9. schôdza

7.7.2020 - 15.7.2020
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie v rozprave

7.7.2020 o 17:56 hod.

MUDr. PhD., MPH

Richard Raši

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie v rozprave 17:56

Richard Raši
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Vážený pán predsedajúci, ctené kolegyne, kolegovia, drahý Maroš - kde si? -, máme v Národnej rade niekoľko výborov.
Sú výbory kontrolné, kde bol Erik Tomáš, Peťo Žiga, a tieto výbory sú viazané na členstvo v kluboch. Preto títo dvaja predsedovia po vystúpení z klubu SMER - sociálna demokracia odstúpili.
Potom je špeciálny výbor, to je výbor, ktorý vediem ja, kde je aj Robo Puci, aj Ľubka Laššáková, a takisto nemáme problém z neho odstúpiť, pretože vystúpili sme zo strany SMER - sociálna demokracia, z klubu, zbavili sme sa všetkých funkcií, akurát toto vystúpenie je podmienené súhlasom Národnej rady.
Chcem povedať len dve veci, aby sme si boli, aby sme dodržali procedúru tak, ako má byť. Čo sa týka nášho výboru, menovanie a odvolávanie má byť tajné.
Po druhé. To, že sme vystúpili zo strany SMER - sociálna demokracia, neznamená, že automaticky musia stratiť členstvo členov v týchto výboroch.
A po tretie taký detail, aby to celé nevyzeralo, že to odvolávanie nás z výborov je preto, že chcete niečo spomaliť. Výbor pre nezlučiteľnosť funkcií má mať rokovanie zajtra a napozajtra. Máme 320 uznesení, ktoré musíme prijať; 320. Okrem toho máme rokovanie na podnety, ktoré došli na poslancov z opozície, z koalície a na mnohých ďalších.
Čiže ja verím, že to, čo si, Maroš, teraz urobil, nie je preto, že chceš zablokovať celý tento proces, pretože okrem iného komunikujeme elektronickými občianskymi preukazmi a tak ďalej. Čiže ja verím, že tušíte, čo robíte.
My odstúpime hocikedy. Pre mňa je najjednoduchšie odstúpiť dnes, pretože zajtra, keď tam príde nový predseda, tak sa zblázni, pretože bude robiť odôvodnenie k 320 uzneseniam a všetko, čo sme doteraz na výbore robili.
Tak vám chcem povedať, že to, keď sme od vás odišli, to neznamená, že sme vaši ľudskí nepriatelia, ale robotu si treba dorobiť. A pokiaľ to robíte preto, aby ste niečo zablokovali, tak aj tak sa tým nič nedosiahne. Považujem to za zbytočný akt a politickú chybu, ktorú robíte. Naozaj. Pretože ten výbor je rozdelený na rokovania na dva dni kvôli tomu, že tých uznesení, členovia výboru to vedia, koľko materiálov sme im poslali a koľko rokovaní a koľko problematických bodov tam zajtra máme.
Tak len trošku pribrzdite, dobre, pribrzdite, lebo treba nám aj robiť.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

7.7.2020 o 17:56 hod.

MUDr. PhD., MPH

Richard Raši

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 18:03

Richard Sulík
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Dobrý deň prajem. Dámy a páni, ctení kolegovia, pred tým, ako dojdem k samotnému skrátenému konaniu, dovoľte mi povedať ešte pár slov k diskusii, ktorá tu dnes prebiehala. Dúfam, že mi to bude dovolené.
To s tou diplomovou prácou, samozrejme, nie je žiadne ani hrdinstvo, ani vec, na ktorú človek môže byť hrdý, ale nejak sme sa s tým museli vysporiadať.
Chcem oceniť postoj Borisa Kollára a myslím to úplne úprimne (potlesk), že sa sem postavil, že sa sem postavil, že si vypočul, že reagoval a že nechal o sebe hlasovať v tajnej voľbe. To vôbec nie je maličkosť. Chcem dokonca aj povedať, lebo aj ja som bol predseda Národnej rady a bol som odvolávaný, to som bol sotva tri týždne na úrade a Robert Fico a teda podal návrh na moje odvolávanie, lebo, vlastne už ani neviem, čo to chcelo byť, a tam sme sa v koalícii dohodli, že teda koaliční poslanci nepôjdu k urnám.
Včera sme mali koaličnú radu, Boris Kollár vyzýval, vyzýval na to, aby išli všetci poslanci k urnám. Toto je chlapský postoj. Môže mať každý voči nemu výhrady, aké chceme, ale takto sa zachová chlap, aj keď spraví chybu. Takisto som sa dočítal, že sa Boris Kollár ospravedlnil a že povedal, že nebude titul používať. Toto považujem za chlapský prístup.
Pre mňa, pre SaS je táto záležitosť vybavená. A skúsme si to tak len porovnať s tým, čo bolo rok a pol dozadu. Skúste si predstaviť, že by Andrej Danko sa postavil v tajnej voľbe alebo vôbec... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)

Šeliga Juraj, podpredseda NR SR
Pán podpredseda, poďme k tomu skrátenému konaniu.

Sulík, Richard, podpredseda vlády a minister hospodárstva SR
Ďakujem pekne. (Reakcie z pléna.) Ďakujem veľmi pekne, pán podpredseda, že ste ma nechali dohovoriť, že som skončil a teraz dojdem k skrátenému konaniu.
Predkladáme súbor opatrení, ktoré majú zlepšiť podnikateľské prostredie. Problém je ten, že my sa v kvalite podnikateľského prostredia neustále zhoršujeme. V roku 2016, keď nastúpila tretia vláda Roberta Fica, sme boli v rebríčku Doing Business na 30. mieste. A táto vláda Roberta Fica si dala za cieľ sa posunúť o pätnásť priečok. To aj zvládli kolegovia zo SMER-u, ale opačným smerom. Skončili sme na 45. mieste. Pár týždňov dozadu vyšlo ďalšie hodnotenie a tam už sme na 57. mieste z nejakých 63 alebo 65 krajín. Ide to, ide to dole vodou s podnikateľským prostredím, s kvalitou podnikateľského prostredia, ktoré máme na Slovensku.
V pozícii ministra hospodárstva som prakticky denne v nejakej firme veľkej, malej, takej, onakej, som veľmi príjemne prekvapený, že čo všetko sa na Slovensku vyrába a všade, kde chodím, tak počúvam ťažko sa tu podniká, ťažko, pätnásť, dvadsať rokov dozadu to bolo úplne niečo iné. V roku 2004, kedy sa podarilo zaviesť rovnú daň, sme boli európskym tigrom a dnes sme iba, dámy mi prepáčia, nejakou mrcinou alebo zdochlinou. Pomaly to ide, zle to ide, odchádzajú firmy, nezamestnávajú ľudí.
A do tohto všetkého došla vláda, ktorá teda chcela byť sociálna a navymýšľala ďalšie a ďalšie prekážky a ďalšie a ďalšie, ďalšiu a ďalšiu záťaž pre zamestnávateľov. A ja sa teda pýtam, že kto má zamestnávať ľudí, ak nie súkromní zamestnávatelia? A do tohto všetkého došla korona.
Slovensko je na tom veľmi zle. My budeme mať jeden z najväčších prepadov tento rok a naozaj musíme niečo robiť. Toto je vec, ktorá nestrpí odklad.
Toto nie sú trináste dôchodky, ktoré tri týždne pred voľbami na poslednú chvíľu boli schválené v skrátenom konaní a s účinnosťou až o takmer rok a kde o ktorých sa Robert Fico osobne vyjadril, že to teda robili v rámci volebnej, predvolebnej kampane, kde naozaj sa dalo s tým počkať, a preto to aj veľmi správne prezidentka napadla na Ústavnom súde.
Toto nie je ten typ skráteného legislatívneho konania. Toto je prípad, kde naozaj, ktorý naozaj nestrpí odklad. Máme poslednú schôdzu pred letom. Ak by bolo riadne konanie, tak v septembri by bolo druhé čítanie a zas by prešlo neviem koľko týždňov. A teraz máme možnosť to schváliť, dnes, zajtra tak, aby to čoskoro, 1. júl sme už síce nestihli, ale možno to bude 15. júl, možno 20. Každopádne v tých jednotlivých novelách je napísané, že to má platiť dňom uverejnenia v Zbierke zákonov. Je to veľmi dôležité.
Je to iba kvapka na horúci kameň. Ja si to uvedomujem. Nerieši to všetko a s tou kritikou, ktorú som zachytil aj od kolegov SMER-u, menovite od pána Kamenického, áno, môžem s tým, môžem súhlasiť s tou časťou, že chce to viac. Je to len prvý krôčik, prvý krôčik, ktorý SMER nikdy poriadne nespravil, a predchodzie vlády tiež nie, a o ktorý sa tu snažíme a budeme v tom pokračovať. Dúfam, že na jeseň príde k druhému "kilečku", ako to sme zvykli volať, a to, samozrejme, pôjde už v normálnom, normálnom konaní.
A preto vás chcem, ctení kolegovia, poprosiť o to, aby ste súhlasili s týmto skráteným legislatívnym konaním, aby tí podnikatelia, aby dostali silný signál, že, áno, táto vláda chce niečo robiť pre zlepšenie podnikateľského prostredia. Táto vláda chápe, že keď sa bude dariť zamestnávateľom, bude sa dariť zamestnancom, že bude viac pracovných miest. Táto vláda chápe, že najlepšia sociálna ochrana je dostatok pracovných miest a o tie musíme zabojovať. A vieme o ne zabojovať len tak, že čím skôr začneme zlepšovať podnikateľské prostredie a toto je ten hlavný dôvod pre skrátené legislatívne konanie.
Ešte raz, chcem vás pekne poprosiť o súhlas. Ďakujem.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

7.7.2020 o 18:03 hod.

Ing.

Richard Sulík

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie 18:10

Radovan Kazda
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem. Vážený pán predsedajúci, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, vážený pán minister, predseda Národnej rady Slovenskej republiky rozhodnutím č. 152 z 24. júna 2020 pridelil Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti návrh vlády na skrátené legislatívne konanie o vládnom návrhu zákona, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti so zlepšovaním podnikateľského prostredia zasiahnutým opatreniami na zamedzenie šírenia nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19, ide o tlač 160, s tým, že o výsledku prerokovania uvedeného návrhu vlády bude informovať Národnú radu Slovenskej republiky.
Výbor pre hospodárske záležitosti prerokoval návrh vlády na toto skrátené legislatívne konanie na svojej schôdzi sedemnástej dnes 7. júla. Uznesením č. 41 odporučil Národnej rade tento návrh schváliť s tým, že prvé, druhé a tretie čítanie sa uskutočnia na tejto 9. schôdzi Národnej rady.
Vážený pán predsedajúci, otvorte, prosím, rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie

7.7.2020 o 18:10 hod.

Ing.

Radovan Kazda

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 18:16

Ladislav Kamenický
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Ja sa nebudem vyjadrovať teraz k meritu zákona, ale budem hovoriť o skrátenom legislatívnom konaní.
V podstate myslím si, že pán minister si je vedomý toho, že dôvod na skrátené legislatívne konanie žiadny nie je. Skrátené legislatívne konanie sa môže robiť v prípade, že je ohrozené, sú životy alebo zdravie ľudí. Na druhej strane, keď hrozia veľké hospodárske škody.
V tomto zákone je obsiahnutý aj tzv. bankový odvod, čo už vôbec nechápem prečo, či je to tak strašne nevyhnutné. Normálne by, za normálnych okolností vlády skôr ten bankový odvod si ponechali, lebo by chceli riešiť možno nejaké iné veci, ale vláda má očividne peňazí dosť a myslím si, že ich má skutočne dosť na to, aby, že väčší problém bude s tým, či a ako ich použiť.
Ale zase na druhej strane chápem aj pána ministra, je tu nejaké kilečko, ktoré bolo nejaké jeho vysnené dieťa, ktoré chcel presadiť a dnes sa mu to podarilo. A ja principiálne voči, voči tým opatreniam, niektorým, nemám výhrady, voči niektorým mám, ale o tom budem hovoriť už v štandardnom vystúpení v prvom čítaní. Ale s tým, že ideme do skráteného legislatívneho konania, myslím si, že skutočne na to nie je dôvod.
Pamätám si, že keď bola vláda, keď bolo schválené toto, toto kilečko, tak sa mala konať schôdza Národnej rady hneď na druhý deň. Všetci sme sa trošku aj zhrozili, lebo na jednej strane bolo málo času. Neviem teda, či ten odklad bol preto, lebo by voči nám bol nejaký ohľad, ale mám skôr pocit, že nebola dohoda, a ten hlavný dôvod bol iný, ktorý sme dnes videli v prvom bode, keď sa odvolával, odvolával Boris Kollár.
Čiže ak by ste chceli štandardný proces, tak, samozrejme, dal by sa stihnúť, ale asi medzirezortné pripomienkové konanie už nie. A môžme polemizovať o tom, že kto urobil viac, ale ja považujem toto, čo sa tu predložilo, za antibyrokratický balíček, ktorý aj vláda SMER-u predložila minimálne dva, a myslím, že dnes nejakí kolegovia už predkladajú aj tretí balík, ale už nie sú v SMER-e.
Čiže za mňa ja chcem povedať toľko, že nemyslím si, že je dôvod na skrátené legislatívne konanie. Dokonca by som si vedel aj predstaviť, že ak by teda tie opatrenia, s ktorými sme súhlasili, boli niekde vyčlenené na samostatné hlasovanie, že by sme ich mohli aj podporiť, ale vzhľadom na to, že ste dali do zákona bankový odvod, a teraz poviem, ako zmenil tento bankový odvod celý zákon.
Celkový dopad na štátny rozpočet zákona je 153 mil. eur, z toho 3 mil., to sú tie malé náklady. Považujem, dobre, za, možno nie sú veľké, že mali to byť opatrenia, ktoré nebudú stáť nič, ale, dobre, 3 mil. nie sú až tak veľa vzhľadom na veľkosť benefitov, aj keď teda tá veľkosť benefitov je spochybňovaná. Tak si viem predstaviť, že by sme niečo aj vedeli, vedeli podporiť.
Ale ak hovoríme o tom, že ideme zabrániť veľkým hospodárskym škodám a odovzdáme bankám 150 mil. eur, tak je to presný opak, čo by mal tento zákon robiť. Čiže opäť záver k tomu, nebudem to dlho naťahovať, lebo viem, že na konci aj tak táto poslanecká snemovňa si odsúhlasí, čo chce. Tak hovorím, že nie je dôvod na skrátené legislatívne konanie, aj keď teda chápem, že pán minister si nájde x dôvodov. My sme takisto v minulosti museli zdôvodňovať, prečo skrátené legislatívne konanie.
Ja pri tomto zákone hovorím, nepodporíme ho hlavne kvôli bankovému odvodu, ktorý sa tam nachádza. To je jedna vec.
A, samozrejme, doteraz sme podporili každý jeden zákon, ktorý riešil COVID, ktorý sa snažil nejakým spôsobom zlepšiť hospodárenie na Slovensku. Budeme tak postupovať aj ďalej, ale, ale pri tomto zákone, myslím si, že túto šnúru prerušíme.
Ďakujem pekne za pozornosť.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

7.7.2020 o 18:16 hod.

Ing.

Ladislav Kamenický

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:16

Monika Kozelová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pán poslanec, ja vám chcem povedať, že pre 35 podnikateľov z Trenčína, ktorí mňa oslovili a s ktorými sa snažím už tri týždne riešiť ich veci tak, aby sme zachovali ich malé a stredné podniky, je už teraz neskoro. Takže pekne poprosím, skúsme sa na to pozrieť aj očami práve tých podnikateľov a ponechať to v skrátenom legislatívnom konaní. To je prvá vec.
Druhá vec. Aj 100 je málo. Ja si myslím, že aj podnikateľské dvojkilečko by bolo fajn.
A za ďalšie antibyrokratický balíček zo strany poslancov SMER-u v predchádzajúcom volebnom období je tak antibyrokratický, že čokoľvek, čo tí podnikatelia potrebujú, to trvá pol roka, takže na toto by som nevsádzala ani by som sa o to neopierala.
Takže ja by som poprosila všetkých rozumne zmýšľajúcich, naozaj to ponechajme v skrátenom legislatívnom konaní.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

7.7.2020 o 18:16 hod.

Mgr.

Monika Kozelová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:18

Štefan Kuffa
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Ja len chcem podporiť kolegu v tom, že tu naozaj nie je dôvod na skrátené legislatívne konanie.
Pán minister, keď ste aj pred troma týždňami čosi avizovali, ani pred troma týždňami to nebolo a pozrite sa, tri týždne to malo odklad. Teraz, ako ste to zdôvodnili, nie je dôvod na to, aby ste predkladali návrh zákona v skrátenom legislatívnom konaní. Nehrozia nijaké hospodárske škody. Môže to ísť v riadnom legislatívnom procese. Pani prezidentka okrem iného, keď mala tuná vystúpenie v Národnej rade, však to bolo minule, to nejaký mesiac aj voľačo, povedala, že nepodporí žiaden návrh zákona, ktorý pôjde v skrátenom legislatívnom konaní. Som zvedavý, či vám to pani ministerka vráti späť. Máte to predložiť v riadnom legislatívnom procese aj všetko, aby aj my poslanci mali sme čas pozrieť všetky tieto veci, naštudovať a treba rešpektovať tento proces.
Myslím, že ten COVID-19, tak ako sa zneužil vôbec za toto volebné obdobie a za tak krátku dobu, bolo to opakované. Žiaľ, musím povedať, že nie je to prvýkrát, kedy COVID-19 sa zneužíva na také veci. Iné veci, ktoré aj prešli plénom Národnej rady, žiaľ, sa aj schválili. Počúvam aj niektorých ministrov a ministerstvá, že prehodnocujú veci, ktoré tuná predložili. Znova ich budú predkladať, znova budeme v tej istej veci rokovať, lebo prehodnotili to ako proste čosi neuvážené a zlé. Myslím si, že mali by sme byť dostatočne zodpovední a neoháňať sa donekonečna stále s COVID-om-19.
Súhlasím s tým, že ekonomická situácia, tak ako to bolo tu spomenuté, je na Slovensku veľmi vážna a je zlá, ale trebalo na to myslieť aj pri tých opatreniach, ktoré sa prijímali pri COVID-e-19, aby to hospodárstvo sa nedostalo takmer na kolená a toto bolo čosi zlé.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

7.7.2020 o 18:18 hod.

PhDr.

Štefan Kuffa

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:20

Ladislav Kamenický
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. V podstate chcem povedať, ja mám hlavný problém s bankovým odvodom. My sa bavíme o skrátenom, my dávame bankám naspäť v tomto roku 150 mil. eur a v budúcom roku 300 mil. eur v skrátenom legislatívnom konaní. Uvedomujete si to, čo tu robíme? My nejdeme, tu nehrozia hospodárske škody. Tu hrozí to, že presný opak, že my prídeme, štátny rozpočet príde o 300 mil. eur.
Takže ja hovorím o tom, ja nie som proti podnikateľom, ja som za každé rozumné riešenie. A mnohé z tých vecí, ja môžem, budem k tomu hovoriť potom v rozprave a ja budem rád, možno pán minister mi objasní niektoré veci, ktoré ja neviem, možno nechápem, ale je ich tam veľa, tých opatrení, a každé sa týka asi 80 zákonov.
Ale prečo my ideme vrátiť 300 mil. bankám v čase COVID-u a v skrátenom legislatívnom konaní? To my vysvetlite, pani poslankyňa.
A Pištovi Kuffovi ďakujem za podporu.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

7.7.2020 o 18:20 hod.

Ing.

Ladislav Kamenický

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 18:21

Boris Susko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo. Vážený pán predsedajúci, vážený pán minister, panie poslankyne, páni poslanci, v ostatnom čase sme tu mali už viackrát alebo mnohokrát, dá sa povedať, jednotlivé návrhy v skrátenom legislatívnom konaní, kde sme viackrát spochybňovali to, že či je naplnený zákon o rokovacom poriadku alebo nie. V tomto prípade však už si myslíme, že je to naozaj cez čiaru a že tento návrh zákona absolútne nespĺňa podmienky na to, aby išiel v skrátenom legislatívnom poriadku, á, v skrátenom legislatívnom konaní.
Odcitujem § 89 zákona o rokovacom poriadku, ktorý hovorí, že "skrátené legislatívne konanie je možné za mimoriadnych okolností, keď môže dôjsť k ohrozeniu základných ľudských práv a slobôd alebo bezpečnosti alebo ak hrozia štátu značné hospodárske škody a vtedy sa Národná rada môže na návrh vlády uzniesť na skrátenom legislatívnom konaní o návrhu zákona".
Dovolím si odcitovať dva odseky z predkladacej správy, resp. z návrhu na skrátené legislatívne konanie o vládnom návrhu zákona, ktorý priamo predložila s týmto návrhom zákona vláda Slovenskej republiky. Hovorí sa tu, že "návrhom zákona sa vytvára najmä zákonný rámec slúžiaci na podporu podnikateľského prostredia, ktoré je najviac postihnuté opatreniami na zamedzenie šírenia choroby COVID-19, a tým zmierneniu značných ekonomických škôd, ktorým bude Slovenská republika vystavená".
Hneď ďalší odsek hovorí: "Vzhľadom na očakávaný prepad ekonomiky a vzhľadom na zvýšený deficit verejných financií boli do návrhu zákona navrhnuté len také opatrenia, ktoré nemajú vplyv na štátny rozpočet a predstavujú len pomoc podnikateľskému prostrediu, ktoré by na základe súboru navrhovaných opatrení malo mať zjednodušený výkon podnikateľskej činnosti."
Takže na jednej strane sám predkladateľ hovorí, že sa tým zmiernia značné ekonomické škody, na druhej strane hovorí hneď ďalší odsek, že to nebude mať žiaden vplyv na štátny rozpočet. Tak keď to nebude mať žiaden vplyv na štátny rozpočet, tak aké hrozia, ako sa týmto návrhom zákona majú znížiť značné hospodárske škody štátu? Pretože zákon o rokovacom poriadku to pripúšťa len vtedy, ak ide o hroziace značné hospodárske škody štátu, nie podnikateľa.
Tento návrh zákona, resp. proces, ktorým je prijímaný, kritizujú skoro všetci. Kritizuje to Súdna rada, kritizuje to prokurátorský stav a kritizujú to aj samotní podnikatelia. Zo všetkých by som chcel najmä spomenúť vyjadrenie podpredsedu alebo viceprezidenta Asociácie zamestnávateľských zväzov a združení, ktorý v rozhlasovej relácii jasne deklaroval, že na jednej strane súhlasia s týmito opatreniami, pretože sú v zásade antibyrokratickým balíčkom, zlepšujú podnikateľské prostredie, ale zásadne nesúhlasia s procesom, akým tento materiál bol pripravovaný, a teda že nebolo k nemu riadne pripomienkové konanie, lebo skrátené legislatívne konanie je jedna z jeho negatívnych stránok, je práve to, že neprebieha štandardné medzirezortné pripomienkové konanie, teda odborná verejnosť ani laická verejnosť sa nemá šancu k tomu vyjadriť.
Čiže zásadne nesúhlasia podnikatelia, Asociácia zamestnávateľských zväzov a združení s týmto procesom, akým tento materiál bol pripravovaný a že k nemu nebolo riadne pripomienkové konanie a v konečnom dôsledku z vecnej stránky neobsahuje ani žiadne opatrenia, ktoré by nákladovo pomohli podnikateľom. S výnimkou teda jediného opatrenia alebo dvoch opatrení, jeden je bankový odvod, ktorý tu už môj predrečník spomínal, a druhý je a druhý sú povinné audity, kde sa zvyšuje hranica, kedy, kedy je povinnosť ich, ich vykonať. Pričom sám viceprezident povedal, že napriek tomu, že takáto hranica sa posúva, tak každý dobrý podnikateľ si ten audit nechá urobiť aj on sám, pretože je to kontrolou jeho vlastného účtovníctva.
Vážené kolegyne, kolegovia, zákon o rokovacom poriadku v ustanoveniach o skrátenom legislatívnom konaní nemá odporúčací charakter. Je to zákon, jeho porušenie je porušením zákona. A v tomto prípade sa domnievam, že ide tu o flagrantné a úmyselné porušenie zákona o rokovacom poriadku.
Apelujem na predkladateľa, aby tento návrh stiahol z rokovania a predložil ho v štandardnom legislatívnom konaní.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

7.7.2020 o 18:21 hod.

JUDr. PhD.

Boris Susko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 18:27

Peter Žiga
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Vážené panie kolegyne poslankyne, páni poslanci, vážený pán minister, ja budem k meritu zákona vystupovať pri prvom a druhom čítaní, ale teraz sa vyjadrím ku skrátenému legislatívnemu konaniu zákona, ktorý má zlepšiť podnikateľské prostredie v súvislosti s opatreniami proti COVID-u-19.
Ja som vás, pán minister, dosť pozorne počúval a vy ste hovorili o tom, že slovenská ekonomika je ekonomika otvorená a že dostáva jeden úder za druhým, a že sa na nás valí pokles ekonomiky a nezamestnanosť a vy prichádzate tuná do zákonodarného zboru s riešením, ktoré ste nazvali lex korona, a má zlepšiť podnikateľské prostredie.
A nielen to, predkladáte ho v skrátenom legislatívnom konaní. A rozumiem tomu vášmu cieľu, cieľ bol rýchlo schváliť na vláde v stredu, v piatok, do piatku v Národnej rade a od 1. júla môže platiť zákon o korone, teda lex korona so 114 opatreniami a so zmenami asi 80 zákonov.
No tak v prvom rade vám chcem, pán minister, povedať, že nie je žiaden dôvod na skrátené legislatívne konanie, vláda by už konečne mala prestať zneužívať koronakrízu ako trápnu výhovorku na pravidelné obchádzanie pripomienkového konania. Pomenovanie lex korona totiž poslúžilo len ako figový list, aby si vláda uľahčila diskusiu a prepašovala do tých zákonov, čo sa jej zapáči bez toho, aby bola nútená vysvetľovať súvislosti a dosahy. Napríklad nikto nepozná dosah opatrení na ochranu spotrebiteľa, objavili sa tam zásahy do odmeňovania justície a prokuratúry, ktoré s podnikateľským prostredím ako koronou nemajú zhola nič spoločné.
Vy ste, pán minister, mali ten legislatívny súboj riadne vybojovať a vysvetľovať pripomienkujúcim subjektom, a nie tajiť a zakrádať sa tmou rôznymi skratkami. Nosiť materiály s viac ako 100 opatreniami pod pazuchou na vládu na poslednú chvíľu, na poslednú chvíľu, pretože sa do posledného dňa o nich handrkovalo ako na Miletičke s koaličnými partnermi, a potom ich nasilu a zrýchlene pretláčať Národnou radou nie je dobré riadenie štátu. Je to veľmi amatérsky postup, vážne poškodzujúci kvalitu návrhov a úplne sa nezmyselne obchádza riadny legislatívny proces, je to zásah do podnikateľského prostredia a verejnosť sa ani nemala možnosť v riadnej lehote s materiálmi oboznámiť a ani ich posúdiť.
Ale predovšetkým návrh opatrení s bojom proti koronakríze alebo s bojom proti ekonomickým následkom koronakrízy nemá nič spoločné. Toto sú tie zásadné opatrenia, ktoré oživia a naštartujú slovenskú ekonomiku? Namiesto strategických plánov na naštartovanie ekonomiky a cielenú podporu postihnutých sektorov, napríklad cestovného ruchu alebo gastronómie, prichádza asi stovka opatrení na štýl, že zrušíme vystavovanie reklamačného poriadku a určíme správny čas na predaj burčiaku - v skrátenom legislatívnom konaní.
Skrátené legislatívne konanie je jednoducho fejk, pán minister. Akokoľvek môžem súhlasiť so zrušením zbytočných regulácií pre podnikateľov, tento materiál je len dymová clona neschopnosti presadiť skutočne účinné opatrenia na naštartovanie ekonomiky.
A najlepší dôkaz, že tvrdenie o naliehavosti je len vaša barlička, ukázal sám život. Namiesto mimoriadnej schôdze a účinnosti od 1. júla rokujeme 7. júla. A čo sa stalo? Nič. Život ide ďalej.
A keď ešte sa vrátim k tomu, to skrátené legislatívne konanie by sa možno len dalo kvôli tomu buď ako odsúhlasiť, lebo aby sme stihli tú septembrovú sezónu, nijaký iný dôvod tam nie je.
A škoda, že tu nemáme kolegu, ktorý tu zvykol vždy sedávať, aj teraz tu sedí v tomto volebnom období, ale asi mu rozumiem, už druhýkrát dnes výhradu vo svedomí nevie zvládnuť, lebo on bol pravidelne takým veľkým krikľúňom a bijcom tých skrátených legislatívnych konaní a asi sa tiež na toto nemôže pozerať, na toto rokovanie, pretože ešte nedávno opozičný a dnes už koaličný poslanec komentoval, že skrátené legislatívne konania pre zmeny v justícii sú absurdné. Na zrýchlené konania o zvýšení prídavkov nie je zákonný dôvod. Nie sú ohrozené žiadne práva. A aby boli napríklad amnestie zrušené do dvoch týždňov, je to prejav neúcty voči ústave. Napríklad, čo sa týka bankového odvodu, v minulom roku povedal, nie je dôvod na žiadne skrátené legislatívne konanie.
No a teraz sme konfrontovaní presne s takýmito alebo podobnými návrhmi a zrazu má obhajovať, že prečo je dôvod na skrátené legislatívne konanie. Veľmi dobre mu rozumiem.
Chcem povedať, že toto skrátené legislatívne konanie je možno len také vaše expresné naplnenie časti predvolebných sľubov, lebo keď sme videli dnes aj tie vaše vystúpenia a tlačovky, možnože musíte reagovať v strese, lebo už ďalšiu možnosť asi nebudete mať.
V tomto období sme pre mimoriadnu situáciu podporili viacero opatrení v skrátenom legislatívnom konaní, aj keď sme o mnohých mali vážne pochybnosti, ale vzhľadom na to, že sme chceli riešiť problémy s koronakrízou, tak sme dali naše hlasy pod koaličné návrhy a videli ste, že tie návrhy prechádzali veľmi jednoducho a veľmi rýchlo. Ale myslím si, a nie, možno hovorím aj za viacerých kolegov z opozície, že miera opozičnej tolerancie sa vyčerpala, pretože to vnímame tak, že sa už len zneužíva situácia.
My určite zrýchlené legislatívne konanie nepodporíme, pretože ho v tomto prípade považujeme za nedôstojné, neodôvodnené a považujeme to za veľmi nečestnú fintu na obídenie riadneho legislatívneho procesu.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

7.7.2020 o 18:27 hod.

Ing. PhD.

Peter Žiga

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:35

Boris Susko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo. Vážený pán poslanec, chcel by som podporiť vaše vyjadrenie, najmä čo sa týka kvality legislatívneho procesu.
V minulosti bolo dobrým zvykom, že pokiaľ sa predkladali materiály na vládu, tak bolo potrebné ich doručiť najneskôr do piatku predchádzajúceho týždňa, v ktorom zasadala vláda. Výnimočne bolo umožnené predložiť tieto materiály v pondelok, veľmi výnimočne, a veľmi výnimočne priniesť ich pod pazuchou na vládu. Ale určite nie materiály takéhoto zásadného charakteru so zmenu 80 právnych predpisov.
Ja som si dal tú námahu a pozeral som, keďže bolo avizované štvrtkové rokovanie parlamentu k tomuto skrátenému legislatívnemu konaniu, tak som si dal tú námahu a pozeral som sa, kedy tento návrh sa objaví na internetovej stránke, na web stránke vlády Slovenskej republiky. Ešte o pol jedenástej, kedy o desiatej začala rokovať vláda, ešte o pol jedenástej tento materiál nebol zverejnený na webe vlády Slovenskej republiky. Pričom vo štvrtok už malo byť k nemu rokovanie skrátené aj prvé, aj druhé čítanie.
To znamená, nikto nevedel, čo v tomto návrhu bude a akým spôsobom bude prijatý z odbornej aj laickej verejnosti, aspoň hlavne z podnikateľského prostredia, ktorého sa to týkalo. Čiže takáto je kvalita legislatívneho procesu.
A nevidíme to len tu, sú tu aj ďalšie zákony, je tu zákon o prokuratúre, ktorý sa ide zásadným spôsobom meniť pozmeňovacím návrhom na výbore a ďalšie a ďalšie. Čiže toto svedčí o kvalite legislatívneho procesu tejto vlády.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

7.7.2020 o 18:35 hod.

JUDr. PhD.

Boris Susko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video