19. schôdza

10.9.2024 - 3.10.2024
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

26.9.2024 o 12:09 hod.

JUDr.

Ján Richter

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie v rozprave 11:10

Štefan Kišš
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, pán predsedajúci, ja vždy striktne k veci a tentokrát k skrátenému konaniu, ďakujem pekne.
Kolegovia, kolegyne, pán predsedajúci, pán minister, vitajte. Ja by som možno si dovolil navrhnúť, že keď máme striktne, máme málo času, pán minister tu nebol včera na výbore, tak by mohol prísť si sem sadnúť a počúvať, aby sme sa mohli porozprávať. A môžem počkať ešte chvíľu. (Ruch v sále. Zaznievanie gongu.) Dobre, tak keďže býva aj v parlamente tuná v poslednej dobe taká tradícia, že sa skracujú rozpravy, tak skúsim naozaj, naozaj byť čo najstručnejší, aby, aby aj rečníci po mne mali priestor rozprávať, ale naozaj by som bol veľmi rád, keby som mohol tieto veci hovoriť ministrovi financií, pretože predkladá materiál za 2,7 mld. eur. Sú... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)

Žiga, Peter, podpredseda NR SR
Prerušujem rokovanie na jednu minútu. Choďte pre pána ministra.

Kišš, Štefan, poslanec NR SR
Ďakujem. (Krátka pauza do príchodu ministra financií.)

Žiga, Peter, podpredseda NR SR
Môžte pokračovať, pán poslanec.

Kišš, Štefan, poslanec NR SR
Pán minister, som vám chcel včera na výbore povedať nejaké veci, tak ak dovolíte, budem takýto nezdvorilý a teda vyžiadal som si, aby ste tu boli. Na úvod chcem povedať, že, a trochu sarkasticky, že som rád, že ste nás aj miestami počúvali. Aj keď to trvalo trochu dlho, ale konečne ste, a nielen vy, ale myslím teraz vládna koalícia, premiér a ostatní, priznali, že máme problém, že potrebujeme konsolidovať a priniesli ste tuná tento balíček. A, bohužiaľ, ale musím povedať, že naše obavy sa naplnili a to, čo ste pripravili, je útok na peňaženky ľudí, vláda ide šetriť a bude šetriť na ľuďoch a na tých, čo tvoria hodnoty, podnikatelia, zamestnanci, živnostníci. A vláda ľuďom nehovorí pravdu, keď hovorí, že to zvýšenie DPH o tri percentuálne body bude znamenať, bude znamenať výrazný rast cien, ktorý zasiahne všetkých, a nepatrne odľahčí peňaženky, odľahčia peňaženky tie zvýhodnené dépeháčky, ale vo výrazne menšej miere ako všetky ostatné nákupy. Každý občan to, čo si nakúpi za rok, priemerná rodina podľa našich prepočtov zaplatí o tisíc eur ročne viac oproti tomu, ako by sme mali, ako by zaplatila pred týmto balíčkom. A budeme to, budeme o tom diskutovať ešte dlhšie aj v rozprave pri prvom a druhom čítaní. Ale tuto chcem povedať jednu zásadnú vec o tom procese, o tom skrátenom legislatívnom konaní.
Pán minister, to prečo to takto robíte? Veď jedna sa o úplne základné, základné legislatívy. Zavádzate novú daň z finančných transakcií, od ktorej čakáte 630 mil. eur. A tú legislatívu verejnosť a inštitúcie videli koľko? Týždeň, alebo tri dni, alebo proste, rátame to v dňoch. Opatrenie, od ktorého si vy sľubujete 600 mil. eur. Budeme mať tu ešte debatu, ja tomu neverím, že také niečo dokážete na tomto vyzbierať, ale tam bude toľko prúserov. A už sme tu videli viacero takýchto zákonov, ktoré ste priniesli takto do parlamentu, ani ich nemusím menovať, je to, na to niekedy nemám slov. Ako vôbec môžte byť takto cynickí a takýmto spôsobom to robiť, keď viete, že sa vám to vypáli naspäť. Prinesiete nám tu pozmeňováky v druhom čítaní, budeme sa zase škrabať cez hlavu. Pán poslanec Karas nám ich bude čítať na výbore, ktoré mu donesiete, bude sa tváriť, že sú to jeho pozmeňováky. Proste (reakcia navrhovateľa), dobre, ale však veď príďte ho prečítať, ja sa budem tešiť. Dobre. Ale ja nerozumiem iba, prečo to takto robíte, však toto mi povedzte, akože vysvetlite. To je kľúčová otázka k tomu procesu a teraz s tým súvisiace.
Keďže sa jedná o 2,7 mld. eur, tak ak dovolíte, tak sa trochu dotknem toho širšie a pokúsim sa byť veľmi stručný. Tak za prvé, my sme mali spolu stretnutie pred dvoma dňami u pána premiéra, boli tam viacerí predstavitelia koalície, teda strany SMER, my, KDH a sme sa rozprávali o týchto veciach a bavili sme sa najmä o našich, teda čo sa týka našej prípravy, najmä o takých šiestich bodoch. A rád by som ich tuto nejakým spôsobom predstavil, pretože sú úplne zásadné. Vzhľadom na proces, ešte potom pôjdeme hlbšie do obsahu v prvom a druhom čítaní.
Ale procesne. Tak povedzte konečne ľuďom, že aká je tá finálna podoba konsolidácie, pretože predstavili ste to na tlačovke, ja som veľmi pozorne povedal, aj tam ste mali medzi sebou niektoré rozporuplné tvrdenia, vy, pán Taraba a tak ďalej. Ale aká je teda tá finálna podoba? Môžte nám, odvážna otázka, garantovať, že neprinesiete ďalšie pozmeňováky, ktoré zase budeme mať nejakú inú zvýhodnenú dépeháčku alebo nejakú ďalšiu dépeháčku, alebo neviem, nejakú inú daň ešte vymyslíte. Jednoducho ako si to majú zobrať ľudia, ako si to majú zobrať podnikatelia, ktorí sa na to potrebujú nejakým spôsobom pripraviť? Veď to nie je sranda pri takýchto zásadných finančných veciach vo veľkých aj malých firmách, aby sa dozvedeli o takýchto rozhodnutiach zo dňa na deň a bez akejkoľvek verejnej diskusie.
Za druhé, vláda nešetrí na sebe, šetrí na ľuďoch, zoberie všetkým, teda priemernej domácnosti trojčlennej tisíc eur ročne a zoberie im tie peniaze najmä kvôli zvýšenej dépeháčke o tri percentuálne body. A to je veľmi zlý spôsob, ako ste sa rozhodli znižovať deficit, nie ozdravovať verejné financie, ako správne poznamenal pred chvíľou kolega Viskupič. Vy znižujete deficit, neozdravujete verejné financie, pretože len to vytiahnete z vačkov ľudí, ale dopad na ekonomiku je pomerne zásadný a bude znamenať ďalšiu stagnáciu životnej úrovne a ekonomického rastu.
Preto vás vyzývame, aby ste šetrili v prvom rade na sebe. Dajte pokyn všetkým ministrom a ministerkám, aby našli úspory na sebe, na svojich rezortoch, priniesli 20 % na celej prevádzke a začnite od sebe. Začnite od svojich platov, renty pre najmladšieho dôchodcu, ktorý ste si tuná schválili. S týmito vecami ste sa poponáhľali, to ste prijali veľmi rýchlo a potom pod tlakom inštitúcií, opozície a finančných trhoch, po koľko, 10 mesiacoch vládnutia nám tu prinášate konsolidačný balíček. Takže začnite sebou, sebou, sebou, pokračujte svojimi rezortmi, svojou prevádzkou a takisto všetkými ďalšími verejnými výdavkami, kde je teda veľa neefektivity a dajú sa nájsť peniaze. A tvrdíme, a povedali sme to na tom stretnutí, že na výdavkoch je možné nájsť miliardu eur za jeden rok, ak by ste chceli. A zhodli sme sa, a boli ste pri tom, pán minister, sme to tam počítali s pánom Kaliňákom, a zhodli sme sa, súhlasili ste, že na prevádzke štátu, keď zoberieme 20 % a išli sme po položkách, sa dá nájsť pol miliardy. Tak ja sa pýtam, prečo to potom neurobíte. Čo ste tam dali, je 10 % na mzdách úradníkov, čo je 128 mil. Keby dali 20 % na prevádzke... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)

Žiga, Peter, podpredseda NR SR
Pán poslanec, chcem vás požiadať, aby ste k tomu skrátenému legislatívnemu konaniu sa viac vyjadrovali ako k meritu.


Kišš, Štefan, poslanec NR SR
Dokončím myšlienku a skrátim to. Ale, pán predsedajúci, je to podstatné preto, lebo sa bavíme o celom dizajne.

Žiga, Peter, podpredseda NR SR
Na celý dizajn budete mať prvé a druhé čítanie.


Kišš, Štefan, poslanec NR SR
Pretože už budeme v tom čítaní a už bude neskoro. Potom bude debata, že už je na to neskoro, lebo to ste mali povedať predtým. Viete, to sú také slučky. Ale dobre, snažím sa byť, snažím sa byť aspoň v tom merite, ale toto sa nedá obísť v tomto bode.
Ale chcem vám povedať, s pánom Kaliňákom sme narátali pol miliardu na prevádzke ministerstiev, zdôrazňujem úradníkov a kancelárskych papieroch, toaletných papieroch, IT a tak ďalej. Nie na učiteľoch, nie na zdravotníkoch, nie na vojakoch, na to sú iné profesie, na ktorých by sme určite neodporúčali takýmto spôsobom šetriť. Na prevádzke štátu sa dá. Je tam pol miliarda, nespravili ste to.
Ďalšia vec, a prepáčte a opäť sa dotýka tohto, tu máme 2,7 mld., ja sa pýtam, prečo máme 2,7 a ešte tak rýchlo, predtým, ako nám neodpovedali na otázku. A teda tá otázka znie, prečo 2,7 mld. Všetci hovoria 2,7 a pamätáte si? Tu bola debata o 1,6, potom 1,7, podľa toho, ako sa nám vyvíja HDP, že sa ušetrí 1 % a zrazu tu máme o 1 mld. viacej. Vy viete prečo? Alebo čo si tam dali? Pretože ja som počul, ja som sledoval tlačovku, tam mal minister slide o tom, vymenované položky, na čo to ide, neboli tam čísla. Potom ste na stretnutí povedali nejaké čísla, nejaké čísla. Nenarátalo sa mi to na miliardu a potom ste na tlačovke, po ktorej ste teda potrebovali povedať, akí sme neschopní, samozrejme, ako inač, opäť povedali niečo, povedali nejaké čísla a opäť sa mi to nenaskladalo.
Tak ja sa pýtam verejne ministra financií, vysvetli nám, o čom je tá miliarda. A vopred vám hovorím, že vyzerá podozrivo a to, čo tam máte, sú do veľkej miery už schválené tituly. Teda veci, na ktoré už prešla legislatíva, už sú v rozpočte. A oni povedia, že to je navyše, že to potrebujú ešte dať na priority alebo neviem, ako to nazývate. No, niečo tu nehraje, a preto a, prepáčte, musím o tom hovoriť teraz, musím (reakcia navrhovateľa), dobre, ale budem si písať a nech sa mi nasčíta miliarda a nehovorte položky, ktoré už v rozpočte sú. Poprosím, dobre? (Reakcia navrhovateľa.) No viem, lebo... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)

Žiga, Peter, podpredseda NR SR
Chcem vás požiadať, aby ste nediskutovali v rámci tohto.


Kišš, Štefan, poslanec NR SR
Dobre, ale myslím, že pointu som povedal, takže idem ďalej. A ešte dve veci. Teda jedna, že tak povedzte konečne ľuďom aj vy, že si budú uťahovať opasky a že koľko to bude stáť a prestaňte sa vyhovárať. A povedzte, o koľko viac to bude, ak nehovoríme pravdu my podľa vás. Teda my sme si to prerátali, je to tisíc eur na priemernú domácnosť kvôli dépeháčke. A ešte toto, aby som to vysvetlil, že keby ste šetrili na sebe a polovička tej, povedzme, 2 mld. zaokrúhlene, dobre, potrebujete tam aj nejaký vankúš, keby miliarda bola na výdavkoch, miliarda na príjmoch, tak by sa o toľko nezvýšila inflácia na budúci rok. Ergo ľudia by zaplatili menej ako tých tisíc eur v preklade. Bol by to menší priamy dopad na verejné financie. A zdôrazňujem, my rozumieme, že tie peniaze musíte zohnať a že sú to ťažké rozhodnutia aj politicky, aj technicky. Akurát, že vy robíte skratky, manažérsky ťažké rozhodnutia nerobíte, pretože sa iba hádate v koalícii a nie ste schopní urobiť úplne elementárne veci, takže robíte skratky manažérsky aj politicky. A manažérska skratka alebo teda manažérska, neviem, či politická, je to, že iba prepíšete zákon o DPH a prepíšete tam jedno číslo z 20 na 23. A výsledok je tisíc eur pre priemernú domácnosť ročne.
No a posledná vec, a to som veľmi zvedavý, čo nám poviete teda k tej 1 mld., je zdravotníctvo. Teda my sme naformulovali požiadavku odvolať pani ministerku Dolinkovú, pretože je nemysliteľné, aby sa za takýchto okolností držala na poste ministerky. Niekto, kto verejne hovorí, že nedokáže finančne spravovať jeden z najväčších rezortov. A je to o peniazoch, ale nielen o peniazoch. Takže mňa, teda tá moja otázka je, že teda ako sa má, v akej kondícii je zdravotníctvo finančne aj teda z hľadiska výsledkov a kde v rámci celého verejného rozpočtu sa nachádza. Pretože mám za to, že všetky opatrenia, ktoré sa v zdravotníctve dnes dejú, sú priamo napísané v rozpočte. Takže vysvetlite nám, prosím, akým spôsobom sa dostali do tej 1 mld. A to číslo ste nám na stretnutí nepovedali, ak som správne zachytil, tak na tej tlačovke to bolo pol miliardy. Tak ďakujem pekne.
Ale každopádne teraz môžme tuná viesť takúto technickú účtovnícku diskusiu s pánom ministrom, ale je úplne zjavné a táto prax nie je nová, že premiér Fico, vláda si pripravili vankúš na svoje rozdávačky jednak voči občanom, jednak na upokojenie vzťahov v koalícii. Vidíte, čo predvádza pán Danko posledné dni, je to súčasťou jeho politickej hry, kde si chce z rozpočtu ešte ukrojiť čo najviac peňazí a vláda a minister financií mu v tejto miliarde odkladá peniaze na takéto politické dohody, na rozdávanie, na politickú kampaň.
No a na záver, posledné dve krátke poznámky a budem končiť, aby mohli dostať slovo aj kolegovia. Jednak, snažíte sa navodiť dojem, že to zaplatia nejakí bohatí. Tak nie, nie je to pravda. Ja sa teda pýtam, či poznáte človeka, ktorý neplatí DPH, keď to mám zjednodušiť, a je úplne zjavné, že takýto konsolidačný balíček je, alebo teda má veľmi výrazný dopad na domácnosti, na peňaženky ľudí. A zároveň, táto vláda má plné ústa mieru a sociálneho zmieru o tom, ako treba upokojiť situáciu a premiér v princípe deň nato, ako predstaví konsolidačný balíček, tak vyhlási vojnu všetkým, ktorí nesúhlasia s jeho konsolidačným balíčkom. Teda bolo to špecificky o potravinových reťazcoch a všeobecne to platí vôbec pre podnikateľov, ktorí týmto balíčkom budú opäť zasiahnutí veľmi drasticky. Je to, jedna z tých dvoch tlačí je len o dani z finančných transakcií, pre ministra financií ako keby to nebola téma. Jednoducho je to vec, ktorá je úplne zásadná pre fungovanie. A ja v skutočnosti neviem, že či v nejakých parametroch by možno sa, hej, možno by to mohlo mať akože dobrý výsledok, ale to kľúčové je, že nevieme, a to je teda o tom procese, nevieme zákon, legislatíva je vonku niekoľko dní, žiadne z relevantných inštitúcií sa k tomu nevedia vyjadriť. Jednoducho akože pohybujú sa v tme a minister financií hovorí, že z toho vyberie 630 mil. a že sa nemusíme ničoho báť. Samozrejme ozvali sa všetci podnikatelia, všetky združenia, obchodné komory, že toto je vážny problém, akurát, že sa musíme poponáhľať, chcete, predpokladám, že o chvíľu si odhlasujete skončenie rozpravy v SLK, ideme do prvého čítania, neviem, či do zajtra, alebo do pondelka to chcete mať vybavené a tak ako k tomu prídu občania, aj podnikatelia.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

26.9.2024 o 11:10 hod.

Ing. MSc.

Štefan Kišš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie v rozprave 11:28

Jozef Hajko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predsedajúci, vážený pán minister, kolegyne, kolegovia, za klub KDH sa vyjadrím k tomuto návrhu, ktorý sme dostali na stôl. Najskôr sa zmienim o zdôvodnení vlády, ktorým vlastne, na základe čoho predkladá tento zákon do Národnej rady, alebo tieto dva zákony do Národnej rady. Schodok hospodárenia sa v tomto roku, ako aj v najbližších rokoch očakáva blízko 6 % hrubého domáceho produktu. Bez rýchleho prijatia zodpovedajúcich opatrení by dynamika dlhu a úrokových nákladov nabrala rýchle rastúci trend a dlh by bolo čoraz ťažšie stabilizovať. Tento vývoj by už mohol vážne ohrozovať finančnú stabilitu Slovenskej republiky. A ďalej, z dôvodu eliminácie hroziacich značných hospodárskych škôd je žiaduce bezodkladne prijať potrebné opatrenia, a preto je nevyhnutné návrh zákona prerokovať v skrátenom legislatívnom konaní. Opatrenia uvedené v návrhu zákona je potrebné nastaviť v takom časovom rámci, aby sa čo najrýchlejšie prijali kroky na konsolidáciu nepriaznivého stavu verejných financií v podobe zabezpečenia dodatočných príjmov štátneho rozpočtu.
Tak toľko zo správy predkladacej, jednej aj druhej, je to vlastne to isté k obidvom návrhom zákonom a tiež, ako vlastne nám uviedol tieto zákony predkladateľ minister financií, viackrát povedal, že si dnes vypočuje kritiku z radov poslancov, áno, mal pravdu, samozrejme, že si vypočuje kritiku, je to pochopiteľné. A tá kritika prichádza aj preto, že my sme o tomto probléme hovorili, samozrejme, veľmi dlho. Pochopiteľne hovorili o ňom aj predstavitelia vládnej koalície, ale my sme si ten problém uvedomovali a dlho sme čakali na to, kedy vláda príde s konkrétnymi opatreniami, ako konsolidovať verejné financie. Na tom sa všetci zhodneme, že treba s tým niečo robiť, pretože sa rútime do priepasti. My sme na to upozorňovali, samozrejme, už minulý rok, keď sme tu sedeli a hovorili sme o vtedajšom tom prvom konsolidačnom balíku. Ja si len krátko dovolím zopakovať, čo som vtedy povedal, ako sa tie slová potom aj naplnili.
Necelé dva týždne pred Vianocami minulého roka som povedal, na stôl sme dostali balík, návrh, balík návrhov zákonov, z ktorých by si každý zaslúžil osobitnú diskusiu, my ich však máme pohromade. Ak by ste chceli s niektorými súhlasiť a s inými nie, nemáte šancu. Dnes je to to isté. Buď ste za všetko, alebo za nič. Vláde sa to zjavne takto hodí, aby mala rokovanie o návrhoch čím skôr z krku. A aby si naplnila svoj zámer. Keď minister financií pred niečo vyše týždňom, to som povedal vlani, keď niečo vyše, pred vyše týždňom po rokovaní vlády predstavoval návrh konsolidácie, zverejnil dva balíky. Jeden bol takzvaný sociálny a druhý takzvaný konsolidačný. Spomeňme si. Prvý v hodnote jednej miliardy eur, kde boli budúcoročné trináste dôchodky vo výške priemerného, či pomoc pri drahších hypotékach. Druhý konsolidačný bol v hodnote dvoch miliárd eur. Vyzeralo to na prvý pohľad celkom priaznivo. Dve miliardy mínus jedna miliarda eur, jedna miliarda, výborne.
Ako by mala vláda budúci rok ušetriť jednu miliardu eur? Dva dni, dva dni nato ministerstvo hospodárstva predstavilo návrh na plošné zastropovanie cien plynu a tepla na budúci rok. Z miliardovej konsolidácie zrazu ostala veľká nula. Tá plošná dotácia na energie mala predstavovať 1,25 mld. eur. Hoci tento rok uzrel svetlo sveta návrh rozpočtu verejnej správy na rok 2024, kde sa predsa len počíta s konsolidáciou verejných financií v hodnote pol percenta hrubého domáceho produktu, teda niečo vyše 600 mil. eur, už prístup, aký zaujal v prvom vystúpení minister financií, naznačuje, že ide skôr o prianie ako reálny zámer.
Na predložený návrh, o ktorom dnes rokujeme, stále som ešte v minulom roku, čo som hovoril, na predložený návrh, o ktorom dnes rokujeme, pozeráme skepticky, nemáme voči nemu veľkú dôveru, ministerstvo financií pripravilo výpočet príjmu od stola. Ak parlament tento návrh schváli, nemáme istotu, že prinesie očakávané príjmy či úspory. A napokon, konsolidačné úsilie vlády je všeobecne veľmi slabé. Priorita mala byť, ako si vláda konsolidáciu naozaj predstavuje, a to chýba. Pri konsolidácii by malo byť snahou vlády prioritne zvyšovať príjmy, potom znižovať výdavky. V navrhnutých zákonoch až na malé výnimky štát nešetrí na sebe, nešetrí na sebe takmer vôbec. Prakticky všetky opatrenia na zvýšenie príjmov štátu zaplatia rôzne skupiny ľudia a podnikateľské skupiny. Absentujú akékoľvek zákony na zvýšenie rastu ekonomiky a navrhované zákony svojimi zvýšenými sadzbami môžu spôsobiť ich absolútne zníženie. Toto bolo, toto som hovoril vlani v decembri. Aká je realita po trištvrte roku? Pozrime sa na to.
Príjmy za osem mesiacov štátneho rozpočtu, príjmy štátneho rozpočtu sú nižšie ako v rovnakom období vlani. Výdavky zas vyššie. Saldo do štátneho rozpočtu k 31. augustu takmer 5 mld. eur. Sociálna poisťovňa už dostala všetky dotácie od štátu, ktoré, ktoré boli plánované, 1,6 mld. eur. A vrátim sa ešte jednou vetou, čo som povedal vlani k tomuto. Ak by sa išlo podľa návrhu rozpočtu samej Sociálnej poisťovne, potom transfery zo strany vlády budú vyššie, čo by znamenalo, že v budúcom roku by Sociálna poisťovňa vydala na výplatu dôchodkov každé piate euro získané od vlády, v roku 2025 dokonca každé štvrté. A na to si štát musí požičať. A to sa presne spĺňa. Sociálna poisťovňa je v podstate v septembri na kolenách. A eurofondy? Veľa sme od nich čakali, však? Z celkového záväzku, teraz hovorím o novom programovom období 2001 – 2027, sme v jeho polovici. Viete, aké čerpanie? Jedno percento. Jedno percento. Štátny rozpočet, ten, podľa ktorého dnes postupujeme, k 31. augustu 2004 získal z eurofondov pol miliardy namiesto z celkovej sumy 1,2 mld. eur. A z plánu obnovy, to je zo štatistík ministerstva financií, nula. V takomto sme stave, v takomto stave. Toto je východisko, v akom sa dnes nachádza Slovenská republika a verejné financie v tomto štáte. Samozrejme, snažili sme sa byť konštruktívni. Upozorňovali sme na to, že treba s tým niečo pochopiteľne robiť. Vyzývali sme ministra financií, aj tu v tejto snemovni sme ho vyzývali viackrát, aby predložil návrhy, ako konsolidovať verejné financie. Trvá to tu vlastne už celé mesiace.
Dokonca minister financií nás žiadal, že aby sme predložili na papieri, že ako si my predstavujeme konsolidáciu. Takže tak to aj prišlo. Tak sme túto konsolidáciu, dali sme to na papier, máme päť konkrétnych bodov, ako by sme konsolidovali verejné financie. Potom prišla pozvánka od predsedu vlády, aby sme prišli na rokovanie, aby opozičné strany pomohli vláde a predostreli svoje námety, čo robiť s verejnými financiami. Neboli sme naivní, nemysleli sme si, že tam prídeme a teraz takto minister financií s predsedom vlády si zoberú tie naše predstavy a rovno ich vložia do svojich vlastných návrhov zákonov. Neboli sme. Vedeli sme, že to bude možno hrach na stenu. Aj to bol hrach na stenu. Neboli sme naivní, vedeli sme. Ale si predstavte, predstavte si, že by sme prišli s konkrétnymi návrhmi vyslovene v paragrafovom znení a predložili by sme ich ministrovi financií v utorok, dokázal by ich, dokázal by ich zakomponovať do svojho návrhu? Však na druhý deň prišiel do parlamentu návrh zákonov, takto zviazaný mašličkou, nič sa s tým nedá robiť. A my tu dnes rokujeme o skrátenom legislatívnom konaní. Takže nebolo to úprimné, ale my sme napriek tomu na to rokovanie išli, aby bolo jasné, že máme svoju predstavu. Máme inú predstavu, ako má táto vláda. A tá naša predstava, ja to tu nebudem podrobne opisovať.
Kým vláda dnes predstavuje konsolidačný balík v tej forme, že z 5 % bude šetriť na sebe a 95 % hodí na plecia občanov, podnikateľov, zamestnávateľov, zamestnancov, to znamená zase len občanov, my máme návrh úplne opačný. Nech vláda šetrí na sebe z 95 %, a máme na to aj výpočty, a nech 5 % potom, keď to už je nevyhnutné, položí aj na plecia obyvateľov. Že to je nereálne, počúvame? Tak pozrime sa na príklady, to je najlepšie.
Pozrime sa na vládu Petra Fialu v Českej republike. Vláda Petra Fialu, keď nastúpila koncom roka 2021, bola vo veľmi podobnej situácii ako súčasná vláda Roberta Fica. Prišla, prišla do svojej funkcie v čase, keď vlastne nemala čas zostaviť rozpočet. Viete, čo spravila? Rozpočtové provizórium na prvé tri mesiace. Aj my sme o tom vlani hovorili, že možno je riešením rozpočtové provizórium. Zostavila riadny rozpočet a postupovalo sa podľa neho ďalej. Bolo to v čase, keď bola na vrchole pomaly pandémia, spomeňme si. A bolo to v čase, keď nastupovala energetická kríza. Napriek tomu vláda Petra Fialu v roku 2023 prijala silný balík konsolidačných opatrení. Viete, koľko šetrila v tom balíku, sa zaviazala šetriť na štáte? Jednu miliardu eur na verejnej správe a na štátnych inštitúciách. Ďalšie miliardy eur škrtla dotácie. Jednoducho neboli na to, neboli na to peniaze, na tie dotácie. A šetrila sama na sebe. A to si dovolím povedať, že verejná, spravovanie štátu v Českej republike je niekde úplne inde ako u nás. Len si zoberme, ako vláda, česká vláda decentralizovala, decentralizovala vládnutie a koľko právomocí je na samosprávach. To znamená, už z toho čo i len ostalo, z toho, čo jej ostalo po tej decentralizácii, tak z toho išla ušetriť 1 mld. eur. A mala odvahu. Samozrejme, samozrejme, videli ste, videli ste výsledky komunálnych volieb v Českej republike. Nepopulárne. Ako vláda veľmi stratila, ale to bola vláda zodpovedná. Jednoducho ona si nedovolila hazardovať so štátom. To je dôležité. A my hovoríme presne to isté, že dá sa to týmto spôsobom, ako to, ako to robia v Českej republike. Samozrejme, že porobili chyby, ale poviem, len jedno, jednu ešte vec, že oni pripravili balík, ktorý nazývali protiinflačný a bol. My tu máme balík, ktorý je inflačný, proinflačný. Skutočne podľa odhadov odborníkov tá inflácia môže budúci rok vyskočiť nad 5 %.
Spomeniem ešte poslednú vec, spomeniem ešte poslednú vec, a to sú tie termíny, lebo hovoríme o skrátenom legislatívnom konaní. Vláda Petra Fialu predložila konsolidačný balík v roku 2023 v máji, v máji. V piatom mesiaci kalendár... v piatom kalendárnom mesiaci. Aby všetci vedeli, čo sa chystá, aby sa všetci prispôsobili, aby vedeli občania, čo na nich padne. Aby vedeli firmy, keď si zostavujú finančné plány, že s čím majú rátať a s čím nemajú rátať. V máji. U nás napriek tomu, že sme na to vyzývali, zas je to tu v septembri a my to máme prerokovať za niekoľko hodín. Doslova. Ako som to pochopil, tak možno tento týždeň to bude odklepnuté. To sú tie termíny. To, to je, to je princíp, akým spôsobom sa to robí.
A posledná, posledná zmienka o vláde Petra Fialu. Teraz schválili rozpočet. Včera, včera schválili rozpočet, štátny rozpočet. My tu hovoríme o konsolidácii, ktorá má stáť, ja neviem, či si to ministerstvo financií dobre prerátalo, ja som sa pozeral na tie dôvodové správy, ako sú tam dosť zvláštne čísla. Ale keď to, čo prezentoval minister financií na tých slidoch, pamätáte si ešte minulý týždeň, tak ja som si to len hodil do Excelu, tie čísla, a viete, koľko mi vyšlo? Vyše troch miliárd eur, ani si to neporátali. Teraz sa hovorí o 2,7 mld. eur, ale navyše nikto nevie, že kam, kam sa podeje viac ako miliarda eur, na čo sa minie, z tých vybraných peňazí. Ako to, čo hovorili kolegovia predo mnou. Čo bude s tými peniazmi? A neupozorňujeme na to len my. Máme tu strážcu verejných financií, a to je Rada pre rozpočtovú zodpovednosť, ktorá si kladie presne túto otázku. Ony si ju musia tú otázku položiť, pretože ony sú ústavný orgán, ktorý sleduje zdravie verejných financií. A my si ju nepoložíme? No jednoznačne to treba urobiť.
Posledná vec, ktorú poviem. Áno, je tu vláda SMER-u – sociálnej demokracie, ktorá má väčšinu v tejto vládnej koalícii. Táto vláda nikdy nebola postavená pred, alebo vláda SMER-u nikdy nebola postavená pred úlohu konsolidovať. A skutočne aj keď sa pozrieme na záverečné mesiace vládnutia tejto vlády, vlády Roberta Fica v roku 2019 – 2020, keď minister financií zostavoval rozpočet na 2020, o ktorom sám zapochyboval, či je realistický, a ktorý napriek pôvodným plánom vôbec nehovoril o vyrovnanom rozpočte, ale hovoril o schodku, vtedy to bolo v tých dobrých časoch, keď ešte sme mali dobré príjmy. Spomeňte si, dnes mu hovoríme o dani z pridanej hodnoty na potraviny, kto znižoval prvý dépeháčku na potraviny v časoch, keď to vôbec nebolo nevyhnutné? Kto si tento vankúš vlastne už vtedy odstrihol z neho a teraz niet z čoho strihať ďalej? Na čo to bolo dobré? Spomeňme si na to, ako pár dní pred voľbami vo februári 1920 v tejto snemovni poslanci vládnych strán presadili trinásty dôchodok pol miliardy eur. Novej vláde dali takto, nech sa páči, riešte si to, kde zoberiete pol miliardy eur. Preto mne je ťažko počúvať o tom, že tu táto vláda hovorí o zodpovednosti. A to, čo tu vidíme, tak skutočne sa so zodpovednosťou nijako nepriatelí.
Ale napriek tomu, že sme tu v tejto situácii dnes a že sme dotlačení do takéhoto spôsobu nedôstojného rokovania o tom, ako bude hospodáriť tento štát, to, čo dopadne na obyvateľov, na firmy, na zamestnávateľov, zamestnancov, napriek tomu sa budem snažiť byť konštruktívny. A ten jediný konštruktívny návrh, ktorý dnes môžeme predniesť, je, stiahnite to, prosím! Stiahnite to a poďme predložiť tento konsoli... poďme o ňom ešte hovoriť ďalej, poďme sa nad ním zamyslieť a, prosím vás, nehovorím to prvý, poďme o tomto balíku rokovať aj v spojení so štátnym rozpočtom na budúci rok. Nech sa ukáže, nech sa ukáže, že to konsolidačné úsilie kam smeruje. Nech sa ukáže, kam má ísť tá konsolidačná vyše miliarda eur, ktorá je zatiaľ ako úplne nejasná.
Ďakujem za pozornosť. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

26.9.2024 o 11:28 hod.

Ing.

Jozef Hajko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:44

Marián Čaučík
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, kolega Jozef Hajko, že si upozornil aj na ten predchádzajúci konsolidačný balík, ktorý sme riešili v decembri, ktorý sme tiež dostali ako jeden zákon vcelku. A počas toho obdobia, ktoré nasledovalo, sme sa k nemu ani nevrátili, ako sa vyvíjajú verejné financie. Minister Kamenický dnes povedal, že máme problém pre procedúru nadmerného deficitu, ideme gréckou cestou alebo teda prečo to musíme robiť, aby sa Slovensko nedostalo na grécku cestu, ale na toto sme upozorňovali my už koncom minulého roka. Celý rok sa to neriešilo, naopak, navyšovali sa výdavky štátu. Teraz v dôvodovej správe sa píše, že sa sleduje cieľ primeraného rozdelenia daňovej záťaže medzi dotknuté daňové subjekty a že zákon aj o finančných transakciách je navrhnutý tak, aby mal čo najmenšie negatívne vplyvy na prevažnú väčšinu obyvateľov, aby primerane, proporcionálne a nediskriminačne zasiahol všetky relevantné subjekty. Čím je toto podložené? Aké dáta toto povedia? Neexistujú k tomu žiadne dáta a tým, že to nebolo komunikované vopred a nešlo riadnym legislatívnym procesom, nemohli sa k tomu vyjadriť ani organizácie, ktoré tým budú dotknuté. A to je obrovský počet podnikateľských subjektov, ale takisto chcem upozorniť na to, že sa to dotkne aj rôznych iných právnických osôb, cirkevných organizácií, občianskych združení, nadácií, neziskových organizácií poskytujúcich všeobecne prospešné služby, na všetky to bude mať dopad. Neboli konzultované, nemohli sa k tomu vyjadriť ich zástupcovia, takže súhlasím kompletne s tebou, je to a bude to nedôstojné rokovanie, ak kolegovia z koalície schvália SLK, spojme ho s rokovaním o štátnom rozpočte.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

26.9.2024 o 11:44 hod.

Ing.

Marián Čaučík

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:46

Pavel Ľupták
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne.
Pán poslanec Hajko, dávali ste nám za vzor českú vládu Petra Fialu, ako zodpovedne hospodári s verejnými financiami. Ja by som si vás tu dovolil trošku poopraviť. Za prvé, rozdiel medzi českou a slovenskou ekonomikou je v tom, že Česi majú vlastnú menu, vlastnú centrálnu banku a tvrdo doplácajú cez infláciu na zvýšené vojnové výdavky, ktoré sú v súvislosti s vojnou na Ukrajine. Patria k druhým najväčším vojnovým štváčom po Poliakoch v Európe a možno aj na svete. A to, čo ste, taký ten vzor spravovania alebo konsolidovania verejných financií, tie vnútorné zdroje, ktoré ste povedali, tak medzi ne patrí aj zastavenie alebo významné zníženie valorizácie dôchodcov. A takto vláda, že okradla vlastne dôchodcov, získala niekoľko 100 mld. českých korún. Snáď nechcete povedať, že toto má urobiť aj slovenská vláda, prestať valorizovať slovenským dôchodcom dôchodky a získané peniaze na konsolidáciu nášho štátneho rozpočtu. Toto jednoducho nie je naša politika, ide priamo proti ľuďom.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

26.9.2024 o 11:46 hod.

Ing.

Pavel Ľupták

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:48

Dušan Jarjabek
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pán poslanec Ľupták mi zobral myšlienky v tom zmysle, čo som chcel povedať presne (povedané so smiechom), ale dovolím si nadviazať na neho. Pán poslanec, to s tým chválením českej vlády, to snáď skutočne nemyslíte vážne. Veď keby to bola pravda, čo ste povedali, tak by tie komunálne voľby asi dopadli trošku inak. Alebo vláda je dobrá, len občania to nepochopili? Či ako ste to mysleli? Vláda je fajn, len občanov vymeniť, nie? Tak buďte taký láskavý a trošku korigujte to, čo ste povedali, lebo ako vyzerá to minimálne smiešne vzhľadom na posledné komunálne voľby, ktoré sme teda mali možnosť sledovať. No a piráti dopirátovali, hej, ak toto je váš vzor. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

26.9.2024 o 11:48 hod.

doc. Mgr. art.

Dušan Jarjabek

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:48

Ján Horecký
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo, pán predsedajúci.
So skráteným legislatívnym konaním vo vážnych a veľkých veciach máme už, žiaľbohu, dosť silné, negatívne skúsenosti. A poviem to procesne, najmä v tom, aký je dopad takéhoto, takejto legislatívy na reálny život v krajine. Poviem vám len jeden príklad, lebo tých situácií je nespočetne. Keď som bol minister školstva, musel som pristúpiť k zvýšeniu finančných pásiem až po úroveň päť, lebo v škôlkach a školách sa jednoducho nedalo pripraviť stravu za tie peniaze, ktoré tam boli. A tritisíc škôl a škôlok je dnes nastavených na nejaké ceny potravín, nákup potravín, réžiu okolo toho a to je len malinký kúsoček z toho, čo čaká republiku, život ľudí, všetky organizácie, ak nespojíme naozaj tento, konsolidáciu verejných financií s rozpočtom, neurobíme to spoločne aj s tými, ktorých sa to týka, systémovo a nie takto ad hoc a potom budeme naprávať chyby, ako sme to robili aj pri Trestnom zákone päť-, šesťkrát. Bude nás to oberať o peniaze, čas, energiu a napokon to bude drahšie než nerobiť nič.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

26.9.2024 o 11:48 hod.

Mgr.

Ján Horecký

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:50

Martin Šmilňák
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pán kolega Hajko, ja oceňujem veľmi fundované vystúpenie a chcem povedať, že vláda spomínala už pred rokom, koľko a ako chce konsolidovať alebo v akej miere chce konsolidovať v tomto roku. A preto nerozumiem celkom tomu, že prečo sa bavíme o tom skrátenom konaní, prečo sa k tejto veci, k tejto veľmi dôležitej spoločenskej veci nevyjadrili všetci odborníci, ktorí sú na to povolaní. Na poslednú chvíľu pozval pán premiér aj predstaviteľov opozície za okrúhly stôl, aby hneď, hneď pár hodín nato, alebo pár dní nato ste prišli s návrhom, ktorý nijakým spôsobom nezohľadnil žiadne návrhy alebo filozofiu prípravy tejto racionalizácie alebo tohto šetrenia, ktoré, ako aj poukázal Jozef Hajko, je celé postavené na tom, že tú ťarchu splácania dlhu prenášame na obyvateľov. A v tomto vašom zámere vôbec nevidno, vôbec nevidno opatrenia, ktoré by šetrili výdavky na strane štátu. A je dôležité, že si to povedal už teraz, lebo z tohto pohľadu nie sú relevantné dôvody na skrátené legislatívne konanie a takisto dáva oveľa väčší zmysel spojiť túto debatu s prípravou štátneho rozpočtu, ktorého sa vlastne táto konsolidácia bytostne dotýka.
Takže ešte raz, kolega Jozef Hajko veľmi fundovane a tak, ako som na tvoje vystúpenia zvyknutý, malo to hlavu aj pätu a bolo to odborné a vyčíslené. Ďakujem za to.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

26.9.2024 o 11:50 hod.

Mgr.

Martin Šmilňák

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:52

Jozef Hajko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Budem reagovať na pána Ľuptáka a pána Jarjabka veľmi stručne. Áno, mali sme tu taký cyklus, ktorý desaťročia fungoval. Striedali sa v Európe ľavicové a pravicové vlády, týka sa to aj Českej republiky. Kým pravicové boli zodpovedné a pozerali na zdravé verejné financie, ľavicové skôr rozhadzovali. Na rozdiel od nedávnej minulosti tá situácia je dnes taká, že to už jednoducho takto nejde. Lebo ak začnete príliš rozhadzovať, tak potom vlastne vediete štát do bankrotu. Do takého stavu sme sa dostali na Slovensku. A preto som si dovolil zobrať príklad Českej republiky, je nám to mentálne veľmi blízke a jednoducho je to rozdiel, keď vidíme politické strany tam, ako sa správajú zodpovedne a keď sa pozrieme, ako nezodpovedne sa správajú u nás.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

26.9.2024 o 11:52 hod.

Ing.

Jozef Hajko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 11:59

Mária Kolíková
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne, pán predsedajúci. Ja len, že ja som chcela mať ústnu prihlášku po tom, čo som si chcela vypočuť písomne prihlásených. Považujem za veľmi vážnu tému konsolidáciu verejných financií, tak vás chcem informovať, že považujem za veľmi vážny zásah do môjho výkonu mandátu teraz s ohľadom na to, ako krátko prebiehala celá debata. Nemám absolútne žiadny priestor ani si vypočuť kolegov, ani sa prihlásiť a to, že teraz ste dali priamo priestor, aby som doniesla svoj príspevok, proste nemôžem si to nijakým spôsobom uplatniť. Tak vás na to upozorňujem a považujem to za, toto už za naozaj prešľap s ústavou.
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

26.9.2024 o 11:59 hod.

Mgr.

Mária Kolíková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 12:09

Ján Richter
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo.
Vážený pán predsedajúci, v mene troch poslaneckých klubov – SMER-u, HLAS-u a Slovenskej národnej strany, podávam procedurálny návrh, aby sa v zlúčenej rozprave v prvom čítaní o vládnom návrhu zákona, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti s ďalším zlepšovaním stavu verejných financií, pod tlačou 483, a vládnom návrhu zákona o dani z finančných transakcií, pod tlačou 485, postupovalo podľa § 29a zákona o rokovacom poriadku a aby čas určený na rozpravu bol 12 hodín.
Odôvodnenie: Procedurálny návrh podávam z dôvodu, že v oboch prípadoch ide prvé čítanie v skrátenom legislatívnom konaní a je potrebné, aby čím skôr zasadli výbory, ktorým budú návrhy zákona pridelené, kde sa očakáva ďaleko rozsiahlejšia diskusia.
Ďakujem. (Reakcie z pléna.)
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

26.9.2024 o 12:09 hod.

JUDr.

Ján Richter

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom