19. schôdza

10.9.2024 - 3.10.2024
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie v rozprave

20.9.2024 o 11:47 hod.

Mgr.

Ján Horecký

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie v rozprave 11:08

Lucia Plaváková
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne za slovo. Kolegovia, kolegyne, pán generálny prokurátor, ja sa ešte povenujem trochu oblasti trestnoprávnej ochrany finančných záujmov Európskej únie. Ja som sa vás totižto už na ústavnoprávnom výbore pýtala, ako je možné, že ste po novele trestných kódexov vyjadrili spokojnosť s výsledkom a mierou zapracovania aj vašich pripomienok. Je fajn, že ste teda nejaké pripomienky v tom procese mali, ale teda nevadilo vám ani zrušenie Úradu špeciálnej prokuratúry bez náhrady, ani ostatná úprava týkajúca sa ochrany finančných záujmov Európskej únie, keď už vtedy bolo jasné, a my sme na to upozorňovali, že tá úprava nebola v súlade s právom Európskej únie a našimi záväzkami, ktoré sa viažu na potrebu ochrany finančných záujmov Európskej únie. A, samozrejme, došlo aj na naše slová. A hŕŕ-bŕŕ sme tu potom na mimoriadnej schôdzi parlamentu v lete museli toto babráctvo naprávať. A už vtedy sme upozorňovali na to, že ani tá novela, ktorá bola vtedy na mimoriadnej schôdzi predkladaná a schvaľovaná, nie je dostatočná. A vy nič.
A aby toho nebolo málo, tak ako tu už odznelo včera, pani poslankyňa, spravodajkyňa Plevíková spolu s poslancom Čellárom a Ševčíkom predložili návrh novely zákona a trestnoprávnych kódexov a jediným cieľom je ochrana finančných záujmov Európskej únie. Ako uvádza teda dôvodová správa, cieľom predkladaného návrhu zákona je normatívne ukotviť existenciu osobitnej organizačnej zložky Generálnej prokuratúry, ktorej úlohou má byť zabezpečenie riadneho výkonu pôsobnosti prokuratúry, najmä vo veciach ochrany finančných záujmov Európskej únie. A na tento účel sa návrhom zákona vykonáva novelizácia zákonov upravujúcich prokuratúru a postavenie prokurátorov s cieľom organizačne a personálne podporiť ochranu finančných záujmov Európskej únie. Novela zákona teda právne zakotvuje, že Generálna prokuratúra zriaďuje oddelenie závažnej kriminality ako organizačnú zložku a to na účely zabezpečenia riadneho výkonu pôsobnosti prokuratúry, najmä vo veciach ochrany finančných záujmov Európskej únie, a to najmä v oblasti riadenia, usmerňovania a kontroly činnosti podriadených prokuratúr pri vykonávaní dozoru nad dodržiavaním zákonnosti pred začatím trestného stíhania a v prípravnom konaní, ako aj v konaní pred súdom, samozrejme.
Podľa môjho názoru by sa mal generálny prokurátor jasne a hlasno ozvať, keď vidí, že parlament prijíma legislatívu, ktorá sa týka jeho činnosti a spôsobuje, že dôjde k porušeniu našich záväzkov voči Európskej únii. Ale vy ste to nespravili! Veď sme tu už nejakých desať mesiacov od momentu, kedy sa začala riešiť novela trestných kódexov. A keď som sa vás na to na ústavnoprávnom výbore pýtala, tak ste ani náznakom neuviedli, že by súčasná právna úprava bola problematická a nedostatočná. A teraz tu máme teda ďalšiu novelu. Neviem, mne to príde zaujímavé. O tejto novele ste teda vedeli, podieľali ste sa na nej, a medzi mojou otázkou na tom ústavnoprávnom výbore, ktorú som vám adresovala, a podaním tejto novely uplynuli dva dni. Tak neviem, čo sa zmenilo?
A na záver teda musím, žiaľ, povedať, že podľa môjho názoru ste v celom tomto procese novelizácie trestnoprávnych kódexov zlyhali a nekonali ste v záujme dodržiavania našich záväzkov v oblasti pôsobnosti prokuratúry ani tak, ako by bolo v najlepšom záujme všetkých ľudí na Slovensku. A dôsledky mnohí už zažívajú, žiaľ, na vlastnej koži.
Ďakujem. (Potlesk v sále.)
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

20.9.2024 o 11:08 hod.

JUDr. PhD.

Lucia Plaváková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 11:13

Jozef Pročko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Milé kolegyne, milí kolegovia, pán generálny prokurátor, vypočul som si vašu správu a už som to tu hovoril vo faktickej, naozaj tá správa je taká ani mačka, ani pes, hodnotíte veci faktograficky, naozaj tak, ako sa udiali. Mne je veľmi ľúto, že v tej správe naozaj nezaznelo ani kúsok z toho, lebo to, čo sa dialo s Trestným poriadkom, ste vnímali už od začiatku, polovice septembra aj vy, odkedy vláda prišla, Ficova vláda prišla. A ja som bol na tom vypočutí vašom a ja som si vás naozaj vypočul a volil som vás preto, lebo ste mňa presvedčili, že tá tri-šesť-trojka bude úplne inak, mňa ste presvedčili, že budete čestne a spravodlivo riadiť Generálnu prokuratúru a prepáčte mi, tak ako hovorí Tibor Gašpar, môj hodnotiaci úsudok, tie tri-šesť-trojky, čo používate a čo ste používali, vôbec neboli podľa môjho názoru použité tak, ako by ich mal generálny prokurátor použiť, a vaše pôsobenie celé a najmä to, čo sa v tej nahrávke zaznelo od Fica, že Žilinka mu odkazuje, že sa nemusí báť, viete, to sú také veci, ktoré pre mňa ako človeka, ktorý vás volil ako čestného človeka, dávajú otázky. Ja som od vás nikdy nepočul vyjadrenie, či chodíte na tie poľovačky tam k tomu podnikateľovi, ako Fico k tomu prišiel, lebo viete, tá nahrávka z tej chaty nebola o tom, že to bolo nahraté, to bola čistá Ficova úprimná, úprimná spoveď o tom, čo robí Žilinka... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)

Danko, Andrej, podpredseda NR SR
Držte sa, prosím, správy prokurátora.

Pročko, Jozef, poslanec NR SR
... a tie nahrávky, a tie nahrávky, áno, držím sa správy, pretože... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)

Danko, Andrej, podpredseda NR SR
Nedržíte, osobne útočíte, držte sa správy prokurátora a vyjadrujte sa k nej.

Pročko, Jozef, poslanec NR SR
A toto sa tu už dialo a bude sa to diať. Čiže tá správa sa týka generálneho prokurátora, osoby generálneho prokurátora a vlastne osoba generálneho prokurátora je zodpovedná za tú správu, takže sa vyjadrujem naozaj k tomu. A toto sa tu bude diať, budú vám brať slovo, pretože naozaj nemôžete rozprávať, keď sa týka vecne niečoho, čo sa toho týka, ale musíte rozprávať tak, ako chce Danko, tak, ako chce Gašpar, tak, ako chce Fico. Nemôžete. Pred chvíľou tu Plevák, Plaví... Pleváková či jak sa rozpráva, tá blondínka, úplne od veci rozprávala, rozprávala o súdnej mape, nikto ju neprerušil, ale vás budú prerušovať. Ja hovorím o generálnom prokurátorovi, o tom, prečo som ho volil, čo súvisí s tým, s touto správou. Tak si ja od vás vyprosujem, pán Danko, od vás si vyprosujem, aby ste naozaj vy rozhodovali o tom, o čom chce človek rozprávať, keď rozpráva k veci. Vy, vy, Danko! Takže naozaj vás prosím, riaďte tú schôdzu čestne a spravodlivo, nie tak ako v Revúcej Lesostav, či čo ste to tam riadili.
Takže, pán generálny prokurátor, naozaj ja veľmi ako ľudsky vás chcem poprosiť, a preto som vystúpil, lebo naozaj to vecné, tá vecná časť tej správy vôbec ma nepresvedčila a ja na vás chcem apelovať ako na človeka, ako na človeka, ktorý ste mi tam rozprávali, že naozaj kvôli deťom, a ja si to tak dobre pamätám, pretože aj mne na mojich deťoch záleží, aby ste naozaj pôsobili a išli stále ďalej, čestne a spravodlivo, takže ja vás chcem poprosiť, poprosiť, aby ste sa vyjadrili aj k tým naozaj závažným otázkam, ktoré sa týkajú toho, čo sa dialo, ako s vami Fico komunikoval a čo to bolo. Ja vám, pán Žilinka, želám, aby ste naozaj, naozaj spravodlivo a čestne viedli Generálnu prokuratúru, aby ste čestne a spravodlivo, prosím, posudzovali všetkých čestných a spravodlivých prokurátorov, ktorí boli a sú na, aj na Špecializovanom trestnom súde, aj na špecializovanej prokuratúre a aj u vás.
Ďakujem veľmi pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

20.9.2024 o 11:13 hod.

Mgr.

Jozef Pročko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:17

Gábor Grendel
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo.
Tá správa je najmä o číslach, je to najmä nejaký štatistický prehľad o trestnej činnosti na Slovensku, ale verejnú mienku neformujú tieto čísla. Verejnú mienku profilujú rozhodnutia a verejné vystúpenia čelných predstaviteľov prokuratúry a mňa veľmi zaujíma, a to nie je otázka správy o činnosti prokuratúry, ale je to otázka zisťovania napríklad Eurostatu alebo iných inštitúcií, ako sa bude vyvíjať dôveryhodnosť orgánov činných v trestnom konaní a polície, prokuratúry, súdnictva potom, ako naozaj natvrdo začne alebo sa premietne do praxe tá novela Trestného zákona. Ona už platí, už tie prvé dopady hlásia samotní obchodníci, čiže môžme si nad tým... môžme nad tým mávnuť rukou, ale tí ľudia s tým prichádzajú dennodenne do kontaktu, sú konfrontovaní s realitou a práve tí obchodníci najlepšie vedia, či tie krádeže stúpajú, alebo klesajú. Áno, zrejme sa mnohé ocitnú medzi priestupkami, mnohé možno ani nenahlásia, pretože obchodníci vedia, že policajti nemajú kapacitu riešiť ani, často ani bežné krádeže, ešte keď boli trestnými činmi, nieto ešte keď sa stanú priestupkami, takže mnohé sa zrejme ani do tých štatistík nedostanú. Ale to, že tá trestná novela má negatívne dopady, to nehovoria len politici, hovoria to aj konkrétni ľudia, ktorí sú s tým dennodenne konfrontovaní.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

20.9.2024 o 11:17 hod.

Mgr.

Gábor Grendel

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:19

Jozef Pročko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne, Gábor, ja sa ešte vrátim k tomu, čo sa tu udialo, pretože naozaj moje vystúpenie bolo ku generálnemu prokurátorovi, k jeho činnosti, k tomu, že on, generálny prokurátor, vlastne koncipuje túto správu a prednáša ju ako osoba. A nijako som ho neurážal a počuli ste tu vystupujú... teda predsedajúceho Danka, aby som ho neurážal. Nijako som ho neurazil, ale toto je, toto je, Gábor, to, čo oni chcú, oni naozaj chcú, príde lex atentát II, kde naozaj absolútne žiadne protesty, umlčať ťa, aby si nerozprával to, čo rozprávaš k veci, oni nechcú počuť to, čo je pravda, oni chcú počuť to, čo napríklad rozprávala v rozprave tá poslankyňa, potom ten ich Kalivoda, tú servilitu a, a, a ďakujeme veľmi pekne, ďakujeme. Keď si čo i len trošičku kritický, tak ti Danko berie slovo a dáva ťa preč. Ale ich poslanci, koaliční poslanci absolútne od veci rozprávajú, či už v rozpravách, urážajú, či už vo faktických poznámkach, ani jeden jedinýkrát ich neupozorňujú.
A presne si to skonštatoval, tá správa je naozaj faktická a mňa mrzí a mňa mrzí, že, a chcel by som poprosiť pána generálneho prokurátora aj takto, aby naozaj apeloval na vládu Slovenskej republiky a pritlačil, lebo to, čo sa deje, a tie krádeže a to, ako sa zdvihla kriminalita na Slovensku, ako generálny prokurátor by mal zo svojho postu veľmi tvrdo zasiahnuť, veľmi tvrdo. Takže na toto, a preto som ja hovoril, že som ho volil ako čestného človeka, ja som rozprával o ňom, že som ho volil ako čestného človeka, a Danko ti tu ide rozprávať, že som ho urážal.
Pán Danko, naozaj, prosím vás, riaďte tú schôdzu nie tak, ako ste riadili poslednú schôdzu v roku 2020, pamätnú schôdzu, keď to bolo strašné.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

20.9.2024 o 11:19 hod.

Mgr.

Jozef Pročko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

11:22

Maroš Žilinka
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Tak opätovne, vážený pán podpredseda Národnej rady, vážené pani poslankyne, páni poslanci. Ja si, samozrejme, vážim každý jeden názor aj k správe o činnosti, aj k mojej osobe, ale skutočne to, čo odznelo vo vašich príspevkoch, malo, bolo pramálo k veci odborne a už vôbec nie k správe o činnosti za rok 2023. To sa akosi opomína, že to je správa za rok 2023.
Pokiaľ ide, pán poslanec Mikulec, o trestné činy krádeže, na strane 32 je tabuľka, kde sú počty trestných činov krádeže, samozrejme, ťažko je premietnuť do správy za rok 2023 stav tejto trestnej činnosti v roku 2024 v druhej polovici, to akiste uznáte, tým skôr s ohľadom na čas, kedy bola predkladaná správa do Národnej rady.
Vaše príspevky jednotlivých poslancov a poslankýň boli popretkávané osobnými útokmi, invektívami a takpovediac doslova manipulovaním verejnej mienky.
Pani poslankyňa Kolíková, teda k vám. Hovoríte o mojom politickom aktivizme a že chcem byť súčasťou a som súčasťou politického boja. Vždy som tvrdil, že žiaden politik ani politička nebude mať na moju rozhodovaciu činnosť žiaden vplyv. Vždy som to tvrdil a vždy som tak postupoval. Môžte s mojimi rozhodnutiami nesúhlasiť, môžte s mojimi názormi nesúhlasiť, ale za každým jedným rozhodnutím a každým jedným názorom vysloveným si stojím. Prosím vás pekne, sebe vlastným spôsobom podsúvate, podsúvate verejnosti sústavne opakované manipulácie aj týkajúce sa tej zmluvy medzi Slovenskou republikou a Spojenými štátmi americkými. Pritom sa prokurátorská rada Generálnej prokuratúry vyjadrila jasne, akým spôsobom prebiehalo pripomienkové konanie, že som žiadnym spôsobom do toho neingeroval, nikomu som nedával žiadne pokyny, akým smerom má byť zmluva pripomienkovaná, a že ho odbor legislatívy, resp. oddelenia legislatívy vykonávalo vo vlastnej réžii, vo vlastnej pôsobnosti a vo vlastnej kompetencii. A to sa týkalo aj rozporových konaní. Takže, prosím vás pekne, nezavádzajte. Nezavádzajte, ja som sa vyjadroval opakovane aj k tomu, čo tvrdíte, že som niečo prirovnával k invázii. To vôbec nie je pravda. Ale to robíte vždy a sebe vlastným spôsobom.
A to sa týka aj súdnej mapy. Že vy ste vyhoveli našim pripomienkam? Ja som vám to na ústavnoprávnom výbore jasne povedal. Naše pripomienky neboli že vôbec zohľadnené. Vôbec. V tom materiáli, ktorý bol schválený, a ešte predseda ústavnoprávneho výboru na výbore povedal, že nakoľko sa nepodarilo, nakoľko sa nepodarilo politicky, aby zostali niektoré sídelné okresné súdy, tak tam zostala prokuratúra, ktorá keď sa tam nevykonáva trestné súdnictvo, je nanič a sú s tým len spojené náklady a cestovanie prokurátorov.
Že ja som ticho a že vykrikujem, kedy by ste ani nečakali? Ja neviem, ja neviem, že by som bol vykrikoval alebo že by som bol ticho, ja som sa vždy ozval vtedy, ak som ja uznal za vhodné a potrebné sa vyjadriť. A čakali ste, že sa ozvem. Ale ja nie som poslanec Národnej rady. Ja som nepredkladal ten návrh zákona, ani jeden. Ale som bol jediný zo subjektov, ktoré sú inak subjektami pripomienkového konania medzirezortného, ktorý sa ozval a ako jediný som bol pranierovaný a volaný na hodiny otázok. Nikto iný, nikto iný sa neozval. Potom pri ďalších návrhoch zákonov zistili, že sa to dá, že som to spravil tak, ako som to spravil, a už sa ozývali aj iní, napríklad pri lex atentát.
A nehnevajte sa, to prekrúcanie, že absolútne prekrúcanie tej videokonferencie, ktorú som spomínal aj na ústavnoprávnom výbore, a vy to veľmi dobre viete, že to nie je jediný krok k špecializácii a k zabezpečeniu plnenia agendy ochrany ... Vy to veľmi dobre viete, pretože sa to týkalo výlučne a len ostatnej novely Trestného zákona týkajúcej sa úpravy ochrany eurofondov vzhľadom na posunutie trestných sadzieb vo vzťahu k subvenčným podvodom a že sme vykonali takéto, takúto videokonferenciu za účasti európskej delegovanej prokurátorky s krajskými prokuratúrami výlučne a z hľadiska zabezpečenia splnenia našich záväzkov, odstúpenia veci Európskej prokuratúre. A ja som vám povedal, že sme takýchto vecí odstúpili zo sedemdesiatšesť päťdesiat.
Tak, prosím vás pekne, neprekrúcajte, nerobte tu z človeka, že nezodpovedá za agendu a že nezabezpečuje výkon agendy. Nepodsúvajte verejnosti, že tu nie je špecializácia. Špecializácia sa v rámci prokuratúry Slovenskej republiky dlhodobo a dlhoročne uplatňuje. To nie je pravda, čo hovoríte.
Pokiaľ ide o pána poslanca Vanča, prakticky sa nie je k čomu vyjadriť, pretože to bol, bolo bezobsažné vyjadrenie, vyhlásenie alebo slová, na ktoré sa skutočne veľmi ťažko, ťažko reaguje aj vo vzťahu k tomu § 363 a nasledujúcich Trestného poriadku. To skutočne ani sa k tomu vyjadrovať nebudem.
Ale vyjadrím sa k tomu, že žiadam pána poslanca Vanča a aj všetkých iných poslancov, ktorí by snáď k tomu chceli skĺznuť, aby upustili, aby upustili, aby upustili od vyjadrení, že hrám s tými, ktorí sú pri moci, či vykonávam pomstu vládnych politikov. To si skutočne vyprosujem od, aj od poslanca Národnej rady.
Pán poslanec Grendel, to boli skôr vyjadrenia ku Úradu špeciálnej prokuratúry a k dr. Kováčikovi, tam ťažko k tomu zaujímať stanovisko.
Pán poslanec Polák, ste povedali, že vás mrzí, že som nebol na výbore. No, ja som tam dve hodiny čakal, aj spolu s prvým námestníkom a námestníkom a bol to druhý výbor. Prvý bol tiež zrušený, nie z môjho zavinenia a my sme boli pripravení a asistent nám prišiel povedať, že správa prejednaná nebude a môžeme ísť domov. Takže aby to bolo len, aby to nevyznelo, že som sa vyhýbal nejakému výboru. A... ale to je v poriadku. Ste povedali, že nechodíte sa spovedať na Generálnu prokuratúru ako iní poslanci. Ale ku mne nechodia sa spovedať, nehnevajte sa, ja nie som ani farár, ani spovedník. A vôbec nie. Keď požiada poslanec Národnej rady o prijatie, ja s tým v zásade problém nemám, pokiaľ ide o úradné, úradné veci.
Pokiaľ ide o pani poslankyňu Plavákovú, myslím si, že ja som sa jasne vyjadril k agende, k § 261, ale opäť to nemá nič spoločné so správou o činnosti za rok 2023. A pokiaľ ide o to, čo ste spomínali, že je tu nejaký návrh zákona, ja som sa to teraz dozvedel z vašich úst. Ale pokiaľ je pravda to, čo ste čítali z tej dôvodovej správy, tak je to v zásade len zákonné zafixovanie faktického stavu, ktorý na Generálnej prokuratúre je a v zásade budem si to musieť pozrieť.
Čo sa týka, bolo tu, neviem, už kto to spomenul, že na, v Českej republike je na tých vyšších zastupiteľstvách, že sú špecializované útvary, ale... a že na Slovensku nie sú. No to. samozrejme. nie je pravda. Na krajských prokuratúrach sú útvary s plnou kompetenciou vo vzťahu k agende Špecializovaného trestného súdu a s plnou kompetenciou zákonov. Áno, takže nie je to pravda. Neviem, ktorá poslankyňa to povedala.
A pokiaľ ste sa pýtali, pani poslankyňa, aj keď to nesúvisí so správou, že prečo nezostali všetky veci bývalým prokurátorom Úradu špeciálnej prokuratúry, dávam do pozornosti § 56 a), h) a § 56 a), g) zákona o prokuratúre a plus vyjadrenia krajských prokurátorov z 23. apríla 2024.
A pokiaľ ide o poznámky pána poslanca Pročka, ad jedna, vyjadroval som sa k tomu úplne jasne, myslím, že to bolo už pred rokom alebo pred dvoma, pán poslanec, v živote som nebol na žiadnej poľovačke. V živote, rozumieme sa? V živote som žiadnemu politikovi nič neodkazoval. Nemám to zapotreby. A nebol som v žiadnom kontakte so súčasným predsedom vlády v bývalom volebnom období a dnes len v úradných veciach.
Ďakujem veľmi pekne.
Skryt prepis

20.9.2024 o 11:22 hod.

JUDr.

Maroš Žilinka

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 11:41

Roman Mikulec
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pán predsedajúci, za slovo. Vážený pán predsedajúci, vážené pani poslankyne, vážení páni poslanci, dovoľte mi uviesť Správu Osobitného kontrolného výboru Národnej rady Slovenskej republiky na kontrolu činnosti Národného bezpečnostného úradu k žiadosti Úradu inšpekčnej služby o oslobodenie od povinnosti mlčanlivosti riaditeľa Národného bezpečnostného úradu, evidovanej pod tlačou 381.
Podpredseda Národnej rady Slovenskej republiky svojím rozhodnutím č. 420 zo dňa 20. augusta 2024 pridelil predmetnú žiadosť na prerokovanie Osobitnému kontrolnému výboru Národnej rady Slovenskej republiky na kontrolu činnosti Národného bezpečnostného úradu s tým, že v určenej lehote ako gestorský výbor podá Národnej rade Slovenskej republiky správu o výsledku prerokovania uvedenej žiadosti vo výbore a návrh na uznesenie Národnej rady Slovenskej republiky.
Osobitný kontrolný výbor Národnej rady Slovenskej republiky na kontrolu činnosti NBÚ o vyššie uvedenej žiadosti rokoval dňa 9. septembra 2024 a prijal k nej uznesenie č. 19, v ktorom odporučil Národnej rade Slovenskej republiky oslobodiť od povinnosti mlčanlivosti riaditeľa Národného bezpečnostného úradu v zmysle žiadosti Úradu inšpekčnej služby, tlač 381.
Poveril mňa ako predsedu výboru spracovať výsledky rokovania výboru do písomnej správy výboru a predložiť návrh na uznesenie Národnej rady Slovenskej republiky. V predmetnom uznesení ma výbor zároveň poveril, aby som ako spravodajca výboru vystúpil na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky a informoval o výsledku prerokovania uvedeného materiálu vo výbore.
Pán predsedajúci, skončil som. Otvorte, prosím, rozpravu. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

20.9.2024 o 11:41 hod.

Ing.

Roman Mikulec

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 11:47

Ján Horecký
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pán predsedajúci, ďakujem za slovo, hoci toto považujem za najťažšiu tému, na akú sa dá, o akej sa dá rozmýšľať, ku ktorej sa dá vystupovať, napriek tomu nemôžem mlčať ani ja ako človek, ako otec, ako starý otec, ako poslanec, keď sa rozprávame o uznesení Európskeho parlamentu o zavedení potratu medzi základné ľudské práva. Túto tému do Európskeho parlamentu priniesli poslanci z progresívnych strán a my sa ňou musíme zaoberať, pretože je to otázka života a smrti.
Nadväzujem na včerajšiu debatu a oceňujem, že bola vo väčšej časti kultivovaná, lebo ju potrebujeme. Z väčšej časti. A teda v tej debate zazneli aj také veci, že či neotvárame nejakú kultúrno-etickú vojnu. No verím, že nie a keď, neotvárame ju my.
Druhá vec je, že prečo sa toľko rozprávame o téme potratu, keď sa bavíme o uznesení, návrhu uznesenia Národnej rady Slovenskej republiky voči uzneseniu Európskej únie, parlamentu Európskej únie. Nuž preto, lebo sa bavíme o zaradení potratu medzi základné ľudské práva, teda máme tu dve pointy, o ktorých sa musíme zhovárať: o potrate samotnom a musíme sa zhovárať teda o ľudských právach.
Včera som si vypočul veci, na ktoré som by nevedel ani chladne reagovať, pohnuli mojím vnútrom, mojím srdcom, mojím životom a hýbu každým, koho sa to týka, nech už má akýkoľvek názor, nech už odmieta potrat a prijíma deti, alebo sa rozhodne opačne, vždy je to veľmi fatálne rozhodnutie s definitívou.
Teda uvediem na začiatok aj nejaké čísla, ktoré sú zhodou okolností rovnaké, chvalabohu, neúčinkujú tak ako konkrétne príklady, ktoré tu uviedol aj Braňo Škripek, príklady zo svojho života alebo príklady z praxe šiestich štátov v Spojených štátoch amerických, kde je možný potrat, až kým sa dieťa nenarodí. Tie čísla sú tieto: v Európskej únii je bez lekárskej indikácie každoročne vykonaných zhruba 1,5 milióna potratov. Každoročne. Od roku 1956, kedy Československá republika prijala potratový zákon ako jedna z prvých po Sovietskom zväze, ktorý bol úplne prvý, ktorý prijal takúto normu, tak bolo v Československu a potom na Slovensku vykonaných 1,5 milióna potratov. To isté číslo. Jeden milión päťstotisíc zmarených životov nenarodených detí. Našťastie tieto čísla nevieme precítiť, dopadá to na nás inak ako tie konkrétne príklady. Keby som dokázal precítiť ako človek, keby sa mi zmestilo do hlavy alebo do srdca to, čo to znamená, jeden a pol a jeden a pol milióna zmarených detských životov, tak by ma to muselo roztrhať na molekuly. Našťastie toto ľudský mozog nevie prijať. Ale verím, že jedného dňa bude v civilizovanom svete, keď sa pozrieme dozadu, vyhodnotené, ako bol to akýsi stupeň vývoja ľudskej civilizácie, kedy často pod heslom humanizmu sa dehumanizovalo aj to, čo nazývame dieťaťom nenarodeným, ľudským plodom, alebo niektorí len neosobným zámenom "to".
Chcel by som ešte poprosiť jednu vec, vidíte, že hovorím priamo, ako som presvedčený z vedomia a svedomia, nehovorte preto o mne, kolegyne, kolegovia z niektorých strán, ako o extrémistovi alebo nebodaj, že by som patril do koša k fašistickým stranám. Je legitímne právo mať názor na otázky života a smrti, ja ho tu bez príkras a bez nejakých útokov poctivo prednášam.
Rozmýšľal som nad tým, že, aj nad tou výtkou, že toľko hovoríme o potrate, musím teda aj kvôli času sa presunúť aj k tej právnej otázke. Veľa sa tu argumentovalo aj o judikátoch, o právnych zákonoch, o zákonoch a výnosoch súdov vo veci umelého prerušenia alebo teda ukončenia tehotenstva. Nuž, chcem povedať, že nad každým zákonom je úmysel zákonodarcu a niečo čo, generuje zákony, to znamená nejaká historická skúsenosť, nejaká aktuálna potreba spoločnosti a žiaden ľudský zákon nie je absolútny, pretože podlieha nielen tomu úmyslu zákonodarcu, na čo je spravovaný, výkladu praxou, súdnej kontrole v prípade podnetu, ale, samozrejme, aj monitoringu aktualizácií zákonodarcov. Nechcem uvádzať nejaké, veľa príkladov, ale jeden strašný uvediem: norimberské zákony. Tiež boli prijaté nejakou snemovňou a v Norimbergu o pár rokov neskôr na to prišla reakcia, ktorá ukázala, že tieto zákony neboli v poriadku, pretože išli proti človeku. O čom sú tie zákony, ktoré hovoria, v ktorých krajinách je v ktorom veku alebo v ktorom mesiaci možné ukončiť tehotenstvo? O čom sú tie zákony? Ony nehovoria o tom, že teraz je možné zabiť dieťa, ten úmysel zákonodarcu nad tým je, že právnici rozhodujú, odkedy je ľudský plod človekom a dokedy nie. Pretože žiaden súdny právnik nepovie, je dovolené zabiť dieťa, ľudskú bytosť, najnevinnejšiu, najbezbrannejšiu, najzraniteľnejšiu. Bez lekárskej indikácie. To nehovorí žiaden právnik, len stanovujú hranicu, odkedy to je človek, dokedy to nie je človek. Ale ako je možné, že sú krajiny, kedy je možné toto dieťa usmrtiť, kým nemá hlavičku vonku, krajiny, kde je to možné urobiť do ôsmeho mesiaca, do šiesteho mesiaca, do šiesteho týždňa, potom v rôznych krajinách sa stáva ľudský plod človekom v inom momente? To sa prieči elementárnej logike, biológii, prieči sa to princípu, základnému princípu tvorby zákonov, že nad zákonom, alebo pred zákonom je zákonodarný úmysel usporiadať nejaké veci, pretože toto je len dohoda právnikov. Nie je to objektívny fakt. Čo je objektívny fakt, povie skôr veda. Lebo to dieťa, hovorím o dieťati, od momentu splynutia spermie a vajíčka vzniká originálna, jedinečná DNA, ľudská DNA, preto je to človek, a jedinečná, odlišná od matky, preto to je nový človek. Nie je to kúsok tela ženy. Preto poukazujem aj na tie eufemizmy, ktoré sú často používané, naozaj nejde o prerušenie tehotenstva, ide o definitívne ukončenie života nenarodeného dieťaťa. Naozaj nejde o poskytovanie zdravotnej starostlivosti. Lebo tehotná žena, ak tam nie je lekárska indikácia, nie je chorá, nezlepšujete kvalitu jej života v zmysle medicíny, v zmysle lekárskej indikácie, usmrcujeme dieťa. Ešte nenarodené,
A ďalší efemizmus pro-choice, voľba, rozhodovanie o svojom tele. Vyplýva z toho, čo som hovoril predtým, takáto žena v ťažkej situácii, v ktorej potrebuje pomoc, a na to sa sústreďme, tak nerozhoduje o svojom tele, rozhoduje o tele svojho ešte nenarodeného dieťaťa.
Často sa tu straší aj Poľskom, ale veď ani v Poľsku nejde o absolútny zákaz potratov, v dvoch prípadoch je realizovaný. V prípade lekárskej indikácie, či sa to už týka dieťaťa, alebo matky, a to neželám nikomu prežiť tú Sibylinu voľbu medzi životom mamy alebo dieťaťa, a potom v prípade, ak to dieťa, to tehotenstvo je z trestného činu, napríklad znásilnenie.
Viete, v Charte základných ľudských práv Európskej únie sú zákony, ktoré sú, nie zákony, prepáčte, práva, ktoré sú absolútne: právo na život, právo na spravodlivý súdny proces. Ja sa ho nemôžem vzdať. Ja keby som bol obvinený z niečoho a prídem na súd a poviem "som vinný", nestačí to ako dôkaz, musí to byť preukázané, tak sa... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

20.9.2024 o 11:47 hod.

Mgr.

Ján Horecký

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:57

Anna Záborská
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne, pán predseda.
Ďakujem, pán kolega Horecký, za vaše vystúpenie. Mnoho razy sme tí, ktorí chránime nenarodený život, obviňovaní z toho, že hovoríme ideologicky, že hovoríme emotívne, že sa snažíme citovo ovplyvniť našich poslucháčov. No, celkom sa to nedá vylúčiť, pretože keď hovoríme o živote, o ťažkostiach, o rozhodovaní, o problémoch, tak je to vždy, vždy aspoň trochu emotívne. A nielen pri zákone alebo pri interrupciách, ale aj pri hociktorom inom zákone. Myslím si, že máločo bolo tak emotívne ako prerokovávanie Trestného zákona.

-----------------------------------------

Čiže ďakujem, že ste použili fakty, že ste hovorili o zákonoch, o legislatíve, ktoré existujú v iných členských štátoch. Ja viem, že ten názor nebude, nebude rovnaký, že sa nezhodneme, pretože my považujeme počatý život za počatý život, niektorí to považujú za tehotenstvo, my považujeme interrupciu za ukončenie života, niektorí to považujú za zdravotnícky výkon.
Pán kolega, hovorili ste, že takáto tehotná žena za normálnych okolností nepotrebuje zdravotnú starostlivosť, napriek tomu na Slovensku aj v iných členských štátoch je interrupcia zaradená do zdravotnej starostlivosti a zdravotná starostlivosť podľa zmlúv o fungovaní Európskej únie patrí do výlučnej kompetencie členského štátu. To znamená, nehajte nás rozhodovať samých.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

20.9.2024 o 11:57 hod.

MUDr.

Anna Záborská

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:59

Lucia Plaváková
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne za slovo.
Pán poslanec, vy ste spomínali norimberské zákony, a teda ja musím podotknúť, že Dohovor o ochrane ľudských práv a základných slobôd bol vrátane teda práva na prístup k interrupciám bol prijatý v Európe práve preto, aby sa niečo ako norimberské zákony a všetko, čo s nimi súviselo, nezopakovalo. Čiže on je reakciou aj na tie norimberské zákony, ktoré ste tu uvádzali ako príklad ten najhorší, ktorý sme tu v histórii mali, a európsky dohovor preto práve chráni aj práva žien a práva všetkých ľudí, aj práva menšín, aby sa niečo také neopakovalo. A chráni aj právo ženy na prístup k interrupciám. Len aby sme v tom mali jasno.
A hovorili ste tiež o tom, že zákony určujú, kedy sa plod stáva človekom. No to nie je pravda, žiadne zákony to neurčujú, plod nie je osobou, právne nie je subjektom práva, to hovorí aj náš Ústavný súd, už sme tu z toho rozhodnutia citovali a ja v tom, ešte z neho budem citovať aj v rozprave, a preto nemá plod ani právo na život. To konštatuje aj náš Ústavný súd. Subjektom práva sa stáva teda po narodení. Čiže nie je pravda, že zákony to rôzne určujú, rôzne stanovujú tú dobu. To jednoducho nie je pravda. Subjektom práva sa stáva po narodení.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

20.9.2024 o 11:59 hod.

JUDr. PhD.

Lucia Plaváková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:01

Lukáš Bužo
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pán poslanec Horecký, ďakujem za váš, za vaše vystúpenie, ďakujem, že ste na začiatku podotkol, že ste otec, starý otec, ale aj poslanec, ktorému záleží na tom, čo sa na Slovensku bude diať práve v tejto otázke. A ja iba chcem povedať, že Slovensko roky je za život a bude za život, a preto aj chcem pozvať všetkých na pochod za život do Košíc v nedeľu. Tí, ktorí sa k nám pridáte, tak iba budete vyjadrovať ten názor, ktorý máme aj viacerí tu v pléne, že ďalej budeme bojovať za to, aby život bol chránený a aby my na Slovensku sme určovali, čo sa bude diať, a prijímali zákony tak, aby sme mohli mať čisté svedomie, lebo my budeme niesť zodpovednosť za to, čo sa bude robiť na Slovensku. A preto ešte raz ďakujem, pán Horecký, a ďakujem aj tebe, Rasťo, za toto uznesenie, ktoré je jednoduché, jasné, v ktorom chceš dosiahnuť iba to, aby my na Slovensku sme rozhodovali, čo sa bude diať v tejto otázke, a nie Európska únia aby nám diktovala, čo máme robiť.
Vďaka.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

20.9.2024 o 12:01 hod.

Mgr.

Lukáš Bužo

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video