6. schôdza

6.12.2023 - 22.12.2023
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

7.12.2023 o 17:10 hod.

Mgr.

Daniel Karas

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 17:10

Miroslav Čellár
Skontrolovaný text
Ďakujem pekne. Pozývam členov ústavnoprávneho výboru na 10. schôdzu dnes o dvadsiatej a pokračovanie 9. schôdze zajtra ráno o ôsmej.
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

7.12.2023 o 17:10 hod.

Mgr. et Mgr. PhD.

Miroslav Čellár

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 17:10

Rudolf Huliak
Skontrolovaný text
Ďakujem pekne. Pozývam členov výboru pre pôdohospodárstvo a životné prostredie na zajtra ráno na ôsmu do zasadačky 148.
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

7.12.2023 o 17:10 hod.

Ing.

Rudolf Huliak

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 17:10

Vladimír Baláž
Skontrolovaný text
Ďakujem pekne. Pozývam poslancov zdravotníckeho výboru na zajtra na 8.15 h. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

7.12.2023 o 17:10 hod.

MUDr. PhD.

Vladimír Baláž

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 17:10

Ondrej Dostál
Skontrolovaný text
Chcel by som požiadať, ak je to možné, aby sme aktualizovaný program dostali, aby tam boli aj tie termínované body, lebo už sa to začína trochu meniť oproti tomu pôvodnému. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

7.12.2023 o 17:10 hod.

Mgr.

Ondrej Dostál

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 17:10

Daniel Karas
Skontrolovaný text
Ďakujem pekne. Pozývam všetkých členov finančného výboru dnes na ôsmu hodinu do rokovacej sály, do tridsiatky.
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

7.12.2023 o 17:10 hod.

Mgr.

