40. schôdza

16.9.2021 - 7.10.2021
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

21.9.2021 o 9:24 hod.

Mgr.

Eduard Kočiš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie v rozprave 8:55

Branislav Gröhling
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Dobrý deň, dámy a páni. Vážený pán predsedajúci, pani poslankyne, páni poslanci, ministerstvo škody... školy... školstva, vedy, výskumu a športu predkladá návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 61 o odbornom vzdelávaní a príprave a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 209. Návrh zákona sa predkladá na základe požiadaviek aplikačnej praxe a výsledkov projektu zvyšovania atraktivity a kvality odborného vzdelávania prípravy.
Týmto predkladaným návrhom zákona sa zavádza nový inštitút. Bude to inštitút nadpodnikového vzdelávacieho centra a založenie tohto inštitútu vyšlo z aplikačnej praxe, kde cieľom je podporiť predovšetkým vstup malých a stredných podnikov aj samostatne zárobkovo činných osôb do systému duálneho vzdelávania.
Vieme, že v predchádzajúcom období sme chceli podporovať duálne vzdelávanie a bolo problematické pre práve malé podniky alebo samostatne zárobkové činné osoby, aby vstupovali do duálneho vzdelávania, aby takýmto spôsobom vedeli načerpať aj menej ako celú triedu, polovičku triedy alebo jednotlivých žiakov a týmto spôsobom aj zvýšiť kvalitu a zatraktívnenie odborného vzdelávania prípravy v systéme duálneho vzdelávania aj celkovej koordinácii odborného vzdelávania a prípravy zo strany zamestnávateľov, stavovských organizácií a profesných organizácií. Pre nás je veľmi dôležité, že po novelizácii zákona z 2018. pristupujeme opäť k takejto novelizácii, aj keď nie je nejakým spôsobom veľmi výrazná.
Ale ďalšou vecou, ktorá je obsahom tohto zákona, je experimentálne overovanie v odbornom vzdelávaní, ktorého cieľom je zosúladiť potreby trhu práce a zamestnávateľov aj s ponukou odborov vzdelávania.
Ďalšia vec, ktorá sa realizuje v rámci legislatívy tohto zákona, novelizácii tohto zákona, je aj odstránenie záťaže pri vstupe odboru vzdelávania učiteľstvo pre materské školy a vychovávateľstvo do systému duálneho vzdelávania. Je množstvo požiadaviek v rámci aplikačnej praxe, kde máme školy, ktoré by chceli robiť duálne vzdelávanie v rámci výchovy pedagógov, a takýmto spôsobom by sa mohli do budúcna vytvárať aj kombinované subjekty, ktoré by si riešila samospráva v rámci svojich škôl, kde by vedela k tomu priradiť aj materskú školu, a v rámci toho by vytvárala celkový subjekt, kde by sa mladí ľudia mohli vzdelávať aj v rámci duálneho vzdelávania aj v týchto odboroch.
Ďalej upravujú sa náležitosti týkajúce sa praxe hlavného inštruktora, inštruktora s cieľom dosiahnuť väčšiu flexibilitu pri plnení podmienok na získanie kvalifikácie či už hlavného inštruktora prostredníctvom praxe, alebo formálneho učenia sa, alebo prostredníctvom aj vykonania skúšky na overenie odbornej spôsobilosti. Sú to znova opatrenia, ktoré sú technické v rámci toho, aby sme vedeli podporiť duálne vzdelávanie v ďalšom období.
A v neposlednej rade sa upravujú ustanovenia o regionálnej stratégii výchovy a vzdelávania na stredných školách, v rámci ktorého dochádza potom k úprave podmienok tvorby a vyhodnocovania tých regionálnych stratégií výchovy a vzdelávania na stredných školách.
Viete, že v rámci spolupráce s jednotlivými organizáciami sa robí jednotlivé regionálne stratégie, tak aby sme ich vedeli upravovať, aby naozaj dokázali odzrkadľovať to, čo v praxi potrebujeme, to, čo v rámci jednotlivých oblastí štát aj nejakým spôsobom vyžaduje.
V súčasnosti sa posilňuje aj funkcia tej regionálnej stratégie pre, pre samosprávy ako základný plánovací dokument pre odborné vzdelávanie a prípravu v regióne. Pre nás je to znova tá deklarácia, že chceme, aby školstvo bolo prerozdeľované v rámci požiadaviek jednotlivých regiónov. Nie je možné, aby sme my z ministerstva školstva nariaďovali nejakým spôsobom určité odbory, ktoré by sa vzdelávali na celom Slovensku. A myslím si, že toto by mala riešiť samospráva na základe svojich stratégií, regionálnych stratégií, ktoré budú prezentované, ktoré následne budú schvaľované.
Ďakujem veľmi pekne za pozornosť, a nech sa páči v rozprave si vieme vysvetliť ďalšie veci.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

21.9.2021 o 8:55 hod.

Mgr.

Branislav Gröhling

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie 9:05

Igor Kašper
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci. V súlade s § 73 zákona o rokovacom poriadku som bol určený za spravodajcu k návrhu uvedeného zákona. Predkladám informáciu k predloženému vládnemu návrhu zákona.
Návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a Legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Súčasťou predloženého návrhu je aj stanovisko Ministerstva financií Slovenskej republiky. Zo znenia uvedeného vládneho návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada vo všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že vládny návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady navrhujem, aby vládny návrh zákona prerokovali: Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport. Odporúčam, aby predmetný vládny návrh zákona v druhom čítaní výbory prerokovali do 30 dní a gestorský výbor do 32 dní od prerokovania návrhu zákona v Národnej rade Slovenskej republiky v prvom čítaní.
Prosím, pán predsedajúci, otvorte všeobecnú rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie

21.9.2021 o 9:05 hod.

Ing.

Igor Kašper

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie 9:07

Jozef Habánik
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo, pán predsedajúci. Panie poslankyne, páni poslanci, vážený pán minister, prajem aj takéto príjemné utorkové ráno. Dovoľte mi, aby som sa v stručnosti vyjadril k návrhu zákona, ktorým sa novelizuje zákon č. 61/2015 o odbornom vzdelávaní a príprave.
Určite podrobnejšie budeme k tejto právnej úprave diskutovať na výbore pre vzdelanie, vedu, mládež a šport Slovenskej republiky a uvedieme si aj niektoré pozmeňujúce návrhy a doplňujúce návrhy v rámci druhého čítania.
Ja už teraz naznačím, že my budeme sa snažiť urobiť nejaké pozmeňovacie návrhy ešte k §18 a k § 23, body 23 až 41 predloženého návrhu zákona.
Ale to, čo je najkľúčovejšie pre mňa z tohto pohľadu, je, aby sme pri tejto právnej úprave, pri tejto novele zabezpečili dohodu s Asociáciou stredných zdravotníckych škôl v systéme odborného vzdelávania a prípravy, tak aby už viac ako 70-ročná preverená kvalita vzdelávacieho procesu pri praktickom vyučovaní a poskytovania zdravotnej starostlivosti zostala zachovaná a nedošlo k zníženiu štandardov pre odbornosť vo vyučovaní.
Vychádzame - a pán minister to určite pozná - z pripomienok Asociácie stredných zdravotníckych škôl, viem, že ešte v rámci tohto mesiaca prebiehala zaujímavá diskusia medzi aj ministerstvom školstva, ministerstvom zdravotníctva a Asociáciou zdravotníckych škôl, a pre mňa je rozhodujúce, aby vznikol nejaký kompromis a dohoda, ako sa a či vôbec sa bude upravovať systém duálneho vzdelávania v tomto segmente.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie

21.9.2021 o 9:07 hod.

doc. Ing. PhD.

Jozef Habánik

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 9:11

Branislav Gröhling
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pán poslanec, ak ste reagovali na myšlienku, ktorá bola v rámci medzirezortného pripomienkového konania v rámci duálneho vzdelávania, čo sa týka zdravotníckych odborov, to momentálne v návrhu zákona nie je. Keďže ešte prebiehala diskusia aj s Asociáciou stredných zdravotníckych škôl, s pánom Sekulom, s ministerstvom zdravotníctva a podobne a neboli vychytané všetky náležitosti, tak sme to nedávali do tohto návrhu. Ak to bude požiadavka či už pléna, lebo, samozrejme, vy ako poslanci máte svoju legislatívnu právomoc, a následne to predebatujeme aj s jednotlivými lídrami vládnych strán a následne aj na školskom výbore, to požehnanie z našej strany určite bude.
My keď sme boli v rámci Bratislavského samosprávneho kraja, tak sme iniciovali to, aby sa stredné zdravotnícke školy mohli zapájať do duálneho vzdelávania, takže ja vyslovujem, že ak áno, ak tá dohoda naprieč plénom bude, tak my určite tomu dáme zelenú.
Ďakujem.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

21.9.2021 o 9:11 hod.

Mgr.

Branislav Gröhling

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 9:11

Branislav Gröhling
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predseda, vážené kolegyne, kolegovia, ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu predkladá návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 138 o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony.
Možno v skratke iba vyslovím, že jednotlivé opatrenia v rámci tohto zákona sú predpríprava, otvorené dvere na čerpanie finančných prostriedkov v rámci REACT-u alebo EŠIF-u, alebo Plánu obnovy, aby sme vedeli plniť jednotlivé míľniky, ktoré sme si stanovili na to, aby sme posúvali slovenské školstvo ďalej a vedeli finančné prostriedky, ktoré nie sú možné čerpať zo štátneho rozpočtu, čerpať z týchto finančných alokácií, ktoré sú. Možno také tie najzákladnejšie veci, ktoré ste si mohli pozrieť, sú vytvorenie školských podporných tímov, ktoré sú veľmi dôležité na to, aby sme posúvali jednotlivých žiakov a konečne vykryli tú situáciu, ktorá sa deje v rámci Slovenska, že potrebujeme podporný personál do škôl, aby sme vedeli ďalším spôsobom pomáhať mladým ľuďom. Je, v rámci tohto zákona sú spresnenie postupov pri preukazovaní splnenia predpokladov na výkon pracovnej činnosti, hlavne so zreteľom zjednodušovania jednotlivých procesov, odbúrania administratívy či zjednodušené preukazovanie bezúhonnosti pedagogických zamestnancov, odborných zamestnancov. O tom ešte môže byť diskusia aj v rámci jednotlivých návrhov, pretože už evidujem, že niektorí páni poslanci majú niektoré návrhy. Ja budem veľmi rád o tom diskutovať, aby sme to opäť zefektívnili celé, lepšie upravili.
K tým možno najdôležitejším zmenám, ktoré sú obsahom tohto zákona, sú zmeny v profesnom rozvoji, v kariérovom raste pedagogických zamestnancov, odborných zamestnancov. Spoločný znak jednotlivých zmien, ktoré sa nachádzajú v tomto návrhu zákona, je otvorenosť systému profesijného rozvoja, pokračovanie v trende synergie v profesijnom rozvoji, akceptácia znalostí a skúseností aj v kariérovom raste, čo sa prioritne teda týka možností jednotlivého vzdelávania, požiadaviek na riaditeľov, prostredníctvom bola taká veľká mediálna téma, nie, riaditeľ nebude manažér. To, že je zadefinovaný vedúci pedagogický zamestnanec, neznamená, že nemusí mať pedagogické vzdelanie, lebo o tom sme veľa diskutovali a vysvetľovali médiám, že zle si možno vysvetlili niektoré veci, ktoré boli napísané.
Z toho dôvodu ešte aj sa rozširuje okruh poskytovateľov vzdelávania v profesijnom rozvoji, menia sa podmienky na zabezpečovania kvality vzdelávania v profesijnom rozvoji v podmienkach vysokých škôl, prinášajú sa ďalšie zmeny v podmienkach na zaradenie do kariérových pozícií, zmeny podmienok na výkon činnosti vedúcich pedagogických zamestnancov, ktorých som spomínal, ako aj vedúceho odborného zamestnanca, ako aj úprava podmienok do vyššieho kariérového stupňa.
Viete, že tento návrh zákona sa tvoril skoro rok, lebo sme absolvovali desiatky a desiatky stretnutí s jednotlivými profesnými organizáciami a odborovými zväzmi, aby sme sa dohodli na nejakom znení zákona, ktorý bude akceptovaný pre všetky strany, a ja verím, že v rámci nasledujúcich týždňov ešte budeme vedieť dopilovať tie drobnosti, ktoré nás všetkých ťažia.
Ďakujem veľmi pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

21.9.2021 o 9:11 hod.

Mgr.

Branislav Gröhling

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 9:14

Mária Šofranko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predsedajúci, vážené panie poslankyne, páni poslanci, v súlade s § 73 zákona o rokovacom poriadku som bola určená za spravodajkyňu k návrhu uvedeného zákona (tlač 639). Predkladám informáciu k predloženému vládnemu návrhu zákona.
Návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a Legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Súčasťou predloženého návrhu je aj stanovisko Ministerstva financií Slovenskej republiky. Zo znenia uvedeného vládneho návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajkyňu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že vládny návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady navrhujem, aby vládny návrh zákona prerokovali: Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport. Odporúčam, aby predmetný vládny návrh zákona v druhom čítaní výbory prerokovali do 30 dní a gestorský výbor do 32 dní od prerokovania návrhu zákona v Národnej rade Slovenskej republiky v prvom čítaní.
Prosím, pán predsedajúci, otvorte všeobecnú rozpravu, do ktorej sa hlásim ako prvá.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

21.9.2021 o 9:14 hod.

PaedDr.

Mária Šofranko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 9:16

Mária Šofranko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Vážené panie poslankyne, páni poslanci, ku školstvu ma viaže mnohé: absolvovala som Pedagogickú fakultu, vyše 20 rokov som učila a ako rodič som vodila svoje dieťa do školy, teraz sa snažím zmenami v zákonoch podporiť rôzne školské reformy a dobré návrhy.
Cieľom návrhu vládneho zákona je vrátiť sa k tomu najpodstatnejšiemu: k učiteľovi, tejto dlho zaznávanej bytosti, na ktorej popri tom všetkom stojí a padá, a v neposlednom rade dať školám potrebnú voľnosť, rozviazať ruky dobrým riaditeľom škôl a tvorivým učiteľom. To najpodstatnejšie je učiteľ, lebo pre úspech žiaka je najdôležitejšia osobnosť práve učiteľa. V reálnom živote sú učitelia vystavení zvýšeným požiadavkám, aby zabezpečili, že deti vedia predpísaný obsah či dosahujú solídne výsledky v národných a medzinárodných meraniach, ale takisto, aby sa podieľali na ich výchove a popritom boli inovátormi, tvorivými pracovníkmi, koučmi. Toto všetko majú zvládať sami, mnohokrát v izolácii tried, bez tímovej spolupráce a s nedostatočným technickým vybavením. Tieto požiadavky bývajú kladené na učiteľov, ktorí mnohokrát nemajú na to metodické a didaktické nástroje. Nemajú s takýmto fungovaním skúsenosti, nedostávajú žiadnu alebo len minimálnu podporu, aby dokázali takto pracovať.
Nároky, ktoré sa v súčasnosti kladú na pedagogických a odborných zamestnancov, nie sú zanedbateľné, ale je to len preto, aby prácu, resp. poslanie vykonávali čo najlepšie, aby svojím pôsobením napomáhal rodičom pri výchove a vzdelávaní ich detí a podporovali dobré vzťahy vo vzťahovom trojuholníku žiak – učiteľ – rodič.
Preto návrh obsahuje viaceré zmeny a doplnenia, ktoré majú odbremeniť učiteľov a zjednodušiť niektoré procesy, napríklad zjednodušenie preukazovania bezúhonnosti učiteľov, aby škola bola bezpečným prostredím pre naše deti; zjednodušenie zaraďovania do kariérových stupňov a vykonávanie atestácií; zjednodušenie organizovania všetkých druhov vzdelávania v profesijnom rozvoji a uvádzania pedagogických zamestnancov.
Škola je miestom individuálneho rozvoja žiakov, tímovej spolupráce a komunikácie všetkých aktérov vzdelávania a širšej verejnosti. Podobne ako orchester, aj pedagogický tím funguje najlepšie, keď všetci jeho členovia „hrajú“ koordinovane a synchronizovane, to je v duchu rovnakých princípov, podľa rovnakých pravidiel a vo vzájomnej spolupráci a interakcii. V škole by mal panovať tímový duch, vzájomná podpora a pracovná komunikácia medzi učiteľmi by mala byť častá a prirodzená. Preto je v návrhu zahrnutá možnosť zriadenia školského podporného tímu i vytvorenie novej kategórie pedagogického zamestnanca – školský digitálny koordinátor.
Škola a školská trieda sú miesta, v ktorých dieťa, študent trávi významnú časť svojho života. Dostáva sa tu do rozličných sociálnych vzťahov a situácií, ktoré sú zdrojom rôznych podnetov od pozitívnych až po negatívne, a je miestom v ktorom sa niekedy u žiaka vyskytujú vážnejšie problémy, ktoré sa môžu prejaviť ako poruchy v správaní. Kľúčovým postavením v školskom prostredí je kooperácia a integrita školského psychológa, špeciálneho pedagóga, logopéda a učiteľa ako tvorivých partnerov a spolu hľadajúcich najúčinnejšie výstupy v smerovaní zdravého osobnostného vývinu detí a mládeže.
Preto je dôležité zosúladiť vymedzenie pracovnej činnosti vykonávanej v kategóriách psychológ a školský psychológ, špeciálny pedagóg, logopéd a školský logopéd, liečebný pedagóg a sociálny pedagóg s navrhovanými úpravami v novele školského zákona.
Školy všade na svete sú plné detí s rôznymi trápeniami, ktoré si sami nespôsobili, deti, ktoré potrebujú od sveta dospelých pomoc, bezpečie, podporu, pocit spolupatričnosti a lásku. Dnešná doba potrebuje pedagógov, ktorí učiteľstvo vnímajú ako pomáhajúcu profesiu. Nie akademikov, nie úradníkov, ale skôr empatických sprievodcov. Profesionálov, ktorí sa za svoje poslanie... profesionálov, ktorí za svoje poslanie považujú rozvíjanie múdrosti žiakov, ich sebaúcty a úcty voči druhým. Sprievodcov, ktorí podporujú u žiakov zodpovednosť za seba aj voči ľuďom a prostrediu, autonómnosť pri prijímaní rozhodnutí a preberaní zodpovednosti za ne. Sprievodcov, ktorí stimulujú u žiakov rozvoj iniciatívy, kreativity, samostatnosti, schopnosti pracovať v tímoch a byť druhým nápomocný. Učiteľov, ktorí odhaľujú a rozvíjajú špecifické talenty a nadania svojich žiakov. Učiteľov, ktorým, ktorí svojím pôsobením pomáhajú rodičom pri výchove a vzdelávaní ich detí a podporujú dobré vzťahy medzi učiteľom, žiakom a rodičom.
Aby tieto ciele učiteľ dosiahol, sám musí byť intelektuálne zvedavý, aby mal široké spektrum záujmov a aby sa neustále sám učil nové veci. Iba tak dokáže pre takéto životné nastavenie získať aj svojich žiakov a umožniť im objavovať to, ako nejaký poznatok, zručnosť alebo hodnota môže priamo vplývať na ich život, na ich rozhodovanie sa o vlastnom živote i aktívne zapájanie sa do života spoločnosti.
Dovolím si tvrdiť, že perfektný učiteľ neexistuje. Ale ak tvrdo pracujete, máte radi svojich žiakov a stále sa učíte niečo nové, máte k nemu veľmi blízko. Veľmi si želám, aby učiteľ svoje povolanie považoval za najkrajšiu prácu na svete.
Vládny návrh zákona okrem iného aj preto dáva dôraz na profesijný rozvoj pedagogických a odborných zamestnancov formou poskytnutia dotácie, zjednodušenia organizovania vzdelávania v profesijnom rozvoji, spresňuje podmienky jeho financovania a umožňuje jeho absolvovanie aj ďalším fyzickým osobám, na ktoré sa zákon inak nevzťahuje.
Verím, že tento návrh zákona sa po schválení inplent... implementuje aj v praxi a naplní svoje ciele. Ďakujem vám za pozornosť a v závere by som chcela povedať len to, že ja si myslím, že povolanie učiteľ je ozaj to najkrajšie na svete.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

21.9.2021 o 9:16 hod.

PaedDr.

Mária Šofranko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 9:23

Katarína Hatráková
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, pán predsedajúci. Vďaka, Majka, ja myslím, že jednou z možných podaných rúk učiteľovi môže byť aj, alebo by mohol aj sociálny pracovník v školstve ako pedagogický zamestnanec. Nie, samozrejme, ako povinnosť pre školu, ale ako možnosť za predpokladu, že by škola vyhodnotila, že situácia povedzme v triede alebo v skupine, alebo v rodine toho dieťaťa si vyžaduje intervenciu.
Takže v tomto zmysle by som v budúcnosti rada komunikovala s tímom, ktorý zákon tvorí, o možnosti vloženia sociálnych pracovníkov ako pedagogických zamestnancov.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

21.9.2021 o 9:23 hod.

PhDr.

Katarína Hatráková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 9:24

Eduard Kočiš
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo, pán predsedajúci. Pani kolegyňa, ďakujem za hodnotný príspevok v tejto rozprave ohľadne tohto predkladaného návrhu zákona. Naozaj sa s vaším príspevkom musím len stotožniť, pretože funkcia učiteľa, ako ste poznamenali, je tým naozaj najkrajším povolaním, ktoré môže človek, ktorý to nielen takto cíti, ale ktorý to aj naozaj zodpovedne a veľmi precízne vykonávať chce, si naozaj nedokáže predstaviť inú prácu, ako vychovávať, formovať a doslova vytvoriť z takej nevinnej detskej dušičky nového a naozaj pre spoločnosť veľmi významného človeka.
Čo sa však týka problémov, ktoré školstvo má po roku ’92, tak tie sú dlhodobo neriešené, dlhodobo sa im nikto nevenoval a žiaden čarovný prútik ešte žiadna vláda nevymyslela, pretože zničili sme si, resp. politici pred nami zničili školstvo do astronomických výšin a do neuveriteľných rozmerov, a myslím si, že minimálne ďalších 20 rokov nám bude trvať, aby sme sa vrátili aspoň do nejakých základných osnov alebo nejakých základných mantinelov, kedy by sme vedeli dať učiteľovi naozaj honor, dať učiteľovi to, čo mu naozaj patrí, a to znamená úctu, adekvátne ohodnotenie a vrátiť mu ten spoločenský status, ktorý kedysi učiteľ mal nielen od žiakov, od ich rodičov, ale od celej spoločnosti, pretože učiteľ je vlastne náhradný rodič. Je to náhradný rodič, ktorý s dieťaťom, ktoré aj nie je jeho, strávi značný čas, a tento čas môže vplývať na vývoj dieťaťa buď dobre, alebo zle. A dobrý učiteľ dokáže vychovať dieťa dobre. Učiteľ, ktorý nie je príliš kvalifikovaný alebo to robí ako povinnosť, ten to dieťa príliš do... do... nedokáže jednoducho vychovávať.
Takže ďakujem za váš príspevok a verím, že tento návrh zákona naozaj učiteľom pomôže.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

21.9.2021 o 9:24 hod.

Mgr.

Eduard Kočiš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie 9:26

Mária Šofranko
Skontrolovaný text
Ďakujem. Pani Hatráková, samozrejme, toto je, je možné. Samozrejme, v spolupráci s pánom ministrom, ktorý je tu, môže na to nakoniec zareagovať, ale určite je to všetko o vzájomnej komunikácii.
Pán Kočiš, musím sa vám poďakovať tiež za vašu faktickú a rozprával ste z môjho srdca a presne tak, ako to je.
Ďakujem vám veľmi pekne obidvom.
Skryt prepis

Vystúpenie

21.9.2021 o 9:26 hod.

PaedDr.

Mária Šofranko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video