15. schôdza

11.6.2024 - 28.6.2024
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vstup predsedajúceho

13.6.2024 o 11:24 hod.

Ing. PhD.

Peter Žiga

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

11:19

Marián Kéry
Skontrolovaný text
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci. Pripomínam členom zahraničného výboru, že rokovanie sa uskutoční dnes o dvanástej hodine v miestnosti č. 149.
Skryt prepis

13.6.2024 o 11:19 hod.

Mgr.

Marián Kéry

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vstup predsedajúceho 11:24

Peter Žiga
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, budeme pokračovať v prerušenej rozprave o vládnom návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 575/2001 o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony. Budeme pokračovať v prerušenej rozprave, pána ministra máme v sále, pán spravodajca je na svojom mieste, v rozprave vystupuje pán poslanec Hargaš za klub progresívneho Slovenska.
Nech sa páči, pán poslanec, máte slovo.

(Pokračovanie rokovania v druhom čítaní o vládnom návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, tlač 231.)
Skryt prepis

Vstup predsedajúceho

13.6.2024 o 11:24 hod.

Ing. PhD.

Peter Žiga

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 11:29

Ján Hargaš
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne opätovne, pán predsedajúci, čiže vrátim sa k tomu, čím som skončil svoje vystúpenie predtým, ako sme šli hlasovať. K tomuto návrhu zákona prišlo viacero pozmeňujúcich návrhov, ale ten jeden, ktorý naozaj stojí za zmienku, pretože je veľmi škodlivý, prišiel narýchlo, prišiel potichu a jeho podstatou je rušenie Rady pre štátnu službu. Keďže predpokladám, že koaliční poslanci, poslankyne za to zahlasujú, tak skúsim možno trochu predstaviť, čo je to vlastne Rada pre štátnu službu a akú má úlohu nezastupiteľnú.
Rada pre štátnu službu vznikla v roku 2017, to znamená za tretej vlády Roberta Fica, ako nezávislý koordinačný a monitorovací orgán, ktorý dbá nad dodržiavaním princípov štátnej služby a etického kódexu štátneho zamestnanca. To je hlavná úloha rady. Je to nezávislý orgán, má piatich členov, ktorých volí Národná rada, ale týchto členov navrhujú nezávislé autority – verejný ochranca práv, predseda Najvyššieho kontrolného úradu, ja tam zastúpený zástupca z oblasti mimovládnych organizácií a rozvoja občianskej spoločnosti alebo Konfederácie odborových zväzov Slovenskej republiky. Čiže rada má v tom postavení nezastupiteľnú úlohu, pretože naozaj je tvorená nezávislými odborníkmi a funguje ako nejaký, povedzme, odvolací orgán pri rozhodnutiach, ktoré sa týkajú uplatňovania princípov pre štátnu službu a etického kódexu. Čiže vykonáva dohľad nad dodržiavaním zákona, vyjadruje sa ku kontrolám, ktoré skúmajú dodržiavanie tohto zákona, taktiež každoročne vydáva správu o stave a vývoji štátnej služby do konca apríla a predkladá ju Národnej rade, na webovej stránke rady si môžete nájsť už šesť týchto správ, ktoré boli vydané. Pripravuje návrh etického kódexu štátneho zamestnanca, ktorý následne ustanovuje úrad vlády. Vypracúva odborné štúdie, realizuje odborné vzdelávanie, prijíma a rieši písomné podnety či už z verejnosti, alebo spomedzi zamestnancov štátnej správy, podnety upozorňujúce na porušenie zákona o štátnej službe alebo princípov štátnej služby alebo etického kódexu štátneho zamestnanca. Taktiež odporúča príslušnému služobnému úradu prijatie nápravného opatrenia, ak sa potvrdí porušenie zákona o štátnej službe. A taktiež prešetruje výpovede, ktoré sú dane štátnemu zamestnancovi, ak sa títo rozhodnú obrátiť na Radu pre štátnu službu.
Za tých posledných niekoľko rokov, čo rada fungovala, tak ako som už spomínal, vydala šesť správ o stave štátnej služby na Slovensku, ktoré sú široko citované, každoročne odškolí stovky zamestnancov v štátnej službe, len za posledných šesť mesiacov odškolila viac ak 700 zamestnancov v školeniach pre zvyšovanie výkonnosti na úradoch, viac ako 100 zamestnancov v pláne obnovy a na ministerstve investícií v oblasti etiky a manažovania konfliktu záujmov, viac ako 400 zamestnancov regionálneho úradu verejného zdravotníctva v Bratislave, ako lepšie zvládať stresové situácie či medziľudské vzťahy s občanmi, čo v dnešnej vypätej situácii je naozaj potrebné.
Čiže realizuje rozsiahle rozsiahle školenia zamestnancov štátnej služby a prispieva tak k tomu, aby sme mali profesionálnu a odbornú úradnícku vrstvu, alebo ako to mám nazvať, úradnícky, úradnícky stav na našich ministerstvách.
Taktiež rada za posledných šesť mesiacov uverejnila tri veľké štúdie o vzdelávaní zamestnancov v štátnej správe, ročne vybaví približne 30-40 podnetov od občanov alebo od zamestnancov štátnej správy, pričom o tom, ako je rešpektovaný jej odborný názor, svedčí aj to, že vo viac ako polovici prípadov, keď nájde rada porušenie zákona o štátnej službe, tak vo viac ako v polovici prípadov sú zapracované na príslušnom ministerstve alebo na príslušnom úrade odporúčania, ktoré rada tomuto úradu dáva, aby sa podobné prípady do budúcna nestávali.
Taktiež na konci roku 2023 rada získala ocenenie Fakulty verejnej správy Univerzity Pavla Jozefa Šafárika za spoluprácu s akademickým sektorom, spolupracuje s Univerzitou Komenského, Technickou univerzitou v Košiciach, kde členovia rady prednášajú, prednášajú študentom. Taktiež poskytuje komentár k etickému etickému kódexu štátneho zamestnanca a poskytuje dôverné etické poradenstvo pre zamestnancov v štátnej správe, ak majú podozrenie na to, že dochádza k neetickému konaniu alebo konaniu v konflikte záujmov.
Toto všetko robí dnes Rada pre štátnu službu a teda tým hlavným cieľom je systematicky prispievať k rozvoju odbornosti a profesionálnej štátnej služby na Slovensku. Ja si po posledných mesiacov, keď sa na to pozrieme, čo už koalícia stihla spraviť s nezávislými inštitúciami a so štátnou službou, či už je to podkopávanie nezávislosti Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou, podkopanie nezávislosti štatistického úradu a obsadenie politickým, politickým nominantom, útok na nezávislé a verejnoprávne médiá, zmeny v Súdnej rade a a tlačovky, ktoré vyslovene útočia na nezávislosť, nezávislosť justície na Slovensku. Toto všetko už stihla táto koalícia za posledných mesiacov a rušenie Rady pre štátnu službu je len ďalší klinec do rakvy profesionálneho úradníckeho stavu na Slovensku. Ja naozaj začínam mať pocit, že táto vláda neznesie odborníkov vo svojich radoch.
Čiže prišiel tento pozmeňovák, nemôžem povedať, že pod rúškom noci, ale na výbore pre verejnú správu, myslím, že v pondelok, ak sa správne pamätám, prišiel potichu, nie je vôbec odkomunikovaný, a teda keď sme sa pýtali na tom výbore, aký je dôvod rušenia rady, respektíve aj v zdôvodnení v tomto pozmeňováku je to uvedené, tak je to že vraj konsolidačné opatrenie. Čiže na Slovensku potrebujeme konsolidovať 1,4 mld. eur ročne a ideme konsolidovať tým, že zrušíme inštitúciu, ktorá nám stojí pár stotisíc eur ročne. Pretože rada nemá žiadny vlastný služobný úrad, nemá žiadne košaté, košaté personálne zabezpečenie, je to päť členov rady a štyria ľudia sekretariátu rady, čiže deväť ľudí, pár stotisíc eur ročne, tak to je to konsolidačné úsilie tejto vlády, preto potrebujeme zrušiť úrad, ktorý dnes slúži na budovanie odbornej štátnej služby a taktiež slúži ako úrad, na ktorý sa môžu štátny zamestnanci obracať, ak majú podozrenia z porušenie zákona o štátnej službe alebo etického kódexu štátneho zamestnanca. Tak tých pár stotisíc eur, na ktoré je to vehementné konsolidačné úsilie. Len pre pripomenutie, len nájom, len nájom pre budovu novovzniknutého ministerstva športu nás stojí približne jeden milión ročne. Len nájom, to nie sú celkové náklady toho ministerstva. Čiže mne to nejak nevychádza. Na jednej strane si tu vytvárame ministerstvo, ktoré, veľká časť to považuje za zbytočné, aj sme v rozprave pri pri jeho vzniku vysvetľovali, prečo je zbytočné podľa nášho názoru, a na druhej strane rušíme dôležitú, rešpektovanú a odbornú inštitúciu, ktorá nás stojí pár stotisíc eur mesačne, tak ja neviem, aké kalkulačky používajú na ministerstve financií, ale mne to nevychádza zo svojej kalkulácie.
Prečo je to problém, je nielen, nielen pretože tým podkopávate ďalšiu nezávislú inštitúciu a takým plíživým, tichým spôsobom vysielate úradníkom signál, že už nemá zmysel sa brániť. Problém je to aj preto, že to môže viesť k ohrozeniu prostriedkov z Európskej únie, pretože ako jednu, jednu z podmienok máme, máme stanovené zabezpečenie vhodných mechanizmov na predchádzanie korupčnému správaniu alebo predchádzaniu konfliktu záujmov, dodržiavanie etických princípov. Práve Rada pre štátnu službu bola dôležitým komponentnom toho, že tento princíp, ktorý sme sľúbili Európskej únii, keď sme dostali peniaze z plánu obnovy, sa nám darí plniť. Neviem, či si to niekto zanalyzoval, či to na úrade pána podpredsedu, ktorý tu, ktorý tu sedí, niekto sa na to pozrel, ale faktom je, že zvyšujete takýmto krokom, nepremysleným, zvyšujete riziko, že naše prostriedky z Európskej únie týmto budú ohrozené.
No a prečo je dôležité mať nezávislé inštitúcie? Je to, ja neviem, prirovnajte si to ku komerčnej, ku komerčnej firme. Predstavte si, že by ste riadili, riadili firmu a namiesto toho, aby v tej firme ľudia prechádzali nejakým profesionálnym rozvojom, vzdelávaním a mali ste tam naozaj profíkov, tak tá firma funguje tak, že tie vedúce pozície v tej firme si obsadzuje šéf svojimi kamarátmi, rodinnými príslušníkmi alebo rodinnými príslušníkmi svojich kamarátov, kadejakých, snažím sa nejak prirovnať politické nominácie, ktoré sa teraz dejú v štátnej službe naozaj, naozaj veľmi vehementne. No tak táto firma by veľmi dlhú životnosť pravdepodobne nemala. A to je to, čo sa dnes deje v oblasti štátnej služby.
Poviem aj príhodu, čo sa, čo sa deje napríklad na ministerstve investícií a informatizácie, kde som aj ja pôsobil niekoľko, niekoľko rokov. Desiatky odborníkov prišli na to ministerstvo, aj z komerčnej sféry, aj z komerčnej sféry sa rozhodli ísť pracovať pre štát. Prišli tam cez transparentné výberové konania, to neboli žiadni politickí nominanti, žiadne trafiky, že tu poznám bratranca, treba ho niekde upratať, tak daj mu, prosím ťa, nejakú sekciu riadiť alebo niečo podobné. To boli verejné výberové konania, súčasťou tých výberových konaní bola napríklad aj odborná verejnosť. My sme prizvali združenia v oblasti IT, ktoré pôsobia či už v neziskovom sektore, alebo aj zástupcov, zástupcov dodávateľského sektora, ktorí boli prísediaci na tých výberových konaniach, mali právomoc pýtať sa otázky kandidátov, čokoľvek sa mohli spýtať. Komisia následne, následne vybrala a tie kritériá, resp. aj spôsob, akým bodovala, všetko sa zverejnilo. Takto prichádzali na ministerstvo odborníci, keď som teda za tú časť zodpovedal. Týchto odborníkov jedného po druhom táto vláda mení. Jedného po druhom bez udania dôvodu, predpokladám, že to spravia metódou, že teda zoberú ho do nejakej dočasnej štátnej služby, potom tam chvíľu pobudne a potom zázrakom sa spraví interné výberové konanie a hop a zrazu z nej, a zrazu bude v trvalej štátnej službe. Asi takouto nejakou metódou si predstavím, že, že na ministerstvách budú obchádzať verejné výberové konania.
Je mi, úprimne mi to je ľúto, pretože roky tu všetci vyplakávame, že štát má problém najať odborníkov, že má problém namotivovať ľudí, aby nepracovali pre komerčnú sféru, ale zvolili si teda kariéru v štátnej správe. Tak nám sa to napríklad v tej oblasti informatizácie posledné roky podarilo, že ľudia sa rozhodli, že nebudú ďalej robiť pre komerciu, ale idú robiť pre štát, aj keď za menšie peniaze, prešli cez transparentný výberový proces a táto vláda to seká cimpr-campr, hlava-nehlava jak mačetou. Je to naozaj smutné.
Poviem ešte druhú, druhú moju skúsenosť. Ja som niekoľko rokov pracoval v prostredí verejnej správy vo Veľkej Británii. Veľká Británia je taká krajina, ku ktorej my nadšenci pre verejné politiky tak vzhliadame ako, ako nejaký piedestál toho, ako má fungovať profesionálna štátna správa. Poviem vám, že tam je nemysliteľné, aby po nástupe novej vlády sa diali takéto čistky, ako tu vidíme teraz za posledných pár mesiacov. Tam si minister prinesie, neviem, kto sa smeje, či pán Glück alebo pán Kaliňák, vám to príde také veľmi smiešne? Tiež ste pôsobili vo Veľkej Británii? Tak (reakcia z pléna), aha, dobre, tak potom, vidím, že máte faktickú, veľmi rád si vypočujem, že teda ako to podľa vás funguje v tej Veľkej Británii.
No čiže, čiže tam je nemysliteľné, aby po nástupe vlády sa takéto niečo, takéto niečo dialo. Jednoducho príde minister, ten si so sebou prinesie ten svoj najužší tím poradcov, maximálne úroveň minister mínus jedna a všetko ostatné sú profesionálni štátni úradníci. Profesionálni štátni úradníci, ktorí to majú ako svoju kariéru, ktorí sú tam niekedy až desiatky rokov, proste to sú ľudia, ktorých si ten minister musí získať na svoju stranu. Pretože oni vedia, ako to ministerstvo funguje, oni vedia, ako tie politiky fungujú, minister, samozrejme, môže mať nejakú predstavu, ako tú politiku chce zmeniť doľava alebo doprava, ale tí úradníci, to je ten staff, ktorý je tam profesionálne vytrénovaný na to, aby mu pomohol tie jeho politiky dostať do praxe. Takto to funguje, mohlo to fungovať takto aj u nás, žiaľ, sme tam, kde sme.
A zámerne uvádzam aj ten príklad z tej informatizácie, pretože, pretože dalo by sa, nepoviem, že prižmúriť, neprižmúril by som oko, ale určite by koalícia privítala argument, že teda vyhadzuje len politických nominantov, že to je vlastne opodstatnené, keďže to sú politickí nominanti. Preto vám to vysvetľujem, akým spôsobom sa tam dostali tí odborníci. Že prišli z komerčnej sféry, prešli cez transparentné výberové konania, za účasti nezávislých zainteresovaných strán, ktoré sa mohli pýtať otázky. Dokonca sa streamovali niektoré tie výberové konania, verejnosť sa mohla pozerať, verejnosť sa mohla pozerať, čo sa ich pýtame, na základe čoho vyberáme teda toho generálneho riaditeľa sekcie, čo je teda pomerne vysoká pozícia v štátnej správe. Že to boli odborné nominácie, ktoré jednu po druhom takto teraz, teraz vyhadzujú.
Mám tu ešte niekoľko príkladov toho, prečo nezávislé inštitúcie sú dôležité a prečo, prečo je dôležité, že fungujú aj v iných krajinách nezávislé súdy, ktoré vo viacerých krajinách sa odvážili stíhať vysokopostavených politikov pre korupciu, či už to bolo v Španielsku alebo nezávislé súdy, ktoré napríklad ak si spomínate pri brexite, dokázal súd klepnúť parlamentu, teda vláde dokázal klepnúť cez prsty, že nemôže obchádzať parlament pri takom dôležitom rozhodnutí aký je, akou je odchod z Európskej, z Európskej, z Európskej únie a tak ďalej a tak ďalej. Kopec ďalších prípadov.
Čiže to, čo tu, to, čo tu vláda robí, je podľa môjho názoru bezprecedentné, teším sa na teda vysvetlenie, že prečo sa to tak robí, prečo sa odborné nominácie takto vyhadzujú jedna po druhej, myslím, že zatiaľ rekordérom je v tomto pán minister Taraba, ktorý teraz, tuším, že 50 ľudí šmahom ruky povyhadzoval. Keby to aspoň boli, keby tam aspoň dosadzovali odborníkov, to by, to by som si ešte povedal, že no, robíte to mačetou, ale aspoň tí ľudia majú nejaký odborný kredit, ale, žiaľ, často sa ani toto nedá povedať, keď na čelo národného parku postavíte pytliaka.
A hovorím to aj preto, že viacerí členovia a členky napríklad nášho poslaneckého klubu sme bývalí úradníci. Ja som bývalý úradník, tu kolegyňa Tina Gažovičová, Vierka Kalmárová sú, sú bývalé, bývalé úradníčky a kopec ďalších. My sme si to v tej štátnej službe zažili. A robili sme tam z presvedčenia, že chceme tejto krajine pomôcť, brali sme to ako nejakú svoju misiu, že veríme, že štátna správa má fungovať profesionálne a má fungovať na základe nejakých pravidiel, na základe nejakých dát a tak ďalej a tak ďalej. To všetko nás ťahalo do štátnej správy. Tým, že rušíte Radu pre štátnu službu, dávate signál aj úradníkom a tých signálov vysielate každú chvíľu niekoľko, budujete tu nejakú takú atmosféru strachu, že ani nevedia, že na koho sa budú môcť obrátiť, keď príde rad na nich a na ďalšie odvolávačky bez udania dôvodu.
Takže ja by som aj z tohto miesta chcel odkázať úradníkom na ministerstvách a na ďalších úradoch, že stojíme za nimi, že ich podporujeme a že budeme sa zasadzovať za profesionálnu a odbornú štátnu správu, aj keď to táto vláda nerobí.
Ďakujem pekne. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

13.6.2024 o 11:29 hod.

Ing.

Ján Hargaš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:47

Tina Gažovičová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci.
Ďakujem kolegovi Hargašovi, že takto ozvučil tento pozmeňovák, ktorý sa tu zrazu objavil, to tak poviem. Ja teda som za náš klub členka toho výboru pre verejnú správu a regionálny rozvoj, kde, ktorý je teda gestorský výbor a naozaj sme ten pozmeňovák dostali až v pondelok ráno, ani sme ho nedostali elektronicky vopred, dostali sme ho až fyzicky na mieste, kde sa o ňom, o ňom rovno hlasovalo. A potom, nie, až v utorok ráno dokonca bol ten výbor, tak, lebo v utorok poobede začalo plénum. A naozaj ma mrzí, že takto zásadná zmena, za prvé, prišla pozmeňovákom, prišla bez toho, aby sa nejako jasne vysvetlili tie dôvody a naozaj si dovolím povedať, že to, že je to konsolidačné opatrenie je zásterka, ako vieme, že toľko, ako to odznelo, vyše miliardu treba ušetriť a toto naozaj je opatrenie, ktoré v prvom rade ani vôbec nebolo vyčíslené, ani pán predkladajúci, veď bude mať faktickú po mne, nevedel na výbore presne povedať, že o aké ušetrené peniaze ide a keď sme to zisťovali ako klub, tak naozaj sa jedná iba o pár sto tisíc ročne. Mrzí ma to aj preto, lebo si myslím, že v tom návrhu zákona sú aj pozitívne veci, napríklad to, že sa posilňujú splnomocnenci či už pre národnostné menšiny alebo pre rómske komunity, že sa z nich majú stať stáli splnomocnenci, že myslím si, že sú tam aj pozitívne návrhy, ale škoda, že zase sa to stalo a ten celý tento proces, spôsob, ako narýchlo urobiť nejakú zmenu bez diskusie a so zlým dopadom.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

13.6.2024 o 11:47 hod.

Mgr. PhD.

Tina Gažovičová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:49

Viliam Zahorčák
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo, vážený pán predsedajúci.
Zareagujem na niektoré z podnetov pána poslanca Hargaša, ktoré zazneli v jeho vystúpení. Najprv k tomu spôsobu predloženia pozmeňujúceho návrhu, je to legitímny legislatívny spôsob, takže nič sa neporušilo, to po prvé. Po druhé, naozaj tým hlavným zámerom je konsolidácia, ďalší príspevok z konsolidácie. Spomínali ste tu miliardy, ale miliardy sa skladajú z miliónov, milióny sa skladajú zo stotisícov a stotisíce zase z nižších súm. Takže treba naozaj hľadať tie možnosti, ktoré sa nájsť dajú a jednou z možností je naozaj aj to všetko, čo som to v konsolidačnom balíku uviedol, jednak sa, celý má okolo šesť miliónov, áno, pripúšťam, že toto, čo sa týka dozornej rady, je suma nižšia, ale sú to niekoľko stotisíc, ktoré podľa mňa takisto nie sú zanedbateľné.
Pán poslanec Hargaš hovoril o akejsi nenahraditeľnosti rady. Tak keď spomeniem len niektoré z jej kompetencií, školenia a neviem čo ste všetko spomínali, vytváranie etického kódexu a tak ďalej, tak toto je celkom ľahko možnosť nahradiť aj niekým iným, nejakou inou aktivitou, ktorá bude, dovolím si povedať, lacnejšia a ktorá aj dnes v našom systéme funguje.
Spomínali ste potom ohrozenie eurofondov. No pokiaľ viem, v minulosti toto, toto bolo konzultované, či zrušiť, alebo nezrušiť túto dozornú radu v predchádzajúcom volebnom období. Práve vaše ministerstvo argumentovalo tým, čo aj vy teraz, že, že by to mohlo ohroziť. Po mojej konzultácii s kompetentnými tvrdia, že nič také nehrozí, pretože my takýto záväzok nemáme, že musíme mať radu, nemáme ani to, že nás to ohrozí, ak ju zrušíme. Samozrejme sú tam niektoré veci uvedené, ktoré ste spomínali.
No ale tým ďalším podstatným faktom okrem teda toho šetrenia je aj výkonnosť a bezzubosť tejto rady, pretože ona... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

13.6.2024 o 11:49 hod.

Viliam Zahorčák

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:51

Richard Glück
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pán predsedajúci.
Pán poslanec Hargaš, na začiatok mi, prosím, dovoľte sa vám ospravedlniť, že som sa začal smiať, nepatrí to do sály, úprimne sa ospravedlňujem, len ma v kontexte vášho vystúpenia trošku pobavilo to vaše opisovanie toho skutkového, podľa vás skutkového stavu, že tu sú teraz politické čistky za tejto vlády a že nikdy v živote také nič nebolo. Prosím vás pekne, pán kolega, za koho vlády bol prijatý zákon, ktorý zmenil zákon o štátnej službe takým spôsobom, že je možné bez udania dôvodu odvolať akéhokoľvek vedúceho pracovníka v štátnej správe aj v polícii? Kto robil politické čistky? My, alebo vy? Veď to bolo za vašej vlády, kedy bolo vymenené komplet celé osadenstvo naprieč celou Slovenskou republikou. Ja mám pocit, že ešte aj upratovačky museli skončiť, lebo to boli zlé smeráčky. Tak o čom teraz hovoríme? Veď majme, prosím vás pekne, na to rovnaký meter. Vy si zmeníte zákon tak, aby ste mohli kohokoľvek vyhodiť, kto vám nevyhovuje, a my sme teraz zlí.
Ďalej ste niečo spomínali o Súdnej rade. Opäť, vaša vláda to bola, ktorá zmenila zákon tak, že je možné odvolať kohokoľvek a ktoréhokoľvek člena Súdnej rady bez udania dôvodu. Navyše je tu rozhodnutie Ústavného súdu, ktoré odobrilo postup pri odvolávaní Mazáka a spol. Tak o čom, čo nám tu vyčítate? Tomu ja nerozumiem. A hovoriť o profesionálnej štátnej službe, keď ste zmenili zákon tak, že nie je profesionálna, že je možné odvolať hocikoho? Prečo ste prijali ten zákon?
A ku konsolidácii. Áno, my musíme konsolidovať, pretože za posledné tri a pol roka bolo zobratých do služobných pomerov stovky ľudí, ktorí tam v živote nerobili, a to nehovorím o nadužívaní dohodárov. Viete, koľko bolo dohodárov naprieč celým ministerstiev? Tak o čom sa tu bavíme?
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

13.6.2024 o 11:51 hod.

JUDr.

Richard Glück

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:53

Jozef Pročko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem. Viete, pán Hargaš, SMER tu zabetónoval za dlhé roky, za dvanásť rokov do každého jedného úradu a zabetónoval ľudí, ktorí poslušne plnili to, čo robil SMER. Naozaj bolo potrebné týchto poslušných kšeftárov nejakým spôsobom dať od toho preč, pretože to, čo sa tu dialo, viete, oni vám budú rozprávať, že vy ste, vy ste tu zrušili, vy ste bez akejkoľvek veci tu zrušili úradníkov. No viete, rušili sa úradníci, ktorí kšeftovali, ktorí robili poslušného sluhu vládnej koalícii Robertovi Ficovi a ďalším. Za našej vlády sa dali naozaj do poriadku úrady, dali sa do poriadku, prišli tam odborníci a sám to viete, sám dobre to viete. Oni sa musia vrátiť k tomu, čo robili dvanásť rokov, oni potrebujú poslušných, poplatných, poplatných ľudí, ktorí im budú slúžiť, ktorí im budú, ktorí im budú poruke. Táto vládna koalícia nepotrebuje odborníka, ktorý to bude vedieť, ale človeka, ktorý im pôjde, ktorý im pôjde poruke, ktorý bude kšeftovať tak, ako oni chcú. Toto sa tu dialo dvanásť rokov. Preto sa tu, preto sa tu vymenilo kopec úradníkov, ktorí, ktorí boli naozaj poplatní tomuto systému. A teraz vám budú rozprávať o konsolidácii a o ďalších veciach. A viete, krásny príklad je Kotlár, ktorý teraz dosadil svojho známeho a suseda, a to je len posledný prípad na ministerstvo zdravotníctva. A toto sa tu deje. Oni potrebujú dosadzovať do funkcií ľudí, ktorí bez rozmýšľania urobia to, čo chce Fico, Danko a Pellegrini. Oni nepotrebujú tam normálneho odborníka. Oni potrebujú zrušiť všetko. Oni to potrebujú robiť, jak to robí Severná Kórea, ako to robí Bielorusko, ako to robí Putin. Oni nepotrebujú demokraciu a slobodu. Oni potrebujú ľudí, ktorí im budú verne slúžiť.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

13.6.2024 o 11:53 hod.

Mgr.

Jozef Pročko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:55

Paula Puškárová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne, pán predsedajúci. Ja si tiež dovolím možno reagovať na jeden podnet pána kolegu. Ja by som sa chcela zastať ľudí, tých štátnych úradníkov. Ja si skutočne nemyslím, že na Slovensku nemáme profesionálnych ľudí, ktorí by na ministerstvách neodvádzali skvelú profesionálnu prácu. A taktiež ja som, spomínali ste, že ste pôsobili istý čas vo Veľkej Británii a že tak vzhliadate v otázke verejnej politiky a nastavenia verejnej politiky k tomuto systému. Ja som tiež teda pracovala v USA a môžem povedať, že ono všetky tie systémy majú svoje problémy a všetky, aj tieto liberálne systémy majú výrazné problémy a najväčšie problémy majú práve pre zabezpečovanie obyčajných, základných, ekonomických potrieb. Tie príjmové nerovnosti v liberálnych systémoch sa, ľudia tam v drvivej väčšine neriešia toľko posty, riešia tam tie základné problémy. Regionálne rozdiely, nárast životných nákladov, úpadok strednej triedy a špeciálne teda potom aj nastavenie politického systému, ktorý reaguje na tieto zmeny.
A teda v prvom rade nemyslím si, že je to stále v tej susednej záhradke zelenšie. Myslím si, že tam majú mnohé iné problémy, ktoré, ktoré budú musieť riešiť v blízkej dohľadnej dobe. A taktiež na Slovensku máme skvelých úradníkov.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

13.6.2024 o 11:55 hod.

doc. Ing. Dis. art. PhD.

Paula Puškárová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:57

Erik Kaliňák

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:59

Ján Hargaš
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne všetkým kolegom a kolegyniam za reakcie na moje vystúpenie. Budem sa venovať pánovi Glückovi, pánovi Kaliňákovi, ak dovolíte.
Pán Glück, my sa ešte nepoznáme asi tak dobre osobne, ale teda z vášho vystúpenia som mal pocit, ako keby som ja už vlastne viedol nejakú vládu, moja vláda, moja vláda, vaša vláda, vaša vláda, tak ja vám to poviem. Ja som bol na ministerstve informatizácie ako odborná nominácia, čiže nebol som členom žiadnej strany, čiže odborník, ktorý sa dlhodobo venuje oblasti informatizácie, takže nevšimol som si, že by som ja predkladal nejaký zákon na zmenu paragrafov zákona o štátnej službe. Konkrétne tento, tento paragraf, ktorý vy spomínate, priznám sa, že ani si nepamätám, že či vôbec v mojej gescii sa niekedy využil tento konkrétny paragraf. Takže asi toľko, hej? Že ja budem ručiť za tú robotu, ktorú som ja robil, a dal som vám tu veľmi konkrétne príklady, ako sme napríklad pristupovali k náboru, k náboru úradníkov napríklad pri tom, ako robiť tieto odborné výberové konania, nám pomohla aj Rada pre štátnu službu konzultáciami, ako to spraviť tak, aby to bolo v súlade so zákonom.
No a ešte teraz k pánovi Kaliňákovi. Ďakujem za ocenenie toho, že teda podľa vášho názoru moje vystúpenie malo veľmi peknú teóriu. Ja som sa snažil doňho dať aj veľmi konkrétnu prax, tie konkrétne príklady toho, ako sa veci dajú robiť a môžu robiť a aj som ich spolu so svojimi kolegami robil. Keď už teda sa snažíme argumentovať, tak by som vás poprosil, aby ste korektne argumentovali, pretože poviete, že 650-tisíc nás stojí rada, ktorá vybaví šesť až sedem listov. Tak ak ste ma nepočúvali, tak skúste si ešte raz prehrať to moje vystúpenie, ja som tam dával konkrétne, merateľné ukazovatele, čo tá rada za posledné roky robila. A ak je to taký, ako by som povedal, že no brainer zrušiť túto radu, tak by som sa spýtal, prečo ste to nedali do pôvodného návrhu zákona pekne cez MPK, aby k tomu bola diskusia. Prečo to robíte pozmeňovákom vo výbore?
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

13.6.2024 o 11:59 hod.

Ing.

Ján Hargaš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video