19. schôdza
Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge
Vystúpenie s faktickou poznámkou
18.9.2024 o 14:24 hod.
Mgr.
Peter Kalivoda
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne, pán predsedajúci.
Pán kolega Hlina, vyzývate na dialóg, chcete počúvať, chcete sa pýtať, nuž ale dnes ste mali možnosť sa pýtať, mali ste možnosť sa rozprávať. Dnes na výbore bol pripravený pán štátny tajomník odpovedať na vaše otázky. Bol tam pripravený celý aparát ministerstva, ktorý pripravoval práve túto legislatívu. Boli tam ľudia z envirofondu.
Nuž ale neprišli ste, nepýtali ste sa. Tak sa potom nesťažujte.
Rozpracované
Vystúpenia
14:06
Vystúpenie v rozprave 14:06
Tamara StohlováVážené kolegyne, kolegovia, tak sme tu opäť s témou emisných kvót. Ja už mám takú tendenciu, už mi je to tak ľúto, že taký nával tejto témy pre mnohých z vás asi celkom neznámej, to máme zhutnené do týchto dní, ale tak to vyzerá, keď sa rokuje v skrátenom legislatívnom konaní.
No a to by nebola strana SNS a nebol by to minister Taraba, keby aj k tomuto návrhu zákona opäť neprišiel na...
Vážené kolegyne, kolegovia, tak sme tu opäť s témou emisných kvót. Ja už mám takú tendenciu, už mi je to tak ľúto, že taký nával tejto témy pre mnohých z vás asi celkom neznámej, to máme zhutnené do týchto dní, ale tak to vyzerá, keď sa rokuje v skrátenom legislatívnom konaní.
No a to by nebola strana SNS a nebol by to minister Taraba, keby aj k tomuto návrhu zákona opäť neprišiel na poslednú chvíľu pozmeňujúci návrh, rozsiahly pozmeňujúci návrh. A presne to sa stalo aj dnes, lebo ako si pamätáte, včera sme sa teda venovali prvému čítaniu, dnes sme mali na jednu výbor, kde sme to mali prerokovať, aby sme sa teda mohli tomuto zákonu venovať v druhom čítaní. No a o dvanástej, hodinu predtým nám bol doručený 25-stranový pozmeňujúci návrh k pomerne zložitému zákonu, rozsiahly pozmeňovák.
Ono už je to taká tradícia, že minimálne na našom výbore sa nedodržiava to pravidlo zasielania materiálov 24 hodín dopredu. Ja len pripomeniem, že ono to má svoj zmysel, lebo keď sa nechceme na tú diskusiu len tváriť a keď opozícia nemá byť prítomná len na to, aby zvyšovala počty, tak v prípade každého materiálu, ale špeciálne takto rozsiahleho, treba zabezpečiť dostatočnú lehotu, aby sme si to mohli preštudovať, alebo vôbec prečítať. To nebolo možné a ja si to nemôžem vysvetľovať inak, ako že je to absolútna zbabelosť, snaha vyhnúť sa diskusii, tak ako sa jej vyhýbate aj tým, že tento zákon ide zrýchlene v skrátenom legislatívnom konaní.
Čiže pripomínam, len včera sme o tomto zákone vôbec začali diskutovať a už dnes tu máme 25-stranový pozmeňujúci návrh, lebo teda zo dňa na deň sa opravujú chyby, tak opäť to vypovedá niečo o kvalite tej predkladanej legislatívy. A vaše ubezpečovanie, že ide len o upravené, opravené čiarky alebo nejaké gramatické chyby, si celkom úprimne poviem, môžete nechať, pretože pravidelne táto vládna koalícia predkladá pozmeňováky na poslednú chvíľu zásadné, prílepky, alebo na poslednú chvíľu objavy v tej legislatíve zamýšľaný alebo nezamýšľaný dôsledok. Veď tak to koniec koncov bolo aj v prípade zmeny premlčaných lehôt pri znásilnení.
A ja sa pýtam, že či nestačila tá spätná väzba vtedy, veď ľudia dali úplne jasne najavo, čo si o tom myslia, čo si myslia o takýchto legislatívnych procesoch a čo si myslia o dôsledkoch, ktoré takéto akcie, aktivity majú. No ale asi je to svojím spôsobom aj dobré, lebo tá hlavná spätná väzba v strane SNS v tomto prípade sa dostavuje tým najlepším a najvhodnejším spôsobom, a to je preferenciami. Za mňa je len otázka to, že čo všetko sa stihne zničiť predtým, kým vám to voliči a voličky budú môcť spočítať vo voľbách.
Veriť ministrovi životného prostredia Tomášovi Tarabovi, že tento pozmeňujúci návrh je neškodný, bez toho, aby sme o ňom mohli mať diskusiu, aby sme ho mohli skontrolovať, alebo vôbec prečítať, pretože nič z tohto nebolo možné, nebolo umožnené. Veriť mu, že zmeny prerozdeľovania financií z envirofondu, ktorých sa týka tento zákon, prinesú viac peňazí pre priemysel, kanalizácie, zatepľovanie, pre životné prostredie, to je skoro ako veriť mu, že keď raz označí DPH za, citujem: "najzlodejskejšiu daň, akú štát môže od ľudí vyberať, za najamorálnejšiu daň, za parazitovanie na ľuďoch, zdieranie na druhú, ktoré oberá ľudí o zdanené peniaze, ktoré chcú minúť na jedlo, život a vlastnú existenciu, daň, ktorá predražuje všetko." Tak že potom o zopár rokov nebude stáť prvý v rade, obhajovať jej brutálne zvyšovanie. A to presne sa stalo včera.
Preto Tomášovi Tarabovi o tomto zákone neverí ani priemysel, ani samosprávy, ani odborné organizácie, ani Národná banka Slovenska. Ja hovorím, neverte Tomášovi Tarabovi nič a najmä mu neverte, že mu akokoľvek záleží na vašich zárobkoch, na životnom prostredí, alebo vôbec na kvalite života ľudí na Slovensku.
Ďakujem pekne.
Vystúpenie v rozprave
18.9.2024 o 14:06 hod.
MSc
Tamara Stohlová
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne za slovo, pán predsedajúci.
Vážené kolegyne, kolegovia, tak sme tu opäť s témou emisných kvót. Ja už mám takú tendenciu, už mi je to tak ľúto, že taký nával tejto témy pre mnohých z vás asi celkom neznámej, to máme zhutnené do týchto dní, ale tak to vyzerá, keď sa rokuje v skrátenom legislatívnom konaní.
No a to by nebola strana SNS a nebol by to minister Taraba, keby aj k tomuto návrhu zákona opäť neprišiel na poslednú chvíľu pozmeňujúci návrh, rozsiahly pozmeňujúci návrh. A presne to sa stalo aj dnes, lebo ako si pamätáte, včera sme sa teda venovali prvému čítaniu, dnes sme mali na jednu výbor, kde sme to mali prerokovať, aby sme sa teda mohli tomuto zákonu venovať v druhom čítaní. No a o dvanástej, hodinu predtým nám bol doručený 25-stranový pozmeňujúci návrh k pomerne zložitému zákonu, rozsiahly pozmeňovák.
Ono už je to taká tradícia, že minimálne na našom výbore sa nedodržiava to pravidlo zasielania materiálov 24 hodín dopredu. Ja len pripomeniem, že ono to má svoj zmysel, lebo keď sa nechceme na tú diskusiu len tváriť a keď opozícia nemá byť prítomná len na to, aby zvyšovala počty, tak v prípade každého materiálu, ale špeciálne takto rozsiahleho, treba zabezpečiť dostatočnú lehotu, aby sme si to mohli preštudovať, alebo vôbec prečítať. To nebolo možné a ja si to nemôžem vysvetľovať inak, ako že je to absolútna zbabelosť, snaha vyhnúť sa diskusii, tak ako sa jej vyhýbate aj tým, že tento zákon ide zrýchlene v skrátenom legislatívnom konaní.
Čiže pripomínam, len včera sme o tomto zákone vôbec začali diskutovať a už dnes tu máme 25-stranový pozmeňujúci návrh, lebo teda zo dňa na deň sa opravujú chyby, tak opäť to vypovedá niečo o kvalite tej predkladanej legislatívy. A vaše ubezpečovanie, že ide len o upravené, opravené čiarky alebo nejaké gramatické chyby, si celkom úprimne poviem, môžete nechať, pretože pravidelne táto vládna koalícia predkladá pozmeňováky na poslednú chvíľu zásadné, prílepky, alebo na poslednú chvíľu objavy v tej legislatíve zamýšľaný alebo nezamýšľaný dôsledok. Veď tak to koniec koncov bolo aj v prípade zmeny premlčaných lehôt pri znásilnení.
A ja sa pýtam, že či nestačila tá spätná väzba vtedy, veď ľudia dali úplne jasne najavo, čo si o tom myslia, čo si myslia o takýchto legislatívnych procesoch a čo si myslia o dôsledkoch, ktoré takéto akcie, aktivity majú. No ale asi je to svojím spôsobom aj dobré, lebo tá hlavná spätná väzba v strane SNS v tomto prípade sa dostavuje tým najlepším a najvhodnejším spôsobom, a to je preferenciami. Za mňa je len otázka to, že čo všetko sa stihne zničiť predtým, kým vám to voliči a voličky budú môcť spočítať vo voľbách.
Veriť ministrovi životného prostredia Tomášovi Tarabovi, že tento pozmeňujúci návrh je neškodný, bez toho, aby sme o ňom mohli mať diskusiu, aby sme ho mohli skontrolovať, alebo vôbec prečítať, pretože nič z tohto nebolo možné, nebolo umožnené. Veriť mu, že zmeny prerozdeľovania financií z envirofondu, ktorých sa týka tento zákon, prinesú viac peňazí pre priemysel, kanalizácie, zatepľovanie, pre životné prostredie, to je skoro ako veriť mu, že keď raz označí DPH za, citujem: "najzlodejskejšiu daň, akú štát môže od ľudí vyberať, za najamorálnejšiu daň, za parazitovanie na ľuďoch, zdieranie na druhú, ktoré oberá ľudí o zdanené peniaze, ktoré chcú minúť na jedlo, život a vlastnú existenciu, daň, ktorá predražuje všetko." Tak že potom o zopár rokov nebude stáť prvý v rade, obhajovať jej brutálne zvyšovanie. A to presne sa stalo včera.
Preto Tomášovi Tarabovi o tomto zákone neverí ani priemysel, ani samosprávy, ani odborné organizácie, ani Národná banka Slovenska. Ja hovorím, neverte Tomášovi Tarabovi nič a najmä mu neverte, že mu akokoľvek záleží na vašich zárobkoch, na životnom prostredí, alebo vôbec na kvalite života ľudí na Slovensku.
Ďakujem pekne.
Rozpracované
14:11
Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:11
Jozef PročkoNo veľmi pekne ste pripomenuli pánovi Tarabovi jeho česť a morálku, jeho vyjadrenia, v ktorých naozaj najnemorálnejšiu daň, a to je zvyšovanie DPH, označoval v minulosti, označoval ju za niečo, čo ničí ľudské životy. A teraz je v partičke ministrov, ktorí šúchajú nohami a robia to, čo pán ministerský predseda Fico povie.
Mne sa strašne včera páčilo, jak, alebo predvčerom to bolo? Jak Taraba obhajoval a...
No veľmi pekne ste pripomenuli pánovi Tarabovi jeho česť a morálku, jeho vyjadrenia, v ktorých naozaj najnemorálnejšiu daň, a to je zvyšovanie DPH, označoval v minulosti, označoval ju za niečo, čo ničí ľudské životy. A teraz je v partičke ministrov, ktorí šúchajú nohami a robia to, čo pán ministerský predseda Fico povie.
Mne sa strašne včera páčilo, jak, alebo predvčerom to bolo? Jak Taraba obhajoval a hovoril, že vlastne on ide zachraňovať ľudí, on ide ľudí spasiť, lebo my sme prijali zákon, ktorý ľuďom ide brať peniaze cez emisie. To je niečo neskutočné, aký je on záchranca.
Tak tento záchranca svoju morálku a česť rýchle vymenil za čušanie a šúchanie nohami.
Už to nie je najnemorálnejšia daň, zvyšovanie dépeháčky. Fico povie, toto budeš robiť, a on to robí. Škoda, že tu dnes nie je, aby si vypočul naše pripomienky, aj to, že desať, naozaj desať mesiacov nič nerobil. Nič nerobil Taraba.
No a dnes je tu pán minister športu, ktorému môžme len zaželať, aby mu tá voda, ktorá tam natiekla do toho drahého ministerstva, nepoškodila to ministerstvo, lebo, chudák Danko nebude mať z čoho kšeftovať, keď budú musieť dávať peniaze na opravu ministerstva.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
18.9.2024 o 14:11 hod.
Mgr.
Jozef Pročko
Videokanál poslanca
Ďakujem veľmi pekne.
No veľmi pekne ste pripomenuli pánovi Tarabovi jeho česť a morálku, jeho vyjadrenia, v ktorých naozaj najnemorálnejšiu daň, a to je zvyšovanie DPH, označoval v minulosti, označoval ju za niečo, čo ničí ľudské životy. A teraz je v partičke ministrov, ktorí šúchajú nohami a robia to, čo pán ministerský predseda Fico povie.
Mne sa strašne včera páčilo, jak, alebo predvčerom to bolo? Jak Taraba obhajoval a hovoril, že vlastne on ide zachraňovať ľudí, on ide ľudí spasiť, lebo my sme prijali zákon, ktorý ľuďom ide brať peniaze cez emisie. To je niečo neskutočné, aký je on záchranca.
Tak tento záchranca svoju morálku a česť rýchle vymenil za čušanie a šúchanie nohami.
Už to nie je najnemorálnejšia daň, zvyšovanie dépeháčky. Fico povie, toto budeš robiť, a on to robí. Škoda, že tu dnes nie je, aby si vypočul naše pripomienky, aj to, že desať, naozaj desať mesiacov nič nerobil. Nič nerobil Taraba.
No a dnes je tu pán minister športu, ktorému môžme len zaželať, aby mu tá voda, ktorá tam natiekla do toho drahého ministerstva, nepoškodila to ministerstvo, lebo, chudák Danko nebude mať z čoho kšeftovať, keď budú musieť dávať peniaze na opravu ministerstva.
Rozpracované
14:13
Vystúpenie v rozprave 14:13
Alojz HlinaVážený pán minister, vážený pán predsedajúci, vážené kolegyne, kolegovia, som tu len ako nejaký, by som povedal, že technicko-administratívny pracovník, aby som teda povedal niečo o procese. Lebo o obsahu sa pri všetkých mojich schopnostiach, ktoré niekedy bývali o niečo väčšie, predsa len som už starší, neviem vyjadriť, lebo v zásade to nikto odo mňa nemôže ani spravodlivo požadovať. Viete, to je naozaj...
Vážený pán minister, vážený pán predsedajúci, vážené kolegyne, kolegovia, som tu len ako nejaký, by som povedal, že technicko-administratívny pracovník, aby som teda povedal niečo o procese. Lebo o obsahu sa pri všetkých mojich schopnostiach, ktoré niekedy bývali o niečo väčšie, predsa len som už starší, neviem vyjadriť, lebo v zásade to nikto odo mňa nemôže ani spravodlivo požadovať. Viete, to je naozaj fantastické, ja teda poskytujem správu ľudu, hej, aby vedeli, že ako tento parlament funguje a ako prijímajú zákony, ktoré majú na vás vplyv.
By ste neverili, že to koľko zaplatíte za rožok, hej, niekde tá cena sa tvorí aj tu. To, že ako vaše deti študujú a ako sa uplatnia, tiež sa niekde tvorí aj tu. A to vám poviem, teda poskytnem tú správu pre ľud, že ako to tu funguje.
Mali sme predložený v skrátenom návrh zákona o emisných povolenkách a obchodovaní s emisnými kvótami, ktorý minister nechcel a keby bolo na ňom, tak je to všetko blbosť a neviem čo, ale peniažky nesmrdia, však povestné SNS-ácke obchodovanie s emisnými povolenkami, však o tom sme už niečo počuli. Ale predložil to v skrátenom, prešlo mu to v skrátenom, sme v druhom čítaní, pred hodinou bol výbor, na ktorom bol predložený 25-stranový pozmeňovací návrh. A to je čím som začal. Viem čítať celkom, dokonca som bol na rýchlokurze rýchločítania. Poviem vám takú zaujímavosť, že keď som bol mladý, som to aj skúšal, lebo napríklad to vedia Číňania, čiže majú znakové písmo, oni ako keby že fotia, hej, to je také že blokové čítanie. Niečo sa dá naučiť, možno aj pre tých, koho by to zaujímalo neskôr.
Čítanie je ináč mimochodom aktuálna vec. Lebo čítanie zdražie teraz, takže rýchlo kupujte, kým sa dá, pôjde to hore. Čiže čítať viem, celkom rýchlo čítať viem, ale nedal som to. Nedal som. O jednej bol výbor, je štvrť na tri, nedal som to. Tých 25 strán som nedal, lebo ich treba vnímať v kontexte. Lebo to je, viete, to neni nejaký román, hej, kde vlastne, či sa zamilovala teraz alebo už vtedy, ale to je vlastne, že máte odrážku a máte odkaz a keď to chcete vnímať v kontexte, musíte si urobiť komparované znenie, musí to mať nejaký súvis. Nedal som to, ospravedlňujem sa, nezaslúžim si plat. Asi.
Nie som robocop, ale predpokladám, že poslanci za SMER, HLAS a SNS to dali. Rudolf Huliak to predložil, oni všetci vedia, pani Matejičková spravodajkyňa presne vie, čo tam je, čoho sa to týka, je s tým úplne komfortná, vníma to v kontexte, mala komparované znenie, súvis s tým, prechodné, všetko má úplne zvládnuté. Takže ospravedlňujem sa, opozícia je naozaj zlá. V porovnaní so schopnosťami koalície a v tom, ako zvládajú veci, proste tu dávajú, dávajú, tak naozaj klobúk dole.
Nuž, ale teraz vážne, nedá sa takto robiť. Naozaj sa nedá takto robiť. Pán minister zbabelý ešte poslal pána Keketiho. Na vás, pán Keketi, sa teším zajtra, vy ste tu, predložíte naozaj teda veľmi očakávanú legislatívnu iniciatívu, tak som pripravený sa k nej vyjadriť, hej, v nejakom, nejakom význame. Ale neviem presne, čo tu teraz robíte, lebo teda predpokladám, že vy o emisných povolenkách neviete ani to, čo ja, hej a už vôbec neviete nič o tomto pozmeňovacom návrhu. (Prerušenia vystúpenia predsedajúcim.)
Gašpar Tibor, podpredseda NR SR
Pán poslanec, nebuďme osobní, kľudne pokračujte, len toto sa mi zdá také, že hodnotíte pána ministra. Zastupuje tu ako člena vlády v súlade s rokovacím poriadkom.
Hlina Alojz, poslanec NR SR
Celkom som si nie celkom istý, či toto bolo na mieste, lebo to bolo také, akože nemám očakávania, ani spravodlivé nemôžem mať očakávania od pána Keketiho, vôbec to nie je osobné, hej, že či vie o emisných povolenkách, hej? Áno, ale ja len podávam správu ľudu, ono to platí, hej, že ako to tu funguje, hej, že proste rozprávame o emisných povolenkách takto a s niekým, s kým sa pri všetkej úcte nedá o tom rozprávať, lebo nemôžme od neho spravodlivo požadovať, že o tom niečo vie. No ale emisné povolenky majú vplyv na život, hej, ono to nejako vzniklo, aj klimatická zmena nejako vznikla, ale ignoranti to ignorujú. Viete, ja by som sa napríklad rád, keby som mal čas, čo som nemal, pardon, to si zdvihnem, naozaj rád porozprával o dražbách. Lebo napríklad vy tam vsádzate, lebo to nie je niečo, že ste zabudli predložku a spojku, a teda že legislatívno-technický nejaký nedostatok.
Síce tam píšete v odôvodnení, že poväčšine všetko je, ale povedzte mi, že ako je odstránenie legislatívno-technického nedostatku, že vsádzate úplne nové paragrafy.
To teda mi z logiky veci, znova nehodnotím to politicky, len tak technicko-administratívne, to mi nepríde ako odstránenie, precizovanie textu, že tam vložím nový paragraf. A je tam nový paragraf dražba kvót a využitie výnosov. Podľa mňa to je dosť zásadná vec, o ktorej by sa mala podľa mňa nejakým spôsobom viesť nejaká diskusia. Ja neviem presne, čo tam je. Poznajúc aktérov tohto filmu, hej, tam bude nejaká kuleha. Včera sme tu načapali ministra, že chcel znárodňovať, aj to priznal, v rozprave to priznal, samozrejme, svojsky to odôvodnil, hej, ale priznal to, že sme ich načapali. Tak nakoniec to upravili. A ešte sa obul do chudáka pána môjho kolegu Galeka a spomínal tu nejaký stredovek z pohľadu nejakého politického, lebo toto presne on robí. Nerozpráva o tom, o čom by mal, ale prekryje to niečím úplne iným, ale ľud tlieska, zdá sa. Neviem, naozaj neviem, že čo pomôže na to, aby sme upozornili, že to je zlé a ide to zlým smerom.
Takže ja by som sa rád rozprával s niekým, kto by mi vedel dať vysvetlenie, že prečo tam nebol a teraz tam je ten paragraf, lebo mi príde dosť zásadný, hej, že ako sa s tými povolenkami bude nakladať. Mne sa princíp dražby prísne vzaté celkom páči. Rád by som sa o tom porozprával. Ale nechápem, že ako to celé vznikalo a došlo to do tohto, do tohto štádia.
Takže, vážení občania, aby ste vedeli, takto my tu pracujeme. Takto sa staráme o to, aby ste sa mali lepšie. Vyzerá to bledo, dajte pozor.
Ďakujem veľmi pekne.
Ďakujem veľmi pekne.
Vážený pán minister, vážený pán predsedajúci, vážené kolegyne, kolegovia, som tu len ako nejaký, by som povedal, že technicko-administratívny pracovník, aby som teda povedal niečo o procese. Lebo o obsahu sa pri všetkých mojich schopnostiach, ktoré niekedy bývali o niečo väčšie, predsa len som už starší, neviem vyjadriť, lebo v zásade to nikto odo mňa nemôže ani spravodlivo požadovať. Viete, to je naozaj fantastické, ja teda poskytujem správu ľudu, hej, aby vedeli, že ako tento parlament funguje a ako prijímajú zákony, ktoré majú na vás vplyv.
By ste neverili, že to koľko zaplatíte za rožok, hej, niekde tá cena sa tvorí aj tu. To, že ako vaše deti študujú a ako sa uplatnia, tiež sa niekde tvorí aj tu. A to vám poviem, teda poskytnem tú správu pre ľud, že ako to tu funguje.
Mali sme predložený v skrátenom návrh zákona o emisných povolenkách a obchodovaní s emisnými kvótami, ktorý minister nechcel a keby bolo na ňom, tak je to všetko blbosť a neviem čo, ale peniažky nesmrdia, však povestné SNS-ácke obchodovanie s emisnými povolenkami, však o tom sme už niečo počuli. Ale predložil to v skrátenom, prešlo mu to v skrátenom, sme v druhom čítaní, pred hodinou bol výbor, na ktorom bol predložený 25-stranový pozmeňovací návrh. A to je čím som začal. Viem čítať celkom, dokonca som bol na rýchlokurze rýchločítania. Poviem vám takú zaujímavosť, že keď som bol mladý, som to aj skúšal, lebo napríklad to vedia Číňania, čiže majú znakové písmo, oni ako keby že fotia, hej, to je také že blokové čítanie. Niečo sa dá naučiť, možno aj pre tých, koho by to zaujímalo neskôr.
Čítanie je ináč mimochodom aktuálna vec. Lebo čítanie zdražie teraz, takže rýchlo kupujte, kým sa dá, pôjde to hore. Čiže čítať viem, celkom rýchlo čítať viem, ale nedal som to. Nedal som. O jednej bol výbor, je štvrť na tri, nedal som to. Tých 25 strán som nedal, lebo ich treba vnímať v kontexte. Lebo to je, viete, to neni nejaký román, hej, kde vlastne, či sa zamilovala teraz alebo už vtedy, ale to je vlastne, že máte odrážku a máte odkaz a keď to chcete vnímať v kontexte, musíte si urobiť komparované znenie, musí to mať nejaký súvis. Nedal som to, ospravedlňujem sa, nezaslúžim si plat. Asi.
Nie som robocop, ale predpokladám, že poslanci za SMER, HLAS a SNS to dali. Rudolf Huliak to predložil, oni všetci vedia, pani Matejičková spravodajkyňa presne vie, čo tam je, čoho sa to týka, je s tým úplne komfortná, vníma to v kontexte, mala komparované znenie, súvis s tým, prechodné, všetko má úplne zvládnuté. Takže ospravedlňujem sa, opozícia je naozaj zlá. V porovnaní so schopnosťami koalície a v tom, ako zvládajú veci, proste tu dávajú, dávajú, tak naozaj klobúk dole.
Nuž, ale teraz vážne, nedá sa takto robiť. Naozaj sa nedá takto robiť. Pán minister zbabelý ešte poslal pána Keketiho. Na vás, pán Keketi, sa teším zajtra, vy ste tu, predložíte naozaj teda veľmi očakávanú legislatívnu iniciatívu, tak som pripravený sa k nej vyjadriť, hej, v nejakom, nejakom význame. Ale neviem presne, čo tu teraz robíte, lebo teda predpokladám, že vy o emisných povolenkách neviete ani to, čo ja, hej a už vôbec neviete nič o tomto pozmeňovacom návrhu. (Prerušenia vystúpenia predsedajúcim.)
Gašpar Tibor, podpredseda NR SR
Pán poslanec, nebuďme osobní, kľudne pokračujte, len toto sa mi zdá také, že hodnotíte pána ministra. Zastupuje tu ako člena vlády v súlade s rokovacím poriadkom.
Hlina Alojz, poslanec NR SR
Celkom som si nie celkom istý, či toto bolo na mieste, lebo to bolo také, akože nemám očakávania, ani spravodlivé nemôžem mať očakávania od pána Keketiho, vôbec to nie je osobné, hej, že či vie o emisných povolenkách, hej? Áno, ale ja len podávam správu ľudu, ono to platí, hej, že ako to tu funguje, hej, že proste rozprávame o emisných povolenkách takto a s niekým, s kým sa pri všetkej úcte nedá o tom rozprávať, lebo nemôžme od neho spravodlivo požadovať, že o tom niečo vie. No ale emisné povolenky majú vplyv na život, hej, ono to nejako vzniklo, aj klimatická zmena nejako vznikla, ale ignoranti to ignorujú. Viete, ja by som sa napríklad rád, keby som mal čas, čo som nemal, pardon, to si zdvihnem, naozaj rád porozprával o dražbách. Lebo napríklad vy tam vsádzate, lebo to nie je niečo, že ste zabudli predložku a spojku, a teda že legislatívno-technický nejaký nedostatok.
Síce tam píšete v odôvodnení, že poväčšine všetko je, ale povedzte mi, že ako je odstránenie legislatívno-technického nedostatku, že vsádzate úplne nové paragrafy.
To teda mi z logiky veci, znova nehodnotím to politicky, len tak technicko-administratívne, to mi nepríde ako odstránenie, precizovanie textu, že tam vložím nový paragraf. A je tam nový paragraf dražba kvót a využitie výnosov. Podľa mňa to je dosť zásadná vec, o ktorej by sa mala podľa mňa nejakým spôsobom viesť nejaká diskusia. Ja neviem presne, čo tam je. Poznajúc aktérov tohto filmu, hej, tam bude nejaká kuleha. Včera sme tu načapali ministra, že chcel znárodňovať, aj to priznal, v rozprave to priznal, samozrejme, svojsky to odôvodnil, hej, ale priznal to, že sme ich načapali. Tak nakoniec to upravili. A ešte sa obul do chudáka pána môjho kolegu Galeka a spomínal tu nejaký stredovek z pohľadu nejakého politického, lebo toto presne on robí. Nerozpráva o tom, o čom by mal, ale prekryje to niečím úplne iným, ale ľud tlieska, zdá sa. Neviem, naozaj neviem, že čo pomôže na to, aby sme upozornili, že to je zlé a ide to zlým smerom.
Takže ja by som sa rád rozprával s niekým, kto by mi vedel dať vysvetlenie, že prečo tam nebol a teraz tam je ten paragraf, lebo mi príde dosť zásadný, hej, že ako sa s tými povolenkami bude nakladať. Mne sa princíp dražby prísne vzaté celkom páči. Rád by som sa o tom porozprával. Ale nechápem, že ako to celé vznikalo a došlo to do tohto, do tohto štádia.
Takže, vážení občania, aby ste vedeli, takto my tu pracujeme. Takto sa staráme o to, aby ste sa mali lepšie. Vyzerá to bledo, dajte pozor.
Ďakujem veľmi pekne.
Rozpracované
14:24
Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:24
Peter KalivodaPán kolega Hlina, vyzývate na dialóg, chcete počúvať, chcete sa pýtať, nuž ale dnes ste mali možnosť sa pýtať, mali ste možnosť sa rozprávať. Dnes na výbore bol pripravený pán štátny tajomník odpovedať na vaše otázky. Bol tam pripravený celý aparát ministerstva, ktorý pripravoval práve túto legislatívu. Boli tam ľudia z envirofondu.
Nuž ale neprišli ste, nepýtali ste sa. Tak sa potom nesťažujte.
Pán kolega Hlina, vyzývate na dialóg, chcete počúvať, chcete sa pýtať, nuž ale dnes ste mali možnosť sa pýtať, mali ste možnosť sa rozprávať. Dnes na výbore bol pripravený pán štátny tajomník odpovedať na vaše otázky. Bol tam pripravený celý aparát ministerstva, ktorý pripravoval práve túto legislatívu. Boli tam ľudia z envirofondu.
Nuž ale neprišli ste, nepýtali ste sa. Tak sa potom nesťažujte.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
18.9.2024 o 14:24 hod.
Mgr.
Peter Kalivoda
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne, pán predsedajúci.
Pán kolega Hlina, vyzývate na dialóg, chcete počúvať, chcete sa pýtať, nuž ale dnes ste mali možnosť sa pýtať, mali ste možnosť sa rozprávať. Dnes na výbore bol pripravený pán štátny tajomník odpovedať na vaše otázky. Bol tam pripravený celý aparát ministerstva, ktorý pripravoval práve túto legislatívu. Boli tam ľudia z envirofondu.
Nuž ale neprišli ste, nepýtali ste sa. Tak sa potom nesťažujte.
Rozpracované
14:24
Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:24
Vladimír LedeckýMáme tu taký nepekný zvyk, že sa hodí do parlamentu nejaký zákon, zvyčajne v tom prvom kole príde aj minister a pred druhým čítaním sa ten zákon zmení, na výbor prídu materiály, ktoré človek nemá šancu naštudovať, navyše ho častokrát čakajú na stole hŕba papierov, že ani nevie o tom, že bude nejaký pozmeňovací návrh a následne o hodinku, o dva, alebo hneď je druhé čítanie a mi povedzte ako, ako kompetentný človek a navyše...
Máme tu taký nepekný zvyk, že sa hodí do parlamentu nejaký zákon, zvyčajne v tom prvom kole príde aj minister a pred druhým čítaním sa ten zákon zmení, na výbor prídu materiály, ktoré človek nemá šancu naštudovať, navyše ho častokrát čakajú na stole hŕba papierov, že ani nevie o tom, že bude nejaký pozmeňovací návrh a následne o hodinku, o dva, alebo hneď je druhé čítanie a mi povedzte ako, ako kompetentný človek a navyše každý poslanec vo svojom obore má aj nejakých ľudí, ktorí, ktorí sa mu na to pozrú a sa vyjadria, ako tí ľudia majú priestor si to naštudovať a ako sa má reagovať. A vrcholom naozaj neviem, či drzosti, či čoho je, že v druhom čítaní, keď je to rozhodujúce, keď sa naozaj už hovorí o tom návrhu komplexne, o všetkých tých zmenách, ako to zmení, tak pán minister za seba pošle náhradu. Chápem, keď je časovo vyťažený a v tom prvom čítaní za seba niekoho pošle, však v tom druhom kole bude dôležitejšie a to paragrafové znenie zmenené pýtať sa otázky a dostávať kompetentné odpovede. Ale tento legislatívny proces je taký, že výsledok je, že ten zákon potom v priebehu niekoľkých dní, týždňov niekoľkokrát meníme.
A nečudujem sa tomu.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
18.9.2024 o 14:24 hod.
PhDr.
Vladimír Ledecký
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne.
Máme tu taký nepekný zvyk, že sa hodí do parlamentu nejaký zákon, zvyčajne v tom prvom kole príde aj minister a pred druhým čítaním sa ten zákon zmení, na výbor prídu materiály, ktoré človek nemá šancu naštudovať, navyše ho častokrát čakajú na stole hŕba papierov, že ani nevie o tom, že bude nejaký pozmeňovací návrh a následne o hodinku, o dva, alebo hneď je druhé čítanie a mi povedzte ako, ako kompetentný človek a navyše každý poslanec vo svojom obore má aj nejakých ľudí, ktorí, ktorí sa mu na to pozrú a sa vyjadria, ako tí ľudia majú priestor si to naštudovať a ako sa má reagovať. A vrcholom naozaj neviem, či drzosti, či čoho je, že v druhom čítaní, keď je to rozhodujúce, keď sa naozaj už hovorí o tom návrhu komplexne, o všetkých tých zmenách, ako to zmení, tak pán minister za seba pošle náhradu. Chápem, keď je časovo vyťažený a v tom prvom čítaní za seba niekoho pošle, však v tom druhom kole bude dôležitejšie a to paragrafové znenie zmenené pýtať sa otázky a dostávať kompetentné odpovede. Ale tento legislatívny proces je taký, že výsledok je, že ten zákon potom v priebehu niekoľkých dní, týždňov niekoľkokrát meníme.
A nečudujem sa tomu.
Rozpracované
14:24
Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:24
Alojz HlinaVystúpenie s faktickou poznámkou
18.9.2024 o 14:24 hod.
Alojz Hlina
Videokanál poslanca
Pán kolega Kalivoda, ja som sa, či veríte, či nie, venoval konsolidácii a mám pocit, že vcelku významne, tak som nemohol byť naraz na dvoch miestach, ale prísne vzaté a tak sa spýtam, a ktorý bol, Štefan či Filip? Ktorý teda bol na výbore štátny tajomník? Prísne vzaté, je to asi úplne jedno, lebo ja som bol ikskrát na našom výbore a na poslednom mimochodom Filip Kuffa povedal, že sa o tom nebude rozprávať, odmieta sa o tom rozprávať, on o tom nevie, on sa na to spýta. Takže, nie že by som sa hral na nejakého vizionára, ale myslím, že celkom úspešne by som vedel predikovať, že keby aj nejaká otázka prišla, tak toto by bola reakcia Filipa Kuffu na to. Stále platí to, čo som povedal. Predložili ste to na výbore hodinu pred rokovaním v pléne, 25-stranový pozmeňovák. Toto je legislatívna práca v závažnej téme vládnej koalície, slovutnej to vládnej koalície SMER, HLAS, SNS.
Rozpracované
14:24
Vystúpenie v rozprave 14:24
Jozef PročkoTak ak chce byť predsedajúci Gašpar taký spravodlivý a on je vlastne v ničom nie obvinený, on je taký čestný človek, tak ja ho naozaj prosím, aby takto isto pristupoval ku každému. A to nerobí predsedajúci Gašpar. Takisto musím povedať, že mýlili ste sa... (Prerušenia vystúpenia predsedajúcim.)
Gašpar Tibor, podpredseda NR SR
Pán Pročko, poďte k téme.
Pročko Jozef, poslanec NR SR
Pani poslankyňa nemá vôbec žiadnu vedomosť o tom, že by v tom zákone niečo bolo, úprimne som o tom presvedčený, pretože ja som bol na výbore. Škoda, že pán Kalivoda zdrhol. Ja som bol na výbore, kde sedel pán Filip Kuffa, ktorý nemal ani šajnu o tom zákone, ani šajnu, prečítal to, prečítal to, aj to horko ťažko prečítal, ale musím zase povedať, že tam boli takí dvaja mladí, nepredstavili nám ich, ale tí tam odpovedali na otázky, ale Filip Kuffa o tom nemal ani šajnu. A my máme, my máme na životnom prostredí dvoch Kuffovcov, silne veriacich ľudí, aj ja som veriaci, ktorí veria, že by na divadelných predstaveniach nemali byť používané určité veci, ale do životného prostredia sa nerozumejú vôbec, ani Filip Kuffa, ani pán otec Kuffa starší.
Tento zákon jednoducho naozaj predkladá pán minister Taraba, ktorý tu nie je, ktorý by si bol dnes vypočul, ako tu už pani poslankyňa predo mnou hovorila, že vlastne jeho morálny kódex budovateľa rozvinutej národnej spoločnosti je veľmi silne deprimujúci pre normálnych ľudí, pretože včera nám tu rozprával, ako ide zachraňovať Slovákov. Rozprával to, že ide zachraňovať Slovákov, lebo týmto zákonom vlastne on ide Slovákom ušetriť, lebo naša zlá vláda im vybrala peniaze z kapsy, no ale škoda, že si nemohol dnes vypočuť aj od pani kolegyne, aj odo mňa. Jeho morálka a česť sa úplne stratili, pretože tá DPH-čka, ktorá je najnemorálnejšia 23 %, zrazu uňho už nie je taká nemorálna a jeho morálku a česť drží v rukách Robert Fico, ktorý ju drží poriadne v rukách a pritláča spôsobom, akým chce Robert Fico.
Viete, ja keď si predstavím, že naozaj tie peniaze pôjdu do toho envirofondu, ktorý bude riadiť Kuffa, pardon, ktorý bude riadiť Taraba a keď po skúsenostiach, o ktorých sa tu už rozprávalo a ja ich poviem, po skúsenostiach, kedy Počiatek v nahrávke rozprával Trnkovi, ako Fico a Slota ukradli 2 miliardy na emisiách, tak to je niečo, čo naozaj, ja neverím Slovenskej národnej strane, neverím ani žiadnemu zákonu, ktorý oni predkladajú, ja neverím ničomu, čo pod vedením Andreja Danka sa vymyslí. Ja neverím ani tomu, že z toho ministerstva športu tie peniaze, tie milióny, ktoré tam boli naliate, pôjdu tam, kde majú ísť.
Po skúsenostiach so Slovenskou národnou stranou, tomu vôbec neverím.
Tento zákon je naozaj len ďalšia ukážka toho, ako Taraba absolútne nemá vedomosť o riadení ministerstva životného prostredia.
Desať mesiacov nič nerobili a teraz zrazu v skrátenom legislatívnom konaní idú nám predkladať zákon.
V skrátenom legislatívnom konaní, lebo sú ohrozené životy, ľudské životy.
Mne je z toho veľmi smutne a mám aj dobrú správu, pretože po obrovskom tlaku, ktorý sa vyvíja teraz na Fica, musím povedať, že naozaj že som hlboko presvedčený, že národ naozaj tlačí na Roberta Fica. Keby som sa ja takto smial, ako sa smeje tuná, tak už mi Danko rozpráva, čo sa rehocete. Škoda, že tu nie je Danko, lebo ten by vám povedal, že nerehocte sa tu, nerehocte sa tu. To by vám povedal... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
Gašpar, Tibor, podpredseda NR SR
Pán poslanec, som vám prerušil vystúpenie, budete pokračovať.
Nenarúša spravodajec žiadnym spôsobom vaše vystúpenie, žiadnym hlasným spôsobom.
A chcem vás poprosiť, doteraz ste rozprával a hodnotil polovicu vlády, ich osobnostné kvality, skúste sa vrátiť k obsahu zákona.
Ďakujem a môžte pokračovať.
Pročko, Jozef, poslanec NR SR
Samozrejme, moje hodnotenie súvisí s týmto zákonom, takže je to absolútne korektné a súvisí s týmto zákonom a ja len som tak pripomenul, jak mňa tu Danko, keď som sa ja zasmial hore, ja len hovorím príklad. To je môj hodnotiaci úsudok, Gašpar. Takže neberte mi, Gašpar, môj hodnotiaci úsudok, pán Gašpar, neberte mi môj hodnotiaci úsudok. Poprosím, aby ma pani poslankyňa neprerušovala. Zase ma prerušuje. Upozorníte ju?
Pán Gašpar, upozorníte ju? Stále ma prerušuje. Nie. Fakt ma neprerušujte, buďte normálna, buďte normálna, neprerušujte ma.
Takže, to chcem len povedať, páni, teda, dámy a páni, že vlastne naozaj teraz ste videli, že absolútne nepristupujú rovnako. Jeden sa tam zasmeje a hneď ho rušia, hneď ho rušia, aby sa nesmial. A druhá sa tu rehoce, keď rozprávate a nič sa jej nestane. Toto je vládnutie našej vládnej koalície. Toto je ich prístup k tomu, ako tu aj v parlamente rokujeme. My musíme držať pusu, musíme sa prispôsobovať a keď niečo Hlina povie, svoj názor, tak Hlina, počúvajte, nerozprávajte to, pretože musíme rozprávať, čo chce pán Gašpar, pán Fico a táto vládna koalícia.
Milé kolegyne, milí kolegovia, pán Hlina, ja si vôbec nemyslím, že by vás tu mal dnes kto čo prerušovať, pretože v rámci kontextu ste poukázali na to, že tu je zastupujúci minister, ktorý o tom nemá ani šajnu, absolútne presne ste to pomenovali, ale hodnotiaci úsudok Gašpara, ktorý vás napomenul, že vám zoberie slovo, pretože podľa jeho hodnotiaceho úsudku ste nesprávne, alebo zle ste rozprávali. Ja by som fakt chcel poprosiť pána Gašpara, aby takto hodnotiacim úsudkom všetkých tých, ktorí tu vystupujú z koalície a bľabocú o úplne iných veciach, takto isto upozorňoval, čo predsedajúci Gašpar vôbec nerobí.
Tak ak chce byť predsedajúci Gašpar taký spravodlivý a on je vlastne v ničom nie obvinený, on je taký čestný človek, tak ja ho naozaj prosím, aby takto isto pristupoval ku každému. A to nerobí predsedajúci Gašpar. Takisto musím povedať, že mýlili ste sa... (Prerušenia vystúpenia predsedajúcim.)
Gašpar Tibor, podpredseda NR SR
Pán Pročko, poďte k téme.
Pročko Jozef, poslanec NR SR
Pani poslankyňa nemá vôbec žiadnu vedomosť o tom, že by v tom zákone niečo bolo, úprimne som o tom presvedčený, pretože ja som bol na výbore. Škoda, že pán Kalivoda zdrhol. Ja som bol na výbore, kde sedel pán Filip Kuffa, ktorý nemal ani šajnu o tom zákone, ani šajnu, prečítal to, prečítal to, aj to horko ťažko prečítal, ale musím zase povedať, že tam boli takí dvaja mladí, nepredstavili nám ich, ale tí tam odpovedali na otázky, ale Filip Kuffa o tom nemal ani šajnu. A my máme, my máme na životnom prostredí dvoch Kuffovcov, silne veriacich ľudí, aj ja som veriaci, ktorí veria, že by na divadelných predstaveniach nemali byť používané určité veci, ale do životného prostredia sa nerozumejú vôbec, ani Filip Kuffa, ani pán otec Kuffa starší.
Tento zákon jednoducho naozaj predkladá pán minister Taraba, ktorý tu nie je, ktorý by si bol dnes vypočul, ako tu už pani poslankyňa predo mnou hovorila, že vlastne jeho morálny kódex budovateľa rozvinutej národnej spoločnosti je veľmi silne deprimujúci pre normálnych ľudí, pretože včera nám tu rozprával, ako ide zachraňovať Slovákov. Rozprával to, že ide zachraňovať Slovákov, lebo týmto zákonom vlastne on ide Slovákom ušetriť, lebo naša zlá vláda im vybrala peniaze z kapsy, no ale škoda, že si nemohol dnes vypočuť aj od pani kolegyne, aj odo mňa. Jeho morálka a česť sa úplne stratili, pretože tá DPH-čka, ktorá je najnemorálnejšia 23 %, zrazu uňho už nie je taká nemorálna a jeho morálku a česť drží v rukách Robert Fico, ktorý ju drží poriadne v rukách a pritláča spôsobom, akým chce Robert Fico.
Viete, ja keď si predstavím, že naozaj tie peniaze pôjdu do toho envirofondu, ktorý bude riadiť Kuffa, pardon, ktorý bude riadiť Taraba a keď po skúsenostiach, o ktorých sa tu už rozprávalo a ja ich poviem, po skúsenostiach, kedy Počiatek v nahrávke rozprával Trnkovi, ako Fico a Slota ukradli 2 miliardy na emisiách, tak to je niečo, čo naozaj, ja neverím Slovenskej národnej strane, neverím ani žiadnemu zákonu, ktorý oni predkladajú, ja neverím ničomu, čo pod vedením Andreja Danka sa vymyslí. Ja neverím ani tomu, že z toho ministerstva športu tie peniaze, tie milióny, ktoré tam boli naliate, pôjdu tam, kde majú ísť.
Po skúsenostiach so Slovenskou národnou stranou, tomu vôbec neverím.
Tento zákon je naozaj len ďalšia ukážka toho, ako Taraba absolútne nemá vedomosť o riadení ministerstva životného prostredia.
Desať mesiacov nič nerobili a teraz zrazu v skrátenom legislatívnom konaní idú nám predkladať zákon.
V skrátenom legislatívnom konaní, lebo sú ohrozené životy, ľudské životy.
Mne je z toho veľmi smutne a mám aj dobrú správu, pretože po obrovskom tlaku, ktorý sa vyvíja teraz na Fica, musím povedať, že naozaj že som hlboko presvedčený, že národ naozaj tlačí na Roberta Fica. Keby som sa ja takto smial, ako sa smeje tuná, tak už mi Danko rozpráva, čo sa rehocete. Škoda, že tu nie je Danko, lebo ten by vám povedal, že nerehocte sa tu, nerehocte sa tu. To by vám povedal... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
Gašpar, Tibor, podpredseda NR SR
Pán poslanec, som vám prerušil vystúpenie, budete pokračovať.
Nenarúša spravodajec žiadnym spôsobom vaše vystúpenie, žiadnym hlasným spôsobom.
A chcem vás poprosiť, doteraz ste rozprával a hodnotil polovicu vlády, ich osobnostné kvality, skúste sa vrátiť k obsahu zákona.
Ďakujem a môžte pokračovať.
Pročko, Jozef, poslanec NR SR
Samozrejme, moje hodnotenie súvisí s týmto zákonom, takže je to absolútne korektné a súvisí s týmto zákonom a ja len som tak pripomenul, jak mňa tu Danko, keď som sa ja zasmial hore, ja len hovorím príklad. To je môj hodnotiaci úsudok, Gašpar. Takže neberte mi, Gašpar, môj hodnotiaci úsudok, pán Gašpar, neberte mi môj hodnotiaci úsudok. Poprosím, aby ma pani poslankyňa neprerušovala. Zase ma prerušuje. Upozorníte ju?
Pán Gašpar, upozorníte ju? Stále ma prerušuje. Nie. Fakt ma neprerušujte, buďte normálna, buďte normálna, neprerušujte ma.
Takže, to chcem len povedať, páni, teda, dámy a páni, že vlastne naozaj teraz ste videli, že absolútne nepristupujú rovnako. Jeden sa tam zasmeje a hneď ho rušia, hneď ho rušia, aby sa nesmial. A druhá sa tu rehoce, keď rozprávate a nič sa jej nestane. Toto je vládnutie našej vládnej koalície. Toto je ich prístup k tomu, ako tu aj v parlamente rokujeme. My musíme držať pusu, musíme sa prispôsobovať a keď niečo Hlina povie, svoj názor, tak Hlina, počúvajte, nerozprávajte to, pretože musíme rozprávať, čo chce pán Gašpar, pán Fico a táto vládna koalícia.
Rozpracované
14:33
Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:33
Marek LackovičNie je tu, žiaľ, pán poslanec Majerský, ktorý dával faktickú poznámku, tak ja len v skratke teda, ako keby tu bol. Áno, to dofinancovanie samospráv je potrebné uskutočniť aj v nadväznosti na to, že tu máme odpálené určité konsolidačné bomby práve týchto dňoch a v týchto hodinách a je už všade avizované a všetci to, žiaľ, vidia, že sa blíži Ficova drahota. A my si musíme uvedomiť, že aj tie...
Nie je tu, žiaľ, pán poslanec Majerský, ktorý dával faktickú poznámku, tak ja len v skratke teda, ako keby tu bol. Áno, to dofinancovanie samospráv je potrebné uskutočniť aj v nadväznosti na to, že tu máme odpálené určité konsolidačné bomby práve týchto dňoch a v týchto hodinách a je už všade avizované a všetci to, žiaľ, vidia, že sa blíži Ficova drahota. A my si musíme uvedomiť, že aj tie samosprávy, pokiaľ sa nedofinancujú, tak to zacvakajú, alebo zaplatia, bohužiaľ, že to musím tak povedať, opäť len obyčajní ľudia. My už dnes vieme, že priemerná trojčlenná rodina, alebo priemernú trojčlennú rodinu to môže stáť až tisíc euro ročne.
Takže naozaj aj v kontexte tej Ficovej drahoty, ktorá sa očividne blíži, potrebujeme dofinancovať výpadok samospráv, aby na konci dňa sa nepremietli ešte aj poplatky súvisiace s regiónmi, s našimi mestami, obcami a so službami, ktoré na obecných či mestských úradoch poskytujú, aby sa nepremietli na bežných ľudí.
Ďakujem pekne.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
18.9.2024 o 14:33 hod.
MBA
Marek Lackovič
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne za slovo, pán predsedajúci.
Nie je tu, žiaľ, pán poslanec Majerský, ktorý dával faktickú poznámku, tak ja len v skratke teda, ako keby tu bol. Áno, to dofinancovanie samospráv je potrebné uskutočniť aj v nadväznosti na to, že tu máme odpálené určité konsolidačné bomby práve týchto dňoch a v týchto hodinách a je už všade avizované a všetci to, žiaľ, vidia, že sa blíži Ficova drahota. A my si musíme uvedomiť, že aj tie samosprávy, pokiaľ sa nedofinancujú, tak to zacvakajú, alebo zaplatia, bohužiaľ, že to musím tak povedať, opäť len obyčajní ľudia. My už dnes vieme, že priemerná trojčlenná rodina, alebo priemernú trojčlennú rodinu to môže stáť až tisíc euro ročne.
Takže naozaj aj v kontexte tej Ficovej drahoty, ktorá sa očividne blíži, potrebujeme dofinancovať výpadok samospráv, aby na konci dňa sa nepremietli ešte aj poplatky súvisiace s regiónmi, s našimi mestami, obcami a so službami, ktoré na obecných či mestských úradoch poskytujú, aby sa nepremietli na bežných ľudí.
Ďakujem pekne.
Rozpracované
14:33
Vystúpenie v rozprave 14:33
Jana HanuliakováNaozaj milujem túto plnú sálu, keď tu človek môže rozprávať. No ale poďme teda k nášmu uzneseniu.
Pán predsedajúci, teda ďakujem za slovo, kolegyne, kolegovia, dovoľte mi začať úsekom z tlačovej správy z apríla tohto roku. Citujem: "Robert Fico podporuje myšlienku, aby sa do miest, obcí a vyšších územných celkov dostalo čo najviac peňazí, o ktorých môžu samosprávy rozhodovať." Prešlo päť mesiacov a dnes tu sme...
Naozaj milujem túto plnú sálu, keď tu človek môže rozprávať. No ale poďme teda k nášmu uzneseniu.
Pán predsedajúci, teda ďakujem za slovo, kolegyne, kolegovia, dovoľte mi začať úsekom z tlačovej správy z apríla tohto roku. Citujem: "Robert Fico podporuje myšlienku, aby sa do miest, obcí a vyšších územných celkov dostalo čo najviac peňazí, o ktorých môžu samosprávy rozhodovať." Prešlo päť mesiacov a dnes tu sme kvôli tomu, že finančná situácia miest, obcí a vyšších územných celkov je naozaj veľmi zlá. Chýba im dokopy 120 miliónov, 36 miliónov eur pre vyššie územné celky a 84 miliónov eur pre obce a mestá. A, bohužiaľ, teda situácia sa stále zhoršuje. No treba povedať, že nie je to teda vinou ani samospráv, ani vyšších územných celkov. Samosprávy sú dnes vystavené tlaku prijímania opatrení v oblasti obmedzovania dotácií, zvyšovania poplatkov a daní, ktoré vedú k znižovaniu životnej úrovne ľudí a nehovoriac teda o tom, že aj včera v kontexte predstaveného konsolidačného balíčka to naozaj asi nebudú mať ľudia na Slovensku jednoduché. Navrhujeme prijať toto uznesenie o kompenzácii výpadku príjmu samospráv. Sám Robert Fico zvolával ako opozičný politik mimoriadnu schôdzu na dofinancovanie samospráv, kedy povedal, opäť citujem: "Budeme trvať na tom, aby samosprávy prežili. Musia dostať minimálne túto injekciu." Ja teda očakávam, že koaliční poslanci, aj vláda sa postavia k tejto situácii naozaj zodpovedne a nájdu čo najrýchlejšie riešenie pre naše obce, mestá a naše kraje.
Uznesením, ktoré predkladáme, chceme zaviazať vládu, aby toto riešenie musela v krátkom čase nájsť. Rokovania ministra financií s predstaviteľmi samospráv totiž trvajú už niekoľko mesiacov a doposiaľ nepriniesli naozaj žiadne konkrétne výsledky. Je preto nevyhnutné, aby Národná rada vyslala signál, že situácia je vážna a je treba naozaj jej neodkladné riešenie. Samosprávy už niekoľko mesiacov upozorňujú na nepriaznivú situáciu, ktorá sa netýka len malých obcí, ale aj krajských miest. Mestá a obce musia prijímať radikálne opatrenia, ktoré ovplyvňujú poskytovanie služieb, ich investičný rozvoj, ale aj bežný chod úradov.
Podľa Združenia miest a obcí Slovenska hrozí, že sa výhľadovo zastaví aj investičný rozvoj v regiónoch plánovaný pre rok 2025. Samosprávy upozorňujú na to, že každý mesiac dostávajú o 50 % menej financií z verejného rozpočtu a z tohto dôvodu sú nútené prijať rôzne opatrenia, ktoré som už aj spomínala a majú teda dopad na kvalitu života ľudí. Medzi nimi sa vyskytujú zásahy do úplných samozrejmostí, kedy sú starostky a starostovia nútení napríklad vypnúť verejné osvetlenie v nočných hodinách, či zvyšovať poplatky za rôzne služby. Ja teda musím povedať, že aktuálne aj často aj na sociálnych sieťach, keď sledujem rôzne skupiny, tak ľudia naozaj píšu, že teda v dedinách sú pozhasínané lampy v noci a naozaj že necítia sa dvakrát bezpečne.
Dámy a páni, uvedomme si, že obyvatelia obcí a miest platia rovnaké dane bez ohľadu na veľkosť obce, v ktorej žijú. Či žijú v krajskom meste, alebo v obci, ktorá má 200 obyvateľov, vždy si musia plniť svoju povinnosť a odviesť zo svojich platov časť príjmu na chod svojich samospráv. Ak niekto zarobí 1000 euro v Žiline, tak odvádza zo svojej mzdy rovnakú čiastku ako občan, ktorý zarobí rovnakých 1000 eur dajme tomu v Povinej.
Je preto absolútne nedôstojné, že kým niektoré obce dokážu poskytnúť kvalitný servis a služby hodné 21. storočia, niekde inde nemajú možnosť napríklad teda, ako som spomínala, musia mať v noci vypnuté pouličné lampy a, pardon, ospravedlňujem sa... čiže v 21. storočí niekde naozaj nemajú v noci zapnuté teda pouličné lampy a v najbližšom roku im ani neopravia napríklad detské ihrisko, pretože ich obec jednoducho nezíska dostatočné príjmy. Je absurdné, že si obec jednoducho nedokáže zafinancovať ani takéto základné služby pre svoje obyvateľstvo.
Je najmä absurdné, ak si uvedomíme, že za situáciu nemôžu ani starostovia, starostky, ani zastupiteľstvo, ani občan, ktorý v tej obci žije. Táto situácia vyplýva výlučne z nezodpovedných rozhodnutí politikov a pretrváva dodnes, pretože ani dnes ju politici na centrálnej úrovni nie sú ochotní riešiť. Primárnym zdrojom financovania miestnych a regionálnych samospráv je daň z príjmu fyzických osôb. V tomto roku však boli zaznamenané nižšie príjmy z dane z príjmu fyzických osôb oproti predchádzajúcemu rozpočtovému roku. Naša vláda napriek tomu neposkytla mestám, obciam a vyšším územným celkom kompenzáciu výpadku príjmu, o ktoré dlhodobo žiadajú ich zastupiteľské združenia, ako je Združenie miest a obcí Slovenska, Združenie samosprávne kraje Slovenska, SK8 či Únia miest Slovenska. Predseda ZMOS-u upozornil, že historicky prvýkrát po fiškálnej decentralizácii hrozilo, že obce, mestá a kraje by mali zápornú hodnotu podielovej dane. To znamená, že štát by im peniaze z daní nielen neposlal, ale ešte aj zobral.
Na druhej strane tu vidíme, ako vláda bez poriadneho odôvodnenia zriadila teda napríklad ministerstvo pre Andreja Danka, ktoré nás stojí viac ako 100 miliónov eur ročne, a dokonca si teda bez problémov, pán minister už odišiel, bez problémov prenajme dvakrát drahšie priestory, ktoré teda budú v prepočte 1,5 milióna eur ročne.
Vidíme, ako si ministri, ministerky a premiér zvýšia platy a nie je pri tom úplne náročné si nájsť výroky premiéra Fica o tom, ako je zásadne proti zvyšovaniu platov. Citujem: "Nevidím žiadny dôvod, aby platy ústavných činiteľov išli prudko hore. Bolo by to absolútne neférové k ľuďom, ktorí zarábajú 400, 500 alebo 600 eur. Je to pre mňa tak principiálna otázka, že pokiaľ by sa mala situácia vyhrotiť, tak som pripravený aj spojiť hlasovanie o dôvere vlády s týmto zákonom." V tom čase toto tvrdil premiér. A ja sa teda pýtam, pán premiér, už nikto na Slovensku nezarába dneska minimálnu mzdu? A koho výsledok je vlastne, že stále tu máme platy na úrovni 600 alebo 700 eur?
Vládli ste naozaj príliš dlho, aby niekto mohol tvrdiť, alebo aby ste vy mohli tvrdiť, že toto nie je aj na vašich pleciach. A toto je presne inak Robert Fico, človek, ktorý nemá problém jeden deň povedať niečo a na druhý deň robiť presný opak. Namiesto toho, aby riešil skutočné problémy, napríklad aj tie mzdy a kvalitu života ľudí na Slovensku, tak buď tu podporuje úplne nelogické projekty svojho trojpercentného koaličného partnera, alebo si hľadá zástupné témy na prekrytie toho, že tu likviduje demokraciu a právny štát. To, čo zatiaľ vidíme od vlády, sú len nesystémové kroky, ktoré reálne nikam, našim samosprávam v tejto situácii nepomáhajú.
Koalícia za ideálne riešenie považuje dotovanie obcí absolútne nesystémovo a nekoncepčne. Každý mesiac po výjazdovom rokovaní vlády upozorňujeme na to aj s kolegom, že koalícia okráda obce pod nezávislým a opozičným vedením, že táto vláda sa stará naozaj iba o svojich ľudí. Ja sa pýtam, životy ľudí, ktorí volia napríklad Progresívne Slovensko alebo inú opozičnú stranu, majú pre premiéra Fica nebodaj 20-krát menšiu hodnotu?
Ľudia, ktorí nevolili SMER či SNS majú nebodaj 30-krát menej problémov so zlyhávajúcim školstvom, zdravotníctvom, chýbajúcimi cestami, vodovodmi, kanalizáciami? Vidíme to aj na príklade nedávno. Minulý týždeň ministerstvo financií zverejnilo, že rozdalo dotácie vo výške 3,5 milióna eur. Z toho 62 % išlo koaličným starostom na ploty, chodníky, festivaly a rôzne iné projekty v čase, kedy zástupcovia niektorých samospráv hovoria o tom, že nemajú za čo svietiť, kúriť a dokonca platiť platy zamestnancom, že hrozí pozastavenie celkového investičného rozvoja.
Tak ja už naozaj neviem, že na jednej strane tu rozdávame dotácie a na druhej strane tu nemáme financie na základný chod samospráv. Tak niečo asi potom tu nefunguje.
Ministerstvo financií má z hľadiska obcí a miest len jedinú úlohu. Má zabezpečiť dlhodobé, udržateľné a systémové financovanie, ktoré umožní starostom a primátorom hospodáriť so svojím rozpočtom. Ministerstvo financií má vytvoriť taký model financovania samospráv, aby každé dieťa na Slovensku malo materskú školu, aby naši seniori nemuseli čakať na dlhé týždne a mesiace na miesta v zariadeniach sociálnych služieb. Aby sme nemali rozbité cesty, zničené hrady a aby vo väčšine obcí nechýbali vodovody a kanalizácie. To je jediná úloha, ktorú má ministerstvo financií. Nie rozdávať rôzne dotácie svojim starostom.
Namiesto toho vidíme dlhodobú nečinnosť, ktorá už viac ako 20 rokov spôsobuje, že starostovia čakajú na smiešnych pár tisíc eur z vládnych dotácií, aby mohli postaviť obyčajné detské ihrisko. A aj to šťastie sa usmeje teda, žiaľ, len na tých, ktorí nosia správne stranícke tričko. Dovoľte mi, aby som v tejto rozprave v krátkosti hovorila ešte o jednej veci. Teda nielen o potrebe stabilizácie finančnej situácie našich samospráv, ale aj využila túto príležitosť hovoriť o potrebe zmeny pohľadu na fungovanie našich samospráv. Na Slovensku máme viac ako 1100 obcí, ktoré majú menej ako 500 obyvateľov, ktoré musia plniť všetky kompetencie ako veľké mestá. A toto je naozaj jednoducho neudržateľné. Všetci o tom vieme, všetci o tom hovoria a nikto s tým nič roky nerobí. Potom sa naozaj nemôžeme čudovať, že stále prešľapujeme na mieste. Väčšina európskych štátov urobila krok k efektívnejšiemu fungovaniu samospráv. Urobili kroky, ktoré umožnili dostať do regiónov viac peňazí a financovať investície a služby, ktoré dovtedy nebolo možné. Nás k rovnakým krokom vyzývajú dlhodobo nielen európske inštitúcie, ale aj akademici a organizácie OECD napríklad. Podľa mnohých publikácií by podobné zmeny mohli priniesť efektívnejšie spravovanie verejných prostriedkov, viac kvalitnejších verejných investícií a rovnako aj ekonomický rast.
Vlády SMER-u, ktoré majú rezort financií vo svojich rukách už štvrté volebné obdobie, sa k ničomu podobnému nikdy neodvážili. A aj to je dôkaz alebo jeden z dôkazov, že im na skutočnej pomoci ľuďom na Slovensku úprimne nezáleží. Nechcem byť teda veľmi zlá, ale mám niekedy pocit, že na Slovensku fungujeme tak, že záujmy jednotlivcov sú niekedy nad záujmy našej krajiny. A vidíme to teda hlavne aktuálne na strane našej vládnej koalície. A z tohto dôvodu aj Slovensko, žiaľ, nenapreduje. Pretože nedokážeme robiť niekedy aj ťažké rozhodnutia v oblasti fungovania. Tieto rozhodnutia, reformy by však Slovensko posunuli naozaj dopredu míľovými krokmi. Každý z nás jednoducho musí vykročiť niekedy zo svojho tieňa a pozerať dopredu. Potrebujeme začať využívať naše zdroje čo najefektívnejšie a poskytovať ľuďom čo najlepšie služby bez ohľadu, kde na Slovensku sa narodili, či rozhodli žiť. Páni, dámy, prosím, začnime riešiť skutočné problémy, ktoré naše Slovensko naše obce, mestá trápia a takým je aktuálne teda aj dofinancovanie našich samospráv.
Preto vás prosím o podporu nášho uznesenia.
Ďakujem.
Vystúpenie v rozprave
18.9.2024 o 14:33 hod.
Mgr.
Jana Hanuliaková
Videokanál poslanca
Ďakujem veľmi pekne.
Naozaj milujem túto plnú sálu, keď tu človek môže rozprávať. No ale poďme teda k nášmu uzneseniu.
Pán predsedajúci, teda ďakujem za slovo, kolegyne, kolegovia, dovoľte mi začať úsekom z tlačovej správy z apríla tohto roku. Citujem: "Robert Fico podporuje myšlienku, aby sa do miest, obcí a vyšších územných celkov dostalo čo najviac peňazí, o ktorých môžu samosprávy rozhodovať." Prešlo päť mesiacov a dnes tu sme kvôli tomu, že finančná situácia miest, obcí a vyšších územných celkov je naozaj veľmi zlá. Chýba im dokopy 120 miliónov, 36 miliónov eur pre vyššie územné celky a 84 miliónov eur pre obce a mestá. A, bohužiaľ, teda situácia sa stále zhoršuje. No treba povedať, že nie je to teda vinou ani samospráv, ani vyšších územných celkov. Samosprávy sú dnes vystavené tlaku prijímania opatrení v oblasti obmedzovania dotácií, zvyšovania poplatkov a daní, ktoré vedú k znižovaniu životnej úrovne ľudí a nehovoriac teda o tom, že aj včera v kontexte predstaveného konsolidačného balíčka to naozaj asi nebudú mať ľudia na Slovensku jednoduché. Navrhujeme prijať toto uznesenie o kompenzácii výpadku príjmu samospráv. Sám Robert Fico zvolával ako opozičný politik mimoriadnu schôdzu na dofinancovanie samospráv, kedy povedal, opäť citujem: "Budeme trvať na tom, aby samosprávy prežili. Musia dostať minimálne túto injekciu." Ja teda očakávam, že koaliční poslanci, aj vláda sa postavia k tejto situácii naozaj zodpovedne a nájdu čo najrýchlejšie riešenie pre naše obce, mestá a naše kraje.
Uznesením, ktoré predkladáme, chceme zaviazať vládu, aby toto riešenie musela v krátkom čase nájsť. Rokovania ministra financií s predstaviteľmi samospráv totiž trvajú už niekoľko mesiacov a doposiaľ nepriniesli naozaj žiadne konkrétne výsledky. Je preto nevyhnutné, aby Národná rada vyslala signál, že situácia je vážna a je treba naozaj jej neodkladné riešenie. Samosprávy už niekoľko mesiacov upozorňujú na nepriaznivú situáciu, ktorá sa netýka len malých obcí, ale aj krajských miest. Mestá a obce musia prijímať radikálne opatrenia, ktoré ovplyvňujú poskytovanie služieb, ich investičný rozvoj, ale aj bežný chod úradov.
Podľa Združenia miest a obcí Slovenska hrozí, že sa výhľadovo zastaví aj investičný rozvoj v regiónoch plánovaný pre rok 2025. Samosprávy upozorňujú na to, že každý mesiac dostávajú o 50 % menej financií z verejného rozpočtu a z tohto dôvodu sú nútené prijať rôzne opatrenia, ktoré som už aj spomínala a majú teda dopad na kvalitu života ľudí. Medzi nimi sa vyskytujú zásahy do úplných samozrejmostí, kedy sú starostky a starostovia nútení napríklad vypnúť verejné osvetlenie v nočných hodinách, či zvyšovať poplatky za rôzne služby. Ja teda musím povedať, že aktuálne aj často aj na sociálnych sieťach, keď sledujem rôzne skupiny, tak ľudia naozaj píšu, že teda v dedinách sú pozhasínané lampy v noci a naozaj že necítia sa dvakrát bezpečne.
Dámy a páni, uvedomme si, že obyvatelia obcí a miest platia rovnaké dane bez ohľadu na veľkosť obce, v ktorej žijú. Či žijú v krajskom meste, alebo v obci, ktorá má 200 obyvateľov, vždy si musia plniť svoju povinnosť a odviesť zo svojich platov časť príjmu na chod svojich samospráv. Ak niekto zarobí 1000 euro v Žiline, tak odvádza zo svojej mzdy rovnakú čiastku ako občan, ktorý zarobí rovnakých 1000 eur dajme tomu v Povinej.
Je preto absolútne nedôstojné, že kým niektoré obce dokážu poskytnúť kvalitný servis a služby hodné 21. storočia, niekde inde nemajú možnosť napríklad teda, ako som spomínala, musia mať v noci vypnuté pouličné lampy a, pardon, ospravedlňujem sa... čiže v 21. storočí niekde naozaj nemajú v noci zapnuté teda pouličné lampy a v najbližšom roku im ani neopravia napríklad detské ihrisko, pretože ich obec jednoducho nezíska dostatočné príjmy. Je absurdné, že si obec jednoducho nedokáže zafinancovať ani takéto základné služby pre svoje obyvateľstvo.
Je najmä absurdné, ak si uvedomíme, že za situáciu nemôžu ani starostovia, starostky, ani zastupiteľstvo, ani občan, ktorý v tej obci žije. Táto situácia vyplýva výlučne z nezodpovedných rozhodnutí politikov a pretrváva dodnes, pretože ani dnes ju politici na centrálnej úrovni nie sú ochotní riešiť. Primárnym zdrojom financovania miestnych a regionálnych samospráv je daň z príjmu fyzických osôb. V tomto roku však boli zaznamenané nižšie príjmy z dane z príjmu fyzických osôb oproti predchádzajúcemu rozpočtovému roku. Naša vláda napriek tomu neposkytla mestám, obciam a vyšším územným celkom kompenzáciu výpadku príjmu, o ktoré dlhodobo žiadajú ich zastupiteľské združenia, ako je Združenie miest a obcí Slovenska, Združenie samosprávne kraje Slovenska, SK8 či Únia miest Slovenska. Predseda ZMOS-u upozornil, že historicky prvýkrát po fiškálnej decentralizácii hrozilo, že obce, mestá a kraje by mali zápornú hodnotu podielovej dane. To znamená, že štát by im peniaze z daní nielen neposlal, ale ešte aj zobral.
Na druhej strane tu vidíme, ako vláda bez poriadneho odôvodnenia zriadila teda napríklad ministerstvo pre Andreja Danka, ktoré nás stojí viac ako 100 miliónov eur ročne, a dokonca si teda bez problémov, pán minister už odišiel, bez problémov prenajme dvakrát drahšie priestory, ktoré teda budú v prepočte 1,5 milióna eur ročne.
Vidíme, ako si ministri, ministerky a premiér zvýšia platy a nie je pri tom úplne náročné si nájsť výroky premiéra Fica o tom, ako je zásadne proti zvyšovaniu platov. Citujem: "Nevidím žiadny dôvod, aby platy ústavných činiteľov išli prudko hore. Bolo by to absolútne neférové k ľuďom, ktorí zarábajú 400, 500 alebo 600 eur. Je to pre mňa tak principiálna otázka, že pokiaľ by sa mala situácia vyhrotiť, tak som pripravený aj spojiť hlasovanie o dôvere vlády s týmto zákonom." V tom čase toto tvrdil premiér. A ja sa teda pýtam, pán premiér, už nikto na Slovensku nezarába dneska minimálnu mzdu? A koho výsledok je vlastne, že stále tu máme platy na úrovni 600 alebo 700 eur?
Vládli ste naozaj príliš dlho, aby niekto mohol tvrdiť, alebo aby ste vy mohli tvrdiť, že toto nie je aj na vašich pleciach. A toto je presne inak Robert Fico, človek, ktorý nemá problém jeden deň povedať niečo a na druhý deň robiť presný opak. Namiesto toho, aby riešil skutočné problémy, napríklad aj tie mzdy a kvalitu života ľudí na Slovensku, tak buď tu podporuje úplne nelogické projekty svojho trojpercentného koaličného partnera, alebo si hľadá zástupné témy na prekrytie toho, že tu likviduje demokraciu a právny štát. To, čo zatiaľ vidíme od vlády, sú len nesystémové kroky, ktoré reálne nikam, našim samosprávam v tejto situácii nepomáhajú.
Koalícia za ideálne riešenie považuje dotovanie obcí absolútne nesystémovo a nekoncepčne. Každý mesiac po výjazdovom rokovaní vlády upozorňujeme na to aj s kolegom, že koalícia okráda obce pod nezávislým a opozičným vedením, že táto vláda sa stará naozaj iba o svojich ľudí. Ja sa pýtam, životy ľudí, ktorí volia napríklad Progresívne Slovensko alebo inú opozičnú stranu, majú pre premiéra Fica nebodaj 20-krát menšiu hodnotu?
Ľudia, ktorí nevolili SMER či SNS majú nebodaj 30-krát menej problémov so zlyhávajúcim školstvom, zdravotníctvom, chýbajúcimi cestami, vodovodmi, kanalizáciami? Vidíme to aj na príklade nedávno. Minulý týždeň ministerstvo financií zverejnilo, že rozdalo dotácie vo výške 3,5 milióna eur. Z toho 62 % išlo koaličným starostom na ploty, chodníky, festivaly a rôzne iné projekty v čase, kedy zástupcovia niektorých samospráv hovoria o tom, že nemajú za čo svietiť, kúriť a dokonca platiť platy zamestnancom, že hrozí pozastavenie celkového investičného rozvoja.
Tak ja už naozaj neviem, že na jednej strane tu rozdávame dotácie a na druhej strane tu nemáme financie na základný chod samospráv. Tak niečo asi potom tu nefunguje.
Ministerstvo financií má z hľadiska obcí a miest len jedinú úlohu. Má zabezpečiť dlhodobé, udržateľné a systémové financovanie, ktoré umožní starostom a primátorom hospodáriť so svojím rozpočtom. Ministerstvo financií má vytvoriť taký model financovania samospráv, aby každé dieťa na Slovensku malo materskú školu, aby naši seniori nemuseli čakať na dlhé týždne a mesiace na miesta v zariadeniach sociálnych služieb. Aby sme nemali rozbité cesty, zničené hrady a aby vo väčšine obcí nechýbali vodovody a kanalizácie. To je jediná úloha, ktorú má ministerstvo financií. Nie rozdávať rôzne dotácie svojim starostom.
Namiesto toho vidíme dlhodobú nečinnosť, ktorá už viac ako 20 rokov spôsobuje, že starostovia čakajú na smiešnych pár tisíc eur z vládnych dotácií, aby mohli postaviť obyčajné detské ihrisko. A aj to šťastie sa usmeje teda, žiaľ, len na tých, ktorí nosia správne stranícke tričko. Dovoľte mi, aby som v tejto rozprave v krátkosti hovorila ešte o jednej veci. Teda nielen o potrebe stabilizácie finančnej situácie našich samospráv, ale aj využila túto príležitosť hovoriť o potrebe zmeny pohľadu na fungovanie našich samospráv. Na Slovensku máme viac ako 1100 obcí, ktoré majú menej ako 500 obyvateľov, ktoré musia plniť všetky kompetencie ako veľké mestá. A toto je naozaj jednoducho neudržateľné. Všetci o tom vieme, všetci o tom hovoria a nikto s tým nič roky nerobí. Potom sa naozaj nemôžeme čudovať, že stále prešľapujeme na mieste. Väčšina európskych štátov urobila krok k efektívnejšiemu fungovaniu samospráv. Urobili kroky, ktoré umožnili dostať do regiónov viac peňazí a financovať investície a služby, ktoré dovtedy nebolo možné. Nás k rovnakým krokom vyzývajú dlhodobo nielen európske inštitúcie, ale aj akademici a organizácie OECD napríklad. Podľa mnohých publikácií by podobné zmeny mohli priniesť efektívnejšie spravovanie verejných prostriedkov, viac kvalitnejších verejných investícií a rovnako aj ekonomický rast.
Vlády SMER-u, ktoré majú rezort financií vo svojich rukách už štvrté volebné obdobie, sa k ničomu podobnému nikdy neodvážili. A aj to je dôkaz alebo jeden z dôkazov, že im na skutočnej pomoci ľuďom na Slovensku úprimne nezáleží. Nechcem byť teda veľmi zlá, ale mám niekedy pocit, že na Slovensku fungujeme tak, že záujmy jednotlivcov sú niekedy nad záujmy našej krajiny. A vidíme to teda hlavne aktuálne na strane našej vládnej koalície. A z tohto dôvodu aj Slovensko, žiaľ, nenapreduje. Pretože nedokážeme robiť niekedy aj ťažké rozhodnutia v oblasti fungovania. Tieto rozhodnutia, reformy by však Slovensko posunuli naozaj dopredu míľovými krokmi. Každý z nás jednoducho musí vykročiť niekedy zo svojho tieňa a pozerať dopredu. Potrebujeme začať využívať naše zdroje čo najefektívnejšie a poskytovať ľuďom čo najlepšie služby bez ohľadu, kde na Slovensku sa narodili, či rozhodli žiť. Páni, dámy, prosím, začnime riešiť skutočné problémy, ktoré naše Slovensko naše obce, mestá trápia a takým je aktuálne teda aj dofinancovanie našich samospráv.
Preto vás prosím o podporu nášho uznesenia.
Ďakujem.
Rozpracované
14:48
Ak aj náhodou neprijmete a odmietnete náš návrh uznesenia, tak vás prosím o to, aby ste čo najskôr možno prišli s vlastným, pretože tá situácia je naozaj mimoriadne vážna a naozaj aj ZMOS, aj únia, aj SK8 varujú naozaj...
Ak aj náhodou neprijmete a odmietnete náš návrh uznesenia, tak vás prosím o to, aby ste čo najskôr možno prišli s vlastným, pretože tá situácia je naozaj mimoriadne vážna a naozaj aj ZMOS, aj únia, aj SK8 varujú naozaj pred katastrofickým scenárom. Skúsme tomu zabrániť spoločne, kým je ešte čas.
Ďakujem veľmi pekne.
Ďakujem veľmi pekne za slovo, pán predsedajúci. Ja len veľmi krátko. Chcem požiadať a poprosiť vládnu koalíciu a využijem prítomnosť niekoľkých starostov, ktorých som tu videl, pána Podmanického možno za svojím chrbtom.
Ak aj náhodou neprijmete a odmietnete náš návrh uznesenia, tak vás prosím o to, aby ste čo najskôr možno prišli s vlastným, pretože tá situácia je naozaj mimoriadne vážna a naozaj aj ZMOS, aj únia, aj SK8 varujú naozaj pred katastrofickým scenárom. Skúsme tomu zabrániť spoločne, kým je ešte čas.
Ďakujem veľmi pekne.
Rozpracované