40. schôdza

14.10.2025 - 28.10.2025
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie v rozprave

15.10.2025 o 15:59 hod.

MSc

Tamara Stohlová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie v rozprave 15:06

Branislav Vančo
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Ďakujem, pán predsedajúci.
Vážené kolegyne, vážení kolegovia, to, čo sledujeme ohľadom rozpočtu, by sa dalo nazvať dvomi slovami, že tomu chýba intelektuálna hĺbka. Jednak ten proces, ktorý sprevádzal predloženie tohto rozpočtu do parlamentu aj včerajšie vystúpenie pána ministra financií, ktoré som si teda s veľkým utrpením vypočul priamo tu v sále, naozaj som mal pocit, že tu nejde ani o rozpočet, že to nie je minister financií, že to je niekto, kto sa snaží niečo rozprávať, vyhovárať sa, hodiť nejaký problém na niekoho iného. Nepočuli sme žiadne argumenty, iba výhovorky. My máme ministra financií, ktorý nie je schopný sa sem postaviť a vyargumentovať, prečo predkladá taký rozpočet, aký predkladá. Nie je schopný tu ani sedieť, počúvať naše výhrady a potom na ne odpovedať. Aj to vystúpenie si dal naschvál ako navrhovateľ, aby sme nemohli dávať naňho faktické poznámky. Takto sa to nerobí, ale chápem, keď neviete, keď neviete odpovedať, keď nemáte argumenty, tak nechcete, aby vám kládli otázky. Navyše ak predkladáte rozpočet, ktorý je deravý, ktorý klame alebo vychádza minimálne z veľmi nepravdepodobných scenárov, tak chápem, že je ťažké sa tu postaviť a čeliť tým otázkam a aj argumentovať, je to naozaj ťažké. Pán minister je v ťažkej situácii, ale môže si za to sám, pretože očividne nie je spôsobilý vykonávať svoju funkciu riadne.
Takisto ako urobil konsolidáciu, ktorá v skutočnosti je likvidáciou verejných financií, tak tu dnes máme rozpočet, ktorý potvrdzuje tento trend, ktorý udusí ekonomiku, na konci proste bude väčší deficit ako predchádzajúce roky napriek trom konsolidáciám. Pretože jednoducho ľudia sú znechutení z tejto politiky. Nikoho nezaujímajú ministrove výhovorky a nadávky opozícii, keď prezentuje rozpočet. Zaujímajú ich argumenty a dôvody, prečo predkladá taký rozpočet, aby to vysvetlil nám všetkým. Sme politici, sme opozícia a koalícia, môžeme mať iné názory, nemusíme sa mať ani radi, ale môžme aspoň na nejakej základnej úrovni si seba navzájom vážiť. Bohužiaľ, ja si pána ministra za to, čo predvádza vo svojej funkcii, vážiť nemôžem.
Keď prejdem k spravodlivosti, ktorej sa chcem teda primárne venovať, a teda kapitole spravodlivosť, tak môžem povedať jedným slovom, že nevieme. Máme rozpočet, ale my nevieme, čo sa bude diať. Mali sme aj výbor ústavnoprávny, kde som sa pýtal pána ministra konkrétne otázky, konkrétne veci, on mi vedel povedať jednu, dve veci, kde ušetrí. Vie len, že má ušetriť 17 miliónov vyše, ale absolútne netuší ako a kde ich nájde. A to sa bavíme o rozpočte v parlamente. Rozpočet sa pripravuje celý rok. To neni, to nie je vec, ktorú pripravíte za týždeň alebo za dva. Aj o konsolidácii a šetrení tu vieme mesiace, pol roka to je isté, minimálne pol roka je to isté. A minister spravodlivosti príde na výbor, ktorému sa má zodpovedať a on nevie povedať, kde ušetrí 17 miliónov. A teda musím povedať, že to má extrémne ťažké, pretože rozpočet pre justíciu a väzenstvo je naozaj malý oproti iným a je veľmi napnutý. Jednoducho sú tam položky takmer na sto percent, možno 97, 98 %, s ktorými sa nedá hýbať, to sú fixné veci. Tak ja som zvedavý, akým spôsobom ušetrí vyše 17 miliónov. Neviem si to vôbec predstaviť, vôbec si to neviem predstaviť a, samozrejme, ani on. No ale to ma potom vedie k tomu, že celý tento rozpočet, tak ako je napísaný, je to proste iba niečo, čo v skutočnosti nebude platiť, pretože je to nereálne. Jednoducho v rezorte spravodlivosti 17 miliónov minister spravodlivosti nenájde. Ja sa tu stavím s kýmkoľvek a o rok a pol si môžme povedať, či som mal pravdu, alebo nie, ale som presvedčený, že tú pravdu mám, nemá šancu ich nájsť.
No a, samozrejme, z toho rozpočtu ale vidíme niektoré veci, napríklad to, že celá restoratívna justícia bola tiež vlastne iba blábol, pretože restoratívna justícia nefunguje, na Slovensku neexistuje. Minister nezaviedol žiadny systém, pretože by sme to v tom rozpočte videli, lebo ten systém by stál peniaze. Áno, prijali nejakých 20 probačných a mediačných úradníkov, ale tých sme tu mali aj predtým, to je minimálne navýšenie. Na celý systém restoratívnej justície potrebujete minimálne 250 nových probačných a mediačných úradníkov, také boli analýzy za predchádzajúcich vlád. Takisto nevidíme, že by boli nakúpené nejaké systémy, že by boli zavedené nejaké procesy, nevidíme nič. Jednoducho restoratívna justícia bol kolosálny podvod, nič také na Slovensku neexistuje a to bol pritom hlavný dôvod na schválenie novely Trestného zákona. To pre vás, páni poslanci, ktorí ste za to hlasovali, bol to podvod. Restoratívna justícia na Slovensku nie je ani nebola a za tohto ministra ani nebude. Takisto minister nemá žiadny plán na reformy. Lebo takto, jediná vec, kedy viete ušetriť nejaké peniaze, lebo len škrtaním, keď máte naozaj 98 %, tak to neurobíte, nemáte to kde, sú to fixné výdavky, neviete to urobiť.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

15.10.2025 o 15:06 hod.

JUDr.

Branislav Vančo

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie v rozprave 15:14

Branislav Vančo
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
18-2
Musíte urobiť reformu, to znamená, že zmeníte ten systém a na základe toho potom môžte nájsť finančné prostriedky, ktoré jednoducho neminiete, pretože ten systém nejakým spôsobom zefektívnite alebo zúžite, alebo časť zrušíte, samozrejme, tak, aby vám nepadla celá justícia na hlavu ideálne. Potrebujete urobiť reformu, keď tú reformu neurobíte a on ju neurobí, lebo nemá žiadny plán, ani nevie o tom, že by to bolo treba, tak tie peniaze jednoducho nenájde. A opäť to potvrdzuje, že tento rozpočet je deravý, založený na klamstvách a je nereálny.
Celkovo tomuto rozpočtu chýba akákoľvek vízia. Je vidno, že aj premiérovi Ficovi, aj ministrovi financií, aj celej tejto vláde chýba vízia. Vízia rastu, pokroku, tak aby sme ako krajina napredovali, aby sa tu ľudia cítili lepšie, aby sa mali lepšie, ale na to treba reformy, ale ja o tom nepočúvam. Počúvame tu o dvoch pohlaviach, o prevratoch, o Cyrilovi a Metodovi, o cestách do Číny a za Putinom, ale akým spôsobom chcete túto krajinu posunúť dopredu. Sem-tam niektorí z poslancov tuná niečo zaznie, čo by sa malo robiť, ale zjavne sú to ľudia, ktorých premiér Fico a tí, čo rozhodujú v tejto vláde, v tejto koalícii nepočúvajú. A vy to dobre viete. Bez vízie, bez reforiem, bez zmien tu budeme mať len túto likvidáciu verejných financií, tento úpadok, drahotu. Máme druhú najhoršiu infláciu v eurozóne, dnes sa to potvrdilo, drahota, Ficova drahota, pretože prvé dve konsolidácie udusili ekonomiku, táto tretia ju zlikviduje. Čaká nás úpadok.
Premiér Fico síce hovorí, že táto vláda nemá alternatívu, ale presný opak je pravdou a preto to hovorí, pretože on cíti, že tu tá alternatíva je, že tu je chuť, že tu je vízia na strane Progresívneho Slovenska zlepšiť túto krajinu, posunúť ju dopredu, zabezpečiť ekonomický rast, zväčšiť ten koláč a nielen zdierať ľudí, ožobračovať ako táto vláda, len zvyšovať dane, odvody, zavádzať nové dane hlúpe, navyše nezmyselné, ktoré nikdy ani nenaplnia ten potenciál, o ktorom hovoria.
Mali by ste skončiť. Tento rozpočet je dôkazom, že nie ste schopní vládnuť, že sa vám ani nechce, že neviete ako, že ste unavení a máte toho dosť a my toho máme dosť tiež.
Ďakujem za pozornosť.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

15.10.2025 o 15:14 hod.

JUDr.

Branislav Vančo

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie v rozprave 15:17

Natália Nash
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Vážený pán predsedajúci, pán minister, vážené kolegyne, kolegovia, milá verejnosť, dnes pred sebou nemáme len súbor čísel a tabuliek, ale aj skúšku charakteru. Tá má preveriť či sme ako štát schopní čeliť vážnym ekonomickým výzvam zodpovedne, spravodlivo a s víziou, alebo či sa opäť uchýlime k marketingovým trikom, účtovným kúzlam a politickému divadlu.
Vláda nám predkladá návrh štátneho rozpočtu na ďalšie roky. Vláda môže hovoriť o nevyhnutných ozdravných opatreniach a zodpovedných rozhodnutiach, o boji za udržateľnú fiškálnu politiku a raste životnej úrovne, no každý súdny človek vidí, že je to v príkrom rozpore s predloženým návrhom. Konsolidácia v podaní tejto vlády je totiž len súbor akože úsporných opatrení, za ktorými sa skrýva arogantné plytvanie, ochrana politicky spriaznených záujmov a hlboké pohŕdanie občanmi, na ktorých táto vláda šetrí v skutočnosti. Toto pokrytectvo je viditeľné aj v kapitole nového, zbytočne zriadeného ministerstva cestovného ruchu a športu.
Dovoľte mi, aby som vám predstavila hlavný symbol arogancie tejto vlády. Je ním rozpočet pre oblasť športu. V čase, keď vláda hovorí o opatreniach, ktoré najviac padajú na plecia pracujúcich a živnostníkov, prichádza s úsporou v rozpočte športu, ktorá je urážkou zdravého rozumu. Výdavky na oblasť športu v kapitole ministerstva sú na rok 2026 plánované vo výške 155,9 milióna eur. Oproti rozpočtu na rok 2025 je to menej o smiešnych 1,2 milióna eur. Áno, počujete dobre. Celá konsolidácia v kapitole športu predstavuje 0,76 %. Táto úspora sa na úrovni ministerstva týka miest a malého objemu prevádzkových výdavkov v priamo riadených príspevkových organizáciách, akými je Národné športové centrum a malá no funkčná Antidopingová agentúra Slovenskej republiky. Nie je vám hanba? Sedíte na desiatkach miliónoch eur a vy idete vyťahovať pár desiatok tisíc na činnosť malého tímu ľudí, ktorý stráži integritu v športe. Aby sme jasne videli aroganciu v tom ušetrenom milióne, musíme si ho dať do kontextu. Ako referenčný bod si nemôžeme však zvoliť rok 2025, tak ako je to vo vašich číslach a tabuľkách. Musíme sa vrátiť do roku 2023, kedy bol rozpočet športu niekde na úrovni 108 miliónov eur. Po ňom totiž prišiel Dankov zlatý rok športu, kedy bola snaha vytvoriť ilúziu, že počas konsolidácie je ten pravý čas na naliatie ďalších 85 miliónov do športu, a to bez zásadnej systémovej zmeny a spolu nás to v tom roku stálo 192 miliónov. To bolo jednak ďaleko nad naše pomery a jednak sa milióny odsúdili na neefektívne rozbitie v deravom systéme, ale oligarchovia a kamaráti Dankovi tlieskali, on si to užíval. Možno si to čiastočne uvedomila aj vláda a rozpočet v tomto roku už nebol taký štedrý. Napriek tomu bol však stále vysoký, plánovaný na 157 miliónov eur. Takže vláda najprv naleje do systému desiatky miliónov navyše, vytvorí si priestor na plytvanie a potom sa tvári, že šetrí, keď z toho obrovského nafúknutého balóna taký kúštik vyfúkne. Toto má byť podľa vás zodpovedné šetrenie, toto je tá konsolidácia, ktorou sa chcete chváliť. A zatiaľ čo vláda sotva šetrí na prevádzkových nákladoch a trápne si berie peniaze z malej Antidopingovej agentúry, ktorá si poctivo robí svoju prácu, nedotknuteľnou ostáva obrovský balík, ktorý je napríklad vo Fonde na podporu športu. Do neho podľa zákona aj v roku 2026 potečie garantovaných minimálne 60 miliónov eur z peňazí daňových poplatníkov. Tu sa nešetrí ani cent. Tu sa politická moc a vplyv, ktoré plynú z rozdeľovania desiatok miliónov, chránia ako oko v hlave. Toto nie je konsolidácia, toto je arogancia moci, toto je výsmech všetkým ostatným oblastiam a najmä občanom, ktorí čelia tvrdým dopadom šetrenia každý deň. Je to jasný odkaz vlády, na naše politické projekty, na našich ľudí sa nesiaha, platiť budú všetci ostatní.
Pozrime sa bližšie na to, kam tie peniaze v skutočnosti tečú. Rezort športu sa za krátky čas svojej existencie stal synonymom pre netransparentnosť, klientelizmus, trafiky a plytvanie. Štátne firmy pod gesciou ministerstva sa zmenili na bankomaty pre politicky spriaznené osoby a projekty. Štátna lotériová spoločnosť TIPOS sa stala nástrojom na obchádzanie transparentných dotačných schém. Už dlho upozorňujeme na netransparentné dary, ktoré smerujú do obcí a organizácií prepojených na ministra a vládnu koalíciu, na Očovskú folklórnu hrudu do Očovej, na Aeroklub do Očovej, kde lieta minister aj prezident, na Základnú školu v Očovej na kroje pre deti, na Masarykov dvor vo Vígľaši, ktorého majiteľ poskytol ministerstvu aj catering, na detský folklórny súbor, teda festival vo Zvolene, na Fórum sociálnej spravodlivosti, na projekt Piesne z hôr a dolín, zbierka ľudových piesní z Podpoľania, Novohradu a Hontu, na Novosadskú brázdu - projekt podpory pronárodnej slovenskej tradície maloroľníctva, pre Lieskovský tenisový klub, opäť na Podpoľanie, na súťaž traktoristov pre združenie Pivnička Podpoľanie z Hriňovej, na detské ihrisko pre obec Korytárky, odkiaľ pochádza poslanec Malatinec, na vydávanie vodohospodárskeho časopisu pre Združenie zamestnávateľov vo vodnom hospodárstve, ktorému predsedá generálny tajomník služobného úradu ministerstva životného prostredia, nominant SNS, pre Slovenskú úniu Slávica, ktorej predsedá tajomník strany ministra Huliaka, pre Športový klub Dovalovo, ktorému predsedá podpredseda strany ministra Huliaka, pre spoločnosť manažéra Attila Végha, zrejme za pózovania na predvolebnom guláši v Očovej. Na toto upozorňujem mesiace a nielen ja, ale aj médiá či ďalší kolegovia z opozície. Napriek tomu v tom stále pokračujú. Minister športu často posiela dary do jeho rodnej obce, dary do organizácií či obcí jeho spolustraníkov, do projektov inak spriaznených osôb.
Odbočím trochu od športu a spomeniem rovnaký modus operandi aj v rozpočtovej organizácii rezortnej agentúre Slovakia Travel. Namiesto efektívnej propagácie Slovenska v zahraničí celý rad trápnych fejkových marketingových spoluprác tu doma, predovšetkým na folklór a opäť s mnohými už známymi prepojeniami, však, pán Malatinec, ktorý tu dnes nie je. Slovakia Travel poslúžila na podporu viacerých podujatí, ktoré naznačujú, že boli podporené na politickú objednávku. Na Očovskú folklórnu hrudu do rodnej obce ministra, na Podpolianske slávnosti v Detve, pre folklórny súbor Podpoľanec, kde je umeleckým vedúcim poslanec Malatinec, na podujatie Gazdovanie na Hriňovských lazoch a na prehliadku heligonkárov pre združenie Javorie z Korytárok. Korytárky opäť poslanec Malatinec. Ja sa strašne čudujem, že oni si ako cieľovú skupinu vyberajú milovníkov folklóru, pretože to sú presne tí ľudia, ktorí potrebujú z reklamy byť presviedčaní, že Slovensko je krásne a treba tu stráviť dovolenku. V týchto netransparentných a nesystémových prihrávkach sú ďalšie státisíce.
Ďalším príkladom absolútneho pohŕdania verejnými financiami je schválená dotácia vo výške 20 miliónov eur na výstavbu novej haly Olympic aréna v súkromnom rekreačno-športovom komplexe v Šamoríne. Vláda ide naliať 20 miliónov eur do súkromného biznisu rodiny oligarchov, ktorého prevádzková spoločnosť roky generuje obrovské straty. Len za rok 2024 vygeneroval X-Bionic stratu 15,5 milióna eur. Namiesto toho, aby sme za tieto peniaze postavili desiatky telocviční a ihrísk pre deti a verejnosť po celom Slovensku, ideme financovať prakticky súkromný projekt, ktorý je ekonomicky na hlinených nohách. Toto je tá vaša podpora športu. Mimochodom, už teraz vieme, že Olympic aréna nebude stáť 20 miliónov. Ponuka jedného zhotoviteľa bola na 24 miliónov a druhá až na 33 miliónov. Obstarávanie stále nie je ukončené a uvidíme, čo prinesie námietkové konanie, ale aby som bola fér, pán minister aspoň toto chcel zrušiť, lenže sa to nepodarilo a musel cúvnuť a namiesto ušetrených 20 miliónov tu máme ďalších 25 miliónov na atletické haly, ktoré si s premiérom vykšeftoval. Z nich 15 miliónov na to, aby zo Zvolena urobil mekku atletiky, zaujímavá ambícia v týchto náročných časoch.
Národné športové centrum, to je ďalšia téma, ktorej sa venujem, pod novým vedením na ministerstve zmenilo sa z inštitúcie na podporu talentov na marketingovú a eventovú agentúru pre seniorov. Národné športové centrum organizuje konferencie, slávnostné oceňovania športovcov, workshopy, rozdáva paličky na nordic walking a cena jedného páru týchto paličiek je 48 eur. Toto si tento štát dovolí momentálne rozdávať ľuďom.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

15.10.2025 o 15:17 hod.

PaedDr.

Natália Nash

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

15:37

Beáta Jurík
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
vymazať
Skryt prepis

15.10.2025 o 15:37 hod.

Mgr. et Mgr.

Beáta Jurík

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:39

Natália Nash
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
20-2
Platí seniorom za catering, za párky, za rezne, platí tisíce za propagačné predmety. A dokonca vyobliekalo ministra športu aj štátnu tajomníčku pre šport od hlavy po päty do obrandovaných tepláčikov, tričiek a čapíc. Skutočná podpora športovcov sa dostáva na druhú koľaj. Opakovane sme žiadali audit a vyvodenie zodpovednosti v tejto inštitúcii, kde existujú vážne podozrenia na rodinkárstvo a netransparentné zákazky s charakterom tunelovania. Dodnes sme nič z toho nevideli. Obrátili sme sa preto na Generálnu prokuratúru a Najvyšší kontrolný úrad.
Takže ja navrhujem v rozpočte okresať aktivity Národného športového centra výhradne na jeho skutočné poslanie a ešte by mohol pán minister urobiť aj poriadok so špekulantmi, ktorí si tam na peniazoch, ktoré tam nalieva, urobili kšeft. A ešte by nemusel dať na činnosť štyri rozpočtové opatrenia v sume 1,5 milióna eur navyše, ktoré táto inštitúcia tento rok dostala.
A napokon najväčším symbolom plytvania je samotné ministerstvo cestovného ruchu a športu. Jeho zriadenie bolo od začiatku kritizované ako zbytočná politická trafika pre koaličného partnera bez akejkoľvek analýzy, bez diskusie, bez cieľov, bez pridanej hodnoty. A dnes, keď sa táto vláda snaží predstierať šetrenie smiešnym škrtom jedného milióna eur na prevádzke, naplno sa ukazuje tá absurdnosť a neopodstatnenosť tohto úradu. Vytvorili drahý úrad len preto, aby o rok neskôr predstieral šetrenie na kancelárskych spinkách, to je naozaj vrchol cynizmu. Ja to poviem úplne otvorene aj keď je to nepopulárne, ale je to zodpovedné voči občanom, my by sme to ministerstvo zrušili. Ušetrili by sme tak minimálne na zbytočnom aparáte ministerstva, ktorým sú viaceré sekcie, ktoré muselo pri vzniku zriadiť, ušetrili by sme na nájme priestorov a na ďalších výdavkoch tohto úradu. Mali by sme ambíciu šetriť aj na rozpočte športu ako takého napríklad vo Fonde na podporu športu. Jeho minimálny príspevok bol nedávno skokovo navýšený z 20 miliónov na 60 miliónov ročne. Minulý rok dosiahol jeho rozpočet viac ako 70 miliónov a rozhodne by si mal v čase konsolidácie dočasne utiahnuť opasok. Viem si predstaviť plán zníženia toho transferu do Fondu na podporu športu tak, že by išlo o postupné znovunavyšovanie na 60 miliónov. Iba toto zníženie a postupné navyšovanie na 30, 40, 50 a naspäť na 60 by nám ušetrilo za tri roky 60 miliónov a iba v budúcom roku by to mohlo ušetriť napríklad 30 miliónov. A naďalej, ak sa vrátime k tomu referencovanému roku ´23, tak naďalej by v tom fonde bola vlastne, ten ich rozpočet by bol stále vyšší ako v roku ´23 o 50 %. V zákone o fonde by som vrátila výšku odmien členov dozornej a správnej rady, ktorá bola nedávno tiež drzo navýšená na dvojnásobok. Úspora 235-tisíc iba budúci rok. Minister Huliak v pondelok na školskom výbore argumentoval obrovským dlhom na športovej infraštruktúre, ktorý bol v roku 2022 v analýze olympijského športového výboru vyčíslený na 450 miliónov. Zabudol však dodať, že odvtedy sa do športovísk investovali milióny z fondu a samospráv, a tento dlh klesol odvtedy možno aj o tretinu.
Zrušila by som zbytočné propagačné aktivity a marketingové výdavky v Národnom športovom centre. Sú to státisíce eur, ktoré miznú v reklame a promo-akciách a v podobných pochybných špekulatívnych kšeftoch, aké som opísala a píšem o nich aj na svojich sociálnych sieťach. Tento prípad už je aj na prokuratúre a na NKÚ.
Zároveň by som požadovala zavedenie jasných a transparentných pravidiel pre prideľovanie všetkých dotácií z ministerstva, z fondu, z Tiposu či zo Slovakia Travel. Tie netransparentné dary a politické prihrávky by mali skončiť. Iba čistá, strohá systémová podpora a investície, z ktorých bude reálny efekt. Nedopustila by som hazard s peniazmi daňových poplatníkov, aký dnes vidíme v Šamoríne. Tam sa inak stále nestavia, len aby ste vedeli.
Rozhodne by som pri výstavbe novej významnej infraštruktúry postupovala podľa reálnych potrieb Slovenska. Atletická hala vo Zvolene, dva existujúce atletické štadióny v Banskej Bystrici, ďalšia atletická hala v Martine, takáto koncentrácia na malom území naozaj nevyzerá ako nejaká premyslená podpora športu naprieč regiónmi Slovenska.
Vážené kolegyne a kolegovia, návrh štátneho rozpočtu na rok 2026 je postavený na klamstve, na klamstve, že vláda konsoliduje. Kapitola ministerstva športu je dokonalou ukážkou tohoto klamstva. Vznik rezortu v roku 2024 otvoril dvere trafikám a plytvaniu, v ktorom sa pokračuje, zatiaľ čo od občanov žiadajú uťahovanie opaskov. Hlasovať za tento rozpočet znamená hlasovať za pokrytectvo, znamená to schváliť plytvanie, klientelizmus a ďalšie prehlbovanie nedôvery občanov v tento štát. Preto tento rozpočet odmietame a myslíme si, že je to rozpočet premárnených príležitostí.
A na záver to iba zhrniem takými ľudskejšími slovami. Ožobračovanie pracujúcich živnostníkov, podnikateľov a samospráv je to, čím dusíte a ničíte šport. Pretože toto sú hlavné piliere financovania športu zdola. A my potrebujeme financovať šport zdola, pretože tam sú kluby a tam je mládež. Čo vy robíte v tomto rozpočte je, že vy nalievate doňho zhora helikoptérové peniaze, ktoré skončia vo zväzoch a skončia vo vreckách záujmových skupín, rodinných klanov a športových oligarchov. Tieto peniaze sa v tých zväzoch prejedia a precestujú a z týchto peňazí sa takmer nič nedostane dole do klubov a na šport detí a mládeže. Chcem len povedať, že za dva roky ministerstvo športu neurobilo vôbec nič, aby sa to financovanie športu zdola nejakým spôsobom systematicky upravilo. Vy týmto ožobračovaním ľudí len dusíte a ničíte slovenský šport. Beriete peniaze rodinám, ktoré sa budú teraz naozaj vážne zamýšľať nad tým, či dokážu zaplatiť tréning svojej dcére hokejistke alebo svojmu synovi gymnastovi. Vy naozaj dusíte a ničíte slovenský šport týmto rozpočtom.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

15.10.2025 o 15:39 hod.

PaedDr.

Natália Nash

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

15:39

Beáta Jurík
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo a, Natália, tebe ďakujem za tvoj odborný príspevok, ktorý len potvrdzuje, že keď sa ľudia od nás vyjadrujú k tomu rozpočtu, tak to nie je kvôli tomu, že by sme tu chceli obštruovať celú rozpravu, ale že k tomu skutočne je čo povedať.
No ja začnem najskôr tak na odľahčenie. Možno minister športu zabudol, že sme vzdialená rodina, lebo ako som ťa tak počúvala, tak mám pocit, že už rozdal všetkým v rodine, len teda mne stále nič nepíplo, to je také zvláštne. Ale ja to ani od neho nežiadam, takže nevadí. Ale vymenovala si toľko udalostí, podujatí, organizácií v našom Banskobystrickom kraji, že ja mám taký pocit, že to tam normálne bude vďaka ministrovi športu a cestovného ruchu rozkvitať. Len škoda, že on nie je župan Banskobystrického kraja, ale že je minister športu a cestovného ruchu, a teda neviem si vysvetliť, že prečo takýmto spôsobom privileguje iba určitú oblasť, iba zato, že je odtiaľ, iba zato, že sú tam ľudia z jeho strany alebo jemu blízki a príbuzní. Tak takto sa to skutočne nerobí a veľmi sa čudujem, že mu toto strašné rozhadzovanie nielen minister financií, ale hlavne premiér toleruje. Niekto kto vás, drahí kolegovia, tu v pléne zradil, kto vás vydieral, tak je teraz minister športu a takýmto spôsobom rozhadzuje peniaze v čase konsolidácie. Tak ja sa vám veľmi čudujem, že toto mu necháte robiť.
A vrátim sa aj k tomu, čo si povedala o tej slávnej atletickej hale vo Zvolene a, škoda, že tu teraz nesedí pán poslanec Ježík, lebo jeho by som sa opýtala, že čo na to hovorí, že vďaka tomuto megalomanskému nápadu ministra Huliaka, ktorý teda bude stáť 15 miliónov, atletická hala v meste, ktoré nemá riadnu športovú halu a v skutočnosti ten skeleton, ktorý tam stojí, tak mala byť športová hala, tak ide kompletne zničiť mládežnícky futbal a hokej, pretože bude stáť mesto 400-tisíc čisto prevádzka ročne. A jednoducho mesto viac nebude mať na zaplatenie ostatných športov. Tak ja sa pýtam, že či to tým piatim atlétom vo Zvolene za to stojí.
Skryt prepis

15.10.2025 o 15:39 hod.

Mgr. et Mgr.

Beáta Jurík

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

15:39

Natália Nash
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo.
Bea, ďakujem ti za to, že sleduješ pozorne aj tú situáciu u vás vo Zvolene. A naozaj aj mne to príde úplne absurdné, že atletika, ktorá vo Zvolene momentálne ani veľmi nie je, tak dostane takúto obrovskú športovú halu. A naozaj ak ju dostane do akože, keď bude náhodou dostavaná, lebo ja ani tomu neverím, tak ak bude dostavaná, tak bude v majetku mesta a mesto sa o ňu bude musieť starať a mesto bude musieť nájsť peniaze. A už momentálne tie mestá, pretože som hovorila, že ožobračujete samosprávy, tak tie mestá naozaj, ich primárnym cieľom je tú športovú infraštruktúru naozaj aspoň prevádzkovať tak, aby nebolo to v nejakej enormnej strate, lenže tam na nich tlačia aj tie kluby, ktoré tam chcú mať hodiny zadarmo a podobne. Jednoducho tie mestá sú naozaj akože v hroznej situácii, čo sa týka udržateľnosti tejto športovej infraštruktúry.
A ja by som len na dokreslenie ešte z dnešnej rozdávačky z Tiposu uviedla, že dnes dal Tipos dar 15-tisíc eur na združenie Bačova cesta, na podujatie Slávnostné otvorenie salašníckej sezóny na Liptove. Mňa naozaj teší, že sme si spomenuli, že aj Liptov existuje, pretože naozaj doteraz to vyzeralo, že je tu len Podpoľanie a naozaj máme tu aj Liptov. A ešte ďalšia topka, výmena svetiel v Kostole svätého Štefana kráľa v Žiline. Ja som veľmi rada, že Tipos bude svietiť aj v Žiline.
Ďakujem.
Skryt prepis

15.10.2025 o 15:39 hod.

PaedDr.

Natália Nash

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie v rozprave 15:45

Tamara Stohlová
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo, pán predsedajúci.
Vážené kolegyne, kolegovia, ja sa budem venovať, prirodzene, viac rozpočtu rezortu životného prostredia, ale nedá mi stručne nezopakovať aj kvality štátneho rozpočtu ako takého. Úplne stručne, jednoducho povedané, ale naozaj to treba opakovať aj pre tých ľudí, ktorí nás sledujú. Po troch kolách konsolidácie, po rokoch, čo táto koalícia vyťahuje peniaze ľuďom z peňaženiek, čo im uťahujete opasky, my máme na Slovensku vyšší deficit, ako keď ste prišli do vlády, ako keď ste nastúpili. Toto je vaše hlavné a najlepšie vysvedčenie, ktoré sa týka verejných financií. Pri nástupe to bolo 4,8 % deficit, o rok ste sa prepadli na úroveň 5,3 %, na rok 2025 ste hovorili o deficite 4,7 %, môžete nanajvýš dúfať v 5 %, čo je, opakujem, viac, ako keď ste nastupovali do vlády.
No ale to nie je všetko. Nielenže vám tá konsolidácia nevychádza a nezlepšujete stav verejných financií, ale svojimi doterajšími krokmi, ktorými ste sa na tú konsolidáciu hrali, ste ožobračovali a ožobračujete ľudí zvyšovaním daní, odvodov aj zavedením transakčnej dane.
Zhrňme si to, na ľudí ste uvalili chudobu, to všetko bez akéhokoľvek výsledku, lebo ani nekonsolidujete a ako symbolický vrchol, ktorý rovnako treba pripomínať, sami ste sebe, ste si dali odmenu v podobe zvýšenia platov. To by sa v normálnej firme nikdy nestalo, že vaša firma je na tom zle, krachuje, že vaši manažéri podávajú zlý výkon a ešte si dovolia zvýšiť plat, to by sa nikdy v normálnej firme nestalo, to sa môže stať len za vašej vlády.
No a vo výsledku to, čo vidíme aj dnes, je rozpočet chudoby, recesie. Toto nemôžeme nazvať nijako inak ako likvidáciou slovenskej ekonomiky a týmito gestami, týmito zvýšenými platmi, týmito limuzínami, tryskáčmi, o ktorých každý deň počúvame, tým sa vy ešte smejete ľuďom do tváre. No a podľa mňa ešte najväčšia hanba na tom je, že keď aj tu máme tú diskusiu alebo keď sme sa na konci leta začali rozprávať o konsolidácii, tak vy sa vlastne len dookola vyhovárate. Vraj ste verejné financie prebrali v najhoršom stave. No tak uveďme si to na pravú mieru. Hlavnú zodpovednosť, a to nehovorím len ja, to hovorí aj Rada pre rozpočtovú zodpovednosť, za zlý stav verejných financií nesie súčasná a bývalé vlády SMER-u. V dobrých časoch, to znamená pred pandémiou, pred energetickou krízou ste nešetrili, ale rozhadzovali. V dobrých časoch, keď bolo treba odkladať na tie zlé, ktoré prichádzajú. Na konci vlády v roku 2020, keď ste išli do opozície, váš deficit bol v rámci Európy siedmy najhorší, pričom až 17 krajín Európskej únie malo prebytky, lebo to je to, čo treba robiť v dobrých časoch. Za vašich vlád do roku 2020 sme my ale konzistentne mali na Slovensku vyššie deficity, ako je priemer Európskej únie, tak, prosím, prestaňme sa tu tváriť, že vy ste nejako náhodou prišli k tým zlým verejným financiám.
No a vrchol je, že keď potom teda v tom roku 2023 ste prišli do tej situácie, ktorú vy nazývate najhoršie verejné financie a prebrali ste moc, tak čo ste urobili? Lebo čo by dobrý hospodár urobil v takýchto časoch? No vytvorili ste nové ministerstvo, aby ste uspokojili svojich koaličných partnerov. Zvýšili ste verejné výdavky, lebo ste si potrebovali nechať zvoliť prezidenta a nezabúdajme, ja tu budem opakovať v priebehu tejto rozpravy vždy, keď to bude potrebné aj to vaše pokútne, netransparentné zvyšovanie platov. To je dôležitá symbolika, ktorú ľudia naozaj vnímajú. Takže tou minuloročnou konsolidáciou, ktorým ste ľuďom vyťahovali peniaze z tých peňaženiek, ste hasili len váš vlastný deficit, ktorý ste si vytvorili potom, ako ste do vlády prišli a ešte ste to robili aj zle, lebo opakujem, Slovensko je dnes na tom horšie, ako keď ste prichádzali. O to viac teraz musíte ľuďom zvyšovať dane, rušiť sviatky, o to drahšie majú potraviny.
Ja sa zastavím špecificky pri dvoch témach, ktoré sa v súvislosti s rozpočtom opakujú a to je čerpanie eurofondov a výber daní, lebo vlastne na tie sa aj spoliehate, že vám s konsolidáciou pomôžu. No tak poďme na to čerpanie eurofondov a ja si ako príklad vezmem ministerstvo životného prostredia, lebo teda tomu rezortu sa venujem aj ja. Minister Taraba, možno ste ho niekedy pri tom počuli, a on sa pravidelne označuje za lídra v čerpaní eurofondov a pravidelne sám svoj vlastný výkon nazýva famóznym. To ho naozaj citujem, takto on hovorí sám o sebe. Žiaľ, mám zlú správu pre Slovensko, že ministrove líderstvo ostáva len na tlačových konferenciách, pretože v skutočnosti je v jeho rezorte, v rezorte životného prostredia, čerpanie eurofondov iba na úrovni 6 %, tak ja neviem, čo je na tom také famózne a je tretí najhorší spomedzi všetkých rezortov. A to sa rozprávame len v kontexte Slovenska, kľudne si povedzme aj to bé, že Slovensko ako také je v čerpaní eurofondov na chvoste v Európskej únii.
Včera sa pán minister Taraba, keď som ho s tým konfrontovala na výbore, chudák, posťažoval, že čerpanie eurofondov to už nie je jeho zodpovednosť, že on je zodpovedný iba teda za výzvy a po to zazmluvňovanie, že ďalej už to nie je v jeho rukách. A teda ja vám poviem, že aj keby táto zbabelá logika platila, čo teda jednoznačne neplatí, ale zbabelosť to je tiež niečo, čo charakterizuje celkom dobre túto vládu, tak aj v kontrahovaní je ministerstvo životného prostredia štvrté najhoršie. Tak ja neviem, že či chcete zlepšovať to čerpanie eurofondov po vzore Tomáša Tarabu takto klamstvami, ale v tom prípade mám pre vás zlú správu, pretože verejným financiám sú úplne ukradnuté takéto vyjadrenia na tlačovkách, čo, kto, ktorý minister o sebe povie, aký je famózny, pretože aspoň tu, našťastie, záleží na faktoch, záleží na dátach a záleží na číslach, toto jednoducho neoklamete. A keď sa pozerám na ten rozpočet a na tie opatrenia, ja nevidím žiaden plán, vďaka ktorému by ste chceli to čerpanie eurofondov zlepšiť.
Rovnako sa v tej konsolidácii a v rozpočte spoliehate aj na efektívnejší výber daní. No ja nemôžem to povedať nijako inak, ale to už je aká naivita, toto vôbec tvrdiť, ja neverím, že tomu veríte ani vy sami, lebo už teraz je výber daní o miliardu nižší, ako plánoval rozpočet na tento rok. Tak to už je aký sebaklam, sa spoliehať na to, že my budeme teda efektívnejší v tom výbere daní. Povedzme si aj fakty, dlhodobé štatistiky, efektivita výberu daní na Slovensku je o polovicu horšia, ako je priemer Európskej únie, a pritom nás zabezpečovanie toho výberu daní stojí o polovicu viac, ako je priemer v Európskej únii. A opäť, keď sa pozriem na túto situáciu, tak ja teda nevidím, čo s tým tak zázračne chce táto koalícia urobiť. Našla som jediné opatrenie, na rozdiel od tých eurofondov, lebo tam som, naozaj, nenašla nič, a to je, že sa má zavádzať platba QR kódom. Tak ja vás vítam v 21. storočí, ale teda potlesk za to nedostanete, pretože to, samozrejme, zúfalo nestačí ani na samotné zvýšenie tej efektivity ich výberu a už vôbec to neurobí nič s tým, že vy ste zvyšovaním tých daní, odvodov, zavedením transakčnej dane v prvom rade zadusili ekonomiku. Tá ekonomika neprodukuje zisky, z ktorých by ste vy tie dane mohli vyberať. Vy ste jednoducho zastavili ekonomický rast a s týmto vám žiaden QR kód nepomôže.
A opäť, nezabúdajme ani na tú novelu Trestného zákona, ktorú ste prijali, pretože to všetko spolu súvisí a stretáva sa vám to tu presne v tomto čase, keď potrebujete konsolidovať, pretože vďaka vašej novele Trestného zákona, kde ste znížili tresty za ekonomické trestné činy, čo vidíme? Nárast kriminality. Keď sa to spojí s tým bordelom, ktorý vznikol po zavedení nových sadzieb, výnimiek a neviem čoho všetkého, tak výsledkom nie je nič iné, len diery v tom systéme a vďaka tej novele zvýšené daňové úniky a to vám nijako nepomôže s výberom daní. Takže ja nerozumiem, ako sa môžete na toto spoliehať, čerpanie eurofondov a výber daní, ako vôbec môžete o tom hovoriť, keď v skutočnosti robíte presný opak, nie opatrenia, ktoré by tomu mali pomôcť.
Pozrime sa teda na šetrenie, lebo teda toto, toto sú vaše plány, ako zlepšiť príjmy, ale pozrime sa na to šetrenie. Na tento štátny rozpočet ste nás celú dobu, keď ste prezentovali, predstavovali konsolidáciu, odkazovali, keď sme všetci vrátane ľudí chceli vedieť, že ako teda idete šetriť, pretože doteraz ste len rozdávali záväzky pre ľudí, čo majú robiť oni, kde majú odvádzať viac, že kde teda chcete šetriť, tak nedostali sme sa k tomu. Dostali sme sa iba k číslu 1,3 miliardy a boli sme odkazovaní na štátny rozpočet. Tak ten máme už pred sebou a vidíme čo? Presne to, čo sme mohli čakať, že nakoniec je z toho pol miliardy, čo je zúfalo, zúfalo málo a úplne niečo iné, ako ste ľuďom sľubovali, ako ste ľuďom hovorili.
No a keď sa pozrieme podrobnejšie na ten štátny rozpočet, tak opäť ani teraz nešetríte na sebe, ale šetríte na investíciách pre ľudí. Vidíme to najlepšie v doprave. Má sa šetriť na investíciách do ciest, mostov, železníc a to je niečo, na čom budú trpieť opäť a zase len ľudia. Začať ste, naopak, mali svojimi dvojnásobnými platmi, oslavami, ktoré nás na Slovensku stoja milióny eur, svojimi limuzínami a lietadlami. No ale povedzme si, ako to je. Jednoducho čo ste od ľudí vybrali, to ste za tie roky spálili, prejedli a šetrenie stále na sebe nikde nevidíme.
Pozrime sa kľudne teda špecificky na rezort životného prostredia, kde sa šetrí v tomto rezorte. Ja začnem personálnymi výdavkami a začnem paradoxne pozitívne. V roku 2025 na ministerstve životného prostredia odvolali tretiu štátnu tajomníčku Gabrielu Matečnú, to znie dobre, problém je, že to, že bola odvolaná, že už nemáme tretiu štátnu tajomníčku v rezorte, si nikto nevšimol, nič sa nezmenilo, neprišiel žiaden rozdiel, lebo to bola jasná trafika, jasné dosadenie človeka, ktorý potreboval niekde zarábať, na ktorú ste míňali tisíce eur mesačne z peňazí daňových poplatníkov. Môžem vám garantovať, že rovnako by si nikto nevšimol, keby štátnym tajomníkom nebol Štefan Kuffa, lebo ten má z toho nič iné, len školu v prírode. Akože jemu tú pozíciu ľudia, keď vidia jeho sociálne siete, keď vidia vysvedčenie jeho práce, musia naozaj túto pozíciu závidieť, pretože on chodí po výletoch, on navštevuje jaskyne, on sa chodí člnkovať, on chodí chytať ryby. Toto je to, čo robí štátny tajomník Štefan Kuffa na ministerstve a opäť, robí to za peniaze daňových poplatníkov. Dávno mal byť preč, najneskôr v rámci konsolidácie a garantujem vám, že nikto by si nič nevšimol. Ale priznám, že keby taký Filip Kuffa odišiel z pozície štátneho tajomníka, to by sme si všimli. Môžem vám garantovať, že všetkým by sa nám uľavilo.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

15.10.2025 o 15:45 hod.

MSc

Tamara Stohlová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie v rozprave 15:59

Tamara Stohlová
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
27-2
Či sa pozrieme na bezprecedentnú devastáciu nášho prírodného bohatstva, ktorú predvádza, alebo jeho správanie hodné štvrtej cenovej. Hlavne že aj v poslednej dobe, v čase konsolidácie sme ho videli, ako si pre seba a svojich kamošov nechal ušiť nové uniformičky, kus v hodnote stoviek eur, dokopy sú to tisíce eur. Vám sa to môže zdať ako nejaké zanedbateľné drobné, ale opäť je to gesto. Tu máme konsolidovať a štátny tajomník, ktorý chodí sa na výbor rozvaliť a rozprávať sa s nami ako posledný sedlák, tak on si ešte v tomto čase zabezpečí nové uniformičky, aby sa mohol so svojimi kamarátmi predvádzať. To sú personálne výdavky.
Pozrime sa na bežné výdavky v rezorte, lebo veď o tom má byť to šetrenie na sebe. V rezorte životného prostredia je to nejakých 10 miliónov eur, ktoré sa majú takýmto spôsobom ušetriť a úplne nečakane pán minister nešetrí na vlastnom ministerstve, drvivú väčšinu prenáša už aj dnes na zúbožené podriadené organizácie. Ja som bola na mnohých správach chránených krajinných oblastí napríklad, odporúčam to aj pánovi ministrovi, kde naozaj nemôžete ísť na záchod ani s taškou, lebo sa tam nezmestíte. To, v akých priestoroch títo ľudia fungujú, je naozaj nedôstojné. Tak, samozrejme, pán minister to takmer kompletne prenáša na tieto organizácie. Ale mňa to neprekvapuje, pretože všetci vieme, že minister Taraba je na svojom ministerstve nesprávne, on v ochranu životného prostredia naozaj bytostne neverí, a tak sa k tým organizáciám správa naozaj macošsky.
Vezmime si príklad, kde teda šetrí minister Taraba, napríklad šesť miliónov, z tých dokopy desiatich, prenáša na Slovenský vodohospodársky podnik, teda organizáciu, ktorá zabezpečuje protipovodňovú ochranu na Slovensku. Vďaka tomu sa prehĺbi rozdiel medzi tým, čo tento podnik potrebuje na zabezpečenie protipovodňovej ochrany a tým, čo dostanú, na tridsať miliónov. Tridsať miliónov tejto organizácii chýba, aby si mohla takúto kritickú úlohu plniť. Čiže vláda šetrí na protipovodňovej ochrane ľudí, dvojnásobný plat pána ministra ostáva, rovnako tak aj štátni tajomníci Kuffovci. Ministerstvo ide šetriť na takejto kritickej otázke, ale chystá sa tiež nakupovať, áno, tušíte správne, nové autá za státisíce eur, hoci to je deklarované ako jedno zo šetriacich opatrení plošne na ministerstvách, tak na životnom prostredí to zjavne neplatí. To asi aby pán štátny tajomník Kuffa si do svojho desaťvozidlového vozového parku mohol ešte nejaké dve, tri ďalšie pridať, možno aby sa mu farebne hodili k novej uniforme.
Ak sa pozrieme na samotné ministerstvo, tak to si dokonca svoje bežné výdavky zvýšilo. Chystá sa totiž prijímať nových zamestnancov a toto nie je žiadna legitímna požiadavka, žiaľ, títo ľudia budú prijímaní iba a len kvôli najnovšiemu výmyslu ministra Tarabu k novému zákonu o Envirofonde, ktorý máme takisto na tejto schôdzi, ktorým sa minister chce zmocniť miliárd, ktoré sa v tomto fonde nachádzajú a nabúrať systém odpadového hospodárstva bez akéhokoľvek preukázateľného benefitu pre našu krajinu. No a okrem iného má byť prijatých hneď niekoľko nových ľudí. Keď som sa pána ministra pýtala na výbore prečo a čo budú títo ľudia robiť teda v čase konsolidácie, tak on to odmietol povedať, odmietol povedať, čo bude náplňou ich práce, povedal len, že nebudú sedieť na zadku a nebudú sa pozerať to steny. Tak toto sú, dámy a páni, nároky tejto koalície, ďakujem pekne. A keď sa teda už bavíme o potrebe šetrenia, konsolidácie a ozdravenia verejných financií, tak tu určite nejde v prípade Envirofondu len o zamestnancov navyše. Minister Taraba sa totiž chystá, a ja som to povedala, nechať si odsúhlasiť voľnú ruku pri narábaní s miliardami v Envirofonde. My sa tu teraz bavíme, že jeho ministerstvo ide akože šetriť desať miliónov na bežných výdavkoch a vy sa mu chystáte dať úplnú moc pri narábaní s dvoma miliardami eur. Môj predpoklad je, že on tieto peniaze bude využívať čisto na politický marketing, že de facto z toho bude kupovanie voličov, pretože doteraz míňanie a čerpanie peňazí z Envirofondu malo jasné pravidlá, nastavené pravidlá, aby to smerovalo tam kam má, na ochranu životného prostredia, aby to bolo transparentné a spravodlivé, boli tam kontrolné mechanizmy, malo ich aj ministerstvo financií. To všetko, ak schválite tento zákon, bude minulosťou. A ja by som sa aj opýtala pána ministra Kamenického, či mu to nebude chýbať, pretože na Slovensku sa doteraz vždy konsolidovalo aj tak, že sa nemíňali peniaze z Envirofondu. No len keď mu to náhodou začne vadiť a tie peniaze budú chýbať, lebo pán minister Taraba bude mať voľnú ruku, tak potom už s tým nebude mať čo spraviť.
Mňa by tiež zaujímalo či ministrovi financií nevadí nižší odvod, ktorý bude prinášať Vodohospodárska výstavba, ďalší podnik v rezorte životného prostredia. Týchto otázok by bolo naozaj viac, možno ešte niečo z toho otvorím v ústnej rozprave, ale teda uzatvorím to, lebo čas je krátky.
Tento rozpočet nesplnil základnú podmienku. Deficit je vyšší, ekonomika udusená, ľudia frustrovaní, ministrov ste nedonútili šetriť na... (Prerušenie vystúpenia časomerom.) (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

15.10.2025 o 15:59 hod.

MSc

Tamara Stohlová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie v rozprave 16:06

Michal Sabo
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci.
Vážené kolegyne, vážení kolegovia, keď si myslím, že v tomto parlamente ma už nemá čo prekvapiť, tak ono sa vždy nájde, niekedy aj každý deň, niečo, čo ma prefacká. Napríklad to, že rokujeme o zákone roka a predsedu vlády sme tu nevideli (reakcie z pléna), sme tu nevideli, hovorím. Najmä keď uvážime, v akej situácii sa nachádzame, o akých opatrenia rozprávame, s akým výhľadom, ja by som teda naozaj očakávam, že pán premiér sa postaví pred nielen nás, lebo však akože na nás až tak možno nezáleží, ale pred verejnosť a nielen predtým, ako ten návrh rozpočtu príde do parlamentu, ale ešte predtým a povie, vážení, vážené, ideme robiť toto a toto, chceme to urobiť preto a preto, sľubujeme si od toho toto a toto a výsledok bude takýto a takýto. To by som považoval za celkom fér za jednanie a nie, že príde pán premiér ex post, keď už bude vlastne možno po hlasovaní. Ale vieme, v akej krajine žijeme, pravda. Premiér návrh rozpočtu nielenže dôsledne nepredstavil, nechal v tom osamote pána ministra Kamenického a ako som úvodom hovoril, že keď si myslím, že v tomto parlamente ma už nič neprekvapí, tak potom sa za mikrofón postaví práve pán minister financií Kamenický a namiesto toho, aby pokojne vysvetľoval návrh rozpočtu na budúci rok, tak sa sem prišiel vyplakať. A okrem toho teda, že sme videli Fantozziho slzy, lebo ho ranilo, že nemal pri debate o konsolidácii možnosť dokončiť svoje vystúpenie, čo je samo osebe kúzelné, keď si uvážite, že predseda parlamentu nedokázal si urobiť poriadky s poslancami, ktorí narúčali pokojný priebeh schôdze, ale zato dokázal pán predseda, ten istý predseda parlamentu, opakovane prerušiť rozpravu o konsolidácii a useknúť ju predčasne, hej? Tak sa stalo napríklad to, že síce pán minister sa tu prišiel vyplakať, že nemohol dokončiť svoje slovo ku konsolidácii, ale tak niektorí z nás napríklad ku konsolidácii vďaka tomu predčasnému ukončeniu rozpravy mohli ku konsolidácii povedať presne 0,0 slov. Ale pán minister Kamenický nemohol dokončiť, chudáčik, svoje vystúpenie. Jeden by ho poľutoval. Ale technicky mohol, samozrejme, mohol dokončiť svoje vystúpenie, ale to by tu nemusela byť už nastúpená celá koalícia, ktorá bola pripravená hlasovať, pravda.
Vážení kolegovia, vážené kolegyne, Najvyšší kontrolný úrad to pomenoval úplne presne, ja sa s tým stotožňujem, a preto ho budem citovať. "Štát rezignoval na reformu fungovania štátnych a verejných inštitúcií." Ja si naozaj inak neviem úprimne predstaviť, ako by mohla nejaká konštruktívna a racionálna vláda dovoliť toto predložiť do parlamentu. A zjavne si minimálne jeden minister tejto vlády, tohto kabinetu, myslí, že navrhovaný rozpočet je šialenstvo a ten minister je minister Tomáš Taraba, inak by jeho podpora rozpočtu predsa nemohla mať takú šialenú hodnotu a cenovku, konkrétne menovite 2,5 miliardy eur z Envirofondu, ale o tom o chvíľu.
V návrhu rozpočtu má vláda ciele, dobre, je super mať ciele, ale akosi, keď sa na to tak pozerám, opravte ma ak sa mýlim, chýbajú plány, ako tie ciele naplniť. Vlastne ono je to celé ako zoznam prianí, len zas a znova, tieto priania tejto konkrétnej vlády by asi ani Ježiško a Santa Claus nesplnili a najsmutnejšie na tom celom je, že zaplatíme to my všetci. Vláda naivne verí v rapídne navýšenie čerpania európskych peňazí, tiež verí, že rapídne zvýši sa výber daní. No prax posledných rokov nám, samozrejme, ukazuje tú realitu, že nádeje sú naozaj len zbožným prianím a míňajú sa tej realite.
Pravdou tiež je, že to, čo hovorí opakovane kolega Štefan Kišš, že koalícia si nevie rozpočet a fiškálnu politiku obhájiť. Ako už je zvykom, tak rozpočet sprevádza minimálna verejná komunikácia, diskusia o obsahu toho návrhu neexistuje, informácií je absolútne minimum a forma, v akej niektoré ministerstvá predkladali svoje rozpočty, to sa nedá pomenovať inak ako len škandál. Chýba systematické porovnanie s prechádzajúcimi rokmi, až bolestivo chýba porovnanie s aktuálnym stavom, vláda nekomunikuje s kľúčovými partnermi, ministri opovrhujú zamestnávateľskými a priemyselnými zväzmi, niektorý z nich dokonca si osobne vypočuli spŕšku invektív a urážok, a pritom vláda, veď si len spomeňte, keď nastupovala, tak sľubovala, že ako bude vládnuť participatívne, ako bude komunikovať. A dnes sa napríklad samosprávy reálne o návrhu rozpočtu dozvedajú z priameho prenosu tlačových konferencií ministra financií a z tlačovky si predstavitelia a predstaviteľky samospráv musia robiť poznámky. Prosím vás, toto, že kam sme sa to dostali, naozaj. Ja by som aj popravde chápal, keby sa toto stalo napríklad nováčikom v prvom roku vládnutia. Človek si povie, že okej, veď učia sa za pochodu nie? Ale toto nie je realita tejto vlády, veď táto vláda, respektíve SMER, vládne už 15 rokov. Tiež by som chápal, keby sa takého nekomunikovanie stalo v čase nejakých mimoriadnych udalostí napríklad počas pandémie alebo keby sme boli vo vojne, samozrejme, v priamej vojne, nie v tej hybridnej, pretože v tej sme. Ale my nežijeme aktuálne žiadnu mimoriadnu situáciu, teda okrem mimoriadnej arogancie moci.
Spomeniem, ešte raz sa vrátim k tomu citátu od Najvyššieho kontrolného úradu, s ktorým sa stotožňujem, že štát rezignoval na reformu fungovania štátnych a verejných financií. Je to pravda, pretože šetrenie na strane štátu podľa NKÚ zostáva na papieri. Budem citovať ďalej. "Formálne síce šetrí na prevádzke a zamestnancoch štátu, no zásadne nezreformoval najväčšie výdavkové položky na sociálno-dôchodkovú oblasť, verejné zdravotníctvo a zefektívnenie riadenia štátu a nepomohli tomu ani len niekoľkomiliardové investície do informatizácie a digitalizácie."
Ja som sa pozrel napríklad na rozpočet ministerstva životného prostredia, presne tak ako kolegyňa Stohlová predo mnou, detailnejšie a naozaj teda nevychádzal som z úžasu, pretože kým teda obyvatelia majú variť džemy a piecť keksy, tak mzdové náklady ministerstva rastú napriek tomu, že počet zamestnancov je nižší ako vlani. A ako spomenula kolegyňa Stohlová aj vlani teda navyšovalo ministerstvo životného prostredia kapitolu mzdové náklady, vtedy ale operovali navýšením mzdových nákladov kvôli tej spomínanej tretej štátnej tajomníčke a jej kancelárii, preto vlani navyšovali mzdové výdavky o 94 199 eur. Teraz, hoci už teda nemajú tretiu štátnu tajomníčku, namiesto poklesu, ulalá, hej, zázrak, mzdové výdavky opäť raz sa navyšujú. Za dva roky, čo majú mzdové náklady znižovať, minie minister Taraba o skoro 200-tisíc na mzdách viac. Mimochodom ten spomínaný Environmentálny fond, ministerská organizácia táto konkrétna, Environmentálny fond, mzdové náklady má naplánované nárast o 33 %, o 1 144 000 eur, dobre ste počuli, 1 144 000 eur. 29-2
Ale poďme ďalej, pretože ministerstvo životného prostredia chce ísť, samozrejme, príkladom, hej, v úvodzovkách, nám všetkým, naplánovali si obstaranie elektromobilov v hodnote 300-tisíc eur. Za normálnych okolností by som povedal bravó, rozvoj bez emisnej dopravy, podpisujem sa, schvaľujem, ale v čase konsolidácie by som teda naozaj očakával stop všetkých nevyhnutných obstarávaní a predĺženie lehôt životnosti prostriedkov rôzneho charakteru techniky, vozidiel, výpočtovej techniky, kancelárskej techniky, mobilov a podobne. Ale zjavne na ministerstve životného prostredia namiesto kapitálových výdavkov majú iba, ako kolega Hargaš hovorí, kapitálové výhovorky. Takže navýšené mzdy plus elektromobily a už máme pol milióna doma, keby sme si vedeli odtrhnúť od úst. Sa pýtam, že koľko domov mohlo byť napríklad zateplených za túto sumu? Prepočítajte si.
Minister Taraba a ministerstvo životného prostredia ani len nepredstierajú, že svoj rozpočet by brali vážne. Oni totálne odflákli napríklad stranu príjmov, veď z mnohých ukazovateľov v časti rozpočtu ministerstva životného prostredia napríklad pre Slovenský vodohospodársky podnik, sa jasne uvádza, že pôvodne rozpočtované príjmy Slovenského vodohospodárskeho podniku museli byť znížené o viac ako 19 miliónov eur, pretože vláda nezabezpečila novelizáciu zákonných noriem o cenách pozemnej vody, hej? Opäť, pomenujme si to rovno. Ide v tomto prípade o jasné systémové zlyhanie, ktoré má priamu adresu a je to ministerstvo životného prostredia ako gestor vodného zákona, ktoré malo pripraviť tú spomínanú novelu a ministerstvo financií ju malo, povedzme, urgovať a, samozrejme, potom aj schvaľovať, ale to sa nestalo. No a dôsledkom toho je, že takto štát prichádza o príjmy, ktoré mohli ísť napríklad na údržbu vodných tokov, na protipovodňovú ochranu, ktorú vieme všetci, že potrebujeme alebo na obnovy infraštruktúry, v ktorej máme neskutočný investičný dlh. Inými slovami, vláda sama svojou nešikovnosťou pripravila Slovensko o zdroje, ktoré dnes tak naozaj naliehavo potrebujeme, a nielen kvôli konsolidácii, áno, aj kvôli konsolidácii, ale aj kvôli tomu, že čelíme environmentálnym výzvam, environmentálnym problémom, čelíme čoraz väčším suchám a povodniam zároveň. Čiže tie peniaze by naozaj padli na, ako sa hovorí, úrodnú pôdu. A to ešte tam, prosím pekne, sa v kategórii Slovenský vodohospodársky podnik píše, opäť citujem: "Vzniká riziko, že štátny podnik v roku 2026 nebude schopný pokryť ani fixné výdavkové položky vyplývajúce zo zmlúv a ostane bez možnosti realizácie akýchkoľvek opráv a investícií." Famózne, tešíme sa, vodné stavby máme v havarijnom stave. To opäť hovorí NKÚ, to nehovorím ja, a napriek tomu si ministerstvo životného prostredia ani ministerstvo financií neurobia svoju domácu úlohu a takto len kvôli jednej zanedbanej úlohe, ktorú keby zahrnuli do svojho plánu legislatívnych úloh aj by tú úlohu splnili, by sme mohli mať plus 19 miliónov eur. Ale nie, tieto peniaze teraz chýbajú. Ak máte pocit, že snívate, tak nie, toto je realita.
Ako vravím, na strane príjmov si ministerstvo životného prostredia veľkú prácu nedalo. Napríklad príjmy za znečisťovanie ovzdušia naplánovali v úplne rovnakej, identickej výške ako pred rokom. Ak by ste si povedali, že urobili to kvôli tomu, že stav sa nemení, no tak nie, stav sa, samozrejme, rapídne mení. Ono sa to stalo skôr preto, lebo ministerstvo životného prostredia je v niektorých svojich základných úlohách dosť bezzubé a jeho ťah na bránku, špeciálne v kategórii znečisťovateľ platí, ide absolútne stranou, a pritom je to jedna zo základných úloh ministerstva životného prostredia. Ale vzhľadom na to, že ministerstvo životného prostredia aktuálne riadi antiminister životného prostredia, nemám viacej otázok.
Nasledujú fakty. V niektorých regiónoch Slovenska kvalita vzduchu naďalej predstavuje enormný problém. Vieme to nie rok, vieme to desaťročie. Slovensko patrí medzi krajiny Európskej únie s najvyššou intenzitou priemyselných emisií, je siedme pri emisiách do ovzdušia, štvrté pri emisiách ťažkých kovov do vody, znečistenie jemnými prachovými časticami oxidom dusičitým a ozónom spôsobuje na Slovensku ročne nie stovky, ale tisíce predčasných úmrtí. Celkové hospodárske škody z priemyselných emisií sa odhadujú na 9,3 miliardy eur a zrejme práve preto, lebo to dáva "logiku", si minister Taraba naplánoval príjmy z emisií zase len na tej iste rovnakej úrovni ako v roku minulom, kúzelné. Zato v kategórii odpady chce príjmy zvýšiť, aspoň niečo, hovorím si. Otázne však je, že ako konkrétne to chce robiť a akými opatreniami sa tam chce dostať. To je opäť nezodpovedané, pretože z predloženej dokumentácie som sa to nedozvedel. Z necelých 16 miliónov majú príjmy narásť na 30 miliónov, výdaje plánuje tiež navýšiť, čo je dobré. No opäť, ako hodnotí Najvyšší kontrolný úrad, otvorená zostáva kritická medzera medzi legislatívnymi cieľmi a praxou. Najväčší problém predstavuje pokračujúce skládkovanie bez predúpravy, ktorú táto koalícia, zhodou okolností opäť bez diskusie a na poslednú chvíľu, odložila a tiež nízka investičná úroveň do obehovej transformácie. Odhaduje sa, že minimálne 189 miliónov euro ročne chýba na úplnú transformáciu na obehové hospodárstvo. Bez výrazného posilnenia financovania regulačných opatrení a implementácie nových technológií Slovensko nesplní ciele do roku 2035 a stratí príležitosť ekonomicky zhodnotiť odpad ako zdroj surovín. To je citát opäť od Najvyššieho kontrolného úradu, ale podpisujem sa pod to, pretože toto presne o Tarabovom manažmente odpadov hovorím ja od momentu, ako nastúpil do funkcie ministra životného prostredia.
Vzhľadom na to, že mám málo času, tak preskočím niektoré kategórie, ale na záver nemôžem nevynechať moju obľúbenú tému a to je kritická infraštruktúra. Už ikskrát sme to tu hovorili s kolegyňou Janou Hanuliakovou, ale aj pri tejto príležitosti to musím zopakovať, že aj napriek tomu, že v roku 2015 mala byť kritická infraštruktúra na Slovensku dobudovaná, ešte stále sme v stave, že pol milióna ľudí na Slovensku nemá pitnú vodu, 1,5 milióna ľudí nemá kanalizáciu a splašky tak nám končia v potokoch, riekach, na poliach a podobne. Aj kvôli tomu, že táto úloha bývalých vlád Roberta Fica je zanedbaná, do dnešného dňa Slovensko dlhodobo neplní požiadavky Smernice o čistení komunálnych odpadových vôd, aj kvôli tomu máme na krku žalobu Európskej komisie na Európskom súdnom dvore, ktorú prehráme, hovorím vopred. Kvôli nedostatočnému čisteniu sa zhoršuje aj kvalita povrchových vôd, podiel útvarov povrchových vôd s dobrým chemickým stavom klesol z 98 % na 71 a podiel vôd v dobrom ekologickom stave sa znížil z 56 na 41 v porovnaní rokov 2015 verzus ´21. No a v tejto situácii sme v stave, kedy revidovaná smernica z roku 2024 prináša ešte k tomu investičnému dlhu aj nové finančné záväzky v podobe dodatočného čistenia mikropolutantov, ktoré budú, samozrejme, vyžadovať zvýšené rozpočtové výdavky do roku 2027. Kde na toto konkrétne máme plán, sa pýtam. Nikde, neexistuje, a pritom včera bolo neskoro, pretože s týmito opatreniami musí Slovenská republika začať už v budúcom roku. Iba hovorím a rovno hovorím, že o rok pripomeniem.
A takto si tu, prosím pekne, žijeme. Namiesto toho, aby sme sanovali problémy, aby sme investovali do prevencie, aby sme šetrili sami na sebe, si minister životného prostredia pripravil ako odpoveď, riešenie na všetky problémy Slovenska, zbesilý plán a to je ovládnuť vyše dve miliardy v Environmentálnom fonde ako nástroj na všetky nástroje, ale, samozrejme, vieme o kom rozprávame, nebude to nástroj na zelenú transformáciu a na rozvoj obehovej ekonomiky, nie, určite nie. Tých 2,5 miliardy z Environmentálneho fondu, ktoré Tomáš Taraba ešte na tejto schôdzi plánuje ovládnuť, použije, pochopiteľne, na to, čo táto koalícia ovláda najlepšie, na predvolebnú korupciu, na kupovanie si starostov, na kupovanie si najväčších priemyselníkov, ale aj na vydieranie starostov, ktorí počúvať nebudú.
A ja sa len zamýšľam, zamýšľam nad tým, že či Robertovi Ficovi a Ladislavovi Kamenickému, že je úplne všetko jedno, alebo privreli nad Tomášom Tarabom okom, pretože inak si neviem vysvetliť, ako je možné, že premiér a minister financií sa touto pripravovanou novelou, tak ako bola navrhnutá a doručená do tohto parlamentu, sa vzdávajú akejkoľvek kontroly, slovom akejkoľvek kontroly, nad Environmentálnym fondom v sume 2,5 miliardy eur. Je to náhoda? Ja si nemyslím, že je to náhoda, skôr to môže byť niečo ako kupčenie za podporu pre tento rozpočet, možno je to kupčenie s nejakým solídnym budúcim miestom pre Tomáša Tarabu na kandidátke SMER-u, uvidíme. Spravíme si test budúcnosťou, ostatne ako vždy, tá budúcnosť nám ukáže, kde je alebo kde bude pravda. Každopádne pamätajte, ja som vám to hovoril.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

15.10.2025 o 16:06 hod.

Mgr.

Michal Sabo

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom