12. schôdza

31.1.2017 - 14.2.2017
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

2.2.2017 o 15:15 hod.

Mgr. art.

Viera Dubačová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Doplňujúca otázka / reakcia zadávajúceho 14:49

Oto Žarnay
Skontrolovaný text
Ďakujem pekne, pán minister, za vašu odpoveď. Trošku ste možno inak pochopili moju otázku. Ja som sa pýtal, koľko je štatistika alebo registrovanie oznamovateľov korupcie, bežných ľudí, učiteľov, zamestnancov, robotníkov, firiem. Podľa toho, čo ste pred rokom alebo dvoma rokmi zaviedli, že by sa mohli, že by mohli byť chránení v prípade nahlásenia korupcie. To by ma zaujímalo hlavne.
Skryt prepis

Doplňujúca otázka / reakcia zadávajúceho

2.2.2017 o 14:49 hod.

Mgr.

Oto Žarnay

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Zodpovedanie otázky 14:50

Robert Kaliňák
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Áno, ďakujem pekne. Pán poslanec, koľko prípadov nahlásenia korupcie zaznamenalo ministerstvo vnútra? No, len ministerstvo vnútra podľa toho zákona nezaznamenáva to, čo myslíte vy teraz. Už chápem, hovoríte o whistlebloweroch. Prepáčte, dobre. Nedorozumenie, nevadí. Ale aj tak by som sa k tomu dostal, lebo som to mal pripravené.
Čiže chcel som povedať, že jednak sme urobili veľké opatrenia vo verejnom obstarávaní. To znamená, napríklad elektronické trhovisko, ktoré už prispelo za dva roky úsporami viac ako 150 miliónov eur. Je kompletne anonymné. Má svoje muchy, ktoré postupne vychytávame, pretože je to živý organizmus, a čím ďalej, tým viac odrezávame tie možnosti akýchkoľvek špekulácií. Ale tie čísla sú absolútne, majú svoju výpovednú hodnotu o tom, že tie úspory sú úplne jasné.
To isté platí, keď sa urobila otázka financovania politických strán. Agentúra GRECO, čo je združenie európskych štátov v boji proti korupcii, nás vyzdvihla ako najlepšie zákony a dávali dokonca za príklad ostatným krajinám. To nemôžme prehliadnuť. To, že to slovenské médiá nepíšu, to je v poriadku, to je ich tradičná snaha o to, aby to tak bolo, ale faktom je, že GRECO toto napísalo, že je to proste "best practice", ktorý je použiteľný aj hocikde inde.
No a, samozrejme, za také tie opatrenia, ktoré považujem za veľmi úspešné, a nerád by som zabudol, aby to bolo, že som objektívny, vláda Ivety Radičovej pripravila zverejňovanie zmlúv. Určite takisto veľmi veľký krok k tomu, aby aj médiá, aj verejná kontrola mohla byť jednoducho lepšia. To isté platí informatizácia, kedy všetky dáta, veľa kritiky som tu počul o informatizácii, ale častokrát si ľudia mýlia informatizáciu a internetizáciu. To, že je web slovensko.sk komplikovanejšie, to je otázka, ktorú aj teraz má pán podpredseda Pellegrini napraviť, aby to bolo "user friendly". Ale dáta, ktoré štát spracoval a zdigitalizoval z tých všetkých svojich databáz, ktoré majú, to všetko urobil, tam sú tie peniaze, o ktorých častokrát hovoria. A to, že dnes novinári majú k dispozícii účtovné závierky, firmy, prepojenia, všetky rozhodnutia valných zhromaždení, celý register obyvateľov je vlastne zdigitalizovaný, to sú obrovské množstvo dát, ktoré je dneska k dispozícii, aby sa vedeli veci naozaj omnoho lepšie kontrolovať.
A k vášmu zákonu, a ten je tiež takisto zásadným príspevkom, ktorý prijala ešte bývala vláda Roberta Fica, zákon o whistlebloweroch. Teda o oznamovateľoch protispoločenskej činnosti. A tu je ten dobrý rozdiel vo vašom prípade, pán poslanec, lebo ak sa nemýlim, vy ste neoznamovali korupciu, vy ste oznamovali nehospodárne nakladanie s finančnými prostriedkami a že sa vám nepáčilo, že vedenie školy zbytočne objednávalo právnikov. Áno? Čiže zjavne to korupcia alebo sme o nej nevedeli, nehovorím, že tam nebola, ale nevedeli sme o nej a vy ste a neviem, ani či dokonca bol porušený zákon v tom prípade, ale mimoriadne bolo, že mohla si to urobiť vo vlastnej réžii alebo omnoho lacnejšie alebo nemala toľko prípadov, aby toľko peňazí investovali a mohli ad hoc si objednávať právnikov. Skrátka niečo, čo považujem, že máte právo povedať, že to nebolo v poriadku. A práve na to ten zákon dnes.
Ak sa dobre pamätám, nemáme my tú databázu tých ľudí, lebo to je kombinácia úradov Inšpektorátu práce a Generálnej prokuratúry, ale ak mám vedomosť, je to zhruba teraz viac ako 10 ľudí, ktorí už využili tento zákon, a je to princíp snehovej gule. Dlho bolo 0, potom prišli prvé prípady a je dôležité, aby sa tie prvé prípady osvedčili, nemám to možnosť ja sa o to starať, pretože nemám podľa toho zákona ja tam žiadnu právomoc, ale myslím si, že pri úspešnosti tých prípadov sa bude pokračovať ďalej.
A úmyselne sme tam dali protispoločenské činnosti, lebo stále hovorím, a to sa, samozrejme, v tejto sále málokedy dá, hlavne tí, ktorí právnické vzdelanie nemajú, čo nie je výčitka, len proste musia pochopiť, že nie každé porušenie zákona je trestným činom, nie každý trestný čin je hneď korupcia, sú odlišné. Najmä treba tie veci presne špecifikovať a to, čo ľudia oznamujú, môže častokrát byť len vážny etický problém. Konflikt záujmov, ktorý ani nie je definovaný zákonom. Ale to neznamená, že sa s ním nemáme zaoberať. Preto sme úmyselne písali tú klasifikáciu, ktorá v tom zákone je omnoho širšie, ako je len vlastne ustanovenie trestných zákonov, práve preto, aby ten človek bol chránený, pretože sa snaží upozorniť na to, aby štátne orgány fungovali lepšie.
Strach ľudí je evidentný. V mnoho prípadoch, kde prišli ľudia priamo za mnou a súviselo to napríklad niekedy s poľovnými revírmi alebo s ďalšími vecami, kde vysvetľovali, že, no viete, taký človek tu chodí, oháňa sa, neviem, všetkými menami, všetkých 150 poslancov a 13 členov vlády. A hovorím, dobre, výborne, povedzte mi meno, priezvisko toho človeka, spojím vás s príslušným policajtom alebo prezidentom Policajného zboru, ktorý vás odporučí na príslušného vyšetrovateľa, aby ste to mohli povedať. Nie, nie, nie, to v žiadnom prípade, to my nechceme povedať. A hovorím: Prečo to nechcete povedať? Veď ten človek nie je ani od vás z dediny, ani z okresu, je úplne niekde inde, chce sa, snaží sa robiť niečo zlé. Proste ten strach je tam obrovský.
Čiže ja tvrdím, že ten whistleblowerský zákon bude o niekoľko rokov zohrávať rozhodujúcu úlohu. Pretože tá snehová guľa, kedy prvé skúsenosti s ním sa ukážu ako pozitívne. Skúsime sa na to popýtať Generálnej prokuratúry, akým spôsobom funguje, či tá ochrana je dobrá, či sa nesnažil niekto niečo zneužiť. A práve tá snehová guľa sa nabalí, že čím ďalej, tým viac ľudí ho bude využívať. Je to naozaj geometrický rad, ktorým vlastne ten počet bude narastať a o rok, o dva už môžme konštatovať, samozrejme, úplne iné čísla, lebo to má byť základom toho, aby ľudia na tieto veci upozorňovali.
Na druhej strane platí, že keď máme červenú linku, kde aj predseda vlády teraz požiadal OECD o urobenie auditu protikorupčnej legislatívy, lebo veci, ktoré máme my, napríklad elektronické trhovisko, v okolitých krajinách nenájdete. Rakúsko je kompletne analógové. Také veci ako kataster na internete bez šance. Aby ste sa dozvedeli, kto vlastne, ako prichádzali prevody jednotlivých nehnuteľností. To sú všetko veci, ktoré sa udiali... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)

Hrnčiar, Andrej, podpredseda NR SR
Pán minister...

Kaliňák, Robert, podpredseda vlády a minister vnútra SR
A takisto vlastne samotná kontrolná skupina, ktorá bude v spolupráci s OLAF-om na Úrade vlády; za dve sekundy skončím; na Úrade vlády, vlastne bude posilnená práve, aby ľudia mohli dávať, dávať tieto podnety. Najväčší problém je urobiť rozdelenie medzi kverulantom a tým, ktorý to myslí naozaj tak, to je dnes najväčší, rozdeliť zrno od pliev, pretože tá kverulantská skupina, ktorá má svoj osobný problém a vydáva to vždy za korupciu, skončí rovnako. Oni sa permanentne obracajú naspäť, zhruba dva až tritisíc ľudí, na všetkých úradoch permanentne dokolečka, každý týždeň minimálne jedna sťažnosť. Ale ju musíte vybaviť podľa zákona.
Čiže myslím si, že to bude lepšie, a keď mi túto otázku položíte o rok som presvedčený, že zase sa niekam posunieme. Ďakujem.
Skryt prepis

Zodpovedanie otázky

2.2.2017 o 14:50 hod.

JUDr.

Robert Kaliňák

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 14:54

László Sólymos
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne.
Vážený pán poslanec, čo sa týka vykonávania koncepcie podpory pre malých, mladých a rodinných farmárov, postupujeme podľa nevyhnutných krokov, ktoré koncepcia definovala. Uľahčiť prístup k poľnohospodárskej pôde, podporiť začatie podnikania, znížiť náklady na zamestnávanie, zlepšiť prístup k možnostiam čerpania projektových podpôr PRV SR 2014 až ´20, podporiť výrobu, odbyt a označovanie poľnohospodárskych výrobkov a potravín, poľahčiť prístup neprojektovým opatreniam PRV SR 2014 – 2020 a podporám v rámci priamych platieb. Uľahčenie prístupu k poľnohospodárskej pôde je zabezpečené efektívnou spoluprácou so Slovenskou záručnou a rozvojovou bankou, ktorá poskytla na nákup pôdy počas doby existencie úverového produktu Moja pôda 28,2 milióna eur, čím zafinancovala kúpu až 12 684 hektárov poľnohospodárskej pôdy.
Okrem toho do nájomných zmlúv v pôde v správe Slovenského pozemkového fondu sme zakomponovali podmienku o možnom znížení časti výmery nájomnej pôdy v prípadoch záujmu o túto pôdu zo strany malých a mladých poľnohospodárov. K uplatňovaniu tejto klauzuly v zmluvách s existujúcimi nájomníkmi môže SPF pristúpiť v súvislosti s vyhodnotením výzvy PRV na začatie podnikania pre mladých poľnohospodárov.
Podpora začatia podnikania pre mladých poľnohospodárov je spustená a v súčasnosti sa predpokladá vyhodnotenie žiadostí o nenávratný finančný príspevok. Už v súčasnosti však uplatňujeme podporné mechanizmy pre mladých poľnohospodárov v priamych platbách, konkrétne ide o platbu pre mladých poľnohospodárov vo výške cca 60 eur na hektár, ktorá je vyplácaná navyše ku všetkým štandardným titulom v rámci priamych platieb neprojektových opatrení PRV. Zníženie nákladov na zamestnávanie sa momentálne rieši so splnomocnencom vlády pre najmenej rozvinuté okresy, pričom by sme chceli nastavenie mechanizmu štátnej pomoci na podporu zamestnávania znevýhodnených a značne znevýhodnených osôb nastaviť koncepčne a s významnou alokáciou tak, aby mohli byť efektívne podporení hlavne mladí farmári z najmenej rozvinutých okresov. Máme záujem na systémovom zabezpečení tohto titulu s udržateľným financovaním do konca tohto programového obdobia.
Zlepšenie prístupu k možnostiam čerpania projektu podpôr PRV SR 2014 – 2020 je zabezpečené špeciálnymi titulmi pre mladých poľnohospodárov jednak z hľadiska podpory začatia poľnohospodárskeho podnikania a jednak z hľadiska podpory technického vybavenia v rámci podopatrenia 4.1 Podpora na investície do poľnohospodárskych podnikov. Podpora výroby, odbytu a označovania poľnohospodárskych výrobkov a potravín je zabezpečená možnosťou uplatňovania regionálnych označení poľnohospodárskych produktov a potravinárskych výrobkov. Navyše sme rozbehli boj proti nekalým obchodným praktikám, čím významne prispievame k tomu, aby sa mladí farmári mohli uplatniť na trhu s uplatňovaním podmienok fair trade.
Uľahčenie prístupu k neprojektovým podporám PRV 2014 až ´20 je zabezpečené dostatočnou alokáciou pre jednotlivé podporné tituly, a to najmä čo sa týka integrovanej produkcie v rastlinnej výrobe a podporu dobrých životných podmienok zvierat v živočíšnej výrobe.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

2.2.2017 o 14:54 hod.

Ing.

László Sólymos

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Zodpovedanie otázky 15:01

Peter Plavčan
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predsedajúci, vážený pán poslanec, ďakujem vám za položenú otázku. Zvyšovanie platovej tarify v závislosti od dĺžky započítanej praxe maximálne do 32 rokov praxe je upravené zákonom o odmeňovaní zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme a vzťahuje sa na všetkých zamestnancov v Slovenskej republike, ktorí vykonávajú práce vo verejnom záujme. Po 32 rokoch praxe sa platová trieda nezvyšuje v žiadnej kategórii pedagogických zamestnancov ani v žiadnej inej kategórii zamestnancov národného hospodárstva, ktorých platy sú financované zo štátneho rozpočtu.
Gestorom zákona o odmeňovaní zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme je Úrad vlády Slovenskej republiky. Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky iniciatívu predĺženia rokov započítanej praxe na účely zvýšenia platovej tarify zamestnancov eviduje a tak isto aj toto je jedna otázka, ktorá sa týka činnosti uvedenej pracovnej skupiny.
Doplním ešte to, čo som mal pripravené. Tak pokiaľ ide o túto otázku, tak pracovná skupina sa tým zaoberá. Takýto návrh by znamenal, že sa príslušná platová tabuľka, kde sú uvedené tarify, by sa, by sa rozšírila o niekoľko stĺpcov. A pokiaľ ide o pedagogických a odborných zamestnancov, tak by to bolo možné urobiť dokonca aj samostatne, nakoľko v prílohe 5 je samostatne takáto tabuľka pripravená, ale sú tam dva také kľúčové momenty. Prvý je nárok na štátny rozpočet... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)

Hrnčiar Andrej, podpredseda NR SR
Pán minister...

Plavčan, Peter, minister školstva, vedy, výskumu a športu SR
To znamená, že ak by sa mala prijať takáto iniciatíva, je to potrebné prerokovať aj s VÚC-ečkami a ZMOS-om a bolo by to potrebné riešiť v rámci kolektívneho vyjednávania, pri kolektívnom vyjednávaní, keď by sa posudzovali nároky na štátny rozpočet v budúcom roku, ale aj nároky nielen štátu, ale aj ostatných hlavných aktérov v spoločnosti.
A druhá vec je, že treba poriadne rozdiskutovať aj to, či takzvaný vekový mechanizmus je ten správny pri tom, ako napríklad zvyšovať platy učiteľom. Či sa tam nemá zohľadniť kvalita učiteľa alebo niektoré iné kritériá, ktoré sa týkajú práce učiteľa a jeho pôsobenia v škole. Takže upozorním expertov, ktorí budú viesť okrúhle stoly počas diskusie k dokumentu, ktorý bude predložený v najbližšej dobe, aby sa orientovali aj na túto tému.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Zodpovedanie otázky

2.2.2017 o 15:01 hod.

Peter Plavčan

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 15:07

Viera Dubačová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne.
Vážení kolegovia, milé kolegyne, predseda vlády Robert Fico prednedávnom vyhlásil, že táto vláda je hrádzou proti extrémizmu. Dlho som sa zamýšľala, čo tu hrádzu vlastne predstavuje, či zákon o registrácii cirkví, ktorý sme tu teraz mali v druhom čítaní a ktorý vytvoril neuveriteľný priestor na exhibíciu extrémistov... (Hluk v sále, prerušenie vystúpenia predsedajúcou.)

Ďuriš Nicholsonová Lucia, podpredsedníčka NR SR
Pardon, prepáčte, pani poslankyňa.
Môžem vás, páni, poprosiť. Ďakujem vám veľmi pekne.
Nech sa páči.

Dubačová, Viera, poslankyňa NR SR
Ďakujem. Takže zamýšľala som sa nad tým, čo vlastne predstavuje alebo čo si predstavuje pán premiér pod tou hrádzou proti extrémizmu. Či zákon o registrácii cirkví, ktorý sme tu teraz mali v druhom čítaní a ktorý vytvoril priestor na exhibíciu extrémistov a radikálov sediacich v tomto pléne, alebo decembrový návrh pána predsedu Andreja Danka, aby sa na Slovensku zakázalo nosenie buriek, alebo majú to byť premiérove vyjadrenia o cigánoch, ktorí zneužívajú dávky? Alebo reakcia pána ministra Kaliňáka k predloženej mimoriadnej správe pani ombudsmanky o závažnom porušovaní ľudských práv a slobôd zo strany polície?
V neposlednom rade sa pýtam, či tou hrádzou má byť tento zákon o jednokolovej voľbe, ktorým nahrávate odporcom demokracie, aby sa udržali na úrade Banskobystrického samosprávneho kraja ďalších päť rokov. Znásobujete hrozbu, že ďalších päť rokov tu bude strašiť tieň neonacistov, ktorí popierajú holokaust, vyhrážajú sa oponentom konečným zúčtovaním. Vy tu systematicky, pán premiér, dláždite priestor pre ľudí, ktorí dehumanizujú menšiny. Označujú ich zvieracími menami, snažia sa nás presviedčať, že niektorí ľudia sú zvieratá a niektorí nie.
Pán predseda Slovenskej národnej strany Andrej Danko, vy sa hlásite k regiónom. Hovoríte, že váš volič je z regiónu. Tak prečo chcete týmto zákonom hodiť Banskobystrický kraj – váš región – cez palubu? Pochádzate predsa z Revúcej. To naozaj vám ani trochu na vašom rodnom kraji nezáleží? Naozaj ho chcete podhodiť na päť rokov neonacistom, fašistom?
Pán predseda strany MOST – HÍD pán Bugár, to vám fakt nevadí hrozba, že ďalších päť rokov môže v kraji vládnuť človek, ktorý chce stavať štát na národnom princípe a nie na občianskom, slobodnom?
Chcete stavať hrádzu proti extrémizmu, ale tá vaša hrádza je postavená na piesku. Systematicky ju podkopávate a presakuje vám. Biblicky by som povedala, že muž múdry postavil svoj dom na skale, muž hlúpy na piesku. V našich podmienkach to prispôsobím, aby to bolo zrozumiteľné, rozprávka o troch prasiatkach, ktoré si postavili dom. To prvé – hlúpe – zo slamy. Potom prišiel zlý vlk a ten domček mu rozfúkal.
Hovoríte, že demokratické strany sa majú dohodnúť na jednom spoločnom kandidátovi. Ale práve v Banskej Bystrici sa rozpadá koalícia. SNS stavia svojho kandidáta. Neviete sa dohodnúť ani medzi sebou. Ak chcete stavať pevnú hrádzu proti extrémizmu, nezavádzajte, prosím, jednokolovú voľbu. Sme naozaj v historickej fáze dejín. Nepomáhajte neonacistom, fašistom dostať sa k moci, prosím.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

2.2.2017 o 15:07 hod.

Mgr. art.

Viera Dubačová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:12

Anton Hrnko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, pani predsedajúca.
Vážená pani poslankyňa, úplne si vážim váš zápal, ale viete, ak sa chceme dostať k správnym záverom, musíme mať aj správne východiská. Keď si dom zle postavíte, tak nikdy nebudete mať stabilný dom. On sa vám skôr či neskôr zrúti, keď nebude mať pevné základy. A to, asi by ma veľmi zaujímalo, keby ste mi vysvetlili politologicky, aký je rozdiel, resp. v čom sa bije národný princíp ako princíp štátu, ktorý tu bol založený v 18. storočí ako výdobytok demokratickej revolúcie, a občiansky princíp, ktorý je na tento národný štát naviazaný. To by som bol veľmi rád, to by som bol veľmi rád, aby ste mi to vysvetlili, aký to je roz..., v čom sú proti sebe tieto dva princípy.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

2.2.2017 o 15:12 hod.

PhDr. CSc.

Anton Hrnko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:13

Ondrej Dostál
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pani poslankyňa Dubačová, úplne súhlasím s tým, čo si povedala. V kontexte tých debát, že SMER a vládna koalícia chcú stavať hrádzu extrémizmu, tak obávam sa, že to, čo teraz robia, a to zrušením dvojkolových volieb predsedov samosprávnych krajov, robia síce, tiež je to vodné dielo, ale je to vodné dielo iného charakteru. Skôr mi to pripomína nejaké spevnené koryto, cez ktoré ten extrémizmus bude tiecť ešte rýchlejšie. Pretože dvojkolové voľby dávajú šancu, aby v druhom kole sa navzájom podporili demokratickí kandidáti v situácii, že do druhého kola nepostúpia dvaja demokratickí kandidáti, ale postúpi tam jeden demokratický a jeden extrémistický kandidát. Ak sa zruší dvojkolová voľba a zavedie sa jednokolová voľba, tak sa tým výrazne zvyšujú šance, že sa nielen v jednom, ale vo viacerých krajoch presadia kandidáti extrémistov.
A na tú námietku, ktorú dávate, že však dohodnime sa všetci a majme spoločného kandidáta, no je nezmysel, aby sa demokratické strany, ktoré majú vo voľbách súťažiť, navzájom dohadovali, ako si podelia Slovensko. Navzájom dohodnúť sa majú strany, ktoré sú programovo blízke, ktoré vedia spolupracovať. A nieže všetci proti extrémistom. Určite nie v prvom kole. To, čo má byť výnimka pre druhé kolo, tak vy z toho chcete spraviť pravidlo. Ale to nemôže fungovať.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

2.2.2017 o 15:13 hod.

Mgr.

Ondrej Dostál

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:15

Viera Dubačová
Skontrolovaný text
Ďakujem. Ja iba ako odpoveď pánovi Hrnkovi. Žijeme v 21. storočí a mor, ktorý sa tu dnes šíri, má korene z dôb pravekých, kde silný vodca zavelil a ostatní bez slova poslúchali.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

2.2.2017 o 15:15 hod.

Mgr. art.

Viera Dubačová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 15:16

Ján Budaj
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, pani predsedajúca.
Dámy a páni, ako sa hovorí, všetci vieme v opozícii, že koláč je nielen už nakysnutý a v trúbe, ale de facto už aj podelený. Zdá sa, že to podelenie Slovenska sa občas prejavuje aj v hlasovaniach napríklad Ľudovej strany – Naše Slovensko, ktorá hlasuje občas v koalícii so SMER-om. Predsa ale občianska povinnosť aj povinnosť demokratického poslanca ma vedie obťažovať vás opätovne politickým stanoviskom, aby ste od tejto koalície odstúpili, aby ste sa jej zriekli, aby ste neoberali občanov o jedno volebné právo.
Ja viem, že je veľa argumentov. Však nakoniec kto chce psa biť, palicu si nájde. Nájdete si aj vy nejaké argumenty, aké výhody sú v jednokolovej voľbe. Napríklad občania nemusia sa strgáľať dvakrát k volebným urnám. Pre mnohých ľudí je to v istom zmysle výhoda. Ľudia sú niekedy unavení z demokracie. Iní hovoria, bude to lacnejšie, čo už mimochodom, v zátvorke dodávam, že lacnejšie to nebude, pretože sa predpokladá dlhšie zratúvanie a komplikovanejší proces.
Kľúčom je ale, prečo si vydržiavame demokraciu, nie je to, či to bude lacnejšie, pretože to by sme mohli zrušiť všetky voľby a bolo by to lacnejšie. Diktatúra je v zásade lacnejšia prinajmenej o tie volebné komisie a zratúvanie hlasov. A predsa zato nechceme diktatúru. Preto aj tuná argument, že či bude dvojkolová lacnejšia. No veď celá voľba županov má zmysel v tom, aby odrážala čo najpresnejšie vôľu občanov. Vaše úsilie, dámy a páni z koalície, sa malo sústrediť práve smerom, aby odrážala ešte presnejšie a aby z tých troch väčšinových volieb, to znamená, prezident aj župan mali dvojkolovú voľbu, aby aj tá tretia väčšinová voľba, to znamená primátor, starosta, mali tiež dvojkolovú voľbu. A vy ste sa ubrali proti reprezentatívnosti, ubrali ste sa smerom k zníženiu tej reprezentatívnosti. A namiesto aby sa aj tá tretia voľba stala dvojkolovou, tak vy beriete dvojkolovosť o voľbe župana.
Niet pochýb, že občan, ktorý volí spomedzi 10 kandidátov napríklad, keď prichádza k druhej voľbe, tak má novú šancu, aj keď neprešla jeho voľba, aby si vybral z toho, čo si väčšina praje, z dvoch kandidátov. Prinajmenej teda má novú šancu stotožniť sa a zúčastniť sa správy veci verejných. Stotožniť sa s tým výberom, nezostať doma.
Dámy a páni, veď vy viete, tak ako to vieme aj my, že Slovensku hrozí demokratická, taký deficit demokratickej legitimity kvôli nízkej účasti. Dnes by sme mali robiť všetko pre to, aby účasť sa neznižovala, aby neboli ľudia odrádzaní a znechucovaní od využívania demokratických práv. Vy im jedno právo chcete odobrať. A myslím si, že tým pádom a iste logicky mi dáte za pravdu, ak sa na to nebudete dívať iba stranícky, že tým pádom ten človek, ktorý v prvej voľbe volil niekoho z tých desiatich, ktorý neprešiel, jednoducho je už vyradený z účasti. Už jeho kandidát nebude môcť byť županom. Nebude on môcť už zasiahnuť do toho, že by si vyberal v druhom kole niekoho z tých dvoch, ktorí získali predsa len väčšiu podporu než ten jeho kandidát.
Myslím, že hlavné, čo teda vyčítam vašej novele a dávam naozaj za zátvorku, či sú za tým nejaké pletichy, naozaj vás nechcem obviňovať z niečoho, čo je nepreukázateľné. Možno sú, možno nie sú. Myslím pletichy s kotlebovcami. To je vaša vec a ukáže to nakoniec život a prax. Lebo politika má tú jednu rozkošnú vlastnosť, že nakoniec sa musí prejaviť v nejakých rozhodnutiach a v nejakých činoch. A tie činy nakoniec sú svedectvom vašich úmyslov. Aj keby ste tie úmysly skrývali, nakoniec ich prezradia politické činy. Takže preto sa nebudem zaoberať tými podozreniami.
Ale, dámy a páni, toto je logicky fakt, že odobratím druhej voľby oberáte občana o spoluúčasť na tom výbere, aj tých, ktorí si nevybrali v prvom kole toho, kto by sa dostal za župana. Že znižujete potom tomu županovi jeho legitimitu, pretože ak župan, kde sa zúčastní 20 % občanov a v prvom kole vyhrá ten, čo bude mať 3 %, tak je to naozaj veľmi nízka legitimita. A tým trpia naše župy. Preto tu dokonca zjavuje sa návrh ten najradikálnejší, že rozpustime takéto župy. Áno, občania v nich nevidia prirodzené územné celky. Nechápu celkom ani ich kompetencie a zmysluplnosť pomerne vysokých spoločenských a finančných nákladov, ktoré sa do toho vložili.
V každom prípade, nech by sme už videli nedostatky našej decentralizácie tak či onak, toto nie je žiaden racionálny krok k odstráneniu tých nedostatkov. Je to krok presne opačným smerom. A preto znovu na vás apelujem, nerobte tento krok, poďme hovoriť o tom, že naozaj slovenská decentralizácia bola svojho času veľkým úspechom, že sme to dokázali. Nie každá postkomunistická krajina, nie v každej sa to podarilo. Urobte naozaj kompletnú reformu, aby bolo zreteľné, aby sa to nerobilo salámovou metódou a aby bolo zreteľné možno aj volebné obvody, možno aj obdobie mandátu, tak, ako o tom uvažujete, ale v celom súbore volieb, tak aby sme urobili alebo aby ste navrhli a urobili niečo, čo by posunulo samosprávu a verejnú správu dobrým smerom. Toto by som vám úprimne prial. A práve preto by ste mali tento návrh stiahnuť.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

2.2.2017 o 15:16 hod.

Ján Budaj

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:22

Martin Klus
Skontrolovaný text
Ďakujem pekne za slovo. A ďakujem aj pánovi poslancovi Budajovi za podporu toho, čo tu hovoríme v podstate už od prvého čítania. Tých apelov je naozaj toľko, že verím, že kolegovia ešte zvážia a tento návrh zákona nakoniec o piatej na hlasovanie ani nepríde.
Ďakujem veľmi pekne už vopred.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

2.2.2017 o 15:22 hod.

doc. PhDr. PhD. MBA

Martin Klus

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video