12. schôdza

16.9.2020 - 30.9.2020
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

23.9.2020 o 15:24 hod.

Milan Mazurek

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Uvádzajúci uvádza bod 15:08

Tomáš Taraba
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, pán podpredseda, za slovo. Dámy a páni, nachádzame sa v období po koronakríze. Zo všetkých strán počúvame, že sa blížime do obdobia nejakej druhej vlny, čo v praxi neznamená nič iné iba to, že sa máme pripraviť na nejakú vyššiu mieru reštrikcií. Každá jedna reštrikcia znamená obmedzovanie slobôd a v prípade podnikateľského sektora ľudí, v prípade živiteľov rodín je to aj zníženie príjmov.
To znamená, že je nespochybniteľným faktom, že koronakríza predstavila hlboký zásah do príjmov každého pracujúceho, prinajmenšom priniesla neistotu. A tá neistota sa odzrkadľuje aj v tom, že štát musel vo veľkej miere dať k dispozícii finančné prostriedky, ktoré podľa odhadov ministerstva financií spôsobia tento rok 12-miliardový deficit. To sú sumy, ktoré dosahovala touto dnes už koalíciou kritizovaná smerácka garnitúra v podstate za obdobie 10 rokov. Je to bezprecedentný nárast deficitu. Ak to dopadne takto na konci roka, bude to predstavovať 2-tisíc euro na jednu osobu. Inak povedané, keby ľudia dostali, každý jeden, 2-tisíc euro zadarmo na účet, tak by sme sa dostali do rovnakej makroekonomickej a finančnej kondície, ako sa nachádzame dnes.
Schvaľujeme tu zákony. Dnes už vieme, že v podstate najväčším víťazom sú banky, ktoré sa nemusia uskromniť v ničom, dostanú 380 mil. darček naspäť. A druhý, kto sa tvári, že sa ho to vôbec netýka a ideme okolo toho mlčky, sú politické strany. Politické strany si idú rozdať 73 mil. eur, ktoré sú priamo ako keby nejakou finančnou dotáciou, ktorú dostávajú od občanov z ich príjmov.
V uplynulom období liberáli z SaS rozpútali debatu o tom, že treba šetriť na všetkých frontoch a jedným z tých frontov má byť šetrenie peňazí pri cirkvách, pretože Slovensko nie je sekulárny štát a treba, aby došlo k určitej odluke medzi štátom a cirkvou.
Každý vieme, že cirkvi sa financujú de facto samé, robia to už dlhé roky a tie príspevky, ktoré dostávajú, sú len finančnými príspevkami. To znamená, nie je to plným financovaním. Po tom, čo boli vrátené finančné; po tom, čo boli majetky vrátené cirkvám, samozrejme, že, myslím si, že aj liberáli zhodnotia, aj keď teda sa z toho môžu tešiť a len by mali zhodnotiť, že boli vrátené komunistami v oveľa horšom stave, ako boli prebraté, a Slovensko ako nástupnícky štát má, či chce, alebo nie, do veľkej miery povinnosť za všetku škodu, ktorú spôsobilo, ju kompenzovať.
To znamená, že treba úplne v pohode povedať, áno, je čas a môžeme sa začať baviť aj o odluke štátu od cirkvi, ale je to relatívne a každý, kto sa v tom trošku vyzná, niekedy sa pohyboval, tak vie, že to je veľmi komplikovaná téma. Ale o to väčšmi to, čo je jednoduchšie, to, čo je jednoduchšie, že Slovensko nie je len sekulárny štát, ktorý sa neviaže na žiadne náboženstvo, ale neviaže sa ani na žiadnu ideológiu. To znamená, že z tohto pohľadu nevidím žiaden dôvod napríklad, prečo liberáli z SaS by mali... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)

Šeliga, Juraj, podpredseda NR SR
Páni; prepáčte, pán poslanec Taraba; vy ste prihlásený do rozpravy a vy za chvíľku budete spravodajcovať. Pokojne nahlas pred všetkými si to môžte vysvetliť, nechajte pána poslanca Tarabu, nech v pokoji predstaví tento zákon a potom aj nás môžte vy dvaja zapojiť do diskusie. Ďakujem pekne.

