6. schôdza
Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge
Vážený pán predsedajúci, vážené kolegyne, kolegovia, volebná kampaň skončila pred poldruha mesiacom, a teda nemýľme si dnes prerokovávaný materiál s volebnou kampaňou. Programové vyhlásenie vlády by malo dať jasnú predstavu, čo, kedy a ako urobí súčasná vláda pre občanov Slovenskej republiky.
Plne si uvedomujem, v akej situácii sa súčasná vláda nachádza, že musí pokračovať v opatreniach našej vlády, že musí prijímať rozhodnutia v súvislosti s koronavírusom, ktorá sa od hospodárskej krízy, ktorú sme zažili – a ja osobne som ju zažil, keď som bol v exekutíve a nebolo to vtedy jednoduché –, ktorá sa od hospodárskej krízy líši najmä tým, že tentokrát nie je ohrozené len hospodárstvo, ale aj životy ľudí. No po prečítaní programového vyhlásenia som si nie istý, či si súčasná vláda uvedomuje vážnosť situácie.
V dôsledku celosvetového diania by som dnes očakával, že kabinet bude reflektovať realitu a predloží krajine reálny plán. Predložené programové vyhlásenie vlády ju, podľa môjho názoru, vôbec neodráža. Svetová ekonomika zažíva obrovské otrasy. Slovenská republika je proexportne orientovanou krajinou a ak sa nám podarí vyhrať nad pandémiou, čakajú nás ťažké časy, keď bude celý svet vrátane nás kriesiť potácajúcu sa ekonomiku.
Programové vyhlásenie vlády je napísané tak, ako by sme boli stále vo volebnej kampani, ako keby ekonomické prognózy stále počítali s rastom HDP. Áno, máme tu koronavírus, ale nepotrebujeme balast, nepotrebujeme 120 strán nereálnych sľubov. Kolegovia z vlády, menej je niekedy viac v tomto prípade. A v tejto situácii vám preto nebudem mať za zlé, keď zúžite rozsah predložených 120 alebo 121 strán na polovicu a ak tých zostávajúcich 60 strán po zreálnení bude mať jasnú vypovedaciu hodnotu.
Podrobne som si prečítal, čo ste do programového vyhlásenia vlády uviedli. Len za rezort dopravy som napočítal neuveriteľných 107 cieľov. Kolegovia, 107 cieľov? To nemôžete myslieť vážne. A to hovorím ako človek, ktorý sa doprave, investíciám a eurofondom profesionálne venuje alebo venoval a niekoľko rokov som mal na starosti ich riadenie v exekutíve.
Z tých viac než 100 cieľov som si vybral iba niekoľko na ilustráciu, kde v programovom vyhlásení napríklad za dopravu píšete, zvýšite výdavky na cesty I. triedy a mosty. Z čoho? Koľko a kedy? To veru neviem. Ak to zvýšite o jedno euro a poviete si, že programové vyhlásenie je splnené, to myslím, že nepomôže nikomu.
Urýchlene prijmete investičný plán priorít, ale ako ho budete realizovať, neviem.
Píšete o zdrojoch, ktoré nie sú súčasťou rozpočtu. Neviem, kde ich nájdete.
Píšete o zlúčení NDS a SSC, áno, je to správne, ale ostane vám ťažká, ťažká sekera, ťažký dlh nevysporiadaných vecí, ktoré som ja kedysi na doprave zdedil.
Píšete o zefektívnení vyvlastnenia. Ja to mám za sebou. Ako koaličný, súčasť vlády, ktorý som bol v exekutíve, som tu päť dní si vytrpel v tejto Národnej rade, kým som dosiahol zefektívnenie vyvlastnenia, a môj nástupca ho potom všetko zrušil jedným šmahom. Nezáleží, že sa nikde nepohol. Čiže beriem to, len to treba, tento sľub, len ho treba naozaj zreálniť.
Píšete, že do októbra 2020 zmeníte stavebný zákon. Chcete rušiť stavebné úrady. Ja tomu nerozumiem. Áno, držím vám palce, ak by ste dosiahli dobrý cieľ, ale je to nereálne. Ale tiež ste tam nedali žiadny cieľ.
Píšete, že posilníte železnicu a potrebné investície. Že budete realizovať stanice a zastávky na železnici. Z čoho? Kedy? Neviem.
Píšete, že budete pokračovať a modernizovať TEN-T koridory. To sú ťažké miliardy. Neviem z čoho. Vytvoríte základne leteckých spoločností, sprivatizujete letisko. To sú tiež nie jednoduché procesy.
Zabezpečíte dunajský cykloplán. Ešte plán sa dá na papieri, ale čo v realite? Alebo vybudujete záchytné parkoviská napojené na integrovanú dopravu. Som ja zvedavý na to, vážne. Napíšte kedy, za čo a vtedy tomu uverím.
Ďalšie a ďalšie, ku ktorým sa ani neoplatí teraz detailne vyjadrovať. Verím, že uznáte, že objektívne viem posúdiť, čo je a čo nie je reálne.
Už sme tu raz mali sľuby o dvojnásobných platoch a vieme, ako to dopadlo. Ak chcete, aby sme vás brali vážne, tak napíšte, čo je merateľné a hodnotiteľné, teda čo naozaj – ale naozaj, zdôrazňujem – urobíte kedy, ako a za čo. Prehodnoťte to a zadefinujte to radšej na 30 – 40 cieľov, ktoré sú reálne, časovo zrealizovateľné, vecne, aj finančne a hlavne naozaj – ešte zdôrazňujem – reálne uskutočniteľné. Je to váš záväzok voči občanom našej krajiny. To znamená, je nevyhnutné upokojiť situáciu jasnejšou, reálnou a merateľnou víziou a pripraviť sa na takúto realizáciu v postkrízovom období, ktoré dúfam, že ku koncu tohto roku nás čaká. Nie tieto nereálne sľuby.
Z tohto programového vyhlásenia je jasné len to, že chcete skoro všetko, ale musíte si byť vedomí, že volebná kampaň skončila. Skúste si znova prečítať, čo píšete o eurofondoch, za ktoré ste nás v minulosti kritizovali; okrem vytvorenia nového, ďalšieho ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie v programovom vyhlásení nič konkrétne nie je. Iba všeobecné frázy typu "vláda zjednoduší implementáciu eurofondov, zvýhodní výstavbu nájomných bytov, vykreuje silné turistické regióny" a podobné formulácie a informácie. Mimo všeobecného konštatovania v štýle predvolebnej rétoriky o rozkrádaní nie je v programovom vyhlásení ani základná zmienka o tom, ako vyvinie vláda maximálne úsilie v dočerpaní eurofondov a nastavení mechanizmov čerpania, hoci to bola vaša predvolebná kampaň, na tej ste si to postavili. Už ste teraz na to zabudli.
Nejasnosti sú aj v problematike verejného obstarávania. Chcete scentralizovať kontrolu. Nemám nič proti tomu, ale nie je to jednoduché. Kto bude zo zákona alebo z partnerskej dohody zodpovedný potom za čerpanie fondov? Úrad verejného obstarávania má mať dominantné postavenie v obstarávaní, ale zodpovedný bude rezort? Ak to vyriešite, nemám nič problém, len potom hľadajme, kto bude zodpovedný. Nedáva to logiku a nie je to vôbec vyriešené. Ak teda bude zodpovedný rezort, ak teda bude zodpovedný Úrad verejného obstarávania, kto bude zodpovedný za chyby, prípadné chyby, ktoré Úrad verejného obstarávania urobí? Takisto môže chyby urobiť buď vecné, alebo časové, čo sa aj v praxi deje. Ani Úrad verejného obstarávania nie je neomylný. Ani mu to nevytýkam, pretože je to jeden z orgánov, ktorý takisto pôsobí v našej sfére verejnej správy.
Neviem si predstaviť, ako to myslíte s overovaním hospodárskych výdavkov Úradom pre verejné obstarávanie. Veď to nie je jeho úloha. ÚVO má hodnotiť rozvádzače elektriny? ÚVO má hodnotiť podsypový materiál pod diaľnice? Nerozumiem tomu. Alebo bude googliť vysúťažené ceny? S čím ich bude porovnávať? To je v rozpore s koncepciou obstarávania.
A tých otáznikov je podstatne viac. Je preto potrebné dopracovať a definovať ciele o časový harmonogram. Keď to dokázali akceptovať vaši kolegovia na sociálnom výbore 21. 4. 2020, kedy som to predostrel, že toto mi chýba v programovom vyhlásení vlády, aj predsedníčka výboru sociálneho, aj minister práce, sociálnych vecí prisľúbili a deklarovali, že nemajú problém doložiť takýto harmonogram po schválení programového vyhlásenia vlády. Čiže preto verím, že to isté urobíte nielen v rezorte dopravy, ktorého som sa dotkol, nielen v rezorte eurofondov, ktorého som sa dotkol, ale aj za celú vládu Slovenskej republiky.
Dámy a páni z vládnej koalície, snažím sa k vášmu programovému vyhláseniu pristúpiť maximálne konštruktívne. Musím skonštatovať, že predložený materiál je z ríše rozprávok, kde bolo, tam bolo. Preto vás chcem v dobrom vyzvať, aby ste si k téme ešte raz v pokoji sadli a doplnili reálny, merateľný a hodnotiteľný plán, v ktorom sa dozvieme vaše reálne ciele. Teda čo konkrétne, vecne a časovo urobíte vo svojom funkčnom období. Ako sa v tom majú vyznať občania, keď v tom nemáte jasno v koalícii? Vypočul som si pred pár dňami argumentáciu predsedu Národnej rady pána Kollára a vicepremiérky Remišovej. To sú úplne odlišné svety pri programovom vyhlásení. Pán Kollár otvorene hovorí, že sľuby v programovom vyhlásení nemusia byť naplnené, stačí, ak sa podarí aspoň niektoré. Pani Remišová tvrdí, že splnia určite všetko, čo sa zaviazali v programovom vyhlásení. Každý si hovorí svoje a nielen občania, ale aj my v tom máme chaos. Čo vlastne chcete splniť?
Na prvej strane programového vyhlásenia vlády píšete, citujem: "Počas nášho vládnutia sa zaväzujeme vždy hovoriť pravdu a čestne konať." Ale pravda sa netýka nielen sľubov, ale aj skutkov.
Záverom, lebo už mi končí čas, žiadam Národnú radu, aby sa v zmysle môjho návrhu, ktorý predkladám a ktorý som predložil, zaviazala vládu Slovenskej republiky doplniť do 30. 9. 2020 programové vyhlásenie vlády na obdobie rokov 2020 až 2024 a zadefinovala konkrétne vecné a časové ciele vrátane ich finančného zabezpečenia, pretože nebolo to jednoduché zostaviť programové vyhlásenie, ale doplňte do septembra, čo naozaj, v akom čase a za čo chcete urobiť. A to je zmyslom tej vízie a toho uznesenia, ktoré som predložil a dúfam, že to podporíte pri hlasovaní.
Ďakujem za pozornosť.
Grendel, Gábor, podpredseda NR SR
Pán poslanec, na doplňujúci návrh a jeho zdôvodnenie sa časový limit nevzťahuje, takže bez problémov.
Vážny, Ľubomír, poslanec NR SR
Ešte to mám zdôvodniť?
Grendel, Gábor, podpredseda NR SR
Nemusíte... (Reakcia z pléna.) Čože? Zdôvodnenie áno, okej. (Reakcia z pléna.)
Vážny, Ľubomír, poslanec NR SR
Ja som ho zjednodušene predniesol a všetci, všetci si ho môžte nájsť pri prezentácii. Nemyslím, že ho treba bližšie komentovať. Samozrejme, ak budete mať hocikto nejakú otázku, som pripravený vám na to zodpovedať.
Ďakujem.
Rozpracované
Vystúpenia
10:25
Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:25
Marián KéryPán poslanec Šutaj Eštok, tvoje vystúpenie bolo založené na faktoch, bolo faktografické, z tohto hľadiska ho oceňujem. Je naozaj zaujímavé, že rodiaca sa vláda, vládna koalícia nečakala, čo sa týka programového vyhlásenia vlády, na nejaké súdy a vysvedčenie od analytikov a odborníkov, ale radšej si vystavila známku sama a to hneď na prvej strane dokumentu, odcitujem: "Predkladáme preto toto programové...
Pán poslanec Šutaj Eštok, tvoje vystúpenie bolo založené na faktoch, bolo faktografické, z tohto hľadiska ho oceňujem. Je naozaj zaujímavé, že rodiaca sa vláda, vládna koalícia nečakala, čo sa týka programového vyhlásenia vlády, na nejaké súdy a vysvedčenie od analytikov a odborníkov, ale radšej si vystavila známku sama a to hneď na prvej strane dokumentu, odcitujem: "Predkladáme preto toto programové vyhlásenie, ktoré je najambicióznejším plánom na zmenu fungovania Slovenska k lepšiemu v jeho histórii." No, skutočne sa jedná, ale žiaľ len v úvodzovkách, o veľmi, veľmi veľkú pokoru.
Pán poslanec, ty si vo svojom vystúpení hovoril aj o ďalších veciach, ktoré sú v programovom, napríklad o tom, že odcitoval si, vo voľbách "občania Slovenskej republiky vyjadrili výraznú túžbu po zmene". Mohli sme všimnúť, že či už ministri, alebo poslanci vládnej koalície v tej komunikačnej rovine hovoria a zvýrazňujú kontrast medzi zlou minulosťou, ktorú symbolizoval podľa nich SMER – sociálna demokracia, a svetlou budúcnosťou v spojitosti s najambicióznejším plánom v histórii Slovenska. Len zaujímavé je to, že vláda vo svojom programovom vyhlásení vo viac ako sto prípadoch konštatuje alebo sa zaväzuje pokračovať v aktivitách, či už, alebo témach, alebo kľúčových postupoch predchádzajúcich vlád. Mohol by som odcitovať, ale nemám toľko času vo faktickej poznámke, ale naozaj je to zaujímavé, pretože to popiera veľkú časť toho, čím nás súčasná koalícia kritizuje.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
29.4.2020 o 10:25 hod.
Mgr.
Marián Kéry
Videokanál poslanca
Ďakujem za slovo, pán podpredseda.
Pán poslanec Šutaj Eštok, tvoje vystúpenie bolo založené na faktoch, bolo faktografické, z tohto hľadiska ho oceňujem. Je naozaj zaujímavé, že rodiaca sa vláda, vládna koalícia nečakala, čo sa týka programového vyhlásenia vlády, na nejaké súdy a vysvedčenie od analytikov a odborníkov, ale radšej si vystavila známku sama a to hneď na prvej strane dokumentu, odcitujem: "Predkladáme preto toto programové vyhlásenie, ktoré je najambicióznejším plánom na zmenu fungovania Slovenska k lepšiemu v jeho histórii." No, skutočne sa jedná, ale žiaľ len v úvodzovkách, o veľmi, veľmi veľkú pokoru.
Pán poslanec, ty si vo svojom vystúpení hovoril aj o ďalších veciach, ktoré sú v programovom, napríklad o tom, že odcitoval si, vo voľbách "občania Slovenskej republiky vyjadrili výraznú túžbu po zmene". Mohli sme všimnúť, že či už ministri, alebo poslanci vládnej koalície v tej komunikačnej rovine hovoria a zvýrazňujú kontrast medzi zlou minulosťou, ktorú symbolizoval podľa nich SMER – sociálna demokracia, a svetlou budúcnosťou v spojitosti s najambicióznejším plánom v histórii Slovenska. Len zaujímavé je to, že vláda vo svojom programovom vyhlásení vo viac ako sto prípadoch konštatuje alebo sa zaväzuje pokračovať v aktivitách, či už, alebo témach, alebo kľúčových postupoch predchádzajúcich vlád. Mohol by som odcitovať, ale nemám toľko času vo faktickej poznámke, ale naozaj je to zaujímavé, pretože to popiera veľkú časť toho, čím nás súčasná koalícia kritizuje.
Rozpracované
10:27
Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:27
Matúš Šutaj EštokNo a čo sa týka toho neustáleho porovnávania, ja by som bol rád, aby ste už s tým konečne prestali, lebo vy o sebe tvrdíte, že ste najlepší, najmúdrejší, naše hlasy nepotrebujete, tak už sa, prosím, prestaňte oháňať...
No a čo sa týka toho neustáleho porovnávania, ja by som bol rád, aby ste už s tým konečne prestali, lebo vy o sebe tvrdíte, že ste najlepší, najmúdrejší, naše hlasy nepotrebujete, tak už sa, prosím, prestaňte oháňať dookola predchádzajúcou vládou. Ukážte nám, že ste tí najlepší a buďte nám vzorom. Ja si myslím, že tých osemnásť riadkov vedy tým vzorom v žiadnom prípade nemôže byť, a skôr si myslím a trvám na tom, že je to obrovskou hanbou.
Ďakujem pekne.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
29.4.2020 o 10:27 hod.
Mgr.
Matúš Šutaj Eštok
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne za reakcie. Ku kolegom z opozície poviem len toľko, že my sme sa preto nezaoberali týmto vyhlásením vážne, lebo je to z kategórie vedecko-fantastickej literatúry. A tú ozaj nechcite, aby sme brali vážne.
No a čo sa týka toho neustáleho porovnávania, ja by som bol rád, aby ste už s tým konečne prestali, lebo vy o sebe tvrdíte, že ste najlepší, najmúdrejší, naše hlasy nepotrebujete, tak už sa, prosím, prestaňte oháňať dookola predchádzajúcou vládou. Ukážte nám, že ste tí najlepší a buďte nám vzorom. Ja si myslím, že tých osemnásť riadkov vedy tým vzorom v žiadnom prípade nemôže byť, a skôr si myslím a trvám na tom, že je to obrovskou hanbou.
Ďakujem pekne.
Rozpracované
10:28
Vystúpenie 10:28
Ľubomír VážnyPlne si uvedomujem, v akej situácii sa súčasná vláda nachádza, že musí pokračovať v opatreniach našej vlády, že musí prijímať rozhodnutia v...
Plne si uvedomujem, v akej situácii sa súčasná vláda nachádza, že musí pokračovať v opatreniach našej vlády, že musí prijímať rozhodnutia v súvislosti s koronavírusom, ktorá sa od hospodárskej krízy, ktorú sme zažili – a ja osobne som ju zažil, keď som bol v exekutíve a nebolo to vtedy jednoduché –, ktorá sa od hospodárskej krízy líši najmä tým, že tentokrát nie je ohrozené len hospodárstvo, ale aj životy ľudí. No po prečítaní programového vyhlásenia som si nie istý, či si súčasná vláda uvedomuje vážnosť situácie.
V dôsledku celosvetového diania by som dnes očakával, že kabinet bude reflektovať realitu a predloží krajine reálny plán. Predložené programové vyhlásenie vlády ju, podľa môjho názoru, vôbec neodráža. Svetová ekonomika zažíva obrovské otrasy. Slovenská republika je proexportne orientovanou krajinou a ak sa nám podarí vyhrať nad pandémiou, čakajú nás ťažké časy, keď bude celý svet vrátane nás kriesiť potácajúcu sa ekonomiku.
Programové vyhlásenie vlády je napísané tak, ako by sme boli stále vo volebnej kampani, ako keby ekonomické prognózy stále počítali s rastom HDP. Áno, máme tu koronavírus, ale nepotrebujeme balast, nepotrebujeme 120 strán nereálnych sľubov. Kolegovia z vlády, menej je niekedy viac v tomto prípade. A v tejto situácii vám preto nebudem mať za zlé, keď zúžite rozsah predložených 120 alebo 121 strán na polovicu a ak tých zostávajúcich 60 strán po zreálnení bude mať jasnú vypovedaciu hodnotu.
Podrobne som si prečítal, čo ste do programového vyhlásenia vlády uviedli. Len za rezort dopravy som napočítal neuveriteľných 107 cieľov. Kolegovia, 107 cieľov? To nemôžete myslieť vážne. A to hovorím ako človek, ktorý sa doprave, investíciám a eurofondom profesionálne venuje alebo venoval a niekoľko rokov som mal na starosti ich riadenie v exekutíve.
Z tých viac než 100 cieľov som si vybral iba niekoľko na ilustráciu, kde v programovom vyhlásení napríklad za dopravu píšete, zvýšite výdavky na cesty I. triedy a mosty. Z čoho? Koľko a kedy? To veru neviem. Ak to zvýšite o jedno euro a poviete si, že programové vyhlásenie je splnené, to myslím, že nepomôže nikomu.
Urýchlene prijmete investičný plán priorít, ale ako ho budete realizovať, neviem.
Píšete o zdrojoch, ktoré nie sú súčasťou rozpočtu. Neviem, kde ich nájdete.
Píšete o zlúčení NDS a SSC, áno, je to správne, ale ostane vám ťažká, ťažká sekera, ťažký dlh nevysporiadaných vecí, ktoré som ja kedysi na doprave zdedil.
Píšete o zefektívnení vyvlastnenia. Ja to mám za sebou. Ako koaličný, súčasť vlády, ktorý som bol v exekutíve, som tu päť dní si vytrpel v tejto Národnej rade, kým som dosiahol zefektívnenie vyvlastnenia, a môj nástupca ho potom všetko zrušil jedným šmahom. Nezáleží, že sa nikde nepohol. Čiže beriem to, len to treba, tento sľub, len ho treba naozaj zreálniť.
Píšete, že do októbra 2020 zmeníte stavebný zákon. Chcete rušiť stavebné úrady. Ja tomu nerozumiem. Áno, držím vám palce, ak by ste dosiahli dobrý cieľ, ale je to nereálne. Ale tiež ste tam nedali žiadny cieľ.
Píšete, že posilníte železnicu a potrebné investície. Že budete realizovať stanice a zastávky na železnici. Z čoho? Kedy? Neviem.
Píšete, že budete pokračovať a modernizovať TEN-T koridory. To sú ťažké miliardy. Neviem z čoho. Vytvoríte základne leteckých spoločností, sprivatizujete letisko. To sú tiež nie jednoduché procesy.
Zabezpečíte dunajský cykloplán. Ešte plán sa dá na papieri, ale čo v realite? Alebo vybudujete záchytné parkoviská napojené na integrovanú dopravu. Som ja zvedavý na to, vážne. Napíšte kedy, za čo a vtedy tomu uverím.
Ďalšie a ďalšie, ku ktorým sa ani neoplatí teraz detailne vyjadrovať. Verím, že uznáte, že objektívne viem posúdiť, čo je a čo nie je reálne.
Už sme tu raz mali sľuby o dvojnásobných platoch a vieme, ako to dopadlo. Ak chcete, aby sme vás brali vážne, tak napíšte, čo je merateľné a hodnotiteľné, teda čo naozaj – ale naozaj, zdôrazňujem – urobíte kedy, ako a za čo. Prehodnoťte to a zadefinujte to radšej na 30 – 40 cieľov, ktoré sú reálne, časovo zrealizovateľné, vecne, aj finančne a hlavne naozaj – ešte zdôrazňujem – reálne uskutočniteľné. Je to váš záväzok voči občanom našej krajiny. To znamená, je nevyhnutné upokojiť situáciu jasnejšou, reálnou a merateľnou víziou a pripraviť sa na takúto realizáciu v postkrízovom období, ktoré dúfam, že ku koncu tohto roku nás čaká. Nie tieto nereálne sľuby.
Z tohto programového vyhlásenia je jasné len to, že chcete skoro všetko, ale musíte si byť vedomí, že volebná kampaň skončila. Skúste si znova prečítať, čo píšete o eurofondoch, za ktoré ste nás v minulosti kritizovali; okrem vytvorenia nového, ďalšieho ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie v programovom vyhlásení nič konkrétne nie je. Iba všeobecné frázy typu "vláda zjednoduší implementáciu eurofondov, zvýhodní výstavbu nájomných bytov, vykreuje silné turistické regióny" a podobné formulácie a informácie. Mimo všeobecného konštatovania v štýle predvolebnej rétoriky o rozkrádaní nie je v programovom vyhlásení ani základná zmienka o tom, ako vyvinie vláda maximálne úsilie v dočerpaní eurofondov a nastavení mechanizmov čerpania, hoci to bola vaša predvolebná kampaň, na tej ste si to postavili. Už ste teraz na to zabudli.
Nejasnosti sú aj v problematike verejného obstarávania. Chcete scentralizovať kontrolu. Nemám nič proti tomu, ale nie je to jednoduché. Kto bude zo zákona alebo z partnerskej dohody zodpovedný potom za čerpanie fondov? Úrad verejného obstarávania má mať dominantné postavenie v obstarávaní, ale zodpovedný bude rezort? Ak to vyriešite, nemám nič problém, len potom hľadajme, kto bude zodpovedný. Nedáva to logiku a nie je to vôbec vyriešené. Ak teda bude zodpovedný rezort, ak teda bude zodpovedný Úrad verejného obstarávania, kto bude zodpovedný za chyby, prípadné chyby, ktoré Úrad verejného obstarávania urobí? Takisto môže chyby urobiť buď vecné, alebo časové, čo sa aj v praxi deje. Ani Úrad verejného obstarávania nie je neomylný. Ani mu to nevytýkam, pretože je to jeden z orgánov, ktorý takisto pôsobí v našej sfére verejnej správy.
Neviem si predstaviť, ako to myslíte s overovaním hospodárskych výdavkov Úradom pre verejné obstarávanie. Veď to nie je jeho úloha. ÚVO má hodnotiť rozvádzače elektriny? ÚVO má hodnotiť podsypový materiál pod diaľnice? Nerozumiem tomu. Alebo bude googliť vysúťažené ceny? S čím ich bude porovnávať? To je v rozpore s koncepciou obstarávania.
A tých otáznikov je podstatne viac. Je preto potrebné dopracovať a definovať ciele o časový harmonogram. Keď to dokázali akceptovať vaši kolegovia na sociálnom výbore 21. 4. 2020, kedy som to predostrel, že toto mi chýba v programovom vyhlásení vlády, aj predsedníčka výboru sociálneho, aj minister práce, sociálnych vecí prisľúbili a deklarovali, že nemajú problém doložiť takýto harmonogram po schválení programového vyhlásenia vlády. Čiže preto verím, že to isté urobíte nielen v rezorte dopravy, ktorého som sa dotkol, nielen v rezorte eurofondov, ktorého som sa dotkol, ale aj za celú vládu Slovenskej republiky.
Dámy a páni z vládnej koalície, snažím sa k vášmu programovému vyhláseniu pristúpiť maximálne konštruktívne. Musím skonštatovať, že predložený materiál je z ríše rozprávok, kde bolo, tam bolo. Preto vás chcem v dobrom vyzvať, aby ste si k téme ešte raz v pokoji sadli a doplnili reálny, merateľný a hodnotiteľný plán, v ktorom sa dozvieme vaše reálne ciele. Teda čo konkrétne, vecne a časovo urobíte vo svojom funkčnom období. Ako sa v tom majú vyznať občania, keď v tom nemáte jasno v koalícii? Vypočul som si pred pár dňami argumentáciu predsedu Národnej rady pána Kollára a vicepremiérky Remišovej. To sú úplne odlišné svety pri programovom vyhlásení. Pán Kollár otvorene hovorí, že sľuby v programovom vyhlásení nemusia byť naplnené, stačí, ak sa podarí aspoň niektoré. Pani Remišová tvrdí, že splnia určite všetko, čo sa zaviazali v programovom vyhlásení. Každý si hovorí svoje a nielen občania, ale aj my v tom máme chaos. Čo vlastne chcete splniť?
Na prvej strane programového vyhlásenia vlády píšete, citujem: "Počas nášho vládnutia sa zaväzujeme vždy hovoriť pravdu a čestne konať." Ale pravda sa netýka nielen sľubov, ale aj skutkov.
Záverom, lebo už mi končí čas, žiadam Národnú radu, aby sa v zmysle môjho návrhu, ktorý predkladám a ktorý som predložil, zaviazala vládu Slovenskej republiky doplniť do 30. 9. 2020 programové vyhlásenie vlády na obdobie rokov 2020 až 2024 a zadefinovala konkrétne vecné a časové ciele vrátane ich finančného zabezpečenia, pretože nebolo to jednoduché zostaviť programové vyhlásenie, ale doplňte do septembra, čo naozaj, v akom čase a za čo chcete urobiť. A to je zmyslom tej vízie a toho uznesenia, ktoré som predložil a dúfam, že to podporíte pri hlasovaní.
Ďakujem za pozornosť.
Grendel, Gábor, podpredseda NR SR
Pán poslanec, na doplňujúci návrh a jeho zdôvodnenie sa časový limit nevzťahuje, takže bez problémov.
Vážny, Ľubomír, poslanec NR SR
Ešte to mám zdôvodniť?
Grendel, Gábor, podpredseda NR SR
Nemusíte... (Reakcia z pléna.) Čože? Zdôvodnenie áno, okej. (Reakcia z pléna.)
Vážny, Ľubomír, poslanec NR SR
Ja som ho zjednodušene predniesol a všetci, všetci si ho môžte nájsť pri prezentácii. Nemyslím, že ho treba bližšie komentovať. Samozrejme, ak budete mať hocikto nejakú otázku, som pripravený vám na to zodpovedať.
Ďakujem.
Vážený pán predsedajúci, vážené kolegyne, kolegovia, volebná kampaň skončila pred poldruha mesiacom, a teda nemýľme si dnes prerokovávaný materiál s volebnou kampaňou. Programové vyhlásenie vlády by malo dať jasnú predstavu, čo, kedy a ako urobí súčasná vláda pre občanov Slovenskej republiky.
Plne si uvedomujem, v akej situácii sa súčasná vláda nachádza, že musí pokračovať v opatreniach našej vlády, že musí prijímať rozhodnutia v súvislosti s koronavírusom, ktorá sa od hospodárskej krízy, ktorú sme zažili – a ja osobne som ju zažil, keď som bol v exekutíve a nebolo to vtedy jednoduché –, ktorá sa od hospodárskej krízy líši najmä tým, že tentokrát nie je ohrozené len hospodárstvo, ale aj životy ľudí. No po prečítaní programového vyhlásenia som si nie istý, či si súčasná vláda uvedomuje vážnosť situácie.
V dôsledku celosvetového diania by som dnes očakával, že kabinet bude reflektovať realitu a predloží krajine reálny plán. Predložené programové vyhlásenie vlády ju, podľa môjho názoru, vôbec neodráža. Svetová ekonomika zažíva obrovské otrasy. Slovenská republika je proexportne orientovanou krajinou a ak sa nám podarí vyhrať nad pandémiou, čakajú nás ťažké časy, keď bude celý svet vrátane nás kriesiť potácajúcu sa ekonomiku.
Programové vyhlásenie vlády je napísané tak, ako by sme boli stále vo volebnej kampani, ako keby ekonomické prognózy stále počítali s rastom HDP. Áno, máme tu koronavírus, ale nepotrebujeme balast, nepotrebujeme 120 strán nereálnych sľubov. Kolegovia z vlády, menej je niekedy viac v tomto prípade. A v tejto situácii vám preto nebudem mať za zlé, keď zúžite rozsah predložených 120 alebo 121 strán na polovicu a ak tých zostávajúcich 60 strán po zreálnení bude mať jasnú vypovedaciu hodnotu.
Podrobne som si prečítal, čo ste do programového vyhlásenia vlády uviedli. Len za rezort dopravy som napočítal neuveriteľných 107 cieľov. Kolegovia, 107 cieľov? To nemôžete myslieť vážne. A to hovorím ako človek, ktorý sa doprave, investíciám a eurofondom profesionálne venuje alebo venoval a niekoľko rokov som mal na starosti ich riadenie v exekutíve.
Z tých viac než 100 cieľov som si vybral iba niekoľko na ilustráciu, kde v programovom vyhlásení napríklad za dopravu píšete, zvýšite výdavky na cesty I. triedy a mosty. Z čoho? Koľko a kedy? To veru neviem. Ak to zvýšite o jedno euro a poviete si, že programové vyhlásenie je splnené, to myslím, že nepomôže nikomu.
Urýchlene prijmete investičný plán priorít, ale ako ho budete realizovať, neviem.
Píšete o zdrojoch, ktoré nie sú súčasťou rozpočtu. Neviem, kde ich nájdete.
Píšete o zlúčení NDS a SSC, áno, je to správne, ale ostane vám ťažká, ťažká sekera, ťažký dlh nevysporiadaných vecí, ktoré som ja kedysi na doprave zdedil.
Píšete o zefektívnení vyvlastnenia. Ja to mám za sebou. Ako koaličný, súčasť vlády, ktorý som bol v exekutíve, som tu päť dní si vytrpel v tejto Národnej rade, kým som dosiahol zefektívnenie vyvlastnenia, a môj nástupca ho potom všetko zrušil jedným šmahom. Nezáleží, že sa nikde nepohol. Čiže beriem to, len to treba, tento sľub, len ho treba naozaj zreálniť.
Píšete, že do októbra 2020 zmeníte stavebný zákon. Chcete rušiť stavebné úrady. Ja tomu nerozumiem. Áno, držím vám palce, ak by ste dosiahli dobrý cieľ, ale je to nereálne. Ale tiež ste tam nedali žiadny cieľ.
Píšete, že posilníte železnicu a potrebné investície. Že budete realizovať stanice a zastávky na železnici. Z čoho? Kedy? Neviem.
Píšete, že budete pokračovať a modernizovať TEN-T koridory. To sú ťažké miliardy. Neviem z čoho. Vytvoríte základne leteckých spoločností, sprivatizujete letisko. To sú tiež nie jednoduché procesy.
Zabezpečíte dunajský cykloplán. Ešte plán sa dá na papieri, ale čo v realite? Alebo vybudujete záchytné parkoviská napojené na integrovanú dopravu. Som ja zvedavý na to, vážne. Napíšte kedy, za čo a vtedy tomu uverím.
Ďalšie a ďalšie, ku ktorým sa ani neoplatí teraz detailne vyjadrovať. Verím, že uznáte, že objektívne viem posúdiť, čo je a čo nie je reálne.
Už sme tu raz mali sľuby o dvojnásobných platoch a vieme, ako to dopadlo. Ak chcete, aby sme vás brali vážne, tak napíšte, čo je merateľné a hodnotiteľné, teda čo naozaj – ale naozaj, zdôrazňujem – urobíte kedy, ako a za čo. Prehodnoťte to a zadefinujte to radšej na 30 – 40 cieľov, ktoré sú reálne, časovo zrealizovateľné, vecne, aj finančne a hlavne naozaj – ešte zdôrazňujem – reálne uskutočniteľné. Je to váš záväzok voči občanom našej krajiny. To znamená, je nevyhnutné upokojiť situáciu jasnejšou, reálnou a merateľnou víziou a pripraviť sa na takúto realizáciu v postkrízovom období, ktoré dúfam, že ku koncu tohto roku nás čaká. Nie tieto nereálne sľuby.
Z tohto programového vyhlásenia je jasné len to, že chcete skoro všetko, ale musíte si byť vedomí, že volebná kampaň skončila. Skúste si znova prečítať, čo píšete o eurofondoch, za ktoré ste nás v minulosti kritizovali; okrem vytvorenia nového, ďalšieho ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie v programovom vyhlásení nič konkrétne nie je. Iba všeobecné frázy typu "vláda zjednoduší implementáciu eurofondov, zvýhodní výstavbu nájomných bytov, vykreuje silné turistické regióny" a podobné formulácie a informácie. Mimo všeobecného konštatovania v štýle predvolebnej rétoriky o rozkrádaní nie je v programovom vyhlásení ani základná zmienka o tom, ako vyvinie vláda maximálne úsilie v dočerpaní eurofondov a nastavení mechanizmov čerpania, hoci to bola vaša predvolebná kampaň, na tej ste si to postavili. Už ste teraz na to zabudli.
Nejasnosti sú aj v problematike verejného obstarávania. Chcete scentralizovať kontrolu. Nemám nič proti tomu, ale nie je to jednoduché. Kto bude zo zákona alebo z partnerskej dohody zodpovedný potom za čerpanie fondov? Úrad verejného obstarávania má mať dominantné postavenie v obstarávaní, ale zodpovedný bude rezort? Ak to vyriešite, nemám nič problém, len potom hľadajme, kto bude zodpovedný. Nedáva to logiku a nie je to vôbec vyriešené. Ak teda bude zodpovedný rezort, ak teda bude zodpovedný Úrad verejného obstarávania, kto bude zodpovedný za chyby, prípadné chyby, ktoré Úrad verejného obstarávania urobí? Takisto môže chyby urobiť buď vecné, alebo časové, čo sa aj v praxi deje. Ani Úrad verejného obstarávania nie je neomylný. Ani mu to nevytýkam, pretože je to jeden z orgánov, ktorý takisto pôsobí v našej sfére verejnej správy.
Neviem si predstaviť, ako to myslíte s overovaním hospodárskych výdavkov Úradom pre verejné obstarávanie. Veď to nie je jeho úloha. ÚVO má hodnotiť rozvádzače elektriny? ÚVO má hodnotiť podsypový materiál pod diaľnice? Nerozumiem tomu. Alebo bude googliť vysúťažené ceny? S čím ich bude porovnávať? To je v rozpore s koncepciou obstarávania.
A tých otáznikov je podstatne viac. Je preto potrebné dopracovať a definovať ciele o časový harmonogram. Keď to dokázali akceptovať vaši kolegovia na sociálnom výbore 21. 4. 2020, kedy som to predostrel, že toto mi chýba v programovom vyhlásení vlády, aj predsedníčka výboru sociálneho, aj minister práce, sociálnych vecí prisľúbili a deklarovali, že nemajú problém doložiť takýto harmonogram po schválení programového vyhlásenia vlády. Čiže preto verím, že to isté urobíte nielen v rezorte dopravy, ktorého som sa dotkol, nielen v rezorte eurofondov, ktorého som sa dotkol, ale aj za celú vládu Slovenskej republiky.
Dámy a páni z vládnej koalície, snažím sa k vášmu programovému vyhláseniu pristúpiť maximálne konštruktívne. Musím skonštatovať, že predložený materiál je z ríše rozprávok, kde bolo, tam bolo. Preto vás chcem v dobrom vyzvať, aby ste si k téme ešte raz v pokoji sadli a doplnili reálny, merateľný a hodnotiteľný plán, v ktorom sa dozvieme vaše reálne ciele. Teda čo konkrétne, vecne a časovo urobíte vo svojom funkčnom období. Ako sa v tom majú vyznať občania, keď v tom nemáte jasno v koalícii? Vypočul som si pred pár dňami argumentáciu predsedu Národnej rady pána Kollára a vicepremiérky Remišovej. To sú úplne odlišné svety pri programovom vyhlásení. Pán Kollár otvorene hovorí, že sľuby v programovom vyhlásení nemusia byť naplnené, stačí, ak sa podarí aspoň niektoré. Pani Remišová tvrdí, že splnia určite všetko, čo sa zaviazali v programovom vyhlásení. Každý si hovorí svoje a nielen občania, ale aj my v tom máme chaos. Čo vlastne chcete splniť?
Na prvej strane programového vyhlásenia vlády píšete, citujem: "Počas nášho vládnutia sa zaväzujeme vždy hovoriť pravdu a čestne konať." Ale pravda sa netýka nielen sľubov, ale aj skutkov.
Záverom, lebo už mi končí čas, žiadam Národnú radu, aby sa v zmysle môjho návrhu, ktorý predkladám a ktorý som predložil, zaviazala vládu Slovenskej republiky doplniť do 30. 9. 2020 programové vyhlásenie vlády na obdobie rokov 2020 až 2024 a zadefinovala konkrétne vecné a časové ciele vrátane ich finančného zabezpečenia, pretože nebolo to jednoduché zostaviť programové vyhlásenie, ale doplňte do septembra, čo naozaj, v akom čase a za čo chcete urobiť. A to je zmyslom tej vízie a toho uznesenia, ktoré som predložil a dúfam, že to podporíte pri hlasovaní.
Ďakujem za pozornosť.
Grendel, Gábor, podpredseda NR SR
Pán poslanec, na doplňujúci návrh a jeho zdôvodnenie sa časový limit nevzťahuje, takže bez problémov.
Vážny, Ľubomír, poslanec NR SR
Ešte to mám zdôvodniť?
Grendel, Gábor, podpredseda NR SR
Nemusíte... (Reakcia z pléna.) Čože? Zdôvodnenie áno, okej. (Reakcia z pléna.)
Vážny, Ľubomír, poslanec NR SR
Ja som ho zjednodušene predniesol a všetci, všetci si ho môžte nájsť pri prezentácii. Nemyslím, že ho treba bližšie komentovať. Samozrejme, ak budete mať hocikto nejakú otázku, som pripravený vám na to zodpovedať.
Ďakujem.
Rozpracované
10:39
Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:39
Ondrej DostálHovorili ste o merateľných sľuboch a spomínali ste sľub dvojnásobných platov. No nemusíte ísť až tak ďaleko do histórie. Však môžte si spomenúť na sľub, že diaľnica z Bratislavy do Košíc bude dostavaná do konca roka 2010. Bolo to za prvej Ficovej...
Hovorili ste o merateľných sľuboch a spomínali ste sľub dvojnásobných platov. No nemusíte ísť až tak ďaleko do histórie. Však môžte si spomenúť na sľub, že diaľnica z Bratislavy do Košíc bude dostavaná do konca roka 2010. Bolo to za prvej Ficovej vlády. Nie síce v programovom vyhlásení, ale bol to tiež jasný, merateľný sľub.
Vy ste ako minister dopravy urobili všetko, čo sa dalo. Dokonca ste parlamentu navrhli a parlamentom presadili protiústavný zákon, ktorý umožňoval stavať diaľnice na cudzích, ešte nevyvlastnených pozemkoch. No a nesplnili ste ho. Tak tak je to s tými merateľnými sľubmi.
No ale to, čo ma fascinuje na vašom pozmeňujúcom alebo teda doplňujúcom návrhu, je, že vy žiadate vládu, ja ho prečítam, "doplniť a predložiť na rokovanie Národnej rady do 30. septembra 2020 programové vyhlásenie vlády Slovenskej republiky na obdobie rokov 2020 – 2024 s časovým a vecným harmonogramom konkrétnych cieľov, ktoré budú v uvedenom volebnom období zrealizované vrátane ich finančného zabezpečenia".
Vy ste boli ministrom prvej Ficovej vlády, podpredsedom druhej Ficovej vlády, koaličným poslancom za tretej Ficovej vlády, koaličným poslancom za Pellegriniho vlády, boli ste štyrikrát pri schvaľovaní programového vyhlásenia vlády v situácii, že ste mali za sebou parlamentnú väčšinu, a nikdy, nikdy ste žiadny časový a vecný harmonogram a vyčíslenie finančného zabezpečenia nepredkladali. Tak prečo to navrhujete teraz, keď ste v opozícii?
Vystúpenie s faktickou poznámkou
29.4.2020 o 10:39 hod.
Mgr.
Ondrej Dostál
Videokanál poslanca
Pán generálny riaditeľ Sociálnej poisťovne a poslanec Národnej rady Vážny, nebol prečítaný ten pozmeňovák, ale tak povedzme. Neviem, ako je to z hľadiska rokovacieho poriadku takto narýchlo.
Hovorili ste o merateľných sľuboch a spomínali ste sľub dvojnásobných platov. No nemusíte ísť až tak ďaleko do histórie. Však môžte si spomenúť na sľub, že diaľnica z Bratislavy do Košíc bude dostavaná do konca roka 2010. Bolo to za prvej Ficovej vlády. Nie síce v programovom vyhlásení, ale bol to tiež jasný, merateľný sľub.
Vy ste ako minister dopravy urobili všetko, čo sa dalo. Dokonca ste parlamentu navrhli a parlamentom presadili protiústavný zákon, ktorý umožňoval stavať diaľnice na cudzích, ešte nevyvlastnených pozemkoch. No a nesplnili ste ho. Tak tak je to s tými merateľnými sľubmi.
No ale to, čo ma fascinuje na vašom pozmeňujúcom alebo teda doplňujúcom návrhu, je, že vy žiadate vládu, ja ho prečítam, "doplniť a predložiť na rokovanie Národnej rady do 30. septembra 2020 programové vyhlásenie vlády Slovenskej republiky na obdobie rokov 2020 – 2024 s časovým a vecným harmonogramom konkrétnych cieľov, ktoré budú v uvedenom volebnom období zrealizované vrátane ich finančného zabezpečenia".
Vy ste boli ministrom prvej Ficovej vlády, podpredsedom druhej Ficovej vlády, koaličným poslancom za tretej Ficovej vlády, koaličným poslancom za Pellegriniho vlády, boli ste štyrikrát pri schvaľovaní programového vyhlásenia vlády v situácii, že ste mali za sebou parlamentnú väčšinu, a nikdy, nikdy ste žiadny časový a vecný harmonogram a vyčíslenie finančného zabezpečenia nepredkladali. Tak prečo to navrhujete teraz, keď ste v opozícii?
Rozpracované
10:41
Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:41
Anna ZemanováVystúpenie s faktickou poznámkou
29.4.2020 o 10:41 hod.
RNDr.
Anna Zemanová
Videokanál poslanca
Pán generálny riaditeľ Sociálnej poisťovne, pán poslanec Vážny, naozaj ste sa počúvali? Doplním môjho predrečníka vo faktickej Ondra Dostála. Boli ste 12 rokov členom vlády na rôznych pozíciách, boli ste ministrom dopravy. Naozaj spytujte si svedomie za svoje skutky a nesplnenie sľubov, vydajte odpočet svojej čin; politickej činnosti na týchto najvyšších pozíciách vládnych a poslaneckých. Boli ste a stále sedíte na stoličke riaditeľa Sociálnej poisťovne. Tu by ste mali vystúpiť ako súčasť vlády, pretože vy budete plniť náročné úlohy Sociálnej poisťovne, ktorá teraz nastala v súvislosti s mimoriadnou situáciou COVID-19. Ale vy viete len kritizovať a zabudnúť, že vlastne čo je vaša úloha a nielen ako poslanca, tam môžte kritizovať, ale ako generálneho riaditeľa Sociálnej poisťovne, by ste tu mali vystúpiť ako súčasť tejto vlády. A ak nie, tak vás vyzývam, aby ste z tejto stoličky odstúpili.
Rozpracované
10:42
Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:42
Zita PleštinskáPán kolega Vážny, vo svojom príspevku ste sa venovali doprave, tak prečo nemáme sľúbenú diaľnicu Bratislava – Košice, ktorá nám bola sľúbená v roku 2010? Zápchy v Ružomberku a diaľnica v nedohľadne. Chodíme tam teraz týždenne a čakáme v kolónach. Konečne sa ľady pohli a konečne vidíme, že sa niečo robí. Tunel Višňové je tiež vaša kauza. To už nehovorím o mýtnom tendri. Máte alebo nemáte...
Pán kolega Vážny, vo svojom príspevku ste sa venovali doprave, tak prečo nemáme sľúbenú diaľnicu Bratislava – Košice, ktorá nám bola sľúbená v roku 2010? Zápchy v Ružomberku a diaľnica v nedohľadne. Chodíme tam teraz týždenne a čakáme v kolónach. Konečne sa ľady pohli a konečne vidíme, že sa niečo robí. Tunel Višňové je tiež vaša kauza. To už nehovorím o mýtnom tendri. Máte alebo nemáte morálne právo kritizovať programové vyhlásenie vlády, ktoré je v oblasti dopravy ambiciózne? A verím, že táto vláda svoje sľuby v oblasti dopravy splní lepšie ako tá, ktorej ste boli 12 rokov členom.
Ďakujem. (Potlesk.)
Vystúpenie s faktickou poznámkou
29.4.2020 o 10:42 hod.
Ing. arch.
Zita Pleštinská
Videokanál poslanca
Ďakujem, pán predsedajúci, vážení kolegovia.
Pán kolega Vážny, vo svojom príspevku ste sa venovali doprave, tak prečo nemáme sľúbenú diaľnicu Bratislava – Košice, ktorá nám bola sľúbená v roku 2010? Zápchy v Ružomberku a diaľnica v nedohľadne. Chodíme tam teraz týždenne a čakáme v kolónach. Konečne sa ľady pohli a konečne vidíme, že sa niečo robí. Tunel Višňové je tiež vaša kauza. To už nehovorím o mýtnom tendri. Máte alebo nemáte morálne právo kritizovať programové vyhlásenie vlády, ktoré je v oblasti dopravy ambiciózne? A verím, že táto vláda svoje sľuby v oblasti dopravy splní lepšie ako tá, ktorej ste boli 12 rokov členom.
Ďakujem. (Potlesk.)
Rozpracované
10:43
Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:43
Patrick LinhartAle viete čo, ako ja neviem, pán Vážny, ako vážne? Buďte trošku vážny, pán Vážny, pretože keď ste hovorili o eurofondoch a agrofondoch, ktoré sme my roky, aj ja, roky, na ktoré som upozorňoval na to, na to plienenie, ktoré sa, ktoré sa dialo pod taktovkou Gabriely Matečnej, to bol váš koaličný partner, tak ja som na to upozorňoval roky a teraz ja neviem, či nemáte internet v mobile alebo čo, či nečítate správy, čo sa teraz momentálne deje, ale tí ľudia rovno z tých zasadaní sú braní proste do vyšetrovačky. Tak ja neviem, či o tom neviete, ale, pán Vážny, naozaj, ako to, čo sa tu dialo, čo sa tu dialo za posledné štyri roky, čo tu vyvádzala Gabriela Matečná, vy ste jej poskytovali krytie, tak toto v živote také plienenie Slovensko nevidelo. Takže zamyslite si, pán Vážny, a vážne hovorte vážne.
Ďakujem pekne. (Potlesk.)
Vystúpenie s faktickou poznámkou
29.4.2020 o 10:43 hod.
BSc.
Patrick Linhart
Videokanál poslanca
Budem veľmi v krátkosti reagovať na rečníka. Ten, tá výzva, beriem tú výzvu, ten splniteľný bod je potravinový semafor, pán Vážny, aby ste vedeli. A vám vysvetlím aj, o čom to je, aby som vás zasvätil do týchto potravinových vecí. To je vlastne niečo, čo spotrebiteľ bude mať prostredníctvom tohto vlastne možnosť rýchlo zistiť o potravine všetko. To je tá transparentnosť potravín, hej, to je, či je to zdravé, či je to kvalitné, aký to má pôvod, či je to testované, či ten výrobca klame, zavádza, nezavádza. Takže to je ten bod, ktorý je splniteľný. Budem hovoriť len za potravinový priemysel teraz alebo za oblasť potravinárstva.
Ale viete čo, ako ja neviem, pán Vážny, ako vážne? Buďte trošku vážny, pán Vážny, pretože keď ste hovorili o eurofondoch a agrofondoch, ktoré sme my roky, aj ja, roky, na ktoré som upozorňoval na to, na to plienenie, ktoré sa, ktoré sa dialo pod taktovkou Gabriely Matečnej, to bol váš koaličný partner, tak ja som na to upozorňoval roky a teraz ja neviem, či nemáte internet v mobile alebo čo, či nečítate správy, čo sa teraz momentálne deje, ale tí ľudia rovno z tých zasadaní sú braní proste do vyšetrovačky. Tak ja neviem, či o tom neviete, ale, pán Vážny, naozaj, ako to, čo sa tu dialo, čo sa tu dialo za posledné štyri roky, čo tu vyvádzala Gabriela Matečná, vy ste jej poskytovali krytie, tak toto v živote také plienenie Slovensko nevidelo. Takže zamyslite si, pán Vážny, a vážne hovorte vážne.
Ďakujem pekne. (Potlesk.)
Rozpracované
10:45
Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:45
Ľubomír VážnyČo sa týka štyrikrát programového vyhlásenia; áno, bol som pri štyrikrát programovom...
Čo sa týka štyrikrát programového vyhlásenia; áno, bol som pri štyrikrát programovom vyhlásení vlády, ale nikdy nebolo toľko balastu a toľko nezmyslov a toľko nesplniteľných sľubov, ako je to dnes. Preto apelujem na to, urobme si z toho polovicu, urobte si z toho polovicu, aby ste vedeli za rok, za dva, za tri, za štyri predstúpiť pred občanov, čo sme splnili.
Diaľnica Bratislava – Košice, jednoznačne to bolo tak, verte mi, sľúbili nám všetci dodávatelia, tie konzorciá nadnárodné: Áno, my to vieme urobiť bez tunelov. To nejako vypadlo z toho. Každý len hovorí, áno, diaľnica bola sľúbená, bola realizovateľná bez tunelov, kde by boli bajpasy a bolo by to zrealizované, nebyť hospodárskej krízy, kde nám banky odmietli spolufinancovať tento projekt PPP a už to potom išlo do stratena. Podaril sa iba jeden, to je Pribina R1.
Pani poslankyňa Zemanová, nemám sa za čo hanbiť, lebo za mnou sú skutočné výsledky. Vy tu len tárate nezmysly, lebo ja som netáral iba sľuby, ale som ich aj naplnil a to sú skutočné výsledky, hodnotiteľné. Môžme sa pozrieť, koľko za mňa bolo kilometrov diaľnic, koľko kilometrov železníc realizovaných, koľko bolo v príprave, čo vy to neviete ani posúdiť. Tuto trepete nezmysly a ešte mne idete vytýkať? To je nonsens, čo tu dejete. A vyzývajte svojho manžela alebo niekoho blízkeho; ja neviem, či máte manžela; aby odstúpil od vás. Nevyzývajte mňa! Ja mám zákonom definované podmienky, kedy mám a kedy môžem a kedy, tiež aj kedy chcem. Chcem kedykoľvek. Čiže najprv mi musíte preukázať niečo, keď chcete, aby som odstúpil.
Diaľnica, pani, pani Pleštinská... (Prerušenie vystúpenia časomerom. Reakcie z pléna.)
Vystúpenie s faktickou poznámkou
29.4.2020 o 10:45 hod.
Ing.
Ľubomír Vážny
Videokanál poslanca
Ďakujem. Najprv pán poslanec Dostál. Toto nie je pozmeňovák a, ale je to v podstate osobitný návrh, to je špecifická situácia pri schvaľovaní programových vyhlásení. A všetci ste ho obdržali, pričom nežiadam vládu, si to pozrite, ale žiadam poslancov Národnej rady, aby podporili môj návrh, ktorým Národná rada zaviaže vládu. To je veľký rozdiel.
Čo sa týka štyrikrát programového vyhlásenia; áno, bol som pri štyrikrát programovom vyhlásení vlády, ale nikdy nebolo toľko balastu a toľko nezmyslov a toľko nesplniteľných sľubov, ako je to dnes. Preto apelujem na to, urobme si z toho polovicu, urobte si z toho polovicu, aby ste vedeli za rok, za dva, za tri, za štyri predstúpiť pred občanov, čo sme splnili.
Diaľnica Bratislava – Košice, jednoznačne to bolo tak, verte mi, sľúbili nám všetci dodávatelia, tie konzorciá nadnárodné: Áno, my to vieme urobiť bez tunelov. To nejako vypadlo z toho. Každý len hovorí, áno, diaľnica bola sľúbená, bola realizovateľná bez tunelov, kde by boli bajpasy a bolo by to zrealizované, nebyť hospodárskej krízy, kde nám banky odmietli spolufinancovať tento projekt PPP a už to potom išlo do stratena. Podaril sa iba jeden, to je Pribina R1.
Pani poslankyňa Zemanová, nemám sa za čo hanbiť, lebo za mnou sú skutočné výsledky. Vy tu len tárate nezmysly, lebo ja som netáral iba sľuby, ale som ich aj naplnil a to sú skutočné výsledky, hodnotiteľné. Môžme sa pozrieť, koľko za mňa bolo kilometrov diaľnic, koľko kilometrov železníc realizovaných, koľko bolo v príprave, čo vy to neviete ani posúdiť. Tuto trepete nezmysly a ešte mne idete vytýkať? To je nonsens, čo tu dejete. A vyzývajte svojho manžela alebo niekoho blízkeho; ja neviem, či máte manžela; aby odstúpil od vás. Nevyzývajte mňa! Ja mám zákonom definované podmienky, kedy mám a kedy môžem a kedy, tiež aj kedy chcem. Chcem kedykoľvek. Čiže najprv mi musíte preukázať niečo, keď chcete, aby som odstúpil.
Diaľnica, pani, pani Pleštinská... (Prerušenie vystúpenia časomerom. Reakcie z pléna.)
Rozpracované
10:48
Vystúpenie v rozprave 10:48
Marián ViskupičVerejné financie a hospodárstvo sú spojené nádoby. Tak ako bez funkčného a konkurencieschopného hospodárstva nemôžu byť zdravé verejné financie, rovnako bez správnych rozhodnutí v oblasti verejných financií sa nebude ekonomika rozvíjať. Kríza spôsobená...
Verejné financie a hospodárstvo sú spojené nádoby. Tak ako bez funkčného a konkurencieschopného hospodárstva nemôžu byť zdravé verejné financie, rovnako bez správnych rozhodnutí v oblasti verejných financií sa nebude ekonomika rozvíjať. Kríza spôsobená koronavírusom, ale aj touto krízou prekryté ukončenie hospodárskeho cyklu nám spoločne pripravilo obrovskú výzvu. Výzvu, o ktorú nikto z nás nestál. Výzvu, ktorá nás všetkých postavila pred náročnú prekážku. Túto prekážku musíme prekonať, ak sa chceme dostať čo i len do prvého levelu.
Viackrát v tejto sále odznelo, že programové vyhlásenie nereflektuje aktuálnu situáciu s koronavírusom. Nie je to pravda. Napríklad hneď prvé odstavce kapitoly Verejné financie pojednávajú o aktuálnej situácii. Dovolím si zacitovať: "S ohľadom na zhoršený ekonomický výhľad z dôvodu boja proti COVID-19 sú najbližšou prioritou vlády Slovenskej republiky krátkodobé a cielené opatrenia na pomoc ohrozeným skupinám podnikov, zamestnancov, živnostníkov", resp. samostatne zárobkovo činných osôb. "Budeme naďalej veľmi operatívne reagovať na nový vývoj. V úvodnej fáze sa zameriame hlavne na hotovostnú výpomoc a úvery so štátnou garanciou pre podnikateľov aj pre občanov. Po stabilizačnej fáze sa zameriame na opatrenia na obnovenie hospodárskeho rastu. Opatrenia pôjdu ruka v ruke s posilnením udržateľnosti verejných financií v krátkodobom aj dlhodobom horizonte." Práve udržateľnosť verejných financií je "základom pre ekonomickú stabilitu a udržateľný ekonomický rast a rozvoj".
Rovnako aj kapitola programového vyhlásenia vlády venujúca sa hospodárstvu uvádza: "Budeme napomáhať štrukturálnym zmenám, ktoré budú potrebné, aby sa slovenská ekonomika adaptovala na novú situáciu po odznení krízy, ktorú vyvolala celosvetová pandémia a s ňou súvisiace opatrenia. Všeobecne bude prioritou vlády Slovenskej republiky podpora väčšej diverzifikácie slovenského hospodárstva. Vláda (SR) bude vytvárať priestor a podmienky na podporu inovácií v oblastiach, ktoré pomôžu nielen zmierniť dopady súčasnej krízy, ale v budúcnosti pomôžu obdobným situáciám predchádzať."
Slovensko dlhé roky pokračovalo v konvergencii, teda postupnom dobiehaní ekonomickej úrovne pôvodných členov Európskej únie. Tento proces sa však v posledných rokoch zastavil. Pokračovanie v konvergenčnom procese slovenskej ekonomiky potrebuje nový impulz. Práve aktuálna koronakríza môže a musí byť týmto novým impulzom. Slovenská ekonomika sa dostáva do kľúčovej fázy, v ktorej je nevyhnutné naštartovať rast založený na zvyšovaní produktivity výrobných faktorov. Do tohto procesu okrem iných musíme zapojiť aj existujúce piliere našej ekonomiky, ako je automobilový sektor a jeho najbližší dodávateľský reťazec.
Budeme vytvárať priaznivé podmienky pre podnikanie, podnikateľské prostredie s jednoduchými zákonmi a nízkym administratívnym, finančným a regulačným zaťažením pre všetkých a zásadným zjednodušením daňového a odvodového systému.
Budeme vytvárať priaznivé prostredie pre rozvoj malých, stredných i veľkých podnikov. Pri tvorbe legislatívy a politík bude vláda prihliadať na záujmy mikro, malých, stredných a stredných podnikov a budeme uplatňovať princíp "najprv mysli v malom".
Takisto zvýšime atraktívnosť podnikania, najmä pre mladých ľudí, a to zjednodušením štartu podnikania a takisto zavedením jednotného daňovo-odvodového paušálu pre živnostníkov a pre malé podniky.
Zavedieme univerzálnu voľnú živnosť, ktorá vytvorí jednoduchšie a priaznivejšie podmienky pre efektívny rozvoj rodinného podnikania, podnikania mladých či podnikania žien alebo seniorov.
Takisto uskutočníme komplexný audit poplatkového zaťaženia podnikania. Za posledné roky veľmi narástlo zaťaženie podnikateľov poplatkami do rôznych fondov. Je potrebné sprehľadniť systém poplatkov a prehodnotiť ich tak, aby boli primerané, zmysluplné a vyberali sa len v odôvodnených prípadoch.
Tiež urobíme audit všetkých hlásení a výkazov vyžadovaných štátom. Množstvo údajov, ktoré štát požaduje, je duplicitných alebo sa ich výsledok v dostatočnej miere nevyužíva. Rôzne typy výkazov, štatistických zisťovaní vytvárajú zbytočnú a neprimeranú administratívnu záťaž. Po dôslednom audite ich zjednodušíme a znížime ich počet.
Takisto vykonáme revíziu trhového dohľadu, pričom jednoznačne vymedzíme pôsobnosť jednotlivých dozorných orgánov tak, aby sa odstránili aj prípadné negatívne kompetenčné konflikty. Nové nastavenie vytvorí podmienky pre koordináciu dozorných orgánov a zároveň umožní, aby dozor prioritne smerovali na komplexné oblasti.
Ďalším, ďalšie veci, ktoré pomôžu našej ekonomike. Zavedieme povinnosť predkladateľov nových regulácií v prvej fáze nezvyšovať a následne znižovať regulačné zaťaženie v ich kompetencii. S účinnosťou od 1. 1. 2021 vláda zavedie princíp one-in, one-out a s účinnosťou od 1. 1. 2022 princíp one-in, two-out. Každá novozavádzaná regulácia v oblasti hospodárskej politiky bude musieť mať vyčíslený finančný vplyv nárastu administratívnej záťaže na podniky aj občanov a zároveň navrhnutý ekvivalentný pokles, resp. dvojnásobný pokles administratívnej záťaže. Cieľom je, cieľom je systémovým spôsobom zastaviť nárast a následne dosiahnuť znižovanie regulačných povinností s akcentom na ex post hodnotenie ich účelnosti a opodstatnenosti a to vo všetkých sektoroch. Takto po vzore viacerých krajín docielime zníženie administratívnej záťaže, ktorá dnes výrazne brzdí slovenskú ekonomiku.
A v tomto momente sa zasa vrátim do kapitoly verejných financií. Úlohou verejných financií je efektívne spravovať disponibilné zdroje, ergo financie, ktorých sa museli formou daní a odvodov vzdať všetky subjekty, subjekty v ekonomike. Aj z tohto dôvodu zabezpečíme fungujúce trojročné rozpočtovanie a zlepšenie proticyklickej funkcie verejných financií. Teda aby sme v dobrých časoch dokázali výrazne šetriť a v zlých časoch dokázali výrazne pomáhať ekonomike.
Zavedieme záväzné rozpočtové pravidlá na strednodobom horizonte prostredníctvom výdavkových stropov. Presadíme jasné pravidlá na tvorbu a použitie rezerv a zohľadnenie budúcich záväzkov pri významných rozhodnutiach. Vláda Slovenskej republiky takisto posilní rozpočtovanie orientované na výsledky a informovanie o cieľoch verejných politík. Sfunkčníme programové rozpočtovanie. Stanovíme výsledkové ciele pri jednotlivé ministerstvá v rozpočte verejnej správy a budeme ich pravidelne verejne hodnotiť. Zanalyzujeme doterajšie fungovanie ústavného zákona o rozpočtovej zodpovednosti a v spolupráci s Radou pre rozpočtovú zodpovednosť predložíme návrhy potrebné na jeho zlepšenie.
Takisto – a tu sa budeme aj naväzovať trochu na minulú vládu – významne posilníme úlohu hodnoty za peniaze v rozpočtovom procese; opatrenia revízií výdavkov vrátane možných presunov financií medzi jednotlivými kapitolami schválené vládou budú zohľadnené v návrhu rozpočtu a vo výdavkových limitoch. Závery revízie výdavkov vrátane návrhov úsporných a hodnotových opatrení budú verejne prezentované a diskutované, ale hlavne sa – na rozdiel od minulosti – dostanú aj do praxe, nielen na papiere. Ak totiž dokážeme efektívne využiť každé jedno dostupné euro vo verejných rozpočtoch, bude možné splniť maximum úloh z programového vyhlásenia.
Z pléna tiež padali výčitky, že programové vyhlásenie je príliš dlhé. S týmto tvrdením však môžem súhlasiť len do tej miery, že dlhší dokument nie je automaticky lepší ako kratší. Nie je však možné povedať, že dlhší dokument je automaticky horší.
Programové vyhlásenie je vízia. Je to vyjadrenie ambícií našej vlády, je to náčrt, ako si predstavujeme Slovensko o štyri roky. Ambície sú dôležité. Je dôležité mať stanovené ambiciózne ciele, pretože práve súťažou medzi konkurenčnými cieľmi je možné dosiahnuť maximálnu efektívnosť využitia verejných zdrojov.
Takže áno, je pravdepodobné, že sa nám do konca volebného obdobia nepodarí splniť 100 % cieľov z programového vyhlásenia. Ak by to tak bolo, boli by sme, myslím si, najúspešnejšou vládou slnečnej sústavy a v najbližšom priľahlom vesmíre. Čakajú nás však štyri roky práce, úsilia a prekonávania prekážok, aby sme si mohli o štyri roky povedať, že Slovensko sa stalo krajinou, kde sa oplatí študovať, pracovať, podnikať a žiť.
Ďakujem za pozornosť. (Potlesk.)
Vystúpenie v rozprave
29.4.2020 o 10:48 hod.
RNDr. Ing.
Marián Viskupič
Videokanál poslanca
Ďakujem za slovo. Vážený pán predsedajúci, vážený pán minister, ctené kolegyne, kolegovia, dovoľte mi pár slov ku finančnej a hospodárskej časti programového vyhlásenia vlády.
Verejné financie a hospodárstvo sú spojené nádoby. Tak ako bez funkčného a konkurencieschopného hospodárstva nemôžu byť zdravé verejné financie, rovnako bez správnych rozhodnutí v oblasti verejných financií sa nebude ekonomika rozvíjať. Kríza spôsobená koronavírusom, ale aj touto krízou prekryté ukončenie hospodárskeho cyklu nám spoločne pripravilo obrovskú výzvu. Výzvu, o ktorú nikto z nás nestál. Výzvu, ktorá nás všetkých postavila pred náročnú prekážku. Túto prekážku musíme prekonať, ak sa chceme dostať čo i len do prvého levelu.
Viackrát v tejto sále odznelo, že programové vyhlásenie nereflektuje aktuálnu situáciu s koronavírusom. Nie je to pravda. Napríklad hneď prvé odstavce kapitoly Verejné financie pojednávajú o aktuálnej situácii. Dovolím si zacitovať: "S ohľadom na zhoršený ekonomický výhľad z dôvodu boja proti COVID-19 sú najbližšou prioritou vlády Slovenskej republiky krátkodobé a cielené opatrenia na pomoc ohrozeným skupinám podnikov, zamestnancov, živnostníkov", resp. samostatne zárobkovo činných osôb. "Budeme naďalej veľmi operatívne reagovať na nový vývoj. V úvodnej fáze sa zameriame hlavne na hotovostnú výpomoc a úvery so štátnou garanciou pre podnikateľov aj pre občanov. Po stabilizačnej fáze sa zameriame na opatrenia na obnovenie hospodárskeho rastu. Opatrenia pôjdu ruka v ruke s posilnením udržateľnosti verejných financií v krátkodobom aj dlhodobom horizonte." Práve udržateľnosť verejných financií je "základom pre ekonomickú stabilitu a udržateľný ekonomický rast a rozvoj".
Rovnako aj kapitola programového vyhlásenia vlády venujúca sa hospodárstvu uvádza: "Budeme napomáhať štrukturálnym zmenám, ktoré budú potrebné, aby sa slovenská ekonomika adaptovala na novú situáciu po odznení krízy, ktorú vyvolala celosvetová pandémia a s ňou súvisiace opatrenia. Všeobecne bude prioritou vlády Slovenskej republiky podpora väčšej diverzifikácie slovenského hospodárstva. Vláda (SR) bude vytvárať priestor a podmienky na podporu inovácií v oblastiach, ktoré pomôžu nielen zmierniť dopady súčasnej krízy, ale v budúcnosti pomôžu obdobným situáciám predchádzať."
Slovensko dlhé roky pokračovalo v konvergencii, teda postupnom dobiehaní ekonomickej úrovne pôvodných členov Európskej únie. Tento proces sa však v posledných rokoch zastavil. Pokračovanie v konvergenčnom procese slovenskej ekonomiky potrebuje nový impulz. Práve aktuálna koronakríza môže a musí byť týmto novým impulzom. Slovenská ekonomika sa dostáva do kľúčovej fázy, v ktorej je nevyhnutné naštartovať rast založený na zvyšovaní produktivity výrobných faktorov. Do tohto procesu okrem iných musíme zapojiť aj existujúce piliere našej ekonomiky, ako je automobilový sektor a jeho najbližší dodávateľský reťazec.
Budeme vytvárať priaznivé podmienky pre podnikanie, podnikateľské prostredie s jednoduchými zákonmi a nízkym administratívnym, finančným a regulačným zaťažením pre všetkých a zásadným zjednodušením daňového a odvodového systému.
Budeme vytvárať priaznivé prostredie pre rozvoj malých, stredných i veľkých podnikov. Pri tvorbe legislatívy a politík bude vláda prihliadať na záujmy mikro, malých, stredných a stredných podnikov a budeme uplatňovať princíp "najprv mysli v malom".
Takisto zvýšime atraktívnosť podnikania, najmä pre mladých ľudí, a to zjednodušením štartu podnikania a takisto zavedením jednotného daňovo-odvodového paušálu pre živnostníkov a pre malé podniky.
Zavedieme univerzálnu voľnú živnosť, ktorá vytvorí jednoduchšie a priaznivejšie podmienky pre efektívny rozvoj rodinného podnikania, podnikania mladých či podnikania žien alebo seniorov.
Takisto uskutočníme komplexný audit poplatkového zaťaženia podnikania. Za posledné roky veľmi narástlo zaťaženie podnikateľov poplatkami do rôznych fondov. Je potrebné sprehľadniť systém poplatkov a prehodnotiť ich tak, aby boli primerané, zmysluplné a vyberali sa len v odôvodnených prípadoch.
Tiež urobíme audit všetkých hlásení a výkazov vyžadovaných štátom. Množstvo údajov, ktoré štát požaduje, je duplicitných alebo sa ich výsledok v dostatočnej miere nevyužíva. Rôzne typy výkazov, štatistických zisťovaní vytvárajú zbytočnú a neprimeranú administratívnu záťaž. Po dôslednom audite ich zjednodušíme a znížime ich počet.
Takisto vykonáme revíziu trhového dohľadu, pričom jednoznačne vymedzíme pôsobnosť jednotlivých dozorných orgánov tak, aby sa odstránili aj prípadné negatívne kompetenčné konflikty. Nové nastavenie vytvorí podmienky pre koordináciu dozorných orgánov a zároveň umožní, aby dozor prioritne smerovali na komplexné oblasti.
Ďalším, ďalšie veci, ktoré pomôžu našej ekonomike. Zavedieme povinnosť predkladateľov nových regulácií v prvej fáze nezvyšovať a následne znižovať regulačné zaťaženie v ich kompetencii. S účinnosťou od 1. 1. 2021 vláda zavedie princíp one-in, one-out a s účinnosťou od 1. 1. 2022 princíp one-in, two-out. Každá novozavádzaná regulácia v oblasti hospodárskej politiky bude musieť mať vyčíslený finančný vplyv nárastu administratívnej záťaže na podniky aj občanov a zároveň navrhnutý ekvivalentný pokles, resp. dvojnásobný pokles administratívnej záťaže. Cieľom je, cieľom je systémovým spôsobom zastaviť nárast a následne dosiahnuť znižovanie regulačných povinností s akcentom na ex post hodnotenie ich účelnosti a opodstatnenosti a to vo všetkých sektoroch. Takto po vzore viacerých krajín docielime zníženie administratívnej záťaže, ktorá dnes výrazne brzdí slovenskú ekonomiku.
A v tomto momente sa zasa vrátim do kapitoly verejných financií. Úlohou verejných financií je efektívne spravovať disponibilné zdroje, ergo financie, ktorých sa museli formou daní a odvodov vzdať všetky subjekty, subjekty v ekonomike. Aj z tohto dôvodu zabezpečíme fungujúce trojročné rozpočtovanie a zlepšenie proticyklickej funkcie verejných financií. Teda aby sme v dobrých časoch dokázali výrazne šetriť a v zlých časoch dokázali výrazne pomáhať ekonomike.
Zavedieme záväzné rozpočtové pravidlá na strednodobom horizonte prostredníctvom výdavkových stropov. Presadíme jasné pravidlá na tvorbu a použitie rezerv a zohľadnenie budúcich záväzkov pri významných rozhodnutiach. Vláda Slovenskej republiky takisto posilní rozpočtovanie orientované na výsledky a informovanie o cieľoch verejných politík. Sfunkčníme programové rozpočtovanie. Stanovíme výsledkové ciele pri jednotlivé ministerstvá v rozpočte verejnej správy a budeme ich pravidelne verejne hodnotiť. Zanalyzujeme doterajšie fungovanie ústavného zákona o rozpočtovej zodpovednosti a v spolupráci s Radou pre rozpočtovú zodpovednosť predložíme návrhy potrebné na jeho zlepšenie.
Takisto – a tu sa budeme aj naväzovať trochu na minulú vládu – významne posilníme úlohu hodnoty za peniaze v rozpočtovom procese; opatrenia revízií výdavkov vrátane možných presunov financií medzi jednotlivými kapitolami schválené vládou budú zohľadnené v návrhu rozpočtu a vo výdavkových limitoch. Závery revízie výdavkov vrátane návrhov úsporných a hodnotových opatrení budú verejne prezentované a diskutované, ale hlavne sa – na rozdiel od minulosti – dostanú aj do praxe, nielen na papiere. Ak totiž dokážeme efektívne využiť každé jedno dostupné euro vo verejných rozpočtoch, bude možné splniť maximum úloh z programového vyhlásenia.
Z pléna tiež padali výčitky, že programové vyhlásenie je príliš dlhé. S týmto tvrdením však môžem súhlasiť len do tej miery, že dlhší dokument nie je automaticky lepší ako kratší. Nie je však možné povedať, že dlhší dokument je automaticky horší.
Programové vyhlásenie je vízia. Je to vyjadrenie ambícií našej vlády, je to náčrt, ako si predstavujeme Slovensko o štyri roky. Ambície sú dôležité. Je dôležité mať stanovené ambiciózne ciele, pretože práve súťažou medzi konkurenčnými cieľmi je možné dosiahnuť maximálnu efektívnosť využitia verejných zdrojov.
Takže áno, je pravdepodobné, že sa nám do konca volebného obdobia nepodarí splniť 100 % cieľov z programového vyhlásenia. Ak by to tak bolo, boli by sme, myslím si, najúspešnejšou vládou slnečnej sústavy a v najbližšom priľahlom vesmíre. Čakajú nás však štyri roky práce, úsilia a prekonávania prekážok, aby sme si mohli o štyri roky povedať, že Slovensko sa stalo krajinou, kde sa oplatí študovať, pracovať, podnikať a žiť.
Ďakujem za pozornosť. (Potlesk.)
Rozpracované
10:58
Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:58
Zita PleštinskáChcem sa prihovoriť za prijatie zákona, ktorý bude riešiť tzv. domáce bytové podnikanie. Mám ten návrh pripravený, takže môžem ho poskytnúť. Nejde o činnosti myslené ako obživa, ale na doplnenie príjmov dôchodcov, matiek na materskej, ale aj podnikania na vyskúšanie, ako sa nápad, pôvodne hobby, ujme, tak sa prípadne stane riadnym podnikaním so všetkým, čo k tomu patrí.
Verím, že počas štyroch rokov budeme mať veľmi pevnú spoluprácu, a verím, že malé a stredné podniky budú radostné a budú podnikať tak, ako majú, bez zbytočnej byrokracie, administratívy a s radosťou, že môžu v rámci svojej, svojho podnikania pomôcť svojim spoluobčanom, obciam, mestám.
Ďakujem pekne.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
29.4.2020 o 10:58 hod.
Ing. arch.
Zita Pleštinská
Videokanál poslanca
Ďakujem, pán predsedajúci. Milí kolegovia, milý kolega Marián Viskupič, veľmi ma tvoj príspevok povzbudil a teším sa, že v tvojom príspevku ako spravodajcu programového vyhlásenia odznelo aj ohľadom podnikania a malého podnikania "myslíme v malom". Veľmi sa teším, že vláda Slovenskej republiky vo svojom programovom vyhlásení deklaruje, že sa, že bude venovať prioritnú pozornosť problematike vytvárať priaznivé prostredie pre rozvoj malých, stredných i veľkých podnikov.
Chcem sa prihovoriť za prijatie zákona, ktorý bude riešiť tzv. domáce bytové podnikanie. Mám ten návrh pripravený, takže môžem ho poskytnúť. Nejde o činnosti myslené ako obživa, ale na doplnenie príjmov dôchodcov, matiek na materskej, ale aj podnikania na vyskúšanie, ako sa nápad, pôvodne hobby, ujme, tak sa prípadne stane riadnym podnikaním so všetkým, čo k tomu patrí.
Verím, že počas štyroch rokov budeme mať veľmi pevnú spoluprácu, a verím, že malé a stredné podniky budú radostné a budú podnikať tak, ako majú, bez zbytočnej byrokracie, administratívy a s radosťou, že môžu v rámci svojej, svojho podnikania pomôcť svojim spoluobčanom, obciam, mestám.
Ďakujem pekne.
Rozpracované