40. schôdza
Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge
Vystúpenie v rozprave
30.9.2021 o 17:44 hod.
Ing. Mgr.
Marian Kotleba
Videokanál poslanca
Vážený pán predseda Národnej rady, vážený pán generálny prokurátor, vážené kolegyne, kolegovia, najprv mi dovoľte sa ospravedlniť pánovi generálnemu prokurátorovi, ako aj všetkým občanom Slovenskej republiky za tú mimoriadne desivo nízku úroveň debaty v pléne Národnej rady, ktorú počúvame včera a čiastočne aj dnes.
Som tu už druhé volebné obdobie, ale skutočne v tom minulom volebnom období a doposiaľ ani v tomto volebnom období taký cirkus, taký bordel, a taká nízka úroveň v parlamente, ako je pri debate o správe o činnosti Generálnej prokuratúry, naozaj nebola. (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
Kollár Boris, predseda NR SR
Pán predseda, prepáčte, musím vás prerušiť. Bol som upozornený na to, ja to odzadu nevidím, takže sa ospravedlňujem, že vás prerušujem, ale musíte si dať rúško. Ďakujem pekne a môžete potom pokračovať. (Rečník si napráva rúško, ale stále mu neprekrýva nos.)
Kotleba, Marian, poslanec NR SR
Takže. Pán generálny prokurátor... (Reakcia z pléna.)
Kollár Boris, predseda NR SR
Prosím, neprekrikľujte sa!
Kotleba, Marian, poslanec NR SR
Pán generálny prokurátor, už tu bolo tej politiky do bodu, ktorý sa nazýva Správa generálneho prokurátora o činnosti prokuratúry za rok 2020, vnesenej až až. Ja vás osobne nepokladám za nejakého mafiána, ja vás osobne nepokladám za nejakého človeka, čo by chcel ohýbať zákon, to je asi všetko, čo o vašej osobe môžem a chcem z tohto miesta povedať.
Ja by som sa ale teraz chcel vyjadriť možno ako prvý poslanec v tomto pléne k niektorým bodom vašej správy a bol by som rád, keby ste potom na tie moje argumenty nejakým spôsobom zareagovali. Ako prvé ma zaujalo, pán generálny prokurátor, časť na str. 15 vašej správy, ktorá hovorí o tom, akým spôsobom ste sa zapojili do zriadenia Európskej prokuratúry. Budem citovať: „Absolútne dominantnou výzvou bolo z hľadiska úloh a poslania prokuratúry v roku 2020 zabezpečenie praktických aspektov zriadenia Úradu európskej prokuratúry. Generálna prokuratúra v súčinnosti s ministerstvom spravodlivosti a s ďalšími ústrednými orgánmi štátnej správy splnila všetky požiadavky vyplývajúce z implementačného procesu vrátane personálnych otázok“ a tak ďalej a tak ďalej.
Chcem sa preto spýtať, že či vy osobne nevnímate túto európsku prokuratúru ako ďalší krok ku federalizácii Európskej únie a jedna vec je tom, akým spôsobom plníte, povedzme, uznesenia vlády Slovenskej republiky. Druhá vec je, že, kam to celé, podľa vás, bude s tou Európskou prokuratúrou smerovať.
Ďalšia vec, ktorá ma zaujala vo vašej správe, je časť na str. 34, to sú trestné činy proti životnému prostrediu. Oceňujem, pán generálny prokurátor, že sa začali vo väčšom rozsahu stíhať tieto trestné činy proti životnému prostrediu. Ja som mal na túto tému otázku už na výbore, ale tam vás zastupoval prvý námestník, ktorý nevedel podať nejaké bližšie vysvetlenie, že čím to môže byť spôsobené. Či je to spôsobené tým, že je vyšší nápad trestných činov v oblasti životného prostredia, alebo je to spôsobené tým, že sa táto časť trestných činov začala nejako podrobnejšie vyšetrovať, resp. áno, resp. ste nejako zintenzívnili možno aj dohľadovú činnosť prokuratúry. Takže k tomu by som vás pár slov poprosil, ak by sa dalo.
Ďalšia vec, ktorá ma zaujala, je na str. 63, kriminalita cudzincov. Tu sa chcem spýtať, pán generálny prokurátor, že napriek tomu, že vy vo svojej správe konštatujete, že, a tá štatistika tomu aj zodpovedá, že kriminalita cudzincov má jemne klesajúcu tendenciu, tak chcem sa vás spýtať na také vysvetlenie, aktuálne je v pátraní Policajného zboru v Slovenskej republike, z prvých 100 pohrešovaných alebo hľadaných mladistvých osôb až 53 ľudí afganskej národnosti, afganskej národnosti, že čím to môže byť spôsobené, či tak veľa, tak veľa mladistvých na Slovensku nejakým spôsobom zmizlo alebo či títo Afganci na Slovensku páchajú, alebo sú podozriví z nejakej trestnej činnosti. Jednoducho ako je možné, ako je možné, že je 34 mladistvých slovenskej národnosti alebo štátneho občianstva hľadaných v pátraní a 53 Afgancov. Čím môže byť spôsobený ten, čím podľa vás môže byť spôsobený ten nepomer, resp. nejako si to vysvetliť, pretože v súvislosti s tým, čo sa teraz deje v Afganistane, a v súvislosti s tým, ako veľmi intenzívne sa Slovenská republika do diania v Afganistane teraz zapája, tak je taký zdvihnutý prst, že čo to má znamenať, že 53 hľadaných Afgancov na Slovensku.
No a časť, ktorá ma najviac zaujala, pán generálny prokurátor, a to teda chcem aj vyzdvihnúť, že ste to do správy dali, je časť, ktorá sa týka trestnej činnosti príslušníkov ozbrojených zborov, a dovolím si citovať celú jednu pasáž vašej správy, lebo je to mimoriadne dôležité, potom poviem prečo.
„Za pozornosť...“ Strana 46. „Za pozornosť stojí trestná vec vedená na Krajskej prokuratúre Nitra proti príslušníkom Policajného zboru služobne zaradených na operatívnom oddelení Okresného riaditeľstva Policajného zboru Komárno, ktorí sú trestne stíhaní za trestný čin zneužívania právomocí verejného činiteľa formou spolupáchateľstva podľa § 20 Trestného zákona, § 326 Trestného zákona. Obvinení vo viacerých prípadoch požadovali od drogovo závislých osôb zabezpečenie amfetamínu, ktorý následne použili v rámci ich služobnej činnosti na tzv. podhodenie zadržaným záujmovým osobám s cieľom nabudiť dojem, že amfetamín patrí týmto vopred určeným záujmovým osobám. Na základe uvedeného konania boli záujmové osoby obvinené z drogovej trestnej činnosti. Dôvodom konania páchateľov malo byť zvýšenie objasnenosti drogovej trestnej činnosti. Ide o mimoriadne nebezpečné protiprávne konanie páchateľov, príslušníkov ozbrojených bezpečnostných zborov.“
Prečo to, pán generálny prokurátor, spomínam a veľmi oceňujem, pretože za čias, keď bol krajským policajným riaditeľom v Banskej Bystrici Marián Slobodník, mnohým poslancom veľmi dobre známy človek, sa hovorilo presne o tom, že medzi praktiky krajského riaditeľstva patrí podhadzovanie rôznych zaujímavých predmetov ľuďom, ktorých chcú následne dostať.
V Banskej Bystrici nebolo praxou hádzať do áut ľuďom drogy. V Banskej Bystrici to fičalo na zbraniach a strelive. Jedného dňa vás polícia zastavila, spravila vám prehliadku auta a druhý deň vás zastavila znova a v tom vašom aute vám našli nelegálnu pištoľ, dva samopalové zásobníky alebo 500 nábojov, alebo 200 nábojov. Zdalo sa to vtedy ako nejaký neuveriteľný príbeh. Zdalo sa to, že to nie je možné, aby, aby v tom čase, príslušníci PPU alebo príslušníci PMJ sa podieľali na takýchto aktivitách.
A keď sa o tom rozprávalo, nikto tomu nechcel veriť, nikto tomu nechcel veriť a dnes po tom, ako sa stal generálnym prokurátorom JUDr. Žilinka, čítame v správe o činnosti Generálnej prokuratúry, že takáto vec je dokonca zdokumentovaná a obžalobne riešená, aj keď v inom kraji na inom policajnom oddelení.
Ja som presvedčený, že tieto praktiky slúžiace nielen na umelé zvyšovanie objasnenosti, ale aj na úplne jednoduchú, primitívnu, ale veľmi účinnú likvidáciu ľudí, ktorí sú z nejakého dôvodu nepohodlní, či už pre funkcionárov Policajného zboru, alebo možno politicky, sa postupne podarí odhaliť viac a viac.
Preto, pán generálny prokurátor, chcem vám za túto časť poďakovať, pretože je to veľmi vážna vec a ja som sám prekvapený, že nikto z tých inregi... investigatívnych novinárov, ktorí tak veľmi bojujú za pravdu, ktorí tak veľmi bojujú za spravodlivosť, sa takejto vážnej veci nechytil. Všeci, všetci teraz riešia len oklieštenie právomocí, všetci riešia to, ako treba, proste keď sa nepodarilo spra... zvoliť správnych ľudí na správne miesta, ako treba teraz tie miesta pomeniť, funkcie prechangeovať, ale nikoho, nikoho, kolegyne, kolegovia z médií, som nepočul rozprávať o tom, čo všetko v skutočnosti v správe o činnosti generálnej prokuratúry naozaj je. A preto sa pýtam, že či hlasovanie o tejto správe bude hlasovanie o tom, čo sa v tomto dokumente podrobne a kvalitne spracovanom nachádza, alebo o tom, aké sympatie alebo nesympatie má osoba generálneho prokurátora.
Ďakujem pkne.
Rozpracované
Vystúpenia
17:42
Neviem si to vysvetliť iným spôsobom ako tým, že proste sú do toho tiež nejakým spôsobom zapletení, a už len budem konštatovať to, čo na záver svojho uznesenia o vznesení obvinenia tých štyroch vyšetrovateľov NAKA napísal, že v súčasnom demokratickom, právnom štáte je absolútne neakceptovateľné a neprijateľné, pričom táto skutočnosť je viac o to zarážajúca, že takto konajú s vedením riaditeľa úradu inšpekčnej služby, nadriadených príslušníkov úradu inšpekčnej služby, a to dokonca s údajným vedomím samotného ministra, ako vyplýva zo zadovážených zvukových záznamov. Toto konštatuje vyšetrovateľ Policajného zboru v uznesení o vznesení obvinenia. Nech si všetci urobia o tejto veci svoj vlastný názor.
Ďakujem pekne.
Ďakujem za slovo, pán predseda. Ďakujem za faktickú poznámku a už len naozaj dokončím, dopoviem poslednú vec, ktorú som chcel povedať týmto svojím prejavom, je to, že rozprávať tu o nejakom zneužívaní alebo nadužívaní toho § 363 ja absolútne odmietam, pretože tak ako som to povedal vo svojej rozprave, to uznesenie, ktorým Generálna prokuratóra zrušila, tie úradné záznamy, označila ich za nezákonné, bolo absolútne správne, pretože tie úradné záznamy boli vykonštruované, a naozaj si neviem vysvetliť ten postoj aj niektorých koaličných poslancov, teda, samozrejme, okrem politickej strany smera... SME RODINA, ktorá sa k tomu vyjadrila správne, ktorí majú k dispozícii všetky tie informácie, mali možnosť nahliadnuť do tých prepisov tých odposluchov a podobne, že stále tvrdia niečo iné.
Neviem si to vysvetliť iným spôsobom ako tým, že proste sú do toho tiež nejakým spôsobom zapletení, a už len budem konštatovať to, čo na záver svojho uznesenia o vznesení obvinenia tých štyroch vyšetrovateľov NAKA napísal, že v súčasnom demokratickom, právnom štáte je absolútne neakceptovateľné a neprijateľné, pričom táto skutočnosť je viac o to zarážajúca, že takto konajú s vedením riaditeľa úradu inšpekčnej služby, nadriadených príslušníkov úradu inšpekčnej služby, a to dokonca s údajným vedomím samotného ministra, ako vyplýva zo zadovážených zvukových záznamov. Toto konštatuje vyšetrovateľ Policajného zboru v uznesení o vznesení obvinenia. Nech si všetci urobia o tejto veci svoj vlastný názor.
Ďakujem pekne.
Rozpracované
17:44
Vystúpenie v rozprave 17:44
Marian KotlebaSom tu už druhé volebné obdobie, ale skutočne v tom minulom volebnom období a doposiaľ ani v tomto volebnom období taký...
Som tu už druhé volebné obdobie, ale skutočne v tom minulom volebnom období a doposiaľ ani v tomto volebnom období taký cirkus, taký bordel, a taká nízka úroveň v parlamente, ako je pri debate o správe o činnosti Generálnej prokuratúry, naozaj nebola. (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
Kollár Boris, predseda NR SR
Pán predseda, prepáčte, musím vás prerušiť. Bol som upozornený na to, ja to odzadu nevidím, takže sa ospravedlňujem, že vás prerušujem, ale musíte si dať rúško. Ďakujem pekne a môžete potom pokračovať. (Rečník si napráva rúško, ale stále mu neprekrýva nos.)
Kotleba, Marian, poslanec NR SR
Takže. Pán generálny prokurátor... (Reakcia z pléna.)
Kollár Boris, predseda NR SR
Prosím, neprekrikľujte sa!
Kotleba, Marian, poslanec NR SR
Pán generálny prokurátor, už tu bolo tej politiky do bodu, ktorý sa nazýva Správa generálneho prokurátora o činnosti prokuratúry za rok 2020, vnesenej až až. Ja vás osobne nepokladám za nejakého mafiána, ja vás osobne nepokladám za nejakého človeka, čo by chcel ohýbať zákon, to je asi všetko, čo o vašej osobe môžem a chcem z tohto miesta povedať.
Ja by som sa ale teraz chcel vyjadriť možno ako prvý poslanec v tomto pléne k niektorým bodom vašej správy a bol by som rád, keby ste potom na tie moje argumenty nejakým spôsobom zareagovali. Ako prvé ma zaujalo, pán generálny prokurátor, časť na str. 15 vašej správy, ktorá hovorí o tom, akým spôsobom ste sa zapojili do zriadenia Európskej prokuratúry. Budem citovať: „Absolútne dominantnou výzvou bolo z hľadiska úloh a poslania prokuratúry v roku 2020 zabezpečenie praktických aspektov zriadenia Úradu európskej prokuratúry. Generálna prokuratúra v súčinnosti s ministerstvom spravodlivosti a s ďalšími ústrednými orgánmi štátnej správy splnila všetky požiadavky vyplývajúce z implementačného procesu vrátane personálnych otázok“ a tak ďalej a tak ďalej.
Chcem sa preto spýtať, že či vy osobne nevnímate túto európsku prokuratúru ako ďalší krok ku federalizácii Európskej únie a jedna vec je tom, akým spôsobom plníte, povedzme, uznesenia vlády Slovenskej republiky. Druhá vec je, že, kam to celé, podľa vás, bude s tou Európskou prokuratúrou smerovať.
Ďalšia vec, ktorá ma zaujala vo vašej správe, je časť na str. 34, to sú trestné činy proti životnému prostrediu. Oceňujem, pán generálny prokurátor, že sa začali vo väčšom rozsahu stíhať tieto trestné činy proti životnému prostrediu. Ja som mal na túto tému otázku už na výbore, ale tam vás zastupoval prvý námestník, ktorý nevedel podať nejaké bližšie vysvetlenie, že čím to môže byť spôsobené. Či je to spôsobené tým, že je vyšší nápad trestných činov v oblasti životného prostredia, alebo je to spôsobené tým, že sa táto časť trestných činov začala nejako podrobnejšie vyšetrovať, resp. áno, resp. ste nejako zintenzívnili možno aj dohľadovú činnosť prokuratúry. Takže k tomu by som vás pár slov poprosil, ak by sa dalo.
Ďalšia vec, ktorá ma zaujala, je na str. 63, kriminalita cudzincov. Tu sa chcem spýtať, pán generálny prokurátor, že napriek tomu, že vy vo svojej správe konštatujete, že, a tá štatistika tomu aj zodpovedá, že kriminalita cudzincov má jemne klesajúcu tendenciu, tak chcem sa vás spýtať na také vysvetlenie, aktuálne je v pátraní Policajného zboru v Slovenskej republike, z prvých 100 pohrešovaných alebo hľadaných mladistvých osôb až 53 ľudí afganskej národnosti, afganskej národnosti, že čím to môže byť spôsobené, či tak veľa, tak veľa mladistvých na Slovensku nejakým spôsobom zmizlo alebo či títo Afganci na Slovensku páchajú, alebo sú podozriví z nejakej trestnej činnosti. Jednoducho ako je možné, ako je možné, že je 34 mladistvých slovenskej národnosti alebo štátneho občianstva hľadaných v pátraní a 53 Afgancov. Čím môže byť spôsobený ten, čím podľa vás môže byť spôsobený ten nepomer, resp. nejako si to vysvetliť, pretože v súvislosti s tým, čo sa teraz deje v Afganistane, a v súvislosti s tým, ako veľmi intenzívne sa Slovenská republika do diania v Afganistane teraz zapája, tak je taký zdvihnutý prst, že čo to má znamenať, že 53 hľadaných Afgancov na Slovensku.
No a časť, ktorá ma najviac zaujala, pán generálny prokurátor, a to teda chcem aj vyzdvihnúť, že ste to do správy dali, je časť, ktorá sa týka trestnej činnosti príslušníkov ozbrojených zborov, a dovolím si citovať celú jednu pasáž vašej správy, lebo je to mimoriadne dôležité, potom poviem prečo.
„Za pozornosť...“ Strana 46. „Za pozornosť stojí trestná vec vedená na Krajskej prokuratúre Nitra proti príslušníkom Policajného zboru služobne zaradených na operatívnom oddelení Okresného riaditeľstva Policajného zboru Komárno, ktorí sú trestne stíhaní za trestný čin zneužívania právomocí verejného činiteľa formou spolupáchateľstva podľa § 20 Trestného zákona, § 326 Trestného zákona. Obvinení vo viacerých prípadoch požadovali od drogovo závislých osôb zabezpečenie amfetamínu, ktorý následne použili v rámci ich služobnej činnosti na tzv. podhodenie zadržaným záujmovým osobám s cieľom nabudiť dojem, že amfetamín patrí týmto vopred určeným záujmovým osobám. Na základe uvedeného konania boli záujmové osoby obvinené z drogovej trestnej činnosti. Dôvodom konania páchateľov malo byť zvýšenie objasnenosti drogovej trestnej činnosti. Ide o mimoriadne nebezpečné protiprávne konanie páchateľov, príslušníkov ozbrojených bezpečnostných zborov.“
Prečo to, pán generálny prokurátor, spomínam a veľmi oceňujem, pretože za čias, keď bol krajským policajným riaditeľom v Banskej Bystrici Marián Slobodník, mnohým poslancom veľmi dobre známy človek, sa hovorilo presne o tom, že medzi praktiky krajského riaditeľstva patrí podhadzovanie rôznych zaujímavých predmetov ľuďom, ktorých chcú následne dostať.
V Banskej Bystrici nebolo praxou hádzať do áut ľuďom drogy. V Banskej Bystrici to fičalo na zbraniach a strelive. Jedného dňa vás polícia zastavila, spravila vám prehliadku auta a druhý deň vás zastavila znova a v tom vašom aute vám našli nelegálnu pištoľ, dva samopalové zásobníky alebo 500 nábojov, alebo 200 nábojov. Zdalo sa to vtedy ako nejaký neuveriteľný príbeh. Zdalo sa to, že to nie je možné, aby, aby v tom čase, príslušníci PPU alebo príslušníci PMJ sa podieľali na takýchto aktivitách.
A keď sa o tom rozprávalo, nikto tomu nechcel veriť, nikto tomu nechcel veriť a dnes po tom, ako sa stal generálnym prokurátorom JUDr. Žilinka, čítame v správe o činnosti Generálnej prokuratúry, že takáto vec je dokonca zdokumentovaná a obžalobne riešená, aj keď v inom kraji na inom policajnom oddelení.
Ja som presvedčený, že tieto praktiky slúžiace nielen na umelé zvyšovanie objasnenosti, ale aj na úplne jednoduchú, primitívnu, ale veľmi účinnú likvidáciu ľudí, ktorí sú z nejakého dôvodu nepohodlní, či už pre funkcionárov Policajného zboru, alebo možno politicky, sa postupne podarí odhaliť viac a viac.
Preto, pán generálny prokurátor, chcem vám za túto časť poďakovať, pretože je to veľmi vážna vec a ja som sám prekvapený, že nikto z tých inregi... investigatívnych novinárov, ktorí tak veľmi bojujú za pravdu, ktorí tak veľmi bojujú za spravodlivosť, sa takejto vážnej veci nechytil. Všeci, všetci teraz riešia len oklieštenie právomocí, všetci riešia to, ako treba, proste keď sa nepodarilo spra... zvoliť správnych ľudí na správne miesta, ako treba teraz tie miesta pomeniť, funkcie prechangeovať, ale nikoho, nikoho, kolegyne, kolegovia z médií, som nepočul rozprávať o tom, čo všetko v skutočnosti v správe o činnosti generálnej prokuratúry naozaj je. A preto sa pýtam, že či hlasovanie o tejto správe bude hlasovanie o tom, čo sa v tomto dokumente podrobne a kvalitne spracovanom nachádza, alebo o tom, aké sympatie alebo nesympatie má osoba generálneho prokurátora.
Ďakujem pkne.
Vystúpenie v rozprave
30.9.2021 o 17:44 hod.
Ing. Mgr.
Marian Kotleba
Videokanál poslanca
Vážený pán predseda Národnej rady, vážený pán generálny prokurátor, vážené kolegyne, kolegovia, najprv mi dovoľte sa ospravedlniť pánovi generálnemu prokurátorovi, ako aj všetkým občanom Slovenskej republiky za tú mimoriadne desivo nízku úroveň debaty v pléne Národnej rady, ktorú počúvame včera a čiastočne aj dnes.
Som tu už druhé volebné obdobie, ale skutočne v tom minulom volebnom období a doposiaľ ani v tomto volebnom období taký cirkus, taký bordel, a taká nízka úroveň v parlamente, ako je pri debate o správe o činnosti Generálnej prokuratúry, naozaj nebola. (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
Kollár Boris, predseda NR SR
Pán predseda, prepáčte, musím vás prerušiť. Bol som upozornený na to, ja to odzadu nevidím, takže sa ospravedlňujem, že vás prerušujem, ale musíte si dať rúško. Ďakujem pekne a môžete potom pokračovať. (Rečník si napráva rúško, ale stále mu neprekrýva nos.)
Kotleba, Marian, poslanec NR SR
Takže. Pán generálny prokurátor... (Reakcia z pléna.)
Kollár Boris, predseda NR SR
Prosím, neprekrikľujte sa!
Kotleba, Marian, poslanec NR SR
Pán generálny prokurátor, už tu bolo tej politiky do bodu, ktorý sa nazýva Správa generálneho prokurátora o činnosti prokuratúry za rok 2020, vnesenej až až. Ja vás osobne nepokladám za nejakého mafiána, ja vás osobne nepokladám za nejakého človeka, čo by chcel ohýbať zákon, to je asi všetko, čo o vašej osobe môžem a chcem z tohto miesta povedať.
Ja by som sa ale teraz chcel vyjadriť možno ako prvý poslanec v tomto pléne k niektorým bodom vašej správy a bol by som rád, keby ste potom na tie moje argumenty nejakým spôsobom zareagovali. Ako prvé ma zaujalo, pán generálny prokurátor, časť na str. 15 vašej správy, ktorá hovorí o tom, akým spôsobom ste sa zapojili do zriadenia Európskej prokuratúry. Budem citovať: „Absolútne dominantnou výzvou bolo z hľadiska úloh a poslania prokuratúry v roku 2020 zabezpečenie praktických aspektov zriadenia Úradu európskej prokuratúry. Generálna prokuratúra v súčinnosti s ministerstvom spravodlivosti a s ďalšími ústrednými orgánmi štátnej správy splnila všetky požiadavky vyplývajúce z implementačného procesu vrátane personálnych otázok“ a tak ďalej a tak ďalej.
Chcem sa preto spýtať, že či vy osobne nevnímate túto európsku prokuratúru ako ďalší krok ku federalizácii Európskej únie a jedna vec je tom, akým spôsobom plníte, povedzme, uznesenia vlády Slovenskej republiky. Druhá vec je, že, kam to celé, podľa vás, bude s tou Európskou prokuratúrou smerovať.
Ďalšia vec, ktorá ma zaujala vo vašej správe, je časť na str. 34, to sú trestné činy proti životnému prostrediu. Oceňujem, pán generálny prokurátor, že sa začali vo väčšom rozsahu stíhať tieto trestné činy proti životnému prostrediu. Ja som mal na túto tému otázku už na výbore, ale tam vás zastupoval prvý námestník, ktorý nevedel podať nejaké bližšie vysvetlenie, že čím to môže byť spôsobené. Či je to spôsobené tým, že je vyšší nápad trestných činov v oblasti životného prostredia, alebo je to spôsobené tým, že sa táto časť trestných činov začala nejako podrobnejšie vyšetrovať, resp. áno, resp. ste nejako zintenzívnili možno aj dohľadovú činnosť prokuratúry. Takže k tomu by som vás pár slov poprosil, ak by sa dalo.
Ďalšia vec, ktorá ma zaujala, je na str. 63, kriminalita cudzincov. Tu sa chcem spýtať, pán generálny prokurátor, že napriek tomu, že vy vo svojej správe konštatujete, že, a tá štatistika tomu aj zodpovedá, že kriminalita cudzincov má jemne klesajúcu tendenciu, tak chcem sa vás spýtať na také vysvetlenie, aktuálne je v pátraní Policajného zboru v Slovenskej republike, z prvých 100 pohrešovaných alebo hľadaných mladistvých osôb až 53 ľudí afganskej národnosti, afganskej národnosti, že čím to môže byť spôsobené, či tak veľa, tak veľa mladistvých na Slovensku nejakým spôsobom zmizlo alebo či títo Afganci na Slovensku páchajú, alebo sú podozriví z nejakej trestnej činnosti. Jednoducho ako je možné, ako je možné, že je 34 mladistvých slovenskej národnosti alebo štátneho občianstva hľadaných v pátraní a 53 Afgancov. Čím môže byť spôsobený ten, čím podľa vás môže byť spôsobený ten nepomer, resp. nejako si to vysvetliť, pretože v súvislosti s tým, čo sa teraz deje v Afganistane, a v súvislosti s tým, ako veľmi intenzívne sa Slovenská republika do diania v Afganistane teraz zapája, tak je taký zdvihnutý prst, že čo to má znamenať, že 53 hľadaných Afgancov na Slovensku.
No a časť, ktorá ma najviac zaujala, pán generálny prokurátor, a to teda chcem aj vyzdvihnúť, že ste to do správy dali, je časť, ktorá sa týka trestnej činnosti príslušníkov ozbrojených zborov, a dovolím si citovať celú jednu pasáž vašej správy, lebo je to mimoriadne dôležité, potom poviem prečo.
„Za pozornosť...“ Strana 46. „Za pozornosť stojí trestná vec vedená na Krajskej prokuratúre Nitra proti príslušníkom Policajného zboru služobne zaradených na operatívnom oddelení Okresného riaditeľstva Policajného zboru Komárno, ktorí sú trestne stíhaní za trestný čin zneužívania právomocí verejného činiteľa formou spolupáchateľstva podľa § 20 Trestného zákona, § 326 Trestného zákona. Obvinení vo viacerých prípadoch požadovali od drogovo závislých osôb zabezpečenie amfetamínu, ktorý následne použili v rámci ich služobnej činnosti na tzv. podhodenie zadržaným záujmovým osobám s cieľom nabudiť dojem, že amfetamín patrí týmto vopred určeným záujmovým osobám. Na základe uvedeného konania boli záujmové osoby obvinené z drogovej trestnej činnosti. Dôvodom konania páchateľov malo byť zvýšenie objasnenosti drogovej trestnej činnosti. Ide o mimoriadne nebezpečné protiprávne konanie páchateľov, príslušníkov ozbrojených bezpečnostných zborov.“
Prečo to, pán generálny prokurátor, spomínam a veľmi oceňujem, pretože za čias, keď bol krajským policajným riaditeľom v Banskej Bystrici Marián Slobodník, mnohým poslancom veľmi dobre známy človek, sa hovorilo presne o tom, že medzi praktiky krajského riaditeľstva patrí podhadzovanie rôznych zaujímavých predmetov ľuďom, ktorých chcú následne dostať.
V Banskej Bystrici nebolo praxou hádzať do áut ľuďom drogy. V Banskej Bystrici to fičalo na zbraniach a strelive. Jedného dňa vás polícia zastavila, spravila vám prehliadku auta a druhý deň vás zastavila znova a v tom vašom aute vám našli nelegálnu pištoľ, dva samopalové zásobníky alebo 500 nábojov, alebo 200 nábojov. Zdalo sa to vtedy ako nejaký neuveriteľný príbeh. Zdalo sa to, že to nie je možné, aby, aby v tom čase, príslušníci PPU alebo príslušníci PMJ sa podieľali na takýchto aktivitách.
A keď sa o tom rozprávalo, nikto tomu nechcel veriť, nikto tomu nechcel veriť a dnes po tom, ako sa stal generálnym prokurátorom JUDr. Žilinka, čítame v správe o činnosti Generálnej prokuratúry, že takáto vec je dokonca zdokumentovaná a obžalobne riešená, aj keď v inom kraji na inom policajnom oddelení.
Ja som presvedčený, že tieto praktiky slúžiace nielen na umelé zvyšovanie objasnenosti, ale aj na úplne jednoduchú, primitívnu, ale veľmi účinnú likvidáciu ľudí, ktorí sú z nejakého dôvodu nepohodlní, či už pre funkcionárov Policajného zboru, alebo možno politicky, sa postupne podarí odhaliť viac a viac.
Preto, pán generálny prokurátor, chcem vám za túto časť poďakovať, pretože je to veľmi vážna vec a ja som sám prekvapený, že nikto z tých inregi... investigatívnych novinárov, ktorí tak veľmi bojujú za pravdu, ktorí tak veľmi bojujú za spravodlivosť, sa takejto vážnej veci nechytil. Všeci, všetci teraz riešia len oklieštenie právomocí, všetci riešia to, ako treba, proste keď sa nepodarilo spra... zvoliť správnych ľudí na správne miesta, ako treba teraz tie miesta pomeniť, funkcie prechangeovať, ale nikoho, nikoho, kolegyne, kolegovia z médií, som nepočul rozprávať o tom, čo všetko v skutočnosti v správe o činnosti generálnej prokuratúry naozaj je. A preto sa pýtam, že či hlasovanie o tejto správe bude hlasovanie o tom, čo sa v tomto dokumente podrobne a kvalitne spracovanom nachádza, alebo o tom, aké sympatie alebo nesympatie má osoba generálneho prokurátora.
Ďakujem pkne.
Rozpracované
17:54
Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:54
Martin BeluskýAle chcem zareagovať na tú prvú časť toho prejavu o tej, o tej federácii Európskej únie a zaujíma ma tiež teda názor generálneho prokurátora, ale ja nemám absolútne žiadnu pochybnosť o...
Ale chcem zareagovať na tú prvú časť toho prejavu o tej, o tej federácii Európskej únie a zaujíma ma tiež teda názor generálneho prokurátora, ale ja nemám absolútne žiadnu pochybnosť o tom, že tá nejaká spoločná prokuratúra európska vedie k prehlbovaniu tej federácie, pretože to prehlbovanie je už v podstate výsledkom niekoľkých rokov a ešte sú ešte naplánované nejaké ďalšie kroky, rozpráva sa teda o ďalších veciach, či už je to spoločná európska armáda alebo či už je to nejaká spoločná finančná monetárna politika, nejaký jeden minister financií pre všetky štáty Európskej únie, alebo teda pre tiež štáty, ktoré majú euro a podobne.
Čiže naozaj už dnes môžeme jednoznačne povedať a ja som presvedčený o tom názore, že Európska únia je federatívny štát, Slovenská republika je len časťou tohto celku. Máme len tu nejakú vlastnú autonómiu, ale tá nadradenosť Európskej únie sa... v konečnom dôsledku aj ukotvená v našej ústave, čiže o tom niet vôbec žiadna pochybnosť, ale som zvedavý na názor.
Ďakujem pekne.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
30.9.2021 o 17:54 hod.
Ing. PhD.
Martin Beluský
Videokanál poslanca
Ďakujem za slovo, pán predseda. Som rád, že konečne niekto mal v rozprave príspevok aj o samotnej správe, že si ju teda niekto aj prečítal, lebo o tom by primárne mal byť tento bod, ale je, samozrejme, dobré, že tá debata sa vedie aj o ostatných veciach.
Ale chcem zareagovať na tú prvú časť toho prejavu o tej, o tej federácii Európskej únie a zaujíma ma tiež teda názor generálneho prokurátora, ale ja nemám absolútne žiadnu pochybnosť o tom, že tá nejaká spoločná prokuratúra európska vedie k prehlbovaniu tej federácie, pretože to prehlbovanie je už v podstate výsledkom niekoľkých rokov a ešte sú ešte naplánované nejaké ďalšie kroky, rozpráva sa teda o ďalších veciach, či už je to spoločná európska armáda alebo či už je to nejaká spoločná finančná monetárna politika, nejaký jeden minister financií pre všetky štáty Európskej únie, alebo teda pre tiež štáty, ktoré majú euro a podobne.
Čiže naozaj už dnes môžeme jednoznačne povedať a ja som presvedčený o tom názore, že Európska únia je federatívny štát, Slovenská republika je len časťou tohto celku. Máme len tu nejakú vlastnú autonómiu, ale tá nadradenosť Európskej únie sa... v konečnom dôsledku aj ukotvená v našej ústave, čiže o tom niet vôbec žiadna pochybnosť, ale som zvedavý na názor.
Ďakujem pekne.
Rozpracované
17:56
Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:56
Rastislav SchlosárA naozaj jedného dňa sa môže stať, že Slovenská republika stratí aj posledné zvyšky svojej suverenity a nezávislosti a že Generálna prokuratúra, ktorej správu tu dnes máme, bude len nejakým vysunutým pracoviskom alebo podriadeným orgánom Európskej prokuratúry. Čiže o to dôležitejšie je venovať sa aj tejto otázke.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
30.9.2021 o 17:56 hod.
Mgr.
Rastislav Schlosár
Videokanál poslanca
Ja rovnako ako, ako kolega Beluský oceňujem, že pán poslanec Kotleba sa venoval práve tej, tej otázke Európskej prokuratúry, že tu zaznela otázka, aký má vzťah teda súčasné vedenie Generálnej prokuratúry k tejto otázke, a to z toho dôvodu, že naozaj je pravda, že Európska únia je už dnes federálnym štátom. Už dnes má, už dnes tu máme Európsky parlament, máme tu Európsku komisiu, teda de facto vládu, máme tu predsedu Európskej rady, teda de facto prezidenta, máme tu Súdny dvor Európskej únie, máme tu Európsku centrálnu banku, európsku menu a Európska prokuratúra je naozaj len ďalší krok, ďalší krok k tomu, aby vznikol aj oficiálne ten jeden veľký superštát, tie Spojené štáty európske, o ktorom v podstate od začiatku blúznia mnohí tí, ako to hovoria Česi, eurohujeri.
A naozaj jedného dňa sa môže stať, že Slovenská republika stratí aj posledné zvyšky svojej suverenity a nezávislosti a že Generálna prokuratúra, ktorej správu tu dnes máme, bude len nejakým vysunutým pracoviskom alebo podriadeným orgánom Európskej prokuratúry. Čiže o to dôležitejšie je venovať sa aj tejto otázke.
Rozpracované
17:57
Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:57
Magdaléna SulanováJa zase by som sa, chcem reagovať na nášho kolegu a chcem poukázať na to, že v tej správe, a teda oceniť to, že v tej správe sa poukázalo aj na kriminá... (povedané so...
Ja zase by som sa, chcem reagovať na nášho kolegu a chcem poukázať na to, že v tej správe, a teda oceniť to, že v tej správe sa poukázalo aj na kriminá... (povedané so smiechom) kriminálnu činnosť, dá sa povedať, členov Policajného zboru. A to vyšlo najavo len teraz, ale ja mám 20-ročné veľmi zlé skúsenosti s políciou a som veľmi rada a dúfam, teda že sa to už konečne otočí a jednoducho tí páni policajti budú skutočne občanov pomáhať im a chrániť ich, tak ako to majú na všetkých autách, a nebudú sa venovať šikanovaniu a dokonca vyrábaniu trestných činov, a teda obviňovaniu nevinných ľudí.
Pri tejto príležitosti by som chcela ešte povedať, že pevne dúfam, že za vedenia nového generálneho prokurátora pána JUDr. Žilinku, že jednoducho sa vrátime k právnemu štátu, pretože taká katastrofálna situácia, s ktorou som sa ja stretla, že je to absolútne neexistencia vymožiteľnosti práva v tomto štáte a o právnom štáte skutočne len môžeme snívať.
A verím, že toto budú prvé začiatky a že nám svitá na lepšie časy.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
30.9.2021 o 17:57 hod.
Ing.
Magdaléna Sulanová
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne za slovo. Ja chcem tiež oceniť, že sa konečne debata vrátila k vecnému tónu a že sme sa aj vrátili k podstate tohoto bodu programu v Národnej rade, teda k Správe generálneho prokuratúra, prokurátora o činnosti prokuratúry Generálnej prokuratúry za rok 2020.
Ja zase by som sa, chcem reagovať na nášho kolegu a chcem poukázať na to, že v tej správe, a teda oceniť to, že v tej správe sa poukázalo aj na kriminá... (povedané so smiechom) kriminálnu činnosť, dá sa povedať, členov Policajného zboru. A to vyšlo najavo len teraz, ale ja mám 20-ročné veľmi zlé skúsenosti s políciou a som veľmi rada a dúfam, teda že sa to už konečne otočí a jednoducho tí páni policajti budú skutočne občanov pomáhať im a chrániť ich, tak ako to majú na všetkých autách, a nebudú sa venovať šikanovaniu a dokonca vyrábaniu trestných činov, a teda obviňovaniu nevinných ľudí.
Pri tejto príležitosti by som chcela ešte povedať, že pevne dúfam, že za vedenia nového generálneho prokurátora pána JUDr. Žilinku, že jednoducho sa vrátime k právnemu štátu, pretože taká katastrofálna situácia, s ktorou som sa ja stretla, že je to absolútne neexistencia vymožiteľnosti práva v tomto štáte a o právnom štáte skutočne len môžeme snívať.
A verím, že toto budú prvé začiatky a že nám svitá na lepšie časy.
Rozpracované
17:59
Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:59
Marian KotlebaVystúpenie s faktickou poznámkou
30.9.2021 o 17:59 hod.
Ing. Mgr.
Marian Kotleba
Videokanál poslanca
Ďakujem všetkým kolegom za faktické poznámky a budem zvedavý teda na to, že či pán generálny prokurátor nejakým spôsobom na tieto moje argumenty alebo otázky týkajúce sa čisto len Správy generálneho prokuratúra Slovenskej republiky o činnosti prokuratúry v roku 2020 zareaguje a možnože nám ešte viac ďalšieho svetla prinesie do týchto oblastí. Ďakujem pekne.
Rozpracované
17:59
Vystúpenie spoločného spravodajcu 17:59
Alojz BaránikBohužiaľ, vo svojej viere som bol sklamaný a táto správa, ktorú pán generálny prokurátor predložil, je toho len potvrdením. Aby sme si rozumeli, tá správa sa síce týkala obdobia za rok 2020, avšak bola písaná týmto generálnym prokurátorom, a teda my sme oprávnene očakávali, že bude kritická voči tomu, čo sa za rok 2020 odohralo na Generálnej prokuratúre. To z môjho pohľadu absentovalo. Dokonca, ako už spomínal môj kolega Ondrej Dostál, niektoré veci tam boli tak, by som povedal, zaoblačené nejak, pod nejakým obláčkom takým, nespomenuté, hlavne to, pokiaľ, pokiaľ ide o to, že ako sa využíva mimoriadne oprávnenie generálneho prokurátora.
Zároveň nedostatok plnenia sľubov a oprávnených očakávaní tých, ktorí od generálneho prokurátora Žilinku očakávali aktívne prispenie k očiste spoločnosti v nastolení vlády práva, tu máme, miesto toho máme netransparentné rozhodnutia, potvrdzovanie kontinuity toho, čo sme tu videli doteraz. Uzatváranie prokuratúry, papalášske maniere a organizovanie podpory tými, ktorí majú záujem na tom, aby súčasný stav prokuratúry, doterajší stav prokuratúry, jej výkonnosť a spôsob fungovania zostali nezmenené.
Nezabúdajme, že z môjho pohľadu, ako to teraz vidíme, ako to teraz ja vidím, sa na Generálnej prokuratúre zmenila jediná vec. Generálnym prokurátorom je niekto, kto naozaj stíha mafiánov, a to bez toho, že by bral ohľady na to, ktorému politikovi sa tým šliapne na kurie oko. A to je jediná vec, ktorá sa zmenila. Preto tu máme trenice, preto tu hovoríme o tom, že sa porušuje právny štát, preto tu hovoríme o tom, že, že je tu niekoľko mafií, ktoré proti sebe bojujú, a že jedna z tých mafií je medzi policajtami a tak ďalej. To je ten dôvod.
A to, by som povedal, necivilné chovanie pána generálneho prokurátora voči špeciálnemu prokurátorovi Lipšicovi, ktorý z môjho pohľadu snaží sa byť objektívny, zachováva vždy dekórum, čo teda uznávam, že aj musí, keďže je podriadený pána generálneho prokurátora, je niečo, čo považujem za papalášizmus. Predsa sú to, sú to napriek všetkému, že je tam vzťah nadriadenosti a podriadenosti, sú to kolegovia, sú to, sú to ľudia, ktorí majú porovnateľné vzdelanie, zázemie a podobne, a teda chovať sa nejak povýšenecky a hovoriť o tom, že ja som generálny prokurátor a ja rozhodujem o tom, to jednoducho sa prieči každému, kto videl svet aj inde ako od nás, ako u nás a od nás na východ.
Akosi v rozpore s tým, čo sa očakávalo alebo možno sa to malo očakávať, pán generálny prokurátor pri prezentácii svojej správy nehovoril len o tej správe, ale zabŕdol do aktuálnych tém. A jedna z tých tém je, samozrejme, aj použitie z jeho strany mimoriadneho opravného prostriedku podľa § 363 a nasledujúcich Trestného poriadku. Neviem, prečo tak urobil. Asi mal potrebu sa nejako obraňovať, kľudne sa tomu mohol vyhnúť a bolo by to podľa mňa oveľa elegantnejšie. Ale keď už tak urobil, tak tu sme v parlamente, sme zvyknutí na to, že si povieme. Je to naše nielen právo, ale aj povinnosť, a teda ja za seba hovorím to, že považujem tieto rozhodnutia nie za ako primárne za nesprávne. Myslím tie rozhodnutia, ktoré sú predmetom všeobecného diskurzu teraz, lebo ja neviem, či sú správne, alebo nesprávne, meritórne.
Samozrejme, fašisti tomu rozumejú lepšie ako ja, takže tí môžu hovoriť k veci, ale ja hovorím toto. Bez ohľadu na to, čo pán generálny prokurátor tu bezostyšne presadzuje, že, že nie je politický činiteľ a že sa politikmi neriadi, a tak, to, samozrejme, je nonsens, pretože generálny prokurátor je ústavný činiteľ, prokuratúra nie je nezávislý orgán, prokuratúra má povinnosť spolupracovať s inými ústavnými činiteľmi. Prokuratúra je kontrolovateľná Národnou radou ako, ako najvyšším orgánom, ktorý kontroluje vykonávanie všetkých zákonov všetkými orgánmi, preto, čo možnože sa tu pána generálneho prokurátora dotýka, ale preto on sedí tu v Národnej rade, a nie my uňho v jeho malej zasadačke, aby som bol trošku aj menej príjemný, ale z môjho pohľadu je treba vidieť to, že generálny prokurátor sa musí chovať tak, ako to zodpovedá všeobecnej predstave toho, že, že ako sa vykonáva spravodlivosť.
A tá všeobecná spravodlivosť, tá všeobecná predstava by mala byť taká, že Generálna prokuratúra je obžalobou, pretože má výhradnú právo na... právo na trestnú obžalobu, a že nie je obhajobou a že obhajoba je zverená súdu a súd rozhodne, či má pravdu za stanovených pravidiel, či má pravdu obžaloba alebo či má pravdu obhajoba.
Ak sa dostane Generálna prokuratúra svojím rozhodnutím na stranu obhajoby, tak potom, aby som sa vrátil k tej pôvodnej myšlienke, potom to vyvoláva obavy, že také rozhodnutie je vedené nejakým politickým záujmom. A je pre mňa veľkým sklamaním, že či už v kauze Vietnamec alebo v tých ostatných, kde sa jednalo o politické figúry, významné, pretože aj Haščák je, samozrejme, politická figúra, veď ako inak môžeme nazvať niekoho, kto povedal, že volič je hovno, jasné, že je to politická figúra, tak aby v takýchto veciach rozhodoval namiesto súdu, to je podľa mňa neprijateľné.
Veľa o tom vraví včerajšie rozhodnutie Ústavného súdu. Ústavný súd včera rozhodol o tom, že návrh Generálnej prokuratúry, ktorým Generálna prokuratúra tvrdila, že nejaký zákon je v rozpore s ústavou, sa zamieta. A teraz čo to znamená?
To znamená, že prokuratúra je omylná? Lebo pán Žilinka nám tu celý čas tvrdí, že prokuratúra je neomylná. Na svojej neomylnosti, na neomylnosti svojich rozhodnutí založil to, že v zákone je napísané, že rozhodne v prospech obvineného v prípade, že rozhodnutie, ktorým takým rozhodnu... ktoré takým rozhodnutím ruší, že je v rozpore so zákonom. A to, že je v rozpore so zákonom, to vieme ako? Lebo to povedal generálny prokurátor a našiel tam 27 pochybení? To znamená, že sa, že sa priklonil na stranu obhajoby, pretože ja som čítal tie rozhodnutia. To nie je nič iné ako výlev obhajoby.
To je obhajobný výrok, ktorý je úplne v poriadku, je pravdivý možno aj, len nie jediný. My sme potrebovali počuť aj výroky obžaloby. Tie sme nepočuli, pretože ten posúdil v nejakej, v nejakom prostredí in kamera, kde nikto nemá prístup, za neznámych procesov, tajne rozhodol generálny prokurátor. Nikto nevie, ako dospel k tomu názoru. Nikto nevie, lebo síce pán generálny prokurátor nám to vysvetlil, že tam, že majú systém šiestich očí a takéto, ale tých istých... alebo šesť párov očí, pardon. Ale z tých päť párov očí okrem tých jeho, tie všetky sú podrade... podriadené jemu. Takto to funguje. Čiže veľké sklamanie je to, naozaj, pretože rozumiem tomu, že pán generálny prokurátor neusiluje o to, aby presvedčil niekoho, ako som ja alebo kolega Dostál, alebo podobní. Jemu ide o to, aby presvedčil ľudí, ako je tu pán Suja alebo pán Kotleba, alebo pán Kočiš. Tých presvedčil, samozrejme, alebo proste iných, tých presvedčil bez problémov. A keby nie, no tak zavalí nás jeho, jeho politickými statusmi na, na Facebooku a ubije nás do bezvýznamnosti. To je spôsob, akým sa rieši netransparentné rozhodovanie Generálnej prokuratúry.
Čiže aby som sa vrátil k tomu, že prečo máme problém s oprávnením generálneho prokurátora oslobodzovať ľudí, proti ktorým je vedené trestné stíhanie, a, samozrejme, pán prokurátor namietne, že sa tým neoslobodzuje, ale de facto to tak je, pretože keď sa spojí obžaloba s obhajobou, tak už ťažko potom tá obžaloba niečo následne s tým urobí.
Problém hlavný toho, že, že prečo toto ustanovenie a tento spôsob výkonu tohto ustanovenia je úplne neprijateľný, je spojenie so skutočnosťou, že generálny prokurátor je prakticky neodvolateľný, že má postavenie také, že sa nikomu nezodpovedá.
Teraz, už to tu bolo povedané a pán generálny prokurátor to berie ako zas že samozrejmosť, ale takýto spôsob usporiadania štátnych orgánov, a teda postavenia prokuratúry, ako máme my, neexistuje v žiadnej slušnej demokratickej krajine. V Rusku, v Ruskej federácii určite, v Maďarsku. (Reakcia z pléna.) V Kanade? Neviete, o čom hovoríte, pán doktor, zostaňte vy pekne pri tom, čo robíte, do tohto sa nemotajte. Kanada je, je krajina, krajina, krajina anglického práva, kde, a to som chcel povedať, kde generálny prokurátor rovná sa minister spravodlivosti. Čiže v každej slušnej krajine generálny prokurátor buď zodpovedá ministrovi spravodlivosti, ako napríklad vo Francúzsku, čo pani prezidentka rada spomína, alebo tým ministrom spravodlivosti generálny prokurátor zároveň je. To znamená, že existuje aspoň politická zodpovednosť, ktorú musí generálny prokurátor niesť, či už priamo, alebo prostredníctvom ministra spravodlivosti. Takéto usporiadanie, ktoré máme my, je, vedie ku korupčnému správaniu, pretože neexistuje zodpovednosť, a keď navyše máme zákonom umožnené, aby sa mohlo oslobodzovať zo strany generálneho prokurátora, a pán generálny prokurátor to ťažko znáša, rozumiem tomu, ale pravda je taká, tak je to situácia, ktorá vyvoláva obrovské obavy o to, že ako si stojíme s tým naším právnym štátom.
A ešte by som chcem možno povedať pár slov o tom, čo tu vyhlásený klamár Erik Tomáš povedal, že som povedal, že som za odstránenie pána Žilinku. Samozrejme, nič také som nepovedal. Povedal som, že by mal odísť z funkcie. A môžme sa tým možno trochu zaoberať, pretože v rozpore s tým, čo pán Žilinka v nejakom emočnom výleve uviedol na ústavnoprávnom výbore, nie je to pravda, že je potrebných dve tretiny poslancov na to, aby bol odvolaný. To vôbec nie je pravda. To sú, to je, to je, to je chiméra, to je chiméra.
Realita je taká, že v predchádzajúcej ústa... v predchádzajúcej úprave zákona o prokuratúre bolo vyslovene uvedené, že len prostým neodsúhlasením správy predloženej generálnym prokurátorom v parlamente dochádzalo k návrhu na odvolanie generálneho prokurátora. To znamená, že prostá väčšina v parlamente na to postačovala. Nerozumiem tomu, že prečo strata dôvery v generálneho prokurátora, prečo by aj teraz nemala viesť k tomu, že by mal byť vymenený. Je to podľa mňa úplne legitímna požiadavka. Nehovorím, že, že ju musí zdieľať každý, a som si úplne istý, že fašisti a mafisti, že určite s tým budú ma... (reakcia z pléna) budú mať problém. Ale realita, realita je taká, že toto je úplne štandardné a normálne. (Reakcie z pléna a odmlčanie sa rečníka.)
No, aby sme, aby sme vás netrápili až toľko, chcel som povedať, že tá správa z dôvodov, ktoré som uviedol, to znamená hlavne to, že nereflektovala to, čo my očakávame od generálneho prokurátora, to znamená nejaké kritické zhodnotenie toho obdobia, za ktoré tá správa bola predložená, navrhujem pozmeňujúci návrh uznesenia Národnej rady, pozmeňujúci návrh v nasledujúcom znení:
Pozmeňujúci návrh Národnej rady Slovenskej republiky k Správe generálneho prokurátora Slovenskej republiky o činnosti prokuratúry v roku 2020 a o poznatkoch prokuratúry o stave zákonnosti v Slovenskej republike.
V texte návrhu uznesenia Národnej rady Slovenskej republiky k Správe generálneho prokurátora Slovenskej republiky o činnosti prokuratúry v roku 2020 a o poznatkoch prokuratúry o stave zákonnosti v Slovenskej republike sa slová „berie na vedomie“ nahrádzajú slovom „odmieta“.
Odôvodnenie je to, že správa generálneho prokurátora nedáva pravdivý obraz o stave prokuratúry a o stave právneho štátu a plnení úloh s tým súvisiacich.
Ďakujem.
Vystúpenie spoločného spravodajcu
30.9.2021 o 17:59 hod.
JUDr.
Alojz Baránik
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne, pán predseda. Nejako sa vžilo, že ja osobne mám nejakú osobnú animozitu voči pánovi generálnemu prokurátorovi. No, nie je tomu tak. Dokonca, keď bol zvolený napriek tomu, že ja som hlasoval proti nemu, a to aj na výbore, aj v pléne, tak som sa v rozhovore krátko po zvolení pána generálneho prokurátora tu v tomto pléne vyjadril pre Denník N, že verím, že pán generálny prokurátor napriek tomu, že ja som ho nepodporoval a že som ho nepovažoval na vhodného kandidáta, že sa svojej funkcie zhostí dobre, pretože ak tak neurobí, že to vyvolá obrovskú nevôľu medzi ľuďmi, lebo očakávania od neho sú obrovské.
Bohužiaľ, vo svojej viere som bol sklamaný a táto správa, ktorú pán generálny prokurátor predložil, je toho len potvrdením. Aby sme si rozumeli, tá správa sa síce týkala obdobia za rok 2020, avšak bola písaná týmto generálnym prokurátorom, a teda my sme oprávnene očakávali, že bude kritická voči tomu, čo sa za rok 2020 odohralo na Generálnej prokuratúre. To z môjho pohľadu absentovalo. Dokonca, ako už spomínal môj kolega Ondrej Dostál, niektoré veci tam boli tak, by som povedal, zaoblačené nejak, pod nejakým obláčkom takým, nespomenuté, hlavne to, pokiaľ, pokiaľ ide o to, že ako sa využíva mimoriadne oprávnenie generálneho prokurátora.
Zároveň nedostatok plnenia sľubov a oprávnených očakávaní tých, ktorí od generálneho prokurátora Žilinku očakávali aktívne prispenie k očiste spoločnosti v nastolení vlády práva, tu máme, miesto toho máme netransparentné rozhodnutia, potvrdzovanie kontinuity toho, čo sme tu videli doteraz. Uzatváranie prokuratúry, papalášske maniere a organizovanie podpory tými, ktorí majú záujem na tom, aby súčasný stav prokuratúry, doterajší stav prokuratúry, jej výkonnosť a spôsob fungovania zostali nezmenené.
Nezabúdajme, že z môjho pohľadu, ako to teraz vidíme, ako to teraz ja vidím, sa na Generálnej prokuratúre zmenila jediná vec. Generálnym prokurátorom je niekto, kto naozaj stíha mafiánov, a to bez toho, že by bral ohľady na to, ktorému politikovi sa tým šliapne na kurie oko. A to je jediná vec, ktorá sa zmenila. Preto tu máme trenice, preto tu hovoríme o tom, že sa porušuje právny štát, preto tu hovoríme o tom, že, že je tu niekoľko mafií, ktoré proti sebe bojujú, a že jedna z tých mafií je medzi policajtami a tak ďalej. To je ten dôvod.
A to, by som povedal, necivilné chovanie pána generálneho prokurátora voči špeciálnemu prokurátorovi Lipšicovi, ktorý z môjho pohľadu snaží sa byť objektívny, zachováva vždy dekórum, čo teda uznávam, že aj musí, keďže je podriadený pána generálneho prokurátora, je niečo, čo považujem za papalášizmus. Predsa sú to, sú to napriek všetkému, že je tam vzťah nadriadenosti a podriadenosti, sú to kolegovia, sú to, sú to ľudia, ktorí majú porovnateľné vzdelanie, zázemie a podobne, a teda chovať sa nejak povýšenecky a hovoriť o tom, že ja som generálny prokurátor a ja rozhodujem o tom, to jednoducho sa prieči každému, kto videl svet aj inde ako od nás, ako u nás a od nás na východ.
Akosi v rozpore s tým, čo sa očakávalo alebo možno sa to malo očakávať, pán generálny prokurátor pri prezentácii svojej správy nehovoril len o tej správe, ale zabŕdol do aktuálnych tém. A jedna z tých tém je, samozrejme, aj použitie z jeho strany mimoriadneho opravného prostriedku podľa § 363 a nasledujúcich Trestného poriadku. Neviem, prečo tak urobil. Asi mal potrebu sa nejako obraňovať, kľudne sa tomu mohol vyhnúť a bolo by to podľa mňa oveľa elegantnejšie. Ale keď už tak urobil, tak tu sme v parlamente, sme zvyknutí na to, že si povieme. Je to naše nielen právo, ale aj povinnosť, a teda ja za seba hovorím to, že považujem tieto rozhodnutia nie za ako primárne za nesprávne. Myslím tie rozhodnutia, ktoré sú predmetom všeobecného diskurzu teraz, lebo ja neviem, či sú správne, alebo nesprávne, meritórne.
Samozrejme, fašisti tomu rozumejú lepšie ako ja, takže tí môžu hovoriť k veci, ale ja hovorím toto. Bez ohľadu na to, čo pán generálny prokurátor tu bezostyšne presadzuje, že, že nie je politický činiteľ a že sa politikmi neriadi, a tak, to, samozrejme, je nonsens, pretože generálny prokurátor je ústavný činiteľ, prokuratúra nie je nezávislý orgán, prokuratúra má povinnosť spolupracovať s inými ústavnými činiteľmi. Prokuratúra je kontrolovateľná Národnou radou ako, ako najvyšším orgánom, ktorý kontroluje vykonávanie všetkých zákonov všetkými orgánmi, preto, čo možnože sa tu pána generálneho prokurátora dotýka, ale preto on sedí tu v Národnej rade, a nie my uňho v jeho malej zasadačke, aby som bol trošku aj menej príjemný, ale z môjho pohľadu je treba vidieť to, že generálny prokurátor sa musí chovať tak, ako to zodpovedá všeobecnej predstave toho, že, že ako sa vykonáva spravodlivosť.
A tá všeobecná spravodlivosť, tá všeobecná predstava by mala byť taká, že Generálna prokuratúra je obžalobou, pretože má výhradnú právo na... právo na trestnú obžalobu, a že nie je obhajobou a že obhajoba je zverená súdu a súd rozhodne, či má pravdu za stanovených pravidiel, či má pravdu obžaloba alebo či má pravdu obhajoba.
Ak sa dostane Generálna prokuratúra svojím rozhodnutím na stranu obhajoby, tak potom, aby som sa vrátil k tej pôvodnej myšlienke, potom to vyvoláva obavy, že také rozhodnutie je vedené nejakým politickým záujmom. A je pre mňa veľkým sklamaním, že či už v kauze Vietnamec alebo v tých ostatných, kde sa jednalo o politické figúry, významné, pretože aj Haščák je, samozrejme, politická figúra, veď ako inak môžeme nazvať niekoho, kto povedal, že volič je hovno, jasné, že je to politická figúra, tak aby v takýchto veciach rozhodoval namiesto súdu, to je podľa mňa neprijateľné.
Veľa o tom vraví včerajšie rozhodnutie Ústavného súdu. Ústavný súd včera rozhodol o tom, že návrh Generálnej prokuratúry, ktorým Generálna prokuratúra tvrdila, že nejaký zákon je v rozpore s ústavou, sa zamieta. A teraz čo to znamená?
To znamená, že prokuratúra je omylná? Lebo pán Žilinka nám tu celý čas tvrdí, že prokuratúra je neomylná. Na svojej neomylnosti, na neomylnosti svojich rozhodnutí založil to, že v zákone je napísané, že rozhodne v prospech obvineného v prípade, že rozhodnutie, ktorým takým rozhodnu... ktoré takým rozhodnutím ruší, že je v rozpore so zákonom. A to, že je v rozpore so zákonom, to vieme ako? Lebo to povedal generálny prokurátor a našiel tam 27 pochybení? To znamená, že sa, že sa priklonil na stranu obhajoby, pretože ja som čítal tie rozhodnutia. To nie je nič iné ako výlev obhajoby.
To je obhajobný výrok, ktorý je úplne v poriadku, je pravdivý možno aj, len nie jediný. My sme potrebovali počuť aj výroky obžaloby. Tie sme nepočuli, pretože ten posúdil v nejakej, v nejakom prostredí in kamera, kde nikto nemá prístup, za neznámych procesov, tajne rozhodol generálny prokurátor. Nikto nevie, ako dospel k tomu názoru. Nikto nevie, lebo síce pán generálny prokurátor nám to vysvetlil, že tam, že majú systém šiestich očí a takéto, ale tých istých... alebo šesť párov očí, pardon. Ale z tých päť párov očí okrem tých jeho, tie všetky sú podrade... podriadené jemu. Takto to funguje. Čiže veľké sklamanie je to, naozaj, pretože rozumiem tomu, že pán generálny prokurátor neusiluje o to, aby presvedčil niekoho, ako som ja alebo kolega Dostál, alebo podobní. Jemu ide o to, aby presvedčil ľudí, ako je tu pán Suja alebo pán Kotleba, alebo pán Kočiš. Tých presvedčil, samozrejme, alebo proste iných, tých presvedčil bez problémov. A keby nie, no tak zavalí nás jeho, jeho politickými statusmi na, na Facebooku a ubije nás do bezvýznamnosti. To je spôsob, akým sa rieši netransparentné rozhodovanie Generálnej prokuratúry.
Čiže aby som sa vrátil k tomu, že prečo máme problém s oprávnením generálneho prokurátora oslobodzovať ľudí, proti ktorým je vedené trestné stíhanie, a, samozrejme, pán prokurátor namietne, že sa tým neoslobodzuje, ale de facto to tak je, pretože keď sa spojí obžaloba s obhajobou, tak už ťažko potom tá obžaloba niečo následne s tým urobí.
Problém hlavný toho, že, že prečo toto ustanovenie a tento spôsob výkonu tohto ustanovenia je úplne neprijateľný, je spojenie so skutočnosťou, že generálny prokurátor je prakticky neodvolateľný, že má postavenie také, že sa nikomu nezodpovedá.
Teraz, už to tu bolo povedané a pán generálny prokurátor to berie ako zas že samozrejmosť, ale takýto spôsob usporiadania štátnych orgánov, a teda postavenia prokuratúry, ako máme my, neexistuje v žiadnej slušnej demokratickej krajine. V Rusku, v Ruskej federácii určite, v Maďarsku. (Reakcia z pléna.) V Kanade? Neviete, o čom hovoríte, pán doktor, zostaňte vy pekne pri tom, čo robíte, do tohto sa nemotajte. Kanada je, je krajina, krajina, krajina anglického práva, kde, a to som chcel povedať, kde generálny prokurátor rovná sa minister spravodlivosti. Čiže v každej slušnej krajine generálny prokurátor buď zodpovedá ministrovi spravodlivosti, ako napríklad vo Francúzsku, čo pani prezidentka rada spomína, alebo tým ministrom spravodlivosti generálny prokurátor zároveň je. To znamená, že existuje aspoň politická zodpovednosť, ktorú musí generálny prokurátor niesť, či už priamo, alebo prostredníctvom ministra spravodlivosti. Takéto usporiadanie, ktoré máme my, je, vedie ku korupčnému správaniu, pretože neexistuje zodpovednosť, a keď navyše máme zákonom umožnené, aby sa mohlo oslobodzovať zo strany generálneho prokurátora, a pán generálny prokurátor to ťažko znáša, rozumiem tomu, ale pravda je taká, tak je to situácia, ktorá vyvoláva obrovské obavy o to, že ako si stojíme s tým naším právnym štátom.
A ešte by som chcem možno povedať pár slov o tom, čo tu vyhlásený klamár Erik Tomáš povedal, že som povedal, že som za odstránenie pána Žilinku. Samozrejme, nič také som nepovedal. Povedal som, že by mal odísť z funkcie. A môžme sa tým možno trochu zaoberať, pretože v rozpore s tým, čo pán Žilinka v nejakom emočnom výleve uviedol na ústavnoprávnom výbore, nie je to pravda, že je potrebných dve tretiny poslancov na to, aby bol odvolaný. To vôbec nie je pravda. To sú, to je, to je, to je chiméra, to je chiméra.
Realita je taká, že v predchádzajúcej ústa... v predchádzajúcej úprave zákona o prokuratúre bolo vyslovene uvedené, že len prostým neodsúhlasením správy predloženej generálnym prokurátorom v parlamente dochádzalo k návrhu na odvolanie generálneho prokurátora. To znamená, že prostá väčšina v parlamente na to postačovala. Nerozumiem tomu, že prečo strata dôvery v generálneho prokurátora, prečo by aj teraz nemala viesť k tomu, že by mal byť vymenený. Je to podľa mňa úplne legitímna požiadavka. Nehovorím, že, že ju musí zdieľať každý, a som si úplne istý, že fašisti a mafisti, že určite s tým budú ma... (reakcia z pléna) budú mať problém. Ale realita, realita je taká, že toto je úplne štandardné a normálne. (Reakcie z pléna a odmlčanie sa rečníka.)
No, aby sme, aby sme vás netrápili až toľko, chcel som povedať, že tá správa z dôvodov, ktoré som uviedol, to znamená hlavne to, že nereflektovala to, čo my očakávame od generálneho prokurátora, to znamená nejaké kritické zhodnotenie toho obdobia, za ktoré tá správa bola predložená, navrhujem pozmeňujúci návrh uznesenia Národnej rady, pozmeňujúci návrh v nasledujúcom znení:
Pozmeňujúci návrh Národnej rady Slovenskej republiky k Správe generálneho prokurátora Slovenskej republiky o činnosti prokuratúry v roku 2020 a o poznatkoch prokuratúry o stave zákonnosti v Slovenskej republike.
V texte návrhu uznesenia Národnej rady Slovenskej republiky k Správe generálneho prokurátora Slovenskej republiky o činnosti prokuratúry v roku 2020 a o poznatkoch prokuratúry o stave zákonnosti v Slovenskej republike sa slová „berie na vedomie“ nahrádzajú slovom „odmieta“.
Odôvodnenie je to, že správa generálneho prokurátora nedáva pravdivý obraz o stave prokuratúry a o stave právneho štátu a plnení úloh s tým súvisiacich.
Ďakujem.
Rozpracované
18:25
Vystúpenie v rozprave 18:25
Maroš ŽilinkaPokiaľ ide o Európsku prokuratúru. V podstate účelom tej Európskej prokuratúry bolo zjednodušenie, teda posilnenie spolupráce a zjednodušenie konania vo veciach, ktoré sú taxatívne uvedené, s tým, že zatiaľ to nesmeruje k federalizácii...
Pokiaľ ide o Európsku prokuratúru. V podstate účelom tej Európskej prokuratúry bolo zjednodušenie, teda posilnenie spolupráce a zjednodušenie konania vo veciach, ktoré sú taxatívne uvedené, s tým, že zatiaľ to nesmeruje k federalizácii trestného práva alebo unifikácii v rámci Európskej únie... (Reakcie z pléna a prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
Ja... (Ruch v sále.) Ak dovolíte, pán predseda, ja len nechcem to naťahovať, skutočne už, už bolo toho veľa povedaného. Aj zbytočne. Niekoľko, niekoľko otázok, ktoré boli, by som zodpovedal v rýchlosti.
Pokiaľ ide o Európsku prokuratúru. V podstate účelom tej Európskej prokuratúry bolo zjednodušenie, teda posilnenie spolupráce a zjednodušenie konania vo veciach, ktoré sú taxatívne uvedené, s tým, že zatiaľ to nesmeruje k federalizácii trestného práva alebo unifikácii v rámci Európskej únie... (Reakcie z pléna a prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
Rozpracované
18:32
Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:32
Boris KollárŽilinka, Maroš, generálny prokurátor SR
Dobre. Ja to ani nemusím povedať.
Žilinka, Maroš, generálny prokurátor SR
Dobre. Ja to ani nemusím povedať.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
30.9.2021 o 18:32 hod.
Boris Kollár
Videokanál poslanca
Máte pravdu, hej, hej, hej. Pán, pán generálny prokurátor, rád by som vám dal rýchlo možnosť reagovať, ale kolegovia majú pravdu. Najprv musím uzavrieť faktické. Lenže ich je tak veľa, je ich tak veľa, že to zase máte 20-30 minút. Chcel som vám dať tu slovo. Bohužiaľ, musím.
Žilinka, Maroš, generálny prokurátor SR
Dobre. Ja to ani nemusím povedať.
Rozpracované
18:33
Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:33
Marian KotlebaA teraz, pán poslanec Baránik, ja som celkom nerozumel tým, čím ste začali. Povedali ste, že jedinou zmenou, ktorú súčasný generálny prokurátor priniesol, bolo, že sa stíhajú všetci mafiáni bez ohľadu na politickú príslušnosť. Veď ale to je predsa to najväčšie...
A teraz, pán poslanec Baránik, ja som celkom nerozumel tým, čím ste začali. Povedali ste, že jedinou zmenou, ktorú súčasný generálny prokurátor priniesol, bolo, že sa stíhajú všetci mafiáni bez ohľadu na politickú príslušnosť. Veď ale to je predsa to najväčšie víťazstvo! Veď čo je, čo je na tom zlé?! Veď, veď, čo viac si môžme od nestranného, nezaujatého a politicky neovládaného generálneho prokurátora sľubovať, ako to, že začne stíhať všetkých mafiánov, alebo ako vy hovoríte, gaunerov, bez ohľadu na to ku, ktorej strane alebo ku ktorému politikovi, alebo nejakej celebrite sú nejakí blízki. Veď predsa to, to sme chceli, nie? To sme chceli a všetci ľudia, ktorí... alebo všetci poslanci, ktorí volili JUDr. Žilinku, tak to aj od neho očakávali. A dnes vy to skonštatujete, že to presne Žilinka robí, a ja sa pýtam, že čo je na tom zlé. Že čo je na tom zlé, že robí všetko štýlom padni, komu pani, bez ohľadu na politický dres? Takže to som celkom nepochopil, pán Baránik. Možnože ste sa len trošku tak nech... nechtiac priznali, že to je to, čo vám vadí, že to je to, čo vám vadí, a vidíme a vidíme, že keď sú vašej strane blízki ľudia zapojení do drogového biznisu, tak Špecializovaný trestný súd ich púšťa z väzby ako nič.
A samotná správa o činnosti, pán poslanec Baránik, ja som čítal celú tú správu o činnosti a čítal som aj celú správu o činnosti Úradu špeciálnej prokuratúry. A čuduj sa svete, pán Baránik, niektoré pasáže sú v týchto správach úplne totožné. Do písmenka totožné. Čiže podľa vašej logiky by to malo znamenať, že aj správa o činnosti UŠP je zlá, resp. osoba špeciálneho prokurátora sú zlé. Povedzte, prosím, na to svoj názor.
Ďakujem pekne.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
30.9.2021 o 18:33 hod.
Ing. Mgr.
Marian Kotleba
Videokanál poslanca
Ďakujem za slovo. Pán poslanec Baránik, začnem tým, že vám pripomeniem, že súčasný generálny prokurátor JUDr. Žilinka je generálnym prokurátorom zvoleným vládnom väčšinou.
A teraz, pán poslanec Baránik, ja som celkom nerozumel tým, čím ste začali. Povedali ste, že jedinou zmenou, ktorú súčasný generálny prokurátor priniesol, bolo, že sa stíhajú všetci mafiáni bez ohľadu na politickú príslušnosť. Veď ale to je predsa to najväčšie víťazstvo! Veď čo je, čo je na tom zlé?! Veď, veď, čo viac si môžme od nestranného, nezaujatého a politicky neovládaného generálneho prokurátora sľubovať, ako to, že začne stíhať všetkých mafiánov, alebo ako vy hovoríte, gaunerov, bez ohľadu na to ku, ktorej strane alebo ku ktorému politikovi, alebo nejakej celebrite sú nejakí blízki. Veď predsa to, to sme chceli, nie? To sme chceli a všetci ľudia, ktorí... alebo všetci poslanci, ktorí volili JUDr. Žilinku, tak to aj od neho očakávali. A dnes vy to skonštatujete, že to presne Žilinka robí, a ja sa pýtam, že čo je na tom zlé. Že čo je na tom zlé, že robí všetko štýlom padni, komu pani, bez ohľadu na politický dres? Takže to som celkom nepochopil, pán Baránik. Možnože ste sa len trošku tak nech... nechtiac priznali, že to je to, čo vám vadí, že to je to, čo vám vadí, a vidíme a vidíme, že keď sú vašej strane blízki ľudia zapojení do drogového biznisu, tak Špecializovaný trestný súd ich púšťa z väzby ako nič.
A samotná správa o činnosti, pán poslanec Baránik, ja som čítal celú tú správu o činnosti a čítal som aj celú správu o činnosti Úradu špeciálnej prokuratúry. A čuduj sa svete, pán Baránik, niektoré pasáže sú v týchto správach úplne totožné. Do písmenka totožné. Čiže podľa vašej logiky by to malo znamenať, že aj správa o činnosti UŠP je zlá, resp. osoba špeciálneho prokurátora sú zlé. Povedzte, prosím, na to svoj názor.
Ďakujem pekne.
Rozpracované