9. schôdza

30.11.2010 - 15.12.2010
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie v rozprave

8.12.2010 o 16:27 hod.

MUDr. MPH

Richard Raši

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie spoločného spravodajcu 16:07

Marián Kvasnička
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pán predsedajúci, pán minister, kolegyne, kolegovia, dovoľte mi, aby som vám predložil spoločnú správu k predloženému návrhu, k vládnemu návrhu zákona o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, tlač 112. Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 112 z 15. októbra 2010 po prerokovaní vládneho návrhu zákona o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky v prvom čítaní rozhodla, že podľa § 73 ods. 3 písm. c) zákona Národnej rady o rokovacom poriadku prerokuje uvedený návrh zákona v druhom čítaní a pridelila vládny návrh zákona podľa § 74 ods. 1 citovaného zákona na prerokovanie ústavnoprávnemu výboru, výboru Národnej rady pre financie a rozpočet a výboru pre zdravotníctvo. Gestorský výbor nedostal žiadne pozmeňujúce a doplňujúce návrhy poslancov, ktorí nie sú členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky prerokoval tento vládny návrh a odporučil Národnej rade Slovenskej republiky návrh zákona schváliť so zmenou. Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet tak isto prerokoval vládny návrh zákona a odporúča Národnej rade tento schváliť. Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo prerokoval vládny návrh zákona o poskytovaní dotácií dňa 16. novembra 2010 a odporučil Národnej rade Slovenskej republiky návrh zákona schváliť so zmenami a doplnkami. Dovoľte, aby som uviedol teraz pozmeňujúce a doplňujúce návrhy.
1. V § 2 ods. 1 písmeno d) znie:
„d) realizácie jednotlivých úloh v rámci schválených národných programov.“.
Odôvodnenie je, že Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky identifikovalo potrebu poskytovať dotácie nielen na národné programy podpory zdravia, ktoré sú v gescii Úradu verejného zdravotníctva Slovenskej republiky a regionálnych úradov verejného zdravotníctva Slovenskej republiky. Tak, predseda zdravotného výboru hovorí, že nemusím ich čítať, máte ich uvedené v časti IV. tejto správy. Tak, dovoľte len, aby som rezultát gestorského výboru predniesol.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k vládnemu návrhu zákona o poskytovaní dotácií odporúča Národnej rade Slovenskej republiky zákon schváliť s odporúčanými pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi.
1. Súčasne gestorský výbor odporučil hlasovať o bodoch 1 až 3 uvedených v IV. časti tejto spoločnej správy nasledovne: o bodoch 1 a 2 spoločne s návrhom gestorského výboru schváliť, o bode 3 osobitne s návrhom gestorského výboru neschváliť.
2. Poveril spoločného spravodajcu výborov Mariána Kvasničku predniesť v súlade so zákonom o rokovacom poriadku spoločnú správu výborov na schôdzi Národnej rady. Predmetná spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky bola schválená uznesením Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo gestorským výborom č. 21 z 30. novembra 2010. To je všetko. Pán predsedajúci, otvorte rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

8.12.2010 o 16:07 hod.

PhDr.

Marián Kvasnička

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 16:12

Jana Žitňanská
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne pán predsedajúci. Vážený pán minister, vážené kolegyne, kolegovia, predkladám pozmeňujúci návrh spoločne s pánom poslancom Beblavým k tomuto návrhu zákona, ktorý znie:
"1. V § 4 sa za ods. 7 pripájajú nové ods. 8 a 9, ktoré znejú:
"(8) Žiadosti o dotáciu podľa § 2 ods. 1 písm. b) až k) vyhodnocuje najmenej trojčlenná komisia, ktorú zriaďuje ministerstvo. Člen komisie nesmie byť žiadateľom ani zaujatý ani vo vzťahu k žiadateľovi. Člen komisie ani jemu blízka osoba, odkaz 8), nesmie byť štatutárnym orgánom alebo členom štatutárneho orgánu žiadateľa, ani spoločníkom právnickej osoby, ktorá je žiadateľom. Členom komisie nesmie byť ani osoba, ktorá je zamestnancom žiadateľa alebo zamestnancom záujmového združenia podnikateľov, ktorého je žiadateľ členom.
(9) Komisia je pri vyhodnocovaní žiadostí o dotáciu podľa § 2 ods. 1 písm. b) až k) nezávislá a vyhodnocuje ich podľa kritérií uvedených v oznámení podľa odseku 7.".
Poznámka pod čiarou k odkazu 8 znie:
"odkaz 8) § 116 Občianskeho zákonníka.".".
Doterajšie odkazy 8 až 13 sa označujú ako odkazy 9 až 14 a poznámky pod čiarou k odkazom 8 až 13 sa označujú ako poznámky pod čiarou k odkazom 9 až 14.
"2. V § 5 odsek 8 znie:
"(8) Ministerstvo zverejňuje na svojom webovom sídle najmä
a) úplné znenie všeobecne záväzných právnych predpisov upravujúcich poskytovanie dotácií v jeho pôsobnosti,
b) schválený rozpočet na dotácie podľa ich účelu pre daný rozpočtový rok a predpoklad na nasledujúce dva roky,
c) najmenej dva mesiace pred termínom ukončenia predkladania žiadostí verejnú výzvu podľa § 3 ods. 7 tohto zákona alebo oznámenie podľa § 4 ods. 7 tohto zákona, ktoré obsahuje okrem náležitostí podľa tohto zákona alebo osobitného zákona najmä:
1. základný cieľ, kritériá a váhu kritérií, podľa ktorých sa budú vyhodnocovať žiadosti.
2. formulár žiadosti v elektronickej podobe,
3. disponibilný objem zdrojov na danú výzvu,
4. najvyššiu a najnižšiu výšku jednej dotácie,
5. spôsob odstraňovania formálnych nedostatkov žiadostí,
6. termín postupu vyhodnocovania žiadostí,
7. zloženie komisie,
8. návrh zmluvy o poskytnutí dotácie,
d) všetky schválené žiadosti vrátane dátumu ich schválenia, účelu a výšky žiadanej a poskytnutej dotácie a identifikácie konečného prijímateľa dotácie,
e) všetky neschválené žiadosti vrátane dátumu a dôvodu neschválenia žiadostí,
f) vyhodnotenie výsledkov už poskytnutých dotácií,
g) často kladené otázky súvisiace s dotáciami.
Odôvodnenie k bodom 1 a 2. Zavádza sa nový mechanizmus vyhodnocovania žiadostí o poskytnutie dotácie, a to na to určenou komisiou. Súčasne sa definujú základné podmienky pre členstvo v tejto komisii. Vláda Slovenskej republiky 13. októbra 2010 schválila uznesením č. 695 návrh na zvýšenie transparentnosti pri poskytovaní dotácií z prostriedkov štátneho rozpočtu, kde uložila ministrom implementovať pravidlá vyplývajúce z tohto návrhu do systému poskytovania dotácií s účinnosťou od 1. januára 2011. Na základe uvedeného vznikla potreba zosúladiť zákon o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky s týmito pravidlami, ktoré majú byť pre jednotlivé rezorty záväzné. Na účely vytvorenia podmienok pre transparentné poskytovanie dotácie sa navrhuje zaviesť nový mechanizmus vyhodnocovania žiadostí o poskytnutie dotácie, a to na to určenou komisiou. Súčasne sa definujú základné podmienky pre členstvo v tejto komisii. Zavádza sa tiež povinné zverejňovanie čo najširšieho okruhu informácií generovaných v procese poskytovania dotácií. Zároveň žiadam, alebo teda navrhujem, aby sa o bode 2 zo spoločnej správy hlasovalo osobitne. Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

8.12.2010 o 16:12 hod.

Mgr.

Jana Žitňanská

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 16:16

Ivan Uhliarik
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pán predsedajúci. Vážené pani poslankyne a páni poslanci, dovoľujem si vám predložiť návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 581/2004 Z. z. o zdravotných poisťovniach, dohľade nad zdravotnou starostlivosťou a zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Návrh zákona má za cieľ napríklad sprísniť reguláciu platobnej schopnosti zdravotných poisťovní, zvýšiť transparentnosť zmluvných vzťahov medzi poskytovateľmi zdravotnej starostlivosti a poisťovňami, či zmeniť spôsob odvolania predsedu Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou. Ďalšou zmenou alebo ďalšou skupinou zmien sú zmeny v prospech pacientov, zavádza sa ochranný limit na doplatky na lieky. Zdravotne postihnutí zaplatia na doplatkoch maximálne 30 eur za 3 mesiace, za štvrťrok, dôchodcovia maximálne 45 eur za štvrťrok. Akékoľvek ďalšie doplatky im preplatí zdravotná poisťovňa. Ruší sa povinnosť odporúčacích lístkov. Pacienti nebudú musieť pred návštevou špecialistu navštíviť svojho všeobecného lekára, ak to nepokladajú za prínosné. Navrhuje sa taktiež transformácia nemocníc, štátnych nemocníc na akciové spoločnosti, transformáciou sa zavedie do hospodárenia ako zodpovednosť manažmentov, tak prehľadnejšie účtovníctvo a povinnosť auditu. Návrh zákona prichádza zo zmenami potrebnými na zavedenie platieb za diagnózu pred platby poisťovní nemocniciam, tzv. DRG systém je táto novela, predpokladá, alebo predkladá inštitucionálne predpoklady.
Vo výboroch sme prerokovávali, kedy sme prerokovali tento zákon. Bolo uplatnených niekoľko pozmeňovacích návrhov. Dovoľte mi, predložiť niekoľko z nich. Platobná schopnosť poisťovní, pozmeňovací návrh, pri ktorom sa zmierňujú indikátory ako pomer krátkodobých pohľadávok a záväzkov, horná bezpečná hranica sa znižuje z 1,4 na 1,2 a dolná z 1,1 na 1,0 a účinnosť tohto indikátora sa odkladá na rok 2012. Ďalej je to registrácia zubných lekárov a ich kontinuálne vzdelávanie, navrhuje sa inštitút zrušenia registrácie nahradiť kompetenciou komory zubných lekárov, rozhodnúť o doplnení vedomostí sústavného vzdelávania. Čo sa týka iného návrhu príspevku pre Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou, vzhľadom na nejednoznačný výklad ustanovení zákona o príspevku pre úrad, sa spresňuje ustanovenie tak, že základom pre výpočet príspevku je celková suma z ročného prerozdelenia poistného uvedená v rozhodnutí úradu. Dopad návrhu zákona na štátny rozpočet, rozpočty obcí a vyšších územných celkov je uvedený v doložke vybraných vplyvov. Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, ako aj právom Európskej únie. Vážený pán predsedajúci, vážené poslankyne, vážení poslanci, som presvedčený, že po prerokovaní tohto zákona vyslovíte súhlas. Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

8.12.2010 o 16:16 hod.

MUDr.

Ivan Uhliarik

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 16:20

Viliam Novotný
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán podpredseda, vážený pán minister, dámy a páni, dovoľte mi, aby som uviedol spoločnú správu k prerokovanému vládnemu návrhu zákona o zdravotných poisťovniach. Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 114 z 15. októbra 2010 po prerokovaní vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 581/2004 Z. z. o zdravotných poisťovniach a o zmene a doplnení niektorých zákonov v prvom čítaní rozhodla, že podľa § 73 ods. 3 písm. c) zákona Národnej rady č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady prerokuje uvedený návrh zákona v druhom čítaní a prideľuje vládny návrh zákona podľa § 74 ods. 1 citovaného zákona na prerokovanie výborom. Gestorský výbor nedostal žiadne pozmeňujúce a doplňujúce návrhy poslancov, ktorí nie sú členmi výborov. Ústavnoprávny výbor Národnej rady prerokoval vládny návrh zákona o zdravotných poisťovniach dňa 16. novembra a odporučil Národnej rade Slovenskej republiky návrh zákona schváliť. Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet prerokoval vládny návrh zákona o zdravotných poisťovniach dňa 18. novembra 2010 a odporučil Národnej rade návrh zákona schváliť. Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárstvo, výstavbu a dopravu prerokoval vládny návrh zákona tak isto 18. novembra a odporučil Národnej rade návrh zákona schváliť so zmenami a doplnkami. Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo prerokoval vládny návrh zákona o zdravotných poisťovniach dňa 16. novembra a odporučil Národnej rade Slovenskej republiky návrh zákona schváliť so zmenami a doplnkami. Z uznesení výborov uvedených pod bodom 3 tejto správy vyplývajú pozmeňujúce a doplňujúce návrhy, ktoré máte uvedené v časti IV. tejto spoločnej správy a je ich celkom 52. Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 581/2004 Z. z. o zdravotných poisťovniach odporúča Národnej rade Slovenskej republiky zákon schváliť s odporúčanými pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi. Dám o nich hlasovať tak, ako je uvedené v spoločnej správe.
Výbor ďalej poveril spoločného spravodajcu výborov Viliama Novotného predniesť v súlade s § 80 zákona č. 350 o rokovacom poriadku Národnej rady spoločnú správu výborov na schôdzi Národnej rady. Predmetná spoločná správa výborov Národnej rady o prerokovaní vládneho návrhu zákona o zdravotných poisťovniach a o doplnení niektorých zákonov bola schválená uznesením výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo gestorským výborom z 30. novembra 2010.
Vážený pán predsedajúci, skončil som.
Prosím, otvorte rozpravu v druhom čítaní.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

8.12.2010 o 16:20 hod.

MUDr.

Viliam Novotný

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 16:23

Milan Gaľa
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predseda, pán predsedajúci, kolegyne, kolegovia, súčasná platná legislatíva ukladá zdravotníckym pracovníkom povinnosť sústavného vzdelávania počas výkonu praxe. Slovenská komora zubných lekárov je prvou komorou v rezorte zdravotníctva, ktorá má reálne skúsenosti a výsledky s aplikáciou príslušného zákona, ako aj vykonávacej vyhlášky o kritériách a spôsobe hodnotenia sústavného vzdelávania zdravotníckych pracovníkov. SKZL zvolila postupy, ktorými sa jej podarilo dosiahnuť, že z 2670 stomatológov nesplnilo podmienky vzdelávania len asi 250 zubných lekárov, čo je cca 10 %. Podobný percentuálny predpoklad možno očakávať aj u iných skupín zdravotníckych pracovníkov. Doteraz platí, že ak zdravotnícky pracovník v určenej lehote neodstráni zistené nedostatky vo vzdelávaní, komora príslušná na vedenie registra zruší registráciu a zároveň pozastaví licenciu a príslušný vyšší územný celok pozastaví povolenie na výkon činnosti. Po nadobudnutí právoplatnosti takéhoto rozhodnutia nemôže lekár, prípadne iný zdravotnícky pracovník vykonávať svoje povolanie. V prípade zubných lekárov by 10-percentný výpadok znamenal katastrofu hlavne oblastiach, kde ich je nedostatok, spomeniem len Bratislavu a Košice. Pozmeňujúci návrh, ktorý prešiel vo výbore pre zdravotníctvo, zmäkčuje tento tvrdý postup a hovorí, že komora príslušná na vedenie registra rozhodne o doplnení vedomostí sústavného vzdelávania, ktoré zodpovedá chýbajúcim kreditom, určí rozsah, spôsob a lehoty na doplnenie vedomostí, preto vás poprosím o podporu tohto pozmeňovacieho návrhu, ktorý, opakujem, vo výbore pre zdravotníctvo prešiel. Mrzí ma, že tieto relatívne tvrdé podmienky sa neodrážajú na hodnotení tých pracovníkov, ktorí sa systematicky sústavne vzdelávajú a neodráža sa ani na zmluvách s poisťovňami napriek tomu, že 150 kreditov v prípade zubných lekárov znamená stá tisíce korún, pretože nie sú to len kongresové poplatky, ale aj straty na absencii v ambulancií, cestovné, ubytovanie a ďalšie peniaze, ktoré súvisia s nadobúdaním príslušného počtu kreditov.
V iných krajinách Európskej únie, za všetkých spomeniem Holandsko, ale v Čechách, to systematické sústavné vzdelávanie je teda vyhodnocované aj na zmluvách s poisťovňami a je príslušne, príslušne bonifikované.
Chcem ešte využiť, možno trošku zneužiť príležitosť, že tu stojím a chcem krátko pohovoriť o situácii v slovenskej stomatológii, kde viac ako 70 % zubných lekárov je vo veku nad 54 rokov, vrátane aj mňa, bohužiaľ, a bude ťažko ich nahradiť kvôli malému počtu študentov na lekárskych fakultách. Treba jasne povedať, možno s troškou bolestnej irónie, že slovenský zubný lekár je ohrozený živočíšny druh v Slovenskej republike. Okolo sto zubných lekárov má schválený good standing, čo znamená, že v najbližšej dobe zrejme vycestujú do zahraničia a v počte pacientov na jedno lekárske miesto máme najvyšší počet pacientov vo V4. Dávam v dobrom tento stav do pozornosti príslušným ministrom a možno aj nám, slovenskému parlamentu, aby sme v blízkej budúcnosti sa snažili túto situáciu pochopiť a vyrovnať sa s ňou v čo najkratšom čase. Ďakujem za pozornosť.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

8.12.2010 o 16:23 hod.

MUDr.

Milan Gaľa

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 16:27

Richard Raši
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, vážený pán predsedajúci, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, ctený pán minister, rozprava, moja rozprava bude pomerne krátka. Chcem len upozorniť na niektoré riziká zákona, predkladaného návrhu zákona, ktorej aplikácia v praxi, teda môže nastať. Prvá vec je transformácia fakultných nemocníc, resp. nemocníc, ktoré sú pod zriaďovateľskou pôsobnosťou ministerstva zdravotníctva na akciové spoločnosti a s tým spojené oddlženie. V súčasnej situácii všetci vieme, že na to, aby nemocnice mohli vzniknúť ako akciové spoločnosti a to je naozaj otázka filozofická či akciové spoločnosti chceme mať alebo nie, musia byť nielen ku dňu vzniku oddlžené, ale musia byť ich ekonomiky nastavené tak, aby nevytvárali ďalší dlh, pretože inač by museli ísť do konkurzu a hrozila by reálna, reálne ohrozenie ich existencie. Chcem tu vyhlásiť, ako som to povedal už niekoľkokrát, 1. 12., 1. 1. 2012 nevzniknú akciové spoločnosti zo všetkých nemocníc, a už určite nie z tých najzadlženejších, pretože aj keby sa peniaze na jednorazové oddlženie našli, ktoré ale v návrhu rozpočtu neboli, pokiaľ sa tieto nemocnice ekonomicky nedostanú do nulového alebo pozitívneho hospodárskeho výsledku, bude hroziť ich zánik a práve teraz sa deje, že u týchto nemocníc dochádza k znižovaniu zmluvných objemov. Čiže, myslím si, že pokiaľ sa tieto dve základné veci nevyriešia, bude to veľké riziko a ohrozí sa reálne existencia týchto nemocníc. A hneď aj poviem pánovi poslancovi Novotnému, že Raši teraz nestraší, teraz len upozorňuje.
Druhá vec. Výmenné lístky. Ich zrušenie je krok, ktorý má slúžiť na to, aby pacienti zbytočne nečakali na jednu vetu: Prosím o vyšetrenie u odborného lekára. Na druhej strane zrušením výmenných lístkov sa úplne zruší regulačná funkcia obvodného lekára, pretože si myslím, a je predpoklad z terénu, že pacienti k obvodným lekárom teda po výmenné lístky chodiť nebudú, keďže po ne chodiť nemusia, čo sa prejaví na náraste počtu pacientov u ambulantných špecialistov. Ambulantní špecialisti sa cestou Slovenskej lekárskej komory pýtajú, kto im zaplatí za vykonané vyšetrenia týchto pacientov, pretože sa stane aj to, že ambulantní špecialisti budú vyšetrovať a liečiť aj takých pacientov, ktorých mohol odliečiť obvodný lekár. Čiže, reálne dôjde k nárastu počtu pacientov a k chýbaniu zdrojov na ich ošetrovanie na strane ambulantných špecialistov.
Tretia vec. Neodvolateľnosť predsedu Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou. Myslím si, že je úplne jedno či predsedu Úradu pred dohľad nad zdravotnou starostlivosťou odvoláva vláda alebo parlament, pretože predpokladám, že vláda má väčšinu v parlamente. Čiže, keď, aspoň zatiaľ, takže je to úplne jedno, lebo keď ho bude odvolávať parlament, bude to so súhlasom vlády, keď ho odvoláva vláda, je to väčšinou s podporou parlamentu. Čiže, je to len kozmetická úprava, ktorá naozaj nemá nejaký reálny význam. Keď ho minister bude chcieť alebo vláda odvolať, tak si to cez parlament urobí a je to úplne zbytočné opatrenie.
Ďalšia vec. Spoluúčasť poistenca na úhrade zdravotnej starostlivosti, resp. limitácia tridsiatich, eventuálne 45 eur za kvartál. Chcem upozorniť a poprosiť pána ministra, aby hovoril, keď povie toto A, aby dopovedal aj B. Limit 30 až 45 eur. Do tohto limitu sa započítavajú iba doplatky za najlacnejšiu alternatívu, za najlacnejšie generikum v danej skupine, keď v súčasnosti máme viac ako 50 % liekov bez doplatku alebo s doplatkom do 1 eura, je predpoklad, že pacienti, ktorí zaplatia viac ako 30 alebo 45 eur, že sa im žiadne peniaze zo zdravotných poisťovní nevrátia, lebo takmer vždy budú mať možnú terapeutickú alternatívu, ktorá je s minimálnym doplatkom. Čiže, treba občanom opakovať to, aby si žiadali lieky bez doplatku alebo s doplatkom do 1 eura, lebo naozaj môžu byť veľmi nemilo prekvapení, keď budú očakávať peniaze zo zdravotnej poisťovne a dostanú informáciu, že vrátené im nebude nič, pretože mali možnosť dostať lacnejšiu alternatívu. Treba to veľmi poctivo komunikovať s pacientmi, bude to potom na hlavu pána ministra.
Ďalšia vec. Zverejňovanie zmlúv. Zverejňovanie zmlúv je veľmi dobrá vec, ktorá ale urobí v teréne obrovský chaos, pretože zverejnenie zmluvy nepovie človeku, ktorý to bude čítať, nič o štruktúre poistencov v danom regióne, o počte poistencov v danom regióne, o špecifickom prístrojovom vybavení daného poskytovateľa, o personálnom vybavení daného poskytovateľa, o počte obyvateľov odbornosti v danom regióne alebo o počte poistencov príslušných pre toho ktorého poskytovateľa zdravotnej starostlivosti. To znamená, že zas zbytočne sa výrazne naštrbia vzťahy medzi poskytovateľmi, pretože za číslom limitu a za všeobecnými informáciami, ktoré zmluva obsahuje, nebude vidieť región štruktúru poistencov, vybavenie alebo aj náklady, ktoré poskytovateľ zdravotnej starostlivosti do svojej ambulancie dal. Takže, tiež si myslím, že zverejňovanie zmlúv neprinesie očakávaný efekt transparentnosti, skôr prinesie ďalší rozruch a nepokoj medzi poskytovateľmi zdravotnej starostlivosti. Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

8.12.2010 o 16:27 hod.

MUDr. MPH

Richard Raši

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:33

Peter Kalist
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, pán predsedajúci. Tak, ja by som len chcel zareagovať kratučko na pána poslanca. Transformácia nemocníc sa ťahá, dá sa už povedať, desiatky rokov a je absolútne najvyšší čas tento marazmus a to ťahanie na netransparentných a neštandardných podmienkach v nemocničnej starostlivosti zastaviť. Nesúhlasím vôbec s tvrdením, že hrozí zánik nemocníc. Sú k tomu urobené kroky, transparentnosť zmlúv, ako aj ďalšie pripravované zmeny, ktoré budú viesť a povedú k upchatiu tzv. čiernej diery, by mali zabezpečiť životaschopnosť nemocníc a pokiaľ existuje nemocnica, ktorá nie je životaschopná, tak potom už je na vláde a ministrovi rozhodnúť o tom, že či vôbec ju potrebujeme, či potrebujeme nemocnicu každých 15 kilometrov. Nehovorím teraz o presných číslach, len približne.
No, výmenné lístky, dovolím si podotknúť, že čiastočne ste ich rušili aj vy. Podľa môjho názoru sú výmenné lístky zbytočnou šikanou pacientov. Oni vôbec, vôbec neplnia požadovanú ani regulačnú, ani informačnú funkciu. Mnohokrát v praxi sa deje, že výmenné lístky podávajú pacientom cez dvere sestry. Tak načo sú nám výmenné lístky, ktoré sa takto devalvovali?
Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou, tu vôbec nejde o neodvolateľnosť, ale ide o princíp, že nie je možné, aby sme odvolávali kohokoľvek bezdôvodne. Pokiaľ je na to dôvod, legálny dôvod, kedykoľvek, nie je problém.
A zmluvy a zverejňovanie zmlúv, tak tu musím, bohužiaľ, čiastočne súhlasiť. Samozrejme, samotné zverejnenie jednej zmluvy nič nevyrieši, ale snáď sa nám podarí časom dospieť k riešeniu, ktoré by znamenalo väčšiu transparentnosť v zdravotníctve. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

8.12.2010 o 16:33 hod.

MUDr. MPH

Peter Kalist

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:35

Štefan Zelník
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo. Výmenné lístky, ktoré boli kedysi v minulosti, slúžili na komunikáciu medzi lekárom, obvodným lekárom alebo aj špecialistom a špecialistom. Bola chyba, že výmenné lístky skončili iba skutočne na to, že stávali sa akousi vstupenkou do odborných ambulancií. Myslím si, že mali sme sa baviť o obsahu, čo to má byť, čo má byť na výmennom lístku a pokiaľ nebude sa zdôvodňovať odosielanie pacienta obvodným lekárom k odbornému vyšetreniu, tak budeme pociťovať výrazný nárast pred odbornými ambulanciami a mnohé jednoduché ochorenia, skutočne, ktoré by mohli ich riešiť obvodní lekári, budú musieť robiť odborní lekári a to bude spôsobovať nervozitu nielen pre samotných zdravotníckych pracovníkov, ale samozrejme aj pre pacientov, ktorí sa budú kopiť pred odbornými ambulanciami.
Chcem sa ešte venovať tej problematike, o ktorej hovoril pán poslanec Raši, o zverejňovaní zmlúv. Náš právny poriadok zabezpečuje, aby občan mal slobodnú voľbu lekára. Lekára alebo zdravotnícke zariadenie by takáto možnosť mala motivovať k tomu, aby čo najviac sa odliečilo pacientov, a aby bola aj lepšia, ako to susedné zdravotnícke zariadenie. Aká je však prax? Áno, pacient má právo vybrať si lekára, ale treba povedať, že zdravotnícke zariadenie má limit od zdravotnej poisťovne. Má finančný limit a ten finančný limit mu zároveň hovorí o tom, že má aj limit na odliečených pacientov. Ak teda je snahou zverejňovaním zmlúv dosiahnuť, aby sa prerozdeľovanie financií pre poskytovateľov uberalo smerom všetkým rovnako alebo aspoň primerane rovnako, tak toto bude demotivujúce jednak pre zdravotnícke zariadenia, ale samozrejme aj... (Vystúpenie prerušené časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

8.12.2010 o 16:35 hod.

MUDr.

Štefan Zelník

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:37

Jozef Valocký
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo, pán predsedajúci. Ja by som chcel obrátiť pozornosť na predrečníka ohľadne akciových spoločností. Všetci veľmi dobre vieme, že fakultné nemocnice a jedná sa to o fakultné nemocnice, nie o malé nemocnice na Slovensku, už dávno nie sú príspevkovými organizáciami v pravom slova zmysle, čiže, dá sa aj súhlasiť s formou akciových spoločností. Iba chcem upozorniť na niektoré problémy, ktoré môžu vzniknúť. Všetci veľmi dobre vieme, že v roku 2012 budú hospodáriť nemocnice podľa tohto predloženého návrhu zákona ako akciové spoločnosti, to znamená, že v roku 2013 budú musieť mať kladný hospodársky výsledok, inak sami na seba vypisujú konkurz. Keďže z 18 asi 15 nemocníc nespĺňa tieto kritériá, sú tam veľké zadĺženia, predpokladám, že v roku 2013 nemocnice budú musieť na seba vyhlasovať konkurz a bude ich viac ako polovica. Určite.
Čiže, tu mi evokuje niečo, prečo sa tak ponáhľame s akciovými spoločnosťami, prečo neumoríme dlh, ktorý sme dostali pôžičku, ktoré fakultné nemocnice dostali pôžičku od ministerstva financií, ale ponáhľame sa veľmi rýchlo, aby sme do konca volieb stihli urobiť akciové spoločnosti, kde veľmi dobre vieme, že veľa z nich bude musieť na seba vyhlásiť konkurz. Čiže, predpokladám osobne, že príde nejaký strategický investor, ktorý už je zrejme aj nachystaný. To je prvá vec.
Ak ste si všimli, minister vo svojom úvode vôbec nespomenul pri predkladaní zákona akciové spoločnosti, čiže, aj tu mi evokuje istý zámer toho, čo môže nasledovať. Ďalej by som chcel upriamiť pozornosť na to, že pri príprave akciových spoločností je potrebný... (Vystúpenie prerušené časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

8.12.2010 o 16:37 hod.

MUDr.

Jozef Valocký

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:39

Richard Raši
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Keď sa tvorí návrh, ako sú akciové spoločnosti, keď to robil pán minister Zajac, tak akciovky, z akcioviek urobil tie akciové spoločnosti, ktorým vytvoril predpoklady na to, aby boli úspešné. Čiže, ja som očakával, že keď budú vznikať akciovky, tak vzniknú najprv z nemocníc, ktoré už teraz sú v pozitívnych číslach, ktoré majú kladný hospodársky výsledok, aby sa potvrdila správnosť filozofie vlády. Bohužiaľ, pani premiérka povedala, že ako prvé vzniknú akciové spoločnosti práve tie, ktoré sú najzadlženejšie. Preto, pán poslanec Kalist, si myslím, že keď najzadlženejšie nemocnice budú transformované na akciové spoločnosti bez toho, aby na to boli ekonomicky pripravené a oni na to ekonomicky pripravené nebudú, lebo Všeobecná zdravotná poisťovňa im níži limity, finančné limity za poskytovanie zdravotnej starostlivosti, tak reálne dôjde k ohrozeniu ich činnosti. A tie rezervy sú minimálne, nastúpili do nich noví riaditelia, ktorí napriek tomu, že sa snažia robiť ekonomizačné opatrenia, veľký priestor už nemajú. Preto vravím, že toto opatrenie je rizikové a tvrdím, že najzadlženejšie nemocnice sa transformovať k 1. 1. 2012 nebudú. Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

8.12.2010 o 16:39 hod.

MUDr. MPH

Richard Raši

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video