33. schôdza
Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge
Vystúpenie s faktickou poznámkou
27.3.2025 o 18:20 hod.
Alojz Hlina
Videokanál poslancaÁno, to je presne to, lebo viete, existuje také niečo ako zodpovednosť a politik by mal mať zodpovednosť. Viete, my sme tu včera riešili to, že nie sme schopní proste niečo doriešiť z pohľadu lekárskeho zabezpečenia psychoterapie a pomoci aj deťom s psychickými problémami, ktoré sú obrovské. Nezvládame, hej, sme to tu skonštatovali, že nezvládame. My, teraz počujem, že 70 000 detí nemá kde športovať. Podľa mňa to je vážna vec. My prejedáme tým deťom, prejedáme a ničíme tým deťom budúcnosť a s vami to ani netrhne. S vami nič, úplne kamenné tváre, kamenné úsmevy, úškrny, ja neviem, čo, politická dohoda. Že nie je vám z toho trochu zle? Ja neviem, že ako sa to dá, lebo to sú veci, ktoré teda by mali, ako trošku by som mal pribrzdiť. Keď sa nám deti naháňajú po chodbách, lebo nemajú kde cvičiť a vy dáte súkromníkovi 20 miliónov na jeho nepodarený, zlý investičný projekt ešte vedľa bioplynky, nie je vám naozaj z toho zle? Ako nepríde vám to, že čosi robíte zle, že dokedy to ešte to idete robiť? Ako to ešte chcete robiť? Koľko ešte, čo ešte máme, že čím to ešte zaklincujete, lebo to je rana za ranou. Včera nezvládnuté to, dneska tu máme to, čo ešte príde? Teraz im ešte idete brať, potom ich tu čo budú, ruština sa vráti? Viete, že to je naozaj, my bojujeme za tie naše deti. Ja už to dožijem, ja už to dožijem, ale ja rozmýšľam, že prečo by moje deti mali robiť na vás, na vaše sprostosti, čo oni s tým majú? Viete, naozaj by ste mohli trochu pribrzdiť.
Rozpracované
Vystúpenia
18:20
Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:20
Richard RašiVystúpenie s faktickou poznámkou
27.3.2025 o 18:20 hod.
MUDr. PhD., MPH
Richard Raši
Videokanál poslancaĎakujem. S reakciou na faktické poznámky pán poslanec Hlina, nech sa páči.
Rozpracované
18:20
Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:20
Alojz HlinaVystúpenie s faktickou poznámkou
27.3.2025 o 18:20 hod.
Alojz Hlina
Videokanál poslancaÁno, to je presne to, lebo viete, existuje také niečo ako zodpovednosť a politik by mal mať zodpovednosť. Viete, my sme tu včera riešili to, že nie sme schopní proste niečo doriešiť z pohľadu lekárskeho zabezpečenia psychoterapie a pomoci aj deťom s psychickými problémami, ktoré sú obrovské. Nezvládame, hej, sme to tu skonštatovali, že nezvládame. My, teraz počujem, že 70 000 detí nemá kde športovať. Podľa mňa to je vážna vec. My prejedáme tým deťom, prejedáme a ničíme tým deťom budúcnosť a s vami to ani netrhne. S vami nič, úplne kamenné tváre, kamenné úsmevy, úškrny, ja neviem, čo, politická dohoda. Že nie je vám z toho trochu zle? Ja neviem, že ako sa to dá, lebo to sú veci, ktoré teda by mali, ako trošku by som mal pribrzdiť. Keď sa nám deti naháňajú po chodbách, lebo nemajú kde cvičiť a vy dáte súkromníkovi 20 miliónov na jeho nepodarený, zlý investičný projekt ešte vedľa bioplynky, nie je vám naozaj z toho zle? Ako nepríde vám to, že čosi robíte zle, že dokedy to ešte to idete robiť? Ako to ešte chcete robiť? Koľko ešte, čo ešte máme, že čím to ešte zaklincujete, lebo to je rana za ranou. Včera nezvládnuté to, dneska tu máme to, čo ešte príde? Teraz im ešte idete brať, potom ich tu čo budú, ruština sa vráti? Viete, že to je naozaj, my bojujeme za tie naše deti. Ja už to dožijem, ja už to dožijem, ale ja rozmýšľam, že prečo by moje deti mali robiť na vás, na vaše sprostosti, čo oni s tým majú? Viete, naozaj by ste mohli trochu pribrzdiť.
Rozpracované
18:20
Vystúpenie v rozprave 18:20
Richard RašiNech sa páči, pán poslanec, máte slovo a 10 minút k tomu.
Nech sa páči, pán poslanec, máte slovo a 10 minút k tomu.
Vystúpenie v rozprave
27.3.2025 o 18:20 hod.
MUDr. PhD., MPH
Richard Raši
Videokanál poslanca
Konštatujem, že sme vyčerpali faktické poznámky a ďalším prihláseným rečníkom do rozpravy je pán poslanec Roman Malatinec.
Nech sa páči, pán poslanec, máte slovo a 10 minút k tomu.
Rozpracované
18:20
Vystúpenie v rozprave 18:20
Roman MalatinecDovoľte mi len také intro k zákonu č. 440/2015 Z. z. o športe. Navrhovaná zmena v bode pozmeňujúceho návrhu sa týka, vo vládnom návrhu zákona bolo cieľom dať na poriadok zmluvné strany športovej organizácie a profesionálnych športovcov. Navrhovaná zmena v bode 2 pozmeňujúceho návrhu, ďalej sa predloženým pozmeňovacím návrhom upúšťa od pôvodného zámeru vládneho návrhu zákona, ktorým sa dopĺňa zmluva o amatérskom vykonávaní športu so závislou prácou, keďže amatérsky športovec vykonáva šport popri inej svojej činnosti. Potom tu máme ďalšiu vážnu vec, ktorú treba riešiť v oblasti športu, a to sú, v § 25 ods. 6 sa dopĺňa podmienka schváleného štatútu orgánom na riešenie sporov, rozhodovanie o disciplinárnych previneniach vznikajúcich v rámci športových organizácií.
Čo sme hrdí, a že teda sa to podarilo aj na základe práce pán ministra, je navrhovaná zmena v bode 4 pozmeňujúceho návrhu, čo sa týka rozdelenia finančných prostriedkov z príspevku uznanému športu zo strany Národného športového zväzu. Pozmeňujúcim návrhom zostávajú zachované podmienky rozdelenia, avšak jediné, čo sa mení oproti účinnému zneniu zákona týmto pozmeňujúcim návrhom, je navýšenie percentuálneho podielu určeného na financovanie športu mládeže, pre športové kluby, športovcov, a to z 15 na 20, čo predstavuje pozitívnu zmenu pre rozvoj športu mládeže. Navrhovaná zmena v bode 5 až 7 pozmeňujúceho návrhu sú kozmetické úpravy voči účinnosti, a takisto navrhovaná zmena v bode 6 pozmeňujúceho návrhu, ide o legislatívnu zmenu, ktorá bola odkonzultovaná a pripravená v spolupráci s ministerstvom financií a schválená aj vo výbore Národnej rady.
Avšak z dôvodu posunutia navrhovanej účinnosti z 1. 1. 2025 na 1. 1. 2026 je nevyhnutné celý článok II opätovne predložiť v rámci pozmeňujúceho návrhu ako nový návrh. Po vecnej stránke oproti zneniu schváleného vo výbore Národnej rady Slovenskej republiky k dátumu nadobudnutia účinnosti sa nič nemení.
Pán predsedajúci, poprosím, aby ste mi zastavili čas, prednesiem pozmeňujúci návrh.
Vystúpenie v rozprave
27.3.2025 o 18:20 hod.
Mgr. art.
Roman Malatinec
Videokanál poslanca
Ďakujem veľmi pekne, kolegyne, kolegovia, ste si všimli, predložil som pozmeňujúci návrh elektronicky, teda už bol zverejnený. Dovoľte mi pár slov o tom a snáď vyvrátim aj tie veci, ktoré tu odzneli, viete, že nie som expresívny a budem úplne kľudne argumentovať. Práve v niektorých tých bodoch, ktoré predkladám v pozmeňujúcom návrhu, tak snáď vyvrátim aj veci, o ktorých hovorili tu kolegovia z opozície, pretože sa v týchto veciach venujeme v oblasti profesionálneho športu, amatérskeho športu. Áno, pán Hlina, budeme sa venovať aj navýšeniu finančných zdrojov pre mládežnícky šport a ďalšie iné veci, ktoré vám chcem predstaviť.
Dovoľte mi len také intro k zákonu č. 440/2015 Z. z. o športe. Navrhovaná zmena v bode pozmeňujúceho návrhu sa týka, vo vládnom návrhu zákona bolo cieľom dať na poriadok zmluvné strany športovej organizácie a profesionálnych športovcov. Navrhovaná zmena v bode 2 pozmeňujúceho návrhu, ďalej sa predloženým pozmeňovacím návrhom upúšťa od pôvodného zámeru vládneho návrhu zákona, ktorým sa dopĺňa zmluva o amatérskom vykonávaní športu so závislou prácou, keďže amatérsky športovec vykonáva šport popri inej svojej činnosti. Potom tu máme ďalšiu vážnu vec, ktorú treba riešiť v oblasti športu, a to sú, v § 25 ods. 6 sa dopĺňa podmienka schváleného štatútu orgánom na riešenie sporov, rozhodovanie o disciplinárnych previneniach vznikajúcich v rámci športových organizácií.
Čo sme hrdí, a že teda sa to podarilo aj na základe práce pán ministra, je navrhovaná zmena v bode 4 pozmeňujúceho návrhu, čo sa týka rozdelenia finančných prostriedkov z príspevku uznanému športu zo strany Národného športového zväzu. Pozmeňujúcim návrhom zostávajú zachované podmienky rozdelenia, avšak jediné, čo sa mení oproti účinnému zneniu zákona týmto pozmeňujúcim návrhom, je navýšenie percentuálneho podielu určeného na financovanie športu mládeže, pre športové kluby, športovcov, a to z 15 na 20, čo predstavuje pozitívnu zmenu pre rozvoj športu mládeže. Navrhovaná zmena v bode 5 až 7 pozmeňujúceho návrhu sú kozmetické úpravy voči účinnosti, a takisto navrhovaná zmena v bode 6 pozmeňujúceho návrhu, ide o legislatívnu zmenu, ktorá bola odkonzultovaná a pripravená v spolupráci s ministerstvom financií a schválená aj vo výbore Národnej rady.
Avšak z dôvodu posunutia navrhovanej účinnosti z 1. 1. 2025 na 1. 1. 2026 je nevyhnutné celý článok II opätovne predložiť v rámci pozmeňujúceho návrhu ako nový návrh. Po vecnej stránke oproti zneniu schváleného vo výbore Národnej rady Slovenskej republiky k dátumu nadobudnutia účinnosti sa nič nemení.
Pán predsedajúci, poprosím, aby ste mi zastavili čas, prednesiem pozmeňujúci návrh.
Rozpracované
18:20
Vystúpenie v rozprave 18:20
Richard RašiNech sa páči, máte slovo.
Nech sa páči, máte slovo.
Vystúpenie v rozprave
27.3.2025 o 18:20 hod.
MUDr. PhD., MPH
Richard Raši
Videokanál poslanca
Poprosím, zastavte čas pánovi poslancovi, prednesie pozmeňujúci návrh.
Nech sa páči, máte slovo.
Rozpracované
18:20
Vystúpenie s procedurálnym návrhom 18:20
Roman MalatinecPozmeňujúci a doplňujúci návrh poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Romana Malatinca k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 440/2025 Z. z. o športe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, tlač 519. V súlade s ustanoveniami zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších...
Pozmeňujúci a doplňujúci návrh poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Romana Malatinca k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 440/2025 Z. z. o športe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, tlač 519. V súlade s ustanoveniami zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov predkladám nasledujúci pozmeňujúci a doplňujúci návrh k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 440/2015 Z. z. o športe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Vo vládnom návrhu zákona navrhujeme tieto zmeny a doplnenia:
1. V čl. I. v bode 5. § 4 ods. 3 písm. c) sa za slovom "osoba" vypúšťa čiarka a slová "ak činnosť športovca nespĺňa znaky závislej práce".
Odôvodnenie: Navrhovanou úpravou sa predmetné slová vypúšťajú z dôvodu nadbytočnosti, ak športovec vykonáva šport ako samostatne zárobková činná osoba na základe inej zmluvy, tak z povahy veci vyplýva, že nejde o závislú prácu.
2. V čl. I sa vypúšťa bod 6. Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Odôvodnenie: Touto zmenou sa upúšťa od navrhovanej právnej úpravy a to z dôvodu, že amatérsky športovec zväčša vykonáva šport popri inej hlavnej činnosti, ktorú vykonáva či už v pracovnom pomere, alebo ako fyzická osoba-podnikateľ, prípadne iným spôsobom, ktorý pripúšťa zákon. Táto skutočnosť odlišuje v konečnom dôsledku amatérskych športovcov od profesionálnych športovcov, ktorí sa športu venujú plnohodnotne a vykonávajú ho ako svoju hlavnú zárobkovú činnosť. Z uvedeného dôvodu nie je vhodné v zákone vyslovene spájať zmluvu o amatérskom vykonávaní športu so závislou prácou.
3. V čl. I. v bode 37 § 25 ods. 6 v druhej vete sa na konci pripájajú tieto slová: "a schvaľuje minister cestovného ruchu a športu Slovenskej republiky (ďalej len "minister športu")".
Odôvodnenie: Navrhovanou úpravou sa dopĺňa, že štatút Slovenského olympijského a športového výboru o podrobnostiach týkajúcich sa zloženia a činnosti orgánu na riešenie sporov a rozhodovanie o disciplinárnych previneniach vznikajúcich v rámci športových organizácií schvaľuje minister cestovného ruchu a športu Slovenskej republiky.
4. V čl. I. bod 82 znie:
"82. V § 69 ods. 4 písm. a) sa slová."15 %" nahrádzajú slovami "20 %"."
Odôvodnenie: Navrhovanou úpravou sa navyšuje percentuálny podiel finančných prostriedkov z 15 % na 20, ktorý je Národný športový zväz povinný použiť na účel športu mládeže s jeho príslušnosťou, a to pomerne medzi športové kluby podľa počtu aktívnych športovcov do 23 rokov v individuálnych športoch alebo počtu súťažiacich družstiev do 23 rokov v kolektívnych športoch.
5. V čl. I. bod 136 znie:
"136. za § 106h sa vkladá §106i, ktorý vrátane nadpisu znie:
"106i
Prechodné ustanovenia k úpravám účinným od 1. júla 2025
1. Športová organizácia je povinná zosúladiť svoje stanovy a vnútorné predpisy, ktoré upravujú disciplinárne konanie a riešenie sporov, s týmto zákonom najneskôr do 31. decembra 2025.
2. Športová organizácia, v ktorej profesionálny športovec do 30. júna 2025 vykonáva šport spôsobom, ktorý spĺňa znaky závislej práce, upraví svoj zmluvný vzťah s profesionálnym športovcom v súlade s týmto zákonom v znení účinnom od 1. júla 2025 najneskôr do 31. decembra 2025.
3. Profesionálny športovec, ktorý vykonáva šport ako samostatne zárobkovo činná osoba podľa § 4 ods. 3 písm. c) v znení účinnom do 30. júna 2025, je povinný upraviť svoj zmluvný vzťah pri vykonávaní športu v súlade s týmto zákonom v znení účinnom od 1. júla 2025, najneskôr do 31. decembra 2025.
4. Športová organizácia, ktorá má uzatvorenú zmluvu o profesionálnom vykonávaní športu so športovcom podľa § 35 v znení účinnom do 30. júna 2025, je povinná upraviť tento zmluvný vzťah v súlade s týmto zákonom v znení účinnom od 1. júla 2025 najneskôr do 31. decembra 2025.
5. Športový odborník, ktorý vykonáva činnosť športového odborníka podľa § 6 ods. 3 písm. e) v znení účinnom do 30. júna 2025, je povinný upraviť svoj zmluvný vzťah pri vykonávaní činnosti športového odborníka v súlade s týmto zákonom v znení účinnom od 1. júla 2025 najneskôr do 31. decembra 2025.
6. Slovenský olympijský a športový výbor vytvorí orgán na riešenie sporov a rozhodovanie o disciplinárnych previneniach podľa § 25, ods. 6, najneskôr do 31. júla 2025.
7. Plnenie úloh nezávislého pozorovateľa na voľbách do orgánov Národného športového zväzu a na zasadnutí volebnej komisie sa skončí 1. júla 2025.
8. podľa ustanovenia § 68, ods. 4 v znení, účinnom od 1. júla 2025 sa prvýkrát postupuje pre príspevok uznanému športu na rok 2026.
9. Odborná kontrola podľa § 60 a 61, ktorá sa začala a neskončila do 30. júna 2025, sa dokončí podľa tohto zákona v znení účinnom od 1. júla 2025."."
Odôvodnenie: Navrhovanou úpravou dochádza k legislatívno-technickej úprave prechodných ustanovení z dôvodu posunutia účinnosti návrhu zákona.
6. Za článok I sa vkladá nový článok II, ktorý znie:
"Čl. II
Zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení zákona č. 43/2004 Z. z., zákona č. 177/2004 Z. z., zákona č. 191/2004 Z. z., zákon č. 391/2004 Z. z., zákona č. 538/2004 Z. z., zákona č. 539/2004 Z. z., zákona č. 659/2004 Z. z., zákona č. 68/2005 Z. z., zákona č. 314/2005 Z. z., zákona č. 534/2005 Z. z., zákona č. 660/2005 Z. z., zákona č. 688/2006 Z. z., zákona č. 76/2007 Z. z., zákona č. 209/2007 Z. z., zákona č. 519/2007 Z. z., zákona č. 530/2007 Z. z., zákona č. 461/2007 Z. z., zákona č. 621/2007 Z. z., zákona č. 653/2007 Z. z., zákona č. 168/2008 Z. z., zákona č. 465/2008 Z. z., zákona č. 514/2008 Z. z., zákona č. 563/2008 Z. z., zákona č. 567/2008 Z. z., zákona č. 60/2009 Z. z., zákona č. 184/2009 Z. z., zákona č. 185/2009 Z. z., zákona č. 504/2009 Z. z., zákona č. 563/2009 Z. z., zákona č. 374/2010 Z. z., zákona č. 548/2010 Z. z., zákona č. 129/2011 Z. z., zákona č. 231/2011 Z. z., zákona č. 250/2011 Z. z., zákona č. 331/2011 Z. z., zákona č. 362/2011 Z. z., zákona č. 406/2011 Z. z., zákona č. 547/2011 Z. z., zákona č. 548/2011 Z. z., zákona č. 69/2012 Z. z., uznesenia Ústavného súdu SR č. 188/2012 Z. z., zákona č. 189/2012 Z. z., zákona č. 252/2012 Z. z., zákona č. 288/2012 Z. z., zákona č. 395/2012 Z. z., zákona č. 70/2013 Z. z., zákona č. 135/2013 Z. z., zákona č. 318/2013 Z. z., zákona č. 463/2013 Z. z., zákona č. 180/2014 Z. z., zákona č. 183/2014 Z. z., zákona č. 333/2014 Z. z., zákona č. 364/2014 Z. z., zákona č. 371/2014 Z. z., zákona č. 25/2015 Z. z., zákona č. 61/2015 Z. z., zákona č. 62/2015 Z. z., zákona č. 79/2015 Z. z., zákona č. 140/2015 Z. z., zákona č. 176/2015 Z. z., zákona č. 253/2015 Z. z., zákona č. 140/2015 Z. z., zákona č. 176/2015 Z. z., zákona č. 253/2015 Z. z., zákona č. 361/2015 Z. z., zákona č. 375/2015 Z. z., zákona č. 378/2015 Z. z., zákona č. 389/2015 Z. z., zákona č. 437/2015 Z. z., zákona č. 440/2015 Z. z., zákona č. 341/2016 Z. z., zákona č. 264/2017 Z. z., zákona č. 279/2017 Z. z., zákona č. 335/2017 Z. z., zákona č.344/2017 Z. z., zákona č. 57/2018 Z. z., zákona č. 63/2018 Z. z., zákona č. 112/2018 Z. z., zákona č. 209/2018 Z. z., zákona č. 213/2018 Z. z., zákona č. 112/2018 Z. z., zákona č. 209/2018 Z. z., zákona č. 213/2018 Z. z., zákona č. 317/2018 Z. z., zákona č. 347/2018 Z. z., zákona č. 368/2018 Z. z., zákona č. 385/2018 Z. z., zákona č. 4/2019 Z. z., zákona č. 10/2019 Z. z., zákona č. 54/2019 Z. z., zákona č. 88/2019 Z. z., zákona č.155/2019 Z. z., zákona č. 221/2019 Z. z., zákona č. 88/2019 Z. z., zákona č.155/2019 Z. z., zákona č. 221/2019 Z. z., zákona č. 223/2019 Z. z., zákona č. 228/2019 Z. z., zákona č. 233/2019 Z. z., zákona č. 301/2019 Z. z., zákona č. 315/2019 Z. z., zákona č. 316/2019 Z. z., zákona č. 319/2019 Z. z., zákona č. 393/2019 Z. z., zákona č. 462/2019 Z. z., zákona č. 46/2020 Z. z., zákona č. 198/2020 Z. z., zákona č. 296/2020 Z. z., zákona č. 416/2020 Z. z., zákona č. 420/2020 Z. z., zákona č. 421/2020 Z. z., zákona č. 76/2021 Z. z., zákona č. 215/2021 Z. z., zákona č. 257/2021 Z. z., zákona č. 310/2021 Z. z., zákona č. 408/2021 Z. z., zákona č. 416/2021 Z. z., zákona č. 129/2022 Z. z., zákona č. 222/2022 Z. z., zákona č. 232/2022 Z. z., zákona č. 257/2022 Z. z., zákona č. 433/2022 Z. z., zákona č. 496/2022 Z. z., zákona č. 519/2022 Z. z., zákona č. 59/2023 Z. z., zákona č. 60/2023 Z. z., zákona č. 65/2023 Z. z., zákona č. 123/2023 Z. z., zákona č. 128/2023 Z. z., zákona č. 205/2023 Z. z., zákona č. 278/2023 Z. z., zákona č. 281/2023 Z. z.,
zákona č. 309/2023 Z. z., zákona č. 315/2023 Z. z., zákona č. 508/2023 Z. z., zákona č. 530/2023 Z. z., zákona č. 46/2024 Z. z., zákona č. 87/2024 Z. z., zákona č. 248/2024 Z. z., zákona č. 278/2024 Z. z., zákona č. 279/2024 Z. z., zákona č. 355/2024 Z. z. a zákona č. 26/2025 Z. z. sa mení takto:
l . V § 6 ods. 2 písmeno e) znie:
„e) športovca29aa) vrátane príjmov na základe zmluvy o sponzorstve v športe29ab) a športového odborníka29ac), pri ktorých daňovník uplatnil postup podľa § 43 ods. 14 vrátane príjmov športového odborníka29ad) na základe zmluvy o sponzorstve v športe29ab) okrem príjmov podľa § ods. I písm. r).”.
Poznámky pod čiarou k odkazom 29aa až 29ad znejú:
"29aa) § 4 ods. 3 písm. c), ods. 4 písm. a) a b) zákona č. 440/2015 Z. z. v znení neskorších predpisov.
29ab) § 50 a 51 zákona č. 440/2015 Z. z. v znení neskorších predpisov.
29ac) § 6 ods. I písm. a) až d) a ods. 3 písm. a) a e) zákona č. 440/2015 Z. z. v znení neskorších predpisov.
29ad) § 6 ods. I písm. a) a ods. 3 písm. a) a e) zákona č. 440/2015 Z. z. v znení neskorších predpisov.”.
2. V § 8 ods. I písmeno p) znie:
"p) príjmy na základe zmluvy o sponzorstve v športe29ab) prijaté športovcom37afa) alebo športovým odborníkom37afaa)".
Poznámky pod čiarou k odkazom 37afa a 37afaa znejú:
"37afa) § 4 ods. 3 písm. a) a b) a ods. 4 písm. c) zákona č. 440/2015 Z. z. v znení neskorších predpisov.
37afaa) § 6 ods. 1 písm. a) a ods. 3 písm. b) a c) zákona č. 440/2015 Z. z. v znení neskorších predpisov."."
Doterajší článok II sa primerane prečísluje.
Novovložený čl. II nadobúda účinnosť 1. januára 2026, čo sa primerane premietne do článku o účinnosti.
V súvislosti s vložením nového článku sa primerane upraví názov zákona.
Odôvodnenie: V čl. Il sa navrhovanou úpravou § 6 ods. 2 písm. e) precizujú jednotlivé typy príjmov športovca alebo športového odborníka, ktoré sa považujú za príjmy z inej samostatnej zárobkovej činnosti, ak tieto príjmy nepatria do § 5. Úpravou § 8 ods. 1 písm. p) sa ostatné príjmy doplňujú o doposiaľ absentujúce príjmy prijaté športovým odborníkom na základe zmluvy o sponzorstve v športe, ktorý vykonáva činnosť športového odborníka na základe zmluvy o výkone činnosti športového odborníka. Zároveň v § 8 ods. 1 písm. p) dochádza k legislatívno-technickej úprave odkazov na poznámky pod čiarou v nadväznosti na úpravu ustanovenia § 6 ods. 2 písm. e), pričom poznámka pod čiarou k odkazu, ktorý definuje športovca, sa dopĺňa o amatérskeho športovca, ktorý vykonáva šport na základe dohody o práci vykonávanej mimo pracovného pomeru.
Pokiaľ ide o právnu úpravu čl. II, ide o totožné znenie, aké bolo schválené pozmeňujúcim návrhom podaným vo výbore Národnej rady Slovenskej republiky, avšak je potrebná zmena dátumu nadobudnutia účinnosti daného právneho predpisu, keďže právne predpisy v oblasti daňovej môžu nadobudnúť účinnosť iba 1. januára. Celé znenie článku II v tomto pozmeňujúcom návrhu sa teda uvádza výlučne z legislatívno-technických dôvodov.
7. V doterajšom čl. II sa slová „1. januára 2025” nahrádzajú slovami „1. júla 2025”.
Odôvodnenie: Keďže návrh zákona indikuje vplyv na podnikateľské prostredie, tak z dôvodu jeho zosúladenia s § 19 ods. 6 zákona č. 400/2015 Z. z. o tvorbe právnych predpisov a o Zbierke zákonov Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov sa navrhuje dátum nadobudnutia účinnosti zákona o športe ustanoviť na 1. júla 2025.
V súvislosti s predloženým návrhom žiadam vyňať body 1, 15, 16, 24 až 28, 30 a 32 spoločnej správy výborov na samostatné hlasovanie.
Ďakujem, pán predsedajúci, skončil som.
Vystúpenie s procedurálnym návrhom
27.3.2025 o 18:20 hod.
Mgr. art.
Roman Malatinec
Videokanál poslanca
Ďakujem veľmi pekne.
Pozmeňujúci a doplňujúci návrh poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Romana Malatinca k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 440/2025 Z. z. o športe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, tlač 519. V súlade s ustanoveniami zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov predkladám nasledujúci pozmeňujúci a doplňujúci návrh k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 440/2015 Z. z. o športe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Vo vládnom návrhu zákona navrhujeme tieto zmeny a doplnenia:
1. V čl. I. v bode 5. § 4 ods. 3 písm. c) sa za slovom "osoba" vypúšťa čiarka a slová "ak činnosť športovca nespĺňa znaky závislej práce".
Odôvodnenie: Navrhovanou úpravou sa predmetné slová vypúšťajú z dôvodu nadbytočnosti, ak športovec vykonáva šport ako samostatne zárobková činná osoba na základe inej zmluvy, tak z povahy veci vyplýva, že nejde o závislú prácu.
2. V čl. I sa vypúšťa bod 6. Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Odôvodnenie: Touto zmenou sa upúšťa od navrhovanej právnej úpravy a to z dôvodu, že amatérsky športovec zväčša vykonáva šport popri inej hlavnej činnosti, ktorú vykonáva či už v pracovnom pomere, alebo ako fyzická osoba-podnikateľ, prípadne iným spôsobom, ktorý pripúšťa zákon. Táto skutočnosť odlišuje v konečnom dôsledku amatérskych športovcov od profesionálnych športovcov, ktorí sa športu venujú plnohodnotne a vykonávajú ho ako svoju hlavnú zárobkovú činnosť. Z uvedeného dôvodu nie je vhodné v zákone vyslovene spájať zmluvu o amatérskom vykonávaní športu so závislou prácou.
3. V čl. I. v bode 37 § 25 ods. 6 v druhej vete sa na konci pripájajú tieto slová: "a schvaľuje minister cestovného ruchu a športu Slovenskej republiky (ďalej len "minister športu")".
Odôvodnenie: Navrhovanou úpravou sa dopĺňa, že štatút Slovenského olympijského a športového výboru o podrobnostiach týkajúcich sa zloženia a činnosti orgánu na riešenie sporov a rozhodovanie o disciplinárnych previneniach vznikajúcich v rámci športových organizácií schvaľuje minister cestovného ruchu a športu Slovenskej republiky.
4. V čl. I. bod 82 znie:
"82. V § 69 ods. 4 písm. a) sa slová."15 %" nahrádzajú slovami "20 %"."
Odôvodnenie: Navrhovanou úpravou sa navyšuje percentuálny podiel finančných prostriedkov z 15 % na 20, ktorý je Národný športový zväz povinný použiť na účel športu mládeže s jeho príslušnosťou, a to pomerne medzi športové kluby podľa počtu aktívnych športovcov do 23 rokov v individuálnych športoch alebo počtu súťažiacich družstiev do 23 rokov v kolektívnych športoch.
5. V čl. I. bod 136 znie:
"136. za § 106h sa vkladá §106i, ktorý vrátane nadpisu znie:
"106i
Prechodné ustanovenia k úpravám účinným od 1. júla 2025
1. Športová organizácia je povinná zosúladiť svoje stanovy a vnútorné predpisy, ktoré upravujú disciplinárne konanie a riešenie sporov, s týmto zákonom najneskôr do 31. decembra 2025.
2. Športová organizácia, v ktorej profesionálny športovec do 30. júna 2025 vykonáva šport spôsobom, ktorý spĺňa znaky závislej práce, upraví svoj zmluvný vzťah s profesionálnym športovcom v súlade s týmto zákonom v znení účinnom od 1. júla 2025 najneskôr do 31. decembra 2025.
3. Profesionálny športovec, ktorý vykonáva šport ako samostatne zárobkovo činná osoba podľa § 4 ods. 3 písm. c) v znení účinnom do 30. júna 2025, je povinný upraviť svoj zmluvný vzťah pri vykonávaní športu v súlade s týmto zákonom v znení účinnom od 1. júla 2025, najneskôr do 31. decembra 2025.
4. Športová organizácia, ktorá má uzatvorenú zmluvu o profesionálnom vykonávaní športu so športovcom podľa § 35 v znení účinnom do 30. júna 2025, je povinná upraviť tento zmluvný vzťah v súlade s týmto zákonom v znení účinnom od 1. júla 2025 najneskôr do 31. decembra 2025.
5. Športový odborník, ktorý vykonáva činnosť športového odborníka podľa § 6 ods. 3 písm. e) v znení účinnom do 30. júna 2025, je povinný upraviť svoj zmluvný vzťah pri vykonávaní činnosti športového odborníka v súlade s týmto zákonom v znení účinnom od 1. júla 2025 najneskôr do 31. decembra 2025.
6. Slovenský olympijský a športový výbor vytvorí orgán na riešenie sporov a rozhodovanie o disciplinárnych previneniach podľa § 25, ods. 6, najneskôr do 31. júla 2025.
7. Plnenie úloh nezávislého pozorovateľa na voľbách do orgánov Národného športového zväzu a na zasadnutí volebnej komisie sa skončí 1. júla 2025.
8. podľa ustanovenia § 68, ods. 4 v znení, účinnom od 1. júla 2025 sa prvýkrát postupuje pre príspevok uznanému športu na rok 2026.
9. Odborná kontrola podľa § 60 a 61, ktorá sa začala a neskončila do 30. júna 2025, sa dokončí podľa tohto zákona v znení účinnom od 1. júla 2025."."
Odôvodnenie: Navrhovanou úpravou dochádza k legislatívno-technickej úprave prechodných ustanovení z dôvodu posunutia účinnosti návrhu zákona.
6. Za článok I sa vkladá nový článok II, ktorý znie:
"Čl. II
Zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení zákona č. 43/2004 Z. z., zákona č. 177/2004 Z. z., zákona č. 191/2004 Z. z., zákon č. 391/2004 Z. z., zákona č. 538/2004 Z. z., zákona č. 539/2004 Z. z., zákona č. 659/2004 Z. z., zákona č. 68/2005 Z. z., zákona č. 314/2005 Z. z., zákona č. 534/2005 Z. z., zákona č. 660/2005 Z. z., zákona č. 688/2006 Z. z., zákona č. 76/2007 Z. z., zákona č. 209/2007 Z. z., zákona č. 519/2007 Z. z., zákona č. 530/2007 Z. z., zákona č. 461/2007 Z. z., zákona č. 621/2007 Z. z., zákona č. 653/2007 Z. z., zákona č. 168/2008 Z. z., zákona č. 465/2008 Z. z., zákona č. 514/2008 Z. z., zákona č. 563/2008 Z. z., zákona č. 567/2008 Z. z., zákona č. 60/2009 Z. z., zákona č. 184/2009 Z. z., zákona č. 185/2009 Z. z., zákona č. 504/2009 Z. z., zákona č. 563/2009 Z. z., zákona č. 374/2010 Z. z., zákona č. 548/2010 Z. z., zákona č. 129/2011 Z. z., zákona č. 231/2011 Z. z., zákona č. 250/2011 Z. z., zákona č. 331/2011 Z. z., zákona č. 362/2011 Z. z., zákona č. 406/2011 Z. z., zákona č. 547/2011 Z. z., zákona č. 548/2011 Z. z., zákona č. 69/2012 Z. z., uznesenia Ústavného súdu SR č. 188/2012 Z. z., zákona č. 189/2012 Z. z., zákona č. 252/2012 Z. z., zákona č. 288/2012 Z. z., zákona č. 395/2012 Z. z., zákona č. 70/2013 Z. z., zákona č. 135/2013 Z. z., zákona č. 318/2013 Z. z., zákona č. 463/2013 Z. z., zákona č. 180/2014 Z. z., zákona č. 183/2014 Z. z., zákona č. 333/2014 Z. z., zákona č. 364/2014 Z. z., zákona č. 371/2014 Z. z., zákona č. 25/2015 Z. z., zákona č. 61/2015 Z. z., zákona č. 62/2015 Z. z., zákona č. 79/2015 Z. z., zákona č. 140/2015 Z. z., zákona č. 176/2015 Z. z., zákona č. 253/2015 Z. z., zákona č. 140/2015 Z. z., zákona č. 176/2015 Z. z., zákona č. 253/2015 Z. z., zákona č. 361/2015 Z. z., zákona č. 375/2015 Z. z., zákona č. 378/2015 Z. z., zákona č. 389/2015 Z. z., zákona č. 437/2015 Z. z., zákona č. 440/2015 Z. z., zákona č. 341/2016 Z. z., zákona č. 264/2017 Z. z., zákona č. 279/2017 Z. z., zákona č. 335/2017 Z. z., zákona č.344/2017 Z. z., zákona č. 57/2018 Z. z., zákona č. 63/2018 Z. z., zákona č. 112/2018 Z. z., zákona č. 209/2018 Z. z., zákona č. 213/2018 Z. z., zákona č. 112/2018 Z. z., zákona č. 209/2018 Z. z., zákona č. 213/2018 Z. z., zákona č. 317/2018 Z. z., zákona č. 347/2018 Z. z., zákona č. 368/2018 Z. z., zákona č. 385/2018 Z. z., zákona č. 4/2019 Z. z., zákona č. 10/2019 Z. z., zákona č. 54/2019 Z. z., zákona č. 88/2019 Z. z., zákona č.155/2019 Z. z., zákona č. 221/2019 Z. z., zákona č. 88/2019 Z. z., zákona č.155/2019 Z. z., zákona č. 221/2019 Z. z., zákona č. 223/2019 Z. z., zákona č. 228/2019 Z. z., zákona č. 233/2019 Z. z., zákona č. 301/2019 Z. z., zákona č. 315/2019 Z. z., zákona č. 316/2019 Z. z., zákona č. 319/2019 Z. z., zákona č. 393/2019 Z. z., zákona č. 462/2019 Z. z., zákona č. 46/2020 Z. z., zákona č. 198/2020 Z. z., zákona č. 296/2020 Z. z., zákona č. 416/2020 Z. z., zákona č. 420/2020 Z. z., zákona č. 421/2020 Z. z., zákona č. 76/2021 Z. z., zákona č. 215/2021 Z. z., zákona č. 257/2021 Z. z., zákona č. 310/2021 Z. z., zákona č. 408/2021 Z. z., zákona č. 416/2021 Z. z., zákona č. 129/2022 Z. z., zákona č. 222/2022 Z. z., zákona č. 232/2022 Z. z., zákona č. 257/2022 Z. z., zákona č. 433/2022 Z. z., zákona č. 496/2022 Z. z., zákona č. 519/2022 Z. z., zákona č. 59/2023 Z. z., zákona č. 60/2023 Z. z., zákona č. 65/2023 Z. z., zákona č. 123/2023 Z. z., zákona č. 128/2023 Z. z., zákona č. 205/2023 Z. z., zákona č. 278/2023 Z. z., zákona č. 281/2023 Z. z.,
zákona č. 309/2023 Z. z., zákona č. 315/2023 Z. z., zákona č. 508/2023 Z. z., zákona č. 530/2023 Z. z., zákona č. 46/2024 Z. z., zákona č. 87/2024 Z. z., zákona č. 248/2024 Z. z., zákona č. 278/2024 Z. z., zákona č. 279/2024 Z. z., zákona č. 355/2024 Z. z. a zákona č. 26/2025 Z. z. sa mení takto:
l . V § 6 ods. 2 písmeno e) znie:
„e) športovca29aa) vrátane príjmov na základe zmluvy o sponzorstve v športe29ab) a športového odborníka29ac), pri ktorých daňovník uplatnil postup podľa § 43 ods. 14 vrátane príjmov športového odborníka29ad) na základe zmluvy o sponzorstve v športe29ab) okrem príjmov podľa § ods. I písm. r).”.
Poznámky pod čiarou k odkazom 29aa až 29ad znejú:
"29aa) § 4 ods. 3 písm. c), ods. 4 písm. a) a b) zákona č. 440/2015 Z. z. v znení neskorších predpisov.
29ab) § 50 a 51 zákona č. 440/2015 Z. z. v znení neskorších predpisov.
29ac) § 6 ods. I písm. a) až d) a ods. 3 písm. a) a e) zákona č. 440/2015 Z. z. v znení neskorších predpisov.
29ad) § 6 ods. I písm. a) a ods. 3 písm. a) a e) zákona č. 440/2015 Z. z. v znení neskorších predpisov.”.
2. V § 8 ods. I písmeno p) znie:
"p) príjmy na základe zmluvy o sponzorstve v športe29ab) prijaté športovcom37afa) alebo športovým odborníkom37afaa)".
Poznámky pod čiarou k odkazom 37afa a 37afaa znejú:
"37afa) § 4 ods. 3 písm. a) a b) a ods. 4 písm. c) zákona č. 440/2015 Z. z. v znení neskorších predpisov.
37afaa) § 6 ods. 1 písm. a) a ods. 3 písm. b) a c) zákona č. 440/2015 Z. z. v znení neskorších predpisov."."
Doterajší článok II sa primerane prečísluje.
Novovložený čl. II nadobúda účinnosť 1. januára 2026, čo sa primerane premietne do článku o účinnosti.
V súvislosti s vložením nového článku sa primerane upraví názov zákona.
Odôvodnenie: V čl. Il sa navrhovanou úpravou § 6 ods. 2 písm. e) precizujú jednotlivé typy príjmov športovca alebo športového odborníka, ktoré sa považujú za príjmy z inej samostatnej zárobkovej činnosti, ak tieto príjmy nepatria do § 5. Úpravou § 8 ods. 1 písm. p) sa ostatné príjmy doplňujú o doposiaľ absentujúce príjmy prijaté športovým odborníkom na základe zmluvy o sponzorstve v športe, ktorý vykonáva činnosť športového odborníka na základe zmluvy o výkone činnosti športového odborníka. Zároveň v § 8 ods. 1 písm. p) dochádza k legislatívno-technickej úprave odkazov na poznámky pod čiarou v nadväznosti na úpravu ustanovenia § 6 ods. 2 písm. e), pričom poznámka pod čiarou k odkazu, ktorý definuje športovca, sa dopĺňa o amatérskeho športovca, ktorý vykonáva šport na základe dohody o práci vykonávanej mimo pracovného pomeru.
Pokiaľ ide o právnu úpravu čl. II, ide o totožné znenie, aké bolo schválené pozmeňujúcim návrhom podaným vo výbore Národnej rady Slovenskej republiky, avšak je potrebná zmena dátumu nadobudnutia účinnosti daného právneho predpisu, keďže právne predpisy v oblasti daňovej môžu nadobudnúť účinnosť iba 1. januára. Celé znenie článku II v tomto pozmeňujúcom návrhu sa teda uvádza výlučne z legislatívno-technických dôvodov.
7. V doterajšom čl. II sa slová „1. januára 2025” nahrádzajú slovami „1. júla 2025”.
Odôvodnenie: Keďže návrh zákona indikuje vplyv na podnikateľské prostredie, tak z dôvodu jeho zosúladenia s § 19 ods. 6 zákona č. 400/2015 Z. z. o tvorbe právnych predpisov a o Zbierke zákonov Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov sa navrhuje dátum nadobudnutia účinnosti zákona o športe ustanoviť na 1. júla 2025.
V súvislosti s predloženým návrhom žiadam vyňať body 1, 15, 16, 24 až 28, 30 a 32 spoločnej správy výborov na samostatné hlasovanie.
Ďakujem, pán predsedajúci, skončil som.
Rozpracované
18:59
Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:59
Natália NashPán kolega Malatinec, ja chcem len reagovať na to, že toto asi pravdepodobne už je návrh, ktorý avizoval aj pán minister Huliak, čo sa mne zdá, že nie je veľmi ambiciózny na to, koľko mal rečí o tom, ako, ako ide vyriešiť mládežnícky šport a telocvičňu do každej obce, tak sa mi to nezdá veľmi ambiciózne. Ale chcela by som pochváliť jednu vec, a to je síce zvýšenie percentuálneho podielu...
Pán kolega Malatinec, ja chcem len reagovať na to, že toto asi pravdepodobne už je návrh, ktorý avizoval aj pán minister Huliak, čo sa mne zdá, že nie je veľmi ambiciózny na to, koľko mal rečí o tom, ako, ako ide vyriešiť mládežnícky šport a telocvičňu do každej obce, tak sa mi to nezdá veľmi ambiciózne. Ale chcela by som pochváliť jednu vec, a to je síce zvýšenie percentuálneho podielu finančných prostriedkov z 15 na 20 %, ktoré je národný športový zväz povinný použiť na účel športu mládeže. Ja si myslím, že toto je dobrý krok, ja si myslím, že to, ako to bolo navrhnuté v tej Dankovej novele, alebo teda v tej predchádzajúcej novele, ktorá tu bola od októbra, bola to síce, bol to vládny návrh, ale tak vieme, kto za ním stál, tak si myslím, že toto je oveľa lepšie riešenie, že 20 % pôjde na šport mládeže.
Takže toto veľmi chválim, ale čo sa mi nepáči, a teda neviem, či mi to pán, pán kolega Malatinec bude vedieť vysvetliť, je tu niečo také, že minister schvaľuje štatút o podrobnostiach týkajúcich sa zloženia a činnosti orgánu na riešenie sporov a rozhodovania o disciplinárnych previneniach v rámci športových organizácií. Mňa by veľmi zaujímalo, že či toto nie je zásah do autonómie športových organizácií, že ako toto bude vyzerať v praxi, že vy ten štatút budete schvaľovať, budete si tam schvaľovať nejakých svojich nominantov a títo nominanti budú rozhodovať o tom, keď sa udejú nejaké spory v športových organizáciách, akože rozumiem tomu správne? Pretože v tom prípade... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Vystúpenie s faktickou poznámkou
27.3.2025 o 18:59 hod.
PaedDr.
Natália Nash
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne za slovo, pán predsedajúci.
Pán kolega Malatinec, ja chcem len reagovať na to, že toto asi pravdepodobne už je návrh, ktorý avizoval aj pán minister Huliak, čo sa mne zdá, že nie je veľmi ambiciózny na to, koľko mal rečí o tom, ako, ako ide vyriešiť mládežnícky šport a telocvičňu do každej obce, tak sa mi to nezdá veľmi ambiciózne. Ale chcela by som pochváliť jednu vec, a to je síce zvýšenie percentuálneho podielu finančných prostriedkov z 15 na 20 %, ktoré je národný športový zväz povinný použiť na účel športu mládeže. Ja si myslím, že toto je dobrý krok, ja si myslím, že to, ako to bolo navrhnuté v tej Dankovej novele, alebo teda v tej predchádzajúcej novele, ktorá tu bola od októbra, bola to síce, bol to vládny návrh, ale tak vieme, kto za ním stál, tak si myslím, že toto je oveľa lepšie riešenie, že 20 % pôjde na šport mládeže.
Takže toto veľmi chválim, ale čo sa mi nepáči, a teda neviem, či mi to pán, pán kolega Malatinec bude vedieť vysvetliť, je tu niečo také, že minister schvaľuje štatút o podrobnostiach týkajúcich sa zloženia a činnosti orgánu na riešenie sporov a rozhodovania o disciplinárnych previneniach v rámci športových organizácií. Mňa by veľmi zaujímalo, že či toto nie je zásah do autonómie športových organizácií, že ako toto bude vyzerať v praxi, že vy ten štatút budete schvaľovať, budete si tam schvaľovať nejakých svojich nominantov a títo nominanti budú rozhodovať o tom, keď sa udejú nejaké spory v športových organizáciách, akože rozumiem tomu správne? Pretože v tom prípade... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Rozpracované
18:59
Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:59
Dávid DejPokúsim sa to v dvoch častiach vysvetliť. Tá prvá je čisto procedurálna, tým spôsobom, ako sa toto vlastne tu udialo, že sme mali pôvodne hlasovať, potom sa to tu otvorilo, išiel sa tu čítať nejaký takmer hodinový pozmeňovák, ktorý, však sedím tu celý čas, počúval som to, podľa mňa nič nejako že zásadne nemení rozhodne, ak to teda môžem dať do kontrastu aj s vyjadreniami teraz pána ministra, ktorý hovoril o...
Pokúsim sa to v dvoch častiach vysvetliť. Tá prvá je čisto procedurálna, tým spôsobom, ako sa toto vlastne tu udialo, že sme mali pôvodne hlasovať, potom sa to tu otvorilo, išiel sa tu čítať nejaký takmer hodinový pozmeňovák, ktorý, však sedím tu celý čas, počúval som to, podľa mňa nič nejako že zásadne nemení rozhodne, ak to teda môžem dať do kontrastu aj s vyjadreniami teraz pána ministra, ktorý hovoril o tom, ako zvýši transparentnosť v športe, ako naozaj bude všetko transparentné. Tak to je presne to, čo ten pôvodný návrh zákona posúval, že tú hranicu transparentnosti v zásade odsúval na nejakú vyššiu finančnú čiastku, to znamená, že tie športové zväzy nemuseli dávať výročné správy do nejakej určitej sumy a podobne a ja som očakával, že toto tam bude. Ale toto v tom pozmeňováku nie je, to, čo spomínala kolegyňa Nash, tak je to síce pekné, ale tiež si nemyslím, že to nejako zásadne systematicky mení ten šport a podľa mňa ste tú príležitosť mali, keď už ste sa rozhodli to touto procedúrou, podľa mňa nie úplne šťastnou, takto urobiť. Tak ja len chcem dať trošku do kontrastu jednak vaše vyjadrenia a druhá vec to, čo teda prichádza, lebo mali ste možno tú možnosť nejakým spôsobom to, čo ste hovorili ešte pred tým, ako tento pozmeňovák prišiel, tak aj doňho zapracovať a to sa nestalo. Ono síce tento samotný pozmeňovák nie je nejako zásadne škodlivý ani toxický, ale ako príde mi to príliš málo, aby sme vás chválili za to, že ste sem nedoniesli niečo škodlivé a toxické.
Takže len toľko som chcel a mrzí ma tá procedúra, lebo naozaj ja som si myslel, že keď sa teda ide otvoriť a vrátiť sa tento zákon do druhého čítania, sa tento bod bude termínovať na nejaký iný dátum, mohli sme nejakým spôsobom aj my vystúpiť, mohli sme na to celé reagovať, je to také narýchlo, nikto, pravdepodobne ani koalícia nevedela, že sa teda dnes už hlasovať nebude a budeme tu riešiť iba toto, takže ma to mrzí, ale taký je život.
Ďakujem.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
27.3.2025 o 18:59 hod.
Mgr.
Dávid Dej
Videokanál poslanca
Ďakujem veľmi pekne za slovo.
Pokúsim sa to v dvoch častiach vysvetliť. Tá prvá je čisto procedurálna, tým spôsobom, ako sa toto vlastne tu udialo, že sme mali pôvodne hlasovať, potom sa to tu otvorilo, išiel sa tu čítať nejaký takmer hodinový pozmeňovák, ktorý, však sedím tu celý čas, počúval som to, podľa mňa nič nejako že zásadne nemení rozhodne, ak to teda môžem dať do kontrastu aj s vyjadreniami teraz pána ministra, ktorý hovoril o tom, ako zvýši transparentnosť v športe, ako naozaj bude všetko transparentné. Tak to je presne to, čo ten pôvodný návrh zákona posúval, že tú hranicu transparentnosti v zásade odsúval na nejakú vyššiu finančnú čiastku, to znamená, že tie športové zväzy nemuseli dávať výročné správy do nejakej určitej sumy a podobne a ja som očakával, že toto tam bude. Ale toto v tom pozmeňováku nie je, to, čo spomínala kolegyňa Nash, tak je to síce pekné, ale tiež si nemyslím, že to nejako zásadne systematicky mení ten šport a podľa mňa ste tú príležitosť mali, keď už ste sa rozhodli to touto procedúrou, podľa mňa nie úplne šťastnou, takto urobiť. Tak ja len chcem dať trošku do kontrastu jednak vaše vyjadrenia a druhá vec to, čo teda prichádza, lebo mali ste možno tú možnosť nejakým spôsobom to, čo ste hovorili ešte pred tým, ako tento pozmeňovák prišiel, tak aj doňho zapracovať a to sa nestalo. Ono síce tento samotný pozmeňovák nie je nejako zásadne škodlivý ani toxický, ale ako príde mi to príliš málo, aby sme vás chválili za to, že ste sem nedoniesli niečo škodlivé a toxické.
Takže len toľko som chcel a mrzí ma tá procedúra, lebo naozaj ja som si myslel, že keď sa teda ide otvoriť a vrátiť sa tento zákon do druhého čítania, sa tento bod bude termínovať na nejaký iný dátum, mohli sme nejakým spôsobom aj my vystúpiť, mohli sme na to celé reagovať, je to také narýchlo, nikto, pravdepodobne ani koalícia nevedela, že sa teda dnes už hlasovať nebude a budeme tu riešiť iba toto, takže ma to mrzí, ale taký je život.
Ďakujem.
Rozpracované
18:59
Vystúpenie v rozprave 18:59
Jozef Pročkovymazať
Rozpracované
19:13
Vystúpenie v rozprave 19:13
Jozef PročkoJa opakujem ešte raz, mňa bolelo brucho, keď toto tu prišlo. Stiahnime ten zákon, prosím vás veľmi pekne naozaj, stiahnite ho, stiahnite ho. A ak chcete pomôcť športovcom, veď tu máte jeden, druhý, tretí, štvrtý, teraz ste tam Šatana prizvali na spoluprácu. Naozaj poďme pripraviť zákon o športe tak, aby naozaj tie deti, deti, veď tento zákon nijako nepomáha amatérskemu športu, nijako nepomáha deťom, my nijako nejdeme pomôcť naozaj tým deťom, ktoré chcú športovať. My ideme dať peniaze súkromníkom, aby si postavili nejaké haly, a to je dôležité. Dôležité sú kšefty. Veď sám pán Huliak povedal, že strana SNS je strana kšeftárov. Je tak, stojíte si za tým, pán Huliak, že? Ste to povedali vo videu. Tak dúfam, že od toho odídeme teraz, lebo to bola akože strana SNS, mala to ministerstvo a pôjdeme naozaj podporovať mladých športovcov.
Ja poviem jeden taký príklad, keď som robil atletiku, tak v Lučenci sme mali atletický klub a ten atletický klub podporovalo mesto. Mesto dávalo peniaze a (zvonenie telefónu), to je môj telefón. Vypneš mi ho, Dušan, prosím ťa. Ďakujem ti veľmi pekne. Volajú mi asi, keď to je Rišo Nemec, tak zodvihni a daj mi ho. Podľa mňa Rišo Nemec volá, že? Nemec, že? Haaa. Jak ho cítim. Riško Nemec, Riško, pozdravujem ťa, dúfam, že pozeráš rozpravu, chcel asi niečo povedať k tomuto zákonu, pretože pozerá. Opakujem ešte raz, Rišo Nemec bol jeden z tých najaktívnejších, ktorí tento zákon sme pripravovali a Rišo sa fakt vyzná, Rišo je vynikajúci človek, športovec.
Čiže nás podporovalo mesto, ale štát, štát od toho 90-teho roku a, Dušan, ty to veľmi dobre vieš, u nás, u nás sa peniaze v tých zväzoch tak strácali a rozprával som sa s jedným mojím, mojím dobrým kamarátom, ktorý, ktorý je, ktorý dodnes drží rekord slovenský v jednej disciplíne, nebudem hovoriť ktorej, lebo on asi neviem, či by chcel, aby som ho menoval, ktorý, ktorý mi rozprával o praktikách v tých zväzoch, o tom, čo sa tam deje konkrétne, a to je strašné. Toto neriešime, my tu ideme riešiť disciplinárku disciplinárky, ale, ale tých, naozaj tých, tých, tých chlapcov, ktorí a tie deti, ktoré by mali, mali by sme ich naozaj do výšky vyniesť, my to neriešime. To, čo tu predniesol Roman Malatinec, tak ja, ja som nechápal. To sa ideme naozaj tváriť, že ideme prijať nejaký zákon, ideme ho prijať len preto, aby sme mohli povedať športovej verejnosti, že my sme prijali zákon o športe, ale tento zákon o športe nič nerieši. Nič nerieši! Nič!
Darmo tu Roman Malatinec rozpráva, že ako máme pripravené, toto máme pripravené a tento zákon to už tam mal mať. Veď ste rok a pol, rok a pol ste vo vláde! Mne je to veľmi ľúto, stiahnite ho. Ja vás žiadam, stiahnite ten zákon. Máme tu kolegu športovca, môj co-školák Tibor Gašpar, chodil na FTVŠ o dva roky vyššie. Ja neverím, no aj keď vlastne v podstate jemu je to jedno, ten bude hlasovať. Ale vy dvaja. Dušan, ja apelujem na teba a apelujem na olympionika vedľa mňa, ktorý celý svoj život, aj Dušan venuje svoj život športu, chlapci, nerobte to, povedzte mu, prosím vás pekne, povedzte mu, nahaj to tak, choď si zastrieľať v sobotu, nedeľu a my to pripravíme.
Ďakujem veľmi pekne.
Milé kolegyne, milí kolegovia, som veľmi rád, že tu v sále vidím jeden, dva, tri, štyroch, piatich ľudí, čo športovali aktívne. Ja som robil šestnásť rokov atletiku, desať rokov som viedol mládežnícky šport ako tréner, ako organizátor desať rokov a tuto kolega, tam kolega, s nimi som spolupracoval na viacerých športových podujatiach. Mňa tak bolelo brucho pri tom, čo čítal tuná pán Malatinec. To je, tento zákon nerieši nič. Tieto kozmetické úpravy, čo sa tu diali a dejú, to je len také, akože vládna koalícia ide urobiť, ideme schváliť zákon o športe. Ale aj ty, Dušan, ty mi nehovor, že nevidíš do toho. Tam sa nič, nič, no zvýšime 20 % zväzom povinne, aby deťom dávali, ale vy dobre viete, veľmi dobre viete, čo tie zväzy robia. Žiadna, žiadna kontrola tých zväzov tam nie je, žiadna transparentnosť, nič tam nie je. Tie zväzy dostanú peniaze a urobia si, urobia si to, ako oni chcú. To je strašné. Toto, čo povedal pán Hlina, nebudem sa opakovať, ale presne my namiesto toho, aby sme tomu mládežníckemu športu pomohli, tak nie. V predchádzajúcom volebnom období sme desiati, desiati naozaj čo tu boli športovci, pripravovali zákon o športe spôsobom, ktorý naozaj pomáhal, ktorý bol transparentný, ktorý, ktorý priniesol niečo nové, ale vy ste, vy ste zobrali, vy ste nič z toho nezobrali a ten starý zákon o športe len takýmito trošičku kozmetickými úpravami, dnes tu zaznelo od kolegu Deja, že to je divadlo a ja súhlasím. To je divadlo, ale ja som dostal desiatky esemesiek od mojich spolužiakov z FTVŠ, kolegov, trénerov, športovcov, metodikov, ktorí mi písali, Jožo, toto je strašné. Ten zákon nič nerieši. Prečo je Maďarsko tam, kde je? Prečo je Maďarsko, prečo maďarskí športovci sú tam, kde sú? No lebo úplne inak to robia, úplne inak. Prečo nejdeme tým maďarským spôsobom? Prečo si neberieme príklad od Orbána, keď je taký pusipajtáš Roberta Fica? (Rečník niečo povedal po maďarsky.) Ja fakt, mňa bolelo brucho, lebo to, že je to politická funkcia, pán Huliak dostal ministerstvo športu a prvé, čo spravil, vymenil tam v Tipose svojich ľudí, tak to je jasné. Ale presne aj pani kolegyňa Nash povedala alebo nie, to povedala Veronika, že my ideme kupovať 140 000 podpivníkov, podpivníkov. To je, to je, povedal si im, že nerobte to, prosím vás, dajte tie peniaze tým deťom? Poďme, veď v Komárne chcem, aby tie deti dostali nové lode, aby dostali nové veslá. No my ideme kupovať 140 000 podpivníkov. To je, azt a mindenit teremtette (rečník luskol prstami na pravej ruke), a to je len maličkosť, to je len jedna, jedna z tých, z tých drobností, na ktoré sa míňajú peniaze. Poslanec Malatinec tu prečítal pozmeňovací návrh, inak nemá sa čítať odôvodnenie, keď čítaš pozmeňovák, ale to už nebudeme riešiť, načo, to je zbytočné.
Ja opakujem ešte raz, mňa bolelo brucho, keď toto tu prišlo. Stiahnime ten zákon, prosím vás veľmi pekne naozaj, stiahnite ho, stiahnite ho. A ak chcete pomôcť športovcom, veď tu máte jeden, druhý, tretí, štvrtý, teraz ste tam Šatana prizvali na spoluprácu. Naozaj poďme pripraviť zákon o športe tak, aby naozaj tie deti, deti, veď tento zákon nijako nepomáha amatérskemu športu, nijako nepomáha deťom, my nijako nejdeme pomôcť naozaj tým deťom, ktoré chcú športovať. My ideme dať peniaze súkromníkom, aby si postavili nejaké haly, a to je dôležité. Dôležité sú kšefty. Veď sám pán Huliak povedal, že strana SNS je strana kšeftárov. Je tak, stojíte si za tým, pán Huliak, že? Ste to povedali vo videu. Tak dúfam, že od toho odídeme teraz, lebo to bola akože strana SNS, mala to ministerstvo a pôjdeme naozaj podporovať mladých športovcov.
Ja poviem jeden taký príklad, keď som robil atletiku, tak v Lučenci sme mali atletický klub a ten atletický klub podporovalo mesto. Mesto dávalo peniaze a (zvonenie telefónu), to je môj telefón. Vypneš mi ho, Dušan, prosím ťa. Ďakujem ti veľmi pekne. Volajú mi asi, keď to je Rišo Nemec, tak zodvihni a daj mi ho. Podľa mňa Rišo Nemec volá, že? Nemec, že? Haaa. Jak ho cítim. Riško Nemec, Riško, pozdravujem ťa, dúfam, že pozeráš rozpravu, chcel asi niečo povedať k tomuto zákonu, pretože pozerá. Opakujem ešte raz, Rišo Nemec bol jeden z tých najaktívnejších, ktorí tento zákon sme pripravovali a Rišo sa fakt vyzná, Rišo je vynikajúci človek, športovec.
Čiže nás podporovalo mesto, ale štát, štát od toho 90-teho roku a, Dušan, ty to veľmi dobre vieš, u nás, u nás sa peniaze v tých zväzoch tak strácali a rozprával som sa s jedným mojím, mojím dobrým kamarátom, ktorý, ktorý je, ktorý dodnes drží rekord slovenský v jednej disciplíne, nebudem hovoriť ktorej, lebo on asi neviem, či by chcel, aby som ho menoval, ktorý, ktorý mi rozprával o praktikách v tých zväzoch, o tom, čo sa tam deje konkrétne, a to je strašné. Toto neriešime, my tu ideme riešiť disciplinárku disciplinárky, ale, ale tých, naozaj tých, tých, tých chlapcov, ktorí a tie deti, ktoré by mali, mali by sme ich naozaj do výšky vyniesť, my to neriešime. To, čo tu predniesol Roman Malatinec, tak ja, ja som nechápal. To sa ideme naozaj tváriť, že ideme prijať nejaký zákon, ideme ho prijať len preto, aby sme mohli povedať športovej verejnosti, že my sme prijali zákon o športe, ale tento zákon o športe nič nerieši. Nič nerieši! Nič!
Darmo tu Roman Malatinec rozpráva, že ako máme pripravené, toto máme pripravené a tento zákon to už tam mal mať. Veď ste rok a pol, rok a pol ste vo vláde! Mne je to veľmi ľúto, stiahnite ho. Ja vás žiadam, stiahnite ten zákon. Máme tu kolegu športovca, môj co-školák Tibor Gašpar, chodil na FTVŠ o dva roky vyššie. Ja neverím, no aj keď vlastne v podstate jemu je to jedno, ten bude hlasovať. Ale vy dvaja. Dušan, ja apelujem na teba a apelujem na olympionika vedľa mňa, ktorý celý svoj život, aj Dušan venuje svoj život športu, chlapci, nerobte to, povedzte mu, prosím vás pekne, povedzte mu, nahaj to tak, choď si zastrieľať v sobotu, nedeľu a my to pripravíme.
Ďakujem veľmi pekne.
Rozpracované
