34. schôdza

11.9.2018 - 20.9.2018
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

13.9.2018 o 17:45 hod.

Mgr.

Silvia Shahzad

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie spoločného spravodajcu 16:51

Peter Pamula
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne. Vážený pán predsedajúci, kolegyne, kolegovia, predkladám spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Eleméra Jakaba, Tibora Bastrnáka a Pétera Vörösa na vydanie zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 513/2009 Z. z. o dráhach a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (tlač 1023), v druhom čítaní.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti ako gestorský výbor k návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Eleméra Jakaba, Tibora Bastrnáka a Pétera Vörösa na vydanie zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 513/2009 Z. z. o dráhach a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (tlač 1023), ďalej len „gestorský výbor“, podáva Národnej rade Slovenskej republiky podľa § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov, ďalej len „rokovací poriadok“, spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 1244 z 19. júna z roku 2018 pridelila predmetný návrh zákona na prerokovanie týmto výborom: Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky, Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti a Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj.
Výbory prerokovali návrh zákona v lehote určenej uznesením Národnej rady Slovenskej republiky.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie sú členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili gestorskému výboru v určenej lehote žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona podľa § 75 ods. 2 rokovacieho poriadku.
Návrh zákona odporúčali Národnej rade Slovenskej republiky schváliť: Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky uznesením č. 420 zo 4. septembra 2018, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti uznesením č. 277 zo 6. septembra 2018, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj uznesením č. 152 zo 6. septembra 2018.
Gestorský výbor odporúča hlasovať o bodoch 1 až 5 spoločne s odporúčaním schváliť.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k predmetnému návrhu zákona vyjadrených v ich uzneseniach uvedených pod bodom III tejto správy a v stanoviskách poslancov gestorského výboru vyjadrených v rozprave k tomuto návrhu zákona odporúča Národnej rade Slovenskej republiky návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Eleméra Jakaba, Tibora Bastrnáka a Pétera Vörösa na vydanie zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 513/2009 Z. z. o dráhach a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (tlač 1023), schváliť v znení pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov uvedených v tejto spoločnej správe, ktoré gestorský výbor odporúča schváliť.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania návrhu zákona v druhom čítaní bola schválená uznesením Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti č. 274 z 11. septembra 2018. Týmto uznesením ma výbor poveril ako spoločného spravodajcu predložiť návrhy podľa § 81 ods. 2, § 83 ods. 4, § 84 ods. 2 a § 86 rokovacieho poriadku Národnej rady Slovenskej republiky.
Ďakujem, skončil som.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

13.9.2018 o 16:51 hod.

Bc.

Peter Pamula

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 17:31

Alena Bašistová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predsedajúci, pani poslankyne, páni poslanci, dovoľte mi pár slov k návrhu na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní v znení neskorších predpisov.
Zákon o sociálnych službách médiá aj my poslanci medzi sebou nazývame tzv. jasličkovým zákonom, no je potrebné pripomenúť, že sa netýka iba týchto zariadení. Zákon upravuje právne vzťahy pri poskytovaní sociálnych služieb, financovanie sociálnych služieb a dohľad nad poskytovaním sociálnych služieb. Mnohé zmeny už boli v rámci pozmeňujúcich návrhov, na ktorých sme na výbore pracovali, aj zapracované.
V máji tohto roka som ako predsedníčka sociálneho výboru spolu s jeho členkami kolegyňou Janou Vaľovou a Magdalénou Kuciaňovou predložila do parlamentu návrh novely zákona o sociálnych službách. Novelou zákona sa majú zmeniť ustanovenia, ktoré upravujú činnosť jaslí, ako aj ustanovenia o podmienkach poskytovania finančnej podpory na spolufinancovaní vybraných druhov sociálnych služieb zo štátneho rozpočtu. Teraz vám stručne priblížim zmeny, ktoré navrhujeme.
Navrhujeme upustiť od povinnosti debarierizácie priestorov podľa vykonávajúcej prehlášky k stavebnému zákonu u doterajších prevádzkovateľov bývalých detských jaslí. Podľa návrhu by sa malo ďalej upraviť plnenie kvalifikačných predpokladov u opatrovateľov detí v jasliach. Tieto kvalifikačné predpoklady by mal po novom spĺňať aj opatrovateľ detí, ktorý spĺňa požiadavku dosiahnutého stupňa vzdelania s iným odborným zameraním, než je oblasť starostlivosti o dieťa, ale v čase uzatvárania pracovnoprávneho vzťahu s poskytovateľom tejto sociálnej služby nemá absolvovaný požadovaný akreditovaný kurz opatrovania detí. Podmienkou je, aby začal navštevovať tento akreditovaný kurz do šiestich mesiacov od vzniku tohto pracovnoprávneho vzťahu a absolvoval ho do dvanástich mesiacov od vzniku tohto pracovnoprávneho vzťahu.
Novelou zákona sa má tiež zrušiť povinnosť jaslí vrátiť rodičovi zaplatenú úhradu za poskytovanú sociálnu službu za čas neprítomnosti tohto dieťaťa v zariadení s výnimkou úhrady za stravovanie v týchto zariadeniach. Upustenie od povinnosti vracať sumu úhrady za neprítomnosť dieťaťa prispeje k stabilizácii finančného zázemia poskytovateľa služby, nakoľko náklady, ktoré mu vznikajú s prevádzkou zariadenia, bude môcť priebežne financovať.
Ďalej v ustanoveniach o podmienkach spolufinancovania vybraných druhov sociálnych služieb navrhujeme zaviesť inštitút oprávnenosti ministerstva práce rozhodnúť o odpustení zmeškania termínu podania žiadosti o poskytnutie finančného príspevku na spolufinancovanie sociálnej služby. Potreba zavedenia tohto mimoriadneho inštitútu vychádza z potreby ochrany prijímateľov sociálnych služieb v zariadeniach pred dôsledkami nedofinancovania im poskytovanej sociálnej služby.
Napokon navrhujeme, aby sa explicitne do zákona uviedol najnižší stupeň odkázanosti na mieste v domove sociálnych služieb na účely určenia výšky finančného príspevku na poskytovanie sociálnej služby v zariadeniach podmienených odkázanosťou, ak je toto miesto neobsadené.
Toľko stručne k našim návrhom, ktoré majú uľahčiť a zefektívniť činnosť detských jaslí, pomôcť ako ich prevádzkovateľom, tak rodičom a predovšetkým deťom.
Ďakujem, pán predsedajúci, skončila som a poprosím o podporu nášho zákona.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

13.9.2018 o 17:31 hod.

doc. PhDr. PhD.

Alena Bašistová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 17:35

Erik Tomáš
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predsedajúci, kolegovia, kolegyne, dovoľte mi predložiť správu výborov k tomuto návrhu zákona.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 1295 z 25. júna 2018 pridelila predmetný návrh zákona na prerokovanie Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady a Výboru Národnej rady pre sociálne veci. Určila zároveň Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci ako gestorský výbor a lehoty na prerokovanie návrhu zákona v druhom čítaní vo výboroch.
Návrh zákona prerokovali a odporučili Národnej rade schváliť všetky určené výbory. Z uznesení výborov pod bodom III tejto spoločnej správy vyplýva deväť pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov. Gestorský výbor odporúča hlasovať o návrhoch 1 až 9 v IV. časti tejto spoločnej správy spoločne so stanoviskom gestorského výboru schváliť.
Spoločná správa výborov Národnej rady o prerokovaní vládneho návrhu zákona vo výboroch v druhom čítaní bola schválená uznesením Výboru Národnej rady pre sociálne veci č. 126 z 11. septembra 2018. Týmto uznesením ma výbor zároveň poveril, aby som na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky pri rokovaní o predmetnom návrhu zákona informoval o výsledku rokovania výborov a predkladal návrhy v zmysle príslušných ustanovení zákona č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
Pán predsedajúci, otvorte, prosím, rozpravu, do ktorej sa hlásim ako prvý.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

13.9.2018 o 17:35 hod.

Mgr.

Erik Tomáš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 17:37

Lucia Ďuriš Nicholsonová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne za slovo, pán predsedajúci. Budem hovoriť krátko, chcem vlastne najmä prečítať pozmeňujúci návrh, ale ešte predtým, keďže som sa nezúčastnila na poslednom sociálnom výbore, tak chcem povedať to, čo som chcela povedať tam, a síce že akokoľvek sú už nastavené vzťahy, ja musím povedať, že chválim túto novelu zákona, ktorú predkladáte, pretože si uvedomujem, že ňou opravujete to, čo sociálne inžinierstvo ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny pokazilo, keď do parlamentu prinieslo návrh zákona o sociálnych službách, ktorého cieľom aj medializovaným, aj teda hodne pertraktovaným bolo práve nastaviť systém jaslí ako takých. Pretože ako aj vy viete, aj my vieme, že tomu predchádzala séria stretnutí s ľuďmi, ktorí sú prevádzkovateľmi detských jaslí, a všetci unisono upozorňovali práve na chyby v tom, v tej vládnej novele zákona, ktoré sa odzrkadlia veľmi bolestivo v aplikačnej praxi, a to boli presne tie chyby, ktoré dnes vy poslaneckou novelou zákona opravujete. Takže napriek tomu, že podľa mňa máme opačné niekedy názory na svet, toto je presne ten moment podľa mňa, kedy môžeme spoločne volať po svetovom mieri a naozaj napraviť tie škody, ktoré napáchala vládna novela zákona. Škoda, podľa mňa veľká škoda, pretože aj tá debarierizácia pochovala niektoré zariadenia.
Ja viem, že dnes je vytvorený fond na ministerstve, z ktorého si to môžu nechať preplácať tie, ktoré sú jestvujúce, ale to považujem za celkom nefér riešenie teda zo strany ministerstva, pretože zase ide iba od jednej skupiny obyvateľstva brať a druhej akože dáva tým umelo vytvoreným fondom, pričom keby oni neurobili pri tom nastavení v tej vládnej novele zákona tú chybu, tak k tomu vôbec nemuselo dôjsť, hej? Takže chcem povedať, že to chválim.
A my máme vlastne návrh, pozmeňujúci návrh k tejto vašej novele, ktorý je miniatúrny vo vzťahu k tomu, čo tam riešite vy, a preto sme sa rozhodli k tomu pristúpiť, lebo v momente, keď sa začalo vlastne mediálne hovoriť o tej vašej novele zákona, posledná vec tam zostala visieť podľa mňa nedoriešená. A to je to, na čo aj mňa teda upozorňovalo množstvo ľudí, ktorí majú jasle alebo v nich pracujú dlhodobo, to znamená, ako verejné, tak aj neverejné, a to je ten problém, ktorý sa v tej vašej novele neobjavuje, tých 220 hodín kurzu opatrovateľského. Pretože upozornili ma na to, že dnes už v tých jasliach reálne pracujú opatrovateľky, ktoré napríklad sa starajú o tie deti 20 rokov, majú nespočetné množstvo skúseností a prakticky keby sme to nenapravili nejako, tak aj takéto opatrovateľky by museli mať povinnosť absolvovať ten 220-hodinový kurz a to, si povedzme na rovinu, je podľa mňa nezmysel.
My sme sa teda s kolegyňami zamysleli a s kolegyňami a teda s tými, ktorí dnes reálne pracujú v jasliach, väčšinou to boli teda, musím povedať, opatrovateľky, a zhodli sme sa na tom, že podľa mňa by úplne stačilo dať to kritérium na úplné stredoškolské vzdelanie a na dva roky praxe. Skutočne si myslím aj ako matka, ktorá napríklad má dieťa v jasliach, že naozaj by mi nijako neprekážalo, keby sa o moje dieťa starala žena, spravidla je to teda žena, aby niektorí nemali pocit, že sme gendrovo nejako s tým nevysporiadaní, ale žena, opatrovateľka, ktorá má dva roky praxe. Naozaj by mi to nevadilo, pretože, samozrejme, sa spolieham aj na to vedenie tých jaslí, ale aj na to, že žena po dvoch rokoch, či už je sama matkou, alebo nie je matkou, pokiaľ pracuje v jasliach a má dvojročné skúsenosti s opaterou o tieto maličké deti, tak si naozaj myslím, že to je postačujúce. Preto, vlastne nebudem čítať odôvodnenie, len vám ho, len vám ho takto voľne predstavím, sme to nastavili tak, že dosiahnuté úplné stredoškolské vzdelanie a dva roky praxe.
A chcela by som vás veľmi pekne poprosiť, hovorila som o tom aj s pani Bašistovou, keby ste fakt zvážili, že či to nepodporiť, lebo, hovorím, toto je jediná vec, ktorú nenapráva vaša novela a podľa mňa je potrebné to odstrániť, lebo veľké problémy to spôsobí proste pre poskytovateľov jaslí a fakt aj pre tie opatrovateľky, ktoré majú toľko skúseností, že by mohli napísať knihy a majú sa ísť učiť k niekomu, kto lektorsky im odprednáša 220 hodín. Takže, ak dovolíte; inak ešte jedna vec dôležitá, že táto zmena bola prijatá aj v prípade opatrovateliek osôb so zdravotným postihnutím, aj pri nich stačia dva roky praxe, takže je tam istá analógia a podľa mňa tam to sú ešte komplikovanejšie prípady, hej, pretože to sú ľudia s ťažkým zdravotným postihnutím, kdežto tie maličké deti prakticky všetky potrebujú tú istú obslužnú činnosť.
Dobre. Teraz idem prečítať samotný pozmeňujúci a doplňujúci návrh poslankýň Národnej rady Slovenskej republiky Lucie Ďuriš Nicholsonovej, Jany Kiššovej, Natálie Blahovej, Jany Cigánikovej a Zuzany Zimenovej k návrhu poslankýň Národnej rady Slovenskej republiky Aleny Bašistovej, Jany Vaľovej a Magdalény Kuciaňovej na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov (tlač 1028).
1. V čl. I bod 7 úvodná veta znie: "Za § 110al sa vkladajú § 110am a 110an, ktoré vrátane nadpisov znejú:
2. V čl. I bod 7 sa § 110am označuje ako § 110an a vkladá sa pred neho §110am, ktorý vrátane nadpisu znie:
"§ 110am
Prechodné ustanovenie k úprave účinnej od 1. novembra 2018
Na fyzickú osobu, ktorá má najmenej úplné stredné všeobecné vzdelanie alebo úplné stredné odborné vzdelanie a najmenej dva roky vykonávala opatrovanie, ktorým sa rozumie starostlivosť o dieťa do troch rokov veku alebo do šiestich rokov veku, ak je dieťaťom s nepriaznivým zdravotným stavom, pri poskytovaní sociálnej služby uvedenej v § 31, 32, 32a a 32b sa ustanovenie § 84 ods. 9 nevzťahuje."
Ďakujem vám veľmi pekne za pozornosť aj za prípadnú podporu.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

13.9.2018 o 17:37 hod.

Lucia Ďuriš Nicholsonová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:45

Silvia Shahzad
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, ja len v krátkosti. Samozrejme, súhlasím s tým, čo povedala pani kolegyňa a zaujala ma tam len jedna poznámka, ten fond na odstraňovanie bariér. Pevne verím, že ten fond je dostatočne veľký na to, aby bol určený nielen pre jasle, ale aj pre ostatné zariadenia sociálnych služieb, a to sa nebavíme teda o ďalších, iných zariadeniach, pretože naozaj všetky tieto zariadenia trpia na túto chorobu a môže to byť aj v budúcnosti veľký problém.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

13.9.2018 o 17:45 hod.

Mgr.

Silvia Shahzad

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 17:46

Erik Tomáš
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predsedajúci, kolegovia, kolegyne, dovoľte mi predložiť pozmeňujúci návrh, ktorý v krátkosti odôvodním. Aj tento rok dôchodcovia dostanú vianočný príspevok, bude v rovnakej výške ako v minulom roku a aj z tohto miesta môžem potvrdiť, že na budúci rok po dohode koaličných partnerov sa zvýši dvojnásobne.
Je tu však určitá kategória dôchodcov, ktorí majú nárok na vianočný príspevok, ktorým sa tento vianočný príspevok zvýši ešte o 12,70, a práve toto je predmetom môjho pozmeňujúceho návrhu. Je to kategória dôchodcov, ktorých príjem nie je vyšší ako dvojnásobok životného minima, teda vyšší ako približne 410 eur. Teraz mi dovoľte prečítať tento pozmeňujúci návrh.
Za čl. I sa vkladá nový čl. II, ktorý znie:
"Čl. II
Zákon č. 592/2006 Z. z. o poskytovaní vianočného príspevku niektorým poberateľom dôchodku a o doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 555/2007 Z. z., zákona č. 463/2008 Z. z., zákona č. 242/2011 Z. z., zákona č. 338/2013 Z. z., zákona č. 240/2014 Z. z., zákona č. 140/2015 Z. z., zákona č. 242/2015 Z. z., zákona č. 287/2016 Z. z. a zákona č. 266/2017 Z. z. sa dopĺňa takto:
Za § 6 sa vkladá § 7, ktorý vrátane nadpisu znie:
"§ 7
Prechodné ustanovenie účinné od 1. novembra 2018
Suma vianočného príspevku poskytnutého za rok 2018 sa poberateľovi dôchodku podľa § 1 ods. 1 a 2, ktorého úhrn súm dôchodkov podľa § 1 ods. 1, 2 a 10 nepresiahne dvojnásobok sumy životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu podľa osobitného predpisu, jednorazovo zvýši o 12,74 eura."."
Nasledujúci článok sa primerane prečísluje.
V súvislosti s navrhovaným doplnením nového článku II sa primerane upraví názov zákona.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

13.9.2018 o 17:46 hod.

Mgr.

Erik Tomáš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:49

Silvia Shahzad
Skontrolovaný text
Ďakujem. Pán kolega, môžte nám, prosím vás pekne, trošku objasniť, že ktorých zariadení sociálnych služieb sa tento pozmeňovací zákon týkal? Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

13.9.2018 o 17:49 hod.

Mgr.

Silvia Shahzad

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:49

Jozef Mihál
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Asi to isté, čo povedala predo mnou pani kolegyňa Shahzad, prečo toto, prosím vás, robíte? Pred chvíľou sme hlasovali o návrhu kolegýň, kolegov zo strany MOST – HÍD o tej úprave nastavovania dôchodkového veku, kde som ja pol roka hovoril každému o tom, že som za. Lenže tu zrazu príde pozmeňovací návrh do zákona, ktorý čosi začne tam hovoriť o oddlžovaní zdravotníckych zariadení, naviac sa ešte neodloží hlasovanie na ďalší deň, ale hlasuje sa pol hodiny nato. No čo má potom poslanec v takej situácii urobiť? Nemôžem tomu veriť, pokiaľ si to poriadne nenaštudujem. Tak som zaň nehlasoval, zdržal som sa. A teraz dávate zvýšenie vianočného príspevku do absolútne nesúvisiaceho zákona. Ja by som na mieste predkladateľky toto odmietol.
Lenže čo sa tu stalo? Stalo sa tu to, že vládna novela, do ktorej ste to pôvodne chceli vopchať, zákona o sociálnom poistení sa odložila na október, toto vám horí za zadkom, samozrejme, pretože ste si rok nevedeli, že treba zase zvýšiť vianočné dôchodky, zase jednorazovo a zase o rok znovu. Divadielko, ktoré tu robíte, mi už fakt lezie na nervy. Ja súhlasím s tým, nech dostanú dôchodcovia viac, ale toto vaše divadielko, to už fakt už prestáva všetko!
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

13.9.2018 o 17:49 hod.

RNDr.

Jozef Mihál

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:51

Erik Tomáš
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pán poslanec Mihál, ja naozaj nerozumiem tejto emotívnej reakcii, nie je prvá, ja radšej nebudem hovoriť, čo ste vystrájali po našej diskusii v Slovenskom rozhlase a svedkom toho boli všetci zamestnanci Slovenského rozhlasu, lebo ešte prechovávam k vám posledné zbytky rešpektu. Ale sám ste si odpovedali na otázku, ja vám to teda ešte raz poviem. Áno, aj tento návrh mal byť súčasťou zákona o sociálnom poistení. Podľa informácií z výboru sociálneho je to bežná prax, že sa to cez tento zákon upravuje. Keďže spomínaný zákon bol z iných dôvodov preložený na októbrovú schôdzu a my chceme mať všetko v poriadku k zákonu o rozpočte, tak sme to dali do tohto zákona. Je to, čísla sa nemenia, je to to isté, čo to bolo minulý rok, a nám naozaj záleží na tom, aby dôchodcovia mali načas vianočné príspevky a tí nízkopríjmoví aby mali tie vianočné príspevky ešte zvýšený aj o túto sumu.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

13.9.2018 o 17:51 hod.

Mgr.

Erik Tomáš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 17:52

Soňa Gaborčáková
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za pozornosť. Sme všetci trošku z toho vykoľajení, takže pustím sa asi k zákonu o sociálnych službách. Máme tu ďalšiu novelu zákona o sociálnych službách, a teda v tomto volebnom období je to tretíkrát a čaká nás štvrtá novela zákona o sociálnych službách. To svedčí aj o tom, aký zákon o sociálnych službách je. Je komplikovaný a je nefunkčný. Znamená to, že peniaze nejdú na odkázaného človeka, ale teda idú za inštitúciou, čo spôsobuje vlastne trenice, kto preberie obligatórnu zodpovednosť za to, že vyplatí príspevok na prevádzku, keďže v našom, v našom štáte to funguje tak, že ak nie je niečo obligatórne, tak každý sa snaží tieto veci nejakým spôsobom obísť, a teda aby neboli konflikty pri nejakých návrhoch zákona, tak nejdeme do konfliktu s ZMOS-om alebo nejdeme do konfliktu s inou stranou, ktorá tieto problémy spôsobuje.
Je nevykonateľným napríklad pri vyplácaní príspevkov na prevádzku práve u teda malých obcí, ktorých máme na Slovensku 700 a ktoré narábajú s veľmi nízkym rozpočtom, a už teraz vieme, že spravidla ide o obce s prestarnutým obyvateľstvom s veľmi nízkym rozpočtom a tieto si, nieže by nechceli, ale nedokážu uhradiť príspevok na prevádzku konkrétnemu poskytovateľovi.
Ďalej musím povedať, že aj novela zákona, ktorá bola nedávno prijatá, nezohľadňuje reálny stupeň odkázanosti, čo spôsobuje problém s tými najťažšími, ležiacimi klientmi, lebo nikto ich nechce brať, lebo reálne poskytovateľ za nich dostáva finančné prostriedky až o rok po tom, ako ich dostane, čiže vypočítava sa to z priemerky rok dozadu, a preto sú takíto ľudia neatraktívni práve pre poskytovateľa, pretože ak jeho priemerka bola vypočítaná z nižších stupňov a vezme si človeka, ktorý je ležiaci, tak musí ho rok ťahať na vlastné náklady a zvyšné peniaze sa mu nedoplácajú. To znamená, že osobne si myslím, že celý zákon je nastavený tak, že ubližuje ľuďom, ktorí sa chcú dostať do zariadení v tých ťažších stavoch, pretože zariadenia si skôr vezmú človeka, ktorý je samostatnejší a na ktorého v podstate reálne dostanú aj finančné prostriedky podľa typu stupňa odkázanosti.
Taktiež zákon o sociálnych službách nahráva skôr vyšším, zariadeniam s vyšším počtom klientov a poviem prečo. Práve preto, že ak máte vyplácaný príspevok nie z reálnych, z reálnej odkázanosti človeka, ale teda rok predtým, tak to si vedia utiahnuť len väčšie zariadenia. Menšie zariadenia tento problém nedokážu uhradiť, a preto im vznikajú straty. Pričom práve naša legislatíva v rámci sociálnych službách upravuje, že zariadenia majú byť malokapacitné, a to do 60 miest. Avšak tento aspekt nezohľadňuje, lebo ak máte malé zariadenie, je kvalitnejšie ako väčšie zariadenie spravidla. A prečo? Lebo poznajú si tam všetkých klientov a istým spôsobom je tam skôr taká domácka atmosféra. Na druhej strane musím povedať, že keď nakupujeme v malých obchodoch a chodíme tam pravidelne, prirovnám to takto, tak nám poradia, aj čo majú čerstvé, keď prídete do Kauflandu, tak, samozrejme, že vás nemá kto, nemá vám kto ani poradiť. Takisto to vyzerá v malých a veľkých zariadeniach, hoci sa to finančne neoplatí robiť v malom, pretože naozaj neprežijete.
Čo sa týka deinštitucionalizácie, práve tento prvok tlačí poskytovateľov mať také skôr väčšie zariadenia, aj keď sektorovo ich podelia po 40 ľudí, aby spĺňali naoko zákon, ale na druhej strane sa tým klientom dôkladne nevenujú. Práve preto je filozofiou Európy, aby to boli malé zariadenia, ale odzrkadľuje sa to aj teda na financovaní, pretože to menšie zariadenie si nevie posúvať tie finančné prostriedky tak ako veľké zariadenia.
Tu by som sa možno vrátila aj k tejto novele, kde ste odpustili vlastne zariadeniam do troch rokov platiť úhradu za neprítomnosť, avšak ja som upozorňovala už pri novele, že ak senior je tiež chorý a nepríde teda do stacionára, jednoducho sa mu to nezaratáva a spočítavajú sa hodiny a ten príspevok je potom pre poskytovateľa nižší. To znamená, ja som za to, a je to aj rozumné, čo navrhujete. Na druhej strane en bloc všetky komplet ambulantné služby majú rovnaký problém ako jasle. To znamená, že ak naozaj je tam odôvodnený prípad, napríklad pre chorobu, operáciu, čiže je tam niečo objektívne, tak naozaj by sa to nemalo rátať, že ten finančný prostriedok sa, príspevok sa teda vráti späť. U jaslí to bude možné, u zariadeniach pre seniorov to nebude možné, a to je aj prvok, ktorý likviduje ambulantné služby, a na to chcem naozaj upozorniť. Ak by sme rovnaký prvok zaviedli vlastne do en bloc ambulantných služieb, kde teda sa nemusí ten príspevok vrátiť a rešpektuje sa napríklad, že je človek chorý, tak by to každopádne pomohlo všetkým typom ambulantných služieb.
Tým, že sa sprísnili metre štvorcové, dotlačili sme zariadenia k zníženej kapacite a odrazilo sa to vlastne aj na zdražení sociálnej služby, ktorú uhrádza konkrétny klient. To znamená, niekedy tam, príklad, mohlo byť 30 ľudí, teraz podľa vyhlášky zdravotníckej tam môže byť 20 ľudí a tým pádom sa služba predražila, hlavne u odkázaných ľudí s nižším stupňom odkázanosti. Takže celkovo chcem povedať, že novela zákona, ktorá bola prijatá ešte pred touto, tak spôsobila to, že opäť tie ambulantné služby sa likvidujú. A nepomôže tu, ja viem, že oni tlačia na to, že aby bola mimoriadna dotácia do konca roka, ale osobne si myslím, že tu už ide iba o vyriešenie toho, aby poskytovatelia mali nižšiu sekeru, ako budú mať na konci roka, ale pokiaľ nezmeníme systém nastavenia financovania ambulantných služieb u ľudí s nízkym stupňom odkázanosti, my úplne zlikvidujeme ambulantné služby. Takže myslím si, že veľa tých prvkov, ktoré kolegynky svedomito pripravili pri jasličkách, by sa mali odraziť aj teda v rámci ambulantných služieb a zapracovať to tak, aby v podstate aj cieľová skupina, ktorá je odkázaná, mala možnosť na niekoľko hodín denne využiť sociálnu službu.
Ďakujem za pozornosť.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

13.9.2018 o 17:52 hod.

PhDr.

Soňa Gaborčáková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video