39. schôdza
Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge
Ďakujem za slovo pán predsedajúci. No, ako začať? Kontextom. Začal by som kontextom, pretože rozmýšľal som nad tým, že v akom kontexte vlastne prichádza táto konsolidácia a že čo tak nejak vyjadruje tá konsolidácia aj o tejto vláde a ja si myslím, že také také spoločná niť, ktorá sa mne vedie celou touto vládou, je viete čo? Je strach. Strach a paradoxne a viem, či to tak máte, že to tak býva, že tí, ktorí robia najväčšie ramená, tak to sú tí, čo sa najviac boja, lebo kompenzujú to tými ramenami, že teda ja sa nebojím, ale to ale vidíte na mne, že sa boja. Ja si myslím, že táto vláda, táto vláda sa bojí. Táto vláda má strach z trestov, preto ste prišli s trestnou novelou na začiatku volebného obdobia. Táto vláda má strach z ľudí, preto toto robíte celé narýchlo, aby sa o tom čo najmenej hovorilo. Táto vláda má strach debatovať, preto skracujete rozpravy. Táto vláda má strach po novom aj z odborárov. Preto s nimi rokujete až potom, ako je to vlastne schválené na vláde, ste prehodili v porade a táto vláda podľa mňa postupne má strach aj z vlastných voličov, pretože tým ľuďom dochádza, že ten štát nespravujete dobre, čiže ja si myslím, že to je také pojítko, ktoré vnímam pri tejto vláde, že je to strach. Že keby ste boli sebavedomí, odvážni, tak úplne inak fungujete. Ja si myslím, že naozaj máte strach a potrebujete vyvolávať strach v tej spoločnosti, stále nejakých bubulákov, nejaké zástupné témy, hľadať mimovládky, neviem čo, neviem čo a takto sa dostávame k tejto konsolidácii. A to to, myslím, že vyjadruje aj tú konsolidáciu. Pretože preto máme skrátenú rozpravu, lebo pán Richter síce prečítal nejaké odôvodnenie, ale keby to chcel veľmi skrátiť, tak povie, že navrhujem § 29A, lebo sa bojíme. Diskusie. Tak radšej to skrátime. No, čiže to je kontext, podľa mňa, v akom to tu prinášate. Tá druhá časť je samotná konsolidácia. Ja by som teraz chcel rozobrať trošku na drobné ten naratív, ktorým ste to priniesli, hej? Každá konsolidácia má nejaký spoločný menovateľ alebo niečo, čo tým a ako by si to mal ten bežný človek zapamätať a vy už tretí rok vlastne opakujete ten istý ako verklík, tú istú myšlienku a hovoríte, že konsolidovať musíme, lebo Matovič, Heger, Ódor, ebo oni. To je to je vaša myšlienka, už tretí rok. Nemá to nejaké pojítko, že konsolidovať musíme, lebo musíme naštartovať ekonomiku. Konsolidovať musíme, lebo chceme lepší život na Slovensku. Nie, vy stále hovoríte, že konsolidovať musíme, lebo oni. Tak si to poďme rozobrať na drobné. Dve časti má tá veta. Konsolidovať musíme, po čiarku, čiarka, lebo oni. Konsolidovať musíme. Podľa mňa, možno aj my robíme ako opozícia chybu, že sa tak v spoločnosti ukotvilo, že konsolidovať musíme. Ľudia si povedia, no však je drahota, lebo konsolidovať musíme, čiže potom vlastne poďme si povedať, že to, čo vy robíte v skutočnosti nie je konsolidácia, čiže konsolidovať musíme, ale to, čo vy robíte, je zdieranie ľudí a to nemusíme. Konsolidovať musíme a dá sa to robiť oveľa lepšie, ako to robíte vy a potom tá druhá časť, že, "lebo oni," tak to mne už príde naozaj trochu smiešne a hovoril som to aj v tej rozprave ku SLK, že po dvoch rokoch, po dvoch rokoch, jediné, čo stále počúvame je, že prečo čo Matovič, Heger, Ódor, Kiss, Hargáš, Valášek, ja už neviem, dneska Szalay. Kto ešte komu ešte padlo dneska za ucho? Že stále, stále to obhajoba je iba o tom, že "lebo oni." Lebo oni a už vám tu padli aj argumenty, vysvetľovali vám to kolegovia, že ako to v skutočnosti je, ale vy to stále dookola budete opakovať. Aj po dvoch rokoch. Tak som sa vás chcel spýtať, kolegovia, že za tie dva roky všetky tie výdavky, ktoré ste prijali, tie dvojnásobné platy, tie renty, tých pečených býkov, tie honosné oslavy, tie tryskáče, luxusné Mercedesy, že, prosím vás, to vás nejak tá predošlá vláda zaviazala niečím, že to musíte nakupovať? To bolo nejaké uznesenie alebo nejaký ústavný zákon z predošlej vlády, že vás zaviazali, že ďalšia vláda musí nakúpiť drahé luxusné "meďáky", musí predražené hasičské autá kupovať, musí pečených býkov, musí si zdvojnásobiť platy. Tá ďalšia vláda to vás zaviazala? Tá minulá vláda vás zaviazala k tomuto? Nie. To bolo vaše rozhodnutie. To sú vaše výdavky, za ktoré vy nesiete zodpovednosť. Tie dvojnásobné platy, to vás nikto neprinútil, to ste si sami nadelili, kolegovia. Tak to proste je, že ste odmietli zmraziť platy poslancov, to nie je rozhodnutie minulej vlády, to je vaše rozhodnutie. Ja si myslím, že by ste mali nejak zobrať zodpovednosť za to, že už dva roky vediete túto krajinu a nie sa dookola len vyhovárať na minulé vlády. To potom naozaj vyzerá, že sa bojíte argumentov a vlastne neviete sa postaviť za tú konsolidáciu, lebo jediné, čo vám ostáva, sú výhovorky. To ja som nerozbil to okno, to Jožo. Tak mi to pripadá a priznám sa čakal som už po dvoch rokoch niečo viac. No, čo povedať k obsahu tejto konsolidácie, tak poďme teda k jednotlivým argumentom, prečo je zlá. Preto čo sme tu už povedali viacerí. Je to naozaj, toto kolo konsolidácie je frontálny útok na pracujúcich ľudí a na podnikateľov a živnostníkov. Frontálny útok. Tá konsolidácia má v zásade dve časti: zvyšovanie príjmov štátu a vy sa tvárite, že vraj teda znižovanie výdavkov. K tomu sa dostanem, lebo sa tvárite iba a zvyšovanie príjmov práve cez zvýšené odvody, zvýšenú DPH na vybrané tovary a zhoršenie podnikateľského prostredia. Len takí živnostníci, hej? Povinný sociálny odvod 131 eur mesačne, minimálne, pre každého, či zarába 500 eur, bude platiť 131 eur odvod každý jeden mesiac. Zvýšenie zdravotných odvodov o 1 percentuálny bod, zo 14 na 15 %. Skrátenie prázdnin, ktoré majú dnes živnostníci, že prvý rok nemusia platiť sociálne odvody, vy to skracujete na pol roka, čiže im priťažujete. V tom je ten frontálny útok? Zavádzate progresívne zdanenie pri dani z príjmov fyzických osôb, ale to čo vám uniká, je že tí naozaj najbohatší v tejto krajine, sa tvárite, že týmto idete zdaniť bohatých. No nejdete, lebo tí naozaj najbohatší v tejto krajine, nie sú zamestnanci. Tí majú príjmy úplne z iných zdrojov, z kapitálových príjmov, z majetku. To nie sú zamestnanci, ktorých týmto nejako postihnete, čiže preto hovorím, že to je frontálny útok na pracujúcich, na pracujúcich v tejto krajine, na živnostníkov. Beriete ľuďom sviatky, konkrétne tri, čiže budú viacej pracovať. Taká je jednoducho pravda. No a teraz tá druhá časť. Čiže prvá časť bola, že ako zvyšujete príjmy štátneho rozpočtu, že koľko vyberáte od ľudí, koľko im zoberiete? A teraz tá druhá, kde sa tvárite, že budete na sebe šetriť. No ako budete na sebe šetriť, kolegovia? Vy tvrdíte, že 1,3 miliardy ušetríte na štáte a ja už som sa to pýtal kolegyne Plevíkovej, z vašej strany, zo SMER-u, keď bola v rozprave. Ona mala veľmi presný zoznam obvinení minulej vlády, že čo minula vláda podľa nej spravila zle, že ako rozhadzovala peniaze. Polovica z toho, podľa mňa nie je pravda, ale budiž, a ja som ju poprosil, že pani kolegyňa, keď máte takýto presný zoznam o tej minulej vláde, tak prosím vás, dajte mi ten presný zoznam, ako budete šetriť tu 1,3 miliardy na sebe teraz. Dajte mi presný zoznam položiek. Tu sto miliónov, tam sto miliónov, tam sto miliónov, tam sto miliónov. Kde je ten zoznam? Zatiaľ je to, zatiaľ je to teplý vzduch. Naozaj by som chcel vedieť, že ako plánujete ušetriť 1,3 miliardy na štáte, ako? Ako? Kde? Na základe čoho tomu má niekto vôbec veriť, že to bude reálne? Povedzte. Veľmi by som to chcel vidieť, lebo zatiaľ nevieme, kto, kde ani koľko bude šetriť na sebe. A keď už sme taká konštruktívna opozícia, tak zase vám dáme aj konštruktívne návrhy. Ja vám dám návrh, že ako by ste mohli šetriť, napríklad na štáte, na štátnych výdavkoch. Viete o koľko asi nakupuje štát každý rok? Koľko dáva do verejných obstarávaní? Približne 5 miliárd ročne. 5 miliárd...
Rozpracované
Vystúpenia
18:24
Vystúpenie v rozprave 18:24
Ondrej DostálA rád by som vzhľadom na to začal tým, že by, sa odrazím od veľmi výstižného vyjadrenia pána poslanca Hazuchu, nemyslím v jeho vystúpení v rozprave, ale v jednej z jeho faktických poznámok, kde v podstate priznal, že SMER bol pri moci v dobrých časoch a nešetril a zdôvodnil to tým, že ľudia si dlho uťahovali opasky a vy ste im ich uvoľnili, lebo si to, lebo si to ľudia zaslúžili. Ale práve to je, myslím si, že problém, ktorým ste vystihli možno podstatu problémov, v ktorých je dnes naša krajina, pretože rozumný hospodár v dobrých časoch šetrí. V dobrých časoch šetrí, aby mal peniaze na to, keď prídu zlé časy, keď prídu krízy, lebo tie zlé časy a tie krízy skôr či neskôr vždy prídu, tak ako prišli teraz, a miesto toho, aby bol štát pripravený na tie zlé časy, tak tie peniaze boli minuté. A nie je úplne najdôležitejšie, že či sa tie peniaze rozkradli, alebo ste ich porozdávali, porozdávali, kupovali si nimi voličov, alebo aký bol pomer medzi jedným a druhým. Podstatné je, že tie peniaze sa nenašetrili a teraz chýbajú.
Opakovane sa chválite tým, v akom dobrom stave ste zanechali verejné financie v roku 2020. Ale nie je to tak. Hádžete vinu na Matoviča, Hegera, Ódora, ale zamlčiavate, že v dobrých časoch ste nešetrili. V dobrých časoch ste nedokázali mať nieže prebytkový, ale ani vyrovnaný rozpočet nikdy nebol. A potom jasné, potom prišli krízy, potom prišla pandémia COVID-19, potom prišla vojna, vojna Ruska proti Ukrajine a áno, prišli aj zvýšené výdavky štátu. A nehovoríte o tom, že v tých dobrých časoch iné európska krajiny, aj tie, ktoré mali vážne finančné problémy, robili reformy, robili štrukturálne reformy, robili reformy, ktorými znižovali výdavky štátu, obmedzovali deficit a dostali svoje krajiny do oveľa lepšieho stavu, ako sú dnes. S výnimkou Grécka, ktoré fakticky skrachovalo, ale krajiny ako Írsko, Portugalsko či Španielsko sa na rozdiel od Slovenska na tú grécku cestu nevydali.
Ale aj z tohto balíčka, o ktorom znovu rokujeme, je zrejmé, že vláda Roberta Fica nie je schopná šetriť a znova hádže účet za roky svojho šafárenia, rozhadzovania a neschopnosti spravovať krajinu na plecia občanov. Úsporné opatrenia v treťom konsolidačnom balíčku sú nedostatočné a zväčša nekonkrétne, takže ani nevieme, čo s nimi reálne bude. Ale to, kde beriete ľuďom a firmám, to už máme na stole. To je jasné a konkrétne, vyššie zdravotné odvody, vyššie minimálne odvody a odvody pre živnostníkov, ešte progresívnejšia a ešte vyššia daň z príjmov fyzických osôb, vyššie daňové licencie pre firmy a faktické zvyšovanie dane z pridanej hodnoty pre časť tovarov. Ale zvyšovanie daní a odvodov nie je šetrenie ani ozdravovanie verejných financií. Je to len prenesenie nákladov dlhodobého vládneho plytvania na podnikateľov a pracujúcich. A takáto konsolidácia prináša ďalší daňový prievan v peňaženkách ľudí a podkopáva hospodársky rast a budúcu prosperitu. V prostredí s transakčnou daňou, najvyššou daňou z príjmu právnických osôb v regióne a neúmerne vysokým daňovo-odvodovým zaťažením práce, ďalšie zvyšovanie odvodov a daní len zhorší konkurencieschopnosť Slovenska a tým aj životnú úroveň ľudí, ktorí tu žijú.
Konsolidácia sa má robiť znižovaním výdavkov, nie zvyšovaním daňového a odvodového bremena pre pracujúcich a firmy. Je najvyšší čas na nepopulárne, no nevyhnutné kroky - šetrenie na prevádzke štátu, redukciu verejného sektora, obmedzenie neadresnej sociálnej politiky, zásadnú dereguláciu hospodárstva a posilnenie kompetencií samospráv na úkor neefektívneho centrálneho štátu. Aj v zdravotníctve, aj v samospráve, tu sa zhodneme, ale sú potrebné reformy. Reformy, ktoré strana SMER nikdy nerobila. Zvyšovanie daní nie je cesta k rastu k ekonomiky a nie je to cesta k zvyšovaniu životnej úrovne ľudí. Vy si kupujete priazeň voličov, aby ste ostali pri moci ...
=====
Vystúpenie v rozprave
17.9.2025 o 18:24 hod.
Mgr.
Ondrej Dostál
Videokanál poslanca
Vážený pán minister, kolegyne, kolegovia, oceňujem, že poslanci SMER-u sa ako jediní z koalície zapájajú do rozpravy a obhajujú tu vládny návrh konsolidácie, či už sú to poslanci SMER-u, ktorí sú členmi poslaneckého klubu SNS alebo poslaneckého klubu SMER-u, sú v tomto osamotení. Z poslancov HLAS-u a SNS sa do rozpravy neprihlásil vôbec nikto. Ako keby menší koaliční partneri mali problém prihlásiť sa k tomu návrhu, dávajú od neho ruky preč, hoci sú tiež súčasťou vlády a koalície a nesú za to zodpovednosť a neujdú pred tou zodpovednosťou.
A rád by som vzhľadom na to začal tým, že by, sa odrazím od veľmi výstižného vyjadrenia pána poslanca Hazuchu, nemyslím v jeho vystúpení v rozprave, ale v jednej z jeho faktických poznámok, kde v podstate priznal, že SMER bol pri moci v dobrých časoch a nešetril a zdôvodnil to tým, že ľudia si dlho uťahovali opasky a vy ste im ich uvoľnili, lebo si to, lebo si to ľudia zaslúžili. Ale práve to je, myslím si, že problém, ktorým ste vystihli možno podstatu problémov, v ktorých je dnes naša krajina, pretože rozumný hospodár v dobrých časoch šetrí. V dobrých časoch šetrí, aby mal peniaze na to, keď prídu zlé časy, keď prídu krízy, lebo tie zlé časy a tie krízy skôr či neskôr vždy prídu, tak ako prišli teraz, a miesto toho, aby bol štát pripravený na tie zlé časy, tak tie peniaze boli minuté. A nie je úplne najdôležitejšie, že či sa tie peniaze rozkradli, alebo ste ich porozdávali, porozdávali, kupovali si nimi voličov, alebo aký bol pomer medzi jedným a druhým. Podstatné je, že tie peniaze sa nenašetrili a teraz chýbajú.
Opakovane sa chválite tým, v akom dobrom stave ste zanechali verejné financie v roku 2020. Ale nie je to tak. Hádžete vinu na Matoviča, Hegera, Ódora, ale zamlčiavate, že v dobrých časoch ste nešetrili. V dobrých časoch ste nedokázali mať nieže prebytkový, ale ani vyrovnaný rozpočet nikdy nebol. A potom jasné, potom prišli krízy, potom prišla pandémia COVID-19, potom prišla vojna, vojna Ruska proti Ukrajine a áno, prišli aj zvýšené výdavky štátu. A nehovoríte o tom, že v tých dobrých časoch iné európska krajiny, aj tie, ktoré mali vážne finančné problémy, robili reformy, robili štrukturálne reformy, robili reformy, ktorými znižovali výdavky štátu, obmedzovali deficit a dostali svoje krajiny do oveľa lepšieho stavu, ako sú dnes. S výnimkou Grécka, ktoré fakticky skrachovalo, ale krajiny ako Írsko, Portugalsko či Španielsko sa na rozdiel od Slovenska na tú grécku cestu nevydali.
Ale aj z tohto balíčka, o ktorom znovu rokujeme, je zrejmé, že vláda Roberta Fica nie je schopná šetriť a znova hádže účet za roky svojho šafárenia, rozhadzovania a neschopnosti spravovať krajinu na plecia občanov. Úsporné opatrenia v treťom konsolidačnom balíčku sú nedostatočné a zväčša nekonkrétne, takže ani nevieme, čo s nimi reálne bude. Ale to, kde beriete ľuďom a firmám, to už máme na stole. To je jasné a konkrétne, vyššie zdravotné odvody, vyššie minimálne odvody a odvody pre živnostníkov, ešte progresívnejšia a ešte vyššia daň z príjmov fyzických osôb, vyššie daňové licencie pre firmy a faktické zvyšovanie dane z pridanej hodnoty pre časť tovarov. Ale zvyšovanie daní a odvodov nie je šetrenie ani ozdravovanie verejných financií. Je to len prenesenie nákladov dlhodobého vládneho plytvania na podnikateľov a pracujúcich. A takáto konsolidácia prináša ďalší daňový prievan v peňaženkách ľudí a podkopáva hospodársky rast a budúcu prosperitu. V prostredí s transakčnou daňou, najvyššou daňou z príjmu právnických osôb v regióne a neúmerne vysokým daňovo-odvodovým zaťažením práce, ďalšie zvyšovanie odvodov a daní len zhorší konkurencieschopnosť Slovenska a tým aj životnú úroveň ľudí, ktorí tu žijú.
Konsolidácia sa má robiť znižovaním výdavkov, nie zvyšovaním daňového a odvodového bremena pre pracujúcich a firmy. Je najvyšší čas na nepopulárne, no nevyhnutné kroky - šetrenie na prevádzke štátu, redukciu verejného sektora, obmedzenie neadresnej sociálnej politiky, zásadnú dereguláciu hospodárstva a posilnenie kompetencií samospráv na úkor neefektívneho centrálneho štátu. Aj v zdravotníctve, aj v samospráve, tu sa zhodneme, ale sú potrebné reformy. Reformy, ktoré strana SMER nikdy nerobila. Zvyšovanie daní nie je cesta k rastu k ekonomiky a nie je to cesta k zvyšovaniu životnej úrovne ľudí. Vy si kupujete priazeň voličov, aby ste ostali pri moci ...
=====
Rozpracované
18:36
Vystúpenie v rozprave 18:36
Ondrej DostálV súlade s § 74 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku predkladám pozmeňujúci návrh k návrhu na pridelenie vládneho návrhu zákona, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti s konsolidáciou verejných financií (tlač 1005) výborom, ktorým navrhujem, aby sa lehota na prerokovanie návrhu zákona v druhom čítaní vo výboroch a v gestorskom výbore zmenila z „ihneď“ na „do 14. októbra 2025“.
Návrh som odovzdal na zverejnenie a je zverejnený na webe Národnej rady.
Vystúpenie v rozprave
17.9.2025 o 18:36 hod.
Mgr.
Ondrej Dostál
Videokanál poslanca
...samospráve, tu sa zhodneme, ale sú potrebné reformy. Reformy, ktoré strana SMER nikdy nerobila. Zvyšovanie daní nie je cesta k rastu k ekonomiky a nie je to cesta k zvyšovaniu životnej úrovne ľudí. Vy si kupujete priazeň voličov, aby ste ostali pri moci a potom mohli prihrávať malé domov svojim ľuďom, ale robíte to na úkor krajiny a robíte to na úkor ľudí, ktorí tu žijú a zodpovedná vláda bude musieť prísť s jasnou predstavou, čo v tejto krajine zmeniť, ako zreformovať štát, aby fungoval lepšie a nebudú to vždy jednoduché rozhodnutia. Lebo nie je pravda, že stačí prestať kradnúť a peňazí bude dosť. Nie je pravda, že stačí znížiť počet štátnych tajomníkov alebo zrušiť jedno-dve ministerstvá, keď sa nezredukuje rozsah toho, čo robí a čo financuje verejná správa a šetrenie, keď bude štát šetriť na sebe, tak to pocítia aj ľudia. Nebude to tak, že to pocítia nejakí iba imaginárni politici alebo iba sponzori politických strán. Pocítia to aj ľudia, ale je to potrebné urobiť, je to nevyhnutné urobiť, ak majú veci fungovať lepšie, ak nechceme skončiť ako Grécko pred niekoľkými rokmi a dovolím si dať pozmeňujúci návrh k návrhu uznesenia, keďže ste zarezali rozpravu k skrátenému konaniu, keďže ste obmedzili rozpravu v prvom čítaní na 12 hodín ako pán poslanec Richter povedal, aby bola plodná diskusia vo výboroch, tak ja teda navrhujem, aby sa druhé čítanie v pléne uskutočnilo až na nasledujúcej októbrovej schôdzi, aby bol priestor preto, aby sme mohli, slovami pána Richtera plodne diskutovať vo výbore. Preto prednášam nasledujúci pozmeňujúci návrh poslanca Národnej rady Ondreja Dostála k návrhu na pridelenie vládneho návrhu zákona, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti s konsolidáciou verejných financií (tlač 1005) výborom.
V súlade s § 74 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku predkladám pozmeňujúci návrh k návrhu na pridelenie vládneho návrhu zákona, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti s konsolidáciou verejných financií (tlač 1005) výborom, ktorým navrhujem, aby sa lehota na prerokovanie návrhu zákona v druhom čítaní vo výboroch a v gestorskom výbore zmenila z „ihneď“ na „do 14. októbra 2025“.
Návrh som odovzdal na zverejnenie a je zverejnený na webe Národnej rady.
Rozpracované
18:36
Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:36
Ivan HazuchaVystúpenie s faktickou poznámkou
17.9.2025 o 18:36 hod.
Ing.
Ivan Hazucha
Videokanál poslancaĎakujem. No, pán Dostál, spomenuli ste teda zase tie dobré časy. Stále si myslím teda, ako by sme sa pozerali ľuďom do očí. Po revolúcií nastávali stále iba horšie a horšie časy. Bol možno dôvod objektívny, hovoriť ľuďom, nedáme alebo, lebo nemáme a keby sú dobré časy, tak by sme im povedali nedáme, lebo sporíme. No a teda, čo životná úroveň na Slovensku, by sa už úplne prepadla, absolútne by stagnovala? Spomínate iné úspešnejšie krajiny, že využili lepšie tie lepšie časy a robili reformy, ale ich životná úroveň bola na inej, oveľa vyššej úrovni. My sme sa na nich, aj doteraz sa aj na nich pozeráme zospodu, ale aj napriek tomu, že sú teda takí úspešní a prezieraví a kreatívni, ako hovoríte, tak ich zadlženosť je omnoho vyššia ako naša, často aj cez 100 % a to už nehovorím o tom, že tie tzv. úspešnejšie krajiny odsávajú zdroje z krajín bývalého Východného bloku. Odsávajú oveľa viac, berú ako nám dávajú. No, to krútite hlavou, to sa ani nečudujem, že by ste nepriznali. Je to jednoducho objektívny fakt. Vždy budeme ťahať za kratší koniec. Nie preto nás chceli do Európskej únie, aby nám pomáhali, ale aby sme im potiahli ich systém. Ďakujem.
Rozpracované
18:36
Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:36
Ľubomír GalkoVystúpenie s faktickou poznámkou
17.9.2025 o 18:36 hod.
Mgr.
Ľubomír Galko
Videokanál poslancaĎakujem pekne. Ja ešte doplním tie čísla, o ktorých som hovoril, lebo však to nadväzuje na pána Dostála. Hovoril som pred, najprv technicky, preto 28 krajinách, lebo tie štatistiky porovnávajú 27 krajín Európskej únie aj Veľkú Britániu. Teraz ešte k tomu Robertovi Ficovi, áno, je druhý spomedzi 28 krajín, keď porovnáte jeho plat s priemerným platom bežného človeka na Slovensku. Viete koľko násobok zarába Robert Fico priemerného človeka na Slovensku? Osemnásobok. V Poľsku 2,7. Robert Fico osemnásobok, strašná hanba. Pellegrini 12 násobok. To ste mali dať najprv do poriadku. S tým ste sa mali dorozprávať a mali ste to upraviť a potom ožobračovať ľudí. Ďakujem pekne.
Rozpracované
18:36
Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:36
Irena BihariováVystúpenie s faktickou poznámkou
17.9.2025 o 18:36 hod.
Mgr.
Irena Bihariová
Videokanál poslancaĎakujem pekne za slovo. Ja mám pocit, že v každom liste sa hľadá niekto, komu možno natrieť maslo na hlavu za stav verejných financií. Len akosi sa tu opomína jeden tiež spoluzodpovedný minister a to je minister spravodlivosti, pán Boris Susko, ktorého trestná politika doslova legalizovala, hej, podvody, subvenčné podvody, krátenie dane a poistného a tým samozrejme narúša a výrazne, podľa mňa, to sa ešte ukáže, narúša príjmovú stránku rozpočtu a to nie sú len také odhady. Ja tu mám len takto z voleja rýchlo vytiahnutý prípad, ktorý teraz nedávno rozhodoval súd o páchateľovi, ktorý machinoval zákazku v zdravotníctve za 670 000 euro. Mal zobrať 10 % úplatok, 67 000. Dostal, prosím pekne, 10 000 pokutu. No neoplatí sa to? A takto, keď rozmýšľajú mnohí, hej? Tak potom áno, aj toto je tá diera, kadiaľ utekajú peniaze a vláda miesto toho, aby uťahovala kohútiky, práve takýmto daňovým podvodníkom a všetkým možným, ktorí sú nasatí na rôzne typy schém a páchajú subvenčné podvody, tak tam neuťahuje tie kohútiky, ale otvára peňaženky ľuďom, z ktorých potom tieto diery sanuje. Toto je tiež istá forma konsolidácie, o ktorej by sme sa mali baviť. Ďakujem.
Rozpracované
18:36
Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:36
Ondrej DostálVystúpenie s faktickou poznámkou
17.9.2025 o 18:36 hod.
Mgr.
Ondrej Dostál
Videokanál poslanca
Pán poslanec Hazucha, prosím vás pekne, ale naozaj nie je korektné reagovať na opozičných poslancov, keď viete, že oni nemajú čas už na vás reagovať. Chcú vystúpiť aj moji kolegovia, takže nemám čas. Ďakujem dovi.
Rozpracované
18:36
Vystúpenie v rozprave 18:36
Ján HargašĎakujem za slovo pán predsedajúci. No, ako začať? Kontextom. Začal by som kontextom, pretože rozmýšľal som nad tým, že v akom kontexte vlastne prichádza táto konsolidácia a že čo tak nejak vyjadruje tá konsolidácia aj o tejto vláde a ja si myslím, že také také spoločná niť, ktorá sa mne vedie celou touto vládou, je viete čo? Je strach. Strach a paradoxne a viem, či to tak máte, že to tak býva, že tí, ktorí robia najväčšie ramená, tak to sú tí, čo sa najviac boja, lebo kompenzujú to tými ramenami, že teda ja sa nebojím, ale to ale vidíte na mne, že sa boja. Ja si myslím, že táto vláda, táto vláda sa bojí. Táto vláda má strach z trestov, preto ste prišli s trestnou novelou na začiatku volebného obdobia. Táto vláda má strach z ľudí, preto toto robíte celé narýchlo, aby sa o tom čo najmenej hovorilo. Táto vláda má strach debatovať, preto skracujete rozpravy. Táto vláda má strach po novom aj z odborárov. Preto s nimi rokujete až potom, ako je to vlastne schválené na vláde, ste prehodili v porade a táto vláda podľa mňa postupne má strach aj z vlastných voličov, pretože tým ľuďom dochádza, že ten štát nespravujete dobre, čiže ja si myslím, že to je také pojítko, ktoré vnímam pri tejto vláde, že je to strach. Že keby ste boli sebavedomí, odvážni, tak úplne inak fungujete. Ja si myslím, že naozaj máte strach a potrebujete vyvolávať strach v tej spoločnosti, stále nejakých bubulákov, nejaké zástupné témy, hľadať mimovládky, neviem čo, neviem čo a takto sa dostávame k tejto konsolidácii. A to to, myslím, že vyjadruje aj tú konsolidáciu. Pretože preto máme skrátenú rozpravu, lebo pán Richter síce prečítal nejaké odôvodnenie, ale keby to chcel veľmi skrátiť, tak povie, že navrhujem § 29A, lebo sa bojíme. Diskusie. Tak radšej to skrátime. No, čiže to je kontext, podľa mňa, v akom to tu prinášate. Tá druhá časť je samotná konsolidácia. Ja by som teraz chcel rozobrať trošku na drobné ten naratív, ktorým ste to priniesli, hej? Každá konsolidácia má nejaký spoločný menovateľ alebo niečo, čo tým a ako by si to mal ten bežný človek zapamätať a vy už tretí rok vlastne opakujete ten istý ako verklík, tú istú myšlienku a hovoríte, že konsolidovať musíme, lebo Matovič, Heger, Ódor, ebo oni. To je to je vaša myšlienka, už tretí rok. Nemá to nejaké pojítko, že konsolidovať musíme, lebo musíme naštartovať ekonomiku. Konsolidovať musíme, lebo chceme lepší život na Slovensku. Nie, vy stále hovoríte, že konsolidovať musíme, lebo oni. Tak si to poďme rozobrať na drobné. Dve časti má tá veta. Konsolidovať musíme, po čiarku, čiarka, lebo oni. Konsolidovať musíme. Podľa mňa, možno aj my robíme ako opozícia chybu, že sa tak v spoločnosti ukotvilo, že konsolidovať musíme. Ľudia si povedia, no však je drahota, lebo konsolidovať musíme, čiže potom vlastne poďme si povedať, že to, čo vy robíte v skutočnosti nie je konsolidácia, čiže konsolidovať musíme, ale to, čo vy robíte, je zdieranie ľudí a to nemusíme. Konsolidovať musíme a dá sa to robiť oveľa lepšie, ako to robíte vy a potom tá druhá časť, že, "lebo oni," tak to mne už príde naozaj trochu smiešne a hovoril som to aj v tej rozprave ku SLK, že po dvoch rokoch, po dvoch rokoch, jediné, čo stále počúvame je, že prečo čo Matovič, Heger, Ódor, Kiss, Hargáš, Valášek, ja už neviem, dneska Szalay. Kto ešte komu ešte padlo dneska za ucho? Že stále, stále to obhajoba je iba o tom, že "lebo oni." Lebo oni a už vám tu padli aj argumenty, vysvetľovali vám to kolegovia, že ako to v skutočnosti je, ale vy to stále dookola budete opakovať. Aj po dvoch rokoch. Tak som sa vás chcel spýtať, kolegovia, že za tie dva roky všetky tie výdavky, ktoré ste prijali, tie dvojnásobné platy, tie renty, tých pečených býkov, tie honosné oslavy, tie tryskáče, luxusné Mercedesy, že, prosím vás, to vás nejak tá predošlá vláda zaviazala niečím, že to musíte nakupovať? To bolo nejaké uznesenie alebo nejaký ústavný zákon z predošlej vlády, že vás zaviazali, že ďalšia vláda musí nakúpiť drahé luxusné "meďáky", musí predražené hasičské autá kupovať, musí pečených býkov, musí si zdvojnásobiť platy. Tá ďalšia vláda to vás zaviazala? Tá minulá vláda vás zaviazala k tomuto? Nie. To bolo vaše rozhodnutie. To sú vaše výdavky, za ktoré vy nesiete zodpovednosť. Tie dvojnásobné platy, to vás nikto neprinútil, to ste si sami nadelili, kolegovia. Tak to proste je, že ste odmietli zmraziť platy poslancov, to nie je rozhodnutie minulej vlády, to je vaše rozhodnutie. Ja si myslím, že by ste mali nejak zobrať zodpovednosť za to, že už dva roky vediete túto krajinu a nie sa dookola len vyhovárať na minulé vlády. To potom naozaj vyzerá, že sa bojíte argumentov a vlastne neviete sa postaviť za tú konsolidáciu, lebo jediné, čo vám ostáva, sú výhovorky. To ja som nerozbil to okno, to Jožo. Tak mi to pripadá a priznám sa čakal som už po dvoch rokoch niečo viac. No, čo povedať k obsahu tejto konsolidácie, tak poďme teda k jednotlivým argumentom, prečo je zlá. Preto čo sme tu už povedali viacerí. Je to naozaj, toto kolo konsolidácie je frontálny útok na pracujúcich ľudí a na podnikateľov a živnostníkov. Frontálny útok. Tá konsolidácia má v zásade dve časti: zvyšovanie príjmov štátu a vy sa tvárite, že vraj teda znižovanie výdavkov. K tomu sa dostanem, lebo sa tvárite iba a zvyšovanie príjmov práve cez zvýšené odvody, zvýšenú DPH na vybrané tovary a zhoršenie podnikateľského prostredia. Len takí živnostníci, hej? Povinný sociálny odvod 131 eur mesačne, minimálne, pre každého, či zarába 500 eur, bude platiť 131 eur odvod každý jeden mesiac. Zvýšenie zdravotných odvodov o 1 percentuálny bod, zo 14 na 15 %. Skrátenie prázdnin, ktoré majú dnes živnostníci, že prvý rok nemusia platiť sociálne odvody, vy to skracujete na pol roka, čiže im priťažujete. V tom je ten frontálny útok? Zavádzate progresívne zdanenie pri dani z príjmov fyzických osôb, ale to čo vám uniká, je že tí naozaj najbohatší v tejto krajine, sa tvárite, že týmto idete zdaniť bohatých. No nejdete, lebo tí naozaj najbohatší v tejto krajine, nie sú zamestnanci. Tí majú príjmy úplne z iných zdrojov, z kapitálových príjmov, z majetku. To nie sú zamestnanci, ktorých týmto nejako postihnete, čiže preto hovorím, že to je frontálny útok na pracujúcich, na pracujúcich v tejto krajine, na živnostníkov. Beriete ľuďom sviatky, konkrétne tri, čiže budú viacej pracovať. Taká je jednoducho pravda. No a teraz tá druhá časť. Čiže prvá časť bola, že ako zvyšujete príjmy štátneho rozpočtu, že koľko vyberáte od ľudí, koľko im zoberiete? A teraz tá druhá, kde sa tvárite, že budete na sebe šetriť. No ako budete na sebe šetriť, kolegovia? Vy tvrdíte, že 1,3 miliardy ušetríte na štáte a ja už som sa to pýtal kolegyne Plevíkovej, z vašej strany, zo SMER-u, keď bola v rozprave. Ona mala veľmi presný zoznam obvinení minulej vlády, že čo minula vláda podľa nej spravila zle, že ako rozhadzovala peniaze. Polovica z toho, podľa mňa nie je pravda, ale budiž, a ja som ju poprosil, že pani kolegyňa, keď máte takýto presný zoznam o tej minulej vláde, tak prosím vás, dajte mi ten presný zoznam, ako budete šetriť tu 1,3 miliardy na sebe teraz. Dajte mi presný zoznam položiek. Tu sto miliónov, tam sto miliónov, tam sto miliónov, tam sto miliónov. Kde je ten zoznam? Zatiaľ je to, zatiaľ je to teplý vzduch. Naozaj by som chcel vedieť, že ako plánujete ušetriť 1,3 miliardy na štáte, ako? Ako? Kde? Na základe čoho tomu má niekto vôbec veriť, že to bude reálne? Povedzte. Veľmi by som to chcel vidieť, lebo zatiaľ nevieme, kto, kde ani koľko bude šetriť na sebe. A keď už sme taká konštruktívna opozícia, tak zase vám dáme aj konštruktívne návrhy. Ja vám dám návrh, že ako by ste mohli šetriť, napríklad na štáte, na štátnych výdavkoch. Viete o koľko asi nakupuje štát každý rok? Koľko dáva do verejných obstarávaní? Približne 5 miliárd ročne. 5 miliárd...
Rozpracované
18:44
Vystúpenie v rozprave 18:44
Ján Hargaškde, ani koľko bude šetriť na sebe. A keď už sme taká konštruktívna opozícia, tak zase vám dáme aj konštruktívne návrhy. Ja vám dám návrh, že ako by ste mohli šetriť napríklad na štáte, na štátnych výdavkoch. Viete koľko asi nakupuje štát každý rok, koľko dáva do verejných obstarávaní? Približne 5 mld. ročne. 5 mld. 5 mld. Keby ste pri tých obstarávaniach dokázali usporiť 10 %, tak máte 500 mil. úsporu. 500 mil. čiže tretinu toho, čo hovoríte ľuďom, že budete šetriť na sebe. Keby ste len 5 %, tak 250 mil. A to nie je, že ja si to vymýšľam, že tak sa mi hodia čísla. Keď ja som bol v tej minulej vláde štátny tajomník za IT, tak sme priemerné úspory na IT tendroch dokázali zvýšiť z 5 % na približne 14. Z 5 % na 14 % sme dokázali zvýšiť úsporu, chápete, že šetrili sme viac. Čiže keby ste vy toto isté dokázali pri všetkých štátnych nákupoch, tak máte pol miliardy len taký fukot. Každý jeden rok. Ale nerobíte to, nerobíte to. Namiesto toho tu vidíme, keď teda iba o mojom fachu budem rozprávať, o IT, tak dneska prebehlo médiami, že idete nakupovať systém na e-fakturáciu, e-faktúra za viac ako 40 mil. eur. ÚHP to už skritizovalo, že tam vidí nejaké úspory, ktoré by ste mohli dosiahnuť. Idete nakupovať, dneska to prebehlo, veľmi zaujímavé, na toto si ešte posvietim, v Národnej agentúre pre sieťové elektronické služby, to sú tí, čo prevádzkujú portál slovensko.sk. Idú nakupovať nový systém, pravdepodobne priamym zadaním pre súčasného dodávateľa za 60 mil. eur, kolegovia. 60 mil. eur. Tam sú vaše úspory, nech sa páči. Z toho treba rezať. Z toho treba sekať. Z týchto peňazí. Presne takto to fungovalo za tej bývalej smeráckej vlády a podarilo sa nám to znížiť za tej predošlej vlády a vy zase ste začali nafukovať. Zase IT sa stáva klondajkom. Čiže keď chcete tipy, že kde naozaj môžete šetriť, tak tam. A naozaj by som vás chcel poprosiť kolegovia z koalície, hociktorý z vás, prihláste sa prosím vás s faktickou ak viete, alebo pána ministra by som chcel poprosiť, že nech nám povie ten presný zoznam, ako chcete ušetriť 1,3 mld. na sebe. Pretože dvojité platy ste si neznížili, ministri si neznížia, doživotnú rentu ste nezrušili premiérovi, oslavy predpokladám, že zase budú honosné, zase sa budú piecť býky pre vrchnosť, aby sa ľudia mohli pozerať, ako si vrchnosť dáva pečeného býka. Vám to nepríde trošku, prepáčte, že až nemiestne? V čase konsolidácie toto robiť? Ja som sa napríklad čudoval, že keď bol aj deň otvorených dverí v Národnej rade, že prečo tam každú hodinu lieta vrtuľník, z ktorého sa spúšťajú dole vojaci. Ja neviem, nemám, nie som v tomto fachu, že koľko stojí letová hodina vrtuľníka, ak niekto viete, povedzte mi, ale predpokladám, že to nebudú desiatky eur ani stovky, že to budú celkom slušné peniaze. A prišlo mi to trochu také ako neviem, v čase konsolidácie vrtuľníky len tak poletujú, aby sme ľuďom ukázali, že máme vrtuľníky a máme vojakov? (Reakcia z pléna.) Prosím? Či cvičiť musia? To je naozaj argument? A viete to naozaj overiť, že nemajú hodiny a musia cvičiť? Keby aj museli cvičiť, dobre, tak sa vrátim naspäť a tie dvojnásobné platy? Oni tiež musia cvičiť? Ministri musia cvičiť, že aké to je byť bohatý? Pán kolega. Čiže asi toľko ku kritike obsahu tej konsolidácie. Od ľudí idete vyťahovať, rozprávate podľa mňa teplý vzduch o tom, ako budete šetriť na sebe a naozaj to nikde nie je vidieť. No a každý návrh zákona podľa môjho názoru má nejakých víťazov a nejakých porazených. Tak to skúsim na záver zosumarizovať, že kto sú víťazi tejto konsolidácie. Kto sa môže tešiť, že takto sa konsoliduje. Tešia sa naozaj tí najbohatší v tejto krajine. Tešia sa vaši oligarchovia, tešia sa tí, ktorí naozaj majú obrovské majetky, pretože ich sa to nedotkne. Tešia sa ministri, pretože tým plat budúci rok dokonca porastie. Nachvíľku sa zníži a potom im zase porastie. Poviem vám za chvíľku výpočet. A poviem vám ho rovno. Dnes minister dostáva v čistom 7950 eur. V čistom. Na chvíľku sa mu to zníži od januára na tri mesiace a potom v apríli, keď nabehne valorizácia paušálnych náhrad, ktoré sa nezdaňujú, ani sa z nich neplatia odvody, tak od apríla budú dostávať ministri 8120 v čistom. Že koľko mu cinkne na účet. Čiže ministri dostanú po väčšinu roka, trištvrte roka o 170 eur mesačne viac, viac. Živnostník, hocijaký živnostník, pani učiteľka, ktorá doučuje popri škole za 500 eur mesačne, bude mať 130 eur odvod. Povinný odvod do sociálneho poistenia. Mínus 130. Čiže ministri plus 170, živnostníci mínus 130. Plus zvýšené zdravotné odvody atď., atď. Čiže víťazi tejto konsolidácie sú ministri. Aj tuto poslanci v tejto sále. Lebo ani vás sa to nedotkne. Víťazi. No a víťazom konsolidácie je napríklad hazard, do ktorého ste sa neodvážili zarezať a zdaniť ho razantnejšie, čiže napríklad hazard. No a kto sú porazení? Tak porazení tejto konsolidácie sú pracujúci ľudia na Slovensku. Porazení tejto konsolidácie sú samosprávy, pretože aj im budete brať podielové dane. Porazení tejto konsolidácie sú podnikatelia. To sú porazení a porazeným tejto konsolidácie je aj pán podpredseda parlamentu Andrej Danko, pretože sa veľmi bil za živnostníkov, na tom si postavil celú svoju politickú agendu, ako on bude brániť živnostníkov. Táto konsolidácia je prehra pána Danka na plnej čiare. Na plnej čiare ho v konsolidácii použili. Ešte aj tú transakčnú daň ste odsunuli, aby ste o nej hlasovali až vtedy, keď pán Danko ukáže, že vie byť poslušný, tak on je podľa mňa jeden z tých porazených v tejto konsolidácii. A čudujem sa tomu, že to berie zatiaľ s takým pokojom. Podľa minuloročnej skúsenosti očakávam rebéliu o chvíľu, lebo dnes ho naozaj môžem dať iba do kategórie porazených. Kolegovia na záver, začínal som tým, že čo definuje túto vládu a ja si myslím, že ju naozaj definuje strach. A ja už to na vás vidím, preto sekáte tie rozpravy, lebo čo najmenej aby sa o tom rozprávalo, že ja naozaj vidím na vás, že vy si uvedomujete, že tie najbližšie voľby už nevyhráte, že tí ľudia vám to zrátajú, že to vlastne vidí každý jeden, kto sa na to pozrie, že prečo ja musím platiť vyššie dane a vyššie ceny potravín a vyššie, za všetko musím platiť viac, keď ministri si nadelili dvojnásobné platy. Veď to je taká, tak do očí bijúce, že mňa to naozaj prekvapuje, že politický cit vám to akoby že dovolí, zdvojnásobiť si platy v čase konsolidácie. Takže ja si myslím, že máte naozaj strach z toho, že tie ďalšie voľby už nevyhráte a ja som to hovoril aj v rozprave ku SLK, ja si myslím, že aj to vaše šírenie strachu a nálepkovanie nás kadejakými témami a to, že sa tu bavíme o pohlaviach a mimovládkach, že to je jediné, čo podľa mňa viete, že na to máte kapacitu, že šíriť strach v tej spoločnosti. A ja si myslím, že vízia a odhodlanie, ktorú ponúkame, vždy porazí strach. Vízia a odhodlanie. A prvou časťou tej vízie je náš ekonomický program TRESK, ktorý sme pripravili, pretože my máme jasnú predstavu, ako by sme naštartovali slovenskú ekonomiku, namiesto takéhoto látania, ktoré tu predvádzate vy každý jeden rok. My máme jasnú predstavu, ako by sme naštartovali slovenskú ekonomiku, pretože to je tá najlepšia forma konsolidácie. A čo môžem sľúbiť aj z tohto miesta je, že súčasťou tej vízie je aj to, že si veľmi dobre uvedomujeme, čo to znamená šetriť na sebe a že by sme boli ochotní šetriť na sebe, namiesto toho, čo vy tu predvádzate voči verejnosti na Slovensku. Čiže pamätajte, vízia a odhodlanie porazí strach a myslím, že o dva roky sa to potvrdí aj vo voľbách. Ďakujem pekne.
Rozpracované
18:53
Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:53
Veronika ŠrobováVystúpenie s faktickou poznámkou
17.9.2025 o 18:53 hod.
Ing.
Veronika Šrobová
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne. Ďakujem za tvoje vystúpenie a ja teraz by som navrhla, keďže robíme tieto zmeny v jednotlivých zákonoch kvôli konsolidácii, tak by som navrhla premenovať pojem živnostníci na preživnostníci, lebo to budú už len tí, ktorí prežili. Ďakujem.
Rozpracované
18:57
Vystúpenie v rozprave 18:57
Tomáš SzalayVystúpenie v rozprave
17.9.2025 o 18:57 hod.
MUDr. PhD.
Tomáš Szalay
Videokanál poslanca
Vážený pán predsedajúci, ďakujem za možnosť vystúpiť k téme konsolidácie, budem sa venovať zdravotníctvu. Vláda navrhuje zvýšiť zdravotné odvody z 15 % na 16, teda o jeden percentuálny bod. Na prvý pohľad to vyzerá ako jednoduché zvýšenie do zdravotníctva, budeme mať krajšie nemocnice, kratšie čakacie doby, zdravotníci uvidia viac peňazí, ledaže by to tak nebolo, lebo ľudia síce uvidia na konci dňa nižšiu mzdu, keďže budú platiť vyššie odvody, ale nemocnice a ambulancie budú vyzerať rovnako ako teraz, lebo viac peňazí na kvalitu ani dostupnosť nedostanú. A prečo ju nedostanú? Pretože štát bude platiť menej za poistencov štátu. Teda o čo viac budú zamestnanci platiť viac na odvodoch, o to menej bude štát platiť za svojich poistencov. Teda vo výsledku služby v zdravotníctve zostanú rovnaké, akurát ľudia budú mať nižšie platy. To samozrejme tu už zaznelo a ja by som chcel povedať jeden nový aspekt tejto témy, ktorý tu ešte nezaznel a to, že ten problém je hlbší. Slovenské zdravotníctvo bolo doteraz a je stále financované čiastočne platbami od ekonomicky aktívnej populácie, to sú tie odvody a čiastočne je platené platbou za poistencov štátu, ktorú síce platí štát, ale nie z vlastných peňazí, ale z daní. Nie je jedno, kto je tými daňami zaťažený. Tie dane sa vyberajú z daňového mixu, to znamená to bremeno, kto platí platbu za poistencov štátu je rozložené inak, ako sú rozložené odvody. A čo chcem povedať, keď zvyšujeme odvody pre zamestnancov a znižujeme platbu štátu, tak robíme zdravotníctvo zraniteľnejším voči ekonomickým krízam. Ak dôjde k nejakému problému na trhu práce a tomu teda dôjde, sme tu počuli od kolegu Muňka, 4000 firiem v Nemecku, to sa prelieva do ďalších krajín, automotive ma obrovský problém, ak nám začne klesať zamestnanosť, ak nám začnú stagnovať priemerné mzdy, tak závislosť zdravotníctva od odvodov bude veľmi nebezpečná, pretože začnú stagnovať zdroje do zdravotníctva. Kým bola solídna platba za poistencov štátu a vďaka Saske mala byť že 5 %, päť percentuálnych bodov z priemernej mzdy spred dvoch rokov, tak ak aj stagnovali mzdy, ak aj stúpala nezamestnanosť, tak tá platba za poistencov štátu, ktorá sa vyrátavala z peňazí dva roky dozadu pôsobila anticyklicky, proticyklicky a vyrovnávala tie nerovnováhy, ale teraz, keď sa tá platba štátu má znižovať a neporovnateľne sa má zvyšovať platba za ekonomicky aktívnych obyvateľov, tak robíme zdravotníctvo zraniteľnejším voči akýmkoľvek budúcim krízam. Ak dôjde k veľkému prepúšťaniu, ak dôjde k nárastu nezamestnanosti, ak dôjde k stagnácii miezd, kto na to doplatí, okrem obyvateľov, ktorých sa to týka, zamestnancov a ich rodín, doplatí na to zdravotníctvo. A ja to považujem za nebezpečné, pretože možno na chvíľku pán Kamenický vyrieši svoj problém finančný, lebo ušetrí za platbu za poistencov štátu, ale zdravotníctvo na to z dlhodobého hľadiska doplatí tým, že nebude dostatočne stabilné. Ďakujem.
Rozpracované
