58. schôdza

10.11.2015 - 15.12.2015
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Uvádzajúci uvádza bod

11.11.2015 o 15:27 hod.

Ing.

Ján Počiatek

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

15:25

Jana Laššáková
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pán minister.
Pán spravodajca? (Reakcia spravodajcu.) Nechce zaujať stanovisko.
Prerušujem rokovanie o tomto bode programu.
Vítam pána ministra dopravy a regionálneho rozvoja a pristúpime k druhému čítaniu o

vládnom návrhu zákona o podpore najmenej rozvinutých okresov a o zmene a doplnení zákona č. 561/2007 Z. z. o investičnej pomoci a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.

Vládny návrh zákona je uverejnený ako tlač 1734, spoločná správa výborov má tlač 1734a.
Pán minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja, poprosím vás o uvedenie vládneho návrhu zákona a o jeho odôvodnenie.
Skryt prepis

11.11.2015 o 15:25 hod.

JUDr.

Jana Laššáková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Uvádzajúci uvádza bod 15:27

Ján Počiatek
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Vážená pani predsedajúca, vážené dámy, vážení páni zámerom návrhu zákona je najmä stanovenie podmienok systému a formy poskytnutia podpory najmenej rozvinutým okresom Slovenskej republiky, vypracovanie akčných plánov ako záväzných dokumentov, ktoré zabezpečujú znižovanie hospodárskych a sociálnych disparít medzi jednotlivými okresmi, zriadenie Rady pre rozvoj najmenej rozvinutého okresu ako odborného poradného orgánu, ktorý je tvorený zástupcami ministerstiev, ostatných ústredných orgánov štátnej správy a subjektov územnej spolupráce, ktoré participujú na vypracovávaní akčných plánov pre potreby najmenej rozvinutých okresov, ako aj v neposlednom rade určenie definície jednotlivých foriem podpory, ktoré sa poskytnú okresom s najvyššou mierou nezamestnanosti.
Chcem ešte uviesť do pozornosti, že na rokovaní Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti bol 5. novembra predložený pozmeňujúci návrh, ktorý prezentuje zmeny po odsúhlasení ministerstvom dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja, ministerstvom financií, ako aj Ministerstvom práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky. Obsahom tohto pozmeňujúceho návrhu je predĺženie lehoty na predkladanie akčného plánu vláde Slovenskej republiky zo šesť na deväť mesiacov, ako aj zmena v striktnom stanovení vypracovania akčného plánu, ktorý sa bude podľa návrhu vypracovávať spravidla na päť rokov, a taktiež sa znižuje koeficient miery evidovanej nezamestnanosti z 1,9-násobku na 1,6-násobok, zavádza sa odvodová úľava na sociálnom a zdravotnom poistení, ako aj definícia subjektu sociálnej ekonomiky.
Týmto zákonom sa novelizuje zákon č. 561/2007 Z. z. o investičnej pomoci a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov, zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a zákon č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení a o zmene a doplnení zákona v znení neskorších predpisov. Ďakujem za slovo, skončil som.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

11.11.2015 o 15:27 hod.

Ing.

Ján Počiatek

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

15:27

Jana Laššáková
Skontrolovaný text
Ďakujem pekne, pán minister.Teraz dávam slovo spoločnému spravodajcovi z výboru pre hospodárske záležitosti poslancovi Michalovi Bagačkovi, aby informoval Národnú radu o výsledku rokovania výborov a aby odôvodnil návrh a stanovisko gestorského výboru. Nech sa páči, pán spravodajca, máte slovo.
Skryt prepis

11.11.2015 o 15:27 hod.

JUDr.

Jana Laššáková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie spoločného spravodajcu 15:29

Michal Bagačka
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Vážená pani podpredsedníčka, dámy a páni, pán minister, predkladám spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania vládneho návrhu zákona o podpore najmenej rozvinutých okresov a o zmene a doplnení zákona č. 561/2007 Z. z. o investičnej pomoci a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (tlač 1734) v druhom čítaní.

Národná rada Slovenskej republiky uznesením z 22. septembra 2015 č. 1924 pridelila predmetný návrh zákona na prerokovanie týmto výborom: ústavnoprávnemu výboru, Výboru Národnej rady pre financie a rozpočet, Výboru Národnej rady pre hospodárske záležitosti, určila zároveň Výbor Národnej rady pre hospodárske záležitosti ako gestorský výbor a lehoty na prerokovanie predmetného návrhu zákona v druhom čítaní vo výboroch.

Poslanci Národnej rady, ktorí nie sú členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona.

Návrh zákona odporúčali Národnej rade schváliť Ústavnoprávny výbor Národnej rady uznesením č. 689 z 3. novembra 2015, Výbor Národnej rady pre financie a rozpočet uznesením č. 481 z 3. novembra 2015, Výbor Národnej rady pre hospodárske záležitosti uznesením č. 499 z 5. novembra 2015.

Z uznesení výborov Národnej rady pod bodom III tejto správy vyplývajú pozmeňujúce a doplňujúce návrhy. Gestorský výbor odporúča hlasovať o všetkých bodoch spoločnej správy spoločne s odporúčaním schváliť ich.

Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k predmetnému návrhu zákona vyjadrených v ich uzneseniach uvedených pod bodom III tejto správy odporúča Národnej rade vládny návrh zákona o podpore menej rozvinutých okresov a o zmene a doplnení zákona č. 561/2007 Z. z. o investičnej pomoci a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov schváliť.

Spoločná správa výborov o výsledku prerokovania návrhu zákona v druhom čítaní bola schválená uznesením č. 522 z 10. novembra 2015.

Týmto uznesením ma výbor poveril predložiť na schôdzi Národnej rady návrhy podľa § 81 ods. 2, § 83 ods. 4, § 84 ods. 2 a § 86 rokovacieho poriadku Národnej rady Slovenskej republiky.Ďakujem za pozornosť, pani predsedajúca, skončil som, prosím, otvorte rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

11.11.2015 o 15:29 hod.

Mgr.

Michal Bagačka

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

15:29

Jana Laššáková
Skontrolovaný text
Ďakujem pekne za slovo, pán spravodajca. Zaujmite miesto určené pre spravodajcov.Otváram všeobecnú rozpravu. Do rozpravy som dostala písomnú prihlášku od pána poslanca Jakaba zo strany MOST – HÍD. Nech sa páči, pán poslanec, máte slovo.
Skryt prepis

11.11.2015 o 15:29 hod.

JUDr.

Jana Laššáková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie v rozprave 15:33

Elemér Jakab
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Vážená pani predsedajúca, vážené dámy a páni, dovoľte, aby som v krátkosti vyjadril svoj názor k návrhu zákona o podpore najmenej rozvinutých okresov a o zmene a doplnení zákona č. 561/2007 Z. z. o investičnej pomoci a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, ktorý tu dnes máme na stole, zároveň podal pozmeňujúci návrh k danému návrhu zákona.
Chcem vyjadriť podporu iniciatíve pomôcť okresom s vysokou mierou nezamestnanosti, ale vidím niekoľko nedostatkov pri tvorbe tohto zákona.
Podľa návrhu zákona najmenej rozvinuté okresy sú tie, v ktorých miera evidovanej nezamestnanosti v období za najmenej deväť štvrťrokov počas predchádzajúcich dvanástich po sebe nasledujúcich štvrťrokov bola vyššia ako 1,9-násobok priemernej miery evidovanej nezamestnanosti v Slovenskej republike za rovnaké obdobie. Podľa štatistiky miery evidovanej nezamestnanosti vykazovanej na Ústredí práce, sociálnych vecí a rodiny tieto okresy sú: Revúca, Rimavská Sobota, Kežmarok a Rožňava. Pritom vo svojom vyjadrení pán premiér uviedol, že tento zákon sa má dotýkať minimálne okresov Rimavská Sobota, Revúca, Kežmarok, Rožňava a Sobrance a že je vysoký predpoklad, že sa bude vzťahovať na okresy Poltár, Sabinov, Vranov nad Topľou, Trebišov, Veľký Krtíš a Gelnica. Podľa štatistiky ale okresy Sobrance, Vranov nad Topľou, Trebišov, Veľký Krtíš a Gelnica nemajú šancu naplniť zákonné kritérium najmenej rozvinutého okresu, pretože miera evidovanej nezamestnanosti tam nedosiahla hranicu 1,9-násobok priemernej miery evidovanej nezamestnanosti.
Neviem, ako sa pri tvorbe tohto zákona dopracovalo k tomu 1,9-násobku alebo teraz 1,6-násobku, lebo minister práce alebo aj pán riaditeľ ústredia práce by mali vedieť, aká je situácia na Slovensku, ako sú na tom okresy, koľkých okresov sa bude tento zákon dotýkať.
Určite by som navrhoval znížiť hranicu priemernej miery evidovanej nezamestnanosti, aby tento zákon pomáhal okresom, ktoré to naozaj potrebujú, a preto v mojom pozmeňujúcom návrhu je zmena definície najmenej rozvinutého okresu zadefinovaná tak, aby sa za takýto okres považoval aj okres, v ktorom je miera evidovanej nezamestnanosti vypočítaná z disponibilného počtu uchádzačov o zamestnanie 15 % a viac. V dôsledku takto navrhovanej zmeny dôjde k rozšíreniu pôsobnosti návrhu zákona, keďže na základe zmienenej definície pojmu najmenej rozvinutý okres bude môcť byť na základe predloženého návrhu zákona poskytnutá podpora väčšiemu počtu okresov, ktoré takúto podporu skutočne potrebujú. Namiesto štyroch okresov tak dostáva možnosť na podporu až dvadsaťdva okresov: Rimavská Sobota, Revúca, Kežmarok, Rožňava, Poltár, Sabinov, Veľký Krtíš, Vranov nad Topľou, Trebišov, Sobrance, Gelnica, Košice-okolie, Svidník, Lučenec, Snina, Bardejov, Medzilaborce, Humenné, Stropkov, Michalovce, Levoča, Spišská Nová Ves.
V rámci jednotlivých okresov sú, pokiaľ ide o niektoré mestá, veľké regionálne rozdiely, čo sa týka nezamestnanosti. Napríklad miera evidovanej nezamestnanosti kým je v okrese Trebišov 20 %, v regióne Medzibodrožia to bude určite okolo 30 % alebo viac, alebo v okrese Michalovce keď je 15 %, v regióne Použia to bude 25 %.
Vidiek je oproti okresným a krajským mestám zaostalý. Určite by bolo potrebné túto problematiku riešiť na regionálnej, ako aj na okresnej úrovni, ale schválením pozmeňujúceho návrhu by sme dávali túto možnosť viacerým okresom.
Zároveň navrhovaná zmena prispeje k prehľadnosti a zrozumiteľnosti návrhu zákona, keďže pôvodná hodnota 1,9-násobku priemernej miery evidovanej nezamestnanosti v Slovenskej republike je u adresátov právneho predpisu len ťažko zistiteľná a z návrhu zákona nevyplýva, prečo práve takáto určená miera evidovanej nezamestnanosti odôvodňuje poskytnutie podpory.
Navrhuje sa tiež zníženie požiadaviek vyžadovaných zákonom č. 561/2007 Z. z. o investičnej pomoci pre realizáciu investičných zámerov v najmenej rozvinutých okresoch tak, že na poskytnutie investičnej pomoci v priemyselnej výrobe a v cestovnom ruchu v najmenej rozvinutých okresoch bude postačovať, ak investičný zámer povedie k vytvoreniu najmenej dvoch nových pracovných miest namiesto pôvodných desiatich v priemyselnej výrobe alebo piatich v cestovnom ruchu nových pracovných miest.
Snaha o zmenu tohto zákona bola v roku 2014 od môjho kolegu Ivana Švejnu, keď navrhoval zaviesť mechanizmus, ktorý umožní žiadať o poskytnutie investičnej pomoci zamestnávateľovi, ktorý vytvorí aspoň desať nových pracovných miest a udrží ich aspoň rok aj po udelení príslušnej úľavy.
Vzhľadom na vysokú mieru evidovanej nezamestnanosti v najmenej rozvinutých okresoch by malo navrhované zníženie požiadaviek na počet nových pracovných miest viesť k zníženiu nezamestnanosti a zároveň k zvýšeniu počtu zamestnávateľov v takýchto okresoch.
A teraz mi dovoľte, aby som vám prečítal pozmeňujúci návrh.
Pozmeňujúci návrh poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Eleméra Jakaba k vládnemu návrhu zákona o podpore najmenej rozvinutých okresov a o zmene a doplnení zákona č. 561/2007 Z. z. o investičnej pomoci a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (tlač 1734). K vládnemu návrhu zákona o podpore najmenej rozvinutých okresov a o zmene a doplnení zákona č. 561/2007.
K vládnemu návrhu zákona o podpore najmenej rozvinutých okresov a o zmene a doplnení zákona č. 561/2007 Z. z. o investičnej pomoci a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov je tento pozmeňujúci návrh.
Po prvé. V čl. I § 2 odsek 1 znie: „Najmenej rozvinutým okresom je okres, v ktorom miera evidovanej nezamestnanosti vypočítaná z disponibilného počtu uchádzačov o zamestnanie, ktorú vykazuje Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny, bola v období aspoň za deväť štvrťrokov počas predchádzajúcich dvanástich po sebe nasledujúcich štvrťrokov najmenej 15 %.“
Po druhé. V čl. II bode 1 § 4 ods. 4 písm. c) sa slovo „desiatich“ nahrádza slovom „dvoch“.
Po tretie. V čl. II bode 4 § 7 ods. 4 písm. b) sa slovo „piatich“ nahrádza slovom „dvoch“.
Odôvodnenie.
Hlavným účelom navrhovaného pozmeňujúceho návrhu k vládnemu návrhu zákona o podpore najmenej rozvinutých okresov a o zmene a doplnení zákona č. 561/2007 Z. z. o investičnej pomoci a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov je zmena definície najmenej rozvinutého okresu tak, aby sa za takýto okres považoval aj okres, v ktorom je miera evidovanej nezamestnanosti vypočítaná z disponibilného počtu uchádzačov o zamestnanie 15 % a viac. V dôsledku navrhovanej zmeny dôjde k rozšíreniu pôsobnosti návrhu zákona, keďže na základe zmenenej definície pojmu najmenej rozvinutý okres bude môcť byt' na základe návrhu zákona poskytnutá podpora väčšiemu počtu okresov, ktoré takúto podporu naozaj potrebujú. Podpora okresov s navrhovanou mierou evidovanej nezamestnanosti nie je v právnom poriadku Slovenskej republiky novinkou a rovnaká miera evidovanej nezamestnanosti je ustanovená napríklad v § 1 ods. 4 zákona č. 175/1999 Z. z. o niektorých opatreniach týkajúcich sa prípravy významných investícií a o doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov ako podmienka pre rozšírenie použitia opatrení týkajúcich sa prípravy významných investícií. Zároveň navrhovaná zmena prispeje k prehľadnosti a zrozumiteľnosti návrhu zákona, keďže pôvodná hodnota 1,9-násobku priemernej miery evidovanej nezamestnanosti v Slovenskej republike je pre adresátov právneho predpisu len ťažko zistiteľná a z návrhu zákona nevyplýva, prečo práve takto určená miera evidovanej nezamestnanosti odôvodňuje poskytnutie podpory.
Navrhuje sa tiež zníženie požiadaviek vyžadovaných zákonom č. 561/2007 Z. z. o investičnej pomoci a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov pre realizáciu investičných zámerov v najmenej rozvinutých okresoch tak, že na poskytnutie investičnej pomoci v priemyselnej výrobe a cestovnom ruchu v najmenej rozvinutých okresoch bude postačovať, ak investičný zámer povedie k vytvoreniu najmenej dvoch nových pracovných miest namiesto pôvodných desiatich v priemyselnej výrobe alebo piatich v cestovnom ruchu nových pracovných miest. Vzhľadom na vysokú mieru evidovanej nezamestnanosti v najmenej rozvinutých okresoch by malo navrhované zníženie požiadaviek na počet nových pracovných miest viesť k zníženiu nezamestnanosti a zároveň k zvýšeniu počtu zamestnávateľov v takýchto okresoch. Ďakujem pekne za pozornosť.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

11.11.2015 o 15:33 hod.

Elemér Jakab

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

15:40

Jana Laššáková
Skontrolovaný text
Na vystúpenie pána poslanca nie sú faktické poznámky.

Teraz dávam možnosť prihlásiť sa do rozpravy ústne. Do rozpravy ústne sa hlásia pani poslankyňa Mezenská, pán poslanec Simon, Hudacký a posledný pán spravodajca, pán poslanec Bagačka. Končím možnosť prihlásiť sa do rozpravy ústne.Nech sa páči, pani poslankyňa Mezenská, máte slovo.
Skryt prepis

11.11.2015 o 15:40 hod.

JUDr.

Jana Laššáková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie v rozprave 15:44

Helena Mezenská
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážená pani predsedajúca, vážený pán minister, pán spravodajca, prítomní poslanci, dovoľte mi, aby som v krátkosti vyslovila svoj politický aj vecný postoj k tomuto zákonu o investičnej pomoci do najmenej rozvinutých regiónov. Ja, samozrejme, tento návrh zákona podporím, pretože jeho ideový zámer je nespochybniteľný, avšak už pri prvom čítaní, v druhom čítaní som si uvedomila, že charakter, obsah tohto zákona ho predurčil na to, aby bol podaný na začiatku volebného obdobia. A som presvedčená o tom, že sociálno-ekonomické disparity, rozdiely jednotlivých regiónov sú dlhodobým a pretrvávajúcim problémom, ktoré trápia Slovensko určite viac ako desať možno aj pätnásť rokov, a preto som presvedčená o tom, že vláda aj v rámci vládneho programu mala s takýmto cieľom počítať a tomuto prispôsobovať aj legislatívu, mala takýto zákon predložiť na začiatku volebného obdobia a my sme mali byť skôr v pozícii bilancovania dosiahnutých výsledkov.
Ak sa dnes takýto zákon predkladá, tak ja viem, že druhé čítanie je skôr zamerané na to, aby boli prednesené doplňujúce a pozmeňujúce návrhy, ale ak vás to teda nezaťaží, pán minister, ste tu, mňa by zaujímalo, z úst štátneho tajomníka to bolo nejakým spôsobom opísané viac-menej všeobecne, aké sú predpokladané merateľné ukazovatele, dosahované ciele v krátkodobom, strednodobom a dlhodobom rámci, aby som sa vedela presvedčiť, že naozaj tento zákon bude mať svoje opodstatnenie a bude predstavovať prínos pre dlhodobo zanedbávané, hlavne vzdialenejšie, na východ vzdialené regióny. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

11.11.2015 o 15:44 hod.

Mgr.

Helena Mezenská

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

15:44

Jana Laššáková
Skontrolovaný text
Na vystúpenie pani poslankyne sa hlási pán poslanec Jurzyca s faktickou poznámkou. Končím možnosť prihlásiť sa s faktickými poznámkami. Nech sa páči, pán poslanec.
Skryt prepis

11.11.2015 o 15:44 hod.

JUDr.

Jana Laššáková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:46

Eugen Jurzyca
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Je to veľmi dobré podľa mňa pani poslankyňa Mezenská. O to, ide, že, dobre, teda keď už sa vláda rozhodla riešiť problémy zaostalejších regiónov, tak že ich ide mikromanažovať, lebo verí tomu, že to dokáže lepšie, než tie regióny dokážu sami seba manažovať, a má takú väčšinu akú má, no tak si aspoň povedzme, že na konci dňa budeme mať čísla dobré, spoľahlivé čísla o tom, či to bol alebo nebol úspešný projekt, aby sme napríklad vedeli porovnať investície do tohto projektu a ich dopad na najmenej rozvinuté regióny alebo okresy s vplyvom, povedzme, odvodovej odpočítateľnej položky, či náhodou tá z nich, ktorej analýza je urobená Inštitútom finančnej politiky, nemala pozitívnejší dopad a nebola efektívnejšia, aby sme vedeli, koľko tu z jedného eura dostávame výsledkov. Podľa mňa kľúčové vystúpenie v rozprave sme počuli. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

11.11.2015 o 15:46 hod.

Ing.

Eugen Jurzyca

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom