15. schôdza

11.6.2024 - 28.6.2024
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

19.6.2024 o 10:31 hod.

Ing.

Andrea Turčanová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie v rozprave 10:31

Andrej Danko
Skontrolovaný text
Ďakujem. Pani Turčanová s faktickou.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

19.6.2024 o 10:31 hod.

JUDr.

Andrej Danko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:31

Andrea Turčanová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem. Ja by som chcela zareagovať na kolegu. Naši starostovia majú problém kvôli prehnanej byrokracie a našim vlastným pravidlám častokrát aj nad rámec smerníc Európskej únie, a preto nevedia využiť finančné prostriedky na rozvoj a obnovu obce. A musíme si priznať, že väčšinu financií práve na rozvoj obcí máme z Európskej únie. V čerpaní eurofondov patríme medzi najmenej úspešné, ale aj najpomalšie čerpajúce krajiny, a preto verím, že tento návrh bude prvým krokom k lepšiemu a efektívnejšiemu nakladaniu s verejnými prostriedkami. Verejným obstarávaním to však nemôže skončiť, pretože problémom, najmä čo sa týka eurofondov, sú aj zložité a nezrozumiteľné pravidlá v našich vlastných výzvach a byrokracia okolo nich. Preto navrhujem, aby sme sa inšpirovali krajinami, kde to funguje a kde môžeme rok čo rok vidieť posun. Zjednodušme procesy urobme lepšie výzvy, efektívnejšiu kontrolu a hlavne dajme väčšiu časť eurofondov do regiónov, pretože tam sú župani, primátori a starostovia, ktorí najlepšie vedia, kedy, ako a kde potrebujeme tieto zdroje použiť.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

19.6.2024 o 10:31 hod.

Ing.

Andrea Turčanová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:31

Andrej Danko
Skontrolovaný text
Reagujte faktickými na vystupujúceho.
Pán poslanec Dostál, pripraví sa poslankyňa Puškárová.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

19.6.2024 o 10:31 hod.

JUDr.

Andrej Danko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 10:31

Ondrej Dostál
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Dobrý deň, vážený pán minister, vážený pán predsedajúci, kolegyne, kolegovia, takou mantrou návrhu novely zákona o verejnom obstarávaní je urýchľovanie verejného obstarávania, jeho zjednodušovaním a odstraňovanie tzv. goldplatingu, teda to, čo je v našich pravidlách o verejnom obstarávaní prísnejšie zadefinované, ako vyžadujú, vyžaduje právo Európskej únie. K tomu by som na úvod si dovolil zacitovať Martina Goliana, experta na verejné obstarávanie, šéfredaktora odborného portálu o verejnom obstarávaní vo-portal.SK, s ktorým teraz spolupracujem v témach súvisiacich s verejným obstarávaním a aj k tomuto návrhu zákona sme spolu predkladali hromadnú pripomienku v rámci medzirezortného pripomienkového konania. Vo svojom vyjadrení uvádza, že navrhované zásadné zmeny zákona o verejnom obstarávaní nie sú v návrhu podložené žiadnymi relevantnými analýzami či podkladmi odôvodňujúcimi ich opodstatnenosť. Hovoria len o odstraňovaní tzv. goldplatingu.
Podľa jeho názoru ide o nepochopenie, ako transponovať smernice, pretože smernice dávajú priestor na tvorbu pravidiel podľa zvyklostí a úrovne jednotlivých krajín a, povedzme si rovno, aj podľa úrovne korupcie v danej krajine. Ani obmedzenie maximálne rýchlosti v obci na 50 km/h nám nepredpisujú smernice Európskej únie, ale skúsenosť a zdravý rozum. Môžeme sa rozhodnúť, že zvýšime rýchlosť dopravy v obci a maximálny limit posunieme na 150 km/h. Určite sa tým priechodnosť obce automobilmi zvýši, ale za akých škôd, rizík a vedľajších nákladov. Tak ako účastníkom cestnej premávky nie sú len vodiči automobilov, ale aj ľudia, tak aj, tak ani jediným účastníkom verejného obstarávania nie sú len zadávatelia zákaziek, čiže štát alebo samospráva, ale aj dodávatelia tovarov, služieb a stavebných prác, a to najmä malí a strední podnikatelia, ktorí majú právo dozvedieť sa o zadávaní tej-ktorej verejnej zakázky, zákazky, ako aj právo brániť sa, keď sú podmienky v obstarávaní diskriminačné a na konci stojí občan, ktorý očakáva, že za jeho dane a poplatky dostane adekvátnu verejnú protihodnotu.
Toto je, myslím že, veľmi výstižné zhrnutie navrhovaným, navrhovaných zmien a ich a ich podstaty. Argumentuje sa odstraňovaním zbytočného goldplatingu, ale goldplating je predovšetkým zaťažovanie podnikateľskej sféry nadbytočnými reguláciami, povinnosťami, požiadavkami, niečoho, čo nevyplýva priamo z práva Európskej únie, ale sa to odvolávajúc sa na právo Európskej únie a na to, že musíme, musíme transponovať často prílepy k našim návrhom zákonom, zákonov a potom podnikatelia, áno, sú zaťažení nadbytočnou byrokraciou. Ale zákon o verejnom obstarávaní predsa primárne určuje pravidlá pre verejné subjekty, pre verejnú správu a ak sú tie pravidlá prísnejšie, ako od nás vyžaduje Európska únia, tak to nie je na úkor podnikateľov, práve naopak, ak sú tie pravidlá vo vzťahu k transparentnosti a k možnosti kontroly prísnejšie, tak to vytvára priestor pre to, aby sa podnikatelia mohli zúčastňovať hospodárskej súťaže tam, kde verejný sektor niečo obstaráva. Ak odstránime tzv. goldplating, ak navýšime limity na maximálnu možnú mieru, tak nepochybne to zjednoduší, zjednoduší situáciu verejným obstarávateľom, ale následkom bude, že menej podnikateľov sa bude reálne zúčastniť hospodárskej súťaže.
Vo vzťahu k viacerým ukazovateľom sa navyšujú limity, keď je potrebné postupovať podľa určitých postupov, napríklad zverejňovať informáciu o pripravovanom verejnom obstarávaní, hovorili tu o tom predrečníci, nebudem, nebudem sa k tomu podrobne vracať, ale výsledkom napríklad zvýšenia tých limitov týkajúcich sa požiadavky zverejňovania bude, že bude tu viacej nástenkových tendrov, keď budú na priamo oslovovaní uchádzači, ktorí častokrát budú, budú dohodnutí a dostane tú zákazku vopred vyhliadnutý, vyhliadnutá firma, bude to netransparentné, bude sa zvyšovať priestor pre korupciu a bude to v konečnom dôsledku znamenať, že štát, ale aj samosprávy budú nakupovať za väčšie peniaze a menej kvalitné tovary, služby a stavebné práce.
Ale potom je tam aj ďalší limit, ktorý hovorí o tom, kedy netreba vôbec obstarávať, kedy vôbec netreba postupovať podľa zákona o verejnom obstarávaní, ktorý sa navrhuje zvýšiť z 10-tisíc eur súčasných na 50-tisíc. Kolegovia z Progresívneho Slovenska dokonca navrhujú, že navýšiť to až na 80-tisíc. No tak ako s väčšinou toho, čo má Progresívne Slovensko ako výhradu voči, voči návrhu zákona, by som vedel súhlasiť, tak v tomto bode určite, určite nie, pretože zvýšenie toho limitu prináša riziko nehospodárneho a netransparentného nakladania s verejnými financiami a zároveň bude lákať verejných obstarávateľov deliť podlimitné zákazky do hodnoty 50-tisíc eur podľa vládneho návrhu, alebo do hodnoty 80-tisíc, do 80-tisíc eur, ak by teda uspel návrh Progresívneho Slovenska, ktorý, samozrejme, v tých ostatných častiach vnímam ako pozitívny, ale s týmto bodom sa nedokážem stotožniť.
Tu by som pripomenul pripomienku Právnickej fakulty Univerzity Komenského, ktorá bola uplatnená v medzirezortnom pripomienkovom konaní a ktorú je možné aplikovať aj na túto navrhovanú právnu úpravu. Uvádza sa tam: „Vychádzajúc z ustálenej judikatúry Súdneho dvora Európskej únie, cieľom povinnosti transparentnosti je najmä vylúčiť riziko uprednostňovania a svojvoľnosti zo strany verejného obstarávateľa. Vzhľadom k tomu, že navrhovaná úprava neupravuje pravidlá zadávania podlimitných zákaziek, ktoré v plnej miere ponecháva rozhodnutie o tom, komu bude zákazka zadaná, na svojvoľnom rozhodnutí verejného obstarávateľa je potrebné konštatovať, že navrhovaná právna úprava nesmeruje k vylúčeniu rizika uprednostňovania a svojvoľnosti, ale naopak, neobmedzenú svojvoľnosť pri týchto zákazkách uzákoňuje a legitimizuje ju ako želanie pravidlo správania sa. Z uvedených dôvodov, navrhovanú právnu úpravu nemožno považovať za podporujúcu transparentnosť procesu vynakladania verejných finančných prostriedkov. Práve naopak, táto navrhovaná právna úprava samotnú transparentnosť popiera, keďže nesleduje naplnenie jej hlavného cieľa, ktorým je eliminovať riziko uprednostňovania a svojvoľnosti zo strany verejného obstarávateľa. Z uvedeného vyplýva nevyhnutne ďalší rizikový dopad navrhovanej právnej úpravy, ktorú si predkladateľ neuvedomuje, a tým je vytvorenie priestoru na posúdenie každej jednotlivej zadanej zákazky mimo otvoreného a transparentného verejného obstarávania ako nedovolenej štátnej pomoci podľa čl. 107 ods. 1 Zmluvy o fungovaní Európskej únie."
Ďalším bodom, ktorý obmedzí, obmedzí transparentnosť a hlavne možnosť kontroly verejného obstarávania, je navrhované vypustenie inštitútu žiadosti o nápravu. Podľa dôvodovej správy sa návrhom upravujú revízne postupy, žiadosť o nápravu sa zo zákona vypúšťa bez náhrady, keďže nie je vyžadovaným inštitútom podľa Európskych predpisov, čím dôjde k zjednodušeniu postupu vo verejnom obstarávaní. Revízne postupy však možno považovať za najdôležitejší nástroj kontroly verejného obstarávania, pretože práve hospodárske subjekty – uchádzači, podnikatelia – vedia najlepšie posúdiť napríklad to, či je zákazka diskriminačná, t. j. vyhlásená a šitá na mieru konkrétnemu hospodárskeho subjektu. Žiadosťami o nápravu hospodárske subjekty na vlastné náklady opravujú chybné verejné obstarávania. Žiadosti o nápravu záujemcovia o verejné zákazky vo veľkej miere prispievajú k opravám súťažných podkladov, ktoré sa účastníkom predmetného trhu zdajú diskriminačné alebo sú inak v rozpore so zákonom o verejnom obstarávaní. Týmto, touto zmenu, teda naopak v konečnom dôs... alebo týmto postupom účastníci v konečnom dôsledku urýchľujú proces verejného obstarávania, nakoľko predmetné súťaže v prípade, že by neboli na podnet záujemcu opravené, môžu byť neskôr zrušené z dôvodu porušenia zákona, ktoré malo alebo mohlo mať vplyv na výsledok verejného obstarávania. Následkom prijatia novely tak môže byť aj opačný efekt ako skrátenie verejného obstarávania, namiesto toho, aby si verejný obstarávateľ sám opravil súťažné podklady, tak celá vec sa bude musieť postúpiť priamo na Úrad pre verejné obstarávanie, ktorá, ktorý o nej bude rozhodovať. Takže ten najprirodzenejší korekčný mechanizmus vypadne. Namiesto jednoduchej opravy súťažných podkladov vznikne situácia, kedy personálne kapacity uchádzača aj Úradu pre verejné obstarávanie budú používané na vypracovanie a podanie a riešenie námietok k padaniu, ktorých by ani nemuselo dôjsť. A následná kontrola je v tomto prípadne nedostatočná náhrada, nakoľko žiadny hospodársky subjekt nebude v praxi investovať čas a finančné prostriedky do uplatňovania sankčných mechanizmov, keď sa z dôvodu diskriminačných podmienok verejného obstarávania ani nemohol tohto obstarávania zúčastniť.
Už tu boli, bolo spomínané to obmedzenie možnosti podávania námietok na 10 dní a ďalšie obmedzenia, obmedzenia, ktoré sa týkajú podávania námietok. Návrh novely upravuje, že námietky proti súťažným podkladom je možné podať len do 10 dní od ich zverejnenia. Príprava dokumentácie napríklad na strategickú investíciu bežne trvá roky, a záujemcovia o verejné zákazky budú mať 10 dní na preštudovanie, prípadné zúčastnenie sa obhliadky miesta dodania, aby mohli podať námietku, pričom lehota na predkladanie ponúk môže byť v týchto prípadoch vzhľadom na rozsah dokumentácie a náročnosť prípravy ponuky stanovená aj na 50 a viac dní a podávanie relevantných námietok tak bude de facto znemožnené.
Takáto úprava neposkytne záujemcom účinnú ochranu, ktorú vyžaduje tzv. revízna smernica rady o koordinácii zákonov iných právnych predpisov a správnych opatrení týkajúcich sa uplatňovania postupov preskúmavania v rámci verejného obstarávania tovarov a prác č. 89/665/EAS, ktorá v čl. 1 ods. 3 uvádza: „Členské štáty zabezpečia, aby si postupy preskúmania mohla na základe podrobných pravidiel, ktoré môžu ustanoviť členské štáty uplatniť prinajmenšom každá osoba, ktorá má alebo mala záujem o získanie určitej zákazky a ktorá bola poškodená alebo existuje riziko poškodenia údajným porušením." Ochrana záujemcu o zákazku, ktorý si počas lehoty na predkladanie ponúk preštuduje súťažné podklady v lehote dlhšej ako 10 dní od ich zverejnenia, nebude zákonom zabezpečená. Práve v prípade zložitých zákaziek na strategické investície si predmet zákazky často vyžaduje dlhšiu dobu naštudovania. Takže je tam možno riziko nesúladu s revíznou smernicou Európskej únie.
A ešte, ešte teda k tým námietkam, lebo existuje tu často používaný mýtus o tom, ako námietky zdržujú proces verejného obstarávania, takže pár čísel. Percento námietok, o ktorých Úrad pre verejné obstarávanie meritórne rozhodoval z počtu ukončených nadlimitných a podlimitných postupov v jednotlivých rokoch, v roku 2019 to bolo 5 %, v roku 2020 to bolo 7,7 %, v roku 2021 6,6 %, v roku 2022 4 %. V roku 2022 napríklad bolo ukončených 5 342 nadlimitných a podlimitných postupov, nepočítajúc zákazky uzatvorené v rámci EKS, a Úrad pre verejné obstarávanie v tom istom roku meritórne rozhodoval o 212 námietkach. Len necelé 4 % podlimitných a nadlimitných obstarávaní v roku 2022 bolo dotknutých námietkami. Zároveň bolo uzatvorených 43 448 zmlúv cez zákazky s nízkou hodnotou, takže keby sme započítali aj tie, tak sú to doslova promile zákaziek, ktorých sa námietky reálne týkajú. Je teda jednoznačne mýtom, že námietky uchádzačov ako také zdržujú proces čerpania eurofondov či proces verejného obstarávania všeobecne. A je potrebné poukázať aj na fakt, že v prípade, ak úrad rozhoduje o obsahu námietky, vo väčšine prípadov dá za pravdu sťažovateľovi a tento trend je dlhodobý. Čiže nie je to o tom, že sa podávajú prevažne neopodstatnené námietky, naopak, v prevažnej väčšine námietok Úrad pre verejné obstarávanie vyhovie. Ale najpodstatnejší význam inštitútu alebo existencie tohto inštitútu námietok je najmä v preventívnej funkcii, lebo verejný obstarávateľ bol totiž, alebo je totiž aj do, až do prijatia tejto zmeny na rozdiel od podanej žiadosti o vysvetlenie tlačený hrozbou podania námietky, aby sa riadne zaoberal a vysporiadal s podanou žiadosťou o nápravu, ktorú sa chystáme zrušiť, a vďaka tomu 96 % prípadov námietku vôbec nedostane.
Posledná vec, evergreen, amnestia za porušovanie zákona o verejnom obstarávaní obcami pri obstarávaní nájomných bytov. Opäť sa navrhuje, aby obce, ktorý, ktoré obchádzali zákon o verejnom obstarávaní pri obstarávaní nájomných bytov a ktorým bola právoplatne udelená pokuta, boli amnestované, aby im tie pokuty boli odpustené. Pritom obstarávali nájomné byty v rozpore so zákonom o verejnom obstarávaní, v rozpore s dlhoročnou metodickou a rozhodovacou praxou Úradu pre verejné obstarávanie a Najvyššieho kontrolného úradu, čo v niektorých prípadoch už potvrdili aj prvostupňové rozhodnutia súdov. Ten návrh ničím nepodkladá tvrdenie, ktoré sa uvádza v dôvodovej správe, že výklad príslušných ustanovení a posúdenie, či sa vzťahuje na obstarávanie nehnuteľnosti na základe budúcich zmlúv spôsobuje v praxi veľký problém, čoho dôkazom sú udelené pokuty za porušenie zákona o verejnom obstarávaní a prebiehajúce súdne spory o neplatnosť zmlúv alebo preskúmanie zákonnosti rozhodnutia Úradu pre verejné obstarávanie, ktorý pokuty ukladá.
Ten chybný výklad, že pri obstarávaní nájomných bytov nie je potrebné, potrebné postupovať podľa zákona o verejnom obstarávaní, si osvojila iba relatívne malá skupina obcí, zhruba 48, ktoré sa vyhli aplikácii zákona o verejnom obstarávaní nedovoleným spôsobom pri kúpe nájomných bytov v rozpore s usmerneniami Úradu pre verejné obstarávanie, aj so stanoviskom Najvyššieho kontrolného úradu. Iný verejný obstarávatelia týmto spôsobom nepostupovali a podľa predkladaného materiálu už bližšie neurčená časť dotknutých obcí svoje pochybenie uznala a uhradila pokutu. Tí, ktorí pochybenie neuznali a pokutu neuhradili, budú teraz, ak bude schválený zákon, odmenení a budú, budú zvýhodnení v porovnaní s tým, ktorí, s tými, ktorí postupovali, postupovali v súlade so zákonom, ale aj v súlade s tými, ktorí zákon porušili a úhradu, alebo teda pokutu, pokutu, ktorá im bola udelená, uhradili.
Čiže ten zákon je v tomto smere nespravodlivý, lebo oceňuje porušovanie zákona, teda to by zákony robiť nemali. V minulom volebnom období prebehlo niekoľko pokusov na to, aby, aby takáto amnestia obciam bola udelená. Vtedy sa to presadiť nepodarilo, no ale zjavne sa pomery zmenili aj, aj v tomto smere a obce porušujúce zákon, ktoré, niektoré možno z nevedomosti, ale, ale aj niektoré na to boli, boli explicitne upozorňované, napríklad spomínaná Šaľa, kde, kde bol ten postup v rozpore so zákonom schválený napriek, napriek tomu, že boli poslanci na zasadnutí zastupiteľstva jedným zo svojich kolegov upozornení, že musia aplikovať zákon o verejnom obstarávaní a že navrhovaný postup je v rozpore s týmto zákonom, tak teraz zákonom sa povie, že porušovať zákon, porušovať pravidlá je v poriadku.
A čiže, keď to zhrniem, tento zákon uvoľňuje niektoré pravidlá, ale uvoľňuje ich až príliš. Ak treba niekomu uvoľňovať pravidlá, tak treba uvoľňovať pravidlá podnikateľom, hospodárskym subjektom, nezaťažovať ich zbytočnou byrokraciou, ale pravidlá pre verejnú správu, pravidlá pre to, ako sa má narábať s verejnými financiami, nie sú zbytočnou byrokraciou, sú nástrojom na šetrenie a efektívne vynakladanie peňazí, ktoré nie sú peniazmi iba tých, ktorí o nich rozhodujú, ale sú peniazmi náš všetkých, pretože sa na ne všetci skladáme svojimi daňami. A z tohto hľadiska predstavuje návrh novely, tak ako je navrhnutý, krok nesprávnym smerom.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

19.6.2024 o 10:31 hod.

Mgr.

Ondrej Dostál

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie 10:53

Paula Puškárová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne. Ďakujem veľmi pekne, pán predsedajúci, ja si dovolím len tri krátke pripomienky k predkladanému návrhu zákona a potom by som si dovolila predniesť veľmi kratučký pozmeňujúci návrh. V prvom rade... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)

Danko, Andrej, podpredseda NR SR
Môžem? Len poprosím, lebo už ste tam asi postláčali všetko, idete ako navrhovateľka a ste v rozprave, dobre? Tak ešte opravu a nech jej plynie čas. Nech sa páči.


Puškárová, Paula, poslankyňa NR SR
Dobre, ďakujem veľmi pekne.
V prvom rade tento zákon kopíruje trošičku alebo teda pomáha vyriešiť aj problém inflácie. Možno tento argument nebol dostatočne zdôraznený, ale veľmi dobre vieme, že za tie, za to posledné obdobie sme čelili zvyšujúcim sa cenám nielen stavebných materiálov, ale aj tovarov a služieb. Čiže ak máme zvyšujúci infláciu, takým prirodzeným, prirodzeným podnetom, ako sa ňou vysporiadať, je teda riešenie nejakým spôsobom limitov.
Druhá taká krátka poznámka, ja vítam, že tento zákon nevstupuje do transparentnosti, stále uvidíme objednávky, stále uvidíme zmluvy, stále uvidíme faktúry.
A tretí bod, vy viete, že som z toho akademického prostredia, celá moja publikačná činnosť bola o regionálnom raste, o tom, ako dosahujeme rast produktivity, rast ekonomiky, to znamená celkového hádepéčka na regionálnej úrovni. A aj keď sa môžme zhodnúť, že tie inovácie sú istou významnou zložkou, omnoho významnejšou zložkou podľa tých posledných štúdií je sociálny kapitál. A sociálny kapitál nie je nič iné ako dôvera. Ja viem, že v tejto našej spoločnosti hovoriť o dôvere je veľmi náročné, ale aj napriek tomu preukázanie nejakej dôvery a budovanie dôvery, možno aj práve rozviazaním takých rúk pre jednotlivých starostov, županov alebo verejných obstarávateľov, a to teda aj vysoké školy, môže pomôcť tomu ekonomickému rastu. Čiže z tohto odborného som si dovolila aspoň takýto malý argument z výsledkov akademických, akademických výskumov priniesť.
No a dovolím si zároveň aj predniesť pozmeňujúci návrh, ktorý dávam do pléna kvôli tomu, že vysokoškolské jedálne nám akosi vypadli z toho pôvodného návrhu a teda aj po dohode s pánom ministrom si ho dovolím teraz prečítať.
Pozmeňujúci a doplňujúci návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Pauly Puškárovej, Jozefa Habánika, Karola Janasa a Romana Michelka k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, tlač 224.
V čl. I bode 6 § 1 ods. 13 písm. ab) sa slovo „stravovania,25h)” nahrádza slovami „stravovania25h) alebo účelové zariadenie vysokej školy, ktoré poskytuje stravovanie,25i)"
Poznámka pod čiarou k odkazu 25i znie:
25i) § 98 zákona č. 131/2002 Z. z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.".
V nadväznosti na vloženie poznámky pod čiarou sa nasledujúci odkaz a poznámka pod čiarou primerane preznačia.
Pán predsedajúci, ďakujem, skončila som.
Skryt prepis

Vystúpenie

19.6.2024 o 10:53 hod.

doc. Ing. Dis. art. PhD.

Paula Puškárová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 11:05

Andrej Danko
Skontrolovaný text
Ďakujem. Dyhlasujem prestávku do jedenástej hodiny, kedy by sme mali pokračovať hlasovaním a potom vystúpi pán poslanec Vážny.

(Prestávka.)
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

19.6.2024 o 11:05 hod.

JUDr.

Andrej Danko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 11:15

Ľubomír Vážny
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán podpredseda Národnej rady, vážený pán navrhovateľ, spravodajca, kolegyne, kolegovia, predkladám pozmeňujúci návrh, ktorý jednoznačne určí niektoré neurčité a vágne definované pojmy v súčasne platnom zákone a v druhom bode posúvam mojím návrhom účinnosť jednej časti, aby bola v súlade s účinnosťou, ktorá už bola posunutá, celého zákonu. Prednesiem pozmeňujúci návrh.
Čiže pozmeňujúci návrh poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Ľubomíra Vážneho k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, tlač 224.
1. V čl. I sa za bod 34 vkladá nový bod 35, ktorý znie:
„35. § 48 vrátane nadpisu znie:
㤠48
Vysvetlenie
(1) Verejný obstarávateľ a obstarávateľ bezodkladne poskytnú vysvetlenie informácií potrebných na vypracovanie ponuky, návrhu a na preukázanie splnenia podmienok účasti všetkým záujemcom, ktorí sú im známi,
a) najneskôr však šesť dní pred uplynutím lehoty na predkladanie ponúk alebo lehoty na predloženie dokladov preukazujúcich splnenie podmienok účasti za predpokladu, že o vysvetlenie záujemca požiada minimálne osem dní pred uplynutím lehoty na predkladanie ponúk alebo lehoty na predloženie dokladov preukazujúcich splnenie podmienok účasti,
b) najneskôr však štyri dni pred uplynutím lehoty na predkladanie ponúk alebo lehoty na predloženie dokladov preukazujúcich splnenie podmienok účasti v prípade, ak sa použije zrýchlený postup z dôvodu naliehavej udalosti za predpokladu, že o vysvetlenie záujemca požiada minimálne šesť dní pred uplynutím lehoty na predkladanie ponúk alebo lehoty na predloženie dokladov preukazujúcich splnenie podmienok účasti.
(2) Ak žiadosť o vysvetlenie informácií potrebných na vypracovanie ponuky, návrhu a na preukázanie splnenia podmienok účasti je doručená včas podľa ods. 1 a verejný obstarávateľ a obstarávateľ neposkytne vysvetlenie do piatich dní od doručenia žiadosti, predĺži lehotu na predkladanie ponúk, lehotu na predloženie žiadosti o účasť alebo lehotu na predkladanie návrhov najmenej o toľko dní, o koľko presiahla doba od doručenia žiadosti do poskytnutia vysvetlenia päť dní.
(3) Ak o vysvetlenie informácií potrebných na vypracovanie ponuky, návrhu a na preukázanie splnenia podmienok účasti písomne požiada záujemca, verejný obstarávateľ a obstarávateľ poskytne vysvetlenie vrátane presného znenia žiadosti bez identifikácie tohto záujemcu"."
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Odôvodnenie: V odseku 1 sa namiesto, ako som už povedal, nejednoznačných pojmov „bezodkladne", alebo „dostatočne vopred", ktoré sú v súčasnom zákone, verejným obstarávateľom a obstarávateľom určujú jasné a striktné lehoty v procese vysvetľovania informácií potrebných na vypracovanie ponuky, čo má nespochybniteľne pozitívny vplyv na zrýchlenie procesu verejného obstarávania. V odseku 2 jednoznačným spôsobom stanovuje verejným obstarávateľom a obstarávateľom počet dní, o ktoré sú povinní predĺžiť lehotu na predkladanie ponúk v prípade neposkytnutia vysvetlenia dokumentov k verejnému obstarávaniu v zákonných lehotách. A odsek 3, zabraňuje zverejňovaniu obchodných mien záujemcov v procese vysvetľovania dokumentov k verejnému obstarávaniu a tak potenciálne zrušuje, a tak zabraňuje potenciálne k zrušeniu verejného obstarávania, ak by k takému pochybeniu prišlo.
Bod dva môjho pozmeňujúceho návrhu:
V čl. I bode 124 v nadpise § 191 sa slová „1. júla" nahrádzajú slovami „1. augusta".
Odôvodnenie: Ide o legislatívno-technickú úpravu ktorá súvisí s posunom účinnosti zákona na 1. augusta 2024.
Skončil som znením pozmeňujúceho návrhu, zároveň žiadam hlasovať o bodoch 1 a 2 môjho pozmeňujúceho návrhu v zmysle § 37 ods. 3 rokovacieho poriadku oddelene.
Ďakujem za pozornosť.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

19.6.2024 o 11:15 hod.

Ing.

Ľubomír Vážny

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 11:20

Peter Stachura
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predsedajúci, vážený pán minister, vážené kolegyne, vážení kolegovia, dovoľte mi k tomuto zákonu, novele zákona o verejnom obstarávaní upozorniť na jednu závažnú skutočnosť a na konci by som predniesol takisto pozmeňujúci návrh.
Po veľkej novele zákona o verejnom obstarávaní v roku 2022, to bol koniec marca ´22, pán Holý predložil novelu zákona, ktorá upravovala mnohé podmienky verejného obstarávania a okrem iného spôsobila to, že predovšetkým v oblasti zdravotníctva je tu nepomer medzi tým, ako obstarávajú štátni, štátne nemocnice či už tovary alebo služby, alebo aj stavebné práce, a nepomer, ako obstarávajú verejne súkromná, súkromné nemocnice. Tento, tento nesúlad je spôsobený práve tým, že došlo ku zmene jedného paragrafu, ten bol vypustený a tá situácia konkrétne vyzerá teraz tak, že ak chce štátna nemocnica vysúťažiť magnetickú rezonanciu za povedzme dva milióny eur a nie sú to jej peniaze, teda, teda ak je to štátna nemocnica, tak má napríklad peniaze z eurofondov, ktoré boli v napríklad v nejakom období k dispozícii a potrebuje na to pomerne dlhú dobu, aby zabezpečila, alebo teda podľa litery zákona všetky náležitosti verejného obstarávania splnila, niekedy to trvá skutočne niekoľko mesiacov.
Situácia po tejto novele pána Holého z roku ´22 pre súkromného poskytovateľa zdravotnej starostlivosti vyzerá úplne inak, stačí mu urobiť, stačí mu robiť tri ponuky, teda nejakú, na trhu nájsť tri, tri ponuky a potom sa rozhodne pre jednu z nich, nemusí ich dokonca ani zverejniť, to znamená, je výrazne zvýhodňovaný oproti štátnym nemocničným zariadeniam. A tento, tento nepomer je veľmi závažná vec, pretože nejde teda o, len o eurofondy, ale ide aj o plán obnovy, to znamená zdroje, ktoré prichádzajú, a tu vidím zjavne zvýhodňovanie teda tých súkromných poskytovateľov ústavnej zdravotnej starostlivosti oproti štátnym. Myslím si a je to aj názor Kresťanskodemokratického hnutia, že my sme za to, aby sa zákon o verejnom obstarávaní zjednodušil, aby sme mali to verejné obstarávanie jednoduchšie, aby sa rýchlejšie dostávali aj nemocnice ku svojim produktom, službám, stavebným prácam, ale na druhej strane musí tu platiť nejaká elementárna slušnosť, musí tu platiť rovnosť šancí a musí tu platiť to, že tie, tie možnosti sú pre všetkých rovnaké.
Ešte by som chcel upozorniť na to, že táto situácia spôsobuje aj to, že kým štátne napríklad nemocnice obstarávajú podľa zákona veľmi dlho, niekedy nestihnú do termínu, ktorý je stanovený, obstarať či už produkt, službu alebo stavebné práce a tie peniaze, ktoré teda oni nestihnú vyčerpať, sa vracajú späť a potom sa môže o nich znovu súťažiť a opäť môžu vyhrať súkromné spoločnosti, ktoré už dávno, dávno majú vybraté či už MR-ko alebo nejaké iné služby.
Čiže chcem, ctené kolegyne, kolegovia, vás upozorniť na tento problém, o tomto som rozprával aj s hnutím SLOVENSKO, ďakujem za podporu, že nám dali podpisy na tento pozmeňujúci návrh, sami si uvedomujú, že táto vec nie je v poriadku a potrebuje zmenu, a pevne verím, že tento pozmeňujúci návrh nájde podporu aj v koalícii, resp. že si tento návrh osvojíte.
Ak dovolíte, prednesiem teraz znenie pozmeňujúceho návrhu.
Pozmeňujúci návrh poslanca... (rečníkovi sa vypol mikrofón) a už ide, pozmeňujúci návrh poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Petra Stachuru k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 343/2015 Z. z o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení neskorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, tlač 224.
V čl. I sa za bod 17 vkladá nový bod 18, ktorý znie:
„18. § 8 sa nahrádza novým znením § 18, § 8, pardon, § 8, ktorý znie:
㤠8
(1) Ak verejný obstarávateľ poskytne osobe, ktorá nie je verejný obstarávateľ ani obstarávateľ, viac ako 50 % finančných prostriedkov na dodanie tovaru, na uskutočnenie stavebných prác a na poskytnutie služieb, je táto osoba povinná postupovať
a) ako tento verejný obstarávateľ, ak predpokladaná hodnota zákazky sa rovná alebo je vyššia ako finančný limit podľa § 5 ods. 2 ustanovený pre tohto verejného obstarávateľa,
b) podľa § 110, ak predpokladaná hodnota zákazky je nižšia ako finančný limit podľa § 5 ods. 2 a súčasne sa rovná alebo je vyššia ako
1. 130 000 eur, ak ide o zákazku na dodanie tovaru okrem potravín a zákazku na poskytnutie služby okrem služby uvedenej v prílohe č.1 ,
2. 325 000 eur, ak ide o zákazku na uskutočnenie stavebných prác,
3. 715 000 eur, ak ide o zákazku na poskytnutie služby uvedenej v prílohe č. 1,
c) podľa § 108, ak ide o
1. zákazku na dodanie tovaru okrem potravín, zákazku na poskytnutie služby alebo o zákazku na uskutočnenie stavebných prác, ktorej predpokladaná hodnota je nižšia ako finančný limit podľa písm. b) prvého až tretieho bodu a súčasne sa rovná alebo je vyššia ako 50 000 eur,
2. zákazku na dodanie tovaru, ktorým sú potraviny a ktorej predpokladaná hodnota je nižšia ako finančný limit podľa § 5 ods. 2 a súčasne sa rovná alebo je vyššia ako 50 000 eur.
(2) Povinnosť podľa odseku 1 sa nevzťahuje na osobu, ktorá nie je verejný obstarávateľ ani obstarávateľ a
a) ktorá získala finančné prostriedky v rámci opatrení spoločnej organizácie poľnohospodárskych trhov28) alebo finančné prostriedky určené na podporu rozvoja vidieka, poľnohospodárskej prvovýroby, potravinárstva, lesného a rybného hospodárstva podľa osobitných predpisov;29) to neplatí, ak ide o zákazku na uskutočnenie stavebných prác alebo zákazku na poskytnutie služby, ktorá súvisí s týmito stavebnými prácami, ktorej predpokladaná hodnota je vyššia ako finančný limit podľa § 5 ods. 2 a na ktorú verejný obstarávateľ poskytne viac ako 50 % finančných prostriedkov,
b) ktorej boli poskytnuté finančné prostriedky určené na tvorbu, vývoj, prípravu realizácie, výrobu, postprodukciu, distribúciu, prezentáciu, propagáciu a iné šírenie audiovizuálneho diela, ak je táto osoba zapísaná v zozname osôb pôsobiacich v audiovízii podľa osobitného predpisu;29a) to neplatí, ak ide o zákazku na uskutočnenie stavebných prác alebo zákazku na poskytnutie služby, ktorá súvisí s týmito stavebnými prácami, ktorej predpokladaná hodnota je vyššia ako finančný limit podľa § 5 ods. 2 a na ktorú verejný obstarávateľ poskytne viac ako 50 % finančných prostriedkov.
(3) Ak verejný obstarávateľ poskytne obstarávateľovi finančné prostriedky na dodanie tovaru, na uskutočnenie stavebných prác alebo na poskytnutie služieb, ktoré súvisia s činnosťou podľa § 9 ods. 3 až 9 a ktorých predpokladaná hodnota je nižšia ako finančný limit ustanovený pre zadávanie nadlimitných zákaziek obstarávateľom, alebo ide o tovary, stavebné práce alebo služby, ktoré nesúvisia s činnosťou podľa § 9 ods. 3 až 9, je obstarávateľ povinný postupovať ako tento verejný obstarávateľ podľa tohto zákona."."
Poznámka k odkazu 28 znie:
28) Napríklad nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 1305/2013 zo 17. decembra 2013 o podpore rozvoja vidieka prostredníctvom Európskeho poľnohospodárskeho fondu pre rozvoj vidieka (EPFRV) a o zrušení nariadenia Rady (ES) č. 1698/2005 (Ú. v. EÚ L 347, 20.12.2013) v platnom znení, nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 1308/2013 zo
17. decembra 2013, ktorým sa vytvára spoločná organizácia trhov s poľnohospodárskymi výrobkami a ktorým sa zrušujú nariadenia Rady (EHS) č. 922/72, (EHS) č. 234/79, (ES) č. 1037/2001 a (ES) č. 1234/2007 (Ú. v. EÚ L 347, 20. 12. 2013) v platnom znení.
Poznámka k odkazu 29 znie:
29) Napríklad nariadenie Európskej únie č. 1305/2013 v platnom znení, nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 508/2014 z 15. mája 2014 o Európskom námornom a rybárskom fonde, ktorým sa zrušujú nariadenia Rady (ES) č. 2328/2003, (ES) č. 861/2006, (ES) č. 1198/2006 a (ES) č.791/2007 a nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 1255/2011 (Ú. v. EÚ L 149, 20.5.2014) v platnom znení.
Poznámka k odkazu 29a znie:
29a) § 6 zákona č. 40/2015 Z z. o audiovízii a o zmene doplnení niektorých zákonov.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Odôvodnenie:
Zmyslom predloženého pozmeňovacieho návrhu je návrat do legislatívneho stavu pôvodného § 8 tohto zákona platného pred veľkou novelou zákona o verejnom obstarávaní z roku 2022. Veľkou novelou zákona o verejnom obstarávaní z 31. marca 2022 sa zásadným spôsobom upravilo postavenie súkromných subjektov, ktoré boli touto novelou postavené mimo povinnosti obstarávať podľa pravidiel zákona o verejnom obstarávaní. V dôvodovej správe sa to zdôvodňovalo zjednotením s európskou legislatívou, konkrétne s č. 13 smernice Európskeho parlamentu a Rady 2014/24 Európskej únie o verejnom obstarávaní. Faktom ale bolo, že eminentný záujem o transponovanie tohto ustanovenia do našej legislatívy mali najmä majitelia súkromných poskytovateľov zdravotnej starostlivosti, ide hlavne o oblasť čerpania európskych fondov, keďže tu im dovtedy takáto povinnosť vznikala.
Po novele zákona a tohto ustanovenia je dodnes situácia taká, že štátna nemocnica čerpajúca finančné prostriedky z fondov Európskej únie a štátu a súkromná nemocnica majú v podstatnej miere rozdielne povinnosti pri obstarávaní napríklad zdravotníckej techniky. Kým štátna, resp. župná nemocnica musí obstarávať napríklad magnetickú rezonanciu v zmysle zákona o verejnom obstarávaní, čo v praxi trvá bežne aj rok, súkromná nemocnica tým, že nemusí uplatňovať postupy zákona o verejnom obstarávaní, jednoduchým prieskumom trhu, bez akejkoľvek transparentnosti a zverejnenia výzvy si vie doslova za týždeň zakúpiť magnetickú rezonanciu z rovnakých európskych a štátnych peňazí.
Táto úprava mala veľký dosah už aktuálne pri ukončovaní programového obdobia medzi rokmi 2014 – 2020, kedy takto zvýhodnený súkromný sektor v zdravotnej starostlivosti jednoducho dokázal ukončiť svoje projekty a vyčerpať finančné prostriedky a medzi subjektami, ktoré to nestihli, sú práve kvôli zdĺhavosti zadávania zákaziek výhradne štátne nemocnice. Ešte väčší dosah predpokladáme v novom programovom období a hlavne pri čerpaní zdrojov z plánu obnovy, kde je alokovaný ešte väčší rozpočet.
Skončil som pozmeňujúci návrh.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

19.6.2024 o 11:20 hod.

MUDr, Dr. med. MBA

Peter Stachura

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:33

Marek Krajčí
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo.
No to je neuveriteľné, čo súkromníci dokážu prepašovať do zákonov a akým spôsobom sa dokážu zvýhodňovať. Opäť hovoríme, ide o peniaze z európskych fondov, z plánu obnovy, teda o štátne verejné zdroje a súkromníci si dokážu do zákona prepašovať to, že nemusia verejne obstarávať. A štát musí. A v tomto prípade tu nejde len o nemocnice, lebo toto je naozaj účelovo zrealizovaná zmena v prospech súkromníkov, ale už dlhodobo platí tento úzus v prípade poisťovní. Pritom poisťovne spravujú verejné zdroje, ale ony obstarávať nemusia a Všeobecná zdravotná poisťovňa obstarávať tovary a služby musí. Zoberte si, aká je potom súťaž tu? Nakoniec všetci zástancovia tej Zajacovej reformy hovoria o trhu, o súťaži, ale pritom úplne evidentne vidíme, že súťaž je totálne deformovaná v prospech súkromného sektoru účelovými zmenami v zákone.
A toto isté sa napríklad deje pri prepoisťovacej kampani. Zoberte si, súkromníci si ju nastavia bez toho, aby museli obstarávať veci, celý marketing, Všeobecná zdravotná poisťovňa potrebuje niekoľko mesiacov, aby sa dokázala prispôsobiť trhu a zvoliť správnu stratégiu teda a musí obstarávať tovary a služby. A toto isté je teraz v prípade nemocníc.
Ja verím, že zákonodarci v tejto snemovni chápu, že im ide o zdravotníctvo, rozumejú, že takýmto, takéto nerovnaké zaobchádzanie výrazne zvýhodňuje tých, ktorí potom účelovo zneužívajú takéto postavenie, a potom to ničí štátne zdravotníctvo.
Verím, že podporíme tento návrh Petra Stachuru.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

19.6.2024 o 11:33 hod.

MUDr.

Marek Krajčí

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:35

Jozef Pročko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne.
Poslanci koalície pri poslaneckom sľube sľubovali, že budú chrániť záujmy občanov, verejné záujmy. Musím povedať, že toto je záujem súkromných firiem. Všetci dobre vieme, kto vlastní zdravotnícke súkromné firmy, všetci dobre vieme, komu sú vďační vládni predstavitelia, ale všetci dobre vieme, že tá spravodlivosť je naozaj spravodlivá. Nie tá, čo tu predvádza táto vládna koalícia, na ktorú sa hrá, a je mi veľmi ľúto, že poslanci vládnej koalície podporia zákon, v ktorom ideme v ústrety súkromným firmám, ktoré nemusia, nemusia verejne obstarávať. Je to, je to proti akejkoľvek ľudskej, zdravej, intelektom podporenej povahe, je toto obludné, hyenistické a toto poslanci vládnej koalície idú robiť. Verejné obstarávanie súkromných firiem nemusí byť, súkromných zdravotníckych firiem, a sú zvýhodnené. Opakujem, všetci vieme prečo.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

19.6.2024 o 11:35 hod.

Mgr.

Jozef Pročko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video