Taraba, Tomáš, poslanec NR SR
Ďakujem pekne, pán podpredseda.
A preto chcem povedať, že práve z tohoto dôvodu je oveľa jednoduchšie prísť s tým, že urobíme odluku štátu od politických strán. Tu neexistuje žiadna medzinárodná zmluva. Je to absolútne, myslím si, že zníženie, ktoré navrhujeme my v tomto zákone, 50 %, to znamená zo 73 mil. na polovicu, je stále, to sú obrovské peniaze, ktoré by politickým stranám zostali. V prípade povedzme OĽANO z 22 mil., teda v starej mene 660 mil. korún, by to kleslo na 330 miliónov. Ja si neviem predstaviť, že za to sa nedá robiť politika. V prípade dnes napríklad SaS, tých 150 mil., by to kleslo tiež na polovicu. To sú úplne peniaze, ktoré, aspoň takto vieme vyslať signál, že nie sme bezcitní voči tomu, čím slovenská spoločnosť, slovenský národ v tejto ťažkej chvíli a dobe prechádza.
Toľko úplne na úvod, to je prvé teda kolo. Nerokovali sme s koalíciou o tomto zákone, pretože doposiaľ rozumiem, že ak nemáme chodiť individuálne za vami a tu vás odchytávať na chodbe alebo neviem, kde máme vystávať pred vašimi klubmi, tak keďže sme v normálnej transparentnej spoločnosti a sme v parlamentnej demokracii, tak práve preto je prvé čítanie. Prvé čítanie znamená, že sa predstaví nejaký ideový zámer pre to, čo sa robí, a keď sa s tým ideovým zámerom koalícia a opozícia zhodne, tak by malo to byť posunuté do druhého čítania, kde sa hľadá politická podpora.
A práve preto, ak teda si myslíte alebo ste, rovnako si myslíte, že Slovensko politické strany potrebuje, lebo sme parlamentná demokracia, ale na druhej strane je nepriamo úmerne financovaný tento povedzme stranícky aparát a o to väčšmi v čase, kedy došlo k najväčšiemu historickému výpadu či už daňových príjmov, alebo nárastu deficitu, tak ak si naozaj toto koalícia myslí a nie je vám úplne proste tá antisociálnosť ľahostajná, tak ja nevidím najmenší dôvod, prečo by ste to nemali podporiť. Ak si myslíte, že to urobiť netreba, že treba škrtiť iba ľudí, tak, samozrejme, že podporiť to nepodporíte.
Budeme veľmi radi, ak v druhom kole budeme mať tú možnosť čo i len, povedzte nám zoznam, dajte nám zoznam, za kým všetkým treba ísť, pred ktorými dverami treba stáť, ako dlho tam treba stáť, na ktoré dvere treba klopať, zvoniť, my to urobíme len preto, aby sme dosiahli tento spoločný cieľ. Myslím si, že tak ako navrhujeme 50-percentné zníženie príspevkov pre politické strany, je to absolútne, by som povedal, veľkorysý návrh pre to, aby vám zostalo neuveriteľne veľa peňazí na činnosť pre ľudí aj ďalej.
Ďakujem veľmi pekne.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

23.9.2020 o 15:08 hod.

Ing. Mgr.

Tomáš Taraba

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

15:10

Juraj Šeliga
Skontrolovaný text
Ďakujem pekne.
Teraz poprosím pána spravodajcu, pána poslanca Beluského, aby nám povedal, čo navrhujú výbory a navrhnutý gestorský výbor.
Skryt prepis

23.9.2020 o 15:10 hod.

Mgr.

Juraj Šeliga

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie 15:16

Martin Beluský
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, pán podpredseda. Vážené panie poslankyne, páni poslanci, v súlade s § 73 zákona o rokovacom poriadku som bol určený predsedom výboru za spravodajcu k uvedenému návrhu zákona. Predkladám informáciu k predloženému návrhu.
Návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Súčasťou predloženého návrhu je aj stanovisko Ministerstva financií Slovenskej republiky.
Vychádzajúc z oprávnení pre mňa ako spravodajcu z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady navrhujem, aby návrh zákona prerokovali Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet, Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet. Zároveň odporúčam, aby výbory uvedený návrh prerokovali do 30 dní, gestorský výbor do 32 dní od jeho prerokovania v prvom čítaní na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky.
Pán predsedajúci, otvorte, prosím, všeobecnú rozpravu k uvedenému návrhu zákona.
Skryt prepis

Vystúpenie

23.9.2020 o 15:16 hod.

Ing. PhD.

Martin Beluský

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

15:16

Juraj Šeliga
Skontrolovaný text
Ďakujem pekne, pán poslanec.
Otváram všeobecnú rozpravu. Dostal som jednu písomnú prihlášku.
Pán poslanec Žiak, nech sa páči.
Skryt prepis

23.9.2020 o 15:16 hod.

Mgr.

Juraj Šeliga

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie 15:17

Miroslav Žiak
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený predsedajúci, vážené poslankyne, poslanci, pozrel som sa na návrh zákona, ktorý je nám predkladaný, o politických stranách a politických hnutiach. Márne som očakával úpravu zákona, ktorá by reflektovala spoločenskú situáciu a priniesla zásadné zlepšenie predkladaného návrhu zákona.
Konkrétnejšie k návrhu vášho zákona. Osobitná časť dôvodovej správy by mala obsahovať zdôvodnenie jednotlivých paragrafov, bodov návrhu zákona, nie parafrázovanie textu návrhu zákona, ale jeho vysvetlenie. Vo vašej osobitnej časti neargumentujete, prečo by sa mal príspevok politickým stranám znížiť o polovicu. Prečo nie teda o tri štvrtiny? Z akého modelu predkladateľov ste vychádzali?
Ak vychádzate z § 33 zákona č. 523/2004 o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov, návrh zákona musí obsahovať aj vyjadrenie o predpokladaných finančných dôsledkoch na rozpočet verejnej správy, a to nielen na bežný rok, ale aj na tri nasledujúce rozpočtové roky. Vyčíslili ste pozitívny dopad na štátny rozpočet približne vo výške 38 mil. eur bez uvedenia jednotlivých rozpočtových rokov. Preto váš predkladaný návrh zákona opätovne vykazuje známky nedostatočnosti.
Veľmi jasne a zreteľne si spomínam, ako práve vaša materská strana Ľudová strana Naše Slovensko, ktorej by ste, samozrejme, mali povedať veľké ďakujem, pretože bez nich by ste nestáli na pôde Národnej rady Slovenskej republiky, pred predchádzajúcimi voľbami išla do volieb v roku 2016 s tým, že peniaze od štátu na fungovanie strany neprijme. Najskôr Kotleba tvrdil, že jeho strana sa po voľbách vzdá všetkých príspevkov, ktoré od štátu dostane za hlasy od voličov, ale po voľbách už zmenil rétoriku, keď vyhlásil, že jeho strana sa štátnych príspevkov vzdá, ak to urobia aj ostatné politické subjekty, ktoré sa dostali do parlamentu. Bohužiaľ, nestalo sa tak. Považujem za veľké pokrytectvo snažiť sa podobným spôsobom obmedziť príspevky politickým stranám, keď viete, že zásada zachovania právnej istoty nepripúšťa retroaktívnu, retroaktivitu zákonov a vytváranie, akúsi dobrovoľnosť vrátenia príspevkov do konca roka 2021.
Tvrdíte, že činnosť politických strán a hnutí by mala byť financovaná výlučne z dobrovoľných príspevkov členov a sympatizantov. Politické strany sú kľúčový prostriedok, prostredníctvom ktorého sa občania môžu podieľať na správe verejných záležitostí a výkone verejnej moci. Preto je potrebné vytvárať podmienky na to, aby strany svoje funkcie mohli plniť zodpovedajúcim spôsobom, boli nezávislé od finančných skupín a sledovali svoje programové ciele, na základe ktorých získali dôveru od občanov.
Politické strany sú vysoko závislé na príjmoch od štátu. Predstavujú tzv. sektor nevýrobných služieb. To na jednej strane znižuje priestor na korupciu, pretože politické strany sú menej odkázané na súkromné zdroje vplyvných darcov, v prospech ktorých potom môžu presadzovať vládnu politiku napríklad pri prideľovaní verejných zákaziek.
Argument typu odlúčme financovanie politických strán, ak sa má odlúčiť financovanie cirkvi zo strany štátu, je vierolomný. Ak by sme tak učinili pri politických stranách, vytvorilo by to vhodné podhubie pre opätovné rozbujnenie záujmových skupín. Predsa si spomíname na hlas podobný poslanca Roberta Fica, v nahrávke Gorila dohadoval kšefty s finančníkmi z Penty. V konečnom dôsledku pri prijímaní právnych predpisov by nebol zohľadnený verejný záujem, ale záujem vyššej skupiny osôb, oligarchov a finančníkov.
Vaša nekompetentnosť sa v celom rozsahu premieta v predmetnom návrhu zákona. Preto sa vás otvorene pýtam, aký je váš skutočný úmysel. Vaše bezobsiažne návrhy zákonov, ako napríklad interrupcie, neposúvajú túto spoločnosť vpred. Pôsobia neprofesionálne, neurčito, so zámerom vyvolať vášne. Nazdávam sa, že vaším cieľom je, aby sa politické strany dostali do područia záujmových skupín, ktoré by presadzovali svoje súkromné záujmy a politické strany za to inkasovali vysokú odmenu. Ak túto informáciu vnímam v kontexte, že ste odišli zo strany ĽSNS a hľadáte zdroje financovania, je pre mňa zámer navrhovaného zákonu zrejmý.
Predkladaný zákon svojím obsahom vytvára dojem, že úmysel predkladateľov zákona nie je reagovať na zhoršenú hospodársku situáciu a optimalizáciu verejných financií. Práve naopak, zákon kreuje prostredie, v ktorom by sa mohli realizovať záujmové skupiny rôznych oligarchov a finančníkov.
Ďakujem veľmi pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie

23.9.2020 o 15:17 hod.

Ing.

Miroslav Žiak

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

15:17

Juraj Šeliga
Skontrolovaný text
No, na vaše vystúpenie štyri faktické poznámky. Ako prvý... (reakcia navrhovateľa), chcete hneď reagovať, ale... (reakcia navrhovateľa), aha, dobre. Ale aj tak najprv musia ísť faktické a potom vy môžte ísť.
Nech sa páči, pán poslanec Beluský, s faktickou poznámkou.
Skryt prepis

23.9.2020 o 15:17 hod.

Mgr.

Juraj Šeliga

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:22

Martin Beluský
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci. Pán poslanec Žiak, vy si uvedomte, že my sme teraz v prvom čítaní. Ja síce nie som predkladateľom tohto návrhu zákona, nechcem ten zákon nejakým spôsobom obhajovať, to budú robiť navrhovatelia, ale v prvom čítaní sa máme baviť o zámere tohto návrhu zákona a zámer tohto zákona je, či chceme nejakým spôsobom obmedziť financovanie politických strán. Ak chceme, ak sa na tom, na tom v pléne dohodneme, na to máme druhé čítanie, aby sme si povedali ako. Lebo vy ste kritizovali to číslo 50 percent. Ale veď predkladatelia ani nikto nehovoril, že to má byť 50 %, môže to byť úplne iné percento. Veď na to, o tom má byť to druhé čítanie, aby sme vyprecizovali, aby sme našli kompromis medzi jednotlivými politickými stranami. A tých možností, ako obmedziť to financovanie, ich je viacero. Môžu sa, môže sa dať také tzv. zmrazenie, pretože tie výšky tých príspevkov, dobre viete, že závisia od priemernej mzdy. Môžu sa zaviesť určité stropy alebo sa môže nájsť iný spôsob financovania, napríklad prostredníctvom daní fyzických osôb, ako sa financujú napríklad aj občianske združenia.
V minulom volebnom období tu bola snaha o, odstrihnúť úplne politické strany od týchto príspevkov. Predkladala to aj naša strana, predkladala to aj strana OĽANO, dokonca niekoľkokrát. Nikdy sa nenašla vôľa, aby sa, aby sa, aby to prešlo aspoň do druhého čítania. Či to OĽANO predloží znova, to neviem, to sa musíte, to by sme sa mali spýtať vašich kolegov, ale každopádne toto je určitý posun debaty dopredu, pretože nebavíme sa na začiatku hneď o zrušení, ale bavíme sa o určitom obmedzení. A to je dôvod, prečo by sme mali predkladateľov pochváliť, a určite si vyslúži našu podporu.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

23.9.2020 o 15:22 hod.

Ing. PhD.

Martin Beluský

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

15:22

Juraj Šeliga
Skontrolovaný text
Pán poslanec Mazurek.
Skryt prepis

23.9.2020 o 15:22 hod.

Mgr.

Juraj Šeliga

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:24

Milan Mazurek
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pán poslanec Žiak, niečo ste pekne prečítali, ale ja sa vás pýtam, kedy konečne začnete dbať na fakty. Ono je veľmi jednoduché nájsť si tú debatu s Marianom Kotlebom predvolebnú v roku 2016, kde sa ho pýtali na to vrátenie finančných prostriedkov získaných za voľby. On dostal jednoduchú otázku: Vrátite ich? A na to odpovedal: Áno, naša strana sa ich vzdá ako prvá v celej výške za podmienky, že sa ostatné vzdajú aspoň časti. Môžete si to nájsť, prečítať, pozrieť, jednoducho overiť. Na základe toho je to, čo ste vraveli, klamstvo. Keďže my sme okamžite po voľbách vyzvali ostatné politické strany, aby sa aspoň časti vzdali a, slušne povedané, nám ukázali prostredník vrátane vašej strany, tak sme, samozrejme, nemali čo dodržať, lebo sme nič také, o čom ste tu hovorili, nesľúbili.
Ale veľmi jednoducho sa prekrúcajú slová niekoho iného, veľmi ľahko sa útočí a práve z toho dôvodu vám to tu hovorím, aby ste sa do budúcnosti vyhli takým klamstvám. Veď začali ste s tým, že ja som hádzal nejaké dlažobné kocky, a postupne možno za to volebné obdobie vás dám na tú správnu mieru v ďalších a v ďalších veciach.
A ten váš komický argument, že v prípade, ak odstrihneme politické strany od štátu, že im nebudeme dávať príspevky, vytvorí obrovské podhubie pre finančné skupiny, oligarchov, rôzne mafiánske skupiny, ktoré budú ovplyvňovať tieto strany, snažiť sa ich financovať, aby následne po voľbách dostali niečo naspäť, to znamená nejaké štátne zákazky a podobne, to dokonale ilustruje myslenie vašej strany. Pretože ja si myslím, a vieme, že naša strana takto dlhodobo fungovala, že aj keby nás odstrihli od týchto finančných prostriedkov, a ja za to budem hlasovať, tak nám to nič neurobí a žiadna finančná skupina nás neovládne.
V prípade SAS-ky už si ale istý nie som. Ak by tu potom prišla nejaká finančná skupina, ktorá vás ovládne, zmanipuluje a následne jej budete dohadzovať štátne zákazky a vy sa tomu bránite vďaka tomu, že chcete peniaze od štátu, potom v poriadku, beriem to ako nemilé priznanie si škaredej reality.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

23.9.2020 o 15:24 hod.

Milan Mazurek

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vstup predsedajúceho 15:25

Juraj Šeliga
Skontrolovaný text
Pán poslanec Mizík.
Skryt prepis

Vstup predsedajúceho

23.9.2020 o 15:25 hod.

Mgr.

Juraj Šeliga

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom