35. schôdza
Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge
Vystúpenie s faktickou poznámkou
27.5.2025 o 16:05 hod.
Ing. PhD.
Marián Saloň
Videokanál poslanca
Ďakujem veľmi pekne.
Pán bývalý minister vnútra Mikulec, také trošku úsmevné, že idete vyčítať nám a ministrovi obrany, že sa mohlo investovať do tarifných platov policajtov. No ja vám pripomeniem taký príbeh za vášho pôsobenia, keď ste bol minister vnútra a vy viete, o čom budem hovoriť, lebo už som vám to spomínal, že teraz ste povedali, že ste mali na stole koľko miliónov? Šesťdesiat miliónov na tarifné platy? A na čo ste sa zmohli? Na poslanecký návrh pána Lukáša Kyselicu, ako zvýšiť o 200 % príplatky za riadenie riadiacim funkcionárom vrátane policajného prezidenta. Takže to bolo vaše sociálne cítenie pre policajtov a zvýšenie platov.
Takže aby sme si mali v tomto asi vyčistiť stôl, že, že asi podľa seba súdim teba, je veľká škoda, lebo ja by som bol rád zahlasoval za tých 60 miliónov na stole a premietnutie sa do tarifných platov policajtov a nie do príplatkov za riadenie a... (Reakcia z pléna.) Ale nemýlim si. Za tie tri roky ste mali dosť času na to, aby ste spravili policajtom radosť, ale ste ich robili len svojim blízkym.
Takže a druhá vec stanovisko Odborového zväzu polície. Ja som si ho ešte raz prečítal. Prosím vás, ste bývalý vojak, bývalý minister vnútra, povedzte mi, akým spôsobom tento zákon bude vykrádať Policajný zbor? To by ma fakt zaujímalo, že akým spôsobom, keď tu hovoríme o bývalých vojakoch, bývalých policajtoch, vojakoch a policajtoch, ktorí slúžia, v čase osobného voľna budú mať možnosť podľa tohto zákona slúžiť ako žandári. O akom vykrádaní Policajného zboru hovoríme a o akých zásahoch do kompetencií, ktoré sú jasne dané?
Rozpracované
Vystúpenia
16:04

Vystúpenie v rozprave 16:04
Roman Mikulec... pán minister, že to má pomôcť rurálnym oblastiam na to, aby bol zvýšený počet a pohyb príslušníkov polície alebo kohokoľvek, ktorý bude dohliadať na verejný poriadok, tak okomentovali, okomentovali odborári a v takomto zmysle: "S návrhom odborári zásadne nesúhlasia, považujú ho za personálne vykrádanie Policajného zboru, ktoré povedie len k ďalšiemu oslabovaniu. Kolegovia to vnímajú presne ako my", teda kolegov myslia samotných...
... pán minister, že to má pomôcť rurálnym oblastiam na to, aby bol zvýšený počet a pohyb príslušníkov polície alebo kohokoľvek, ktorý bude dohliadať na verejný poriadok, tak okomentovali, okomentovali odborári a v takomto zmysle: "S návrhom odborári zásadne nesúhlasia, považujú ho za personálne vykrádanie Policajného zboru, ktoré povedie len k ďalšiemu oslabovaniu. Kolegovia to vnímajú presne ako my", teda kolegov myslia samotných policajtov, "ako nesystémové vykrádanie radov príslušníkov namiesto toho, aby štát posnažil príslušníkom Policajného zboru ako jediných garantov vnútornej bezpečnosti a poriadku zaplatiť a poskytnúť im adekvátne podmienky výkonu ich služby. Jedným z argumentov pre vznik Žandárskeho zboru je, že na vidieku", to je to, čo som spomínal, "takmer nevidieť policajta".
Odborári hovoria, že ide o pseudoargument, ktorý podporuje návrat ku koncepcii deľby bezpečnosti na rurálnu a mestskú, pritom dodávajú odborári, že v našich štruktúrach sa takéto delenie jednoducho neuplatňuje. My nemôžme rozdeľovať to, či je bezpečnosť zabezpečená v meste alebo je lepšia bezpečnosť zabezpečená na dedinách, čiže ja len hovorím to, čo hovoria odborári, a že samotní odborári, policajní, nie sú stotožnení, tak ako ani ja nie som s tým stotožnený, pretože pán minister, keby tie peniaze, o ktorých sme sa tu aj bavili, a keby sme naozaj zobrali, možno je to veľká teória, ale dnes je 18 000 policajtov, pre každého jedného to bude možné uplatniť, tento inštitút. Ak by sa teraz 18-tisíc alebo berme, aby sa to ľahšie rátalo, 20-tisíc policajtov, ktoré sú tabuľkové, uplatnilo to, že budú aj žandári, tak keď bude to 3-tisíc euro, tak máme 60 miliónov. Ak by sme tých 60 miliónov použili na zvýšenie platov, na tie zvýšenia tarifných tried, tak ako boli pripravené za nás, boli pripravené a mal ich k dispozícii pán minister naozaj, mohol ich uplatniť a implementovať do praxe, tak dnes by mali policajti zvýšené platy a možno by sme nemuseli riešiť teda tento problém v Policajnom zbore, ktorý vnímajú samotní policajti, že na nich sa, bohužiaľ, navýšenie platov nenašlo.
Vy ako minister obrany ste si presadili navýšenie platov pre vojakov, fajn, presadili ste si zvýšenie rozpočtu o ďalších stovky miliónov na zabezpečenie výzbroje. Dnes hovoríme o tom, že časť z tých peňazí z 2 % HDP bude použité na duálne, duálne projekty, o tom by sme tiež mohli tu diskutovať a už dnes tu odznelo veľa argumentov proti, ale ja sa potom pýtam, pán minister, prečo ste nepodporili ministra vnútra a nepovedali na vláde, že áno, ten minister potrebuje tie peniaze na to, aby mohol navýšiť platy policajtom a mohli byť zabezpečené, aby tí policajti mali teda adekvátne, tak ako sa to tu aj hovorí, adekvátne pracovné podmienky, adekvátne platové podmienky a priblížili sa, povedzme si úprimne, trošku aj k tým vojakom. Tie nožnice už v minulosti boli otvorené a vy to veľmi dobre viete, že boli roztvorené nožnice medzi platmi vojakov a medzi platmi policajtov. Že častokrát sa stávalo, že tí policajti odchádzali z Policajného zboru aspoň na jeden rok, na dva roky k vojakom. Prečo? Aby si urobili dôchodok. Je to tak? (Reakcia navrhovateľa.) Je. A dnes sa tie nožnice po tom, ako ste prijali zákon, o tom resp. nové platové úpravy pre vojakov, tak tie nožnice sa roztvorili ešte viac. Týmto systémových, nesystémovým opatrením žandárstva znova otvárame len tie nožnice v tom zmysle, že tí policajti to jednoducho vnímajú ako nesystémové opatrenie, ako opatrenie, ktoré nerieši problémy samotných policajtov.
To, že či ich je, môžme, teraz vy ste hovorili, že v podstate ich nie je nedostatok, len máme super sociálny systém. Chvalabohu, ja som za, ten sociálny... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Vystúpenie v rozprave
27.5.2025 o 16:04 hod.
Ing.
Roman Mikulec
Videokanál poslanca
(99.)
... pán minister, že to má pomôcť rurálnym oblastiam na to, aby bol zvýšený počet a pohyb príslušníkov polície alebo kohokoľvek, ktorý bude dohliadať na verejný poriadok, tak okomentovali, okomentovali odborári a v takomto zmysle: "S návrhom odborári zásadne nesúhlasia, považujú ho za personálne vykrádanie Policajného zboru, ktoré povedie len k ďalšiemu oslabovaniu. Kolegovia to vnímajú presne ako my", teda kolegov myslia samotných policajtov, "ako nesystémové vykrádanie radov príslušníkov namiesto toho, aby štát posnažil príslušníkom Policajného zboru ako jediných garantov vnútornej bezpečnosti a poriadku zaplatiť a poskytnúť im adekvátne podmienky výkonu ich služby. Jedným z argumentov pre vznik Žandárskeho zboru je, že na vidieku", to je to, čo som spomínal, "takmer nevidieť policajta".
Odborári hovoria, že ide o pseudoargument, ktorý podporuje návrat ku koncepcii deľby bezpečnosti na rurálnu a mestskú, pritom dodávajú odborári, že v našich štruktúrach sa takéto delenie jednoducho neuplatňuje. My nemôžme rozdeľovať to, či je bezpečnosť zabezpečená v meste alebo je lepšia bezpečnosť zabezpečená na dedinách, čiže ja len hovorím to, čo hovoria odborári, a že samotní odborári, policajní, nie sú stotožnení, tak ako ani ja nie som s tým stotožnený, pretože pán minister, keby tie peniaze, o ktorých sme sa tu aj bavili, a keby sme naozaj zobrali, možno je to veľká teória, ale dnes je 18 000 policajtov, pre každého jedného to bude možné uplatniť, tento inštitút. Ak by sa teraz 18-tisíc alebo berme, aby sa to ľahšie rátalo, 20-tisíc policajtov, ktoré sú tabuľkové, uplatnilo to, že budú aj žandári, tak keď bude to 3-tisíc euro, tak máme 60 miliónov. Ak by sme tých 60 miliónov použili na zvýšenie platov, na tie zvýšenia tarifných tried, tak ako boli pripravené za nás, boli pripravené a mal ich k dispozícii pán minister naozaj, mohol ich uplatniť a implementovať do praxe, tak dnes by mali policajti zvýšené platy a možno by sme nemuseli riešiť teda tento problém v Policajnom zbore, ktorý vnímajú samotní policajti, že na nich sa, bohužiaľ, navýšenie platov nenašlo.
Vy ako minister obrany ste si presadili navýšenie platov pre vojakov, fajn, presadili ste si zvýšenie rozpočtu o ďalších stovky miliónov na zabezpečenie výzbroje. Dnes hovoríme o tom, že časť z tých peňazí z 2 % HDP bude použité na duálne, duálne projekty, o tom by sme tiež mohli tu diskutovať a už dnes tu odznelo veľa argumentov proti, ale ja sa potom pýtam, pán minister, prečo ste nepodporili ministra vnútra a nepovedali na vláde, že áno, ten minister potrebuje tie peniaze na to, aby mohol navýšiť platy policajtom a mohli byť zabezpečené, aby tí policajti mali teda adekvátne, tak ako sa to tu aj hovorí, adekvátne pracovné podmienky, adekvátne platové podmienky a priblížili sa, povedzme si úprimne, trošku aj k tým vojakom. Tie nožnice už v minulosti boli otvorené a vy to veľmi dobre viete, že boli roztvorené nožnice medzi platmi vojakov a medzi platmi policajtov. Že častokrát sa stávalo, že tí policajti odchádzali z Policajného zboru aspoň na jeden rok, na dva roky k vojakom. Prečo? Aby si urobili dôchodok. Je to tak? (Reakcia navrhovateľa.) Je. A dnes sa tie nožnice po tom, ako ste prijali zákon, o tom resp. nové platové úpravy pre vojakov, tak tie nožnice sa roztvorili ešte viac. Týmto systémových, nesystémovým opatrením žandárstva znova otvárame len tie nožnice v tom zmysle, že tí policajti to jednoducho vnímajú ako nesystémové opatrenie, ako opatrenie, ktoré nerieši problémy samotných policajtov.
To, že či ich je, môžme, teraz vy ste hovorili, že v podstate ich nie je nedostatok, len máme super sociálny systém. Chvalabohu, ja som za, ten sociálny... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Rozpracované
16:05

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:05
Marián SaloňPán bývalý minister vnútra Mikulec, také trošku úsmevné, že idete vyčítať nám a ministrovi obrany, že sa mohlo investovať do tarifných platov policajtov. No ja vám pripomeniem taký príbeh za vášho pôsobenia, keď ste bol minister vnútra a vy viete, o čom budem hovoriť, lebo už som vám to spomínal, že teraz ste povedali, že ste mali na stole koľko miliónov? Šesťdesiat miliónov na tarifné platy? A na čo ste sa zmohli?...
Pán bývalý minister vnútra Mikulec, také trošku úsmevné, že idete vyčítať nám a ministrovi obrany, že sa mohlo investovať do tarifných platov policajtov. No ja vám pripomeniem taký príbeh za vášho pôsobenia, keď ste bol minister vnútra a vy viete, o čom budem hovoriť, lebo už som vám to spomínal, že teraz ste povedali, že ste mali na stole koľko miliónov? Šesťdesiat miliónov na tarifné platy? A na čo ste sa zmohli? Na poslanecký návrh pána Lukáša Kyselicu, ako zvýšiť o 200 % príplatky za riadenie riadiacim funkcionárom vrátane policajného prezidenta. Takže to bolo vaše sociálne cítenie pre policajtov a zvýšenie platov.
Takže aby sme si mali v tomto asi vyčistiť stôl, že, že asi podľa seba súdim teba, je veľká škoda, lebo ja by som bol rád zahlasoval za tých 60 miliónov na stole a premietnutie sa do tarifných platov policajtov a nie do príplatkov za riadenie a... (Reakcia z pléna.) Ale nemýlim si. Za tie tri roky ste mali dosť času na to, aby ste spravili policajtom radosť, ale ste ich robili len svojim blízkym.
Takže a druhá vec stanovisko Odborového zväzu polície. Ja som si ho ešte raz prečítal. Prosím vás, ste bývalý vojak, bývalý minister vnútra, povedzte mi, akým spôsobom tento zákon bude vykrádať Policajný zbor? To by ma fakt zaujímalo, že akým spôsobom, keď tu hovoríme o bývalých vojakoch, bývalých policajtoch, vojakoch a policajtoch, ktorí slúžia, v čase osobného voľna budú mať možnosť podľa tohto zákona slúžiť ako žandári. O akom vykrádaní Policajného zboru hovoríme a o akých zásahoch do kompetencií, ktoré sú jasne dané?
Vystúpenie s faktickou poznámkou
27.5.2025 o 16:05 hod.
Ing. PhD.
Marián Saloň
Videokanál poslanca
Ďakujem veľmi pekne.
Pán bývalý minister vnútra Mikulec, také trošku úsmevné, že idete vyčítať nám a ministrovi obrany, že sa mohlo investovať do tarifných platov policajtov. No ja vám pripomeniem taký príbeh za vášho pôsobenia, keď ste bol minister vnútra a vy viete, o čom budem hovoriť, lebo už som vám to spomínal, že teraz ste povedali, že ste mali na stole koľko miliónov? Šesťdesiat miliónov na tarifné platy? A na čo ste sa zmohli? Na poslanecký návrh pána Lukáša Kyselicu, ako zvýšiť o 200 % príplatky za riadenie riadiacim funkcionárom vrátane policajného prezidenta. Takže to bolo vaše sociálne cítenie pre policajtov a zvýšenie platov.
Takže aby sme si mali v tomto asi vyčistiť stôl, že, že asi podľa seba súdim teba, je veľká škoda, lebo ja by som bol rád zahlasoval za tých 60 miliónov na stole a premietnutie sa do tarifných platov policajtov a nie do príplatkov za riadenie a... (Reakcia z pléna.) Ale nemýlim si. Za tie tri roky ste mali dosť času na to, aby ste spravili policajtom radosť, ale ste ich robili len svojim blízkym.
Takže a druhá vec stanovisko Odborového zväzu polície. Ja som si ho ešte raz prečítal. Prosím vás, ste bývalý vojak, bývalý minister vnútra, povedzte mi, akým spôsobom tento zákon bude vykrádať Policajný zbor? To by ma fakt zaujímalo, že akým spôsobom, keď tu hovoríme o bývalých vojakoch, bývalých policajtoch, vojakoch a policajtoch, ktorí slúžia, v čase osobného voľna budú mať možnosť podľa tohto zákona slúžiť ako žandári. O akom vykrádaní Policajného zboru hovoríme a o akých zásahoch do kompetencií, ktoré sú jasne dané?
Rozpracované
16:07

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:07
Richard GlückJa držím palce tomuto projektu a pevne verím, že, že to bude dobrý projekt a že to pomôže stabilizovať situáciu v bezpečnostnom prostredí na Slovensku.
Ďakujem.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
27.5.2025 o 16:07 hod.
JUDr.
Richard Glück
Videokanál poslanca
Ďakujem za slovo. Ja nadviažem na pána poslanca Saloňa. Nie je možné vykradnúť týmto zákonom Policajný zbor. Rovnako tak nie je možné aplikovať ani tú vašu, nazvali ste to, že hyperbolu, že policajti, že sa im viacej oplatí ísť do civilu a robiť žandára, to nie je možné, pretože to nie je pre civilov, je to len pre príslušníkov ozbrojených síl alebo, alebo policajtov. Takže to vôbec nesedí a nerozumiem ani Odborovým zväzom Policajného zboru, že nepodporia v situácii, kedy je fakt problém nedostatku zdrojov v Policajnom zbore. Nie je možné ich presunúť, pretože 2 % HDP, ktoré má armáda k dispozícii alebo ministerstvo obrany, práve týmto spôsobom môžu sanovať isté nedostatky v rezorte ministerstva vnútra a Policajnom zbore, takže je to možnosť, využiť ju môže každý jeden príslušník Policajného zboru, ale nemusí. Keď sa mu do toho ísť nechce, tak do toho nepôjde, a ak uzná za vhodné, že vo svojom voľnom čase si vie prirobiť 150 eur za, za vykonane dvanásťhodinovej smeny, ja si myslím, že to je, je to fajn.
Ja držím palce tomuto projektu a pevne verím, že, že to bude dobrý projekt a že to pomôže stabilizovať situáciu v bezpečnostnom prostredí na Slovensku.
Ďakujem.
Rozpracované
16:09

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:09
Jozef PročkoOno je to naozaj celé postavené na tom, že si vymyslel minister vnútra nejakú, nejakú žandársku hliadku, ktorá bude, ktorá bude riešiť tieto veci. Pán minister vnútra rieši, a už si to pomenoval aj ty a viacerí, rieši ministerstvo vnútra. Teda pán minister obrany, pardon, ospravedlňujem sa, ospravedlňujem sa pánovi Glückovi, ktorý sa nemýli, len nevie, kde v Rusku dal aké vence komu.
Takže naozaj je to, je to pre mňa absolútne absurdné, keď minister rieši za ďalšieho ministra. A už to dnes bolo aj povedané, minister Kaliňák ide stavať nemocnice, minister Kaliňák rieši policajtov, minister Kaliňák je multifunkčný minister. (Reakcia z pléna.) A teraz... To vyveštila pani Vaľová, vykrikuje mi tu. Naozaj je to smiešne. Pre mňa je to smiešne hlavne preto, lebo pán minister Kaliňák je pre všetkých známy, dobrý biznismen, ktorý naozaj podľa mňa určite na tomto dobre zarobí.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
27.5.2025 o 16:09 hod.
Mgr.
Jozef Pročko
Videokanál poslanca
Takže keď pán poslanec Glück nadviazal na pána Saloňa, ja nadviažem na pána Glücka, aj keď teda by nemohli nadväzovať chlapci, ale nadviažem na nich. No vykráda sa Policajný zbor v tom, že naozaj tie peniaze, ktoré môžu ísť do Policajného zboru, tie peniaze namiesto toho, aby sa použili na skvalitnenie práce Policajného zboru, tak sa Policajnému zboru zoberú z toho rozpočtu a zase si to presne pomenoval, Roman Mikulec, zase tie peniaze pôjdu na niečo, čo vôbec ešte stále nie je ani definované. Povedal si o dobrovoľnosti, a keď tu chceme naozaj dobrovoľne to celé riešiť, tak potom napísal, jeden pán mi napísal esemesku, ktorý nás sleduje, napísal, Jozef, mne to pripomína tie domové hliadky, kde aktívni občania zatýkajú zlodejov a zlodeji okradnú aj tie hliadky.
Ono je to naozaj celé postavené na tom, že si vymyslel minister vnútra nejakú, nejakú žandársku hliadku, ktorá bude, ktorá bude riešiť tieto veci. Pán minister vnútra rieši, a už si to pomenoval aj ty a viacerí, rieši ministerstvo vnútra. Teda pán minister obrany, pardon, ospravedlňujem sa, ospravedlňujem sa pánovi Glückovi, ktorý sa nemýli, len nevie, kde v Rusku dal aké vence komu.
Takže naozaj je to, je to pre mňa absolútne absurdné, keď minister rieši za ďalšieho ministra. A už to dnes bolo aj povedané, minister Kaliňák ide stavať nemocnice, minister Kaliňák rieši policajtov, minister Kaliňák je multifunkčný minister. (Reakcia z pléna.) A teraz... To vyveštila pani Vaľová, vykrikuje mi tu. Naozaj je to smiešne. Pre mňa je to smiešne hlavne preto, lebo pán minister Kaliňák je pre všetkých známy, dobrý biznismen, ktorý naozaj podľa mňa určite na tomto dobre zarobí.
Rozpracované
16:11

Vystúpenie v rozprave 16:11
Robert KaliňákPán Saloň, my sme sa asi nepochopili, lebo ja som hovoril, že keby som ja mal 60 miliónov, tak ja, samozrejme, by som ich použil na to, aby som navýšil platy policajtom a také, aké sme mali možnosti, tie sme využili a preto sme urobili to, čo ste spomenuli a aspoň čiastočne sme tým policajtom pomohli. Ale čo je dôležité, a to som aj spomenul, že my sme pripravili nové tarifné platy a tarifné tabuľky aj dokonca s finančným...
Pán Saloň, my sme sa asi nepochopili, lebo ja som hovoril, že keby som ja mal 60 miliónov, tak ja, samozrejme, by som ich použil na to, aby som navýšil platy policajtom a také, aké sme mali možnosti, tie sme využili a preto sme urobili to, čo ste spomenuli a aspoň čiastočne sme tým policajtom pomohli. Ale čo je dôležité, a to som aj spomenul, že my sme pripravili nové tarifné platy a tarifné tabuľky aj dokonca s finančným krytím, aj s spôsobom, akým by sa dalo to financovať, bolo to pripravené a to som povedal, ak by to použili, tak dnes sme nemuseli riešiť Žandársky zbor.
A ja som hovoril o 60 miliónoch, ktoré zjavne má pán minister obrany k dispozícii cca, ak by sme použili teda vzorec, že by tú možnosť byť žandárom využili napríklad všetci policajti, ale berme to do úvahy. Samozrejme ja chápem, že toto asi nenastane, takáto situácia, ale nikto z vás ani nikto z nás, bohužiaľ, teraz netušíme a koľko tých žandárov v podstate bude. A to už sme tu počuli, že podľa toho sa budú riešiť či finančné krytie, alebo dokonca uniformy, no tak ja som zvedavý ako napríklad tu bude nastavené to verejné obstarávanie.
Ale čo sa týka ďalej, vykrádanie Policajného zboru. No práve v tom vzniká to, ako to chápu samotní policajti a už dlhodobo, dlhé obdobie, že jednoducho lepšie sú podmienky u vojakov, lepšie sú podmienky v rámci obrany, no tak potom sa snažia získať rôzne funkcie na obrane, pretože tam si zarobia viac a tam sa im to premietne potom aj do sociálneho zabezpečenia. V tomto, pán poslanec Saloň, je to vykrádanie a to je to, čo som hovoril o tých roztvorených nožniciach. A vy ako bývalý štátny tajomník by ste to mali vedieť.
No a čo sa týka pána Glücka, no nie nie je to len pre policajtov aktívnych, ale je to aj pre bývalých policajtov. Takže, pán Glück, keď robíte pozmeňováky, aspoň by ste mali vedieť, k akému zákonu. Ďakujem pekne. (Potlesk.) (109.)
preto, aby táto situácia nenastala a preto nemusíme obmedzovať zákon a možnosť tých ľudí v rámci voľného času absolvovať vojenský výcvik, pretože on v čase, kedy ho bude potrebovať, alebo kedy to bude dôležité aj pre krajinu, už dávno nemusí byť v tom služobnom pomere policajta. Čiže toto je argument, a preto sa prikláňam k tomu aj, čo hovorí pán poslanec Saloň, že ja neviem, o aké vykrádanie tam môže ísť, pretože žandári sú nazvaní ako žandársky zbor. A žandársky zbor je list, je zoznam záujemcov, a to dobre povedal pán poslanec Mikulec, o dobrovoľnú službu. Čiže ja tam neviem nastúpiť do služobného pomeru k žandárskemu zboru. Musím byť policajt stále v služobnom pomere a aby som mohol počas svojho voľna sa dostať do tej práce.
Čiže ešte raz, ten rozdiel, a nechám si to ešte potom, keď budem komentovať vaše vystúpenie, pán poslanec Mikulec, že, zopakujem to, rozdiel je v tom, za týchto 3-tisíc musí urobiť dvadsať služieb. Keď len zvýšite plat, tak je to za ten istý počet , ktorý majú. Ak sa tu budeme baviť, že niekto je rozhodný, že chce vo svojej službe ísť ešte o dvadsať služieb navyše pracovať, to chce pracovať viac, ako má teraz napísané. A ja preto to trochu mením, čiže tam tá diskusia je do budúcna otvorená, že to môže byť používané globálnejšie, kedy, kedy tento princíp je uplatniteľný. To je pravda, ten je uplatniteľný.
Čo sa týka tých hypotéz pána poslanca Krúpu o tom, že čo keď zneužijú a tak ďalej, že aká bude realizácia, tak jednak je to naozaj hypotéza, ale platí pre všetkých. Každý je právne zodpovedný, každý je zodpovedný za svoje konanie či priestupkov, či trestnoprávne. Navyše tento zákon rozoberá len tú situáciu, kto je prvý, ktorý začína vyšetrovanie. Počas služby v žandárskom zbore, počas tých dvadsiatich služieb do roka je, samozrejme, inšpekcia, pretože vykonáva právo policajta a zároveň aj v spojení s vojenskou políciou, lebo je v služobnom pomere v služobnom pomere vojaka. Tam nedochádza ku kríze, pretože riadenie má na starosti Policajný zbor. Úmyselne minister vnútra nemá žiadnu kompetenc... minister obrany nemá žiadnu kompetenciu riadiť žandársky zbor, alebo ho, mu dávať nejaké pokyny na nejaké úlohy. To má len Policajný zbor, ktorý ich vyberie zo zoznamu, stanoví, kde a ako má služba prebiehať, klasická inštruktáž s knižkou, so všetkým, tak jak to funguje dneska v Policajnom zbore a ide si vykonať svoju dvanásťhodinovú službu pod dozorom operačného dôstojníka na jeho pokyn a na jeho prácu, robí štandardnú službu poriadkovej polície, ani nie územára, ani nie skrátenca, to sú tie výčitky niektorých policajtov, je to, to, čo máme nahradiť, je prítomnosť policajného vozidla alebo policajtov v nejakej štruktúre.
Veď poznáme tisícky prípadov, kedy skupiny, ktoré sa špecializujú na vykrádanie a vlámanie do domov v malom okrese, kde je iba jedna hliadka, na jednej strane okresu rozbijú výklad v nejakom obchode, ktorý musia policajti strážiť, a na opačnej strane okresu môžu veselo vykonávať svoju trestnú činnosť. To je staré ako Rím, toto je známa taktika, ktorú vždy používali. A práve tú sme menili, keď sme zvyšovali počty počty hliadok počas toho, čo som ešte pôsobil na ministerstve vnútra a dochádzalo vlastne k zásadnej redukcii trestnej činnosti pod vedením policajného prezidenta, dnešného podpredsedu parlamentu.
Predvolebná kampaň, čo sa týka dotácií. No pozrite sa, pán poslanec, to isté tvrdila opozícia v čase, kedy sme robili dobrovoľný hasičský zbor. Ja sa neviem vyhnúť tomu, že realizujeme projekty s obcami alebo s individuálnymi fyzickými osobami počas celého obdobia a každé konanie, ktoré vy vnímate pozitívne, môžete označiť za, za volebnú kampaň. Ale to je úloha politika, vykonávať nejaké úlohy. Môžem vám ale sľúbiť, že drvivá väčšina tých dotácií, okrem toho, ktoré nebudú individuálne dohodnuté s tou samotnou obcou, budú projektové dotácie. Čiže tak, ako teraz vypisujeme, že, prosím, prihláste sa do dotácie, kto chcete zrekonštruovať vojenský pamätník, kto chcete urobiť nejakú prezentačnú činnosť pre mladých do škôl a podobne o všetkých podmienkach Slovenského národného povstania a podobne. Toto sú veci, ktoré budú v tom projekte vypísané ako v samotnej výzve, do ktorej sa jednotlivé združenia a právnické a fyzické osoby môžu hlásiť. To budeme realizovať, čo je dosť viditeľné aj na všetkých našich stránkach, čiže predpokladám, že toto určite neujde ani vašej pozornosti. Dokonca Transparency International, ktorá mňa teda naozaj nenávidí ako koza nôž, vyhodnotila, že všetky tie pridelené autá, ktoré boli, boli v súlade s mapou Slovenska bez politickej preferencie, dokonca smeráci dostali v pomere menej, paradoxne vtedy vyhrali maďarskí starostovia, keď zoberiem pomer, aké sú jednotlivé sily, samozrejme najviac nezávislých, čiže nerozdeľovali sme tieto veci podľa príslušnosti politickej strany, ale naozaj všeobecne. Často som bo aj doma za to kritizovaný, že prečo dostáva nejaký poslanec nejakej nepriateľskej súťažiacej strany. Hovorím ale, toto je systém dobrovoľných hasičov, sem proste politiku netlačíme a myslím si, že dnes tá odolnosť Slovenska je vďaka tomuto takisto zvýšená a podobne budeme pokračovať aj teraz.
Pre pána poslanca Valáška. No je to o tom návrate z dovoleniek. Ja chcem, aby zo svojho voľna sa vrátili späť do práce a považujem to v tejto chvíli za najlepšie riešenie, že on má právo na svoju dovolenku. A ja mu dávam na výber, stráv svoju dovolenku, alebo teda za primeranú sumu týchto tritisíc eur poď dvadsať dní slúžiť pre svoju vlasť, či do národných obranných síl, alebo k žandárom. Primárne, samozrejme, platí, že budú žandári z vojenského prostredia a iba keď bude nejaký menší záujem, tak budeme to dopĺňať ďalej, ale to, čo hovorí pán poslanec Mikulec, no, až by sa prihlásilo 18 000 ľudí, pán poslanec Mikulec, tak poviem, že to bol ale úspešný projekt (povedané s úsmevom), lebo to by bola veľká vec. Čiže keby sa stalo to, čo vy hovoríte, tak na to si naozaj môžeme spoločne pripiť nejakou Vineou, lebo to by bolo úspešné. Ja ho neočakávam taký veľký a naozaj neviem odhadnúť, či to bude desať, sto, alebo tisíc, ale keď sa bavíme, k tomu sa ešte dostanem pri pánovi poslancovi Grendelovi, sa k tomu ešte teda vrátim.
Čiže ide najmä o to, že ten počet dní, ktorý vlastne nie sú v službe, máme šancu ten trend trochu zvrátiť. Ak ho budeme v neskoršej podobe aplikovať, že tak veď ja by som ako policajt prijal takúto takúto istú, takýto istý princíp, že si odslúžim dvadsať služieb navyše, to je, samozrejme, téma , ktorá je na debatu a je to pripomienka, ktorá je ako relevantná, keď ste hovorili o tých policajných, policajných odborároch.
Čo sa týka uniforiem, no to bola kritika, to bola jedna z kritík, ktorá bola po prvom čítaní, nespomeniem si, bohužiaľ, ma ospravedlňte, ktorý pán poslanec, dokonca dvaja boli, ktorí mi to spomínali, že aj v rámci rozpravy, aj mediálne, že jednoducho jemu sa zásadne nepáči, aby vojaci vo vojenských uniformách proste chodili po jednotlivých dedinách, že v ňom to vyvoláva pocit vojnového stavu. Tak ja som si dovolil pri diskusii s pánom predsedom výboru pre obranu a bezpečnosť Richardom Glückom otvoriť dvere, že okej, môže existovať možnosť, že ministerstvo vnútra vydá predpis o tej rovnošate. To je ako, aby sme mali alternatívu, keby toto vyvolalo nejaký akože problém, že byť v poľnej maskáčovej uniforme s tou, s tým, s tým nárameníkom, čiže to je vlastne možnosť, alternatíva. Uvidíme ktorú presne zvolíme, ale na otázky položené budeme ešte, samozrejme, odpovedať. To je dôvod, prečo tam sú uniformy. Žiadny iný za tým nie je.
Čo sa týka vojenskej polície, to ma veľmi prekvapilo, pán poslanec Valášek, pretože to je problém, ktorý máme s dronmi. My máme nepretržite v poslednej dobe ataky dronov smerom k našim vojenským základniam, najmä na letisku, najčastejšie je to Kuchyňa, pričom vojenská polícia príde, my ako vojenské spravodajstvo okamžite identifikujeme ten dron a jeho majiteľa a potrebujeme zasiahnuť, a nemôžeme, lebo by sme museli zavolať na obvodný úrad, že či by si ho nezavolali. My potrebujeme okamžite prerušiť túto protiprávnu činnosť a na to vojenská polícia nemá šancu reagovať. Čiže to je len k tej časti dronovej, teda tejto letovej prevádzky, žiadnej inej, lebo tá sa priamo, bezprostredne dotýka ochrany vojenských priestorov a je to mimo územia vojenských priestorov, lebo je to väčšinou ovládané zvonku. Čiže toto je problém, ktorý ja vnímam ako pozitívnu zmenu, čiže máme šancu okamžite ten priestupok prejednať a riešiť ho. Máme k nemu oprávnenie a môžeme zasiahnuť. Ale predovšetkým najväčším záujmom je lietať s dronmi v okolí našich F-16. Samozrejme potom je to reakcia v prípade lietania dronov po našej kritickej infraštruktúre, to sú veci, kde treba zaujať, najmä ak tam sami vykonávame nejaké činnosti z pohľadu operácie, ktorá bola na ochranu kritickej infraštruktúry. Čiže tam to vnímam vhodne. To nie je, že by sme chceli niečo kradnúť navyše. To vyslovene my potrebujeme riešiť kvôli ochrane samotných objektov osobitnej dôležitosti.
Čo sa týka toho extrémizmu, pán poslanec, bavili sme sa tu aj s pánom poslancom Krúpom, toto je v zásade alternatíva k základnej vojenskej službe. Áno, tie otázky sú správne položené, čo by to stálo, či by to nebolo nákladnejšie. Jednoznačne by to asi bolo nákladnejšie, ta početnosť by bola dramaticky väčšia a minimálne 20 000 ľudí ročne by bolo súčasťou toho odvodového procesu. Tu ťažko odhadnúť, aký ten počet bude. Keby sme sa k tomu číslu blížili, bol by som iba rád, lebo by to bolo úspešné, ale predpokladám, že to je lacnejšia, výrazne lacnejšia verzia a ako som už povedal, tá motivácia u toho, kto sa dobrovoľne prihlási, je dramaticky väčšia, ako u toho, koho donútime ísť proti jeho vlastnej vôli k tej ochrane. To znamená, musím vychádzať z toho, že pri vstupe do základnej vojenskej služby sa žiadne prekážky nekladú okrem toho, že má mať dve nohy, dve ruky a má byť plus-mínus zdravý. Neriešime, či vie plávať, neriešime, či vie, či vie robiť zhyby, či zabehne čo i len 150 metrov, ani nie 1 500, nič sa nerieši tu.
V skutočnosti tú fyzickú prípravu musí získať počas výcviku. Počas roku dokonca sú príspevky, ktoré môže poberať na zvyšovanie svojej svojej fyzickej pripravenosti, podrobovaný testom. To áno, tou výchovou vlastne má k tomu dôjsť. Neočakávam, preto sme zmiernili tú vec, že kto je proste trestaný, alebo to združenie bolo rozpustené, ktorého bol členom, však to je ten príklad Slovenskej pospolitosti, o ktorej hovorila pani poslankyňa Bihariová, ale ja extrémne mám obavy z toho, že ako ste tu spomenuli, že ktorý by bol podozrivý z toho, že s nimi sympatizoval. To ja považujem za veľký problém, pretože opäť, umožňujem štátu selektívne si vyberať, kto sa mi hodí a kto sa mi nehodí. To je porušovanie základných princípov prezumpcie neviny, ktoré je aj garantované v ústave. Nie úplne s tým súhlasím, preto sme to tak spravili.
Nemusíme mať rovnaký názor. (Reakcia z pléna) To je u profesionálnych vojakov, to je ale služobný pomer. Tam tá vec naozaj funguje, to je profesionálny vojak. V prípade toho, čo je alternatíva základnej vojenskej služby, kde sa nerobí výber, pri mobilizácii, zoberte si mobilizáciu. Vyhlásite mobilizáciu, mobilizovaní budete všetci, okrem vás, chalani, ktorí náhodou ste pozerali nejaký film, kde sa hajluje a ešte sa vám to aj celkom páči, že by ste mohli mať nejaké sympatie, vy na vojnu ísť nesmiete, nebudete slúžiť za Slovensko. Ja si myslím, že je to, nehovorím, že je to absurdné, ale bol by to dobrý dôvod na to, že akonáhle by som si urobil aspoň, niekde do zálohy si dal nejakú vodnú tetovačku, tak v zásade pri odvode by ma nesmeli odviesť, lebo mám sympatie k nejakým tým združeniam potláčajúcim ľudské práva. Čiže toto si myslím, že je cesta k tomu, že nezamieňajme si vlastenectvo, národniarstvo s tým, že hneď musí byť extrémista len preto, lebo viacej preferuje slovenské, slovenské záujmy.
Pani poslankyňa Plaváková. Trenice... Je tu pani poslankyňa? Nie, odišla. Pani poslankyňa, no toto ona spomínala, že by mohli byť trenice. Už som vysvetlil tú zmenu. Zmena k uniformám, že tam máme tú možnosť, svedčí presne o tom. Bolo viacero názorov, že neradi vidia maskáčovú uniformu, teda pracovnú poľnú uniformu vojaka v rámci obcí. Keď sa to osvedčí, ostane taká. Na to nie je dôvod.
Pán poslanec Grendel, no a sme pri tom, čo, čo ste sa pýtali. My sme sa rozhodli zmeniť princíp súťaženia uniforiem. To je nekonečná story, to je, stále si jedna alebo dve firmy vykúpia všetky možné látky a potom vydierajú všetky ostatné šicie firmy s tým a tým pádom tie všetky tendre na ministerstve vnútra alebo obrany, na ktorom ministerstve je uniforma, má proste jedného a toho istého menovateľa, ten istý problém. Rozhodli sme sa ho zmeniť tak, že my jednoducho ako ministerstvo obrany nakúpime látku. Niekoľko desiatok tisíc metrov, hej, jedna uniforma si vyžaduje, teraz si nepamätám koľko, dvadsať alebo koľko metrov štvorcových, desiatok tisíc metrov, aby sme mali dostatok látky presne stanovenej, ktorú vojaci napísali, aká ma mať, také opatrenia proti roztrhnutiu, také prešitia, také makové onaké, to je dlhodobo dávno známe, aké podmienky oni majú. A je len veľmi obmedzené množstvo firiem, teda sú len dve, jedna je balkánska, a teraz nechcem sa pomýliť, či slovinská alebo chorvátska, a jedna je španielska. A tieto dve firmy robia tú látku, ktorú presne pre tých odborníkov je. Oni ju tkajú. Čiže idete úplne k tomu zdroju, ktorý ju vyrába, a túto látku my nakúpime a súťažiť budeme vlastne len krajčírske služby podľa digitálneho vzoru, ktorý vlastní ministerstvo obrany. A myslím si, že tým pádom budú všetky možnosti absolútne vyrovnané, kto to bude šiť, samozrejme s možnosťou reklamácie, keď to niekto odflákne a dvojitý šov, alebo neviem, čo tam potrebujú presne, bude odfláknutý, alebo nebude odfláknutý. Proste to je jasné. Táto firma to tká, bez zástupcu, napriamo, žiadni sprostredkovatelia, dúfam teda, aj vám to radi predstavíme, keď to bude známejšie, ale má to byť teraz, a tá ju utká a tá ju zafarbí.
Momentálne akadémia v Liptovskom Mikuláši, vojenská vysoká škola vyvinula vzor maskovací, ktorý zodpovedá všetkým tým krivkám, ktoré majú byť použité, že iná látka má byť na kolenách, iná látka má byť, neviem kde, proste nie som odborník ani krajčír, ale takto to nejako je a majú ten vzor patentovaný. Tento vzor presne bude natlačený na látku, ktorú oni utkajú, a potom my vysúťažíme už len toho, kto ju bude šiť. A máme po problémoch. Aspoň dúfam, že máme po problémoch. A odpovedám na vašu otázku, že v prípade, že budeme chcieť robiť akože iné uniformy pre ža... oni budú strihom rovnaké. Len jednoducho namiesto niekoľko metrov štvorcových nebude fľakatých podľa vojenského maskovania, ale budú, ja neviem, modré alebo tmavošedé, neviem, že ktorá farba bude pre nich adekvátna. Čiže myslím, že to bude v tejto podobe, ak tá odpoveď vám na tú otázku stačí, tak takto to plánujeme urobiť, s tým, že autá, bol tu, teraz neviem, či poslanec Krúpa alebo poslanec Valášek, už povedal o šesťdesiatich rôznych druhoch. My asi pôjdeme
=====
Ďakujem pekne.
Pán Saloň, my sme sa asi nepochopili, lebo ja som hovoril, že keby som ja mal 60 miliónov, tak ja, samozrejme, by som ich použil na to, aby som navýšil platy policajtom a také, aké sme mali možnosti, tie sme využili a preto sme urobili to, čo ste spomenuli a aspoň čiastočne sme tým policajtom pomohli. Ale čo je dôležité, a to som aj spomenul, že my sme pripravili nové tarifné platy a tarifné tabuľky aj dokonca s finančným krytím, aj s spôsobom, akým by sa dalo to financovať, bolo to pripravené a to som povedal, ak by to použili, tak dnes sme nemuseli riešiť Žandársky zbor.
A ja som hovoril o 60 miliónoch, ktoré zjavne má pán minister obrany k dispozícii cca, ak by sme použili teda vzorec, že by tú možnosť byť žandárom využili napríklad všetci policajti, ale berme to do úvahy. Samozrejme ja chápem, že toto asi nenastane, takáto situácia, ale nikto z vás ani nikto z nás, bohužiaľ, teraz netušíme a koľko tých žandárov v podstate bude. A to už sme tu počuli, že podľa toho sa budú riešiť či finančné krytie, alebo dokonca uniformy, no tak ja som zvedavý ako napríklad tu bude nastavené to verejné obstarávanie.
Ale čo sa týka ďalej, vykrádanie Policajného zboru. No práve v tom vzniká to, ako to chápu samotní policajti a už dlhodobo, dlhé obdobie, že jednoducho lepšie sú podmienky u vojakov, lepšie sú podmienky v rámci obrany, no tak potom sa snažia získať rôzne funkcie na obrane, pretože tam si zarobia viac a tam sa im to premietne potom aj do sociálneho zabezpečenia. V tomto, pán poslanec Saloň, je to vykrádanie a to je to, čo som hovoril o tých roztvorených nožniciach. A vy ako bývalý štátny tajomník by ste to mali vedieť.
No a čo sa týka pána Glücka, no nie nie je to len pre policajtov aktívnych, ale je to aj pre bývalých policajtov. Takže, pán Glück, keď robíte pozmeňováky, aspoň by ste mali vedieť, k akému zákonu. Ďakujem pekne. (Potlesk.) (109.)
preto, aby táto situácia nenastala a preto nemusíme obmedzovať zákon a možnosť tých ľudí v rámci voľného času absolvovať vojenský výcvik, pretože on v čase, kedy ho bude potrebovať, alebo kedy to bude dôležité aj pre krajinu, už dávno nemusí byť v tom služobnom pomere policajta. Čiže toto je argument, a preto sa prikláňam k tomu aj, čo hovorí pán poslanec Saloň, že ja neviem, o aké vykrádanie tam môže ísť, pretože žandári sú nazvaní ako žandársky zbor. A žandársky zbor je list, je zoznam záujemcov, a to dobre povedal pán poslanec Mikulec, o dobrovoľnú službu. Čiže ja tam neviem nastúpiť do služobného pomeru k žandárskemu zboru. Musím byť policajt stále v služobnom pomere a aby som mohol počas svojho voľna sa dostať do tej práce.
Čiže ešte raz, ten rozdiel, a nechám si to ešte potom, keď budem komentovať vaše vystúpenie, pán poslanec Mikulec, že, zopakujem to, rozdiel je v tom, za týchto 3-tisíc musí urobiť dvadsať služieb. Keď len zvýšite plat, tak je to za ten istý počet , ktorý majú. Ak sa tu budeme baviť, že niekto je rozhodný, že chce vo svojej službe ísť ešte o dvadsať služieb navyše pracovať, to chce pracovať viac, ako má teraz napísané. A ja preto to trochu mením, čiže tam tá diskusia je do budúcna otvorená, že to môže byť používané globálnejšie, kedy, kedy tento princíp je uplatniteľný. To je pravda, ten je uplatniteľný.
Čo sa týka tých hypotéz pána poslanca Krúpu o tom, že čo keď zneužijú a tak ďalej, že aká bude realizácia, tak jednak je to naozaj hypotéza, ale platí pre všetkých. Každý je právne zodpovedný, každý je zodpovedný za svoje konanie či priestupkov, či trestnoprávne. Navyše tento zákon rozoberá len tú situáciu, kto je prvý, ktorý začína vyšetrovanie. Počas služby v žandárskom zbore, počas tých dvadsiatich služieb do roka je, samozrejme, inšpekcia, pretože vykonáva právo policajta a zároveň aj v spojení s vojenskou políciou, lebo je v služobnom pomere v služobnom pomere vojaka. Tam nedochádza ku kríze, pretože riadenie má na starosti Policajný zbor. Úmyselne minister vnútra nemá žiadnu kompetenc... minister obrany nemá žiadnu kompetenciu riadiť žandársky zbor, alebo ho, mu dávať nejaké pokyny na nejaké úlohy. To má len Policajný zbor, ktorý ich vyberie zo zoznamu, stanoví, kde a ako má služba prebiehať, klasická inštruktáž s knižkou, so všetkým, tak jak to funguje dneska v Policajnom zbore a ide si vykonať svoju dvanásťhodinovú službu pod dozorom operačného dôstojníka na jeho pokyn a na jeho prácu, robí štandardnú službu poriadkovej polície, ani nie územára, ani nie skrátenca, to sú tie výčitky niektorých policajtov, je to, to, čo máme nahradiť, je prítomnosť policajného vozidla alebo policajtov v nejakej štruktúre.
Veď poznáme tisícky prípadov, kedy skupiny, ktoré sa špecializujú na vykrádanie a vlámanie do domov v malom okrese, kde je iba jedna hliadka, na jednej strane okresu rozbijú výklad v nejakom obchode, ktorý musia policajti strážiť, a na opačnej strane okresu môžu veselo vykonávať svoju trestnú činnosť. To je staré ako Rím, toto je známa taktika, ktorú vždy používali. A práve tú sme menili, keď sme zvyšovali počty počty hliadok počas toho, čo som ešte pôsobil na ministerstve vnútra a dochádzalo vlastne k zásadnej redukcii trestnej činnosti pod vedením policajného prezidenta, dnešného podpredsedu parlamentu.
Predvolebná kampaň, čo sa týka dotácií. No pozrite sa, pán poslanec, to isté tvrdila opozícia v čase, kedy sme robili dobrovoľný hasičský zbor. Ja sa neviem vyhnúť tomu, že realizujeme projekty s obcami alebo s individuálnymi fyzickými osobami počas celého obdobia a každé konanie, ktoré vy vnímate pozitívne, môžete označiť za, za volebnú kampaň. Ale to je úloha politika, vykonávať nejaké úlohy. Môžem vám ale sľúbiť, že drvivá väčšina tých dotácií, okrem toho, ktoré nebudú individuálne dohodnuté s tou samotnou obcou, budú projektové dotácie. Čiže tak, ako teraz vypisujeme, že, prosím, prihláste sa do dotácie, kto chcete zrekonštruovať vojenský pamätník, kto chcete urobiť nejakú prezentačnú činnosť pre mladých do škôl a podobne o všetkých podmienkach Slovenského národného povstania a podobne. Toto sú veci, ktoré budú v tom projekte vypísané ako v samotnej výzve, do ktorej sa jednotlivé združenia a právnické a fyzické osoby môžu hlásiť. To budeme realizovať, čo je dosť viditeľné aj na všetkých našich stránkach, čiže predpokladám, že toto určite neujde ani vašej pozornosti. Dokonca Transparency International, ktorá mňa teda naozaj nenávidí ako koza nôž, vyhodnotila, že všetky tie pridelené autá, ktoré boli, boli v súlade s mapou Slovenska bez politickej preferencie, dokonca smeráci dostali v pomere menej, paradoxne vtedy vyhrali maďarskí starostovia, keď zoberiem pomer, aké sú jednotlivé sily, samozrejme najviac nezávislých, čiže nerozdeľovali sme tieto veci podľa príslušnosti politickej strany, ale naozaj všeobecne. Často som bo aj doma za to kritizovaný, že prečo dostáva nejaký poslanec nejakej nepriateľskej súťažiacej strany. Hovorím ale, toto je systém dobrovoľných hasičov, sem proste politiku netlačíme a myslím si, že dnes tá odolnosť Slovenska je vďaka tomuto takisto zvýšená a podobne budeme pokračovať aj teraz.
Pre pána poslanca Valáška. No je to o tom návrate z dovoleniek. Ja chcem, aby zo svojho voľna sa vrátili späť do práce a považujem to v tejto chvíli za najlepšie riešenie, že on má právo na svoju dovolenku. A ja mu dávam na výber, stráv svoju dovolenku, alebo teda za primeranú sumu týchto tritisíc eur poď dvadsať dní slúžiť pre svoju vlasť, či do národných obranných síl, alebo k žandárom. Primárne, samozrejme, platí, že budú žandári z vojenského prostredia a iba keď bude nejaký menší záujem, tak budeme to dopĺňať ďalej, ale to, čo hovorí pán poslanec Mikulec, no, až by sa prihlásilo 18 000 ľudí, pán poslanec Mikulec, tak poviem, že to bol ale úspešný projekt (povedané s úsmevom), lebo to by bola veľká vec. Čiže keby sa stalo to, čo vy hovoríte, tak na to si naozaj môžeme spoločne pripiť nejakou Vineou, lebo to by bolo úspešné. Ja ho neočakávam taký veľký a naozaj neviem odhadnúť, či to bude desať, sto, alebo tisíc, ale keď sa bavíme, k tomu sa ešte dostanem pri pánovi poslancovi Grendelovi, sa k tomu ešte teda vrátim.
Čiže ide najmä o to, že ten počet dní, ktorý vlastne nie sú v službe, máme šancu ten trend trochu zvrátiť. Ak ho budeme v neskoršej podobe aplikovať, že tak veď ja by som ako policajt prijal takúto takúto istú, takýto istý princíp, že si odslúžim dvadsať služieb navyše, to je, samozrejme, téma , ktorá je na debatu a je to pripomienka, ktorá je ako relevantná, keď ste hovorili o tých policajných, policajných odborároch.
Čo sa týka uniforiem, no to bola kritika, to bola jedna z kritík, ktorá bola po prvom čítaní, nespomeniem si, bohužiaľ, ma ospravedlňte, ktorý pán poslanec, dokonca dvaja boli, ktorí mi to spomínali, že aj v rámci rozpravy, aj mediálne, že jednoducho jemu sa zásadne nepáči, aby vojaci vo vojenských uniformách proste chodili po jednotlivých dedinách, že v ňom to vyvoláva pocit vojnového stavu. Tak ja som si dovolil pri diskusii s pánom predsedom výboru pre obranu a bezpečnosť Richardom Glückom otvoriť dvere, že okej, môže existovať možnosť, že ministerstvo vnútra vydá predpis o tej rovnošate. To je ako, aby sme mali alternatívu, keby toto vyvolalo nejaký akože problém, že byť v poľnej maskáčovej uniforme s tou, s tým, s tým nárameníkom, čiže to je vlastne možnosť, alternatíva. Uvidíme ktorú presne zvolíme, ale na otázky položené budeme ešte, samozrejme, odpovedať. To je dôvod, prečo tam sú uniformy. Žiadny iný za tým nie je.
Čo sa týka vojenskej polície, to ma veľmi prekvapilo, pán poslanec Valášek, pretože to je problém, ktorý máme s dronmi. My máme nepretržite v poslednej dobe ataky dronov smerom k našim vojenským základniam, najmä na letisku, najčastejšie je to Kuchyňa, pričom vojenská polícia príde, my ako vojenské spravodajstvo okamžite identifikujeme ten dron a jeho majiteľa a potrebujeme zasiahnuť, a nemôžeme, lebo by sme museli zavolať na obvodný úrad, že či by si ho nezavolali. My potrebujeme okamžite prerušiť túto protiprávnu činnosť a na to vojenská polícia nemá šancu reagovať. Čiže to je len k tej časti dronovej, teda tejto letovej prevádzky, žiadnej inej, lebo tá sa priamo, bezprostredne dotýka ochrany vojenských priestorov a je to mimo územia vojenských priestorov, lebo je to väčšinou ovládané zvonku. Čiže toto je problém, ktorý ja vnímam ako pozitívnu zmenu, čiže máme šancu okamžite ten priestupok prejednať a riešiť ho. Máme k nemu oprávnenie a môžeme zasiahnuť. Ale predovšetkým najväčším záujmom je lietať s dronmi v okolí našich F-16. Samozrejme potom je to reakcia v prípade lietania dronov po našej kritickej infraštruktúre, to sú veci, kde treba zaujať, najmä ak tam sami vykonávame nejaké činnosti z pohľadu operácie, ktorá bola na ochranu kritickej infraštruktúry. Čiže tam to vnímam vhodne. To nie je, že by sme chceli niečo kradnúť navyše. To vyslovene my potrebujeme riešiť kvôli ochrane samotných objektov osobitnej dôležitosti.
Čo sa týka toho extrémizmu, pán poslanec, bavili sme sa tu aj s pánom poslancom Krúpom, toto je v zásade alternatíva k základnej vojenskej službe. Áno, tie otázky sú správne položené, čo by to stálo, či by to nebolo nákladnejšie. Jednoznačne by to asi bolo nákladnejšie, ta početnosť by bola dramaticky väčšia a minimálne 20 000 ľudí ročne by bolo súčasťou toho odvodového procesu. Tu ťažko odhadnúť, aký ten počet bude. Keby sme sa k tomu číslu blížili, bol by som iba rád, lebo by to bolo úspešné, ale predpokladám, že to je lacnejšia, výrazne lacnejšia verzia a ako som už povedal, tá motivácia u toho, kto sa dobrovoľne prihlási, je dramaticky väčšia, ako u toho, koho donútime ísť proti jeho vlastnej vôli k tej ochrane. To znamená, musím vychádzať z toho, že pri vstupe do základnej vojenskej služby sa žiadne prekážky nekladú okrem toho, že má mať dve nohy, dve ruky a má byť plus-mínus zdravý. Neriešime, či vie plávať, neriešime, či vie, či vie robiť zhyby, či zabehne čo i len 150 metrov, ani nie 1 500, nič sa nerieši tu.
V skutočnosti tú fyzickú prípravu musí získať počas výcviku. Počas roku dokonca sú príspevky, ktoré môže poberať na zvyšovanie svojej svojej fyzickej pripravenosti, podrobovaný testom. To áno, tou výchovou vlastne má k tomu dôjsť. Neočakávam, preto sme zmiernili tú vec, že kto je proste trestaný, alebo to združenie bolo rozpustené, ktorého bol členom, však to je ten príklad Slovenskej pospolitosti, o ktorej hovorila pani poslankyňa Bihariová, ale ja extrémne mám obavy z toho, že ako ste tu spomenuli, že ktorý by bol podozrivý z toho, že s nimi sympatizoval. To ja považujem za veľký problém, pretože opäť, umožňujem štátu selektívne si vyberať, kto sa mi hodí a kto sa mi nehodí. To je porušovanie základných princípov prezumpcie neviny, ktoré je aj garantované v ústave. Nie úplne s tým súhlasím, preto sme to tak spravili.
Nemusíme mať rovnaký názor. (Reakcia z pléna) To je u profesionálnych vojakov, to je ale služobný pomer. Tam tá vec naozaj funguje, to je profesionálny vojak. V prípade toho, čo je alternatíva základnej vojenskej služby, kde sa nerobí výber, pri mobilizácii, zoberte si mobilizáciu. Vyhlásite mobilizáciu, mobilizovaní budete všetci, okrem vás, chalani, ktorí náhodou ste pozerali nejaký film, kde sa hajluje a ešte sa vám to aj celkom páči, že by ste mohli mať nejaké sympatie, vy na vojnu ísť nesmiete, nebudete slúžiť za Slovensko. Ja si myslím, že je to, nehovorím, že je to absurdné, ale bol by to dobrý dôvod na to, že akonáhle by som si urobil aspoň, niekde do zálohy si dal nejakú vodnú tetovačku, tak v zásade pri odvode by ma nesmeli odviesť, lebo mám sympatie k nejakým tým združeniam potláčajúcim ľudské práva. Čiže toto si myslím, že je cesta k tomu, že nezamieňajme si vlastenectvo, národniarstvo s tým, že hneď musí byť extrémista len preto, lebo viacej preferuje slovenské, slovenské záujmy.
Pani poslankyňa Plaváková. Trenice... Je tu pani poslankyňa? Nie, odišla. Pani poslankyňa, no toto ona spomínala, že by mohli byť trenice. Už som vysvetlil tú zmenu. Zmena k uniformám, že tam máme tú možnosť, svedčí presne o tom. Bolo viacero názorov, že neradi vidia maskáčovú uniformu, teda pracovnú poľnú uniformu vojaka v rámci obcí. Keď sa to osvedčí, ostane taká. Na to nie je dôvod.
Pán poslanec Grendel, no a sme pri tom, čo, čo ste sa pýtali. My sme sa rozhodli zmeniť princíp súťaženia uniforiem. To je nekonečná story, to je, stále si jedna alebo dve firmy vykúpia všetky možné látky a potom vydierajú všetky ostatné šicie firmy s tým a tým pádom tie všetky tendre na ministerstve vnútra alebo obrany, na ktorom ministerstve je uniforma, má proste jedného a toho istého menovateľa, ten istý problém. Rozhodli sme sa ho zmeniť tak, že my jednoducho ako ministerstvo obrany nakúpime látku. Niekoľko desiatok tisíc metrov, hej, jedna uniforma si vyžaduje, teraz si nepamätám koľko, dvadsať alebo koľko metrov štvorcových, desiatok tisíc metrov, aby sme mali dostatok látky presne stanovenej, ktorú vojaci napísali, aká ma mať, také opatrenia proti roztrhnutiu, také prešitia, také makové onaké, to je dlhodobo dávno známe, aké podmienky oni majú. A je len veľmi obmedzené množstvo firiem, teda sú len dve, jedna je balkánska, a teraz nechcem sa pomýliť, či slovinská alebo chorvátska, a jedna je španielska. A tieto dve firmy robia tú látku, ktorú presne pre tých odborníkov je. Oni ju tkajú. Čiže idete úplne k tomu zdroju, ktorý ju vyrába, a túto látku my nakúpime a súťažiť budeme vlastne len krajčírske služby podľa digitálneho vzoru, ktorý vlastní ministerstvo obrany. A myslím si, že tým pádom budú všetky možnosti absolútne vyrovnané, kto to bude šiť, samozrejme s možnosťou reklamácie, keď to niekto odflákne a dvojitý šov, alebo neviem, čo tam potrebujú presne, bude odfláknutý, alebo nebude odfláknutý. Proste to je jasné. Táto firma to tká, bez zástupcu, napriamo, žiadni sprostredkovatelia, dúfam teda, aj vám to radi predstavíme, keď to bude známejšie, ale má to byť teraz, a tá ju utká a tá ju zafarbí.
Momentálne akadémia v Liptovskom Mikuláši, vojenská vysoká škola vyvinula vzor maskovací, ktorý zodpovedá všetkým tým krivkám, ktoré majú byť použité, že iná látka má byť na kolenách, iná látka má byť, neviem kde, proste nie som odborník ani krajčír, ale takto to nejako je a majú ten vzor patentovaný. Tento vzor presne bude natlačený na látku, ktorú oni utkajú, a potom my vysúťažíme už len toho, kto ju bude šiť. A máme po problémoch. Aspoň dúfam, že máme po problémoch. A odpovedám na vašu otázku, že v prípade, že budeme chcieť robiť akože iné uniformy pre ža... oni budú strihom rovnaké. Len jednoducho namiesto niekoľko metrov štvorcových nebude fľakatých podľa vojenského maskovania, ale budú, ja neviem, modré alebo tmavošedé, neviem, že ktorá farba bude pre nich adekvátna. Čiže myslím, že to bude v tejto podobe, ak tá odpoveď vám na tú otázku stačí, tak takto to plánujeme urobiť, s tým, že autá, bol tu, teraz neviem, či poslanec Krúpa alebo poslanec Valášek, už povedal o šesťdesiatich rôznych druhoch. My asi pôjdeme
=====
Rozpracované
16:11

Vystúpenie v rozprave 16:11
Robert KaliňákVážené dámy a páni, na úvod by som chcel predovšetkým vám poďakovať za vecnú diskusiu. A musím naozaj uznať, s výnimkou teda (povedané so smiechom), ale to by asi už nebol parlament, teda myslím pána poslanca Pročka, ale, ale naozaj chcem naozaj oceniť, že tá kritika bola vecná, bola, bola presne odborná, bola k tomu, kde sú obavy, kde nesúhlasíte a ja mám naozaj úprimnú radosť z toho, ako tá, tá celá diskusia prebehla. A...
