23. schôdza

26.11.2024 - 11.12.2024
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie v rozprave

29.11.2024 o 13:25 hod.

Mgr. MBA

Zdenko Svoboda

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie v rozprave 13:25

Zdenko Svoboda
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo.
Vážený pán predsedajúci, kolegyne, kolegovia, dovoľte aj mne vyjadriť podporu návrhu štátneho rozpočtu na rok 2025, ktorý bol predložený vládou a predstavuje z môjho pohľadu zodpovedný krok smerom k ozdraveniu verejných financií. Návrh je nastavený tak, aby deficit verejnej správy klesol z úrovne 5,8 % v roku 2024 na 4,7 v roku 2025. Týmto krokom vláda deklaruje, že hospodárenie štátu musí byť efektívne a udržateľné, čo je kľúčové na zabezpečenie stability krajiny. Treba pripomenúť, že sme zdedili najhoršie verejné financie v rámci Európskej únie a musíme sa s tým vysporiadať. V minulom roku sme pripravili už prvé kolo konsolidácie, kde sme dosiahli pokles deficitu o 0,5 % oproti tomu, čo predpokladala Ódorova vláda. Ďalej treba pripomenúť a zdôrazniť, že predchádzajúcich vlád pána Matoviča, Hegera aj Ódora sme museli napĺňať... ktoré nemuseli napĺňať fiškálne pravidlá, ktoré však v súčasnosti dodržiavať musíme. Podstatou tohto rozpočtu je tiež postupné znižovanie deficitu, pričom v horizonte štyroch rokov a nie siedmich, čo by bolo tiež rovnako možné, by mal dosiahnuť 3 % HDP a čo je o 0,5 % lepší výsledok, ako od nás požadujú európske pravidlá. Ak sa pozrieme aj na vývoj verejného dlhu, tak v prípade, že v roku 2023 by sme prevzali vládu, keď sme prevzali vládu a neurobili by sme žiadnu konsolidáciu, znamenalo by to, že v roku 2027 by dlh Slovenska dosiahol 71,5 %, čo predstavuje takmer 108,6 mld. eur.
Treba povedať, že dlh nám bude stále rásť, ale zároveň je nutné uviesť, že prestane rásť pri deficite okolo 3 %, ktorý sa dosiahne v roku 2027. Avšak zdôrazňujem, že nárast dlhu bude len polovičný, čo znamená, že v roku 2027 dosiahneme úroveň 60,5 % namiesto 72 %, ku ktorému by došlo bez konsolidácie. Ako som povedal, v roku 2027 sa očakáva zastavenie rastu verejného dlhu, čo je významný záväzok vlády voči budúcim generáciám. Tento plán odzrkadľuje aj snahu o dlhodobé ozdravenie verejných financií, pričom zavádza aj nové fiškálne pravidlá založené na európskych štandardoch. Rozpočet na rok 2025 obsahuje konkrétne opatrenia, ktoré prispievajú k zníženiu deficitu, hoci treba otvorene priznať, že niektoré detaily pre ďalšie roky zostávajú ešte na dopracovanie.
Tu vidím priestor, aby Národná rada spolu s vládou vytvárali konštruktívne riešenia na tejto pôde. Strana HLAS - sociálna demokracia vníma tento rozpočet ako dôležitý krok k zodpovednejšiemu prístupu k verejným financiám. Sme si vedomí, že efektívne hospodárenie si vyžaduje odvahu, ale len takýmto spôsobom môžeme obnoviť dôveru občanov v to, čo štát plní spravodlivým a predvídateľným spôsobom. V rámci tohto rozpočtu vláda počíta aj s rezervou vo výške niekoľko stoviek miliónov eur na riešenie nepredvídateľných výdavkov, čím zabezpečuje flexibilitu voči neočakávaným hospodárskym výzvam. Takéto kroky ukazujú, že konsolidácia nie je len o škrtaní, ale aj o pripravenosti reagovať na potreby spoločnosti, ktoré môžu vyvstať v budúcnosti. Som presvedčený, že tento návrh rozpočtu nastavuje správnym smerom a snažím sa vás vyzvať, kolegovia, aby ste ho podporili.
Ďakujem za pozornosť. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

29.11.2024 o 13:25 hod.

Mgr. MBA

Zdenko Svoboda

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 13:25

Marián Viskupič
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo, pán predsedajúci.
No, každopádne, ja chcem oceniť, že v podstate ak nerátam pán predkladateľa, pána ministra, ktorý vystúpiť musí, hej, a pána spravodajcu, šéfa finančného výboru, ktorý, teda od neho sa to čaká, tak vlastne vystúpil prvý skutočne koaličný poslanec, teda na podporu rozpočtu, čiže to chcem teda akože vyslovene kvitovať, lebo inak je to tu zatiaľ koaličné ticho, takže veľká pochvala pánovi Svobodovi. No a ale okej, bolo povedané, že teda zdedili, zdedili ste najhoršie verejné financie, a teda, že sa treba s tým vysporiadať. No, tie financie sú v zlom stave, to áno a treba sa s tým vysporiadať. No ale teda to vysporiadavanie sa je vyrobenie 3,7 mld. nových výdavkov, hej a vyrobenie takmer 7 mld. nového dlhu v budúcom roku, a teda alebo teda deficitu, aby som bol presný, ktorý sa teda následne premietne do dlhu. Tak to je to vysporiadavanie sa vlastne s tým zlým stavom verejných financií? A to ešte teda v situácii, keď ste naplánovali 5 mld. príjmov navyše, ergo, že ľudia a firmy sa musia o 5 mld., teda zaplatiť do štátneho rozpočtu viacej. Tá základná taká tá dohoda medzi štátom a občanmi, o čom je vlastne ten štátny rozpočet, je vždy tá a aj napríklad v tomto toku to všetky krajiny okrem Slovenska, ktoré konsolidujú, dodržiavajú, že keď štát sa rozhodol, že vyberie od ľudí viac a hovorím, že teda treba sa na riadení štátu podieľať viac, tak nezvyšuje svoje výdavky štát. To je zas tá účasť toho štátu. Ľudia, musíte zaplatiť viac a ja hovorím, že ja nebudem míňať viac. Je jediný príklad, kde to tak nefunguje, to je Slovensko a to je tých 3,7 mld. nových... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

29.11.2024 o 13:25 hod.

RNDr. Ing.

Marián Viskupič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 13:25

Michal Bartek
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne za slovo, pán predsedajúci, aj tebe, pán poslanec Svoboda, za tvoje vystúpenie. Hovoril si o zodpovednosti súčasnej vládnej koalície a skutočne, ako tento rozpočet naznačuje a potvrdil už dlhodobo odvekú pravdu, že ľavicové a sociálno-demokratické strany vždy tie financie harmonizovali a nejakým spôsobom konsolidovali. Pritom sme dokázali zachovať nejaký zdravý aj sociálny štandard, aj zdravé verejné financie a pričom vždy pravicové a liberálne zlepence rozhajdákali tie peniaze absolútne. Čiže mňa veľmi teší, že aj tento rozpočet reflektuje dosiahnutý a udržiava dosiahnutý nadobudnutý sociálny štandard, čo je pre nás ako pre ľavicovú sociálno-demokratickú vládu nesmierne dôležité.
A naozaj ďakujem aj z tohto miesta ministrovi financií s celým jeho tímom za tú prácu, ktorú pre prípravu tohto rozpočtu vzhľadom aj na tú neľahkú situáciu, do ktorej nás uvrhli predchádzajúce vlády vynaložil a zostavil. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

29.11.2024 o 13:25 hod.

Michal Bartek

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 13:25

Zdenko Svoboda
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo.
Ja len ku kolegovi Mariánovi Viskupičovi. Rozumiem, že pravicové videnie alebo pohľad pri riešení problémov je diametrálne odlišný od toho ľavicového. My čelíme bezprecedentnej situácii, ktorú tu aktuálne máme a z toho, čo sme mohli, ja si myslím, že do značnej miery tým ľuďom aj pomôžeme. Na jednej strane, áno, DPH v rámci konsolidácie a nejaké opatrenia zhoršujú tú situáciu, ale na druhej strane je tu aj balík kompenzačných opatrení, ktorými vieme pomôcť. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

29.11.2024 o 13:25 hod.

Mgr. MBA

Zdenko Svoboda

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie v rozprave 13:25

Marek Lackovič
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo, pán predsedajúci.
Vážený pán minister, drahé kolegyne, kolegovia, ja svoju pozornosť pri téme rozpočtu zúžim výlučne na problematiku miest a obcí a na problémy, ktoré čakajú, žiaľ, ľudí v našich regiónoch. Na niekoľkých bodoch budem plasticky ilustrovať, aké problémy si dedia naše samosprávy z tohto roka do roka 2025 a aké nové hrozby ich bezpochyby čakajú. Pokúsim sa ku každej z nich interpretovať, ako ste mohli reflektovať na tieto problémy pri tvorbe tohto nešťastného rozpočtu.
Po prvé, daňový bonus. Naše mestá a obce sú kvôli tomuto rozhodnutiu po celý rok v krízovej situácii. Počúvame to niekoľko mesiacov, že mnohým z nich hrozí nútená správa. Majú veľký problém financovať rozbehnuté projekty a, žiaľ, aj vo viacerých dokonca kúriť či svietiť. Zastupiteľské združenia ako ZMOS, Únia miest Slovenska, SK8, celý rok apelovali na ministra financií, aby sa s nimi stretol a našiel riešenie vzniknutej situácie. Už v januári totiž bolo jasné, že výpadky podielovej dane spôsobia mnohomiliónové straty a najmä malé obce, malé samosprávy potrebovali okamžité riešenie. Minister financií sa s nimi na začiatku nielenže nestretol, ale úmyselne odkladal dofinancovanie na druhú polovicu roka. Naozaj veľmi dobrý taktický výkon, pretože práve vtedy na konci roka samosprávy zaznamenávali najnižšie výpadky, ono to tak vždy býva vzhľadom na rast platov a minister preto mal najlepšiu vyjednávaciu pozíciu na to, aby im na konci dňa, na konci roka mohol dať čo najmenej peňazí. Pričom argument o tom, že výpadky na dani z príjmu fyzických osôb, ktorá tvorí gro príjmov samospráv, sa majú porovnávať s predchádzajúcim príjmovým rokom, tento argument je od začiatku falošný. Mestá a obce majú dostávať každoročne viac peňazí, ako mali v predchádzajúcom roku, pretože jednoducho im rastú všetky náklady. Takže bolo veľmi, naozaj nedôstojné to, ako sa k nim minister financií zachoval. A to, že im potom na konci roka dofinancoval len 50 mil., ktoré zodpovedali úrovni predchádzajúceho roku, bolo naozaj málo. Lebo sme to potom aj videli, že na konci tá strata bola nie 50 mil. ale 81 miliónov.
Pán minister, neodpustím si, ale vy ste si zvýšili mzdy, pretože vám nestačili tie z minulého roka, prečo majú zamestnanci miest a obcí dostávať rovnakú mzdu, ako dostávali v predchádzajúcom roku? To používam len ako príklad, keďže mzdy tvoria najvyšší výdavok samospráv a každý starosta či primátor, starostka či primátorka sa snaží buď valorizovať platy, alebo aspoň uvoľniť jednorazové odmeny zamestnancom, keď má tú možnosť, pretože im taktiež rastú náklady na život. Tu premostím na rozpočet budúceho roka.
Všetci veľmi dobre vieme, že situácia sa zopakuje totižto aj v budúcom roku. A my to už aj dnes vidíme, že je to aj pán poslanec Ferenčák a je to strana HLAS, ktorá už pravidelne predkladá sem do Národnej rady zákony, s cieľom rozpustiť rezervné fondy miest a obcí. Nebolo to inak ani pred pár dňami, myslím, že to bolo v utorok, kedy sme o tom rokovali a hlasovali. Čiže vy sami priznávate, že tá situácia je katastrofická, pretože ak by nebola, tak by ste tým mestám a obciam nekázali roztápať si vlastné rezervné fondy.
Vy ste síce rodinný balíček okresali, ale samosprávam ste tie peniaze nevrátili, pretože druhou rukou ste im upravili podiel na dani z príjmu. Takže samosprávy budú zažívať opäť výpadky príjmu, aj budúci rok. To vy ste im s Robertom Ficom sľubovali , že im výpadky v budúcom roku opäť dofinancujete alebo nie? Môžem sa opýtať, kde v rozpočte sa tieto prostriedky nachádzajú? Pretože ja som tam takú položku nenašiel. Poďme ďalej.
V úvode svojej vlády ste mali plné ruky práce s presadzovaním amnestie na svoje trestné činy, potom boli prezidentské voľby, dali ste si tam prázdniny mesiac a pol, pretože Peter Pellegrini chcel mať kľud a až potom prišiel čas na riešenie reálnych problémov. Novelu, ktorá upravovala pôsobenie materských škôl, ste prijali pomerne neskoro s ohľadom na to, že platí už od nového roka a dnes nikto nevie presne určiť, že aké peniaze obce dostanú, a preto ste pokojne do rozpočtu mohli, ale neurobili ste to, mohli ste tam ukotviť prostriedky, ktoré by slúžili rizikovým obciam, pretože také dnes máme a sú aj identifikované, mohli by im slúžiť na prípadnú pomoc. Takéto zásadné zmeny, kedy v jednom roku stratia obce milióny na dani z príjmu, plus im niečo navyše zoberie konsolidačný balíček, nehovoriac o vyššej dépeháčke, nie sú bežné, takže možno by bolo legitímne od vás očakávať, že na prípadné krízové situácie sa rozpočtovo pripravíte. Nepripravili ste sa, čo už.
Po tretie by ma zaujímalo, akým spôsobom vysvetlíte samosprávam schválenie jednorazovej odmeny 800 eur bez ich súhlasu. Pretože podkopnúť samosprávam nohy tým, že im nenápadne zoberiete časť ich príjmu, je jedna vec, ale doraziť ich tým, že im prikážete vyplatiť odmeny, na ktoré kvôli tomu naozaj nemajú, je už alebo chce už iný žalúdok. A tu musíme prízvukovať, že pre svojich zamestnancov ste v rozpočte peniaze našli, prečo ste ich nenašli aj pre zamestnancov samospráv? Pretože v kapitole všeobecná pokladničná správa, pardon, verejná, sa uvádza len toľko, že tie prostriedky sú rozpočtové na zamestnancov platených zo štátneho rozpočtu, to znamená len zamestnancov štátnej správy v tomto ponímaní. Ale budem rád, ak ma prekvapíte a ak poviete, že to tak nie je alebo je to len preklep. A základná otázka teda znie, či im pomôžete s úhradou 800 eur na zamestnanca alebo nie, či pomôžete mestám a obciam s úhradou tejto odmeny 800 eur pre zamestnancov alebo nie. Ono to na konci dňa bude až cirka 1 100 eur, lebo keď rátame super hrubú mzdu, tak to nebude len, samozrejme, 800 v hrubom. Vo všeobecnosti sa tak dá povedať, že pri príprave rozpočtu ste zameranie na samosprávy a regionálny rozvoj ako taký dosť podcenili. Nemyslím si, že niekto z predstaviteľov samospráv očakával zázraky, to určite nie, ale aspoň menšiu pozornosť v ich ťažkej situácii ste im naozaj venovať mohli. Z tohto miesta teda môžeme predpokladať, že krízová situácia v mestách a obciach bude pokračovať a rovnaký chaos, aký sprevádzal tento rok, bude aj v tom budúcom. Len s tým rozdielom, že ich čakajú nové opatrenia ako dépeháčka zvýšená na 23 %, ktorá ohrozí, zvýši všetky náklady, ktoré samosprávy majú, ale najmä ohrozí už schválené eurofondové projekty, kde zrazu budú musieť samosprávy hľadať nové veľké peniaze. A oni ich dnes, bohužiaľ, naozaj nemajú.
Zároveň transakčná daň postihne mestské podniky, či už teda údržby, resp. tie ako ich poznáme technické služby, ktoré nakupujú tovary, ale tiež napríklad dopravné podniky, ktoré nakupujú množstvo energií, materiálov, služieb a podobne. Takže zlá situáciu bude nie len pokračovať, ale určite sa zhorší. Takto, žiaľ, vládnu strany SMER, HLAS a SNS, ktoré nám vyčítajú, že my sme tí, ktorí nepoznajú problémy ľudí, ale keď majú v rukách moc, tak pomáhajú výlučne tým svojim ľuďom.
A kým ešte úplne to ukončím, možno minútka ešte na záver. My už dnes dokonca vidíme, že za ten istý čas na začiatku vládnutia, ktorý mal Igor Matovič vtedy v roku 2020, tá vláda Roberta Fica zatína do miest a obcí ešte vyššiu sekeru. Lebo za ten istý čas, čo mal Igor Matovič vtedy, tak tu už je tá sekera 327 miliónov, resp. bude zaťatá v tejto výške v tých najbližších mesiacoch. Je tam 60 miliónov na podielových daniach, to je prvé mínus.
Ďalšie je, 180 miliónov je odhad ZMOS-u, tie vezmete cez vyššiu 23 % dépeháčku a 87 miliónov bude tá jednorazová 800-eurová odmena. A to tu ešte nerátam tú transakčnú daň ako inšpiráciu z Venezuely a Maďarska a už teraz to máme 327 miliónov. Potom v 2026 tam bude mínus stovka za rodičovské dôchodky. Čiže naozaj toto naše obce, mestá a kraje nezvládnu, pán minister. Ja od vás očakávam a, prosím vás, naozaj o konštruktívnu diskusiu, konštruktívnu debatu, o možno odborné stretnutie za účelom hľadať prieniky, že ako s tou reformou a tak ďalej. Nestíha sa to.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

29.11.2024 o 13:25 hod.

MBA

Marek Lackovič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 13:42

Marián Viskupič
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo, pán predsedajúci.
Ďakujem pekne za tvoje vystúpenie, skutočne samosprávy sú veľkou súčasťou vôbec Slovenska, krajiny a ten aktuálny rozpočet skutočne má na nich veľmi zásadný a, bohužiaľ, veľmi negatívny dopad. Bola tu spomenutá aj minulosť, my sme to, samozrejme, rovnako kritizovali a kritizovala to aj aktuálna vládna koalícia. Skutočne bolo vidieť, že tie nezodpovedné zásahy vlastne do fungovania samospráv, ten daňový bonus Igora Matoviča, proste ktorý spôsobil fakt veľké problémy, tak vtedy to teda opozícia kritizovala, no a hovorila, že to bude robiť lepšie.
No len teda to lepšie v úvodzovkách, bohužiaľ, znamená, že pokračuje v rovnakom chaose a dnes keby si pán minister napríklad našiel čas a išiel sa posadiť na nejaké rokovanie finančnej komisie do akéhokoľvek mesta, obce alebo vúcky a vidia, že tá neistota budúcoročného rozpočtu je že úplne obrovská a ten rozpočet sa im ešte o to ťažšie skladá, že sa nemôžu zadlžovať tak ako štát, že joj, keď nevychádzajú výdavky, tak bude výsledok mínus. Také niečo nefunguje pri tých obecných rozpočtoch alebo teda samosprávnych rozpočtoch.
No a rozprávame o dopade na ľudí, ale zvýšená dépeháčka má obrovský dopad, samozrejme, aj na všetky samosprávy. Tá šesť, možno ešte viacpercentná inflácia pre budúci rok má takisto obrovský dopad na, každý proste výdavok samosprávy bude predražovať. Tých 800 eur, to bolo spomínané. Proste tie samosprávy sú v tak zložitej situácii, že proste fakt budú mať obrovský problém a ani tu vláda vlastne tie svoje sľuby nijakovsky nedodržala.
Ešte raz teda, ďakujem pekne za tvoje vystúpenie, že si upozornil vlastne aj na tento balík problémov.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

29.11.2024 o 13:42 hod.

RNDr. Ing.

Marián Viskupič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 13:42

Ondrej Dostál
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pán poslanec Lackovič, rozpočet je zákon roka, tak ho treba dôkladne rozobrať zo všetkých strán a tá strana samosprávy a prístupu štátu k samospráve a jej financovaniu predstavuje veľmi dôležitý aspekt celého zákona roka, lebo ten nie je iba o štátnom rozpočte, ale aj o rozpočte verejnej správy a od toho akým spôsobom sa zadefinujú jednotlivé parametre závisí aj finančná situácia samospráv. Pretože samosprávy síce majú, miestne samosprávy, obecné samosprávy, nejakú časť svojich príjmov vo svojich vlastných rukách prostredníctvom miestnych daní, vyššie územné celky ani to nie, ale podstatná časť ich príjmov je tvorená práve tým, ako nastaví parametre štát.
A v tejto oblasti, a teda nie len v tejto oblasti, štát dlhodobo pristupuje macošsky k samosprávam. Aj vlády SMER-u, nie len táto, ale aj tie predchádzajúce vlády SMER-u a, samozrejme, že nie len vlády SMER-u, ako Matovičov rodinný balíček, ktorý v veľkej časti zatiahli práve samosprávy, bol tiež exemplárnym príkladom, ale deje sa tak dlhodobo. Prenášanie právomocí a dávanie úloh samospráve bez toho, aby to bolo sprevádzané adekvátnymi financiami alebo zvýšením financovania, lebo veď však príjmy rastú a ďalej teda ak štát sa ocitne vo finančných problémoch, tak nie je to prvýkrát, čo teda priškrtí peniaze pre samosprávu, aby štátu ostalo viac.
A pritom samosprávy majú nastavené pravidlá tak, že hospodária zodpovednejšie ako štát a keby štát hospodáril tak zodpovedne ako samosprávy, nemali by sme tu ten problém.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

29.11.2024 o 13:42 hod.

Mgr.

Ondrej Dostál

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 13:42

Marek Lackovič
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za vaše reakcie.
Doplním ich len jedným postrehom, že pravidelne sa stretávame s absolútne netransparentným rozdávaním v rámci výjazdových rokovaní a musíme to opakovať. Máme tu aj najnovší príklad, v stredu vláda rokovala v Topoľčiankach. Zamerali sa na okresy Topoľčany a Zlaté Moravce. Obciam ste rozdelili 1,7 milióna. V okrese Topoľčany dostali koaliční 4,06 eura na hlavu, opoziční len 2,01 eura na hlavu, čiže dvojnásobne menej. V okrese Zlaté Moravce je pomer podobný, 9,2 verzus 4,8 eur na hlavu. Koalícia stále, opakovane, pravidelne, rad radom na každom jednom výjazdovom rokovaní uprednostňuje svojich starostov, starostky, svojich primátorov, primátorky. Opäť šikanuje opozičných a nezávislých. Vy sa už tú spravodlivosť nesnažíte ani len na tých výjazdových rokovaniach predstierať. A dokonca to minule povedal pán premiér aj na Markíze, keď bola táto reportáž, vtedy z toho výjazdového rokovania Rimavská Sobota, keď sme upozornili na ten babinec, na tú 60-obyvateľovú osadu, ktorá dostala 60-tisíc na hádzanársku arénu, že čo sa čudujeme, že však to je snáď normálne, že dajú peniaze hlavne svojim, že čo sa zavzdušňujeme vôbec nad tým. No my sa budeme nad tým zavzdušňovať, lebo však toto nie je, preboha, normálne, že toto povie premiér krajiny v priamom prenose, že čo sa čudujeme, že však to je normálne, že dáte svojim.
Takto sa to robiť nesmie. A vy s tým normálne pokračujete každé jedno výjazdové rokovanie s takýmto flagrantným rozhadzovaním peňazí nás všetkým. Len svojim, len svojim. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

29.11.2024 o 13:42 hod.

MBA

Marek Lackovič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie v rozprave 13:42

Dana Kleinert
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
(Rečníčka má problém s mikrofónom.) Áno, už ide. Mám.
Vážený pán predsedajúci, vážený pán minister, vážené poslankyne, poslanci, v rámci témy návrhu rozpočtu na 2025 by som sa tu krátko chcela venovať téme z kapitoly kultúra. Rámcovo ju už dnes vysvetlila moja kolegyňa Zora Jaurová. Ten rámec je vlastne veľmi jasný, je v troch bodoch, kde bod jedna je, že sa berie samotnej kultúre a radikálne sa pridáva na aparát ministerstva. Bod dva je, že konsolidácia je vedením ministerstva kultúry zneužitá na vyhadzovanie nepohodlných ľudí a na vyškrtávanie a likvidovanie nepohodlných organizácií v pôsobnosti ministerstva kultúry. A bod tri je, že je to návrh, ktorý už teraz skrýva položky pod úplne iným textom, ako má byť reálny obsah, čo bude priestor pre SNS a túto vládu na bezbrehé šafárenie s našimi peniazmi, a to sa rozprávame o miliónoch. Pár vecí považujem za potrebné nasvietiť vo väčšom detaile. Ten ilustruje ten prístup súčasného vedenia ministerstva kultúry ku tomuto rezortu. Napríklad dotačná schéma obnovme si svoj dom ide opäť raz v úplnom rozpore s programovým vyhlásením vlády z minulého roka, 14,7 milióna alokovaných peňazí, tento rok je to iba 9 a z toho iba 4,5 milióna sú kapitálové výdavky. A všetci vieme dokonca, akou fraškou dopadla táto dotačná výzva tento rok. V tejto kapitole je ale aj nová položka a tá sa volá podpora tradičnej kultúry na školách. Pozor, tá položka má 1,5 milióna ročne rozpočtované, na tri roky je to 4,5 milióna, ale nikto nevie, čo to je. Dokonca ani teda nie že ministerka, ktorá sa ani len neunúva chodiť na výbory, ale nevie to ani generálna riaditeľka úseku ekonomiky ministerstva kultúry, ani pán štátny tajomník Bernaťák. Nevedia, ako bude výzva vyzerať, čo je jej konkrétnym cieľom. Stavila by som sa, že nemajú ani žiadnu analýzu prostredia, potreby v tejto téme a nebodaj nejaké merateľné ukazovatele. Nevedia znenie výzvy, ale už si naprojektovali a narozpočtovali 1,5 milióna ročne.
Zároveň máme v parlamente poslanecký návrh pána Michelka a spol. zákona k tejto položke. A teraz je zaujímavá vec, že v rámci MPK ho úrad vlády, úrad tejto vlády pripomienkoval. A ten tie pripomienky, akoby boli vystrihnuté z našich pripomienok, nielen na výbore pre kultúru a médiá, sami by sme to lepšie nepovedali, v súhrne úrad vlády pripomienkuje, že predmetný zákon nebol prerokovaný s ministerstvom školstva.
Zámer zákona je vágny, nejasne definovaný bez konkretizácie zámeru, špecifikácie cieľových skupín, okruhov podpory, odlíšenia sa od podpory v rámci verejnoprávnych fondov bez určenia finančného balíka, aký bude na tento účel určený. Úrad vlády sa aj pýta, kto bude o dotáciách rozhodovať. Či to bude vyžadovať schému de minimis, alebo schému štátnej pomoci, či bude personálne posilnenie výkonu na ministerstve kultúry pri konsolidácii. Absentuje mapovanie východiskového stavu, nastavenie merateľných ukazovateľov, čo sa tým chce dosiahnuť.
A ešte je tu jedna zaujímavá vec, ktorú hovorí úrad vlády, že v prípade, že má novela poslúžiť realizácii zámeru pripravovaného projektu kroje do škôl, obsah je v takomto prípade v rozpore s definíciu nehmotného kultúrneho dedičstva v zmysle dohovoru s UNESCO. Presne toto sme hovorili aj na ostatnom výbore pre kultúru pánovi Bernaťákovi.
A za mňa je dôležité povedať, že nehmotné kultúrne dedičstvo sa robí úplne, jeho akoby podpora sa robí úplne presne opačne, ako to robí slovenská národná strana, a dokonca už aj úrad vlády to Slovenskej národnej strane hovorí. Lebo ono nemôžte ísť proste s uniformitou, s nášivkami či potlačou. Je tu veľmi dôležitý ten proces pre budovanie vzťahu s nehmotným kultúrnym dedičstvom. Čiže k tomu folklóru nie je dôležitý, je dôležitý obsah a nie sú dôležité umelé kostýmy. Zámer žiadnym spôsobom nereflektuje potreby verejnosti a nie je možné nastaviť jasné ukazovatele úspešnosti. Prinesie to skôr opačný efekt, to znamená odcudzenie a stratu záujmu. A to bola veta pripomienok úradu vlády. Sami by sme to teda lepšie nenapísali a tu je dôležité pozrieť sa na spôsob, ako a kam a komu dáva ministerstvo kultúry zákazky a dôležité je to pripomenúť v kontexte tohto návrhu rozpočtu. V lete si dalo ministerstvo kultúry vypracovať asi k spomínanému pripravovanému projektu kroje do škôl za takmer 40-tisíc eur grafický návrh a krajčírske strihy na tanečné kroje s folklórnym dizajnom. Nikto nevie, načo to je dobré, to už som hovorila vyššie. Ale najmä túto zákazku získala stavebná firma, ktorá sa teda okrem stavieb pýši aj tým, že má výborné antikorózne nátery na železo. Takéto zadávanie zákazok či dotácií spriazneným ľuďom už vidíme rok.
A to niektoré tak babrácky, že zmluva je uzavretá s neskorším dátumom, ako je termín dodania, čiže koniec júna a s výsledkom ešte v novembri úplne nulovým. Hádajme, o čom hovorím? Hovorím o neexistujúcom logu pre STVR.
Už to platíme z našich peňazí, ale stále to logo nikto nevidel. Alebo platíme z našich peňazí rôzne audity, napríklad Slovenskej národnej galérii, ktorú tiež verejnosť ešte nevidela, ale už teda sme to mohli všetci zaplatiť. No a s takýmto prístupom ministerstva kultúry máme na stole rozpočet, ktorý nekonsoliduje, za to však presúva obrovské financie pod svoje centralizované rozhodovanie.
Potom je tu ešte jedna vec, napríklad taká položka za 1,7 milióna eur ročne, ktorá sa teda nazýva, tá kapitola koncepcia štátnej politiky Slovenskej republiky vo vzťahu k Slovákom žijúcim v zahraničí. To by sme si aj povedali, že fíha, to je aké super, 1,7 milióna krát tri roky, ako sme to tam videli narozpočtované na koncepciu, že tak to by sme sa na to chceli pozrieť. Lenže koncepcia za 1,7 milióna v skutočnosti nie je koncepciou. Potom investigatívou prídete na to, že vlastne je to kapitola k múzeu vysťahovalectva, o ktoré sa tu príslušné orgány a najmä krajania, žijúci v zahraničí, ktorým záleží na Slovensku, snažia už štvrťstoročie. Ale následne sa teda dozviete, že teda tým ďalším hľadaním, že teda nejde ani len o to múzeum vysťahovalectva, ale o ministerkou novovymysleným múzeom národného obrodenia. Čítali sme v médiách, že pani ministerka si myslí, že vieme o tom málo. Ja si myslím, že naozaj pre nás všetkých by bolo lacnejšie, keby si ona o tom niečo naštudovala a nemusíme kvôli tomu vytvárať múzeum, a zároveň neurobiť iné múzeum, o ktoré sa tu snažíme štvrť storočia. A to sa teda tu rozprávame o zákone roka a ja si naozaj myslím, že tento prístup z ministerstva kultúry, ako to narozpočtovalo, nie je ani normálny a ani korektný.
Takže ešte raz teda v súhrne. Berieme samotnej kultúre a radikálne pridávame na aparát ministerstva, čiže pán Machala bude opäť rozhodovať. Konsolidácia je vedením ministerstva kultúry zneužitá na vyhadzovanie nepohodlných odborníkov v kultúre, a zároveň na likvidáciu nepohodlných organizácií v pôsobnosti ministerstva kultúry. Rozpočet skrýva skutočný ideologický obsah položiek pod úplne iné názvy a rozpočtuje už vopred avizované neexistujúce položky, ktoré im po odsúhlasení rozpočtu ostanú na svojvoľné použitie v súčasnosti bez akéhokoľvek definovania. Aj mediálna výchova napríklad, je tam 500-tisíc eur ročne, ale teda už nám na výbore povedali, že to je iba taký bonus, že vy to už teraz viete. Ono tam vlastne bude nula. A dokonca ani minister školstva o tom vôbec nevedel. Nezdá sa vám to naozaj že čudné, že my tu máme o niečom hlasovať, čo už teraz vopred nám niekto avizuje ako bonus, že vlastne nebude tak? Za mňa je to naozaj že teda vrchol, neviem, či amaterizmu alebo cynizmu alebo neprofesionality, ale každopádne takto sa to nemá robiť. No a ja si teda myslím, že žiadna zodpovedná politička a žiaden zodpovedný politik nemôže takýto návrh rozpočtu podporiť a ako sme to už viackrát povedali pri rôznych návrhoch zákona, ktorými sa tu trápime a týrame Slovenskú republiku už vyše roka, je, že história si aj tento krok zapamätá. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

29.11.2024 o 13:42 hod.

Mgr. art.

Dana Kleinert

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 13:55

Lucia Plaváková
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne za slovo.
Veľmi pekne si to zhrnula, Danka. Si sa v závere tak spýtala, že či, že nevieš, či je to vrchol amaterizmu, alebo cynizmu. Podľa mňa naozaj ide o krásnu ukážku amaterizmu, celé riadenie ministerstva kultúry a rozpočet tejto kapitoly je toho ďalším jasným dôkazom. Jediné, čo tam vedia robiť, je ničiť to, čo doposiaľ fungovalo a existovalo, ale žiadnu víziu ďalšieho fungovania nemajú a tak vyzerá presne aj ten rozpočet. A je to naozaj smutné, že takýmto spôsobom práve strana SNS ničí kultúru na Slovensku a tie detaily, ktoré si už vypichla priamo z toho rozpočtu, tak to už naozaj človek nevie, či sa má smiať, alebo plakať. Ale tak toto sú väčšinou tieto zmiešané pocity spojené práve s týmto rezortom.
Ďakujem, že si to tak pekne zhrnula.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

29.11.2024 o 13:55 hod.

JUDr. PhD.

Lucia Plaváková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom