33. schôdza

25.3.2025 - 16.4.2025
 
 
This video file cannot be played.(Error Code: 102630)

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

3.4.2025 o 18:30 hod.

Ing.

Ján Hargaš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie v rozprave 18:15

Marek Lackovič
Skontrolovaný text

Vystúpenie v rozprave

3.4.2025 o 18:15 hod.

MBA

Marek Lackovič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:15

Ivan Hazucha
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Pán kolega, tiež sa prikláňam k tomu, čo hovorí pán podpredseda a predsedajúci, bod, ktorý sa prejednáva je o zasielaní preddavkov z daní príjmov fyzických osôb v máji, ktoré mali dostať až v decembri. To, samozrejme, každý vie. Vy ste niekoľkokrát minulý týždeň spomenuli, že to bolo želanie samotných samospráv a trošku ste sa z toho posmievali. Tak to keď poslúchame samosprávy pozorne a chceme im vyhovieť, tak tak vám je to na posmech. Slúži to na vyrovnanie nerovnomerností v príjmoch, aby si práve v lete, keď možno sú najvyššie výdavky, vedeli lepšie plánovať peniažky, akým spôsobom ich budú míňať, lebo na Slovensku je zvykom, že aj stavebné aktivity sa robia najmä október, november, december, čo je na škodu, ale ja viem, že vy toto určite dobre viete.
Druhá vec, nikdy som nepodnikal, takže nechcem byť v týchto veciach múdry, ale tá transakčná daň sa týka 0,4 %, to znamená, že keby aj každá koruna, ktorá je vydaná z firmy von, každá bola zdanená, tak je to nárast nákladov o 0,4 %, toto je to, ktoré má ruinovať veci? A tomuto, tomuto mi dáva za pravdu aj reklama, ktorá je v televízore, už beží niekoľko mesiacov. Tatra banka vyzýva klientov, že keď si u nej urobia účet, tak v tomto roku za nich zaplatí transakčnú daň. Tak teraz Tatra banka nevie, čo hovorí, alebo ako naozaj tomu nerozumiem, ja hovorím, že čo som počul v reklame. Netvrdím, že sa tomu rozumiem, ale takto to chápem, 0,4 % asi nie je vec, na ktorých padajú alebo rastú firmy. Určite každý náklad je nepríjemný, ale tuto preháňať a stavať tieto vyjadrenia všetko na transakčnej dani sa mi zdá prehnané.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

3.4.2025 o 18:15 hod.

Ing.

Ivan Hazucha

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:15

Jozef Habánik
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo.
Pán poslanec, vy ste pôsobil dlhšie obdobie v samospráve a myslím, že ste bol aj starosta obce, neviem síce, ktorej obce, ale nie je to teraz podstatné, a keďže máte skúsenosti aj s riadením samosprávy, ja sa vás chcem pýtať, že či považujete tú sumu, ktorá je tu navrhnutá, v tejto právne úprave, tých 100 mil. eur pre samosprávu obcí a miest, ako preddavok za dostatočný alebo nie. Váš odborný názor ma zaujíma, aby sme sa teda držali témy. A osobitne aj v tom kontexte, keď hovoríme, že ministerstvo financií prichádza s právnou úpravou, ktorá napĺňa dohodu s reprezentáciou samospráv, to znamená, že nie je to tento návrh zákona ´tu len tak, vznikol ako dohoda medzi ministerstvom financií a tými orgánmi, ktoré reprezentujú samosprávu miest, obcí aj vyšších územných celkov.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

3.4.2025 o 18:15 hod.

doc. Ing. PhD.

