8. schôdza

16.10.2012 - 7.11.2012
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

16.10.2012 o 15:23 hod.

MUDr.

Jozef Valocký

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:58

Viliam Novotný
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Začnem odzadu, pánovi poslancovi Kuffovi chcem povedať, že vidím to presne tak isto. Je úplne normálne, že farmaceutické firmy musia investovať veľa do výskumu, do vývoja, hlavne tí, ktorí vyrábajú originálne lieky, a že sa to musí prejaviť aj v cene týchto liekov. Ide len o to, že vláda, štát, ministerstvo zdravotníctva na Slovensku reguluje ceny liekov. A ide o to, aby tá regulácia bola nastavená tak, aby tie lieky na Slovensku boli, aby to bolo stále zaujímavé pre tie farmaceutické firmy tieto lieky na Slovensko dodať, ale na druhej strane boli v čo najnižšej cene, lebo, žiaľ, sme chudobná krajina, nemáme z čoho rozhadzovať. A už vôbec nie v liekovej politike a v zdravotníctve.
Pánovi poslancovi Matovičovi chcem povedať len toľko, že, na úvod uštipačne, ja som nehlasoval za pád predchádzajúcej vlády. Hlavne nech si spytujú svedomie tí, ktorí hlasovali za pád predchádzajúcej vlády. Ale súhlasím s tým, že keby sme sa všetci chovali zodpovednejšie, nielen SDKÚ - DS, ale aj hlavne tí, ktorí hlasovali za pád predchádzajúcej vlády, tak tá predchádzajúca vláda možno ešte dnes mohla fungovať a dnes sme nemuseli čeliť takýmto návrhom. O to viac, že rok pred výročím pádu vlády vystavila vláda Roberta Fica účet aj nám, aj všetkým občanom tým, že celé bremeno konsolidácie prenesie na plecia ľudí vyššími daňami, vyššími odvodmi a zdražovaním cien. A ja len ako zdravotník smutne poznamenávam, že na dôvažok k tomu socialistická vláda pridá ešte aj zdražovanie liekov pre chorých a dôchodcov a rušenie zliav v lekárňach.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

16.10.2012 o 14:58 hod.

MUDr.

Viliam Novotný

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

14:59

Jozef Mikloško
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážená pani podpredsedníčka, vážení kolegovia a kolegyne, sami múdri doktori tu doteraz hovorili. Ja som teda iba doktor vied z matematiky, ale dovolím si tiež povedať pár slov k tejto každodennej téme. Viem, že najlepšie je byť zdravý. A teda o to sa snažím, doteraz celkom úspešne a všetkým to odporúčam. Prekvapil ma pojem, humánne lieky. Ja myslím, že lieky by mali byť všetky humánne. A podľa mňa nehumánne sú tie, ktoré sú zbytočné, alebo sú veľmi drahé, alebo máme za ne našu náhradu, ale predpisujeme zahraničné, čo sa tiež stáva. Niekde som čítal, že farmakologické firmy sú dnes tretím biznisom na svete. Prvé dva sú veľmi neférové, je to zbrojárstvo a drogy, a zisky farmafiriem sú na treťom mieste.
Ja reprezentujem seniorov, takže ma najmä zaujíma dopad na nich. Po zákone o sociálnych službách penzistom v domovoch dôchodcov vlastne zostalo 35 eur, mnohým z nich, na lieky. Ten zákon sa, chvalabohu, zastavil a čaká sa na nový, ale iste to penzisti s priemernou penziou 365 eur nemajú ľahké. Pre mňa je nepochopiteľné, že ceny liekov každoročne kolíšu, povedal by som, celkom náhodne. V matematike sa táto metóda volá Monte Carlo metóda, raz hore, raz dole. Niektoré sú zadarmo, iné za poplatok, jedny zdražujú, iné zlacnejú, niektoré sa dajú voľne kúpiť. Ja napríklad, občas ma kopnú do žily pri futbale, musím brať potom detralex a detralex sa už dá kúpiť voľne a stojí jedna škatuľka 17,60. Takže lepšie nosiť chrániče.
Mňa by zaujímalo, ako tá komisia pracuje, či je na ňu nejaký dostup lobistov, a prečo to tak kolíše, či tam zákony neviditeľné trhu alebo neviem čoho, pôsobia.
Aj s chemoterapikami je, si myslím, veľký až príliš veľký biznis, stále sú nové a drahšie, aj keď v štatistikách, čo sa týka predlžovania života v globále, pre onkopacientov sa to iba veľmi málo prejavuje.
Ja vidím veľký biznis aj v liekoch na tlak a v liekoch na cholesterol. Niekde som čítal, že o 0,1 % sa zvýšila v Európskej únii norma pre cholesterol a koľko to prinieslo zisku farmafirmám. A na tlak, som tiež tak informovaný, že väčšina liekov sa predpisuje zbytočne, pretože tlak staršieho človeka by mal byť sto plus jeho vek, a teda nemá význam znižovať jeho horný tlak, skôr znižovať dolný tlak. A nakoľko temer všetci jeme tieto pilulky, tak nám to znižuje tlak a tým pádom nedokrvuje mozog a tým pádom v starobe to často vedie k demenciám.
Veľa sa tu hovorilo o lobovaní. V Nemecku, som čítal štatistiku, že ľudia sa tam dožívajú veľmi vysokého veku, 90-roční ešte tenis hrajú, ale okolo 30 % ľudí v takomto vysokom veku trpí na demenciu, bohužiaľ. Tí, čo hrajú tenis, asi netrpia na demenciu.
Veľa sa tu hovorilo o lobovaní farmafiriem. Iste nemožno im zakázať navštevovať privátnych lekárov. Počul som, že je obmedzený kontakt na štátnych lekárov, aj keď to, že sa to bude dávať na webe je veľmi pozitívne. Vo voľnom čase, samozrejme, nikomu sa to nemôže zakázať, ale mal by byť v tom urobený  poriadok. Činnosť tých lekárov sa prejaví, že boli lobovaní vtedy, keď náhle zmenia pacientovi dlho predpisovaný liek za nejaký lepší, zahraničný, ale iste aj drahší.
Zákaz vernostných systémov sa mi zdá  nefér. Ja tu mám kartičku, vidíte, krásnu, zelenú, zo Svätého Jura. A aj keď zakážu vernostné možnosti, tak naďalej budem tejto lekárni verný, ale myslím, že tak ako inde sú rabaty, akcie, temer všade, tak to isté by malo byť aj v lekárni. Čo keby tak raz lekáreň vyhlásila akciu, že dnes ibuprofén zadarmo, alebo zober dva a dostaneš jeden zadarmo, a tak ďalej. Keď sa zakážu vernostné systémy,  navrhnem, aby to robili takto.
Upozorňujemna poslednú vec, že prichádza k nám boom-orientácia na seniorov. Na Západe je to celý priemysel, ktorý sa venuje len seniorom. Majú tam podstatne lepšie penzie, čo má vplyv na  výživu, vitamíny, lieky, ale aj v turistike a v mnohých iných veciach. Nedávno som bol v Rakúsku. Jedna pani sa tam sťažovala, že je to nevhodné, keď Porsche vyrábajú také nízke, lebo vždy, keď si doňho sadne, dostane hexenschuss. Takže za chvíľu to, dúfam, príde aj k nám.
Eešte raz, vernostné odporúčam  zanechať a obmedziť lobing, najmä na štátnych lekárov. A treba žiť zdravým životom, aby sme nemuseli chodiť ani za lekármi, ani do apatiek.
Skryt prepis

16.10.2012 o 14:59 hod.

Doc. RNDr. DrSc.

Jozef Mikloško

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:07

Štefan Kuffa
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Ja len krátko k pánu kolegovi, k tomu úvodu, čo hovoril. Som si to tak poznačil o tom biznise. Najväčším biznisom je zbrojárenstvo, teda zbrojársky priemysel, drogy a tak je až farmaceutický priemysel na tom treťom mieste.
Ešte pred všetky tieto tri dal by som ešte jeden biznis, ktorý možno veľmi málo sa ako spomína. Ja ho poviem tak vo všeobecnosti, a to je biznis smrti. Tá smrť na teba číha, už dávno pred tvojím narodením, číha celý čas na teba, kým žiješ a ešte aj po tvojej smrti ten biznis pokračuje. Svedkom toho je aj výstava na Inchebe, kde mŕtve telo je tak zneuctené, že je zdrané z kože a vystavované a odporne sa na tom zarába. Ja sa pýtam, kto z nás by sa išiel pozrieť na svoju vlastnú matku alebo svojho otca, brata, sestru, ktoré je takto neúctivo vystavované? Ja len k tomu biznisu.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

16.10.2012 o 15:07 hod.

PhDr.

Štefan Kuffa

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:08

Ivan Uhliarik
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Len k pánovi poslancovi Mikloškovi. Som rád, že si naozaj to pomenoval správnymi slovami, že lieky alebo cena liekov bude vyššia pre dôchodcov. Toto bol aj jeden z dôvodov, prečo sme zaviedli do zákona limity pre dôchodcov a zdravotne ťažko postihnutých, a som veľmi rád, že ministerstvo zdravotníctva toto opatrenie nezrušilo. Skutočne pre dôchodcov v tomto prípade je limit nad 45 eur nad tri mesiace naozaj ten strop a všetko navyše mu vráti zdravotná poisťovňa v prípade, že spĺňa tie kritériá, ktoré by mal spĺňať, a za trvania tohto nástroja bolo vrátených dôchodcom a zdravotne ťažko postihnutým milióny eur.
To, čo je veľmi dobre pomenované, je aj to, že zákaz vernostných systémov, si povedal veľmi takým trefným slovom, že je to nefér pre dôchodcov. Naozaj je to nefér pre dôchodcov, pretože celý život pracovali, nemajú také platy ako my, poslanci, prípadne členovia vlády. A opakujem ešte raz, zľava v obchode, alebo zľava v lekárni v tomto prípade, každá koruna alebo každé euro je pre nich dobrá. Myslím si, že takýmto spôsobom alebo takouto cestou by sme mali ísť a nie cestou skutočne zhoršovania kvality života ľudí a dôchodcov.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

16.10.2012 o 15:08 hod.

MUDr.

Ivan Uhliarik

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 15:10

Zuzana Zvolenská
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne. Pani predsedajúca, pani poslankyne, páni poslanci, možno naozaj skutočne veľmi stručne k niektorým bodom na objasnenie.
Začnem len veľmi kratučko tým, že v tomto kontexte humánne lieky nemá nič spoločné s pojmom humanita, jedná sa o lieky určené na liečenie ľudskej bytosti. Iné lieky sú určené na liečenie zvierat. Je to bežná terminológia.
Začnem možno po poriadku, ako som si zaznamenávala. Voľnočasové aktivity, skutočne jednalo sa len po konzultácii s mnohými zúčastnenými o možnosť, pretože nejedná sa o úhradu týchto vecí, ale o to, čo sa nazýva daným podujatím, pokiaľ je tam možné urobiť aj častú prestávku na voľnočasové aktivity. Skutočne naším úmyslom bolo umožniť urobiť desiatovú a obedovú prestávku, je to približne 20 percent. V tejto chvíli tak, ako je postavená legislatíva, naozaj pokiaľ je takáto prestávka urobená na jedlo, by sa správne podľa legislatívy nemalo takéto odborné podujatie nazývať odborným podujatím. Vždy, keď počujem to prirovnanie k lyžovačke, predsa len si neodpustím, že pokiaľ tí ľudia naozaj budú niekde týždeň a nebudú týždeň ani desiatovať, ani obedovať, či ešte budú vládať lyžovať. To nevieme. Ale skutočne naším zámerom bolo len upraviť takúto vec. Skutočne nehodláme nijakým spôsobom zasahovať v prospech toho, aby vôbec padol tieň podozrenia na našich lekárov a ich spoluprácu s farmafirmami. Je však pravdou, že táto súčinnosť spolupráce so zákonom o reklame je mimoriadne ťažko nastaviteľná tak, aby sa nedialo presne to, čo tu páni poslanci aj pomenovali. Aby sme len v záujme toho, že majú logiku, netrpeli veci, ktoré sú legislatívne inak upravené. Takže sme sa snažili legislatívu prispôsobiť realite v tom, aby tí ľudia skutočne normálne mohli ísť na desiatovú a obedovú prestávku.
Musím povedať, že na invektívy, že zákony sa nechystajú v ministerstve zdravotníctva, pán poslanec, reagovať nebudem, lebo predpokladám, že aj tak by ste mi neverili a bolo by to zbytočné. Pretože každý má svoj spôsob práce, vy ho asi poznáte inak ako ja. Ja to poznám tak, že tím na ministerstve zdravotníctva zákony pripravuje, a musím povedať, že chcem im aj touto cestou poďakovať, pretože ten tím je úžasný.
K vernostným systémom by som veľmi rada povedala, že sa veľmi zľahčuje, keď vernostný systém nazývame zrušením zliav. Náš vernostný systém väčšinou funguje aj tak, že na tú kartičku dostávate body pripísané aj na lieky, ktoré sú plne hradené z verejného zdravotného poistenia. Nemôžeme hovoriť o zľave, pokiaľ vy dostávate benefit za niečo, čo by ste aj tak neplatili, je to zadarmo, ale na kartičku dostanete body a tieto body môžete využiť na nákup v danej prevádzke. K tomu len jednoznačne môj principiálny postoj. V zmysle zákona lekáreň nie je obchod, lekáreň je zdravotnícke zariadenie. A liek nie je klasický produkt, klasický tovar. Čiže podľa mňa tento spôsob nepatrí, pretože v konečnom dôsledku práve tak isto ako aj iné zľavové systémy,práve pre sociálne slabších a dôchodcov znamenajú, že v konečnej fáze väčšinou nakúpia aj veci, ktoré v podstate ani nakúpiť nechceli, ale všetci máme tú potrebu, všetci ľudia milujú, každičký, používať tieto veci. Takže áno, tam to je, nie na tom, že by lekári oveľa viacej predpisovali, ale na tom, že formou zľavových bodov na tých kartičkách lekárne nás nejakým spôsobom motivujú míňať tieto body na produkty lekární. Produkty lekární sú z veľkej, veľkej časti nie klasickým obchodným artiklom. Preto aj v nadväznosti na to zvýšenie praxe, pretože sú to zdravotnícke zariadenia, a my chceme aj v zmysle ostatných liekových opatrení, aby súťažili o svojho klienta práve touto odbornosťou, lekárnikom, ktorý vie poradiť. Vie poradiť nielen v zmysle výšky doplatkov, poradenia náhradných liekov, ale aj v prípade, že prídeme bez receptu, pretože sa necítime dobre. Je to veľmi dôležité, aby skutočne ten odborný zástupca v lekárni bol práve tou vecou, ktorou chceme, aby lekárne zápasili o klienta. Možnože z mojej strany, možno všetko.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

16.10.2012 o 15:10 hod.

JUDr.

Zuzana Zvolenská

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

15:23

Jozef Valocký
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážené kolegyne, kolegovia, ďakujem diskutujúcim, že sa prihlásili do rozpravy v prvom čítaní o tomto zákone. Pán Uhliarik a pán poslanec Novotný, k tým vašim vystúpeniam by som reagoval asi toľko, že neustále sa v týchto vystúpenia opakuje slovo díler, zľavy, sieť lekární, nedávame, keď nebudú zľavy, tak budú pacienti viacej doplácať. Poslanec Novotný hovoril o štatistických číslach, kde by sme taktiež mohli protiargumentovať, že možnože preto jeme menej liekov, pretože sú väčšie doplatky a ľudia nemajú peniaze a jednoducho sú poddimenzovaní tými liekmi. A niektorí, ktorí by mali užívať, neužívajú tie lieky. Čiže aj takáto argumentácia by mohla zaznieť, ak by sme sa držali čísiel.
K pánovi poslancovi Uhliarikovi. Pán poslanec, zrušili sme zákaz dílerov, ale aj osobne nepoznám farmaceutickú firmu, ktorá dílerov prepustila. Ak vy áno, tak povedzte ktorá, ja nepoznám takúto firmu, ktorá na základe toho, že díleri nechodia na návštevy zo zákona, prepustila dílerov. Všetci fungujú, všetci chodia a všetci robia to, čo majú robiť. No áno, teraz hovoríme, že otravuje to lekárov. Však ak mu zaklope díler, tomu lekárovi, tak jednoducho sestrička otvorí a povie, pán doktor dílerov neprijíma, a pán doktor má pokoj. Ale pán doktor chce komunikovať, niektorý, teda väčšina lekárov chce komunikovať s dílermi, lebo to nie je len o komunikácii biznisu, ale skutočne je to aj o odbornej komunikácii, i keď pripúšťam, páni poslanci, že je to aj o následnej väčšej preskripcii a podobne.
Čo sa týka podujatí, len chcem dovysvetľovať, pretože som lekár a robil som v praxi. A chcem dovysvetľovať aj tuná pánom kolegom, aj pánovi poslancovi Kuffovi, Mičovskému, aby vedeli, že áno, organizovanie odborných podujatí niečo stojí a tieto odborné podujatia platia farmaceutické firmy. Niekedy sama firma, niekedy v spojení. Ale zase je treba povedať, že na jednej strane sa nám to nemusí páčiť a povieme, že to sú peniaze, o ktoré by mohli byť lieky lacnejšie, ale na druhej strane treba povedať, a je tu mnoho kolegov, na týchto kongresoch, či už medzinárodných alebo našich kongresoch, sa zavádzajú postupy, hodnotia sa nové, nové liečebné, dávajú sa skúsenosti tým lekárom. Čiže ja by som sa samozrejme prihováral za to, aby tieto aktivity zostali. A ak tam dávame, pán poslanec Uhliarik a pán poslanec Novotný, ak dávame, že maximálne voľné aktivity do 20 %, tak vieme, o čom hovoríme. To znamená, že tí lekári si aj sadnú, nadväzujú kolegiálne priateľstvá a tak ďalej, len nechceme dopustiť to, aby namiesto prednáškovej činnosti to boli skutočne nejaké športové podujatia a podobne. Ale na druhej strane treba povedať, a mnoho kolegov bude so mnou súhlasiť, že tieto podujatia sú aj potrebné. Netvrdím, môžeme diskutovať o tom, že v akom rozsahu, v akom počte a tak ďalej a tak ďalej.
Hovoríme o zľavách, zľavy a sieť lekární spolu súvisia. A súvisia spolu preto, pretože sieť lekární, ktorý vlastní občan A, ktorý nemá ani farmavzdelanie, vlastní niekoľko desiatok lekární, môže dať väčšie zľavy, ako tá lekáreň, ktorá je v obci, ktorá má tisíc obyvateľov alebo dvetisíc obyvateľov, a je potrebná v tej obci pre tých občanov, aby si mohli ísť do tej lekárne zobrať ten liek.
Čiže zľavy súvisia úzko so sieťou lekární. Preto neustále momentálne opoziční poslanci a v minulosti koaliční veľmi rýchlo spracovali tento zákon tak, aby tie zľavy mohli poskytovať tieto siete, aby tieto siete fungovali, aby tieto siete mali zelenú na Slovensku. Samozrejme viem, že my tie siete nezlikvidujeme, ale minimálne ideme obmedziť ich rozpínavosť. A ideme ich obmedziť tým, že každá lekáreň musí mať reprezentanta a tak ďalej a tak ďalej, zvyšujeme vek atestácie farmaceutov. To vysvetľujem kolegom, ktorí sa v tom až tak nevyznajú, a vysvetľujem to aj občanom, v čom je vlastne tento problém a prečo títo páni z opozície tak kričia.
Pravdou ale je, že za minulej vlády sa zvýšili poplatky. A ak to tak nie je, nech občania nám emailujú, že to tak nie je, a uvidíme, ktorých e-mailov bude viac. Či tých, ktorí budú hovoriť, že sa nám zvýšili poplatky, alebo tých, ktorí budú hovoriť, že sa nám poplatky nezvýšili.
Zľavy v lekárňach. Z čoho vlastne je tá zľava? A tu sa prikláňam k pánovi poslancovi Mičovskému, ak dobre vyslovujem priezvisko. Prečo by mal byť ten obchod takým tovarom, ako keby sme boli niekde v herni, alebo boli by sme v Monte Carlo, alebo niečo podobné? Z čoho vlastne tá zľava je? A keď lekárnik môže dať zľavu, no nech zníži cenu lieku z tej svojej marže a nemusí byť zľava žiadna a občania môžu mať lacnejšie lieky. Ak môže tá lekáreň dávať zľavy, to znamená, že má veľké zisky? A tuto je tá podstata, do ktorej my ideme, aby ste vedeli. Tá lekáreň, kde sú siete, môže dávať zľavy, tá nemôže dávať. Nech sa páči, znížte ceny liekov, páni lekárnici, ak sa to dá, ak vám do vychádza z marže! A nemusia sa dávať kartičky, nemusia sa dávať žehličky, nemusia sa dávať body, nemusia sa dávať za to šumivé vitamíny. Na čo, na čo to je potrebné? Lekáreň treba chápať ako zdravotnícke zariadenie. A tento obchod by mal byť regulovaný a mal by byť prísne strážený, pretože liek nie je chleb, ani rožok, ani bicykel.
Ďakujem veľmi pekne. (Potlesk.)
Skryt prepis

16.10.2012 o 15:23 hod.

MUDr.

Jozef Valocký

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

15:23

Zuzana Zvolenská
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem. Vážená pani predsedajúca, vážené panie poslankyne, páni poslanci, predložený návrh je v súlade s Plánom legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na II. polrok roku 2012. Rieši aplikačné problémy niektorých ustanovení, napríklad ustanovení upravujúcich oznamovacie povinnosti v praxi. V súlade s opatreniami vyplývajúcimi z programového vyhláseniami vlády Slovenskej republiky, ktorých cieľom je konsolidácia verejných financií a celkové zníženie deficitu verejných financií, navrhuje osobitný režim ročného zúčtovania zdravotného poistenia pre príjem z dividend, pričom sa vynímajú zo súčasného režimu tak, aby iné príjmy neznižovali základ pre výpočet odvodov z dividend. Na zdravotné odvody z dividend sa bude vzťahovať vyšší vymeriavací maximálny základ ako pre ostatné príjmy a zdravotné odvody budú vyberané formou zrážky pri výplate.
V záujme transparentnosti prerozdeľovania poistného zavádza aj kontrolný mechanizmus zaraďovania poistencov do farmaceuticko-nákladových skupín.
Vážená pani predsedajúca, vážené panie poslanci, páni poslanci, dovoľte mi vysloviť presvedčenie, že predložený návrh zákona podporíte.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

16.10.2012 o 15:23 hod.

JUDr.

Zuzana Zvolenská

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

15:24

Ivan Varga
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Vážená pani predsedajúca, vážené kolegyne, kolegovia, v súlade s § 73 odsek 1 zákona o rokovacom poriadku som bol určený Výborom Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo za spravodajcu k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení a o zmene a doplnení zákona č. 95/2002 Z. z. o poisťovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 581/2004 Z. z. o zdravotných poisťovniach, dohľade nad zdravotnou starostlivosťou a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (tlač 226).
Na základe uvedeného podávam v prvom čítaní spravodajskú informáciu o predmetnom návrhu zákona.
Konštatujem, že uvedený vládny návrh zákona spĺňa z formálnoprávnej stránky všetky náležitosti uvedené v § 67, 68 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov. Rovnako vládny návrh zákona spĺňa všetky náležitosti uvedené v legislatívnych pravidlách. Predložený návrh zákona obsahuje Doložku zlučiteľnosti s právom Európskej únie a podľa dôvodovej správy návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky a všeobecne záväznými právnymi predpismi a medzinárodným zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Prijatie navrhovaného zákona bude mať pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy a navrhovaný zákon nebude mať vplyv na zamestnanosť a životné prostredie. Aplikácia navrhovaného zákona bude mať negatívny vplyv na podnikateľské prostredie a hospodárenie obyvateľstva z dôvodu zvýšenia zaťaženia týchto poistencov a poberateľov dividend, ktorým boli dividendy vyplatené. Myslím si, že zákon má pozitívny vplyv na príjem zdravotných poisťovní, čo pozitívne prispeje k tomu, aby finančná situácia v zdravotníctve sa výrazne zlepšila.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada uzniesla v zmysle § 73 odsek 3 písmeno c) o rokovacom poriadku na tom, že po rozprave odporučí uvedený návrh zákona prerokovať v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady č. 214 dávam návrh, aby tento vládny návrh zákona prerokovali Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet a Výbor Národnej rady pre zdravotníctvo. Za gestorský výbor je navrhnutý výbor pre zdravotníctvo. Odporúčam, aby predmetný návrh zákona výbory prerokovali do tridsať dní a gestorský výbor do tridsať dva dní od prerokovania návrhu v prvom čítaní.
Ďakujem pekne, skončil som, prosím, otvorte rozpravu.
Skryt prepis

16.10.2012 o 15:24 hod.

Ing.

Ivan Varga

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 15:28

Alojz Hlina
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážená pani predsedajúca, vážená pani ministerka, vážení kolegovia, (Vystupujúci si odkašľal.), pardon, som aj rozmýšľal, že kedy príde tá chvíľa, keď pocítim taký spravodlivý vzdor a hnev. Mám pocit, že toto je jedna z tých chvíľ.
To, čo ste tu pani ministerka doniesla do parlamentu, je absolútny škandál, absolútny škandál a budem sa snažiť vysvetliť, že prečo. Vy ste aj tú vašu reč ukončili s tým, že očakávate, že ľudia za to zahlasujú. A ja vám hovorím, každý, kto za toto zahlasuje, je chrapúň a dement a nemá tu čo robiť. A obhájim si to. Každý, kto za toto, čo ste tu doniesli, zahlasuje, je chrapúň a dement a nemá tu čo robiť. A ja budem veriť tomu, ja budem veriť tomu, pardon, ja budem veriť tomu, že Fico, pán premiér o tomto nevie, čo ste vy sem doniesli do parlamentu. Lebo neverím tomu, že by vedel, že takéto niečo sem príde. Vy zoberiete aj ten posledný ideál, lebo by som už musel prestať veriť všetkému.
Pani ministerka, pri všetkej úcte, budem galantný, lebo ste žena, ale naozaj to, čo ste tu doniesli, je absolútna zvrátenosť, absolútne popretie všetkých princípov akejkoľvek spravodlivosti. Akejkoľvek. Že ak nejaká existuje, tak tuná nie je žiadna. Absolútny škandál! To, čo ste doniesli. Teraz o tom ideme hlasovať.
Kolegovia, neviem, či vy viete, ono to tak tajomne zneje, ten nadpis. Kto vie, o čom to vlastne je? Viete, o čom ideme hlasovať? Každá normálna krajina, keď sa usúdi, že teda, tak má daň z dividend, každá normálna krajina. Slovensko je zvláštna krajina, ja viem, ja už si tu uvedomujem, že tu je tých absurdít na mraky a na kilá. Tu sa môžeme len čudovať. My sme dnes nezabezpečili daň z dividend, my sme urobili, že keď si niekto chce vyplatiť dividendu, to znamená, že to, čo zarobil, tak z toho, čo zarobil, po zdanení musí 10 % zaplatiť zdravotnej poisťovni. Teraz poďme rozmýšľať, či to je spravodlivé, nie je spravodlivé.
Vážení, len jeden príklad vám poviem. Už ste ich raz zdanili, tie peniaze, teraz si ich chcete vyplatiť, čiže máte dať zdravotnej poisťovni. Deväťdesiat percent, možno sa mýlim, možno 90 % podnikateľov, ktorí teoreticky by mohli mať nejaké dividendy, je poistených predpokladám v Dôvere. To znamená, že je to ušité a jednoznačne ušité pre niekoho. Ale ja sa čudujem, čudujem sa aj tejto strane, že za to zahlasovala, a vy, že to idete vytuningovať, že tomu idete pridať. To znamená, že zaplatíte to zdravotnej poisťovni, v tomto prípade Dôvere zaplatíte. Čiže vás štát donútil súkromnej firme zaplatiť 10 % z toho, čo ste už raz zdanili, a máte, že si to chcete vyplatiť, máte im to zaplatiť, súkromnej firme. V tomto prípade to bude Dôvera.
Niekto povie, že to ide naspäť do zdravotníctva. Ja sa k tomu dostanem, že v čom je tá absolútna absurdita toho celého. Že principiálne za to nemôže zahlasovať žiaden normálny ani pravičiar, ani ľavičiar. Lebo keď chcete zdaniť dividendu, tak dajte daň z dividendy, to je spravodlivé a, preboha, však dane patria štátu! Dane nemôžu patriť súkromným firmám. To čo sme tu už, načisto to tu celé pomýlili?! Dane patria štátu. Ja viem, že to v tejto krajine je všetko možné. Ale už aj toto ideme spochybňovať? Že vás štát donúti zaplatiť peniaze, ktoré ste už raz zdanili, súkromnej firme?!
V tomto prípade. A poďme ďalej v tej absurdite celého toho prípadu. Tu sa bude dôvodiť, že to pomôže peniazom do zdravotníctva. Ak by to bola klasická daň z dividend, kľudne ste ju mohli nazvať zdravotná, mohla byť účelovo viazaná, mala byť spravodlivá. Čo ale urobili aj kolegovia tuná, oni ju obmedzili, ten podiel, to znamená, tú daň, nazývajme ju tak, ako to je, ten zdravotný odvod, že dosahoval 36-násobok priemernej mzdy ten vymeriavací základ, čo v praxi bolo nejakých maximálne 2 300. Čiže čo urobili kolegovia z opozície? Toho biedaka, ktorý možno, je neviem, má sto chlapov, trápi sa, hlava, ráno o šiestej vstáva, alebo tu kolega má víno a chodí okopávať, zarobil možno nejakých 30 000. alebo 25 000 eur, tak toho chudáka ste zdrali, lebo to je maximum. A tam ten maximálny vymeriavací základ bolo tých 2 500 eur, plus-mínus. Keď ste zarobili 5 mil., 10 mil., 20 mil., alebo ako tu Kravec, Hrdá a neviem, akí chlapci, čo sa vozia na lietadlách, sem-tam dostanú najesť, tí zaplatia takisto ako ten biedak, ktorý sa trápi s tými sto ľuďmi. Presne takisto. Ako toto vôbec, toto ste robili vy, áno, toto ste urobili vy. Čiže vy ste to stanovili, že maximum. Čiže ste toho biedaka, ktorý zarobil, tešil sa z toho, ako zarobil, tak jemu ste nandali. Ten, čo zarobil, jeho už hlava z toho nebolela, už keď to tam tých 5, 10, jeho už hlava z toho nebolela, čiže tých 2 300 eur dal.
A v čom vy idete pokračovať, kolegovia? Ja sa ospravedlňujem čiastočne za ten expresívny výraz, ale naozaj v konečnom dôsledku verím, že ma pochopíte. V čom vy chcete pokračovať? Ja verím, že to Fico nevidel. Ja chcem tomu veriť, že to nevidel. Ja chcem tomu veriť, že vy ste to nevideli, že tomu nerozumiete. Vy idete pokračovať v tom, že to, čo bolo zaťaženie 10 %, teraz bude 14 %, to znamená viac. To, čo bol nejaký vymeriavací základ, nejaký, teraz sa zvýši. To znamená, postihne to ešte viacej ľudí. Viacej ľudí, ktorí sa možno natrápili, tých pár korún zarobili a neviem čo, raz to zdanili, ešte raz to musia zdaniť. Ale tú skupinu, o ktorej vy hovoríte, alebo aj váš premiér hovorí, že tých bohatých sa to nedotkne. Lebo tých z toho hlava nebolí. Tým je to úplne jedno. Tým je to lautr. Teraz ste im to, mierne zdvihne. Ani Hrdá, ani Kravec, ani od vás nejakí nominanti, ani neviem kto, tých hlava nebolí z toho. Toho biedaka, čo má tú stavebnú firmu, toho, čo to víno robí, to, čo sa trápi niekde s kravami a neviem s čím, čo možno šije, toho to chytí! Toto presne ste urobili. Vy ste stanovili strop a zvýšili ste tú sadzbu na 14 percent.
A teraz mi povedzte, poďme pokračovať v tomto absurdnom prípade, ako znetvoríte daňový systém. Že niekto povie, že dobre, išlo to teraz do Dôvery, čo je súkromná firma. Ale však pripravuje sa návrh, možno pani tuná ministerka bude korigovať, ale však v konečnom dôsledku to prebehne, nejaké zlúčenie a neviem čo. Čiže už nebudem môcť hovoriť, či v konečnom dôsledku už tento môj argument, čo tu hovorím, že platíme dane súkromným firmám, nebude platiť, ale že teda to skončí v zdravotníctve, však bude jedna zdravotná, tá. Ale stále vám zostáva absolútna absurdita, to znamená, že toho biedaka chytíte, a toho, koho hlava nebolí. Z tohto vášho už vôbec hlava nebolí, lebo to je ušité na nich! Oni vám to doniesli a vy ste nám to tu doniesli. Úplne bez hanby, bez všetkého ste nám to tu doniesli a my sa tu pripravujeme za to zahlasovať.
Ak by aj došlo k zlúčeniu, a teraz uvažujte spolu so mnou, bude prebiehať proces zlučovania, budeme, štát bude odkupovať, vyjednávať s firmami, ktorým tuná kolegovia už zabezpečili určitý výnos vo výške 10 % za rok 2011, ktorým vy idete pridať. A my budeme teraz túto hodnotu týchto budúcich plnení, ale v tomto, priznám, môžete ma korigovať, hodnotu týchto budúcich plnení, to je hodnota tej firmy. To znamená, my pomáhame tomu, že tá cena odkúpenia, ak k tomu dôjde, čo nepredpokladám, možno, neviem, tak pomáhame tomu, že ju zvyšujeme. Veď povedzte mi, kde to má logiku?! Kde? Ja tomu absolútne nerozumiem. V čom je logika, že my teraz pomáhame tým, že formálne v zákone upravíme, že tá firma bude mať viacej plnenia, lebo však jej zvýšime ten odvod. Oni to začali, vy to zaštupľujete. To znamená, oni povedia, bilančne, čo chcete? Pôjdu na arbitráž, však čo chcete, my sme tam mali, tam boli, toľko boli dane, z toho si vypočítajú, koľko bola ich parciálna hodnota. Od toho sa dá arbitrovať, keď k tomu by došlo. O tomto to je. To vám nikto nepovedal, však? Ja predpokladám, že vám to nikto nepovedal.
Ako môžete povedať, že chcete postihovať tých najbohatších, keď ste stanovili strop? Keby to bola klasická dividendová daň tak, ako je v normálnych krajinách bežne, tak každý zaplatí, ja neviem koľko, päť, desať percent, no každý. Ale vy, čo ste urobili? Vy ste to zastavili po určitý strop. A nad tým stropom je určitá skupina, ktorým ste vytvorili nebo. Nebo podnikateľské. A oni tam žijú v tom nebi a je im super. Ale nastáva problém, nastáva problém, že už štát nemá peniaze. To znamená, dolievanie nefunguje. Tak, kde sa pozriem, napravo, naľavo, z čoho sa dá ešte vytrieskať?! Zo strednej vrstvy, vážení, a na konci pôjde bieda. A odtiaľto z nich my to vytrieskame na tie naše lietadlá. Však to vytrieskame z nich.
Tu dôjde ministerka, sa na nás pekne usmeje, tuná kolegovia budú z toho celí hotoví a zahlasujú bez problémov. Nebudú rozmýšľať, o čom hlasujú. Však to je hanba! To je popretie akéhokoľvek systému daňového. Ako môžete platiť dane súkromnej firme?! Kde to sme?! Veď to si ani v Džibuti, Kongo, nedovolia! A my tu normálne nad tým uvažujeme. Tuná pani ministerka s tým dôjde. Preboha, komu slúžite?! Komu je táto zákonodarná moc určená. Ja tomu nerozumiem, že my tu ideme schvaľovať niekomu výber daní, 14 %, ľuďom, ktorí to už raz zaplatili, a dáte im 14 percent. Ale je, nehovorím, niekto povie, že jemu to vadí. Mne by to nevadilo, keby to bolo štátu.
Dohodnime sa férovo, že bude daň z dividend, urobme daň z dividend. Zaplaťme štátu, účelovo viažme na zdravotníctvo, nepoviem nič. Áno, doba je zlá. Ale čo je toto?! Čo je toto?! To je paškvil, to je tá absurdita, tá zvrátenosť, že niekto má tú drzosť, že s tým dôjde tuná do tohto parlamentu! A to bude vašou vizitkou, keď za to zahlasujete, že tým ľuďom proste tie peniaze dáte do rúk. Ja tomu nerozumiem, že to tu vôbec bez hanby, bez ničoho, ešte úvodné slovo pani ministerka skončí s tým, že dúfam, že za to zahlasujete.
Pán Martvoň, za to zahlasujete? Kolega Masarovič, za to zahlasujete? Kolegovia, vážení, za toto chcete zahlasovať?! Však to je popretie všetkého, akéhokoľvek princípu spravodlivosti, akéhokoľvek princípu spravodlivosti.
Ja vám niečo poviem. V tomto návrhu je 14 %, že má byť tá daň. Keby ste to chceli čiastočne skorigovať, ja vám poviem, čo by ste mohli urobiť. Urobte 7 % a nestanovte strop. A ja vám garantujem, že vyberiete viac. Ale to by sa niekomu nepáčilo, pani ministerka, však? Ja viem, že by sa to niekomu nepáčilo. Ja viem, že by niekto mal z toho hlavu v smútku. Ja viem, že je lepšie dať 14 % a stanoviť strop, ako dať 7 a pustiť to bez stropu, lebo to by sa niekoho dotklo, keby ste už chceli zostať v tom, že tie peniaze chcete platiť na účet súkromnej firmy.
V nedeľu šiel taký pekný film Johnny Q, že proste, kde až môže dôjsť obludnosť v zdravotných systémoch. A tá bezmocnosť toho človeka, ktorému syn umieral, že nemal srdce. Áno, a my sme tu na najlepšej ceste k tomu, na najlepšej ceste k tomu, kolegovia. Vám to tu donesú, vás... A ja verím, dúfam, neviem, čo mám robiť. Tu sa niekto na mňa hnevá, čo si to dovoľujem. Ako vás mám presvedčiť? Rozmýšľajte nad tým, čo chcete schváliť, o čo teraz chcete, o čom teraz chcete rozprávať.
Ja to poviem tak, pani ministerka, nič v zlom, ste šarmantná, ja budem galantný, ja to poviem vášmu premiérovi. Pán premiér, ja predpokladám, že vy neviete o tom, čo prišlo do parlamentu. Pán premiér, vy nemôžete vedieť o tom, lebo keby ste vedeli a pustili to sem, tak popriete všetko, čo ste hovorili. Ja verím tomu, že o tom neviete. Chcem tomu veriť. To, čo tu vaša ministerka doniesla, je popretie akéhokoľvek princípu solidarity, spravodlivosti a slušnej, občianskej, normálnej spoločnosti modernej krajiny. Toto, čo vám tu vaša ministerka doniesla. Prosím vás, povedzte jej to, vyhovorte jej to, povedzte, nech to berie preč! Už to nerobme! Už Počiatek sem dôjde s hocičím. Usmieva sa od ucha k uchu a Hlina si pletie hrušky s jablkami. A nakoniec vidíte, hrušky s jablkami neboli až také hrušky s jablkami.
Nie som priateľ odborov. Ale hentým chudákom - učiteľom, som tak rozmýšľal, že čo? Budem ich hecovať ešte na vás, lebo keď ste vy schválili Počiatkovi ten zákon a s tými 40 či koľko miliónov tam má odložených, v tom, že na tie tri televízory v unimobunke tých 40 miliónov eur. Tak nemusia byť štyri televízory v unimobunke, môžu byť pre platy učiteľa.
Kolegovia, máte tu zákon, ktorý sa volá tajomne, niekto povie, kto tomu má rozumieť. Nerobte to, čo v normálnej krajine by vám povedali, že však to je reality šou, to je skrytá kamera! To nemôže byť pravda! Že vy tak zdeformujete daňový systém, že z dane z dividendy spravíte súkromnú daň špeciálne upravenú pre niekoho. Však takto to, preboha, fungovať nemôže! Nemôže to takto fungovať! Ak to urobíte, tak poprete to, čo som hovoril.
Ale potom mi aj povedzte, už to len zrekapitulujem na záver, že idete a chcete zvyšovať, teda, že chcete kúpiť Dôveru, idete zvyšovať hodnotu jej kmeňa? Idete zvyšovať jej bilančnú hodnotu tým, že ona bude mať v úložkách, že áno? Idete jej pomôcť, aby si tých 400 mil. vyplatila? Toto je tá krajina? Toto sme chceli? Ja tomu nerozumiem.
Videl niekto z vás ten film, že Johnny Q? Že čo bol ten zúfalý otec schopný urobiť pre to dieťa, aby ho zachránil? Vy toto idete urobiť, že legalizovať niečo také, že niekto naozaj zistil, že zo štátu už to bude poriedko, tak sa sfokusujem na strednú vrstvu a potom nastúpi bieda. Každému dedovi do škodovky dám ten počítač a bude platiť ako murovatý.
Takto to naozaj fungovať nemôže. Rekapitulujem. Keby ste trošku, nad tým sa, zamyslite sa nad tým, že tá zákernosť, absolútna zákernosť, ktorá je v tom, 14 %, idete to zvýšiť a máte strop. Tým, ktorí idú nad ten strop, ich už hlava z toho nebolí. A koho sa to týka, koho už hlava z toho nebolí, začnem len: pán Kravec, pani Hrdá. Ale tých mien je na stovky, ktorých už z toho hlava bolieť nebude. Keď budete pokračovať v tom, že budete rozmýšľať, tak aspoň povedzte, že 7 % a bez stropu. Ale to sa pani ministerka nebude tak usmievať. To by niekoho zamrzelo. To by bol asi problém. To by sa asi ťažko niekde prezentovalo, že ako to bude, ako to nebude.
Naozaj mi, neberte mi, prosím vás, tie ideály, že kedy to má zmysel a kedy to nemá zmysel tu stáť, sedieť, počúvať, rozmýšľať. Nerobme to pre tých ľudí! Veď však chodíte medzi tých ľudí do Svidníka, ja neviem kde, do Kremnice, vidíte, do Dunajskej, vidíte ich tam, upínajú sa, častokrát na vás pozerajú, také majú oči, očakávania, že čo bude a neviem čo. Nerobte, nemôžete im to urobiť, nemáte právo im to urobiť! Nemôžete súkromnú daň niekomu, zahlasovať za ňu! Nemôžete hlasovať za súkromné dane pre súkromné firmy,! Preboha, nemôžete! To takto nefunguje. Ani v Džibuti, ani v Kongu, ani Somálsku.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

16.10.2012 o 15:28 hod.

Alojz Hlina

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:46

Ľubomír Petrák
Skontrolovaný text
Ďakujem pekne za slovo. Pani predsedajúca, k predchádzajúcemu vystúpeniu by som sa najskôr, ak dovolíte, obrátil smerom k vám. To, že ste z jedného poslaneckého klubu, vás neoprávňuje pri riadení schôdze robiť z parlamentu krčmu IV. cenovej skupiny.
A poprosil by som, ak budú expresívne vystúpenia v budúcnosti, aby ste tento parlament riadili, a nie mlčky tolerovali to, čo sem nepatrí.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

16.10.2012 o 15:46 hod.

Ing. CSc.

Ľubomír Petrák

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video