Videokanál poslanca

 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Doplňujúca otázka / reakcia zadávajúceho

25.1.2024 o 14:41 hod.

PaedDr.

Viera Kalmárová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Videokanál poslanca

Vystúpenie s faktickou poznámkou 1.2.2024 10:10 - 10:10 hod.

Viera Kalmárová Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo.
Pán poslanec Hajko podrobil kritike nielen samotný návrh novely, ale aj ten ďalší pokus, ktorý bol prezentovaný ako vylepšenie. Osobne pre mňa nebolo žiadnym prekvapením, že po zdrvujúcej kritike, najmä z toho externého prostredia, pán Gašpar priniesol jedenásť figových listov, teda 22 strán pozmeňujúcich návrhov. A čo teda tie pozmeňujúce návrhy priniesli?
Pán Gašpar zmenil rozpätie súm pri klasifikácii škôd, ale nevedno, ako k zmene prišiel. Škoda veľkého rozsahu už nezačína na 700-tisíc eurách, ale na 650-tisíc. Nevedno prečo. Pán Gašpar navrhol znížiť sadzby pri niektorých závažných trestných činoch o tri mesiace. Nevedno zatiaľ, o koho ide, keď iba o toľko.
Minister spravodlivosti, ktorý získal možnosť podávať v právoplatne skončených kauzách dovolania až do troch rokov, v súčasnosti to smie robiť do pol roka. A nevedno prečo práve tri roky, teda vlastne vedno. Môžu sa otvárať dohody o vine a treste so spolupracujúcimi obvinenými, o ktorých už právoplatne rozhodli súdy. Teda toľko na margo tých zásadných zmien, ktoré nič nevylepšujú, ale v niektorých oblastiach dokonca zhoršujú aj pôvodný návrh.
Ďakujem.
Skryt prepis
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 31.1.2024 16:40 - 16:42 hod.

Viera Kalmárová Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Niektorí kritizujú, že táto debata je príliš dlhá, ale dĺžka debaty má svoj význam, lebo v nej odznievajú aj také príspevky, ako predniesla pani poslankyňa Kolíková, to naozaj. A čím sa viac o tejto téme rozpráva, tým je pre mňa zábavnejšie, do akej interpretačnej krízy sa dostávajú poslanci vládnej koalície. Áno, videla som tú debatu, ktorú ste mali s pánom poslancom Michelkom, a na otázku, kde sú v tohtoročnom rozpočte vyčlenené prostriedky na advokátov ex offo, povedal, že v budúcoročnom rozpočte. Na otázku, kde sú v tohoročnom rozpočte vyčlenené prostriedky na rozšírenie počtu probačných a mediačných úradníkov, povedal, že v budúcoročnom rozpočte. Čiže zákon má platiť od marca 2024, ale zdroje budú vyčlenené od januára 2025. Tak to bude zrejme dovtedy fungovať nejakým systémom perpetuum mobile.
No a poznámka moja je k tomu taká, že to bolo ako vystrihnuté z politickej satiry a podľa mňa nič lepšie nevystihuje žáner týchto noviel zákonov ako žáner politickej satiry. A teraz, ak by som mala povedať niečo vážne, tak je zrejmé, že čo je na tom to podstatné a čo je ornament, na ktorom nezáleží. To podstatné vedia, to, čo je podstatné, vedia tí, pre ktorých sa teda skracovali trestné sadzby, skracovali sa premlčacie doby a menil sa proces trestného stíhania. A čo je tým bezvýznamným ornamentom? No to je práve, myslím, tá restoratívna justí... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 26.1.2024 12:38 - 12:38 hod.

Viera Kalmárová Zobrazit prepis
Áno, ďakujem. Pani poslankyňa Turčanová porovnávala zmeny v kvalifikácii trestných činov, zmeny v trestných sadzbách, doby premlčania, zmeny v dobách premlčania po prijatí novely. Ja som sa zaoberala v práci okrem iného prevažne trestným činom...(ruch v sále), tu sa nedá pracovať ináč, páni, prevažne trestným činom subvenčného podvodu a iba poznamenávam, že nie ako ich páchateľ, ale ako odhaľovateľ. Ale pozerajúc sa do materiálu priateľov zo SaS, našla som prípad, ktorý sa môže týkať všetkých ľudí v tejto sále, myslím politikov, lebo každý z nás má svojich priaznivcov a svojich odporcov, a preto sa budem teraz zaoberať z toho materiálu činom, ktorý sa môže stať každému z nás, pretože máme tých svojich odporcov. A mne prišiel veľmi vtipný ten prípad prepichnutia pneumatík na osobnom aute. Ten prípad je založený na tom, že niekto vám teda prepichne pneumatiky na osobnom motorovom vozidle, je tu typ toho vozidla, celková škoda na štyroch pneumatikách vzhľadom na ich cenu je nejakých 348 eur a k tej škode treba ešte teda prirátať náklady na odťah do servisu a prezutie pneumatík. Čiže zhruba summa summarum to môže byť 500 eur. A maximálna pokuta pre takéhoto páchateľa je suma do 331 eur. Tak toto, si myslím, že je veľmi zvláštne, keď pokuta nekopíruje ani spôsobenú škodu.
Ďakujem.
Skryt prepis
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 26.1.2024 11:07 - 11:08 hod.

Viera Kalmárová Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo.
Pani poslankyňa Plaváková vo svojom príspevku hovorila aj o tom aké, aké rôzne zmeny v nejakých 15 zákonoch, ktoré sú súčasťou tohto návrhu, sú obsiahnuté a o ktorých rokujeme a spomenula aj rušenie Úradu špeciálnej prokuratúry. Ja som sa v predchádzajúcej faktickej poznámke pýtala pána ministra, či je pravda, že Európskej komisii boli doručené dva materiály, ktoré sa týkali Úradu špeciálnej prokuratúry. Jeden materiál s týmto úradom rátal a druhý, ktorý bol doručený neskôr, už hovoril o rušení Úradu špeciálnej prokuratúry. Pán minister to poprel. Ja som čítala ten článok, ten rozhovor s pánom Novockým ďalej a on hovorí toto: Redaktor: "Vláda nakoniec rozhodla inak a navrhla priame zrušenie ÚŠP. Vopred s vami o tom nikto nehovoril?" a pán Novocký hovorí: "Vopred to s nami nikto nekonzultoval. O pláne predložiť takúto novelu som sa dozvedel až z komunikácie s Európskou komisiou, keďže ma požiadali o analýzu dosahov tohto návrhu vo vzťahu k činnosti Európskej prokuratúry. No nečakáte, že pokiaľ v piatok dostanete na posúdenie jeden text ako vládny návrh, že v utorok už nebude platiť."
Čiže mňa zaujíma otázka a položím ju jednoduchšie, či je pravdou, že boli Európskej komisii zaslané dve verzie návrhu. Jeden s vylepšeniami pre ÚŠP a druhý bez ÚŠP. A ak to je tak, čo bolo príčinou tejto zmeny, to naozaj chcem vedieť, a v takom krátkom čase.
Skryt prepis
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 26.1.2024 9:49 - 9:50 hod.

Viera Kalmárová Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci.
Ja ministra teraz nebudem kritizovať, chcem mu položiť iba dve otázky, ktoré vyplynuli z toho, čo som si dnes ráno prečítala. Ide o rozhovor Juraja Novockého, ktorý pred nástupom na Európsku prokuratúru trinásť rokov pracoval na špeciálnej prokuratúre a prešiel všetkými stupňami prokuratúry, a dostal otázku: „Aká bola vaša prvá reakcia, keď ste si pozreli návrh novely trestných kódexov z dielne ministra spravodlivosti Suska?" A on povedal: „Prekvapilo ma to, pôvodný návrh ministerstva spravodlivosti, ktorý vláda predložila Európskej komisii, totiž počítal so zachovaním Úradu špeciálnej prokuratúry s viacerými vylepšeniami." Potvrdili to aj zástupcovia slovenskej advokátskej komory, ktorí sa zúčastnili rokovania kolégia ministra.
A teraz ja sa pýtam, čo sa stalo v dobe medzi predložením návrhu Európskej komisii, ktorý rátal so zachovaním Úradu špeciálnej komi... špeciálnej prokuratúry, a dobou predloženia návrhu do parlamentu, že došlo k takejto zásadnej zmene. To je prvá otázka.
A druhá otázka, či je korektné tvrdiť, že Európska komisia nemá s návrhom problém, keď zrejme pracovala s iným materiálom, ako tu pracujeme my.
Ďakujem. (Potlesk.)
Skryt prepis
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 25.1.2024 16:18 - 16:32 hod.

Viera Kalmárová Zobrazit prepis
Ďakujem, ďakujem za slovo, pán predsedajúci.
Vážená pani poslankyňa Kolíková, vždy ste požívali môj rešpekt pre vašu odbornosť a nasadenie v súboji o spravodlivosť na Slovensku a to platí aj teraz, aj toto vystúpenie to dokázalo. Ale ja na rozdiel od vás už si nekladiem zbytočné otázky typu, kde je minister spravodlivosti. A veď načo by tu bol? Zákony sa prijímajú nie v diskusii, ale iba hrubou silou, ktorú v posledných dňoch zabezpečujú iba dvaja poslanci. 75 plus 2.
Nedá sa s vami nesúhlasiť, že reči o restoratívnej justícii ministra Suska sú falošné, lebo ak niekto hovorí o znížení prísnych trestných sadzieb, vypustení skutkových podstát sociálnych deliktov z Trestného zákona, to nemožno podradiť pod restoratívnu trestnú politiku. Ak niekto hovorí o potrebe znížiť veľmi vysoký väzenský index znížením ukladania trestov odňatia slobody, ani to sa nemôže volať samo osebe restoratívna justícia. Ja si myslím, že každý prívlastok by mal zodpovedať svojho obsahu a toto teda sa nedeje.
A k stretnutiu Roberta Fica s premiérom Ukrajiny v Užhorode. Podľa mňa zašiel ďalej, ako mohol alebo musel, lebo kľudne sa mohli stretnúť aj v Čope, to je najbližšie miesto k hranici.
Ďakujem.
Skryt prepis
 

Doplňujúca otázka / reakcia zadávajúceho 25.1.2024 14:41 - 14:42 hod.

Viera Kalmárová Zobrazit prepis
Áno, ďakujem. Položím ju pani ministerke, možno mi bude vedieť aj ona odpovedať.
Progresívne Slovensko podalo návrh, ktorým sa do Trestného zákona zavádza definícia domáceho násilia. Je to definícia, ktorá sa teda používa v mnohých krajinách Európskej únie, to znamená, že nie je jasné, prečo sa u nás o tom vedie taká dlhá diskusia.
Pani štátna tajomníčka Kurilovská v jednej z televíznych relácií povedala, že si vie predstaviť podporu tomuto návrhu. A ja som sa pána ministra chcela opýtať, či súhlasí s názorom pani štátnej tajomníčky a či si on tiež vie predstaviť podporu návrhu, ktorý v tejto veci podalo Progresívne Slovensko.
Takže poprosím vás, ak budete taká láskavá a tlmočte túto otázku pánovi ministrovi.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 24.1.2024 18:42 - 18:43 hod.

Viera Kalmárová Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Aj tebe, Marek, ďakujem za to, že sa ti podarilo celkom ako dokonale porovnať proces, v ktorom sa robí dobrá legislatíva, s tým, ktorý práve zažívame, a nič lepšie nevystihuje rozdiel medzi tým, čo sa tu deje a čo by sa malo diať pri výbere spôsobu legislatívneho procesu ako výrok jednej z protikorupčných aktivít, ktorý zaznel kedysi dávno na okrúhlom stole k demokracii, a ten výrok je takýto: „Demokracia je komplikovaný, finančne náročný, únavný a čas zožierajúci proces, ktorého výsledkom je dobré riešenie. Totalita, naopak je jednoduchý, lacný, rýchly proces, ale výsledok je zlé riešenie, na ktoré ľudia doplatia. A často veľmi tragicky.“
A ja si myslím, že to je dobrá metafora na to, čo teraz zažívame. (Výmena predsedajúcich.)
Skryt prepis
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 24.1.2024 18:05 - 18:15 hod.

Viera Kalmárová Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo. Pán poslanec Gröhling mal ambíciu jednoduchým spôsobom vysvetliť svoje hodnotenie problému. Ja tieto novely nazývam problémom, aby bolo jasné. A naozaj v tejto debate možno pozorovať veľmi zaujímavé pokusy vysvetliť, že na celý problém sa treba pozerať inou optikou než ponúkajú predkladatelia. A nie som si istá, hoci by som si to veľmi priala, že prístupy založené na myšlienkach významných filozofov, politikov a právnikov zafungujú.
Už sa tu o zmenu názorov koalície pokúšali mnohí a robili to rôznym spôsobom, jedni hovorili striktne právnym jazykom, iní hovorili názorne a používali príklady, ďalší hovorili o skutočných príčinách zmien a ďalší hovorili o pravdepodobných dôsledkoch, jedni hovorili vážne a druhí sa pokúšali hovoriť vtipne. A žiadny prístup nezabral. Myslím, že za kratší koniec by ťahal aj expert v oblasti pedagogického výskumu, akým bol profesor John Hattie, ktorý tvrdil, že ak publikum nechápe, o čom lektor hovorí, tak nie je chyba v poslucháčoch, ale v lektorovi. A lektor je povinný skúsiť to inak. Priznám sa, že po tých mnohých, mnohých márnych pokusoch o rôzne prístupy k tomu, ako vysvetliť škodlivosť, nebezpečenstvo, ktoré hrozí z prijatia takéhoto materiálu, prichádzam k záveru, že buď sme my všetci zlyhali ako lektori, alebo John Hattie nemá pravdu a problém môže byť aj v poslucháčoch, a to, túto záhadu budem riešiť.
Ďakujem.
Skryt prepis
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 24.1.2024 16:22 - 16:24 hod.

Viera Kalmárová Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Aj vám ďakujem, pán poslanec Janckulík, že citlivo vnímate nálady občanov a naozaj máte pravdu. Niektorí občania sú znechutení a možno máte pravdu aj v tom, že sú zavedení. Ale dobrá správa je, že veľká časť znechutených občanov vychádza do ulíc.
A aký význam majú tie občianske protesty? No jednak mobilizujú občiansku spoločnosť, aby sa nikdy nevyrovnala so znásilňovaním spravodlivosti, a jednak preto, že zmenšujú manévrovací priestor koalície. Koalícia v tejto veci, je úplne zjavné, že nemôže cúvnuť, lebo by prejavila slabosť, a to by nevyzeralo v očiach skalných priaznivcov dobre. Koalícia musí trvať na svojom, ale to je pre občiansku spoločnosť neprijateľné, takže koalícia naďalej bude strácať. To je tiež dobrá správa.
Vo štvrtok podvečer sa uskutočnil šiesty protest proti rušeniu špeciálnej prokuratúry a ďalším zmenám v trestnej politike. Vo včerajšej debate na TA3 bola zreteľná snaha SMER-u vraziť klin medzi KDH a Progresívne Slovensko a oslabiť protesty. Snažili sa nahovoriť pani Holečkovej, že cieľom protestov je propagácia jedného z prezidentských kandidátov a propagácia niektorých ľudskoprávnych tém, s ktorými má KDH nejaký problém. A ja som si v tom momente nesmierne vážila pani Holečkovú, ktorá jasne povedala, že KDH nie je v žiadnom vleku Progresívneho Slovenska. KDH je jedným z organizátorom a cieľ, ku ktorému protesty smerujú, je záchrana právneho štátu a spravodlivosti. Za to si ju fakt vážim.
A preklad pre tých, ktorí pochopili, že tadiaľto neprejdú, ale majú zároveň radi aj latin... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis