9. schôdza

7.7.2020 - 15.7.2020
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

15.7.2020 o 16:35 hod.

PaedDr. Mgr.

Miroslav Suja

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:20

Ondrej Dostál
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pán poslanec Susko, no k tomu prílepku. Podľa zákona o rokovacom poriadku Národnej rady § 94 ods. 3 takto je definovaný prílepok: „Pri prerokúvaní návrhu zákona nemožno podať návrh, ktorým sa mení alebo dopĺňa iný zákon, ktorý obsahovo nesúvisí s prerokúvaným návrhom zákona.“
Čiže nie akýkoľvek iný zákon. V tomto prípade tá zmena alebo doplnenie sa týka formálne iného zákona, ktorý je otváraný aj z iných dôvodov, lebo, lebo sú tam vyvolané súvisiace zmeny teda zákona o prokurátoroch. Ale chcete povedať, že spôsob voľby špeciálneho prokurátora je vec, ktorá obsahovo nesúvisí so spôsobom voľby generálneho prokurátora? To sú obsahovo nesúvisiace veci? No podľa môjho názoru, podľa môjho názoru nie.
A pokiaľ ide o vašu možnosť predkladať pozmeňujúce návrh v pléne, tak ja tiež nie som úplne nadšený rýchlosťou legislatívneho procesu, ešte stále tu máme skrátené legislatívne konania, na niektoré sú vážne dôvody, pri niektorých je to otáznejšie, ale v tomto konkrétnom prípade ten pozmeňujúci návrh, o ktorom dnes rokoval ústavnoprávny výbor, dostali všetci členovia ústavnoprávneho výboru v nedeľu poobede, čiže pred tromi dňami ho všetci mali k dispozícii. Vzhľadom na to, že to bol koaličný návrh, tak ste mohli predpokladať, že bude schválený, čiže pokojne ste si mohli pripraviť aj alternatívny spôsob. A tu by som chcel oceniť predsedu ústavnoprávneho výboru pána Vetráka, ktorý presadil do pravidiel rokovania ústavnoprávneho výboru, že pozmeňujúce návrhy sa predkladajú 48 hodín vopred práve preto, aby sa nediali veci ako v minulom období, že sme rozsiahle pozmeňováky dostali ráno na stôl a museli sme o nich rokovať.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

15.7.2020 o 16:20 hod.

Mgr.

Ondrej Dostál

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:22

Alojz Baránik
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ja by som nadviazal na to, čo už bolo povedané, a to v reakcii na vystúpenie kolegu Suska. Bol tu iný pozmeňujúci návrh dosť nedávno v tomto pléne predstavený, a to priamo v pléne, nie tak, ako to férovo robí ústavnoprávny výbor pod vedením jeho predsedu dnešného pána Vetráka, bol tu predložený priamo v pléne pozmeňujúci návrh na zmenu ústavy tak, aby váš veľký líder Robert Fico sa mohol stať nieže sudcom Ústavného súdu, ale priamo jeho predsedom, a to už tu bolo schválené, prosím pekne, v tejto snemovni na základe pozmeňujúceho návrhu smeráckeho predsedu ústavného, ústavnoprávneho výboru. A vtedy ste nepovedali pol slova nikto, všetci ste za to hlasovali, aby Robert Fico sa stal predsedom, predsedom Ústavného súdu. Vtedy ste boli ticho a všetci ste za to hlasovali vrátane vašich súčasných opozičných spolupáchateľov. Takže kľud, toto je maximálny férový proces za daných okolností a tie okolnosti sú také, že máme nefunkčnú prokuratúru, máme nefunkčné vedenie prokuratúry a hlavne máme absolútne nefunkčného šéfa Špeciálnej prokuratúry.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

15.7.2020 o 16:22 hod.

JUDr.

Alojz Baránik

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:24

Miloš Svrček
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo, pán predsedajúci. Mňa zaujala taká veta, ktorú ste spomínal, pán poslanec, že rozhodnutie Národnej rady o odvolaní generálneho prokurátora by bol hrubý politický zásah do činnosti Generálnej prokuratúry alebo niečo v tom zmysle. Ja by som nadviazal v podstate na to ustanovenie § 8 ods. 4, v ktorom je jasne aj napísané, že v prípade ak by došlo zo strany Národnej rady k návrhu na odvolanie, tak prezident má možnosť obrátiť sa na tú stavovskú organizáciu v prokuratúre, na Radu prokurátorov, aby zaujali stanovisko k tomuto návrhu a do 7 dní od doručenia tejto žiadosti prezidentovi boli povinní predložiť svoje stanovisko. Čiže tu je jednoducho úzka spojitosť medzi stavovskou organizáciou medzi prokurátorov, aký majú návrh alebo aký majú názor na odvolanie generálneho prokurátora do budúcna, pro futuro, a v podstate či sú s tým stotožnení, alebo nie sú s tým stotožnení. Čiže ja absolútne v tom nevidím nejaký politický zásah alebo niečo v takomto význame.
A ešte ste sa dotkli v podstate aj otázky, že kandidát alebo generálny prokurátor by mohol vzísť z externého prostredia. A čo je na tom negatívne? Ja vidím, že jednoducho v čom je negatívne to, keď napríklad právnické fakulty na Slovensku alebo Ústav štátu a práva by mohli navrhovať kvalitných top manažérov alebo ľudí, právnikov z právnickej obce. Jednoducho v rámci toho otvoreného híringu, ktorý nás čaká v septembri, budeme tvrdo grilovať týchto kandidátov a ľudí, nech sa ukážu, či majú na to, aby viedli Generálnu prokuratúru. A budeme jednoducho vedieť po skončení tejto, tohto híringu, že jednoducho Generálnu prokuratúru bude viesť najlepší človek z právnickej obce.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

15.7.2020 o 16:24 hod.

JUDr. Bc. PhD., LL.M.

Miloš Svrček

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:26

Boris Susko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Vážený pán podpredseda, tu sa asi nezhodneme v tom, čo je prílepok alebo, alebo nie je. Ja si myslím, že to prílepok je, pán poslanec Dostál, vzhľadom k tomu, že ide o predpis, kde vecne nesúvisí táto úprava s navrhovanou úpravou, ktorá riešila výlučne generálneho prokurátora, čiže je to rozšírenie tejto úpravy o nesúvisiace, nesúvisiace veci a vy sami ste si dali do programového vyhlásenia vlády, že budete zabezpečovať čistotu legislatívneho procesu a že takýmito prílepkami nepôjdete. Takže to ja som kritizoval, tento proces a kritizoval som to, že to ide takýmto poslaneckým návrhom a takýmito pozmeňovacími návrhmi na výbore, a nie..., lebo kto nesie, nesie zodpovednosť za, za justíciu. Nesie to asi ministerstvo spravodlivosti a ministerka spravodlivosti, ona by mala byť garantkou a nositeľkou týchto, takýchto zásadných zmien podľa môjho názoru.
Či sa niečo s prokuratúrou má zmeniť, alebo nemá zmeniť. No, samozrejme, že sa má zmeniť, to sme asi všetci zajedno, len otázka je, akým procesom a či sa o tom vyvolá nejaká verejná diskusia, alebo sa to bude takto potajomky robiť cez pozmeňovacie návrhy na výbore, ktoré nikto z odbornej verejnosti nevidel a nemal sa možnosť k nim vyjadriť. A áno, bol rozoslaný v nedeľu, ale treba povedať, že ústavnoprávny výbor bol trikrát odložený práve kvôli tomu, že bolo prezentované, že koalícia ešte nie je úplne dohodnutá na tom, ako tento pozmeňujúci návrh bude vyzerať alebo nebude vyzerať, čiže ťažko bolo ho brať za, za bernú mincu.
Pokiaľ ide o neprokurátorov, resp. Rada prokurátorov vo vzťahu k prezidentovi, áno, ale to má len, to je len stanovisko, nemá žiaden záväzný charakter prezidenta, môže sa ním riadiť alebo sa ním nemusí riadiť.
A pokiaľ ide o neprokurátorov, myslím, že tam už bolo v rámci aj odborných diskusií, aj zo strany ministerky spravodlivosti, aj zo strany pani prezidentky... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

15.7.2020 o 16:26 hod.

JUDr. PhD.

Boris Susko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 16:28

Juraj Šeliga
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Dámy a páni, ja sa budem snažiť byť krátky a stručný, ale priznám sa, že tu sa tlačí na pery veľmi logická otázka, že čoho sa tak strašne bojíte. Veď my nehovoríme týmto návrhom zákona, že ideme vybrať Jožka Mrkvičku za generálneho prokurátora, schváľte nám to Národná rada a hotovo. Vôbec nie! Jediné, čo robíme, je, otvárame súťaž tak, aby sa tam mohli prihlásiť aj neprokurátori, a nielen neprokurátori. Sú to ľudia, ktorí musia spĺňať kvalifikačné, prísne kvalifikačné kritéria. Sú to ľudia, ktorí musia mať prax, sú to ľudia, ktorí musia mať bezpečnostnú previerku, sú to ľudia, ktorí museli v svojej minulosti ukázať, že niečo vedia o tom trestnom práve. A keď spomínate diskusiu s odbornou verejnosťou, no tak prosím, bola diskusia s odbornou verejnosťou, kde boli aj prokurátori, a jedna pani prokurátorka sa na otázku, myslím, pána JUDr. Baránika, prečo ste doteraz mlčali, ozvala: Viete, prečo sme doteraz mlčali? Lebo v momente, ako by sme sa ozvali, tak mám na stole kontrolu a previerku spisov, boli by mi zobraté prémie, boli by mi odobraté spisy, bola by som preradená na nízku..., na nižšiu prokuratúru alebo začaté disciplinárne konanie.
Prosím vás, veď sa netvárme, že Generálna prokuratúra funguje ako dobré švajčiarske hodinky! Nefunguje! Jednoducho tento zákon otvára možnosť kandidovať ľuďom, ktorí majú nejakú víziu Generálnej prokuratúry, keby ste podstatne čítali ten návrh zákona, tak vidíte, že tam je aj povinnosť predložiť projekt, to, akým spôsobom chce ten človek viesť tú Generálnu prokuratúru, a musí odpovedať na otázky ústavnoprávneho výboru.
Ja sa trošku čudujem, že prečo je taký strašný problém dovoliť jednu širokú férovú súťaž. Vy dookola niektorí opakujete meno Daniela Lipšica alebo men..., alebo iné mená, ale my tu hovoríme o systéme. Veď nepoviem, že keby sme zakázali niekomu sa prihlásiť do tej súťaže, keby tento návrh zákona obsahoval to, že môže sa prihlásiť jeden človek a bodka. A ešte aj toho človeka vám určíme my. Len to tak nie je. A už viacerí kolegovia tu poukazovali na to, ako v minulosti sa aj váš pán predseda a ďalší snažili stať sudcom Ústavného súdu, predsedom Ústavného súdu alebo ako veľký záujem mal o funkciu generálneho prokurátora.
A rovnako ja nesúhlasím s tým, že ten pozmeňujúci návrh nesúvisí vecne s tým návrhom zákona, ktorý sme tu predložili. No súvisí a súvisí zásadným spôsobom a to je aj to, ako to vysvetlil pán Dostál vo svojej faktickej poznámke, a súvisí s tým, akým spôsobom sa vedie a akým spôsobom je nastavený vôbec systém kreácie vedenia Generálnej prokuratúry. A to, že to zákonodarca dal do dvoch zákonov, je podľa mňa chyba a len tam vidím nejaký formalistický argument preto, prečo je to prílepok. Lebo neviem, čo by ste povedali na to, keby som do zákona o prokuratúre doplnil, ako som vám to hovoril na výbore pod ustanovenia o voľbe generálneho prokurátora nové ustanovenie, že voľba generálneho prokurátora sa bude primerane aplikovať aj na špeciálneho prokurátora, či to je, alebo nie je prílepok už potom podľa vás formálne, keďže by to zostalo v tom istom zákone. Nesúhlasím s tým, že to je prílepok.
A rovnako úplne na rovinu rozumiem tomu, že časť ľudí, časť mafiánov, časť aj politikov, nerobím tam rovná sa úmyselne, sa bojí toho, kto sa stane špeciálnym prokurátorom, lebo tiež, prosím vás, netvárme sa, že špeciálny prokurátor Kováčik vedie špeciálnu prokuratúru dobre. No nevedie. Tak keď má 63 prípadov a za posledných desať rokov podal jednu žalobu, tak je proste niekde problém. A nejdeme si hádam pred tým zakrývať oči alebo sa tváriť, že toto je proste vzorné vedenie Špeciálnej prokuratúry, s tým, že nie je žiadny problém a niekto tu niečo chce lámať cez koleno. Jediné a jediné, čo je ambíciou tohto návrhu zákona aj tohto pozmeňovacieho návrhu, je otvoriť súťaž. V septembri, ja verím, že toto plénum prijme tento návrh zákona, a verím, že ho aj pani prezidentka podpíše a v septembri bude môcť začať jedna normálna súťaž. Prihlása sia, prihlásia sa jednotliví kandidáti s tým, že ich životopisy, ich motivačné listy a ich projekt rozvoja Generálnej prokuratúry bude visieť na stránke Národnej rady, a všetci to si, všetci si to budú môcť prečítať, komentovať, diskutovať, organizovať ďalšie diskusie a podobne. Následne prebehne verejné vypočutie, ktoré bude vysielanie, vysielané RTVS, tak ako to bolo pri sudcoch Ústavného súdu. Tam takisto celé plénum, 150 ľudí tam môže prísť a môže sa pýtať. To nie je limitované len pre členov ústavnoprávneho výboru. No a posledne, samozrejme, že tam môžu prísť aj zástupcovia prezidenta republiky. A ešte aj pani prezidentka bude mať na stole to meno a bude sa môcť pozrieť, že či ten kandidát spĺňa kritéria, ktoré spĺňať má. Takže že hovoriť o tom, že tu niekto niečo láme cez koleno alebo že to je politika, čiže tomu nerozumiem. Práve naopak, ja za touto kritikou v mnohom naozaj vidím len strach, pretože áno, generálny prokurátor je silná postava v systéme ochrany práva na Slovensku. Už len preto, že môže zrušiť akúkoľvek väzbu. Kedykoľvek. Si pamätáte na Majského, ako ho Trnka pustil len tak? Si predstavte, že to urobí teraz nejaký generálny prokurátor pri Bödörovi alebo ďalších. Čiže áno, toto je oprávnenie generálneho prokurátora. A videli sme, čo sa stalo, keď mali Bödöra brať do väzby. Prečo ten špeciálny prokurátor nepodal námietku zaujatosti voči Trubanovi a prečo o tom musel rozhodovať až Najvyšší súd? Čiže to sú otázky, ktoré sa treba pýtať. a to sú otázky, na ktoré treba odpovedať.
No myslím si, že naozaj, že je úplným kľúčom k tomu, aby spravodlivosť platila na Slovensku pre všetkých, je férová súťaž a tento návrh zákona vytvára priestor na férovú súťaž, kde sa môže ktokoľvek, kto spĺňa kritériá, prihlásiť. Toto je systémová zmena, toto nie je personálna zmena.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

15.7.2020 o 16:28 hod.

Mgr.

Juraj Šeliga

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:35

Miroslav Suja
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Pán podpredseda, hovoríte, že prokurátorka sa bála, že by mohla mať kontrolu spisov. Ak by nemala čo skrývať, čoho sa mala čo báť? Teraz taká istá prokurátorka sa bude báť zobrať napríklad, sprostý príklad poviem, vášho predsedu alebo ho obviniť, lebo zasa že môže mať kontrolu spisov alebo, nedajbože, že niekto zobere oné, odmeny. Ako tento príklad nie je dobrý, že oni sa neozvali, že sa boja ozvať. Ako tomu nerozumiem. Toto znamená, že sú a vlastne, keď tam ostanú, takisto politicky ovládateľní. Takisto ako prednostovia okresných úradov.
To znamená, že potrebujeme dostať na pozíciu alebo chcete dostať na pozíciu a to je tak stavané, svojho vlastného generálneho prokurátora, aby dokázal takýchto prokurátorov, ktorí sa boja, ovládať. No ako nepriamo ste to tak naznačil, tak dúfam, že to tak nie je.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

15.7.2020 o 16:35 hod.

PaedDr. Mgr.

Miroslav Suja

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:36

Tomáš Taraba
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán Šeliga, chcem sa spýtať, v podstate všetky tieto snahy, ak ich správne rozumieme, majú dopomôcť k tomu, aby bol zvolený vo veľmi transparentnom procese úplne že najlepší kandidát.
Druhá vec, ktorá dosť často zaznieva, je, že ako keby doposiaľ politici vo svojich výberoch nemali to šťastie alebo nevedeli dobrého kandidáta vybrať, pretože tie komentáre spejú k tomu, že vlastne tí, ktorí na čele prokuratúry sú, a de facto veľa tých, ktorí v tej prokuratúre pôsobia, asi nie sú spôsobilí preto, lebo treba to otvoriť aj mimo prokurátorskému stavu, a preto mám takú jednu otázku, že aký je váš názor na to, že úplne podľa mňa najtransparentnejšie konanie potom by bolo, že by si prokurátorov, prokurátora vyberali normálne vo voľbách v podstate ľudia, občania. Myslím si, že ak by sme išli touto cestou, že každý jeden má právo disponovať čo najviac informácie o tých kandidátov, tak ľudia sú úplne svojprávni, vedeli by vyhodnotiť aj na základe histórie, na základe toho, ako pôsobili tí ľudia, v podstate kandidáta a nemohli by už ani len viniť tých politikov, že vybrali zle. To znamená, to je jedna otázka.
A druhá otázka. Naozaj, že keď spomíname teraz, že sú tam prokurátori, ktorí sa báli, pretože by dostali kontrolu, tak ja si myslím, že ak existuje prokurátor, ktorý sa bojí konať nezávisle, lebo dostane kontrolu, tak to naozaj nie je dobrý, by som povedal, nejaký kredit na to, aby vôbec zastával takúto funkciu, pretože to sú ľudia, ktorí sú neskutočne ovplyvniteľní, proste berú asi veľký dôraz na to, že kto má politickú moc, a to proste aj psychická výbava by mala byť dosť vhodná na to, aby niekto takúto funkciu vedel zastávať.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

15.7.2020 o 16:36 hod.

Ing. Mgr.

Tomáš Taraba

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:38

Juraj Šeliga
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem. Začnem vami... (Rečník si odkašľal.) Pardon, pán Taraba. Systém priamej voľby prokurátorov alebo sudcov je v niektorých krajinách, veď to iste veľmi dobre viete. Ja si nemyslím, že to je šťastný systém, že ale ten model, kde je zastupiteľská demokracia, kde poslanci alebo teda volený orgán má tú delegáciu do občanov, je dostatočný, ale ak by niekto predložil takýto návrh a začala by takáto diskusia, ja s tým problém nemám. Len si myslím, že zas aj tá Národná rada by mala byť dosť kompetentná na to, aby vedela posúdiť tie kritéria, ktoré sú dané v zákone.
A v súvislosti s tým, že niektorí prokurátori sa boja. No veď ja poviem meno prokurátora, Špirka. Veď si pamätáte, čo sa mu stalo, keď sa ozval proti Kaliňákovi? Ja si nemyslím ani moje vystúpenie nemalo znamenať to, že všetci prokurátori sa teraz boja, len oni to, čo referovali, lebo my sme sa ich pýtali, no tak ich argument bol, no tak ale nám neveríte. A my hovoríme, no ale naozaj tá dôvera je nízka v očiach verejnosti, lebo ixkrát ste mlčali, keď sa diali krivdy. A oni, argument tejto pani prokurátorky bol, že mlčala som, pretože by ma vyhodili, lebo by mi robili zle a podobne. Ja netvrdím, že to je správny argument, len hovorím, že tomu argumentu rozumiem a dokonca rozumiem aj tej prokurátorke, keď videli, čo robili so Špirkom, keď skúšal obžalovať Kaliňáka a Počiatka. Veď si pamätáte ten prípad. A koľko trvalo, kým bolo zastavené to disciplinárne konanie? Takže, že o tomto to je, o tomto je to, aby jednoducho tú prokuratúru viedol človek, ktorý nebude zasahovať do ich roboty, a keď budú kritickí, nechá ich byť kritických. Však v tom je aj veľkosť toho človeka. A takéhoto človeka majú vybrať poslanci Národnej rady. Všetci poslanci a majú sa ho pýtať aj počas toho výberového konania. Toto je tým cieľom, a nie teraz, že tu jedného dať alebo jednu tu dať, ktorá bude plniť objednávku tejto vládnej koalície alebo objednávku minulej... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

15.7.2020 o 16:38 hod.

Mgr.

Juraj Šeliga

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie 16:40

Alojz Baránik
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Ja som zároveň predkladateľ, tak potom prípadne sa ešte, ak by boli nejaké dôvody na moje ďalšie vystúpenie, tak by som sa ešte prihlásil. (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)

Laurenčík, Milan, podpredseda NR SR
Už nebudete mať možnosť, pán poslanec, pretože za predkladateľov vystúpil pán Šeliga ako navrhovateľ.

Baránik, Alojz, poslanec NR SR
Vystúpil ako podpredseda. (Odznelo mimo mikrofónu.)

Laurenčík, Milan, podpredseda NR SR
No ale vystúpil z toho miesta a nemerali sme mu čas, tak sme ho považovali za vystúpenie navrhovateľa.

Baránik, Alojz, poslanec NR SR
V poriadku. Častokrát nám bolo ako predkladateľom vytýkané všeličo. Jedna z tých vecí bola aj tá, že bude spolitizovaná funkcia generálneho prokurátora. Môj náhľad na toto je nasledujúci.
Generálny prokurátor je z povahy svojho postavenia politická funkcia, tak ako je ňou minister zdravotníctva alebo minister životného prostredia. Ak niektorý z ministrov nevykonáva svoju funkciu riadne, tak je odvolateľný a takisto by mal byť odvolateľný aj generálny prokurátor. My ale sme nastavili oveľa vyššiu latku pre generálneho prokurátora, ako je to v prípade ministra, a niekomu sa ani to nepáči. Rozumiem tomu, že niekomu sa to nepáči, pretože pre týchto ľudí tak, ako fungovala prokuratúra doteraz, to maximálne bolo v poriadku, tak im to vyhovovalo. To je účelom celého systému, kde sa do funkcií nasadí človek, ktorý je potom neodvolateľný, a potom si tam ten človek robí, čo chce. V prípade generálneho prokurátora to má zničujúci dopad na spoločnosť ako celok.
Takže preto robíme len malý krok smerom k tomu, aby sme scivilizovali našu spoločnosť, dostali ju aspoň o krok bližšie k tomu, ako v normálnej demokratickej spoločnosti fungujú na celom svete.
Podotýkam, že generálny prokurátor v civilizovaných krajinách je to isté, ako minister spravodlivosti, a teda je odvolateľný. Alebo napríklad generálny prokurátor spadá pod ministra spravodlivosti, to znamená, že je odvolateľný napríklad v Čechách, Rakúsku, Nemecku na základe návrhu ministra spravodlivosti vládou. V Čechách generálna prokuratúra alebo prokuratúra je v kompetenčnom zákone uvedená ako súčasť ministerstva spravodlivosti. To sú krajiny, kde prokuratúra funguje. Kde prokuratúra nefunguje, to je Slovensko. O tom predpokladám, že nikto nepochybuje vzhľadom na fenomenálne excesy fungovania prokuratúry, počínajúc, ja neviem, Hedvigou Malinovou a končiac kompletnou Ficovou rodinou na prokuratúre, a tým, že syn pána generálneho prokurátora jazdí na aute za 80-tisíc a hodinky má za 8-tisíc a dostal sa za prokurátora napriek tomu, že nespĺňal na to podmienky. To všetko nikto nenamieta z vás, čo sa tu bijete do pŕs, že ako by to malo všetko perfektne fungovať a že my ako sme šibnutí, že robíme, navrhujeme veci, ktoré všade inde by boli neprijateľné zverstvá, len u nás je to v pohode. Čiže malý krok smerom k tomu, aby sme sa stali civilizovaná spoločnosť, je odvolateľnosť generálneho prokuratúra, prokurátora.
Teraz pokiaľ ide o okruh ľudí, ktorí by sa mohli stať generálnym prokurátorom. A podotýkam, že to, čo hovorím o generálnom prokurátorovi z povahy toho, ako je nastavený špeciálny prokurátor, platí aj pre špeciálneho prokurátora. Viete, z akéhosi mne neznámeho dôvodu sa všelijaké aj, myslím, organizácie, aj, aj ľudia v dobrom úmysle bránia tomu, aby sa ten okruh tých možných kandidátov rozšíril, a poukazujú na to, že mal by mať takú prax alebo mal by mať to či ono. Viete, v riadnych krajinách pre takúto funkciu nie sú stanovené žiadne podmienky. Žiadne, pretože je prirodzené, že keď je tam nejaký výberový proces, tak tie kvalifikačné podmienky, ktoré my si tu dávame do zákona, o tých bude rozhodované v tom výberovom procese. To znamená, že ak nikto v živote ani nešiel okolo prokuratúry, tak to je samozrejmé, že to bude niečo, čo sa, čo bude hodnotené pri tom výberovom procese ako jedno veľké negatívum, a teda asi ťažko by mohol byť zvolený. A tobôž menovaný. Obdobne iné podmienky. Dokonca, dokonca ani vek v iných krajinách nie je stanovovaný. No i, samozrejme, že keď niekto len včera vyšiel z fakulty a má, má 24 rokov, tak asi ťažko sa bude úspešne môcť uchádzať o to, aby bol generálny prokurátor. Čiže všetky tieto veci, ktoré vy považujete za tak strašne dôležité, sa v skutočnosti musia odzrkadliť v tom samotnom výbere.
Pokiaľ ide o tvrdenia takých ľudí, ako je pán Susko, čo, pán Susko to vie, aj ostatní to vedia prezentovať, tak ako keby to bola nejaká, ako keby to bola nejaká svätokrádež, že sa stanovujú nejaké rámcové kritériá pre odvolateľnosť generálneho prokurátora a konkrétne pre schválenie návrhu Národnou radou na..., prezidentovi, aby bol odvolaný.
Ak niekto hovorí, že o takomto niečom, že by mal rozhodovať nezávislý Ústavný súd, tak podotýkam, že taký Ústavný súd rozhoduje v trojčlennom senáte. To znamená, že traja ľudia rozhodujú to, čo my navrhujeme, aby sa rozhodovalo v 150-člennom senáte. A to predsa, si myslím, že je lepší základ na to, aby sa tá pravda nejak prejavila, najmä s prihliadnutím na to, aký je proces prijímania uznesení Národnej rady. To znamená, že je to verejné, je tu nejaká kontradiktórnosť, o rôznych návrhoch sa rôzne dohadujeme, a preto si myslím, že ten proces je v podstate neporovnateľne kvalitnejší, pokiaľ ide o možnosť dosiahnutia správneho výsledku, ako aj na Ústavnom súde, pretože, bohužiaľ, musím to s ľútosťou konštatovať, náš Ústavný súd ani zďaleka nie je taký, že by sme sa všetci mohli úplne spoľahnúť na správnosť jeho rozhodnutí. To je realita, pretože, čo už pán Susko a podobní zamlčujú, aj ten Ústavný súd je výsledkom politickej činnosti najmä jeho strany a je len náhoda, že sa, sa podarilo niektorých (ruch v sále a zaznievanie gongu) z týchto matadorov dostať, dostať odtiaľ, ale dosť ich tam je ešte tých, čo tam boli politicky dosadení rôznymi harabinovskými a smeráckymi klikami. Čiže tam nie je riešenie, riešenie je v otvorenom transparentnom procese, či už prijímania, či už prijímania, alebo teda navrhovania generálneho prokurátora, alebo navrhovania jeho odvolania.
Pokiaľ ide o ďalšie veci, ktoré, ktoré nám boli, boli vyčítané, to znamená naprí..., napríklad o okruhu som hovoril, okruh, okruh kandidátov alebo...
A pokiaľ ide o toho špeciálneho prokurátora, no tak ešte si povedzme niečo k tomu. Predpokladám, že nikto nie je v spore s tým, že Špeciálna prokuratúra nefunguje a my, ako už bolo povedané aj verejne, sa musíme pripraviť na to, že pán špeciálny prokurátor bude musieť skončiť, a keďže my chceme jeho nástupcu menovať podľa nových pravidiel, ktoré budú reflektovať to, čo bolo dohodnuté alebo čo je navrhované ohľadom generálneho prokurátora, tak my sme v určitej časovej tiesni a museli sme takto postupovať, myslím si, že je to lege artis, to znamená, že je to v súlade s rokovacím poriadkom, tak ako to bolo opakovane prezentované, a vec je vážna, musíme postupovať s najvyššou možnou urgentnosťou, a tak, si myslím, že aj činíme.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie

15.7.2020 o 16:40 hod.

JUDr.

Alojz Baránik

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:50

Marian Kotleba
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pán poslanec Baránik, úroveň rokovaní v Národnej rade Slovenskej republiky dlhodobo traumatizuje Slovenskú republiku, no ale vy svojím vystupovaním traumatizujete ešte aj Národnú radu. Pán poslanec, ja som vás počúval a ja som normálne nechápal. Vy ste sa na nás vyhovárali, ako keby my sme zastávali Čižnára alebo Kováčika. Ale my nič také sme nikdy nerobili. Vy máte ústavnú väčšinu, vy môžte konať, vy môžte robiť, ale nie tak, že si budete nastavovať chlieviky pre vaše nové prasiatka, lebo to nie je očista, to nie je nejaká zmena. A na konci ste už, to už neviem, čím to bolo spôsobené, ale vy ste už si dokázali alebo dovolili spochybniť ešte aj Ústavný súd Slovenskej republiky (povedané so smiechom), že má tú drzosť, že rozhoduje tak, že vám sa to vždy nepáči. Tak ja neviem, pán poslanec, či vy ste tu nejaký nad všetkým, nad súdmi, nad, nad zákonodarným zbor, nad Národnou radou, že všetci majú robiť tak, aby vám sa to páčilo. Na nás sa vyhovárate, Ústavný súd spochybňujete, chlieviky pre svoje nové prasiatka si chystáte. Čo vy vlastne chcete? Čo vy vlastne chcete? Niekedy, pán poslanec, naozaj lepšie mlčať a netraumatizovať ešte aj Národnú radu.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

15.7.2020 o 16:50 hod.

Ing. Mgr.

Marian Kotleba

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video