Jozef Habánik

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:15

Marek Lackovič
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo.
Pán poslanec Hazucha, vy to nevidíte tak čierno alebo teda tak negatívne, ak som teda správne pochopil, lenže ste to vy, ktorý predniesol tento zákon ako skrátené legislatívne konanie, my sme teraz v druhom čítaní, ale toto je skrátené legislatívne konanie, v ktorom píšete, že hrozia hospodárske škody a že je ohrozená bezpečnosť obyvateľov. Čiže chápete, že to je, nemôžete tvrdiť teraz, že teda vlastne nič také hrozné sa nedeje a zároveň prejednávame zákon, kde píšete takéto naozaj že pomerne vážne veci, takže nesedí to jednoducho.
A čo sa týka pána Habánika, pán poslanec, ďakujem, my sme tento zákon na začiatku, ak sa pamätáte, podporili, my sme hlasovali za, my nehovoríme, že je to a priori zlá vec, len hovoríme, že problém je, že je jediná, že nie je sprevádzaná ďalšími opatreniami, nejakými synergickými efektami, že toto je málo, že nestačí dať samosprávam len ich vlastné preddavky, ktoré by im tak či tak prišli, pretože to nie je ani cent navyše. My nehovoríme, že to je zlé riešenie, my hovoríme, že to je jediné riešenie, ktoré prinášate, že malo byť sprevádzané ďalšími nejakými opatreniami. Toto riešenie vyboxoval ZMOS a SK8-ka, priamo zo samosprávy prišlo toto riešenie, čiže tým vlastne ale podčiarkujete aj tú moju tézu, že priniesli ste jedno riešenie a ešte aj to vám musel dať na to námet ZMOS a SK8-ka, že ešte ani toto nie je vaše vlastné riešenie. Čiže ten stav je ešte o to žalostnejší celý, čiže toto je to, čo my kritizujeme a čo my hovoríme v rámci toho už od piatku minulého týždňa.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

3.4.2025 o 18:15 hod.

MBA

Marek Lackovič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 18:15

Ingrid Kosová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán podpredseda, vážené pani poslankyne, vážení páni poslanci, ja som presvedčená o tom, pán podpredseda, že ak poslanec alebo poslankyňa môže k prerokovanej veci podať k prerokovanej veci pozmeňujúce návrhy alebo doplňujúce návrhy, tak potom musí mať aj právo sa k nim vyjadriť a majú právo sa k nim vyjadriť všetky poslanci a poslankyne Národnej rady Slovenskej republiky. Najmä ak tento pozmeňujúci návrh súvisí s návrhom vládneho zákona. (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)

Danko, Andrej, podpredseda NR SR
No určite nie, takže sa držte témy. Vaše presvedčenie je málo na to v tejto sále, držte sa témy, dobre?


Kosová, Ingrid, poslankyňa NR SR
Dajte mi, prosím vás, nejaký dôkaz, kde sa to zakazuje, pretože ja mám za to, že by sme si to dokázali právne obhájiť. Každopádne dovoľte, aby som sa vyjadrila k tomu zákonu, ktorý tu je prerokovávaný.
Som presvedčená o tom, že práve týmto zákonom vláda opäť len hasí požiar, ktorý si sama založila. Samozrejme, keďže nedokázala konsolidovať verejné financie tak, aby dôsledky neniesli aj samosprávy, tak teraz ich musí dofinancovávať. Preddavok na podielové dane v hodnote 150 mil. eur síce krátkodobo môže pomôcť mestám a obciam a dokonca aj krajom, no nerieši to základný problém, a to je systémové podfinancovanie samospráv, ktoré vláda svojimi rozhodnutiami ešte prehlbuje. Nielen v samosprávach, v každom sektore, všade, kde sa pozrieme tu na Slovensku, máme katastrofálne problémy. Podfinancovanosť, nedostatok kvalifikovanej sily, ktorá, samozrejme, radšej odchádza do zahraničia za vyššou životnou úrovňou a nevracia sa. Samozrejme absencia inovácií, modernizácie, čo sa jasne odzrkadľuje na kvalite poskytovaných služieb, ale veď sa pozrime na stav kľúčových rezortov. Zdravotníctvo, školstvo, veda, výskum, inovácie, vrátane fungovania samospráv, všetko je katastrofa.
Slovensko sa prepadá na dno Európskej únie vo všetkých kľúčových ukazovateľoch, či už je to kúpyschopnosť, index globálnej konkurencieschopnosti, stave verejných financií, no a vláda? Namiesto podpory rastu ekonomiky len škrtí podnikateľské prostredie. Kým ostatné majú verejné výdavky niekde na úrovni 10 – 15 %, tak my na Slovensku ich máme dvojnásobné. Prečo ? Na to je veľmi ľahká odpoveď, lebo vláda nevie riadiť štát a jediným riešením je, samozrejme, vyťahovanie peňazí od podnikateľského sektora a z peňaženiek obyvateľov. Lenže vláda berie peniaze na nesprávnom mieste, ľuďom a firmám, ktorí tvoria hodnoty. Uvedomme si už konečne, že bez silného podnikateľského prostredia a vyššej produktivity sa z tohto marazmu, z tejto katastrofy nikdy nedostaneme.
Konsolidácia, ktorú vláda uvalila na obyvateľov, nie je reformou, je záťažou, ktorá Slovensko potápa, a k tomu všetkému od 1. apríla Ficova transakčná daň. Táto bola schválená naozaj rýchlosťou blesku, ako vždy bez odbornej prípravy. Tá nepresiahla úroveň priemerného príspevku na sociálnej sieti. A viete, čo je najhoršie? Že my sme sa nad tým už vlastne nepozastavili, pretože takéto schvaľovanie zákonov sa tu na Slovensku stalo normou. Metóda neodborného a chaotického prijímania zákonov, ktorá sa volá skrátené legislatívne konanie, a mimochodom aj tento zákon sa prejednáva v skrátenom legislatívnom konaní, sa dnes používa už tak často a s takou pravidelnosťou, že si normálne zaslúži mať samostatný televízny sitkom. Ale prečo by sme sa obťažovali analýzami, odbornými pripomienkami, diskusiami, keď máme 79 poslancov, ktorí poslušne odhlasujú všetko, len aby sa koalícia udržala ešte pár mesiacov. Výsledkom sú právne predpisy, ktoré by na právnických fakultách mohli byť vyučované ako ukážka toho, ako sa presne zákony nemajú pripravovať. No v našom legislatívnom prostredí ide skôr o zaužívaný štandard, a povedzme si, takmer na každom ministerstve. Ficova transakčná daň ešte neprešla ani celým legislatívnym procesom a už sa k nej hromadili desiatky pozmeňovaných návrhov a výnimiek... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)

Danko, Andrej, podpredseda NR SR
Takže, pani poslankyňa, podľa § 32 ods. 1 vás upozorňujem, že rokujeme o zákone č. 564/2004. Ak to ešte raz urobíte, od transakčnej dani odkloníte tému, odnímam vám slovo.


Kosová, Ingrid, poslankyňa NR SR
Okej a môžem hovoriť o skrátenom legislatívnom konaní? Dobre, vážení, tak vitajte v krajine, kde zákony vznikajú na kolene, následky pociťujeme všetci a ešte k tomu sú nám zatvárané ústa. (Potlesk.) Viete, kto si celú konsolidáciu a tieto vaše opatrenia, milá vláda, odnesie? Bežní občania. Kto asi zaplatí tie zvýšené ceny za produkty a služby? Bežní občania. A vy viete veľmi dobre, že ten rast cien bude mať negatívny vplyv... prosím, rušíte ma, mohli by ste sa ukľudniť? Nie, páni vzadu, ja ich počujem, takže je to dosť rušivý element. Takže tie ceny, ktoré ste tými vašimi opatreniami zvýšili, vážení páni... (Presušenie vystúpenia predsedajúcim.)

Danko, Andrej, podpredseda NR SR
Vy rozumiete téme, pani poslankyňa?


Kosová, Ingrid, poslankyňa NR SR
Ja veľmi dobre rozumiem téme, pretože tie zvýšené ceny... (Hovorené súbežne s predsedajúcim.)

Danko, Andrej, podpredseda NR SR
Nie, ja mám pocit, že vám to niekto napísal a že sa nedržíte témy.


Kosová, Ingrid, poslankyňa NR SR
... budú musieť tie samosprávy zohľadniť. A komu zvýšia? Kto to zaplatí, tie ceny vyššie, pán podpredseda? Bežní občania. A samosprávy, samozrejme, tiež.

Danko, Andrej, podpredseda NR SR
Píšte to lepšie, pani poslankyňa.


Kosová, Ingrid, poslankyňa NR SR
Kto by mi to mal napísať, pán predseda? Keby ste mi napísali vy tento príspevok, tak je úplne o niečom inom a ja by som ho nemohla teda prečítať, lebo by som sa určite za to hanbila. To, čo môžeme na Slovensku očakávať všetkými týmito opatreniami, je, samozrejme, v konečnom dôsledku aj nezáujem investorov o Slovensko. Krajina, ktorá prijíma nesystémovo zákony... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

3.4.2025 o 18:15 hod.

Ing. Mgr. PhD.

Ingrid Kosová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 18:15

Ingrid Kosová
Skontrolovaný text

Vystúpenie v rozprave

3.4.2025 o 18:15 hod.

Ing. Mgr. PhD.

Ingrid Kosová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 18:30

Ingrid Kosová
Skontrolovaný text

Vystúpenie v rozprave

3.4.2025 o 18:30 hod.

Ing. Mgr. PhD.

Ingrid Kosová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 18:30

Martin Dubéci
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pardon, dodám ho hneď písomne. Pán predsedajúci, ale však v rokovacom poriadku § 32 ods. 1, ak sa rečník odchyľuje od prerokovávanej veci, predsedajúci ho vyzve. No a teda bol prednesený riadne pozmeňujúci návrh, ten sa stal predmetom prerokovávanej veci. Však snáď môžu poslanci argumentovať pred plénom a či sa plénum má vyjadriť v druhom čítaní, či sa má návrh stať súčasťou celku. Však to je normálne logicky. Ako majú poslanci presviedčať ostatných kolegov, ktorí tu sedia, so záujmom sledujú tú diskusiu, a pokiaľ my nemáme inú procedúru na to, že čo je prílepok a čo nie, lebo prepáčte, však tu, ale moment, ale tu si ľudia dávajú prílepky mirnix-dirnix, to veľmi dobre viete, robia to aj vaši koaliční kolegovia, tak keď pokiaľ sa stane súčasťou diskusie, pokiaľ to organizačný odbor a legislatíva pustí, tak ja nevidím dôvod, prečo by sme o tom nemohli diskutovať. Bodka. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

3.4.2025 o 18:30 hod.

MSc

Martin Dubéci

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 18:30

Ján Hargaš
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, pán predsedajúci, ja vás naozaj chcem vyzvať, aby sme dodržiavali rokovací poriadok, pretože tento zákon je o dofinancovaní samospráv, ktoré okrem iného potrebujú tie peniaze aj preto, že budú musieť ich podriadené organizácie, napríklad akciovky, eseročky, platiť transakčnú daň. Čiže ten pozmeňovák, ktorý sme navrhli, súvisí s prerokovávanou vecou. A zároveň mám za to, to, čo povedal aj kolega Dubéci, keď je raz prednesený pozmeňovací návrh, tak to neznamená, že všetci o ňom máme byť teraz ticho. Kedy sa máme vlastne vyjadriť k pozmeňovaciemu návrhu k zákonu, keď nie v tejto rozprave? Kedy podľa vás? Kedy podľa vás máme vyjadriť svoj názor na to, či ten pozmeňovací návrh má alebo nemá byť súčasťou tohto zákona. Kedy, keď nie teraz? Veď toto je rozprava o zákone, ktorý chceme zmeniť. A preto hovoríme o tom, prečo ho chceme zmeniť. Ja to absolútne nechápem, že prečo. Ja teda chápem, že vám to je nepríjemné, lebo ste povedali, že to je hlúpa transakčná daň, ale to vás neoprávňuje, aby ste stopovali rozpravu.
Ďakujem. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

3.4.2025 o 18:30 hod.

Ing.

Ján Hargaš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 18:30

Zuzana Mesterová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo, pán predsedajúci.
Navrhujem zvolať ústavnoprávny výbor za účelom vyloženia rokovacieho poriadku v čl. 32a. Odôvodnenie: Súčasná vládna koalícia značne rozšírila hranice toho, čo sa považuje za prílepok a čo sa nepovažuje. V týchto intenciách my predkladáme pozmeňujúce návrhy k zákonom. Máme za to, že predložený návrh zákona je súčasťou tejto rozpravy a pokiaľ o tom máme spor s predsedajúcim, do tej doby, kým nerozhodne ústavnoprávny výbor o jednoznačnom výklade, navrhujeme túto rozpravu prerušiť.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

3.4.2025 o 18:30 hod.

JUDr.

Zuzana Mesterová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video