19. schôdza

10.9.2024 - 3.10.2024
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

17.9.2024 o 15:05 hod.

Ing. PhD.

Marián Saloň

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie spoločného spravodajcu 12:42

Marián Viskupič
 
19. schôdza NR SR - 4.deň - B. popoludní
 

Vystúpenie 14:06

Matúš Šutaj Eštok
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Vážený pán predsedajúci, vážení páni poslanci, poslankyne tu veľmi nevidím, dovoľte mi, aby som uviedol vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 73/1998 Z. z. o štátnej službe príslušníkov Policajného zboru, Slovenskej informačnej služby, Zboru väzenskej a justičnej stráže Slovenskej republiky a Železničnej polície v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon č. 35/2019 Z. z. o finančnej správe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
K tomuto zákonu prebehla, myslím si, že pomerne vecná a intenzívna debata už aj v prvom čítaní a verím, že to bude rovnako aj teraz pri druhom čítaní a týmto si vás dovoľujem požiadať o podporu tohto návrhu zákona.
Ďakujem, skončil som.
Skryt prepis

Vystúpenie

17.9.2024 o 14:06 hod.

Mgr.

Matúš Šutaj Eštok

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 14:07

Michal Bartek
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne, pán predsedajúci.
Dovoľte mi, aby som predniesol túto spoločnú správu výborov Národnej rady o prerokovaní vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 73/1998 Z. z. o štátnej službe príslušníkov Policajného zboru, Slovenskej informačnej služby, Zboru väzenskej a justičnej stráže Slovenskej republiky a Železničnej polície v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon č. 35/2019 Z. z. o finančnej správe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, tlač 458a.
Výbor Národnej rady pre obranu a bezpečnosť ako gestorský výbor k návrhu zákona podáva Národnej rade spoločnú správu výborov.
Národná rada uznesením č. 453 z 11. 9. 2024 pridelila vládny návrh zákona, tlač 458, prostredníctvom skráteného legislatívneho konania na prerokovanie týmto výborom: ústavnoprávnemu výboru, Výboru Národnej rady pre financie a rozpočet a výboru pre obranu a bezpečnosť ako gestorskému s lehotou na prerokovanie ihneď.
Výbory prerokovali predmetný návrh zákona v stanovenej lehote. Poslanci Národnej rady, ktorí nie sú členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote ako gestorskému výboru žiadne stanovisko.
Výbory Národnej rady, ktorým bol návrh zákona pridelený, zaujali nasledovné stanoviská: Ústavnoprávny výbor odporučil Národnej rade Slovenskej republiky návrh zákona schváliť. Výbor pre financie a rozpočet odporučil Národnej rade návrh zákona schváliť a Výbor Národnej rady pre obranu a bezpečnosť odporučil Národnej rade návrh zákona schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi. Z uznesení výborov Národnej rady vyplývajú tieto pozmeňujúce a doplňujúce návrhy, ktoré sú uvedené pod bodom III tejto správy.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k vládnemu návrhu zákona, tlač 458a, vyjadrených v ich uzneseniach uvedených pod bodom III tejto správy a v stanoviskách poslancov vyjadrených v rozprave k tomuto návrhu zákona odporúča hlasovať o bodoch zo spoločnej správy takto: o bodoch č. 1 až 4 hlasovať spoločne a tieto schváliť. Zároveň odporúča Národnej rade predmetný návrh zákona schváliť v znení schválených a pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov uvedených v tejto správe.
Gestorský výbor určil spoločného spravodajcu výborov, teda mňa, Michala Barteka vystúpiť na schôdzi Národnej rady k uvedenému návrhu zákona v druhom a treťom čítaní, predniesť spoločnú správu výborov a odôvodniť návrh a stanovisko gestorského výboru a predložiť Národnej rade postup pri hlasovaní v súlade so zákonom Národnej rady o rokovacom poriadku Národnej rady. Spoločná správa výborov bola schválená uznesením Výboru Národnej rady pre obranu a bezpečnosť č. 50 na svojej 26. schôdzi.
Ďakujem, skončil som, otvorte, prosím, rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

17.9.2024 o 14:07 hod.

Michal Bartek

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 14:10

Juraj Krúpa
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne, pán predsedajúci.
Začal by som tým, že minister vnútra Šutaj Eštok tu uviedol, že teda považoval tú diskusiu, ktorá bola v prvom čítaní, za korektnú a vecnú. Súhlasím s ním do určitej miery, pretože bola korektná a vecná, ale iba do toho momentu, dokedy nevystúpil práve minister Šutaj Eštok a vystúpil takým spôsobom, že sa naňho nedalo reagovať. Nakoniec kde sa vyjadroval takým spôsobom, ktorý mal ďaleko od vecnosti, korektnosti a vôbec nejakého obsahového dialógu, ktorý by sme tu očakávali v tejto situácii, keďže tu naozaj máme problém v Policajnom zbore, ktorý, o ktorom hovoril už dokonca policajný prezident, že situácia v Policajnom zbore je vážna. Namiesto toho sa utiekal k rôznym osobným útokom, k rôznym tým klasickým takým tým výhovorkám, veď však Matovič, veď však Heger, veď však Ódor a tak ďalej. V podstate tá stará obohratá pesnička, ktorú tu v posledných mesiacoch počúvame stále dookola vlastne, ako sme to poznali aj v minulých volebných obdobiach, že za všetko mohla vláda Ivety Radičovej, tak aj teraz môže za všetko vláda Ivety Radičovej a tých ďalších vlád, ktoré neboli smerácke vlády.
Musím reagovať na niekoľko vecí, ktoré tu boli povedané. Ja sa priznám, že miestami som sa až zabával na tom, čo minister Šutaj Eštok hovoril a čo všetko sľuboval, čo všetko urobí v Policajnom zbore, aké zásadné zmeny, čo všetko tam prebieha, akým spôsobom, akým tempom sa postupuje. A ja spomeniem len jednu takú drobnosť. Ja som sa naozaj zabával napríklad na tom, keď povedal, že v tých úradoch podpory, alebo v tých odboroch podpory, v ktorých pracuje značné množstvo policajtov, že do dvoch týždňov, do dvoch týždňov ich vymení a že namiesto tých päťsto policajtov, ktorí tam je tak ich dá normálne, akože ich nasadí priamo na ulicu a teda do výkonu a vymení ich civilnými zamestnancami alebo teda zamestnancami verejnej správy. Akože toto sú reči rozprávkara, akože rozprávkari Grimmovci na takéto niečo nemajú.
Boli tu rôzne takéto veci povedané, ktoré absolútne nespĺňajú, jednoducho nespĺňajú ten fakt, ktorý by človek očakával, že tak príde minister vnútra a povie, tak viete čo, už som tam rok v tej funkcii, uvažoval som nad rôznymi vecami, zamýšľali sme sa, že ako niektoré veci meniť, ako ich robiť, ako ich upravovať, ako sa stavať k situácii s infraštruktúrou, s Policajným zborom, s, ja neviem, s nákupom novej modernej techniky a podobné záležitosti, namiesto toho sme počúvali len rozprávky a že on na to nepotrebuje ani zákony, ani žiadne legislatívne opatrenia, že to si on všetko zariadi vlastne sám, on to všetko vyrieši a zariadi a sľuboval tu, že to tak bude. Akože bolo to minulý týždeň, čo povedal, že vymení päťsto policajtov za päťsto zamestnancov verejnej správy. Takže ja očakávam od pána ministra, že budúci týždeň budeme svedkami ako päťsto policajtov bude presunutých do výkonu a bude namiesto nich nasadených päťsto ľudí verejnej správy, hej, normálnych civilných zamestnancov. Ja očakávam, že budúci týždeň niekedy v stredu alebo štvrtok sa toto udeje. Ak sa toto udeje, tak ja zatlieskam a poviem, že je to frajer, hej, že naozaj dokázal niečo, čo čo tu ešte nikto nedokázal. Alebo potom nech sa on ospravedlní verejne, že takto chodí, klame, vymýšľa si a zahovára.
Čo sa týka, aj práve keď sa tu bavíme o nejakej koncepčnosti alebo niečo podobnom, v prvom čítaní snažil som sa byť vecný, snažil som sa byť konkrétny, bavili sme sa o tom, hovorili ste o tom, že to, čo sa deje v Policajnom zbore, že to nie je záležitosť jedného-dvoch rokov a že to nie je záležitosť, ktorá by bola nová, aleže to je dlhodobá záležitosť, ktorej sa treba venovať. A na to by sme potrebovali koncepčný systémový prístup, na základe ktorého si budeme vedieť stanoviť aj nejaké ciele, nejaké krátkodobé, strednodobé, dlhodobé. A nielen to, čo sa týka Policajného zboru a čo sa týka výsluhových dôchodkov, alebo čo sa týka ich platového ohodnotenia, ale aj takisto čo sa týka investícií do infraštruktúry, do modernizácie a podobných záležitostí.
Ale namiesto toho, aby sme videli nejaký systémový alebo koncepčný prístup, tak sa dozvedáme veci typu, že sa ide nakupovať hasičská technika za nejakých 46 mil. od firmy, čo je v podstate schránková firma, ktorá sa zaoberá, ja už ani neviem čím, pílením dreva a pečením koláčov alebo čímkoľvek. A odrazu počas toho, ako sa prihlásili do tendra, tak odrazu vie robiť aj hasičské vozidlá, hej, akože to je výsmech. Plus, samozrejme, teraz vychádzajú aj nové informácie navonok, ako napríklad to, že to celé vychádza nejakých 38 mil. a že tam, alebo koľko, a že tam je podozrenie, že sa bude niekoľkomiliónová vata. Nič nové proste, zase sa vraciame do minulosti, zase je tu malá prihrávka domov, klasika proste, ktorú sme ste zažívali. Ale keby to bol že jednorazový prípad, tak okej, poďme sa baviť, že dobre, no je tu ÚVO, je tu polícia, ktorá tvrdí, že to ide vyšetrovať.
No ja som zvedavý, akým spôsobom bude polícia vyšetrovať takéto podozrenia, keď minister Šutaj, ktorý keď prišiel do funkcie, jediné, čo ho zaujímalo, jediné, čo urobil, bolo rozbiť NAKA a vyhodiť odtiaľ policajtov, ktorí vyšetrovali tie najhoršie korupčné trestné činy, tú organizovanú zločinnosť a podobné záležitosti. Títo ľudia, ako vychádza dnes najavo, boli pravdepodobne protizákonne vyhodení z tej NAKY a už dnes sa nemajú kam vrátiť, pretože NAKA neexistuje bola rozpustená. A dokonca sa dozvedáme, že to je podozrenie, že aj tie odposluchy, ktoré boli na nich použité, tak boli použité nezákonne. Takže všetky tie odposluchy, ktoré boli strihané, ktoré boli zneužívané v tom predvolebnom boji, tak boli zneužívané vyslovene účelovo a nastrihané účelovo a teraz sa potvrdzuje, že to tak je.
A čo je výsledkom toho, výsledkom toho je, že vyšetrovatelia, ktorí vyšetrovali tieto trestné činy, tak tí boli vyhodení a čo sa deje, samozrejme, že v Policajnom zbore to má svoj efekt. Jasné, to je normálne, tak ste vo firme, robíte nejakú úkony a za tie úkony jednoducho keď ich plníte alebo niečo podobné, vás za to vyhodia, tak sa asi nastavíte ináč. A to isté je aj v Policajnom zbore. Ja si neviem predstaviť, že teraz ÚBOK, alebo ja neviem, ktorýkoľvek útvar, bude teraz vyšetrovať ministra vnútra Šutaja Eštoka, ktorý vyhodil polku NAKY a potom ju zrušil, že dôjdu k záveru, že aha, asi tu fakt bol porušený zákon a že celé to je nejaké pofidérne a divné. Čiže sme znova tam, kde sme nechceli byť, vraciame sa späť.
Potom sú tu aj ďalšie také pofidérne záležitosti typu, už teraz sa tu črtá, a ja veľmi rád na to upozorním, je tu nový tender na nákup oblečenie pre policajtov a hasičov v hodnote skoro 22 mil., 21,7 mil., alebo niečo, nejaká takáto suma, ktorá bola vyhlásená s tým, že veľmi krátko bude prebiehať ten tender, bola vyhlásená teraz prednedávnom a ukončený má byť tento tender 11. novembra. S tou špecifikáciou, že samozrejme sa má jednať o goretexové oblečenia a podobné záležitosti. Keď si človek spraví ako laik malý prieskum trhu, tak zistí, že zhodou okolností, úplnou náhodou, ja neviem, čím to je, to je božia prozreteľnosť pravdepodobne, na to pasuje iba jedna jediná firma na Slovensku, ktorá má sídlo na východe. A ja sa tu stavím, a ja, ako hovorí minister, že položí hlavu na klád, ja položím hlavu na klád za to, že to získa táto jedna firma. Tak to bude. Tak ako tu máme s hasičskými vozidlami, tak to bude aj s oblečením a takto tu budeme zažívať každú chvíľu nové a nové výberové konania, nové a nové tendre, ktoré budú takto vyzerať.
Namiesto toho, aby sa venoval naozaj polícii, aby namiesto toho, aby ju takýmto spôsobom rozvracal, ako vidíme, a vyhováral sa, samozrejme, na predošlé vlády, tak príde s jednorazovou nejakou záležitosťou typu že päťtisíceurová odmena. Päťtisíceurová odmena, ktorá tento rok bude stáť asi 50 mil. a každý rok bude stáť 100 mil. eur. Lenže na ako dlho je plánová táto odmena, respektíve tento príspevok päťtisíceurový pre tých policajtov, tí, ktorí noví prídu, alebo tí, ktorí majú už 20 rokov odslúžené, aby to nezabalili. Tak má to platiť tri roky. Táto vláda tu má byť ešte tri roky. To znamená, aké je toto koncepčné riešenie, aké je toto systémové riešenie? Toto je riešenie na tri roky. A zaberie, alebo nezaberie? Ja som presvedčený, že nezaberie. Bodaj by som ma mýlil, lebo toto nejde o nejaké, o nejaký politický boj alebo čo. Tuto sa bavíme o bezpečnosti Slovenskej republiky. O tom, či naozaj budeme mať dostatok policajtov, ktorí budú tu chrániť náš majetok, našu bezpečnosť, alebo nebudeme mať. Ale ja začínam silne pochybovať, keďže policajti veľmi dobre vidia, že roky fungujú v tom istom systéme, že sa nič nemení, že problémy, ktoré tam majú, sa len kopia, že neriešia. Že vždy keď príde k nejakému posunu, je to vždy že krok dopredu a dva kroky späť. Aj toto je také riešenie, ktoré vám neprináša žiadny nejaký stály benefit ani nič podobné. Je to jednorazová nejaká odmena alebo jednorazový príspevok, ktorý keď si rozrátate ako nový policajt na päť rokov, zistíte, že dostanete 60 eur.
Čo ale urobil ďalšie, je, prosím vás pekne, že vedel, že nemá akým spôsobom valorizovať platy príslušníkov Policajného zboru, tak nejakým spôsobom sa mu podarilo vyškrabkať, že každý policajt dostane o 100 euro vyšší plat v hrubom, prosím pekne, v hrubom. Sto euro v hrubom je koľko, 60 v čistom, 60 eur v čistom. Dnes som zachytil začiatok tej tlačovky o konsolidácii, ktorá, samozrejme, žiadnou konsolidáciou nie je, lebo nikde sa nešetrí, systém bude, že sa budem všetko zdražovať. Takže pri navýšení 23 % DPH budeme mať 60 euro vyšší plat. To sa, to ste už v mínuse, to ste už v mínuse. A keď zarátate ten päťtisíceurový príspevok, tak v podstate nezarobíte nič viac. A keď si to vyrátate, že máme valorizáciu dôchodkovú 14 alebo 14,5 % a majú vám pridať na plate toľko, koľko vám zožerie to zdražovanie, no tak ako prepáčte. S tými podmienkami, v ktorých ste, tak určite sa nedostanete nikam ďalej, jednoducho to nevyrieši vôbec, aleže vôbec nič. Ak by ste očakávali od ministra, že by prišiel a povedal, dobre, počúvajte ma, toto je teraz takéto riešenie, ja určite prídem s nejakým koncepčným riešením, tak sú to zase len rozprávky. Za ten rok, čo tam je, sme ešte nepočuli, aby prišiel s nejakým konkrétnym riešením, ktoré by malo koncepčný charakter. Nie je žiadny pracovný tím, nie sú tam ľudia na tom ministerstvo, ani na to Policajnom zbore, ktorí by nejakým spôsobom pracovali na nejakej koncepcii, ktorá by nejakým spôsobom riešila túto situáciu. Veď my novelizujeme zákon 73 o Policajnom zbore, ZVJS, SIS-ke a podobne len kvôli tomuto. Viete o tom, že by sa náhodou pracovalo na ministerstve vnútra na nejakej koncepčnejšej novele 73-ky, alebo na iných zákonoch? Nikto o ničom nevie, lebo nikto tam nič takéto nerobí.
Čo je ďalšie, je, že dnes ráno sme mali mať diskusiu o bezpečnostnej situácii v Slovenskej republike. Bytostne sa to týka, samozrejme, aj fungovania polície, Policajného zboru, ale, samozrejme, aj iných zložiek. Ale tou ústrednou postavou a tou ústrednou úlohou, ktorá v tomto je a ktorú zohráva, je ministerstvo vnútra. My sa už niekoľko mesiacov márne, ale naozaj márne snažíme s ministrom vnútra viesť diskusiu na tieto témy. Aká je situácia v Policajnom zbore, čo bude s NAKA, ako prebieha jedno vyšetrovanie, druhé vyšetrovania, máme tu rôzne fámy, ktoré sa šíria. Minister vysvetlí. Minister nevysvetlí, minister nepríde, alebo sa neotvorí výbor, alebo sa neotvorí schôdza, tak ako dnes ráno. Napriek tomu, že bolo to pekné ako pred zhruba jeden a pol týždňom hovoril minister Šutaj Eštok, že on chce, on bude trvať na tom, aby sa schôdza k bezpečnostnej situácii na Slovensku otvorila, pretože sa chce o nej baviť. Dnes ráno 8.30 h sme boli svedkami, ako to dopadlo. Presne takto sa stavia minister vnútra k celej situácii na Slovensku, k bezpečnostnej situácii a tak ďalej. On len uniká, len uniká od týchto nepríjemných diskusií a keď príde na lámanie chleba, tak to je ten Matovič, ten Heger, ten Ódor, tí progresívci a SaS-ka, aj vy ste všetci spoluvinní. Všetci ste urobili všetko zle, len on robí dobre. No ja som ešte nepočul, ako dobre. Som ešte nepočul, čo konkrétne urobil. Lebo ja som si zapisoval, že v tom jeho vystúpení, na ktoré sme nemohli reagovať, že čo všetko urobil. No a ja tu mám, že urobil to, že dá príspevok päťtisíc euro, že zvýšil plat 100 euro a že príspevok na bývanie 200 euro za rok, hej. A toto rozprával asi tridsať minút. A o tomto, akože je perfektný, hej, rozprávkový, proste absolútne vie narozprávať hocičo, ale fakty utekajú, fakty utekajú. A tie fakty budú vidieť hneď v októbri. Mne sa najviac páčilo, ako tvrdil, že žiadne nejaké väčšie, väčšia odchodovosť z Policajného zboru nehrozí, že ja si vymýšľam, hej. Pritom najlepšie je, že dokonca tie čísla, ktoré boli, tak hovorili aj niektorí policajti, dokonca sa niektorí policajti aj tak na tom proteste v tom duchu vyjadrovali aj do kamier televíznych, keď hovorili práve o situácii v Policajnom zbore, keď mu odovzdávali tú petíciu. Tak aj oni sú hoaxeri, všetci sme hoaxeri. Ale on povie, že on má jasné čísla, on presne vie, že v októbri po tejto valorizácii odíde 130 policajtov, nie viac, 130. Ja, samozrejme, teraz neviem presne, koľko ich odíde, ale ja silne pochybujem, že to bude číslo 130 pri valorizácii 14 % dôchodkov, alebo výsluhových dôchodkov.
Takže keď sme sa chceli baviť o tom, že čo urobil minister vnútra pre tú políciu, ja to tu stále nevidím, lebo pri svojom vystúpení zopakoval to isté, čo je v novele zákona, nič viac. A potom povedal, že ten rozbil, tento rozbil, ten urobil zle, ten tam urobil zle a tak ďalej. Viem veľmi dobre, že tie reakcie v Policajnom zbore sú naozaj negatívne. Sú negatívne na tento balíček opatrení, vôbec to nikoho nenadchlo. Každý policajt si vie jednoducho zrátať, ako to dopadne, aký mám z toho benefity a aké negatíva mu budú z toho vyplývať. Takže ja si velice rád počkám na ten október, nedajbože na ten november, aby sme si to vedeli porovnať, či to bude väčšie alebo menšie číslo. Či to bude číslo 130, alebo to bude oveľa väčšie číslo. Môj názor, ja som presvedčený, že to bude oveľa väčšie číslo.
Ďalšiu vec, ktorú ale treba tak isto vytknúť ministrovi vnútra Šutajovi Eštokovi, je, že svojimi činmi, samozrejme, v spolupráci v rámci koalície, oslabuje odolnosť a bezpečnosť Slovenskej republiky. Nielen tým, že takýmto spôsobom sa tu rozpadla NAKA a elitné útvary vyšetrujúce, že tu naháňame dokonca aj Lynx Commando, lebo majú také vozidlá, onaké, lebo to je do toľko ton, alebo do toľko ton to pancierovanie. Pritom ako keby nevedel, že odkedy je pancierovanie vojenské a odkedy je policajné, že sa tu bavíme do kilogramov 4 500. Ale to je jedno, to by mal, myslím si, že každý vedieť, keď to viem aj ja, tak by to mal vedieť aj minister. Ale čo sa mu ešte podarilo aj za spolupráce tejto vládnej koalície, je, že absolútne oslabujú odolnosť inštitúcii Slovenskej republiky. V jednoduchom kontexte, keď si zoberieme práve to, že máme tu ešte predošlé správy, či už SIS-ky alebo iných spravodajských služieb, ktoré jasne upozorňovali na hrozby z Východu, ktoré jasne upozorňovali, že sa nachádzame v hybridnej vojne, že tie hybridné hrozby tu budú prichádzať, že s nimi budeme konfrontovaní, že budú takto testovať našu odolnosť, naše inštitúcie, že tu bude rôzne formy, hybridné formy, ktorými budeme svedkami. No a boli sme svedkami na začiatku školského roka. Boli to školy, ale boli to aj kostoly, boli to aj nejaké iné inštitúcie, vyhrážali sa dokonca Národnej rade, že sem padne lietadlo, alebo, ja neviem, dokonca hlavné nádražné, teda hlavnej stanici v Trnave a kadekomu. A tieto vyhrážky postupne prichádzajú. Samozrejme, že trvalo chvíľu, kým sa s tým vysporiadali, že čo vlastne je a o čo vlastne ide, čo za tým je a tak ďalej. My sme mali k tomu mimoriadny brannobezpečnostný výbor, kde sme sa tejto téme venovali, kde sme sa podľa zverejnených informácií konečne dospeli k tomu, že sa tu jedná naozaj o hybridné hrozby a že tu ide o kyberútok. A viete, čo je najkomickejšie? Úplne že deň pred tým štátna tajomníčka ministerstva vnútra mala tlačovú konferenciu k bezpečnosti na školách, to bolo 31. augusta, kde garantovala, že bezpečnosť je zaručená, že sa nič nemôže stať. Že dokonca máme zabezpečenú aj kybernetickú bezpečnosť a dokonca aj ochranu proti kyberšikane. To nebudem hovoriť o tom, že sme mali prednedávnom na brannobezpečnostnom výbore generálneho prokurátora, ktorý, s ktorým som diskusiu o kyberšikane mal, že ako ťažko sa identifikuje, ako ťažko sa s ňou bojuje, ako ťažko sa zhmotňuje právne. Ale nevadí, štátna tajomníčka Kurilovská povedala, že aj to máme poriešené. A takisto aj kyberšikanu a to okrem teda aj kybernetickú bezpečnosť, čo prišlo obyčajné emaily, ktoré boli potom zadefinované ako kybernetická hrozba. Však vďakabohu, vďakabohu, že to je len kybernetická hrozba. Ale je to hrozba, ktorá prichádza z Východu. Mne niekto, možno aj poznáte false flag operations alebo teda operácie pod falošnou vlajkou, videli sme takú asi pred piatimi alebo šiestimi rokmi na Ukrajine v Užhorode, kedy bolo jedno maďarské kultúrne centrum napadnuté vraj ukrajinskými nacionalistami a fašistami a potom vysvitlo, že to bola ruská operácia. Máme krajiny, ktoré zažívali takisto podobné scenáre teraz, čo sa týka tých vyhrážok voči školám, či to bola Česká republika, ale takisto tieto vyhrážky prišli aj do Litvy, Lotyšska a Estónska. A my sa tu bavíme o tom, že je tu nejaký chlapík, ktorý hovorí, že je z Dnepropetrovska. Dnepropetrovsk prestal existovať v roku 2016, dnes sa už volá len Dnipro, že mu ukradli mobil za 200 eur a že chce za to peniaze späť a že je za to nahnevaný, hej? Tak ja neviem, či aj v Estónsku mu ukradli mobil, aj v Lotyšsku, aj v Litve a všade sa mu stáva to isté. Je zaujímavé, že pobaltské krajiny celkom jasne identifikovali, teda bola tá atribúcia, jasne identifikovali, že odkiaľ ten útok prichádza a že tá najväčšia pravdepodobnosť je Ruská federácia. Takisto alebo v podobnom duchu sa vyjadrila aj Česká republika. U nás? My to nevieme identifikovať. My to nevieme povedať. My sa bojíme takéto niečo povedať. A nevie to nikto tuto vysvetliť. Nikto sa nevie k tomu postaviť. A z jednoduchého dôvodu.
Mali sme a budovali sme, snažili sme sa budovať odolnosť inštitúcií tým, že sme vytvárali aj tzv. jednotky strategickej komunikácie a rôzne jednotky, ktoré mali akože bojovať s hybridnými hrozbami. Dokonca aj pri bezpečnostnej rade vznikol taký útvar na boj s hybridnými hrozbami. Dokonca je to pár mesiacov dozadu, čo aj ministerstvo obrany napísalo celkom zaujímavý dokument, taký draft o hybridných hrozbách, kde takisto identifikujú tieto hrozby a že je potrebné sa im venovať. Všetko sme to rozprášili. Všetky tieto jednotky, všetci ľudia, ktorí sa tomu venovali dlhoročne, boli vyhodení. A ja sa pýtam, kto to bude vysvetľovať. Kto bude vedieť vysvetliť, čo sa deje, ako sa deje a tak ďalej? Každý si tu hovorí čo chce, ako chce a pretvára tú realitu podľa svojho obrazu. A ja sa chcem opýtať ministra vnútra, akým spôsobom on chce bojovať práve aj s takýmito hrozbami. Akým spôsobom chce bojovať s hybridnými hrozbami, keď rozprášil takto políciu? Keď tí ľudia, ktorí sa tamtomu venovali, tak už tam nie sú. Toto je budovanie odolnosti a budovanie bezpečnosti Slovenskej republiky? A to som sa ešte nedostal ani k novele Trestného zákona, dámy a páni.
To je niečo na pováženie, pretože keď už sám policajný prezident Solák povie, že môže sa stať, že v tejto situácii, vyostrenej situácii, ktorú tu máme, že môžu niektoré policajné hliadky meškať na miesto činu, ak to bude nejaký že menej závažný trestný čin, pretože máme tento personálny problém. A ja sa pýtam, keď bude týchto problémov viac, ako sme to videli teraz práve pri tých bombových útokoch a bude tých aktivít a rôznych hrozieb oveľa viac, ako to budú prioritizovať? Keď tu hrozí, že budú musieť spájať oddelenia, že budú musieť lepiť hliadky. Častokrát sa stáva, to je holý fakt, to už dlhodobo trvá, že máte hliadku, ktorú tvoria že dvaja mladí policajti alebo dokonca niekedy dve mladé policajtky, akým spôsobom chce túto situáciu riešiť? Dokonca policajný prezident tvrdil alebo sa niekde vyjadril v médiách, že sa môže stať, že nastane ten najhorší scenár, ktorý môže nastať, ak sa neujme tento balíček, takže bude musieť byť nasadená armáda. Ináč stále používa sa armáda, pritom armáda bola už zrušená, máme ozbrojené sily, pretože sme si ju tak zdecimovali za tie roky podvýživovania Ozbrojených síl Slovenskej republiky, armáda spĺňa určité atribúty a určité počty, my tie počty nemáme. Sú to ozbrojené sily, prosím, naučte sa to. Takže ozbrojené sily budú musieť hliadkovať s policajtami. To je riešenie? To mi pripomína, ja neviem, možno v Latinskej Amerike máte takéto situácie, máte to úplne bežne, ja neviem, v Salvadore, v Mexiku a podobne. Tam ideme? Toto je cieľ? Takto sa z toho chceme vyhrabať? Že budeme musieť nasadzovať ozbrojené sily, aby pomáhali polícii udržať poriadok na našich uliciach? Pretože tá novela Trestného zákona, ktorá bola prijatá, má priamo dopad na zvyšovanie kriminality na Slovensku.
Keď sme sa o tom bavili pred niekoľkými týždňami, tak sa vládna koalícia oháňala, my nemáme ešte žiadne štatistiky, toto sú všetko len reči. To si len vymysleli tie reťazce a ľudia to tak hovoria, ale my nemáme ešte žiadne štatistiky. No, ono od 6. augusta, myslím, platí táto novela, tak myslím si, že za ten mesiac a niečo by nejaký, nejaký ten ukazovateľ sa už mal vedieť vyrátať. A ja som presvedčený, že už sú. A vieme veľmi dobre a vieme od policajtov, že to rastie a enormne to rastie, že tí chalani to nestíhajú. Nestíhajú chodiť všade. A keď niekam prídu, kde, tu nie, tu sa nebavíme o nejakých bežných potravinách a plnom košíku potravín, tu sa bavíme o ľuďoch, ktorí naozaj chodia že do obchodov, kde kradnú luxusnejšie oblečenie, elektroniku alebo niečo podobné, tak sa im smejú. Tak sa im smejú, pretože viete, aká je bloková pokuta na mieste pre takýchto ľudí, ktorí ukradnú do 700 eur? Tridsaťtri eur. Tridsaťtri eur na mieste. Tí ľudia sa smejú. A keď ich aj zoberú a predvedú na policajnú stanicu, tak sa smejú, pretože vedia, že sa im nič nestane. Za chvíľu ich pustia a keďže nemáte recidívu, tak to idú urobiť znova. Alebo to idú tak, že idú z jedného obchodu do druhého. Úplne v pohode. Tí policajti sa môžu zblázniť.
Čiže tu by bolo možno dobré a potrebné sa pozrieť práve na štatistiku priestupkov, pretože to už spadá do priestupkov a nie do kriminality, že o koľko nám stúpajú priestupky. A teraz ďalšia vec, my ich ani nevieme dobre evidovať. Tá priestupková evidencia u nás kríva. Takže toto bude zas ďalší priestor manipulovať presne aj to, že á, tak to sú nejaké priestupky, my ich nevieme presne zadeliť, aké sú to, do ktorej kategórie spadajú a či to bol bicykel, alebo či to bolo, ja neviem čo, že nezaplatil výživné alebo, ja neviem, niečo podobné. Čiže toto bude presne to, kde sa bude zahmlievať. Ale budeme, viete, tak či tak časom na to tí ľudia budú doplácať. Časom aj vaši voliči budú vnímať a chápať, tí ľudia hlavne, ktorí nemajú veľa peňazí a má auto, čo ja viem, za dvetisíc eur, alebo, ja neviem, bicykel za 300 eur, že keďže sa im budú robiť takéto veci, že im budú vykrádať autá, že im budú kradnúť bicykle, že im budú vykrádať pivnice alebo podobné takéto, takáto kriminalita, dnes už priestupky, tak tých ľudí to bude štvať. Tých ľudí to bude štvať a uvidíte, že ťažko sa vám to bude potom prekrývať Šimečkom, mimovládkami a niečím podobným.
Jednoducho pokiaľ budú ľudia na vlastnej koži pociťovať, že sa im zhoršuje bezpečnostná situácia, tak budú hľadať vinníka. A budú ťažko hľadať vinníka niekde v opozičných laviciach. Vy ich na to, samozrejme, budete upozorňovať a budete celý čas sa snažiť ukazovať, že lebo za to môže Ódor, lebo progresívci, lebo 46 záchodov, ale toto nebude platiť večne. A toto isté, to isté sa týka podľa mňa aj konsolidácie a vašich 23 % DPH.
Takže ja som zvedavý na reakciu ministra a dúfam, že bude reagovať tak, že bude aj možnosť, aby sme aj my v opozícii mali naňho možnosť reagovať a nieže to na konci tu príde, zase nám tu vykydá špinu na hlavy a povie, že takto a vy ste za to všetko zodpovední.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

17.9.2024 o 14:10 hod.

PhDr.

Juraj Krúpa

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:39

Roman Mikulec
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne.
Pán poslanec, ty si spomínal na záver, že postupne ľudia na to budú prichádzať. Ja si myslím, že oni každým dňom na to prichádzajú viac a viac, aká je situácia reálne a najmä na to prichádzajú samotní policajti, hasiči, horskí záchranári, ktorí sa cítia byť podvedení, oklamaní, pretože to vnímajú, že tie opatrenia, ktoré sú tu navrhované na to, aby boli vôbec stabilizovaní, tak nič neriešia. A myslím si, že ak si vypočuli dnešnú tlačovú konferenciu premiéra a s koaličnými partnermi o konsolidačnom balíčku, kde sa dozvedeli, že pôjde DPH hore, tak aj tí, ktorí možno ešte premýšľali do poslednej chvíle, či sa majú rozhodnúť zobrať valorizáciu 14,5 % alebo nie, tak po dnešnom dni sú rozhodnutí a tú valorizáciu zoberú a odídu. A ja stále hovorím a mám to potvrdené aj z posledných dní, že častokrát dôvodom nespokojnosti tých policajtov, hasičov, horských záchranárov, ľudí vo všeobecnosti pracujúcich v rezorte ministerstva vnútra, lebo to nie sú len ozbrojené zložky, tak nie sú ani tak tie peniaze ako situácia vo všeobecnosti. My počúvame každý deň o rôznych zlyhaniach kindermanažmentu na vnútre. Ty si sa pýtal, či niekto na ministerstve vnútra chystá nejaký koncepčný materiál. No kto by ho chystal? Kto by ho písal? Veď tam nie sú ľudia, ktorí by dokázali takýto materiál stvoriť. Dozvedáme sa o katastrofálnej situácii na Akadémii Policajného zboru, odkiaľ odchádzajú skúsení prorektori, učitelia, pedagógovia dlhoroční, pretože sa nemôžu viac pozerať na to, akým spôsobom sa súčasný rektor, bývalý blízky spolupracovník pani Kurilovskej, súčasnej štátnej tajomníčky, správa k študentom. Im to je absolútne jedno.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

17.9.2024 o 14:39 hod.

Ing.

Roman Mikulec

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:41

Dušan Muňko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pán poslanec, ja neviem, či som sa dneska zobudil alebo vy, za posledné štyri roky to, čo ste tu predvádzali na ministerstve vnútra, ste asi neboli členom koalície a neodišli ste z firmy a nešli ste do SaS-ky. Koľko ráz tu bol odvolávaný pán minister Mikulec. Tá fraška, ktorá tu bola, vám to nič nehovorí? Prišla nová vláda, pán Ódor, pán Šimko. Čo ste spravili s pánom Šimkom, keď začal prakticky konať a kde boli porušované základné princípy právneho štátu? Alebo, už ste skutočne vám padla zlatá tehla na hlavu, keď tá správa, ktorá príde, nemusíte mať obavy, že vás minie, zo Slovenskej informačnej služby, tam je hŕba vecí, ktoré boli porušené. Dokonca prestala súčinnosť medzi ministerstvom vnútra a Slovenskou informačnou službou. Alebo ja vám už prestávam absolútne rozumieť tú vašu drzosť, ktorú tu predvádzate. Nebojte sa, pán poslanec, spravodlivosť vyjde navonok. Lebo to, čo sa tu predvádzalo v období za Matoviča, ale aj za pána Hegera, vyvaľovanie dverí, proste tá trestná činnosť, ktorá sa tu robila, tie odposluchy, ktoré tu sú, tie vám iste zo Slovenskej informačnej služby prídu. Prvýkrát v histórii Slovenskej republiky boli odvolaní dvaja šéfovia Slovenskej informačnej služby. Nakoniec kde sú? Sú zavretí? Pán Krúpa, nerozumiem vám. Bol by som rád, keby ste radšej držali. Strašíte ľudí, pričom bezpečnostná situácia, samozrejmá vec, sa stabilizuje. Ľudia, ktorí boli, vždycky odchádzali proste a budú prichádzať ďalší. Som presvedčený, že to, čo spravil pán minister terajší, stabilizuje a nemusíte mať obavy. Nebojte sa aj trestný poriadok, ktorý bol daný... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

17.9.2024 o 14:41 hod.

Ing.

Dušan Muňko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:43

Juraj Krúpa
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne obom za vaše faktické poznámky.
Pán Muňko, ja rozumiem vášmu rozrušeniu, ja aj vnímam, ako to vidíte. Ja chcem povedať jedno. Bez ohľadu na to, akú som mal politickú príslušnosť alebo politické tričko, tak pre mňa naozaj bezpečnosť je niečo, čo je nad tým a čo je apolitické, pretože sa týka nás všetkých a týka sa aj bezpečnosti našej krajiny. Ja v minulosti, a to bolo veľmi dobre známe, som bol kritický aj voči predošlému vedeniu ministerstva vnútra, veľmi dobre sa o tom vie. Veľmi dobre sa vie, že aj ministra vnútra sme predvolávali pravidelne na brannobezpečnostný výbor, kde bol grilovaný. Či som to tu organizoval ja, že som zvolával tie výbory, alebo dokonca o to požiadala opozícia, tak sme o týchto veciach diskutovali. A škrelo ma naozaj veľa vecí. Takisto som mal iné očakávania. Mal som očakávania, že sa niektoré veci vyriešia iným spôsobom a mali sme o tom diskusie, aj sme sa o tom hádali, ale aspoň sme o tom vedeli sa rozprávať. Ten rozdiel oproti tomu dnešku je, že my tu diskusiu nemáme ani na tom brannobezpečnostnom výbore a nemáme ju v podstate ani tu v pléne, pretože ako koalícia sa týmto témam vyhýbate. Ja by som sa veľmi rád normálne že korektne o tejto téme porozprával. Moje prvé vystúpenie, pán Muňko, k prvému čítaniu bolo úplne niečo iné. Naozaj som hovoril o tom, aké chyby sa robili v minulosti, aj aké chyby sa robili za minulého vedenia, že čo všetko tam bolo zle urobené. Všetko sme sa bavili a sme hovorili o tom, že ako je dôležité sa baviť o budúcnosti, o tom, aby to malo nejaký cieľ, nejaké smerovanie. A ja som očakával, že tá diskusia zostane aj v tejto rovine. Až po moment, keď vystúpil minister vnútra, ktorý nám tu všetkým vynadal, ale nepovedal nič viac.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

17.9.2024 o 14:43 hod.

PhDr.

Juraj Krúpa

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 14:45

Jaroslav Spišiak
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážené kolegyne, kolegovia, dovoľte, aby som sa ujal slova v tejto rozprave. Túto rozpravu vedieme o novele zákona o Policajnom zbore, ktorou sa má odvrátiť alebo zjemniť negatívny vplyv negatívneho personálneho stavu v Policajnom zbore. Za stav a charakter, efektívnosť a údernosť Policajného zboru zodpovedá minister vnútra v plnom rozsahu svojich kompetencií. On sa rozhodol, teda nám tu v prvom čítaní predniesť rôzne opatrenia, ktoré plánuje robiť vo vlastnej réžii v rámci ministerstva vnútra, a tento návrh novely zákona je nad rámec tých jeho možností, preto navrhuje týmto, touto novelou nejakým spôsobom zamedziť rozkladu v Policajnom zbore. Ako sa argumentuje v dôvodovej správe na skrátené legislatívne konanie, tento negatívny personálny stav v Policajnom zbore môže priamo zabezpečiť, alebo zapríčiniť zhoršenie bezpečnostnej situácie v Slovenskej republike.
Čiže polemizujeme tu o návrhu, ktorý má stabilizovať personálny stav v Policajnom zbore z dvoch uhlov pohľadu. Aby tí, ktorí už majú odslúžené svoje roky, ktoré podmieňujú, aby mohol odstať výsluhový dôchodok, to je jedna skupina policajtov. Druhá skupina je tých, ktorých chceme týmto, alebo chce minister týmto návrhom prilákať do Policajného zboru a tak naplniť stavy novými policajtmi. Ja tu nebudem rozprávať všelijaké politické veci okolo toho, budem sa venovať priamo tomuto návrhu a jeho možným negatívnym dopadom do budúcna. Lebo aj sebelepšie, sebepozitívnejšie opatrenie ak neni premyslené strategicky dlhodobo, môže v tých ďalších krokoch zapríčiniť viac škody ako osohu.
Čiže zoberme si ako prvý ten motivačný príplatok päťtisíc euro pre toho policajta, ktorý do konca júna 2005 splní podmienku 20 rokov vo výslužbe, 20 rokov v službe a viac. Čiže čo to zapríčiní? Že každý jeden policajt, ktorý už odslúžil 20 rokov a viac, môže požiadať o tento motivačný príspevok s tým, že sa zaviaže tri roky zotrvať v Policajnom zbore. Ako to už hovoril môj predrečník, ten, kto sa už raz rozhodol, že ide do civilu, alebo do toho výsluhového dôchodku, už je veľmi problematické uznať, že ho tento typ motivačného príspevku nejakým spôsobom od tohto rozhodnutia odradí. Lebo keď si to preráta na mesačné dávky, tak mu vyjde, že ten výsluhový dôchodok mu možno viac prinesie mesačne peňazí, ako keď si preráta tých päťtisíc korún na tri roky a na všetky mesiace, ktoré v tých troch rokoch sú. Ale povedzme, že niektorí z nich sa rozhodnú, že sa zaviažu ešte tri roky slúžiť a zoberú si tých päťtisíc.
No a potom je tu skupina policajtov, ktorí vôbec nezvažovali, že idú už teraz do dôchodku, čiže to sú zväčša takí policajti, ktorí práve pod týmto vedením ministerstva vnútra zažívajú eufóriu, sú ustanovení do povedzme aj manažérskych pozícií, kariérne stúpajú, dostávajú sa na vyššie riadiace alebo vyššie postavené policajné zložky. On vôbec nemal v úmysle teraz ísť do dôchodku, ale tak či tak má nárok podľa tohto návrhu požiadať o ten motivačný príspevok. Čiže pre takéhoto policajta čo to vlastne znamená? Benefit, dar, ktorý si vôbec nemusí ani splácať, ani odpracovať. Čiže toto je v podstate, ako by som to povedal, odmena tým, ktorí chcú slúžiť tomuto systému. Čiže všetci policajti, ktorí majú výsluhu viac ako 20 rokov, požiadajú o výsluhový dôchodok. Vlastne o ten benefit. Ak nepožiada, tak vlastne, ako by som to povedal, sám sebe škodí. Lenže niektorí z nich v podstate nemusia nič odpracovať, len to tak dostanú. Čiže sú to zbytočne vyhodené peniaze zo štátneho rozpočtu, lebo nesplnili účel, kvôli ktorému tu o tom vôbec hovoríme, aby zotrval v tom Policajnom zbore, lebo títo policajti by tak či tak v tom zbore zotrvali.
Potom sú tu policajti, ktorí tak či tak chceli odísť, lebo boli dehonestovaní, ohovorení, degradovaní, presunutí z vyšších policajných, komplikovanejších policajných útvarov na nižšie, z vyššej triedy na nižšie triedy, títo, pre týchto tých päťtisíc na tri roky zrejme nebude tá motivácia, aby zostali v Policajnom zbore. Lebo vo väčšine prípadoch prídu o oveľa viac, ako im ten motivačný príspevok môže prispieť k tomu ich mesačnému príjmu. Čiže táto forma motivácie skôr vyzerá byť ako odmena pre tých, ktorí sa upísali prijať funkciu, ísť na špecifické, špecializované pracoviská, na ktoré sa možno doteraz nemohol dostať a vôbec nemal v úmysle ísť do civilu. To je jedna vec.
Druhá vec, každý rok sústavne odchádzajú policajti, niektorí prichádzajú. V poslednom období je to tak, že viac policajtov odchádza a menej prichádza preto, lebo tie pomery v Policajnom zbore dlhodobo sú také, že policajná práca neni až taká atraktívna a neni tak ohodnotená. Čiže každý rok pravidelne sa to deje. V niektorom roku je to viac, v niektorom menej. Väčšinou to záleží aj od toho, že pred tými 20 rokmi, aký silný bol nábor na tú políciu, keď veľa ľudí nastúpilo, tak po 20 rokoch aj viac ľudí odchádza, lebo z viac ľudí viac odíde. To sa deje práve teraz. Pravidelne. Povedzme, keď ja som bol policajný prezident, tak historicky najviac ľudí odišlo do civilu počas môjho prezidentovania, napriek tomu sme ustáli bezpečnostnú situáciu, menej kriminality bolo, menej dopravných nehôd. To, čo má byť odhaľované, prevažne ekonomická kriminalita, sa viac odhaľovala, čiže nespôsobilo to tragédiu v bezpečnostnej situácii na Slovensku. Ten enormný odchod policajtov.
Lenže čo sa stane teraz? Teraz všetci, čo majú 20 rokov a viac, ak zoberú ten výsluhový dôchodok, tak v podstate sa urobí hrádza tomu pravidelnému priebežnému odchádzaniu do civilu. Čiže behom troch rokov v podstate neodíde nikto, alebo odíde menej, ako by odišlo priemerne súvislým odchodom kvôli tej výsluhe. Po troch rokoch zrazu, a dúfam, že sa to nestane, ale sa podľa mňa môže stať, že odídu všetci, ktorí mali tie tri roky pribrzdené tým odchodom. A takisto pribudnú k nim ešte aj tí, ktorým prirodzene teraz majú výsluhu 17 alebo 16 rokov, čiže bude trikrát viac policajtov odhodlaných odísť do civilu. Preruší sa ten prirodzený tok prílivu a odlivu. Týmto jediným opatrením. To môže spôsobiť až potom tie veľké škody v personálnom stave v Policajnom zbore.
Teraz sa môžem venovať tým náborovým príspevkom. V návrhu sa hovorí, že uchádzač o policajnú prácu, keď splní všetky podmienky, bude prijatý za policajta, môže požiadať o náborový príspevok päťtisíc eur s tým, že sa uviaže na päť rokov v Policajnom zbore zotrvať. Tu bol prednesený pozmeňovací návrh, ktorý to ešte nejakým spôsobom chce sprísniť, že tento príspevok môže dostať len raz konkrétny jeden človek. Čiže je to síce tam zbytočné, ale pre istotu, aby sa to údajne nezneužívalo. Lenže z tohto vyplýva to, že v podstate je tu vôbec snaha naplniť Policajný zbor policajtmi, alebo sa len predstiera, že sa snažíme naplniť tie stavy. Preto lebo v tom civilnom sektore je veľa policajtov, ktorí z rôznych dôvodov z toho Policajného zboru odišli aj bez toho, že spĺňali podmienky na výsluhový dôchodok. Napríklad po piatich rokoch, po siedmich rokoch, po troch rokoch. Vôbec nezotrvali v Policajnom zbore z rôznych dôvodov, napríklad rodinných, kvôli tomu, že sa narodilo dieťa, ochorela matka, musel cestovať, rôzne dôvody sú, že jednoducho sa rozhodol, keďže Policajný zbor mu neposkytol to, čo by potreboval, tak odišiel napriek tomu, že nepoberá ten výsluhový dôchodok. Ale teraz ten motivačný príspevok päťtisíc euro možno by takéhoto bývalého policajta motivoval vrátiť sa a byť zase policajtom. Možnože už tie rodinné dôvody, kvôli ktorým odišiel z polície, aj pominuli, že sa buď už rozviedol, alebo dieťa odrástlo, jednoducho milión rôznych dôvodov, by sa chcel vrátiť. A pýtal som sa na brannobezpečnostnom výbore, prečo aj týmto policajtom nechcú dať ten motivačný či náborový príspevok. Lebo sa jedná o policajtov, ktorých už neni potrebné školiť, už sú vyškolení, majú aj určitú prax, lebo už slúžili pár rokov. A ak by si prezreli hodnotenie tohto policajta za to obdobie, v ktorom slúžil, by mohli usúdiť, či sa jednalo o lajdáka, alebo či bol, vlastne či sa tešili vôbec jeho nadriadení, že odišiel alebo nie. Podľa toho by podľa mňa Policajný zbor mohol získať aj takýchto policajtov, ktorí v tom momente, ako by zas boli znovu prijatí, mohli plnohodnotne plniť tie úlohy, ktoré Policajný zbor plniť má. Čiže povedzme hliadkovať alebo zabezpečiť bezpečnosť občanov. Ale na toto tento návrh s týmto neráta a po mojej otázke na brannobezpečnostnom výbore ani len neráta, ani len nechce rátať, lebo vraj to neni nevyhnutné alebo potrebné. Čiže podľa mňa by to bolo potrebné, lebo veľa takých policajtov je, ktorých by tých päťtisíc motivovalo a vrátili by sa a plnohodnotne zo dňa na deň by vedeli slúžiť. Namiesto toho radšej budeme plytvať financie na policajtov, ktorí možno po štyroch službách na ulici zistí, že jednoducho to neni preňho. Nadrapovať sa s ožranmi, všelijakými recidivistami, predvádzať, pútať, sprevádzať, jednoducho zistí, že neni to preňho, tak radšej odíde a radšej vráti tých päťtisíc, alebo ak ich minul, tak už len tak silou vôle tam musí zostať, lebo nemá na to, aby vracal tých päťtisíc. A takýchto mladých policajtov podľa mňa je zbytočne tam živiť, lebo z nich žiadny osoh nebude, žiadnu bezpečnostnú situáciu neochránime.
Takže ja si myslím, to je môj osobný úsudok dlhoročného policajta, od hliadkového až po policajného prezidenta, myslím si, že poznám myslenie policajtov, ich rozmýšľanie, ich vôľu, ich odhodlanie, alebo aj neodhodlanie a z tohto všetkého usudzujem to, že takáto forma motivácie alebo náborového príspevku, kde vynechá tých najdôležitejších, o ktorých by mali zabojovať, v podstate že je neefektívna, neúčelná a ani neprinesie požadovaný efekt. Skôr o tie tri roky privedie alebo zapríčiní oveľa väčšie personálne škody v Policajnom zbore, ako sú povedzme teraz. Preto lebo, ako som už povedal v rozprave v prvom čítaní, pri každej výmene ministrov stále nastávajú takéto fámy, rôzne dezinformácie, vždy sa hovorí, že odíde aspoň päťtisíc policajtov, to bolo aj v predchádzajúcej, aj predchádzajúcej, aj predtým vláde. Nikdy sa to reálne nestane. Vždy závisí od toho, že konkrétny minister, ako ustojí, alebo neustojí túto situáciu. Či sa nechá ovplyvniť a populisticky prijme nejaké ad hoc riešenie, aby sa nepovedalo, i keď vie veľmi dobre, že toto riešenie možno teraz v tomto prvom kroku aj bude pozitívne, ale v ďalších prinesie viac škody ako osohu. To je všetko, čo som chcel k tomuto povedať.
Čiže nakoniec ešte predsa len, každý príplatok akýkoľvek, ak dostane policajt, tak ja mu ho doprajem, ale doprajem to len takému policajtovi, ktorý naozaj myslí a pracuje s odhodlaním, že to je poslanie a to je služba verejnosti. Nielen počítanie dátumov a dní, kedy už budem mať nárok na nejaký výsluhový dôchodok. Ak ešte k tomu dostanem nejaký príplatok, tak ešte nejako vydržím s tým počítaním tri roky. Takýto policajti až tak veľa osohu v Policajnom zbore nespravia, akurát zabezpečia len to, že bude naplnený stav a to je všetko. Čiže skôr by som uvítal také riešenia, ktoré tých policajtov budú držať v tom Policajnom zbore, aby nadobudli pocit, že sú naozaj dôležití. Oni sú v konečnom dôsledku vždy tí, na ktorých chrbtoch sa všetko odrazí, to, čo sa tu v parlamente alebo v politike udeje.
Čiže keď už to bola reč o tej novele trestných kódexov, samozrejme, že vládna koalícia bude tvrdiť, že nebude to mať negatívny dopad na kriminalitu. No samozrejme, že toto tvrdia aj budú tvrdiť, aj keď čokoľvek sa stane, vždy že to bude mať, že to je ovplyvnené niečím iným, ale každý normálne rozmýšľajúci človek musí zvážiť, že keď sa znížia tresty, zvýšia sa škody, ktoré určujú stupeň spoločenskej nebezpečnosti, znížia sa alebo skrátia sa premlčacie lehoty, všetko toto summa summarum dáva motiváciu k páchaniu trestnej činnosti. Či to v skutočnosti bude, alebo nebude a v akom rozsahu sa to prejaví v tej spoločnosti, to vždy bude záležať len na tých policajtoch. Lebo tí policajti to budú musieť riešiť na tých uliciach, oni budú musieť vysvetľovať ľuďom, že prečo neprišiel načas, prečo mu to trvalo tak dlho, prečo sa on tým nemôže zaoberať, lebo tým sa má zaoberať niekto celkom iný v priestupkovom konaní alebo v nejakom inom konaní. Vždy tí policajti na svojich chrbtoch musia tým ľuďom vysvetľovať a v očiach tých ľudí nakoniec vždy budú oni tí, ktorí tú situáciu nejakým spôsobom neriešili. A taký policajt, ktorý toto má robiť len kvôli nejakému príplatku, ktorý na mesačnej báze tvorí ešte menej ako keby išiel do dôchodku, tak taký policajt tu bude ťažko nejakým spôsobom pozitívne tým občanom vysvetľovať, že jednoducho takto to je. To je tak.
Preto ja si vážim všetkých policajtov, ktorí zostanú v Policajnom zbore, aj tých, ktorí sa doň možno by aj chceli vrátiť. A podľa mňa by si zaslúžili aj oni ten náborový príspevok, lebo jednoducho taká je situácia, mali by sme ich lákať aj takýmto spôsobom. Samozrejme, po zvážení, že či v tých rokoch, keď bol policajt, bol svedomitý, či nebol nejak disciplinárne riešený, či neboli sťažnosti voči jemu konaniu a tak ďalej. Ak boli, tak tým pádom ho neprijmeme do Policajného zboru. Ale ak neboli, že naozaj odišiel len kvôli nejakým vážnym rodinným alebo iným dôvodom, tak z takéhoto policajta by sme mali väčší osoh, ako z nováčika 18-ročného, ktorý ani netuší, že vlastne čo ide robiť.
Skončil som.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

17.9.2024 o 14:45 hod.

JUDr.

Jaroslav Spišiak

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:05

Marián Saloň
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne.
Pán poslanec Spišiak, ja len na tú poslednú vašu vetu. Dúfam, že nevychádzate z vlastnej skúsenosti, keď ste išli 18-ročný do zboru, tak ste nevedel, čo ste robil v tom čase. Takže ja by som tých mladých nepodceňoval.
A ja sa vrátim k tej časti vášho vystúpenia, veď koniec-koncov to bolo aj predmetom výboru pre obranu a bezpečnosť, kde hovoríte aj o tom presne, že tí, ktorí by sa znovu chceli vrátiť do Policajného zboru, tak nemajú na ten päťtisícový príspevok nárok. Áno, ja s vami súhlasím, len osobne si myslím, že toto nie je cesta ako motivovať buď tých policajtov, ktorí odišli do civilu a už majú nárok na výsluhový dôchodok, respektíve nemajú. Cestu treba hľadať niekde inde. Veď aj odôvodnenie pri tomto zákone je stabilizácia v Policajnom zbore. Že na tento päťtisícový príspevok nejdeme lákať a znovu prijímať policajtov. Ak chceme znovu prijať policajtov, tak sa poďme baviť o tom, že ako im uznať to vzdelanie, ktoré už absolvovali, aby nemuseli znovu ísť do školy. Poďme sa baviť o tom, ako im zarátať výsluhový dôchodok, respektíve aby pokračovali vo výsluhových rokoch, aby sa im to narátavalo, aby to nebolo rátané odznova. A hľadajme niekde tam tú atraktivitu pre nich, aby sme ich dokázali vrátiť späť. Lebo sám iste uznáte, že ten, kto už má výsluhový dôchodok, tak tých päťtisíc euro ho určite nepriláka naspäť do zboru.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

17.9.2024 o 15:05 hod.

Ing. PhD.

Marián Saloň

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:07

Jaroslav Spišiak
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ja som nehovoril o tých, ktorí už majú nárok na výsluhový. Ja som hovoril tých, čo slúžili dva, tri, päť rokov. Proste že skúsili, nemajú nárok na výsluhový ani sa im, zas sa im bude rátať od nuly. Povedzme, ak by to, čo vy hovoríte, čo bolo zrušené, že sa nespočítava tie výsluhové, že vždycky začína od nuly, tak toto bolo zlé riešenie. To vlastne bolo prijaté kvôli tomu, aby som sa náhodou nevrátil ešte raz do Policajného zboru. To je tak. A ešte, ja som išiel za policajta, keď som mal 23 rokov, alebo 24, už neviem presne, 24, ja som išiel najskôr na vojnu na dva roky, ja som si ju odkrútil, až potom som šiel za policajta, nie tak, že som sa chcel vyhnúť vojne a išiel som radšej za policajta, lebo aj takých bolo veľa. Išiel na ten pohotovák, aby sa vyhol vojne. Ja som si odkrútil všetko od piky. A chcel som byť policajt a som aj ním bol.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

17.9.2024 o 15:07 hod.

JUDr.

Jaroslav Spišiak

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video