30. schôdza

23.3.2018 - 26.3.2018
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

23.3.2018 o 16:00 hod.

PaedDr.

Pavol Goga

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:00

Pavol Goga
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Vážený pán poslanec, k programovému vyhláseniu vlády ste nepovedali absolútne nič, takisto ako aj vaši kolegovia v predchádzajúcom období. Jediný, ktorý sa mu venoval, bol iba pán poslanec Kotleba.
Hovoríte o tom, že sa zmenila politická klíma po voľbách v roku 2016. No nezmenila sa. Koalícia má 79 poslancov, fungujeme ďalej, ideme prijímať zákony, vláda bude, dúfam, že schválená.
Jediné, čo sa zmenilo, tak sa zmenila situácia v opozícii, kde odišlo množstvo poslancov z vašich domovských politických strán. Nech idú príkladom, nech opustia túto sálu a nech si tu mnohí nebudujú ani politické strany, tak jak to je, čo sa sem do parlamentu nedostali.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

23.3.2018 o 16:00 hod.

PaedDr.

Pavol Goga

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:01

Jozef Rajtár
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Budem citovať z programového vyhlásenia vlády, z toho nového, tiež staronového, k úvodu môjho prejavu: "Vláda bude dôsledne uplatňovať princípy otvoreného vládnutia v záujme vytvárania priestoru pre participáciu občanov na tvorbe verejnej politiky a zvyšovanie transparentnosti procesov rozhodovania", ešte raz, "rozhodovania verejnej správy." Takže programové vyhlásenie samotné hovorí o priamej participácii občanov na tvorbe, tvorbe verejnej politiky, nie, odvolili ste v roku 2016, zvykajte si. Vaše vyjadrenia sú v rozpore s vaším vlastným programovým vyhlásením vlády, ktoré ponúkate.
Čo sa týka finančnej správy, ešte by som rád opravil mená. Je to teda pán Imrecze, pán Makó a pán Kaplán, to je šéf inšpekcie, ktorý považujem za problém v tejto organizácii, za hlavný problém.
Čo sa týka zneužívania situácie, vyjadril som sa úplne jasne, čo sa týka vraždy. Chcem mať záruky, naozajstné záruky, že Policajný zbor, kde je veľa dobrých a čestných policajtov, aj máme dobrých a čestných prokurátorov, že bude nastavený tak, aby sme mu mohli dôverovať. A nielen vyšetrovací tím, ale aj ich nadriadení budú nastavení tak, aby sme im mohli dôverovať.
Ďakujem za slovo.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

23.3.2018 o 16:01 hod.

Dip Mgmt

Jozef Rajtár

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
30. schôdza NR SR - 2.deň - A. dopoludnia
 

Vystúpenie v rozprave 9:02

Veronika Remišová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážené dámy, vážení páni, chcem hovoriť krátko o stave, v akom sa nachádza naša krajina. Všetkých, všetkých nás po vražde Jána Kuciaka a jeho snúbenice Martiny Kušnírovej zaplavil pocit smútku, beznádeje, strachu a pochybností, kde sa vlastne Slovensko dnes ocitlo. Novinári si hovorili, že zajtra na jeho mieste môže byť každý jeden z nich, pretože istota, že novinár môže slobodne a bez obáv písať, sa zrazu zo dňa na deň rozplynula. A v takýchto ťažkých chvíľach krajina potrebuje líderstvo, potrebuje človeka, ktorý ju cez tieto ťažké situácie prevedie, potrebuje základy, pevné základy, pevné inštitúcie, políciu, súdy, o ktoré sa môže oprieť a v ťažkých chvíľach dôverovať, že vždy budú stáť na strane pravdy a spravodlivosti a vždy budú stáť na strane občana.
Namiesto toho sa Slovensko dočkalo cynizmu, nezodpovedného politického oportunizmu, konšpirácií, strašenia nejakými dlažobnými kockami alebo strašenia štátnym prevratom. K strachu o život, ktorý prežívali novinári v redakciách, sa pridal ešte umelo vyvolaný strach, ktorý živila vládna moc. Dnes vidíme, že strašenie prevratom bolo len perfídnou fraškou, pretože všetko sa deje v rámci ústavy a v medziach ústavy, k žiadnemu prevratu na Slovensku nedošlo a dnes si prichádza vláda Petra Pellegriniho vypýtať dôveru do parlamentu, tak ako to predpokladá ústava.
Naša spoločnosť je vinou tejto vládnej koalície rozdelená. Na jednej strane sú ľudia na námestiach, ktorí neveria vláde. Dnes prídu demonštrovať pred parlament, aby politikom povedali, že nesúhlasia. A na druhej strane sú politici, ktorí sa snažia udržať a rekonštruovať mašinériu moci za každú cenu.
Peter Pellegrini dnes prichádza do parlamentu žiadať dôveru. No dôvera je krehká vec. Dôvera sa buduje deň po dni, buduje sa prácou, buduje sa za cenu obiet bez morálnych kompromisov a buduje sa za cenu vyvodzovania politickej zodpovednosti. Vláda Petra Pellegriniho si túto dôveru nezaslúži.
Nezaslúži si ju kvôli kauze Bašternák. Už v lete 2016 prepukol škandál podnikateľa Ladislava Bašternáka, ktorý si mal podozrivo uplatňovať nadmerné odpočty DPH. Pre vážne nezrovnalosti podal Kriminálny úrad finančnej správy trestné oznámenie, ktoré polícia nevyšetrila, a tu vzniklo aj to legendárne pomenovanie "náš človek". Dnes je Ladislav Bašternák obvinený z daňových podvodov. Po uplatnení účinnej ľútosti, ktorou sa de facto priznáva, rozhoduje o návrhu na jeho obžalobu prokurátor. A ako výsmech všetkým občanom tejto krajiny a na našu medzinárodnú hanbu predseda najsilnejšej vládnej strany Robert Fico stále býva v neslávne známom komplexe Bonaparte. O kauze Bašternák napísal Ján Kuciak 15 článkov. Bašternák koniec koncov nikdy pravdepodobne nebude odsúdený a potrestaný a na mieste policajného prezidenta je stále ten istý človek, pod vedením ktorého sa v roku 2014 vyšetrovanie Bašternákovej kauzy zamietlo pod koberec.
Vláda Petra Pellegriniho nemá dôveru, našu dôveru kvôli kauze Chovanec. V roku 2014 vypovedal v závažných daňových kauzách na východnom Slovensku Milan Chovanec, podľa ktorého boli do podvodov zapojení aj politici SMER-u, ktorí mali kryť podvody odmenou za provízie. Okrem iného sa v tomto prípade spomínali mená Roberta Kaliňáka, Jána Počiatka, ale aj bývalého štátneho tajomníka Jozefa Bučeka či poslanca SMER-u pána Kubánka. Po tom, čo o celej veci napísal týždenník Trend, NAKA spomenutých vypočula, trestné oznámenie odmietla, na Trend bolo podané trestné oznámenie za ohováranie, vyšetrovanie viedol známy policajt z NAKY pán Laho, o ktorom médiá napísali, že je to špecialista na ohováranie predstaviteľov SMER-u. A v súvislosti s kauzou sa Robert Kaliňák nezabudol vyjadriť, že Tibor Gašpar je najlepší policajný prezident, akého Policajný zbor mal. O kauze Chovanec napísal Ján Kuciak štyri články. Okrem iných v Panama Papers je podvodník s DPH, čo udal prokurátora z kauzy Kaliňák, elitný vyšetrovateľ kauzy DPH, podvody museli mať politické krytie.
Vláda Petra Pellegriniho nemá našu dôveru kvôli kauze Špirko. Vyšetrovanie Roberta Kaliňáka a to, akým spôsobom kúpil od Ladislava Bašternáka, podozrivého z daňových podvodov, podiel v jeho firme, dozoroval prokurátor Špeciálnej prokuratúry Vasiľ Špirko. V čase kauzy Bašternák prišlo zvláštne obvinenie zo zneužívania právomoci verejného činiteľa. Prokurátorovi, ktorý z pochopiteľných dôvodov nedôveroval polícii, vbehli do kancelárie, zhabali všetky materiály a odstavili ho od prípadu. Trestné stíhanie bolo nakoniec zastavené. Začiatkom marca bol prokurátor disciplinárne oslobodený a práve tento prokurátor ešte predtým vyšetroval aj kauzu obrovských daňových podvodov, ktoré sa mali udiať podobne ako v kauze Chovanec na východe Slovenska.
A podobne ako v kauze Chovanec, aj tu vystupujú dve mená predstaviteľov SMER-u, pán Kaliňák a pán Počiatek. Pred niekoľkými dňami vystúpil tento prokurátor pred médiá a popísal, ako mala fungovať veľká korupčná schéma vedúca k týmto predstaviteľom SMER-u. Tiež povedal, že sa ho pokúsili zdiskreditovať, zneužiť políciu prostredníctvom istého pána Krajmera, známeho už z kauzy vraždy Jána Kuciaka a jeho snúbenice. Pán Špirko detailne popísal nátlak, ktorý bol rôznymi spôsobmi vyvíjaný na neho aj na jeho rodinu.
Mrazivá výpoveď prokurátora Špirka je mementom toho, ako ďaleko sme v našej krajine prišli, aká je obrovská zodpovednosť tých, ktorí krajinu v poslednom období viedli.
Peter Pellegrini nenavrhol žiadne riešenie v programovom vyhlásení, ako predchádzať prerastaniu organizovaného zločinu do najvyšších štruktúr štátu.
Vláda Petra Pellegriniho nemá našu dôveru ani kvôli kauze obrnených transportérov. Ľudia v SNS tajili najväčší nákup v histórii Slovenska aj pred štátnym tajomníkom ministerstva obrany, nehovoriac o tom, že ho tajili pred občanmi, ktorí majú tento biznis zaplatiť. Na obrnené transportéry sa každý jeden človek v tejto krajine, či to je dieťa, alebo starý človek, sa poskladá sumou viac ako 200 eur a ľudia si preto zaslúžia, aby bol tento obchod čo najvýhodnejší a transparentný. Ľudia v SNS dlhé mesiace podpis dohody utajovali, zavádzali vládu aj obyvateľov a nevidím iný dôvod ako ten, ktorý mali nominanti SNS, keď pri utajovaní nástenkového tendra či pri predaji emisií. Firma, od ktorej máme kupovať transportéry, bola vyšetrovaná pre korupciu vo viacerých štátoch sveta. Fínska verejnoprávna televízia informovala, že pri nákupe mali byť vyplatené v Slovinsku úplatky vo výške 7,5 % z ceny transportérov. Podľa fínskej televízie tieto úplatky mali ísť vysokým štátnym predstaviteľov v Slovinsku, ako aj samotnému premiérovi, ktorý bol kvôli kauze obrnených transportérov v Slovinku odsúdený.
Slovensko ide kupovať transportéry za 1,2 mld. eur, pri podobnej sadzbe hovoríme o províziách v hodnote 90 mil. eur. Mimochodom Ján Kuciak napísal niekoľko článkov o nebezpečnom zbrojárskom biznise. V tejto novej vláde na poste ministra obrany je stále ten istý človek.
Vláda Petra Pellegriniho nemá našu dôveru kvôli eurofondom, kvôli tomu, akým spôsobom spravuje eurofondy. V lete minulého roka sa prevalil škandál na ministerstve školstva pod vedením Slovenskej národnej strany, kedy sa ukázalo, že 600 mil. eur malo po pochybnom hodnotiacom procese tiecť viacerým schránkovým firmám blízkym aj viacerým vládnym stranám. Andrej Danko vtedy listom vypovedal koaličnú zmluvu. Vládni predstavitelia namiesto snahy vyvodiť zodpovednosť a napraviť pochybenia riešili, odkiaľ mohla opozícia a médiá dostať informácie, že sa deje niečo nekalé. Zarážajúce je, že o podozrivých praktikách mala informácie polícia, údajne mala informácie aj tajná služba, avšak o akýchkoľvek trestnoprávnych dopadoch nemáme do dnešného dňa žiadne informácie. V dôsledku tohto škandálu síce napokon padol minister Plavčan, ale Komisia nám pozastavila konkrétne výzvy. Aktuálne informácia o dôsledkoch toho škandálu hovorí, že zo 62 zmlúv je stále 53 stále aktívnych. Nikto poriadne nevie povedať, či nakoniec tieto peniaze nebudú museť zaplatiť daňoví podv..., á, daňoví poplatníci. Mimochodom, o tejto kauze napísal zavraždený novinár Ján Kuciak tiež niekoľko článkov, ja poviem názvy niektorých z nich: "Plavčanove eurofondy tiekli blízko SMER-u, SNS, MOST-u aj Bonaparte", "Fondy tečú k asistentke poslanca SMER-u s väzbami na Flašíka a Glváča", "SBS-ka spájaná so SMER-om postráži poštu za takmer 27 miliónov eur".
Z množstva eurofondových káuz za zmienku stojí ďalší, pomerne čerstvý prípad z Babindolu, kde niekoľko spriaznených firiem získalo desiatky miliónov eur na agrodotáciách. V médiách sa začalo riešiť prepojenie na oligarchov SMER-u, prepojenie na policajného prezidenta a bývalého ministra pôdohospodárstva, ktorý je dnes šéfom regulačného úradu. O týchto ľuďoch napísal Ján Kuciak päť článkov. O Pôdohospodárskej agentúre, hlavne v čase, keď rezortu šéfoval pán Jahnátek zo SMER-u, by sa dalo rozprávať tu celé hodiny. Údajne šéf Najvyššieho kontrolného úradu povedal, že to, čo a taký neporiadok a chaos, aký panoval na Pôdohospodárskej platobnej agentúre, ešte nevidel. Rozprávať by takisto mohli drobní vlastníci pôdy, ktorí v podivne nastavených výzvach nikdy neuspeli, a mohli by rozprávať aj firmy spriaznené so SMER-om, ktoré boli úspešné vždy, v každej jednej žiadosti o grant.
Mohli by sme takisto hovoriť o verejných obstarávaniach, kde tieto firmy súťažili medzi sebou, a aj o tom písal Ján Kuciak, špeciálne o firmách blízkych oligarchovi SMER-u. Opäť jeho články "Firmy okolo oligarchu Bödöra súťažili samy so sebou u Žigu, Jahnátka", "Obľúbený hotel SMER-u dostal milióny. V pozadí syn vplyvného oligarchu", "Šéf polície založil firmu, prenajíma si kanceláriu u syna oligarchu".
Aktéri káuz s tichým súhlasom vládnej koalície nenesú žiadnu zodpovednosť, polícia nekoná a poniektorí dokonca dostali za odmenu lukratívne miesta na čele štátnych inštitúcií. Najlepší policajný prezident v histórii Slovenska namiesto odhaľovania korupcie na najvyšších miestach organizuje bombastické tlačovky, kde verejnosť informuje o tom, ako vyšetrovali človeka, čo dal ako úplatok vrecko kŕmnej kukurice alebo ako úplatok dal dve malé prasiatka, alebo študentov, ktorí dali ako úplatok štyri kilá klobás, prípadne nejakého kontrolóra, čo si zobral ako úplatok vrecko arašidov. Toto sú vyšetrovania korupcie na Slovensku.
Nezaznamenali sme ani jednu tlačovú konferenciu, ani jednu jedinú tlačovú konferenciu policajného prezidenta alebo ministra vnútra, kde by sa zaoberali zisteniami Jána Kuciaka, kde by preverovali podivné získavanie dotácií firiem v okolí Nitry. Nezaregistrovali sme jedinú tlačovku, ako polícia preverovala majetok manželiek najvyšších policajných funkcionárov, vily na Floride, dlhodobý konflikt záujmov policajných funkcionárov, pochybné tendre niektorých ministerstiev. Skutok sa nestal.
V programovom vyhlásení vlády nenájdete ani jedinú vetu o tom, čo by mala robiť vládna koalícia ako reakciu na súčasnú situáciu, ktorá vznikla. Ja poviem príklad. Keď v roku 1996 zavraždili v Írsku novinárku Veronicu Guerin, táto sa venovala písaniu o drogovej mafii, najprv sa jej vyhrážali, potom ju postrelili a nakoniec ju za bieleho dňa zavraždili. Tak vtedy sa zmobilizoval celý národ, ale v prvom rade sa zmobilizovala írska vláda, začali sa obrovské razie, zatkli 150 kriminálnikov, spravili domové prehliadky, zriadili špeciálny úrad. Tento úrad mal právomoc zhabať majetok. Každý jeden zbohatlík musel dokázať pôvod majetku, ak ho nevedel preukázať, okamžite im boli zmrazené všetky bankové kontá. Pri tejto operácii zhabali okolo miliardu eur. Toto sa stalo po tom, ako v Írsku bola zavraždená novinárka.
A teraz sa pýtajte, čo sa stalo u nás, keď bol zavraždený novinár. Tlačovka o tom, že sa organizuje štátny prevrat, tlačovka o tom, premiéra, že ho organizuje Soros, tlačovka o tom, že nám hrozia krvavé protesty, tlačovka o tom, že na námestí sú nejaké dlažobné kocky, ktoré sa budú hádzať. Ale ja som nevidela jedinú tlačovku, kde by sa vládna koalícia a teraz na čele s novým premiérom Pellegrinim zamyslela nad tým, čo treba urobiť, aby tieto podozrenia vyšetrila, aby zmenila kultúru vládnutia v našej krajine, aby zmenila spôsob, akým sa vyšetrujú alebo nevyšetrujú kauzy. Toto je to, čo mala urobiť na upokojenie situácie.
A ešte, ešte raz hovorím, ešte mali tú drzosť poslať do parlamentu staré programové vyhlásenie, ktoré v ničom nereflektuje na súčasnú situáciu.
A stratégia vládnej koalície bola aj v posledných týždňoch rovnaká: cynizmus, hrubosť, obviňovanie opozície, konšpiračné teórie. Vo svojom príhovore pán Pellegrini, keď predstavoval programové vyhlásenie vlády, tak to bolo v jednom kuse obviňovanie opozície. Ako keby opozícia mohla za to, že tu je vládna kríza. Ešte raz, táto vládna kríza nie je krízou opozície. My sme tu, my si robíme svoju robotu, my pozeráme koalícii na prsty, presadzujeme naše návrhy, hájime naše hodnoty. Toto je jednoducho kríza vládnej koalície.
A pýtam sa, ako máme takejto vláde veriť? Ako jej má veriť občan? A zodpovednosť za ťarchu týchto nevyšetrených káuz a skutkov nesie v prvom rade vládna koalícia. Sedemdesiat článkov zavraždeného novinára, v ktorých písal o kauzách, ľuďoch strany SMER, to je obžaloba, ktorú vidí celá krajina. Táto obžaloba má dokopy 1 043 strán. Taký rozsah majú články Jána Kuciaka, v ktorých písal o kauzách SMER-u. A tieto články ukazujú pravú tvár, pravú tvár našej politiky a pravú tvár súkromného Slovenska, ktorý si tu vybudovala vládna koalícia.
Každý poslanec sľuboval, že bude hlasovať podľa vlastného svedomia a v týchto ťažkých chvíľach, keď si ľudia na Slovensku vyžadujú zodpovednosť a čistý štít, by stranícka príslušnosť jednoducho mala ísť bokom, pretože "len ak budeme vedieť urobiť správne rozhodnutia v správnu chvíľu, tak spravodlivosť sa rozleje ako voda a pravda bude tiecť ako mocný prúd". To bol Martin Luther King.
Ďakujem. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

26.3.2018 o 9:02 hod.

Mgr. art. M.A. ArtD.

Veronika Remišová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 9:22

Soňa Gaborčáková
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Dobré ráno, kolegovia, kolegyne, dnes sme tu z dôvodu, že nová vláda si žiada podporu nového kabinetu a... (Reakcia z pléna. Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)

Hrnčiar, Martin, podpredseda NR SR
Pardon, ale nebolo, na tabuli ja som nevidel žiadne faktické poznámky počas príhovoru pani poslankyne, takže asi ste sa prihlásili až po. Pokračujte.

Gaborčáková, Soňa, poslankyňa NR SR
Dnes sme tu z dôvodu, že nová vláda si žiada podporu nového kabinetu a svojho programového vyhlásenia vlády, avšak na tvorbe ktorého sa podieľali ľudia, ktorí z vlády odišli: pán Fico, pán Kaliňák, pán Plavčan, pani Žitňanská, pán Maďarič a pán Drucker, ktorý odišiel na úplne iné ministerstvo, a pán Pellegrini, ktorý odišiel na post premiéra. Pripadá mi to, ako keď malé dieťa príde zvonku, je špinavé, a keď dôjde domov, tak mama ho neumyje, ale dá ho do krásnych šiat a nech ide jesť špinavé. Takto mi pripadá, ak predkladáte teda programové vyhlásenie vlády, ktoré je staronové.
Na Slovensku teda iba predstierame zmenu smerovania krajiny, a to cez nové tváre. Dnes nám predkladáte staré programové vyhlásenie, ktoré nielenže nereflektuje nové skutočnosti ostatných dvoch rokov, ale ani skutočnosti nasledujúcich rokov. V krajine sa zvyšuje inflácia, ktorá bude znamenať buď zníženie kúpyschopnosti obyvateľstva, alebo zníženie reálnych miezd, ktoré sú na Slovensku aj tak nízke oproti iným krajinám. Pocit chudoby a nedocenenia sa v slovenských pomeroch oproti iným krajinám výrazne spája aj so vzdelanou strednou vrstvou z radov úradníkov, učiteľov, lekárov, sestier, sociálnych pracovníkov či novinárov, alebo vedeckých pracovníkov. V ich prípade nejde síce o to, že si nemôžu zabezpečiť živobytie, ale ide o frustráciu z toho, že zo svojich platoch (správne "platov") sa nemôžu dostať k reálnym majetkom či peniazom. Tým, že naša ekonomika je prevažne postavená na automobilovom priemysle, sú nútení pracovať vo verejnej správe, kde sú nízke tabuľkové mzdy.
Ďalším problémom našej krajiny bude v najbližšej dobe udržateľnosť vyplácania dôchodkov a vzhľadom k tomu aj stanovenie primeranej odvodovej záťaže aktívneho obyvateľstva. A ďalším problémom bude udržať konkurenciuschopnosť Slovenska voči iným krajinám Európskej únie. Pre tieto nastávajúce problémy potrebuje Slovensko nevyhnutné reformy a zmeny v sociálnom poistení a tiež reformu daňovej politiky. Ak sa tak nestane, tak okrem toho, že sme vnímaní ako krajina, ktorá má veľké problémy s korupciou, justíciou, v dožívaní sa v zdraví sme na posledných priečkach, ohrozíme svoju zatiaľ vždy dobrú pozíciu ekonomiky v Európe.

Čo z týchto oblastí sa odzrkadlilo v programovom vyhlásení vlády, novej vlády? Nič. Za pontifikátu ministra Richtera máme najviac ľudí, ktorí sú dlhodobo nezamestnaní v rámci V4 a sme vyhodnotení ako krajina s najväčšími regionálnymi rozdielmi, čo spôsobuje iba prehlbovanie problémov spojených s tým, že nám aktívne obyvateľstvo nepracuje a do štátnej kasy neprídu príjmy, ale, naopak, výdaje. Práve na východe a juhu stredného Slovenska máme najvyšší podiel dlhodobo nezamestnaných. To svedčí o tom, že formy riešenia dlhodobej nezamestnanosti, ktoré nastavil minister Richter, sú neefektívne. Dosvedčuje to aj fakt, že tí, čo sú na úradoch práce, už nie sú schopní zamestnať sa. Často to potvrdzuje minister Richter, ale v minulosti aj pán Fico. Ten k tomu ešte nanajvýš dodal, že Slováci nie sú ochotní pracovať za 1 000 eur. Najvyššou mierou chudoby trpí východ, teda tam, kde nič nie je. Kde podľa pána Fica stále nič nie je. Avšak toto nech vyčíta svojim ministrom a sebe, že tam nič nie je. Pretože vládnu už 10 rokov.
Za pontifikátu ministra Richtera sa miera chudoby v Prešovskom samosprávnom kraji dostala v roku 2016 na 18,16 % a to je takmer na úrovni roku 2013, kedy bola 19,2 %. Tak čo robíme? Čo robíme s tým východom? Predstieranie opatrení ako akčné plány, regionálne príspevky iba zastierajú reálne problémy východu krajiny a tiež juhu a stredu Slovenska.
Na druhom mieste s najvyššou mierou chudoby je Banskobystrický kraj, treťou opäť východ - Košický samosprávny kraj, Žilinský samosprávny kraj a končí to Nitriansky samosprávny kraj. Tu je potrebné povedať, že minister Richter tým, že popiera prítomnosť chudoby na Slovensku, ju ani nerieši. Ohrozených chudobou je takmer 13 % obyvateľstva, t. j. 670-tisíc ľudí, a to hlavne detí do 18 rokov a rodiny s dvoma a troma deťmi. Prvým krokom a predpokladom toho, že chudobu chceme reálne odstraňovať, musí byť to, že minister práce uzná, že na Slovensku máme chudobu. A vtedy môže s ňou aj reálne bojovať.
Bežne vidíme, že ľudia prispievajú finančnými príspevkami jednotlivcom či rodinám, aby nestratili svoju ľudskú dôstojnosť a dostali sa z marazmu chudoby. To vidíme v médiách. Druhým krokom musí byť zavedenie nových efektívnych riešení. Naše hnutie a ja osobne vidím riešenia chudoby cez iné nástroje, ako to videla minulá vláda a tá nová vláda so staronovým ministrom práce.
Ak by malo naše hnutie ministerstvo práce, riešenie materiálnej chudoby a existenčného minima by sme videli cez zavádzanie takých troch riešení:
1. Zavedenie koordinovaného ochranného systému v boji proti chudobe, ktorý bude priamo podliehať ministrovi. Prioritne sa bude realizovať formou konkrétnych služieb, nie sociálnymi dávkami.
2. Zavedenie koncepcie opatrení proti energetickej chudobe. Mať teplo a svetlo pre ľudí za dostupnú cenu.
3. Distribúcia potravín cez mnou nazvané secondhandy potravín, nie cez príspevok na dotáciu na stravu detí, z ktorého sa deti z hmotnej núdze dnes najedia iba raz denne, a to v školskej jedálni. Naším cieľom je, aby 64-tisíc detí, ktorých dnes je v hmotnej núdzi, napriek tomu, že sa hlásime k jadru Európy, dostali túto stravu viackrát denne a rozšírili by sme dostupnosť trvanlivých potravín cez tieto potraviny aj rodinám ohrozeným chudobou, a nie nesystémovými potravinovými balíčkami, ako je to v súčasnosti cez eurofondy.
Čo sa týka oblasti zamestnanosti, tak patrí, zamestnanosť patrí medzi výstavnú skriňu ministra Richtera a tiež vlády. Avšak musíme si povedať aj fakty, ktoré každý mesiac na tlačovkách nepočujeme. Efektívnosť národného programu REPAS, ktorý je zameraný na rekvalifikáciu ľudí, je nižšia ako 50 %. Viac ako teda polovica si do polroka napriek nízkej nezamestnanosti v našej krajine nedokázala nájsť prácu, aj keď absolvovali preškolenia. Také sú výsledky kontrol NKÚ, ktorý si na tento projekt posvietil. Národná autorita pre externú kontrolu upozorňuje na riziká spojené s vysokým počtom zamestnaných na dohodu. Toto je veľmi podstatné, na dohodu, nie na pracovný pomer. Z celkového počtu 326 314 poistencov Sociálnej poisťovne, v ktorej vzniká prvá registrácia v nej, bolo 205 938 ľudí zamestnaných na dohodu a týka sa to v značnej miere absolventov projektu REPAS. Úrady práce nedokážu alebo nechcú viesť ani dokonca evidenciu uchádzačov, ktorí sa do 6 mesiacov zamestnali a zostali zamestnaní aj po uplynutí tejto doby. Takáto politika trhu práce nie je dlhodobo udržateľná, ak bude postavená na dohodách, nie na pracovných zmluvách.
Ctená nová vláda a pán staronový minister práce, pýtam sa, čo máte v programovom vyhlásení vlády ako opatrenia na túto skutočnosť, aby sme len nevyhadzovali tých ľudí, ale reálne mali pracovný pomer? Nič. Len počty, ktoré tlačíte dole, ale na riziká spojené s udržateľnosťou pracovných miest nemáte žiadne opatrenie, pretože túto skutočnosť do úvahy vôbec neberiete. Dôkazom toho je, že v januári vyšlo vo Vestníku obstarávania ministerstva práce, že ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny hľadalo dodávateľov, čo budú riadiť dlhodobo nezamestnaných pre svoju podriadenú organizáciu ÚPSVaR, ktorá to bude platiť z eurofondov a na ktoré mu poskytne ministerstvo 15 mil. eur. Keď si pozriete podklady a počty hodín, tak to vyzerá, že rátajú s cenou 99 eur za hodinu poradenstva pre dlhodobo nezamestnaných ľudí. Základnou požiadavkou je certifikát FECBOP, vydaného Európskou federáciou centier karierového poradenstva, čo je lobingová organizácia. Zástupcom tejto organizácie na Slovensku je pán, ktorý podľa profilu figuruje ako zamestnanec ÚPSVaR, takže ak tomu dobre rozumiem, zamestnanec ÚPSVaR rozdá certifikáty a firmy sa následne môžu uchádzať o zákazku. Schválil to riadiaci orgán operačného programu, teda ministerstvo práce pod vedením ministra Richtera.
Zaujímavé je, že napríklad minimálna lehota na predkladanie je podľa zákona 35 dní, oni tam dali 32 dní. V každom prípade, aj keby všetko bolo v súlade so zákonom a skutok sa nestal, výsledok je, že opäť budeme platiť za činnosť, nie za výsledok. A pred chvíľou som vlastne hovorila o tom, aké (správne "aký") je neefektívny REPAS.
Toto všetko ma naďalej utvrdzuje v tom, že ministerstvo práce pod vedením ministra Richtera zlyháva aj v oblasti dlhodobej udržateľnosti zamestnávania ľudí na Slovensku. Podľa môjho názoru sme takto nezmyselne premárnili aj šancu na obsadenie voľných pracovných miest na Slovensku Slovákmi, a preto je teraz väčší dopyt po cudzincoch. Aj keď nehovorím, že aj tak by po nich ten dopyt bol.
Dlhodobá starostlivosť. Počet obyvateľov nad 18 rokov (správne "80 rokov") za ministra Richtera narastal. V roku 2012 to bolo 157-tisíc, v roku 2013 už 161-tisíc, v roku 2014 164-tisíc, v roku 2015 168-tisíc, v roku 2016 171-tisíc a v roku 2017 je to už takmer 272-tisíc ľudí nad 18 rokov, á, nad 80 rokov, ktorí naozaj potrebujú starostlivosť a často sa nám dostávajú teda do nemocníc. V Slovenskej republike už počas pontifikátu ministra Richtera rástol teda podiel osôb odkázaných na dlhodobú starostlivosť. Počet seniorov bude rásť a tým pádom aj dopyt po službách dlhodobej starostlivosti. Počas 6-ročného pôsobenia mohol pán minister poznať skutočnosť o realite starnúceho obyvateľstva na základe rodných listov. Túto skutočnosť síce okrajovo vnímal, ale nič koncepčné nepripravoval a ani nepripravuje, aby naše Slovensko finančne i organizačne zvládlo silnejúci dopyt po službách dlhodobej starostlivosti.
V roku 2015 mohol minister vidieť, že dopyt po sociálnych službách v pobytových formách bol 20-tisíc, ale ponuka bola pripravená pre 17-tisíc. A to už bolo v roku 2015, to nám narastá dodnes. Ak by sa zachovalo toto tempo dopytu po sociálnych službách, tak do roku 2030, keď budeme mať najväčšie problémy s udržateľnosť dôchodkového systému, bude potrebovať Slovensko viac ako 10-tisíc novoregistrovaných miest v pobytových službách. Obrovská finančná záťaž. A on píli ambulantné služby, čo sú lacnejšie pre štát. O tom, že minister sa na túto časovanú bombu nepripravoval a nepripravuje, svedčí aj to, že údaje o výdavkoch a výkonoch v službách dlhodobej starostlivosti sú neúplné, rozdielne vo viacerých výkazoch. Nejednotnosť údajov v metodike líšiacej sa podľa toho, aká inštitúcia ich spracováva, znemožňujú objektívne nastavenie riešení v oblasti dlhodobej starostlivosti.
A tu je namieste aj otázka, na základe čoho ministerstvo tvorilo novelu zákona o sociálnych službách, ktorá mohla a mala byť kľúčovým riešením pre prognózy vývoja starnúceho obyvateľstva? Zohľadnilo pri jej tvorbe to, že nám pribúda ľudí s duševnými chorobami, onkologickými ochoreniami, ktoré sú kľúčové pre uznanie invalidity? Chýba revízia v porovnaní nákladovosti dlhodobej starostlivosti v zdravotníckych zariadeniach a v zariadeniach sociálnych služieb. Chýba analýza kombinácie domácej opatrovateľskej služby s ponukou ošetrovateľských úkonov. Tieto dáta sú kľúčové pre reformu dlhodobej starostlivosti na Slovensku, ktorú ponúkne hnutie OĽANO našim občanom cez ucelenú koncepciu v kombinácii s nastavením tzv. seniorskej ekonomiky, ak by dostalo mandát spravovať krajinu. Seniorská ekonomika je celá paleta rôznych oblastí, ktorá sa pripravuje na starnúcu generáciu.
Podľa scenára pracovnej skupiny pre starnutie obyvateľstva Európskej únie majú výdavky Slovenska rásť výraznejšie rýchlejšie ako v krajinách V4 a v Európskej únii. Bez reformy systému financovania, ako aj organizovania dlhodobej starostlivosti o odkázaných ľudí a seniorov sa dostaneme do finančného marazmu. Kedy financií vynaložíme neskutočne veľa, ale ľudia nebudú dostatočne chránení pred nekvalitnou starostlivosťou. Nemocnice nemôžu nahrádzať starostlivosti o chronicky chorých, lebo aj zdravotný systém nad vysokým počtom hospitalizácií skolabuje alebo sa výrazne predraží a zdegeneruje.
Dlhodobo sa venujem problematike komplexnej starostlivosti odkázaných ľudí na Slovensku. Musím povedať, že odkedy som prvýkrát vstúpila, vystúpila v pléne, som neprestala pracovať na koncepcii dlhodobej starostlivosti. Hoci môj vstup do politiky mi priniesol paradoxne problémy. Nemohla som sa zúčastňovať oficiálnych stretnutí s odborníkmi, s ktorými som v minulosti tvorila odborné dokumenty a stratégie. Nechcela som spochybniť pracovný tím iba preto, že som sa medzičasom stala opozičnou hyenou z OĽANA. Bolo to pre mňa, ako keď na vás vylejú studenú vodu za to, že niekomu prinesiete pohár s vodou, lebo je smädný. Nevzdávam sa predstavy sociálnu oblasť reformovať a mám silné odhodlanie meniť sociálny systém na Slovensku k lepšiemu. Ak niekto tvrdí, že nie sme alternatíva, tak klame. Je pravdou, že každý odborným vstupom do politického priestoru ohrozí svoju odbornosť, a preto si vždy overujem svoj odborný názor v praxi, pretože ide mi o vec.
Pán minister Richter, myslím si, že svoj pontifikát ste nezvládli vo vzťahu k plánovaniu budúcnosti nastavenia sociálneho systému na Slovensku. Chýba vám odhodlanie pozrieť sa pravde do očí a reformovať množstvo vecí v sociálnej oblasti, ktoré dnes už nefungujú. Nemáte guráž priznať, že ste to či ono robili zle. Toto je zlý predpoklad pre to, že veci začnete riešiť inak ako doteraz. Mali ste dostatok príležitostí ukázať, ako koncepčne rozmýšľate v kauze Čistý deň, opatrovateliek, sociálnych služieb, zdravotne ťažko postihnutých, dlhodobej starostlivosti, chudobných detí. Avšak výsledky vašich krokov neprinesie žiadne radikálne zmeny. Nepodarilo sa vám to ani v čase, keď sa ekonomike výrazne darí. Z týchto dôvodov vás ako ministra práce, sociálnych vecí nemôžem podporiť a nepodporím ani vládu, ktorej programové vyhlásenie vlády nereflektuje nové skutočnosti, ktoré sa na Slovensku dejú.
A chcem povedať, že tiež som chodila na teda stretnutie občanov. Ja som chodila do Popradu a tam sú skutočne ľudia nahnevaní na politikov. Na koalíciu hovoria, že to, s prepáčením, zhovnili, a na opozíciu, že sa na tom priživuje. Je našou povinnosťou, aby sme ukázali slovenskému národu, že chceme pohnúť touto krajinou dopredu, ale so starým programovým vyhlásením vlády to nepôjde.
Ďakujem pekne za pozornosť.

Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

26.3.2018 o 9:22 hod.

PhDr.

Soňa Gaborčáková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 9:41

Elena Červeňáková
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený predsedajúci, vážené poslankyne, vážení poslanci, keď pán minister Drucker nastúpil do svojej pozície, tvrdil, že považuje za dôležité vytvoriť pre zamestnancov v sektore také podmienky, ktoré posilnia ich dôstojnosť. Chce tiež, aby boli radi, že pracujú na Slovensku. Aká je však skutočnosť? Zdravotnícki pracovníci, odborné spoločnosti, stavovské odborové organizácie v zdravotníctve, vzdelávacie ustanovizne a zamestnávatelia v spolupráci s novovzniknutým odborom ošetrovateľstva na ministerstve zdravotníctva pripravili niekoľko užitočných, koncepčných a legislatívnych návrhov, ktoré boli, žiaľ, bezdôvodne zmenené. O manažérskom zlyhaní ministra svedčí aj to, že za dva roky vo vedení rezortu zdravotnícki pracovníci majú už druhú ministerskú sestru, čo svedčí aj o tom, že ministerstvo zdravotníctva neprikladá sestrám, pôrodným asistentkám, fyzioterapeutom, zdravotníckym záchranárom, zdravotníckym laborantom, zdravotníckym asistentom, sanitárom dostatok pozornosti, pričom tvoria 59,2 % zdravotníckych pracovníkov na Slovensku. (Zdroj: NCZI.)
V tomto názore nás utvrdila aj bývalá ministerská sestra, ktorá po svojom odstúpení v jednom rozhovore uviedla, citujem: "V pozícii ministerskej sestry som si nevedela zvyknúť na to, že o sestrách rozhodovali iní odborníci a ja som nemala možnosť ovplyvniť ich rozhodnutie. Nadobudla som pocit, že na ministerstve zdravotníctva prevažuje názor niektorých politikov nad vecnou a odbornou argumentáciou. Príkladom môže byť, že ma neprizvali k riešeniu úloh týkajúcich sa ošetrovateľstva, ako napríklad úprava organizácie riadenia v nemocniciach bez možnosti akceptovať názvoslovie pozícií a nariadenia v zmysle odborného usmernenia."
Rovnako aj bývala hlavná odborníčka ministerstva zdravotníctva pre všeobecné lekárstvo potvrdila, citujem: "Základom dobrej vízie ministerstva zdravotníctva je stabilná, vecne jasná a realizovateľná legislatíva ako pevný pilier dlhodobo udržujúci celý systém. V súčasnosti je legislatívny proces na ministerstve zdravotníctva v troskách. Bez vízie sa ťažko pracuje."
Takýto prístup ministra pokladajú zdravotnícki pracovníci za neprípustný a zlyhanie samotného ministra.
Krajiny Európskej únie dlhodobo upozorňujú na nedostatok zdravotníckych pracovníkov na trhu práce. Do roku 2020 podľa štatistík Európskej komisie ich bude chýbať takmer 1,5 mil., z toho takmer 500-tisíc sestier. Tento negatívny trend súvisí so starnutím obyvateľstva a dožívaním sa vyššieho veku vzhľadom na pozitívny ekonomický rozvoj a kvalitu života obyvateľov Európskej únie, ale aj s útlmom, škoda, záujmu mladých ľudí o prácu v zdravotníctve. Na základe tejto skutočnosti sa snažia tento nedostatok jednotlivé krajiny riešiť zlepšovaním pracovných podmienok zdravotníckych pracovníkov, zavedenie rôznych systémových motivačných prvkov, rôznych benefitov a v neposlednom rade aj úpravou odmeňovania, ktoré by malo reflektovať na pozitívne ekonomické ukazovatele jednotlivých štátov.
Na Slovensku pretrváva aj naďalej nespokojnosť zdravotníckych pracovníkov s pracovnými podmienkami, keďže je ich žalostne málo a sú preťažení. Minister zdravotníctva doposiaľ neurobil nič pre to, aby tento stav zvrátil, nepredložil žiadnu dlhodobú stratégiu plánovania ľudských zdrojov. Minister zdravotníctva doposiaľ nezabezpečil, aby základná zložka mzdy sestry, pôrodnej asistentky, fyzioterapeuta, zdravotníckeho laboranta dosahovala aspoň 1,0-násobok priemernej mzdy v národnom hospodárstve, pričom opakovane tvrdil, že je v jeho záujme zrušiť tzv. mzdový automat, garanciu mzdy a prejsť na odmeňovanie podľa zásluhovosti. V samotnom Programovom vyhlásení vlády Slovenskej republiky na rok 2016 a ´18 sa píše, že "zdravotnícki pracovníci mali by byť spravodlivo a transparentne odmeňovaní a mali by mať adekvátne podmienky na prípravu aj na samotný výkon svojho povolania." Každému, samozrejme, z nás je jasné, že mzda patrí medzi základné motivačné faktory zamestnancov, a preto nezatvárajme pred tým oči. Pracovné podmienky zdravotníckych pracovníkov súvisia s filozofiou zamestnávateľa. Preferovať výkon pred spokojnosťou zamestnanca nie je vždy motivačným ani stabilizačným prvkom. Medzi najzávažnejšie nedostatky patrí zlá organizácia práce, ktorá vyvoláva chaos, absenciu, jasné zadefinovanie kompetencií a ich dodržiavanie. Ďalej je to nekompetentné vedenie tímov, ktoré súvisí s nedostatočným vzdelávaním vedúcich pracovníkov zodpovedných za organizovanie a riadenie zdravotníckych zariadení. Pri výpovediach sestry a pôrodné asistentky sa stretli s veľkým nepochopením, aroganciou, silou moci, bossingom, neetickým správaním niektorých manažmentov nemocníc, ktoré pretrvávajú v niektorých prípadoch až dodnes.
Minister nevyužil tú príležitosť a nenabral odvahu na výmenu manažérov zdravotníckych zariadení v pôsobnosti štátu, pričom deklaroval, citujem: "Je veľmi dôležité, aby sa vytvoril a presadzoval systém vodcovstva morálnych a odborných autorít, ktorý bude pozitívnym vzorom aj pre nasledujúce nové generácie zdravotníckych pracovníkov a tiež pilierom posilňovania spoločenského postavenia zdravotníckych pracovníkov. Každý vedúci zamestnanec zodpovedá aj svojím konaním za charakter zdravotníctva a musí vyvodzovať osobnú zodpovednosť predovšetkým za svoje etické a zásadné manažérske zlyhanie." Programové vyhlásenie vlády 2016 - 2018.
Minister zmenil organizačné štruktúry zdravotníckych zariadení v pôsobnosti štátu, ale iba naoko. Pričom u sestier došlo k zásadným, ale nie pozitívnym zmenám, keďže stratili svoje postavenie v riadení zdravotníckych zariadení. Upozorňujeme aj na to, že zadlžovanie štátnych nemocníc naďalej pretrváva a na ich čele nestoja krízoví manažéri, ale politickí nominanti, ktorí preferujú politickú poslušnosť pred odbornosťou. V mnohých zdravotníckych zariadeniach sú na pozíciách vedúcich pracovníkov zamestnanci, ktorí nespĺňajú podmienky odbornej spôsobilosti na organizovanie a riadenie ošetrovateľskej praxe, a to i napriek opakovaným podnetom a žiadostiam na riešenie zo strany stavovských organizácií. Napriek zrealizovaným kontrolám v zdravotníckych zariadeniach chýba z ministerstva zdravotníctva akákoľvek spätná väzba. Obsadzovanie manažérskych pozícií kvalitnými ľuďmi by malo byť prioritou nielen ministerstva zdravotníctva, ale aj zdravotníckych zariadení. Efektívny výber uchádzačov a transparentné výberové konania by mali byť za účasti predstaviteľov príslušných stavovských a odborových organizácií.
Minister doposiaľ neurobil poriadok v dodržiavaní legislatívy týkajúcej sa napríklad odbornej spôsobilosti na organizovanie a riadenie ošetrovateľskej praxe alebo odbornej spôsobilosti pre výkon povolania. Domnievame sa, že ministerstvo úmyselne zakrýva ich nedodržiavanie, neodpovedá na podnety v lehote ustanovenej zákonom. Neinformuje o zisteniach skutkového stavu a odstránení uvedených nedostatkov. Spochybniteľná je aj nezávislosť a nestrannosť konajúcich kontrolórov, ktorí kontrolujú organizácie v priamej riadiacej pôsobnosti ministerstva, keďže ministerstvo uskutočňuje výkon kontroly v zariadeniach vo svojej zriaďovateľskej pôsobnosti. Štát prenáša na stavovské organizácie v zdravotníctve niektoré úlohy štátnej správy spojené s elektronizáciou zdravotníctva, ktoré by mal primárne riešiť on sám, a práve preto mal tieto činnosti financovať alebo sa na ich aspoň adekvátne, aspoň na ne adekvátne prispievať. Príkladom je zákonom určená povinná registrácia zdravotníkov, na ktorú štát neplatí ani euro a ktorú komory nemôžu donekonečna vykonávať na úkor poplatkov od svojich členov. Štát ukladá komorám aj povinnosť udelenia sankcií zdravotníckym pracovníkom v podobe pokút za nesplnenie si povinností vyplývajúcich zo zákona, ale len málokto vie, že tieto finančné prostriedky vybraté komorami končia, samozrejme, v štátnom rozpočte.
Minister Drucker za dva roky svojho pôsobenia neinicioval okrúhly stôl k tejto problematike so zainteresovanými stranami. V spolupráci so zástupcami zamestnávateľov, vzdelávacích ustanovizní, ktoré majú akreditované špecializačné a certifikačné študijné programy, predstaviteľmi odborov ošetrovateľstva, zdravotníckeho vzdelávania na ministerstve zdravotníctva, hlavnej odborníčky ministerstva zdravotníctva pre odbor ošetrovateľstva sa zástupcovia Slovenskej komory sestier a pôrodných asistentiek stretli niekoľkokrát, aby pripravili takú optimalizáciu špecializovaných a certifikačných odborov, ktorá by bola prospešná nielen pre pacienta, ale i pre sestry a pôrodné asistentky. Toto stabilizačné opatrenie malo umožniť sestrám špecialistkám zlepšenie medziodborovej organizácie a spolupráce, zníženie finančného zaťaženia sestier pri zvyšovaní vzdelávania, univerzálnejšie využitie sestier špecialistiek na trhu práce a v neposlednom rade zvýšenie kvality špecializovanej ošetrovateľskej starostlivosti.
Nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 296, ktorá bola novelizovaná pod číslom 38, ktoré nadobudlo účinnosť 10. februára 2018, bolo zo strany ministerstva zdravotníctva počas medzirezortného pripomienkového konania zmenené, čím namiesto zamýšľaného zlepšenia došlo k poškodeniu určitej skupiny sestier a pôrodných asistentiek. Na základe tejto novely nie je možné vydávať v súlade so zákonom Národnej rady Slovenskej republiky č. 578 niektorým sestrám a pôrodným asistentkám licencie na výkon činnosti odborného zástupcu v povolaní sestra alebo pôrodná asistentka, pretože došlo k zrušeniu potrebnej špecializácie alebo jej prekvalifikovanie na certifikovanú pracovnú odbornú činnosť, ktoré nie je v zmysle zákona podmienkou pre vydávanie licencie.
Na základe informácií o príprave opatrenia ministerstva zdravotníctva k minimálnym personálnym normatívam (správne "normatívom") zdravotníckych zariadení máme za to, že dochádza k bezprecedentnému zásahu do autonómnych povolení sestra, pôrodná asistentka, fyzioterapeut, zdravotnícky záchranár. Je neprípustné, aby sestra a pôrodná asistentka sa nahrádzala zdravotníckym asistentom. Slovenské zdravotníctvo môže napredovať len vtedy, ak si všetci zainteresovaní uvedomia, kde je jej miesto a čo znamená tímová spolupráca.
Minister zdravotníctva nesie plnú zodpovednosť za to, že nepredložil jediný racionálny návrh, ktorým by prinajmenšom zastavil neustále znižovanie počtu sestier a zdravotníckych pracovníkov v slovenskom zdravotníctve. Postavenie sestier a pôrodných asistentiek, žiaľ, sa ešte zhoršilo, o čom svedčí aj zásah do autonómie týchto povolaní.
Práca sestry je veľmi náročná, krásna a špecifická. Dokáže zvládať viacero profesií v jednom. Počas svojej práce zdravotnícki pracovníci zažívajú príchod človeka na tento svet, starajú sa o nevyliečiteľne chorých pacientov, zažívajú, samozrejme, záchranu života a radosť, ale zažívajú veľmi často aj smrť v priamom prenose. Nemáme za to, sestry a pôrodné asistentky, že vláda a ministerstvo zdravotníctva podporuje zdravotníckych pracovníkov.
Ďakujem. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

26.3.2018 o 9:41 hod.

Mgr.

Elena Červeňáková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 9:56

Veronika Remišová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem mojej kolegyni pani Červeňákovej, ktorá vždy aj vo svojom profesionálnom živote, aj tu v pléne obhajovala práva sestier, zdravotníckeho personálu, práva pacienta. A z tohto pohľadu ma mrzí, že pán Drucker odchádza z rezortu zdravotníctva, kde niečo začal, ale nebude to mať čas dokončiť a zmeny vždy sú problematické, pretože nový človek potrebuje čas na zorientovanie, jednoducho tá kontinuita sa tam stráca. Takže, a vidíme, že ten rezort zdravotníctva skutočne má obrovské problémy v mnohých oblastiach a pokladám to za veľmi nezodpovedné, že vládna koalícia zoberie človeka ministra z jedného z najproblematickejších rezortov a, povedala by som, pre občana z veľmi dôležitého rezortu, z rezortu zdravotníctva, a posadí ho na stoličku iného veľmi ťažkého rezortu, o ktorom ten daný minister vôbec, ale vôbec nič nevie. Dalo by sa to akceptovať v situácii, keby vládna koalícia mala pred sebou štyri roky, to znamená, že minister by mal rok na to, aby sa so svojím rezortom zoznámil, ale sme v polovici volebného obdobia, tie výsledky potrebujeme mať či na ministerstve vnútra, alebo na ministerstve zdravotníctva, ich potrebujeme mať teraz a nemáme čas čakať 100 dní, rok, kým sa daný minister zorientuje v problematike.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

26.3.2018 o 9:56 hod.

Mgr. art. M.A. ArtD.

Veronika Remišová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 9:58

Anna Verešová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Vážený pán predsedajúci, pán premiér, vážení kolegovia, kolegyne, chcem aj ja vám povedať, prečo nepodporím túto vládu a prečo jej nedôverujem.
Nová vláda Petra Pellegriniho nám predložila pôvodné programové vyhlásenie Ficovej tretej vlády. A ja v tom cítim výsmech a kamufláž. To, že vládne strany nemali žiaden záujem modifikovať programové vyhlásenie vlády, je z ich strany nepochopenie situácie a nepochopenie protestov po celom Slovensku. Zmenili sa ministri na štyroch ministerstvách, no ani to podľa nich nestojí za modifikáciu vládneho programu. Akože zrekonštruovaná vláda má teda akože nových členov.
Akýže nový je univerzálny minister Drucker? Presadí tento minister na všetko personálne požiadavky v polícii a v prokuratúre, výmenu súčasného vedenia polície Národnej kriminálnej agentúry, Národnej protikorupčnej jednotky? A tiež odstúpenie špeciálneho prokurátora a nahradenie všetkých týchto dôveryhodnými ľuďmi? To si pýta verejnosť v uliciach. Koľko mu bude trvať, kým sa zoznámi s týmto novým rezortom? A bude vyšetrená vražda Jána a Martiny?
Alebo akáže nová a nepoškvrnená osobnosť je pán Raši?
Ale chcem sa najmä zaoberať s ministrom, s ktorým prichádzam už dva roky do kontaktu, pretože sa zaujímam o sociálne služby, o služby zamestnanosti a o rodinu. Náš staronový minister práce, sociálnych vecí a rodiny Ján Richter mal skončiť totiž ako prvý. Minister, ktorý je spojený s kauzou Čistý deň, s kauzou, ktorá sa priamo dotýkala maloletých detí. Minister je to, ktorý sa 17 mesiacov vyhováral, ignoroval odborníkov a cynicky chránil seba a inštitúcie namiesto maloletých detí. Minister Richter totálne zlyhal v ochrane detí, a teda znáša celú zodpovednosť. Minister, pod ktorým Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny kontrolovalo detský domov Peto, ale nenašli pochybenia, hoci v tomto detskom domove boli umiestnené detí vo veku bábätka, ktoré tam vôbec nemali byť. A namiesto toho detský domov Peto získal aj v tomto roku dokonca viac zazmluvnených miest, ako to bolo v roku minulom. Prečo? Pretože detský domov Peto zriadila dcéra komisárky pani Tomanovej?
Ministerstvo pána Richtera, teda rezort jeho, nesie v názve rodinu, ale o jeho významnej podpore rodiny a rodičov sa nedá hovoriť. Rodinnú politiku minister Richter vníma iba cez prizmu zosúladenia rodiny a práce a aj to robí nedbanlivo. Len si spomeňme na ten cirkus a chaos pri tzv. jasličkovom zákone. A nič neurobil pre to, aby len sa snažil naplniť záväzok z ich vlastného programového vyhlásenia vlády z roku 2016, z toho, ktoré máme teraz okopírované a predložené. A to, že pri predkladaní návrhov zákonov sa bude zvažovať ich vplyv na manželstvo a rodinu zo sociálneho, hospodárskeho a finančného hľadiska. Toto je v programovom vyhlásení vlády z roku 2016.
Tak som sa ho na to spýtala v interpelácii, však sme dva roky od volieb, tak kedy chcú, kedy on sa bude snažiť toto naplniť. Odpovedal mi, že podľa neho sa, citujem, "dostatočne zohľadňujú vplyvy na rodinu a že nie je potrebné nič upravovať". Záväzok z programového vyhlásenia vlády.
A v odpovedi teda na túto moju interpeláciu mi ešte pripomína, že by sme mohli možno narábať s jednotkou domácnosť ako rodina. No tak potom ho pokojne nazývajme ministrom domácností; minister práce, sociálnych vecí a domácností. A keďže nová vláda vládny program iba prekopírovala, tento záväzok je tam naďalej. Zdá sa mi to však iba obyčajné farizejstvo.
Keďže Richter v rokoch 2012 - 2016 absolútne neriešil dlhodobú nezamestnanosť, absolútne ju neriešil, je zodpovedný za celú tú armádu súčasných dlhodobo nezamestnaných, ktorí stratili už nám pracovné návyky a zručnosti. Za jeho ministrovania sa prehĺbili regionálne rozdiely. Minister Richter sa akurát veľmi chváli znižovaním nezamestnanosti, ktorá však, vážení, dlhodobo klesá v celej Európe, iba na Slovensku je to však zásluha ministra. Tak toto bol podľa Fica vraj najúspešnejší minister z jeho vlády a nový premiér Pellegrini si to myslí asi tiež, keďže ho má vo svojej novej vláde.
Toto je rekonštrukcia vlády a la SMER. Táto vláda nie je ani nová, ani zásadne zrekonštruovaná, sú to staré kádre, staré štruktúry so starým myslením. A najhrubším cynizmom a aroganciou moci je, že nový premiér Pellegrini úplne odignoroval najdôležitejšiu požiadavku ľudí, a to, aby rezort vnútra nebol obsadený človekom zo SMER-u. Aká je, prosím vás, toto zásadná zmena? Aká je toto obsahová zmena? Je vylúčené, aby táto vláda získala moju dôveru.
Včera sme si pripomenuli 30. výročie sviečkovej manifestácie, pokojnej demonštrácie modliacich sa ľudí za náboženské a občianske práva a slobody v socialistickom Československu. A dnes sú ľudia opäť v uliciach na pokojných protestoch. Oni totiž musia pokračovať v novembrovom zápase. Zápasia za Slovensko bez prepojenia mafie a oligarchov na najvyššie miesta, za spravovanie vecí verejných bez arogancie moci, za novú politickú kultúru, vážení, za novú politickú kultúru, za slušné Slovensko.
Doteraz si totiž vládna koalícia strán SMER, Slovenskej národnej strany a MOST - HÍD myslela, že voľby im legitimizujú akékoľvek ich rozhodnutie počas štyroch rokov. Akékoľvek rozhodnutie. Svojím správaním odkazovali stále ľuďom, že ľudia v demokratickej spoločnosti sa môžu ozvať iba raz za štyri roky a pozývanie na protest tých v uliciach nazývali výzvou k štátnemu prevratu. Nuž veľmi sa mýlia. A mýlia sa preto, že sú odtrhnutí od reality. Pokojné protesty v uliciach sú v každej demokratickej spoločnosti veľmi potrebné a tu u nás na Slovensku veľmi prepotrebné. Sú potrebné pre túto vládu, ale aj pre všetky ďalšie vlády. Pokojné protesty totiž prispejú k budovaniu politickej kultúry, ktorú tu nemáme, takej politickej kultúry, ktorá tejto novej vláde, ale aj všetkým ďalším vládam neumožní tak arogantne narábať s mocou, ako to vidíme teraz. Táto vláda a všetky ďalšie vlády si budú musieť veľmi dobre zapamätať piatok 9. marca 2018. Všetky ďalšie vlády musia počítať s tým, že pri nesprávnych rozhodnutiach, klamstvách, podvodoch, jednoducho pri nedobrom spravovaní krajiny ľudia nebudú čakať do volieb, ale že rovno vyjdú do ulíc a budú v nich, kým vláda nevyvodí dôsledky. To je politická kultúra - vyvodiť dôsledky. U nás takáto kultúra neexistuje.
Chcem veriť, že práve tieto pokojné protesty spôsobia, aby budúce vlády, keďže tá dnešná to nevie, vyvodzovali zodpovednosť ihneď. Takúto politickú kultúru si žiadajú ľudia prevažne mladí v uliciach.
Pán premiér hovoril, že čo už s opozíciou, ktorá isto nedôveruje ani tejto vláde, ani v spravodlivé vyšetrenie zločinu. Pán premiér, prosím vás, nepozerajte sa na opozíciu, pozrite sa na ľudí v uliciach a odpovedajte si na otázku: Dôverujú vám ľudia v uliciach, dôverujú vám občania Slovenskej republiky? A ešte lepšie by bolo, keby ste sa pozreli na rodičov Jána Kuciaka a Martiny Kušnírovej. Dôverujú vám rodičia Jána a Martiny, že vaša vláda pod vaším vedením vyšetrí tento ohavný zločin vraždu ich dcéry a syna?
A práve preto sa vraciam na začiatok, lebo mám pocit, že sa veľmi, veľmi chceme zabudnúť, čo sa vlastne stalo. Táto vláda by na to určite najradšej zabudla. My sme tu preto na tejto schôdzi, pretože boli zabití dvaja mladí ľudia.
Počas minulého týždňa prebiehala kampaň Dňa počatého dieťaťa a ja som sa v rámci tejto kampane zúčastnila množstva podujatí na ochranu života a za právo na život a na všetkých týchto podujatiach boli spomenutí Ján Kuciak a Martina Kušnírová. Na jednej z nich prehovoril aj básnik Daniel Hevier. Ja si ho dovoľujem citovať. A dovolím si ho citovať aj preto, že práve v tomto týždni prežívame týždeň pred Veľkou nocou a on hovoril: "Dnes ešte stojí matka pod krížom ako v Pergolesiho Stabat Mater. A vedľa stoja dve iné mamy, ktoré dnes pozná celé Slovensko, ba veľká časť sveta. Stojí tam pod krížom mama Kuciaková a mama Kušnírová, ktorým neľudská zloba popravila ich deti. Aj preto dnes znejú Pergolesiho tóny ako zvony nad ich hrobami." A pokračuje ďalej, verí, že po Jankovi a Martine odkaz, že máme veriť v nádej, v zmysluplnosť života a vo víťazstva dobra, že toto si zachováme vždy v našich mysliach. Pre túto nádej, zmysluplnosť života a vo víťazstvo dobra vyšli po tejto dvojnásobnej vražde ľudia do ulíc a nielen na Slovensku, na celom svete a požadujú slušnú a spravodlivú spoločnosť pre všetkých. A požadujú tiež krajinu bez korupcie.
Na korupciu upozorňuje aj pápež František, ktorý ju nazýva koreňom zotročovania, koreňom chudoby, nezamestnanosti, neúcty k spoločnému dobru a k prírode. A ešte nikdy nebola tak korupcia blízko na Úrade vlády spolu s mafiou, ako je to teraz.
A ďalej pokračuje pápež František, citujem: "Honba za mocou a majetkom nepozná medze. A proti korupcii sa nebojuje mlčaním, musíme o nej hovoriť verejne."
A preto ešte si dovoľujem zacitovať aj slová zo včerajšej pietnej spomienky na sviečkovú manifestáciu, slová zvolávateľa sviečkovej manifestácie v roku 1988, ktorý povedal, že: "Nezabudnime, že pánom dejín nie sú mocní tohto sveta, ale Boh."
Ďakujem vám za pozornosť. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

26.3.2018 o 9:58 hod.

Mgr.

Anna Verešová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:12

Veronika Remišová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem kolegyni Verešovej, že pripomenula aj situáciu v rezorte sociálnych vecí, a ja len k tomu dodám, že tento najlepší minister sociálnych vecí a rodiny, že počas jeho, počas obdobia spravovania jeho rezortu sa zvýšila, zvýšil počet ľudí, ktorí sú v riziku chudoby. To znamená, že my tu máme, my tu máme rodiny, ktoré žijú z 348 eur na mesiac. Neviem, či si vie niekto predstaviť, že rodina vyžije z 348 eur za mesiac. A počet týchto ľudí sa zväčšuje práve za pontifikátu najlepšieho ministra sociálnych vecí a rodiny, ktorý, ktorý nám tu vládne už dlhé obdobie.
Takže to by som len chcela pripomenúť, prečo táto vláda ani v ostatných rezortoch, teraz nehovoriac o rezorte vnútra, prečo nemá dôveru.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

26.3.2018 o 10:12 hod.

Mgr. art. M.A. ArtD.

Veronika Remišová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 10:13

Martin Fecko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Pán predsedajúci, kolegyne, kolegovia, členovia vlády, prichádzam z krajiny Nič, ktorá sa podľa bývalého premiéra a teraz kolegu pána poslanca Fica volá východné Slovensko. Pán Fico, pán kolega, pre vás je 15 728 km2, 1,6 mil. obyvateľov a 1 105 obcí nič? Z tohto miesta vás vyzývam, aby ste sa ospravedlnili obyvateľom východného Slovenska, a apelujem aj na svedomie poslancov koaličných strán z východného Slovenska, prečo ste to nechali len takto vyšumieť.
Chcem sa zároveň opýtať, pán nový premiér, ktorý sa uchádzate o našu podporu, ako vnímate východné Slovensko, aby ste za týmto pultom povedali, ako ho budete vnímať. To je môj apel na vás, pretože ste nový premiér, a ja si vás vážim, pretože niečo sme už odžili tu v tomto parlamente a myslím si, že mali by ste sa postaviť čelom a verím, že sa aj postavíte. Takže to je prvá vec.
Druhá vec. Máme tu programové vyhlásenie vlády. To, že ste si nedali ani tú snahu to vymazať, tie staré termíny, nebudem sa k tomu vyjadrovať, hovorili o tom kolegovia a kolegyne predtým. Mimo môjho pôdohospodárstva, ktorému sa budem venovať, samozrejme, v prvom rade by som chcel sa opýtať aj pána Danka, ktorý má vo svojom programovom vyhlásení vlády aj podporu kúpeľníctva, čo sme zvládli za dva roky, akým spôsobom sa to kúpeľníctvo rozvíjalo, pretože tvrdím, že je to jedna z našich svetových unikátov, ktorý tu máme. Na našu výmeru Slovenskej republiky, koľko my tu máme vôd, minerálnych, liečivých a ďalších, sme jednička vo svete. Chcem sa opýtať, za dva roky čo sme v tejto oblasti urobili, pretože ja nejaký pokrok nevnímam.
Pani ministerka, ktorá, momentálne vyzerá, že tu neni, ale dúfam, že si moje vystúpenie prečíta, keď som sa dopočul, že sa stala ministerkou aj v terajšej vláde, ako som už povedal pri prvom programovom vyhlásení vlády v roku 2016, môžem povedať, že je odborníčka. Pretože minister s profilom, minister pôdohospodárstva a rozvoja vidieka s profilom ukončená vysoká škola poľnohospodárstva, odbor FYTO, práca vo Výskumnom ústave agroekológie v Michalovciach v rokoch 1987 - 1989, súkromný poradca v poľnohospodárstve firmy EKOLAND v roku 1990 - 1996, v roku 2004 až 2007 Poľnohospodárska platobná agentúra, nezávislý poradca, v roku 2008 Slovenský pozemkový fond, vedúca odboru prevodu a prenájmu pozemkov, v roku 2010 vedúca referátu tvorby cien a verifikácie na Slovenskom pozemkovom fonde a od roku 2012 generálna riaditeľka SPF a teraz ministerka, myslím si, že, áno, je to tá osoba, ktorá by tam mala byť a robiť v prvom rade v tom, v čom je doma. Preto som čakal ja ako pozemkár, ktorý tiež som zasvätil svoj život tejto ťažkej reholi, ktorá sa volá poľnohospodárstvo, som myslel, že pohneme s pôdou. Áno, podarilo sa nám dať pôdu do ústavy, beriem, ochrana, ale pýtam sa ďalej.
Pýtam sa ďalej, pretože to nestačí a my tu máme úlohy, ktoré sme vôbec nesplnili a Európska únia o nich ani nevie, ona ani nechápe, s akými problémami sa boríme u nás doma s našimi užívacími a vlastníckymi vzťahmi k pôde. Ani nechápe, vážení, lebo Európska únia nevie, čo je reštitúcia. Nevie, čo je problém so záhradkárskymi osadami.
A pani ministerka mi na výbore povedala, že ja nechápem, čo je užívacie právo. Tak som, pani ministerka, vám teraz prídem vysvetliť, čo je užívacie právo, pretože ak si myslíte, že tu pokračuje socialistický spôsob užívania pozemkov, tak v roku ´89 tu prebehla revolúcia. Ja viem, že máme s tým problém, pretože sme študovali v socializme, lebo sme končili dva roky po sebe v roku 1985 a 1987 a tam nás učili socialistický spôsob poľnohospodárskej výroby, ale momentálne sme už v EÚ, ktorý tento spôsob nepozná. Nepozná. A my sme od roku ´91 zákonom o pôde z 24. júna, zákon 229, povedali, že okrem vlastníka nemôže pôdu užívať nikto, pokiaľ nemá nájomnú zmluvu alebo neni vlastník, alebo aj Slovenský pozemkový fond, samozrejme, pokiaľ to ten zákon nebude určovať ináč. Vyzerá, že my znovu betónujeme určité vzťahy, kde vlastníctvo je nič a užívací vzťah je nad vlastníckym vzťahom.
Pani ministerka, katastrofa, a ja som si myslel, že k tomu sa postavíte čelom a budete hájiť. Povedzte mi, ako je možné, že niekto si dá čestné vyhlásenie na Pôdohospodárskej platobnej agentúre, že verifikuje, že užívam tieto pozemky a oni mu dajú dotácie? Veď to je živná pôda pre korupciu, neskutočná, vážení. A teda zisťujeme, že východ, že stred, že západné Slovensko, nám tu niekto rozoberá agrodotácie?

Bugár, Béla, podpredseda NR SR
Pán poslanec, ak sa vás môžem opýtať, je to k programovému vyhláseniu vlády?

Fecko, Martin, poslanec NR SR
Áno, pretože v programovom vyhlásení vlády viete, čo máme?

Bugár, Béla, podpredseda NR SR
Ja viem, čo tam máme.

Fecko, Martin, poslanec NR SR
Áno? Ja vám to budem citovať: "Vytvorí právny rámec na jednoznačnú identifikáciu pôdy a oprávnenosť žiadosti na poskytovanie podpory za účelom odstránenia nezrovnalostí v deklarácii užívateľov pôdy." Na to reagujem, pretože je neskutočné, aby niekto na čestné vyhlásenie dostal eurodotácie. (Reakcie z pléna.) A som zvedavý, ako ľudia, ktorí sa s týmto majú vysporiadať, budú v ďalších rokoch a mesiacoch konať, pretože to je základ, vážení, a nič iné. Keď nedáme grunt do poriadku, nebude tu nič.
Takže ako som povedal, programové vyhlásenie vlády, aj v prvom mojom citáte v roku 2016 som povedal, že neni preskúmateľné v oblasti poľnohospodárstva, a trvám na tom, pretože veta, že budeme, "podporíme doriešenie vlastníckych vzťahov k pôde ako predpoklad rozvoja trhu s pôdou" je u mňa nepreskúmateľná. Či spravím toľko, alebo toľko (rečník prostredníctvom prstov pravej ruky znázorňuje rozsah), je furt vybavené.
Vážení, neberiem. Takže to je k tomu, aby sme si ujasnili, kde sa chceme dostať.
Pani ministerka, hovorili ste, že koľko vecí ste urobili. Päťdesiat rôznych vecí, ktoré vraj za tých dva rokov (správne "tie dva roky") ste urobili. Keď bude treba, že vraj to prídete aj tu v pléne prerokovať. Na výbore sme povedali, že, dobre, nebudeme sa tomu venovať, začali sme brať iné veci, ktoré tam boli.
Ja sa pýtam, pani ministerka, vy ste ministerkou nie novou, ste ministerka, ktorá bude pokračovať v tomto programovom vyhlásení vlády, a pýtam sa, ako vás vníma prostredie poľnohospodárske? Tie protesty, čo sú vonku a na ulici, sú na našu podporu alebo na poukazovanie zlyhania vášho rezortu a vašich ľudí? Pýtam sa, akí Poórovci, Brhelovci, Širokí vládnu v agrosektore? Vy neviete si dupnúť nohou a povedať, že stačilo?
Pani ministerka, veď ukážte, veď máte na to, veď váš profesionálny život hovorí, že ste odborníčka v svojej oblasti. Nemôžte to zmeniť? Vy si myslíte, že tento stav je dokedy možný? Veď to je nonsens, aby sme sa báli vystúpiť, vstúpiť na svoj majetok, aby poľnohospodár dostal nakladačku na poli, pretože vedľa, ktorý je agrobarón, má 5-tisíc hektárov a so svojou ... (pozn. red.: nejasne vyslovené) tam príde zlynčovať. Pýtam sa, akým spôsobom ste zabezpečili právo užívania pozemkov tých, ktorí na to právo majú, či už užívacím listom cez nájomnú zmluvu, alebo vlastníckym listom, ako ste zabezpečili právo týchto ľudí na obranu ich majetku? Vy mi chcete povedať, že užívacie právo, momentálne, na ktoré sú vyplácané dotácie, prídem do Anglicka, si postavím kolík a poviem, že to je moje a beriem dotáciu? To mi chcete povedať? Že prídete do Francúzska, že si vykolíkujete ako v Amerike na Divokom západe kolíkom vaše územie a na to beriete dotáciu, že to je zmysel čerpania dotácií v Európskej únii na užívacie právo? To nám chcete povedať? Veď tento život sa realizuje u nás. Veď sa preberte!
Dával som už päťkrát tento zákon. Začali sme ho ešte v roku 2012, pozrite si to, február 2012, keď končila pani Radičovej vláda. Neprešlo nám, pretože MOST - HÍD zahlasovali, polovicu sa zdržali. Ináč by tento zákon bol prešiel. Bol tu ešte pán Galbavý aj pani Tkáčová, aby ten, kto nemá nájomnú zmluvu alebo list vlastníctva, nemohol ani vstúpiť do PPA-čky, dotáciu, nieto že ešte ju čerpať.
Vážení, a to je o tom, čo vám dneska ulica hovorí, pretože protesty poľnohospodárov pod heslom "Chceme pracovať na vlastných pozemkoch", ktoré sa konali v marci 2018 a z Medveďova do Šamorína išlo 180 traktoristov a hovorili, jak je to možné, že budeme vykorisťovaní a nebudeme môcť sa dostať na vlastný pozemok, to je na podporu alebo protest proti vášmu konaniu, pani ministerka, a vášho rezortu?
Ďalší protest, ktorý sa konal 8. 3. v Šali, 200-členný, takisto zástup traktoristov obce Neded, Vlčany, Žirany, Tešedíkovo, Diakovce a Šaľa, aby sa 139-ka paragraf, ktorý hovorí o tom, Občianskeho zákonníka, že o užívaní bude rozhodovať nadpolovičná väčšina užívateľov, bol vyňatý pri poľnohospodárskej pôde, pretože staré, aj z vašich úst vás teraz beriem, stále sa odvolávate na uhorské právo. Áno, máme ho, ale musíme zabezpečiť, aby sme mohli aj užívať, keď už máme to uhorské právo a nie ste v stave riešiť pozemkové úpravy, lebo nie sú peniaze, tak musíme garantovať užívanie týchto pozemkov našim ľuďom. Žiaľ, vy ho negarantujete. A to je mi veľmi smutno. A je mi ľúto, že takto sa stavate k takýmto zásadným veciam.
Pýtam sa, ako je možné, že do dnešného dňa neni ukončená reštitúcia? A tak ako kolega Pčolinský na výbore, musím ho trošku poopraviť, uvedomte si, ľudia, že reštitúcie nerieši Slovenský pozemkový fond, on je až následný. V prvom rade je to pozemkový úrad. Je to pozemkový úrad, ktorý ich rieši, a keď sme tu mali minulý týždeň pani ombudsmanku, ktorá hovorila o prieťahoch v konaniach, to nie sú prieťahy na Slovenskom pozemkovom fonde, to sú prieťahy na pozemkových odboroch. A pýtam sa, jak je to možné, že ešte ich budeme riešiť 40 rokov, 40 rokov v Košiciach a v ďalších, v Bratislave 16 rokov. Ľudia, veď sa spamätajme! Socializmus trval 40 rokov a my budeme 80 rokov riešiť reštitúcie? No koniec.
Tak, vážení, to sú tie zlyhania, pani ministerka, ktoré vám vyčítam. Jak je to možné, že záhradkárske osady nie sú ukončené? Viete, čo urobili v Rusku, keď zistili, že bolo embargo? Uvoľnili záhradkárov. Prečítajte si článok, na koľko sú sebestační v ovocí a zelenine. Viete od koho? Od záhradkárov. Neni problém. Malí urobili to, že budú zásobovať trh. Pýtam sa, akým spôsobom znovu vraciame, aby dedina zásobovala mesto a nie naopak, mesto dedinu? Pýtam sa, ako je možné, že deti si myslia, že kaleráb rastie na strome a že mrkva je z Billy a paradajka z Hypernovy? Veď to je nonsens! To je nonsens a to je tým, že keď cieľom politiky, a citujem z programového vyhlásenia vlády, ktorá teraz čaká na našu podporu, "vláda považuje poľnohospodárstvo, potravinárstvo a lesníctvo za strategické odvetvie hospodárskej politiky štátu". Opakujem, "vláda považuje poľnohospodárstvo, potravinárstvo a lesníctvo za strategické odvetvie hospodárskej politiky štátu". Koľko ste dali na rok 2018 priamej podpory nášmu rezortu? Viete koľko? Jeden milión. Viete, čo vám na to povedali zástupcovia profesných agrokomôr a ďalších združení, ktoré sa týkajú nášho fachu? Budem vám citovať: "Výška štátnej pomoci v roku 2016 na Slovensku dosiahla 4,6 mil. eur. Spolu s vnútornou doplnkovou platbou 9,4, čo bolo v porovnaní na hektár poľnohospodárskej pôdy v Česku 9-krát menej, v Maďarsku 12-krát menej a v Rakúsku 28-krát menej." Sa pýtam, keď chcete, v programovom vyhlásení vlády je tiež dosiahnuť 80 % sebestačnosti, akým spôsobom?
To už ste mohli, pán minister Kažimír, dať rovno nulu, keď ste na tento rok dali poľnohospodárom 1 milión eur štátnej pomoci. Toto je podľa vás dosiahnutie strategického odvetvia podpora? Že takto budete podporovať strategické odvetvie? No nehnevajte sa, neberiem, neverím a život vám ukazuje, že už poľnohospodári majú tiež toho dosť, a bol by som veľmi rád, keby ste si to konečne pochopili a začali sa správať ku rezortu, ako sa máte.
Poviem jednu ešte vetu, mám toho na hlave viacej, ale 6 minút, to mi asi nevystačí, pretože to obmedzenie predsa len toho času. Koľkokrát za život vymeníte auto? Trikrát, päťkrát? Podnikateľ nech desaťkrát. Koľko raz potrebujete jesť? No každý deň, že? Možno aj trikrát. Možno aj päťkrát. Čo budete ako premiér podporovať? No výrobu áut, že? A sme na Slovensku, vážení. A vy si myslíte, že tie autá tu budú donekonečna? Veď tá poľnohospodárska výroba, v EÚ 15 už dávno pochopili, že dennodenne môžu produkovať aj jogurt, aj syr, aj mlieko, a keď budú mať odbyt, tak to budú voziť ku nám. To sme tak krátkozrakí? To sme tak krátkozrakí? Teraz, pred troma dňami, bola konferencia v Senci, kde sa stretli jednotlivé komodity, si predstavte, u ošípaných, kde je možno 27 posledných chovateľov, ani sa nestretli s rezortom, lebo neni záujem. Viete si toto predstaviť? Veď to je koniec, to je koniec.
Tak sa pýtam, aký rozvoj, aká sebestačnosť? Čo tu baláchame ľudí, že niečo chceme dosiahnuť, a kde je potravinová bezpečnosť? To sa pýtam ja obyčajný človek. Kde je potravinová bezpečnosť, vážení, ako ju zabezpečujeme?
Vážení, chcem sa opýtať, akým spôsobom sa chceme vysporiadať aj s ďalšími vecami, a budem nakoniec ešte aj o lesnom pôdnom fonde, lebo aj to je v našom rezorte, kde je tiež čo naprávať. Chcem sa vysporiadať, ako je možné, alebo pýtam sa, pýtam sa, pani ministerka, lebo tu máme aj odvody za záber pôdneho fondu, aj to máte v svojom programovom vyhlásení, že ako sa budete zasadzovať o to, aby tie odvody boli transparentné, jasné a obmedzenie predaja. Pýtam sa, ako je možné, že predávame zo štátnej pôdy 28 hektárov v cene 12 centov za meter štvorcový? Mi povedzte, ako je to možné, že takéto niečo sa mohlo stať vo Vígľaši, v Očovej, kde sme prakticky takýmto spôsobom štátny pozemok predali? Pýtam sa, koľko vyňatia z pôdneho fondu bolo za záber na výstavbu Jaguara? 165-tisíc za 400 hektárov alebo za 776, ako sa uvádza v ďalších? To je nejaký záber? Viete, aká je cenová kalkulácia za záber poľnohospodárskej pôdy v tých najhorších kategóriách? 0,3 až 0,5, 0,7 eura. Najväčšia je 20 eura. Chcete mi povedať, že v Nitre máme samé deviatky a osmičky najhoršej pôdy, kde bol postavený Jaguar? To mi chcete povedať, vážení? 440 hektárov alebo 770? Vážení, a kde sú tie peniaze, kam pošli? Zase tu bola nejaká úľava niekomu, lebo dôležitá investícia? A peniaze z rezortu kam kráčajú, či zo Slovenského pozemkového fondu, či od lesov, kde sa využívajú? V lesoch alebo idú na iné účely?
Vážení, to sú základné prešľapy, ktoré by sme mali zvládať, a bojím sa, že tu sa to nezvláda. A, pani ministerka, vy ste sa v prvom rade vyhovárali, že mali ste predsedníctvo, bolo tam veľa roboty, dobre, bral som to takto, že, okej, teraz sa trošku rozbiehame, ale vyzerá, že nevidím, nevidím v tom reálnom výkone, že by to bolo, mladí farmári - 2 098 žiadostí, 500 vybavených, ostatní nič. Pán Jahnátek hovoril, že to tu bude mať 30 mil., 60, 90, keď bude treba, z tohto tu pultu hovoril. Koľko ste dali - 27? Aj to máte problém? Teraz ide zelená nafta. Tiež zavádzanie bolo. Povedalo sa, že okamžite zelená nafta príde. Zrazu hovoríte nie, tohto roku iba jeden režim, až na druhý rok pôjdeme, hej? Vážení, veď hovorte pravdu, veď nezavádzajte, veď tak sa to predsa nerobí, veď to je katastrofa.
Chcem sa ešte trošku aspoň minútku venovať lesom a pri lesoch by som chcel povedať, aby sme, tu budem tlmočiť názor nášho kolegu pána Mičovského, ktorý už teraz v parlamente nesedí, že aby sa prednostne v lesoch hospodárilo výberkovým spôsobom, pretože je to prírode najbližšie, je to najlacnejší aj najekonomickejší spôsob, poskytuje lesu najvyššiu kvalitu odolnosti voči kalamitám, poskytuje rovnaké množstvo drevo a ešte kvalitnejšieho, odstraňuje dnešné rozpory medzi lesníkmi a ochranármi. Samozrejme, nemôžme to na 100 % územia, ale aby to bola priorita, aby takýto výberkový spôsob išiel.
Ešte niekoľko vecí z lesného hospodárstva, aby ste si prípadne zvali, pretože to je blud, čo sa tam deje, aby lesného hospodára predsa platil štát, nemôže ho predsa platiť vlastník, ktorý si povie, že to vyrúbeme za dva dni, viete ako. Keď sme štát a máme tu spravovať nejakú tú krajinu, tak mali by sme do toho mať čo povedať.
Vážení, a nakoniec, lebo už to nestihnem všetko, tak nakoniec ešte jednu vetu. Jedna kniha, ktorú vám musím povedať, tá kniha sa volá, predstavte si, Nebo, a keď Donald Trump v americkom Kongrese často hovorí aj o Pánu Bohu, u nás som to ešte nepočul v našom, z našich vládnych úst, tak ja vám musím povedať, že je tu jedna kniha, ktorú by som len doporučil, pretože je o tých, ktorí boli v kóme, vrátili sa späť a ten, čo vám to hovorí, je jeden z tých 12 miliónov, ktorí na svete teraz existujú, a jedno, či ju nazvete, že ste pred bránou očistca alebo pred bránou Svätého Petra, lebo tento autor sústredil asi 1 300 ľudí a sa ich opýtal, aby povedali, čo videli, čo majú odkázať. A vyšla im z toho jedna rozvitá opytovacia veta, ktorá znie: "Povedz, ako si naložil so životom, ktorý ti bol venovaný na zemi, a ten talent, ktorý si dostal, si počas svojho života využil proti ľuďom alebo v prospech ľudí, ktorí boli tvoji blížni na zemi?"
Túto knihu som pred Vianocami daroval pánu Ficovi a som ho prosil, aby ju prečítal a podľa nej sa zariadil. Asi vyzerá, že sa tak nestalo, takže, pán Fico, ešte raz prečítať, lebo nič nepreskočíte a uvedomíte si na starosť, že prakticky život je iba jeden a skladať by ste mali veľký talent, vy ste riadili štát a riadite, vy budete mať o to väčšiu zodpovednosť pred tým Najvyšším, ako tam budete skladať svoje účty.
Takže, vážení, žime tak, aby bolo aj chleba, aj neba.
Ďakujem pekne. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

26.3.2018 o 10:13 hod.

Ing.

Martin Fecko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:34

Ondrej Dostál
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pán poslanec Fecko, no, ak ste si všimli, tak pán Fico už nie je premiérom, tak možnože tá vaša kniha predsa len mala nejaké dopady na slovenskú realitu aj na pána Fica.
Ale teda v súvislosti s vaším vystúpením by som rád poukázal na to, že na tejto schôdzi rokujeme o návrhu schváliť Programové vyhlásenie vlády Slovenskej republiky a vysloviť dôveru vláde Slovenskej republiky. Teda rokujeme nielen o programovom vyhlásení vlády, ale aj o dôvere vláde, a teda je logické, že predmetom rozpravy nie je len samotný text programového vyhlásenia, ale aj vláda a jej dôveryhodnosť, jej zloženie, jej členovia, ich doterajšia činnosť. A vzhľadom na to, že personálne aj z hľadiska textu sa táto vláda veľmi prekrýva s tou predchádzajúcou vládou Roberta Fica, je úplne namieste, ako ste to urobili, aby ste sa, poslanci, vyjadrovali aj k tomu, k tomu, čo sa doteraz dialo v rezortoch, nota bene v rezortoch, ktoré vedú rovnakí ministri, ako viedli doteraz.
A teda ak je namieste, aby sa poslanci vyjadrovali aj k týmto širším súvislostiam, vôbec nie je namieste, aby ich predsedajúci prerušoval a vstupoval im do toho s otázkami, či hovoria o programovom vyhlásení vlády.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

26.3.2018 o 10:34 hod.

Mgr.

Ondrej Dostál

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video