Daniel Karas

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 17:25

Ondrej Dostál
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, pán predseda.
Vážený pán minister, vážený pán predseda Národnej rady, vážené kolegyne a kolegovia, rokujeme o novele kompetenčného zákona a súvisiacich právnych predpisov. Ten návrh vyplýva z toho, ako sa vládna koalícia na začiatku svojho fungovania dohodla na tom, ako si rozdelí moc a mocenské posty. Súčasťou tej dohody je aj to, že vznikne nové Ministerstvo cestovného ruchu a športu Slovenskej republiky presunom kompetencií v oblasti cestovného ruchu z ministerstva dopravy a presunom kompetencií v oblasti športu z ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu a, samozrejme, že potom sa ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a, teda vedy a športu, výskumu a športu premenuje, keď šport nebude, nebude súčasťou kompetencií ministerstva školstva.
Samozrejme, že každá vládna koalícia má právo namodelovať si, v akej zostane chce fungovať vrátane zostavy, zostavy rezortov, ale treba povedať, že tu nevstupujeme do situácie, že kompetencie v oblasti cestovného ruchu a športu nevykonáva žiadne ministerstvo, naopak, časť tých kompetencií vykonáva ministerstvo školstva a časť ministerstvo, ministerstvo dopravy. Takže nie je pravda, že, že doteraz by tieto oblasti neboli koordinované, boli koordinované, ale boli koordinované samostatne, je veľmi pravdepodobné, že aj po vytvorení ministerstva cestovného ruchu a športu nedôjde k tomu, že budú tieto dve oblasti nejako dramaticky, dramaticky prepojené a, samozrejme, možno si predstaviť aj, aj iné usporiadanie.
Čiže hlavný účel, ktorý, samozrejme, že nie je napísaný v dôvodovej správe, je, aby vzniklo nové ministerstvo, aby Slovenská národná strana mala ďalšieho, ďalšieho ministra. V situácii, keď sme tu doobeda aj poobede sa zaoberali potrebou konsolidácie verejných financií, keď sme tu hovorili o tom, v akom žalostnom stave sú verejné financie a že potrebovali by sme šetriť alebo teda zvyšovať príjmy, čo sa, čo sa vláda a vládna koalícia pokúšajú cez zvyšovanie daní, tak miesto toho, aby sme šetrili, tak vytvárame nové ministerstvo, nový post ministra, nových, nových štátnych tajomníkov. To určite nie je cesta, cesta k šetreniu a určite to nie je niečo, čo by bolo nevyhnutné z hľadiska efektívneho fungovania štátu a štátnej, štátnej správy. Opakujem, koalícia má právo si to upraviť, ako chce, ale je to výsostne politické rozhodnutie, nie je to rozhodnutie, ktoré by malo nejaké vecné opodstatnenie.
Kým vo vzťahu k tejto úprave, ktorá je taká najviditeľnejšia, ktorá obvykle sa robí vždy po vytvorení novej vlády, keď sa koalícia dohodne, že vznikne nejaké nové ministerstvo alebo sa zlúčia nejaké ministerstvá, alebo sa pomenia kompetencie, tak to sú také viditeľné úpravy, tak návrh zákona obsahuje aj viacero ďalších zmien, ktoré sú konštatované, ktoré sú navrhnuté, ktoré nie sú nijako vecne odôvodnené, a čo je chyba, lebo z hľadiska požiadaviek, ktoré na návrh zákona kladie zákon o tvorbe právnych predpisov, evidentne, evidentne dôvodová správa k tomuto návrhu zákona nespĺňa tie náležitosti, ktoré, ktoré si vyžaduje zákon o tvorbe právnych predpisov.
Dôvodová správa je povinnou náležitosťou návrhu zákona, podľa § 7 ods. 2 sa člení na všeobecnú a osobitnú časť. Všeobečná, všeobecná časť dôvodovej správy obsahuje zhodnotenie súčasného stavu s uvedením potreby novej právnej úpravy, spôsobu jej vykonávania a zhrnutie vplyvu v súlade s doložkou vybraných vplyvov, súlad právneho predpisu s inými právnymi predpismi, právom Európskej únie a s medzinárodno-právnymi záväzkami a ďalšie skutočnosti nevyhnutné na posúdenie návrhu právneho predpisu a osobitná časť dôvodovej správy obsahuje vecné odôvodnenie jednotlivých navrhovaných ustanovení právneho predpisu, pričom do odôvodnenia sa nesmie preberať tex, text týchto ustanovení.
Vo všeobecnej časti je v zásade zdôvodnené alebo vysvetlené, prečo sa vláda domnieva, že je potrebné vytvoriť nové ministerstvo, tomu som sa už venoval a naozaj je to vecou politického posúdenia a, ale chcel by som sa dotknúť troch ďalších, ďalších zmien, ktoré, ktoré sú obsiahnuté v návrhu zákona a ktoré podľa môjho názoru nie sú vysvetlené, nie je zdôvodnené, prečo vláda s takýmito zmenami prichádza.
Tou prvou je možnosť, aby ministerstvá s výnimkou tých, ktoré sú zákonne definované, nemali iba dvoch štátnych tajomníkov, alebo najviac dvoch, ale mohli mať aj viacerých. Čím je tento návrh odôvodnený? Zacitujme si z osobitnej časti dôvodovej správy, čl. I k bodu 6: „Navrhuje sa, aby na tých ministerstvách, ktoré sú viac odvetvové, ale plnia značný rozsah úloh, mohli pôsobiť viacerí štátni tajomníci."
Ja teda neviem, že či toto možno považovať za vecné odôvodnenie navrhovaného ustanovenia právneho, právneho predpisu, lebo sa z neho dozvieme akurát to, čo sa navrhuje, čo, čo teda priemerné, priemerne sčítaný čitateľ návrhu zákona zistí aj z paragrafového znenia, ale vôbec sa nedozvieme, prečo takýto, takýto návrh prichádza. Tu chcem povedať, že, že to, že ministerstvá majú najviac dvoch štátnych tajomníkov s výnimkou tých, myslím, že ministerstvo financií a ministerstvo školstva majú troch, tak má nejaké opodstatnenie, lebo, lebo štátny tajomník nemá v hierarchii ministerstva postavenie povedzme námestníka ministra, v Českej republike námestník ministra si volí alebo vyberá samotný minister a môže ich mať viac, a v zásade námestníci zodpovedá za nejakú konkrétnu oblasť, riadia nejaké, nejaké útvary na ministerstve. Áno, aj štátni tajomníci môžu mať nejakú koordinačnú právomoc, ale teda v podstate podliehajú, podliehajú ministrovi a je to politická funkcia, je to funkcia, ktorá, ktorá vzniká tak, alebo teda je do nej človek ustanovený tak, že, že ho na návrh ministra vymenúva vláda a pokiaľ ide napríklad o, o poslanca Národnej rady, tak dôsledkom toho vymenovania je, že mu, že sa mu mandát neuplatňuje, ale spočíva mu, čiže je to niečo iné ako, ako výkon funkcie povedzme námestníka ministra v Českej republike alebo, alebo v iných krajinách.
A samozrejme, že to vyvoláva otázky vzhľadom na, na to, ako je nastavená, nastavená vládna koalícia, či to nie je len vytváranie si ďalšieho priestoru, aby sa, aby sa mohla riešiť situácia s poslancami, ak by, povedzme, poslanecký klub SNS potreboval mať iné zloženie z hľadiska straníckeho, či sa tým nevytvára priestor, aby sa umelo vytvárali posty štátnych tajomníkov, na ktoré budú rozdistribuovávaní poslanci z klubu SNS, ktorí nie sú členmi politickej strany SNS. Ak by to tak bolo, no tak je veľmi nesprávne, že z takéhoto dôvodu meníme zákon a umožňujeme, aby miesto dvoch štátnych tajomníkov existovalo viacej štátnych tajomníkov, v zásade neobmedzený, neobmedzený počet. A možno by tieto špekulácie nevznikli, keby v dôvodovej správe bolo napísané, prečo sa tak deje. Pretože z všeobecného pravidla, že ministerstvá majú dvoch štátnych tajomníkov, sa urobili nejaké výnimky vo vzťahu najprv k ministerstvu financií, potom k ministerstvu školstva a malo to, malo to nejaké odôvodnenie, že prečo práve v týchto rezortoch. V tomto prípade je to jedna vetička, ktorá reprodukuje v dôvodovej správe to, čo je, to, čo je napísané v paragrafovom znení návrhu zákona, ale nijako to nevysvetľuje, nijako to, nijako to neodôvodňuje.
Ďalšia zmena sa týka toho, že sa má postavenie ústredného orgánu štátnej správy prideliť aj Úradu pre reguláciu sieťových odvetví, Slovenskej informačnej službe, Kancelárii prezidenta Slovenskej republiky a Kancelárii Národnej rady Slovenskej republiky, pričom opäť sa niektoré ustanovenia nemajú vzťahovať na, na tieto ostatné ústredné orgány štátnej správy. A opäť celé vysvetlenie tohto návrhu je, že: Navrhuje sa, aby postavenie ostatného ústredného orgánu štátnej správy mal aj Úrad pre reguláciu sieťových odvetí, Slovenská informačná služba, Kancelária prezidenta Slovenskej republiky a Kancelária Národnej rady Slovenskej republiky, pričom § 37, 39 až paragraf štyri... a § 40 sa na tieto ostatné ústredné orgány štátnej správy nebudú vzťahovať. Opäť, prečo? Prečo doteraz nebol problém, že tieto orgány nemali postavenie ostatných ústredných orgánov štátnej správy a teraz ich majú mať?
A opäť vzhľadom na to, že to nie je nijako inak vysvetlené, neexistuje žiadne vecné zdôvodnenie, tak to najlogickejšie zdôvodnenie, ktoré sa, ktoré sa núka, je, že na čelo Slovenskej informačnej služby by mal ísť trestne stíhaný a obžalovaný poslanec SMER-u pán Gašpar. Za dobrého kandidáta ho už označil aj pán premiér Fico. A keď, keď Slovenská informačná služba získa postavenie ostatného ústredného orgánu štátnej správy, tak vzhľadom na znenie ústavného zákona o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcie verejných funkcionárov je to pozícia, ktorú ak obsadí poslanec, tak mu mandát nezaniká, iba sa neuplatňuje, a teda v prípade, že by sa tu opäť objavila nejaká hrozba, že by nebodaj niekto ho išiel zobrať do väzby, tak sa môže vrátiť do parlamentu a, a musel, musela by s rozhodovaním alebo s jeho vzatím do väzby súhlasiť aj Národná rada. Ak to tak nie je, tak malo byť v tomto bode nejaké vysvetlenie, že prečo tieto orgány, ktoré doteraz nemali postavenie ústredných orgánov štátnej správy, ho zrazu majú mať.
Tretí okruh, ktorý sa netýka, netýka priamo kompetenčného zákona, ale ďalších dvoch novelizovaných právnych predpisov, v podstate umožňuje jednoduchšie odvolávanie ako predsedu štatistického úradu, tak predsedu Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou, v podstate spolitizovanie týchto funkcií, pretože sa tam dopĺňajú dôvody pre ich odvolanie, ktoré sú značne vágne, gumové, závislé na subjektívnom posúdení toho, kto o ich odvolaní bude rozhodovať. A v poriadku, ak, ak vládna koalícia má záujem, aby tieto orgány, ktoré by z povahy svojej veci mali mať istú nezávislosť, napríklad Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou, keď sa vládna koalícia domnieva, že majú to byť funkcie obsadzované politicky, na ich čele majú stáť nominanti aktuálnej vládnej moci, tak by bolo poctivé aspoň priznať, že toto je zámer a nie sa tváriť na to, že tam dopĺňame nejaké dôvody, lebo, lebo veď ani vlastne nie je jasné celkom, celkom prečo tam tie dôvody dopĺňame. V prípade, v prípade štatistického úradu to nie je zdôvodnené vlastne nijako, akurát v prípade, v prípade úradu na dohľad nad zdravotnou starostlivosťou sa hovorí, že sa oplet... opätovne dopĺňajú medzi dôvody na odvolanie predsedu Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou aj ďalšie závažné dôvody, ktorými je najmä konanie, ktoré je spôsobilé vyvolať pochybnosti o osobnostných, morálnych alebo odborných predpokladoch na výkon jeho funkcie, pričom vymenované dôvody neznáme, neznamenajú, že nie je možné odvolať predsedu aj z iných ako vymenovaných dôvodoch v prípadoch, ak by činnosť predsedu Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou bola v rozpore s činnosťou a poslaním úradu ako takého.
Takže na to minister, nové ministerstvo sa nejdem pýtať, to je, to je v zásade právo vládnej koalície, ale chcem sa spýtať na tie ďalšie veci, že ako je vecne zdôvodnené, alebo čo je vecným dôvodom pre to, aby sa tie orgány, ktoré doteraz nemajú postavenie ústredného orgánu v štátnej správy, stali ústrednými orgánmi štátnej správy. A ak je dôvod na to, aby štátni tajomníci neboli na ministerstvách iba dvaja, ale viacerí, a teda aj súčasný pán minister Susko a ja máme skúsenosť s funkciou štátneho tajomníka, takže to vieme posúdiť nielen z hľadiska vonkajšieho pozorovania, ale aj z hľadiska zúčastneného pozorovania toho, čo robia štátni tajomníci, tak naozaj by ma zaujímal ten dôvod, prečo by zrazu mali byť viacerí štátni tajomníci. A tretia otázka je, že prečo sa majú zmeniť podmienky pre odvolávanie šéfov štatistického úradu a Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou.
Ďakujem. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

7.12.2023 o 17:25 hod.

Mgr.

Ondrej Dostál

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 17:40

Martin Šmilňák
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predseda, vážený pán minister, pán spravodajca, vážené kolegyne a kolegovia, včera pán minister ste ma vyňali z kritiky, pretože ja som v predchádzajúcom volebnom období nebol v poslaneckých laviciach, a preto ste predchádzajúcu vládnu koalíciu kritizovali, že aj oni prija... prijímali veľa zákonov v zrýchlenom legi... legislatívnom konaní. Mňa učili doma úcte k autoritám, a preto ja nikdy nebudem vulgárny ani k predsedovi Národnej rady, ktorého mám v úcte, ani k ministrovi žiadnemu, ani k vám, drahí kolegovia, kolegyne, ale dovolím si protirečiť. Argument, že aj vy ste to robili, je príliš málo na to, aby, aby sme posúvali cez zrýchlené legislatívne konanie legislatívne normy bez toho, aby sme o nich odborne a vecne rozprávali.
Táto norma sa tvári, že ide zavádzať nové ministerstvo, ministerstvo cestovného ruchu a športu. KDH chce, aby šport i cestovný ruch na Slovensku fungovali, aby sa dobre rozvíjali, aby boli efektívne a všetkým nám prinášali osoh a radosť, bez pochyby. Máme na to riešenia. My sme si dali záležať na predvolebnom programe a dokonca téme športu sme venovali osobitnú pozornosť. Radi sa potom o naše skúsenosti a nápady a riešenia podelíme, ak bude o to záujem.
Vláda však predstavuje legislatívny návrh, ktorý pod rúškom ustanovenia nového ministerstva sa dotýka mnohých ďalších oblastí bez toho, aby sa o nich diskutovalo. A to my v KDH teda považujem za podvod, za podvodné konanie. Okrem vzniku nového ministerstva v oveľa väčšej miere sa v tejto legislatívnej norme hovorí o zmenách v nastavení ústredných orgánov štátnej správy. Dokonca sa hovorí o tom, že vzniknú nové. Povedzme dnes nezávislá Slovenská informačná služba sa má stať ústredným orgánom štátnej správy, to znamená, sa spochybní jej nezávislosť a podobne. Okrem toho tento zákon nelogicky pojednáva o špeciálnej výrobe, povedzme, alebo o zbrojárskom priemysle. Ja si neviem predstaviť, že by minister školstva tu prišiel so zákonom, ktorý rieši niečo v materských školách a zároveň sa dotýkal nejakej parcelácií alebo, alebo územnému plánu, alebo samospráva, alebo čohokoľvek iného. To sú nelogické veci. A nielen to, že sú nelogické, oveľa väčší problém je v tom, že takto, takéto prílepky k tomuto akože ideme ustanoviť ministerstvo cestovného ruchu a športu, tie prílepky vôbec nie sú absolútne, ale absolútne prediskutované, ony sa, my, my sme ich tam alebo vy ste ich tam skryli.
Toto je absolútne neprípustné. Každý zákon, po prvé, mal by mať svoju logiku, mal by byť súrodý. Ale po druhé, mal by prejsť riadnym legislatívnym konaním, to znamená, aby sa k nemu vyjadrili aj odborníci aj politici, aby prešiel pripomienkovým konaním u všetkých inštitúcií, ktoré sa, ktorých sa ten zákon dotýka a ktoré k tomu majú čo povedať. Samozrejme, existujú prípady, kedy treba prejsť s rýchlejším riešením, ale to sú mimoriadne situácie. Keď sú dotknuté ľudské práva, keď hrozí mimoriadna hospodárska škoda alebo, nedajbože, vojna. My sme si nevšimli ani vojnu, ani mimoriadne hospodárske škody, lebo ako-tak nám zatiaľ aj cestovný ruch aj šport funguje. A ľudské práva, prepáčte, ale tam nič také sa nenachádza.
Už včera sme sa vyjadrili, že tento zákon je pre nás neprijateľný. A keď máme byť féroví, vážené kolegyne, kolegovia, tak to rozmeňme na drobné. Rozdeľme to na viacej legislatívnych noriem, poďme sa o nich porozprávať, poďme argumentovať, odpovedzme na všetky otázky, pripravme najlepšie riešenia, potom to schváľme. My v opozícii KDH nemáme problém podporiť niečo, čo dáva logiku. Dokonca aj skrátené legislatívne konanie napríklad pri zákone 597/2003 o financovaní škôl a školských zariadení. Tam sme to posunuli a všetci sme za to zdvihli ruky, pretože tam boli naplnené, bol naplnený jeden z tých troch dôvodov. Tam hrozila hospodárska škoda, lebo tento zákon a jeho dôsledky sú naviazané na plán obnovy a odolnosti a k 15. decembru ideme žiadať o platbu v hodnote 800 mil. eur, čo je teda riadne veľká suma, ktorej sa musíme venovať, a tento, táto norma bola jednoduchá, neskrývala v sebe ďalšie riešenia úplne iných záležitostí. Toto nie je ten prípad.
Ja by som to prirovnal k stavbe domu. Nikto z nás nestavia dom bez toho, aby nemal dobre spracovaný projekt, stavebný, a kým nemá všetky stavebné povolenia. Dovolím si povedať, že táto legislatívna norma je presne také, takáto stavba domu bez prípravy a ešte sú, ešte sú tam aj skryté míny, sú tam skryté prílepky. A bez toho, aby KDH sa vyhrážalo, alebo že by bolo neúctivé, vám odkazujem, alebo vás žiadame, stiahnite túto normu. V opačnom prípade, ak v takejto podobe prejde, my požiadame pani prezidentku, aby túto normu nepodpísala. A keď ani to nezaberie a pre, prelomíte tento zákon vetom, tak zvážime ďalšie kroky, lebo tento zákon nie je súrodý a sú naňho prilepené prílepky bez toho, aby sa o nich odborne a vecne hovorilo.
A teraz k športu. Tento zákon, hoci sa tvári, že ide pomáhať športu, sa volá alebo teda ide ustanoviť ministerstvo cestovného ruchu a športu. Ja som si dal tú námahu a prečítal som si zdôvodnenia. Tak ideme posilňovať alebo ideme racionalizovať, efektívne využívať prostriedky v cestovnom ruchu, dobre, hovorím. Ideme budovať značku Slovenska ako, ako cestovnej destinácie. Ideme posilňovať kúpeľný turizmus. Výborne. Dokonca ideme posilňovať kongresový turizmus a tak ďalej a tak. Môžme čítať, zmienku o športe tam sotva nájdete, sotva nájdete. My sme tvrdili a doteraz si za tým stojíme, že, že šport nemá seriózne postavenie v našej legislatíve a je len prílepkom pri ministerstve školstva, vedy, výskumu, mládeže a športu. Málokto z nás si pamätá meno človeka, ktorý tam, tam ako, ako štátny tajomník sedí. Okrem toho v minulom volebnom období ešte existoval vládny splnomocnenec pre šport. Existoval a doteraz existuje fond na podporu športu. Ale čo neexistovalo, boli riadne pravidlá, ako bude šport na Slovensku financovaný. Vždycky to bolo predmetom handrkovania pri schvaľovaní štátneho rozpočtu a my z KDH sme tvrdili, že poďme pomôcť školstvu, dajme školstvu vážnosť a tu ustanovme ústredný orgán štátnej správy, ktorý bude prioritne riešiť šport. Mohlo to byť ministerstvo, kde šport bude mať seriózne postavenie, nie ako postavenie prílepku, alebo ustanovme iný orgán štátnej správy podobne, podobne, ako to urobili napríklad v Čechách, kde majú Národní sportovní agentúru, ale tá už rieši všetko. Tá už rieši ten šport komplexne od detí až po profesionálov, rieši jeho financovanie, rieši rozvoj infraštruktúry, rieši krátkodobé, strednodobé aj dlhodobé ciele.
My sme toto nepripravili, vážení, my to nemáme spracované a dokonca sa stáva viete čo? Stáva sa to, že ideme rozdeliť kompetenciu športu medzi dve ministerstvá. Zabudnite na to, že ministerstvo cestovného ruchu a športu si zoberie celú agendu športu. Už pán minister Drucker avizoval, že školský šport, ktorý sa týka detí od 6 do 20 rokov, ostáva v agende ministerstva školstva. Celý, celá školská, celý školský šport, súťaže a ďalšie aktivity ostávajú v agende ministra školstva a ostávajú tam aj peniaze, a ostáva tam aj tretí štátny tajomník, ktorý sa tomuto bude venovať. Čiže bujnie, čo bujnie štátna byrokracia ďalej.
Vy hovoríte o tom, pán minister, že hrozia hospodárske škody. Podľa mňa tým, čo idete teraz zaviesť, prídeme ešte o ďalšie peniaze, lebo tam nie je efektivita. Tam nie je naznačené, že ideme šport riešiť takto alebo takto, alebo takto. Ideme spraviť ministerstvo pre, pre SNS-ku, popritom ideme meniť veľmi závažným spôsobom fungovanie ústredných orgánov štátnej správy a ešte do toho zákona, pre pána kráľa, sme zamontovali zbrojársky priemysel. To snáď nemyslíte vážne, pri všetkej úcte, pán minister. My vás vyzývame, aby ste tento zákon stiahli. Veľmi radi pomôžeme pri tvorbe tohto ministerstva, dáme podklady, analýzy, exi... my máme spracované, ako je to s ministerstvom školstva po celom svete. Vieme, že existujú aj samostatné ministerstvá školstva, dokonca existuje spojenie ministerstvo školstva a cestovného ruchu. Existujú prípady ministerstva školstva a kultúry a úplne najviac vo svete existuje ministerstiev školstva a mládeže. Ale urobme to poriadne, prosím vás. To vaše riešenie nemusí byť zlé, ale nie je prediskutované, nie je pripravené, nemáme žiadne dopadové štúdie, nemáme žiadne analýzy a na drzovku v zrýchlenom legislatívnom konaní, ja by som to takto nerobil.
Žiadame vás, stiahnite tento návrh a potom budeme súčinní pomáhať ako sa len dá. V opačnom prípade sa budeme správať zodpovedne, profesionálne a urobíme všetko preto, aby tento váš návrh neuzrel svetlo sveta.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

7.12.2023 o 17:40 hod.

Mgr.

Martin Šmilňák

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:40

Marián Čaučík
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Áno, ja chcem oceniť to, čo povedal kolega Šmilňák, a v tom návrhu, ktorý máme na, na stole, ak vznikne nové ministerstvo, myslím, že jeho, v jeho názve sa bude spomínať aj mládež. Toto považujem za jediný prínos tohto nového ústredného orgánu štátnej správy, lebo mládež bola vždycky na vedľajšej koľaji na ministerstve školstva. Takže tiež chcem apelovať na to, pripravme takéto zmeny dobre. Ja rozumiem, že toto bol, boli plány niektorých strán v koalícii alebo je to priorita, ktorá sa dohodla na rokovaní koaličných strán, ale urobme to dobre. Nové ministerstvo sa dá pripraviť aj o rok, dajú sa vychytiť, vychytať problémy, ktoré tam sú, a urobme to dobre. Neprijímajme zákony aj v zrýchlenom konaní ešte s mnohými prílepkami a s mnohou záťažou, ktorá aj tejto vládnej koalícii v konečnom dôsledku priťaží.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

7.12.2023 o 17:40 hod.

Ing.

Marián Čaučík

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 17:55

Boris Susko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Možno len veľmi krátko k tomu, čo hovoril pán poslanec Dostál ohľadne, ohľadne tretích štátnych tajomníkov.
Ono to, keď si pozriete súčasné znenie, nie je, nie je nóvum, aj teraz to tam je, akurát, že je to viazané na splnenie určitých kritérií a to, čo sa navrhuje, je vlastne vypustenie týchto kritérií, pretože na niektorých ministerstvách tá agenda je naozaj taká široká, že si vyžaduje možno viacerých štátnych tajomníkov. My nechceme robiť tú politiku v rámci ministerstiev takým spôsobom, ako bolo niekedy v minulosti zvykom, že štátni tajomníci nemali pod sebou žiadnu agendu a v zásade neriadili nič, ale tí štátni tajomníci tam majú svoju úlohu, vy to dobre viete. Pán poslanec Dostál, boli ste štátnym tajomníkom, že, že ak ten štátny tajomník má nejakú agendu a nejaké vecné odbory pod sebou, tak sa na ministerstve nenudí a nenudí sa ani keď sú tam dvaja a, a nebudú sa nudiť, ani keď tam budú traja na niektorých vybraných ministerstvách, kde je naozaj tej agendy obrovské množstvo. Takže myslím si, že toto je úplne oprávnená, oprávnená skutočnosť.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

7.12.2023 o 17:55 hod.

JUDr. PhD.

Boris Susko

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 17:55

Igor Válek
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

Ďakujem za slovo, pán predsedajúci.
Vážený pán predsedajúci, vážené pani poslankyne, vážení páni poslanci, v súlade s § 73 zákona o rokovacom poriadku som bol určený výborom za spravodajcu k uvedenému návrhu zákona. Predkladám informáciu k predloženému návrhu zákona.
Návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Zo znenia uvedeného návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy. Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady navrhujem, aby návrh zákona prerokovali Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet, ústavnoprávny výbor, Výbor Národnej rady pre hospodárske záležitosti, výbor pre pôdohospodárstvo a životné prostredie. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady pre financie a rozpočet. Zároveň odporúčam, aby výbory uvedený návrh prerokovali do 30 dní a gestorský výbor do 32 dní od jeho prerokovania v prvom čítaní na schôdzi Národnej rady.
Pán predsedajúci, prosím, otvorte rozpravu k uvedenému návrhu zákona.

Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

7.12.2023 o 17:55 hod.

Ing.

Igor Válek

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video