19. schôdza
Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge
Ďakujem pekne.
Vážený pán predsedajúci, vážení kolegovia, dneska doobeda máme viacero zákonov z mojej dielne, takže dovolím si predstaviť prvý zákon o opatreniach a oprávneniach v oblasti kryptoaktív.
Cieľom návrhu zákona je implementácia niektorých ustanovení nariadenia Európskeho parlamentu a Rady Európskej únie o trhoch s kryptoaktívami. Toto nariadenie upravuje ponuku kryptoaktív verejnosti, informovanie a ochranu klientov, stanovuje aj osobitné pravidlá pre kryptoaktíva a s nimi súvisiace služby a činnosti. Emitenti niektorých kryptoaktív a poskytovatelia služieb kryptoaktív budú po novom licencovaní Národnou bankou Slovenska. Upravujú sa právomoci a pôsobnosti Národnej banky Slovenska, napríklad vykonávať dohľad nad trhom s kryptoaktívami, udeľovať licencie, udeľovať sankcie, zakazovať alebo obmedzovať predaj a distribúciu kryptoaktív z dôvodu investorov, blokovať webové stránky, ktoré poškodzujú záujmy klientov, kontrolovať odborné znalosti a pôsobnosti osôb poskytujúcich poradenstvo v oblasti kryptoaktív. Súčasťou návrhu zákona sú aj novely ďalších zákonov súvisiacich s týmto nariadením, úpravy spresňujúce transpozíciu smerníc a úpravy vyplývajúce z aplikačnej praxe v oblasti bankovníctva, platobných služieb ako napríklad schvaľovanie osoby zabezpečujúcej plnenie úloh v oblasti AML v banke, zníženie výšky základného imania pre poskytovateľov platobných služieb v obmedzenom rozsahu.
Ďakujem za pozornosť a chcem vás poprosiť o podporu tohto návrhu zákona.
Rozpracované
Vystúpenia
18:39
Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:39
Peter KalivodaPán kolega Krúpa, no ja som teda len otváral oči, keď som, keď som vás počúval, a zdalo sa mi, ako keby vy ste tu posledné roky vôbec neboli, nefungovali, neexistovali a neboli súčasťou tej koalície, ktorá tu posledné tri roky humpľovala to Slovensko. Ja neviem, hovoríte, ako si policajti lepia, lepia papiere na okná, aby na nich nesvietilo slnko. Je to hrozné, ale nelepili si ich, keď ste boli vy vo...
Pán kolega Krúpa, no ja som teda len otváral oči, keď som, keď som vás počúval, a zdalo sa mi, ako keby vy ste tu posledné roky vôbec neboli, nefungovali, neexistovali a neboli súčasťou tej koalície, ktorá tu posledné tri roky humpľovala to Slovensko. Ja neviem, hovoríte, ako si policajti lepia, lepia papiere na okná, aby na nich nesvietilo slnko. Je to hrozné, ale nelepili si ich, keď ste boli vy vo vládnej koalícii? Nelepili si ich vtedy, keď sa naši poslanci pokúšali aj pre tieto, aj pre mnohé iné zlyhania odvolať pána ministra vtedajšieho Mikulca a vy ste ho, myslím, zakaždým podržali. Neviem, koľko bolo tých odvolávaní, ale možno sedem, osem, deväť. Viem, že to bolo, bolo rekordné množstvo a vy aj celá vaša strana ste ho zakaždým podržali. Vtedy to bolo všetko v poriadku? Vtedy tieto problémy, ktoré dnes vyčítate nášmu pánovi ministrovi, neexistovali? Skúste sa nad tým možno zamyslieť a možno by potom ste mohli trošku inak formulovať vaše vystúpenie.
Ďakujem pekne.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
10.9.2024 o 18:39 hod.
Mgr.
Peter Kalivoda
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne, pán predsedajúci.
Pán kolega Krúpa, no ja som teda len otváral oči, keď som, keď som vás počúval, a zdalo sa mi, ako keby vy ste tu posledné roky vôbec neboli, nefungovali, neexistovali a neboli súčasťou tej koalície, ktorá tu posledné tri roky humpľovala to Slovensko. Ja neviem, hovoríte, ako si policajti lepia, lepia papiere na okná, aby na nich nesvietilo slnko. Je to hrozné, ale nelepili si ich, keď ste boli vy vo vládnej koalícii? Nelepili si ich vtedy, keď sa naši poslanci pokúšali aj pre tieto, aj pre mnohé iné zlyhania odvolať pána ministra vtedajšieho Mikulca a vy ste ho, myslím, zakaždým podržali. Neviem, koľko bolo tých odvolávaní, ale možno sedem, osem, deväť. Viem, že to bolo, bolo rekordné množstvo a vy aj celá vaša strana ste ho zakaždým podržali. Vtedy to bolo všetko v poriadku? Vtedy tieto problémy, ktoré dnes vyčítate nášmu pánovi ministrovi, neexistovali? Skúste sa nad tým možno zamyslieť a možno by potom ste mohli trošku inak formulovať vaše vystúpenie.
Ďakujem pekne.
Rozpracované
18:39
Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:39
Juraj KrúpaMyslím si, že obom sa pokúsim odpovedať naraz. Jeden ma kritizoval z jednej strany, druhý akože z druhej. Celkom zaujímavé. Ja som, samozrejme, upozornil práve na to, čo robí pán minister, vo viacerých mojich poznámkach a tou NAKA a tým rozbitím tej NAKA, znížením dôveryhodnosti polície a tie dopady, ktoré to má nielen na našu bezpečnosť, ale aj medzinárodné, som, samozrejme, myslel aj tým, že teda vyhnali aj tých slušných...
Myslím si, že obom sa pokúsim odpovedať naraz. Jeden ma kritizoval z jednej strany, druhý akože z druhej. Celkom zaujímavé. Ja som, samozrejme, upozornil práve na to, čo robí pán minister, vo viacerých mojich poznámkach a tou NAKA a tým rozbitím tej NAKA, znížením dôveryhodnosti polície a tie dopady, ktoré to má nielen na našu bezpečnosť, ale aj medzinárodné, som, samozrejme, myslel aj tým, že teda vyhnali aj tých slušných policajtov, to je samo sebou. Samozrejme, ale takisto som kritizoval ministra Šutaj Eštoka, že nepripravil žiadny koncepčný materiál, ako riešiť celkovú situáciu v polícii, ktorá je dlhodobejšia, ja si to uvedomujem pán Kalivoda, ja to veľmi dobre viem a vieme to všetci. Vieme všetci, aká tá situácia v polícii je, čiže ja tu nebudem vytvárať dojem, že toto je novovzniknutý problém. Tie problémy, ktoré sú a ktoré spôsobil minister Šutaj Eštok, sa práve týkajú dôveryhodnosti polície, NAKA, prenasledovania týchto čestných policajtov, to je všetko jasné. Ale máme tu dlhodobé problémy, ktoré sú neriešené. A od každého ministra, ako som aj sa vyjadroval v mojom vystúpení, očakávam, že príde s koncepčným materiálom, nejakým strategickým výhľadom, akým spôsobom to bude riešiť. Nedajú sa tie veci vyriešiť naraz, ale očakávam, že sa budú riešiť.
A ten rozdiel, pán Kalivoda, je ten oproti vašej koalícii, že síce ja som bol kritický voči pánovi Mikulcovi a ja som sa to nebál aj v rámci koalície, aj potom neskôr hovoriť, ale pán Mikulec mal aspoň toľko chochmesu, že chodil na tie branno-bezpečnostné výbory, ktoré som zvolával alebo ktoré zvolávala aj opozícia a my sme ich otvárali, a vždy sa tam postavil a bol ochotný o nich diskutovať. A toto je rozdiel oproti pánovi Šutaj Eštokovi a tejto koalícii. A zásadný.
Ďakujem.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
10.9.2024 o 18:39 hod.
PhDr.
Juraj Krúpa
Videokanál poslanca
Ďakujem.
Myslím si, že obom sa pokúsim odpovedať naraz. Jeden ma kritizoval z jednej strany, druhý akože z druhej. Celkom zaujímavé. Ja som, samozrejme, upozornil práve na to, čo robí pán minister, vo viacerých mojich poznámkach a tou NAKA a tým rozbitím tej NAKA, znížením dôveryhodnosti polície a tie dopady, ktoré to má nielen na našu bezpečnosť, ale aj medzinárodné, som, samozrejme, myslel aj tým, že teda vyhnali aj tých slušných policajtov, to je samo sebou. Samozrejme, ale takisto som kritizoval ministra Šutaj Eštoka, že nepripravil žiadny koncepčný materiál, ako riešiť celkovú situáciu v polícii, ktorá je dlhodobejšia, ja si to uvedomujem pán Kalivoda, ja to veľmi dobre viem a vieme to všetci. Vieme všetci, aká tá situácia v polícii je, čiže ja tu nebudem vytvárať dojem, že toto je novovzniknutý problém. Tie problémy, ktoré sú a ktoré spôsobil minister Šutaj Eštok, sa práve týkajú dôveryhodnosti polície, NAKA, prenasledovania týchto čestných policajtov, to je všetko jasné. Ale máme tu dlhodobé problémy, ktoré sú neriešené. A od každého ministra, ako som aj sa vyjadroval v mojom vystúpení, očakávam, že príde s koncepčným materiálom, nejakým strategickým výhľadom, akým spôsobom to bude riešiť. Nedajú sa tie veci vyriešiť naraz, ale očakávam, že sa budú riešiť.
A ten rozdiel, pán Kalivoda, je ten oproti vašej koalícii, že síce ja som bol kritický voči pánovi Mikulcovi a ja som sa to nebál aj v rámci koalície, aj potom neskôr hovoriť, ale pán Mikulec mal aspoň toľko chochmesu, že chodil na tie branno-bezpečnostné výbory, ktoré som zvolával alebo ktoré zvolávala aj opozícia a my sme ich otvárali, a vždy sa tam postavil a bol ochotný o nich diskutovať. A toto je rozdiel oproti pánovi Šutaj Eštokovi a tejto koalícii. A zásadný.
Ďakujem.
Rozpracované
18:39
Vystúpenie v rozprave 18:39
Roman MikulecO to viac, musím povedať jedným dychom, pán minister, že o tom viac ma mrzí, že tento návrh, s ktorým prichádzate do parlamentu ako s nejakým opatrením na stabilizáciu v tomto...
O to viac, musím povedať jedným dychom, pán minister, že o tom viac ma mrzí, že tento návrh, s ktorým prichádzate do parlamentu ako s nejakým opatrením na stabilizáciu v tomto prípade Policajného zboru, žiadnym spôsobom sa vôbec nedotýka ani hasičov, ani horských záchranárov. A častokrát používame tých hasičov, ako ich chválime, ako sa vieme o nich oprieť, ako sú oni systémový prvok v rámci integrovaného záchranného systému, ale ako keby sme potom na nich zabúdali pri takýchto opatreniach. Pretože aj oni sú ľudia, ktorí dlhodobo upozorňujú na mnohé nedostatky, a myslím si, že aj oni by si zaslúžili rovnako ako horskí záchranári, rovnako ako pracovníci okresných úradov a ďalší pracovníci štátnej alebo verejnej služby v rámci celého spektra činností aj v rámci integrovaného záchranného systému, aj oni by si zaslúžili tú pozornosť.
Dovoľte, aby som teda sa venoval vášmu návrhu, pán minister, opatrení, ktoré by mali slúžiť k stabilizácii Policajného zboru, ktoré by mali slúžiť k zvýšeniu atraktivity. A ja naozaj len spomeniem to, že vy ste, keď ste nastúpil do funkcie, tak vy ste veľmi často používali slovo "garantujem" a garantovali ste policajtom, že vy urobíte všetko pre to, aby ste im zvýšili platy. Pán minister, ale v tomto návrhu, ktorý tu predkladáte, nie je o zvýšení platov policajtov ani zmienka, ani slovo. Tie príspevky, ktoré sú tu obsiahnuté, tie nemajú so zvýšením platov absolútne nič spoločné. Sú to príspevky, ktoré nie sú platovou náležitosťou. Sú to príspevky, ktoré sú jednorazové, ktoré sú nesystémové, ktoré sú dokonca ani nie obligatórne pre všetkých policajtov, pretože ten policajt, ktorý bude chcieť napríklad ten stabilizačný príspevok, tak si bude musieť oňho požiadať, čo je v poriadku, okej, však chápem, ale nie je to pre všetkých policajtov. A toto je práve ten dôvod, ktorý ja vnímam, pretože naozaj sa stretávam s policajtami, píšu mi, hovoria a vysvetľujú, prečo toto opatrenie nevnímajú ako dostatočné na to, aby vyriešili tie dlhoročné problémy v Policajnom zbore.
Treba naozaj povedať, pretože odznievajú tu rôzne, aj vo faktických poznámkach rôzne, rôzne informácie a ja musím povedať, že kto nezažil riadenie ministerstva vnútra, s obťažnosťou vie, o čom hovorí, aký je to komplexný, zložitý systém a naozaj nie jednoduchý. A treba úprimne povedať, že naozaj mnohé z tých problémov, ako tu odznievajú, čo sa týka napríklad budov, podmienok policajtov, hasičov, horských záchranárov, to nie je vec ani posledného roka, ani posledných troch rokov, ale to sú problémy, ktoré sa, ktoré sa vlečú naozaj desiatky rokov. A ja len spomeniem, pán minister, že v roku 2020, keď som ja preberal rezort vnútra, tak len investičný dlh na budovách ministerstva vnútra, a teda policajných staniciach, hasičských, ale aj priestoroch horskej záchrannej služby tvoril 400 miliónov. Len investičný dlh, ktorý bol, ktorý bol proste dlhé roky absolútne neriešený. Ja viem, že ten investičný dlh, s ním sa určite teraz vysporiadavate aj vy a takýto investičný dlh sa nedá zmeniť za rok pri tých rozpočtových podmienkach, ktoré máme. Práve preto sme sa my snažili vyčerpať všetky možnosti v rámci čerpania eurofondov, rôznych operačných programov a nám sa to aj podarilo. Napríklad sa podarilo aj ako ministerstvu vnútra v čase, myslím, v roku 2021/2 sme boli prví, ktorí sme čerpali plán obnovy. Prvý rezort v rámci Slovenskej republiky, ktorý sme čerpali plán obnovy. A tie vozidlá, ktoré boli nakúpené z plánu obnovy, sú dnes vidieť. Občania Slovenskej republiky ich vidia. Policajti sa v nich vozia a sú radi. Každého jedného policajta, s ktorým sa stretnem a opýtam sa ho, či je spokojný s tým vozidlom, tak mi povedal áno. Verím, že sú aj určite individuality, ktoré možno povedia opak, ale vo všeobecnosti sú s tým spokojní.
Čerpali sme eurofondy na úpravu budov. Mnohé hasičské stanice sa nám podarilo opraviť po desiatkach rokov. Spomeniem hasičskú stanicu Dolný Kubín. Desať rokov nebola dostavaná hasičská stanica Dolný Kubín, my sme ju dostavali. Tí hasiči si to zaslúžia a zaslúži si to Dolný Kubín, zaslúžili si to ľudia, ktorí spadajú, občania Slovenskej republiky, ktorí spadajú do tej spádovej oblasti, kde im vedia pomôcť. A mohol by som takto menovať objekty Horskej záchrannej služby, a to, podotýkam pre vás všetkých, a teraz naozaj musím to povedať, boli krízové roky. My sme prišli do vlády s rukavicami na rukách, s rúškami na ústach a riešili sme naozaj to, akým spôsobom zachraňovať situáciu, ako zachraňovať občanov Slovenskej republiky. Potom okamžite prišla vojna na Ukrajine a tak ďalej a tak ďalej, energetická kríza. Takže v krízových rokoch, áno, objektívne. Nie všetko sa nám, samozrejme, podarilo, ale urobili sme naozaj veľmi veľa vecí v tom, aby sme pomohli či policajtom, hasičom, alebo horským záchranárom.
A tí policajti dlhodobo vnímajú situáciu v Policajnom zbore, že nie je uspokojivá ako v zmysle, v zmysle nielen platových podmienok, o ktoré im naozaj išlo, a oni očakávali, že dôjde nejaký návrh na úpravu ich platov. O to viac, že v roku 2022, ´23, pardon, keď sme odchádzali z vlády, bol pripravený návrh na úpravu tarifných platov. Nie príspevkov.
A ja spomeniem, pán minister, a skúste si to dať potom preveriť, aj analýza ministerstva financií, Útvaru hodnoty za peniaze, ktorá dokonca bola datovaná, myslím tá posledná, v júli 2023, hovorí presne o tom, že príplatky, a ja, ak dovolíte, ja to teraz sa budem snažiť odcitovať. Tá analýza hovorí, že problémom je nesystémovosť pri priznávaní príplatkov a príspevkov, čo negatívne pôsobí na policajtov a demotivačne a znižuje záujem o prácu v polícii. To isté hovorí táto analýza o príspevku na bývanie. Konkrétne k tomuto hovorí analýza, že nesystémovosť v tomto príplatku je v tom, že ju dostáva každý jeden policajt a nerieši príplatok za bývanie tie rozdiely, ktoré sú regionálne. Lebo viete veľmi dobre aj vy, že príplatok za bývanie, resp. bývanie v Bratislave alebo v Banskej Bystrici, Košiciach, je rozdiel ako možno v niektorých iných aglomeráciách alebo mestách po Slovensku, kde jednoducho ten príplatok na bývanie môže postačovať, ale v Bratislave nie. Toto je absolútne dlhoročný problém napríklad Krajského riaditeľstva Bratislava, kde jednoducho krajský riaditeľ má problém získať policajtov do Bratislavy, pretože pre nich nie je motivácia vôbec ani možno 100 eur naviac pri výplate. Pre nich je motivácia, či bude mať zabezpečené možno bývanie. Preto sme sa aj my jedno zo systémových riešení snažili napríklad aj v tomto pomôcť policajtom. Áno, zabezpečili sme, samozrejme nie všetkým, ale aspoň aký-taký počet bytov, ktoré boli dané k dispozícii krajskému riaditeľstvu, alebo teda vo všeobecnosti Prezídiu Policajného zboru tak, aby mohol niektorých policajtov v tej Bratislave zastabilizovať alebo im pomôcť začať v Bratislave policajnú kariéru. Takže to, čo som aj spomínal, že aj analýza Útvaru hodnoty za peniaze hovorí o tom, že tieto príspevky nie sú systémové.
Ja súhlasím s tým, že každé jedno euro, ktoré môžu policajti, hasiči, horskí záchranári dostať a okrem nich, samozrejme, by som bol rád, aby ich dostali všetci záchranári alebo všetky zložky integrovaného záchranného systému, aj ďalší pracovníci, tak okej, ale skúste sa, pán minister, zamyslieť nad tým, či tie peniaze, keď by sme to len zobrali, že tieto príspevky dostane možno, možno to bude platiť pre nejakých osemtisíc policajtov. Ak to bude 40 miliónov, ak to je päťtisíc príplatok stabilizačný alebo motivačný, akokoľvek to nazveme, tak skúste sa zamyslieť, či tých 40 miliónov sa nedá použiť iným systémovým opatrením. Naozaj to zmeniť konečne po dlhých rokoch, tie príplatky. Veď policajti majú dnes okrem tarifného platu vyše dvadsať príplatkov. Mnohí tí policajti, ak sa ich spýtate, tak oni ani netušia, ktoré tie príplatky majú, prečo ich majú a nevedia si ani vysvetliť mnohí, že napríklad sú dvaja kolegovia pracujúci v podstate na rovnakom pracovisku, bývajúci dokonca v rovnakej lokalite, ale každý má iný príplatok za bývanie. Toto im neviete vysvetliť tým policajtom, prečo to tak je, a práve preto sme aj my prišli s tou, s tým návrhom, ktorý sme naozaj pripravili a bolo to pripravené k použitiu, zmena tarifných platov tak, aby sa mnohé z týchto príplatkov pretransformovali do platov. Ten návrh bol pripravený tak, aby zohľadňoval napríklad aj reformu Policajného zboru, kde sme počítali s rapídnym znížením riadiacich funkcií, kde by len v rozpočtovej kapitole ministerstva vnútra týmto opatrením došlo k masívnemu, k masívnej úspore finančných prostriedkov a tým by sa dali financovať tie, to zvýšenie, alebo teda tá úprava tarifných platov. Samozrejme, s pomocou ďalšieho financovania zo štátneho rozpočtu alebo možno aj niektorých možností v rámci európskych peňazí by tie možnosti boli ešte väčšie.
Policajti citlivo vnímajú naozaj nielen finančné prostriedky na výplate, ale aj tie pracovné podmienky. Citlivo vnímajú, a to bola aj naša skúsenosť, tí noví policajti, ktorých teda vy chcete motivovať nejakým päťtisícovým príplatkom náborovým, naša skúsenosť bola, že nám sa hlásili v roku 2022, ´21 a ´22, pomerne veľké počty mladých ľudí do Policajného zboru, ale, bohužiaľ, pri systéme, ako bol nastavený vzdelávací systém, my sme nevedeli týchto ľudí prijať. Nevedeli sme tým ľuďom povedať, že počkajte rok, aby ste sa dostali do vzdelávacieho cyklu. Práve preto sme, pán minister, zmenili kurikulum na stredných školách policajných, aby boli tieto školy schopné urobiť dva behy v roku, teda aby boli schopné prijať oveľa viac policajtov a nemuseli títo mladí ľudia čakať. Naša iniciatíva bola, a to viete veľmi dobre, že to prešlo v parlamente v minulom období, že sme zmenili zákon tak, aby mohli policajti ísť do Policajného zboru v osemnástich rokoch. Práve preto, aby nemuseli čakať na 21 rokov, pretože tí mladí ľudia po skončení strednej školy, samozrejme, každý z nich chce sa uplatniť a keď už začnú niekde pracovať, ťažko odchádzajú potom k polícii. Aj toto opatrenie napriek tomu, že to trvalo len pár mesiacov, teda čo sme to mohli odsledovať nejakým spôsobom, tak sa začínalo prejavovať ako naozaj dobré opatrenie k tomu, aby prichádzalo do Policajného zboru viac ľudí.
Je nesmierne dôležité, pán minister, aby pri všetkých týchto opatreniach, akokoľvek vznikajú, bola komunikácia s tými, ktorých sa tie opatrenia týkajú. A ja naozaj sa obávam, a nieže obávam, ale naozaj mám tie informácie, že samotní policajti, a dokonca aj podľa medializovaných informácií, ich odborári, ktorí sú zastúpení, a viete veľmi dobre, že tých odborových organizácií v Policajnom zbore je viacero, že nie sú to len Odborový zväz polície, ale sú to aj ďalšie, myslím, dve odborové organizácie, ktoré zastrešujú ďalších policajtov, a mnohí z tých policajtov ani nie sú zastrešení v odborových organizáciách, napriek tomu, samozrejme, majú svoj názor na to, akým spôsobom tieto opatrenia, resp. tá stabilizácia alebo tie platy by mali vyzerať. A tie signály hovoria o tom, že tieto opatrenia, tak ako sú navrhnuté v tejto novele zákona 73, považujú, považuje väčšina policajtov za nesystémové, že jednoducho toto im nezabráni v tom, aby tí, ktorí už sa rozhodli odísť do výsluhového dôchodku alebo nad tým rozmýšľajú, pretože zvažujú valorizáciu 14 %, že teda to rozhodnutie urobia, a žiadnym spôsobom zatiaľ to nevyzerá, že to je nejaký motivačný faktor pre tých nových policajtov.
Je na každom jednom, na každej jednej porade vedenia ministerstva vnútra, pokiaľ som ja bol ministrom, sedel zástupca Odborového zväzu polície. Pri každom jednom rozhodnutí vedenia ministerstva tento zástupca bol a teda, samozrejme, to bolo schválené alebo neschválené aj v súlade s tým, čo presadzovali odborári. Nebola situácia napriek tomu, že polícia bola vyťažená obrovským spôsobom v rámci krízových opatrení, takisto hasiči, horskí záchranári, nebola situácia, že by policajti nosili čierne stužky práve preto, že by mali pocit, že ich požiadavky nie sú vypočuté, pretože aj tí samotní odborári sa na stretnutiach s policajtami sťažovali, že jednoducho nevedia presadiť tie požiadavky v rámci kolektívneho vyjednávania vyššieho stupňa. Toto je rozdiel. Každé jedno opatrenie, ktoré sme robili v rámci našej vlády, týkajúce sa zvyšovania alebo platov policajtov, alebo teda aj iných zamestnancov v štátnej správe, boli v súlade so sociálnymi partnermi a boli zakotvené v kolektívnych zmluvách vyššieho stupňa. Na základe toho potom, samozrejme, boli aj tie naše sľuby, keď to tak mám povedať, ktoré sme im vtedy dali, splnené.
Ale dnes tomu tak nie je. Odborári vyjadrujú nespokojnosť, že ich požiadavky neboli vypočuté. Ďalšia skupina policajtov vám adresuje nejaké, nejaké petície o tom, že jednoducho ten návrh týchto opatrení zatiaľ, tak ako ich mali možnosť oni, alebo mali ich odprezentované z vedenia ministerstva vnútra, jednoducho nie sú dostatočné.
Takže ja by som vás chcel poprosiť, pán minister, možno niekedy je lepšia cesta späť. Skúste sa zamyslieť nad tým, ako tie finančné prostriedky, ktoré možno máte alokované alebo počítate s tým, že ich dáte na takéto opatrenia, by sa dali využiť systémovo. O toto policajtom ide. A opakujem aj to, čo som povedal na začiatku, mrzí ma a v mene všetkých hasičov aj horských záchranárov hovorím, že aj oni sú súčasťou rezortu ministerstva vnútra a integrovaného záchranného systému a zaslúžia si aj oni, aby ste na nich mysleli pri akýchkoľvek stabilizačných alebo platových opatreniach do budúcna, pretože, a povedzme si to úprimne, to nie je len situácia v Policajnom zbore, ale aj hasiči. Ja mám informácie od hasičov z celého Slovenska, jednoducho odchádzajú a plánujú odchádzať a nie preto, že by mali alebo že by boli zrazu, teraz nespokojní s tým, aké majú platové podmienky. Tak ako tu odznelo, všetci z nás asi sme, naozaj máme skúsenosť, že tí hasiči alebo horskí záchranári a mnohí policajti sú srdciari a robia tú prácu práve preto, lebo ju milujú, tak ako záchranári zdravotnícki, ale jednoducho sa im nepáčia tie opatrenia ministerstva vnútra, vedenia, že sa dosadzujú do funkcií okresných, krajských riaditeľov funkcionári, ktorí nie sú kompetentní, ktorých nepovažujú za svojich lídrov.
Poviem príklad a nebudem menovať tú konkrétnu hasičskú stanicu, lebo nechcem im uškodiť, ale poviem konkrétny príklad, kde odišli piati záchranári, hasiči v najlepšom veku 24-25 rokov odslúžených, ktorí mali všetky možné certifikáty hasičské a mohli byť použiteľní a práve preto, lebo bol dosadený okresný riaditeľ s titulom magister histórie, ktorý absolútne nevie nič o hasičine, ktorý absolútne nič nevie o tom, akým spôsobom by týchto ľudí mal a mohol riadiť. Toto sú aj dôvody, prečo tí mnohí ľudia odchádzajú, nie všetko je len o peniazoch. Nie všetko je len o tom, že by boli nespokojní s platovými podmienkami, ale sú nespokojní s celkovou situáciou v rezorte. To, akým spôsobom sa s nimi komunikuje, akým spôsobom sa k nim dostávajú, resp. nedostávajú informácie, akým spôsobom sa menia funkcionári, ktorí potom od nich vyžadujú alebo nevyžadujú to, čo majú robiť.
Preto hovorím, pán minister, vy ste garantoval policajtom po nástupe, že im zvýšite platy. Vráťte sa k tomuto sľubu, ktorý ste im dal, a skúste tieto opatrenia pretransformovať do nejakého systémového riešenia, pretože my v žiadnom prípade, hovorím teraz za klub SLOVENSKO, nepodporíme toto opatrenie. Napriek tomu, že súhlasím s pánom Spišiakom, že ja im to prajem, ale ja prajem všetkým týmto ľuďom, ktorí robia v rámci ministerstva vnútra a integrovanom záchrannom systéme, systémové zmeny. A teraz je zbytočné si tu hovoriť, obviňovať jeden druhého, kto môže jeden alebo viac za to, či tu boli roky, alebo neboli roky, lebo toto sú naozaj desiatky rokov. Toto tu môžeme spomínať pani ministerku Sakovú, pána ministra Kaliňáka, čo tu urobili pre hasičov alebo policajtov. Ale ak nám záleží na tom, aby sme im pomohli, týmto ľuďom, tak sa bavme konštruktívne o tom, ako systémovo týmto ľuďom pomôcť.
Ďakujem pekne za pozornosť.
Vystúpenie v rozprave
10.9.2024 o 18:39 hod.
Ing.
Roman Mikulec
Videokanál poslanca
Vážený pán podpredseda, vážený pán minister, milé kolegyne, milí kolegovia, dovoľte, aby som aj ja sa pripojil k tomu, čo tu dnes odznelo, a vyjadril úprimnú sústrasť pozostalým po dobrovoľnom hasičovi, ktorý naozaj sa snažil čo najlepšie vykonávať svoju prácu.
O to viac, musím povedať jedným dychom, pán minister, že o tom viac ma mrzí, že tento návrh, s ktorým prichádzate do parlamentu ako s nejakým opatrením na stabilizáciu v tomto prípade Policajného zboru, žiadnym spôsobom sa vôbec nedotýka ani hasičov, ani horských záchranárov. A častokrát používame tých hasičov, ako ich chválime, ako sa vieme o nich oprieť, ako sú oni systémový prvok v rámci integrovaného záchranného systému, ale ako keby sme potom na nich zabúdali pri takýchto opatreniach. Pretože aj oni sú ľudia, ktorí dlhodobo upozorňujú na mnohé nedostatky, a myslím si, že aj oni by si zaslúžili rovnako ako horskí záchranári, rovnako ako pracovníci okresných úradov a ďalší pracovníci štátnej alebo verejnej služby v rámci celého spektra činností aj v rámci integrovaného záchranného systému, aj oni by si zaslúžili tú pozornosť.
Dovoľte, aby som teda sa venoval vášmu návrhu, pán minister, opatrení, ktoré by mali slúžiť k stabilizácii Policajného zboru, ktoré by mali slúžiť k zvýšeniu atraktivity. A ja naozaj len spomeniem to, že vy ste, keď ste nastúpil do funkcie, tak vy ste veľmi často používali slovo "garantujem" a garantovali ste policajtom, že vy urobíte všetko pre to, aby ste im zvýšili platy. Pán minister, ale v tomto návrhu, ktorý tu predkladáte, nie je o zvýšení platov policajtov ani zmienka, ani slovo. Tie príspevky, ktoré sú tu obsiahnuté, tie nemajú so zvýšením platov absolútne nič spoločné. Sú to príspevky, ktoré nie sú platovou náležitosťou. Sú to príspevky, ktoré sú jednorazové, ktoré sú nesystémové, ktoré sú dokonca ani nie obligatórne pre všetkých policajtov, pretože ten policajt, ktorý bude chcieť napríklad ten stabilizačný príspevok, tak si bude musieť oňho požiadať, čo je v poriadku, okej, však chápem, ale nie je to pre všetkých policajtov. A toto je práve ten dôvod, ktorý ja vnímam, pretože naozaj sa stretávam s policajtami, píšu mi, hovoria a vysvetľujú, prečo toto opatrenie nevnímajú ako dostatočné na to, aby vyriešili tie dlhoročné problémy v Policajnom zbore.
Treba naozaj povedať, pretože odznievajú tu rôzne, aj vo faktických poznámkach rôzne, rôzne informácie a ja musím povedať, že kto nezažil riadenie ministerstva vnútra, s obťažnosťou vie, o čom hovorí, aký je to komplexný, zložitý systém a naozaj nie jednoduchý. A treba úprimne povedať, že naozaj mnohé z tých problémov, ako tu odznievajú, čo sa týka napríklad budov, podmienok policajtov, hasičov, horských záchranárov, to nie je vec ani posledného roka, ani posledných troch rokov, ale to sú problémy, ktoré sa, ktoré sa vlečú naozaj desiatky rokov. A ja len spomeniem, pán minister, že v roku 2020, keď som ja preberal rezort vnútra, tak len investičný dlh na budovách ministerstva vnútra, a teda policajných staniciach, hasičských, ale aj priestoroch horskej záchrannej služby tvoril 400 miliónov. Len investičný dlh, ktorý bol, ktorý bol proste dlhé roky absolútne neriešený. Ja viem, že ten investičný dlh, s ním sa určite teraz vysporiadavate aj vy a takýto investičný dlh sa nedá zmeniť za rok pri tých rozpočtových podmienkach, ktoré máme. Práve preto sme sa my snažili vyčerpať všetky možnosti v rámci čerpania eurofondov, rôznych operačných programov a nám sa to aj podarilo. Napríklad sa podarilo aj ako ministerstvu vnútra v čase, myslím, v roku 2021/2 sme boli prví, ktorí sme čerpali plán obnovy. Prvý rezort v rámci Slovenskej republiky, ktorý sme čerpali plán obnovy. A tie vozidlá, ktoré boli nakúpené z plánu obnovy, sú dnes vidieť. Občania Slovenskej republiky ich vidia. Policajti sa v nich vozia a sú radi. Každého jedného policajta, s ktorým sa stretnem a opýtam sa ho, či je spokojný s tým vozidlom, tak mi povedal áno. Verím, že sú aj určite individuality, ktoré možno povedia opak, ale vo všeobecnosti sú s tým spokojní.
Čerpali sme eurofondy na úpravu budov. Mnohé hasičské stanice sa nám podarilo opraviť po desiatkach rokov. Spomeniem hasičskú stanicu Dolný Kubín. Desať rokov nebola dostavaná hasičská stanica Dolný Kubín, my sme ju dostavali. Tí hasiči si to zaslúžia a zaslúži si to Dolný Kubín, zaslúžili si to ľudia, ktorí spadajú, občania Slovenskej republiky, ktorí spadajú do tej spádovej oblasti, kde im vedia pomôcť. A mohol by som takto menovať objekty Horskej záchrannej služby, a to, podotýkam pre vás všetkých, a teraz naozaj musím to povedať, boli krízové roky. My sme prišli do vlády s rukavicami na rukách, s rúškami na ústach a riešili sme naozaj to, akým spôsobom zachraňovať situáciu, ako zachraňovať občanov Slovenskej republiky. Potom okamžite prišla vojna na Ukrajine a tak ďalej a tak ďalej, energetická kríza. Takže v krízových rokoch, áno, objektívne. Nie všetko sa nám, samozrejme, podarilo, ale urobili sme naozaj veľmi veľa vecí v tom, aby sme pomohli či policajtom, hasičom, alebo horským záchranárom.
A tí policajti dlhodobo vnímajú situáciu v Policajnom zbore, že nie je uspokojivá ako v zmysle, v zmysle nielen platových podmienok, o ktoré im naozaj išlo, a oni očakávali, že dôjde nejaký návrh na úpravu ich platov. O to viac, že v roku 2022, ´23, pardon, keď sme odchádzali z vlády, bol pripravený návrh na úpravu tarifných platov. Nie príspevkov.
A ja spomeniem, pán minister, a skúste si to dať potom preveriť, aj analýza ministerstva financií, Útvaru hodnoty za peniaze, ktorá dokonca bola datovaná, myslím tá posledná, v júli 2023, hovorí presne o tom, že príplatky, a ja, ak dovolíte, ja to teraz sa budem snažiť odcitovať. Tá analýza hovorí, že problémom je nesystémovosť pri priznávaní príplatkov a príspevkov, čo negatívne pôsobí na policajtov a demotivačne a znižuje záujem o prácu v polícii. To isté hovorí táto analýza o príspevku na bývanie. Konkrétne k tomuto hovorí analýza, že nesystémovosť v tomto príplatku je v tom, že ju dostáva každý jeden policajt a nerieši príplatok za bývanie tie rozdiely, ktoré sú regionálne. Lebo viete veľmi dobre aj vy, že príplatok za bývanie, resp. bývanie v Bratislave alebo v Banskej Bystrici, Košiciach, je rozdiel ako možno v niektorých iných aglomeráciách alebo mestách po Slovensku, kde jednoducho ten príplatok na bývanie môže postačovať, ale v Bratislave nie. Toto je absolútne dlhoročný problém napríklad Krajského riaditeľstva Bratislava, kde jednoducho krajský riaditeľ má problém získať policajtov do Bratislavy, pretože pre nich nie je motivácia vôbec ani možno 100 eur naviac pri výplate. Pre nich je motivácia, či bude mať zabezpečené možno bývanie. Preto sme sa aj my jedno zo systémových riešení snažili napríklad aj v tomto pomôcť policajtom. Áno, zabezpečili sme, samozrejme nie všetkým, ale aspoň aký-taký počet bytov, ktoré boli dané k dispozícii krajskému riaditeľstvu, alebo teda vo všeobecnosti Prezídiu Policajného zboru tak, aby mohol niektorých policajtov v tej Bratislave zastabilizovať alebo im pomôcť začať v Bratislave policajnú kariéru. Takže to, čo som aj spomínal, že aj analýza Útvaru hodnoty za peniaze hovorí o tom, že tieto príspevky nie sú systémové.
Ja súhlasím s tým, že každé jedno euro, ktoré môžu policajti, hasiči, horskí záchranári dostať a okrem nich, samozrejme, by som bol rád, aby ich dostali všetci záchranári alebo všetky zložky integrovaného záchranného systému, aj ďalší pracovníci, tak okej, ale skúste sa, pán minister, zamyslieť nad tým, či tie peniaze, keď by sme to len zobrali, že tieto príspevky dostane možno, možno to bude platiť pre nejakých osemtisíc policajtov. Ak to bude 40 miliónov, ak to je päťtisíc príplatok stabilizačný alebo motivačný, akokoľvek to nazveme, tak skúste sa zamyslieť, či tých 40 miliónov sa nedá použiť iným systémovým opatrením. Naozaj to zmeniť konečne po dlhých rokoch, tie príplatky. Veď policajti majú dnes okrem tarifného platu vyše dvadsať príplatkov. Mnohí tí policajti, ak sa ich spýtate, tak oni ani netušia, ktoré tie príplatky majú, prečo ich majú a nevedia si ani vysvetliť mnohí, že napríklad sú dvaja kolegovia pracujúci v podstate na rovnakom pracovisku, bývajúci dokonca v rovnakej lokalite, ale každý má iný príplatok za bývanie. Toto im neviete vysvetliť tým policajtom, prečo to tak je, a práve preto sme aj my prišli s tou, s tým návrhom, ktorý sme naozaj pripravili a bolo to pripravené k použitiu, zmena tarifných platov tak, aby sa mnohé z týchto príplatkov pretransformovali do platov. Ten návrh bol pripravený tak, aby zohľadňoval napríklad aj reformu Policajného zboru, kde sme počítali s rapídnym znížením riadiacich funkcií, kde by len v rozpočtovej kapitole ministerstva vnútra týmto opatrením došlo k masívnemu, k masívnej úspore finančných prostriedkov a tým by sa dali financovať tie, to zvýšenie, alebo teda tá úprava tarifných platov. Samozrejme, s pomocou ďalšieho financovania zo štátneho rozpočtu alebo možno aj niektorých možností v rámci európskych peňazí by tie možnosti boli ešte väčšie.
Policajti citlivo vnímajú naozaj nielen finančné prostriedky na výplate, ale aj tie pracovné podmienky. Citlivo vnímajú, a to bola aj naša skúsenosť, tí noví policajti, ktorých teda vy chcete motivovať nejakým päťtisícovým príplatkom náborovým, naša skúsenosť bola, že nám sa hlásili v roku 2022, ´21 a ´22, pomerne veľké počty mladých ľudí do Policajného zboru, ale, bohužiaľ, pri systéme, ako bol nastavený vzdelávací systém, my sme nevedeli týchto ľudí prijať. Nevedeli sme tým ľuďom povedať, že počkajte rok, aby ste sa dostali do vzdelávacieho cyklu. Práve preto sme, pán minister, zmenili kurikulum na stredných školách policajných, aby boli tieto školy schopné urobiť dva behy v roku, teda aby boli schopné prijať oveľa viac policajtov a nemuseli títo mladí ľudia čakať. Naša iniciatíva bola, a to viete veľmi dobre, že to prešlo v parlamente v minulom období, že sme zmenili zákon tak, aby mohli policajti ísť do Policajného zboru v osemnástich rokoch. Práve preto, aby nemuseli čakať na 21 rokov, pretože tí mladí ľudia po skončení strednej školy, samozrejme, každý z nich chce sa uplatniť a keď už začnú niekde pracovať, ťažko odchádzajú potom k polícii. Aj toto opatrenie napriek tomu, že to trvalo len pár mesiacov, teda čo sme to mohli odsledovať nejakým spôsobom, tak sa začínalo prejavovať ako naozaj dobré opatrenie k tomu, aby prichádzalo do Policajného zboru viac ľudí.
Je nesmierne dôležité, pán minister, aby pri všetkých týchto opatreniach, akokoľvek vznikajú, bola komunikácia s tými, ktorých sa tie opatrenia týkajú. A ja naozaj sa obávam, a nieže obávam, ale naozaj mám tie informácie, že samotní policajti, a dokonca aj podľa medializovaných informácií, ich odborári, ktorí sú zastúpení, a viete veľmi dobre, že tých odborových organizácií v Policajnom zbore je viacero, že nie sú to len Odborový zväz polície, ale sú to aj ďalšie, myslím, dve odborové organizácie, ktoré zastrešujú ďalších policajtov, a mnohí z tých policajtov ani nie sú zastrešení v odborových organizáciách, napriek tomu, samozrejme, majú svoj názor na to, akým spôsobom tieto opatrenia, resp. tá stabilizácia alebo tie platy by mali vyzerať. A tie signály hovoria o tom, že tieto opatrenia, tak ako sú navrhnuté v tejto novele zákona 73, považujú, považuje väčšina policajtov za nesystémové, že jednoducho toto im nezabráni v tom, aby tí, ktorí už sa rozhodli odísť do výsluhového dôchodku alebo nad tým rozmýšľajú, pretože zvažujú valorizáciu 14 %, že teda to rozhodnutie urobia, a žiadnym spôsobom zatiaľ to nevyzerá, že to je nejaký motivačný faktor pre tých nových policajtov.
Je na každom jednom, na každej jednej porade vedenia ministerstva vnútra, pokiaľ som ja bol ministrom, sedel zástupca Odborového zväzu polície. Pri každom jednom rozhodnutí vedenia ministerstva tento zástupca bol a teda, samozrejme, to bolo schválené alebo neschválené aj v súlade s tým, čo presadzovali odborári. Nebola situácia napriek tomu, že polícia bola vyťažená obrovským spôsobom v rámci krízových opatrení, takisto hasiči, horskí záchranári, nebola situácia, že by policajti nosili čierne stužky práve preto, že by mali pocit, že ich požiadavky nie sú vypočuté, pretože aj tí samotní odborári sa na stretnutiach s policajtami sťažovali, že jednoducho nevedia presadiť tie požiadavky v rámci kolektívneho vyjednávania vyššieho stupňa. Toto je rozdiel. Každé jedno opatrenie, ktoré sme robili v rámci našej vlády, týkajúce sa zvyšovania alebo platov policajtov, alebo teda aj iných zamestnancov v štátnej správe, boli v súlade so sociálnymi partnermi a boli zakotvené v kolektívnych zmluvách vyššieho stupňa. Na základe toho potom, samozrejme, boli aj tie naše sľuby, keď to tak mám povedať, ktoré sme im vtedy dali, splnené.
Ale dnes tomu tak nie je. Odborári vyjadrujú nespokojnosť, že ich požiadavky neboli vypočuté. Ďalšia skupina policajtov vám adresuje nejaké, nejaké petície o tom, že jednoducho ten návrh týchto opatrení zatiaľ, tak ako ich mali možnosť oni, alebo mali ich odprezentované z vedenia ministerstva vnútra, jednoducho nie sú dostatočné.
Takže ja by som vás chcel poprosiť, pán minister, možno niekedy je lepšia cesta späť. Skúste sa zamyslieť nad tým, ako tie finančné prostriedky, ktoré možno máte alokované alebo počítate s tým, že ich dáte na takéto opatrenia, by sa dali využiť systémovo. O toto policajtom ide. A opakujem aj to, čo som povedal na začiatku, mrzí ma a v mene všetkých hasičov aj horských záchranárov hovorím, že aj oni sú súčasťou rezortu ministerstva vnútra a integrovaného záchranného systému a zaslúžia si aj oni, aby ste na nich mysleli pri akýchkoľvek stabilizačných alebo platových opatreniach do budúcna, pretože, a povedzme si to úprimne, to nie je len situácia v Policajnom zbore, ale aj hasiči. Ja mám informácie od hasičov z celého Slovenska, jednoducho odchádzajú a plánujú odchádzať a nie preto, že by mali alebo že by boli zrazu, teraz nespokojní s tým, aké majú platové podmienky. Tak ako tu odznelo, všetci z nás asi sme, naozaj máme skúsenosť, že tí hasiči alebo horskí záchranári a mnohí policajti sú srdciari a robia tú prácu práve preto, lebo ju milujú, tak ako záchranári zdravotnícki, ale jednoducho sa im nepáčia tie opatrenia ministerstva vnútra, vedenia, že sa dosadzujú do funkcií okresných, krajských riaditeľov funkcionári, ktorí nie sú kompetentní, ktorých nepovažujú za svojich lídrov.
Poviem príklad a nebudem menovať tú konkrétnu hasičskú stanicu, lebo nechcem im uškodiť, ale poviem konkrétny príklad, kde odišli piati záchranári, hasiči v najlepšom veku 24-25 rokov odslúžených, ktorí mali všetky možné certifikáty hasičské a mohli byť použiteľní a práve preto, lebo bol dosadený okresný riaditeľ s titulom magister histórie, ktorý absolútne nevie nič o hasičine, ktorý absolútne nič nevie o tom, akým spôsobom by týchto ľudí mal a mohol riadiť. Toto sú aj dôvody, prečo tí mnohí ľudia odchádzajú, nie všetko je len o peniazoch. Nie všetko je len o tom, že by boli nespokojní s platovými podmienkami, ale sú nespokojní s celkovou situáciou v rezorte. To, akým spôsobom sa s nimi komunikuje, akým spôsobom sa k nim dostávajú, resp. nedostávajú informácie, akým spôsobom sa menia funkcionári, ktorí potom od nich vyžadujú alebo nevyžadujú to, čo majú robiť.
Preto hovorím, pán minister, vy ste garantoval policajtom po nástupe, že im zvýšite platy. Vráťte sa k tomuto sľubu, ktorý ste im dal, a skúste tieto opatrenia pretransformovať do nejakého systémového riešenia, pretože my v žiadnom prípade, hovorím teraz za klub SLOVENSKO, nepodporíme toto opatrenie. Napriek tomu, že súhlasím s pánom Spišiakom, že ja im to prajem, ale ja prajem všetkým týmto ľuďom, ktorí robia v rámci ministerstva vnútra a integrovanom záchrannom systéme, systémové zmeny. A teraz je zbytočné si tu hovoriť, obviňovať jeden druhého, kto môže jeden alebo viac za to, či tu boli roky, alebo neboli roky, lebo toto sú naozaj desiatky rokov. Toto tu môžeme spomínať pani ministerku Sakovú, pána ministra Kaliňáka, čo tu urobili pre hasičov alebo policajtov. Ale ak nám záleží na tom, aby sme im pomohli, týmto ľuďom, tak sa bavme konštruktívne o tom, ako systémovo týmto ľuďom pomôcť.
Ďakujem pekne za pozornosť.
Rozpracované
18:59
Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:59
Jozef PročkoMinister spravodlivosti nám tu vystúpil raz a tvrdil o tom, že máme byť slušní. A máme ministra, reagujem na vás, pán Mikulec, máme ministra vnútra, ktorý tu v tejto sále rozprával, že sme psychopati, blázni, šašovia, že sme primitívi. Nazval som pána Fica don Roberto a už som bol naozaj dobre že nie vynesený zo sály, takže treba...
Minister spravodlivosti nám tu vystúpil raz a tvrdil o tom, že máme byť slušní. A máme ministra, reagujem na vás, pán Mikulec, máme ministra vnútra, ktorý tu v tejto sále rozprával, že sme psychopati, blázni, šašovia, že sme primitívi. Nazval som pána Fica don Roberto a už som bol naozaj dobre že nie vynesený zo sály, takže treba trošku naozaj pristupovať rovnako, ale nemyslím si, že don Roberto je nejaká urážka niekoho, ale dobre, Robert Fico, budem hovoriť Robert Fico.
Takže Robert Fico je ten, ktorý stojí za týmto všetkým. Robert Fico je ten, ktorý naozaj riadi aj políciu, prokuratúru, riadi všetkých.
A vy ste tu rozprávali, pán Mikulec, o tom, že naozaj by to malo byť systémové, a systémové je spravodlivé. A toto nie je vôbec spravodlivé. Toto je naozaj len také amatérske plátanie niečoho, čo nemá so systémom nič spoločné. Malo by to byť spravodlivé, mali by všetci policajti, ktorí si čestne plnia svoju prácu, mali by byť všetci zaplatení rovnako, všetci by mali dostať podmienky rovnaké. Ale tu aj v tomto zákone len niektorí dostanú, ale tí, ktorí čestne pracujú, a už som tu hovoril vo svojej faktickej poznámke, tí, ktorí čestne pracujú, tí, ktorí sú čestní, tak tí sú preraďovaní, tí sú naozaj veľmi silne utláčaní, doslova a do písmena, a čestných policajtov táto vládna koalícia nepotrebuje. Nepotrebuje čestného policajta, ktorý bude vyšetrovať mafiánske praktiky politikov, potrebujú policajtov, ktorí sa budú báť a ktorí budú robiť to, čo chce Robert Fico.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
10.9.2024 o 18:59 hod.
Mgr.
Jozef Pročko
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne, že mám čas, výborne. Čas je veličina, ktorá sa nedá zaplatiť, takže som rád, že mám čas.
Minister spravodlivosti nám tu vystúpil raz a tvrdil o tom, že máme byť slušní. A máme ministra, reagujem na vás, pán Mikulec, máme ministra vnútra, ktorý tu v tejto sále rozprával, že sme psychopati, blázni, šašovia, že sme primitívi. Nazval som pána Fica don Roberto a už som bol naozaj dobre že nie vynesený zo sály, takže treba trošku naozaj pristupovať rovnako, ale nemyslím si, že don Roberto je nejaká urážka niekoho, ale dobre, Robert Fico, budem hovoriť Robert Fico.
Takže Robert Fico je ten, ktorý stojí za týmto všetkým. Robert Fico je ten, ktorý naozaj riadi aj políciu, prokuratúru, riadi všetkých.
A vy ste tu rozprávali, pán Mikulec, o tom, že naozaj by to malo byť systémové, a systémové je spravodlivé. A toto nie je vôbec spravodlivé. Toto je naozaj len také amatérske plátanie niečoho, čo nemá so systémom nič spoločné. Malo by to byť spravodlivé, mali by všetci policajti, ktorí si čestne plnia svoju prácu, mali by byť všetci zaplatení rovnako, všetci by mali dostať podmienky rovnaké. Ale tu aj v tomto zákone len niektorí dostanú, ale tí, ktorí čestne pracujú, a už som tu hovoril vo svojej faktickej poznámke, tí, ktorí čestne pracujú, tí, ktorí sú čestní, tak tí sú preraďovaní, tí sú naozaj veľmi silne utláčaní, doslova a do písmena, a čestných policajtov táto vládna koalícia nepotrebuje. Nepotrebuje čestného policajta, ktorý bude vyšetrovať mafiánske praktiky politikov, potrebujú policajtov, ktorí sa budú báť a ktorí budú robiť to, čo chce Robert Fico.
Rozpracované
19:01
Vystúpenie s faktickou poznámkou 19:01
Zdenko SvobodaVážený pán poslanec, je šokujúce, ako presne viete, čo policajti potrebujú, a ako viete, že opatrenia, ktoré minister Šutaj Eštok nachystal, sú zlé. Dovoľte mi otázku, prečo ste ich neaplikovali, keď ste boli v rezorte. Len preto, aby ste mohli nadávať na vášho nástupcu? Pýtam sa. Je veľká škoda pre slovenskú políciu, že ste si problémy rezortu nedokázali vy všimnúť, keď ste sedeli na stoličke ministra vnútra.
Vážený pán poslanec, je šokujúce, ako presne viete, čo policajti potrebujú, a ako viete, že opatrenia, ktoré minister Šutaj Eštok nachystal, sú zlé. Dovoľte mi otázku, prečo ste ich neaplikovali, keď ste boli v rezorte. Len preto, aby ste mohli nadávať na vášho nástupcu? Pýtam sa. Je veľká škoda pre slovenskú políciu, že ste si problémy rezortu nedokázali vy všimnúť, keď ste sedeli na stoličke ministra vnútra.
Ešte jedna poznámka, čo sa týka pána Spišiaka, ktorý aj pripomenul, že odchádzali za vášho ministrovania tie najsilnejšie policajné ročníky. Ale vy ste pre ich udržanie čo urobili? Myslím si, že absolútne nič. A zároveň bol aj prírastok v zbore za vášho ministrovania jeden z najnižších. Gratulujem k dobrej práci! Radi si vypočujeme ďalšie rady, ako to nerobiť.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
10.9.2024 o 19:01 hod.
Mgr. MBA
Zdenko Svoboda
Videokanál poslanca
Ďakujem za slovo.
Vážený pán poslanec, je šokujúce, ako presne viete, čo policajti potrebujú, a ako viete, že opatrenia, ktoré minister Šutaj Eštok nachystal, sú zlé. Dovoľte mi otázku, prečo ste ich neaplikovali, keď ste boli v rezorte. Len preto, aby ste mohli nadávať na vášho nástupcu? Pýtam sa. Je veľká škoda pre slovenskú políciu, že ste si problémy rezortu nedokázali vy všimnúť, keď ste sedeli na stoličke ministra vnútra.
Ešte jedna poznámka, čo sa týka pána Spišiaka, ktorý aj pripomenul, že odchádzali za vášho ministrovania tie najsilnejšie policajné ročníky. Ale vy ste pre ich udržanie čo urobili? Myslím si, že absolútne nič. A zároveň bol aj prírastok v zbore za vášho ministrovania jeden z najnižších. Gratulujem k dobrej práci! Radi si vypočujeme ďalšie rady, ako to nerobiť.
Rozpracované
19:02
Vystúpenie s faktickou poznámkou 19:02
Jaroslav SpišiakPredpokladal som, že odznie faktická poznámka na kritizovanie obdobia, kedy on bol ministrom vnútra. Nechcel som nejak sa do toho miešať, ale keď on bol ministrom vnútra, tak naozaj sme pripravili koncepčné, systémové riešenie na dlhodobo rozvinuteľnosť Policajného zboru až do roku ´35. Lenže problém bol v tom, že aj sme s tým začali, aj sme to...
Predpokladal som, že odznie faktická poznámka na kritizovanie obdobia, kedy on bol ministrom vnútra. Nechcel som nejak sa do toho miešať, ale keď on bol ministrom vnútra, tak naozaj sme pripravili koncepčné, systémové riešenie na dlhodobo rozvinuteľnosť Policajného zboru až do roku ´35. Lenže problém bol v tom, že aj sme s tým začali, aj sme to začali v prvých fázach, etapách realizovať, len problém bol v tom, že sme to všetko museli robiť v období mimoriadnych situácií, mimoriadne dôležitých bezpečnostných operácií súvisiacich s odstraňovaním alebo riešením problémov, covidových problémov, migračných, vojnových. V takomto systéme zmeniť Policajný zbor na taký, aký sme ho plánovali začať tvoriť, sa jednoducho nedá.
Ja som bol policajt dva roky a som začal tiež v podstate reformu, len som zistil, že po dvoch rokoch sa vláda rozpadla a všetko ostalo nedokončené. To isté sa dialo, mohlo diať aj teraz, lebo okrem tých kríz, ktoré som spomínal, tu boli aj vládne krízy, že hrozilo, že sa rozpadne vláda. Potom v ďalšom období sa vláda aj rozpadla. Potom prišla úradnícka vláda. V takomto systéme tie naše systémové opatrenia jednoducho sme zvážili, že radšej ich nezačnime, preto lebo ich nebudeme vedieť dokončiť a potom tu len zanecháme ešte väčší chaos, jak naznačuje pán minister Eštok, že ten chaos v podstate prevzal. Ale toto sú tie problémy, systém potrebuje dlhodobo, nie na štyri roky, ale dlhodobú koncepčnú prípravu a realizáciu.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
10.9.2024 o 19:02 hod.
JUDr.
Jaroslav Spišiak
Videokanál poslanca
Mne to je jedno, však keď reagoval, v pohode. Čiže ja budem reagovať na pána Romana Mikulca.
Predpokladal som, že odznie faktická poznámka na kritizovanie obdobia, kedy on bol ministrom vnútra. Nechcel som nejak sa do toho miešať, ale keď on bol ministrom vnútra, tak naozaj sme pripravili koncepčné, systémové riešenie na dlhodobo rozvinuteľnosť Policajného zboru až do roku ´35. Lenže problém bol v tom, že aj sme s tým začali, aj sme to začali v prvých fázach, etapách realizovať, len problém bol v tom, že sme to všetko museli robiť v období mimoriadnych situácií, mimoriadne dôležitých bezpečnostných operácií súvisiacich s odstraňovaním alebo riešením problémov, covidových problémov, migračných, vojnových. V takomto systéme zmeniť Policajný zbor na taký, aký sme ho plánovali začať tvoriť, sa jednoducho nedá.
Ja som bol policajt dva roky a som začal tiež v podstate reformu, len som zistil, že po dvoch rokoch sa vláda rozpadla a všetko ostalo nedokončené. To isté sa dialo, mohlo diať aj teraz, lebo okrem tých kríz, ktoré som spomínal, tu boli aj vládne krízy, že hrozilo, že sa rozpadne vláda. Potom v ďalšom období sa vláda aj rozpadla. Potom prišla úradnícka vláda. V takomto systéme tie naše systémové opatrenia jednoducho sme zvážili, že radšej ich nezačnime, preto lebo ich nebudeme vedieť dokončiť a potom tu len zanecháme ešte väčší chaos, jak naznačuje pán minister Eštok, že ten chaos v podstate prevzal. Ale toto sú tie problémy, systém potrebuje dlhodobo, nie na štyri roky, ale dlhodobú koncepčnú prípravu a realizáciu.
Rozpracované
19:04
Vystúpenie s faktickou poznámkou 19:04
Roman MikulecPán Svoboda, no, vy ste ma zjavne nepočúval, pretože ja som ani jedným slovom nepovedal, že sú zlé tie opatrenia. Ja som povedal, že sú nesystémové, a snažil som sa vysvetliť na príklade toho, čo sme robili my, akým spôsobom možno by pán minister mohol pristupovať k využitiu finančných prostriedkov. Ale vy ste to poňal zase, samozrejme len politicky na to, aby ste hovoril o niečom, o čom nemáte absolútne žiadnu predstavu,...
Pán Svoboda, no, vy ste ma zjavne nepočúval, pretože ja som ani jedným slovom nepovedal, že sú zlé tie opatrenia. Ja som povedal, že sú nesystémové, a snažil som sa vysvetliť na príklade toho, čo sme robili my, akým spôsobom možno by pán minister mohol pristupovať k využitiu finančných prostriedkov. Ale vy ste to poňal zase, samozrejme len politicky na to, aby ste hovoril o niečom, o čom nemáte absolútne žiadnu predstavu, lebo presne to platí, kto nezažil na ministerstve vnútra, nevie vôbec, o čom hovorí, a vy zjavne neviete vôbec, o čom hovoríte, len máte tie svoje floskuly, ktoré používate na to, aby ste obvinil, alebo aby ste rozprával bludy. Pretože ak sa bavíme o nejakej štatistike, pán poslanec, tak jediným rokom, kedy do Policajného zboru prišlo viac policajtov, ako odišlo, bol rok 2012. Za celú históriu viac policajtov odišlo, ako prišlo, a preto som aj hovoril vo svojej rozprave, že toto nie je problém ani posledného roka, ani troch, ale desiatok rokov. A je úplne zbytočné sa tu obviňovať teraz, pokiaľ nám záleží na tom, aby sme, pretože sa to bude týkať všetkých občanov Slovenskej republiky, aby sme pomohli policajtom. A nielen policajtom, ale aj hasičom, horským záchranárom, tak je na nás, akým spôsobom dokážeme presadiť systémové opatrenia, nie nesystémové. Minúť 40 miliónov, ktoré v konečnom dôsledku zasiahne len nejakú časť policajtov, osemtisíc zhruba z celkového počtu 21-, to sa vám zdá systémové riešenie? To sa vám zdá fér? A čo tí policajti, čo tí hasiči, čo tí horskí záchranári, ktorí rovnako nasadzujú život a fungujú, tí si nezaslúžia absolútne nič? Pán poslanec, skúste sa zamyslieť.
Jaro, ďakujem pekne za tvoju reakciu. Myslím si, že to, na to systémové riešenie obidvaja vyzývame. A ja ešte raz, pán minister, skúste, prosím, systém... (Prerušené vystúpenie časomerom.)
Vystúpenie s faktickou poznámkou
10.9.2024 o 19:04 hod.
Ing.
Roman Mikulec
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne.
Pán Svoboda, no, vy ste ma zjavne nepočúval, pretože ja som ani jedným slovom nepovedal, že sú zlé tie opatrenia. Ja som povedal, že sú nesystémové, a snažil som sa vysvetliť na príklade toho, čo sme robili my, akým spôsobom možno by pán minister mohol pristupovať k využitiu finančných prostriedkov. Ale vy ste to poňal zase, samozrejme len politicky na to, aby ste hovoril o niečom, o čom nemáte absolútne žiadnu predstavu, lebo presne to platí, kto nezažil na ministerstve vnútra, nevie vôbec, o čom hovorí, a vy zjavne neviete vôbec, o čom hovoríte, len máte tie svoje floskuly, ktoré používate na to, aby ste obvinil, alebo aby ste rozprával bludy. Pretože ak sa bavíme o nejakej štatistike, pán poslanec, tak jediným rokom, kedy do Policajného zboru prišlo viac policajtov, ako odišlo, bol rok 2012. Za celú históriu viac policajtov odišlo, ako prišlo, a preto som aj hovoril vo svojej rozprave, že toto nie je problém ani posledného roka, ani troch, ale desiatok rokov. A je úplne zbytočné sa tu obviňovať teraz, pokiaľ nám záleží na tom, aby sme, pretože sa to bude týkať všetkých občanov Slovenskej republiky, aby sme pomohli policajtom. A nielen policajtom, ale aj hasičom, horským záchranárom, tak je na nás, akým spôsobom dokážeme presadiť systémové opatrenia, nie nesystémové. Minúť 40 miliónov, ktoré v konečnom dôsledku zasiahne len nejakú časť policajtov, osemtisíc zhruba z celkového počtu 21-, to sa vám zdá systémové riešenie? To sa vám zdá fér? A čo tí policajti, čo tí hasiči, čo tí horskí záchranári, ktorí rovnako nasadzujú život a fungujú, tí si nezaslúžia absolútne nič? Pán poslanec, skúste sa zamyslieť.
Jaro, ďakujem pekne za tvoju reakciu. Myslím si, že to, na to systémové riešenie obidvaja vyzývame. A ja ešte raz, pán minister, skúste, prosím, systém... (Prerušené vystúpenie časomerom.)
Rozpracované
9:15
Vystúpenie 9:15
Ladislav KamenickýVážený pán predsedajúci, vážení kolegovia, dneska doobeda máme viacero zákonov z mojej dielne, takže dovolím si predstaviť prvý zákon o opatreniach a oprávneniach v oblasti kryptoaktív.
Cieľom návrhu zákona je implementácia niektorých ustanovení nariadenia Európskeho parlamentu a Rady Európskej únie o trhoch s kryptoaktívami. Toto nariadenie upravuje ponuku kryptoaktív verejnosti, informovanie a ochranu klientov,...
Vážený pán predsedajúci, vážení kolegovia, dneska doobeda máme viacero zákonov z mojej dielne, takže dovolím si predstaviť prvý zákon o opatreniach a oprávneniach v oblasti kryptoaktív.
Cieľom návrhu zákona je implementácia niektorých ustanovení nariadenia Európskeho parlamentu a Rady Európskej únie o trhoch s kryptoaktívami. Toto nariadenie upravuje ponuku kryptoaktív verejnosti, informovanie a ochranu klientov, stanovuje aj osobitné pravidlá pre kryptoaktíva a s nimi súvisiace služby a činnosti. Emitenti niektorých kryptoaktív a poskytovatelia služieb kryptoaktív budú po novom licencovaní Národnou bankou Slovenska. Upravujú sa právomoci a pôsobnosti Národnej banky Slovenska, napríklad vykonávať dohľad nad trhom s kryptoaktívami, udeľovať licencie, udeľovať sankcie, zakazovať alebo obmedzovať predaj a distribúciu kryptoaktív z dôvodu investorov, blokovať webové stránky, ktoré poškodzujú záujmy klientov, kontrolovať odborné znalosti a pôsobnosti osôb poskytujúcich poradenstvo v oblasti kryptoaktív. Súčasťou návrhu zákona sú aj novely ďalších zákonov súvisiacich s týmto nariadením, úpravy spresňujúce transpozíciu smerníc a úpravy vyplývajúce z aplikačnej praxe v oblasti bankovníctva, platobných služieb ako napríklad schvaľovanie osoby zabezpečujúcej plnenie úloh v oblasti AML v banke, zníženie výšky základného imania pre poskytovateľov platobných služieb v obmedzenom rozsahu.
Ďakujem za pozornosť a chcem vás poprosiť o podporu tohto návrhu zákona.
Ďakujem pekne.
Vážený pán predsedajúci, vážení kolegovia, dneska doobeda máme viacero zákonov z mojej dielne, takže dovolím si predstaviť prvý zákon o opatreniach a oprávneniach v oblasti kryptoaktív.
Cieľom návrhu zákona je implementácia niektorých ustanovení nariadenia Európskeho parlamentu a Rady Európskej únie o trhoch s kryptoaktívami. Toto nariadenie upravuje ponuku kryptoaktív verejnosti, informovanie a ochranu klientov, stanovuje aj osobitné pravidlá pre kryptoaktíva a s nimi súvisiace služby a činnosti. Emitenti niektorých kryptoaktív a poskytovatelia služieb kryptoaktív budú po novom licencovaní Národnou bankou Slovenska. Upravujú sa právomoci a pôsobnosti Národnej banky Slovenska, napríklad vykonávať dohľad nad trhom s kryptoaktívami, udeľovať licencie, udeľovať sankcie, zakazovať alebo obmedzovať predaj a distribúciu kryptoaktív z dôvodu investorov, blokovať webové stránky, ktoré poškodzujú záujmy klientov, kontrolovať odborné znalosti a pôsobnosti osôb poskytujúcich poradenstvo v oblasti kryptoaktív. Súčasťou návrhu zákona sú aj novely ďalších zákonov súvisiacich s týmto nariadením, úpravy spresňujúce transpozíciu smerníc a úpravy vyplývajúce z aplikačnej praxe v oblasti bankovníctva, platobných služieb ako napríklad schvaľovanie osoby zabezpečujúcej plnenie úloh v oblasti AML v banke, zníženie výšky základného imania pre poskytovateľov platobných služieb v obmedzenom rozsahu.
Ďakujem za pozornosť a chcem vás poprosiť o podporu tohto návrhu zákona.
Rozpracované
9:17
Vystúpenie spoločného spravodajcu 9:17
Igor VálekVážený pán predsedajúci, dovoľte, aby som predniesol spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania vládneho návrhu zákona o niektorých povinnostiach a oprávneniach v oblasti kryptoaktív a o zmene a doplnení niektorých zákonov, tlač 293, vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky v druhom čítaní. Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet ako gestorský výbor...
Vážený pán predsedajúci, dovoľte, aby som predniesol spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania vládneho návrhu zákona o niektorých povinnostiach a oprávneniach v oblasti kryptoaktív a o zmene a doplnení niektorých zákonov, tlač 293, vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky v druhom čítaní. Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet ako gestorský výbor podáva Národnej rade túto spoločnú správu výborov.
Národná rada uznesením č. 362 z 18. júna 2024 pridelila vládny návrh zákona, tlač 293, týmto výborom: výboru pre financie a rozpočet, výboru pre hospodárske záležitosti a ústavnoprávnemu výboru. Určila zároveň výbor pre financie a rozpočet ako gestorský výbor a lehotu na prerokovanie predmetného návrhu zákona v druhom čítaní vo výboroch.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie sú členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko.
K predmetnému návrhu zákona zaujali výbory Národnej rady tieto stanoviská: Odporúčanie pre Národnú radu návrh schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi – výbor pre financie a rozpočet, ústavnoprávny výbor, výbor pre hospodárske záležitosti. Z uznesení výborov uvedených pod bodom III tejto správy vyplývajú pozmeňujúce a doplňujúce návrhy, ktoré sú uvedené pod bodom IV v spoločnej správe.
Gestorský výbor odporúča o návrhoch výboru Národnej rady Slovenskej republiky, ktoré sú uvedené v spoločnej správe hlasovať takto: O bodoch spoločnej správy č. 1 až 22 hlasovať spoločne s návrhom gestorského výboru schváliť. Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k vládnemu návrhu zákona o niektorých povinnostiach a oprávneniach v oblasti kryptoaktív a o zmene a doplnení niektorých zákonov, tlač 293, predmetný návrh zákona schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi.
Spoločná správa výborov, tlač 293a, bola schválená uznesením gestorského výboru č. 118 10. septembra 2024. Týmto uznesením výbor zároveň poveril spoločného spravodajcu Igora Válka, aby na schôdzi Národnej rady informoval o výsledku rokovania výborov a navrhol Národnej rade postup pri hlasovaní podľa príslušných ustanovení zákona o rokovacom poriadku.
Ďakujem, skončil som. Otvorte, prosím, rozpravu.
Vystúpenie spoločného spravodajcu
11.9.2024 o 9:17 hod.
Ing.
Igor Válek
Videokanál poslanca
Ďakujem za slovo.
Vážený pán predsedajúci, dovoľte, aby som predniesol spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania vládneho návrhu zákona o niektorých povinnostiach a oprávneniach v oblasti kryptoaktív a o zmene a doplnení niektorých zákonov, tlač 293, vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky v druhom čítaní. Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet ako gestorský výbor podáva Národnej rade túto spoločnú správu výborov.
Národná rada uznesením č. 362 z 18. júna 2024 pridelila vládny návrh zákona, tlač 293, týmto výborom: výboru pre financie a rozpočet, výboru pre hospodárske záležitosti a ústavnoprávnemu výboru. Určila zároveň výbor pre financie a rozpočet ako gestorský výbor a lehotu na prerokovanie predmetného návrhu zákona v druhom čítaní vo výboroch.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie sú členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko.
K predmetnému návrhu zákona zaujali výbory Národnej rady tieto stanoviská: Odporúčanie pre Národnú radu návrh schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi – výbor pre financie a rozpočet, ústavnoprávny výbor, výbor pre hospodárske záležitosti. Z uznesení výborov uvedených pod bodom III tejto správy vyplývajú pozmeňujúce a doplňujúce návrhy, ktoré sú uvedené pod bodom IV v spoločnej správe.
Gestorský výbor odporúča o návrhoch výboru Národnej rady Slovenskej republiky, ktoré sú uvedené v spoločnej správe hlasovať takto: O bodoch spoločnej správy č. 1 až 22 hlasovať spoločne s návrhom gestorského výboru schváliť. Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k vládnemu návrhu zákona o niektorých povinnostiach a oprávneniach v oblasti kryptoaktív a o zmene a doplnení niektorých zákonov, tlač 293, predmetný návrh zákona schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi.
Spoločná správa výborov, tlač 293a, bola schválená uznesením gestorského výboru č. 118 10. septembra 2024. Týmto uznesením výbor zároveň poveril spoločného spravodajcu Igora Válka, aby na schôdzi Národnej rady informoval o výsledku rokovania výborov a navrhol Národnej rade postup pri hlasovaní podľa príslušných ustanovení zákona o rokovacom poriadku.
Ďakujem, skončil som. Otvorte, prosím, rozpravu.
Rozpracované
9:20
Takže nariadenie MiCA je prvým európskym komplexným harmonizovaným rámcom pre trhy s kryptoaktívami, ktorým sa upravuje ponúkanie kryptoaktív či už verejnosti, stanovujú sa osobitné pravidlá pre kryptoaktíva a súvisiace služby a činnosti. Takisto bude nové, že poskytovatelia služieb súvisiacich s kryptoaktívami budú po novom licencovanými subjektami, všetko okej. Nariadenie MiCA bude priamo účinné, ale teda ako už aj pán minister spomínal, návrh zákona obsahuje niektoré ustanovenia, ktoré sú nevyhnutné k harmonizácie slovenského právneho poriadku s týmto nariadením. Takisto k tomuto ťažko niečo dodať.
Napríklad je potrebné ustanoviť orgán dohľadu, ktorý bude dohliadať nad dodržiavanie ustanovených povinností podľa nariadenia MiCA. Týmto príslušným orgánom s potrebnými právomocami bude Národná banka Slovenska, ktorá bude v súlade s nariadením MiCA oprávnená či už udeľovať povolenia emitentom tokenov naviazaných na aktíva poskytovateľom služieb kryptoaktív, takisto bude Národná banka prirodzene oprávnená udeľovať aj sankcie za porušenie povinností vyplývajúcich z tohto nariadenia.
Takisto cieľom niektorých ďalších ustanovení návrhu zákona týkajúcich sa napríklad rezervy aktív vydavateľov tokenov naviazaných na aktíva alebo tokenov elektronických peňazí je hladká aplikácia nariadenia MiCA v Slovenskej republike. Takisto ťažko niečo povedať k tomu. Národná banka, samozrejme, to je ten orgán, ktorý to má riešiť, verím, že tak ako iné veci, že to budú riešiť dobre. No nedokážem a myslím si, že málokto dnes dokáže zhodnotiť, že čo toto nariadenie prinesie Európskej únii a teda Slovensku. Určite, a to je, samozrejme, jasné, že tá štandardizácia je potrebná a prinesie aj pozitíva. Jednoducho ten trh s kryptomenami sa postupne vyvíjal a tak ako všetko na svete, do nejakej miery, samozrejme, regulovaný byť musí a ochrana takisto aj občanov, aj inštitúcií, ktoré sa na ňom podieľajú, takisto je dôležitá, samozrejme.
Máme však aj skúsenosti aj teda z iných, z iných EÚ smerníc alebo nariadení, že teda tá európska preregulovanosť môže niekedy aj škodiť. Takže toto uvidíme, že či teda táto smernica pomôže Európskej únii, aby sme dobehli, pretože nielen Slovensko, ktoré v tomto teda dosť zaostáva, ale aj Európska únia zaostáva minimálne za USA či za inými krajinami, takže uvidíme, či toto nariadenie nám teda pomôže, alebo skôr bude znamenať nejaké akoby ďalšie zaostávanie. Fakt uvidíme. Toto skutočne ukáže aj budúcnosť.
No, ale prečo hovorím, že tento návrh zákona, ktorý teda je aplikáciou európskych smerníc je alebo mohol byť aj konsolidačný? Pretože môžeme mať akokoľvek precizovanú, akokoľvek kvalitnú reguláciu, akokoľvek správnu, ak to zdaňovanie kryptomien bude také drakonické ako, bohužiaľ, na Slovensku je, tak jednoducho stále sa nestane to, že slovenskí občania, slovenské firmy budú či už v tomto podnikať, ale teda hlavne, že to nebudú zdaňovať na Slovensku. Ja sa vrátim, pretože my sme už rozumné zdaňovanie mali, na sklonku predchádzajúceho volebného obdobia sa podarilo zrušiť zdravotný odvod, ten 14-percentný zdravotný odvod na krypto a takisto aj teda sa daň znížila na 7 %, my sme to vtedy naviazali na úroveň dividend. Bohužiaľ, vo vlaňajšom balíku lex konsolidácia sa toto zrušilo.
No a prečo hovorím konsolidačné? Toto sa bude vlastne stále, myslím, že najbližších týždňoch dosť rozprávať. Nefunguje to tak a nie je tá cesta, že čím vyššie daňové sadzby, tým vyššie daňové príjmy. Áno, do nejakej miery to funguje, nad nejakou mieru už nie. Poznáme tú krivku. Ale tuto je ešte pri kryptomenách je ešte je špecifická situácia v tom, že, pán minister možno bude vedieť presnejšie číslo, ale príjmy zo zdaňovania kryptomien na Slovensku boli a sú minimálne, jednoducho je to naprosto jasné, a keď to zdanenie je viac ako, viac ako 33 %, lebo teda buď teda 19 alebo 25-percentná sadzba dane z príjmu plus 14-percentný zdravotný odvod, nikto to tu nezdaňuje. Štát má z toho normálne že čistú nulu. Takže ak by znížil, áno, je to šesť miestne číslo, malé, je to takmer nula, normálne že nula, a tým pádom štát nemá o čo prísť. Páni, znížením daňových sadzieb štát nemá prísť o aké príjmy, pretože žiadne nemá. A jednoducho a dalo sa to kľudne, samozrejme, zapracovať aj do tohto návrhu zákona, tým, že by sa znížili daňové sadzby, proste by sa výrazne zvýšila vôľa subjektov zdaňovať kryptomeny na Slovensku a som presvedčený, že toto mohlo byť fakt konsolidačné opatrenie a konsolidačné opatrenie také, na ktoré by skutočne mohol byť fakt hrdý aj pán minister, pretože nikomu nič neberie, práve naopak, znížil by daňové sadzby, čím by zvýšil motiváciu daňových subjektov priznávať príjmy a zdaňovať ich na Slovensku. A to inak je jedno z najrozumnejších spôsobov, ako robiť konsolidáciu.
A ja ešte tomu venujem dve vety. Proste hovoriť o konsolidácii a hovoriť zároveň len o zvyšovaní príjmov rôznymi formami, tak ako to tu možno už budúci týždeň uvidíme, to je fakt cesta do pekla. To je normálne že drahý život pre občanov a ťažký život pre firmy. To proste je úplne že zle. Porovnajme si to normálne, že žiadne veľké financie, pozrime sa doma, na naše domáce rozpočty a úplne sa pozrime na naše deti, hej? Keď im dáte vreckové, tak keď si to vreckové minie za dva týždne, čo je to riešenie toho rodiča? Že zvýši mu to vreckové, vlastne že mu dodá ďalšie vreckové nie po mesiaci, ale po dvoch týždňoch? Alebo mu povie, že no, milé dieťa, musíš tie svoje výdavky kontrolovať, pretože si za dva týždne minul to, čo si mal na celý mesiac. Toto je ten skutočný pojem konsolidácia. Keď štát proste sa snaží šetriť. Šetriť na sebe, šetriť na výdavkoch alebo potom proste takéto veci robiť, znížiť daňovú sadzbu. V pohode sa to dalo spraviť, nič nehrozilo, žiadny výpadok, keďže takmer žiadny príjmy nie sú. Takto sa to dalo urobiť.
No ja sa obávam, že však nič nie je stratené, ja poviem už len jednu vec, ak by vládna koalícia, tu mi kolega spravodajca povedal, že však vždy je šanca na zlepšenie, tak zhodou okolností už na tejto schôdzi mám predložený návrh zákona, ktorý znovu znižuje daň z kryptomien. Takže stále sa to dá, som presvedčený, že v tomto momente je to premrhaná príležitosť, že okej proste smernica, respektíve nariadenie, všetko v poriadku, nariadenie, všetko v poriadku, len teda mohlo sa tam dať toto, mohli sme to využiť lepšie a podľa mňa sme v tomto momente prišli o možný rozvoj tohto odvetvia, ktoré akože určite s tou smernicou nejaký impulz v Európe proste dostane.
No každopádne, reguláciu mať budeme, to som, samozrejme, presvedčený, že to bude prijaté veľmi rýchlo, možno už dneska na dnešnom hlasovaní, ale čo teda viem určite povedať, čo tiež bude platiť, že proste novodobí títo elektronickí nomádi určite nebudú žiť, pracovať a zdaňovať na Slovensku. Proste sú to šikovní po väčšine mladí, samozrejme, schopní a bohatí ľudia, ktorí fakt takto buď sa z toho zahraničia nevrátia, alebo čo je horšie, aj tak je jednoducho do toho zahraničia odídu. No nám tu zostanú len výdavky rozpočtu, proste pretože fakt nikto ani pri novej regulácii, ani pri kvalitnej regulácii nebude chcieť platiť aktuálnu drakonickú sadzbu 33 plus. No takže takto sme vlastne sme prišli v tomto momente o šancu, ale stále je šanca na opravu, stále sa dá podporiť aj opozičný návrh zákona.
Ďakujem pekne za pozornosť.
Vystúpenie v rozprave
11.9.2024 o 9:20 hod.
RNDr. Ing.
Marián Viskupič
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne za slovo, vážený pán predsedajúci, kolegyne, kolegovia, dovoľte mi teda pár slov k tomuto zákonu. Ja to poviem takto, že dnes ani nebudem o tom hovoriť, že čo je zlé na tomto zákone z toho, čo tam je, je to v podstate európska smernica, takže je to v podstate okej. Budem skôr hovoriť potom o tom, že čo mi tam chýba a čo sa dalo spraviť, aby to celé bolo lepšie a ja som presvedčený, že toto inak mohol byť aj konsolidačný zákon, skutočne konsolidačný, postupne vysvetlím.
Takže nariadenie MiCA je prvým európskym komplexným harmonizovaným rámcom pre trhy s kryptoaktívami, ktorým sa upravuje ponúkanie kryptoaktív či už verejnosti, stanovujú sa osobitné pravidlá pre kryptoaktíva a súvisiace služby a činnosti. Takisto bude nové, že poskytovatelia služieb súvisiacich s kryptoaktívami budú po novom licencovanými subjektami, všetko okej. Nariadenie MiCA bude priamo účinné, ale teda ako už aj pán minister spomínal, návrh zákona obsahuje niektoré ustanovenia, ktoré sú nevyhnutné k harmonizácie slovenského právneho poriadku s týmto nariadením. Takisto k tomuto ťažko niečo dodať.
Napríklad je potrebné ustanoviť orgán dohľadu, ktorý bude dohliadať nad dodržiavanie ustanovených povinností podľa nariadenia MiCA. Týmto príslušným orgánom s potrebnými právomocami bude Národná banka Slovenska, ktorá bude v súlade s nariadením MiCA oprávnená či už udeľovať povolenia emitentom tokenov naviazaných na aktíva poskytovateľom služieb kryptoaktív, takisto bude Národná banka prirodzene oprávnená udeľovať aj sankcie za porušenie povinností vyplývajúcich z tohto nariadenia.
Takisto cieľom niektorých ďalších ustanovení návrhu zákona týkajúcich sa napríklad rezervy aktív vydavateľov tokenov naviazaných na aktíva alebo tokenov elektronických peňazí je hladká aplikácia nariadenia MiCA v Slovenskej republike. Takisto ťažko niečo povedať k tomu. Národná banka, samozrejme, to je ten orgán, ktorý to má riešiť, verím, že tak ako iné veci, že to budú riešiť dobre. No nedokážem a myslím si, že málokto dnes dokáže zhodnotiť, že čo toto nariadenie prinesie Európskej únii a teda Slovensku. Určite, a to je, samozrejme, jasné, že tá štandardizácia je potrebná a prinesie aj pozitíva. Jednoducho ten trh s kryptomenami sa postupne vyvíjal a tak ako všetko na svete, do nejakej miery, samozrejme, regulovaný byť musí a ochrana takisto aj občanov, aj inštitúcií, ktoré sa na ňom podieľajú, takisto je dôležitá, samozrejme.
Máme však aj skúsenosti aj teda z iných, z iných EÚ smerníc alebo nariadení, že teda tá európska preregulovanosť môže niekedy aj škodiť. Takže toto uvidíme, že či teda táto smernica pomôže Európskej únii, aby sme dobehli, pretože nielen Slovensko, ktoré v tomto teda dosť zaostáva, ale aj Európska únia zaostáva minimálne za USA či za inými krajinami, takže uvidíme, či toto nariadenie nám teda pomôže, alebo skôr bude znamenať nejaké akoby ďalšie zaostávanie. Fakt uvidíme. Toto skutočne ukáže aj budúcnosť.
No, ale prečo hovorím, že tento návrh zákona, ktorý teda je aplikáciou európskych smerníc je alebo mohol byť aj konsolidačný? Pretože môžeme mať akokoľvek precizovanú, akokoľvek kvalitnú reguláciu, akokoľvek správnu, ak to zdaňovanie kryptomien bude také drakonické ako, bohužiaľ, na Slovensku je, tak jednoducho stále sa nestane to, že slovenskí občania, slovenské firmy budú či už v tomto podnikať, ale teda hlavne, že to nebudú zdaňovať na Slovensku. Ja sa vrátim, pretože my sme už rozumné zdaňovanie mali, na sklonku predchádzajúceho volebného obdobia sa podarilo zrušiť zdravotný odvod, ten 14-percentný zdravotný odvod na krypto a takisto aj teda sa daň znížila na 7 %, my sme to vtedy naviazali na úroveň dividend. Bohužiaľ, vo vlaňajšom balíku lex konsolidácia sa toto zrušilo.
No a prečo hovorím konsolidačné? Toto sa bude vlastne stále, myslím, že najbližších týždňoch dosť rozprávať. Nefunguje to tak a nie je tá cesta, že čím vyššie daňové sadzby, tým vyššie daňové príjmy. Áno, do nejakej miery to funguje, nad nejakou mieru už nie. Poznáme tú krivku. Ale tuto je ešte pri kryptomenách je ešte je špecifická situácia v tom, že, pán minister možno bude vedieť presnejšie číslo, ale príjmy zo zdaňovania kryptomien na Slovensku boli a sú minimálne, jednoducho je to naprosto jasné, a keď to zdanenie je viac ako, viac ako 33 %, lebo teda buď teda 19 alebo 25-percentná sadzba dane z príjmu plus 14-percentný zdravotný odvod, nikto to tu nezdaňuje. Štát má z toho normálne že čistú nulu. Takže ak by znížil, áno, je to šesť miestne číslo, malé, je to takmer nula, normálne že nula, a tým pádom štát nemá o čo prísť. Páni, znížením daňových sadzieb štát nemá prísť o aké príjmy, pretože žiadne nemá. A jednoducho a dalo sa to kľudne, samozrejme, zapracovať aj do tohto návrhu zákona, tým, že by sa znížili daňové sadzby, proste by sa výrazne zvýšila vôľa subjektov zdaňovať kryptomeny na Slovensku a som presvedčený, že toto mohlo byť fakt konsolidačné opatrenie a konsolidačné opatrenie také, na ktoré by skutočne mohol byť fakt hrdý aj pán minister, pretože nikomu nič neberie, práve naopak, znížil by daňové sadzby, čím by zvýšil motiváciu daňových subjektov priznávať príjmy a zdaňovať ich na Slovensku. A to inak je jedno z najrozumnejších spôsobov, ako robiť konsolidáciu.
A ja ešte tomu venujem dve vety. Proste hovoriť o konsolidácii a hovoriť zároveň len o zvyšovaní príjmov rôznymi formami, tak ako to tu možno už budúci týždeň uvidíme, to je fakt cesta do pekla. To je normálne že drahý život pre občanov a ťažký život pre firmy. To proste je úplne že zle. Porovnajme si to normálne, že žiadne veľké financie, pozrime sa doma, na naše domáce rozpočty a úplne sa pozrime na naše deti, hej? Keď im dáte vreckové, tak keď si to vreckové minie za dva týždne, čo je to riešenie toho rodiča? Že zvýši mu to vreckové, vlastne že mu dodá ďalšie vreckové nie po mesiaci, ale po dvoch týždňoch? Alebo mu povie, že no, milé dieťa, musíš tie svoje výdavky kontrolovať, pretože si za dva týždne minul to, čo si mal na celý mesiac. Toto je ten skutočný pojem konsolidácia. Keď štát proste sa snaží šetriť. Šetriť na sebe, šetriť na výdavkoch alebo potom proste takéto veci robiť, znížiť daňovú sadzbu. V pohode sa to dalo spraviť, nič nehrozilo, žiadny výpadok, keďže takmer žiadny príjmy nie sú. Takto sa to dalo urobiť.
No ja sa obávam, že však nič nie je stratené, ja poviem už len jednu vec, ak by vládna koalícia, tu mi kolega spravodajca povedal, že však vždy je šanca na zlepšenie, tak zhodou okolností už na tejto schôdzi mám predložený návrh zákona, ktorý znovu znižuje daň z kryptomien. Takže stále sa to dá, som presvedčený, že v tomto momente je to premrhaná príležitosť, že okej proste smernica, respektíve nariadenie, všetko v poriadku, nariadenie, všetko v poriadku, len teda mohlo sa tam dať toto, mohli sme to využiť lepšie a podľa mňa sme v tomto momente prišli o možný rozvoj tohto odvetvia, ktoré akože určite s tou smernicou nejaký impulz v Európe proste dostane.
No každopádne, reguláciu mať budeme, to som, samozrejme, presvedčený, že to bude prijaté veľmi rýchlo, možno už dneska na dnešnom hlasovaní, ale čo teda viem určite povedať, čo tiež bude platiť, že proste novodobí títo elektronickí nomádi určite nebudú žiť, pracovať a zdaňovať na Slovensku. Proste sú to šikovní po väčšine mladí, samozrejme, schopní a bohatí ľudia, ktorí fakt takto buď sa z toho zahraničia nevrátia, alebo čo je horšie, aj tak je jednoducho do toho zahraničia odídu. No nám tu zostanú len výdavky rozpočtu, proste pretože fakt nikto ani pri novej regulácii, ani pri kvalitnej regulácii nebude chcieť platiť aktuálnu drakonickú sadzbu 33 plus. No takže takto sme vlastne sme prišli v tomto momente o šancu, ale stále je šanca na opravu, stále sa dá podporiť aj opozičný návrh zákona.
Ďakujem pekne za pozornosť.
Rozpracované