58. schôdza

10.11.2015 - 15.12.2015
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

11.11.2015 o 16:44 hod.

Ing.

Pavol Zajac

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

16:30

Miroslav Číž
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne.
Kolegyne, kolegovia, vystúpenie pána poslanca Bagačku bolo posledné v rozprave, tak mi dovoľte vyhlásiť rozpravu za skončenú.
Pýtam sa, pán minister, chcete zaujať stanovisko k rozprave? (Reakcia navrhovateľa.) Nie.
Pán spravodajca, chcete zaujať stanovisko? (Reakcia spravodajcu.) Nie.
Ďakujem obom aktérom.
Prerušujem rokovanie o tomto bode programu.
Teraz, kolegyne, kolegovia, nasleduje druhé čítanie o

vládnom návrhu zákona o jednotnom informačnom systéme v cestnej doprave a o zmene a doplnení niektorých zákonov.

Tento vládny návrh zákona má parlamentnú tlač 1721, spoločná správa výborov má tlač 1721a.
Opäť máte slovo, pán minister, a požiadam vás, aby ste odôvodnili tento vládny návrh zákona.
Skryt prepis

11.11.2015 o 16:30 hod.

JUDr.

Miroslav Číž

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Uvádzajúci uvádza bod 16:32

Ján Počiatek
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Vážený pán predsedajúci, vážené dámy, vážení páni, tento návrh zákona predstavuje nástroj na legislatívne zabezpečenie Národného projektu Jednotný informačný systém v cestnej doprave – Elektronické služby v doprave v rámci operačného programu Informatizácia spoločnosti, ktorý je spolufinancovaný z Európskeho fondu regionálneho rozvoja.
Hlavným účelom tohto projektu je vytvorenie komplexného informačného systému, ktorý zabezpečí efektívne riadenie, evidenciu a kontrolu výkonu štátnej správy na úseku cestnej dopravy, konkrétne v oblasti správy autoškôl, v oblasti správy technických služieb, ako aj v oblasti riadenia a odborných spôsobilostí v cestnej doprave.
Súčasťou predloženého návrhu zákona sú aj sprievodné novely zákonov, ktoré súvisia s Jednotným informačným systémom v cestnej doprave.
Zároveň návrh zákona obsahuje aj návrhy čiastkových úprav novelizovaných zákonov, ktoré vyplývajú z aplikačnej praxe. Ďakujem za slovo, skončil som.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

11.11.2015 o 16:32 hod.

Ing.

Ján Počiatek

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

16:32

Miroslav Číž
Skontrolovaný text
Ďakujem, pán minister, za uvedenie tohto vládneho návrhu zákona.Teraz dávam slovo spoločnému spravodajcovi z výboru pre hospodárske záležitosti pánovi poslancovi Andrejovi Kolesíkovi. Máte slovo, pán poslanec.
Skryt prepis

11.11.2015 o 16:32 hod.

JUDr.

Miroslav Číž

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie spoločného spravodajcu 16:33

Andrej Kolesík

16:33

Miroslav Číž
Skontrolovaný text
Pán spravodajca, ďakujem teda za správu o výsledku rokovania výborov, ako aj za uvedenie stanoviska gestorského výboru.

Otváram rozpravu. Písomne do rozpravy sa prihlásili páni poslanci Poliačik a Hlina.Takže slovo má pán poslanec Poliačik a pripraví sa pán poslanec Hlina.
Skryt prepis

11.11.2015 o 16:33 hod.

JUDr.

Miroslav Číž

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie v rozprave 16:36

Martin Poliačik
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne, pán predsedajúci. Ja nadviažem na svoje vystúpenie v prvom čítaní k tomuto zákonu, nebudem sa mu venovať zo šírky, to nechám na Alojza. Zistíme, čo je pugl, určite sa dneska niečo dozvieme.
Ja idem iba článku VIII a podávam pozmeňujúci návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Martina Poliačika a Jany Kiššovej k vládnemu návrhu zákona o jednotnom informačnom systéme v cestnej doprave a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Ten pozmeňujúci návrh je jednoduchý, chrumkavý, maličký, ľahko odsúhlasiteľný a hovorí jedinú vec.

Článok VIII sa vypúšťa. Nasledujúce články a primerane prečíslujú.
Odôvodnenie je presne to, čo som hovoril v prvom čítaní. Neexistuje a takisto nie je dokladované zo strany ministerstva odôvodnenie na to, aby sme zavádzali zbytočnú satelitnú kontrolu lektorov a účastníkov autoškôl, takýto dôvod objektívne nie je. Som o tom presvedčený. A tým pádom jediné, čo tým dosiahneme, je, že autoškoly zdražejú pre všetkých, pre chudobných, pre bohatých, pre kohokoľvek, keď si zoberiete úplne jednoduchú logiku, že na každej učebni tam bude musieť byť čítačka čipových kariet, kde sa každý jeden študent zapíše, že vstupuje, zapíše, že vystupuje, keď na každom aute bude musieť byť čítačka čipových kariet, kde sa každý jeden študent aj lektor budú musieť zapísať, že vstupujú, že vystupujú, keď v každom jednom aute musí byť GPS modul, ktorý zas nie je až taký drahý, hej, to môže byť aplikácia v telefóne, v zásade. Musí byť zároveň nejaký softvér, ktorý archivuje a uchováva trasy týchto áut. Toto všetko stojí peniaze. A tie peniaze, vážení, zaplatíme my, naše deti, naši kamaráti, vaše vnúčence ich zaplatia. Každý jeden, kto si pôjde robiť vodičák, zaplatí túto blbosť. A kvalita, ak existuje niečo také ako kvalita vydaných vodičákov, sa na základe tohto nemá prečo zvýšiť, lebo ak by sme chceli zvýšiť kvalitu vydaných vodičákov, to znamená, že by bolo prísnejšie posudzované, na základe čoho niekto vodičák získa, tak by sme museli sprísniť skúšky, na základe ktorých dostávame vodičák, lebo ak existuje teda teória, téza, že po slovenských cestách jazdia ľudia, ktorí by nemali mať vodičák, stačí prejsť z Ružinova do Lamača ráno a zistíme, že to tak je, tak potom buď sa niečo muselo stať pri vynucovaní pravidiel cestnej premávky, alebo sa niečo muselo stať pri tom, ako ľudia tie vodičáky dostávajú, že niekto naozaj nechodil na príslušnú teóriu, najazdil medzi kužeľmi dva dni a potom niekto doniesol fľašku nejakému príslušníkovi Policajného zboru, ktorého posadil na tú zadnú sedačku do toho skúšobného auta, ten v zásade nič nevidel, nepočul nič, blinkre nevyhodil, a podpísal a opečiatkoval to. To sa mohlo stať. Ak je toto problém, riešme tento problém. Ale to, čo sa rieši v tom článku VIII, toto nevyrieši.

A ja neviem, či kolegovia zo strany SMER napríklad si boli vedomí v tom obrovskom zákone toho, že sa tam mení aj zákon o autoškolách, lebo však nie každý to číta celé. Aj mne už sa stalo, že sa v článku veľmi dlhého zákona niekde na konci skrývalo niečo, za čo by som nebol zahlasoval. Tak na to upozorňujem teraz.

Vážení kolegovia zo strany SMER – sociálna demokracia, na poslednej schôdzi tohto parlamentu idete schváliť hlúposť v článku VIII tohto zákona, podľa ktorej každá autoškola bude povinne satelitne sledovať každé svoje auto, podľa ktorej každý žiak autoškoly sa bude musieť zapípať pri vstupe do učebne, odpípať pri výstupe z učebne, každá autoškola musí nakúpiť tie karty, musí nakúpiť mašiny ktoré vyrábajú tie karty, označujú tie karty, musí nakúpiť tie čítačky, musí nakúpiť softvér, ktorý bude sledovať to auto. A kvalita vodičákov na Slovensku sa tým nijako nezlepší.

S veľkou pravdepodobnosťou nejakému kamarátovi takto nahrávate kšeft. A ono to pred voľbami, sakra, nevyzerá dobre. Toto nie je balíček. Tak to odtiaľ vyškrtnite. A spravíte to tým, že zahlasujete za tento pozmeňovák, ktorý som práve podal.
Odôvodnenie.

Navrhuje sa vypustenie článku VIII z návrhu zákona, ktorý upravuje zákon č. 93/2005 Z. z. Vo vládnom návrhu sú v článku VIII obsiahnuté zmeny, ktoré poškodzujú podnikateľské prostredie a zakladajú pre podnikateľov v danom segmente nezmyselné a bezdôvodne obmedzujúce povinnosti.

Ako príklad možno spomenúť obmedzenia vo vzťahu k zodpovedným zástupcom (nemožnosť pôsobiť vo viac ako jednej autoškole), obmedzenia vo vzťahu ku geografickej pôsobnosti jednotlivých autoškôl (Napríklad autoškola bude môcť mať zriadenú ďalšiu učebňu na zabezpečenie teoretickej výučby len v rámci okresu, v ktorom má sídlo alebo prevádzku.) a niektoré ďalšie obmedzenia, ktoré ako celok pôsobia deformačne a v trhovej ekonomike opodstatnenie.

Najväčším problémom článku VIII je satelitné sledovanie účastníkov kurzov v autoškolách. Účastník kurzu aj inštruktor sa budú musieť prezentovať pri vstupe do učebne autoškoly a do vozidiel autoškoly. Prítomnosť (v učebni alebo na trenažéri, alebo vo vozidle, ako aj na trase cvičných vozidiel) bude sledovaná časovo a priestorovo. Informácie o prítomnosti budú evidované a archivované a budú prístupné vybranému okruhu subjektov. Všetky tieto povinnosti budú znamenať dodatočné náklady pre autoškoly, ktoré sa premietnu do cien kurzov, pričom efektivita takto vynaložených prostriedkov je prinajmenšom diskutabilná, keďže o kvalite uchádzača o získanie vodičského oprávnenia, jeho jazdných zručnostiach a teoretických vedomostiach sa rozhoduje pri skúškach za prítomnosti polície. Teda, pán minister, ak by ste boli od tej lásky a mohli vystúpiť v rozprave a povedať, na základe akých dát, výskumov, podozrení sa zavádzajú tieto zmeny pre autoškoly, tak by som to silno ocenil. A v prípade, že neexistujú dáta, výskumy, na základe ktorých musíme ísť satelitne každé jedno decko v autoškole, ocením, keď vo svojom vystúpení podporíte tento pozmeňovák. A keby vládni poslanci mohli zaň potom zahlasovať, všetkým by sa nám ohľadom autoškôl určite žilo lepšie. Ďakujem veľmi pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

11.11.2015 o 16:36 hod.

Mgr.

Martin Poliačik

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

16:40

Miroslav Číž
Skontrolovaný text
S faktickou poznámkou sa hlási pán poslanec Zajac. Pokiaľ nikto iný sa nehlási s faktickou poznámkou, uzatváram možnosť prihlásiť sa s faktickou poznámkou. Slovo má pán poslanec Zajac.
Skryt prepis

11.11.2015 o 16:40 hod.

JUDr.

Miroslav Číž

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:44

Pavol Zajac
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne. Vážený pán kolega Poliačik, naozaj to sprísňovanie získania vodičského preukazu je nad určité kritériá normy už zbytočné. Aj doteraz získať vodičský preukaz, na to získanie absolvovať skúšky a všetky jazdy a trenažéry je náročné.
Ale keď ste hovorili o tých skupinách ľudí, o ktorých ani neviete, akým spôsobom získali vodičský preukaz, ktorých dennodenne vidíte na cestách, tak vám chcem povedať: „Prestavte si, že v našej krajine na Slovensku máme aj držiteľov vodičských preukazov, ktorí nevedia čítať a písať. A oni absolvovali tie skúšky aj v dnešnej podobe alebo v takej podobe, aká tu bola doteraz, a oni majú vodičské preukazy. Netvrdím, že všetci musia byť zlí šoféri. To zasa netvrdím, len by ma zaujímalo, ako boli schopní urobiť test, keď nevedia čítať, lebo takýchto vodičov na Slovensku máme. Tak len som chcel doplniť, ak dennodenne stretávate na cestách vodičov, o ktorých si myslíte, že by nemali mať vodičské preukazy, tak ja vám hovorím, že sú niektorí, ktorí nevedia čítať a absolvovali tie skúšky a získali vodičský preukaz.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

11.11.2015 o 16:44 hod.

Ing.

Pavol Zajac

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

16:44

Miroslav Číž
Skontrolovaný text
S reakciou pán poslanec Poliačik.
Skryt prepis

11.11.2015 o 16:44 hod.

JUDr.

Miroslav Číž

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:46

Martin Poliačik
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pán kolega. Ja nie som si úplne istý, či tie veľké autá v cene menšieho jednoizbového bytu, ktoré ja niekedy stretávam, kde nevedia nájsť smerovku vnútri, nutne majú vodičov, ktorí nevedia čítať a písať. Skôr by som povedal, že je tam nízka ochota dodržiavať pravidlá cestnej premávky. Ale to je naozaj téma o inom.

Keď sa pozrieme do iných štátov, často si môže samotný budúci šofér zvoliť spôsob, akým sa bude vzdelávať ohľadom predpisov, s kým bude jazdiť, ako bude jazdiť, a dôraz je naozaj kladený len na samotné skúšky, ktoré dokonca často absolvujú vo svojom vlastnom aute alebo v aute svojho brata, alebo mamy, to už je jedno.Ja si myslím, že ak treba naozaj pri autoškolách na niečo dbať, tak je to výstup. To znamená, akí ľudia sa nám na tie cesty dostanú. Ale prílišná regulácia toho samotného procesu iba vedie k podvodom a je neúčelná. Takže by som ocenil, keby sme ten článok vypustili. A potom možno už po 5. marci v nejakom novom zložení sa môžeme k tomu vrátiť a nastaviť to tak, ako to naozaj byť má. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

11.11.2015 o 16:46 hod.

Mgr.

Martin Poliačik

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom