33. schôdza

25.3.2025 - 16.4.2025
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

28.3.2025 o 10:52 hod.

RNDr. Ing.

Marián Viskupič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

10:45

Igor Válek
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci.
V súlade s § 73 zákona o rokovacom poriadku som bol určený výborom za spravodajcu k uvedenému návrhu zákona. Predkladám informáciu k predloženému návrhu zákona.
Návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Zo znenia uvedeného návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady navrhujem, aby návrh zákona prerokovali Výbor Národnej rady pre financie a rozpočet a ústavnoprávny výbor. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady pre financie a rozpočet. Zároveň odporúčam, aby výbory uvedený návrh prerokovali do 30 dní a gestorský výbor do 32 dní od jeho prerokovania v prvom čítaní na schôdzi Národnej rady.
Pán predsedajúci, otvorte, prosím, rozpravu.
Skryt prepis

28.3.2025 o 10:45 hod.

Ing.

Igor Válek

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie v rozprave 10:47

Ján Hargaš
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo.
Tú hlavnú, vecnú pointu zákona už zhrnul pán minister vo svojom úvodnom slove, takže k tomu sa veľmi netreba nejak vyjadrovať. Áno, je to transpozícia, takže po tej obsahovej stránke tam až taký veľký problém nevidíme.
K čomu sa ale budem vyjadrovať, je tá nákladová časť tohto zákona, pretože z doložky nám vyplýva, že len na úpravy systémov, informačných systémov finančnej správy, ministerstva financií atď., atď. treba vyčleniť takmer milión eur. Milión eur, to v čase konsolidácie nie je úplne zanedbateľná položka, včera sme tu schválili doživotnú rentu generálneho prokurátora za milión eur, dneska transpozícia, bum, ďalších milión eur.
Čiže ja to len zosumarizujem, hej, rozpočtový informačný systém náklady na úpravu systémov, 340-tisíc, centrálny konsolidačný systém, 120-tisíc, bordel finančnej správy, 186-tisíc, konsolidovaný register účtových závierok, 234-tisíct, integrovaný systém finančnej správy, teda hlavný systém finančnej správy, 30-tisíc, všetko dohromady: 900-tisíc, viac ako 900-tisíc.
No, a nie je to, nie je to malá položka, a teda vo vzťahu na konsolidáciu sa chcem na to spýtať, pretože ešte v septembri bola vydaná správa ÚHP, vašich analytikov, pán minister, na ministerstve financií, ktorí hovorili, že aj na takýchto prevádzkových a rozvojových výdavkoch existuje v štáte potenciál na úsporu 30 %, čiže dneska sa tu bavíme o milióne ako náklad na tento zákon, a analytici hovoria, že nemusel by to byť milión, mohlo by to byť 600-tisíc. Ja neviem, či si úplne vieme takto dovoliť rozhadzovať peniaze v tomto čase, a teda tá cesta ku tomu, ako tu z milióna spraviť 600-tisíc je, že, chápem, že máte tam nejakých dodávateľov tých systémov, s ktorými sa ťažko vyjednáva, lebo majú nejak podpísané zmluvy, no len už dlhú dobu, a ak teda svoje služby vám ponúkajú za nejaké sadzby. Architekta za, ja neviem, 700 eur na deň, programátora za 500 eur na deň a pod., za nejaké sadzby. No ale už niekoľko rokov ÚHP, benchmarkuje tieto sadzby, za aké sadzby nakupuje štát IT služby. A podľa tých benchmarkov tie sadzby by mohli byť oveľa nižšie, pretože sú inštitúcie v štáte, ktoré nakupujú lacnejšie ako napr. na finančnej správe. No a touto logikou sa vlastne ÚHP dostalo k tomu odporúčaniu, že ak by sme všetci nakupovali za benchmarkové sadzby, čiže za nejaké priemerné sadzby, tak ten potenciál tej úspory v štáte je 30 %. Čiže v tomto konkrétnom prípade by to nemusel byť milión, ale bolo by to 600-tisíc.
No a ja sa teda chcem spýtať, že teda valí sa na nás druhá vlna konsolidácie. Ja som vás už pri tej prvej vlne konsolidácie upozorňoval na to, že ak hľadáte potenciálne úspory na strane štátu, tak vaši vlastní analytici vám hovoria, že len na týchto IT výdavkoch by sa dalo usporiť 30 %, čo v celkovom rozsahu štátnych IT výdavkov vychádza asi na 100 mil. ročne. Hej, 100 mil. ročne.
Tak v tej prvej vlne konsolidácie ste sa do toho nejak nemali, že by ste s tým niečo robili, tak sa chcem spýtať, že či teraz pri tej druhej vlne konsolidácie, už budete hľadať úspory aj v týchto výdavkoch. Je koniec marca, teraz niekedy sa pomaličky, ale isto začnú rozbiehať rozpočtové kolesá všetkých tých rokovaní medzi ministerstvami, takže či na tých rokovaniach, keď príde nejaké ministerstvo a bude obhajovať svoje výdavky na IT, tak či im poviete, že 30 % dole, alebo sem ani nechoďte, lebo o tom, o tom je šetrenie na strane výdavkov štátu, a teda hovorím to pri tomto zákone, pretože tu máme krásny príklad toho, že mohli by sme platiť menej za transpozíciu tohto nariadenia, ak by ste naozaj motivovali tie ministerstvá k tomu, aby znižovali sadzby, za ktoré nakupujú IT služby, ak by využívali nejaké centrálne rokovanie s dodávateľmi, využívali tú silu štátu, že tí dodávatelia nedodávajú len pre jednu inštitúciu, ale pre ďalších desať v rámci štátnej správy, a treba s nimi tak aj vyjednávať, z nejakej pozície tej sily, že máte tu u nás desať kontraktov, a nie jeden, a preto chceme vidieť nejakú poriadnu úsporu.
Takže to je moja otázka, po vecnej stránke zákon transpozície tam nie je čo veľmi namietať, len teda bude nás to stáť milión, a tam už namietam.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

28.3.2025 o 10:47 hod.

Ing.

Ján Hargaš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:52

Marián Viskupič
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo... Áno, za slovo. (Povedané so smiechom.)
Kolega pán Hargaš, jasné, som rád, že teda ja už som dnes pri jednom zákone upozorňoval, že teda tiež sa mi zdajú tie náklady na úpravy informačných systémov vysoké, tak tu je to skutočne tých 917-tisíc, čiže veľmi som rád, že to zaznelo. Dá sa len teda súhlasiť, proste myslím si, že presne toto je cesta, kde by sa dalo určite ušetriť, a súhlasím asi aj s tým, že významne.
No našťastie alebo je to výzva možno už pre budúcu vládu, keď pozerám teda do tej tabuľky výdavkovej, tak je to tam plánované na rok 2027, takže skôr si myslím, že možno to bude výzva už pre nejakú budúcu vládu, ale teda uvidíme. Každopádne teda ono to asi vlastne sa celé bude upravovať až v tom roku 2027. Aspoň to tak vyzerá podľa, podľa týchto tabuliek.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

28.3.2025 o 10:52 hod.

RNDr. Ing.

Marián Viskupič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:53

Ján Hargaš
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne.
No ja by som k tomu nepristupoval tak, že keďže ’27, tak nás to nemá trápiť, hej... (Povedané so smiechom.) Takýchto kostlivcov, to si tam potom nájdeme haba-habakuk, nie, že teraz je ten čas, teraz je ten čas vyjednávať s tými dodávateľmi. A ako hovorím, to nie, že ja som si to vymyslel, vaši vlastní analytici na ÚHP to prepočítali, že na prevádzke a takomto rozvoji, malom rozvoji štátnych IT systémov vieme ušetriť 100 mil. ročne. To nie sú moje čísla, to sú čísla od nich, hej.
A teraz, že máme seriózny podklad, hej, za tej minulej vlády sme nemali takto spravenú dobrú analýzu, teraz tam tá analýza je spravená, vieme, kde by sa dalo šetriť, akými opatreniami, tak sa teda chcem spýtať, že či teda pri tých rozpočtových, viem, ako prebiehali rozpočtové rokovania, či teda, pán minister, keď k vám prídu tie jednotlivé ministerstvá, povedia, že ja na svoje IT systémy na budúci rok chcem 100 mil., tak či im poviete, že 100 nedostaneš, dostaneš 70, lebo tu mám nejaké podklady, že by si to vedel spraviť za 70.
Ďakujem veľmi pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

28.3.2025 o 10:53 hod.

Ing.

Ján Hargaš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie 10:54

Ladislav Kamenický
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pán Hargaš, poviem, sme tu na to, aby sa navzájom kontrolovali. My si skontrolujeme vaše výdavky a vy si môžete naše.
Ja za seba môžem povedať, že na ministerstve financií ja teda som povedal jednu vec – obstarávajte tak, aby sme čo najviac ušetrili, a keby som zistil, že niekto proste niečo obstarával tak, že, že proste tam bolo niečo nekalé, tak sa s ním vysporiadam. To má každý jeden pracovník, ktorého som ja nominoval, alebo teda som niekde podpísal jeho nomináciu, každému jednému som to povedal, to je prvá vec.
Druhá vec, ministerstvo financií, čo sa týka rozpočtu, keď teda zohľadníme tie veci, lebo sa upravuje ten rozpočet o tie európske zdroje, tak môžem vám oznámiť, že som ušetril asi 52 mil. eur, ktoré som dal na oltár ostatným ministerstvám, alebo teda tomu, kto potrebuje nejaké peniaze, a súvisí to aj s týmito vecami, a tu, čo sa týka tohto, či to bude milión, je tam napísaný milión, ja budem rád, ak to bude 600-tisíc, nech je to aj 400-tisíc.
A kľudne to nechám ešte raz pozrieť aj ÚHP, a nech sa oni k tomu vyjadria, čiže nemám s tým absolútne žiaden problém, takže takto to u mňa funguje.
Skryt prepis

Vystúpenie

28.3.2025 o 10:54 hod.

Ing.

Ladislav Kamenický

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

10:56

Ladislav Kamenický
Skontrolovaný text
Ďakujem pekne.
Veľmi krátko. Je to štandardná zmluva o zamedzení dvojakého zdanenia. Tým, že Brazília nepristúpila k multilaterálnemu nástroju, čo sa týka opatrení BEPS, OECD, tak toto je to vlastne bilaterálne riešenie, že zapracovávame úplne štandardné nástroje, ktoré uznáva OECD, do zmluvy o zamedzení dvojakého zdanenia, takže nič kontraverzného.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

28.3.2025 o 10:56 hod.

Ing.

Ladislav Kamenický

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

10:57

Daniel Karas
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo.
Vážený pán predsedajúci, vážené kolegyne, vážení kolegovia, dovoľte mi, aby som ako spoločný spravodajca za výbor pre financie a rozpočet predniesol spoločnú správu výborov Národnej rady o výsledku prerokovania návrhu na vyslovenie súhlasu Národnej rady Slovenskej republiky s Protokolom medzi Slovenskou republikou a Brazílskou federatívnou republikou, ktorým sa mení zmluva medzi vládou Československej socialistickej republiky a vládou Brazílskej federatívnej republiky o zamedzení dvojakého zdanenia a zabránení daňového úniku v odbore daní z príjmu, tlač 647a.
Predseda Národnej rady rozhodnutím č. 726 z 20. januára 2025 pridelil predmetný návrh na prerokovanie výboru pre financie a rozpočet a ústavnoprávnemu výboru. Za gestorský výbor určil výbor pre financie a rozpočet. Oba uvedené výbory prerokovali predmetný návrh na vyslovenie súhlasu Národnej rady s uvedeným protokolom a zaujali stanovisko, ktorým odporúčajú Národnej rade podľa čl. 86 písm. d) Ústavy Slovenskej republiky s protokolom vysloviť súhlas a rozhodnúť o tom, že ide o medzinárodnú zmluvu podľa čl. 7 ods. 5 Ústavy Slovenskej republiky, ktorá má prednosť pred zákonmi.
Výbor pre financie a rozpočet prijal uvedené odporúčanie uznesením č. 184 zo 4. februára 2025 a ústavnoprávny výbor uznesením č. 255 z 30. januára 2025. Z uznesení výborov Národnej rady nevyplynuli žiadne iné návrhy.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k návrhu na vyslovenie súhlasu Národnej rady s predmetným protokolom odporúča Národnej rade podľa čl. 86 písm. d) Ústavy Slovenskej republiky
a) vysloviť súhlas s protokolom,
b) rozhodnúť o tom, že ide o medzinárodnú zmluvu, podľa čl. 7 ods. 5 Ústavy Slovenskej republiky, ktorá má prednosť pred zákonmi. Predmetná správa výborov Národnej rady o návrhu na vyslovenie súhlasu Národnej rady s predmetným protokolom, tlač 647a, bola schválená uznesením gestorského výboru č. 186 zo 4. februára 2925. Návrh na uznesenie Národnej rady je prílohou tejto správy. Výbor určil mňa za spravodajcu výborov a zároveň ma poveril
1. predniesť správu na schôdzi Národnej rady
2. navrhnúť Národnej rade postup pri hlasovaní v zmysle príslušných ustanovení zákona č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predsedov... predpisov.
Pán predsedajúci, prosím, skončil som, otvorte, prosím, rozpravu.
Ďakujem.
Skryt prepis

28.3.2025 o 10:57 hod.

Mgr.

Daniel Karas

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie 11:11

Adam Lučanský
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážené dámy a páni, návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny v znení neskorších predpisov, predkladáme na rokovanie Národnej rady.
Cieľom predloženého návrhu je upraviť ustanovenia, ktoré sú v súčasnej dobe... podobe vnímané ako problematické. Tieto zmeny majú za cieľ posilniť ochranu vlastníckeho práva, zabezpečiť proporcionalitu v zásahoch do práv súkromných vlastníkov a zlepšiť transparentnosť a predvídateľnosť právnych procesov v oblasti ochrany prírody.
Platné znenie zákona umožňuje prijať opatrenia, ktoré obmedzujú užívanie súkromného majetku bez predchádzajúceho súhlasu vlastníkov a bez adekvátnej kompenzácie. Takéto konanie vyvoláva otázky o súlade s čl. 20 Ústavy Slovenskej republiky, ktorý garantuje právo vlastniť a užívať majetok, ako aj s čl. 17 základných práv Európskej únie, ktoré stanovuje zásadu ochrany súkromného vlastníctva. Súčasný prístup k vyhlasovaniu chránených území a zavádzaniu obmedzení je tiež často administratívne náročný a nedostatočne zohľadňuje potrebu spolupráce medzi štátnymi orgánmi a vlastníkmi.
Navrhované zmeny smerujú k vytvoreniu právneho rámca, ktorý podporuje partnerstvo medzi štátom a vlastníkom pozemkov, znižuje nadmernú administratívnu záťaž a zavádza jasné mechanizmy pre kompenzáciu zásahov do vlastníckych práv, vychádzajúc zo skúseností členských štátov Európskej únie, kde sú úspešné modely ochrany prírody často založené na dobrovoľnej spolupráci. Predložený návrh sa zameriava na odstránenie legislatívnych nepresností, zlepšenie prehľadnosti právnych noriem a posilnenie právnej istoty pre všetky dotknuté subjekty.
Ďakujem. Prosím, otvorte rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie

28.3.2025 o 11:11 hod.

Ing.

Adam Lučanský

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie v rozprave 11:11

Richard Raši
Skontrolovaný text
Ďakujem pekne, pán poslanec.
Dávam slovo spravodajcovi, ktorého určil navrhnutý gestorský výbor pre pôdohospodárstvo a životné prostredie, pánovi poslancovi Jánovi Kvorkovi.
Pán poslanec, nech sa páči, máte slovo.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

28.3.2025 o 11:11 hod.

MUDr. PhD., MPH

Richard Raši

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie spoločného spravodajcu 11:13

Ján Kvorka
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

99.
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci.
Vážené kolegyne, kolegovia, v súlade s § 73 zákona o rokovacom poriadku som bol určený Výborom Národnej rady pre pôdohospodárstvo a životné prostredie za spravodajcu k návrhu uvedeného zákona, tlač 699. Predkladám informáciu k predloženému návrhu zákona.
Návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Súčasťou predloženého návrhu je aj stanovisko Ministerstva financií Slovenskej republiky a stanovisko Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky. Zo znenia návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady navrhujem, aby návrh zákona prerokovali výbory: Ústavnoprávny výbor Národnej rady a Výboru Národnej rady pre pôdohospodárstvo a životné prostredie.

Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady pre pôdohospodárstvo a životné prostredie. Odporúčam, aby predmetný návrh zákona výbory prerokovali do 30 dní a v gestorskom výboru do 32 dní od prerokovania návrhu zákona v Národnej rade Slovenskej republiky v prvom čítaní.
Pán predsedajúci, prosím, otvorte rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

28.3.2025 o 11:13 hod.

Ján Kvorka

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom