43. schôdza
Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge
Vystúpenie v rozprave
3.12.2025 o 10:10 hod.
Mgr.
Martina Bajo Holečková
Videokanál poslanca
Dobrý deň, ďakujem veľmi pekne za slovo. Ja sa pokúsim veľmi krátko, pretože vlastne teraz máme len skrátené legislatívne konanie schvaľovať k reforme financovania, čo sa všetci naozaj zhodneme, že je veľmi dôležitá, dôležitá téma a všetci od poskytovateľov cez klientov naozaj na reformu čakali. Ja rozumiem, prečo ho ideme skracovať to skrátené legislatívne, teda schvaľovať skrátené legislatívne konanie, pretože sme v decembrovej schôdzi a proste od januára kvôli míľnikom potrebujeme túto reformu mať v platnosti, ale prečo asi aj moji kolegovia s tým majú problém alebo majú nejaké výhrady, ktoré vzniesli. Tak dobre vieme, že celý proces prípravy tejto reformy vlastne trval dva roky. Naozaj sa schádzala pracovná skupina, ktorej teda aj súčasťou sme boli my opozícia a dostávali sme pozvanie od ministerstva, čo naozaj sme ocenili a práve preto hovoríme, že by sme čakali normálny legislatívny proces, lebo vlastne ten priestor tam bol. Koniec koncov to, že je to dôležitá téma a že mnohí k nej majú čo povedať, svedčí aj to, že vlastne v rámci medzirezortného pripomienkového konania, ktoré bolo sedem alebo osem dní, ak sa nemýlim, prišlo veľmi veľa pripomienok, čiže na po tých, poviem to, že dvoch rokoch stretávania sa, tak ešte boli pripomienky. Tak práve preto si myslím, že bolo by dobré, keby máme ten priestor o tejto reforme rokovať v bežnom procese, lebo naozaj by sa dali ešte nejaké muchy vychytať. Taktiež nechcem úplne sa vyjadrovať k tým konkrétnym veciam, o ktorých budeme hovoriť v prvom, prípadne v druhom čítaní, ale tak ako kolegovia, naozaj ten najväčší problém vidím vo financovaní alebo teda zafinancovaní celej tejto reformy, pretože naozaj pri tom konzervatívnom odhade sa hovorilo o stovkách miliónov viac ako tam v súčasnosti ide a toto je to, čo o čo sa bojíme, že či nám naozaj tá reforma bude fungovať, pretože treba si povedať v akom stave my máme tie sociálne služby a čo je náš najväčší problém? Problém sú ľudia, ľudia, ktorí pracujú v sociálnych službách, ktorí pracujú za veľmi nízke platy, sú jednak nedôstojne ohodnotení, ale na ešte navyše aj ten status spoločenský pracovníkov sociálnych službách je veľmi, veľmi nízky. Čo sa týka platov, myslím si, že od marca odborové zväzy hovoria, boli vlastne bol aj nejaký taký protest, kde žiadali navýšenie platov, k tomuto nedošlo a tohto sa bojím, že vlastne táto reforma nám tento problém nevyrieši. Nemáme dostatok ľudí, ktorí budú pracovať, tak ako to už aj dlhšiu dobu hovoríme. Navyše vlastne v januári končí stabilizačný príspevok, ktorý ministerstvo sa rozhodlo vyriešiť nejakým takým čiastočným príspevkom na jeden rok alikvótnym z toho, čo mám informácie, možno pán minister nám povie, že aká je spätná reakcia na tento ohlásený stabilizačný príspevok, tak mnohí pracovníci hovoria, že je to nedostatočné. Takže ak má pán minister nejaké informácie, budem rada, ak sa s nami o ne podelí a tak ako aj môj kolega, vnímam problém pri ambulantných službách, ktoré podľa mňa sú kľúčové v poskytovaní sociálnych služieb, tak ako by sme ich mali poskytovať v súčasnej dobe, že by mali byť prioritou. Prioritou by malo byť zachovanie klienta v domácom prostredí, čiže naozaj poskytnutie komunitných, terénnych ambulantných služieb, to by mala byť naša naša priorita a v tomto sa bojím, či budeme podľa tejto novej reformy dostatočne schopní zachovať všetky ambulantné služby. Tiež som zvedavá na to, ako bude fungovať vlastne tá schéma potom toho dofinancovania cez dotácie, ale to sa asi pravdepodobne dozvieme a ešte by ma veľmi zaujímalo, vy ste to myslím, že dnes vo svojom úvodnom slove pán minister povedali, že sa vyriešil aj ten súbeh formálnej a neformálnej a to by som rada počula, že akým spôsobom, lebo toto naozaj tiež bola požiadavka, ktorú som často počula od klientov, najmä rodičov pri deťoch to bolo...
===== v úvodnom slove pán minister povedal, že sa vyriešil aj ten súbeh formálnej a neformálnej a to by som rada počula, že akým spôsobom, lebo toto naozaj tiež bola požiadavka, ktorú som často počula od klientov najmä rodičov, pri deťoch to bolo, že jednoducho na ten ambulant im neostane dostatok finančných zdrojov, aby vedeli poskytnúť kvalitnú službu najmä deťom. Ja si dovolím apelovať, aby sme naozaj sociálne služby pri deťoch, čo vlastne v jednej časti sa aj stalo, lebo je navýšený príspevok pri deťoch o 200 eur urobilo, ale že aby sme tie sociálne služby robili s apelom na detského pacienta alebo detského klienta, pretože tam je najdôležitejšie, poviem to že koľko v detstve investujete do toho dieťaťa, tak sa vám to môže vrátiť, že ho dokážete nejakým spôsobom zasanovať a vrátiť možno aj do systému a skvalitniť mu život. Takže toto je ešte veľmi pre mňa dôležitá otázka a ešte raz teda sa vrátim k tomu, že prečo som videla priestor na to, aby sme tento obrovský zákon, po ktorom všetci sme volali schvaľovali v riadnom procese a nie teda skrátenom, pretože tá reforma sa pripravovala veľmi dlho a myslím si, že by bol priestor na to, aby sme tu rokovali tak, aby medzi tým prvým a druhým čítaním bola adekvátna doba, aby sa ešte nejaké muchy vychytali. A nechcem rušiť, ale dostala som teraz na mail takú jednu otázku a viem, že úplne, ale chcela by som vám ju povedať pán minister a keď môžete, lebo zabudnem. Napísal mi jeden pán, ktorý sa, prosím vás spýtajte sa pána ministra, že v návrhu zákona je stanovená suma 3,70 opatrovateľskej služby, ktorú má obec dať neverejnému poskytovateľovi tak, ako to bolo v predošlom zákone. Kto ale prikáže obciam a mestám, aby neverejnému poskytovateľovi poskytli uvedenú sumu. Pravdepodobne ide o terénnu službu a zrejme neverejní poskytovatelia majú problém s tým, že im nie je preplácaná, tak ak by ste vedeli na toto odpovedať. Je to otázka priamo od občana. Ďakujem veľmi pekne. Viac, tak ako kolegovia, v prvom a druhom čítaní.
Rozpracované
Vystúpenia
10:03
Vystúpenie v rozprave 10:03
Vladimír LedeckýVystúpenie v rozprave
3.12.2025 o 10:03 hod.
PhDr.
Vladimír Ledecký
Videokanál poslancaVážený pán predsedajúci, vážený pán minister, vážené kolegyne, kolegovia, ja sa pripojím do toho zástupu diskutujúcich predo mnou, ktorí vysvetľovali, že skrátené legislatívne konanie nie je v poriadku. Pán minister argumentoval tu tým, že chcel si to vyštrngať, chcel sa s každým stretnúť, chcel vytvoriť priestor na rokovanie, tak to je fajn, ale naozaj, mali by sme ísť v procese normálneho pripomienkovacieho konania tak dôležitého zákona, ktorý sme vedeli, že pôjde už niekoľko rokov a všetci vieme, že akákoľvek robota na poslednú chvíľu je zlá, nestojí za nič. Reforma sociálnych služieb je veľmi dôležitá, robili ju aj v iných štátoch a pochvaľujú si ju, napriek tomu, napriek tomu, že stojí milióny, milióny z rozpočtu, ale napriek tomu ju treba urobiť, lebo aby systém fungoval, tá reforma sociálnych služieb je aj dôležitá aj proti tomu, že naozaj spoločnosť sa nám zmenila, systém sa nám zmenil, čoraz viac ľudí bude potrebovať sociálne služby, takže o tom nikto nepochybuje, že tú reformu bolo potrebné a je potrebné urobiť. Naše ženy opatrujú ľudí v celej Európe, Rakúsko, Švajčiarsko, Nemecko a sme hovorili, že je potrebné urobiť reformu sociálnych služieb, lebo máme demografický mix, že čoraz menej ľudí sa nám rodí. Za posledný rok sa narodilo tak málo ľudí ako, ako v histórii sčítania alebo odpočítavania ľudí ešte nebolo. Myslím, že 47 000 a teraz nastupuje do dôchodku generácie Husákových detí, kde sa rodilo 130-tisíc, 130-tisíc ľudí, čiže z toho nám je jasné, že ten demografický mix nás postihne a preto treba urobiť naozaj reformu, ktorá je udržateľná, ale aj to, aby tie naše ženy, ktoré chodia aj chlapi, ktoré chodia opatrovať ľudí do zahraničia, aby mali dôstojné podmienky, aby naozaj mohli opatrovať tých našich ľudí doma. Ja by som chcel upozorniť na skúsenosti z Čiech. Tam sa reforma robila pred niekoľkými rokmi. Robila ju ešte, myslím, Babišova vláda, nie tá terajšia nová, ktorá vzniká, ale tá, ktorá bola predtým a viem, že mali problém presvedčiť premiéra, aby na to vyčlenil peniaze, ale nakoniec sa dal presvedčiť a povedal, že je to priorita, tú reformu, reformu urobili a je veľmi zaujímavé počúvať ľudí, ktorí tú reformu robili a potom ako sa tá reforma robila, na aké veci narazili a čo ich vlastne prekvapilo a jedna z vecí a to možno spomeniem aj v prvom čítaní alebo v druhom, ale jedna z vecí, ktorá mňa prekvapila, bola to, že dôsledok tej reformy bolo to, že tí ľudia, tie rodiny začali brať tých klientov z domovov sociálnych služieb alebo z tých centier do domácej opatery, ale samozrejme popri tom pracovali, čiže ten človek bol len niekde odložený doma a po niekoľkých mesiacoch postupne ich vracali naspäť alebo snažili sa ich vrátiť naspäť do tých, do tých zariadení, lebo zistili, že berú aj na nich peniaze, aj chodiť do roboty, že sa to akosi nezlučuje a nehovorím o kvalite života tých, tých opatrovaných, čiže, čiže je to veľmi citlivá záležitosť. Ja v tej, v tom zákone vidím dva problémy. Jeden problém je s ambulantnými službami, s druhými s krízovými centrami. Nebudem to tu rozoberať, lebo poviem to alebo predstavím to v prvom alebo v druhom, v prvom čítaní pravdepodobne. Čo ešte ma zaujalo, že na financovanie zákona ide výrazne menej zdrojov, ako sa pôvodne plánovalo. No, ale všetci hovoríme, že je konsolidácia, že tých zdrojov niet. Je to samozrejme na starých odkázaných ľudí tieto zdroje budú použité, tak odkiaľ tie zdroje zobrať? Tak my trvalo a konzistentne stále hovoríme, že treba zadresniť 13. dôchodok a tieto zdroje používať naozaj pre tých ľudí, ktorí potrebujú sociálne služby, lebo asi sme dostatočne vyspelá spoločnosť, aby takíto ľudia dostali patričnú opatrovateľskú službu a nie, aby sme ich odložili niekde v rohu na prežívanie. Takisto sa mi nepáči argument pána ministra o dotačných službách, o dotačných schémach. Po prvé je to nesystematické a keď má niekto nejaký problém, že potrebuje, potrebuje naozaj dofinancovať niečo, že nevie si ten život zariadiť, tak čakať a pýtať na dotačnú, čakať na dotačnú schému a pýtať peniaze cez dotácie je časovo náročné a proste a je to nerealizovateľné pri tomto type, tomto type služieb. Pán Bartek tu pred chvíľou reagoval, že zbytočne zdržujeme čas, že diskutujeme, tak ja mu len chcem povedať, že my argumentujeme a diskutujeme a rokujeme tu preto, že v našom štáte nefunguje skoro nič. Nefungujú nám, nefunguje nám tu polícia, nefunguje nám tu trhové hospodárstvo, nefungujú nám tu sociálne služby, nefunguje nám tu zdravotníctvo. Tak keď si myslí, že to bude fungovať ako v Severnej Kórei, že spolu sa všetci postavia a do jedného rytmu budú tlieskať, tak akože tak to dúfam tu nebude a on veľmi často navštevuje Čínu, predpokladám, že za štátne peniaze, lebo dáva príspevky odtiaľ, tak v Číne majú podobný systém. Tak napriek tomu, že ju obdivuje a že dáva oslavné príspevky, tak si myslím, že tento systém sem nepatrí. Ďakujem.
Rozpracované
10:10
Vystúpenie v rozprave 10:10
Martina Bajo Holečková===== v úvodnom slove pán minister povedal, že sa vyriešil aj ten súbeh formálnej a neformálnej a to by som rada počula, že akým spôsobom, lebo toto naozaj tiež bola požiadavka, ktorú som často počula od klientov najmä rodičov, pri deťoch to bolo, že jednoducho na ten ambulant im neostane dostatok finančných zdrojov, aby vedeli poskytnúť kvalitnú službu najmä deťom. Ja si dovolím apelovať, aby sme naozaj sociálne služby pri deťoch, čo vlastne v jednej časti sa aj stalo, lebo je navýšený príspevok pri deťoch o 200 eur urobilo, ale že aby sme tie sociálne služby robili s apelom na detského pacienta alebo detského klienta, pretože tam je najdôležitejšie, poviem to že koľko v detstve investujete do toho dieťaťa, tak sa vám to môže vrátiť, že ho dokážete nejakým spôsobom zasanovať a vrátiť možno aj do systému a skvalitniť mu život. Takže toto je ešte veľmi pre mňa dôležitá otázka a ešte raz teda sa vrátim k tomu, že prečo som videla priestor na to, aby sme tento obrovský zákon, po ktorom všetci sme volali schvaľovali v riadnom procese a nie teda skrátenom, pretože tá reforma sa pripravovala veľmi dlho a myslím si, že by bol priestor na to, aby sme tu rokovali tak, aby medzi tým prvým a druhým čítaním bola adekvátna doba, aby sa ešte nejaké muchy vychytali. A nechcem rušiť, ale dostala som teraz na mail takú jednu otázku a viem, že úplne, ale chcela by som vám ju povedať pán minister a keď môžete, lebo zabudnem. Napísal mi jeden pán, ktorý sa, prosím vás spýtajte sa pána ministra, že v návrhu zákona je stanovená suma 3,70 opatrovateľskej služby, ktorú má obec dať neverejnému poskytovateľovi tak, ako to bolo v predošlom zákone. Kto ale prikáže obciam a mestám, aby neverejnému poskytovateľovi poskytli uvedenú sumu. Pravdepodobne ide o terénnu službu a zrejme neverejní poskytovatelia majú problém s tým, že im nie je preplácaná, tak ak by ste vedeli na toto odpovedať. Je to otázka priamo od občana. Ďakujem veľmi pekne. Viac, tak ako kolegovia, v prvom a druhom čítaní.
Vystúpenie v rozprave
3.12.2025 o 10:10 hod.
Mgr.
Martina Bajo Holečková
Videokanál poslanca
Dobrý deň, ďakujem veľmi pekne za slovo. Ja sa pokúsim veľmi krátko, pretože vlastne teraz máme len skrátené legislatívne konanie schvaľovať k reforme financovania, čo sa všetci naozaj zhodneme, že je veľmi dôležitá, dôležitá téma a všetci od poskytovateľov cez klientov naozaj na reformu čakali. Ja rozumiem, prečo ho ideme skracovať to skrátené legislatívne, teda schvaľovať skrátené legislatívne konanie, pretože sme v decembrovej schôdzi a proste od januára kvôli míľnikom potrebujeme túto reformu mať v platnosti, ale prečo asi aj moji kolegovia s tým majú problém alebo majú nejaké výhrady, ktoré vzniesli. Tak dobre vieme, že celý proces prípravy tejto reformy vlastne trval dva roky. Naozaj sa schádzala pracovná skupina, ktorej teda aj súčasťou sme boli my opozícia a dostávali sme pozvanie od ministerstva, čo naozaj sme ocenili a práve preto hovoríme, že by sme čakali normálny legislatívny proces, lebo vlastne ten priestor tam bol. Koniec koncov to, že je to dôležitá téma a že mnohí k nej majú čo povedať, svedčí aj to, že vlastne v rámci medzirezortného pripomienkového konania, ktoré bolo sedem alebo osem dní, ak sa nemýlim, prišlo veľmi veľa pripomienok, čiže na po tých, poviem to, že dvoch rokoch stretávania sa, tak ešte boli pripomienky. Tak práve preto si myslím, že bolo by dobré, keby máme ten priestor o tejto reforme rokovať v bežnom procese, lebo naozaj by sa dali ešte nejaké muchy vychytať. Taktiež nechcem úplne sa vyjadrovať k tým konkrétnym veciam, o ktorých budeme hovoriť v prvom, prípadne v druhom čítaní, ale tak ako kolegovia, naozaj ten najväčší problém vidím vo financovaní alebo teda zafinancovaní celej tejto reformy, pretože naozaj pri tom konzervatívnom odhade sa hovorilo o stovkách miliónov viac ako tam v súčasnosti ide a toto je to, čo o čo sa bojíme, že či nám naozaj tá reforma bude fungovať, pretože treba si povedať v akom stave my máme tie sociálne služby a čo je náš najväčší problém? Problém sú ľudia, ľudia, ktorí pracujú v sociálnych službách, ktorí pracujú za veľmi nízke platy, sú jednak nedôstojne ohodnotení, ale na ešte navyše aj ten status spoločenský pracovníkov sociálnych službách je veľmi, veľmi nízky. Čo sa týka platov, myslím si, že od marca odborové zväzy hovoria, boli vlastne bol aj nejaký taký protest, kde žiadali navýšenie platov, k tomuto nedošlo a tohto sa bojím, že vlastne táto reforma nám tento problém nevyrieši. Nemáme dostatok ľudí, ktorí budú pracovať, tak ako to už aj dlhšiu dobu hovoríme. Navyše vlastne v januári končí stabilizačný príspevok, ktorý ministerstvo sa rozhodlo vyriešiť nejakým takým čiastočným príspevkom na jeden rok alikvótnym z toho, čo mám informácie, možno pán minister nám povie, že aká je spätná reakcia na tento ohlásený stabilizačný príspevok, tak mnohí pracovníci hovoria, že je to nedostatočné. Takže ak má pán minister nejaké informácie, budem rada, ak sa s nami o ne podelí a tak ako aj môj kolega, vnímam problém pri ambulantných službách, ktoré podľa mňa sú kľúčové v poskytovaní sociálnych služieb, tak ako by sme ich mali poskytovať v súčasnej dobe, že by mali byť prioritou. Prioritou by malo byť zachovanie klienta v domácom prostredí, čiže naozaj poskytnutie komunitných, terénnych ambulantných služieb, to by mala byť naša naša priorita a v tomto sa bojím, či budeme podľa tejto novej reformy dostatočne schopní zachovať všetky ambulantné služby. Tiež som zvedavá na to, ako bude fungovať vlastne tá schéma potom toho dofinancovania cez dotácie, ale to sa asi pravdepodobne dozvieme a ešte by ma veľmi zaujímalo, vy ste to myslím, že dnes vo svojom úvodnom slove pán minister povedali, že sa vyriešil aj ten súbeh formálnej a neformálnej a to by som rada počula, že akým spôsobom, lebo toto naozaj tiež bola požiadavka, ktorú som často počula od klientov, najmä rodičov pri deťoch to bolo...
===== v úvodnom slove pán minister povedal, že sa vyriešil aj ten súbeh formálnej a neformálnej a to by som rada počula, že akým spôsobom, lebo toto naozaj tiež bola požiadavka, ktorú som často počula od klientov najmä rodičov, pri deťoch to bolo, že jednoducho na ten ambulant im neostane dostatok finančných zdrojov, aby vedeli poskytnúť kvalitnú službu najmä deťom. Ja si dovolím apelovať, aby sme naozaj sociálne služby pri deťoch, čo vlastne v jednej časti sa aj stalo, lebo je navýšený príspevok pri deťoch o 200 eur urobilo, ale že aby sme tie sociálne služby robili s apelom na detského pacienta alebo detského klienta, pretože tam je najdôležitejšie, poviem to že koľko v detstve investujete do toho dieťaťa, tak sa vám to môže vrátiť, že ho dokážete nejakým spôsobom zasanovať a vrátiť možno aj do systému a skvalitniť mu život. Takže toto je ešte veľmi pre mňa dôležitá otázka a ešte raz teda sa vrátim k tomu, že prečo som videla priestor na to, aby sme tento obrovský zákon, po ktorom všetci sme volali schvaľovali v riadnom procese a nie teda skrátenom, pretože tá reforma sa pripravovala veľmi dlho a myslím si, že by bol priestor na to, aby sme tu rokovali tak, aby medzi tým prvým a druhým čítaním bola adekvátna doba, aby sa ešte nejaké muchy vychytali. A nechcem rušiť, ale dostala som teraz na mail takú jednu otázku a viem, že úplne, ale chcela by som vám ju povedať pán minister a keď môžete, lebo zabudnem. Napísal mi jeden pán, ktorý sa, prosím vás spýtajte sa pána ministra, že v návrhu zákona je stanovená suma 3,70 opatrovateľskej služby, ktorú má obec dať neverejnému poskytovateľovi tak, ako to bolo v predošlom zákone. Kto ale prikáže obciam a mestám, aby neverejnému poskytovateľovi poskytli uvedenú sumu. Pravdepodobne ide o terénnu službu a zrejme neverejní poskytovatelia majú problém s tým, že im nie je preplácaná, tak ak by ste vedeli na toto odpovedať. Je to otázka priamo od občana. Ďakujem veľmi pekne. Viac, tak ako kolegovia, v prvom a druhom čítaní.
Rozpracované
10:17
Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:17
Vladimír LedeckýVystúpenie s faktickou poznámkou
3.12.2025 o 10:17 hod.
PhDr.
Vladimír Ledecký
Videokanál poslancaNo, prijímanie zákonov v skrátenom legislatívnom konaní na Slovensku v tomto parlamente narastá geometrickým radom. Štatistiky a čísla to jasne hovoria a myslím si, že o tom nemusíme polemizovať, ale musím povedať, že aj v minulosti sa to veľmi zneužívalo a taký najvypuklejší príklad je, keď MOST - HÍD zrýchlene presadil, aby ľudia a právnické osoby mohli slobodne hrať a spievať hymnu iného štátu. Strana argumentovala tým, že v prípade neprijatia tejto zmeny môže prísť k ohrozeniu základných práv a slobôd. Takže takéto jedinečné kreatívne nápady tu boli aj v minulosti, ale problém je, že v súčasnosti to narastá geometrickým radom.
Rozpracované
10:18
Vystúpenie 10:18
Erik TomášKrátko ku skrátenému legislatívnemu konaniu. Dámy a páni, tomu sa hovorí za dobrotu na žobrotu. Za dobrotu na žobrotu. Ja som vytvoril priestor v pracovnej skupine, v odborných komisiách na to, aby sme pripomienkovali túto naozaj, ako hovorí KDH, dôležitú až kľúčovú reformu tohto volebného obdobia. Boli ste do nej prizvaní aj vy, opoziční poslanci a poslankyne. Povedzte mi jediný príklad z predchádzajúceho volebného obdobia, keď som bol ja opozičný poslanec Národnej rady, kedy bola opozícia prizývaná k zákonom, nehovoriac už o takýchto dôležitých zákonoch. A práve preto a dobre ste to vedeli, sme napokon kvôli tomu, aby sme si všetko vydiskutovali na tej odbornej úrovni, dali tento zákon do skráteného legislatívneho konania, aby bol čo najväčší priestor na diskusiu a na vyladenie všetkých pripomienok a problémov. Dobre to viete a napriek tomu predvádzate v parlamente to, čo predvádzate. Prepáčte za tento výraz, ale ja ostanem stále vo vecnej rovine, pretože napriek tomu, že čítam z vás, že len hľadáte zámienky na to, ako nepodporiť túto skvelú reformu, stále budem mať v sebe nádej, že napokon táto reforma získa ústavnú väčšinu. Pretože ak sa niečo zmenilo, tak len taktika a stratégia opozície, nič iné. Rovnakým spôsobom sme prijímali reformu posudkovej činnosti. Tak dokonca ani nebola pracovná skupina za účasti opozície a vtedy ste pochopili, vtedy ste pochopili, že áno, vydiskutované to bolo so všetkými dotknutými osobami, vrátane tých rodinných platforiem a všetkých ostatných a práve preto ste ju potom aj v skrátenom legislatívnom konaní pred koncom minulého roka podporili ústavnou väčšinou, za čo chcem veľmi pekne poďakovať. A preto som zvolil sú istú stratégiu aj v tomto prípade, mysliac si, že oceníte tento konštruktívny prístup zo strany ministra a ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny. Ale cítim z vás a hovorí sa to po chodbách, že pri každom zákone, aj pri dobrom zákone, budete dlho diskutovať a hľadať dôvody preto, prečo to nepodporiť. Dúfam, že sa mýlim, pretože dámy a páni, na vás všetkých v opozícii sa teraz pozerajú všetky organizácie, ktoré pôsobia v oblasti sociálnych služieb, ktoré všetky podporujú túto reformu, po tej dlhej, dlhej, dlhej diskusii. Všetky. Všetky, opakujem. A ja vám ich aj zopakujem. Podporuje túto reformu Asociácia poskytovateľov sociálnych služieb. Podporuje túto reformu Úrad komisárky pre osoby so zdravotným postihnutím. Podporuje túto reformu Komora opatrovateliek Slovenskej republiky. Podporuje túto reformu Sociofórum, Fórum pre osoby so zdravotným postihnutím, Združenie miest a obcí Slovenska, Únia miest atď., atď. A pokiaľ tieto všetky odborné organizácie túto reformu podporujú, tak ak budete toto naďalej predvádzať v parlamente, nepôjde o nič iné, len o politikárčenie, ale je to na vás, na vašom svedomí. Pretože buď sa všetci dohodneme a podáme si spoločne ruku tak, ako pri reforme posudkovej činnosti, alebo budete čeliť aj kritike z týchto organizácií, nielen mojej a ja to budem presne pomenovávať. Áno, práve preto, že som sa bavil do poslednej chvíle so všetkými, sme odstránili aj posledné rozpory a to rozpor s SK8, kde sa hľadali peniaze na prefinancovanie toho, čo majú financovať oni a áno, našli sme aj riešenie pre toľko zmieňovaný súbeh formálnej a neformálnej starostlivosti, kde Platforma rodín mi oznámila, že tlieska, že wau, ďakujeme pekne a predložíme to pozmeňujúcim návrhom na výbore. Takže bude odstránený aj posledný rozpor. Samozrejme, že aj po rokovaniach v odbornej skupine prišli aj nejaké pripomienky, viaceré aj zásadné, lebo to tak je. Lebo to tak vždy je, ale boli odstránené. Čiže teším sa na diskusiu a hovorím, čo sa týka krytia, to krytie je tejto reformy napriek tomu, že sme v ťažkých konsolidačných časoch, chcem poďakovať ministerstvu financií, špeciálne Lacovi Kamenickému, že našiel tie peniaze. Veď každý zákon, ktorý prejde v parlamente, musí mať krytie ministerstva financií, o to sa nemusia báť. A posledná poznámka. Celá táto reforma bola predrokovaná Európskou komisiou. Predrokovaná a preto sme ešte od leta predrokovávali ten návrh, to je ten môj manažérsky prístup, možno vy budete mať nejaký iný. Ja zavolám všetkých do diskusie, aj opozíciu, predrokujem tento návrh v Európskej komisii, aby sme mali predbežnú zelenú na to, že áno, je to splnenie míľnika, aby sme nič neohrozili, tak preto sme to na záver vo finále takto podali do parlamentu a vy budete mať možnosť aj v prvom a v druhom čítaní ešte prípadne predkladať nejaké návrhy. Ale potom, čo to celá komunita, ešte čakáme na posledný ohlas s Katolíckej charity, ale pevne verím, že ten návrh, čo sme predložili a ktorý ocenila a tlieska aj Platforma rodín, nemusí byť problém, tak potom v takom prípade ja vás len chcem poprosiť, vyzvať, podporte túto reformu tak, ako reformu posudkovej činnosti. To je zodpovedný prístup. Erik Tomáš, keď bol opozičným poslancom podporoval vládne návrhy, v prípade ZŤP osôb z dielne pani Žitňanskej všetky, každý jeden som podporil. Toto je vecná diskusia. Napriek atmosfére, ktorá panuje v parlamente, kvôli asi iným veciam, toto je dôležitá vec. Vytvorili sme priestor, vydiskutovali sme a preto skrátené legislatívne konanie. To nie je ten typ skráteného legislatívneho konania, že niečo na poslednú chvíľu, narýchlo alebo niečo podobné. Ďakujem veľmi pekne.
Rozpracované
10:24
Vystúpenie 10:24
Erik Tomáš===== prepočítavať sa teda budú starobné, starobné predčasné a invalidné dôchodky. Len pre vašu informáciu, Sociálna poisťovňa bude musieť prepočítať jeden milión dôchodkov a preto sme aj v zákone stanovili určité lehoty pre tú Sociálnu poisťovňu, lebo to bude náročná prepočítavacia operácia. Ale po 20-tich rokoch diskriminácie niekto prišiel, aby tento problém odstránil, tak ako 20 rokov ľudia čakali, pevne verím, že počkajú aj teraz. Sociálna poisťovňa bude mať rok na prípravu, lebo treba treba pripraviť informačné systémy. A potom sa začne prepočítavanie, na ktorých je, na ktoré je určený maximálny počet, maximálna doba 5 rokov, ale to je len zákonná doba. My pevne veríme, že Sociálna poisťovňa to napokon stihne rýchlejšie. Ale čo je dôležité, netreba sa báť. Začneme od najstarších ročníkov a zároveň, to je úplne bude jedno v akomkoľvek okamihu bude tento dôchodok prepočítaný, tak sa vyplatí so splatnosťou a s účinnosťou od 1.1.2026 teda od platnosti zákona. A teda všetko dostanú tí seniori doplatené, tak ako sme teda sľúbili. Nová zmena by sa mala pozitívne dotknúť 440 000 seniorov, predovšetkým senioriek. A samozrejme, niektorí dostanú aj rozhodnutia, najmä tým, ktorým vznikol nárok na dôchodok už pred rokom 2004 a fungovali v podobnom systéme, že tam nebude nejaké zlepšenie, ale každý dostane rozhodnutie a bude z neho vedieť, či je alebo nie je diskriminovaný. Respektíve po týchto rozhodnutiach už nebude v dôchodkovom systéme diskriminovaný tým, že vychovával deti na materskej a rodičovskej dovolenke a kvôli tomu má nižší dôchodok.
Ďakujem pekne. Vážený pán predsedajúci, vážené kolegyne, vážení kolegovia, keď sme v takom švungu, tak toto je ďalšia dôležitá zásadná vec. Ďalšia vec, ktorá pomôže ľuďom, podobne ako reforma financovania sociálnych služieb, má pomôcť odkázaným ľuďom a tým ľuďom, ktorí sa o nich starajú, tak toto je tiež veľká téma, medializovaná, dobre známa a tu ide o to, že chceme pomôcť rodičom, resp. najmä matkám, ktoré sa starajú o svoje deti na materskej alebo rodičovskej dovolenke a to tým štýlom, alebo v tom zmysle, že pokiaľ tento zákon prejde, tak jednoducho už nebudú mať rodičia kvôli tomu, že museli zostať so svojimi deťmi na materskej a rodičovskej dovolenke nižšie dôchodky. Odstraňujeme 20-ročnú diskrimináciu, pretože tento podobný systém, alebo takýto podobný systém platil do roku 2004, potom prišla tá neslávna reforma pána Kaníka, ktorá to celé zmenila a dnes máme stav taký, že pokiaľ rodič, predovšetkým matka zostane so svojím dieťaťom nejaké roky na materskej a rodičovskej dovolenke, tak má kvôli tomu nízky dôchodok. Ak to prijmeme, definitívne odstránime alebo nastavíme súlad zákonov s ústavou, pretože Ústava Slovenskej republiky hovorí, že výchova dieťaťa nemá mať negatívny vplyv na výšku dôchodkov. Toto je systém, ktorý bol predstavený na sociálnom výbore, mojimi odbornými alebo našimi odbornými pracovníkmi na ministerstve práce, ktorí sa nemenia. Ministri sa menia, pracovníci sa nemenia. Aj sociálny výbor pochopil, že toto je najlepšie možné riešenie v danej situácii a ja som teda zvedavý, pretože napokon bolo všetko na tom sociálnom výbore vysvetlené, ale boli tam zo strany opozície ruky hore, že sa zdržiavame. Opäť apelujem na to, že tak ako sa na vás bude pozerať celá komunita v sociálnych službách ako budete hlasovať, vážená opozícia, tak sa budú tí rodičia a matky pozerať na vás, ako budete hlasovať za tento prorodinný zákon. Zvlášť ma bude zaujímať hlasovanie KDH. Pokiaľ KDH nepodporí tento prorodinný zákon, tak to budeme veľmi, veľmi tlmočiť proste vašim voličom, lebo ešte raz, na sociálnom výbore všetci prítomní poslanci, vrátane opozície povedali áno, tak ako je to navrhnuté je to v poriadku, je to dobrý systém, ale pri hlasovaní sa zdržali. Ja budem veľmi zvedavý, ako sa bude hlasovať o tomto zákone v pléne. Bodaj by a zaslúži si to tento zákon, získal ústavnú väčšinu aj preto, lebo som sa teraz otočil na KDH, otočím sa aj na Progresívne Slovensko, pretože pani Simona Petrík, poslankyňa, sama tvrdí, že niekoľkokrát navrhovala podobný princíp, nie rovnaký, naše odborné sekcie si to preštudovali, ale podobný princíp, tak potom neviem, keď za to nezahlasujete, ako to budete vysvetľovať. Ja by som bol rád, aby ste nemuseli nič vysvetľovať, aby ste hlasovali. Čiže lebo cítim tú zmenu pomerov v parlamente, v zmysle nehlasujeme za nič z vládnej dielne, za nič. A ak to tak nebude.. Zmena pomerov v tom zmysle, lebo väčšina zákonov napríklad z ministerstva práce prechádzala ústavnou väčšinou a mali teda legitimitu, ale teraz cítim, že napriek tomu, že je to dobrý zákon, tak nebudeme hlasovať, lebo je to vládny zákon. Ale je to na vašom svedomí, je to na vašej zodpovednosti voči voličom. Krátko ale k tomu zákonu. Princíp je veľmi jednoduchý. Po novom sa budeme na tých rodičov, predovšetkým matky na materskej a rodičovskej dovolenke pozerať tak, ako keby v tom období riadne pracovali. Jednoducho zoberieme si príjem týchto rodičov, predovšetkým matiek spred a po tomto období, to sa spriemeruje a z takéhoto vymeriavacieho základu sa následne prepočítajú dôchodky. Musím povedať, že tento zákon neplatí len pre súčasné matky seniorky, ale aj pre matky, ktoré sú v produktívnom veku, ktoré teraz pracujú a aj pre budúce mamičky. Teda, že to platí aj do budúcna. To nie je seniorský zákon, toto je zákon prorodinný a je určený najmä matkám, ale aj niektorým otcom, ktorí sú na rodičovskej alebo materskej dovolenke. Takže toto je základný princíp tohto zákona a samozrejme budeme prepočítavať aj už priznané dôchodky spätne dozadu a zároveň už podľa nového systému budeme teda prepočítavať aj dôchodky do budúcna. Samozrejme sú tam aj dôležité ďalšie údaje a informácie. Prepočítavať sa teda budú starobné, starobné predčasné a invalidné dôchodky. Len pre vašu informáciu, Sociálna poisťovňa bude musieť prepočítať jeden milión dôchodkov a preto sme aj v zákone stanovili určité lehoty pre tú Sociálnu poisťovňu, lebo to bude náročná prepočítavacia operácia
===== prepočítavať sa teda budú starobné, starobné predčasné a invalidné dôchodky. Len pre vašu informáciu, Sociálna poisťovňa bude musieť prepočítať jeden milión dôchodkov a preto sme aj v zákone stanovili určité lehoty pre tú Sociálnu poisťovňu, lebo to bude náročná prepočítavacia operácia. Ale po 20-tich rokoch diskriminácie niekto prišiel, aby tento problém odstránil, tak ako 20 rokov ľudia čakali, pevne verím, že počkajú aj teraz. Sociálna poisťovňa bude mať rok na prípravu, lebo treba treba pripraviť informačné systémy. A potom sa začne prepočítavanie, na ktorých je, na ktoré je určený maximálny počet, maximálna doba 5 rokov, ale to je len zákonná doba. My pevne veríme, že Sociálna poisťovňa to napokon stihne rýchlejšie. Ale čo je dôležité, netreba sa báť. Začneme od najstarších ročníkov a zároveň, to je úplne bude jedno v akomkoľvek okamihu bude tento dôchodok prepočítaný, tak sa vyplatí so splatnosťou a s účinnosťou od 1.1.2026 teda od platnosti zákona. A teda všetko dostanú tí seniori doplatené, tak ako sme teda sľúbili. Nová zmena by sa mala pozitívne dotknúť 440 000 seniorov, predovšetkým senioriek. A samozrejme, niektorí dostanú aj rozhodnutia, najmä tým, ktorým vznikol nárok na dôchodok už pred rokom 2004 a fungovali v podobnom systéme, že tam nebude nejaké zlepšenie, ale každý dostane rozhodnutie a bude z neho vedieť, či je alebo nie je diskriminovaný. Respektíve po týchto rozhodnutiach už nebude v dôchodkovom systéme diskriminovaný tým, že vychovával deti na materskej a rodičovskej dovolenke a kvôli tomu má nižší dôchodok.
Rozpracované
10:34
Vystúpenie spoločného spravodajcu 10:34
Jozef CechVystúpenie spoločného spravodajcu
3.12.2025 o 10:34 hod.
PaedDr.
Jozef Cech
Videokanál poslanca
Rozpracované
10:36
Vystúpenie v rozprave 10:36
Simona PetríkVystúpenie v rozprave
3.12.2025 o 10:36 hod.
Mgr.
Simona Petrík
Videokanál poslanca
Rozpracované
10:41
Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:41
Andrea TurčanováVystúpenie s faktickou poznámkou
3.12.2025 o 10:41 hod.
Ing.
Andrea Turčanová
Videokanál poslanca
Rozpracované
10:43
Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:43
Vladimír Ledecký===== zákon naozaj dáva nároky na rozpočet, aj keď sa presne nevieme zhodnúť, že aká je to suma. Ale je to suma minimálne nejakých 80, 100 miliónov. Takže ja si myslím, že schvaľovať niečo, že zaviazujume budúce vlády a bude to až o päť rokov nie je celkom férové.
===== zákon naozaj dáva nároky na rozpočet, aj keď sa presne nevieme zhodnúť, že aká je to suma. Ale je to suma minimálne nejakých 80, 100 miliónov. Takže ja si myslím, že schvaľovať niečo, že zaviazujume budúce vlády a bude to až o päť rokov nie je celkom férové.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
3.12.2025 o 10:43 hod.
PhDr.
Vladimír Ledecký
Videokanál poslanca
===== zákon naozaj dáva nároky na rozpočet, aj keď sa presne nevieme zhodnúť, že aká je to suma. Ale je to suma minimálne nejakých 80, 100 miliónov. Takže ja si myslím, že schvaľovať niečo, že zaviazujume budúce vlády a bude to až o päť rokov nie je celkom férové.
Rozpracované
10:45
Ďakujem. Pani kolegyňa Petrík asi som aj ješitný. To patrí k politikom. Ale mne je naozaj jedno ako sa opozícia zachová ak nebudete hlasovať, tak nebudete hlasovať. Mne je to naozaj jedno. Ja len apelujem na vás, aby ste hlasovali za zákon, o ktorom hovoríte, že je dobrý. Za zákon, o ktorom hovoríte, že podobný ste predkladala vy. Ja to len vysvetľujem tým občanom, voličom. Ale ako budete hlasovať je to samozrejme na vás a na vašom svedomí. Rovnako ako KDH. Ja len apelujem, nič iné. Ale je to vaše rozhodnutie samozrejme. Tak ako suverénne rozhodnutie každej inej strany. Len hovorím, že potom to budeme pomenovuvávať, hej? Ako vy pomenuvávate mňa. Veď to je normálne. To je presne ten politický súboj. Politika teda koalícia a opozícia. Pán Ledecký niekoľko krát ste už povedali, že tiež vám vlastne prekáža podobne ako aj iným kolegom, že 5 rokov sa to má prepočítavať a tak ďalej. Tak po prvé ja nie som ani aj IT odborník, nie som ani riaditeľ sociálnej poisťovne. Musím zobrať iba to čo mi hovoria, že treba prípravu systému kolegovia a kolegyne a potom bude prepočítavanie. 20 rokov sa tu na to čakalo. Teraz konečne niekto s tým niečo urobil. Ale som tiež povedal, že bol by som rád, aby to bolo rýchlejšie práve kvôli tým starším ročníkom. Môžem ich držať pod krkom prosím vás robte to rýchlejšie. Ale pán Ledecký, keby ste vy ako predseda sociálneho výboru predložili v minulom volebnom období tento zákon, už sme mohli dávno prepočítavať. Už sme mohli byť v treťom roku prepočítania. Čiže my niečo prinesieme čo vám ani len nenapadlo ako predsedovi sociálneho výboru a vôbec celej vláde predchádzajúcej. Lebo KDH nebolo vo vláde a Progresívne Slovensko aj bolo aj nebolo dobré vám. Toho pána Valáška vám nezabudneme ale dobre. Ale len mu hovorím, že asi tretí krát opakujete pán Ledecký vy ako bývalí predseda sociálneho výboru (nezrozumiteľne vyslovené) 5 rokov. Však už to mohlo byť pán Ledecký, keby to vy predložíte vaša vláda. Už sme mohli mať možno aj prepočítané. Takže preto opäť poprosím o korektnosť. Áno konečne po 20-tich rokoch niekto s tým niečo začal robiť. Sociálna poisťovňa hovorí, že potrebuje toľko času, pretože má naozaj aj iné prepočítavania. Invalidita a tak ďalej. Potrebuje toľko času. Ale ešte raz nech sa to prepočíta kedykoľvek, ktorémukoľvek dôchodcovi, seniorovi pôjde to s platnosťou k účinnosti zákona od 1.1.2026. Všetko sa doplatí. Takže je to na vás milá opozícia. Apelujem na to, aby ste podporili tento zákon. Buď prejde ústavnou väčšinou alebo riadnou väčšinou. Ďakujem veľmi pekne.
Rozpracované
