33. schôdza

25.3.2025 - 11.4.2025
 
 
This video file cannot be played.(Error Code: 102630)

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie v rozprave

25.3.2025 o 18:42 hod.

Ing. PhD. MBA

Igor Šimko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:37

Ondrej Dostál
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pán poslanec Vančo, no veľmi ma mrzí, že máme teda taký rokovací poriadok, ako máme, lebo ma svrbí jazyk, ale teda nemôžem reagovať na predchádzajúcu faktickú poznámku, budem reagovať na tvoje vystúpenie.
Ja teda na rozdiel od teba nemám žiadne informácie alebo indície, že by to miesto na Ústavnom súde bolo pre niekoho konkrétneho držané, ale zasa keby bolo, tak by to reálne správanie vládnej koalície asi nevyzeralo dramaticky inak, ako vyzerá dnes. Ale to, čo je zjavné aj bez toho, aby sme mali nejaké zákulisné informácie alebo aby sme špekulovali, je, že Ústavný súd je neúplný, Ústavný súd nemôže naplno fungovať a je to čisto zodpovednosť vládnej koalície.
V predchádzajúcom volebnom období sa uvoľnilo miesto ústavného sudcu, prihlásilo sa osem kandidátov. Dvaja boli zvolení parlamentom a jeden bol vymenovaný a bolo to miesto obsadené. V tom predpredchádzajúcom volebnom období sa uvoľnilo deväť miest ústavných sudcov. Bolo potrebných zvoliť 18 kandidátov. Prihlásilo sa, myslím, že 40 uchádzačov, alebo 39. Opakovane v nejakých štyroch alebo piatich kolách a opakovaných voľbách sa postupne hlásili a stále sa hlásili. Dnes sa nehlásia. Dnes už budeme mať druhýkrát voľbu, kde je jedna kandidátka. A je úplne zjavné, prečo je jedna kandidátka, pretože tí ľudia, ktorí by mali na to predpoklady na základe svojho vzdelania, profesionálnej kariéry, schopností, vedia, že to bude čisto politické rozhodnutie vládnej koalície, tak sa o tie miesta, ani sa o to nepokúšajú, lebo to považujú za zbytočné. Ešte aj za predchádzajúcich vlád SMER-u si mysleli, že je nejaká šanca, že by boli vybraní na základe toho, že sú dobrí, že sú odborníci, že presvedčia, teraz už tomu neveria.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

25.3.2025 o 18:37 hod.

Mgr.

Ondrej Dostál

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:39

Branislav Vančo
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, pán predsedajúci, ďakujem aj kolegom a kolegyni za faktické poznámky.
Tak v prvom rade, pán poslanec Glück, ďakujem za ponuku, ale neprosím, a teda mohli ste mi to povedať aj skôr, bol by som sa možno prihlásil, ale nie, samozrejme, že je to hlúposť, ktorú chápem, prečo ste povedali, ale nevyvrátili ste to, čo som hovoril. Venovali ste sa iným veciam. Ja by som naozaj chcel počuť vysvetlenie, prečo rok a pol nie je obsadené miesto na Ústavnom súde, prečo podľa vás sa nehlásia kandidáti. Tak ako povedal kolega Dostál, v minulosti sa hlásili desiatky, desiatky kandidátov a kandidátiek a teraz sa nehlási skoro nikto. Takže minimálne by ste sa mali nad tým zamyslieť, že ako to vyzerá. Ja chápem, že vás to možno netrápi, alebo netlačí, ale ako som povedal vo svojom vystúpení, je to niečo, čo vrhá veľmi zlé svetlo a dáva priestor presne špekuláciách, kuloárnym informáciám. Ak nepoviete, nevysvetlíte túto situáciu, tak môžte rozprávať o komkoľvek, o akýchkoľvek iných prípadoch, nemá to žiadnu cenu. Musíte vysvetliť to, čo robíte, alebo to, čo nerobíte, prečo to tak je, z toho sa nijakým spôsobom neviete vyhovoriť.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

25.3.2025 o 18:39 hod.

JUDr.

Branislav Vančo

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 18:42

Igor Šimko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, pán predsedajúci.
V zmysle toho, že došlo k posunom v rámci poslaneckého klubu HLAS-u, tak by som chcel odôvodneným spôsobom podať pozmeňujúci návrh a doplňujúci návrh na zaradenie našej kolegyne pani Andrey Szabóovej opäť do výboru pre hospodárske záležitosti.
Odôvodnenie v pozmeňujúcom návrhu je nastúpenie náhradníčky a následné doplnenie Výboru NR SR pre hospodárske záležitosti.
Pozmeňujúci a doplňujúci návrh poslanca Igora Šimka k návrhu na zmeny v zložení výborov Národnej rady Slovenskej republiky a vymenovanie člena stálej delegácie Národnej rady Slovenskej republiky, tlač 778.
V časti b) volí sa za slová "poslanca Igora Šimka (HLAS) za člena Výboru Národnej rady Slovenskej republiky na preskúmavanie rozhodnutí Národného bezpečnostného úradu" dopĺňajú slová "poslankyňu Andreu Szabóovú (HLAS) za členku Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti".
Ďakujem, skončil som.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

25.3.2025 o 18:42 hod.

Ing. PhD. MBA

Igor Šimko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

18:44

Robert Kaliňák
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Vážený pán predsedajúci, vážené dámy poslankyne, páni poslanci, predstupujem pred vás z môjho pohľadu s jedným z podstatných zákonov, ktoré toto volebné obdobie ministerstvo obrany predstaví. Je nepochybne reakciou na súčasnú bezpečnostnú situáciu, ktorá v Európe existuje a zároveň s plánmi, ktoré majú ozbrojené sily pred sebou na najbližších desať-pätnásť rokov. Bolo viacero pokusov o to, či zvládneme zaviesť taký režim našich rezervistov, našich vojenských záloh, ktorý by bol natoľko atraktívny a zaujímavý, aby priniesol nie niekoľko desiatok ľudí, ale priniesol stovky záujemcov o to, aby sa bližšie mohli zaujímať o život v ozbrojených silách a o možnosť prispieť k obrane a bezpečnosti vlastnej krajiny.
Bolo niekoľko dôvodov, prečo sme pristúpili k tomuto zákonu takto, predovšetkým to bol pomerne obmedzený okruh ľudí, ktorý mohol spadať do prípadných aktívnych záloh, tak ako sa rezervisti doteraz volal. Myslím si, že hlavnými zmenami oproti doterajšiemu zákonu je predovšetkým rozšírenie možností, ktoré dnes sú v podstate neobmedzené. Platí to pre všetkých, ktorí ten záujem majú, dokonca aj pre majiteľov tzv. modrých knižiek, aj pre všetkých ďalších, pretože za ten čas, pochopiteľne, aj slovenské zdravotníctvo postúpilo a určite mnohým od ich problémov už pomohlo a dnes budú mať možnosť si bez problémov preskúmať znovu svoj zdravotný stav a prihlásiť sa do rezerv, ale teda platí to naozaj pre širokú verejnosť, pretože to obmedzenie naozaj spôsobovalo, že ak sa nemýlim, mali sme aktívne zálohy o počte 167 alebo 170 ľudí, skrátka číslo, s ktorým sa nedá seriózne počítať pre či už doplňovanie ozbrojených síl alebo pre samostatné úlohy, ktoré majú mať teraz po novom národné obranné sily určené.
Druhým hlavným aspektom bez zachádzania do ďalších podrobností je v podstate skrátenie tej lehoty. Môže byť predmetom diskusie, môže byť predmetom nejakej kritiky, v každom prípade keď nechceme vytrhnúť človeka z pracovného procesu, nemôžeme od neho chcieť, aby urobil ten hlavný, primárny výcvik na úrovni jedenástich týždňov alebo viac ako štyroch týždňov, skrátka toľko, možnosť, ak si chce udržať svoje pracovné miesto, mu žiadny zamestnávateľ nedá, navyše je to aj záťaž pre zamestnávateľa, pretože predtým platila tá povinnosť, že je povinný zamestnávateľ ľudí na cvičenia a podobné veci uvoľňovať. Z nášho pohľadu chceme, aby ten výcvik prebiehal vo viacerých rokoch, to znamená, nie je to jednorazová vec, čiže to zvyšovanie kvalifikácie bude automaticky prebiehať na základe uzatvorenej dohody niekoľko rokov. Samozrejme, každý si môže rozmyslieť, že mňa to už nebaví, chcem odísť a podobne, naozaj to je na princípe dobrovoľnosti.
A tieto dva aspekty by mohli spôsobiť, že okruh záujemcov by sa mal podstatne zväčšiť a to uvidíme, či sme uvažovali správne po tom, čo by prípadne tento zákon vošiel do účinnosti, a následne pri prípadnom záujme, ktorý ak by bol nízky, budeme zvažovať nad tým, kde soudruzi udělali chybu a čo všetko je možné ešte urobiť pre to, aby sa tá motivácia zvýšila. Nemyslím si, že sme v tomto prípade majitelia vesmíru, ktorí vedia presne na to, ako bude reagovať, neexistujú prieskumy, ktoré vám dajú nejaké konkrétne číslo dopredu. Ten záujem sa šíri rôznymi formami a my sa spoliehame na to, že budeme schopní osloviť všetky generácie tak bývalých príslušníkov ozbrojených síl, ako aj bývalých príslušníkov bezpečnostných zborov, ale aj mladých, aj študentov, pretože tá suma, ktorú sme nastavili a ktorá by mala byť jednou z tých odmien pre ľudí, ktorí sa rozhodnú vstúpiť do národných obranných síl, bola vypočítaná na základe príkladu priemernej hypotekárnej splátky, to znamená na úrovni okolo 250 eur, kde pri ročnom zúčtovaní to vychádza okolo tých tritisíc. Takže to je to číslo, ktoré je vlastne určené pre tých, ktorí sa rozhodnú vstúpiť do národných obranných síl.
Tento zákon predpokladá vytvorenie štyroch druhov, resp. troch takých aktívnejších, a to platí pre operačné zálohy, ktoré budú pre tých, ktorí jednak sú bývalí vojaci a rovno sú radení už ku konkrétnej zbrani, ku konkrétnemu útvaru, kde budú chodiť pravidelne na výcvik, ale aj pre všetkých ďalších, ktorí už majú predstavu, že ak by chceli spojiť svoj život takýmto, by som povedal, ľahším prístupom k ozbrojeným silám, môžu si sami zvoliť, čo chce byť ich špecifikácia, možno niekto chce byť delostrelec, pracovať so Zuzanami, niekto chce byť operátor dronu alebo niekto chce byť ženista, tak v tom prípade sa rozhodne, že chce prejsť tým prvým výcvikom, ak ho doteraz nemal, a následne byť zaradený v nejakom konkrétnom vojsku, ak tomu vyhovuje zdravotne, fyzicky. Pochopiteľne k dispozícii sú všetky typy našich vojsk, teda vlastne hlavne dva, a to sú pozemné aj vzdušné sily, pretože či už leteckí mechanici, alebo prípadne dokonca diskusia o pilotoch vrtuľníkov je stále namieste, kedy môže dôjsť aj k takýmto špecializáciám.
Potom sú to pohotovostné zálohy, ktoré majú slúžiť predovšetkým primárne pre ochranu budov a objektov osobitnej dôležitosti v čase, kedy ozbrojené sily profesionálne vyjdú zo svojich kasárni plniť úlohy v rámci obranného manévru, to znamená pre prípad, že by došlo ku konfliktu, aby sme profesionálnych a vycvičených vojakov nemíňali na strážnu službu, tak v zásade tu platí, že tí by mali na starosti ochranu kritickej infraštruktúry a objektov osobitnej dôležitosti. A v prípade, že ako člen pohotovostných záloh sa rozhodnem, že medzičasom som si to rozmyslel a chcem, už viem presne, čo by som chcel v ozbrojených silách robiť, nie takúto všeobecnú vojenskú prácu, ale byť nejaký špecialista, tak, pochopiteľne, ten prestup medzi jednotlivými typmi záloh je, pochopiteľne, možný a aj relatívne veľmi jednoduchý.
V obidvoch prípadoch platí tu, že tá povinnosť a tá, dajme tomu motivačný príspevok je odzrkadlením 14-dňového výcviku v roku, dajme tomu v prvom štvrťroku si odkrútim tieto dva týždne na príslušnom vojenskom útvare a v ďalších troch kvartáloch si urobím vždy po jednom víkende, či už online, alebo priamo na mieste, kedy sa zabezpečí určité školenie a výcvik a plus 10 dní pohotovosti, pretože operačné aj pohotovostné zálohy majú ďalšiu zo svojich funkcií, a to je pomoc pri domácom krízovom manažmente. Dnes máme slintačku, krívačku, vieme presne, akým spôsobom by sa dali v prípade pomoci a ochrany ľudí aj títo príslušníci národných obranných síl jednoducho využiť.
Potom je tu typ branných záloh, k ktorému by som povedal, že je taká určitá ochutnávka, kde niekto, kde si nie je istý, že si chce urobiť záväzok na viac rokov a v zásade chce si len vyskúšať tento dvojtýždňový výcvik, tak proste mu náleží polovičná odmena z tej trojtisícovej a v tomto prípade absolvuje tento dvojtýždňový výcvik a sám sa už potom rozhodne, či mu to niečo dalo, alebo to bola iba nejaká krátkodobá skúsenosť v podobe dvojnásobného braneckého výcviku, aký sme absolvovali väčšina z nás ešte na strednej škole, a bude voľne na jeho rozhodnutí, či sa niekedy pridá, alebo sa nepridá. Ostatné zálohy potom platia pre všetkých tých, ktorí sú absolventami služobného pomeru v bezpečnostných zboroch a bývalí vojaci, ktorí automaticky sú radení do záloh, ale keďže nie sú aktívni, tak budú vlastne v tých ostatných zálohách ako pasívni.
Naznačil som už ten, hlavnú časť benefitu, ktorá spočíva v zásade v tej odmene, ale pochopiteľne je to otázka možnosti získania vodičského preukazu, je to otázka zliav na cestovnom, na ďalších príplatkoch, ktoré súvisia aj so zvyšovaním si fyzickej pripravenosti, ktorú už môžete dostať napríklad počas štúdia, keď budete vykazovať určité plnenie fyzických kritérií, a mnoho ďalších výhod, kedy máme záujem, aby v zásade z celých národných obranných síl vyrástla určitá komunita, pretože tam bude fungovať aj systém klasických vojenských hodností postupovania či už v rámci toho hodnostného rankingu, alebo špecializácie, kedy môžem ísť omnoho ďalej v rámci mojich záujmov, ktoré ma v rámci toho sveta naozaj zaujímajú. Čiže ten priestor na sebarealizáciu je pomerne silný, ten, časová náročnosť toho roku nie je taká zásadná. A to, čo my voláme, keby sme došli k diskusii ku tým zamestnávateľom, je predovšetkým to, že my chceme od vás vaše voľno, ktoré máte k dispozícii. Keby som si to premietol na policajtov, majú šesť týždňov oficiálne platenej dovolenky, ja si pýtam tie dva týždne, ktoré by ste mohli absolvovať ten výcvik, za ktorý dostanete svoje peniaze, tak aby sme nezaťažili zamestnávateľov tým, že mu budem odoberať zamestnanca z jeho práce, povinnosť poskytnúť dovolenku je tu vlastne všeobecná, takže rád by som to takto, ako sa hovorí, vymenil spolu s tými, ktorí už sú v pracovnom pomere. No a pochopiteľne, tým pádom je to veľmi jednoduché pre študentov, ktorí toho voľna medzisemestrálneho majú relatívne veľa alebo ďalších možností, čiže je to veľmi slušná forma z môjho pohľadu aj účelná a bohulibá, ako sa hovorí, brigáda, ktorá vám prinesie nielen finančný úžitok, ale, samozrejme, aj nejaký priestor pre výcvik a realizáciu tohto typu, takže predovšetkým pre mladých, mladé rodiny, tých začínajúcich, ktorí si chcú trochu pomôcť aj pri napríklad splácaní hypotéky, to môže byť určite veľmi zaujímavé.
To je k tej časti národných obranných síl, mohli by sme o tom debatovať hodiny, ale myslím si, že v priebehu druhého čítania na to určite priestor bude. A myslím, že sme robili aj pomerne široké pripomienkové konanie, diskutova... mali ste k dispozícii aj vy ten samotný zákon, takže v tomto prípade sme išli naozaj k čo najširšej diskusii.
Ďalšou častou, síce častokrát zmieňovanou, ale, by som povedal, tou menšou sú zriadenie žandárov, čo vychádza predovšetkým z toho, že žandárska tradícia funguje v Európe niekoľko desiatok rokov a niekde aj dokonca niekoľko sto rokov. Vychádzala z umiestnenia tých vojakov profesionálnych, ktorí v zásade počas doby mieru majú predovšetkým na starosti verejný poriadok, či ich budeme volať z talianskych karabinieri, z francúzskych alebo rakúskych, rakúsko-uhorských gendarmerie, alebo sa budú volať guardia civil v Španielsku alebo podobné zbory, ktoré sú aj v iných krajinách, fungujú ako profesionálne bezpečnostné zbory, ktoré majú na starosti verejný poriadok, ale sú platené z účtu ministerstva obrany. V našom prípade to nie je skutočný zbor, dohodnime sa, že je to vlastne hlavne register ľudí, ktorí sú pripravení opätovne z pohľadu služobného pomeru obetovať svoje voľno v prospech poriadku v obciach a na vidieku a sú, samozrejme, za to rovnakým princípom odmenení, keďže nejde o výcvik a tak ďalej, tak je to 14 plus 6, teda 14 dní plus 6 dní tých víkendov, čo bolo v prípade vojakov národných obranných síl. Tu sme urobili vlastne obrátenú verziu pre profesionálnych vojakov, ktorí, samozrejme, nemôžu byť v služobnom pomere a v národných obranných silách zároveň, tam majú takisto možnosť zo svojho voľného času obetovať 20 dokopy, sčítané, 20 služieb, ktoré sa rozhodnú poskytnúť v prospech ochrany verejného poriadku v Slovenskej republike a za to teda dostanú rovnaké výhody vrátane finančných, ktoré sú identické, aj tých ďalších. Rozšírené je možnosť, že to môžu byť, samozrejme, profesionálni vojaci, ale môžu to byť aj bývalí policajti, ktorí absolvovali služobný pomer, a teda majú adekvátny výcvik, alebo aj súčasní policajti, ktorí by sa prihlásili do operačných alebo pohotovostných záloh a v prípade, že ten záujem o samotné zálohy bude prevyšovať tú možnosť ponuky, tak, samozrejme, bude tam tá možnosť aj slobodného výberu, že, samozrejme, podporíme to, aby sme mohli týchto ľudí dostať aj do žandárskeho zboru.
K tomu, predpokladám, bude tiež pomerne široká diskusia, už len uzavriem, že žandári budú mať presne tie isté právomoci, ako má poriadková polícia, nič viac, nič menej, nebudú vyšetrovať, nebudú robiť priestupkové spisy a podobne, majú na starosti vyslovene tú hliadkovú činnosť a realizáciu opatrení na bezpečnosť verejného poriadku a, samozrejme, dopravy.
V ďalšej časti je vlastne prevzatý branný zákon, to je vlastne asi hlavná časť toho zákonu, ale keďže sa nemení, tak ho nemám potrebu komentovať len preto, aby vlastne sme urobili poriadok v tých samotných zákonoch, tak je to spojenie zákona o národných obranných silách, o žandároch a o brannom zákone, ktorý je naraz teraz vcelku pripravený zohľadniť tie zmeny, ktoré budú reprezentovať nové národné obranné sily, ale princíp ostal zachovaný, tam sme nemenili žiadnu z tých vecí.
Ďalej v zásade v druhom čítaní predpokladám, čo ešte vyplynulo z tej diskusie už po tom, čo vláda tento zákon schválila, je diskusia, kedy sme hovorili o podpore aj obcí, ktoré častokrát bývajú zaťažené z pohľadu našich ozbrojených síl, v ktorých pôsobíme, a to je, že budeme diskutovať v druhom čítaní aj o pozmeňovacom návrhu, ktorý bude popisovať nové schémy dotačné, ktoré budeme chcieť, aby ministerstvo mohlo v rámci nášho vzťahu so samosprávou poskytovať, a rovnako tak aj budeme diskutovať o možnosti obranného priemyslu, aby sme zrovnoprávnili slovenské firmy so zahraničnými, pretože v súčasnej dobe nastavenia sú slovenské firmy v nevýhode a nemáte možnosť, napríklad nemá možnosť urobiť priamu objednávku na Konštruktu-Defence napríklad aj s priamou zálohou na to, aby sme mohli investovať peniaze do nejakého vývoja, čo považujem za chybu, čo vo vzťahu k zahraničným spoločnostiam je možné, ale keďže chceme čo najviac výroby ostať doma, nemôžu byť aj naše štátne zbrojovky v tejto nevýhode, čo považujem za veľkú chybu a z tohto dôvodu je komplikované, aby sme dosiahli, že najprv mi musí vyrobiť zo svojich peňazí KONŠTRUKTA-Defence húfnicu a až potom ju môžem zaplatiť, čo v prípade všetkých zahraničných zbraňových systémov nie je pravda. Tam človek predpláca dopredu, alebo robí nejakú formu zálohy od 30 až do 100 % podľa toho, aký je to typ zmluvy, čo si myslím, že by bolo vhodné, aby sa zakomponovala aj do, pre naše domáce podniky obranného priemyslu.
Ja by som ten čas nenaťahoval, dám priestor vám, ak chceme nejak diskutovať, veď nakoniec toto je len k účelu toho zákona, diskusiu ku nejakým návrhom a k ďalším zmenám predpokladám v druhom čítaní.
Ďakujem, páni poslanci, za podporu.
Skryt prepis

25.3.2025 o 18:44 hod.

JUDr.

Robert Kaliňák

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 19:01

Richard Glück

Vystúpenie v rozprave 19:03

Tomáš Valášek
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vďaka, pán predsedajúci. Nebudem dlho. Z tohto miesta väčšinou kritizujem pána ministra, jednak lebo je to nejakou prirodzenou úlohou opozície a jednak preto, že si to zaslúži často. Teraz urobím výnimku. Najskôr pochválim, potom znovu skritizujem.
Ten zámer reformovať aktívne zálohy tak, ako bol nielen predložený, ale aj v podstate to odôvodnenie, sedí do bodky. Pokúsila sa o to už aj predošlá vláda, ten zámer súčasnej vlády a predošlej vlády sa líšia obsahovo, do toho sa dostaneme v druhom čítaní, to teraz vynechám, ale dôvod na reformu aktívnych záloh absolútne zdieľam. To, čo momentálne máme, jednoducho nefunguje. Pán minister spomenul tie čísla, bavíme sa o nejakej vyše stovky v aktívnych zálohách, nejakých pár sto ďalších v príprave. To je zlomok toho, čo reálne potrebujeme v dnešnej bezpečnostnej situácii.
Odbočím trochu, ale súvisí to, chcem zaradiť tie aktívne zálohy aj trochu do kontextu. Prebieha tu diskusia, pán predsedajúci k nej sám prispel, o tom, či treba obnoviť základnú vojenskú službu na Slovensku. Tá otázka ma fascinuje, lebo je to nepochopenie súvislostí o nejakej časovej následnosti. Najskôr potrebujeme rozchodiť aktívne ozbrojené sily, tak ako ich máme, tie nie sú v dobrom stave, máme hlboký podstav, keď chodím po tých jednotkách, úplne bežne ledva nejaká že dvojtretinová naplnenosť je, žiaľ, rutina. Potom, keď naplníme a máme poctivé, dobre vycvičené, dobre vyzbrojené ozbrojené sily, je ten plán B, to sú tie aktívne zálohy, ktoré riešime týmto návrhom zákona, ktorý máme pred sebou, až potom, keď plán A a plán B zlyhajú, treba otvoriť diskusiu o tom, či nejaká povinná vojenčina, alebo nie. Takže aj táto aktívna zálohová, pardon, tieto aktívne zálohy, ktoré tu riešime dnes, sú svojím spôsobom čiastočnou odpoveďou na to, či nám treba povinnú vojenčinu, alebo nie. Ak toto rozchodíme, ak dáme dokopy aktívne zálohy a ak popritom dáme aj poctivým, normálnym, aktívnym ozbrojeným silám, tej dobrovoľníckej armáde, čo máme, tú výzbroj, tréning a tú naplnenosť, ktorú potrebujú, tak vlastne nebude treba povinnú vojenčinu. To som chcel len dať do kontextu.
Ten zámer, máme nejaké praktické rozdiely, ku ktorým sa dostaneme v druhom čítaní, čo sa týka tých aktívnych záloh, tu sme v prvom, takže ukončím debatu o tom obsahu aktívnych záloh. Ten problém, a tu prechádzam k tej kritike, a mrzí ma to, my sme mali viacero debát k tomu s pánom ministrom, neprekvapím ho, je, že dáme dokopy hrušky a jablká. Nerozumiem celkom úmyslu a opäť, mali sme viacero debát, nedostal som uspokojivú odpoveď, prečo miešame aj aktívne zálohy, aj vytvorenie žandárov. Myslím si, že sme pokojne vedeli spracovať najskôr jedno, potom druhé. Máme vecné problémy s tým návrhom na vytvorenie žandárov.
Ja si cením, pán minister, mali sme aktívnu debatu niekoľkomesačnú, vy ste to odôvodnili, ja som považoval tie odôvodnenia za, alebo odpovede za neuspokojivé. Rozumiem, aké problémy nimi, tým chcete riešiť, či je to ochrana hraníc, či je to posilnenie alebo vyriešenie toho podstavu v polícii a mestskej polícii. Naším postojom je, to sú veci, ktoré treba riešiť primárne reformou Policajného zboru a reformou financovania samospráv, aby vedeli mať tie stavy v mestskej polícii, ktoré potrebujú nie vytvorenie novej infraštruktúry s novými uniformami, byrokraciu a s týmto všetkým. Mrzí nás preto, že nevieme podporiť ten zákon v tejto podobe, ako je predložený. Jednoducho momentálne nemáme na výber, hlasovanie za aktívne zálohy alebo reformu aktívnych záloh, ktorú podporujeme, znamená aj podporenie žandárov, ktorých nepodporujeme. Budeme navrhovať v druhom čítaní oddelenie tých dvoch vecí, ak sa to podarí legislatívne, pretože si myslíme, že aktívne zálohy si budú, si zaslúžia, aby ich tento, táto Národná rada podporila.
Pán minister, úplne na záver. Ja som si vedomý, že naše hlasy za predpokladu, že vám koalícia vydrží aj do druhého čítania, nepotrebujete, ale chcete hlasy minimálne z tejto strany opozície tam vpravo, žiadam vás, navrhujem, vyložte, vyjmite z toho tých žandárov. Opäť, reforma aktívnych záloh je niečo, čo má našu plnú podporu, poďme sa baviť vecne o tom, ako to nastaviť tak, aby to fungovalo ešte lepšie, ako to máte v tom návrhu, ale, prosím, nedávajte tieto dve veci dokopy, týmto zabíjate šancu na podporu minimálne tohto krídla opozície (rečník ukázal prstom do pléna), podporu pre niečo, čo je dobrým a pre slovenskú obranu a bezpečnosť veľmi potrebným návrhom.
Vďaka. Zatiaľ toľko.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

25.3.2025 o 19:03 hod.

M. A.

Tomáš Valášek

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 19:09

Richard Glück
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne za slovo, pán predsedajúci.
Pán poslanec Valášek, ďakujem za konštruktívny príspevok. V zásade myslím si, že aj vzhľadom na to, že ste veľmi aktívny v kritike situácii v Policajnom zbore, samozrejme, je potrebné riešiť tú situáciu predovšetkým vo vnútri Policajného zboru, ale asi sa zhodneme na tom, že keď chceme zvýšiť tú obsadenosť tabuliek v Policajnom zbore, tak to potrvá dlhšie ako to, akým spôsobom vie minister obrany cez tento zákon pomôcť bezpečnosti občanov Slovenskej republiky tým, že sa vytvoria tieto žandárske hliadky, ktoré, ktorých kompetencie sú jasne zadefinované. Čiže ja osobne si myslím, že táto kritika v zásade má svoje, teda nemá až také logické vysvetlenie aj vzhľadom na to, akým spôsobom je Policajný zbor v momentálnej situácii situovaný tým, že tam je ten obrovský podstav. Takže pevne verím, že možno v druhom čítaní prehodnotíte a podporíte ho v takomto znení.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

25.3.2025 o 19:09 hod.

JUDr.

Richard Glück

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 19:09

Juraj Krúpa
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, pán predsedajúci.
Začal by som v podstate v podobnom duchu ako môj predrečník a musím oceniť prístup ministra obrany pána Kaliňáka k problematike záloh a takisto aj oceniť aj záujem o diskusiu. Mali sme, mali ste diskusiu s pánom Valáškom, my sme mali tiež spoločnú diskusiu, ktorú naozaj oceňujem, bola zaujímavá, len vtedy ešte sme, som nemal tú možnosť si poriadne naštudovať ten zákon, predsa len má vyše 80 strán.
Poviem to takto, čo sa týka národných obranných síl, naozaj si myslím, že ten nápad, s ktorým ste prišli, je inovatívny, je prospešný a myslím si, že by bolo dobré, keby sa dal pretaviť do reality. Myslím si, že by to mohlo pomôcť k budovaniu rezerv. Má to len tak trošku jeden háčik. Myslím si, že to je aj previazané práve s tými žandármi. Vy to vnímate v tom duchu, že by ste teda chceli to otvoriť širokej verejnosti, ale aj príslušníkom Policajného zboru. Sám ste bol minister vnútra, viete, že v prípade mobilizácie, vojnového stavu alebo niečoho podobného policajti plnia iné úlohy, ako byť mobilizovaný. Veď vidíme klasický príklad aj Ukrajiny, kde tak či tak tam naďalej majú policajtov, potrebujete zabezpečiť aj tú vnútornú bezpečnosť, a preto mám obavy, že sa môže stať taká situácia, že vy budete mať síce možno dvadsaťtisíc členov v národných obranných silách, ale z toho bude možno 18-tisíc policajtov. Ale keď naozaj dôjde na ten akútny stav a na tú krízovú situáciu, tak ich nebudete môcť povolať a dostanete sa do situácie, že síce platíte hypotéky policajtom ročne, ktorí chodia aj na, dajme tomu na nejaký výcvik a na tie víkendy a podobne, ale potom sa dostaneme do problému, ktorý v podstate máme aj dnes, že máme nedostatok ľudí v rezervách, ktorých by sme mohli v týchto situáciách povolať.
Myslím si, že toto stojí za zamyslenie sa na to pozrieť. Ja chápem tú prepojenosť národných obranných síl a žandárov, že vlastne tí policajti, ktorí sa prihlásia do národných obranných síl, by potom mohli robiť aj žandárov, čo by mohlo posilniť ten žandársky zbor, pretože tam tiež vidím niekoľko možno takých malých deficitov, ktoré tí vojaci majú pri výkone tej žandárskej funkcie. Týmto sa snažíte asi aj tak trošku možno posilniť a vystužiť ten žandársky zbor, že bude dobré, keď tam máte v tej hliadke možno aj policajta, pretože vojak je predsa len, jeho profesiou je, vyznie to možno zle, ale jeho výcvik je na to, aby zabíjal. A on proste aby bránil vlasť, tú zbraň používa na to, aby likvidoval nepriateľa. Ten policajt predsa len plní trošku iné úlohy, čiže aj v tomto to školenie tých žandárov asi bude musieť prebiehať trošku v inom, v inom duchu.
Takže ale to je jediná vec, ktorú môžem v rámci národných obranných síl tomuto nápadu vytknúť. Všetky tie úrovne, teda tie, na ktoré ste, alebo ktoré ste vytvorili, myslím si, že to sú naozaj veci, ktoré majú svoj zmysel, majú svoj, svoju úlohu, ktorú by mohli plniť. Predsa len však tá bezpečnostná situácia sa mení a určite je dobré, že myslíme aj na tieto zadné vrátka. Preto myslím si, že je potrebné, aby sme sa možno k tejto téme ešte možno vrátili k druhému čítaniu. Samo osebe ale si myslím, že to hovorím ešte raz, že je to dobrý nápad.
Čo sa týka žandárov a áno, vnímam to tak, že to tak trošku dokazuje, že sa ministerstvo obrany snaží tak trošku riešiť aj situáciu v Policajnom zbore, ktorý je vo vážnom stave, tie podstavy sú naozaj veľké a snaží sa takýmto v podstate zrýchleným spôsobom saturovať tie potreby vnútornej bezpečnosti, ktoré by vyvstali vzhľadom aj na situáciu na Slovensku, vzhľadom na tú situáciu v Policajnom zbore, keď vidíme, že máme regióny, kde, alebo oblasti, kde policajtov je naozaj málo, kde sa musia zlučovať obvodné oddelenia, kde sa musia lepiť hliadky a podobne. Rozumiem tomu, len vnímam to tak, že vychádzate z toho, čo ste aj spomínali, že teda máme určité alebo teda zložky ako gendarmerie, karabinieri alebo niečo podobné v iných krajinách, ktoré majú tieto úlohy a spĺňajú, plnia týchto úlo... tieto úlohy žandárov. Len ten rozdiel je, že tam tá tradícia je trošku iná. My sme tu ešte za bývalého Československa mali tú tradíciu četníkov, ktorí pôsobili v rámci teda vtedajších Čiech a to potom sa to prelialo vo forme žandárov na Slovensko a mali ale aj svoju štruktúru a inštitucionálne nejaké ukotvenie. No a práve mne to príde tak, že my tu vlastne vytvárame de facto akoby novú ozbrojenú, ozbrojenú zložku, ktorá ale de iure nemá svoju štruktúru, ale de facto vzniká, a preto mi príde ako prirodzené, že by každá ozbrojená zložka, ktorá vzniká, či je to, či už máme ZVJS, či máme Policajný zbor a tak ďalej a tak ďalej, by mala mať svoju štruktúru a svoje inštitucionálne ukotvenie, pretože potom sa tu bavíme len o tom, že sú to len vojaci s páskou. Myslím si, že to je niečo, kde, čo si podľa mňa bude vyžadovať ešte hlbšiu diskusiu a možno aj trošku väčšie zamyslenie, pretože osobne som presvedčený, že tak ako som na začiatku hovoril, vojak, predsa len tá profesia je iná. Ten výcvik, ktorým prechádza, je úplne ináč nastavený ako to, aby robil poriadkovú úlohu, poriadkové služby. A je tam viacero problémov. Jedným z tých problémov je, že či ten krátky výcvik naozaj bude stačiť na to, aby zvládol všetky tie úlohy, ktoré naňho prídu. Predsa len poriadkové úlohy a podobné veci sa zdajú jednoduché, ale môže narážať naozaj na komplikovanejšie problémy, komplikovanejší trestný, trestné činy. Čo sa stane, keď v prípade nejakých nevysporiadaných majetkových sporov, že príde nejaká SBS-ka, ktorá objaví nejaký, obsadí nejaký nebytový priestor, reštaurácia alebo niečo podobné, nevyplatené dlhy. Budú nám, bude sa to diať niekde na vidieku, tá policajná hliadka nebude nablízku, pôjdu tam vojaci. Akým spôsobom to budú riešiť? Budú volať policajtov a kým... a tak ďalej. Čiže ja tam mám obavy aj práve z toho hlbšieho právneho povedomia, ktoré by oni ako vojaci mohli využívať v týchto otázkach alebo v týchto situáciách. Čiže toto sú také veci, ktoré sú, samozrejme, diskutabilné.
Ďalšia vec, vy hovoríte, že by mali byť nasadzovaní na ochranu kritickej infraštruktúry, čo je fajn, ale aj na ochranu hraníc. U vojakov je situácia iná ako u policajtov. Sám viete, že keď chce vojak prekročiť hranice, tak je to v podstate, spadá do iného právneho režimu ako policajt. Ide o to, že potom ako to bude prebiehať, keď máte vojakov na hraniciach, ktorí keď budú strážiť tú hranicu a budete vidieť paš... teda tých prevádzačov a podobné veci, tak predsa len máte v rámci Európskej únie a vôbec bilaterálnych dohôd s krajinami okolitými, že jednoducho tí policajti môžu prenasledovať do určitej hĺbky aj teda susedné krajiny, prípadných prevádzačov alebo niečo podobné, tá spolupráca je tam nastavená. V prípade vojakov tá situácia je úplne iná, je komplikovaná. Jednoducho nemôže sa len tak rozhodnúť prekročiť hranicu do Maďarska, aj keď má pásku, že je žandár, čiže tam sú ďalšie obmedzenia.
Potom ďalšia vec a otázka je, majú pôsobiť väčšinou na vidieku. To, práve tá situácia v Policajnom zbore je taká, že nedostatky, ktoré máme, sú Bratislava, Košice, Trnava, Nitra a tak ďalej. Tam tá naplnenosť je najnižšia. Podľa posledných vyjadrení ministra vnútra, ten sa snaží teraz saturovať tieto problémy kadetmi a kadejakými vecami. Bráni sa tak trošku prevelovaním tých policajtov z vidieka práve do miest. A na vidieku ten problém nemáme. Tam podľa informácií, ktorými disponujem, tá naplnenosť policajných staníc je celkom vysoká. Čiže keď sa bavíme napríklad v Spišskej Starej Vsi, však sme mali k tomu aj mimoriadny branno-bezpečnostný výbor, naplnený sú tuším 94 %. Čiže otázka je, že či je naozaj potrebné mať žandárov takto na vidieku, keď máme naplnenosť. Ja rozumiem tej idei, že stiahnuť tých policajtov, dať ich do tých miest a tak ďalej, len ja nevidím práve tú ochotu ani zo strany ministerstva vnútra, že by sa touto cestou chcelo uberať.
Prepáčte, hovoril som trošku dlhšie, ako som mal v pláne, ale je tam viacej vecí, každopádne teším sa na ďalšiu diskusiu, možno aj nabudúce pred druhým čítaním.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

25.3.2025 o 19:09 hod.

PhDr.

Juraj Krúpa

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 19:19

Juraj Krúpa
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
... ktoré majú tieto úlohy a spĺňajú, plnia týchto úlo... tieto úlohy žandárov. Len ten rozdiel je, že tam tá tradícia je trošku iná. My sme tu ešte za bývalého Československa mali tú tradíciu četníkov, ktorí pôsobili v rámci teda vtedajších Čiech a to potom sa to prelialo vo forme žandárov na Slovensko a mali ale aj svoju štruktúru a inštitucionálne nejaké ukotvenie. No a práve mne to príde tak, že my tu vlastne vytvárame de facto akoby novú ozbrojenú, ozbrojenú zložku, ktorá ale de iure nemá svoju štruktúru, ale de facto vzniká, a preto mi príde ako prirodzené, že by každá ozbrojená zložka, ktorá vzniká, či je to, či už máme ZVJS, či máme Policajný zbor a tak ďalej a tak ďalej, by mala mať svoju štruktúru a svoje inštitucionálne ukotvenie, pretože potom sa tu bavíme len o tom, že sú to len vojaci s páskou. Myslím si, že to je niečo, kde, čo si podľa mňa bude vyžadovať ešte hlbšiu diskusiu a možno aj trošku väčšie zamyslenie, pretože osobne som presvedčený, že tak ako som na začiatku hovoril, vojak, predsa len tá profesia je iná. Ten výcvik, ktorým prechádza, je úplne ináč nastavený ako to, aby robil poriadkovú úlohu, poriadkové služby. A je tam viacero problémov. Jedným z tých problémov je, že či ten krátky výcvik naozaj bude stačiť na to, aby zvládol všetky tie úlohy, ktoré naňho prídu. Predsa len poriadkové úlohy a podobné veci sa zdajú jednoduché, ale môže narážať naozaj na komplikovanejšie problémy, komplikovanejší trestný, trestné činy. Čo sa stane, keď v prípade nejakých nevysporiadaných majetkových sporov, že príde nejaká SBS-ka, ktorá objaví nejaký, obsadí nejaký nebytový priestor, reštaurácia alebo niečo podobné, nevyplatené dlhy. Budú nám, bude sa to diať niekde na vidieku, tá policajná hliadka nebude nablízku, pôjdu tam vojaci. Akým spôsobom to budú riešiť? Budú volať policajtov a kým... a tak ďalej. Čiže ja tam mám obavy aj práve z toho hlbšieho právneho povedomia, ktoré by oni ako vojaci mohli využívať v týchto otázkach alebo v týchto situáciách. Čiže toto sú také veci, ktoré sú, samozrejme, diskutabilné.
Ďalšia vec, vy hovoríte, že by mali byť nasadzovaní na ochranu kritickej infraštruktúry, čo je fajn, ale aj na ochranu hraníc. U vojakov je situácia iná ako u policajtov. Sám viete, že keď chce vojak prekročiť hranice, tak je to v podstate, spadá do iného právneho režimu ako policajt. Ide o to, že potom ako to bude prebiehať, keď máte vojakov na hraniciach, ktorí keď budú strážiť tú hranicu a budete vidieť paš... teda tých prevádzačov a podobné veci, tak predsa len máte v rámci Európskej únie a vôbec bilaterálnych dohôd s krajinami okolitými, že jednoducho tí policajti môžu prenasledovať do určitej hĺbky aj teda susedné krajiny, prípadných prevádzačov alebo niečo podobné, tá spolupráca je tam nastavená. V prípade vojakov tá situácia je úplne iná, je komplikovaná. Jednoducho nemôže sa len tak rozhodnúť prekročiť hranicu do Maďarska, aj keď má pásku, že je žandár, čiže tam sú ďalšie obmedzenia.
Potom ďalšia vec a otázka je, majú pôsobiť väčšinou na vidieku. To, práve tá situácia v Policajnom zbore je taká, že nedostatky, ktoré máme, sú Bratislava, Košice, Trnava, Nitra a tak ďalej. Tam tá naplnenosť je najnižšia. Podľa posledných vyjadrení ministra vnútra, ten sa snaží teraz saturovať tieto problémy kadetmi a kadejakými vecami. Bráni sa tak trošku prevelovaním tých policajtov z vidieka práve do miest. A na vidieku ten problém nemáme. Tam podľa informácií, ktorými disponujem, tá naplnenosť policajných staníc je celkom vysoká. Čiže keď sa bavíme napríklad v Spišskej Starej Vsi, však sme mali k tomu aj mimoriadny branno-bezpečnostný výbor, naplnený sú tuším 94 %. Čiže otázka je, že či je naozaj potrebné mať žandárov takto na vidieku, keď máme naplnenosť. Ja rozumiem tej idei, že stiahnuť tých policajtov, dať ich do tých miest a tak ďalej, len ja nevidím práve tú ochotu ani zo strany ministerstva vnútra, že by sa touto cestou chcelo uberať.
Prepáčte, hovoril som trošku dlhšie, ako som mal v pláne, ale je tam viacej vecí, každopádne teším sa na ďalšiu diskusiu, možno aj nabudúce pred druhým čítaním.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

25.3.2025 o 19:19 hod.

PhDr.

Juraj Krúpa

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 19:20

František Majerský
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne.
Pán Krúpa, pán poslanec Krúpa, čo sa týka tých národných, národných bezpečnostných jednotiek, to je prvá veľmi dobrá idea, ja musím naozaj aj pánovi ministrovi povedať, že inovatívna myšlienka do obrany, ktorá naozaj môže pomôcť hlavne s policajtmi, ale aj bývalými vojakmi, ktorí naozaj majú záujem ešte aktívne pracovať, ale ja si naozaj nemyslím, že tí žandári sú dobrá cesta. Akože toto nám naozaj problém v Policajnom zbore nevyrieši. Hej, toto sme boli kritickí dneska aj k ministrovi vnútra. Ak sa naozaj výrazne nezlepší, lebo vy tu hovoríte, že to sú, tie sú, tie peniaze, ktoré vy do toho chcete dať. Ja si myslím, že boli ste minister vnútra, a ja som, to teraz otvorene poviem, že dodnes na vás niektorí policajti v dobrom spomínajú, na vašu prácu a tak, že keď ten finan... keď ten rezort ministerstva vnútra nezafinancujeme tak, ako by sme mali zafinancovať, my tých nových policajtov do zboru nedostaneme. Jednoducho tisíceurový plat, tisícsto euro v čistom v Bratislave, v Košiciach a iných mestách, to nie je motivácia pre mladých policajtov, aby prišli do práce. A tí žandári vám to nevyriešia. Oni nemôžu mať také kompetencie, ani nebudú mať ako policajti, čiže budú tam len, nechcem povedať, že stáť, ale budú možnože nejaký odstrašujúci príklad, ale nebudú, nebudú môcť robiť to, čo robí bežný policajt, a preto si myslím, že ak máme niečo robiť, tak musíme naozaj výrazne, výrazne zlepšiť finančné hodnotenie Policajného zboru, aby sme ich dostali do Policajného zboru.
Ale ten prvý nápad s tou národnou, to kvitujem, myslím si, že to bude dobrá cesta pre vojakov, ktorí sú vyslúžilí a chcú pomôcť krajine.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

25.3.2025 o 19:20 hod.

Mgr.

František Majerský

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video