19. schôdza

10.9.2024 - 3.10.2024
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

1.10.2024 o 16:29 hod.

Mgr.

Martina Holečková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie v rozprave 16:14

Oskar Dvořák
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne za slovo, pán predsedajúci.
Ja som veľmi rád, že tu je pán minister, pretože zdravotníctvo spolu s dôchodkami, najväčšie dôchodkové oblasti, čiže podľa mňa máme sa o čom porozprávať. Som rád, že tu, pán minister, teraz sedíte. Viackrát ste teda v rozprave aj spomínali, že teda rád sa porozprávate s niekým, kto sa tomu zdravotníctvu venuje. Tak ja najprv pokúsim sa byť naozaj že veľmi vecný a podať aj v niečom pomocnú ruku, spomeniem také dve oblasti, ktoré by ste podľa mňa mali napraviť a mali by ste sa im venovať.
A najprv dám taký akože trošku politický úvod, že veľmi výnimočne sa zastanem pani ministerky Dolinkovej, lebo vy veľmi často operujete s údajmi, že raz tam malo zdravotníctvo, že prednedávnom ešte pred piatimi rokmi 4 mld., teraz už tam má 8 mld., už sa blížime k nejakým 9 mld., no ale to treba trošku dať do kontextu. Že naozaj peňazí do zdravotníctva ide mnoho, takmer sa tie zdroje zdvojnásobili, ale keď sa pozriete napríklad na ten kontext Európskej únie, tak my sme stále pod tým priemerom Európskej únie. My ako Slovensko dávame tie najaktuálnejšie dáta z roku 2021, ´22, teraz vyjdú nové v Eurostate, tie hovoria o tom, že my dávame 7,8 HDP nášho na zdravotníctvo, ale ten priemer Európskej únie je napríklad 10,9. Takí Česi dávajú 9,5. Čiže oni nás akože stále predbiehajú o nejaké približne 2 mld. v tom zdravotníctve, ak by sme chceli len ich dobehnúť, ich nejaký štandard zdravotnej starostlivosti. Keď sa pozrieme ale na tie najvyspelejšie krajiny, to sú, to sú napríklad Nemecko, Nemecko dáva až 13 % HDP, čo je takmer dvojnásobok toho, čo my dávame. Francúzi 12,3 % HDP, Holandsko, čo sa dáva za veľký príklad, 11,1 HDP, čo je tiež o 3-4 % viac, ako my dávame. Čiže v tomto sa veľmi výnimočne zastanem pani ministerky, že ten rast zdrojov do toho samotného zdravotníctva je nevyhnutný a bude nevyhnutný aj do budúcnosti kvôli rôznym rastovým demografickým faktorom a bude sa to teda zhoršovať.
Ale v čom sa zase zastanem vás, pán minister, je voči pani ministerke zdravotníctva, že tu sa absolútne zhodneme, že máme rok a ona nepredstavila žiadne, ale žiadne manažérske opatrenia, žiadne reformné systémové opatrenia. Pani ministerka má, a v tom sa, v tom sa, v tom sa podľa mňa zhodujeme, má obrovský priestor na zvyšovanie efektivity vo svojom rezorte, nič nerobí, nič tu nevidíme, ale zároveň ako kebyže je nutné povedať, že bavíme sa tu rádovo v niekoľkých stovkách miliónov eur, keď my máme zdravotníctvo podfinancované oproti napríklad ostatným obrovským krajinám alebo Česku o niekoľko miliárd eur. No a teraz, teraz prechádzam k tým, k tým konkrétnym problematikám.
Prvú vec, ktorú vám chcem dať do pozornosti, je transakčná daň. Vy zavádzate transakčnú daň pre všetky podnikateľské subjekty. Ja si myslím, že ako ste to chceli ošetriť voči nemocniciam, aby sa nemocníc nechytala tá samotná transakčná daň, tak ste dali do toho § 3, že sa to nemá týkať rozpočtových a príspevkových organizácií. No ale problém je v tom, že všetky nemocnice nie sú rozpočtové a príspevkové organizácie, my tu máme akciové spoločnosti, napríklad Nemocnica Poprad, čo je štátna nemocnica, máme tu srdcovo-cievne ústavy, onkologické ústavy, to sú špecializované ústavy, na ktoré napríklad vytvárate teraz dve kategórie nemocníc. Vy na jednu nemocnicu nebudete aplikovať transakčnú daň, na druhú budete aplikovať transakčnú daň. A to je podľa mňa že nesprávne vôbec, že po prvé, je to podľa mňa že chybne urobené, že tam robíte tieto dve kategórie, ale druhá vec je, že tie nemocnice majú obrovský problém zadlženosti, už teraz tu máme vyše miliardy eur, pani ministerka má problém vôbec púšťať peniaze, ktoré tam dotujete, tak má problém vôbec púšťať to samotné oddlžovanie, a vy ešte budete zhoršovať ako kebyže cash flow a brať im peniaze na tú zdravotnú starostlivosť tým nemocniciam, budete to prevádzať do iného vrecka a potom to tam zase budete musieť vracať.
Podľa mňa je to nesprávny prístup a čo je ešte ale horšie, podľa mňa čo ste si, čo ste si úplne pri tvorbe toho zákona neuvedomili, je, že, no a ešte jednu kategóriu predtým, jak poviem ten najväčší problém, je že zdravotné poisťovne. Zdravotné poisťovne je ďalší veľký problém. Máme tu, ony sú akciové spoločnosti, veľká Všeobecná zdravotná poisťovňa, jej sa najviac dotkne tá transakčná daň, ony teraz už vypočítali, že približne je to 9 mil., čo všetky tie poisťovne budú musieť namiesto zdravotnej starostlivosti, ony budú musieť dávať na túto transakčnú dať. To je 9 mil., o 9 mil. eur, čo ony budú môcť použiť na nejakú zdravotnú starostlivosť. No ale čo je na tom najhoršie, je, že vy zároveň ste nemysleli na ambulancie. Ambulancie sú všetky podnikateľské subjekty. Takmer všetky sú podnikateľské subjekty. Nie všetky, ale vo väčšine ony fungujú ako normálne klasické eseročky, to znamená, že vy ste síce dali výnimku do zákona, že transakčná daň sa nebude dotýkať poistného, ale to je iba že platba poistného, a zároveň keď sa pozriete do vnútorného fungovania tých ambulancií, tak ambulancia bežne musí zaplatiť za rôzne služby, keď si objedná napríklad laboratórne vyšetrenia, ony medzi sebou majú transakcie. To znamená, že za každú takúto transakciu, alebo keď platíme platy, hocičo, proste každá jedna transakcia v tej ambulancii bude podliehať novej transakčnej dani. Viete, čo to spôsobí? Spôsobí to to, že jedna polka ambulancií bude mať vôbec problém prežiť, že kľaknú na kolená a nebudú si to môcť nejakým spôsobom ako kebyže vykompenzovať.
A druhá časť tých ambulancií bude mať obrovský problém s tým, že keď budem chcieť prežiť, tak to budú musieť preniesť na pacientov. A to znamená, že vy reálne ako kebyže zdražíte zdravotnú starostlivosť pre pacientov alebo, alebo ju znedostupníte. Niektorá ambulancia buď neprežije, lebo si nebude môcť dovoliť takéto navýšené náklady, viaceré sú už teraz na hrane, pretože my v tom našom systéme naozaj oveľa viac dotujeme nemocnice na úkor ambulancií a ich často zvýhodňujeme cez platové automaty a podobne a vy teraz idete akože priamo im ešte zasadiť ranu, že idete im zvyšovať náklady.
No ale to je tá druhá rana, že vy im robíte aj tú prvú ranu v tom, že vy idete znižovať platový automat a ten platový automat, samozrejme, on sa dotýka zdravotníckych pracovníkov priamo v zákone a on potom určuje, aký rozpočet tam ide. Ale však vy to viete, že ministerstvo financií vždy počíta mzdy nielen pre ústavných pracovníkov, ale aj pre ambulancie. To znamená, že keď vy poviete, že ideme znižovať 260 mil. na platy zdravotníkov, tak ono sa to dotýka aj ambulancií. A teraz pozrime sa na tú bežnú ambulanciu. Tá bežná ambulancia teraz bude mať nižšie platby na základe toho, že vy znížite platobný automat, to znamená, že takto aj priamo znižujete peniaze, ktoré idú do tých ambulancií a potom im dávate tú druhú ranu, že na tie ambulancie zavediete teda aj že transakčnú daň a zvyšujete im viac náklady. To znamená, že čo tie ambulancie majú robiť? No buď kľaknú, alebo začnú vyberať viac poplatkov. A zároveň tie poplatky budú vyberať, pretože my tu za rok, čo tu pani ministerka je vo funkcii, ona naozaj neprišla so žiadnou legislatívou, ktorá by nejakým spôsobom regulovala tie poplatky. To znamená, že vy tu normálne robíte že obrovské eldorádo, ktoré tu máme poplatkové, tak vy z toho robíte normálne kontinent veľký, už nie iba akože nejakú maličkú oblasť. A je to naozaj že, je to naozaj že veľký problém, že my vám v tomto chceme aj s kolegom Stachurom podať pomocnú ruku, ja už som to teraz nestihol do mojej rozpravy spracovať, ale kolega Stachura potom ešte vystúpi v ústnej rozprave, prípadne ja, uvidíme, jak sa stihneme, asi kolega Stachura, kde vám chceme teda dať pozmeňovací návrh a v tom pozmeňovacom návrhu to bude doplnené a bude tam jasne uvedené v tom § 3, že tá transakčná daň sa nemá dotýkať zdravotných poisťovní a nemá sa dotýkať poskytovateľov zdravotnej starostlivosti. Toto by bolo také ako kebyže aspoň nejaká záplata na tú, na tú veľkú dieru.
No a zároveň teda chcem spomenúť ešte tú druhú tému, ja oceňujem, že vy ste spomenuli, že ste zachytili tu problém tých bezlepkových potravín a celiatikov, aké majú problémy, a ja by som vám dal trošku do kontextu, že ako majú oni sťaženú situáciu, pretože vy sa na to teda pozeráte z pohľadu daní, ale ako kebyže dôležitý je celkový ten prístup podľa mňa, že ako oni majú k tým potravinám základným oni prístup.
No a pani ministerka, to vy ste asi nemali šancu vedieť, pretože ona to riešila podzákonnými normami, ona urobila to, že doteraz, keď ste boli celiatikom, nejaká detská skupina, tak vy ste mali približne nárok na dietetické potraviny, ktoré ste si zo zdravotného poistenia mohli zobrať, ak ste mali na to, samozrejme, diagnózu od lekára, približne takých akože 10 kg hotových potravín. Naozaj hotových potravín, hotové cestoviny, hotový chleba a nejaké 2 kg, 1,9 kg možno nejakých akože krekrov a sušienok. Oni tí ľudia naozaj nemajú inú alternatívu, to je jedna z najprísnejších diét, to je jedna z najhorších diét, ktorú, ktorú musia dodržiavať, tí naozaj nemajú alternatívu. Keď si chcete kúpiť chleba, tak ten chleba stojí 300 g 4,5. Oni naozaj nemôžu kúpiť lacnejší chleba proste, lebo majú alergiu na lepok. No a aj preto im vlastne ako kebyže, keďže je to medicínska diagnóza, oni nemajú na výber, tak preto aj štát ich často podporuje, práve ich podporuje tými dietetickými potravinami a on im zo zdravotného poistenia teda hovorí, aký majú nárok. Doteraz to bolo, že 10 kg mali približne teda hotových potravín a 2 kg tých teda nehotových surovín alebo, alebo nejakých, nejakých krekrov.
No a čo pani ministerka urobila? Pani ministerka zmenila tzv. kategorizačné zoznamy a urobila to, že ona to otočila a zrazu povedala, že namiesto tých 10 kg hotových potravín teraz vy, milí celiatici, vy dostanete iba suroviny. A to si predstavte, že máte naozaj že ťažkú diétu a že teraz keď niekto príde domov, že no tak super, tak dostanem 10 kg múky a pani ministerka ešte hovorí, že však to bude oveľa efektívnejšie, to bude oveľa lepšie, však budete si môcť z toho viac urobiť. Tak ja by som chcel vidieť nejakého pracujúceho rodiča, ako príde ešte naozaj domov a bude si proste že o siedmej-ôsmej večer vyrábať proste, šúlkať vlastné cestovinky, robiť vlastnú bezlepkovú pizzu, alebo bude si nejaký chleba piecť každý deň. Však to je absolútne nelogické, takže tá zmena, toto, čo pani ministerka urobila, to v skutočnosti spôsobí, že tí celiatici budú mať ešte horší prístup k tým potravinám, a to nie je všetko, to nie je všetko. Čo pani ministerka zároveň tiež ešte robí, a to je jedno z tých opatrení, je, že ona zároveň zvyšuje doplatky. Už to bolo oznámené, že jedno z tých opatrení konsolidačných, ktoré ona teda zvažuje, bude, prvá vec je, že zvažujú, že spoplatnia recepty, napríklad recepty napríklad aj na dietetické potraviny, však to nejde len na liečivá, a druhá vec je, že bude zvyšovať doplatky na lieky, zdravotnícke pomôcky alebo, alebo dietetické potraviny.
To znamená, že teraz už jak menila kategorizáciu, tak už sa ozývajú lekári a už hovoria, že naozaj celiatici, ktorí majú takúto ťažkú diétu, tak okrem toho, že im sťaží prístup k tým hotovým produktom, okrem toho im ide ešte aj zvyšovať doplatky, čiže im ide predražovať tú ich stravu a do toho, do toho, pán minister, vy prídete so zoznamom základných potravín a tieto kroky, ktoré sa dejú na ministerstve, oveľa sťažujú a predražujú stravu celiatikom, tak vy im napríklad nezaradíte túto celiatickú stravu, bezlepkovú stravu do toho, do toho zoznamu základných potravín.
No a ja na vás chcem naozaj apelovať, že toto nie je nejaká roztopaš tých ľudí. To je naozaj že medicínska diagnóza, pre nich je bezlepkový chleba pre celiatikov alebo cestoviny, pre nich to je že nevyhnutnosť na prežitie. Oni nemajú alternatívu. Oni naozaj musia proste takúto diétu držať, takúto stravu musia mať. No a vy ste to tam nezaradili, to znamená, že v kombinácii s tým, čo robí pani ministerka na ministerstve zdravotníctva, že my tu máme skupinu, sa odhaduje možno až 50-, 60-tisíc ľudí, 30-tisíc z toho je diagnostikovaných, to je naozaj že veľká skupina obyvateľstva. Oni majú veľmi sťažený prístup a keď prejde ten balíček v takomto znení, v akom je, tak ja si dovolím, ja si dovolím tvrdiť, že rodiny celiatikov naozaj pocítia veľmi znížený životný štandard a veľmi veľké problémy.
Čiže ja naozaj chcem na vás apelovať, aby ste túto skupinu naozaj desaťtisícov ľudí zobrali do úvahy, aby ste naozaj tieto suroviny, ale aj hotové produkty, ktoré si oni musia kupovať, keď už im dajme tomu, už nebudú mať na recept, nebudú mať na recept predpísané, čo si môžu mesačne zobrať, musia ísť normálne do obchodu, kúpiť si to za vlastné, tak aby sa naozaj na nich pozeralo tak, že pre týchto ľudí je to základná nevyhnutná potravina, ako pre ostatných ľudí je bežný chlieb pšeničný alebo hocijaký iný, tak oni potrebujú tento.
A preto aj tá moja pomocná ruka, teda tá prvá pomocná ruka bude v tej transakčnej dani, čo s kolegom Stachurom teda predložíme spoločný pozmeňovací návrh, a tá moja druhá pomocná ruka v tom, naozaj aby sme mohli tým desaťtisícom ľudí, že ja si myslím, že toto naozaj že tu nemá byť žiadny politický konflikt. Tu máme ľudí, ktorí proste majú problém so zdravím, majú problém s diétou, majú veľmi ťažkú diétu, sú veľmi skúšaní, tak podajme im pomocnú ruku a pomôžme im.
Takže ja teraz pristúpim k pozmeňovaciemu návrhu, ktorý tu prečítam, jeho cieľom teda bude, ako som už spomínal, zaradiť tieto potraviny pre celiatikov, tieto bezlepkové potraviny do toho okruhu tých základných, základných potravín.
Takže pozmeňujúci návrh poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Oskara Dvořáka a poslankýň Národnej rady Slovenskej republiky Veroniky Veslárovej a Martiny Holečkovej k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti s ďalším zlepšovaním stavu verejných financií, tlač 483.
V súlade s ustanoveniami zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov predkladáme nasledujúci pozmeňujúci návrh k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti s ďalším zlepšovaním stavu verejných financií, tlač č. 483.
Vo vládnom návrhu zákona navrhujeme tieto zmeny:
1. V čl. VII, štvrtom novelizačnom bode v prílohe č. 7 sa za slová „ryžový papier a podobné výrobky –” vkladajú slová „len bezlepková potravina podľa osobitného predpisu,3)”.
Poznámka pod čiarou k odkazu 3 znie:
3) § 121 ods. 15 zákona č. 362/2011 Z. z. o liekoch a zdravotníckych pomôckach a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.”.
Doterajšie odkazy 3 až 6 sa označujú ako odkazy 4 až 7.
2. V čl. VII, štvrtom novelizačnom bode v prílohe č. 7 bode 2 sa na začiatku vkladá číselný kód Spoločného colného sadzobníka „1102 – Múky z obilnín iných ako z pšenice alebo zo súraže”.
Ďakujem veľmi pekne. Skončil som.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

1.10.2024 o 16:14 hod.

Mgr.

Oskar Dvořák

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 16:29

Oskar Dvořák
Skontrolovaný text
vymazať
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

1.10.2024 o 16:29 hod.

Mgr.

Oskar Dvořák

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:29

Zuzana Števulová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem ti, Oskar, za tvoj veľmi dobrý príspevok a mňa by naozaj zaujímalo, však tiež som obyvateľka Slovenska a využívam zdravotné poistenie a zdravotné služby, či ste vy, pán minister Kamenický, zohľadnili tú transakčnú daň pre zdravotné poisťovne a pre tie ambulancie lekárov a lekárok. Lebo viem si predstaviť, že to budú naozaj desiatky, stovky úkonov a transakcií, za ktoré budú musieť tú transakčnú daň odvádzať. Je tu aj vyhlásenie vlastne tých, toho zväzu poskytovateľov ambulantnej starostlivosti, že s tým nesúhlasia a predpokladám, že nakoniec sa vlastne všetky tie výdavky budú hradiť teda z našich vreciek, z vreciek pacientov a pacientiek.
Čiže by ma naozaj zaujímalo, či my už máme zdravotníctvo v takej kondícii a na takej vysokej úrovni a najmä v regiónoch, že si toto vieme dovoliť a riskovať ďalšie náklady pre tieto inštitúcie.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

1.10.2024 o 16:29 hod.

JUDr.

Zuzana Števulová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:29

Peter Stachura
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem.
Oskar, pekne si nasvietil, že všetko so všetkým súvisí. Takisto v zdravotníctve, čo spôsobí transakčná daň.
Treba si uvedomiť, pán minister, že ten rezort zdravotníctva je naozaj veľmi komplikovaný a nesúrodý. Máme tu oblasti zdravotnej starostlivosti, ktoré sa majú povedzme dobre a ktoré by to zvládli. Ale potom sú tu naozaj oblasti zdravotnej starostlivosti, poskytovatelia, ktorí sú naozaj na hrane a ktorých takéto opatrenia môžu veľmi bolieť a môžu ich naozaj preniesť potom na pacienta.
Takže vo všeobecnosti takéto opatrenia v ťažko skúšanom rezorte, ako je zdravotníctvo, môžu mať zlé dopady predovšetkým potom teda na pacientov ako celok.
Čo sa týka tých celiatikov, tak tam by som chcel možno trošku posunúť tú diskusiu do tej úrovne, že mne sa celkovo nepáči to, že musia celiatici chodiť pravidelne ku lekárom, vyberať si nejaké recepty a že to máme takto zložito urobené. Myslím si, že do budúcnosti by sme to mali vylúčiť možno aj zo zdravotnej starostlivosti alebo zo zdravotného poistenia a mali by sme sa zamyslieť možno nad nejakým sociálnym benefitom pre celiatikov, aby sa naozaj títo, títo pacienti alebo, alebo občania, ktorí majú takúto diagnózu, nemuseli chodiť po lekároch, aby mali, ak majú stanovenú diagnózu, tak by mali dostať určitý, určitý bonus, za ktorý by si mohli kupovať tieto potraviny, ale aby to nebolo všetko viazané na recept. Aj toto spôsobuje to, že máme veľmi veľa návštev u lekárov, ktorí sa musia venovať napríklad takýmto veciam, ako je predpisovanie receptov na múku alebo koláčiky a tak ďalej.
Toto nie je naozaj správne riešenie.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

1.10.2024 o 16:29 hod.

MUDr. Dr. med., MBA

Peter Stachura

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:29

Richard Glück
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne za slovo, pán predsedajúci.
Škoda, že v zmysle rokovacieho poriadku sa nemôžem rovnakú otázku opýtať aj pána doktora, pána poslanca Stachuru, pretože on bol štátny tajomník na ministerstve zdravotníctva, ale budem sa to teda pýtať pána poslanca Dvořáka, že čo hovorí na to, čo vychádza v posledných dňoch do éteru od NKÚ o tom, že bolo zneužívané, že boli nadužívané dohody, rôzne dohody mimo pracovného pomeru, či už dohody o vykonaní práce, alebo dohody o pracovnej činnosti, pričom je zrejmé, že sa to najviac týka Všeobecnej zdravotnej poisťovne, v ktorej pôsobil ako člen dozornej rady, či o tom mal vedomosť a akým spôsobom z pozície svojej funkcie proti takýmto praktikám bojoval a čo urobil pre to, aby sa ušetrili peniaze. Keďže sú informácie, že je tam dohodár vo Všeobecnej zdravotnej poisťovni, ktorý dostal za to, že prepoistil vysoký objem pacientov zhodou okolností v marginalizovaných oblastiach, dostal odmenu vo výške 100-tisíc eur, že čo urobil aj spolu so svojimi kolegami, aby Všeobecná zdravotná poisťovňa nevyhadzovala peniaze za obchádzania po prvé Zákonníku práce, keďže ten jasne dvakrát vyžaduje, aby dohody boli využívané výnimočne, to Zákonník práce vyžaduje v dvoch svojich ustanoveniach a sú tu úvahy o tom, že dohody boli možno častokrát uprednostňované pred, pred riadnym trvalým pracovným pomerom a že NKÚ nedokázalo nájsť odpovede, že čo robili jednotliví dohodári. Tak sa ho chcem opýtať, že či vedel o tom ako člen dozornej rady a ak o tom vedel, tak čo pre to urobil, aby sa takto nemrhali peniaze do luftu a preto sme dnes nemuseli konsolidovať.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

1.10.2024 o 16:29 hod.

JUDr.

Richard Glück

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:29

Martina Holečková
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne.
Vďaka tebe, pán poslanec, aj teda pani spolupredkladateľke za tento návrh a ja som veľmi rada, že napriek tomu, že to je nepríjemná správa pre celiatikov, táto konsolidácia, a teda aj to zníženie limitov, tak som rada, že na pôde parlamentu sa vôbec o tejto téme, téme bavíme. Lebo naozaj, tak ako si správne povedal, že to nie je, že si to niekto vyberá, chce to, alebo je to nejaký módny trend, je to naozaj choroba a nie je iné východisko, ako kupovať si bezlepkové potraviny. A chcem povedať, že síce to bola faktická pána Stachuru, ale ja si tiež myslím, že naozaj je čas, aby sme upravili to predpisovanie potravín bezlepkových, lebo jednak naozaj to zaťažuje ambulancie, ale na druhej strane aj teda, samozrejme, lekárne, kde si musíte tie potraviny objednať, potom si ich idete vyzdvihnúť, celý ten systém je strašne komplikovaný.
Ale to, čo je podstatné, chcem povedať, že naozaj limity, ktoré sa vlastne znížili, ešte viac komplikujú život celiatikom a to, že tieto potraviny nebudú zaradené medzi, medzi základné potraviny, a teda so zníženou DPH, je naozaj pre mnohé rodiny problém.
Ja tu dovolím si prečítať takú jednu krátku reakciu jednej mamičky, ktorá hovorí, že ministerstvo nám znížilo limity na dva kilogramy chleba na predpis na mesiac a ešte k tomu nebude znížená daň na 5 % na bezlepkové potraviny a suroviny. Chlieb, ktorý si budeme musieť dokupovať za plnú sumu, bude nehorázne a v súčasnosti aj je nehorázne drahý. My ako celiatici diétu dodržiavať musíme, inak vážne ohrozujeme svoje zdravie. Ak mi niekto povie, že chlieb jesť nemusím, má pravdu, nemusím, ale ako to vysvetlím svojmu sedemročnému dieťaťu? Áno, dá sa chlieb upiecť aj doma, ale nech príde niekto... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

1.10.2024 o 16:29 hod.

Mgr.

Martina Holečková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:29

Andrea Turčanová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem.
Ja som veľmi rada, že pán poslanec Dvořák otvoril teda tému aj bezlepkových potravín, ale to je len jedna kvapka v mori, čo všetko sme našli, že v tomto zákone nie je dobre urobené. Ak hovoríme o tej zmene, ktorú urobilo ministerstvo zdravotníctva, naozaj ju veľmi nešťastne napasovalo, že v čase, keď hovoríme o konsolidačnom balíčku, tak zdravotníctvo prichádza ešte aj so zmenou, že kým desať kíl múky a chleba mohlo byť v jednom balíku, tak teraz vlastne chlieb sa dostal do balíka, kde sú aj cestoviny a ďalšie, ďalšie, ja neviem, keksíky a rôzne iné veci bezlepkové, ale len dve kilá na mesiac. Čiže budú pred voľbou, či múka, alebo teda či cestoviny kúpim, alebo chlieb. Ale to je tak na týždeň, nie na mesiac.
Upriamila by som pozornosť ale aj na to, že všetci asi robím všetko a máme veľmi, celú legislatívu by sme potrebovali upraviť a ja pevne verím, že okrem nového zákona o sociálnych službách budeme teda riešiť hneď aj súbežne zákon o kompenzačných príspevkoch, pretože aj dnes je tá možnosť, že ľudia, ktorí sú odkázaní na bezlepkovú stravu a sú uznaní teda, že splnia náležitosti ako posudkového lekára, tak môžu dostať 30 eur, alebo niekedy to bolo 30 eur na príspevok na stravu, a zároveň teda môžu ešte do lekárne chodiť s receptami. Ale myslím si, že to treba zjednotiť, radšej zvýšiť tie limity na nákup potravín a naozaj neťahať zbytočne a šetriť aj tomu lekárovi čas, aby nemusel vypisovať recepty na niečo, čo bude opakované a povedzme si, celiakia je choroba, ktorá sa rokmi nevylieči, tá bude do konca života, čiže tí pacienti sú do konca života odkázaní.
A pani ministerke by som len odkázala, nech si vyskúša, aké to je piecť chleba a prenášame to na domácnosti v čase, keď hovoríme o tom, že od januára veľmi zdražie cena plynu aj elektriny a na to príde ešte aj zvýšené DPH. Takže to bu... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

1.10.2024 o 16:29 hod.

Ing.

Andrea Turčanová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:29

Michal Sabo
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne.
Vďaka tebe, Oskar, za tvoje vystúpenie a že si poukázal na to, že konsolidácia zjavne zabudla na celiatikov a na ich špeciálnu stravu, ktorá teda rozhodne nie je lacný špás a títo ľudia nemajú na výber. Konsolidácia ale zabudla aj na ľudí s inými zdravotnými indikáciami, pretože sú medzi nami predsa aj ľudia, ktorí sú odkázaní na bezlaktózové produkty. Títo ľudia na diéte tiež nemajú na výber. V zníženej päťpercentnej zóne na tzv. základné potraviny je mlieko a maslo, ale týka sa to aj výrobkov bez laktózy a rastlinných masiel? Tak znie moja otázka, lebo nie je to tam absolútne explicitne uvedené. Sú medzi nami ľudia, ktorí žijú aj s rôznymi inými potravinovými alergiami a sú z hľadiska tej vyváženej životosprávy a stravovania odkázaní vyslovene na rastlinné produkty, či už, ja neviem, pomazánky, nápoje bez laktózy, bez obsahu orechov napríklad, a to nie je roztopaš, to je otázka zdravého stravovania vzhľadom na zdravotný stav. No a potom, samozrejme, sú medzi nami aj ľudia, ktorí buď teda vzhľadom na bývalú, alebo súčasnú diagnózu alebo na to, že sa rozhodnú slobodne žiť zdravo, tak to by mal byť hádam aj ultimátny cieľ krajiny podporovať obyvateľstvo, aby zdravo žilo a stravovalo sa, tak medzi základnými potravinami sú mäsá rôzneho pôvodu. V poriadku, okej. Je to rozhodnutie.
Ale ja tam napríklad nevidím medzi základnými potravinami vajíčka, nevidím tam ovocie s výnimkou jabĺk, hrušiek a dúl. A dula, teda ja som fanúšik, hej, že máme vo farme duly, ale nie je to najbežnejšie ovocie v predaji na rozdiel, ja neviem, od sliviek, čučoriedok, malín, domáceho drobného slovenského ovocia napríklad. Ja rešpektujem plne, samozrejme, ten rôzny pohľad na to, že čo má byť základná potravina, ale pri všetkej úcte, ja sa na základnú potravinu pozerám ako na základ zdravého a vyváženého stravovania, a zároveň sa pýtam, že prečo ľudia, ktorí buď majú životnú situáciu, že zo zdravotných indikácií sú nútení stravovať sa v nejakom špeciálnom režime, alebo sa dobrovoľne rozhodnú, že chcú... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

1.10.2024 o 16:29 hod.

Mgr.

Michal Sabo

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:29

Oskar Dvořák
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem kolegom za faktické poznámky.
Ja začnem od konca a spojím to celé viac, pani Turčanová aj pán Stachura, ja s vami súhlasím, malo by sa to zjednotiť, malo by to lepšie fungovať, ale o to napríklad dôležitejšie je napríklad tie celiatické produkty tu mať zahrnuté teraz, pretože tí ľudia okrem toho, že si vyberajú na recepty potraviny v lekárni, tak majú príspevky presne z ministerstva, z úradov práce, majú proste z toho sociálneho aspektu nejakých 30, 40, 50 eur podľa toho, akú majú teda odkázanosť, a tých sa práve dotkne, keď prídu do obchodu, tá zvýšená dépeháčka. Potom tu máme množstvo iných presne skupín, ako sú napríklad laktózová intolerancia. To sa tu tiež nerieši, ale rieši sa to často, tí ľudia môžu dostávať, keď majú ťažké diagnózy, rôzne príspevky presne zo sociálneho systému. A tých sa to dotkne, preto je to dôležité to tu mať.
Ja preto aj sa možno, to je priama otázka na pána ministra, bol by som možno rád, keby to na záznam aj povedal, že či plánujú toto opraviť, alebo či, naopak, to bol zámer. Lebo napríklad môže sa pán minister postaviť a povedať, že no dobre, chceli sme zaviesť transakčnú daň na ambulancie, alebo chceli sme transakčnú daň zaviesť na niektoré nemocnice, ale možno povie, že dobre, tak nevšimli sme si, opravíme. Čiže ja by som možno bol rád, keby som dostal takúto odpoveď.
A na záver teda odpoveď trošku od témy, od veci na pána poslanca Glücka. Ja som bol, aj keď je to od veci, tak vám trošku odpoviem teda, ja som bol členom dozornej rady a riešili sme tam rôzne problémy. Áno, riešili sme problém aj prepoisťovania dohodárov. Keby ste si to napríklad chceli pozisťovať, tak som si istý, že môžte si pozrieť napríklad zápisy z dozorných rád, kde ja konkrétne aj predseda dozornej rady sme to otvárali.
Ale zároveň ja sa rovno aj vás spýtam, dám vám protiotázku, my sme vám odovzdávali po ozdravnom pláne, ktorý sme my urobili, ja som bol jeho súčasťou, tú Všeobecnú zdravotnú poisťovňu v 8-miliónovom pluse. Dneska má predikovanú stratu vyše 100 miliónov. Čiže mňa zaujíma, ako sa vy konkrétne zaujímate teda o ozdravné opatrenia, nikto to nekomunikuje, a čo sa teda s tou poisťovňou bude diať, či bude napríklad podvodná kampaň rôzna, dohody... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

1.10.2024 o 16:29 hod.

Mgr.

Oskar Dvořák

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 16:29

Martina Holečková
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne za slovo.
Vážené kolegyne, kolegovia, dovoľte mi v mojom vystúpení sa venovať však teda aj konsolidácii, aj transakčnej dani a potom na záver by som si dovolila predniesť aj pozmeňujúci návrh.
Ja veľmi krátko a stručne ku konsolidačnému balíku. Naozaj začnime ľuďom hovoriť pravdu, to nie je konsolidácia, ale je to jednoducho zdražovanie. Ja to, čo postrádam v konsolidácii, je to šetrenie, ktoré mi tu naozaj, naozaj chýba a mám aj za to, že my sme nepotrebovali konsolidovať 2,7 miliardy, ale stačilo oveľa menej. Jednoducho ľuďom naozaj treba povedať to, že dnes my nemáme na to, aby sme vyplácali trináste dôchodky, pretože už na dvanáste si sociálna poisťovňa požičiava a z tohto dôvodu jednoducho dajme dôchodcom, ale vtedy, keď na to budeme mať a nie potom. Z jedného vrecka im niečo dáme, z druhého im to vyberieme. A myslím si, že im teda vyberieme oveľa viac ako to, čo dostanú na trinástom dôchodku po zavedení týchto všetkých konsolidačných opatrení.
Dovolím si nadviazať na môjho predrečníka pána, pána poslanca Dvořáka, ktorý hovoril o rozpočtových príspevkových organizáciách a potom akciovkách v zdravotníctve. Práve tá transakčná daň veľmi podobne vlastne robí rozdiel medzi verejnými a neverejnými poskytovateľmi v sociálnych službách. Výnimku dostali verejní poskytovatelia, teda ktorých zriaďovatelia sú obce - VÚC-ky, ale neverejní tu nie sú zapojení. A dobre vieme, že neverejní poskytovatelia sa starajú o množstvo ľudí, ktorí sú odkázaní na starostlivosť. A ešte musím povedať, lebo keď som sa na to pýtala vo výbore, že či si uvedomujeme to, že sme zase urobili rozdiel medzi týmito dvomi kategóriami poskytovateľov sociálnych služieb, tak mi bolo povedané, že tí neverejní poskytovatelia si môžu od klienta vybrať viac peňazí, hej? Áno, ale treba povedať aj B, a to je to dôležitejšie, že práve neverejní poskytovatelia poskytujú, poviem to, tie nízko prahové služby pre klientelu, ktorá, poviem to, že je nízkopríjmová. Poviem, taká nepopulárna kategória, ale sú to ľudia bez domova napríklad, hej? Alebo sú to ľudia, ktorí prichádzajú po alkoholickom liečení a poskytuje im sa sociálna starostlivosť. Často končia práve u neverejných poskytovateľov a keď títo neverejní poskytovatelia budú platiť tú transakčnú daň, tak jednoducho nebudú môcť v takej výške poskytovať tie, tie služby. Poviem to na príklade jedného zariadenia, ktoré má sluchovo postihnuté detičky v opatere. Väčšina naozaj tých rodín sú nízkopríjmové, pretože zväčša ten jeden rodič nemôže pracovať a to, čo oni si vyrátali, tak na transakčnej dani stratia toľko peňazí, že napríklad tri mesiace nebudú môcť poskytovať tú službu. Čiže znížime tú kvalitu a tú dostupnosť tých sociálnych služieb.
Tiež sa v krátkosti prihovorím, alebo teda budem hovoriť o tých, o tých celiatikoch, ale bolo tu veľmi správne už povedané, že rôzne intolerancie sa týkajú nielen teda tých celiatikov, ale toto je naozaj výrazná skupina, kde hovoríme o 32-tisíc ľuďoch, ktorí majú diagnostikovanú už celiakiu a naozaj tie výdavky, ktoré budú mať na to, aby sa mohli stravovať tak, ako to im ich zdravotný stav dovoľuje, jednoducho veľmi zvýšia výdavky rodinného rozpočtu. Čiže aj preto naozaj chcem apelovať na to, aby nejakým spôsobom sme sa pozreli na možnosť znížiť sadzbu DPH na tieto diabetické, bezlaktózové, celiatické potraviny a suroviny, lebo to naozaj nie je, nie je výmysel.
No a ja túto tému sa pokúsim ešte posunúť ďalej, lebo tak ako základnou potravinou je chlieb, tak základnou pomôckou pre ženy sú menštruačné potreby, a preto vlastne prichádzam s pozmeňujúcim návrhom na to, aby boli tieto potreby zaradené do zníženej sadzby DPH. Chcem povedať, že je to vlastne aj taký ten boj s menštruačnou chudobou. Podľa posledného prieskumu, ktorý sa robil v máji v roku 2024, tak až 44 % žien na Slovensku, čiže takmer každá druhá žena, mala aspoň raz za život problém s tým, že si nemohla dovoliť kúpiť menštruačné pomôcky a také číslo, ktoré mňa naozaj až zarazilo, bolo pre mňa neuveriteľné, bolo, že 6 % opýtaných dokonca priznalo, že používa náhrady za menštruačné potreby ako toaletný papier, noviny, staré handry, špongie.
Musím povedať, že výrazne to ovplyvňuje aj akoby také pôsobenie, ja to poviem, najmä napríklad pri mladých ľuďoch alebo mladých ženách to budem hovoriť. Keď poznáme dievčatá, ktoré napríklad nenavštevujú školu v čase svojej menštruácie, pretože jednoducho nemajú pomôcky na to, aby, alebo nemajú teda zdroje na to, aby si mohli tieto pomôcky zakúpiť, a preto napríklad vynechávajú školský, návštevu školy, a teda zväčša to ide o rodiny, ktoré sú zo sociálne slabého, slabého prostredia. Tu chcem naozaj vyzdvihnúť napríklad aj banskobystrickú župu, ktorá už asi druhý rok alebo koľký zaviedla na svojich školách svojej zriaďovateľskej pôsobnosti vlastne bezplatný prístup k menštruačným potrebám. Musím povedať, že menštruačná chudoba, teda nedostatok finančných prostriedkov na kúpu menštruačných pomôcok je reálnym problémom pre mnohé ženy a znížená sadzba DPH by pomohla zmierniť ich finančné zaťaženie a naozaj by aj umožnila ženám jednoduchší prístup k týmto potrebám. Vo viacerých krajinách sveta, ja tu nechcem hovoriť o tom, že to je nejaké novum a ideme zavádzať niečo, čo je nové, ale napríklad vo Veľkej Británii, Írsku, či v Kanade už boli prijaté opatrenia na zníženie alebo dokonca úplné zrušenie DPH na menštruačné produkty. Musím povedať, že Slovensko by sa týmto krokom priblížilo k svetovému štandardu, a zároveň by vyslalo signál, že si váži a podporuje ženské pohlavie. Ja by som bola veľmi rada, keby túto tému nezľahčujeme a prestaneme si zakrývať oči predtým, že menštruačná chudoba jednoducho neexistuje, lebo ona naozaj zasahuje do života a zasahuje do života najmä sociálne slabých a sociálne vylúčených.
Preto, ak mi dovolíte, prednesiem pozmeňujúci a doplňujúci návrh.
V čl. 7 bod 4 prílohe č. 7 k zákonu č. 222/2004 Z. z... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)

Gašpar, Tibor, podpredseda NR SR
Prosím vás, zastavte čas pani poslankyni.
Prepáčte, to nebolo na prerušenie, radšej to prečítajte ešte raz, máte zastavený čas. Ďakujem.


Holečková, Martina, poslankyňa NR SR
Dobre, ďakujem. Ďakujem, pán predsedajúci, takže pozmeňujúci a doplňujúci návrh k parlamentnej tlači č. 483.
V čl. VII bod 4, v Prílohe č. 7 k zákonu č. 222/2004 Z. z., bod č.3, Kapitola/ číselný znak Spoločného colného sadzobníka1 ex 9619 00, Opis tovaru znie:
"Hygienické vložky a tampóny, plienky, prebaly a podobné výrobky z akéhokoľvek materiálu – určené len na inkontinenciu, hygienické vložky a tampóny určené na menštruáciu."
Ďakujem veľmi pekne, pán predsedajúci, skončila som.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

1.10.2024 o 16:29 hod.

Mgr.

Martina Holečková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video