovenska hovorí. Ale to sa ľahko mudruje pánom analytikom z Národnej banky Slovenska.
Ale teraz tí analytici z Národnej banky Slovenska zhodou okolností už sú medzičasom premiér a minister financií. A tak, jak to povedal predkladateľ, čo ste si, páni, upiekli, to si budete musieť zjesť. A preto je tento návrh spravodlivý. A to nie je že zlomyseľnosť, to je normálna vec. Ministerstvo financií vždy sa chystá v svojich predpokladoch pri spravovaní verejných financií na najhorší scenár. A najhorší scenár je, že po voľbách z pohľadu rozpočtovej zodpovednosti alebo zákona o štátnom rozpočte nevznikne žiadna vláda. A v prípade, ak vznikne, predpokladajme, že má väčšinu v parlamente, schváli si programové vyhlásenie vlády a tým dňom na dva roky sa vypína trest, sankcia voči, voči vláde. Takže my sa musíme nachystať na najhorší scenár z pohľadu zákona o rozpočte alebo o tvorbe štátneho rozpočtu a to znamená, že po voľbách nevznikne koalícia, to znamená, že budeme sa chystať na ďalšie voľby a pán Ódor, či sa mu to páči, alebo nepáči, bude naďalej premiérom a bude nadsluhovať možno pol roka, kým prebehnú ďalšie predčasné voľby. Bulharom sa to stalo päťkrát za sebou za posledné dva roky. A furt a furt nevedia porodiť vládu, ktorá by dokázala zabezpečiť vládnu väčšinu.
Takže my na základe tohoto superreceptu od analytikov z NBS pána Ódora a Horvátha máme v čase veľkých kríz predkladať vyrovnaný rozpočet a mirnix-dirnix sekať miliardy, zo zdravotníctva miliardu, zo školstva pol miliardy, určite z obrany miliardu, a tuto keď si zoberú Viskupiča za poradcu, tak ten to zoseká všade. A ja sa nato naozaj teším, že konečne celému Slovensku ukážu, že kde teda sme robili chyby všetci, ktorí sme teda spravovali tie verejné financie počas ťažkých rokov kríz. Mudrovali z NBS-ky analytici, ako ten Matovič rozhadzuje, ako ten Klimek rozhadzuje, ako ten Heger rozhadzuje, Viskupič furt vyprával, plnú hubu toho, že čo tu ako nezodpovedne, ako sa dá šetriť. Teraz bude musieť ukázať, bude to ich vláda, idú hlasovať za jej podporu, bude to ich vláda, už to zo seba nezmyjú, bude to vláda Progresívneho Slovenska, pani prezidentka je odtiaľ, väčšina nominantov je de facto odtiaľ, to, že to... dali tam dvoch kádehákov, tak to iba preto, aby výnimka potvrdila pravidlo, nič iné tam nevidím, a bude to vláda tých strán, ktoré tu vládu podporia. Áno, SaS, Demokrati, ak teda budú chcieť spáchať harakiri ďalšie, tak tú vládu podporia, dobre, podporia Demokrati a predpokladám, že ten jeden statočný zástupca Progresívneho Slovenska pán Valášek takisto podporí svoju vlastnú vládu.
Ale potom 1. septembra sa všetci dozvieme, ako si to predstavujete po voľbách, ako je podľa vás, ako bude vyzerať zodpovedná správa verejných financií, kde podľa vás sú peniaze navyše, kde sa dá škrtať, aké dane zvýšite, aké poplatky zvýšite, aké pokuty zvýšite. Naozaj treba, aby konečne ste ukázali, čo je vo vás, a aby ste pomohli aj pánovi premiérovi aj ministrovi financií, aby teda spoločne s tými stranami odborníkov alebo akokoľvek si budete hovoriť a stranami zdravého rozumu, aby ste teda tie rozumy dali dokopy počas tej volebnej kampani alebo počas teda leta sa stretali a predložili všetkým mesiac pred voľbami tú úžasnú predstavu, ako by ste štát spravovali.
Pani prezidentka hovorila, že tá úradnícka vláda, jej úradnícka vláda, jej úlohou je predložiť zásadný návrh rozpočtu. My si zase myslíme, že keď teda chce predložiť zásadný návrh rozpočtu, patrí sa ho predkladať nie dva týždne po voľbách do 15. októbra, ako bolo zvykom, ale podľa termínu, aký navrhuje aj pán predkladateľ, k tomu prvému septembru, si myslím, že to je vcelku dobré, alebo k 30. augustu, aby, aby som bol teda presný. Takže nie je to zlomyseľnosť, je to len dostatočne vytvorenie dostatočného priestoru pre ľudí, ktorí doteraz mudrovali z pozícií analytikov, ako sa to dá, napísali si zákon presadili si ho cez politikov. Zároveň tu mali ľudí, ktorých teraz podporujú, ktorí blokovali zmenu tohto zákona, podľa môjho názoru paškvilu, ale O. K., keď si za tým stoja, nech si za ním stoja, že to je dobrý zákon. A keď teraz títo ľudia ich podporujú, ktorí blokovali zmenu tej, toho ich receptu na stvorenie vyrovnaného rozpočtu, tak všetci budeme s otvorenými sánkami čakať, s pukancami a s nejakou už tou kolou v ruke na to, ako toho 1. septembra sa dozvieme, ako sa to celé tie dlhé roky malo robiť.
Takže ja si myslím, že je to veľmi dobrý návrh zákona, je veľmi ústretový, lebo vytvára viacej priestoru na to, aby sa ľudia na Slovensku, ktorých sa toto sekanie používania verejných zdrojov dotkne, aby sa s tým zoznámili, takisto to je veľmi ústretový krok voči tripartite, alebo teda členom tripartity, ktorí vždy kritizovali, že na poslednú chvíľu sa dozvedajú o návrhu rozpočte, rozpočtu, takto sa dozvedia skoro o dva mesiace skôr. Myslím teda, že aj tým pádom oni to privítajú a hlavne je to zodpovedné urobiť to skôr, lebo spoliehať sa a klamať tu ľudí o tom, že však po voľbách vznikne nová vláda vlastne ani netreba chystať návrh vyrovnaného rozpočtu, tak to je bohapustá lož, bohapusté klamstvo, lebo naozaj po voľbách sa môže stať, že žiadna vláda nevznikne, žiadna, žiadne programové vyhlásenie vlády tým pádom tu nebude schválené a tým pádom sa, sa trest alebo sankcia vo forme vyrovnaného rozpočtu nevypne a jednoducho na budúci rok budeme musieť fungovať s vyrovnaným rozpočtom.
Takže ešte raz, považujem tento návrh za veľmi dobrý, ja predpokladám, že naši poslanci ho na základe toho aj podporia. Nemyslím si, že má zmysel čakať do obdobia, kedy sa vysloví alebo nevysloví dôvera vlády, jednoducho treba makať, koniec augusta je čoskoro a takto zásadné zmeny pri správe verejných financií treba presadiť čím skôr. Myslím si, že to na ministerstve financií ich čkajú stovky rokovaní a poviem, možnože konečne začnú makať, lebo z posledných dvoch týždňov alebo odkedy vláda bola vytvorená, ja som nemal pocit, že by pán minister alebo pán premiér mali pocit, že oni sú premiérom a ministrom. Naďalej som mal pocit, že oni si myslia, že oni si myslia, že sú asi analytici niekde v Národnej banke a že oni tu budú len komentovať dianie. Ale oni sú dnes už výkonná moc, oni nie sú len taká nejaká záskočná vláda, nejaké rezervné koleso a všetky ostatné sú normálne plnohodnotné, oni sú regulárna vláda, majú regulérne vládnuť a nehovoriť tu drísty o tom, že oni nachystajú len nejaké menu pre ďalšie vlády, že oni nachystajú len nejaké lego kocky a ďalšia vláda si to vyskladá. To kde je, prosím vás, napísané v ústave? Alebo kde to je v zákone o rozpočtovej zodpovednosti, v zákone o štátnom rozpočte, kde to je v zákone o financovaní, alebo teda v zákonoch, ktoré sa zaoberajú financovaním štátu, že tu má byť nejaká nedokonalá vláda prechodná, ktorá bude chystať lego kocky pre ďalšie vlády?
Nie, má zodpovednosť vláda predložiť normálny návrh zákona, v tomto prípade vyrovnaného zákona, zákona o vyrovnanom rozpočte a kto iný by to dokázal lepšie predsa ako autor a prvý spoluautor zákona alebo tohto nápadu, že napriek tomu, že štát si prešiel veľmi ťažkými krízami, sekneme ho pro krížoch a treba nasadiť takýto trest vo forme vyrovnaného rozpočtu, lebo takto analytickej kalkulačke vyšlo.
Ja osobne si myslím, že to je konina. Ale keď si pán premiér a minister financií myslia, že to je správna vec, že treba takto trestať krajinu napriek krízam, ktoré si, ktoré si prežila bez zohľadnenia toho, že to bolo naozaj z vyššej moci a to nebola naša kríza, ktorú sme si sami spôsobili, a napriek tomu treba, treba seknúť štátu po krížoch, nech sa páči. Nech ukážu, ako sa to dá, nech si zjedia kašu, ktorú navarili. My všetci sa veľmi radi poučíme a v podstate z tohto pohľadu som rád, že tí čo doteraz len kritizovali zboku, z pozície analytikov, dnes vládnu a môžu tým ostatným, ktorí sa dovtedy snažili vládnuť najlepšie, ako vedeli, a spravovať verejné financie najlepšie, ako vedeli, ukázať, teda ako sa to má robiť.
Z tohto dôvodu ja osobne určite tento návrh zákona, alebo teda tohto uznesenia podporím lebo si myslím, že je v súlade s verejným záujmom, a naozaj ľudia sa môžu tešiť, že 1. septembra sa dozvieme, ako by po voľbách spravovali štát, ako by vyzeral štátny rozpočet, ak by vám vládli strany ako Progresívne Slovensko, SaS, možno teda tí Demokrati, ktorí sa chystajú podporiť túto vládu. Sám som zvedavý, ďakujem veľmi pekne. (Potlesk.)
Určite mi potom nadložíš nejaký čas. Nie? Či...? (Rečník sa obrátil k predsedajúcemu.) To sa nedá? (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
Pčolinský, Peter, podpredseda NR SR
Už vám beží čas, pán poslanec.
Matovič, Igor, poslanec NR SR
Fakt, už to tam odbúda. (Povedané so smiechom.) Dobre, no.
Zaujímavá debata sa celkom rozprúdila a myslím si, že veľmi dobre vystúpenie pána navrhovateľa Krajniaka a doslova sa môžem pod neho podpísať od A do Z, so odôvodnením, s noblesou, s argumentami a ja to poviem teraz trošku zase inými slovami.
Ale pred tým si teda dovolím ešte zareagovať na predoš... predrečníka Viskupiča z SaS, ktorý tu teda mudroval o tom, jako teda sme mohli toto, toto, jako sme prebrali verejné financie so 48-percentným dlhom a, jéj, teraz je to 50... ani nevedel koľko. Dobre, 58 povedzme, že sme ukončili minulý rok 58,7 %. Ale presne tak manipulatívny jako, jako aj Fico s Pellegrinim, s Mazurekom a spol. a tými... alebo ako tí ľudia, ktorí potrebujú vyvolávať dojem rozvratu verejných financií. Ani raz nepovedal, že ten rozdiel medzi tým, že 48 % zadlženie sme prebrali a odovzdali sme 58, že je zároveň to, že sme natlačili do kasičky v hotovosti navyše sedem mld. eur, lebo sme si požičali ako dobrí hospodári v čase, kedy sme si mohli požičať za nulapercentné úroky. A keď sme za Fica preberali síce krajinu s hrubým zadlžením, to znamená, že aj s reálnym dlhom, aj s tým, čo máte v kasičke štátnej, s hotovosťou v štátnej kase1,5 mld., že sme mali dva týždne na financovanie štátu, ale radšej sme mlčali pred finančnými trhmi, aby teda náhodou nebola z toho na finančných trhoch paseka, a teraz odovzdávame síce s 58-percentným zadlžením voči, voči HDP, ale navyše sedem miliárd eur nafutrovaných do štátnej kasičky, ktoré sme požičali počas toho, ako som bol ministrom financií za nulapercentný úrok. To už nepovie, lebo to by mu nepasovalo do toho obrazu, ktorý potrebuje vytvárať.
Takže pravda je taká, že síce sme zvýšili zadlženie a zároveň sme dramatickým až skoro šesťnásobným spôsobom zvýšili hotovostnú rezervu v štátnej kase za nulapercentný úrok v priemere požičané peniaze na desať rokov na splátky, ktoré sa použijú na splátky starých dlhov. Zároveň ale platí, že medzi tým, ako sme prebrali spravovanie štátu, a medzi tým, ako sme, povedzme si k ultimu minulého roku, ako sme odovzdávali, alebo teraz, keď sa menila vláda, tak medzičasom sa sakra teda ale udiali nejaké krízy, ktoré bolo treba financovať, či už teda v súvislosti s covidom, alebo s Ukrajinou. Dokopy celkové financovanie dopadov kríz aj vrátane tohto roku 20 mld. eur. Takže nemáme sa za čo hanbiť.
Vysvedčenie nám vystavila najlepšia svetová ratingová agentúra Standard & Poors v piatok pred polnocou, kde nám zlepšili rating práve na základe toho, ako zodpovedne sme hospodárili. Druhé vysvedčenie nám vystavil Európsky štatistický úrad, alias Eurostat, ktorý povedal, že nikdy v histórii existencie samostatnej Slovenskej republiky nebol nižší štrukturálny deficit pri správe verejných financií ako akurát zhodou okolností za ministra Matoviča, čiže za roky 2021 a 2022. Ale to by tuto manipulátorom z SaS nevyhovovalo, lebo jednoducho by tie ich drísty a klamstvá vyzerali trošku inak, ak by to, sme tomu nadstavili skutočné, pravdivé informácie.
Zároveň však platí, že teraz síce mudrujú o tom, že zákon o rozpočtovej zodpovednosti, a možno, ja som to dnes už cítil aj od novinárov, keď sa ma dvaja pýtali, že či by sme to a tak nezávisle, jeden inde a druhý na tlačovej konferencii, že či by sme teda neboli ochotní zmeniť zákon o rozpočtovej zodpovednosti. Aha, teraz SaS-ka zrazu je už ochotná meniť zákon o rozpočtovej zodpovednosti. A nie je to tá istá SaS-ka, ktorá viac ako 2,5 roka túto zmenu blokuje priamo v rozpore s koaličnou zmluvou, priamo v rozpore s programovým vyhlásením vlády? Nie je to náhodou tá istá SaS-ka, vraj zodpovedná SaS-ka voči verejným financiám, ktorá včera len tak, bác, 600 mil. bez akéhokoľvek krytia.
To je to zodpovedné spravovanie verejných financií? Áno, pán Viskupič, takto sa to robí? Na hulváta? Bez akýchkoľvek zdrojov? Ja keď som prišiel s nejakou atómovkou, či už pre rodiny, alebo akoukoľvek inou, vždy som povedal, z čoho to zaplatíme. Vy nič, vy nič! Jednoducho niečo kážeme, iné konáme. Ale podľa ovocia ich spoznáte. Takže môžete sa hanbiť za to, ako ste podsekávali nohy vládnej koalícii, ako ste blokovali zodpovednú zmenu zákona, ústavného zákona o rozpočtovej zodpovednosti, lebo ste začali vydierať s nejakou vašou kravinkou o daňovej brzde, lebo ste si nakreslili, dodatočne ste si kúpili, zrejme ste išli okolo papiernictva, na výklade mali akciu, že predávajú alebo výpredaj kriedy alebo farbičky, špeciálna akcia, 90-percentná zľava na červené farbičky. Kúpili ste si červené farbičky a potom ste kreslili si svoje červené čiarky. A vymysleli ste si daňovú brzdum, o ktorej nikto nepočul predtým. Nikto v koalícii nepočul. Ani v koaličnej zmluve nič také neni, ani nikde počas rokovania o vzniku koalície a vlády také nič nepadlo od vás, ani v programovom vyhlásení vlády. A zrazu ste začali vydierať pri zásadnej veci, pri ústavnom zákone o rozpočtovej zodpovednosti s vymyslenou doslova kravinou, lebo daňová brzdička.
A vy ste zablokovali zmenu zákona, aby dnes nestála vláda pred tým, že musí predložiť vyrovnaný rozpočet alebo návrh zákona o vyrovnanom rozpočte, čiže je to vaše maslo. A teraz to bude duplicitne vaše maslo, lebo podľa toho, čo som pochopil, tak vy idete hlasovať za podporu úradníckej vlády. O. K., ja vám gratulujem. Čiže nebude to vláda prezidentky, bude to vláda prezidentky, Progresívneho Slovenska, SaS, možno Demokrati sa pridajú, neviem, či tu ešte bude iný samovrah v pléne. O. K., dobre, stačí nám v tomto liberálno-progresívnom zoskupení. Jednoducho áno, Slovensko si zaslúži vidieť a poznať, ako teda tí liberáli a progresívci by spravovali republiku po tých voľbách. Však to je úplne geniálne podľa mňa, mesiac pred voľbami im predstaviť tú vašu víziu, kde sa teda dá zrazu len tak z roka na rok zobrať v zdravotníctve miliarda. Komu zoberete? Ako teda znížite sestričkám platy o 30 %, doktorom o 50 %? Asi potom fáš budete strihať, namiesto metrového dáte polmetrový, namiesto leukoplastu budete ho lepiť dvakrát, jednému pacientovi, potom oblížete, nalepíte druhému.
Fakt som na to zvedavý, lebo takto vy ste sa k nám správali, vy ste nám tri roky iba vyprávali o tom, netreba ľuďom pomáhať, inflácia - to sa poddá, to samé nejako to klesne. Ako neblbnime. Keď dôchodci umierajú počas covidu - aspoň ušetríme na dôchodkoch. Psychopati, sorry, psychopati, že to hovorím. A my sme toto zažívali v koalícii.
A vyzývam každého rozumného človeka, aby vo voľbách, tak ako som trikrát vyzýval pred voľbami, ’12, ’16, ’20, aby to dali SaS-ke, keď teda nedokážu voliť nás, tak prosím ľudí, keď majú Boha pri sebe, keď si vážia starých ľudí, tak aby nevolili tých cynikov, ktorí hovorili, že však, keď starí ľudia počas covidu umrú, aspoň ušetríme na dôchodkoch. Takýto odpad, bohužiaľ, sme mali v koalícii! Mňa to mrzí. Štrnásť stretnutí sme s nimi mali! Akože s koaličným partnerom o tom, že treba pomôcť rodinám s deťmi, že z Ficového budovania sociálneho štátu alebo Pellegriniho, ktorý sa teda spolu s ním na tom podieľal, zrazu vyšlo to, že najviac ohrozených chudobou sú rodiny s deťmi. Štrnásť stretnutí som mal s týmito ľuďmi z SaS o tom, panebože, na rodiny s deťmi sa valí katastrofa, cunami, dajme im pomocnú ruku, bude inflácia, energie rastú, pomôžme im. Oni? Vyložené nohy, počúvajú a po hodine tento človek vypotí, že... Nie, Sulík povie, to netreba, inflácia klesne. Načo? Najhoršia smrť je z oplašenia. Načo by sme pomáhali? Tá inflácia klesne, tie ceny klesnú. Tuto tento človek, keď sme povedali, že tak nejaké peniaze, niekde niečo teda zožeňte pri tvorbe štátneho rozpočtu, on povedal, však prepustíme štátnych zamestnancov. A ktorých? sa pýtame. No, to je úloha pre ministerstvo financií. No však ty si taký debilný návrh dal, tak ty povedz, koho máme prepustiť. Povedz, či teda učiteľov, či lekárov, či policajtov, či vojakov, či teda úradníkov a ktorých. Nič. Jednoducho štrnásť stretnutí o pomoci rodinám, nič, ix stretnutí o tvorbe rozpočtu, iba vyložené nohy - prepustiť štátnych zamestnancov. Keď prepustíme jedného, ušetríme 20-tisíc. Ktorých? Povedz ktorých? Nič.
Prosím, ľudia, keď máte Boha pri sebe, keď to myslíte dobre so Slovenskom, táto strana po tom, ako povalila tri demokratické a protikorupčné vlády, si nezaslúži, aby znova povalila štvrtú. Však nebláznime. Čo už trpíme štokholmským syndrómom, že budeme voliť neustále ľudí, ktorí potom v správnej chvíli urobia to, čo oligarchom uvidia na očiach, a podľa môjho hlbokého presvedčenia za to zinkasujú veľmi slušnú odmenu? Na čo to je dobré? A títo tu teraz budú mudrovať o tom, jako to máme tuto my teraz robiť inak, ako teda zrazu máme, keď dva aj trištvrte roka blokujú zmenu zákona o rozpočtovej zodpovednosti, jako teda zrazu by sme mali teda ju zmeniť. No, samozrejme, že zase potom prídu, keď sa s nimi stretnete, a zase budú hovoriť - a daňovú brzdičku by sme tam chceli, lebo Riško si nakreslil s červenou farbičkou červenú čiaričku, že bez daňovej brzdičky on teda nezahlasuje za to. Však jak malé deti sa správate. Tri roky. Mudrujete tu o rozpočtovej zodpovednosti, joj, Matovič, atómovky, on si dovolil pomôcť rodinám s deťmi. A potom vy len tak sa pridáte k SMER-u, len tak, bez akejkoľvek zodpovednosti a 600 mil. šup, zrazu je... Lebo kto, lebo si to Haščák prial, napísal Riškovi esemesku? Rišo, zahlasuj, Robko ma poprosil, aby som u teba vybavil. Tak to funguje u vás? Vieš veľmi dobre, Marián, že tak to funguje. (Rečník sa obrátil k spravodajcovi.)
Takže k návrhu, lebo mi čas plynie. Á, toľko som si ušetril? Takže návrh, ktorý predkladá pán predkladateľ má hlavu, pätu, logiku, je spravodlivý a v podstate voči vláde veľmi ústretový, lebo ja som zaregistroval, keď pán premiér odchádzal od pani prezidentky alebo spolu tuším vtedy odchádzali, tak keď sa ho tam novinár opýtal, že teda ale to znamená, že možno budete aj predkladať návrh štátneho rozpočtu, vyrovnaného štátneho rozpočtu, tak on povedal, že áno, je to pravda a on sa na to teší. Tak keď sa na to teší, prečo by sme mu to neumožnili, aby sa tešil o to viac? Tešiť sa dva týždne po voľbách, čo to je za tešenie? Keď potom budú iba stresy a rýchlo, rýchlo, rýchlo spraviť, zistíme zrazu, že sa nevyskladala vláda, že tie voľby nejako inak dopadli a zrazu on bude v strese robiť to svoje dieťa, však nech ho opatruje o tie dva mesiace viac alebo jeden a pol mesiaca. Ja by som bol za to aj posunúť to možno na 15. august, nech má o dva mesiace viac, v kľude, nech sa s tým zžije. On si to vysníval, on si to napísal, on si to presadil, minister financií Horváth mu pri tom asistoval, jeden je autor, druhý je spoluautor tejto kuchárskej knižky, v ktorej je napísaný krásny, ľúbivý recept o tom, ako krajina, ktorá si prežila najväčšie krízy v histórii, najväčšiu zdravotnícku krízu od prvej svetovej vojny, potom ktorá si prežíva situáciu, že za rohom má vojnu, kde má utečeneckú krízu, extrémny nárast cien energií, extrémny nárast cien potravín, všetkého možného, normálne krajina v zúfalom stave, tak v tom receptári od pána Ódora a pána Horvátha, v tej kuchárskej knihe, ktorú napísali sa píše, to je jedno, že nejaké krízy boli a že nejaké krízy sú. Jednoducho vyrovnaný rozpočet, z roka na rok ušetriť päť mld. eur, tak sa patrí, lebo tak to náš analytický mozog kapacít v Národnej banke Slovenska hovorí. Ale to sa ľahko mudruje pánom analytikom z Národnej banky Slovenska.
Ale teraz tí analytici z Národnej banky Slovenska zhodou okolností už sú medzičasom premiér a minister financií. A tak, jak to povedal predkladateľ, čo ste si, páni, upiekli, to si budete musieť zjesť. A preto je tento návrh spravodlivý. A to nie je že zlomyseľnosť, to je normálna vec. Ministerstvo financií vždy sa chystá v svojich predpokladoch pri spravovaní verejných financií na najhorší scenár. A najhorší scenár je, že po voľbách z pohľadu rozpočtovej zodpovednosti alebo zákona o štátnom rozpočte nevznikne žiadna vláda. A v prípade, ak vznikne, predpokladajme, že má väčšinu v parlamente, schváli si programové vyhlásenie vlády a tým dňom na dva roky sa vypína trest, sankcia voči, voči vláde. Takže my sa musíme nachystať na najhorší scenár z pohľadu zákona o rozpočte alebo o tvorbe štátneho rozpočtu a to znamená, že po voľbách nevznikne koalícia, to znamená, že budeme sa chystať na ďalšie voľby a pán Ódor, či sa mu to páči, alebo nepáči, bude naďalej premiérom a bude nadsluhovať možno pol roka, kým prebehnú ďalšie predčasné voľby. Bulharom sa to stalo päťkrát za sebou za posledné dva roky. A furt a furt nevedia porodiť vládu, ktorá by dokázala zabezpečiť vládnu väčšinu.
Takže my na základe tohoto superreceptu od analytikov z NBS pána Ódora a Horvátha máme v čase veľkých kríz predkladať vyrovnaný rozpočet a mirnix-dirnix sekať miliardy, zo zdravotníctva miliardu, zo školstva pol miliardy, určite z obrany miliardu, a tuto keď si zoberú Viskupiča za poradcu, tak ten to zoseká všade. A ja sa nato naozaj teším, že konečne celému Slovensku ukážu, že kde teda sme robili chyby všetci, ktorí sme teda spravovali tie verejné financie počas ťažkých rokov kríz. Mudrovali z NBS-ky analytici, ako ten Matovič rozhadzuje, ako ten Klimek rozhadzuje, ako ten Heger rozhadzuje, Viskupič furt vyprával, plnú hubu toho, že čo tu ako nezodpovedne, ako sa dá šetriť. Teraz bude musieť ukázať, bude to ich vláda, idú hlasovať za jej podporu, bude to ich vláda, už to zo seba nezmyjú, bude to vláda Progresívneho Slovenska, pani prezidentka je odtiaľ, väčšina nominantov je de facto odtiaľ, to, že to... dali tam dvoch kádehákov, tak to iba preto, aby výnimka potvrdila pravidlo, nič iné tam nevidím, a bude to vláda tých strán, ktoré tu vládu podporia. Áno, SaS, Demokrati, ak teda budú chcieť spáchať harakiri ďalšie, tak tú vládu podporia, dobre, podporia Demokrati a predpokladám, že ten jeden statočný zástupca Progresívneho Slovenska pán Valášek takisto podporí svoju vlastnú vládu.
Ale potom 1. septembra sa všetci dozvieme, ako si to predstavujete po voľbách, ako je podľa vás, ako bude vyzerať zodpovedná správa verejných financií, kde podľa vás sú peniaze navyše, kde sa dá škrtať, aké dane zvýšite, aké poplatky zvýšite, aké pokuty zvýšite. Naozaj treba, aby konečne ste ukázali, čo je vo vás, a aby ste pomohli aj pánovi premiérovi aj ministrovi financií, aby teda spoločne s tými stranami odborníkov alebo akokoľvek si budete hovoriť a stranami zdravého rozumu, aby ste teda tie rozumy dali dokopy počas tej volebnej kampani alebo počas teda leta sa stretali a predložili všetkým mesiac pred voľbami tú úžasnú predstavu, ako by ste štát spravovali.
Pani prezidentka hovorila, že tá úradnícka vláda, jej úradnícka vláda, jej úlohou je predložiť zásadný návrh rozpočtu. My si zase myslíme, že keď teda chce predložiť zásadný návrh rozpočtu, patrí sa ho predkladať nie dva týždne po voľbách do 15. októbra, ako bolo zvykom, ale podľa termínu, aký navrhuje aj pán predkladateľ, k tomu prvému septembru, si myslím, že to je vcelku dobré, alebo k 30. augustu, aby, aby som bol teda presný. Takže nie je to zlomyseľnosť, je to len dostatočne vytvorenie dostatočného priestoru pre ľudí, ktorí doteraz mudrovali z pozícií analytikov, ako sa to dá, napísali si zákon presadili si ho cez politikov. Zároveň tu mali ľudí, ktorých teraz podporujú, ktorí blokovali zmenu tohto zákona, podľa môjho názoru paškvilu, ale O. K., keď si za tým stoja, nech si za ním stoja, že to je dobrý zákon. A keď teraz títo ľudia ich podporujú, ktorí blokovali zmenu tej, toho ich receptu na stvorenie vyrovnaného rozpočtu, tak všetci budeme s otvorenými sánkami čakať, s pukancami a s nejakou už tou kolou v ruke na to, ako toho 1. septembra sa dozvieme, ako sa to celé tie dlhé roky malo robiť.
Takže ja si myslím, že je to veľmi dobrý návrh zákona, je veľmi ústretový, lebo vytvára viacej priestoru na to, aby sa ľudia na Slovensku, ktorých sa toto sekanie používania verejných zdrojov dotkne, aby sa s tým zoznámili, takisto to je veľmi ústretový krok voči tripartite, alebo teda členom tripartity, ktorí vždy kritizovali, že na poslednú chvíľu sa dozvedajú o návrhu rozpočte, rozpočtu, takto sa dozvedia skoro o dva mesiace skôr. Myslím teda, že aj tým pádom oni to privítajú a hlavne je to zodpovedné urobiť to skôr, lebo spoliehať sa a klamať tu ľudí o tom, že však po voľbách vznikne nová vláda vlastne ani netreba chystať návrh vyrovnaného rozpočtu, tak to je bohapustá lož, bohapusté klamstvo, lebo naozaj po voľbách sa môže stať, že žiadna vláda nevznikne, žiadna, žiadne programové vyhlásenie vlády tým pádom tu nebude schválené a tým pádom sa, sa trest alebo sankcia vo forme vyrovnaného rozpočtu nevypne a jednoducho na budúci rok budeme musieť fungovať s vyrovnaným rozpočtom.
Takže ešte raz, považujem tento návrh za veľmi dobrý, ja predpokladám, že naši poslanci ho na základe toho aj podporia. Nemyslím si, že má zmysel čakať do obdobia, kedy sa vysloví alebo nevysloví dôvera vlády, jednoducho treba makať, koniec augusta je čoskoro a takto zásadné zmeny pri správe verejných financií treba presadiť čím skôr. Myslím si, že to na ministerstve financií ich čkajú stovky rokovaní a poviem, možnože konečne začnú makať, lebo z posledných dvoch týždňov alebo odkedy vláda bola vytvorená, ja som nemal pocit, že by pán minister alebo pán premiér mali pocit, že oni sú premiérom a ministrom. Naďalej som mal pocit, že oni si myslia, že oni si myslia, že sú asi analytici niekde v Národnej banke a že oni tu budú len komentovať dianie. Ale oni sú dnes už výkonná moc, oni nie sú len taká nejaká záskočná vláda, nejaké rezervné koleso a všetky ostatné sú normálne plnohodnotné, oni sú regulárna vláda, majú regulérne vládnuť a nehovoriť tu drísty o tom, že oni nachystajú len nejaké menu pre ďalšie vlády, že oni nachystajú len nejaké lego kocky a ďalšia vláda si to vyskladá. To kde je, prosím vás, napísané v ústave? Alebo kde to je v zákone o rozpočtovej zodpovednosti, v zákone o štátnom rozpočte, kde to je v zákone o financovaní, alebo teda v zákonoch, ktoré sa zaoberajú financovaním štátu, že tu má byť nejaká nedokonalá vláda prechodná, ktorá bude chystať lego kocky pre ďalšie vlády?
Nie, má zodpovednosť vláda predložiť normálny návrh zákona, v tomto prípade vyrovnaného zákona, zákona o vyrovnanom rozpočte a kto iný by to dokázal lepšie predsa ako autor a prvý spoluautor zákona alebo tohto nápadu, že napriek tomu, že štát si prešiel veľmi ťažkými krízami, sekneme ho pro krížoch a treba nasadiť takýto trest vo forme vyrovnaného rozpočtu, lebo takto analytickej kalkulačke vyšlo.
Ja osobne si myslím, že to je konina. Ale keď si pán premiér a minister financií myslia, že to je správna vec, že treba takto trestať krajinu napriek krízam, ktoré si, ktoré si prežila bez zohľadnenia toho, že to bolo naozaj z vyššej moci a to nebola naša kríza, ktorú sme si sami spôsobili, a napriek tomu treba, treba seknúť štátu po krížoch, nech sa páči. Nech ukážu, ako sa to dá, nech si zjedia kašu, ktorú navarili. My všetci sa veľmi radi poučíme a v podstate z tohto pohľadu som rád, že tí čo doteraz len kritizovali zboku, z pozície analytikov, dnes vládnu a môžu tým ostatným, ktorí sa dovtedy snažili vládnuť najlepšie, ako vedeli, a spravovať verejné financie najlepšie, ako vedeli, ukázať, teda ako sa to má robiť.
Z tohto dôvodu ja osobne určite tento návrh zákona, alebo teda tohto uznesenia podporím lebo si myslím, že je v súlade s verejným záujmom, a naozaj ľudia sa môžu tešiť, že 1. septembra sa dozvieme, ako by po voľbách spravovali štát, ako by vyzeral štátny rozpočet, ak by vám vládli strany ako Progresívne Slovensko, SaS, možno teda tí Demokrati, ktorí sa chystajú podporiť túto vládu. Sám som zvedavý, ďakujem veľmi pekne. (Potlesk.)
Rozpracované
15:18
Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:18
Marián ViskupičNo ja začnem tým, že opravím pána poslanca Matoviča, nerokujeme o žiadnom návrhu zákona, rokujeme o uznesení.
No klasika, zaznievali slová o psychopatoch, no ja si myslím, že z vystúpenia je jasné, že kto je tu psychopat, akože mrzí ma, že to takto musím povedať, ale takto to je. No na jednej strane Igor Matovič kritizuje, že sme teda hlasovali za zvýšenie dôchodkov pre dôchodcov, teda sú...
No ja začnem tým, že opravím pána poslanca Matoviča, nerokujeme o žiadnom návrhu zákona, rokujeme o uznesení.
No klasika, zaznievali slová o psychopatoch, no ja si myslím, že z vystúpenia je jasné, že kto je tu psychopat, akože mrzí ma, že to takto musím povedať, ale takto to je. No na jednej strane Igor Matovič kritizuje, že sme teda hlasovali za zvýšenie dôchodkov pre dôchodcov, teda sú fakt v zložitej situácii životnej, tak sme sa takto rozhodli. Zároveň nás kritizuje, že nechceme pomáhať.
Áno, za dôchodcov a dôchodky sme zahlasovali, ale zároveň sme proti množstvu iných skutočne populistických a nezmyselných riešení, napr. ako tie 500-eurovky za účasť vo voľbách, čo je sekera asi 2 mld. euro, a to je nezaplatiteľná sekera. V absurdnosti pokračujú v tom, že ale za ten zákon, čo nám tu momentálne vyčíta, za tie dôchodky hlasoval aj Igor Matovič rovnako ako my. Tak teda ja neviem, že to, či to vyčíta aj sebe, alebo nám to vyčíta a seba chváli. To nerozumiem.
No k deficitu. Áno minulosť je fajn, ten minulý rok dopadol veľmi dobre, ľudia totiž zaplatili asi o 2,4 mld. eur viacej na daniach, takže za ten minulý rok treba, a poviem to tu nahlas, jednoznačne poďakovať ľuďom za to, že tie výsledky dopadli, áno, ľudia to zaplatili zo svojich príjmov, takže tam je ten rozdiel.
No ale nič nie je ťažšie, alebo teda zbytočnejšie ako včerajšok, pozerajme sa, kde sme dnes. Deficit ku 19. 5. je 4 mld., 4 mld. nám už chýba do polovice mája, kolegovia, 4 mld. Plánovaných je teda osem, už sme za polovicou.
A už viac asi nestihnem, ďakujem pekne.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
24.5.2023 o 15:18 hod.
RNDr. Ing.
Marián Viskupič
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne za slovo, pán predsedajúci.
No ja začnem tým, že opravím pána poslanca Matoviča, nerokujeme o žiadnom návrhu zákona, rokujeme o uznesení.
No klasika, zaznievali slová o psychopatoch, no ja si myslím, že z vystúpenia je jasné, že kto je tu psychopat, akože mrzí ma, že to takto musím povedať, ale takto to je. No na jednej strane Igor Matovič kritizuje, že sme teda hlasovali za zvýšenie dôchodkov pre dôchodcov, teda sú fakt v zložitej situácii životnej, tak sme sa takto rozhodli. Zároveň nás kritizuje, že nechceme pomáhať.
Áno, za dôchodcov a dôchodky sme zahlasovali, ale zároveň sme proti množstvu iných skutočne populistických a nezmyselných riešení, napr. ako tie 500-eurovky za účasť vo voľbách, čo je sekera asi 2 mld. euro, a to je nezaplatiteľná sekera. V absurdnosti pokračujú v tom, že ale za ten zákon, čo nám tu momentálne vyčíta, za tie dôchodky hlasoval aj Igor Matovič rovnako ako my. Tak teda ja neviem, že to, či to vyčíta aj sebe, alebo nám to vyčíta a seba chváli. To nerozumiem.
No k deficitu. Áno minulosť je fajn, ten minulý rok dopadol veľmi dobre, ľudia totiž zaplatili asi o 2,4 mld. eur viacej na daniach, takže za ten minulý rok treba, a poviem to tu nahlas, jednoznačne poďakovať ľuďom za to, že tie výsledky dopadli, áno, ľudia to zaplatili zo svojich príjmov, takže tam je ten rozdiel.
No ale nič nie je ťažšie, alebo teda zbytočnejšie ako včerajšok, pozerajme sa, kde sme dnes. Deficit ku 19. 5. je 4 mld., 4 mld. nám už chýba do polovice mája, kolegovia, 4 mld. Plánovaných je teda osem, už sme za polovicou.
A už viac asi nestihnem, ďakujem pekne.
Rozpracované
15:21
Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:21
Juraj ŠeligaNemôžem reagovať na predrečníka, len, že vy zatnete sekeru, a potom poviete, že ste zodpovední. Ja, ja to nechápem, Maroš, ale to si inokedy vysvetlíme, lebo mám reagovať na pána Matoviča.
My nechceme vyrovnaný rozpočet, Igor, o tom sme hovorili viackrát a ja sa chytím dvoch slov, ktoré si, si povedal a ktoré sa mi zdajú. Ja som zažil tých 14 stretnutí, zažil som niektoré tie veci, niekde sme spolu súhlasili, niekde...
Nemôžem reagovať na predrečníka, len, že vy zatnete sekeru, a potom poviete, že ste zodpovední. Ja, ja to nechápem, Maroš, ale to si inokedy vysvetlíme, lebo mám reagovať na pána Matoviča.
My nechceme vyrovnaný rozpočet, Igor, o tom sme hovorili viackrát a ja sa chytím dvoch slov, ktoré si, si povedal a ktoré sa mi zdajú. Ja som zažil tých 14 stretnutí, zažil som niektoré tie veci, niekde sme spolu súhlasili, niekde nie, ale faktom je, že, že to bolo komplikované. Len teraz sme v nejakej situácii a iba sa pozerať do minulosti, asi asi to nevyrieši. A teraz je tá otázka, že čo je dobré pre ľudí, lebo to, že obaja vieme, a to ja som slabší ekonóm ako ty, nebudem to skrývať, že, že ten vyrovnaný rozpočet proste nepôjde, že tu je 7-miliardový škrt. A ak s tým niečo neurobíme ako politici, tak tá vláda, je úplne zrejme, že nezíska dôveru, tak bude musieť pripraviť vyrovnaný rozpočet. No a po voľbách ho bude musieť niekto meniť, a ak sa rýchlo zostaví vláda, ak nie, tak to bude úplne zlé pre ľudí, lebo im budú musieť škrtnúť 6 mld.
A teraz že čo s tým? Že či sa vrátiť alebo nevrátiť k rokovaciemu stolu o dlhovej brzde, alebo hľadať nejakú inú cestu, lebo jedna vec je pomenovať situáciu, kto ju ako vidí, čo sme zažili, kde sa proste zhodujeme, kde sa nezhodujeme, ale druhá vec je, že ako to proste posunúť dopredu, lebo na konci dňa vy alebo, alebo možno každý, kto bude kritizovať tú vládu, za to môže získať politické body, len stratíme, stratíme na tom všetci, lebo proste ty ako bývalý minister financií vieš, že je to veľa peňazí.
A tá otázka, ja ju nemám úplne odpoveď, len je podľa mňa fér o tom hovoriť, že čo s tým, že lebo vieme, že to oni nevedia urobiť, že to sám si si povedal slovo, že to je kravina, že to proste nepôjde, takže čo s tým, to je možno otázka do diskusie.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
24.5.2023 o 15:21 hod.
PhD.
Juraj Šeliga
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne.
Nemôžem reagovať na predrečníka, len, že vy zatnete sekeru, a potom poviete, že ste zodpovední. Ja, ja to nechápem, Maroš, ale to si inokedy vysvetlíme, lebo mám reagovať na pána Matoviča.
My nechceme vyrovnaný rozpočet, Igor, o tom sme hovorili viackrát a ja sa chytím dvoch slov, ktoré si, si povedal a ktoré sa mi zdajú. Ja som zažil tých 14 stretnutí, zažil som niektoré tie veci, niekde sme spolu súhlasili, niekde nie, ale faktom je, že, že to bolo komplikované. Len teraz sme v nejakej situácii a iba sa pozerať do minulosti, asi asi to nevyrieši. A teraz je tá otázka, že čo je dobré pre ľudí, lebo to, že obaja vieme, a to ja som slabší ekonóm ako ty, nebudem to skrývať, že, že ten vyrovnaný rozpočet proste nepôjde, že tu je 7-miliardový škrt. A ak s tým niečo neurobíme ako politici, tak tá vláda, je úplne zrejme, že nezíska dôveru, tak bude musieť pripraviť vyrovnaný rozpočet. No a po voľbách ho bude musieť niekto meniť, a ak sa rýchlo zostaví vláda, ak nie, tak to bude úplne zlé pre ľudí, lebo im budú musieť škrtnúť 6 mld.
A teraz že čo s tým? Že či sa vrátiť alebo nevrátiť k rokovaciemu stolu o dlhovej brzde, alebo hľadať nejakú inú cestu, lebo jedna vec je pomenovať situáciu, kto ju ako vidí, čo sme zažili, kde sa proste zhodujeme, kde sa nezhodujeme, ale druhá vec je, že ako to proste posunúť dopredu, lebo na konci dňa vy alebo, alebo možno každý, kto bude kritizovať tú vládu, za to môže získať politické body, len stratíme, stratíme na tom všetci, lebo proste ty ako bývalý minister financií vieš, že je to veľa peňazí.
A tá otázka, ja ju nemám úplne odpoveď, len je podľa mňa fér o tom hovoriť, že čo s tým, že lebo vieme, že to oni nevedia urobiť, že to sám si si povedal slovo, že to je kravina, že to proste nepôjde, takže čo s tým, to je možno otázka do diskusie.
Rozpracované
15:23
Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:23
Štefan KuffaA keď si spomenul takú tú skutočnosť, tak ma tak napadla taká paralela tiež, že dvaja kádeháci sú v tejto vláde, aby to nebola čisto progresívna vláda, no tak takto robia aj SaS-i, kde na koniec kandidátky svojej dali tam bývalého predsedu KDH Alojza Hlinu, aby tiež pomýlili svojich voličov. Takže neni len vo vláde, ale aj v nadchádzajúcich voľbách sa tieto ťahy a praktiky tuná chystajú.
A čo sa týka rozpočtu ako takého, aj v minulosti tie rozpočty, ktoré sa prijímali aj roky dozadu, stále nejaký ten deficit a podobne, ja som bol skôr zástanca vždy toho, že jednoducho ten rozpočet, akákoľvek vláda tu je, či je úradnícka, alebo vzíde z volieb, minimálne by mal byť vyrovnaný ten rozpočet, a ten deficit naozaj aby bol čo najmenší, alebo najideálnejšie by nebolo, teda by bolo, keby nebol žiaden, resp. žeby sa hospodárilo s prebytkom.
Ktorá rodina si môže dovoliť dlhodobo fungovať tak, že bude vyrábať stále mínus? Rok, dva, desať rokov? Ale ani štát nie je ten, ktorý môže stále ako fungovať s deficitom. V Spojených štátoch to vidíme, aká hrozba bankrotu samotným Spojeným štátom hrozí, že ten deficit sa... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Vystúpenie s faktickou poznámkou
24.5.2023 o 15:23 hod.
PhDr.
Štefan Kuffa
Videokanál poslanca
Dotknem sa tuná tiež niekoľkými slovami tej progresívnej vlády, ktorá tu, tu niekoľkokrát, Igor, z tvojich úst zaznela. Tú istú obavu máme aj my, že tu budú progresívci vládnuť a možno aj po voľbách sa nejaká vláda nezostaví a tá progresívna vláda v spolupráci so SaS-mi a Demokratmi budú tuná ďalej vládnuť. Neni to len nejaká úradnícka vláda, naozaj tak je to, že majú tie plné kompetencie a sú plnohodnotnou vládou ako tá, ktorá bola ako predchádzajúcou.
A keď si spomenul takú tú skutočnosť, tak ma tak napadla taká paralela tiež, že dvaja kádeháci sú v tejto vláde, aby to nebola čisto progresívna vláda, no tak takto robia aj SaS-i, kde na koniec kandidátky svojej dali tam bývalého predsedu KDH Alojza Hlinu, aby tiež pomýlili svojich voličov. Takže neni len vo vláde, ale aj v nadchádzajúcich voľbách sa tieto ťahy a praktiky tuná chystajú.
A čo sa týka rozpočtu ako takého, aj v minulosti tie rozpočty, ktoré sa prijímali aj roky dozadu, stále nejaký ten deficit a podobne, ja som bol skôr zástanca vždy toho, že jednoducho ten rozpočet, akákoľvek vláda tu je, či je úradnícka, alebo vzíde z volieb, minimálne by mal byť vyrovnaný ten rozpočet, a ten deficit naozaj aby bol čo najmenší, alebo najideálnejšie by nebolo, teda by bolo, keby nebol žiaden, resp. žeby sa hospodárilo s prebytkom.
Ktorá rodina si môže dovoliť dlhodobo fungovať tak, že bude vyrábať stále mínus? Rok, dva, desať rokov? Ale ani štát nie je ten, ktorý môže stále ako fungovať s deficitom. V Spojených štátoch to vidíme, aká hrozba bankrotu samotným Spojeným štátom hrozí, že ten deficit sa... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Rozpracované
15:25
Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:25
Igor MatovičKeďže som to v tom vystúpení tak nemohol zosumarizovať a kolega Viskupič sa tu snažil zadefinovať, že kedy, kedy sa politik správa ako psychopat, ja by som ti povedal, ako kedy sa politik správa ako psychopat. To je vtedy, keď istý Viskupič, predseda finančného výboru, na 14. stretnutí o pomoci rodinám povie, že netreba robiť nič, lebo však ono sa to poddá, inflácia raz klesne. To je vtedy, keď istý politik Sulík povie,...
Keďže som to v tom vystúpení tak nemohol zosumarizovať a kolega Viskupič sa tu snažil zadefinovať, že kedy, kedy sa politik správa ako psychopat, ja by som ti povedal, ako kedy sa politik správa ako psychopat. To je vtedy, keď istý Viskupič, predseda finančného výboru, na 14. stretnutí o pomoci rodinám povie, že netreba robiť nič, lebo však ono sa to poddá, inflácia raz klesne. To je vtedy, keď istý politik Sulík povie, že keď, že ten covid má v podstate aj výhodu, že keď umrie dôchodca, tak vlastne štát ušetrí na dôchodkoch. To je vtedy, keď istá politička Zemanová povie, že dôchodcov alebo starých ľudí už netreba uprednostňovávať pred, pri očkovaní, lebo oni už nie sú produktívni pre spoločnosť. Ja si myslím, že toto sú znaky psychopatie, a my sme to zažívali. To je vtedy, keď istí politici zo strany SaS chodia na rokovanie pri pomoci, o pomoci rodinám s deťmi a na štrnástom rokovaní povedia, že netreba robiť nič, lebo ono sa to poddá. Toto je psychopatia, skús si to naštudovať a možno potom pochopíš a zistíš, keď sa ráno pozrieš do zrkadla, kto v politike psychopatom naozaj je a o kom sa to len hovorí.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
24.5.2023 o 15:25 hod.
Mgr.
Igor Matovič
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne.
Keďže som to v tom vystúpení tak nemohol zosumarizovať a kolega Viskupič sa tu snažil zadefinovať, že kedy, kedy sa politik správa ako psychopat, ja by som ti povedal, ako kedy sa politik správa ako psychopat. To je vtedy, keď istý Viskupič, predseda finančného výboru, na 14. stretnutí o pomoci rodinám povie, že netreba robiť nič, lebo však ono sa to poddá, inflácia raz klesne. To je vtedy, keď istý politik Sulík povie, že keď, že ten covid má v podstate aj výhodu, že keď umrie dôchodca, tak vlastne štát ušetrí na dôchodkoch. To je vtedy, keď istá politička Zemanová povie, že dôchodcov alebo starých ľudí už netreba uprednostňovávať pred, pri očkovaní, lebo oni už nie sú produktívni pre spoločnosť. Ja si myslím, že toto sú znaky psychopatie, a my sme to zažívali. To je vtedy, keď istí politici zo strany SaS chodia na rokovanie pri pomoci, o pomoci rodinám s deťmi a na štrnástom rokovaní povedia, že netreba robiť nič, lebo ono sa to poddá. Toto je psychopatia, skús si to naštudovať a možno potom pochopíš a zistíš, keď sa ráno pozrieš do zrkadla, kto v politike psychopatom naozaj je a o kom sa to len hovorí.
Rozpracované