4. schôdza

17.5.2016 - 25.5.2016
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie v rozprave

19.5.2016 o 11:34 hod.

Mgr.

Jozef Viskupič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:31

Igor Matovič
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďuri, ďakujem veľmi pekne za vystúpenie. A zaujal ma najviac ten návrh na tie poukážky. Áno, príkladmi keď niekto niečo nechápe, tak aj ja v svojom živote sa snažím potom použiť nejaký extrém a presne ten príklad tých poukážok, keď si povedal, že teda keď tu niekto hovorí, že ľudia musia mať tú poukážku na tú stravu, lebo inak by sa nestravovali, tak mali by sme ten tvoj návrh podľa mňa prijať, dať ľuďom naozaj poukážku na auto, poukážku na byt, poukážku na nábytok, na dovolenku, na mrkvu, na slížikovú polievku v nedeľu. Jednoducho inak ľudia, samozrejme, oni by si nekúpili alebo nedali by si tú slížikovú, treba zaviesť tie poukážky. Plne podporujem tento návrh... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)

Danko, Andrej, predseda NR SR
Poprosím o kľud v sále, pán poslanec.

Matovič, Igor, poslanec NR SR
A pán Hrnko by nemusel vykrikovať, mohol by sa to naučiť, krížom cez sálu. (Reakcia z pléna.)

Danko, Andrej, predseda NR SR
Pán poslanec Hrnko, poprosím o kľud v sále.

Matovič, Igor, poslanec NR SR
Takže tento návrh bol naozaj veľmi dobrý. A myslím si, že zároveň veľmi krásne poukazuje na absurditu poukážok.
A je také až, by som povedal, príznačné, že poslanec za Slovenskú národnú stranu tu vykrikuje, vyrušuje práve pri tomto návrhu, keďže dlhodobo sa vie, že Slovenská národná strana ešte aj v čase, keď tu bol Ján Slota, mala biznis v stravovacích spoločnostiach alebo v spoločnostiach, ktoré vydávajú gastrolístky. A, bohužiaľ, tento duch toho biznisu asi tu zrejme naďalej zostal, aj keď sa vymenil predseda. Alebo uvidíme, ako sa pán predseda zachová a či teda svojich poslancov uprace a povie, že už by sme mohli konečne skončiť s podporou tohto biznisu, na ktorom vždy SNS v minulosti zarábala.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

19.5.2016 o 11:31 hod.

Mgr.

Igor Matovič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:32

Eugen Jurzyca
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Vzhľadom na dlhú životnosť gastrolístkov považujem za potrebné zdôrazniť, že návrhy na zavedenie ďalších poukážok na odevy, autá a ďalšie myslí opozícia ironicky.
Pokiaľ ide o samotné gastrolístky, ja vidím jeden dôvod, pre ktorý má význam ich udržiavať pri živote. A, tiež to myslím ironicky, pre istotu poviem, je to ten dôvod, že na nich sa dá krásne vysvetľovať v učebniciach, ako zlyháva štát. To ani nie je možné, ako toto je krásny príklad, kde dobre zorganizovaná malá skupina ľudí poráža slabšie zorganizovanú väčšinu. Takže odporúčam všetkým, ktorí sa zaoberajú osvetou a majú, povedzme, aj sklony pedagogické, aby si tento príklad zaradili do učebnice ekonómie, kapitoly „zlyhanie štátu“.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

19.5.2016 o 11:32 hod.

Ing.

Eugen Jurzyca

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:34

Juraj Droba
Skontrolovaný text
Ja chcem iba poďakovať aj pánovi kolegovi Uhríkovi, aj pánovi kolegovi Matovičovi, aj pánovi kolegovi Jurzycovi za vecné poznámky a zostávam s nádejou, že raz sa nám podarí tie gastrolístky naozaj zrušiť.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

19.5.2016 o 11:34 hod.

Mgr. MBA M.A.

Juraj Droba

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 11:34

Jozef Viskupič
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, pán predseda. Vážené kolegyne, kolegovia, dovoľte mi v tejto zlúčenej rozprave sa vyjadriť k niektorým témam, ktoré, myslím si, ešte znesú komentár, pretože dlho hovoríme o tom, že presne toto fórum by malo byť na to, aby témy prinášalo, pri prvých čítaniach odhalilo teda idey svojich návrhov a tém, ktoré by chcelo vyriešiť, a zároveň po otvorení tejto diskusie a náznaku tých riešení poprosiť toto plénum, aby posunulo návrhy zákonov do druhého čítania, aby sme ich mohli následne aj presadiť, aby mohli začať fungovať.
Vystúpenie rozdelím do dvoch okruhov.
Začnem voľne tým, kde Juro Droba skončil. A to bude téma gastrolístkov. A potom ako človek, ktorý sa dlho pohyboval v prostredí malého, možno až mikro- a stredného podnikania poviem zopár poznámok k niektorým bodom, ktoré, myslím si, sú dôležité na to, ako som spomínal v predchádzajúcom vstupe, aby vedeli urobiť účinný boj proti nezamestnanosti.
Téma gastrolístky je z môjho pohľadu téma takzvaného podnikateľského neba, kedy si niekto vymyslí, že presadí do zákona spôsob podnikania, zadefinuje si zopár sebe blízkych, možno dokonca rovno straníkov do firiem, ktoré môžu iba a len v tejto oblasti podnikať, a následne uvalí povinnosť úplne, úplne na všetkých. Toto je jednoducho nefér. A keď niekde existuje reálny príklad, že politická moc alebo sila štátu je zneužitá pre účely štyroch ľudí, tak je to presne príklad gastrolístkov.
Tú iróniu spomínal pán Jurzyca. A podľa mňa mal až zdvihnúť prst a povedať, že toto sa môže stať aj v iných oblastiach a niekto sem príde s nejakým reálnym nápadom. Napríklad mne napadá, že ak niekto bude chcieť pod rúškom sociálnodemokratického vyrovnávania sa problémov na školách zavádzať uniformy a vyčlení päť firiem, ktoré tie uniformy budú môcť šiť, je presný príklad toho, že vie niekto vytvoriť podnikateľské nebo, päť firiem bude dodávať uniformy, budú to straníci možno súčasnej koalície cez schránkové firmy, aby sa na to nevidelo, samozrejme, že sú v orgánoch týchto firiem, a budú zarábať na tom, že štát si vymyslel takýto kšeft, budú zarábať na tom, že si nebudú môcť pomôcť, a zároveň nad tým bude tá marketingová strecha a tá bude znieť, že potrebujeme vyriešiť to, aby sme deti na školách mali oblečené rovnako a neexistovali z hľadiska ich oblečenia sociálne rozdiely. Nie je to nápad. Je to irónia. A takto to, prosím vás, nerobme.
Preto gastrolístky zo všetkých argumentov, ktoré tu zazneli, je treba, ja to nazvem, zdobrovoľniť, čo sa vlastne rovná zrušeniu, pretože si myslím, že obeživo – euro – je dostatočný cenný papier na to, aby si ľudia vedeli realizovať svoju základnú potrebu. A to je ísť sa odstravovať.
Tie argumenty počúvame z druhej strany. Hlavne, myslím, aj minister Richter ich použil, že gastrolístky zabezpečujú udržiavanie stravovacích návykov a ľudia, ktorí by dostávali namiesto gastrolístkov eurá, by sa možno prestávali stravovať. A zároveň hovorí, že gastrolístky zabraňujú zneužívaniu eura na nákup alkoholu alebo že fajčiari si nemôžu kúpiť cigarety. To je falošný argument. Ak je niekto alkoholik, ak je niekto fajčiar a gastrolístky si vymení s kolegom alebo zvolí iný systém, viem, že je to zakázané, aby toto za alkohol a cigarety sa dalo vymieňať, ale netvárme sa, že sa to nedeje, možno niekedy aj priamo v prevádzkach, tak vytvára iba veľmi falošný argument na to, aby sme jednoducho zamestnancom po dohode so zamestnávateľom vyrobili jednu základnú vec, že by sa mohol rozhodnúť, či pre realizovanie svojej potreby sa odstravovať si vyberie peniaze alebo gastrolístky. Myslím si, že obrovské percento ľudí by si vybralo peniaze, a preto zdobrovoľnenie tejto voľby sa zdá mnohým, podľa mňa zainteresovaným možno aj priamo v tomto kšefte ako nedobrá vec.
Druhý argument, ktorý som počul, myslím, že z úst pána Buriana bol, že nie je tam nastavený systém, respektíve systém na zdanenie a zodvodovanie a podobne a že teda akým spôsobom k tomu prikročiť a bolo by to nesystémové. Ja mám pocit, že zrovna poslanci tohto pléna, ktorý paušálne náhrady nemajú pod žiadnym iným zdaňovacím mechanizmom, by si mali dať veľmi pozor na ústa v tejto téme, pretože ak paušálne náhrady pán Burian berie, tak tiež by sa mohol zamyslieť, či je to systémové, a keď máme dopriať našim ľuďom aspoň to, že sa môžu za peniaze odstravovať, tak viem si predstaviť, že tento systém zostane alebo sa nejaký navrhne. Čiže je to absolútne falošný argument. A nechať možno aj bez daňovej povinnosti ako príjem tento nárok na stravu v plnej výške nie je až tak nesystémová vec, ak ju pomeriame s tým, kde my neplatíme dane a odvody z našich paušálnych náhrad.
Myslím si, že ešte tretia vec, ktorú je veľmi dôležité pri gastrolístkoch spomenúť, je, áno, to, čo spomínal aj Juro Droba, rozhodnutie alebo nález Protimonopolného úradu, ktorý tieto firmy a ich spôsob podnikania nazval a odhalil ako kartel, čiže ďalší chorý prvok na trhu, ak sa máme tváriť, že tieto firmy pôsobia na trhu. A myslím si, že je to dostatočný tlak na to, aby každý kompetentný a rozumný člen tohto pléna zahlasoval za predložený návrh a jednoducho toto podnikateľské nebo pre zopár vyvolených zrušil.
Myslím si, že ak sa pozrieme do histórie týchto návrhov, tak tá debata je odblogovaná, dokonca v tejto volebnej kampani – poslednej – sa stala kvôli nálezu Protimonopolného úradu aj témou predvolebnej kampane. A tých, ktorí majú troška čas a cit pre verejnú mienku a názory ľudí, ktorí sú do tejto hry na nejaké stravovacie návyky zavlečení, čiže všetkých ľudí, ktorí sa živia prácou a dostávajú stravné lístky alebo toto čudné obeživo, tak je tu obrovský tlak práve, aby sa toto zrušilo. Argumenty tu nevychádzajú, je to téma, ktorá voľby, samozrejme, nerozhoduje, ale jednoznačne si neviem predstaviť kto zo zamestnancov by kopal za to, že miesto eur dostáva stravné lístky.
Myslím si, že nie je potrebné o tomto viacej hovoriť, pretože po debate, ktorú sme tu absolvovali, by bolo neúčelné presviedčať presvedčených a tváriť sa, že dokážeme presvedčiť nepresvedčených, alebo tých, ktorí majú iné motívy udržať tento biznis pri živote, aby zmenili svoj názor. Ja len chcem vyzvať aj z tohoto miesta, keďže nehovorím len k plénu parlamentu, ale aj určitým spôsobom k verejnosti, že bol by som veľmi citlivý a veľmi pozorne by som si teda prečítal, kto a ako sa k otázke zdrobrovoľnenia alebo zrušenia gastrolístkov pri hlasovaní o tomto návrhu zákona zachoval. A sú čím ďalej, tým viac vyzývaní ľudia, aby sa správali len a len konzistentne, teraz súčasťou vládnej koalície, ktorí často hlasovali aj v koalícii Ivety Radičovej, aj v minulej opozícii za tento návrh, sa správali spôsobom, že vstup do vlády nemení ich svedomie a presvedčenie a charakter a zahlasujú rovnakým spôsobom, ako hlasovali pred tri štvrte rokom, pred rokom a pol a v rámci 5-ročného obdobia, keď pozrieme, rovnako. To znamená, že aspoň určitá miera konzistencie svojho vlastného presvedčenia v tejto otázke by zrušenie gastrolístkov vedela vyriešiť, pretože by sme tak získali podľa mňa, ak som to dobre rátal, tak až ústavnú väčšinu. Čiže je to výzva, samozrejme na zástupcov strán SIEŤ a MOST – HÍD, ktoré sú súčasťou koalície, pokiaľ ide o niektorých nových, táto výzva neplatí, ale u tých, ktorí sa tu vyskytli znova, presne padá tam, kde má byť. V opozícii, myslím si, aj tým, že spolu predkladáme so stranou SaS viaceré návrhy aj tento návrh, je asi naše presvedčenie jasné. U ostatných aj na základe vývoja debaty vidím, že viac-menej ťaháme za jeden povraz.
Druhá časť môjho vystúpenia by sa teda venovala problémom alebo návrhom zákonov, ktoré nesúvisia s gastrolístkami, ale súvisia s tým balíkom, nazvem ho voľne, Zákonníka práce. A mám tiež zopár poznámok, tak ako som to hovoril aj predtým, aby sme či už tému tzv. minimálnych mzdových nárokov alebo 36 mesiacov verzus 6 mesiacov pri možných súdnych sporoch, alebo agentúrne zamestnávanie zobrali veľmi na vedomie. A ja vyzývam už druhýkrát, aby sme ich vnímali v celku.
Zachytil som tlačovú konferenciu pána poslanca Beblavého a mám pocit, že nie veľmi pochopil účel predkladania štyridsiatich návrhov zákonov. A len sa voľne pýtam, na čo bolo toto treba. Myslím si, že je dosť jasné, že opozícia, a zopakujem to, má s témami prichádzať, má ich otvárať, má otvoriť diskusiu, prísť s riešeniami a snažiť sa pod tlakom tieto riešenia presadiť. Je len možno môj malý apel, ak sa mu zdajú tie jeho vyhlásenia na tlačovej konferencii, ktoré viedli jednak k množstvu a kvantite týchto návrhov alebo ku kritike z hľadiska recyklácie niektorých návrhov, že je táto debata tak troška úderom pod pás, pretože, áno, a nikto to nikdy nespochybnil, niektoré návrhy sme tu opakovane a opakovane a opakovane predkladali a robíme to práve preto, že neboli presadené. To, že sa naše názory nemenia a že využijúc štvrtú schôdzu parlamentu ako tú prvú riadnu, kde môžeme prísť s návrhmi zákonov, je predsa to, čo sa od opozície očakáva. Pýtal som sa vo faktickej poznámke, keďže sa tu vyhovárali na lehoty, že vláda mala spĺňať nejaké lehoty po programovom vyhlásení vlády a podobne, tak som sa skúsil opýtať aj vládnych poslancov, prečo oni sami neprišli s nejakým jedným jediným návrhom zákona, a odpoveď som do teraz nedostal. Čiže, pán poslanec Beblavý, vyzývam na tú diskusiu nie cez tlačovky, môžeme si sadnúť, a dúfam, že o kvantite, spôsobe podávania aj kvalite tých návrhov sa vieme pobaviť mimo tlačových konferencií. A budeme to robiť spôsobom, ako sa na opozíciu patrí, a to, že budeme kritizovať a atakovať vládu s našimi nápadmi, a nie strieľať do vlastných radov. Vypnutie friendly fire, ako možno sa hovorí, je len a len dobré a je, myslím si, v prospech Slovenska, a preto dúfam, že sa pochopíme, že 40 návrhov zákonov, respektíve všetky návrhy opozície, ktoré na tejto schôdzi, ktorú volám opozičná, boli predložené, vedie presne k tomu, kde opozícia má pôsobiť. A to je označenie tém a, keďže sme v prvom čítaní, čiže navrhnutie ideí, ako tieto témy riešiť.
Mal som ešte jednu poznámku k výzve od pána Buriana, kde ja som vnímal jeho vystúpenie skôr, a chcem mu zaň poďakovať, pretože je to jeden z mála vládnych poslancov, ktorý sa vôbec unúval vystúpiť v tomto pléne. A zaznelo v jeho vystúpení, že podáva teda ruku. Takže do budúcna by som chcel teda vidieť nejakú realizáciu tej podanej ruky. A keďže výsledok našej práce sa prejavuje hlavne v hlasovaní, tak možnože už vie teraz tú podanú ruku zrealizovať a vybrať návrhy zákonov, ktoré vie podporiť, pričom vie presvedčiť svoj vlastný klub, kolegov v koalícii. A tak môžeme tu mať riešenie posunutia návrhov zákonov do druhého čítania a realizácia podanej ruky sa pre potreby tohto pléna udeje v priamom prenose.
Posledné dve poznámky, ktoré chcem povedať.
Nebudem tak hutne a vetou po vete komentovať vystúpenie pána Blahu na Facebooku, pretože si myslím, že je jedným z nás, že pri debate mal plné právo sa prihlásiť písomne, mal plné právo prihlásiť sa ústne a ak mal ambíciu nejakým spôsobom skomentovať 40 návrhov opozície, mal sedieť tu, mal to povedať pre toto plénum, aby sme mohli reagovať a nerobili sme z tohoto pléna iba akúsi doplnkovú činnosť, pretože pre neho je dôležitejší ten Facebook. Vyzývam ho do budúcna, ak chce zavádzať a klamať pre získavanie svojej popularity a laikov na Facebooku, nech sa tohoto zdrží. Nesvedčí to debate, nesvedčí to demokratovi, nesvedčí to úrovni toho, čo poslanec Národnej rady má prezentovať. Ak napíše a nevie sa ospravedlňovať za tú vyslovenú lož, demagógiu a získava za to pozornosť a možno aj sympatie neinformovanej časti verejnosti a nevie absolvovať priamy stret s predkladateľom alebo ktorýmkoľvek z nás tuná v pléne, je to podľa mňa, a nebudem ostrý, ale to poviem, zbabelé. Vidím, že viacerí z vás kývate hlavou. A myslím si tým pádom, že to cítime rovnako. Čiže nabudúce, pán poslanec Blaha, ak budete mať záujem povedať, akým spôsobom chceme meniť Zákonník práce, prídite do tohto pléna, prihláste sa sem možno aj dvakrát, budeme veľmi radi odpovedať na vaše podpásové a demagogické útoky na to, že my chceme ľuďom, ktorí sú nezamestnaní, vytvárať pracovné miesta.
A tým pádom voľne sa premostím k otázke tripartity, ja som sa ju tu snažil naznačiť pri mojom prvom vystúpení. A to je, že máme tri entity, o ktoré by sme sa mali zaujímať. A to sú ľudia zamestnania, ľudia, ktorí zamestnanie dávajú, a ľudia nezamestnaní, ak si voľne preložíme tripartitu, tak sú to aj odbory, ako aj tí, ktorí zamestnávajú, ktorí zastupujú zamestnancov, aj tí veľkí zamestnávatelia, ktorí sú pri tripartite zastúpení svojimi zástupcami, a je tam ten jeden dôležitý prvok a to je vláda a vláda by mala mať v prvom rade na mysli boj s nezamestnanosťou a aj v tomto dialógu ťahať za ten správny koniec a vytvárať podmienky na to, aby mohla práca vznikať, a tým pádom reálne zastupovať záujmy nezamestnaných. To by mala robiť.
Jozef Mihál tu naznačil to, že Zákonník práce nemôže byť symetrický alebo vyvážený, musí byť v prospech zamestnanca, s tým všetci súhlasíme, a ten pomer toho naklonenia by sa mal presne tu na tripartite dojednávať. To, že vláda umelo vyhne tento pomer v prospech jednej skupiny, znamená, že nebojuje za tých, za ktorých má, a to sú nezamestnaní, a umelo navyšuje ako keby pod rúškom svojho ideologického presvedčenia tému v neprospech zamestnancov a tým pádom pri mnohých veciach, či je to tých 36 mesiacov, či je to agentúrne zamestnávanie, či sú to gastrolístky, či sú to minimálne mzdové nároky a ďalšie byrokratické veci, ktoré sa snažíme zrušiť, bráni ľuďom zamestnania dávajúcim, aby mohli tie zamestnania vznikať. A preto si myslím, že je dôležité, aby sme v balíku , keďže sme v spojenej rozprave, tieto návrhy prijali.
Toľko moje poznámky a prosím ctené plénum o podporu návrhov aj tú optiku, že sa jedná balík, a nie rozoberanie po jednotlivých konkrétnych veciach, a ďakujem vám teraz za pozornosť.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

19.5.2016 o 11:34 hod.

Mgr.

Jozef Viskupič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:55

Marian Kotleba
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pán kolega, ja by som chcel len doplniť možno informáciu pre tých, ktorí ten materiál o stravných lístkoch nečítali alebo si nepreštudovali, že sa nejedná o zrušenie stravných lístkov, ale o možnosť rozšíriť tieto príspevky na stravu pre zamestnancov vo forme peňazí. Takže nie je to taká radikálna zmena a nemuseli by sa jej báť.
A možno taká výzva pre vás. Jednoducho treba vašim bývalým kolegom z MOST-a – HÍD-u otvorene povedať do očí, že teda či naozaj aspoň nejaké hodnoty u nich ostali alebo či sa z nich stali klamári a hodnotoví schizofrenici, ktorí vedia úplne prevrátiť kabát a v tejto veci teda hlasovať nie s tým, čo niekedy deklarovali, ale s tým, čo sa dnes od nich bude vyžadovať, pretože som presvedčený, že rozšírenie možností poskytnúť všetkým zamestnancom namiesto stravných lístkov peňažný príspevok na ich stravovanie nemôže nikomu ublížiť a, naopak, môže rozšíriť slobodu v rozhodovaní všetkých zamestnancov, ktorých sa to týka, ako tieto peniaze použijú, kde ich použijú a kedy ich použijú. Takže ak predkladatelia všetci naberú odvahu a do očí budú konfrontovať celý poslanecký klub MOST-a – HÍD-u, tak potom nemám strach o to, že by táto zmena neprešla.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

19.5.2016 o 11:55 hod.

Ing. Mgr.

Marian Kotleba

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 11:57

Igor Matovič
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ešte tri minútky zostávajú do 12.00 hodiny. Ja to stihnem povedať.

Danko, Andrej, predseda NR SR
Áno, tak vám budem veriť, nech sa páči.

Matovič, Igor, poslanec NR SR
Však ale Národnej rade tým neublížim. Chcel by som teda ako v podstate posledný vystupujúci v rozprave k celému balíku zákonov poprosiť kolegov a kolegyne hlavne z vládneho zlepenca alebo, neviem, ako to nazvať, z vládnej koalície, aby sa zamysleli nad podporou týchto návrhov, samozrejme, neočakávame nejakú balíkovú podporu, ale mohla by skončiť doba, kedy z ľudí robíme úplne nesvojprávnych, doba, kedy ľudí klameme tým, že nejaký sociálny fond vo výške 0,6 % ich vytrhne z biedy a ak by im štát negarantoval 0,6 %, čo dostanú, tak ten zamestnávateľ by im vlastne tých 0,6 % určite nedal. Mala by skončiť doba, kedy v ľuďoch budujeme pocit a utvrdzujeme ich v pocite, že o výške mzdy rozhoduje ujo na Úrade vlády alebo nejaká Koaličná rada, keď zasadne, tak určí, koľko ľudia budú zarábať. Mala by skončiť doba, kedy ľuďom vysvetľujeme a každý deň pripomíname, aký dobrý je ten ujo na Úrade vlády lebo na nich myslí a vybavil im tie papieriky, tie stravovacie poukážky, tie gastrolístky, a bez neho by vlastne tí ľudia asi umreli na ulici hladom. Mala by skončiť doba, kedy sa tu klameme, z úst ministra práce včera zaznel argument, že keď nebudú gastrolístky, keď miesto gastrolístkov ľudia dostanú peniaze, tak alkoholici sa nebudú stravovať a prepijú tie peniaze, tuhí fajčiari sa nebudú stravovať a budú ešte viacej fajčiť. Prosím vás pekne, to naozaj SMER považuje ľudí za tak hlúpych, aby takýmito argumentmi bojoval za špinavý biznis, pár firiem, sponzorov politických strán SMER a SNS?
Pevne verím, že kolegovia hlavne zo strany MOST – HÍD, ktorí nás trikrát v tomto návrhu v posledných piatich rokoch podporili, že budú konzistentní, teda myslím tým návrh nahradiť peniaze alebo gastrolístky peniazmi, a rovnako budú hlasovať aj v tomto prípade, inak, bohužiaľ, vydajú sa takou zvláštnou trajektóriou, kedy predkladajú x razy návrh o občianstve a keď predložený zrazu tu je a majú možnosť ho zrušiť, tak zrazu zaň nehlasujú. Ak tentoraz napríklad ľudia zo strany MOST – HÍD nebudú hlasovať za tento návrh, kedy zamestnancom dávame možnosť vybrať si, či budú mať gastrolístky alebo peniaze, tak len dokážu to, že tie tri razy predošlé, to bolo falošné hlasovanie, lebo vedeli, že to neprejde, a v skutočnosti im ide iba o úmysel, aby naďalej tento biznis sponzorov politických strán bol na Slovensku zachovaný, ale prosím aj všetkých, aj tých, ktorí budú hlasovať proti tomuto návrhu, prestaňte z ľudí robiť somárov, klamať ich argumentmi, že keď nebudú mať papieriky v peňaženke, tak zrazu stratia stravovacie návyky. Hlad nie je otázka gastrolístkov v peňaženke, hlad je normálna fyziologická vlastnosť každého jedného človeka bez ohľadu na to, či má v peňaženke eurá, gastrolístky alebo platobnú kartu.
Ďakujem veľmi pekne za podporu týchto návrhov (potlesk).
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

19.5.2016 o 11:57 hod.

Mgr.

Igor Matovič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 12:01

Jozef Mihál
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, pán predseda. Debata k Zákonníku práce trvala plus-mínus štyri hodiny, takže som rád, že sa ju podarilo rozprúdiť.
Veľmi pekne ďakujem všetkým, ktorí vystúpili v rozprave, osobitne pánovi štátnemu tajomníkovi Burianovi za to, že uviedol tú pozíciu, najmä strany SMER.
Sčasti ďakujem aj poslancovi Gáborovi Gálovi zo strany MOST – HÍD, lebo možno trošku pootvoril nám tu naivnejším oči.
A uvidíme, ako dopadne hlasovanie o 17.00 hodine, stále verím, že sa nám podarilo presvedčiť najmä poslancov vládnej koalície k tomu, aby aspoň niektoré z týchto návrhov podporili, pretože v prvom rade ide o podporu lepšieho podnikateľského prostredia tak, ako ste to aj vy mali v predvolebnom programe.
A v druhom, ale nie v poslednom rade ide aj o podporu zamestnanosti, zamestnancov, tvorbu nových pracovných miest. A to sme mali v programoch všetky politické strany.
Takže teším sa na hlasovanie o 17.00 hodine, pričom tým, ktorí budú hlasovať za návrhy, vopred ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

19.5.2016 o 12:01 hod.

RNDr.

Jozef Mihál

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
4. schôdza NR SR - 3.deň - B. popoludní
 

13:55

Peter Pellegrini
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážená pani predsedajúca, vážení členovia Národnej rady Slovenskej republiky, členovia vlády, dovoľte mi, aby som z poverenia predsedu vlády a podľa rokovacieho poriadku Národnej rady Slovenskej republiky ospravedlnil z dnešnej hodiny otázok neprítomných členov vlády a oznámil ministrov poverených ich zastupovaním. Neprítomný na dnešnej hodine otázok je podpredseda vlády Slovenskej republiky a minister vnútra Robert Kaliňák, ktorý je na zahraničnej pracovnej ceste. Zastupuje ho minister práce, sociálnych vecí a rodiny Ján Richter. Neprítomný je aj minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Roman Brecely, ktorý je na zahraničnej pracovnej ceste v Spolkovej republike Nemecko. Zastupuje ho pani ministerka pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Gabriela Matečná. Minister zahraničných vecí a európskych záležitostí sa tak isto ospravedlnil, nie sú naňho otázky. Nie je prítomný ani pre neodkladné pracovné povinnosti pán minister školstva, vedy, výskumu a športu Pavčan ani pán minister kultúry Marek Maďarič, na oboch pánov ministrov nie sú otázky.
Nech sa páči.
Skryt prepis

19.5.2016 o 13:55 hod.

Ing.

Peter Pellegrini

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

13:55

Peter Pellegrini
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, vážený pán poslanec, za vašu otázku. Všetci dobre vieme, že program každého predsedníctva v Rade EÚ vychádza z aktuálnej agendy inštitúcií Únie, ako aj špecifickej národnej vízie, ktorá má pridanú hodnotu pre celú Úniu. V snahe o väčšiu kontinuitu práce v rámci Rady EÚ a lepšiu koordináciu po sebe nasledujúcich predsedníckych krajín realizuje každé predsednícke trio spoločný politický program. Predsednícke trio, Holandsko, Slovenská republika a Malta sa zhodli na inovatívnom prístupe k spoločnému programu v duchu menej, ale lepšie, to jest sústrediť sa na menší počet iniciatív, ktoré však majú zásadnejšie dopady. Na základe uvedeného prístupu bol vytvorený program tria, ktorý je politický a strategický obsahom, stručný a úderný formou a tiež zrozumiteľný verejnosti.
Hneď na úvod však musím upozorniť, že predsedníctvo v Rade Európskej únie prioritne nemá presadzovať naše národné záujmy, ale podporovať záujmy celého zoskupenia. Naším cieľom bude vystupovať ako čestný sprostredkovateľ. Slovenské predsedníctvo má preto ambíciu priniesť do Európskej únie pozitívnu agendu. Ň Vynaložíme maximálne úsilie na podporu európskych projektov, ktoré umožnia naplno využiť potenciál jednotného trhu a rozšíriť ho o nové piliere. Chceme presadzovať udržateľné riešenia, ktoré prispejú k rozvoju Únie a zabránia jej fragmentácii. Pôjde o neľahkú úlohu, keďže budeme predsedať v období, keď Európska únia čelí viacerým výzvam, ako je migrácia, terorizmus, dozvuky krízy eurozóny či referendum Spojeného kráľovstva o členstve v Únii. Dôsledkom je neraz vytváranie deliacich línií vnútri Únie, prípadne spochybňovanie spoločných a prospešných projektov, akými sú spoločná európska mena alebo Schengen. Táto atmosféra len napomáha vzostupu radikálnych politických postojov.
Výber prioritných tém, ktoré budú v popredí počas slovenského predsedníctva, bol motivovaný tromi vzájomne prepojenými princípmi. Prvým princípom je dosahovanie konkrétnych výsledkov. Chceme byť pragmatické predsedníctvo a zamerať sa na oblasti, v ktorých dokážeme priniesť hmatateľné výsledky. Druhým princípom je prekonávanie fragmentácie v Európskej únii. Preto sa budeme snažiť vynaložiť maximálne úsilie na dosiahnutie takých riešení, ktoré budú prijateľné pre všetky členské štáty a zároveň pre Úniu ako celok. No a tretím princípom je zameranie sa na občana.
Program slovenského predsedníctva bude zameraný na štyri ústredné témy.
Prioritnou témou slovenského predsedníctva bude hospodársky silná Únia. Významné miesto budú mať iniciatívy podporujúce priaznivé prostredie pre investície. Vo finančnej oblasti je jednou z kľúčových tém podpora malých a stredných podnikov ako hlavných tvorcov pracovných miest, a to zjednodušením prístupu k financovaniu. Budeme presadzovať prehlbovanie Hospodárskej a menovej únie vrátane fiškálnej integrácie. Cieľom nášho predsedníctva bude dosiahnuť pokrok pri budovaní Únie kapitálových trhov. Ďalej nás čakajú rokovania o rozpočte Európskej únie na rok 2017, ktorý bude pravdepodobne politicky prepojený so strednodobým preskúmaním viacročného finančného rámca 2014 – 2020.
Druhou témou je vnútorný trh, ktorý sa považuje za najväčší úspech Európskej únie. Aby sme však využili jeho plný potenciál, musí sa prispôsobiť novej realite. Preto je víziou nášho predsedníctva ďalší rozvoj projektov, akými sú energetická únia a jednotný digitálny trh. Jednotný digitálny trh vnímame ako pozitívnu agendu a jedinečnú príležitosť pre Európu. Budeme klásť dôraz na odstraňovanie bariér a rozvoj digitálnej ekonomiky. Energetická únia bude rovnako dôležitou témou slovenského predsedníctva. Ako nám Európska komisia avizovala, slovenské predsedníctvo bude pri Energetickej únii kľúčovým semestrom, v ktorom budú predstavené hlavné návrhy. Aj naďalej budeme presadzovať bezpečnú a čistú energiu za dostupné ceny pre spotrebiteľov.
Ambíciou slovenského predsedníctva a zároveň treťou kľúčovou témou bude nasmerovať Úniu k udržateľnej migračnej a azylovej politike, ktorá bude vychádzať z komplexného prístupu založeného na ochrane vonkajších hraníc, znovuobnovení Schengenu a spolupráci s tretími krajinami. Očakávame, že počas nášho predsedníctva začne fungovať európska pohraničná stráž, ktorá zlepší schopnosť riadiť vonkajšie hranice a vykonávať návraty nelegálnych migrantov. Slovenské predsedníctvo sa zameria aj na legálnu migráciu s cieľom zatraktívniť pobyt v Únii pre vysokokvalifikovaných migrantov, akými sú napríklad zakladatelia start-upov či podnikatelia. Ak berieme do úvahy, že sa práve nachádzame v období výrazných zmien geopolitickej reality, je zvýšená miera angažovanosti Únie nevyhnutnou pre zachovanie jej postavenia. Európska únia sa z tohto dôvodu zamerala na stabilizáciu jej najbližšieho susedstva.
Slovenské predsedníctvo podporí aktívnu realizáciu revidovanej Európskej susedskej politiky, čo je štvrtá nosná téma nášho predsedníctva. Rovnako politika rozširovania zostáva najúčinnejším transformačným nástrojom Únie vo vzťahu ku krajinám v susedstve.
Vážený pán poslanec, program slovenského predsedníctva v Rade Európskej únie sa momentálne dotvára a precizuje. Na budúci týždeň vás minister zahraničných vecí a európskych záležitosti bude tu v Národnej rade informovať o detailoch programu predsedníctva v rámci schváleného bodu programu.
Ďakujem pekne, pani predsedajúca, skončil som.
Skryt prepis

19.5.2016 o 13:55 hod.

Ing.

Peter Pellegrini

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Zodpovedanie otázky 14:17

Peter Pellegrini
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne. Ďakujem pekne, pán poslanec, za vašu otázku. Vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, medzi dôležité výzvy, ktorým Európska únia aktuálne čelí, patrí aj nedostatok prírodných zdrojov. Spôsobuje to vysokú závislosť Únie na dovoze energetických surovín, pretože s 53 % patrí Európska únia k najväčším dovozcom energie na svete, a enormne vysoké náklady na nákup energie z krajín mimo Európskej únie, ročne to predstavuje sumu skoro 400 mld. eur ročne. Namieste sú teda obavy o bezpečnosť dodávok energie a s tým spojené negatívne ovplyvňovanie zmeny klímy. V tejto súvislosti Európska únia začala realizovať projekt energetickej únie Európskej únie, ktorej cieľom je zabezpečiť cenovo dostupnú, bezpečnú a udržateľnú energiu. Projekt nadväzuje na schválené klimaticko-energetické ciele EÚ pre rok 2030 a v súčasnosti je považovaný za jeden z najrozsiahlejších a najvýznamnejších politických projektov krajín Európskej únie s potenciálnym dosahom na zmeny vo všetkých oblastiach európskej energetiky.
Slovenské predsedníctvo v Rade EÚ sa zameria na rozvoj politík v rámci piatich vzájomne prepojených dimenzií energetickej únie, zvýšenie energetickej bezpečnosti, vybudovanie vnútorného trhu s energiou, zvyšovanie energetickej efektívnosti, znižovanie emisií skleníkových plynov, ako aj na podporu výskumu a vývoja v oblasti energetiky. Počas nášho predsedníctva v Rade EÚ bude potrebné efektívne viesť diskusiu, hľadať racionálne kompromisy a implementovať opatrenia vo všetkých piatich vzájomne prepojených dimenziách energetickej Únie. Slovenské predsedníctvo v Rade EÚ je preto príležitosťou pre zdôraznenie potreby synergie medzi rôznymi čiastkovými politikami EÚ, ako aj spolupráce v oblasti energetiky a zmeny klímy medzi členskými štátmi a regiónmi.
Otázky energetickej bezpečnosti zostávajú relevantnými vo viacerých regiónoch Európskej únie, v súlade so závermi Európskej rady z marca tohto roku sa budeme snažiť o dosiahnutie čo najväčšieho pokroku a v ideálnom prípade aj o dosiahnutie dohody s Európskym parlamentom k legislatívnym návrhom o bezpečnosti dodávok plynu a medzivládnych dohodách s tretími krajinami v oblasti energetiky. Pragmatický kompromis pri týchto návrhoch posilní bezpečnosť dodávok a spoluprácu členských štátov a prispeje k správnemu fungovaniu vnútorného trhu.
Pri nových opatreniach a legislatívnych návrhoch sa budeme snažiť o dôsledné posudzovanie a diskusiu o dopadoch na konkurencieschopnosť, ako aj na ceny energií. Správne nastavený rámec pre energetickú efektívnosť môže prispieť ku konkurencieschopnosti priemyslu a kúpyschopnosti domácností. Naším cieľom zostáva dosiahnuť celkovú dohodu o nariadení o energetickom označovaní výrobkov štítkami, čo prispeje k informovanosti spotrebiteľov, ako aj k úsporám energie. Tiež pripravíme politickú diskusiu ministrov k návrhom revízie smernice o energetickej efektívnosti a energetickej hospodárnosti budov. Ceny a náklady na energiu v Európskej únii sú politicky dôležitou a citlivou témou a naším zámerom je vytvoriť priestor pre diskusiu o príčinách relatívne vysokých cien energie, ako aj o možných riešeniach.
Globálna klimatická zmena je spoločnou výzvou pre Európsku úniu. Preto okrem prác na vytvorení energetickej únie bude mať mimoriadny význam aj aktivita nadväzujúca na 21. klimatickú konferenciu v Paríži. Podporujúc vedúce postavenie EÚ v boji proti zmene klímy bude naším cieľom implementácia novej globálnej klimatickej dohody, ktorá je výsledkom konferencie. Sústredíme sa na plnenie dohôd s cieľom znižovať emisie skleníkových plynov a postupný prechod na nové technológie, ktoré okrem iného prispejú k zvýšeniu konkurencieschopnosti a rozvoju zdrojovo efektívnej ekonomiky. V oblasti zmeny klímy bude prioritou slovenského predsedníctva dosiahnuť pokrok v rokovaniach o reforme európskeho systému obchodovania s emisiami. Reformovaný systém by mal zaistiť nákladovo efektívne zníženie skleníkových plynov a zároveň zabrániť odsunu investícií do krajín mimo Európskej únie.
Vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, čaká nás teda skutočne náročný program rokovaní. Prvou plánovanou akciou nášho predsedníctva bude spoločné neformálne zasadnutie ministrov pre energetiku a životné prostredie, ktoré sa bude konať začiatkom júla 2016. Téma energetickej bezpečnosti a konkurencieschopnosti bude jedným z hlavných bodov tohto zasadnutia. Sme pripravení počas predsedníctva byť neutrálnym mediátorom pri vyjednávaniach o konkrétnych návrhoch. Keďže už dnes máme vybudované organizačné a obsahové štruktúry v Bratislave, ako aj v Bruseli, verím, že sa úlohy predsedníckej krajiny aj v tejto oblasti zhostíme s plnou dôstojnosťou a aj v oblasti energetiky sa nám podarí dosiahnuť úspech.
Ďakujem pekne, skončil som.
Skryt prepis

Zodpovedanie otázky

19.5.2016 o 14:17 hod.

Ing.

Peter Pellegrini

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video