15. schôdza

11.6.2024 - 28.6.2024
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

19.6.2024 o 11:33 hod.

MUDr.

Marek Krajčí

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie 10:53

Paula Puškárová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne. Ďakujem veľmi pekne, pán predsedajúci, ja si dovolím len tri krátke pripomienky k predkladanému návrhu zákona a potom by som si dovolila predniesť veľmi kratučký pozmeňujúci návrh. V prvom rade... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)

Danko, Andrej, podpredseda NR SR
Môžem? Len poprosím, lebo už ste tam asi postláčali všetko, idete ako navrhovateľka a ste v rozprave, dobre? Tak ešte opravu a nech jej plynie čas. Nech sa páči.


Puškárová, Paula, poslankyňa NR SR
Dobre, ďakujem veľmi pekne.
V prvom rade tento zákon kopíruje trošičku, alebo teda pomáha vyriešiť aj problém inflácie. Možno tento argument nebol dostatočne zdôraznený, ale veľmi dobre vieme, že za tie, za to posledné obdobie sme čelili zvyšujúcim sa cenám nielen stavebných materiálov, ale aj tovarov a služieb. Čiže ak máme zvyšujúcu infláciu, takým prirodzeným, prirodzeným podnetom, ako sa s ňou vysporiadať, je teda riešenie nejakým spôsobom limitov.
Druhá taká krátka poznámka, ja vítam, že tento zákon nevstupuje do transparentnosti, stále uvidíme objednávky, stále uvidíme zmluvy, stále uvidíme faktúry.
A tretí bod, vy viete, že som z toho akademického prostredia, celá moja publikačná činnosť bola o regionálnom raste, o tom, ako dosahujeme rast produktivity, rast ekonomiky, to znamená celkového hádepéčka na regionálnej úrovni. A aj keď sa môžme zhodnúť, že tie inovácie sú istou významnou zložkou, omnoho významnejšou zložkou podľa tých posledných štúdií je sociálny kapitál. A sociálny kapitál nie je nič iné ako dôvera. Ja viem, že v tejto našej spoločnosti hovoriť o dôvere je veľmi náročné, ale aj napriek tomu preukázanie nejakej dôvery a budovanie dôvery, možno aj práve rozviazaním takých rúk pre jednotlivých starostov, županov alebo verejných obstarávateľov, a to teda aj vysoké školy, môže pomôcť tomu ekonomickému rastu. Čiže z tohto odborného som si dovolila aspoň takýto malý argument z výsledkov akademických, akademických výskumov priniesť.
No a dovolím si zároveň aj predniesť pozmeňujúci návrh, ktorý dávam do pléna kvôli tomu, že vysokoškolské jedálne nám akosi vypadli z toho pôvodného návrhu a teda aj po dohode s pánom ministrom si ho dovolím teraz prečítať.
Pozmeňujúci a doplňujúci návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Pauly Puškárovej, Jozefa Habánika, Karola Janasa a Romana Michelka k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, tlač 224.
V čl. I bode 6 § 1 ods. 13 písm. ab) sa slovo „stravovania,25h)” nahrádza slovami „stravovania25h) alebo účelové zariadenie vysokej školy, ktoré poskytuje stravovanie,25i)"
Poznámka pod čiarou k odkazu 25i znie:
25i) § 98 zákona č. 131/2002 Z. z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.".
V nadväznosti na vloženie poznámky pod čiarou sa nasledujúci odkaz a poznámka pod čiarou primerane preznačia.
Pán predsedajúci, ďakujem, skončila som.
Skryt prepis

Vystúpenie

19.6.2024 o 10:53 hod.

doc. Ing. Dis. art. PhD.

Paula Puškárová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 11:05

Andrej Danko
Skontrolovaný text
Ďakujem. Vyhlasujem prestávku do jedenástej hodiny, kedy by sme mali pokračovať hlasovaním a potom vystúpi pán poslanec Vážny.

(Prestávka.)
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

19.6.2024 o 11:05 hod.

JUDr.

Andrej Danko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 11:15

Ľubomír Vážny
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán podpredseda Národnej rady, vážený pán navrhovateľ, spravodajca, kolegyne, kolegovia, predkladám pozmeňujúci návrh, ktorý jednoznačne určí niektoré neurčité a vágne definované pojmy v súčasne platnom zákone a v druhom bode posúvam mojím návrhom účinnosť jednej časti, aby bola v súlade s účinnosťou, ktorá už bola posunutá, celého zákonu. Prednesiem pozmeňujúci návrh.
Čiže pozmeňujúci návrh poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Ľubomíra Vážneho k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, tlač 224.
1. V čl. I sa za bod 34 vkladá nový bod 35, ktorý znie:
„35. § 48 vrátane nadpisu znie:
„§ 48
Vysvetlenie
(1) Verejný obstarávateľ a obstarávateľ bezodkladne poskytnú vysvetlenie informácií potrebných na vypracovanie ponuky, návrhu a na preukázanie splnenia podmienok účasti všetkým záujemcom, ktorí sú im známi,
a) najneskôr však šesť dní pred uplynutím lehoty na predkladanie ponúk alebo lehoty na predloženie dokladov preukazujúcich splnenie podmienok účasti za predpokladu, že o vysvetlenie záujemca požiada minimálne osem dní pred uplynutím lehoty na predkladanie ponúk alebo lehoty na predloženie dokladov preukazujúcich splnenie podmienok účasti,
b) najneskôr však štyri dni pred uplynutím lehoty na predkladanie ponúk alebo lehoty na predloženie dokladov preukazujúcich splnenie podmienok účasti v prípade, ak sa použije zrýchlený postup z dôvodu naliehavej udalosti za predpokladu, že o vysvetlenie záujemca požiada minimálne šesť dní pred uplynutím lehoty na predkladanie ponúk alebo lehoty na predloženie dokladov preukazujúcich splnenie podmienok účasti.
(2) Ak žiadosť o vysvetlenie informácií potrebných na vypracovanie ponuky, návrhu a na preukázanie splnenia podmienok účasti je doručená včas podľa ods. 1 a verejný obstarávateľ a obstarávateľ neposkytne vysvetlenie do piatich dní od doručenia žiadosti, predĺži lehotu na predkladanie ponúk, lehotu na predloženie žiadosti o účasť alebo lehotu na predkladanie návrhov najmenej o toľko dní, o koľko presiahla doba od doručenia žiadosti do poskytnutia vysvetlenia päť dní.
(3) Ak o vysvetlenie informácií potrebných na vypracovanie ponuky, návrhu a na preukázanie splnenia podmienok účasti písomne požiada záujemca, verejný obstarávateľ a obstarávateľ poskytne vysvetlenie vrátane presného znenia žiadosti bez identifikácie tohto záujemcu"."
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Odôvodnenie: V odseku 1 sa namiesto, ako som už povedal, nejednoznačných pojmov „bezodkladne", alebo „dostatočne vopred", ktoré sú v súčasnom zákone, verejným obstarávateľom a obstarávateľom určujú jasné a striktné lehoty v procese vysvetľovania informácií potrebných na vypracovanie ponuky, čo má nespochybniteľne pozitívny vplyv na zrýchlenie procesu verejného obstarávania. V odseku 2 jednoznačným spôsobom stanovuje verejným obstarávateľom a obstarávateľom počet dní, o ktoré sú povinní predĺžiť lehotu na predkladanie ponúk v prípade neposkytnutia vysvetlenia dokumentov k verejnému obstarávaniu v zákonných lehotách. A odsek 3, zabraňuje zverejňovaniu obchodných mien záujemcov v procese vysvetľovania dokumentov k verejnému obstarávaniu a tak potenciálne zrušuje, a tak zabraňuje potenciálne k zrušeniu verejného obstarávania, ak by k takému pochybeniu prišlo.
Bod dva môjho pozmeňujúceho návrhu:
V čl. I bode 124 v nadpise § 191 sa slová „1. júla" nahrádzajú slovami „1. augusta".
Odôvodnenie: Ide o legislatívno-technickú úpravu, ktorá súvisí s posunom účinnosti zákona na 1. augusta 2024.
Skončil som znením pozmeňujúceho návrhu, zároveň žiadam hlasovať o bodoch 1 a 2 môjho pozmeňujúceho návrhu v zmysle § 37 ods. 3 rokovacieho poriadku oddelene.
Ďakujem za pozornosť.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

19.6.2024 o 11:15 hod.

Ing.

Ľubomír Vážny

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 11:20

Peter Stachura
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predsedajúci, vážený pán minister, vážené kolegyne, vážení kolegovia, dovoľte mi k tomuto zákonu, novele zákona o verejnom obstarávaní, upozorniť na jednu závažnú skutočnosť a na konci by som predniesol takisto pozmeňujúci návrh.
Po veľkej novele zákona o verejnom obstarávaní v roku 2022, to bol koniec marca ´22, pán Holý predložil novelu zákona, ktorá upravovala mnohé podmienky verejného obstarávania a okrem iného spôsobila to, že predovšetkým v oblasti zdravotníctva je tu nepomer medzi tým, ako obstarávajú štátni, štátne nemocnice či už tovary alebo služby, alebo aj stavebné práce, a nepomer, ako obstarávajú verejne súkromná, súkromné nemocnice. Tento, tento nesúlad je spôsobený práve tým, že došlo ku zmene jedného paragrafu, ten bol vypustený a tá situácia konkrétne vyzerá teraz tak, že ak chce štátna nemocnica vysúťažiť magnetickú rezonanciu za povedzme dva milióny eur a nie sú to jej peniaze, teda, teda ak je to štátna nemocnica, tak má napríklad peniaze z eurofondov, ktoré boli napríklad v nejakom období k dispozícii a potrebuje na to pomerne dlhú dobu, aby zabezpečila, alebo teda podľa litery zákona všetky náležitosti verejného obstarávania splnila, niekedy to trvá skutočne niekoľko mesiacov.
Situácia po tejto novele pána Holého z roku ´22 pre súkromného poskytovateľa zdravotnej starostlivosti vyzerá úplne inak, stačí mu urobiť, stačí mu robiť tri ponuky, teda nejakú, na trhu nájsť tri ponuky a potom sa rozhodne pre jednu z nich, nemusí ich dokonca ani zverejniť, to znamená, je výrazne zvýhodňovaný oproti štátnym nemocničným zariadeniam. A tento, tento nepomer je veľmi závažná vec, pretože nejde teda len o eurofondy, ale ide aj o plán obnovy, to znamená zdroje, ktoré prichádzajú, a tu vidím zjavne zvýhodňovanie teda tých súkromných poskytovateľov ústavnej zdravotnej starostlivosti oproti štátnym. Myslím si, a je to aj názor Kresťanskodemokratického hnutia, že my sme za to, aby sa zákon o verejnom obstarávaní zjednodušil, aby sme mali to verejné obstarávanie jednoduchšie, aby sa rýchlejšie dostávali aj nemocnice ku svojim produktom, službám, stavebným prácam, ale na druhej strane musí tu platiť nejaká elementárna slušnosť, musí tu platiť rovnosť šancí a musí tu platiť to, že tie, tie možnosti sú pre všetkých rovnaké.
Ešte by som chcel upozorniť na to, že táto situácia spôsobuje aj to, že kým štátne napríklad nemocnice obstarávajú podľa zákona veľmi dlho, niekedy nestihnú do termínu, ktorý je stanovený, obstarať či už produkt, službu alebo stavebné práce a tie peniaze, ktoré teda ony nestihnú vyčerpať, sa vracajú späť a potom sa môže o nich znovu súťažiť a opäť môžu vyhrať súkromné spoločnosti, ktoré už dávno, dávno majú vybraté či už MR-ko, alebo nejaké iné služby.
Čiže chcem, ctené kolegyne, kolegovia, vás upozorniť na tento problém, o tomto som rozprával aj s hnutím SLOVENSKO, ďakujem za podporu, že nám dali podpisy na tento pozmeňujúci návrh, sami si uvedomujú, že táto vec nie je v poriadku a potrebuje zmenu a pevne verím, že tento pozmeňujúci návrh nájde podporu aj v koalícii, resp. že si tento návrh osvojíte.
Ak dovolíte, prednesiem teraz znenie pozmeňujúceho návrhu.
Pozmeňujúci návrh poslanca... (rečníkovi sa vypol mikrofón) a už ide, pozmeňujúci návrh poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Petra Stachuru k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 343/2015 Z. z o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení neskorých (správne niektorých, pozn. red.) zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, tlač 224.
V čl. I sa za bod 17 vkladá nový bod 18, ktorý znie:
„18. § 8 sa nahrádza novým znením § 18, § 8, pardon, § 8, ktorý znie:
„§ 8
(1) Ak verejný obstarávateľ poskytne osobe, ktorá nie je verejný obstarávateľ ani obstarávateľ, viac ako 50 % finančných prostriedkov na dodanie tovaru, na uskutočnenie stavebných prác a na poskytnutie služieb, je táto osoba povinná postupovať
a) ako tento verejný obstarávateľ, ak predpokladaná hodnota zákazky sa rovná alebo je vyššia ako finančný limit podľa § 5 ods. 2 ustanovený pre tohto verejného obstarávateľa,
b) podľa § 110, ak predpokladaná hodnota zákazky je nižšia ako finančný limit podľa § 5 ods. 2 a súčasne sa rovná alebo je vyššia ako
1. 130 000 eur, ak ide o zákazku na dodanie tovaru okrem potravín a zákazku na poskytnutie služby okrem služby uvedenej v prílohe č.1 ,
2. 325 000 eur, ak ide o zákazku na uskutočnenie stavebných prác,
3. 715 000 eur, ak ide o zákazku na poskytnutie služby uvedenej v prílohe č. 1,
c) podľa § 108, ak ide o
1. zákazku na dodanie tovaru okrem potravín, zákazku na poskytnutie služby alebo o zákazku na uskutočnenie stavebných prác, ktorej predpokladaná hodnota je nižšia ako finančný limit podľa písm. b) prvého až tretieho bodu a súčasne sa rovná alebo je vyššia ako 50 000 eur,
2. zákazku na dodanie tovaru, ktorým sú potraviny a ktorej predpokladaná hodnota je nižšia ako finančný limit podľa § 5 ods. 2 a súčasne sa rovná alebo je vyššia ako 50 000 eur.
(2) Povinnosť podľa odseku 1 sa nevzťahuje na osobu, ktorá nie je verejný obstarávateľ ani obstarávateľ a
a) ktorá získala finančné prostriedky v rámci opatrení spoločnej organizácie poľnohospodárskych trhov28) alebo finančné prostriedky určené na podporu rozvoja vidieka, poľnohospodárskej prvovýroby, potravinárstva, lesného a rybného hospodárstva podľa osobitných predpisov;29) to neplatí, ak ide o zákazku na uskutočnenie stavebných prác alebo zákazku na poskytnutie služby, ktorá súvisí s týmito stavebnými prácami, ktorej predpokladaná hodnota je vyššia ako finančný limit podľa § 5 ods. 2 a na ktorú verejný obstarávateľ poskytne viac ako 50 % finančných prostriedkov,
b) ktorej boli poskytnuté finančné prostriedky určené na tvorbu, vývoj, prípravu realizácie, výrobu, postprodukciu, distribúciu, prezentáciu, propagáciu a iné šírenie audiovizuálneho diela, ak je táto osoba zapísaná v zozname osôb pôsobiacich v audiovízii podľa osobitného predpisu;29a) to neplatí, ak ide o zákazku na uskutočnenie stavebných prác alebo zákazku na poskytnutie služby, ktorá súvisí s týmito stavebnými prácami, ktorej predpokladaná hodnota je vyššia ako finančný limit podľa § 5 ods. 2 a na ktorú verejný obstarávateľ poskytne viac ako 50 % finančných prostriedkov.
(3) Ak verejný obstarávateľ poskytne obstarávateľovi finančné prostriedky na dodanie tovaru, na uskutočnenie stavebných prác alebo na poskytnutie služieb, ktoré súvisia s činnosťou podľa § 9 ods. 3 až 9 a ktorých predpokladaná hodnota je nižšia ako finančný limit ustanovený pre zadávanie nadlimitných zákaziek obstarávateľom, alebo ide o tovary, stavebné práce alebo služby, ktoré nesúvisia s činnosťou podľa § 9 ods. 3 až 9, je obstarávateľ povinný postupovať ako tento verejný obstarávateľ podľa tohto zákona."."
Poznámka k odkazu 28 znie:
28) Napríklad nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 1305/2013 zo 17. decembra 2013 o podpore rozvoja vidieka prostredníctvom Európskeho poľnohospodárskeho fondu pre rozvoj vidieka (EPFRV) a o zrušení nariadenia Rady (ES) č. 1698/2005 (Ú. v. EÚ L 347, 20.12.2013) v platnom znení, nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 1308/2013 zo
17. decembra 2013, ktorým sa vytvára spoločná organizácia trhov s poľnohospodárskymi výrobkami a ktorým sa zrušujú nariadenia Rady (EHS) č. 922/72, (EHS) č. 234/79, (ES) č. 1037/2001 a (ES) č. 1234/2007 (Ú. v. EÚ L 347, 20. 12. 2013) v platnom znení.
Poznámka k odkazu 29 znie:
29) Napríklad nariadenie Európskej únie č. 1305/2013 v platnom znení, nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 508/2014 z 15. mája 2014 o Európskom námornom a rybárskom fonde, ktorým sa zrušujú nariadenia Rady (ES) č. 2328/2003, (ES) č. 861/2006, (ES) č. 1198/2006 a (ES) č.791/2007 a nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 1255/2011 (Ú. v. EÚ L 149, 20.5.2014) v platnom znení.
Poznámka k odkazu 29a znie:
29a) § 6 zákona č. 40/2015 Z z. o audiovízii a o zmene doplnení niektorých zákonov.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Odôvodnenie:
Zmyslom predloženého pozmeňovacieho návrhu je návrat do legislatívneho stavu pôvodného § 8 tohto zákona platného pred veľkou novelou zákona o verejnom obstarávaní z roku 2022. Veľkou novelou zákona o verejnom obstarávaní z 31. marca 2022 sa zásadným spôsobom upravilo postavenie súkromných subjektov, ktoré boli touto novelou postavené mimo povinnosti obstarávať podľa pravidiel zákona o verejnom obstarávaní. V dôvodovej správe sa to zdôvodňovalo zjednotením s európskou legislatívou, konkrétne s č. 13 smernice Európskeho parlamentu a Rady 2014/24 Európskej únie o verejnom obstarávaní. Faktom ale bolo, že eminentný záujem o transponovanie tohto ustanovenia do našej legislatívy mali najmä majitelia súkromných poskytovateľov zdravotnej starostlivosti, ide hlavne o oblasť čerpania európskych fondov, keďže tu im dovtedy takáto povinnosť vznikala.
Po novele zákona a tohto ustanovenia je dodnes situácia taká, že štátna nemocnica čerpajúca finančné prostriedky z fondov Európskej únie a štátu a súkromná nemocnica majú v podstatnej miere rozdielne povinnosti pri obstarávaní napríklad zdravotníckej techniky. Kým štátna, resp. župná nemocnica musí obstarávať napríklad magnetickú rezonanciu v zmysle zákona o verejnom obstarávaní, čo v praxi trvá bežne aj rok, súkromná nemocnica tým, že nemusí uplatňovať postupy zákona o verejnom obstarávaní, jednoduchým prieskumom trhu, bez akejkoľvek transparentnosti a zverejnenia výzvy si vie doslova za týždeň zakúpiť magnetickú rezonanciu z rovnakých európskych a štátnych peňazí.
Táto úprava mala veľký dosah už aktuálne pri ukončovaní programového obdobia medzi rokmi 2014 – 2020, kedy takto zvýhodnený súkromný sektor v zdravotnej starostlivosti jednoducho dokázal ukončiť svoje projekty a vyčerpať finančné prostriedky a medzi subjektami, ktoré to nestihli, sú práve kvôli zdĺhavosti zadávania zákaziek výhradne štátne nemocnice. Ešte väčší dosah predpokladáme v novom programovom období a hlavne pri čerpaní zdrojov z plánu obnovy, kde je alokovaný ešte väčší rozpočet.
Skončil som pozmeňujúci návrh.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

19.6.2024 o 11:20 hod.

MUDr, Dr. med. MBA

Peter Stachura

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:33

Marek Krajčí
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo.
No to je neuveriteľné, čo súkromníci dokážu prepašovať do zákonov a akým spôsobom sa dokážu zvýhodňovať. Opäť hovoríme, ide o peniaze z európskych fondov, z plánu obnovy, teda o štátne, verejné zdroje a súkromníci si dokážu do zákona prepašovať to, že nemusia verejne obstarávať. A štát musí. A v tomto prípade tu nejde len o nemocnice, lebo toto je naozaj účelovo zrealizovaná zmena v prospech súkromníkov, ale už dlhodobo platí tento úzus v prípade poisťovní. Pritom poisťovne spravujú verejné zdroje, ale ony obstarávať nemusia a Všeobecná zdravotná poisťovňa obstarávať tovary a služby musí. Zoberte si, aká je potom súťaž tu? Nakoniec všetci zástancovia tej Zajacovej reformy hovoria o trhu, o súťaži, ale pritom úplne evidentne vidíme, že súťaž je totálne deformovaná v prospech súkromného sektoru účelovými zmenami v zákone.
A toto isté sa napríklad deje pri prepoisťovacej kampani. Zoberte si, súkromníci si ju nastavia bez toho, aby museli obstarávať veci, celý marketing, Všeobecná zdravotná poisťovňa potrebuje niekoľko mesiacov, aby sa dokázala prispôsobiť trhu a zvoliť správnu stratégiu teda a musí obstarávať tovary a služby. A toto isté je teraz v prípade nemocníc.
Ja verím, že zákonodarci v tejto snemovni chápu, že im ide o zdravotníctvo, rozumejú, že takýmto, takéto nerovnaké zaobchádzanie výrazne zvýhodňuje tých, ktorí potom účelovo zneužívajú takéto postavenie, a potom to ničí štátne zdravotníctvo.
Verím, že podporíme tento návrh Petra Stachuru.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

19.6.2024 o 11:33 hod.

MUDr.

Marek Krajčí

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:35

Jozef Pročko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne.
Poslanci koalície pri poslaneckom sľube sľubovali, že budú chrániť záujmy občanov, verejné záujmy. Musím povedať, že toto je záujem súkromných firiem. Všetci dobre vieme, kto vlastní zdravotnícke súkromné firmy, všetci dobre vieme, komu sú vďační vládni predstavitelia, ale všetci dobre vieme, že tá spravodlivosť je naozaj spravodlivá. Nie tá, čo tu predvádza táto vládna koalícia, na ktorú sa hrá, a je mi veľmi ľúto, že poslanci vládnej koalície podporia zákon, v ktorom ideme v ústrety súkromným firmám, ktoré nemusia, nemusia verejne obstarávať. Je to, je to proti akejkoľvek ľudskej, zdravej, intelektom podporenej povahe, je toto obludné, hyenistické a toto poslanci vládnej koalície idú robiť. Verejné obstarávanie súkromných firiem nemusí byť, súkromných zdravotníckych firiem, a sú zvýhodnené. Opakujem, všetci vieme prečo.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

19.6.2024 o 11:35 hod.

Mgr.

Jozef Pročko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:37

Peter Stachura
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem kolegom za podporné stanovisko. Ja som chcel povedať ešte tiež dôležitú vec, že práve toto je dôkaz toho, ako nebezpečné je meniť legislatívu v skrátenom legislatívnom konaní rôznymi prílepkami, keď prichádzajú nejaké pozmeňováky, ktoré naozaj zásadne môžu zasiahnuť do systému. Tu vidíme jeden z takýchto príkladov. Myslím si, že ani, ani kolegovia, ktorí to podporili, si neuvedomili, že takéto niečo vlastne v minulej, v minulej snemovni prešlo aj cez nich, pretože sú to veci, to je obludné, koľko vecí Národná rada vlastne teraz prijíma, v akom skrátenom legislatívnom konaní tu v takom rýchlom tempe prijímame zákony a takýmto spôsobom môžeme naozaj prehliadnuť niektoré veci a myslím si, že, ruku na srdce, každej, každej koalícii sa to môže stať, či už tejto, alebo predošlej, že jednoducho prejdú pozmeňováky, nejaké novely, ktoré si nikto len rýchlo nevšimne, a už to bolo veľmi šikovne pripravené a potom sa z toho profituje dlhú dobu.
Takže ja chcem apelovať na nás všetkých, ako dávajme si na tieto veci pozor, to nie je sranda, prečo tu hovoríme, že tie zákony sa majú prijímať v riadnom, v riadnom konaní, pretože naozaj potom tá šanca chýb alebo vecí je výrazne nižšia. Ja nie som expert na verejné obstarávanie, mne to trvalo tiež veľmi dlho, kým som pochopil, kde je, kde je, kde je problém, je to napísané naozaj tak, že tomu rozumie možno skutočne len človek, ktorý sa verejnému obstarávaniu rozumie, ale som presvedčený o tom, že to bol zámer, že to bol zámer aj z dôvodu toho, že v tom zákone sa potom náhle ocitlo päť miliónov eur na stavebné práce. A zhodou okolností plán obnovy, ktorý ešte potom upravil pán Lengvarský, hovoril o malých zákazkách do päť miliónov z plánu obnovy. Čiže toto sú evidentne veci, ktoré boli pripravené, a mňa aj, mňa veľmi mrzia, dúfam... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

19.6.2024 o 11:37 hod.

MUDr, Dr. med. MBA

Peter Stachura

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 11:39

Richard Raši
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne.
Ešte raz ďakujem pekne všetkým vystupujúcim aj za pozmeňujúce návrhy, ktoré tu odzneli aj z teda od niektorých, stihli ste komunikovať aj s našimi odbornými útvarmi, ktoré sú tu. Začnem možno od konca.
To, čo tu bolo teraz vyčítané, to sa naozaj dostalo do zákona v roku 2022, hej? Ja som o tom tiež nevedel. Mrzí ma, že sme to nevychytili v medzirezortnom pripomienkovom konaní, lebo sme to mohli elegantne urobiť, lebo tie návrhy, ktoré sú predkladané, aj ktoré dal pán poslanec Hajko, ktoré dal pán poslanec Hargaš, ktoré dala poslankyňa Remišová, v niektorých statiach, a čo komentoval pán poslanec Dostál, v niektorých častiach idú proti sebe, hej? Na jednej strane je tu limit 50-tisíc, ktorý bol 10-tisíc, kde nám pani Remišová vyčíta jeho výšku, aj pán Dostál, na druhej strane prišlo Progresívne Slovensko s navýšením na 80-tisíc.
Čiže ja chcem povedať, že naozaj tento zákon predkladám rád, hovorím aj druhú vec, že k tomuto zákonu sa určite ešte vrátime, pretože sú návrhy, aj ktoré priniesol pán poslanec Vážny. Priniesol dva návrhy, jeden je v poriadku, s ním súhlasíme, druhý si potrebujeme dodiskutovať, aby sme neurobili právne, práve spomalenie niektorých procesov. Čiže my sa k tomu zákonu chceme vrátiť a chceme sa vrátiť k nemu aj preto, lebo prax ukáže, ako bude používaný. My naozaj dávame dôveru starostom a primátorom, som to hovoril aj médiám a verím, že prax ukáže, že sme urobili dobrý krok. A potom máme mnohé praktické alebo aplikačné problémy, ktoré vznikli, z ktorých je mnoho v tých 64 pozmeňujúcich návrhoch, ktoré prešli v jednom balíku vo výbore, vyriešených a mnohé možno ešte aj prejdú a budú reagovať aj na aktuálne prebiehajúce alebo v budúcnosti prebiehajúce verejné obstarávania.
Čiže súhlasím s vami, pán poslanec, že to, čo ste kritizovali, bolo v roku 2022 v skrátenom legislatívnom konaní, nevšimol si to zjavne nikto, lebo keby si to všimol pán poslanec Krajčí, tak asi by reagoval a kričal každý, nevšimol si to nikto. Ja som sa to dozvedel dnes, ale máme na to jednoduchý dôvod, lebo keď to obstarávanie nemusí, nemusí byť v tých zákazkách do piatich miliónov u súkromných nemocníc, tak si to vieme teraz skontrolovať, ktoré budú úspešné, kto to vyhral a za akú cenu. Vieme to urobiť, hej? Nevieme s tým urobiť spätne nič, ale keď, keď zistíme, ja nemám problém s tým, aby keď niekto obstaráva, teda takto, európske fondy idú vlastným životom, to aj súkromné nemocnice obstarávať musia, hej? Cudzie európske peniaze, môžu vám byť hocijaký súkromný subjekt, obstarávať musí. Hej, to sa týka aj súkromných firiem, ktoré čerpajú peniaze z ministerstva hospodárstva, musia obstarávať. Takže ja sa kľudne vrátim k tomu, lebo naozaj tá argumentácia býva, áno, pracujú vo väčšine s prostriedkami z verejného zdravotného poistenia, majú tam aj súkromné zdroje, niekedy je možno komplikované zistiť, ktorý je zdroj súkromný a na čo je použitý štátny, však oni sú takisto chytrí, ako aj my, ale nie je problém, keď budeme vedieť, že sa niečo obstaráva zo zdrojov verejných, z európskych automaticky, aby to bolo niekde zachytené, aby sa tak robilo.
Čo sa týka plánu obnovy, tam zrejme už sa spätne vrátiť nevieme, lebo pokiaľ mám informácie, tak zrejme väčšina tých peňazí v týchto menších projektov už bolo vyhodnotených, ale vieme sa pozrieť aj za akú cenu a aj kto to robil, aj takisto aj u poisťovní.
Takže ja som rád, že táto debata prebehla, niektoré pozmeňováky prejdú, niektoré neprejdú, ale ja toto beriem ako za základ novej etapy vo verejnom obstarávaní, pretože tento zákon sme my aj robili aj konzultovali aj s Úradom pre verejné obstarávanie, boli sme štyrikrát na konzultáciách aj v Bruseli, preto niektoré podmienky, ktoré budú v zákone a budú sa týkať európskych peňazí, budú upravené trochu inak v metodických príručkách. Preto to, čo tu bolo kritizované, zvýšený bezpečnostný záujem, ktoré má možnosť vyhlásiť napríklad ministerstvo vnútra, bude upravené metodikou, ktorú pripravíme spolu s ÚVO. Takisto to odkonzultujeme s Komisiou, aby sa nám nestalo, aby sme mali istotu, že tento zákon, tento zvýšený bezpečnostný záujem sa použije len vtedy, keď sa použiť dá.
Čiže ja som naozaj otvorený aj tomu, aby sme ten zákon potom ešte vyprecizovali, ale som veľmi rád, že nám prejde a bude tento zákon platný a, ako som už povedal, život ukáže, či sme urobili správne a tá dôvera bude využitá na prospech investícií v našich regiónoch, v našich mestách a obciach a keby sa stal problém, tak k tomu zákonu sa naozaj vieme na každej schôdzi vrátiť a to, čo bude problém vylepšiť, ale berme to ako prvý ústretový krok naozaj k našim primátorom, starostom.
Ja som si pozeral, však my na tých stretnutiach, ktoré, na ktoré chodíme s Michalom Kaliňákom, máme aj starostov a primátorov, aj z KDH, však vás je veľa z hľadiska politických alebo z hľadiska nominantov starostov. Najprv sú nezávislí, potom sú naši, SMER a vy, hej, čiže to je masa ľudí, a my máme od vašich starostov z KDH len pozitívne pocity k tomuto zákonu a všetci to odsúhlasujú, lebo to brzdí ich. Ale je to zákon, ktorý sa týka všetkých a ja verím, že prinášame naozaj jednu novú pozitívnu éru do obstarávania a všetky chyby, ktoré sa udiali aj v minulosti alebo ktoré ukáže aplikačná prax, môžeme naozaj vychytávať. Nie sme v žiadnom časovom strese aj z hľadiska eurofondov, sme v polke programového obdobia, čerpať sa začína až teraz, čiže naozaj máme čas, aj keď vzniknú nejaké aplikačné problémy, alebo ešte niečo nájdeme, to celé upravovať.
Takže ešte raz vám veľmi pekne ďakujem všetkým, keby ste ešte niekto chceli odborne, ešte tu mám svoj odborný tím na balkóne, keby ste si chceli nejaké odborné alebo časti tohto zákona prebrať, a teším sa teda na ďalšiu spoluprácu.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

19.6.2024 o 11:39 hod.

MUDr. PhD., MPH

Richard Raši

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 11:45

Igor Šimko
Skontrolovaný text
Ďakujem pekne. Rozprava prebehla štandardne, budeme o tomto návrhu hlasovať o sedemnástej.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

19.6.2024 o 11:45 hod.

Ing. PhD. MBA

Igor Šimko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 11:46

Richard Raši
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Príjemné dopoludnie ešte prajem teda ešte raz.
Je to zákon, ktorého jediným cieľom je posunúť lehotu účinnosti, ktoré sa týkajú, ktoré by mali zjednodušiť výkon zaručenej konverzie pre osoby, ktoré zaručenú konverziu vykonávajú a ktorých výsledkom má byť posilnenie dôveryhodnosti výstupov zo zaručenej konverzie.
Je to zákon, ktorý nemá vplyv ani na rozpočet verejnej správy, ani na verejné výdavky, ani sociálne vplyvy, ani životné prostredie, a tým návrhom je to, aby sa tá účinnosť posunula na 1. október 2026, aby teda tá zaručená konverzia, keď už bude v zákone ustanovená, aby bola aj technicky v súlade aj so všetkými požiadavkami, ktoré na ňu dávame. Takže je to zákon technického charakteru, ktorý hovorí len o posune účinnosti zaručenej konverzie.
Ďakujem pekne, pán predsedajúci, skončil som.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

19.6.2024 o 11:46 hod.

MUDr. PhD., MPH

Richard Raši

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video