21. schôdza

10.10.2017 - 19.10.2017
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Uvádzajúci uvádza bod

18.10.2017 o 9:28 hod.

Tomáš Drucker

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie spoločného spravodajcu 9:19

Juraj Blanár
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Vážený pán predsedajúci, vážený pán minister, ctená snemovňa, ako spoločný spravodajca výboru predkladám spoločnú správu k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení zákon č. 525/2010 Z. z. o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky (tlač 625).
Predseda Národnej rady Slovenskej republiky pridelil vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon o poskytovaní dotácií, na prerokovanie ústavnoprávnemu výboru a výboru pre zdravotníctvo, ktorý súčasne určil za gestorský výbor.
Výbory, ktorým bol návrh zákona pridelený, ho prerokovali v stanovenej lehote. Súhlasili s uvedeným návrhom zákona a odporučili Národnej rade Slovenskej republiky zákon schváliť s pripomienkami, ktoré sú obsiahnuté v IV. časti spoločnej správy.
Gestorský výbor nedostal žiadne stanoviská poslancov, ktorí nie sú členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení zákon č. 525/2010 Z. z. o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva zdravotníctva v znení neskorších predpisov, vyjadrených v ich uzneseniach uvedených pod bodom IV tejto správy a v stanovisku gestorského výboru odporúča Národnej rade Slovenskej republiky vládny návrh zákona schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi. Súčasne gestorský výbor odporučil hlasovať o bodoch 1 a 2 uvedených v IV. časti spoločnej správy spoločne s návrhom gestorského výboru schváliť.
Spoločná správa výborov bola schválená uznesením č. 69 z 10. októbra 2017, kde ma výbor zároveň poveril za spoločného spravodajcu, predniesť spoločnú správu výboru na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky.
Toľko z mojej strany, pán predsedajúci, skončil som.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

18.10.2017 o 9:19 hod.

Ing.

Juraj Blanár

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 9:22

Tomáš Drucker
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Vážený pán predsedajúci, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, cieľom predloženého návrhu je zmena systému pracovnej zdravotnej služby pri zachovaní čo najvyššej dosiahnutej miery ochrany zdravia zamestnancov pri práci v súlade s ustanoveniami rámcovej smernice Rady 89/391/EHS o zavádzaní opatrení na podporu zlepšenia bezpečnosti a ochrany zdravia pracovníkov pri práci. Povinnosť zamestnávateľov zabezpečiť pre svojich zamestnancov pracovnú zdravotnú službu trvalým zmluvným vzťahom sa nahrádza upresnením povinností zamestnávateľov zabezpečiť posúdenie zdravotného rizika zamestnancov z expozície faktorom práce a pracovného prostredia v spolupráci s pracovnou zdravotnou službou, pričom frekvencia posúdenia zdravotného rizika raz ročne bola ponechaná iba na pracoviskách, na ktorých zamestnanci vykonávajú rizikové práce kategórie tri a štyri.
Na pracoviskách, na ktorých zamestnanci vykonávajú práce v kategórii dva, budú zamestnávatelia povinní zabezpečovať posúdenie zdravotného rizika pri práci vždy pri podstatnej zmene organizácie práce, najmenej však raz za osemnásť mesiacov. V kategórii jedna bude zdravotné riziko posudzované iba pri podstatnej zmene organizácie práce.
Táto úprava predpokladá zníženie finančných nákladov pre zamestnávateľov. Modifikuje sa povinnosť zamestnávateľov viesť a uchovávať evidenciu zamestnancov podľa kategórie práce len na druhú, tretiu alebo štvrtú kategóriu, pričom sa návrhom zákona vymedzujú údaje tejto evidencie. Údaj z evidencie týkajúcej sa zamestnancov vykonávajúcich prácu zaradenú do druhej kategórie bude zamestnávateľ oznamovať elektronickou formou každoročne k 31. decembru príslušnému orgánu verejného zdravotníctva.
Zároveň sa zrušuje vykonávanie činnosti pracovnej zdravotnej služby bezpečnostným technikom, autorizovaným bezpečnostným technikom alebo bezpečnostno-technickou službou, nakoľko uvedené pracovné pozície nie sú vzdelaním odborne spôsobilé na posudzovanie zdravotného rizika z expozície faktorom práce a pracovného prostredia.
Vážený pán predsedajúci, vážené panie poslankyne a vážení páni poslanci, dovoľujem si vyjadriť presvedčenie, že aj tento návrh zákona podporíte. Ďakujem.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

18.10.2017 o 9:22 hod.

Tomáš Drucker

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

9:25

Štefan Zelník
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo. Vážený pán predsedajúci, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, ako spoločný spravodajca výboru predkladám spoločnú správu k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní v znení neskorších predpisov (tlač 631).
Predseda Národnej rady pridelil vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia, na prerokovanie ústavnoprávnemu výboru, výboru pre hospodárske záležitosti, výboru pre sociálne veci a výboru pre zdravotníctvo, ktorý súčasne určil za gestorský výbor.
Výbory, ktorým bol návrh zákona pridelený, ho prerokovali v stanovenej lehote, súhlasili s návrhom zákona a odporučili Národnej rade návrh zákona schváliť s pripomienkami, ktoré sú obsiahnuté v IV. časti spoločnej správy.
Gestorský výbor nedostal žiadne stanoviská poslancov, ktorí nie sú členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený. Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní v znení neskorších predpisov (tlač 631), vyjadrených v ich uzneseniach uvedených pod bodom IV tejto správy a v stanovisku gestorského výboru odporúča Národnej rade Slovenskej republiky vládny návrh zákona schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi. Súčasne gestorský výbor odporučil hlasovať o bodoch 1 až 24 uvedených v IV. časti spoločnej správy spoločne s návrhom gestorského výboru schváliť.
Spoločná správa výborov bola schválená uznesením č. 72 z 10. októbra 2017, kde ma výbor poveril za spoločného spravodajcu, predniesť spoločnú správu výboru na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky.
Pán predsedajúci, skončil som, môžete otvoriť rozpravu.
Skryt prepis

18.10.2017 o 9:25 hod.

MUDr. PhD.

Štefan Zelník

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 9:28

Tomáš Drucker
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Vážený pán predsedajúci, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, ide o jednu z kľúčových návrhov alebo noviel zákona č. 363 o rozsahu a podmienkach úhrady liekov, ktorým sa zásadným spôsobom mení tento zákon, uvediem bližšie v predkladajúcej správe. 
Návrh zákona má za cieľ bližšie upraviť podmienky úradného určenia cien liekov zdravotníckych pomôcok a dietetických potravín a následne rozsahu a podmienok i úhrad na základe verejného zdravotného poistenia, pričom sa kladie zvýšený dôraz na otázku nákladovej efektívnosti liečby uhrádzanej na základe verejného zdravotného poistenia. Do procesu kategorizácie liekov sa zavádzajú inovatívne postupy smerujúce k zabezpečeniu účelného vynakladania prostriedkov verejného zdravotného poistenia, zároveň k zabezpečeniu finančnej stability tohto systému a prístupu nových liekov aj na biologickej báze pre našich pacientov. Navrhuje sa zvýšenie koeficientu prahovej hodnoty, čím sa umožní zaradenie drahšieho, ale nákladovo efektívneho lieku do zoznamu kategorizovaných liekov a rozšíria sa možnosti zdravotnej starostlivosti.
Novým nástrojom je aj zavádzanie tzv. cost sharing a risk sharing systémov, to znamená možnosť zdravotnej poisťovne a držiteľa registrácie lieku dohodnúť si podmienky, za ktorých budú obe strany znášať časť nákladov z prostriedkov verejného zdravotného poistenia a časť bude znášaná držiteľom registrácie. Takýto prístup nám umožní, aby sme dohodovali ďalšie dodatočné zľavy nad rámec referencovania cien s poskytovateľmi a držiteľmi registrácie liekov. Očakávaná úspora vyjadruje až úroveň okolo 20 – 25 % dodatočných zliav.
Dostupnosť nových liekov na liečbu ochorení s nízkou prevalenciou výskytu sa rozširuje znížením limitu prevalencie na 1 ku 50-tisíc, čo umožní zásadnejším spôsobom dostupnosť liekov pre zriedkavé ochorenia. Spresňujú a doplňujú sa podmienky podmieneného zaradenia lieku do zoznamu kategorizovaných liekov, pričom dôležitým kritériom je, či má posudzovaný liek významný vplyv na prostriedky verejného zdravotného poistenia, ktorý je definovaný ako ročná suma úhrad zdravotnými poisťovňami. Dnes podmieňujúca úhrada mala výšku nákladovej efektivity 35-násobku a bola ohraničená len dvoma rokmi podmienenej registrácie. Teraz každý liek, ktorý bude kategorizovaný, a celkové výdavky na tento liek presiahnu 1,5 mil. eur ročne, bude automaticky posudzovaný aj v podmienenej kategorizácii a bude v tej chvíli aj nákladovo vyhodnocovaný. Všetky náklady, ktoré presiahnu určený objem, odhadovaný objem držiteľa registrácie liekov v podmienenej kategorizácii, bude povinný tento držiteľ registrácie lieku refundovať späť zdravotnej poisťovni, ak prekročí celkový objem peňazí.
Cieľom podmienenej kategorizácie novozaraďovaných liekov je teda minimalizovať riziká vyplývajúce z nedostatku informácií o účinnosti a bezpečnosti lieku v bežnej terapeutickej praxi, ako aj neistoty ohľadom budúceho vývoja nákladov na vysoko nákladné lieky. Časť rizika má byť uvedenými opatreniami prenášaná zo zdravotných poisťovní na držiteľov rozhodnutia o registrácii takýchto liekov.
Návrh zákona zavádza podmienky povinného zníženia ceny pri vstupe druhého a tretieho generického alebo biologicky podobného lieku. Cieľom mechanizmu je podnecovať efekt znižovania cien liekov a úhrad zdravotných poisťovní vyplývajúcich zo vstupu generických a biologicky podobných liekov na trh.
Návrh zákona do limitu spoluúčasti okrem liekov zavádza, zahŕňa aj zdravotnícke pomôcky a dietetické potraviny s cieľom znížiť finančnú záťaž pacientov, ktorí okrem liekov používajú zdravotnícke pomôcky a dietetické potraviny s doplatkom. Znižuje sa tak finančná záťaž pacientov pri súčasnom zachovaní princípu hospodárnosti i nakladania s prostriedkami verejného zdravotného poistenia. 
Vážený pán predsedajúci, panie poslankyne, vážení páni poslanci, dovoľte mi vysloviť presvedčenie, že aj tento predložený návrh zákona podporíte. Ďakujem.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

18.10.2017 o 9:28 hod.

Tomáš Drucker

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 9:32

Jozef Valocký

Uvádzajúci uvádza bod 9:34

Tomáš Drucker
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Vážený pán predsedajúci, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, je to druhý zákon a úprava zákona č. 576/2004 Z. z. o zdravotnej starostlivosti a službách súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti, ktorý predkladáme. Ten predchádzajúci ste schvaľovali, týkal sa ambulantných pohotovostných služieb a poplatkov. Tento druhý rieši viacero zmien, ktoré predkladáme.
Týmto návrhom zákona sa upravuje predovšetkým poskytovanie ústavnej pohotovostnej služby, ktorá bude poskytovaná poskytovateľom ústavnej starostlivosti, teda nemocnicami, aj na urgentnom príjme tzv. prvého a druhého typu, ako aj podmienky ukončenia poskytovania ústavnej pohotovostnej služby na urgentnom príjme prvého a druhého typu poskytovateľom takejto ústavnej zdravotnej starostlivosti.
Vytvára sa pevná sieť urgentných príjmov prvého a druhého typu a zároveň sa ustanovuje povinnosť zdravotnej poisťovne uzatvoriť zmluvu o poskytovaní zdravotnej starostlivosti s každým takýmto poskytovateľom, ktorý je súčasťou tejto pevnej siete a spĺňa zákonom stanovené podmienky.
Predmetom predloženého návrhu zákona je úprava v obsahu a členení elektronickej zdravotnej knižky, ako aj zmena v prístupoch vybraných oprávnených osôb do elektronickej zdravotnej knižky. Navrhuje sa zúženie údajov vedených v pacientskom sumáre len na najdôležitejšie život zachraňujúce údaje. V rámci zavádzania elektronického zdravotníctva sa umožňuje vytvorenie a používanie lekárskych správ a poskytovanie zdravotnej starostlivosti, odporúčaní lekára na špecializovanú zdravotnú starostlivosť a lekárskych prepúšťacích správ v elektronickej podobe.
Návrhom sa ďalej umožňuje predpísanie humánneho lieku, zdravotníckej pomôcky a dietetickej potraviny v elektronickej podobe formou preskripčného záznamu a ich výdaj na základe tohto elektronického preskripčného záznamu.
Rovnako sa umožňuje aj viacnásobné predpísanie lieku a jeho opakovaný výdaj na základe tzv. viacnásobného receptu. Predlžuje sa doba takéhoto viazaného receptu až na 12 mesiacov, čo zjednoduší život mnohým pacientom, ktorí museli pravidelne aj po mnohých, nazvime to, neurologických príhodách s trvalými následkami, či už urologického, alebo iného charakteru, navštevovať pravidelne špecialistu a predpisovať si opakovane liek. Znamená to aj zbytočné prepĺňanie ambulancií špecialistov a na ambulantnej starostlivosti takýto systém jednoznačne zjednoduší prístup týmto pacientom k liekom.
Navrhovanou úpravou sa tiež upravuje aj organizácia a financovanie, vykonávanie prehliadok mŕtvych tiel. Za činnosti v súvislosti s vykonávaním prehliadok mŕtvych tiel a nariaďovania vykonávania pitiev zodpovedá Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou. V uvedenej súvislosti sa upravuje pôsobnosť Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou, ustanovenia v súvislosti s povinnosťami poskytovateľa zdravotnej starostlivosti, lekára alebo organizátora pri vykonávaní takýchto prehliadok mŕtvych tiel, ale aj inštitút ukladania pokút za porušenie povinnosti v súvislosti s vykonávaním prehliadok mŕtvych tiel a nariaďovanie pitiev.
Tu by som si dovolil len uviesť, že v súvislosti s doterajšou praxou, kedy prehliadky mŕtvych tiel sa vykonávali súčasne s poskytovaním lekárskej služby prvej pomoci, to znamená, počas pohotovostnej služby lekár, ktorý mal pohotovostnú službu, vykonával aj prehliadku mŕtvych tiel, dochádzalo k istej nedostupnosti pohotovosti napriek tomu, že takúto povinnosť lekár LSPP nemal, majú ju povinnosť v súčasnosti v zákone len všeobecní alebo poskytovatelia všeobecnej ambulantnej starostlivosti. My sme uviedli aj v tom návrhu zákona, ktorý ste schválili, že počas ambulantnej pohotovostnej služby musí byť k dispozícii lekár na pevnom bode ambulantnej pohotovostnej služby, a preto sme začali riešiť, napriek tomu, že by ten nesúlad zákonný nebol, aj prehliadku mŕtvych tiel, kde rovnakým spôsobom chceme ustanoviť istú prioritizáciu cez vytvorenie si organizátora, v druhom bode je to dobrovoľné prihlásenie sa na prehliadky mŕtvych tiel a až v treťom bode ide tzv. povinný rozpis, tak ako je to v súčasnosti v návrhu zákona alebo v súčasnej platnej legislatíve. Rozširujeme okruh lekárov, ktorí budú môcť na dobrovoľnej báze vykonávať prehliadky mŕtvych tiel, o všetky špecializácie, pričom budú mať povinnosť mať len preškolenie a teda aj vydané, vydaný certifikát od Úradu pre dohľad, že takúto činnosť vedia vykonávať.
Návrhom zákona sa ďalej ustanovuje aj paušálna platba za ošetrovateľskú starostlivosť poskytovanú v zariadeniach sociálnych služieb a v zariadeniach sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately za podmienok ustanovených v zákone. Navrhovaná úprava má za cieľ skvalitnenie poskytovania ošetrovateľskej starostlivosti v zariadeniach sociálnych služieb a zabránenie destabilizácie osôb umiestnených v týchto zariadeniach. Súčasná platná právna úprava, ako viete, umožňuje poskytovanie deväť zdravotníckych úkonov, ktoré majú skôr za účel odstránenie nežiaduceho stavu.
Zmenou, ktorú navrhujeme, sa zavedie tzv. ošetrovateľská starostlivosť, ktorá by mala byť zameraná viac na preventívnu činnosť. My máme zhruba 30-tisíc odkázaných osôb. Povinnosť, ktorú ustanovujeme zdravotnej poisťovni, uzatvoriť s poskytovateľmi alebo zariadeniami sociálnych služieb a sociálnoprávnej kurately detí, ktorá splní materiálno-technické požiadavky a personálne požiadavky, to znamená, že sestru so špecializáciou, sú požadované niektoré materiálno-technické požiadavky, ako sú napríklad antidekubitárne matrace, polohovateľné postele, podložky. Pokiaľ ich splní, tak 10-tisíc lôžok musí zazmluvniť zdravotná poisťovňa.
Tá odmena vychádza zhruba 3,30 na osobu a deň, to znamená, je to významne viac, ako je súčasne platná legislatíva. My si uvedomujeme, že integrovaná zdravotno-sociálna starostlivosť je nevyhnutná aj z hľadiska starnutia populácie, odkázanosti osôb a je to prvý krok k tomu, aby sme zvýšili kvalitu o starostlivosť o takéto osoby aj v zariadeniach sociálnych služieb. Náš štátny rozpočet predpokladá navýšenie zdrojov zhruba v objeme okolo 17 mil. eur pre budúci rok na takúto službu.
Zároveň vás chcem len informovať, že pripravujeme na ministerstve zdravotníctva zákon o dlhodobej zdravotnej starostlivosti, ktorá bude opätovne riešiť aj otázku ošetrovateľskej starostlivosti, ale bude riešiť aj viaceré činnosti, či už ide o dlhodobú intenzívnu zdravotnú starostlivosť, ktorú nemáme riešenú, či už ide o domáce ošetrovateľstvo, presný systém, ako má fungovať, dlhodobo chorých, zariadenie sociálnych služieb a tak ďalej.
Rovnako sa touto právnou úpravou navrhuje riešenie situácie, kedy do slovenského systému zdravotného zabezpečenia špekulatívne vstupujú osoby z iných krajín na základe výkonu ekonomickej činnosti, z ktorej im plynie nízka mzda. V súčasnosti na základe výkonu tejto činnosti ako jedinej deklarovanej ekonomickej aktivity vstupujú do systému zdravotného poistenia Slovenskej republiky a následne takíto občania i nezaopatrení rodinní príslušníci z nášho systému čerpajú zdravotnú starostlivosť. V minulom roku to bolo 52-tisíc zhruba príjmov, teraz sa vyjadrujem vo finančnom vyjadrení, ktoré prišli z titulu poistenia sa v našom zdravotnom systéme, a náklady len Všeobecná zdravotná poisťovňa mala 1,5 mil. eur. Čo sa navrhuje, je, aby osoba, ktorá získa nárok pre vstup do systému Slovenskej republiky, mala mesačný príjem minimálne na úrovni minimálnej mzdy ako vymeriavací základ, aby teda nebola nižšia.
Vážený pán predsedajúci, vážené panie poslankyne, páni poslanci, verím, že všetky tieto časti, ktoré som vymenoval, rovnako podporíte. Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

18.10.2017 o 9:34 hod.

Tomáš Drucker

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 9:42

Štefan Zelník
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo, vážený pán predsedajúci. Vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, vážení prítomní, v súlade s § 80 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku som bol určený Výborom Národnej rady pre zdravotníctvo za spravodajcu k návrhu uvedeného zákona, tlač 707. Predkladám informáciu k predloženému návrhu zákona.
Návrh zákona spĺňa z formálno-právnej stránky náležitosti uvedené v rokovacom poriadku a legislatívnych pravidlách tvorby zákonov. Zo znenia uvedeného návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy. 
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady navrhujem, aby návrh zákona prerokovali: Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady pre zdravotníctvo. Odporúčam, aby predmetný návrh zákona výbory prerokovali do 24. novembra 2017 a gestorský výbor do 27. novembra 2017. 
Prosím, pán predsedajúci, otvorte všeobecnú rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

18.10.2017 o 9:42 hod.

MUDr. PhD.

Štefan Zelník

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 9:44

Alan Suchánek
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predsedajúci, vážený pán minister, vážení prítomní, ja len krátko by som chcel vystúpiť k dvom bodom tohto zákona, ktorý sa teraz prerokováva. K tomu prvému chcem a vysoko oceňujem zriadenie urgentov 1. a 2. typu. Oceňujem to, že bude definované, čo tieto urgenty majú obsahovať a aké úlohy budú plniť.
Keď sa pozrieme na rýchlu zdravotnú službu, ktorá dnes funguje a funguje teda už dlhodobo takmer bez zmeny, bez zmeny pravidiel, tak vyzerá to asi tak, že príde či už k úrazu, alebo k nejakému pacientovi, ktorý má nejaké, nejaký vážny zdravotný stav, a dovezie ho do najbližšieho zdravotníckeho zariadenia. Sú, samozrejme, aj výnimky, keď či už lekár, alebo aj ten, tá RZP-čka bez lekára posúdi ten stav, prípadne privolá lekára, konzultuje lekára, tak niekedy je priamo zaangažovaná do toho letecká záchranná služba a tá potom, samozrejme, vozí tieto stavy do tých nemocníc, kde sú heliporty a kde tieto nemocnice sú teda aj lepšie vybavené. Ale doteraz stále zlyháva manažment pacienta s diagnózami, ako je náhla cievna mozgová príhoda, akútny koronárny syndróm, zlyhávanie obehu a dýchania, pacient s poruchou vedomia alebo aj pacienti, ako som už spomínal, napríklad pri haváriách, teda s traumami – či už vážnymi monotraumami, polytraumami, alebo vážnymi združenými poraneniami.
Preto veľmi oceňujem, že dnes alebo teda keď príde tento zákon do platnosti a, samozrejme, s nejakou tou dobou, ktorá potrvá, aby sa tie urgentné príjmy vybudovali, budú podľa závažnosti stavu pacienti už smerovaní tam, kde im budú schopní poskytnúť aj diagnostickú; alebo aj diagnózu, aj liečbu, ktorá ich stav zohľadňuje a proste budú im vedieť poskytnúť pomoc takú, akú adekvátne potrebujú. Pretože dneska sa veľmi často stáva, že keď pacienta v takomto vážnom stave dovezú do najbližšieho zdravotníckeho zariadenia, resp. do najbližšej nemocnice, tak potom sa príde, že niekedy aj diagnostický je problém a potom aj terapeutický je problém. Potom musí nastúpiť sekundárny prevoz zo zdravotníckeho zariadenia do zdravotníckeho zariadenia a, samozrejme, celé sa to predlžuje. A práve v tomto vidím, v tomto prínose stanovenia týchto urgentov 1., 2. typu a potom aj, samozrejme, nariadení, ktoré budú musieť spĺňať na základe triáže tá rýchla zdravotná služba, že títo pacienti budú smerovaní tam, kde majú, bude im poskytnutá adekvátna pomoc a to bude skutočný krok k znižovaniu odvrátiteľnej úmrtnosti u našich občanov.
Tu mám trošku jednu otázku na pána ministra: Budeme mať zriadených tých šesť traumacentier pre dospelých, štyri pre deti a na počet obyvateľov päť miliónov vychádza, že by to malo byť dosť. Je trošku problém s tou geografiou, pretože keď máme, budeme mať dve centrá na západnom Slovensku, v Bratislave a v Nitre, a potom bude jedno v Martine, v Banskej Bystrici a potom v Poprade a v Košiciach. Keďže nemáme ešte vybudované diaľnice a niekde medzi Trenčínom a Považskou Bystricou dôjde alebo niekde za Považskou Bystricou alebo proste, lebo v oblasti niekde medzi; pred Žilinou. Bude tam síce diaľnica, najbližšie to bude do Martina, ale vieme, aká je doprava do Martina, aký to robí niekedy problém, do Bratislavy aj do Nitry to bude dosť ďaleko, určite, keď sa bude dať do toho zaangažovať letecká záchranná služba, tak ten časový faktor nebude až taký významný, ale to tiež nie vždycky sa bude dať. Bude tam noc, budú tam zlé poveternostné podmienky, tak s týmto možno bude problém. Ja viem, že na začiatok, ako hovorím, je to veľmi dobrý krok, možno by bolo ešte treba počítať s nejakým centrom do budúcnosti, aby tých centier bolo s tou geografickou dostupnosťou viacej.
Tu by som sa ešte pozastavil. To, čo sa teraz u nás zavádza, tak zaostávame za vyspelým svetom alebo za vyspelou Európou, no, desať až pätnásť rokov. Oceňujem, že sa to teda konečne u nás zavádza, ale v Čechách vyšla učebnica traumatológie alebo teda kniha, ktorá pojednáva o traumatológii, už v roku 2001 a táto triáž je tam už presne spomínaná a Češi už podľa tohoto idú mnoho rokov. Takže neskoro, s veľkým oneskorením, ale konečne sa v tomto pohli ľady a začne sa niečo robiť.
K tej druhej otázke, ktorú by som mal ohľadom tých, prehliadky, ohľadom prehliadok mŕtvych. Vieme, že s tým, samozrejme, treba niečo robiť, pretože, tak ako to pán minister povedal, ten istý lekár, ktorý slúžil na pohotovosti, chodil obhliadať aj mŕtvych. Určite chorý má prednosť pred mŕtvym a vieme, že v niektorých regiónoch, konkrétne napríklad v trenčianskom regióne boli problémy, lekári, ktorí tam slúžili v pohotovostiach, odmietali chodiť robiť prehliadky mŕtvych. Ten systém teda doteraz nie je celkom funkčný a nespĺňa tie požiadavky. V tomto v podstate, keď si tak zoberieme a spätne sa pozrieme na to, tak už minister Zajac mal kedysi takú ideu, že zriadi určitých koronerov. No nič sa v tomto potom nespravilo. Dnešná doba alebo teda dnešný problém je aj v tom, že ohodnotenie tých lekárov, ktorí chodia robiť tieto prehliadky mŕtvych, je veľmi slabé, a teda nemajú žiadnu motiváciu toto robiť.
Ja by som sa chcel preto ešte pri tomto zastaviť, že zriadenie týchto lekárov, ktorí budú robiť prehliadky mŕtvych, bude mať na starosti Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou a ten to v podstate bude robiť tak, že budú zriadení organizátori, ktorí o to budú súťažiť a títo to potom budú robiť. Preto moja taká otázka je, že či to bude to a bude za to, samozrejme, zodpovedať VÚC, lebo pokiaľ by ten organizátor to nevedel zabezpečiť, tak zase nastupuje VÚC, že či títo prehliadajúci lekári budú zriadení pre každý okres alebo len pre, alebo to bude pre celé VÚC. A teda druhá otázka, že asi ako plánujete to odmeňovanie tých lekárov za tú prehliadku toho mŕtveho, lebo ako som povedal, ten, tá platba za tú prehliadku bola nemotivujúca, a preto to lekári nechceli robiť.
Ešte by som sa zastavil, vrátil by som sa ešte k tomu, k tej pohotovostnej ambulancii, ktorá bude slúžiť teda od 16. do tej 22. hodiny, kde lekár bude mať garantovanú platbu 12 hodín za; teda 12 euro za hodinu. Hovorí sa o tom, že pracuje; alebo pracuje sa na tom, že na Slovensku sa pracuje veľa v noci a cez sviatky. Lekári, ktorí pracujú v pohotovostných službách, a nie všetci sú platení ako nadčas, majú ďaleko menšie, ďaleko menšie ohodnotenie hodinovej mzdy v týchto nočných službách, že či tento veľký nepomer, ktorý teraz vznikne, že tí lekári v tej pohotovostnej službe budú platení hodinovo 12 euro proti lekárom, ktorí napríklad v niektorých tých nemocniciach, hlavne menších a v enočkách pracujú za nejakú cenu medzi tromi, štyrmi, piatimi eurami za hodinu, že toto je, samozrejme, ešte len v riešení, ale že aký je pohľad ministerstva na toto.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

18.10.2017 o 9:44 hod.

MUDr.

Alan Suchánek

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 9:53

Peter Osuský
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Myslím, že podobne, ako kolega Suchánek, musím povedať, že ministerstvo zdravotníctva robí kroky správnym smerom. Vždy pri posudzovaní potreby ráznosti krokov a uvážlivosti treba vedieť, že dlhá éra predchádzajúcich ministrov zdravotníctva nechala pred ministrom Druckerom neuveriteľnú kopu problémov, ak sa mám vyjadriť salónne, a v tomto zmysle neostáva nič iné, než podporiť kroky, ktoré sa v tomto balíku zákonov v zásade dejú. Rovnako je to v prípade zmeny v pravidelných potrebných prehliadkach 1. a 2. kategórie, štandardnej, ako je to v pohotovostných službách. A, samozrejme, to, čo hovorí kolega Suchánek, bolo by dobré potom umožniť i iným kolegom lekárom, ktorí konajú nočné pohotovostné služby, prísť na istú príjmovú úroveň, aby skutočne neexistoval hrozný stav, že lekár, ktorý koná nočnú službu, má niekde 4 eurá za hodinu. Skúsil by ktokoľvek zohnať údržbára, ktorý vám príde čokoľvek do bytu opraviť za 4 eurá na hodinu, tak vám dá studený obklad na hlavu a v krajnom prípade zavolá tých chlapcov s ľanovou košieľkou od docenta Chocholouška.
Takže sú to kroky dobrým smerom a budeme sa nádejať, že prídu i ďalšie, ale za seba hovorím, že tieto návrhy podporím.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

18.10.2017 o 9:53 hod.

MUDr. CSc.

Peter Osuský

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 9:55

Štefan Zelník
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo. Aj keď sme v prvom čítaní a nechcel by som rozoberať odborné veci, ale predsa len sa vyjadrím.
Ono to dobre znie, že chorý má prednosť pred mŕtvym a že treba, aby sme vytvorili nejaký systém obhliadajúcich lekárov, ale musím povedať svoju vlastnú skúsenosť. Tiež som robil pohotovostné služby ako začínajúci lekár na obvode a málokedy sa stane prakticky, to je skôr svetlá výnimka, že zavolajú, že pacient už zomrel. Väčšinou to je tak, že sa veľmi zhoršil zdravotný stav a aj keď pacient už nedýcha, zavolajú toho praktického lekára. A teraz sa pýtam, to sa mi stalo opakovane: Prídem tam, konštatujem smrť. Otočím sa na päte a zavoláme koronerov? Treba si uvedomiť jedno, je to ďalšia skupina ľudí, ktorých bude treba zaplatiť a nie malé peniaze, pretože za chvíľočku povedia, že prepáčte, za tú obhliadku je to málo. Máme málo praktických lekárov. Už dneska sa mnohí chystajú, že dobre, pôjdeme robiť koronerov. Sú to vážne veci, na ktoré sa budem, samozrejme, pýtať na výbore pre zdravotníctvo.
Otázka tak isto platieb. Ja som potom za to, keď máme dať 12 korún na lekársku službu prvej pomoci, potom to musíme dať aj do ústavnej zdravotnej starostlivosti. Vychádzam z jednoduchej premisy. Predsa ide o riziko, ale aj o zodpovednosť, ktorú majú podstatne väčšiu a vyššiu v ústavnej zdravotnej starostlivosti ako ten na pohotovostnej službe. To znamená, ak ja pošlem pacienta na chirurgiu, že má pacient napríklad ileus, ja to mám otázku, poviem 10 - 15 minút, ale tí, ktorí ich potom operujú, ja neviem, 4 alebo 5 hodín, dostanú podstatne menej ako za službu lekárskej pohotovosti? Čiže tieto veci potom musíme zosúladiť. Ja som za to, ale rátam aj s tým, že potom bude na to pamätať aj štátny rozpočet.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

18.10.2017 o 9:55 hod.

MUDr. PhD.

Štefan Zelník

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video