43. schôdza

25.11.2025 - 12.12.2025
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

10.12.2025 o 14:44 hod.

Mgr.

Ondrej Dostál

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:44

Vladimír Macášek
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci.
Pani Plevíková, veľmi a stručne ste popísali situáciu v parlamente, akým spôsobom sa zapája opozícia do rozpravy a akým spôsobom neustále a stále útočí a stále všetko kritizuje. Ja sa priznám, že za tú dobu, čo tu sedím, to dva, dva týždne aj kúsok, už ma niekoľkokrát zdvihlo zo stoličky, aby som reagoval, ale už teraz mi to naozaj nedalo, pretože tak ako sa tu často spomína z jednej aj druhej strany klamstvo, zavádzanie, tak si myslím, že je treba zhodnotiť a počúvať jednu stranu aj druhú stranu. Je smutné a je škoda, že aj vy ako opozícia si nepriznáte spolupodiel na tvorbe toho Trestného zákona, teraz sa musí riešiť jeho oprava. Tak som chcel aj reagovať na to, že v podstate dnes by mal byť taký čierny deň. Čierny deň preto, pretože včera bol zrušený Úrad pre ochranu oznamovateľov a čuduj sa svete, ten Úrad pre oznamovateľov stále visí na internete, stále má svoju budovu, stále má otvorené dvere, ale neposkytuje objektívne všetkým žiadateľom o ochranu rovnaký meter, pretože súčasne odvolaný krajský prokurátor v Žiline podal žiadosť o ochranu a tá mu bola progresívne a objektívne zamietnutá. Takže o akej objektívnosti sa dá rozprávať o úrade, ktorý ste tak obhajovali a za ktorým ste tak veľmi stáli? Myslím si, že to, že bolo, bola schválená zmena toho úradu, tak je namieste, že dôjde k nejakej náprave.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

10.12.2025 o 14:44 hod.

Ing.

Vladimír Macášek

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:44

Ondrej Dostál
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Pani poslankyňa Plevíková, ja vítam teda, že niekto sa ozval za vládnu koalíciu, všetci sme s napätím čakali, že tu bude pán podpredseda Národnej rady Gašpar, ale tak aspoň vy ste zdvihli tú koaličnú vlajku a teda zabojovali.
Zdá sa vám zvláštne, že opozícia stále útočí na vládu, no ja si pamätám na minulé volebné obdobie, jak SMER neustále chválil vládu Igora Matoviča a potom Eduarda Hegera a potom Ľudovíta Ódora, proste stále tie pochvalné vystúpenia poslancov SMER-u na adresu vlády, mne to ako vládnemu poslancovi už bolo až nepríjemné, že koľko ten SMER chváli vládu. Potom ste povedali, že viacerí opoziční poslanci hovorili, že teda priznajme si chybu na oboch stranách, ale teda ja som nič také nezaregistroval a bol som tu veľkú časť rozpravy. To, čo opoziční poslanci pripustili, je, že aj niektorí z nich sa domnievali, že teda horalkový paragraf bol problémový, a bol, však to nikto nespochybňuje, možno netušili, čo, k čomu to, k čomu to povedie, ale dôležitý bol kontext. Opozícia kritizovala váš návrh na zlepšenie podmienok pre veľkých zlodejov, veľkých podvodníkov a veľkých korupčných, že tým sa budú tresty odpúšťať, zmierňovať, premlčiavať a ľudia pôjdu za dve horalky do väzenia. V takom kontexte boli, bola väčšina tých vami citovaných a pánom ministrom citovaných tvrdení vyslovená.
Tiež teda oceňujem, že novelou chcete vyslať signál, že kradnúť sa neoplatí, lebo tou novelou z roku 2024 ste vyslali jasný signál, že kradnúť sa oplatí a ľudia ten signál zaregistrovali a správali sa podľa toho, teda myslím tí, tí zlodeji.
A úplne posledná vec, teda keď sa tu už bavíme aj o zrušenom úrade, tak ja len podotýkam, že úrad nie je ten, kto rozhoduje o poskytnutí ochrany. Ani žilinskému prokurátorovi nemohol úrad poskytnúť ochranu, prokuratúra rozhoduje.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

10.12.2025 o 14:44 hod.

Mgr.

Ondrej Dostál

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:44

Zuzana Plevíková

Vystúpenie v rozprave 14:59

Gábor Grendel
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo a ďakujem aj za túto drobnú obštrukciu.
Takže, kolegyne, kolegovia, začnem tým, že už to môže byť asi aj dvadsiaty zákon, pri ktorom vládna koalícia sa rozhodla uplatniť § 29a zákona o rokovacom poriadku a tým pádom obmedziť čas pre poslancov na vystúpenie v rozprave. A zakaždým chcem strane SMER najmä pripomenúť, že keď tento paragraf jeden jediný krát uplatnil predseda parlamentu Richard Sulík, tak mu to smeráci ešte desať rokov vytýkali v diskusných reláciách a vtedy, keď sa to stalo, tak tu hovorili o konci demokracie, o zneužívaní moci, o arogancii a tak ďalej. Čiže to len na pripomenutie, nebudem tým už strácať viac sekúnd, lebo, lebo však máme obmedzený ten čas. No.
Pán minister, vy ste včera zacitovali z viacerých vystúpení ešte z toho decembra 2023 alebo teda z toho prelomu rokov, kedy sa prijímala tá pôvodná hanebná novela Trestného zákona, tak jeden citát mám aj ja pre vás z 31. januára 2024 o 18.34 h zaznelo toto: "V demokratickom a právnom štáte by mal Trestný zákon chrániť potenciálne obete trestných činov a odrádzať ľudí od páchania trestných činov. Tento Trestný zákon však nebude chrániť potenciálne obete a nebude odrádzať ľudí od páchania trestných činov. Tento Trestný zákon bude motivovať ľudí páchať trestné činy."
To je len jeden z množstva príkladov, že varovali sme vás, že sa to stane, akokoľvek ste sa včera snažili navodiť dojem, že vôbec tuto žiadne varovanie nebolo. Bolo a bolo ich oveľa viac, ale pre krátkosť času som vytiahol len tento jeden citát.
Teraz, ak dovolíte, rovnaké logické somariny, aké ste napísali do skráteného legislatívneho konania o šírení dezinformácií, ste napísali aj do dôvodovej správy k samotnému návrhu novely Trestného zákona, kde ste teda napísali, že "cieľom návrhu zákona je reagovať na súčasný nárast počtu deliktov proti majetku a zvýšenie agresivity v spoločnosti. V nadväznosti na dezinformačnú kampaň médií a výzvy niektorých politických predstaviteľov, ktorí zavádzajúco informovali verejnosť, že krádež je beztrestná a oplatí sa, bola zaznamenaná vyššia miera drobných krádeží, agresivita ich páchateľov a spoločenský dopyt po tvrdšej reakcii proti týmto deliktom. Týmto rozširovaním nepravdivých informácií došlo k podnecovaniu verejnosti k páchaniu týchto deliktov, čo sa prejavilo najmä u recidivistov, ktorí začali vo vyššej miere páchať drobné krádeže".
No okrem toho, že celé to nemá logiku a už to tu zaznelo od pána Dostála minimálne päťkrát, aj od niektorých ostatných poslancov, ak je to raz dezinformácia, tak nemá to žiadnu logiku, to, čo hovoríte a píšete, ale mňa ešte zaujala jedna, jeden rozmer ma zaujal v tomto, v tejto dôvodovej správe, a síce, že tu došlo zo strany tých poslancov k podnecovaniu verejnosti k páchaniu týchto deliktov. Tak sa chcem opýtať, koľko trestných oznámení ste podali za toto podnecovanie. Lebo to slovo podnecovanie ste priamo napísali do dôvodovej správy, ak ste ju teda písali vy. A podnecovanie k páchaniu trestných činov je takisto trestné. Ako hovorí Trestný zákon, budem to tiež citovať, ešte toľko času máme, § 337 podnecovanie. "Kto verejne podnecuje na trestný čin alebo verejne vyzýva na hromadné neplnenie dôležitej povinnosti uloženej zákonom alebo na jeho základe, alebo na závažné porušovanie verejného poriadku, potrestá sa odňatím slobody až na dva roky."
Takže keď tvrdíte, že my sme tu k niečomu podnecovali, tak, prosím vás, povedzte, koľko trestných oznámení ste podali, aby tí, ktorí podnecovali na páchanie tých krádeží a ešte neviem, k čomu všetkému, lebo my sme tvrdili, že tým, čo robíte, tou zmenou Trestného zákona bude motivovať ľudí nielen kradnúť, ale aj korumpovať a robiť daňové a iné podvody, takže sa pýtam, koľko trestných oznámení ste dali za toto podnecovanie. Rád by som o tom hovoril aj širšie, ale keďže už máme iba minútu v rámci skrátenej rozpravy a chcem dať ešte priestor kolegom na faktické poznámky, tak to je všetko, čo v tejto chvíli poviem.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

10.12.2025 o 14:59 hod.

Mgr.

Gábor Grendel

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:59

Michal Šipoš
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne, pán poslanec Grendel, za tvoje vystúpenie. Je to tak. Presne si trafil teraz klinček po hlavičke a pán Susko, pán minister by mal odpovedať na to, koľko tých trestných oznámení podal. No ale ja sa obávam, že tá odpoveď je, že nula. Lebo tu sa len krásne ukazuje a demaskuje, kvôli čomu prišli s týmto návrhom pred rokom, len preto, lebo dostali príkaz od Fica, tak ako sa radili na tej pytliackej chate. Jednoducho musíme upratať inštitúcie, musíme upratať Naku, musíme upratať špeciálnu prokuratúru, musíme zmeniť zákony tak, aby sme chránili našich ľudí. Toto bolo zadanie. A popri týchto zákonoch, ktoré tu schvaľovali takto pred rokom, vyliali aj to dieťatko z vaničky a vďaka tomu sa tu kriminalita zvýšila. Tiež by som rád ešte povedal niečo, ale nemôžem, lebo mi obmedzili vystupovanie a končí mi možnosť niečo povedať. Hanba.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

10.12.2025 o 14:59 hod.

Mgr.

Michal Šipoš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:59

Richard Dubovický
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci.
Pán poslanec Grendel, veľmi dobre ste to opísali, že, respektíve tá rečnícka otázka, že, vlastne že koľko padlo tých trestných oznámení. No povedzme si úprimne, že nula, lebo nemajú dôvod dávať tie trestné oznámenia, lebo nemyslím si, že dochádzalo ku nejakým závažným porušeniam, o ktorých oni tvrdili. Ale toto je presne ten politický boj, ktorý oni tu predvádzajú, šíria klamstvá, dezinformácie, nenávisť v spoločnosti a toto sú oni. Toto je presne táto vládna koalícia a presne na tomto, na to im skočila určitá časť obyvateľov. A teraz po dvoch rokoch tí obyvatelia už postupne a pomaličky otvárajú oči, že sa nechali oklamať súčasnou vládou. A ja sa ani nečudujem, že potom pán premiér alebo pán minister obrany sú nervózni pred televíziou, že, že NAKA alebo, pardon, že policajný vyšetrovateľ a prokuratúra že nekoná, no lebo nemá k čomu konať. To je len opäť jedno veľké divadlo vládnej koalície. Nič iné. Zastrašovanie, divadlo, absolútne nemajú na nikoho nič, skôr naopak. Obávajú sa toho, že sami prídu o moc, o vplyv, o kšefty a o nič iné im nešlo. Chrániť seba a nikoho iného. Však celý čas o tomto bola celá novela Trestného zákona, chrániť seba a svojich ľudí. Však radšej nech nám odpovie pán minister Susko, koľko obvinených alebo obžalovaných ľudí bolo už nejakým spôsobom zbaveným toho.
Mňa by to zaujímalo, pán minister, že koľkým ľuďom ste pomohli reálne. Koľkým ľuďom v pozadí súčasných vládnych strán. Toto sú dôležité otázky. Prečo sa vás to ľudia vonku nepýtajú? No však nech sa vás začnú pýtať vaši voliči. Skúste im na to povedať dačo.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

10.12.2025 o 14:59 hod.

MBA

Richard Dubovický

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:59

Ján Horecký
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo.
Ďakujem ti, pán kolega Gábor Grendel, za tvoje vystúpenie i za to, že si spomenul tú nehoráznu vec, že opozícia je obviňovaná per huba, prepáčte, z podnecovania práve týchto drobných kriminálnych činov tým, že poukazujeme na zle urobenú sedemkrát opravovanú novelu Trestného zákona. Nuž pravý opak je pravdou. Keď bola pred dvomi rokmi práve táto účelová novela realizovaná tu, keď sa o nej rokovalo v skrátenom legislatívnom konaní, ako najdôležitejšej veci, kedy koalícia chránila záujmy stíhaných ľudí, doslova, tak sme varovali pred neblahými dôsledkami takto narýchlo a účelovo šitej novely. Hovorili sme o tom, že tisíce prípadov trestného stíhania trestných činov budú musieť byť preklasifikované, uzavreté, postúpené ako priestupky, pretože sa zmenila ich klasifikácia a tak sa, ako sme sa potom dopočuli, znížila kriminalita. Ale realita bola presne opačná. A to, pred čím sme vás varovali, pred čím sme vystríhali aj v záujme Slovenskej republiky občanov a všetkých, tak to sa teraz deje. Nikto normálny a súdny z toho nemá radosť.
Preto rozumieme, že prichádzate s touto siedmou opravou zle napísaného zákona, Trestného zákona a trestných kódexov. Tak dúfam, že no, ale to je veľmi naivné, možno sa tu podpisuje moja tridsaťpäťročná pedagogická dráha, stále dúfam a nádejám sa, že sa z toho dokážete poučiť a prestanete zneužívať moc.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

10.12.2025 o 14:59 hod.

Mgr.

Ján Horecký

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

14:59

Boris Susko
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo.
Vážený pán predsedajúci, vážené panie poslankyne, páni poslanci, naozaj veľmi krátko. Ja už som povedal včera, v rozprave som vystúpil a povedal som všetky veci, ktoré som k tomu chcel povedať. Len krátko ešte zareagujem na niektoré skutočnosti, ktoré boli povedané v rozprave.
Pokiaľ ide o pani poslankyňu Kolíkovú, ktorá hovorí, že sme nemali pripravené ani nemáme pripravené žiadne programy pre odsúdených, prípadne pre obete a ďalších, tak s týmto musím nesúhlasiť. Máme množstvo programov, ktoré realizujeme s odsúdenými, ktoré realizujeme s probačnými a mediačnými úradníkmi, ako je napríklad národný projekt Šanca, Návrat II už teraz, národný projekt restoratívnej a alternatívnej justície pre každého, program Vnímam teba, program systematického zamestnávania odsúdených, kde sme vytvorili nových sto príležitostí, sto pracovných ponúk alebo, alebo miest, kde môžu byť zamestnávaní, zamestnávané takéto osoby. Veľa sme urobili v elektronickom monitoringu, ktorý sa tu doteraz nevyužíval, a ďalšie a ďalšie kroky, ktoré myslím si, že teraz nemá, nemá význam, význam všetky citovať, ale určite ich, určite ich niekde všetky odprezentujeme. Máme v MPK zákon, novelizáciu zákona o probácii a mediácii, podporujeme vzdelávanie v oblasti probácie a mediácie tak prostredníctvom jednotlivých vysokých škôl, ako aj prostredníctvom Justičnej akadémie, takže naozaj v tejto veci sme urobili obrovský kus práce. To, že o tom nemáte vedomosť, je jedna vec, ale to neznamená, že v tejto oblasti nerobíme naozaj obrovský kus práce a tú sme urobili a ja to aj náležite, náležite, samozrejme, v čase, keď uznáme za vhodné, odprezentujem.
Pokiaľ ide o to, čo hovorila pani Števulová, tie príklady, ktoré tu uvádzala, na to tu musím zareagovať a musím povedať, že je to opäť určitou formou zavádzania, pretože všetky tie príklady, ktoré tu pani poslankyňa Števulová spomínala, či sa jednalo o vlámania a podobné, sú trestnými činmi dnes, boli trestnými činmi pred novelizáciou trestných zákonov a budú trestnými činmi aj do budúcnosti. Tam sa, tam sme v tejto oblasti nič nemenili.
To znamená, že či sme my znovelizovali Trestný zákon, alebo nie, tak takéto konania by takisto boli trestnými činmi aj dnes. To znamená, že tieto príklady sú práve tie, o ktorých sme hovorili, ktoré, ktoré nesúvisia ani s recidívou, ani, ani s výškou škody, ani s ničím podobným, preto...
=====
Skryt prepis

10.12.2025 o 14:59 hod.

JUDr. PhD.

Boris Susko

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie v rozprave 15:14

Boris Susko
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
...nemenili. To znamená, že či sme my znovelizovali Trestný zákon alebo nie, tak takéto konania by takisto boli trestnými činmi aj dnes. To znamená, že tieto príklady sú práve tie o ktorých sme hovorili, ktoré, ktoré nesúvisia ani s recidívou ani, ani s výškou škody ani s ničím podobným, pretože pri vlámaní sa vôbec neskúma výška škody. Len z hľadiska, z hľadiska náhrady škody, ale nie z hľadiska trestnosti činu. Čiže tieto príklady sú práve tie, ktoré, ktoré nie sú by som povedal relevantné vo vzťahu ani k tomuto návrhu zákona ani k tomu o čom tu je celý čas, celý čas diskusia. No a pokiaľ ide o tie ďalšie opatrenia okrem to, ohľadom tohto alebo okrem toho čo je v tomto návrhu zákona. O tých opatreniach som včera veľmi podrobne, podrobne rozprával, takže ich už, už nebudem, nebudem opakovať. A pokiaľ ide o to, čo tu spomínate s daňovými podvodmi. Čo tu bola pani hlavá európska prokurátorka konzultovať, tak ja by som vás len upriamil na tlačovú správu finančnej správy, ktorá priamo uvádza, že a upozorňuje, že medializované informácie o aktuálnych daňových únikoch na Slovensku nie sú pravdivé. Prípady o ktorých sa hovorí, vznikli v minulosti a ich vyšetrovanie trvá niekoľko rokov. Ide o často organizované medzinárodné podvody, do ktorých je Slovensko zapojené prostredníctvom fyzických a právnických osôb, pričom k samotným únikom nedochádza na území Slovenskej republiky. Nie všetky tieto prípady majú fiškálny dopad na štátny rozpočet Slovenskej republiky. Čiže to nie sú veci, ktoré by súviseli s opäť s novelizáciami Trestných zákonov. Sú to niekoľkoročné prípady veľkých medzinárodných podvodov, do ktorých áno, sú zapojené aj slovenské fyzické a právnické osoby, to treba priznať. A v tejto oblasti ale nie je len jediným nástrojom na postihovanie takýchto skutkov Trestný zákon a Trestné právo, ale máme tu aj iné nástroje, ktorými sú, ktorými sú nástroje daňové. A tu práve, keď si pozriete aj stránku Finančnej správy aj akčný plán, ktorý zverejnila ešte minulý rok a aktualizovala ho tento rok Finančná správa, majú pripravené rôzne opatrenia od posilňovania kriminálnej, kriminálneho úradu Finančnej správy z hľadiska vyšetrovania týchto špeciálnych daňových, daňovej kriminality aj ďalšie návrhy. Napríklad, osobnej zodpovednosti fyzických a právnických osôb v rámci podnikateľskej činnosti tak, aby sa zabránilo nejakým spôsobom tunelovaniu jednotlivých spoločností prostredníctvom ktorých sa páchaj takéto daňové delikty a tak ďalej. Ale to nie je len otázka samotného Trestného práva alebo Trestného zákona, ale to je otázka viacerých opatrení najmä, najmä z oblasti daňovej a finančnej, Finančne správy. Takže toľko na záver z mojej strany a budeme dúfam pokračovať v druhom čítaní.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

10.12.2025 o 15:14 hod.

JUDr. PhD.

Boris Susko

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie v rozprave 15:14

Boris Susko
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo. Vážený pán predsedajúci, vážené panie poslankyne, páni poslanci, na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky predkladám vládny návrh zákona o obchodnom registri a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Návrh zákona bol vypracovaný na základe plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky, pričom sa ním súčasne napĺňa programové vyhlásenie vlády Slovenskej republiky. Návrh zákona predstavuje normatívny predpoklad pred naplnením míľnika z plánu obnovy a odolnosti, ktorým je zavedenie nového informačného systému obchodného registra. Cieľom návrhu zákona je zjednotenie podstatnej časti hmotnoprávnej a procesnoprávnej úpravy vedenia obchodného registra v jednom právnom predpise a zároveň pripraviť podklad pre nový informačný systém obchodného registra. Návrhom zákona sa má v plnom rozsahu nahradiť v súčasnosti platný a účinný zákon č. 530/2003 Z. z. o obchodnom registri a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Návrhom zákona sa transponujú ustanovenia tých právne záväzných aktov Európskej únie, ktoré sú v súčasnosti prebraté ustanoveniami zákona o obchodnom registri. Súčasne sa reflektuje vývoj digitalizácie v technickej a legislatívnej oblasti, a to za súčasného dôrazu na čistotu, dôveryhodnosť a aktuálnosť údajov v obchodnom registri. Na účel dosiahnutia uvedených cieľov návrh zákona zavádza právnu záväznosť údajov obchodného registra zverejnených online bez potreby preukazovať údaje v úradnom a obchodnom styku. Zabezpečuje referencovanie údajov širšími možnosťami prepojenia s ostatnými registrami, čo odbremeňuje podnikateľov od nutnosti vykonávať zmeny v obchodnom registri tam, kde to nie je nevyhnutné. Napríklad, pri zmene priezviska. Umožňuje rezerváciu obchodného mena spoločnosti s cieľom umožnenia budovania podnikateľskej značky a identity. Umožňuje súčasné získanie živnostenského oprávnenia pre vybrané predmety podnikania, a to pre všetky právne formy ich registráciou do obchodného registra bez nutnosti komunikácie podnikateľa so Živnostenským úradom. Rozširuje možnosť vykonávať zápisy registrátorom, notárom na prvozápisy všetkých právnych foriem spoločností a vykonávanie zmien v nich, čo má za cieľ zrýchlenie zápisu rozšírenie počtu registračných miest pre podnikateľov, čo zároveň uvoľňuje kapacity registrových súdov na zabezpečenie inej súvisiacej agendy, a to najmä zosúlaďovacie konanie, prípadne konanie o pokutách za porušenie povinnosti na úseku obchodného registra. Ďalej zachováva možnosť slobodného výberu registrátora. Zostáva zachovaná možnosť registrácie prostredníctvom registrových súdov. Zavádza preventívnu kontrolu zakladateľských dokumentov o obchodných spoločností s cieľom zabezpečiť lepšiu dôveryhodnosť údajov v obchodnom registri a stavia na jednu úroveň notárske zápisnice o právnom úkone a zmluvy autorizovanej advokátom v prípade ak je požadovaná ako zápisový podklad pri registrácii. S cieľom predchádzania pokútnictva umožňuje zastúpenie pri registrácii len notárom, advokátom alebo zamestnancom zapísanej osoby. Zachováva fixnú lehotu na vykonanie registrácie, čím sa vytvárajú predpoklady na rýchle vybavovanie registrácie. Dôležitým momentom návrhu zákona je, že navrhovaná právna úprava neukladá osobám zapísaných v obchodnom registri nové administratívne povinnosti vo vzťahu k už zapísaným údajom. Všetky zápisy, ktoré sú v súčasnosti obsiahnuté v obchodnom registri zostávajú v platnosti, a to bez potreby ich doplnenia či úpravy. Vládny návrh zákona predpokladá pozitívny a negatívny vplyv na podnikateľské prostredie a rozpočet verejnej správy a tiež pozitívny vplyv na informatizáciu spoločnosti. Návrh zákona nebude mať vplyv na životné prostredie, sociálne vplyvy, vplyvy na služby verejnej správy pre občana ani vplyv na manželstvo, rodičovstvo a rodinu. Účinnosť návrhu zákona, účinnosťou návrhu je 17. augusta 2026. Zohľadňuje sa tak dostatočná legisvakačná lehota, lehota nevyhnutná pre vývoj nového informačného systému obchodné registra. Rovnako aj termíny plynúce z plánu obnovy a odolnosti, nakoľko návrh zákona vytvára legislatívne predpoklady pre napĺňanie míľnika plánu obnovy a odolnosti ako som spomínal v úvode. Návrh zákona prešiel riadnym pripomienkovým konaním, ktoré bolo vzhľadom na rozsah matérie predĺžené na 30 pracovných dní. Po prerokovaní legislatívnou radou vlády a vládou. Považujem dôležité zdôrazniť, že materiál bol na rokovaní vlády predkladaný bez rozporov.
Vážené pani, panie poslankyne, páni poslanci, dovoľujem si vás požiadať o prerokovanie vládneho návrhu zákona v prvom čítaní a o jeho podporu.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

10.12.2025 o 15:14 hod.

JUDr. PhD.

Boris Susko

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom