12. schôdza
Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge
Vystúpenie s faktickou poznámkou
26.4.2024 o 10:13 hod.
Ing.
Marián Čaučík
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne, kolegovia, kolegyne za vaše faktické poznámky.
Nespomenul som, áno, tú definíciu šeliem, ktorá bola aj v tom našom základnom návrhu. Tá definícia je zo zákona o poľovníctve a máme za to, že lepšie mať už definíciu, ktorá u nás v legislatíve už definovaná je, ako monotematicky definovať veci na, na iba medveďa, a treba sa zamyslieť, ak v budúcnosti bude naplnený základný, základná časť tohto zákona, o ktorom je, lebo myslím si, že pán kolega Hlina nepochopil celkom úmysel toho zákona.
Úmysel zákona nie je strieľať medvede, nie je strieľať vlky a už vôbec nie rysy alebo šakaly, tak ako to možno aj pán Kiča neférovo povedal, že KDH s Tarabom chce strieľať rysov. Myslím, že rys nikdy v živote v takejto situácii nebude.
Tu ide naozaj o to, ak nastane ohrozenie života, zdravia alebo majetku a toho majetku veľmi pravdepodobne, si myslím, v súbehu s tým ohrozením zdravia a života. Tak môže byť vyhlásená mimoriadna situácia, ktorá je, ako to slovo hovorí, naozaj mimoriadna, mala by nastať v mimoriadnych prípadoch. A vtedy systémovým spôsobom sa bude môcť pristúpiť aj k tomu, čo už máme čiastočne definované teraz, ako povedal pán Pročko, aby to nebolo na ľubovôli jednotlivých ľudí, ale na krízovom štábe, ktorý koniec koncov stále musí požadovať výnimku od ministerstva životného prostredia, takže asi takto to vnímame.
Možno ešte reakcia na pani kolegyňu Stohlovú, vydávanie výnimiek sa zneužívalo a je obava, že sa bude zneužívať ešte viac. Áno, beriem, že takéto obavy môžu byť, ale zákon má nastaviť rámcové podmienky. To, aby sa nezneužíval, a to, ak niekto bude robiť veci zle, tak ho treba trestať. Treba ho dať niekde inde, nie v zákone.
Rozpracované
Vystúpenia
9:57
Strety s ľuďmi... ľudí s medveďmi sú problém. Považujeme ich za problém, ktorý rastie. Ako rastúci problém. KDH to rieši dlhodobo. Aj ako mimoparlamentná strana sme sa venovali tejto téme, máme úzke vzťahy s ľuďmi v regiónoch, vieme o tých prípadoch. Aj stretov s ľuďmi, ktoré neskončili zle. Aj také, ktoré skončili zranením, aj o mnohých škodách na majetku ľudí, ktorý, ktorý v regiónoch je a...
Strety s ľuďmi... ľudí s medveďmi sú problém. Považujeme ich za problém, ktorý rastie. Ako rastúci problém. KDH to rieši dlhodobo. Aj ako mimoparlamentná strana sme sa venovali tejto téme, máme úzke vzťahy s ľuďmi v regiónoch, vieme o tých prípadoch. Aj stretov s ľuďmi, ktoré neskončili zle. Aj také, ktoré skončili zranením, aj o mnohých škodách na majetku ľudí, ktorý, ktorý v regiónoch je a ktorý nie je dostatočne riešený.
Myslím si, že táto problematika je veľmi komplexná, ale treba najmä riešiť tie strety a dať riešenie na strety, ktoré ohrozujú život a zdravie ľudí. Ministerstvo životného prostredia roky neriešilo problém premnožených medveďov a ich výskytu v obciach, v bezprostrednej blízkosti obcí, škody na majetku sú tiež riešené len veľmi slabo. Pôvodný problém, ktorý medzičasom prerástol do súčasných rozmerov, tak vážne oslabil aj dôveru ľudí v schopnosti štátu chrániť ich životy a zdravie. My chceme chrániť prírodu aj medvede v ich prirodzenom prostredí, ale zároveň potrebujeme riešiť problémové medvede v prostredí, v ktorom žijú ľudia.
Ústavný zákon, ktorý vláda schválila a posunula do parlamentu, nepovažujeme za dobré riešenie, preto KDH ponúklo ministrovi životného prostredia podľa nás systémové riešenie a prístup k riešeniu problému cez zákon o civilnej ochrane, ktorý rieši práve ochranu životov, zdravia a majetku. Minister a vláda si toto riešenie osvojila. Nálepke konštruktívnej opozície pre toto sa nebránime. Neznamená to pre nás nič viac a nič menej ako to, že chceme hľadať dobré riešenie na reálne problémy. Nikto nám za to nič nesľúbil, robíme to preto, lebo vnímame potrebu urýchleného riešenia. V tomto roku je už počet stretov ľudí s medveďmi so zraneniami človeka na tej úrovni ako po celý minulý rok.
Koľko problémových medveďov evidujeme na našom území? Toto je ťažká otázka, na ktorú nie je odpoveď. Ale odborníci odhadujú, že z celkového počtu medveďov, ktoré žijú na našom území, má asi 30 % ich populácie tendenciu približovať sa k ľuďom a prenikať do intravilánov miest a obcí. Informáciu o počte problémových jedincov majú v najlepšom priblížení zásahové tímy štátnej ochrany prírody. My v KDH však pozorujeme nárast konfliktov a obavy ľudí, ktorí žijú v oblastiach, kde sa medveď vyskytuje.
Zo štatistík vieme tiež, že stúpa počet útokov medveďa na človeka, tak ako stúpa aj počet medveďov zrazených na našich cestách. A rastúci počet je aj iných konfliktných situácií stretu človeka a medveďa. V roku 2000 a 2008 nebol zaznamenaný ani jeden útok medveďa na človeka. Roky 2003, 2006 a 2011, tiež 2016 a 2017 boli roky, kedy sa na Slovensku udial len jeden útok na človeka. V roku 2020 sme na Slovensku mali už šesť útokov, v roku 2021 sedem útokov, 2022 ich bolo deväť a minulý rok 12. Tento rok 2024, dva mesiace po zobudení sa medveďa zo zimného spánku, sme už mali viac ako 10 útokov medveďa, ktoré sa skončili zranením človeka. Je teda aj zo štatistík jasné, že počet útokov stúpa a ľudia sa oprávnene obávajú medveďov.
Celosvetovo dochádza k štatisticky významnému nárastu počtu útokov medveďa na človeka a platí to aj pre Slovensko. Vyšší počet útok súvisí najmä s lokálnou hustotou populácie a hlavnou príčinou útokov je obranný reflex medveďa, ktorý je vyrušený človekom na krátku únikovú vzdialenosť.
Okrem medveďa spôsobuje škody na hospodárskych zvieratách, a to najmä na ovciach a kozách, v podstatne menšom rozsahu na hovädzom dobytku a iných domestikovaných zvieratách aj vlk. V roku 2023 vlky usmrtili 968 oviec a kôz, čo vo finančnom vyjadrení predstavovalo sumu 392 722 eur. Straty na hovädzom dobytku boli 43 jedincov, čo vo finančnom vyjadrení bolo 28 643 eur. Celková škoda od vlka na hospodárskych zvieratách v roku 2023 bola 421 364 eur. Najväčšie škody od vlka sú v oblastiach, kde sa chovajú ovce, teda na Strednom Slovensku.
Nemeckí odborníci nedávno opísali fakt, že vlky, ktoré prekonali toxoplazmózu, stratili plachosť a zmenilo sa ich správanie. V talianskom Rimini sa vlci prechádzajú bez strachu pred človekom popri pláži. Podobne kritická situácia je aj inde v západnej Európe.
My sme ako KDH mali v pondelok rokovanie ako vedenia a poslancov KDH s ministrami a poslancami za KDU-ČSL v Brne. Mali sme bilaterálne stretnutie s českým ministrom životného prostredia Petrom Hladíkom, ktorý nás tiež informoval, že v Čechách majú momentálne dosť veľký problém s vlkmi v dvoch českých regiónoch.
Medveď aj vlk sú chránené zvieratá. Je potrebné hľadať opatrenia na to, aby mohli žiť vo svojom prirodzenom prostredí a aby sa toto prostredie, aby toto prostredie aktivity človeka nadmerne nenarušili. Toto vnímam ako komplexný problém, na ktorý musíme hľadať riešenia najmä v prevencii stretov, a sme otvorení širokej diskusii a ďalším prípadným legislatívnym návrhom v budúcnosti. V súčasnosti však vnímame potrebu urýchleného riešenia stretov medveďov s ľuďmi najmä pri obydliach, obciach a v ich bezprostrednej blízkosti.
V tomto roku, ako som spomenul, je už počet stretov ľudí s medveďmi so zraneniami človeka na tej úrovni ako po celý minulý rok. A najmä o tomto je aj tento vládny návrh, ktorý rokujeme, preto podporíme za KDH prerokovanie zákona v skrátenom legislatívnom konaní a ďalšie argumenty si nechám do rozpravy pri prvom a druhom čítaní.
Ďakujem za pozornosť.
Ďakujem pekne za slovo, pán predsedajúci.
Strety s ľuďmi... ľudí s medveďmi sú problém. Považujeme ich za problém, ktorý rastie. Ako rastúci problém. KDH to rieši dlhodobo. Aj ako mimoparlamentná strana sme sa venovali tejto téme, máme úzke vzťahy s ľuďmi v regiónoch, vieme o tých prípadoch. Aj stretov s ľuďmi, ktoré neskončili zle. Aj také, ktoré skončili zranením, aj o mnohých škodách na majetku ľudí, ktorý, ktorý v regiónoch je a ktorý nie je dostatočne riešený.
Myslím si, že táto problematika je veľmi komplexná, ale treba najmä riešiť tie strety a dať riešenie na strety, ktoré ohrozujú život a zdravie ľudí. Ministerstvo životného prostredia roky neriešilo problém premnožených medveďov a ich výskytu v obciach, v bezprostrednej blízkosti obcí, škody na majetku sú tiež riešené len veľmi slabo. Pôvodný problém, ktorý medzičasom prerástol do súčasných rozmerov, tak vážne oslabil aj dôveru ľudí v schopnosti štátu chrániť ich životy a zdravie. My chceme chrániť prírodu aj medvede v ich prirodzenom prostredí, ale zároveň potrebujeme riešiť problémové medvede v prostredí, v ktorom žijú ľudia.
Ústavný zákon, ktorý vláda schválila a posunula do parlamentu, nepovažujeme za dobré riešenie, preto KDH ponúklo ministrovi životného prostredia podľa nás systémové riešenie a prístup k riešeniu problému cez zákon o civilnej ochrane, ktorý rieši práve ochranu životov, zdravia a majetku. Minister a vláda si toto riešenie osvojila. Nálepke konštruktívnej opozície pre toto sa nebránime. Neznamená to pre nás nič viac a nič menej ako to, že chceme hľadať dobré riešenie na reálne problémy. Nikto nám za to nič nesľúbil, robíme to preto, lebo vnímame potrebu urýchleného riešenia. V tomto roku je už počet stretov ľudí s medveďmi so zraneniami človeka na tej úrovni ako po celý minulý rok.
Koľko problémových medveďov evidujeme na našom území? Toto je ťažká otázka, na ktorú nie je odpoveď. Ale odborníci odhadujú, že z celkového počtu medveďov, ktoré žijú na našom území, má asi 30 % ich populácie tendenciu približovať sa k ľuďom a prenikať do intravilánov miest a obcí. Informáciu o počte problémových jedincov majú v najlepšom priblížení zásahové tímy štátnej ochrany prírody. My v KDH však pozorujeme nárast konfliktov a obavy ľudí, ktorí žijú v oblastiach, kde sa medveď vyskytuje.
Zo štatistík vieme tiež, že stúpa počet útokov medveďa na človeka, tak ako stúpa aj počet medveďov zrazených na našich cestách. A rastúci počet je aj iných konfliktných situácií stretu človeka a medveďa. V roku 2000 a 2008 nebol zaznamenaný ani jeden útok medveďa na človeka. Roky 2003, 2006 a 2011, tiež 2016 a 2017 boli roky, kedy sa na Slovensku udial len jeden útok na človeka. V roku 2020 sme na Slovensku mali už šesť útokov, v roku 2021 sedem útokov, 2022 ich bolo deväť a minulý rok 12. Tento rok 2024, dva mesiace po zobudení sa medveďa zo zimného spánku, sme už mali viac ako 10 útokov medveďa, ktoré sa skončili zranením človeka. Je teda aj zo štatistík jasné, že počet útokov stúpa a ľudia sa oprávnene obávajú medveďov.
Celosvetovo dochádza k štatisticky významnému nárastu počtu útokov medveďa na človeka a platí to aj pre Slovensko. Vyšší počet útok súvisí najmä s lokálnou hustotou populácie a hlavnou príčinou útokov je obranný reflex medveďa, ktorý je vyrušený človekom na krátku únikovú vzdialenosť.
Okrem medveďa spôsobuje škody na hospodárskych zvieratách, a to najmä na ovciach a kozách, v podstatne menšom rozsahu na hovädzom dobytku a iných domestikovaných zvieratách aj vlk. V roku 2023 vlky usmrtili 968 oviec a kôz, čo vo finančnom vyjadrení predstavovalo sumu 392 722 eur. Straty na hovädzom dobytku boli 43 jedincov, čo vo finančnom vyjadrení bolo 28 643 eur. Celková škoda od vlka na hospodárskych zvieratách v roku 2023 bola 421 364 eur. Najväčšie škody od vlka sú v oblastiach, kde sa chovajú ovce, teda na Strednom Slovensku.
Nemeckí odborníci nedávno opísali fakt, že vlky, ktoré prekonali toxoplazmózu, stratili plachosť a zmenilo sa ich správanie. V talianskom Rimini sa vlci prechádzajú bez strachu pred človekom popri pláži. Podobne kritická situácia je aj inde v západnej Európe.
My sme ako KDH mali v pondelok rokovanie ako vedenia a poslancov KDH s ministrami a poslancami za KDU-ČSL v Brne. Mali sme bilaterálne stretnutie s českým ministrom životného prostredia Petrom Hladíkom, ktorý nás tiež informoval, že v Čechách majú momentálne dosť veľký problém s vlkmi v dvoch českých regiónoch.
Medveď aj vlk sú chránené zvieratá. Je potrebné hľadať opatrenia na to, aby mohli žiť vo svojom prirodzenom prostredí a aby sa toto prostredie, aby toto prostredie aktivity človeka nadmerne nenarušili. Toto vnímam ako komplexný problém, na ktorý musíme hľadať riešenia najmä v prevencii stretov, a sme otvorení širokej diskusii a ďalším prípadným legislatívnym návrhom v budúcnosti. V súčasnosti však vnímame potrebu urýchleného riešenia stretov medveďov s ľuďmi najmä pri obydliach, obciach a v ich bezprostrednej blízkosti.
V tomto roku, ako som spomenul, je už počet stretov ľudí s medveďmi so zraneniami človeka na tej úrovni ako po celý minulý rok. A najmä o tomto je aj tento vládny návrh, ktorý rokujeme, preto podporíme za KDH prerokovanie zákona v skrátenom legislatívnom konaní a ďalšie argumenty si nechám do rozpravy pri prvom a druhom čítaní.
Ďakujem za pozornosť.
Rozpracované
10:04
Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:04
Alojz HlinaA nakoniec sa dozvedáme, že tie veľké šelmy tam nie sú že náhoda, ale že to bol zámer, lebo však treba riešiť aj vlka.
A ja neviem, teda ja chovám ovce. Ja mám rád ináč, keď sa rozprávam s...
A nakoniec sa dozvedáme, že tie veľké šelmy tam nie sú že náhoda, ale že to bol zámer, lebo však treba riešiť aj vlka.
A ja neviem, teda ja chovám ovce. Ja mám rád ináč, keď sa rozprávam s ľuďmi, ktorí niečomu rozumejú. Ja chovám ovce. Tak dobre, chovám ich na Záhorí, tu nie sú (povedané so smiechom), nie sú vlci, ale poznám aj ľudí špeciálne hore, hore na Orave, ktorí tiež chovajú ovce. Majú kangaly, majú psy, majú oplotky a tam je vlkov dosť a nemajú problém. A viete, že ja by som, naozaj aby nedošlo k nedorozumeniu. Problém s medveďom je, ale hrúziť tuná s vlkom a vťahovať do toho vlka, lebo strhli niekde nejakú ovcu, môže to byť problém. Mali by sme pátrať, že komu strhli, prečo strhli, aké boli okolnosti toho celého.
Ale ja si dovolím tvrdiť, ja mám zaťaženie na vlka, poviem pravdu, že vlk má úlohy v lese, ktoré neplnia poľovníci, lebo Huliak tu sedí v parlamente, nemá čas loviť a tá zver je taká, aká je. Zver robí, vlk robí v lese to, čo vlastne príroda chcela. Vlk tvorí evolúciu toho druhu. Vlk strháva tie slabé jedince, vlk má svoje úlohy v tom lese, lebo to poľovníci nezvládajú, lebo sedia, pijú a jedia guláš. Nerobia to, čo za nich robí vlk.
Ja naozaj žasnem, že nakoniec ešte zistíme, že ešte aj ten vlk nám vadí. A nakoniec tu ešte sa niekto prihlási a povie, však aj ten rys minule strhol niekde sliepku. Veď už nebláznime!
Naozaj v tej prírode, tá príroda má svoje parametre, má svoje úlohy, evolúcia, Pánboh to tak chcel.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
26.4.2024 o 10:04 hod.
Alojz Hlina
Videokanál poslanca
Úprimne poviem, že trošku ma prekvapilo, pán kolega, že, ja som myslel, že to bola aj tak to bolo deklarované zo strany Tarabu, pána ministra Tarabu dokonca včera deklaroval, že to je ochotný zmeniť, že veľké šelmy a špecifikovať len na medveďa.
A nakoniec sa dozvedáme, že tie veľké šelmy tam nie sú že náhoda, ale že to bol zámer, lebo však treba riešiť aj vlka.
A ja neviem, teda ja chovám ovce. Ja mám rád ináč, keď sa rozprávam s ľuďmi, ktorí niečomu rozumejú. Ja chovám ovce. Tak dobre, chovám ich na Záhorí, tu nie sú (povedané so smiechom), nie sú vlci, ale poznám aj ľudí špeciálne hore, hore na Orave, ktorí tiež chovajú ovce. Majú kangaly, majú psy, majú oplotky a tam je vlkov dosť a nemajú problém. A viete, že ja by som, naozaj aby nedošlo k nedorozumeniu. Problém s medveďom je, ale hrúziť tuná s vlkom a vťahovať do toho vlka, lebo strhli niekde nejakú ovcu, môže to byť problém. Mali by sme pátrať, že komu strhli, prečo strhli, aké boli okolnosti toho celého.
Ale ja si dovolím tvrdiť, ja mám zaťaženie na vlka, poviem pravdu, že vlk má úlohy v lese, ktoré neplnia poľovníci, lebo Huliak tu sedí v parlamente, nemá čas loviť a tá zver je taká, aká je. Zver robí, vlk robí v lese to, čo vlastne príroda chcela. Vlk tvorí evolúciu toho druhu. Vlk strháva tie slabé jedince, vlk má svoje úlohy v tom lese, lebo to poľovníci nezvládajú, lebo sedia, pijú a jedia guláš. Nerobia to, čo za nich robí vlk.
Ja naozaj žasnem, že nakoniec ešte zistíme, že ešte aj ten vlk nám vadí. A nakoniec tu ešte sa niekto prihlási a povie, však aj ten rys minule strhol niekde sliepku. Veď už nebláznime!
Naozaj v tej prírode, tá príroda má svoje parametre, má svoje úlohy, evolúcia, Pánboh to tak chcel.
Rozpracované
10:06
Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:06
Tamara StohlováJa som bola takisto pomerne prekvapená, keď som videla ten návrh novely, pretože celé mesiace sa tu vedie debata o problémoch s medveďmi, a teda očakávala som aj riešenia, ktoré budú súvisieť s medveďmi. Je to, myslím prirodzené, pretože ľudia sa boja medveďov, ľudia hlásia strety s medveďmi, tak celkom prirodzene to je to, čomu by sme sa mali venovať. A keď sa aj pozrieme, myslím, že panuje tu zhoda na tom, že...
Ja som bola takisto pomerne prekvapená, keď som videla ten návrh novely, pretože celé mesiace sa tu vedie debata o problémoch s medveďmi, a teda očakávala som aj riešenia, ktoré budú súvisieť s medveďmi. Je to, myslím prirodzené, pretože ľudia sa boja medveďov, ľudia hlásia strety s medveďmi, tak celkom prirodzene to je to, čomu by sme sa mali venovať. A keď sa aj pozrieme, myslím, že panuje tu zhoda na tom, že táto novela je šitá na toho medveďa a siaha aj po pomerne extrémnych nástrojoch v podobe toho, že hovoríme o tom, že pre nežiaduci výskyt medveďa by sa vyhlasovala mimoriadna situácia. Mimoriadna situácia je pomerne extrémny nástroj, keďže sa to zaraďuje takáto udalosť medzi živelnú pohromu, medzi katastrofu alebo teroristický útok.
Takže na mňa takisto pôsobí pomerne nedôveryhodne, ak sa tam potom zrazu ocitol vlk, rys aj šakal, s tým, že máme zároveň históriu, že tento mechanizmus vydávanie výnimky sa v minulosti zneužíval. A ak by sme to takýmto spôsobom rozširovali, tak je zrejmé, že, že inštitút, ktorý bol v minulosti zneužívaný, by mohol byť zneužívaný ešte širšie a výraznejšie.
No a keď sa pozrieme, tak v prípade toho rysa sa naozaj nedá hovoriť ako tam, jednoducho rys je veľmi vzácny a je ohrozovaný ľuďmi a jeho, teda činnosťou ľudí, o šakalovi vôbec ľudia ani nevedia, že na Slovensku žije. A v prípade vlka takisto je to obrovské šťastie, ak ho stretnete. Neohrozuje ľudí na zdraví a živote, o tom sa tu primárne rozprávame. A aj v prípade tých nejakých škôd na majetku tá situácia je zásadne odlišná aj tie príčiny, aj tých charakter a nemá zmysel dávať ho do jedného riešenia spolu s medveďom.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
26.4.2024 o 10:06 hod.
MSc
Tamara Stohlová
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne za slovo.
Ja som bola takisto pomerne prekvapená, keď som videla ten návrh novely, pretože celé mesiace sa tu vedie debata o problémoch s medveďmi, a teda očakávala som aj riešenia, ktoré budú súvisieť s medveďmi. Je to, myslím prirodzené, pretože ľudia sa boja medveďov, ľudia hlásia strety s medveďmi, tak celkom prirodzene to je to, čomu by sme sa mali venovať. A keď sa aj pozrieme, myslím, že panuje tu zhoda na tom, že táto novela je šitá na toho medveďa a siaha aj po pomerne extrémnych nástrojoch v podobe toho, že hovoríme o tom, že pre nežiaduci výskyt medveďa by sa vyhlasovala mimoriadna situácia. Mimoriadna situácia je pomerne extrémny nástroj, keďže sa to zaraďuje takáto udalosť medzi živelnú pohromu, medzi katastrofu alebo teroristický útok.
Takže na mňa takisto pôsobí pomerne nedôveryhodne, ak sa tam potom zrazu ocitol vlk, rys aj šakal, s tým, že máme zároveň históriu, že tento mechanizmus vydávanie výnimky sa v minulosti zneužíval. A ak by sme to takýmto spôsobom rozširovali, tak je zrejmé, že, že inštitút, ktorý bol v minulosti zneužívaný, by mohol byť zneužívaný ešte širšie a výraznejšie.
No a keď sa pozrieme, tak v prípade toho rysa sa naozaj nedá hovoriť ako tam, jednoducho rys je veľmi vzácny a je ohrozovaný ľuďmi a jeho, teda činnosťou ľudí, o šakalovi vôbec ľudia ani nevedia, že na Slovensku žije. A v prípade vlka takisto je to obrovské šťastie, ak ho stretnete. Neohrozuje ľudí na zdraví a živote, o tom sa tu primárne rozprávame. A aj v prípade tých nejakých škôd na majetku tá situácia je zásadne odlišná aj tie príčiny, aj tých charakter a nemá zmysel dávať ho do jedného riešenia spolu s medveďom.
Rozpracované
10:08
Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:08
Roman MalatinecJa vám chcem poďakovať, že KDH sa prihlásilo, že chce aktívne riešiť problém veľkých šeliem.
Dovoľte kolegovia, aby som vám prečítal záznam z EuroMAB-u posledného v Rakúsku, ktorý sa konal v zastúpení 27 krajín, a všetci sa zhodli, že prísna ochrana predátorov a ich rozšírenie k ľudským obydliam má vplyv nielen na farmárov, zvyšovanie škôd, zníženie návštevnosti turistov, ale i veľké zníženie...
Ja vám chcem poďakovať, že KDH sa prihlásilo, že chce aktívne riešiť problém veľkých šeliem.
Dovoľte kolegovia, aby som vám prečítal záznam z EuroMAB-u posledného v Rakúsku, ktorý sa konal v zastúpení 27 krajín, a všetci sa zhodli, že prísna ochrana predátorov a ich rozšírenie k ľudským obydliam má vplyv nielen na farmárov, zvyšovanie škôd, zníženie návštevnosti turistov, ale i veľké zníženie biodeverzity. Nemecka... Rakúsko... Farmári Rakúska, Nemecka, Francúzska apelujú na zmenu striktnej ochrany. Nemecko dáva skoro 9 mil. eur na prevencie opatrenia farmárom, napríklad na nákup elektrických oplotkov, zároveň preplácajú škody, napríklad aj poškodené balíky. Je čas používať zdravý sedliacky rozum a zabezpečiť koexistenciu veľkých šeliem s človekom bez zadaných obmedzení, je snaha prekategerizovať predátorov medveďa, vlka, šakala z prísnej ochrany. Presadzujú regionálny manažment so zapojením všetkých zainteresovaných farmárov, poľovníkov a lesníkov.
Som rád, že pán kolega Čaučík povedal, že, a s týmto sa stotožňujem aj ja, že aj my chceme chrániť a chceme tu mať medveďa aj vlka. Ja som to povedal vo svojom príspevku a, a som rád, že aj vzájomným dialógom opozície aj koalície ste dokázali vsunúť aj vaše myšlienky do tohto zákona, a veriť budem, že bude osožný tento zákon pre, pre naše regióny. A môžem povedať, že s kolegami, s pani Stohlovou sa nestotožňujem, to, čo teraz práve povedala, ale možno o tom diskutovať, lebo tie, hľadanie tých príčin a argumentov si môžme vysvetliť kedykoľvek, ale určite ešte bude čas aj v rozprave v iných častiach.
Ďakujem pekne.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
26.4.2024 o 10:08 hod.
Mgr. art.
Roman Malatinec
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne, pán kolega Čaučík.
Ja vám chcem poďakovať, že KDH sa prihlásilo, že chce aktívne riešiť problém veľkých šeliem.
Dovoľte kolegovia, aby som vám prečítal záznam z EuroMAB-u posledného v Rakúsku, ktorý sa konal v zastúpení 27 krajín, a všetci sa zhodli, že prísna ochrana predátorov a ich rozšírenie k ľudským obydliam má vplyv nielen na farmárov, zvyšovanie škôd, zníženie návštevnosti turistov, ale i veľké zníženie biodeverzity. Nemecka... Rakúsko... Farmári Rakúska, Nemecka, Francúzska apelujú na zmenu striktnej ochrany. Nemecko dáva skoro 9 mil. eur na prevencie opatrenia farmárom, napríklad na nákup elektrických oplotkov, zároveň preplácajú škody, napríklad aj poškodené balíky. Je čas používať zdravý sedliacky rozum a zabezpečiť koexistenciu veľkých šeliem s človekom bez zadaných obmedzení, je snaha prekategerizovať predátorov medveďa, vlka, šakala z prísnej ochrany. Presadzujú regionálny manažment so zapojením všetkých zainteresovaných farmárov, poľovníkov a lesníkov.
Som rád, že pán kolega Čaučík povedal, že, a s týmto sa stotožňujem aj ja, že aj my chceme chrániť a chceme tu mať medveďa aj vlka. Ja som to povedal vo svojom príspevku a, a som rád, že aj vzájomným dialógom opozície aj koalície ste dokázali vsunúť aj vaše myšlienky do tohto zákona, a veriť budem, že bude osožný tento zákon pre, pre naše regióny. A môžem povedať, že s kolegami, s pani Stohlovou sa nestotožňujem, to, čo teraz práve povedala, ale možno o tom diskutovať, lebo tie, hľadanie tých príčin a argumentov si môžme vysvetliť kedykoľvek, ale určite ešte bude čas aj v rozprave v iných častiach.
Ďakujem pekne.
Rozpracované
10:10
Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:10
Jozef PročkoAle to, čo v tomto zákone je, už som to hovoril aj v prvom, v... v skrátenom, budem to rozprávať ďalej, my máme prostriedky na to, aby sme eliminovali aj tých vlkov, ktorí budú v dedine chodiť alebo budú chodiť popri, popri jazere. Aj na to...
Ale to, čo v tomto zákone je, už som to hovoril aj v prvom, v... v skrátenom, budem to rozprávať ďalej, my máme prostriedky na to, aby sme eliminovali aj tých vlkov, ktorí budú v dedine chodiť alebo budú chodiť popri, popri jazere. Aj na to máme prostriedky. Máme prostriedky na to, aby sme eliminovali tohto medveďa. Máme zásahové tímy. Ja vás poprosím, pán Čaučík, aby sme išli týmto smerom, ale vás poprosím, kádehákov, prosím vás, poďte s nami, v rozumnom, v rozumnom zastavení kŕmenia, ale nielen medveďov, lebo ste hovorili o škodách, o 300-tisíc škodách, ktoré spôsobujú medvede, vlky. Ale viete koľko škôd spôsobuje danielia, vysoká a premnožená zver diviačia? To sú milióny, desiatky miliónov. Na to tu, na toto tu tu nikto neupozorňuje, koľko škôd tým poľnohospodárom robili premnožená zver, ktorú ešte prikrmujeme! A na tom prikrmovaní sa prikrmujú aj medvede! Toto je naozaj 20-30 ročný problém, odkedy začali poľovať oligarchovia, ktorí sypú, sypú chlebíky, čokolády... všetko tam dávajú tým zvieratám, len aby si ich tam udržali, a nestrieľajú tie zvieratá.
Ja som poľovník, veď sa nestrieľa naozaj na Záhorí 3,5-tisíc danielov! Ako prinútite tých poľovníkov, aby to strieľali? A teraz ideme dať poľovníkom, ktorí už majú, majú možnosť ŠOPKA im môže dať výnimku, hovoríme tu o mimoriadnej situácii, veď ale tá mimoriadna situácia nastane, keď zavolajú niekde, že medveď je v dedine a robí tam niečo zlé, no tak zavolajú zásahový tím.
Poďme tieto zásahové tímy, môžeme ich úplne ešte zväčšiť, môžeme dať o dva zásahové tímy viac. Bližšie o tom budem rozprávať v rozprave.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
26.4.2024 o 10:10 hod.
Mgr.
Jozef Pročko
Videokanál poslanca
Pán Čaučík, povedali ste, že medveď potrebuje svoje prirodzené prostredie. No medveďovi sme zobrali jeho prirodzené prostredie. Medveď už nemá svoje prirodzené prostredie a my ho z neho vytláčame.
Ale to, čo v tomto zákone je, už som to hovoril aj v prvom, v... v skrátenom, budem to rozprávať ďalej, my máme prostriedky na to, aby sme eliminovali aj tých vlkov, ktorí budú v dedine chodiť alebo budú chodiť popri, popri jazere. Aj na to máme prostriedky. Máme prostriedky na to, aby sme eliminovali tohto medveďa. Máme zásahové tímy. Ja vás poprosím, pán Čaučík, aby sme išli týmto smerom, ale vás poprosím, kádehákov, prosím vás, poďte s nami, v rozumnom, v rozumnom zastavení kŕmenia, ale nielen medveďov, lebo ste hovorili o škodách, o 300-tisíc škodách, ktoré spôsobujú medvede, vlky. Ale viete koľko škôd spôsobuje danielia, vysoká a premnožená zver diviačia? To sú milióny, desiatky miliónov. Na to tu, na toto tu tu nikto neupozorňuje, koľko škôd tým poľnohospodárom robili premnožená zver, ktorú ešte prikrmujeme! A na tom prikrmovaní sa prikrmujú aj medvede! Toto je naozaj 20-30 ročný problém, odkedy začali poľovať oligarchovia, ktorí sypú, sypú chlebíky, čokolády... všetko tam dávajú tým zvieratám, len aby si ich tam udržali, a nestrieľajú tie zvieratá.
Ja som poľovník, veď sa nestrieľa naozaj na Záhorí 3,5-tisíc danielov! Ako prinútite tých poľovníkov, aby to strieľali? A teraz ideme dať poľovníkom, ktorí už majú, majú možnosť ŠOPKA im môže dať výnimku, hovoríme tu o mimoriadnej situácii, veď ale tá mimoriadna situácia nastane, keď zavolajú niekde, že medveď je v dedine a robí tam niečo zlé, no tak zavolajú zásahový tím.
Poďme tieto zásahové tímy, môžeme ich úplne ešte zväčšiť, môžeme dať o dva zásahové tímy viac. Bližšie o tom budem rozprávať v rozprave.
Rozpracované
10:13
Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:13
Marián ČaučíkNespomenul som, áno, tú definíciu šeliem, ktorá bola aj v tom našom základnom návrhu. Tá definícia je zo zákona o poľovníctve a máme za to, že lepšie mať už definíciu, ktorá u nás v legislatíve už definovaná je, ako monotematicky definovať veci na, na iba medveďa, a treba sa zamyslieť, ak v budúcnosti bude naplnený základný, základná časť tohto zákona, o ktorom je, lebo...
Nespomenul som, áno, tú definíciu šeliem, ktorá bola aj v tom našom základnom návrhu. Tá definícia je zo zákona o poľovníctve a máme za to, že lepšie mať už definíciu, ktorá u nás v legislatíve už definovaná je, ako monotematicky definovať veci na, na iba medveďa, a treba sa zamyslieť, ak v budúcnosti bude naplnený základný, základná časť tohto zákona, o ktorom je, lebo myslím si, že pán kolega Hlina nepochopil celkom úmysel toho zákona.
Úmysel zákona nie je strieľať medvede, nie je strieľať vlky a už vôbec nie rysy alebo šakaly, tak ako to možno aj pán Kiča neférovo povedal, že KDH s Tarabom chce strieľať rysov. Myslím, že rys nikdy v živote v takejto situácii nebude.
Tu ide naozaj o to, ak nastane ohrozenie života, zdravia alebo majetku a toho majetku veľmi pravdepodobne, si myslím, v súbehu s tým ohrozením zdravia a života. Tak môže byť vyhlásená mimoriadna situácia, ktorá je, ako to slovo hovorí, naozaj mimoriadna, mala by nastať v mimoriadnych prípadoch. A vtedy systémovým spôsobom sa bude môcť pristúpiť aj k tomu, čo už máme čiastočne definované teraz, ako povedal pán Pročko, aby to nebolo na ľubovôli jednotlivých ľudí, ale na krízovom štábe, ktorý koniec koncov stále musí požadovať výnimku od ministerstva životného prostredia, takže asi takto to vnímame.
Možno ešte reakcia na pani kolegyňu Stohlovú, vydávanie výnimiek sa zneužívalo a je obava, že sa bude zneužívať ešte viac. Áno, beriem, že takéto obavy môžu byť, ale zákon má nastaviť rámcové podmienky. To, aby sa nezneužíval, a to, ak niekto bude robiť veci zle, tak ho treba trestať. Treba ho dať niekde inde, nie v zákone.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
26.4.2024 o 10:13 hod.
Ing.
Marián Čaučík
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne, kolegovia, kolegyne za vaše faktické poznámky.
Nespomenul som, áno, tú definíciu šeliem, ktorá bola aj v tom našom základnom návrhu. Tá definícia je zo zákona o poľovníctve a máme za to, že lepšie mať už definíciu, ktorá u nás v legislatíve už definovaná je, ako monotematicky definovať veci na, na iba medveďa, a treba sa zamyslieť, ak v budúcnosti bude naplnený základný, základná časť tohto zákona, o ktorom je, lebo myslím si, že pán kolega Hlina nepochopil celkom úmysel toho zákona.
Úmysel zákona nie je strieľať medvede, nie je strieľať vlky a už vôbec nie rysy alebo šakaly, tak ako to možno aj pán Kiča neférovo povedal, že KDH s Tarabom chce strieľať rysov. Myslím, že rys nikdy v živote v takejto situácii nebude.
Tu ide naozaj o to, ak nastane ohrozenie života, zdravia alebo majetku a toho majetku veľmi pravdepodobne, si myslím, v súbehu s tým ohrozením zdravia a života. Tak môže byť vyhlásená mimoriadna situácia, ktorá je, ako to slovo hovorí, naozaj mimoriadna, mala by nastať v mimoriadnych prípadoch. A vtedy systémovým spôsobom sa bude môcť pristúpiť aj k tomu, čo už máme čiastočne definované teraz, ako povedal pán Pročko, aby to nebolo na ľubovôli jednotlivých ľudí, ale na krízovom štábe, ktorý koniec koncov stále musí požadovať výnimku od ministerstva životného prostredia, takže asi takto to vnímame.
Možno ešte reakcia na pani kolegyňu Stohlovú, vydávanie výnimiek sa zneužívalo a je obava, že sa bude zneužívať ešte viac. Áno, beriem, že takéto obavy môžu byť, ale zákon má nastaviť rámcové podmienky. To, aby sa nezneužíval, a to, ak niekto bude robiť veci zle, tak ho treba trestať. Treba ho dať niekde inde, nie v zákone.
Rozpracované
10:16
Vystúpenie 10:16
Dušan KeketiVážený pán predsedajúci, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, dovoľte mi teraz v mene ministerky zdravotníctva pani Dolinkovej vám predniesť úvodné slovo. Ministerstvo zdravotníctva predkladá návrh na skrátené legislatívne konanie o návrhu zákona o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkov, stavovských organizáciách v zdravotníctve s cieľom predísť možným hospodárskym škodám...
Vážený pán predsedajúci, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, dovoľte mi teraz v mene ministerky zdravotníctva pani Dolinkovej vám predniesť úvodné slovo. Ministerstvo zdravotníctva predkladá návrh na skrátené legislatívne konanie o návrhu zákona o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkov, stavovských organizáciách v zdravotníctve s cieľom predísť možným hospodárskym škodám spôsobeným neakceptovaním doplňujúceho odôvodneného stanoviska Európskej komisie č. 2183.
Ďalším cieľom je riešenie akútneho nedostatku zdravotníckych pracovníkov umožnením výkonu odborných pracovných činností v zdravotníckych povolaniach: praktická sestra, asistent, zubný asistent, sanitár, študentom a žiakom vybraných študijných odborov, a to už počas letných prázdnin v roku ’24.
Tiež sa zavádza systémové opatrenie na plynulejšie doplnenie absolventov rezidentského štúdia do ústavnej a ambulantnej praxe so zameraním sa na menej atraktívne regióny Slovenska.
Vážený pán predsedajúci, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci dovoľte mi, dovoľujem si vás teda požiadať o podporu predloženého návrhu na skrátené legislatívne konanie.
Ďakujem.
Ďakujem. Dobrý deň.
Vážený pán predsedajúci, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, dovoľte mi teraz v mene ministerky zdravotníctva pani Dolinkovej vám predniesť úvodné slovo. Ministerstvo zdravotníctva predkladá návrh na skrátené legislatívne konanie o návrhu zákona o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkov, stavovských organizáciách v zdravotníctve s cieľom predísť možným hospodárskym škodám spôsobeným neakceptovaním doplňujúceho odôvodneného stanoviska Európskej komisie č. 2183.
Ďalším cieľom je riešenie akútneho nedostatku zdravotníckych pracovníkov umožnením výkonu odborných pracovných činností v zdravotníckych povolaniach: praktická sestra, asistent, zubný asistent, sanitár, študentom a žiakom vybraných študijných odborov, a to už počas letných prázdnin v roku ’24.
Tiež sa zavádza systémové opatrenie na plynulejšie doplnenie absolventov rezidentského štúdia do ústavnej a ambulantnej praxe so zameraním sa na menej atraktívne regióny Slovenska.
Vážený pán predsedajúci, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci dovoľte mi, dovoľujem si vás teda požiadať o podporu predloženého návrhu na skrátené legislatívne konanie.
Ďakujem.
Rozpracované
10:18
Vystúpenie spoločného spravodajcu 10:18
Peter SlyškoVýbor Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo prerokoval vládny návrh na skrátenie legislatívne konanie. Výbor svojím uznesením č. 40 z 25. apríla súhlasil s návrhom vlády na skrátené legislatívne konanie a doporučil Národnej rade Slovenskej republiky schváliť vládny návrh na skrátené legislatívne konanie o vládnom návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkov, stavovských organizácií v zdravotníctve a o zmene a o doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (tlač 274).
Vážený pán predsedajúci, skončil som, prosím, otvorte rozpravu.
Ďakujem.
Vystúpenie spoločného spravodajcu
26.4.2024 o 10:18 hod.
Peter Slyško
Videokanál poslanca
Vážený pán predsedajúci, vážené pani poslankyne, vážení páni poslanci, predseda Národnej rady Slovenskej republiky rozhodnutím číslo 284 z 22. apríla 2024 pridelil návrh vlády na skrátené legislatívne konanie o vládnom návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkov, stavovských organizácií v zdravotníctve a o zmene a o doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (tlač 274), na prerokovanie Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo, do začiatku rokovania schôdze Národnej rady Slovenskej republiky o tomto návrhu.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo prerokoval vládny návrh na skrátenie legislatívne konanie. Výbor svojím uznesením č. 40 z 25. apríla súhlasil s návrhom vlády na skrátené legislatívne konanie a doporučil Národnej rade Slovenskej republiky schváliť vládny návrh na skrátené legislatívne konanie o vládnom návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkov, stavovských organizácií v zdravotníctve a o zmene a o doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (tlač 274).
Vážený pán predsedajúci, skončil som, prosím, otvorte rozpravu.
Ďakujem.
Rozpracované
10:20
Vystúpenie v rozprave 10:20
Oskar DvořákVážené kolegyne, vážení kolegovia, ja som trošku aj šokovaný, chcel som najprv vystupovať čisto vecne, ale som trošku šokovaný z toho, že máme tu tak naliehavý zákon, ktorý teda ministerstvo zdravotníctva považuje za naliehavý, a pani ministerka sa neráči ani prísť do Národnej rady, aby nám tu predstavila, o čom takýto naliehavý záko a čo tak rýchlo musí tlačiť v skrátenom legislatívnom konaní, o čom to...
Vážené kolegyne, vážení kolegovia, ja som trošku aj šokovaný, chcel som najprv vystupovať čisto vecne, ale som trošku šokovaný z toho, že máme tu tak naliehavý zákon, ktorý teda ministerstvo zdravotníctva považuje za naliehavý, a pani ministerka sa neráči ani prísť do Národnej rady, aby nám tu predstavila, o čom takýto naliehavý záko a čo tak rýchlo musí tlačiť v skrátenom legislatívnom konaní, o čom to vlastne je a prečo je to také naliehavé.
No, ale ešte, že ste si, pani, páni kolegovia a pani kolegyne, vytvorili nové ministerstvo, a teda nič osobné proti pánovi ministrovi, ale aspoň teda nám môže nový minister tuto zaskočiť takto konania v Národnej rade, keď vy teda sa neráčite ani prísť do Národnej rady a predložiť nám tu vaše vysvetlenia, prečo toto tu chcete tlačiť v takom rýchlom, zrýchlenom skrátenom konaní.
Zároveň pani ministerka Dolinková nemá toho veľa čo predkladať do Národnej rady, ona, naozaj máme pol roka od volieb, ona zatiaľ nepredložila nejaké závažnejšie zmeny toho systému. Nič nám tu neukázala, čo chce prakticky robiť. Pol roka od volieb. A naozaj neráči sa ani prísť, aby nám tu vysvetlila, prečo tu niečo v skrátenom legislatívnom konaní tlačí.
Zároveň na tejto schôdzi máme ešte jeden zákon od pani ministerky Dolinkovej, o ochrane zdravia. Relatívne tiež technická vec, pani ministerka zase neprišla do parlamentu. Zase jej to prepadlo, zase na koniec. Čiže ja sa naozaj pýtam, čo robí naša ministerka zdravotníctva. Nechodí do parlamentu, nevysvetľuje tu zákony, nepredkladá zákony. Aj tie zákony, tie málo, čo sú iba transpozície, ona nepredkladá žiadne vecné zákony, iba odkladala nejakú reformu a potom robí transpozície prakticky nič veľké. A nevie sa sem ani postaviť, podiskutovať a vysvetliť nám, o čom to je.
Čiže a zároveň, teda aby som prešiel aj k tej vecnej stránke toho skráteného legislatívneho konania, jediné, čo nám tu predkladala do parlamentu, sú skrátené legislatívne konania prakticky. Ja tu vidím dneska skrátené legislatívne konanie, ktoré teda keď si pozriete, a ako to tu bolo aj prezentované, ide prakticky o transpozíciu európskej smernice. Ide tam, ide tam o niečo, čo, v skratke poviem, o uznávaní nejakých kvalifikácií a jazykových znalostí ľudí, ktorých sa tuto hlásia. na Slovensku, že by chceli vykonávať zdravotnícke povolanie, ale zároveň, keď si ten zákon prečítate bližšie, tak pani ministerka typicky do skráteného legislatívneho konania nahádže zase veci, ktoré by tam ani nemali patriť, ktoré by mali ísť s tým štandardným nejakým pripomienkovým procesom, a dokonca aj transpozície. Ja neviem či si tu, páni a dámy z koalície, myslíte, že keď idete transponovať nejakú smernicu, že to automaticky musí ísť skráteným legislatívnym konaním. To sa tak nedeje. A výsledkom toho je napríklad to, že keď vy túto transpozíciu tlačíte, chcete teda rýchlo pretlačiť, rýchlo skráteným legislatívnym konaním, ktoré si tu ani pani ministerka nevie postaviť a obhájiť, teda neviem, kto so mnou bude diskutovať, či minister školstva mi bude vysvetľovať teda zdravotnícku transpozíciu, tak potom vlastne zistíte, že, že v čom je to škodlivé. Napríklad všetci, čo sa venujú zdravotníctvu, ja verím tomu, že si, že čítate svoje poslanecké emaily, tak napríklad zistíte, že keďže sme obišli medzirezortné pripomienkové konanie, nikto sa k tejto vzdelávacej transpozícii nemohol vyjadriť, žiadne komory, žiadne odbory, nikto, žiadne organizácie, žiadne ministerstvá, školy, lekárske fakulty, nikto.
A potom výsledkom toho je, že keď si otvorím ja poslanecký email svoj, tak tam vidím od lekárnickej komory napríklad to, že keďže robíte aj transpozíciu, tak ste to zase zbabrali pravdepodobne, a zase ste na niečo zabudli. Napríklad komory, čo sú registračné organizácie prakticky pre lekárnic... pre zdravotnícky, nezdravotníckych pracovníkov alebo iných zdravotníckych pracovníkov, tak zistíte, že v nejakých paragrafoch tam lekárnická komora hovorí o tom, že ste tam zabudli dať povinnosť, teda že nejaké doklady sa k tomu vzdelávaniu by mohli aj teda prikladať.
Takže zároveň toto, toto, že to zároveň tlačíte skráteným legislatívnym konaním, je podľa mňa drzosť, ktorú si ani neviete tuto obhájiť. Zároveň by ste to tak asi nemali robiť, pretože ako vidíte, tak keďže nemáme pripomienkové konanie, tak tieto komory a všetky, všetky, ktoré by sa vám, normálne by vám slušne povedali v tom medzirezortnom pripomienkovom konaní, tuto ste na niečo zabudli, toto pripomienkujeme, tuto navrhujeme vylepšiť, tak musia potom písať poslancom, aby, aby sa tieto chyby napravili.
Zároveň to nie je prvý prípad. Napríklad keď sa pozrieme na ten, k tomu som chcel tiež vystúpiť, keď sa pozreme na skrátené legislatívne konanie, ktoré tu pani ministerka opäť neprišla do parlamentu, a opäť ho teda tu nepredstavila, takže ale tenkrát... vtedy to bolo také babráctvo, že tu nemala ani náhradníka, niekoho z vlády, kto by ju zastúpil, čiže to prepadlo na koniec. Tak keď sa pozriete na to, transpozícia európskej smernice o ochrane zdravia pri práci a podobne, ľudia si povedia, že to je niečo štandardné, čo asi pravdepodobne prijmeme, pomôžeme, niečo technické. No a keď sa na to pozriete tak potom pri zmene... pozmeňovákmi a inými vašimi tuto aktivitami v parlamente tam priletia, riešite tam telesnú výchovu, idete tam riešiť ospravedlnenky v školách. Teraz už tam chcete riešiť aj sociálne služby. Čiže ja naozaj že s desením, so zdesením očakávam, že tuto v tejto transpozícii, teda v transpozícii v úvodzovkách, že čo vám tam teda ešte napadne pridať v tom druhom čítaní.
No a teraz by som sa aj chcel tomu pozrieť trošku na zúbok, ja to, samozrejme, v tej rozprave v tej vecnej budem bližšie rozoberať, ale keď sa pozrieme na to, tak, samozrejme, opäť typický modus operandi pani ministerky, dá niečo v skrátenom legislatívnom konaní, povie, že to je transpozícia, a budeme sa tváriť, že je to niečo technické, ale keď sa pozriete bližšie, tak zistíte, že tam sa vlastne riešia aj nejaké, jak, jak to nazýva pani ministerka, akútne, akútny nedostatok pracovníkov v zdravotníctve. No ale keď sa na to pozriete, tak sú to relatívne že technické veci. Bavíme sa o tom, že ideme umožniť vzdelávanie medikov na, v nemocniciach, čo inak prakticky ideme teraz riešiť legislatívne, a pani ministerka tu hovorí, že to je veľmi akútny problém, a ono sa to aj dnes deje. Keď je niekto medikom, tak väčšina už z nich chodí pracovať do nemocnice, už sú sanitármi. (Ruch v sále.) Ja počkám, kým, kolegovia, teda dokončíte, aby som vás nevyrušoval svojím vystúpením. (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
Blaha, Ľuboš, podpredseda NR SR
Poprosil by som o pokoj v rokovacej sále.
Nech sa páči, pán poslanec, môžte pokračovať. Páni kolegovia, poprosím vás. (Ruch v sále.)
Pán poslanec, môžte pokračovať.
Dvořák, Oskar, poslanec NR SR
Čiže nejde len o samotnú transpozíciu, ale keď sa pozriete do vnútra, tak pani ministerka tam rieši teda nejaké technikálie ohľadom zaraďovania sa do rezidentského štúdia, rozpráva o tom, že aby sme legálne umožnili teda medikom pôsobiť už z lekárskych fakúlt, ale aj zo stredných zdravotníckych škôl a podobne v nemocniciach. No toto už sa aj deje dneska. Dneska medici často chodia teda robiť sanitárov do nemocníc, my to teda legalizujeme. Zároveň ja sa pýtam, je toto vec, ktorá musí ísť v skrátenom legislatívnom konaní? Nemali by ste zase sa spýtať možno všetkých organizácií, ktoré k tomu majú čo povedať, čo si o tom myslia, keď to meníme? Prečo to zase tlačíme?
Zároveň teda ja som, zároveň tu pani ministerka hovorí, že teda ideme to riešiť, pretože je tu akútny nedostatok pracovníkov. A zároveň keď sa na to pozriem čisto formálne, skrátené legislatívne konanie hovorí veľmi jasne tri dôvody, kedy, kedy ním môžete ísť: keď tu máme nejaké hospodárske škody, hroziace výrazné hospodárske škody, keď tu máme ľudskoprávne ohrozenia, alebo keď tu máme bezpečnostné ohrozenia. Keď sa na to pozrieme, že, že či teda akútny nedostatok zdravotníckych pracovníkov, teoreticky, lebo toto podľa mňa nerieši akútny nedostatok zdravotníckych pracovníkov, k tomu sa ešte dostanem neskôr v rozprave, tak podľa mňa to formálne nespĺňa ani jeden z týchto troch aspektov. Zároveň teda je nutné povedať, akútny nedostatok zdravotníckych pracovníkov tu máme už dlhé roky, čo to znamená, že keby sme takto pristupovali k problémom tejto krajiny, máme tu akútny problém s hospodárskym rastom, máme tu akútny problém s nedostatkom pracovníkov v školstve, máme tu akútny problém s výsledkami PISA, s kvalitou vzdelávania, máme tu akútny problém s výstavbou nemocníc. To znamená, že načo my vlastne potom máme parlament alebo načo máme legislatívny proces štandardný, keď vlastne na každý problém v tejto krajine by sme mohli povedať, že to je, že môžeme ísť skráteným legislatívnym konaním, lebo to je akútny problém v tejto krajine.
No ale potom sa vám, keď idete takýmto babráctvom prijímať legislatívu v tomto parlamente, potom sa vám deje presne to, že tých, ktorých regulujete, a teraz idete regulovať aj komory, a teda odborné organizácie v zdravotníctve, ony sa vám k tomu ani nemôžu vyjadriť, čo tam babrete a čo tam všetko robíte v tom zákone, čo tam prilepujete. Potom musia písať poslancom a prosiť ich, aby teda svoje pozmeňovacie návrhy dali vo výbore alebo v druhom čítaní. Takto sa nemá riadiť štát. Toto je absolútne babráctvo.
Zároveň mi príde absolútne cynické, že ministerka zdravotníctva si naozaj napíše do toho, že ešte sa hraje, že ide tým riešiť teda akútny nedostatok zdravotníckeho personálu. Ona si to sem napíše, že toto je dôvod na skrátené legislatívne konanie. A zároveň tu ide riešiť technikálie, zaraďovanie sa rezidentov v rôznych dátumoch, naviazanie, získavanie údajov z vyšších územných celkov. Keď si niekto naozaj v tejto sále myslí, že toto vyrieši akútny nedostatok personálu, tak je veľmi naivný. Ale pani ministerka si to sem napíše.
A zároveň, keď ja si pozriem teda, teda tie ambície z vládneho programu za pol roka, pol roka je tu táto vláda, pol roka je tu tento parlament, vy tu máte ambície meniť, meniť zdravotnícky systém a zdravotnícke vzdelávanie, naozaj inuovať ho, robiť tu duálne vzdelávanie, robiť tu množstvo iných vecí, čo ja si prečítam v tom, v tej, v tej časti o zdravotníctve, a jediné za, čo sa za pol roka pani ministerka zmôže, je, že sem predloží relatívne technický návrh. Žiadna ambícia, žiadna vyššia ambícia, toto sú naozaj technikálie. Pol roka po voľbách a vy si neviete plniť ani vlastné sľuby. Takto by sa to naozaj nemalo robiť.
A zároveň, ja sa veľmi rád vraciam k jednej takej vetičke, ktorú si pani ministerka napísala do vládneho programu – ambíciou vlády je odpolitizovanie rezortu zdravotníctva. Tak odpolitizovanie si môžme asi predstaviť rôzne, ale ja vám pripomeniem situáciu, že... Dva mesiace dozadu je to? Som tu predkladal poslanecký návrh. A v tom poslaneckom návrhu stálo, že, myslím si, že rezidenti by sa nemali zamestnávať len v ústavných zariadeniach, v nemocniciach, keď chce niekto robiť lekára, aby sme, tak keď máme akútny nedostatok personálu, tak mal by sa zamestnávať aj v ambulanciách, aby sa mohli vzdelávať v ambulanciách, aby priamo tie ambulancie mohli byť ich zamestnávateľmi. Vtedy ste si jednohlasne odhlasovali, že tento poslanecký návrh neprijmete. Riešil tiež akútny nedostatok zdravotníckeho personálu v zdravotníctve. Čo sa deje? Otvoríme si teraz tento vládny návrh zákona. Je tam identická právna úprava, ktorú som ja predkladal a ktorú ste pred dvomi mesiacmi zamietli. To znamená, že vy tu rozprávate o nejakom odpolitizovaní, riešení akútneho nedostatku personálu, a potom teda preberiete aj moju vec, ktorú som tam navrhoval, ja vás za to chválim, som za to rád, že ste to prebrali, že ste sa s tým takto stotožnili, ale zároveň teda, zároveň teda tu máte plno, plné ústa rečí o odpolitizovaní a o tom, aké chcete robiť reformy vo vzdelávaní, a potom naozaj riešite teda iba že drobnejšie veci.
Ja si myslím, že, máme pol roka od volieb, ja sa zhodnem, ale zhodnem sa s tým asi iba formálne, lebo ten návrh zákona to nespĺňa, že naozaj máme problém v zdravotníctve s personálom. Ja si myslím, že mali by ste k tomu pristúpiť trošku koncepčnejšie. Ja si myslím, že toto sú veci, o ktorých by sme v tomto parlamente mali diskutovať. Asi by som nemal diskutovať s ministrom školstva o tomto.
Myslím si, že pani ministerka by možno mohla už začať aj pracovať, mohla by začať predkladať zákony, mohla by začať plniť svoje sľuby a možno, keď aj niečo raz za čas predloží do tohto parlamentu, nevie predložiť nič vecné, predloží teda transpozíciu, do ktorej dá nejaké technické prílepky a podobne, tak možno by bolo už aj fajn, keby pani ministerka napríklad prišla a nenechávala prepadávať svoje body, možno nenechala ministra školstva, aby ju zaskakoval pri zdravotníckych zákonoch, pretože ich nepredkladá naozaj tak veľa, takmer žiadne, a možno aby sa sem postavila a vysvetlila nám a odpovedala presne na tieto moje otázky, kedy prídu tie reformy, kedy príde, kedy príde nejaké ambicióznejšie plány, ambicióznejšie zákony do parlamentu, kedy príde vôbec diskutovať s nami, aby nám vysvetlila, čo teda plánuje, kedy nám odpovie na naše otázky.
Ale namiesto toho dostávame teda nejaké rôzne prílepky, komoleniny, dostávame teda poloriešenia, ktoré sa tu snaží nafukovať, a potom teda ešte aj odmieta diskutovať, okrem toho, že už odmieta so mnou chodiť teda aj do televíznych diskusií. Nestalo sa mi raz, že by pani ministerka teda zrušila diskusnú reláciu, do ktorej sa ju snažili pozvať so mnou, tak teraz už aj odmieta chodiť diskutovať do parlamentu.
Tak ja by som jej pripomenul, že ona je členkou vlády Slovenskej republiky, podlieha tomuto parlamentu a je načase, aby sem prišla a začala diskutovať s poslancami, ktorých my zast... a s ľuďmi prakticky, ktorých my zastupujeme, a vysvetľovala svoje kroky, lebo takto to naozaj vyzerá iba tak, že je zavretá na ministerstve vo svojej ministerskej kancelárii, zároveň nám teda nechce diskutovať, nič nerobí a vyhýba sa absolútne všetkým konfrontáciám. A zároveň teda akože pacienti z toho nič nemajú. A to jediné, čo teda vidíme, čo sa jej teda darí, je, že buď teda pre finančnú skupinu robí nejaké kroky, čo sa týka dotácií, alebo zruší zubné benefity.
Takže ja sa teším na diskusiu a dúfam, že teda pani ministerka príde aspoň teda do prvého čítania aj do druhého čítania, keď teda nevedela prísť doteraz na, na, nevedela prísť na ochranu zdravia, to si nechala prepadnúť, na dnešnú transpozíciu, tú si teda nechala zastúpiť ministerstvom školstva, tak ja dúfam a vyzývam pani ministerku, aby prišla do parlamentu a aspoň a vysvetlila svoje kroky. Ja jej tieto otázky veľmi rád zopakujem, keď tu, keď sa tu raz postaví.
Ďakujem veľmi pekne.
Ďakujem veľmi pekne za slovo.
Vážené kolegyne, vážení kolegovia, ja som trošku aj šokovaný, chcel som najprv vystupovať čisto vecne, ale som trošku šokovaný z toho, že máme tu tak naliehavý zákon, ktorý teda ministerstvo zdravotníctva považuje za naliehavý, a pani ministerka sa neráči ani prísť do Národnej rady, aby nám tu predstavila, o čom takýto naliehavý záko a čo tak rýchlo musí tlačiť v skrátenom legislatívnom konaní, o čom to vlastne je a prečo je to také naliehavé.
No, ale ešte, že ste si, pani, páni kolegovia a pani kolegyne, vytvorili nové ministerstvo, a teda nič osobné proti pánovi ministrovi, ale aspoň teda nám môže nový minister tuto zaskočiť takto konania v Národnej rade, keď vy teda sa neráčite ani prísť do Národnej rady a predložiť nám tu vaše vysvetlenia, prečo toto tu chcete tlačiť v takom rýchlom, zrýchlenom skrátenom konaní.
Zároveň pani ministerka Dolinková nemá toho veľa čo predkladať do Národnej rady, ona, naozaj máme pol roka od volieb, ona zatiaľ nepredložila nejaké závažnejšie zmeny toho systému. Nič nám tu neukázala, čo chce prakticky robiť. Pol roka od volieb. A naozaj neráči sa ani prísť, aby nám tu vysvetlila, prečo tu niečo v skrátenom legislatívnom konaní tlačí.
Zároveň na tejto schôdzi máme ešte jeden zákon od pani ministerky Dolinkovej, o ochrane zdravia. Relatívne tiež technická vec, pani ministerka zase neprišla do parlamentu. Zase jej to prepadlo, zase na koniec. Čiže ja sa naozaj pýtam, čo robí naša ministerka zdravotníctva. Nechodí do parlamentu, nevysvetľuje tu zákony, nepredkladá zákony. Aj tie zákony, tie málo, čo sú iba transpozície, ona nepredkladá žiadne vecné zákony, iba odkladala nejakú reformu a potom robí transpozície prakticky nič veľké. A nevie sa sem ani postaviť, podiskutovať a vysvetliť nám, o čom to je.
Čiže a zároveň, teda aby som prešiel aj k tej vecnej stránke toho skráteného legislatívneho konania, jediné, čo nám tu predkladala do parlamentu, sú skrátené legislatívne konania prakticky. Ja tu vidím dneska skrátené legislatívne konanie, ktoré teda keď si pozriete, a ako to tu bolo aj prezentované, ide prakticky o transpozíciu európskej smernice. Ide tam, ide tam o niečo, čo, v skratke poviem, o uznávaní nejakých kvalifikácií a jazykových znalostí ľudí, ktorých sa tuto hlásia. na Slovensku, že by chceli vykonávať zdravotnícke povolanie, ale zároveň, keď si ten zákon prečítate bližšie, tak pani ministerka typicky do skráteného legislatívneho konania nahádže zase veci, ktoré by tam ani nemali patriť, ktoré by mali ísť s tým štandardným nejakým pripomienkovým procesom, a dokonca aj transpozície. Ja neviem či si tu, páni a dámy z koalície, myslíte, že keď idete transponovať nejakú smernicu, že to automaticky musí ísť skráteným legislatívnym konaním. To sa tak nedeje. A výsledkom toho je napríklad to, že keď vy túto transpozíciu tlačíte, chcete teda rýchlo pretlačiť, rýchlo skráteným legislatívnym konaním, ktoré si tu ani pani ministerka nevie postaviť a obhájiť, teda neviem, kto so mnou bude diskutovať, či minister školstva mi bude vysvetľovať teda zdravotnícku transpozíciu, tak potom vlastne zistíte, že, že v čom je to škodlivé. Napríklad všetci, čo sa venujú zdravotníctvu, ja verím tomu, že si, že čítate svoje poslanecké emaily, tak napríklad zistíte, že keďže sme obišli medzirezortné pripomienkové konanie, nikto sa k tejto vzdelávacej transpozícii nemohol vyjadriť, žiadne komory, žiadne odbory, nikto, žiadne organizácie, žiadne ministerstvá, školy, lekárske fakulty, nikto.
A potom výsledkom toho je, že keď si otvorím ja poslanecký email svoj, tak tam vidím od lekárnickej komory napríklad to, že keďže robíte aj transpozíciu, tak ste to zase zbabrali pravdepodobne, a zase ste na niečo zabudli. Napríklad komory, čo sú registračné organizácie prakticky pre lekárnic... pre zdravotnícky, nezdravotníckych pracovníkov alebo iných zdravotníckych pracovníkov, tak zistíte, že v nejakých paragrafoch tam lekárnická komora hovorí o tom, že ste tam zabudli dať povinnosť, teda že nejaké doklady sa k tomu vzdelávaniu by mohli aj teda prikladať.
Takže zároveň toto, toto, že to zároveň tlačíte skráteným legislatívnym konaním, je podľa mňa drzosť, ktorú si ani neviete tuto obhájiť. Zároveň by ste to tak asi nemali robiť, pretože ako vidíte, tak keďže nemáme pripomienkové konanie, tak tieto komory a všetky, všetky, ktoré by sa vám, normálne by vám slušne povedali v tom medzirezortnom pripomienkovom konaní, tuto ste na niečo zabudli, toto pripomienkujeme, tuto navrhujeme vylepšiť, tak musia potom písať poslancom, aby, aby sa tieto chyby napravili.
Zároveň to nie je prvý prípad. Napríklad keď sa pozrieme na ten, k tomu som chcel tiež vystúpiť, keď sa pozreme na skrátené legislatívne konanie, ktoré tu pani ministerka opäť neprišla do parlamentu, a opäť ho teda tu nepredstavila, takže ale tenkrát... vtedy to bolo také babráctvo, že tu nemala ani náhradníka, niekoho z vlády, kto by ju zastúpil, čiže to prepadlo na koniec. Tak keď sa pozriete na to, transpozícia európskej smernice o ochrane zdravia pri práci a podobne, ľudia si povedia, že to je niečo štandardné, čo asi pravdepodobne prijmeme, pomôžeme, niečo technické. No a keď sa na to pozriete tak potom pri zmene... pozmeňovákmi a inými vašimi tuto aktivitami v parlamente tam priletia, riešite tam telesnú výchovu, idete tam riešiť ospravedlnenky v školách. Teraz už tam chcete riešiť aj sociálne služby. Čiže ja naozaj že s desením, so zdesením očakávam, že tuto v tejto transpozícii, teda v transpozícii v úvodzovkách, že čo vám tam teda ešte napadne pridať v tom druhom čítaní.
No a teraz by som sa aj chcel tomu pozrieť trošku na zúbok, ja to, samozrejme, v tej rozprave v tej vecnej budem bližšie rozoberať, ale keď sa pozrieme na to, tak, samozrejme, opäť typický modus operandi pani ministerky, dá niečo v skrátenom legislatívnom konaní, povie, že to je transpozícia, a budeme sa tváriť, že je to niečo technické, ale keď sa pozriete bližšie, tak zistíte, že tam sa vlastne riešia aj nejaké, jak, jak to nazýva pani ministerka, akútne, akútny nedostatok pracovníkov v zdravotníctve. No ale keď sa na to pozriete, tak sú to relatívne že technické veci. Bavíme sa o tom, že ideme umožniť vzdelávanie medikov na, v nemocniciach, čo inak prakticky ideme teraz riešiť legislatívne, a pani ministerka tu hovorí, že to je veľmi akútny problém, a ono sa to aj dnes deje. Keď je niekto medikom, tak väčšina už z nich chodí pracovať do nemocnice, už sú sanitármi. (Ruch v sále.) Ja počkám, kým, kolegovia, teda dokončíte, aby som vás nevyrušoval svojím vystúpením. (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
Blaha, Ľuboš, podpredseda NR SR
Poprosil by som o pokoj v rokovacej sále.
Nech sa páči, pán poslanec, môžte pokračovať. Páni kolegovia, poprosím vás. (Ruch v sále.)
Pán poslanec, môžte pokračovať.
Dvořák, Oskar, poslanec NR SR
Čiže nejde len o samotnú transpozíciu, ale keď sa pozriete do vnútra, tak pani ministerka tam rieši teda nejaké technikálie ohľadom zaraďovania sa do rezidentského štúdia, rozpráva o tom, že aby sme legálne umožnili teda medikom pôsobiť už z lekárskych fakúlt, ale aj zo stredných zdravotníckych škôl a podobne v nemocniciach. No toto už sa aj deje dneska. Dneska medici často chodia teda robiť sanitárov do nemocníc, my to teda legalizujeme. Zároveň ja sa pýtam, je toto vec, ktorá musí ísť v skrátenom legislatívnom konaní? Nemali by ste zase sa spýtať možno všetkých organizácií, ktoré k tomu majú čo povedať, čo si o tom myslia, keď to meníme? Prečo to zase tlačíme?
Zároveň teda ja som, zároveň tu pani ministerka hovorí, že teda ideme to riešiť, pretože je tu akútny nedostatok pracovníkov. A zároveň keď sa na to pozriem čisto formálne, skrátené legislatívne konanie hovorí veľmi jasne tri dôvody, kedy, kedy ním môžete ísť: keď tu máme nejaké hospodárske škody, hroziace výrazné hospodárske škody, keď tu máme ľudskoprávne ohrozenia, alebo keď tu máme bezpečnostné ohrozenia. Keď sa na to pozrieme, že, že či teda akútny nedostatok zdravotníckych pracovníkov, teoreticky, lebo toto podľa mňa nerieši akútny nedostatok zdravotníckych pracovníkov, k tomu sa ešte dostanem neskôr v rozprave, tak podľa mňa to formálne nespĺňa ani jeden z týchto troch aspektov. Zároveň teda je nutné povedať, akútny nedostatok zdravotníckych pracovníkov tu máme už dlhé roky, čo to znamená, že keby sme takto pristupovali k problémom tejto krajiny, máme tu akútny problém s hospodárskym rastom, máme tu akútny problém s nedostatkom pracovníkov v školstve, máme tu akútny problém s výsledkami PISA, s kvalitou vzdelávania, máme tu akútny problém s výstavbou nemocníc. To znamená, že načo my vlastne potom máme parlament alebo načo máme legislatívny proces štandardný, keď vlastne na každý problém v tejto krajine by sme mohli povedať, že to je, že môžeme ísť skráteným legislatívnym konaním, lebo to je akútny problém v tejto krajine.
No ale potom sa vám, keď idete takýmto babráctvom prijímať legislatívu v tomto parlamente, potom sa vám deje presne to, že tých, ktorých regulujete, a teraz idete regulovať aj komory, a teda odborné organizácie v zdravotníctve, ony sa vám k tomu ani nemôžu vyjadriť, čo tam babrete a čo tam všetko robíte v tom zákone, čo tam prilepujete. Potom musia písať poslancom a prosiť ich, aby teda svoje pozmeňovacie návrhy dali vo výbore alebo v druhom čítaní. Takto sa nemá riadiť štát. Toto je absolútne babráctvo.
Zároveň mi príde absolútne cynické, že ministerka zdravotníctva si naozaj napíše do toho, že ešte sa hraje, že ide tým riešiť teda akútny nedostatok zdravotníckeho personálu. Ona si to sem napíše, že toto je dôvod na skrátené legislatívne konanie. A zároveň tu ide riešiť technikálie, zaraďovanie sa rezidentov v rôznych dátumoch, naviazanie, získavanie údajov z vyšších územných celkov. Keď si niekto naozaj v tejto sále myslí, že toto vyrieši akútny nedostatok personálu, tak je veľmi naivný. Ale pani ministerka si to sem napíše.
A zároveň, keď ja si pozriem teda, teda tie ambície z vládneho programu za pol roka, pol roka je tu táto vláda, pol roka je tu tento parlament, vy tu máte ambície meniť, meniť zdravotnícky systém a zdravotnícke vzdelávanie, naozaj inuovať ho, robiť tu duálne vzdelávanie, robiť tu množstvo iných vecí, čo ja si prečítam v tom, v tej, v tej časti o zdravotníctve, a jediné za, čo sa za pol roka pani ministerka zmôže, je, že sem predloží relatívne technický návrh. Žiadna ambícia, žiadna vyššia ambícia, toto sú naozaj technikálie. Pol roka po voľbách a vy si neviete plniť ani vlastné sľuby. Takto by sa to naozaj nemalo robiť.
A zároveň, ja sa veľmi rád vraciam k jednej takej vetičke, ktorú si pani ministerka napísala do vládneho programu – ambíciou vlády je odpolitizovanie rezortu zdravotníctva. Tak odpolitizovanie si môžme asi predstaviť rôzne, ale ja vám pripomeniem situáciu, že... Dva mesiace dozadu je to? Som tu predkladal poslanecký návrh. A v tom poslaneckom návrhu stálo, že, myslím si, že rezidenti by sa nemali zamestnávať len v ústavných zariadeniach, v nemocniciach, keď chce niekto robiť lekára, aby sme, tak keď máme akútny nedostatok personálu, tak mal by sa zamestnávať aj v ambulanciách, aby sa mohli vzdelávať v ambulanciách, aby priamo tie ambulancie mohli byť ich zamestnávateľmi. Vtedy ste si jednohlasne odhlasovali, že tento poslanecký návrh neprijmete. Riešil tiež akútny nedostatok zdravotníckeho personálu v zdravotníctve. Čo sa deje? Otvoríme si teraz tento vládny návrh zákona. Je tam identická právna úprava, ktorú som ja predkladal a ktorú ste pred dvomi mesiacmi zamietli. To znamená, že vy tu rozprávate o nejakom odpolitizovaní, riešení akútneho nedostatku personálu, a potom teda preberiete aj moju vec, ktorú som tam navrhoval, ja vás za to chválim, som za to rád, že ste to prebrali, že ste sa s tým takto stotožnili, ale zároveň teda, zároveň teda tu máte plno, plné ústa rečí o odpolitizovaní a o tom, aké chcete robiť reformy vo vzdelávaní, a potom naozaj riešite teda iba že drobnejšie veci.
Ja si myslím, že, máme pol roka od volieb, ja sa zhodnem, ale zhodnem sa s tým asi iba formálne, lebo ten návrh zákona to nespĺňa, že naozaj máme problém v zdravotníctve s personálom. Ja si myslím, že mali by ste k tomu pristúpiť trošku koncepčnejšie. Ja si myslím, že toto sú veci, o ktorých by sme v tomto parlamente mali diskutovať. Asi by som nemal diskutovať s ministrom školstva o tomto.
Myslím si, že pani ministerka by možno mohla už začať aj pracovať, mohla by začať predkladať zákony, mohla by začať plniť svoje sľuby a možno, keď aj niečo raz za čas predloží do tohto parlamentu, nevie predložiť nič vecné, predloží teda transpozíciu, do ktorej dá nejaké technické prílepky a podobne, tak možno by bolo už aj fajn, keby pani ministerka napríklad prišla a nenechávala prepadávať svoje body, možno nenechala ministra školstva, aby ju zaskakoval pri zdravotníckych zákonoch, pretože ich nepredkladá naozaj tak veľa, takmer žiadne, a možno aby sa sem postavila a vysvetlila nám a odpovedala presne na tieto moje otázky, kedy prídu tie reformy, kedy príde, kedy príde nejaké ambicióznejšie plány, ambicióznejšie zákony do parlamentu, kedy príde vôbec diskutovať s nami, aby nám vysvetlila, čo teda plánuje, kedy nám odpovie na naše otázky.
Ale namiesto toho dostávame teda nejaké rôzne prílepky, komoleniny, dostávame teda poloriešenia, ktoré sa tu snaží nafukovať, a potom teda ešte aj odmieta diskutovať, okrem toho, že už odmieta so mnou chodiť teda aj do televíznych diskusií. Nestalo sa mi raz, že by pani ministerka teda zrušila diskusnú reláciu, do ktorej sa ju snažili pozvať so mnou, tak teraz už aj odmieta chodiť diskutovať do parlamentu.
Tak ja by som jej pripomenul, že ona je členkou vlády Slovenskej republiky, podlieha tomuto parlamentu a je načase, aby sem prišla a začala diskutovať s poslancami, ktorých my zast... a s ľuďmi prakticky, ktorých my zastupujeme, a vysvetľovala svoje kroky, lebo takto to naozaj vyzerá iba tak, že je zavretá na ministerstve vo svojej ministerskej kancelárii, zároveň nám teda nechce diskutovať, nič nerobí a vyhýba sa absolútne všetkým konfrontáciám. A zároveň teda akože pacienti z toho nič nemajú. A to jediné, čo teda vidíme, čo sa jej teda darí, je, že buď teda pre finančnú skupinu robí nejaké kroky, čo sa týka dotácií, alebo zruší zubné benefity.
Takže ja sa teším na diskusiu a dúfam, že teda pani ministerka príde aspoň teda do prvého čítania aj do druhého čítania, keď teda nevedela prísť doteraz na, na, nevedela prísť na ochranu zdravia, to si nechala prepadnúť, na dnešnú transpozíciu, tú si teda nechala zastúpiť ministerstvom školstva, tak ja dúfam a vyzývam pani ministerku, aby prišla do parlamentu a aspoň a vysvetlila svoje kroky. Ja jej tieto otázky veľmi rád zopakujem, keď tu, keď sa tu raz postaví.
Ďakujem veľmi pekne.
Rozpracované
10:34
Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:34
Michal SaboKde je pani ministerka Dolinková, tak znie otázka. No točí sa na Instagrame. To robí celé dni, pretože jej Instagram prepukuje obsahom. A keď má sedieť v tomto pléne a prezentovať svoje návrhy, tak, tak tu nie je a nechá sa zastupovať.
Nie, iba to, čo sa tebe, Oskar, dnes stalo, že prišiel pán minister cestovného ruchu prezentovať jej návrh na skrátené legislatívne konanie, ono sa...
Kde je pani ministerka Dolinková, tak znie otázka. No točí sa na Instagrame. To robí celé dni, pretože jej Instagram prepukuje obsahom. A keď má sedieť v tomto pléne a prezentovať svoje návrhy, tak, tak tu nie je a nechá sa zastupovať.
Nie, iba to, čo sa tebe, Oskar, dnes stalo, že prišiel pán minister cestovného ruchu prezentovať jej návrh na skrátené legislatívne konanie, ono sa to stalo aj minulý týždeň napríklad pri návrhu zákona o posudzovaní a o kontrole hluku a ochrane zdravia, celý deň som tu čakal, kým sa dostane ten bod na rad. Pani ministerka údajne zistila, že som sa prihlásil do rozpravy za klub Progresívneho Slovenska, a chcel som využiť celých 30 minút na to, aby som rozobral na súčiastky ten návrh, ktorý je vo svojej podstate škandalózny, a zrazu bola pani ministerka náhle odcestovaná.
Takže, pán minister Keketi, keď zastupujete pani ministerku Dolinkovú, prosím vás, odkážte jej od nás, že ju čakáme v tomto pléne, čakáme, kým si bude konečne robiť svoju robotu, a že nech ten Instagram na chvíľku nechá tak, a že tu je jej čas a priestor.
Vďaka.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
26.4.2024 o 10:34 hod.
Mgr.
Michal Sabo
Videokanál poslanca
Ďakujem za slovo, aj tebe, Oskar, za vystúpenie.
Kde je pani ministerka Dolinková, tak znie otázka. No točí sa na Instagrame. To robí celé dni, pretože jej Instagram prepukuje obsahom. A keď má sedieť v tomto pléne a prezentovať svoje návrhy, tak, tak tu nie je a nechá sa zastupovať.
Nie, iba to, čo sa tebe, Oskar, dnes stalo, že prišiel pán minister cestovného ruchu prezentovať jej návrh na skrátené legislatívne konanie, ono sa to stalo aj minulý týždeň napríklad pri návrhu zákona o posudzovaní a o kontrole hluku a ochrane zdravia, celý deň som tu čakal, kým sa dostane ten bod na rad. Pani ministerka údajne zistila, že som sa prihlásil do rozpravy za klub Progresívneho Slovenska, a chcel som využiť celých 30 minút na to, aby som rozobral na súčiastky ten návrh, ktorý je vo svojej podstate škandalózny, a zrazu bola pani ministerka náhle odcestovaná.
Takže, pán minister Keketi, keď zastupujete pani ministerku Dolinkovú, prosím vás, odkážte jej od nás, že ju čakáme v tomto pléne, čakáme, kým si bude konečne robiť svoju robotu, a že nech ten Instagram na chvíľku nechá tak, a že tu je jej čas a priestor.
Vďaka.
Rozpracované