33. schôdza
Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge
Vystúpenie v rozprave
11.4.2025 o 13:19 hod.
PhDr.
Vladimír Ledecký
Videokanál poslanca
120-3
Realizovať opatrenia na podporu zamestnávania znevýhodnených uchádzačov o zamestnanie v spojení s mentorovým zapracovaním. No, tak toto je veľmi zaujímavé, lebo na túto aktivitu máme 20,48 milióna pre 280 ľudí. To znamená, že na jedného toho človeka vychádza 73-tisíc euro. Takže my ideme dávať nevzdelaným ľuďom, ktorí sú, ktorí sú v MRK tútorom, tútorom 73-tisíc euro na jedného človeka, aby ho priviedli na trh práce. Ja sa pýtam, to bude z neho prúdový pilot alebo čo? Lebo my, ročne vysoká škola nás stojí 7-tisíc euro, ročne na jedného vysokoškolského študenta. Čo tomu človeku chceme dať za tých 73-tisíc euro od toho tútora? A vyriešime len 280 ľudí, 280 ľudí, chápete? Máme 100-tisíc, máme 100-tisíc ľudí, ktorí žijú vo vylúčených osadách, ktorých potrebujeme riešiť, čo nie je až tak veľa, ale nie, my tu urobíme projekt za 20,48 milióna pre 280 ľudí. Pochybné, veľmi pochybné.
Realizovať programy zamerané na zvýšenie zamestnanosti Rómov v sociálnych podnikoch, zatiaľ 1,37 milióna neviem aké programy. Viete, sociálne podniky, ešte raz hovorím, máme šesťsto. Máme v každom jednom kraji stredisko sociálneho podnikania, regionálne stredisko sociálneho, kde máme štyroch ľudí, ktorých náplňou práce je riešiť to.
Štúdia, štúdia, to ani, štúdia, informatívne stretnutia pre sociálne podniky, samostatne zárobkovo činné osoby poradenstvo, samostatne zárobkove činné osoby podpora. My len na poradenstvo pre Rómov, ktorí chcú samostatne zakladať nejaké živnosti, máme 860-tisíc euro. Nič, len proste a nevieme jak tých ľudí budú hľadať, teraz, keď je vlastne, ideme do ďalšej krízy, teraz, keď sme tým podnikateľom úplne sprísnili všetky podmienky a majú problém prežiť, teraz budú Rómovia zakladať sociálne podniky, lebo my vyškolíme za 860-tisíc. Super nápad, držím palce.
Sociálne integrované podniky. Podpora zamestnávania prostredníctvom integračných sociálnych podnikov tiež je tu. Je tu 19,73 milióna. Vychádza tu na jedného 260 ľudí, to znamená, na jedného to vychádza okolo 2-tisíc euro. Ja neviem, tá podpora sociálnych podnikov je v zákone stanovená, to znamená, ony musia dostávať a ja nechcem, aby sme sa vrátili k Tomanovej sociálnym podnikom, že tu bolo bez pravidiel vyhadzované milióny a potom tie podniky zanikli a žiadny afekt to neprinieslo. Teraz tie sociálne podniky sú nastavené dobre, funguje to. Áno, bolo to za ministra pána Richtera, tak ja dúfam, že to bude strážiť, aby sa to nesprznilo tak, že teraz máme európske peniaze a ideme ich rozkrádať. Ani nie, ani nesiahajte na sociálne podniky. Prosím vás pekne, nechajte ich tak, ako sú. Tak je to dobre nastavené.
Viete, ešte mám tu dve strany, ale to sú také už menej zaujímavé veci. Nechcem, nechcem už viacej o tom hovoriť, lebo aj tak dosť času som vás ubral, ale naozaj ja si myslím, že toto sú dostatočné dôvody, aby sme sa nad tým zamysleli, aby sme ten akčný plán prehodnotili, pripravili projekty, pozreli sa na to, ktoré sú efektívne, ktoré sú neefektívne, zbytočne tam nebrali peniaze na pre úradníkov a pre rôzne spriaznené firmy, ale aby tie peniaze ostali na skutočné riešenie problému MRK a urobili a začali to robiť tak, že naozaj uverili, že my ten problém chceme vyriešiť a vyriešime, lebo iná cesta neexistuje. A ja naozaj ja vám tu sľubujem, že pokiaľ sa v tomto nič nezmení, toto pokladám jako za taký bod, že teraz už všetci o tom viete a všetci sa začnete o to zaujímať, a všetci sa začnete o tom baviť. Pokiaľ sa nič nezmení, ja som nútený sa obrátiť na Európsku komisiu a tieto otázky klásť Európskej komisii a sakra budem zvedavý na odpovede z úradu vlády, sakra budem zvedavý na odpovede z MIRRI, sakra budem zvedavý na odpovede z ministerstva sociálnych vecí a ministerstva školstva, lebo tam už nedokážu tak odpovedať jednou alebo dvomi vetami a odbiť ako odbijú mňa. Lebo to sú ich peniaze a oni si svoje peniaze strážia. Ďakujem veľmi pekne za pozornosť. (Potlesk.)
Rozpracované
Vystúpenia
12:31

Vystúpenie v rozprave 12:31
Ján MažgútPredseda Národnej rady rozhodnutím č. 663 z 11. decembra 2024 pridelil návrh poslancov na prerokovanie výboru pre kultúru a médiá a súčasne ho určil ako gestorský výbor s tým, že podá Národnej rade informáciu o výsledku prerokovania predloženého materiálu vo výbore a návrh na uznesenie Národnej rady. Výbor pre kultúru a média prerokoval návrh poslancov dňa 4. februára 2025. Výbor k predloženému návrhu neprijal platné uznesenie, nakoľko návrh uznesenia nezískal súhlas nadpolovičnej väčšiny prítomných poslancov podľa § 52 ods. 4 zákona Národnej rady č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady v znení neskorších predpisov a čl. 84 ods. 2 Ústavy Slovenskej republiky.
Predseda výboru, dajme tomu, že po dohode s pánom Hlinom, ma určil za spravodajcu k tomuto návrhu, aby som na schôdzi Národnej rady informoval o výsledku prerokovania uvedeného materiálu vo výbore. Prílohou tejto informácie je návrh na uznesenie Národnej rady v znení predloženom predkladateľovi návrhu, predkladateľmi návrhu uznesenia.
Pán predsedajúci, ďakujem, skončil som. Otvorte, prosím, rozpravu.
Cítim sa trošku dotknutý, pán predkladateľ. Po tých slovách ocenenia som si myslel, že sa tam aj ja nájdem ako, som to veľkoryso teda zobral ako alternujúci spravodajca. Ale každopádne, vážený pán predsedajúci, vážené panie poslankyne, páni poslanci, dovoľte mi, prosím, ako zaskakujúcemu spravodajcovi výboru predniesť informáciu o výsledku prerokovania návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Alojza Hlinu, Márie Kolíkovej, Vladimíra Ledeckého na prijatie uznesenia Národnej rady Slovenskej republiky k novej hudobnej úprave Štátnej hymny Slovenskej republiky, tlač 639, vo výbore.
Predseda Národnej rady rozhodnutím č. 663 z 11. decembra 2024 pridelil návrh poslancov na prerokovanie výboru pre kultúru a médiá a súčasne ho určil ako gestorský výbor s tým, že podá Národnej rade informáciu o výsledku prerokovania predloženého materiálu vo výbore a návrh na uznesenie Národnej rady. Výbor pre kultúru a média prerokoval návrh poslancov dňa 4. februára 2025. Výbor k predloženému návrhu neprijal platné uznesenie, nakoľko návrh uznesenia nezískal súhlas nadpolovičnej väčšiny prítomných poslancov podľa § 52 ods. 4 zákona Národnej rady č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady v znení neskorších predpisov a čl. 84 ods. 2 Ústavy Slovenskej republiky.
Predseda výboru, dajme tomu, že po dohode s pánom Hlinom, ma určil za spravodajcu k tomuto návrhu, aby som na schôdzi Národnej rady informoval o výsledku prerokovania uvedeného materiálu vo výbore. Prílohou tejto informácie je návrh na uznesenie Národnej rady v znení predloženom predkladateľovi návrhu, predkladateľmi návrhu uznesenia.
Pán predsedajúci, ďakujem, skončil som. Otvorte, prosím, rozpravu.
Rozpracované
12:34

Vystúpenie v rozprave 12:34
Vladimíra MarcinkováĎakujem.
Vystúpenie v rozprave
11.4.2025 o 12:34 hod.
Mgr.
Vladimíra Marcinková
Videokanál poslanca
Znova ďakujem za slovo, a znova poviem, že ide o veľmi stručnú novelu zákona o sociálnom poistení, ktorou navrhujeme, aby sa nezaopatrené dieťa považovalo, aby sa za nezaopatrené dieťa považovalo dieťa, ktoré ukončí povinnú školskú dochádzku, ale z vážnych, najmä zdravotných dôvodov pokračuje naďalej v štúdiu na základnej škole. V súčasnosti sú tieto deti akousi dierou v zákone, ktorý im pritom sám umožňuje na základnej škole študovať aj v prípade, že ukončia povinnú školskú dochádzku. Avšak ďalej na ich zabezpečenie vôbec nemyslí, a ja to bližšie vysvetlím v rozprave, do ktorej sa hlásim ako prvá.
Ďakujem.
Rozpracované
12:35

Vystúpenie v rozprave 12:35
Martin ŠmilňákNávrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Súčasťou predloženého návrhu je aj stanovisko Ministerstva financií Slovenskej republiky a Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky....
Návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Súčasťou predloženého návrhu je aj stanovisko Ministerstva financií Slovenskej republiky a Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky. Ako spravodajca teda odporúčam, aby Národná rada po všeobecnej rozprave sa uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady č. 691 z 20. januára 2025 navrhujem, aby návrh zákona prerokovali: Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady pre sociálne veci a odporúčam, aby predmetný návrh zákona výbor prerokoval do 30 dní a v gestorskom výbore do 32 dní od prerokovania návrhu zákona v Národnej rade Slovenskej republiky v prvom čítaní.
Prosím, pán predsedajúci, otvorte všeobecnú rozpravu.
Vystúpenie v rozprave
11.4.2025 o 12:35 hod.
Mgr.
Martin Šmilňák
Videokanál poslanca
Vážený pán predsedajúci, v súlade s § 73 zákona o rokovacom poriadku som bol výborom určený za spravodajcu k návrhu zákona, ktorý je uvedený pod tlačou 671. Predkladám teda informáciu k predloženému návrhu.
Návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Súčasťou predloženého návrhu je aj stanovisko Ministerstva financií Slovenskej republiky a Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky. Ako spravodajca teda odporúčam, aby Národná rada po všeobecnej rozprave sa uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady č. 691 z 20. januára 2025 navrhujem, aby návrh zákona prerokovali: Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady pre sociálne veci a odporúčam, aby predmetný návrh zákona výbor prerokoval do 30 dní a v gestorskom výbore do 32 dní od prerokovania návrhu zákona v Národnej rade Slovenskej republiky v prvom čítaní.
Prosím, pán predsedajúci, otvorte všeobecnú rozpravu.
Rozpracované
12:36

Vystúpenie v rozprave 12:36
Vladimíra MarcinkováPretože napríklad v tomto prípade, na ktorý nás upozornila jedna rodina, ide o sirotu, ktorá nemohla poberať sirotský dôchodok, pretože sama tá osoba bola dlhodobo v nemocnici, a teda skončila povinnú školskú dochádzku vlastne oveľa neskôr. Nie preto, že by, že by, že by chcela, ale jednoducho bola tak dlho hospitalizovaná a mala tak vážny zdravotný stav, že tú povinnú školskú dochádzku skončila neskôr, než zákon predpokladá. A je to problém, pretože dnes na základe zákona nie je dieťa, ktoré ukončí povinnú školskú dochádzku a pokračuje v štúdiu na základnej škole, považované za nezaopatrené dieťa. A napríklad, ak chcete poberať sirotský dôchodok, tak vy musíte byť nezaopatreným dieťaťom. A toto dieťa, keďže nemalo ešte skončenú povinnú, teda, nemalo skončenú povinnú školskú dochádzku, teda pokračovalo na základnej škole, hoci malo už vyšší vek, stratilo právo na sirotský dôchodok. Ale ak by pokračovalo na štúdiu na strednej škole, tak tento štatút by malo a bolo by ďalej nezaopatreným dieťaťom. Čiže naozaj je tu taká nelogická diera v zákone, ktorá oberá, nehovorím, že je to veľké percento, ale určite sú tu deti, ktoré sú v ťažkej životnej situácií. Napríklad toto je veľmi ťažký prípad, kde vlastne stratila táto osoba nárok na všetky druhy pomoci kvôli tomu, že stratila ten, ten status nezaopatreného dieťaťa a nie svojím zavinením, ale dierou v zákone. Ja som presvedčená, že toto je niečo, čo by sme znova akože mali my tu v Národnej rade chcieť zmeniť. Je to maličká vec, môžeme to dávať podľa mňa akože úplne v kľude aj poslaneckým návrhom, pretože to rieši veľmi konkrétne situácie, ale, ale nie je to niečo, na čom by sme sa tu mali politicky hádať, ale nájsť cestu, ako to dostať do našej legislatívy, aby sme naozaj eliminovali takúto skupinu ľudí, ktorá tými dierami v zákone prichádza o pomoc v ťažkej životnej situácii po strate rodiča.
Toľko z mojej strany, mám tu toho viac. Aj tých prípadov mám viac popísaných, ale nebudem vás tým zaťažovať. Ja chcem z tohto miesta len vyzvať, že ak by bol minister práce, sociálnych vecí a rodiny ochotný napríklad to zahrnúť do nejakých svojich noviel, ak sa ako koalícia rozhodnete, že za toto hlasovať nechcete, veľmi rada pomôžem, vysvetlím, posuniem tie prípady. Ale bude mi ľúto, keď sa nám nepodarí tieto diery v zákone o sociálnom poistení vyriešiť, pretože my vieme o nejakých ôsmich prípadoch, ale to sú naozaj deti, ktoré sú v ťažkej životnej situácii, a aj podľa mňa pre tých osem detí dáva zmysel proste ten, ten zákon zmeniť a vyriešiť to. Že ak niekto z koalície má záujem sa toho chytiť, veľmi rada pomôžem, a vieme to aj stiahnuť z hlasovania. Viete si to nejakým spôsobom zahrnúť vy, aby to prešlo. Tu nejde o politické body, ale aby sme to fakt vyriešili. Budem rada, ak, ak si to niekto z koalície vezme k srdcu.
Ďakujem pekne.
Vystúpenie v rozprave
11.4.2025 o 12:36 hod.
Mgr.
Vladimíra Marcinková
Videokanál poslanca
Čakám. Ďakujem veľmi pekne. Viete čo, mňa niekedy aj mrzí, že vlastne tieto novely prinášame my z opozície a vlastne podľa mňa ten istý email, tá istá rodina, ktorá sa obrátila na nás, a ktorá sa vlastne snaží nejak domôcť svojho práva, sa obrátila určite aj na ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny, možno aj na vás, niektorí kolegovia z koalície, kde by malo, samozrejme, politicky asi aj vyššiu šancu, že to prejde. Ale toto sú naozaj ako keby vážne diery v našej legislatíve, ktorú my môžeme zlepšiť ako zákonodarcovia, a ja by som bola veľmi rada, keby sa tak stalo.
Pretože napríklad v tomto prípade, na ktorý nás upozornila jedna rodina, ide o sirotu, ktorá nemohla poberať sirotský dôchodok, pretože sama tá osoba bola dlhodobo v nemocnici, a teda skončila povinnú školskú dochádzku vlastne oveľa neskôr. Nie preto, že by, že by, že by chcela, ale jednoducho bola tak dlho hospitalizovaná a mala tak vážny zdravotný stav, že tú povinnú školskú dochádzku skončila neskôr, než zákon predpokladá. A je to problém, pretože dnes na základe zákona nie je dieťa, ktoré ukončí povinnú školskú dochádzku a pokračuje v štúdiu na základnej škole, považované za nezaopatrené dieťa. A napríklad, ak chcete poberať sirotský dôchodok, tak vy musíte byť nezaopatreným dieťaťom. A toto dieťa, keďže nemalo ešte skončenú povinnú, teda, nemalo skončenú povinnú školskú dochádzku, teda pokračovalo na základnej škole, hoci malo už vyšší vek, stratilo právo na sirotský dôchodok. Ale ak by pokračovalo na štúdiu na strednej škole, tak tento štatút by malo a bolo by ďalej nezaopatreným dieťaťom. Čiže naozaj je tu taká nelogická diera v zákone, ktorá oberá, nehovorím, že je to veľké percento, ale určite sú tu deti, ktoré sú v ťažkej životnej situácií. Napríklad toto je veľmi ťažký prípad, kde vlastne stratila táto osoba nárok na všetky druhy pomoci kvôli tomu, že stratila ten, ten status nezaopatreného dieťaťa a nie svojím zavinením, ale dierou v zákone. Ja som presvedčená, že toto je niečo, čo by sme znova akože mali my tu v Národnej rade chcieť zmeniť. Je to maličká vec, môžeme to dávať podľa mňa akože úplne v kľude aj poslaneckým návrhom, pretože to rieši veľmi konkrétne situácie, ale, ale nie je to niečo, na čom by sme sa tu mali politicky hádať, ale nájsť cestu, ako to dostať do našej legislatívy, aby sme naozaj eliminovali takúto skupinu ľudí, ktorá tými dierami v zákone prichádza o pomoc v ťažkej životnej situácii po strate rodiča.
Toľko z mojej strany, mám tu toho viac. Aj tých prípadov mám viac popísaných, ale nebudem vás tým zaťažovať. Ja chcem z tohto miesta len vyzvať, že ak by bol minister práce, sociálnych vecí a rodiny ochotný napríklad to zahrnúť do nejakých svojich noviel, ak sa ako koalícia rozhodnete, že za toto hlasovať nechcete, veľmi rada pomôžem, vysvetlím, posuniem tie prípady. Ale bude mi ľúto, keď sa nám nepodarí tieto diery v zákone o sociálnom poistení vyriešiť, pretože my vieme o nejakých ôsmich prípadoch, ale to sú naozaj deti, ktoré sú v ťažkej životnej situácii, a aj podľa mňa pre tých osem detí dáva zmysel proste ten, ten zákon zmeniť a vyriešiť to. Že ak niekto z koalície má záujem sa toho chytiť, veľmi rada pomôžem, a vieme to aj stiahnuť z hlasovania. Viete si to nejakým spôsobom zahrnúť vy, aby to prešlo. Tu nejde o politické body, ale aby sme to fakt vyriešili. Budem rada, ak, ak si to niekto z koalície vezme k srdcu.
Ďakujem pekne.
Rozpracované
12:41

Vystúpenie v rozprave 12:41
Vladimír LedeckýVážený pán predsedajúci, vážení kolegovia, kolegyne, do parlamentu som predložil uznesenie, v ktorom reagujem na nezáujem predstaviteľov vládnej koalície riešiť problémy marginalizovaných rómskych komunít. Slovensko v tejto téme zlyháva a riešim to kvôli tomu, lebo vláda pred niekoľkými týždňami schválila akčný plán, v ktorom, v ktorom nieže nie sú veci, ktoré treba riešiť, tie peniaze,...
Vážený pán predsedajúci, vážení kolegovia, kolegyne, do parlamentu som predložil uznesenie, v ktorom reagujem na nezáujem predstaviteľov vládnej koalície riešiť problémy marginalizovaných rómskych komunít. Slovensko v tejto téme zlyháva a riešim to kvôli tomu, lebo vláda pred niekoľkými týždňami schválila akčný plán, v ktorom, v ktorom nieže nie sú veci, ktoré treba riešiť, tie peniaze, ktoré nám dala Európska únia, 907 miliónov na riešenie tohto problému, plus spolufinancovanie zo Slovenska, idú na veci, ktoré si myslím, že sú nepodstatné, trvalo neudržateľné a nijakým závažným spôsobom nepomôžu tejto téme a navyše sú tam chyby, čo sa týka cifier, výpočtov.
Chcem na to podrobnejšie upozorniť, nemám iný priestor, kde to podrobnejšie rozobrať, ako tuná v tejto rozprave. Ja dúfam, že si to všimnú na úrade vlády, u splnomocnenca rovnako, že si to všimnú koaliční, opoziční poslanci, a že tento akčný plán sa prepracuje, lebo naozaj kedy je nejaký plán, ktorý má hodnotu 1,1 miliardy a zistíme, že sú, sú tam chyby vo výpočtoch viac ako 480 miliónov, takže naozaj asi nemá ten plán žiadnu relevantnú hodnotu a treba ho prerobiť. Viacej by som povedal v rozprave.
Ďakujem.
Vystúpenie v rozprave
11.4.2025 o 12:41 hod.
PhDr.
Vladimír Ledecký
Videokanál poslanca
Dobre, už to ide. (Rečníkovi nefungoval mikrofón.)
Vážený pán predsedajúci, vážení kolegovia, kolegyne, do parlamentu som predložil uznesenie, v ktorom reagujem na nezáujem predstaviteľov vládnej koalície riešiť problémy marginalizovaných rómskych komunít. Slovensko v tejto téme zlyháva a riešim to kvôli tomu, lebo vláda pred niekoľkými týždňami schválila akčný plán, v ktorom, v ktorom nieže nie sú veci, ktoré treba riešiť, tie peniaze, ktoré nám dala Európska únia, 907 miliónov na riešenie tohto problému, plus spolufinancovanie zo Slovenska, idú na veci, ktoré si myslím, že sú nepodstatné, trvalo neudržateľné a nijakým závažným spôsobom nepomôžu tejto téme a navyše sú tam chyby, čo sa týka cifier, výpočtov.
Chcem na to podrobnejšie upozorniť, nemám iný priestor, kde to podrobnejšie rozobrať, ako tuná v tejto rozprave. Ja dúfam, že si to všimnú na úrade vlády, u splnomocnenca rovnako, že si to všimnú koaliční, opoziční poslanci, a že tento akčný plán sa prepracuje, lebo naozaj kedy je nejaký plán, ktorý má hodnotu 1,1 miliardy a zistíme, že sú, sú tam chyby vo výpočtoch viac ako 480 miliónov, takže naozaj asi nemá ten plán žiadnu relevantnú hodnotu a treba ho prerobiť. Viacej by som povedal v rozprave.
Ďakujem.
Rozpracované
12:43

Vystúpenie v rozprave 12:43
Peter PollákVážený pán predsedajúci, kolegyne, kolegovia, dovoľte mi ako určenému spravodajcovi Výboru Národnej rady slovenskej republiky pre ľudské práva a národnostné menšiny uviesť informáciu gestorského výboru o výsledku prerokovania návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Vladimíra Ledeckého a Vladimíry Marcinkovej na prijatie uznesenia Národnej rady Slovenskej republiky vyzývajúceho k efektívnej a systematickej...
Vážený pán predsedajúci, kolegyne, kolegovia, dovoľte mi ako určenému spravodajcovi Výboru Národnej rady slovenskej republiky pre ľudské práva a národnostné menšiny uviesť informáciu gestorského výboru o výsledku prerokovania návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Vladimíra Ledeckého a Vladimíry Marcinkovej na prijatie uznesenia Národnej rady Slovenskej republiky vyzývajúceho k efektívnej a systematickej pomoci o podpore marginalizovaných rómskych komunít (tlač 719). 118-2
Podpredseda Národnej rady Slovenskej republiky svojim rozhodnutím č. 749 z 25. februára 2025 pridelil predmetný návrh na prerokovanie Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre ľudské práva a národnostné menšiny s tým, že ako gestorský výbor podá v stanovenej lehote Národnej rade Slovenskej republiky informáciu o prerokovaní predmetného materiálu vo výbore a návrh na unesenie Národnej rady Slovenskej republiky. Gestorský výbor o návrhu uznesenia Národnej rady Slovenskej republiky rokoval na svojej 31. schôdzi dňa 24. marca 2025, avšak neprijal uznesenie, keďže návrh uznesenia výboru nezískal súhlas nadpolovičnej väčšiny prítomných poslancov a poslankýň podľa § 52 ods. 4 zákona o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky. Prílohou informácie je aj návrh na uznesenie Národnej rady Slovenskej republiky.
Pán predsedajúci, otvorte rozpravu. Ďakujem.
Ďakujem pekne.
Vážený pán predsedajúci, kolegyne, kolegovia, dovoľte mi ako určenému spravodajcovi Výboru Národnej rady slovenskej republiky pre ľudské práva a národnostné menšiny uviesť informáciu gestorského výboru o výsledku prerokovania návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Vladimíra Ledeckého a Vladimíry Marcinkovej na prijatie uznesenia Národnej rady Slovenskej republiky vyzývajúceho k efektívnej a systematickej pomoci o podpore marginalizovaných rómskych komunít (tlač 719). 118-2
Podpredseda Národnej rady Slovenskej republiky svojim rozhodnutím č. 749 z 25. februára 2025 pridelil predmetný návrh na prerokovanie Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre ľudské práva a národnostné menšiny s tým, že ako gestorský výbor podá v stanovenej lehote Národnej rade Slovenskej republiky informáciu o prerokovaní predmetného materiálu vo výbore a návrh na unesenie Národnej rady Slovenskej republiky. Gestorský výbor o návrhu uznesenia Národnej rady Slovenskej republiky rokoval na svojej 31. schôdzi dňa 24. marca 2025, avšak neprijal uznesenie, keďže návrh uznesenia výboru nezískal súhlas nadpolovičnej väčšiny prítomných poslancov a poslankýň podľa § 52 ods. 4 zákona o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky. Prílohou informácie je aj návrh na uznesenie Národnej rady Slovenskej republiky.
Pán predsedajúci, otvorte rozpravu. Ďakujem.
Rozpracované
12:45

Vystúpenie v rozprave 12:45
Vladimír LedeckýKde vlastne z toho akčného plánu tie peniaze pôjdu? Tak ľudí, ktorých som sa pýtal, ktorí celý život sa venujú tejto problematike, ktorí si ten akčný plán naštudovali, tak naozaj mi nevedeli povedať. Keď som sledoval vyjadrenie pána splnomocnenca, tak krútil sa ako had, ale, ale tie veci, ktoré tam hovoril, tak viditeľne, viditeľne čerpal, čerpal len z brucha. Ja som včera alebo predvčerom sa dostal k materiálu, ktorý, ktorý vydal úrad vlády, kde na infožiadosť odpovedá, že uvedený materiál neexistuje v ucelenej podobe a nemá finálnu podobu. Čiže akčný plán sa schválil, ale ucelený materiál k tým jednotlivým projektom neexistuje a nemá finálnu podobu. Tak ja sa pýtam, ako sa vlastne ten akčný plán tvoril. To každý prišiel a hodil, hodil tam nejaké číslo, vymyslel si nejak tú aktivitu a teraz dodatočne to pôjdeme nejakým spôsobom napĺňať. Každý, kto robil stratégiu, každý, kto robil akčný plán, každý, kto robil nejaký projekt, presne vie, že sa to robí presne naopak. Keď sa to robí tak, tak tá, tak tá adresnosť a tá efektivita je, je nulová. Otváram túto tému, pretože marginalizované rómske komunity sú mojou témou, ktorej sa venujem, venoval som sa 22 rokov ako starosta, venoval som sa 17 rokov ako poslanec vyššieho územného celku a, samozrejme, chcem sa venovať aj tuná. Chcem upozorniť, že vôbec neberiem túto tému politicky, lebo ja keď v minulom volebnom období som rovnako upozornil na niekoľko neefektívnych čerpaní a musím povedať, že všetky sa úspešne pozastavili. Spomeniem len jedno, keď úrad splnomocnenca vlády chcel minúť 900-tisíc euro na grafiku na, chceli urobiť grafiku na Atlas rómskych komunít, ktorý existuje a vlastne potom, ako som sa stretol alebo napísal eurokomisárke potom, ako som začal túto tému medializovať a upozorňovať na veci, potom ako sa vlastne zistilo, že ani autorské práva nesedia, tak sa tie peniaze na to neminuli a minuli sa efektívnejšie, lebo sa presunuli, presunuli inam. Čiže vôbec túto tému neberiem politicky, ale beriem ju naozaj srdcovo a beriem ju tak, že keď raz sú tam určené peniaze a je to obrovský balík peňazí, tak urobme to tak, aby z toho bol nejaký dlhodobý efekt.
Uvediem niekoľko konkrétnych príkladov, ktoré neskôr rozoberiem, ktoré naozaj sa chytajú, chytajú za hlavu ľudia, ktorí to počujú a pýtajú sa, že prečo, a to je 20 miliónov na mediálny rómsky dom. S touto myšlienkou vraj prišiel splnomocnenec vlády na poslednú chvíľu, ten rómsky dom podľa neoficiálnych informácií má byť v Banskej Bystrici. Pýtam sa, prečo v Banskej Bystrici, keď, keď sa pozriete na mapu rómskych osídlení, tak kolo Banskej Bystrice tie rómske osídlenia nie sú. Má byť dokonca na námestí, na námestí v Banskej Bystrici. Ale keď si pozriete bližšie ten, ten akčný pán, tak zistíte, že na ten rómsky dom tie peniaze nie sú len v tej položke rómsky dom, 20 miliónov, ale že tie peniaze idú aj na medializáciu ďalších rómskych periodík, a takisto že ten rómsky dom je financovaný len dva roky a v roku 27´ je tam položka ešte prázdna, kde určite ešte ďalšie peniaze môžu presunúť. Tak ja sa pýtam, tí ľudia v tých vylúčených rómskych komunitách budú naďalej piť vodu z potoka, tí ľudia nebudú mať kde deti poslať do škôlky, lebo fyzicky tam žiadna škôlka nie je. Budú jesť suchú stravu, lebo nemajú jedáleň, budú chodiť na dvojzmennú prevádzku, lebo nemajú dostatok priestorov na jednozmennú prevádzku, ale výrazne im pomôže ten rómsky dom za 20 miliónov plus ďalšie, ďalšie výdavky. No tak to určite nie.
Ďalšia položka 60 miliónov na vysádzanie stromčekov. To konkrétne zase rozoberiem, keď, keď vám predstavím ten projekt. K tomu sa takisto pán, pán splnomocnenec nejako vyjadroval a tvrdil, že to v podstate bude skládky, čistenie a potom to sadenie stromčekov. Viete, keď, keď si pozriete fakty, keď si prečítate, čo je tam napísané, tak zistíte, že zase tie informácie len vymýšľal, ťahal z brucha a že, že vôbec to tak nemôže byť.
A ďalšia položka 10,4 milióna na realizáciu informatívnych stretnutí pre sociálne podniky. Na Slovensku máme 600 sociálnych podnikov. V každom jednom kraji máme regionálne stredisko sociálneho podnikania, kde máme zamestnaných štyroch ľudí. A teraz keď si zoberiete, že na jeden kraj vychádza cca tých sto podnikov, to znamená, jeden ten človek z toho strediska regionálneho sociálneho podnikania vychádza na 25 podnikov a celý rok sa im môže venovať. Na, na kieho frasa nám treba 10,4 milióna na realizáciu informatívnych stretnutí pre sociálne podniky. Však, však tá osoba si môže zvolávať tie sociálne podniky, tých 25 sociálnych podnikov každý druhý deň a ich informovať, o čom treba, hej? A to by, to by, ešte najhoršie je to, že keď sa pozriete do toho akčného plánu, tak na tie sociálne podniky a zamestnávanie Rómov v tých sociálnych podnikoch, tých položiek je tam spústa, hej?
To znamená, že celý ten akčný plán pôsobí len tak, že školenia, analýzy, všelijaké nezmyselné podpory bez, bez akejkoľvek udržateľnosti a na skutočné riešenia, na to, čo prinesie nejaký dlhodobý efekt, ide 125 miliónov.
To ide na infraštruktúrne projekty. To znamená na infraštruktúru, kde naozaj, keď to skončí, tak tým ľuďom to môže pomôcť, keď budú mať vodu, kanál a tieto veci. Ale prečo z projektu, ktorý ide so spolufinancovaním viac ako jednu miliardu, len 125 miliónov ide na skutočné riešenia. Ja si to neviem vysvetliť a potom sa, lebo ľudia sa ma pýtajú, prečo tí Rómovia sú stále na tom, ako sú, keď sa toľko peňazí na nich dáva. No tak musím povedať, že doteraz sa toľko peňazí až na nich nedalo a teraz keď je taký obrovský balík peňazí na to, tak vidíte, kde končia. Oni končia u nejakých, nejakých firiem, čo ich budú školiť, čo budú nakupovať nejakú techniku, čo im budú robiť nejaký tútoring, ale v podstate tí, tí koneční prijímatelia budú po skončení toho projektu na tom tak, ako sú. Keď sa pýtali rómskeho splnomocnenca, že, že má nejaké, má nejaké, má nejaké, nejakých ľudí, MOPS-ky, hej, miestne skupiny, ktoré sa venujú poriadku, tak povedal, že, že keby mal tých peňazí viacej, tak zamestná viacej Rómov, ktorí by robili tie, tie miestne občianske hliadky. Ale si uvedomme, že keď sa pýtate starostu, že pokiaľ by mal spolufinancovať alebo platiť tie miestne občianske hliadky, či by ich dal. No nedal by ich. To znamená, skončí financovanie z Európskej únii, skončia aj miestne občianske hliadky. Ja nehovorím, že to je zlý projekt, ale si treba uvedomiť, že ani ten projekt neprinesie riešenia. Prečo to hovorím. Lebo mám pocit, že ten splnomocnenec nerozmýšľa tak, že, že tie peniaze raz skončia a my ten problém musíme posunúť dakde ďalej, musí byť viacej vyriešený, ale že rozmýšľa tak, no však zamestnáme nejakých ľudí a budeme ich z toho platiť a potom, a to je celé, a to je celé riešenie.
Akože celé zle hej? No ďalšie položky tu je poradenstvo pre samostatné zárobkovo činné osoby. Vy keď chcete, aby ľudia podnikali, tak nerobte hlúposti, ako je transakčnú daň. Zhoršujete tým pravidelne podnikateľské prostredie a potom im dáte 860-tisíc Rómom, aby si zakladali, aby si zakladali živnosti a choď, však dostaneš peniaze. Však vy ste ich ukradli kde komu, zhoršili ste prostredie a teraz takýmto umelým spôsobom idete míňať peniaze. Ja viem, že vy ich miniete, ale efekt to nebude mať žiadny. 14,7 milióna na podporu samostatne zárobkovo činných osôb. 13,4 milióna na poradenské služby programu Záruky pre mladých. 11,4 milióna euro na zabezpečenie prístupu k digitálnym technológiám. Ako fasa, podporil by som to, ale keď som si konkrétne prečítal, kde to pôjde, totálna neefektivita. A tie, a to množstvo štúdií, 50-tisíc euro napríklad na štúdiu zamestnanosti marginalizovaných rómskych komunít. Preboha, úrad práce má toľko štúdií a toľko dát, že, že žiadne peniaze navyše netreba čerpať, úplne zbytočná štúdia, zbytočná.
V rámci programu nájdete aj položku rozvíjanie programov na podporu zmeny zručnosti spojenej s transformáciou regiónov. Je to fond spravodlivej transformácie. Celý fond spravodlivej transformácie má 458 miliónov. Celý fond. Tento fond máme použiť na transformáciu priemyslu, ktorý sa mení, a tak to je hlavne bane v Prievidzi a okolí a potom hutnícky priemysel, čo sa týka Banskej Bystrici a Košíc. A naraz sa v tom akčnom pláne objavili tie peniaze na Rómov a ešte o desať miliónov viac, ako je celý, celý fond spravodlivej transformácie. No komu už toto do očí neudrelo, tak ja neviem, či to niekto, všetci ministri za to hlasovali. Ja neviem, či to vôbec niekto čítal, alebo či to ich ľudia sa venujú tomu, čo, čo idú hlasovať a čo idú schvaľovať. No a tam sa, tam sa tí páni, samozrejme, zmýlili o čiastku 468 miliónov. A jednoducho ten plán nemá žiadnu relevanciu pokiaľ niekto neprizná, že tých 468 miliónov je chyba, nemá žiadnu relevanciu. A že je to chyba, ukazuje, keď si pozrieme spolufinancovanie toho projektu, tak zistíme, že to spolufinancovanie je nastavené na stovky tisíc, že to bude a nie v miliónoch táto cifra, a takisto keď si pozrieme postupnosť prvý rok koľko, druhý rok koľko, tretí rok, tak tá cifra tam z toho vyskakuje, že to tak, že to tak byť nemôže. 120-2
Tak ako vy tie materiály preboha pripravujete, študujete a neskôr schvaľujete, vláda takýto materiál si dovolí schváliť a poslednú vec, ktorú by som chcel povedať, keďže sa tri mesiace nezasadalo, tak som si dal tú námahu a som obišiel de facto všetkých starostov a primátorov na Spiši, ktorí majú veľké rómske komunity a pýtal som sa ich, aké problémy ich skutočne trápia, a takisto som napísal starostom a primátorom z lokalít, kde majú veľkú rómsku komunitu, že čo potrebujú riešiť, tak viete, tá odpoveď bola taká, že pitná voda bola úplne najčastejšie. Pitná voda je najväčší problém, hej? Na tú pitnú vodu, som hovoril, že tam máme malú čiastku, lebo celá infraštruktúra v tomto pláne je 125 mil. Ďalšia vec je, sú túlavé psy a neprihlásené psy, to ich tiež trápi, tak, samozrejme, nikto tento problém nijakým spôsobom nevyrieši, alebo nerieši, nevysporiadané pozemky, v tom akčnom pláne sa len nejaká podpora, podpora na to, aby sa identifikovali tie pozemky. Samozrejme, Európska únia nedáva peniaze na to, aby sa kupovali za to pozemky, ale takisto tá cifra je malá.
Ďalšia vec, čo ich trápi je dvojzmenná prevádzka v základných školách, v akčnom pláne som nenašiel nič, nič k tejto téme. Ďalej je chýbajúca materská škola, inak toto bol najčastejší problém starostov, že povedali, mám pripravený projekt v šuplíku, mám pozemok, len mám problém, lebo vyšla výzva, tá výzva sa zrušila, potom vyšla druhá výzva, neviem, či sa zrušila, či nebola kompatibilná, že do tej výzvy sa takisto tí starostovia prihlásiť nemohli, tak si predstavte, že tie deti v tej lokalite nemajú materskú škôlku. Ten starosta ma pripravený projekt, má pozemok, ale ešte ho nepodal, to znamená nie skôr ako tri roky, a to je optimistický predpoklad, môže tam byť tá materská škôlka, keď naozaj teraz sa prijme výzva, rýchlo sa vyhodnotí a tí starostovia začnú stavať a my tu ideme riešiť mediálny dom. A verte tomu, že ten mediálny dom bude prvé, čo budú robiť, lebo to je veľmi jednoduché, prenajať nejaké priestory, zamestnať si tam svojich ľudí a púšťať peniaze, kým neskončí programovacie obdobie, aby sa to mohlo minúť. Takže, takže skutočné problémy naozaj nikto nerieši. Takže pýtajte sa starostov a riešte veci, ktoré oni potrebujú a ten splnomocnenec vlády pre Rómov je tam naozaj, aby komunikoval túto tému, lebo len časť tých peňazí ide cez rómskeho splnomocnenca, ide cez ministerstvo sociálnych vecí, ministerstvo zdravotníctva tam ide malá suma a potom to ide cez ministerstvo školstva. Ale splnomocnenec vlády musí, je na úrade vlády, musí to riešiť, a preto, prosím, prehodnoťte v dobrom ten plán, naozaj odstráňte tie chyby, ktoré ste tam urobili, ktoré sú zjavné v číslach, ale hlavne dajte tam tie veci, ktoré naozaj potrebujú. Ja čakám a naozaj keď sa toho nedočkám, tak začnem komunikovať s Eurokomisiou a sa ich budem tie otázky, ktoré tuná hovorím, v podrobnej rovine pýtať a sa ich spýtam, že čo očakávajú, lebo tie očakávania na konci budú také, že peniaze budú minuté a tí Rómovia budú naďalej piť vodu z potoka, budú mať dvojzmennú prevádzku a všetky tie klasické problémy, ktoré som tu niekoľkokrát spomínal.
A teraz prejdem k jednotlivým aktivitám, ktoré tu máme, takže stromčeky za 60, projekt za 60 mil. Cieľová skupina je 25 obcí, to znamená, že na jednu obec ide 2,4 mil. a cieľom toho projektu je prostredníctvom ich zamestnávania v lesnom hospodárstve riešiť oblasť zamestnanosti, prostredníctvom zamestnávania v lesnom hospodárstve. No, dneska ja mám podiel v urbariáte, chodím tam na schôdze a poznám, aké tie čísla sú, tak 30 centov stojí cena práce jedného stromčeka. Rómovia nám to chodia sadiť, my si ich zavoláme, oni posadia stromčeky, 30 centov dostane z jedného stromčeka, koľko vysadí, toľko má, sa to skontroluje. V podstate dneska už ani nikto iný na tú brigádu vám nepríde, len Rómovia. Neni s nimi žiadny problém, urobia, čo majú, robí sa to mesiac na jeseň, mesiac na jar podľa, podľa počasia. Ja sa pýtam, čo budú robiť zbytok roka, keď to má byť skutočné zamestnanie. A keď to nemá byť skutočné zamestnanie, tak prečo ideme dávať 60 mil. Pokiaľ by sme to dali na tie stromčeky, tak musíme vysadiť 200 mil. stromčekov. Štátne lesy sadia ročne asi 16 mil. stromčekov. To znamená, že kde tie stromčeky budeme ako sadiť alebo kde je tá vata, kto z toho zoberie tie peniaze? A keď aj pán splnomocnenec z brucha vyťahoval nejaké akože situácie, čo sa bude robiť, tak ja vidím, že tu sú partner toho projektu Lesy Slovenskej republiky a Vojenské lesy, to znamená naozaj je to na to, aby chodili do tých lesov a sadili tie stromčeky. A ja sa pýtam, nebude tých 60 mil. chýbať pri skutočnom riešení tých problémov, ktoré majú?
Ako to pomôže v konečnom dôsledku tých Rómov, že sa tam tie stromčeky v lese zasadia. Nemali by sme miesto tých sadení stromčekov radšej to použiť naozaj na výstavbu materských škôlok? Alebo na výstavbu základných škôl, aby mohli chodiť na dennú prevádzku, alebo na výstavbu jedální, aby dostali teplé jedlo, tak jak všetky ostatné deti?
Ďalší projekt tu mám, školenie proti rasizmu. Školenie v protirómskom rasizme pre štátnych zamestnancov, úradníkov miestnej správy a samosprávy, tak ako my si ideme vyčerpať peniaze z Európskej únie, aby sme školili vlastných úradníkov. No jednoducho ho tam nezamestnám, keď nemá tieto danosti. To ako sa robí výberové konanie? A tu my si zavoláme Bombica, dovezieme ho na lietadle, ktorý je najväčší rasista na Slovensku a ktorý to prezentuje bez najväčších problémov, my ho zastupujeme, my ho pomaly ubytujeme, my ho voláme na vlastné akcie tam, pomaly na čestné miesto usádzame, a potom ideme robiť školenia pre štátnych zamestnancov, aby viete, my sme to až tak vážne nemysleli, to naozaj s tým, hlavne že sú na to peniaze z Európskej únie a hlavne že sa na tom niekto obohatí.
Školenie, zorganizovanie školení v oblasti udržateľného rozvoja odpadového hospodárstva. Tiež si myslím, že odpadové hospodárstvo by sa malo riešiť z iných peňazí ako z peňazí určených na riešenie problémov MRK. Program podpora projektov na dobudovanie prístupu k pitnej vode, dobudovanie základnej technickej infraštruktúry, tak na to je tu 98 mil. Môj brat je starosta v jednej obci a má asi, je to taká priemerná veľkostná obec a robil teraz kanalizáciu a viem, že tá kanalizácia ho vyšla na 12 mil. euro. Takže viete si predstaviť, že za 98 mil., koľko urobíme, teraz je taký úzus, že keď sa robí kanalizácia alebo vodovod pre komunitu, v ktorej žije rómska a vylúčená komunita, tak sa zároveň musí robiť aj pre celú obec. To znamená, že naozaj sa realizuje celá obec, čiže za tých 98 mil. mi vychádza, že tak 10 takých stredných obcí by sa mohlo urobiť, čo je strašne málo. Miliardu rozdeľujeme a 98 mil. len na problém, ktorý sa nás naozaj bytostne dotýka.
Rómsky mediálny dom, spomínal som zase upozornenie, že na rok 2027 ešte nemá rozpočet, to znamená buď je to o to viac, nehovoriac o tom, že v tom akčnom pláne sú financované aktivity iných printových a ďalších médií, ktoré sú s rómskou tématikou a s Rómami spojené, čiže dajme im peniaze, ale nie takú obrovskú čiastku, podporme tých, čo fungujú a nevytvárajme niečo umelé, nové, len aby mal niekto léno pre svojich známych, príbuzných, alebo iných ľudí v regióne, v ktorom žije.
Realizovať pilotný štipendijný program vrátane mentorskej podpory žiakov z MRK. Ja som si povedal, že toto je super, že toto je naozaj vhodné, ale zase ľudia, ktorí predtým sa venovali presne tomu projektu a videli prípravu toho projektu, myslím, že aj tuná kolega kritizoval, že veľká, značná časť tých zdrojov ide na prevádzku toho projektu a výrazne menej zdrojov, alebo málo zdrojov ide pre samotných žiakov pre MRK.
No toto je zaujímavé, vytvoriť a implementovať rámcový manuál desegregácie pre školy a zriaďovateľov. Cena tu neni určená, lebo to som ešte nepovedal, že je veľa položiek, kde cena ešte nie je započítaná, predpokladám, že v tom ďalšom akčnom pláne už tá cena tam bude, ale my nemáme manuál na desegregáciu pre školy a zriaďovateľov? A keď ho nemáme, my ho nevieme vytvoriť na ministerstvách bez toho, aby sme čerpali peniaze z tohto zdroja, ktorý je určený primárne na riešenie primárnych, problémov? To nemyslíte vážne! Tu kde sa človek pozrie, každý chce niečo urvať z toho, len aby sa to nejak okrajovo dotýkalo a aby sme tie peniaze nejakým spôsobom odtiaľ vyčerpali.
Realizovať desegregačné projekty na základnom stupni vzdelávania, tak na to tu máme 238 tis. na jednu školu, dokopy 6,9 mil. euro. No, viete na to, že má byť 20 škôl, na jednu školu 238 tis., tak ja sa pýtam, to ako budú vyzerať tie desegregačné projekty, jako chcem vidieť detaily, ale ich nevidím, lebo nikto mi ich nevie povedať, ako napísali z úradu vlády, tie projekty ešte sú v procese prípravy. Ale už vedia sumu, už vedia, koľko bude cieľová skupina, už presne vedia sumu, koľko miliónov na to minú. Vypracovanie štandardov desegregácie a uplatnenie na školách. Takisto nič také neexistuje? To doteraz nemáme žiadne štandardy? A keď ich máme, tak to treba prepracovať, a to je jedno, či ich máme, či sa budú robiť nanovo. Nemyslím si, že na to by sme mali čerpať navyše peniaze z tohto zdroja.
Pripraviť, overiť a zaviesť systém zberu údajov o počte rómskych detí v materských školách a rómskych žiakov v základných školách a stredných školách. To naozaj to nemyslíte vážne toto. Lebo ja keď to dám môjmu asistentovi urobiť, tak on vám za 48 hodín toto všetko dá. Ani korunu navyše, navyše za to nebude chcieť. Ja, zadarmo vám to urobíme a dovolím si tvrdiť, že máme také skúsenosti, že v oveľa vyššej kvalite to bude, ako ste to schopní, zase za peniaze, aktivita bude súčasťou rozpočtu, ešte to tu nie je udané, že koľko to bude stáť. To nemyslíte vážne! Vy si chcete ukradnúť peniaze na riešenie marginalizovaných rómskych komunít na ministerstvo pre svojich ľudí, ktorých platíte, na takúto maličkosť.
Podporiť vedecko-výskumné a vzdelávacie aktivity v oblasti jazyka, boja proti extrémizmu, rasizmu a intolerancii. To je Bombic 2.
Fond spravodlivej transformácie, fond spravodlivej transformácie som sa vyjadroval, že tam sa sekli v čísle o niekoľko stoviek miliónov, takže dúfam, že si to priznajú, lebo keď už toto si nepriznajú, čo je jasne na papieri, zo spolufinancovania, zo všetkého to vychádza, tak ja už neviem potom, aký dôkaz treba, aký dôkaz treba priniesť. Poskytovanie integrovaných informačných poradenských služieb pre mladých Rómov za 13,49 mil. a bude to v 20 okresoch, tá aktivita realizovaná. Tiež by som rád vedel podrobnosti, tiež by som rád vedel podrobnosti, lebo 13,49 mil. je veľmi zaujímavé číslo. Posúdenie možností efektívnejšieho nastavenia fungovania aktivácie vrátane aktivačných prác. Tak my ideme čerpať peniaze z MRK na posúdenie možnosti efektívnejšieho nastavenia fungovania aktivačných prác.
Po prvé, aktivačné práce nerobia len Rómovia. Po druhé, teraz máme zákon v prvom čítaní, za chvíľu bude v druhom, kde celý systém meníme. Načo nám to bude, keď my teraz prijímame zákon. Tak dobre, zákon budeme prijímať o polroka, medzitým to pripravíme a vieme potom ten zákon nejakým spôsobom pripraviť tak, aby, aby nám to s tými vyšlo. Načo je to dobré, keď teraz meníme zákon? Čo jak urobíme tu, jak urobíme to posúdenie, potom budeme ho meniť zase? No nie, to sú zase len zbytočne vyhodené, niekto to tam hodil a proste skasíruje si za nejakú štúdiu nejaké peniaze.
Vystúpenie v rozprave
11.4.2025 o 12:45 hod.
PhDr.
Vladimír Ledecký
Videokanál poslanca
Takže ešte raz, vážený pán predsedajúci, vážené kolegyne, kolegovia, zo zdrojov Európskej únie mimoriadne, naozaj mimoriadne, lebo to množstvo a ten objem peňazí, ktoré Európska únia vyčlenila na riešenie rómskej problematiky marginalizovaných rómskych komunít, je 907 miliónov, tak je to obrovský balík peňazí, ktorý, predpokladám, že tá Európska únia očakáva, že tie peniaze budú tak minuté, aby tento problém z veľkej časti, z veľkej časti zmizol. V rámci toho, tej stratégie, ktorá, ktorá bola pripravená a schválená, vznikajú postupne akčné plány. Tento akčný plán, ktorý bol schválený pred niekoľkými týždňami, bol na najbližšie tri roky. Prekvapilo ma veľmi veľa vecí v tom akčnom pláne, ale každý súdny človek, ktorý pozná tieto cifry a chcem povedať, že tento akčný plán pripravovali na úrade splnomocnenca, ktorý patrí priamo pod premiéra a neskôr ho vláda, vláda schvaľovala, tak každý, kto pozná tieto cifry, muselo ho zaujať, že prečo ten akčný plán je v hodnote 1,1 miliardy, keď my na, na tri roky, keď my na celé programovacie obdobie máme len 907 miliónov plus spolufinancovanie, spolufinancovanie ... (Nezrozumiteľne vyslovené.) rozpočtu. No keby to niekto si zobral tie cifry a na konci spočítal, tak by mu to číslo asi buchlo do očí a povedal, že kdesi je problém. Ale, ale ten, ten plán je tak neprofesionálne spracovaný, tak amatérsky spracovaný, tak nejasný, podľa mňa to bol zámer, že ešte si nedali ani tú, tú prácu spočítať to, a tým pádom nezistili, že sa sekli o viac ako 560 alebo 570 miliónov, v ďalšej rozprave presne identifikujem to číslo a poviem. Čiže my, keď schválime vládou nejaký materiál, ktorý, ktorý vlastne posielame do tej Európskej únii, kde sa odvolávame na tie európske peniaze a pri 1,1 miliarde sa sekneme o viac alebo skoro o polovičku, tak asi, asi to potvrdzuje tie moje slová, že ten materiál nie je kvalitný a presne tak my pristupujeme nielen k európskym peniazom, ale aj k riešeniu problémov, na ktoré používame európske peniaze. A tí, a tí Rómovia alebo riešenie marginalizovaných skupín je preto, preto také neefektívne, je vždy na konci.
Kde vlastne z toho akčného plánu tie peniaze pôjdu? Tak ľudí, ktorých som sa pýtal, ktorí celý život sa venujú tejto problematike, ktorí si ten akčný plán naštudovali, tak naozaj mi nevedeli povedať. Keď som sledoval vyjadrenie pána splnomocnenca, tak krútil sa ako had, ale, ale tie veci, ktoré tam hovoril, tak viditeľne, viditeľne čerpal, čerpal len z brucha. Ja som včera alebo predvčerom sa dostal k materiálu, ktorý, ktorý vydal úrad vlády, kde na infožiadosť odpovedá, že uvedený materiál neexistuje v ucelenej podobe a nemá finálnu podobu. Čiže akčný plán sa schválil, ale ucelený materiál k tým jednotlivým projektom neexistuje a nemá finálnu podobu. Tak ja sa pýtam, ako sa vlastne ten akčný plán tvoril. To každý prišiel a hodil, hodil tam nejaké číslo, vymyslel si nejak tú aktivitu a teraz dodatočne to pôjdeme nejakým spôsobom napĺňať. Každý, kto robil stratégiu, každý, kto robil akčný plán, každý, kto robil nejaký projekt, presne vie, že sa to robí presne naopak. Keď sa to robí tak, tak tá, tak tá adresnosť a tá efektivita je, je nulová. Otváram túto tému, pretože marginalizované rómske komunity sú mojou témou, ktorej sa venujem, venoval som sa 22 rokov ako starosta, venoval som sa 17 rokov ako poslanec vyššieho územného celku a, samozrejme, chcem sa venovať aj tuná. Chcem upozorniť, že vôbec neberiem túto tému politicky, lebo ja keď v minulom volebnom období som rovnako upozornil na niekoľko neefektívnych čerpaní a musím povedať, že všetky sa úspešne pozastavili. Spomeniem len jedno, keď úrad splnomocnenca vlády chcel minúť 900-tisíc euro na grafiku na, chceli urobiť grafiku na Atlas rómskych komunít, ktorý existuje a vlastne potom, ako som sa stretol alebo napísal eurokomisárke potom, ako som začal túto tému medializovať a upozorňovať na veci, potom ako sa vlastne zistilo, že ani autorské práva nesedia, tak sa tie peniaze na to neminuli a minuli sa efektívnejšie, lebo sa presunuli, presunuli inam. Čiže vôbec túto tému neberiem politicky, ale beriem ju naozaj srdcovo a beriem ju tak, že keď raz sú tam určené peniaze a je to obrovský balík peňazí, tak urobme to tak, aby z toho bol nejaký dlhodobý efekt.
Uvediem niekoľko konkrétnych príkladov, ktoré neskôr rozoberiem, ktoré naozaj sa chytajú, chytajú za hlavu ľudia, ktorí to počujú a pýtajú sa, že prečo, a to je 20 miliónov na mediálny rómsky dom. S touto myšlienkou vraj prišiel splnomocnenec vlády na poslednú chvíľu, ten rómsky dom podľa neoficiálnych informácií má byť v Banskej Bystrici. Pýtam sa, prečo v Banskej Bystrici, keď, keď sa pozriete na mapu rómskych osídlení, tak kolo Banskej Bystrice tie rómske osídlenia nie sú. Má byť dokonca na námestí, na námestí v Banskej Bystrici. Ale keď si pozriete bližšie ten, ten akčný pán, tak zistíte, že na ten rómsky dom tie peniaze nie sú len v tej položke rómsky dom, 20 miliónov, ale že tie peniaze idú aj na medializáciu ďalších rómskych periodík, a takisto že ten rómsky dom je financovaný len dva roky a v roku 27´ je tam položka ešte prázdna, kde určite ešte ďalšie peniaze môžu presunúť. Tak ja sa pýtam, tí ľudia v tých vylúčených rómskych komunitách budú naďalej piť vodu z potoka, tí ľudia nebudú mať kde deti poslať do škôlky, lebo fyzicky tam žiadna škôlka nie je. Budú jesť suchú stravu, lebo nemajú jedáleň, budú chodiť na dvojzmennú prevádzku, lebo nemajú dostatok priestorov na jednozmennú prevádzku, ale výrazne im pomôže ten rómsky dom za 20 miliónov plus ďalšie, ďalšie výdavky. No tak to určite nie.
Ďalšia položka 60 miliónov na vysádzanie stromčekov. To konkrétne zase rozoberiem, keď, keď vám predstavím ten projekt. K tomu sa takisto pán, pán splnomocnenec nejako vyjadroval a tvrdil, že to v podstate bude skládky, čistenie a potom to sadenie stromčekov. Viete, keď, keď si pozriete fakty, keď si prečítate, čo je tam napísané, tak zistíte, že zase tie informácie len vymýšľal, ťahal z brucha a že, že vôbec to tak nemôže byť.
A ďalšia položka 10,4 milióna na realizáciu informatívnych stretnutí pre sociálne podniky. Na Slovensku máme 600 sociálnych podnikov. V každom jednom kraji máme regionálne stredisko sociálneho podnikania, kde máme zamestnaných štyroch ľudí. A teraz keď si zoberiete, že na jeden kraj vychádza cca tých sto podnikov, to znamená, jeden ten človek z toho strediska regionálneho sociálneho podnikania vychádza na 25 podnikov a celý rok sa im môže venovať. Na, na kieho frasa nám treba 10,4 milióna na realizáciu informatívnych stretnutí pre sociálne podniky. Však, však tá osoba si môže zvolávať tie sociálne podniky, tých 25 sociálnych podnikov každý druhý deň a ich informovať, o čom treba, hej? A to by, to by, ešte najhoršie je to, že keď sa pozriete do toho akčného plánu, tak na tie sociálne podniky a zamestnávanie Rómov v tých sociálnych podnikoch, tých položiek je tam spústa, hej?
To znamená, že celý ten akčný plán pôsobí len tak, že školenia, analýzy, všelijaké nezmyselné podpory bez, bez akejkoľvek udržateľnosti a na skutočné riešenia, na to, čo prinesie nejaký dlhodobý efekt, ide 125 miliónov.
To ide na infraštruktúrne projekty. To znamená na infraštruktúru, kde naozaj, keď to skončí, tak tým ľuďom to môže pomôcť, keď budú mať vodu, kanál a tieto veci. Ale prečo z projektu, ktorý ide so spolufinancovaním viac ako jednu miliardu, len 125 miliónov ide na skutočné riešenia. Ja si to neviem vysvetliť a potom sa, lebo ľudia sa ma pýtajú, prečo tí Rómovia sú stále na tom, ako sú, keď sa toľko peňazí na nich dáva. No tak musím povedať, že doteraz sa toľko peňazí až na nich nedalo a teraz keď je taký obrovský balík peňazí na to, tak vidíte, kde končia. Oni končia u nejakých, nejakých firiem, čo ich budú školiť, čo budú nakupovať nejakú techniku, čo im budú robiť nejaký tútoring, ale v podstate tí, tí koneční prijímatelia budú po skončení toho projektu na tom tak, ako sú. Keď sa pýtali rómskeho splnomocnenca, že, že má nejaké, má nejaké, má nejaké, nejakých ľudí, MOPS-ky, hej, miestne skupiny, ktoré sa venujú poriadku, tak povedal, že, že keby mal tých peňazí viacej, tak zamestná viacej Rómov, ktorí by robili tie, tie miestne občianske hliadky. Ale si uvedomme, že keď sa pýtate starostu, že pokiaľ by mal spolufinancovať alebo platiť tie miestne občianske hliadky, či by ich dal. No nedal by ich. To znamená, skončí financovanie z Európskej únii, skončia aj miestne občianske hliadky. Ja nehovorím, že to je zlý projekt, ale si treba uvedomiť, že ani ten projekt neprinesie riešenia. Prečo to hovorím. Lebo mám pocit, že ten splnomocnenec nerozmýšľa tak, že, že tie peniaze raz skončia a my ten problém musíme posunúť dakde ďalej, musí byť viacej vyriešený, ale že rozmýšľa tak, no však zamestnáme nejakých ľudí a budeme ich z toho platiť a potom, a to je celé, a to je celé riešenie.
Akože celé zle hej? No ďalšie položky tu je poradenstvo pre samostatné zárobkovo činné osoby. Vy keď chcete, aby ľudia podnikali, tak nerobte hlúposti, ako je transakčnú daň. Zhoršujete tým pravidelne podnikateľské prostredie a potom im dáte 860-tisíc Rómom, aby si zakladali, aby si zakladali živnosti a choď, však dostaneš peniaze. Však vy ste ich ukradli kde komu, zhoršili ste prostredie a teraz takýmto umelým spôsobom idete míňať peniaze. Ja viem, že vy ich miniete, ale efekt to nebude mať žiadny. 14,7 milióna na podporu samostatne zárobkovo činných osôb. 13,4 milióna na poradenské služby programu Záruky pre mladých. 11,4 milióna euro na zabezpečenie prístupu k digitálnym technológiám. Ako fasa, podporil by som to, ale keď som si konkrétne prečítal, kde to pôjde, totálna neefektivita. A tie, a to množstvo štúdií, 50-tisíc euro napríklad na štúdiu zamestnanosti marginalizovaných rómskych komunít. Preboha, úrad práce má toľko štúdií a toľko dát, že, že žiadne peniaze navyše netreba čerpať, úplne zbytočná štúdia, zbytočná.
V rámci programu nájdete aj položku rozvíjanie programov na podporu zmeny zručnosti spojenej s transformáciou regiónov. Je to fond spravodlivej transformácie. Celý fond spravodlivej transformácie má 458 miliónov. Celý fond. Tento fond máme použiť na transformáciu priemyslu, ktorý sa mení, a tak to je hlavne bane v Prievidzi a okolí a potom hutnícky priemysel, čo sa týka Banskej Bystrici a Košíc. A naraz sa v tom akčnom pláne objavili tie peniaze na Rómov a ešte o desať miliónov viac, ako je celý, celý fond spravodlivej transformácie. No komu už toto do očí neudrelo, tak ja neviem, či to niekto, všetci ministri za to hlasovali. Ja neviem, či to vôbec niekto čítal, alebo či to ich ľudia sa venujú tomu, čo, čo idú hlasovať a čo idú schvaľovať. No a tam sa, tam sa tí páni, samozrejme, zmýlili o čiastku 468 miliónov. A jednoducho ten plán nemá žiadnu relevanciu pokiaľ niekto neprizná, že tých 468 miliónov je chyba, nemá žiadnu relevanciu. A že je to chyba, ukazuje, keď si pozrieme spolufinancovanie toho projektu, tak zistíme, že to spolufinancovanie je nastavené na stovky tisíc, že to bude a nie v miliónoch táto cifra, a takisto keď si pozrieme postupnosť prvý rok koľko, druhý rok koľko, tretí rok, tak tá cifra tam z toho vyskakuje, že to tak, že to tak byť nemôže. 120-2
Tak ako vy tie materiály preboha pripravujete, študujete a neskôr schvaľujete, vláda takýto materiál si dovolí schváliť a poslednú vec, ktorú by som chcel povedať, keďže sa tri mesiace nezasadalo, tak som si dal tú námahu a som obišiel de facto všetkých starostov a primátorov na Spiši, ktorí majú veľké rómske komunity a pýtal som sa ich, aké problémy ich skutočne trápia, a takisto som napísal starostom a primátorom z lokalít, kde majú veľkú rómsku komunitu, že čo potrebujú riešiť, tak viete, tá odpoveď bola taká, že pitná voda bola úplne najčastejšie. Pitná voda je najväčší problém, hej? Na tú pitnú vodu, som hovoril, že tam máme malú čiastku, lebo celá infraštruktúra v tomto pláne je 125 mil. Ďalšia vec je, sú túlavé psy a neprihlásené psy, to ich tiež trápi, tak, samozrejme, nikto tento problém nijakým spôsobom nevyrieši, alebo nerieši, nevysporiadané pozemky, v tom akčnom pláne sa len nejaká podpora, podpora na to, aby sa identifikovali tie pozemky. Samozrejme, Európska únia nedáva peniaze na to, aby sa kupovali za to pozemky, ale takisto tá cifra je malá.
Ďalšia vec, čo ich trápi je dvojzmenná prevádzka v základných školách, v akčnom pláne som nenašiel nič, nič k tejto téme. Ďalej je chýbajúca materská škola, inak toto bol najčastejší problém starostov, že povedali, mám pripravený projekt v šuplíku, mám pozemok, len mám problém, lebo vyšla výzva, tá výzva sa zrušila, potom vyšla druhá výzva, neviem, či sa zrušila, či nebola kompatibilná, že do tej výzvy sa takisto tí starostovia prihlásiť nemohli, tak si predstavte, že tie deti v tej lokalite nemajú materskú škôlku. Ten starosta ma pripravený projekt, má pozemok, ale ešte ho nepodal, to znamená nie skôr ako tri roky, a to je optimistický predpoklad, môže tam byť tá materská škôlka, keď naozaj teraz sa prijme výzva, rýchlo sa vyhodnotí a tí starostovia začnú stavať a my tu ideme riešiť mediálny dom. A verte tomu, že ten mediálny dom bude prvé, čo budú robiť, lebo to je veľmi jednoduché, prenajať nejaké priestory, zamestnať si tam svojich ľudí a púšťať peniaze, kým neskončí programovacie obdobie, aby sa to mohlo minúť. Takže, takže skutočné problémy naozaj nikto nerieši. Takže pýtajte sa starostov a riešte veci, ktoré oni potrebujú a ten splnomocnenec vlády pre Rómov je tam naozaj, aby komunikoval túto tému, lebo len časť tých peňazí ide cez rómskeho splnomocnenca, ide cez ministerstvo sociálnych vecí, ministerstvo zdravotníctva tam ide malá suma a potom to ide cez ministerstvo školstva. Ale splnomocnenec vlády musí, je na úrade vlády, musí to riešiť, a preto, prosím, prehodnoťte v dobrom ten plán, naozaj odstráňte tie chyby, ktoré ste tam urobili, ktoré sú zjavné v číslach, ale hlavne dajte tam tie veci, ktoré naozaj potrebujú. Ja čakám a naozaj keď sa toho nedočkám, tak začnem komunikovať s Eurokomisiou a sa ich budem tie otázky, ktoré tuná hovorím, v podrobnej rovine pýtať a sa ich spýtam, že čo očakávajú, lebo tie očakávania na konci budú také, že peniaze budú minuté a tí Rómovia budú naďalej piť vodu z potoka, budú mať dvojzmennú prevádzku a všetky tie klasické problémy, ktoré som tu niekoľkokrát spomínal.
A teraz prejdem k jednotlivým aktivitám, ktoré tu máme, takže stromčeky za 60, projekt za 60 mil. Cieľová skupina je 25 obcí, to znamená, že na jednu obec ide 2,4 mil. a cieľom toho projektu je prostredníctvom ich zamestnávania v lesnom hospodárstve riešiť oblasť zamestnanosti, prostredníctvom zamestnávania v lesnom hospodárstve. No, dneska ja mám podiel v urbariáte, chodím tam na schôdze a poznám, aké tie čísla sú, tak 30 centov stojí cena práce jedného stromčeka. Rómovia nám to chodia sadiť, my si ich zavoláme, oni posadia stromčeky, 30 centov dostane z jedného stromčeka, koľko vysadí, toľko má, sa to skontroluje. V podstate dneska už ani nikto iný na tú brigádu vám nepríde, len Rómovia. Neni s nimi žiadny problém, urobia, čo majú, robí sa to mesiac na jeseň, mesiac na jar podľa, podľa počasia. Ja sa pýtam, čo budú robiť zbytok roka, keď to má byť skutočné zamestnanie. A keď to nemá byť skutočné zamestnanie, tak prečo ideme dávať 60 mil. Pokiaľ by sme to dali na tie stromčeky, tak musíme vysadiť 200 mil. stromčekov. Štátne lesy sadia ročne asi 16 mil. stromčekov. To znamená, že kde tie stromčeky budeme ako sadiť alebo kde je tá vata, kto z toho zoberie tie peniaze? A keď aj pán splnomocnenec z brucha vyťahoval nejaké akože situácie, čo sa bude robiť, tak ja vidím, že tu sú partner toho projektu Lesy Slovenskej republiky a Vojenské lesy, to znamená naozaj je to na to, aby chodili do tých lesov a sadili tie stromčeky. A ja sa pýtam, nebude tých 60 mil. chýbať pri skutočnom riešení tých problémov, ktoré majú?
Ako to pomôže v konečnom dôsledku tých Rómov, že sa tam tie stromčeky v lese zasadia. Nemali by sme miesto tých sadení stromčekov radšej to použiť naozaj na výstavbu materských škôlok? Alebo na výstavbu základných škôl, aby mohli chodiť na dennú prevádzku, alebo na výstavbu jedální, aby dostali teplé jedlo, tak jak všetky ostatné deti?
Ďalší projekt tu mám, školenie proti rasizmu. Školenie v protirómskom rasizme pre štátnych zamestnancov, úradníkov miestnej správy a samosprávy, tak ako my si ideme vyčerpať peniaze z Európskej únie, aby sme školili vlastných úradníkov. No jednoducho ho tam nezamestnám, keď nemá tieto danosti. To ako sa robí výberové konanie? A tu my si zavoláme Bombica, dovezieme ho na lietadle, ktorý je najväčší rasista na Slovensku a ktorý to prezentuje bez najväčších problémov, my ho zastupujeme, my ho pomaly ubytujeme, my ho voláme na vlastné akcie tam, pomaly na čestné miesto usádzame, a potom ideme robiť školenia pre štátnych zamestnancov, aby viete, my sme to až tak vážne nemysleli, to naozaj s tým, hlavne že sú na to peniaze z Európskej únie a hlavne že sa na tom niekto obohatí.
Školenie, zorganizovanie školení v oblasti udržateľného rozvoja odpadového hospodárstva. Tiež si myslím, že odpadové hospodárstvo by sa malo riešiť z iných peňazí ako z peňazí určených na riešenie problémov MRK. Program podpora projektov na dobudovanie prístupu k pitnej vode, dobudovanie základnej technickej infraštruktúry, tak na to je tu 98 mil. Môj brat je starosta v jednej obci a má asi, je to taká priemerná veľkostná obec a robil teraz kanalizáciu a viem, že tá kanalizácia ho vyšla na 12 mil. euro. Takže viete si predstaviť, že za 98 mil., koľko urobíme, teraz je taký úzus, že keď sa robí kanalizácia alebo vodovod pre komunitu, v ktorej žije rómska a vylúčená komunita, tak sa zároveň musí robiť aj pre celú obec. To znamená, že naozaj sa realizuje celá obec, čiže za tých 98 mil. mi vychádza, že tak 10 takých stredných obcí by sa mohlo urobiť, čo je strašne málo. Miliardu rozdeľujeme a 98 mil. len na problém, ktorý sa nás naozaj bytostne dotýka.
Rómsky mediálny dom, spomínal som zase upozornenie, že na rok 2027 ešte nemá rozpočet, to znamená buď je to o to viac, nehovoriac o tom, že v tom akčnom pláne sú financované aktivity iných printových a ďalších médií, ktoré sú s rómskou tématikou a s Rómami spojené, čiže dajme im peniaze, ale nie takú obrovskú čiastku, podporme tých, čo fungujú a nevytvárajme niečo umelé, nové, len aby mal niekto léno pre svojich známych, príbuzných, alebo iných ľudí v regióne, v ktorom žije.
Realizovať pilotný štipendijný program vrátane mentorskej podpory žiakov z MRK. Ja som si povedal, že toto je super, že toto je naozaj vhodné, ale zase ľudia, ktorí predtým sa venovali presne tomu projektu a videli prípravu toho projektu, myslím, že aj tuná kolega kritizoval, že veľká, značná časť tých zdrojov ide na prevádzku toho projektu a výrazne menej zdrojov, alebo málo zdrojov ide pre samotných žiakov pre MRK.
No toto je zaujímavé, vytvoriť a implementovať rámcový manuál desegregácie pre školy a zriaďovateľov. Cena tu neni určená, lebo to som ešte nepovedal, že je veľa položiek, kde cena ešte nie je započítaná, predpokladám, že v tom ďalšom akčnom pláne už tá cena tam bude, ale my nemáme manuál na desegregáciu pre školy a zriaďovateľov? A keď ho nemáme, my ho nevieme vytvoriť na ministerstvách bez toho, aby sme čerpali peniaze z tohto zdroja, ktorý je určený primárne na riešenie primárnych, problémov? To nemyslíte vážne! Tu kde sa človek pozrie, každý chce niečo urvať z toho, len aby sa to nejak okrajovo dotýkalo a aby sme tie peniaze nejakým spôsobom odtiaľ vyčerpali.
Realizovať desegregačné projekty na základnom stupni vzdelávania, tak na to tu máme 238 tis. na jednu školu, dokopy 6,9 mil. euro. No, viete na to, že má byť 20 škôl, na jednu školu 238 tis., tak ja sa pýtam, to ako budú vyzerať tie desegregačné projekty, jako chcem vidieť detaily, ale ich nevidím, lebo nikto mi ich nevie povedať, ako napísali z úradu vlády, tie projekty ešte sú v procese prípravy. Ale už vedia sumu, už vedia, koľko bude cieľová skupina, už presne vedia sumu, koľko miliónov na to minú. Vypracovanie štandardov desegregácie a uplatnenie na školách. Takisto nič také neexistuje? To doteraz nemáme žiadne štandardy? A keď ich máme, tak to treba prepracovať, a to je jedno, či ich máme, či sa budú robiť nanovo. Nemyslím si, že na to by sme mali čerpať navyše peniaze z tohto zdroja.
Pripraviť, overiť a zaviesť systém zberu údajov o počte rómskych detí v materských školách a rómskych žiakov v základných školách a stredných školách. To naozaj to nemyslíte vážne toto. Lebo ja keď to dám môjmu asistentovi urobiť, tak on vám za 48 hodín toto všetko dá. Ani korunu navyše, navyše za to nebude chcieť. Ja, zadarmo vám to urobíme a dovolím si tvrdiť, že máme také skúsenosti, že v oveľa vyššej kvalite to bude, ako ste to schopní, zase za peniaze, aktivita bude súčasťou rozpočtu, ešte to tu nie je udané, že koľko to bude stáť. To nemyslíte vážne! Vy si chcete ukradnúť peniaze na riešenie marginalizovaných rómskych komunít na ministerstvo pre svojich ľudí, ktorých platíte, na takúto maličkosť.
Podporiť vedecko-výskumné a vzdelávacie aktivity v oblasti jazyka, boja proti extrémizmu, rasizmu a intolerancii. To je Bombic 2.
Fond spravodlivej transformácie, fond spravodlivej transformácie som sa vyjadroval, že tam sa sekli v čísle o niekoľko stoviek miliónov, takže dúfam, že si to priznajú, lebo keď už toto si nepriznajú, čo je jasne na papieri, zo spolufinancovania, zo všetkého to vychádza, tak ja už neviem potom, aký dôkaz treba, aký dôkaz treba priniesť. Poskytovanie integrovaných informačných poradenských služieb pre mladých Rómov za 13,49 mil. a bude to v 20 okresoch, tá aktivita realizovaná. Tiež by som rád vedel podrobnosti, tiež by som rád vedel podrobnosti, lebo 13,49 mil. je veľmi zaujímavé číslo. Posúdenie možností efektívnejšieho nastavenia fungovania aktivácie vrátane aktivačných prác. Tak my ideme čerpať peniaze z MRK na posúdenie možnosti efektívnejšieho nastavenia fungovania aktivačných prác.
Po prvé, aktivačné práce nerobia len Rómovia. Po druhé, teraz máme zákon v prvom čítaní, za chvíľu bude v druhom, kde celý systém meníme. Načo nám to bude, keď my teraz prijímame zákon. Tak dobre, zákon budeme prijímať o polroka, medzitým to pripravíme a vieme potom ten zákon nejakým spôsobom pripraviť tak, aby, aby nám to s tými vyšlo. Načo je to dobré, keď teraz meníme zákon? Čo jak urobíme tu, jak urobíme to posúdenie, potom budeme ho meniť zase? No nie, to sú zase len zbytočne vyhodené, niekto to tam hodil a proste skasíruje si za nejakú štúdiu nejaké peniaze.
Rozpracované
13:19

Vystúpenie v rozprave 13:19
Vladimír LedeckýRealizovať opatrenia na podporu zamestnávania znevýhodnených uchádzačov o zamestnanie v spojení s mentorovým zapracovaním. No, tak toto je veľmi zaujímavé, lebo na túto aktivitu máme 20,48 milióna pre 280 ľudí. To znamená, že na jedného toho človeka vychádza 73-tisíc euro. Takže my ideme dávať nevzdelaným ľuďom, ktorí sú, ktorí sú v MRK tútorom, tútorom 73-tisíc euro na jedného človeka, aby ho priviedli na trh práce. Ja sa pýtam,...
Realizovať opatrenia na podporu zamestnávania znevýhodnených uchádzačov o zamestnanie v spojení s mentorovým zapracovaním. No, tak toto je veľmi zaujímavé, lebo na túto aktivitu máme 20,48 milióna pre 280 ľudí. To znamená, že na jedného toho človeka vychádza 73-tisíc euro. Takže my ideme dávať nevzdelaným ľuďom, ktorí sú, ktorí sú v MRK tútorom, tútorom 73-tisíc euro na jedného človeka, aby ho priviedli na trh práce. Ja sa pýtam, to bude z neho prúdový pilot alebo čo? Lebo my, ročne vysoká škola nás stojí 7-tisíc euro, ročne na jedného vysokoškolského študenta. Čo tomu človeku chceme dať za tých 73-tisíc euro od toho tútora? A vyriešime len 280 ľudí, 280 ľudí, chápete? Máme 100-tisíc, máme 100-tisíc ľudí, ktorí žijú vo vylúčených osadách, ktorých potrebujeme riešiť, čo nie je až tak veľa, ale nie, my tu urobíme projekt za 20,48 milióna pre 280 ľudí. Pochybné, veľmi pochybné.
Realizovať programy zamerané na zvýšenie zamestnanosti Rómov v sociálnych podnikoch, zatiaľ 1,37 milióna neviem aké programy. Viete, sociálne podniky, ešte raz hovorím, máme šesťsto. Máme v každom jednom kraji stredisko sociálneho podnikania, regionálne stredisko sociálneho, kde máme štyroch ľudí, ktorých náplňou práce je riešiť to.
Štúdia, štúdia, to ani, štúdia, informatívne stretnutia pre sociálne podniky, samostatne zárobkovo činné osoby poradenstvo, samostatne zárobkove činné osoby podpora. My len na poradenstvo pre Rómov, ktorí chcú samostatne zakladať nejaké živnosti, máme 860-tisíc euro. Nič, len proste a nevieme jak tých ľudí budú hľadať, teraz, keď je vlastne, ideme do ďalšej krízy, teraz, keď sme tým podnikateľom úplne sprísnili všetky podmienky a majú problém prežiť, teraz budú Rómovia zakladať sociálne podniky, lebo my vyškolíme za 860-tisíc. Super nápad, držím palce.
Sociálne integrované podniky. Podpora zamestnávania prostredníctvom integračných sociálnych podnikov tiež je tu. Je tu 19,73 milióna. Vychádza tu na jedného 260 ľudí, to znamená, na jedného to vychádza okolo 2-tisíc euro. Ja neviem, tá podpora sociálnych podnikov je v zákone stanovená, to znamená, ony musia dostávať a ja nechcem, aby sme sa vrátili k Tomanovej sociálnym podnikom, že tu bolo bez pravidiel vyhadzované milióny a potom tie podniky zanikli a žiadny afekt to neprinieslo. Teraz tie sociálne podniky sú nastavené dobre, funguje to. Áno, bolo to za ministra pána Richtera, tak ja dúfam, že to bude strážiť, aby sa to nesprznilo tak, že teraz máme európske peniaze a ideme ich rozkrádať. Ani nie, ani nesiahajte na sociálne podniky. Prosím vás pekne, nechajte ich tak, ako sú. Tak je to dobre nastavené.
Viete, ešte mám tu dve strany, ale to sú také už menej zaujímavé veci. Nechcem, nechcem už viacej o tom hovoriť, lebo aj tak dosť času som vás ubral, ale naozaj ja si myslím, že toto sú dostatočné dôvody, aby sme sa nad tým zamysleli, aby sme ten akčný plán prehodnotili, pripravili projekty, pozreli sa na to, ktoré sú efektívne, ktoré sú neefektívne, zbytočne tam nebrali peniaze na pre úradníkov a pre rôzne spriaznené firmy, ale aby tie peniaze ostali na skutočné riešenie problému MRK a urobili a začali to robiť tak, že naozaj uverili, že my ten problém chceme vyriešiť a vyriešime, lebo iná cesta neexistuje. A ja naozaj ja vám tu sľubujem, že pokiaľ sa v tomto nič nezmení, toto pokladám jako za taký bod, že teraz už všetci o tom viete a všetci sa začnete o to zaujímať, a všetci sa začnete o tom baviť. Pokiaľ sa nič nezmení, ja som nútený sa obrátiť na Európsku komisiu a tieto otázky klásť Európskej komisii a sakra budem zvedavý na odpovede z úradu vlády, sakra budem zvedavý na odpovede z MIRRI, sakra budem zvedavý na odpovede z ministerstva sociálnych vecí a ministerstva školstva, lebo tam už nedokážu tak odpovedať jednou alebo dvomi vetami a odbiť ako odbijú mňa. Lebo to sú ich peniaze a oni si svoje peniaze strážia. Ďakujem veľmi pekne za pozornosť. (Potlesk.)
Vystúpenie v rozprave
11.4.2025 o 13:19 hod.
PhDr.
Vladimír Ledecký
Videokanál poslanca
120-3
Realizovať opatrenia na podporu zamestnávania znevýhodnených uchádzačov o zamestnanie v spojení s mentorovým zapracovaním. No, tak toto je veľmi zaujímavé, lebo na túto aktivitu máme 20,48 milióna pre 280 ľudí. To znamená, že na jedného toho človeka vychádza 73-tisíc euro. Takže my ideme dávať nevzdelaným ľuďom, ktorí sú, ktorí sú v MRK tútorom, tútorom 73-tisíc euro na jedného človeka, aby ho priviedli na trh práce. Ja sa pýtam, to bude z neho prúdový pilot alebo čo? Lebo my, ročne vysoká škola nás stojí 7-tisíc euro, ročne na jedného vysokoškolského študenta. Čo tomu človeku chceme dať za tých 73-tisíc euro od toho tútora? A vyriešime len 280 ľudí, 280 ľudí, chápete? Máme 100-tisíc, máme 100-tisíc ľudí, ktorí žijú vo vylúčených osadách, ktorých potrebujeme riešiť, čo nie je až tak veľa, ale nie, my tu urobíme projekt za 20,48 milióna pre 280 ľudí. Pochybné, veľmi pochybné.
Realizovať programy zamerané na zvýšenie zamestnanosti Rómov v sociálnych podnikoch, zatiaľ 1,37 milióna neviem aké programy. Viete, sociálne podniky, ešte raz hovorím, máme šesťsto. Máme v každom jednom kraji stredisko sociálneho podnikania, regionálne stredisko sociálneho, kde máme štyroch ľudí, ktorých náplňou práce je riešiť to.
Štúdia, štúdia, to ani, štúdia, informatívne stretnutia pre sociálne podniky, samostatne zárobkovo činné osoby poradenstvo, samostatne zárobkove činné osoby podpora. My len na poradenstvo pre Rómov, ktorí chcú samostatne zakladať nejaké živnosti, máme 860-tisíc euro. Nič, len proste a nevieme jak tých ľudí budú hľadať, teraz, keď je vlastne, ideme do ďalšej krízy, teraz, keď sme tým podnikateľom úplne sprísnili všetky podmienky a majú problém prežiť, teraz budú Rómovia zakladať sociálne podniky, lebo my vyškolíme za 860-tisíc. Super nápad, držím palce.
Sociálne integrované podniky. Podpora zamestnávania prostredníctvom integračných sociálnych podnikov tiež je tu. Je tu 19,73 milióna. Vychádza tu na jedného 260 ľudí, to znamená, na jedného to vychádza okolo 2-tisíc euro. Ja neviem, tá podpora sociálnych podnikov je v zákone stanovená, to znamená, ony musia dostávať a ja nechcem, aby sme sa vrátili k Tomanovej sociálnym podnikom, že tu bolo bez pravidiel vyhadzované milióny a potom tie podniky zanikli a žiadny afekt to neprinieslo. Teraz tie sociálne podniky sú nastavené dobre, funguje to. Áno, bolo to za ministra pána Richtera, tak ja dúfam, že to bude strážiť, aby sa to nesprznilo tak, že teraz máme európske peniaze a ideme ich rozkrádať. Ani nie, ani nesiahajte na sociálne podniky. Prosím vás pekne, nechajte ich tak, ako sú. Tak je to dobre nastavené.
Viete, ešte mám tu dve strany, ale to sú také už menej zaujímavé veci. Nechcem, nechcem už viacej o tom hovoriť, lebo aj tak dosť času som vás ubral, ale naozaj ja si myslím, že toto sú dostatočné dôvody, aby sme sa nad tým zamysleli, aby sme ten akčný plán prehodnotili, pripravili projekty, pozreli sa na to, ktoré sú efektívne, ktoré sú neefektívne, zbytočne tam nebrali peniaze na pre úradníkov a pre rôzne spriaznené firmy, ale aby tie peniaze ostali na skutočné riešenie problému MRK a urobili a začali to robiť tak, že naozaj uverili, že my ten problém chceme vyriešiť a vyriešime, lebo iná cesta neexistuje. A ja naozaj ja vám tu sľubujem, že pokiaľ sa v tomto nič nezmení, toto pokladám jako za taký bod, že teraz už všetci o tom viete a všetci sa začnete o to zaujímať, a všetci sa začnete o tom baviť. Pokiaľ sa nič nezmení, ja som nútený sa obrátiť na Európsku komisiu a tieto otázky klásť Európskej komisii a sakra budem zvedavý na odpovede z úradu vlády, sakra budem zvedavý na odpovede z MIRRI, sakra budem zvedavý na odpovede z ministerstva sociálnych vecí a ministerstva školstva, lebo tam už nedokážu tak odpovedať jednou alebo dvomi vetami a odbiť ako odbijú mňa. Lebo to sú ich peniaze a oni si svoje peniaze strážia. Ďakujem veľmi pekne za pozornosť. (Potlesk.)
Rozpracované
13:19

Vystúpenie s faktickou poznámkou 13:19
Vladimíra MarcinkováVystúpenie s faktickou poznámkou
11.4.2025 o 13:19 hod.
Mgr.
Vladimíra Marcinková
Videokanál poslanca
Ďakujem veľmi pekne. Jedna dôležitá vec tam nezaznela a keďže ja ako rodinný príslušník tu pána poslanca o tomto počúvam už dva mesiace naozaj veľmi detailne o každej položke každý deň, tak musím doplniť, že čo tam, čo tam nezaznelo, a to je suma, ktorá by na Slovensku vyriešila podľa mňa ten najväčší problém, ktorý nás oddeľuje od tej civilizovanej časti Európy, a to sú chatrče. Na Slovensku ešte stále časť ľudí a sú to najmä vylúčení Rómovia žijúci v týchto vylúčených komunitách, žijú v chatrčiach bez vody, bez elektriny. Jednoducho veľmi v provizórnych podmienkach, ktoré sú nedôstojné, kde sme videli aj v uplynulom období tragédie, kde zhoreli deti, kde jednoducho naozaj by sme mali všetko ako spoločnosť spraviť, aby sa už žiadne dieťa do takejto chatrče nenarodilo a aby sme týmto ľuďom pomohli von z tohto začarovaného kruhu chudoby. A riešenie toho, aby sme týchto ľudí dostali z chatrčí je vyčíslené. Na Slovensku by stálo 90 miliónov eur, aby sme jednoducho vybudovali bývanie, ktoré po vzore obcí, kde sa to podarilo, by bolo dôstojné a aby sme jednoducho zmenili, zmenili tento štandard bývania, aby sme zmenili návyky týchto ľudí. A my sa tu pozeráme na plytvanie peňažných prostriedkov v sumách ako 60 miliónov vysádzanie stromčekov, 20 miliónov nejaký Rómsky mediálny dom, 10 miliónov informatívne stretnutia k sociálnym podnikom. Naozaj sa v tejto miliarde, my sa naozaj bavíme o miliarde, šialená suma peňazí, nenájde proste človek, ktorý by buchol po stole a povedal, poďme riešiť najväčší zásadný problém a to sú škôlky, školy, bývanie, jednoducho to, na čo by sme mali všetci dbať, že by bola priorita, tomu nerozumiem.
Rozpracované
13:21

Vystúpenie s faktickou poznámkou 13:21
Beáta JuríkVystúpenie s faktickou poznámkou
11.4.2025 o 13:21 hod.
Mgr. et Mgr.
Beáta Jurík
Videokanál poslancaĎakujem za slovo. Pán kolega, ty si sa tak na záver opýtal, že čo by na to Európska komisia hovorila, keby toto všetko videla, že na aké projekty idú tie peniaze, ktoré sú vlastne venované marginalizovaným komunitám a ich inklúzii. No my sme na výbore pre európske záležitosti tento týždeň mali návštevu z Európskej komisie a pán Pachta z DG EMPL Social Affairs and Inclusion nám hovoril, že teda ide ešte väčší balík peňazí na Slovensko a že aké je to dôležité, aby sme teda pomáhali marginalizovaným komunitám. A ja som tak naňho reagovala, že áno, však my tie peniaze vieme čerpať, problém je to, že na čo ich čerpáme. A ty si to presne v svojej rozprave pomenoval, že namiesto toho, aby to šlo skutočne na zlepšenie životných podmienok ľudí, ktorí v týchto komunitách žijú, vo vylúčených komunitách, tak to ide na Rómsky mediálny dom a stromčeky a odpadové hospodárstvo a neviem, čo si tam všetko ešte čítal z vecí, ktoré tí ľudia skutočne nepotrebujú. Keď jediné čo by sme momentálne, na čo by sme sa mali sústrediť a na čo by sme všetky tie milióny, ja si myslím, že to bude drahé, samozrejme, ale my môžme využiť tie peniaze z EÚ, ktoré nám jednoducho na to dávajú. Pretože to zároveň potom podporí aj to, aby teda ľudia, žijúci v týchto komunitách nielenže mali dôstojný život, na ktorý majú právo rovnako ako my všetci, ale aby sa aj tá celá spoločnosť mala lepšie. A im momentálne chýbajú základné potreby ako voda, hovorili sme tu o príbytkoch. Keď tu bol naposledy Európsky parlament, tak skonštatoval vo svojej správe, že deťom tu v noci v chatrčiach potkany obhrýzajú uši. V takýchto podmienkach oni žijú a my namiesto toho, aby sme sa sústredili na to, aby mali dôstojné životné podmienky, aby sa dostali z toho kruhu viacgeneračnej chudoby, tak im tu ideme stavať alebo teda vytvárať mediálny dom. Tak to je skutočne veľmi nevhodné.
Rozpracované