94. schôdza

13.6.2023 - 28.6.2023
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

27.6.2023 o 11:33 hod.

Karol Kučera

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:03

Radovan Marcinčin
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Ťažko už mi je niečo doplniť k tomu, čo tu zaznelo, lebo bolo to ozaj vyčerpávajúce, ale pán Gröhling, mal som z toho vystúpenia taký pocit, že ste namaľovali čerta na stenu, a potom ste s ním úspešne bojovali. Teraz som si nie celkom istý, či ten čert bol taký konzervatívny čierny alebo v čiernych farbách alebo či, či ste ho už namaľovali tak pogresívne, že v dúhovom. V každom prípade ten boj s tým čertom ste úspešne zvládli. Ale náš návrh zákona nie je o tom čertovi. Náš zákon je ozaj o väčšej slobode a zodpovednosti, za ktorú by ste aj vy mali bojovať. Rozprávali ste, že, že bez ideológie a bez náboženstva sa má vystupovať v škole. Ale keď odstrihneme od človeka ideológiu a náboženstvo, filozofiu, aký človek nám ostane? Už iba zamestnanec, robot bez citov, bez nádejí, bez snov? Keď sú takí ľudia, samozrejme, potom im štát musí diktovať, ako majú žiť, čo majú robiť, ale tomu sa vraví diktatúra. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

27.6.2023 o 11:03 hod.

Mgr.

Radovan Marcinčin

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:05

Branislav Gröhling
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pán Čepček, prosím vás, venujte sa radšej svojej obľúbenej téme, na nad ktorou rozmýšľate po nociach, lebo keď si pozriete tento návrh zákona, tak ak má rodič právo na vzdelávanie v zhode s jeho náboženstvom, filozofiou, tak logicky, keď to vzdelanie v zhode s náboženstvom a filozofiou nedostane škola, poruší zákon a poruší práva rodiča. Tak si to prečítajte.
Pán Taraba, pán Vašečka hovorí jednu vec a druhú napísal do zákona, a tá druhá vec je, že rodič má právo na vzdelanie v zhode s náboženstvom a toto ja rozporujem, že toto škola nevie zabezpečiť.
Pán Vašečka presne to isté ako ste reagovali na mňa, vy tvrdíte jedno a napísali ste úplne niečo iné. Vy ste napísali zákona tak, aby rodič mohol zasahovať do biológie, do prírodovedy, do etiky, do náboženstva, lebo ja neviem, asi ste nevedeli inak napísať tento návrh zákona a reálne klamete, pretože chcete zasahovať do týchto predmetov. Vy hovoríte, že dehonestujem učiteľov, že aby boli pri ako, ako keby boli primitívi alebo niečo podobné, tak ja použijem vaše slová, že vy dehonestujete učiteľov, ako keby boli primitívi, že učitelia nevedia, čo majú robiť, a že nevedia, ako majú učiť a klamete, že školy učia nechutnosti. Za toto sa môžete pán Vašečka vy hanbiť, keď hovoríte, že školy učia nechutnosti. Tak mi povedzte, aké nechutnosti a ktoré školy to presne učia, akým spôsobom.
Pán Krajniak, prepáčte, ale ja vidím, že extrémistické strany a OĽANO a konzervatívci zo SME RODINA si začínajú veľmi dobre rozumieť. Prepáčte mi za túto invektívu, ale ja neviem, či si budú dobre rozumieť aj v téme písania nejakých chlípnych esemesiek dievčatám alebo transrodovým osobám.
Pani Pleštinská, mne príde toto ako veľmi smutné vystúpenie dvojnásobnej europoslankyne, pretože vy ako europoslankyňa by ste mali mať omnoho viacej informácií, že žiadna škola neučí fiktívnu gender ideológiu a vy by ste teda si mohli overovať tieto informácie...(Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

27.6.2023 o 11:05 hod.

Mgr.

Branislav Gröhling

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 11:07

Richard Vašečka
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne za slovo.
Pán bývalý minister, poslanec Gröhling mal rozsiahle vystúpenie a chcem teda na neho zareagovať, faktická mi nestačila, lebo tam zaznelo veľmi, veľmi veľa vecí a priznám sa, že vyvolalo to vo mne aj emócie z niekoľkých dôvodov. Ale tie najsilnejšie to vyvolalo pre mňa, vo mne preto, lebo som rodič a učiteľ. A ja som nevidel nič škodlivejšie pri výchove a vzdelávaní detí, ako stavať učiteľov a rodičov do protikladu, do rozporu proti sebe. Dokonca aj keď mi deti prišli a niečo frflali, že v škole bolo také a také, vždy som sa to snažil tak, že vypočujem naše deti, samozrejme, a môže sa stať, že objektívne im nejak bolo uškodené, že nejaká krivda sa stala väčšinou asi nechtiac, ale v každom prípade som sa vždy snažil podržať učiteľu... učiteľovi stranu, autoritu učiteľa, autoritu školy. Ale viete, pán minister Gröhling nie je ani učiteľ, ani rodič. Jediný pán poslanec, ktorý ho vo faktickej podporil, nie je ani učiteľ, ani rodič. A čo to znamená? Že chceme nejak odsudzovať alebo povyšovať sa. Nie, nie, nie, len chcem povedať to, že toto je veľmi citlivé.
A teraz by som sa chcel pozrieť na, na deti. Predstavte si dieťa navštevujúce povedzme štátnu školu, rodič je bez vyznania, teda povedzme, že ateista. Ďalší rodič liberál, ktorý si myslí, že by, že registrované partnerstvá sú dobrý nápad, ktorý si myslí, že manželstvo je prekonaná inštitúcia, resp. iba taká alternatíva. Povedzte mi jednu vec, po prijatí tohto zákona, keď ho odhlasuje plénum Národnej rady, keď ho pani prezidentka vráti pravdepodobne už asi išiel lobing tým smerom a my prelomíme to veto, povedzte mi, aká škoda, aký problém sa spôsobí tomuto rodičovi ateistovi alebo rodičovi liberálovi, alebo jeho dieťaťu. O čo príde? Nič, má absolútnu slobodu tak ako doteraz, absolútnu. A ja sa pýtam, aké, o akú slobodu príde učiteľ. Nebude môcť vyučovať, keby sme to rovno prehnali do extrému, že niektorí rodičia sú tak, ja neviem, prudérni, že by, že by zobrali dieťa zo školy, aj keď bude v siedmom ročníku na biológii o rozmnožovacej sústave. Povedzte mi, ako bude obmedzený učiteľ? No bude vyučovať povedzme nie 25 detí o tom, ale 23. A to hovoríme o extrémnom prípade. Nikto, v žiadnom prípade mu títo rodičia nebudú môcť na základe tohto zákona hovoriť, že čo nesmie učiť, alebo čo má učiť. Absolútne.
To znamená, tento zákon slobodu dáva a dáva ju tým, ktorí majú najväčšiu zodpovednosť, a to sú rodičia. A toto je podľa mňa hlavný filozofický spor pri tomto zákone. Nie o tom, a dostanem sa k tomu, či dieťa bude s mobilom na chodbe počas biológie, ale o tom, že či dôverujeme rodine a rodičom vo všeobecnosti viac, ako štátu, ako úradníkom, ale aj ako učiteľom. Ja vám poviem tak, že ja som učiteľ, a to aj keď som neučil už dlhšie obdobie, sa nedá vymazať. Mám veľmi rád vyučovanie a mám veľmi rád mladých ľudí. Ja som teda učil skôr na strednej škole, takže to skôr boli mladí ľudia ako deti, ale keďže som aj rodič, tak asi nie je prekvapením, že svoje mám radšej ako svojich študentov. A to je podľa mňa úplne normálne a úplne bežné. Tvrdiť opak, že učiteľom viac záleží na deťoch, na študentoch, na žiakoch, ako ich rodičom, je podľa mňa neuveriteľné, že vôbec niekto také niečo môže čo len naznačiť, a nieto ešte otvorene tvrdiť.
A znova ak povieme, že áno, ale v rodinách sú aj patologické javy. No áno, Gaussova krivka nepustí a aj v rodinách sú patologické javy, aj rodičia niektorí sú patologickí. Ale prečo tá istá Gaussova krivka myslíte, že neplatí aj v školstve? Len nedávno sme mali napríklad, keď to teda chce niekto rozoberať práve z tejto strany, hovoriť, kde práve organizovali v rámci, neviem, či to bol dejepis, nejaké prednášky, ktoré boli práve zamerané povedzme antisemicky alebo rasisticky. Nebolo by dobré, keby tento zákon bol prijatý, že rodičia sa môžu takto brániť? A robil to učiteľ. A čo teraz? Ja na základe toho poviem, že učitelia sú zlí? V žiadnom prípade. Všetká česť učiteľom, určite školstvu a učiteľom ako-takým patrí dôvera. Ale tá dôvera sa vôbec nijak nenarúša týmto návrhom zákona, ktorý zlepšuje komunikáciu, dáva viac informácií rodičom a ktorý dáva možnosť zatiahnuť ručnú brzdu.
Ja vám poviem, že ja cestujem vlakom rád a dlho. Celý život. Ešte nikdy v živote som nezažil, že by niekto zatiahol ručnú brzdu. Ale v každom kupé je. Na chodbičke je. Čo to znamená? Že tá ručná brzda znamená, že vlaky vôbec nebudú chodiť, to sa vôbec nebude dať, však to bude hocikto zaťahovať. Prečo si myslíme, že rodičia sú na hlavu padnutí a ak bude tento zákon fungovať, tak oni úplne rozbijú vyučovanie, všetci nechajú deti doma, budú chcieť, aby sa všetci učili o plochej Zemi. Áno, je možné, že na každej desiatej škole sa vyskytne jeden prípad, že nejaký rodič toto urobí. Ale ja vám poviem, čo sa stane. Ten rodič na seba upozorní, že je nejaký problém. A môže sa to začať riešiť. Samozrejme, znova nie nejakým progresivistickým spôsobom, že nariadime tomu rodičovi, ale napríklad že normálne povie aha, stretnem sa, triedna učiteľka, s tým rodičom a spýtam sa: pán, pani, prečo, kde je problém, ako sa na to pozeráte? Väčšina vecí v školstve sa vyrieši komunikáciou.
Toto nie je žiadne vytváranie nejakých problémov, ale naozaj riešenie ad hoc toho, čo tu už je a zároveň je to takou záchrannou brzdou do budúcnosti. Len nedávno sme tu rokovali a hlasovali o výrokoch vedúceho zastúpenia Európskej komisie pána Šuchu, ktorý povedal hádam nešťastne, možno sa aj ospravedlnil, ale povedal, že naozaj on a niektorí podobní, a nie je ich málo, majú chuť zmeniť DNA, natlačiť, donútiť. Prepáčte, ja ako rodič, ako vlastný rodič svojich vlastných detí chcem mať právo vedieť o tom, keď niekto, a môže to byť aj učiteľ, ale veľmi často práve nejaký externista chce natláčať môjmu dieťaťu niečo, čo je ideologické.
Keď pán Gröhling začal hovoriť o tom, že Slovenská republika sa neviaže na žiadne náboženstvo a ideológiu. Kde v tomto zákone viažeme Slovenskú republiku na nejaké náboženstvo alebo ideológiu? Nie, my hovoríme o individuálnych právach rodičov, ktoré sú priamo aj v slovenskej ústave spomenuté, že majú právo o tomto vedieť a k tomuto sa vyjadriť. A ja nevidím najmenší dôvod, prečo by sme mali rodičov podozrievať viac ako učiteľov. Ja si myslím, že by sme nemali podozrievať ani jedných, ani druhých, ale preto, že vieme, že sa to deje reálne, rôzne programy, o ktorých rodičia nevedeli, kto niekto povedal vo faktickej poznámke, že Slovensko nie je len Bratislava, ale napríklad v jednej obci alebo v malom meste je len jedna štátna škola, nemôžu si vybrať cirkevnú. A pozor, ja vôbec nemám nič proti štátnym školám. Ale také veci sa môžu udiať, dokonca sa môžu udiať aj na cirkevnej škole, aj na súkromnej. Toto nie je škola alebo zákon, ktorý je náboženský alebo cirkevný. Toto nie je pre katolíkov, pre kresťanov, toto je zákon pre rodičov. Toto je liberálny zákon pre rodičov v tom najlepšom slova zmysle liberality, slobody. Lebo kto má najväčšiu zodpovednosť, ten má mať aj najväčšiu slobodu. Kto má najväčšiu zodpovednosť za dieťa? Rodič. A preto má mať aj najväčšiu slobodu.
Jedna z dôležitých vecí. Pán Gröhling hovoril o tom, že školský vzdelávací program kurikulum pripravuje skupina odborníkov. A? Niekto mení niečo na štátnom vzdelávacom programe? Viete čo? Keď niekto straší tým, že on zoberie dieťa, keď napríklad sa bude učiť o holokauste, ale ten, to je stále v programe, to je stále v učebnici a to dieťa z toho bude skúšané. Čo sa stane, keď napríklad dieťa ide k zubárovi a nie je na tej hodine? No musí sa to doučiť a bude z toho vyskúšané. A keď nejaký rodič, keby naozaj si vykreslíme nejakého nezodpovedného, zlého rodiča, ktorý chce škodiť svojim deťom a ešte stále mu neodobrali, neodobrali dieťa, lebo v ústave je aj toto napísané, že ak by bola, je tam taká poistka, ak by bola taká situácia, že rodič úmyselne škodí svojmu dieťaťu, tak existujú zákony, ktoré majú právo odobrať dieťa takémuto rodičovi. A hovoriť to o ostatných rodičoch je vysoko urážlivé, že by chceli škodiť svojmu dieťaťu. Ale keby taký rodič aj bol, tak jeho dieťa má príliš veľa vymeškaných hodín, musí robiť komisionálne skúšky a musí ich zložiť z toho štátneho vzdelávacieho programu, ktorý je daný. A moja otázka znie: prečo by taký rodič, teda keď to už tak strašne chce, si nezaložil domáce vzdelávanie, nezobral dieťa z tej školy? Taká možnosť tu je. To znamená, že je absolútne zbytočné strašiť tým, že niekto bude celoplošne zneužívať tento zákon.
Dieťa na chodbe namiesto toho, aby sa učilo o rozmnožovacej sústave, bude sedieť na chodbe a pozerať si porno na mobile, citujem pána poslanca Gröhlinga. Toto je skoro, preženiem to trochu, na trestné stíhanie. Ak by vedel o takej situácii, že toto robí škola, to sme sa naozaj už zbláznili?! To ideme obviňovať školy, že takto riešia náhradný program pre deti?!
Znova opakujem, mnohí, ktorí sa k tomuto zákonu vyjadrujú, nie sú ani rodičia, ani učitelia. Nikdy v živote neučili a nemajú deti. Takéto veci sa riešia úplne bežne a školy na to majú know-how, ako to spraviť. Takže žiadne dieťa na chodbe. Dieťa musí byť stále pod pedagogickým dozorom a má svoj program. V prípade, že sa dohodnú s rodičmi, áno, rodič ho môže zobrať domov alebo niekde na exkurziu, zostane doma. Toto sú absolútne bežné, každodenné veci v školstve, ktoré sa vyriešia bez nejakých komplikácií.
Mail riaditeľov, ktorý spomínal pán poslanec Gröhling. Ja by som chcel začať s tým, že rodičia, pre ktorých je tento zákon určený, si dali toľko námahy a spravili petíciu, ktorá splnila zákonné požiadavky, aby musela byť prerokovaná na výbore pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport. A títo zástupcovia rodičov boli na výbore a jednoznačne podporili tento návrh zákona. Rodičia, pre ktorých je tento zákon určený, ho podporujú a podporujú ho veľmi aktívne, veľmi intenzívne so všetkými faktami, so všetko lásku ku svojim deťom, lebo to je ich jediný motív. Ešte raz opakujem, ako ja poslanec Richard Vašečka nariaďujem týmto zákonom nejakému rodičovi, ktorý je bez vyznania alebo je liberálneho zamerania, alebo nejakému učiteľovi? Ako mu ja nariaďujem niečo? Vôbec nijak. Ale dávame možnosť tým rodičom, ktorí sa naozaj obávajú s láskou o dobro svojich detí, pretože videli ste mnohé tie tzv. učebnice. A to sú reálne veci. To nie je problém školstva, to je problém niektorých ľudí, ako napríklad naznačil pán Šucha, že chcú vtlačiť túto ideológiu. A to my nechceme. Nesiahajte na naše deti! Keď chcete toto robiť s vašimi deťmi, ak nejaké náhodou máte, lebo mnohí aktivisti práve nemajú, ak si to robte! Ak je to v súlade s vaším svedomím a so zákonmi, tak si to robte. Ale ruky preč od našich detí. My si to neprosíme, nechceme. Nedovoľujte si to! A tento zákon chráni naše deti. Veľmi kultivovane, zákonne.
A preto keď písali riaditelia o tom, aký je tento zákon hrozný, tak Peťo Vons mal takú poznámku, že čo je to demagógia. Bohužiaľ, tí páni riaditelia majú veľa práce a nepredpokladám, že si čítali návrh zákona, tlač 1598. Ale pán poslanec Gröhling si ho mal poriadne prečítať a nie klamať a nešíriť takéto veci! A oni v skutočnosti reagujú na toho čerta, o ktorom hovoril pán poslanec Marcinčin, že namaľoval si čerta na stenu, vymysleného čerta, imaginárneho čerta a s ním bojuje. A straší tým potom aj riaditeľov, ktorí, samozrejme, si hovoria: čo to bude, čo to bude? No, milí riaditelia, nič to nebude, vôbec sa neobávajte. Normálne komuni... tak ako doteraz komunikujete s rodičmi, tak budete s nimi komunikovať ďalej a vaša komunikácia sa zlepší.
Pán poslanec Gröhling povedal, že áno, tak teraz to povedal pán Vašečka, že bude v zhode s náboženským a filozofickým presvedčením, vzdelávanie, tak to teraz zrazu musí byť. Prepáčte, ale to nehovorím ja, to je Charta práv Európskej únie, to je základný dohovor o ľudských právach Organizácie Spojených národov, to je Ústava Slovenskej republiky, to je zákon Slovenskej republiky o rodine, ktorý hovorí o tom, že majú rodičia právo žiadať výchovu a vzdelávanie v zhode s náboženským a filozofickým presvedčením. Ja uznávam, že by bol celkom poprask, keby nič také neexistovalo medzinárodne ani slovensky a zrazu nejaký Vašečka príde a ide to zaviesť. Tak to by som povedal, že to by skutočne bol poprask. My to len aplikujeme, aby tieto veci, ktoré dávno sú medzinárodne aj slovensky, aby sme ho uplatnili v školskom zákone, lebo je to potrebné, lebo sa ukázala potreba toho.
Pán poslanec povedal viackrát, že on nerozumie tomu. Súhlasím. On tomu nerozumie a tvrdiť, že tento návrh zákona je protiústavný, tak potom sú, je protiústavná aj tá Charta Európskej únie, aj OSN, aj zákon o rodine je protiústavný, lebo tam to je, je to doslovne citované z týchto dokumentov.
Pani poslankyňa Kavecká hovorila o zdravotníctve. A tu znova vidieť, ako to bolo prekrútené. Pán poslanec Gröhling začal hovoriť o tom, že predstavte si, že lekár by začal postupovať podľa akejsi ideológie. No ale veď my tu hovoríme o tom, že učiteľ, lebo ekvivalent lekára v prípade zdravotnej starostlivosti je učiteľ, že učiteľ začne alebo nejaký externista začne postupovať podľa nejakej ideológie. To nesmie. Viete, ako to platí. Občan môže robiť všetko to, čo mu zákon nezakazuje, ale štát môže robiť len to, čo mu zákon dovoľuje. A preto učiteľ nesmie robiť nič iné, než čo je v tom štátnom vzdelávacom programe, ani žiadni externisti. Ale rodič môže žiadať všetko to, čo mu zákon nezakazuje. A viete o tom, že aj v tom zdravotníctve má rodič právo odmietnuť isté formy liečby, tiež podpisuje informovaný súhlas. Áno. Nesmie ohroziť život a nesmie vážne ohroziť zdravie dieťaťa. Vtedy by toto právo stratil. A naozaj ak by nejakí rodičia tento návrh zákona zneužívali, tak konajú v rozpore s inými zákonmi a v tom prípade by mohla byť na nich podaná žaloba a mohli byť súdení pre porušovanie iných zákonov. To znamená, to, že mu tu vytvára nejaký priestor tento zákon, neznamená, že môže konať protizákonne. Popieranie holokaustu je trestný čin. On nemôže povedať: ja si myslím, že to si všetko vymysleli sionisti a preto nechcem, aby sa moje dieťa o tom učilo. No toto by v žiadnom prípade som mu neodporúčal hovoriť, pretože tým by konal už trestný čin sám o sebe. A my nechceme niekomu, niekoho podporovať v trestných činoch, ale v ochrane dobra svojich detí. A to očakávame od 99 % rodičov, že takto budú postupovať.
A musím povedať, že ako konšpirátor, bohužiaľ, sa skôr predviedol pán poslanec Gröhling v tomto prípade, viacerí ste mu to aj vyčítali, že taká znôška rôznych poloprávd a zavádzaní, to som teda už dávno nevidel. Ja sa nad tým zamýšľam, že prečo. Lebo o čo tu bojujeme? My nikoho nejdeme obmedzovať, naozaj nikoho. Liberáli sa nemusia obávať, ľudia bez vyznania sa nemusia obávať, učitelia sa nemusia obávať. Jedine kto by sa mohol obávať, je, nejakí progresívci, ktorí dúfajú, že po voľbách dostanú ministerstvo školstva alebo že získajú vládnu väčšinu a budú chcieť nanútiť všetkým svoju ideológiu. Vôbec ich nebude zaujímať, že Slovensko sa neviaže na žiadnu náboženskú ideológiu. Oni to urobia veľmi jednoducho. To je veda. Presne ako komunisti. Vedecký svetonázor. Veď si to pamätáme. My nechceme, aby to bolo tak ako za komunistov, nechceme, aby to bolo za progresívcov takto, nechceme ich vládu a ak bude, tak chceme, aby rodič mal právo povedať okej, keď to iní si prajú, my si to neprajeme, lebo to pokladáme úprimne, s najväčšou láskou k našim deťom za škodlivé pre nich. Ja si myslím, že pán poslanec Gröhling by sa mal ospravedlniť rodičom za toto vystúpenie, pretože bolo vysoko podozrievavé, urážlivé voči rodičom ako takým. Jeho názor mu neberiem, to, že nepodporí tento zákon chápem, ale nemal by urážať rodičov a vytvárať nejaké podozrenia voči nim ako by rodičia chceli ublížiť svojim deťom, zatajiť pred nimi nejaké informácie. Viete, keď povie niekto, že a keď nebude mať v škole to vyučovanie, tak bude formovaný len pornom. Ale my si to to dovedieme do konca. To znamená, že rodič je hlúpy, on nevie, že jeho dieťa potrebuje výchovu a vzdelávanie, zabráni mu to, vôbec to nebude riešiť a nechá svoje dieťa napospas pornografii. Pán poslanec, čo si to dovoľujete? Čo si to myslíte a čo to šírite o rodičoch? Drvivá väčšina rodičov si povie super, výborne, budú sa učiť o tom, aké sú nástrahy na internete, o nebezpečenstve zneužívania. Super, viem to, jasné, súhlasím a ešte sa doma o tom s ním porozprávam a môžem použiť nejaké materiály. Ja sám sa vzdelám a budem vedieť, ako to ešte doma lepšie využiť. Toto je zmysel tohto zákona, nič iné.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

27.6.2023 o 11:07 hod.

Mgr.

Richard Vašečka

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:27

Martin Čepček
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Pán kolega, ďakujem za tvoje vystúpenie. Ja som tiež rodič, dvojnásobný, som učiteľ, dokonca druhé funkčné obdobie som riaditeľ, takže presne viem, o čom hovoríš a presne viem čoho sa tento zákon týka. Ja ako riaditeľ mne mesačne pristávalo niekoľko, niekedy až desiatok ponúk na rôzne vzdelávania, na rôzne aktivity. Jediné čo sa týmto zákonom dosiahne, že rodičia sa budú musieť vyjadriť alebo sa budú môcť vyjadriť či to vzdelávanie chcú, alebo to vzdelávanie nechcú. Spomínal si pána poslanca Gröhlinga. Ja pripomeniem, pred, to je vyše roka, ešte bol ministrom školstva, ja som sa ho pýtal, že či mu nevadí, že na strednej škole vyučujú 17-ročné dievčatá sexuálnu výchovu vo voľnom čase. Vtedy ma zosmiešnili aj médiá, zosmiešnil ma aj pán minister vtedajší a tento zákon je práve reakcia na toto, aby sa nestávalo, že vo voľnom čase alebo aj počas vyučovania sa budú deti niečo učiť, čo ich rodičia nechcú. Toto je jediná vec, ktorú tento zákon rieši, aby rodič si mohol vybrať, čo chce, aby sa jeho dieťa učilo a aby nadviazal aj vzťah so svojím dieťaťom, keďže to dieťa tie informácie bude potom alebo rodič bude vedieť, čo sa učia, a tým pádom sa bude dieťaťa pýtať, povedz mi, čo ste sa učili, ja ti to dovysvetľujem, ak tomu nechápeš a tak ďalej. Takže ja v tomto zákone nevidím žiadny problém, ja ho podporujem a ja dúfam, že tento zákon prejde a pani prezidentka ho nevráti späť.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

27.6.2023 o 11:27 hod.

Mgr. et Mgr.

Martin Čepček

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:29

Eduard Kočiš
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Veľmi pekne ďakujem za slovo, pán predsedajúci.
Naozaj tento zákon vôbec nehovorí o nejakom porušovaní štátneho vzdelávacieho programu. Tento zákon vôbec nehovorí o porušovaní školského vzdelávacieho programu alebo o interných a vnútorných smerniciach škôl, predškolských zariadení alebo nejakých iných školských zariadení, ktorých na Slovensku máme naozaj dosť. Tento zákon naozaj hovorí iba o tom, aby rodič mal dostatočné informácie o tom, čo sa s jeho dieťaťom deje, bude diať alebo v budúcnosti môže diať v rámci vzdelávacieho procesu. To, že mnohí kolegovia, ktorí naozaj neprišli nikdy do styku naozaj s vyučovacím procesom, maximálne tak na úrovni žiaka, nie na úrovni učiteľa, pedagóga, budú naďalej naivne tvrdiť a naivne pretláčať svoju myšlienku, že žiak, ktorý na základe informovaného súhlasu rodiča nebude v danej hodine na vyučovacom procese, bude môcť vykonávať akúkoľvek inú činnosť, nie pod dozorom pedagogického zamestnanca. No je to kardinálna hlúposť, pretože žiaden žiak či už základnej, alebo strednej školy nesmie zostať počas vyučovacieho procesu, nesmie byť jednoducho sám niekde na chodbe alebo niekde inde mimo školského zariadenia, vždy musí byť pod dozorom pedagogického zamestnanca. To znamená buď sa presunie do vedľajšej triedy, alebo bude pod dozorom pedagogického zamestnanca, ktorý má v danom čase voľnú hodinu a nevykonáva pedagogickú činnosť. Čiže to bývalý pán minister Gröhling by mal troška vedieť alebo aspoň troška ovládať. Takže naozaj nie je žiadna dôvodná obava tento zákon nepodporiť, práve naopak. Týmto zákonom dávame väčšie právomoci aj rodičom, dávame zároveň väčšie právomoci aj učiteľom zbaviť sa akejkoľvek možnej zodpovednosti alebo po prípade nejakého možného obvinenia z niečoho nekalého. Čiže naozaj, kolegyne, kolegovia... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

27.6.2023 o 11:29 hod.

PhDr.

Eduard Kočiš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:31

Tomáš Taraba
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Bavíme sa o prijatí zákona, ktorý má umožniť rodičovi, aby ochránil svoje dieťa, aby mu nebola napríklad na, počas vyučovania v štátnej škole vtláčaná do hlavy nevedecká paveda, ktorá sa nazýva genderizmus, ktorá tvrdí, že je 72 rodov, niekto povie že 72 pohlaví už, pani Cigániková povedala, že to je 17 pohlaví, ale už všetko čo je nad dva sa zastavuje človeku rozum. No a máme tu progresívnych liberálov zo SaS-ky, máme tu progresívnych liberálov z PS-ka, ktorí tvrdia, že rodič by nemal mať toto právo ochrániť svoje dieťa pred touto psychopatickou, nevedeckou teóriou. A my ostatní, ktorí tvrdíme, že na školách by sa mala vyučovať matematika, slovenčina, vedecké faktografické veci, tak tvrdíme, že treba prijať takýto zákon, ktorý rodičovi umožní nepustiť dieťa na vyučovanie, pokiaľ si tam budú progresívni liberáli prepašovávať učebnice, ktoré nazvú učebnicami, ale učebnicami nie sú. Sú to kadejaké úchylné vyučovacie pomôcky, poväčšine vyprodukované homolóbmi, ktorá tam ukazuje na obrázkoch, ako homosexuáli majú pohlavný styk, ako ho majú lesby ten pohlavný styk a progresívni liberáli zo SaS-ky a z Progresívneho Slovenska obhajujú, že takéto veci patria do štátnych škôl. V podstate len tým, že to je nakreslené, nie je to odfotené, tak môžeme povedať, že to je taký istý pornografický obsah, ako tuná tvrdia, že sú ním deti vystavené, takže chcem poprosiť všetkých poslancov, ktorí sú príčetní, aby to podporili tento návrh zákona, aby sme uchránili naše deti pred progresívnymi liberálmi.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

27.6.2023 o 11:31 hod.

Ing. Mgr.

Tomáš Taraba

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:33

Karol Kučera
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem. Rišo, myslím si, že, takto, aby som sa opýtal, že my vieme, že ak by napríklad sexuálna výchova alebo telesná výchova boli vlastne súčasťou toho vládneho návrhu zákona, tak zrejme by to asi vyvolalo dosť veľký problém a tá vládna novela by asi neprešla, hej, čiže preto ja vítam, samozrejme, túto aktivitu poslaneckú v tomto prípade, má to väčšiu šancu, samozrejme, sa to tam dostať a vlastne v takejto miere aj viac-menej bojovať proti tej ideológii, tej extrémne liberálnej, by som povedal, ale všimnime si, že kto okrem vlastne Gröhlinga vlastne pretáča tú sexuálnu výchovu v takej vehementnej miere alebo kto teda bojuje proti tomu súhlasu. Hej? Rodiča o výučbe, o sexuálnej výchove alebo aj proti, proti, kto bojuje proti tej telesnej. Čiže ten problém je skôr aj ten, že áno, tvorí sa ten nový štátny vzdelávací program a my ako poslanci sme si dovolili v nejakej miere doňho zasiahnuť, tak toto je teda, áno, "neprekonateľný" problém pre ministerstvo, ale práve tieto by som povedal dôležité veci, ako je telesná, dajme tomu aj sexuálna, ale aj náboženstvo patria práve do toho zákona, ak vidíme, že na ministerstve sú ľudia, ktorí proste na to pozerajú úplne inak a nie by som povedal tými potrebami tých detí. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

27.6.2023 o 11:33 hod.

Karol Kučera

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:35

Marek Antal
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem. Pán Čepček (správne Richard Vašečka, pozn. red.), ja by som vás poprosil o vysvetlenie. Ja mám deti už odrastené, myslím si, že sú veľmi dobre vychované, talentované, bohužiaľ, žijú v zahraničí, nemám teda prehľad, čo sa dnes v školstve deje. Mne sa zdá, že to, o čom tu hovoríme, je veľmi nesystémový prvok a zavedie chaos do celého vzdelávacieho programu, lebo to, čo počujem a skúste mi to vysvetliť. Nemáme dobré učebné osnovy? Alebo učitelia majú možnosť a slobodu vyučovať čokoľvek aj toxický obsah, ktorý nemáme pod kontrolou? Lebo ak je to tak, tak poďme zmeniť príčinu. Poďme napraviť príčinu a poďme sa dohodnúť na tom, čo sa tam vyučovať má a nepoďme riešiť dôsledok, lebo pokiaľ budem sa sústreďovať na to, čo je dôsledok a povieme rodičom, vy rodičia máte právo, možnosť tieto veci ovplyvňovať, ja neviem, či všetci rodičia tomu naozaj rozumejú v celej šírke. Ak teda máme problém s príčinou, poďme sa sústrediť na ňu. Sú naozaj nevhodne nastavené učebné osnovy?
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

27.6.2023 o 11:35 hod.

Ing.

Marek Antal

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:37

Miloš Svrček
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za tvoje vystúpenie, pán predseda. Ja s tebou tiež súhlasím a v dnešnej dobe si aj musíme uvedomiť to, že deti sa neodstrihnú od toho internetu, čiže majú veľmi otvorenú komunikáciu, veď žijeme v takejto dobe, ale chápem aj tvoj legislatívny návrh, pretože rozdiel je v tom, že rodičia budú vedieť, že sa taká vec preberala, aby mali o tom informáciu, že sa o tom budú môcť aj otvorene baviť so svojimi deťmi, že sa otvorí takáto komunikácia, takže chápem aj to, že tento cieľ tohto legislatívneho návrhu nie je reštriktívny, ale skôr nedovoliť, aby sa zabránilo deťom, aby sa o niečom takomto dozvedeli. Čiže, samozrejme, že ak tomu bude aj predchádzať takáto komunikácia, tak je to správne. Okrem toho my si tu musíme naliať čistého vína, pretože za posledné roky a mesiace sa jasne preukázalo, že v tejto oblasti sú rôzne pokusy formovať deti a mládež, čo je na jednej strane legitímne, chápem, však máme takúto dobu, ale na druhej strane veľmi dôležité, aby o tom rodičia, ktorí vychovávajú svoje deti, aby o tom vedeli a mohli mohli prípadne aj odmietnuť niečo také, čo by už nepovažovali pre svoje deti za dobré a napríklad aj spolupracovať na niečom, čo považujú za dobré. Čiže ja absolútne nevidím nič zlé na tom, aby rodičia vedeli, ako sa vychovávajú deti, aby mali právomoc v tých citlivých veciach rozhodovať za svoje deti, veď máme aj otázku zdravotnej dokumentácie, zdravotného stavu, čiže už dnes sú oblasti, ktoré sa riešia takýmto spôsobom a ja určite podporím tento zákon, tento zákon veľmi chválim a myslím si, že je veľmi potrebný na to, aby rodičia mali možnosť takto sa spolu podieľať aj na výchove a aby to bolo aj v školách takto riešené. Čiže ešte raz, veľmi pekne ďakujem...
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

27.6.2023 o 11:37 hod.

JUDr. Mgr. PhD., LL.M.

Miloš Svrček

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:39

Milan Kuriak
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci.
Kolega Richard Vašečka, som rád, že si predložil tento návrh zákona a ja ti zaň ďakujem a, samozrejme, plne ho podporujem a verím tomu, že aj väčšina príčetných a hodnotových poslancov v tomto pléne, samozrejme vieme, že okrem koho, ale však to sú ich hodnoty, tak nech si zodpovedajú za ne aj pred týmto svetom, aj pred Pánom Bohom. Ja som rád, že v tomto pléne je väčšina ľudí , ktorí nedovolia przniť a už vôbec nie a už vôbec nie, že je tu väčšina poslancov, ktorí nedovolia przniť a mrzačiť naše deti. Nielen na tele, ale aj na duchu. Títo progresívni liberáli za posledné zhruba tri roky, ako toto čo robia, to je šialenstvo. Toto je, to je neuveriteľné, čo oni robia. Ja mám viac ako tri roky problém s týmito progresívnymi liberálmi, ale to je neuveriteľné, vyhrážky, útoky, posmešky, ponižovanie, zosmiešňovanie Pána Boha, ako vy už nemáte, vy už nemáte žiadne hranice. Ako toto vy, saskári, vy ste ešte slabý odvar, ale Pán Boh nech ochraňuje Slovensko a zdravý rozum, keby sa tu mali ešte dostať títo progresívni radikáli, to ako toto nemôžme dovoliť. Ja si zoberiem, ja si idem kúpiť športové topánky, ja zoderiem trojo topánok, aby som urobil všetko pre to, ja budem takú propagandu šíriť, proti týmto zvrátenostiam, že to málokto pochopí. Ja naozaj, ja som pripravený. Ja čo som si užil, hovorím, s týmto progresívnym svetom, to je masaker a vy nesiahajte na naše deti, dajte tie chápadlá, dajte tie chápadlá preč od našich detí, od našej mládeže. Naozaj, ja vás prosím, vyzývam, nechajte naše deti užívať si... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

27.6.2023 o 11:39 hod.

Milan Kuriak

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video