Vážené dámy a páni, na úvod by som chcel predovšetkým vám poďakovať za vecnú diskusiu. A musím naozaj uznať, s výnimkou teda (povedané so smiechom), ale to by asi už nebol parlament, teda myslím pána poslanca Pročka, ale, ale naozaj chcem naozaj oceniť, že tá kritika bola vecná, bola, bola presne odborná, bola k tomu, kde sú obavy, kde nesúhlasíte a ja mám naozaj úprimnú radosť z toho, ako tá, tá celá diskusia prebehla. A ja si dovolím teda zareagovať na každého, kto v tej diskusii vystúpil a začal by som pánom Krúpom, čiže ešte raz ďakujem.
Pán poslanec Krúpa. V zásade on namietal, že nie je si úplne istý, či to, že aj aktívni policajti, ktorí sú v služobnom pomere, je dobré, že sú v národných obranných silách. Predovšetkým pre nich sme principiálne vyčlenili službu v tzv. taktických zálohách, ktoré necvičia a neslúžia pri, pri zbraniach, kde ich môžme použiť na odstraňovanie pohrôm a rôznych iných vecí počas ich voľna, pretože počas ich služobného pomeru majú veľké množstvo dovoleniek. A zmenili sme to s tým, že si myslím, že môžu absolvovať výcvik aj v operačných zálohách, teda pri konkrétnom druhu vojsk a pri konkrétnom druhu zbrane. A prečo? Tá odpoveď je jednoduchá, pretože to nie je celoživotná misia v tom Policajnom zbore. On môže byť už, mať odslúžených 20 rokov, za 5 rokov sa rozhodne ísť do dôchodku a už by mohol mať vlastne ten výcvik absolvovaný. Čiže tá diskontinuita jednotlivých služobných pomerov je rôzna a ja mu nechcem brániť v tom, aby sa vycvičil a potom prejde do civilného sektoru a popritom naďalej bude v tých národných obranných silách v rámci zálohy. Čiže to sa nekríži. A povedal som, že až vojnový stav je ten, o ktorý prichádza tá obava, to spomínali aj samotné policajné odbory, že ako to bude, ako teda vlastne, kto bude kde slúžiť počas vojnového stavu. No ale toho sa naozaj teda netreba báť, pretože ak budeme mať vojnový stav, tak vieme dve veci, že sme ale v ťažkom probléme, a že rozhodovať o tom bude vedenie krajiny, teda pravdepodobne vláda, parlament a prezident. A v obidvoch skupinách sú zastúpení vlastne aj minister vnútra, aj minister obrany, aj celá vláda, ktorá sa rozhodne, akým spôsobom všetky svoje sily a prostriedky, ktoré má, použije, ktorú vyčlení naďalej na udržiavanie verejného poriadku, na udržiavanie hraníc, ale aj ktorú proste povie, že áno, poďte ju použiť do, do ozbrojených síl.
Ale všetko robíme pre to, aby tá situácia nenastala a preto nemusíme obmedzovať zákon a možnosť tých ľudí v rámci voľného času absolvovať vojenský výcvik, pretože on v čase, kedy ho bude potrebovať alebo kedy to bude dôležité aj pre krajinu, už dávno nemusí byť v tom služobnom pomere policajta. Čiže toto je argument a preto sa prikláňam k tomu, aj čo hovorí pán ...
=====
Ďakujem pekne.
Vážené dámy a páni, na úvod by som chcel predovšetkým vám poďakovať za vecnú diskusiu. A musím naozaj uznať, s výnimkou teda (povedané so smiechom), ale to by asi už nebol parlament, teda myslím pána poslanca Pročka, ale, ale naozaj chcem naozaj oceniť, že tá kritika bola vecná, bola, bola presne odborná, bola k tomu, kde sú obavy, kde nesúhlasíte a ja mám naozaj úprimnú radosť z toho, ako tá, tá celá diskusia prebehla. A ja si dovolím teda zareagovať na každého, kto v tej diskusii vystúpil a začal by som pánom Krúpom, čiže ešte raz ďakujem.
Pán poslanec Krúpa. V zásade on namietal, že nie je si úplne istý, či to, že aj aktívni policajti, ktorí sú v služobnom pomere, je dobré, že sú v národných obranných silách. Predovšetkým pre nich sme principiálne vyčlenili službu v tzv. taktických zálohách, ktoré necvičia a neslúžia pri, pri zbraniach, kde ich môžme použiť na odstraňovanie pohrôm a rôznych iných vecí počas ich voľna, pretože počas ich služobného pomeru majú veľké množstvo dovoleniek. A zmenili sme to s tým, že si myslím, že môžu absolvovať výcvik aj v operačných zálohách, teda pri konkrétnom druhu vojsk a pri konkrétnom druhu zbrane. A prečo? Tá odpoveď je jednoduchá, pretože to nie je celoživotná misia v tom Policajnom zbore. On môže byť už, mať odslúžených 20 rokov, za 5 rokov sa rozhodne ísť do dôchodku a už by mohol mať vlastne ten výcvik absolvovaný. Čiže tá diskontinuita jednotlivých služobných pomerov je rôzna a ja mu nechcem brániť v tom, aby sa vycvičil a potom prejde do civilného sektoru a popritom naďalej bude v tých národných obranných silách v rámci zálohy. Čiže to sa nekríži. A povedal som, že až vojnový stav je ten, o ktorý prichádza tá obava, to spomínali aj samotné policajné odbory, že ako to bude, ako teda vlastne, kto bude kde slúžiť počas vojnového stavu. No ale toho sa naozaj teda netreba báť, pretože ak budeme mať vojnový stav, tak vieme dve veci, že sme ale v ťažkom probléme, a že rozhodovať o tom bude vedenie krajiny, teda pravdepodobne vláda, parlament a prezident. A v obidvoch skupinách sú zastúpení vlastne aj minister vnútra, aj minister obrany, aj celá vláda, ktorá sa rozhodne, akým spôsobom všetky svoje sily a prostriedky, ktoré má, použije, ktorú vyčlení naďalej na udržiavanie verejného poriadku, na udržiavanie hraníc, ale aj ktorú proste povie, že áno, poďte ju použiť do, do ozbrojených síl.
Ale všetko robíme pre to, aby tá situácia nenastala a preto nemusíme obmedzovať zákon a možnosť tých ľudí v rámci voľného času absolvovať vojenský výcvik, pretože on v čase, kedy ho bude potrebovať alebo kedy to bude dôležité aj pre krajinu, už dávno nemusí byť v tom služobnom pomere policajta. Čiže toto je argument a preto sa prikláňam k tomu, aj čo hovorí pán ...
=====
Rozpracované
16:29

ale budú, neviem modré alebo tmavošedé, neviem, že ktorá farba bude pre nich adekvátna. Čiže myslím, že to bude v tejto podobe, ako tá odpoveď vám na tú otázku stačí, tak takto to plánujeme urobiť, s tým, že autá, bol tu, teraz neviem či pán poslanec Krúpa, alebo pán poslanec Valášek už povedal o 60 rôznych druhoch. My asi pôjdeme ku konzervatívnej verzii polície, ktorá je dostatočne dobre známa s tým zeleným a oranžovým pásom,...
ale budú, neviem modré alebo tmavošedé, neviem, že ktorá farba bude pre nich adekvátna. Čiže myslím, že to bude v tejto podobe, ako tá odpoveď vám na tú otázku stačí, tak takto to plánujeme urobiť, s tým, že autá, bol tu, teraz neviem či pán poslanec Krúpa, alebo pán poslanec Valášek už povedal o 60 rôznych druhoch. My asi pôjdeme ku konzervatívnej verzii polície, ktorá je dostatočne dobre známa s tým zeleným a oranžovým pásom, čiže to bude vlastne identické, len iný názov, nebudeme zavádzať nový dizajn, asi ten istý, ktorý už bol, ktorý už bol, aby to bolo trochu odlíšené. Čiže nepridáme jeden navyše.
Teraz pán poslanec Mikulec, aha, ešte je teda kombinácia obidvoch. Pozrite sa, pri desiatich záujemcoch, ktorí sa nahlásili k žandárom, viem teda mať dve hliad... päť hliadok primárne, jednoducho povedané, a to bude stáť 30-tisíc. Tá matematika je ľahká.
Čo sa týka uniformy, tá stojí plus-mínus 300 až 400 euro, čiže rátajme ďalších 4-tisíc na tých desať ľudí a ak by som povedal, že im mám kúpiť jedno nové auto, tak, lebo to je päť hliadok, čiže si ho striedajú. Koľko dnes stojí auto tejto kategórie, ktoré sa kupuje do polície, 40-tisíc, 50? Teraz neviem tú sumu, prepáčte, za čo boli tie autá vysúťažené. To je náklad, a ten môžeme vynásobiť počtom záujmu, keď niečo bude, lebo tam v zásade ostatné veci, väčšinu vecí budem používať aj tak, by som povedal, z inventára vojenskej polície, či zbrane či autá, čiže myslím, že ten náklad bude niekde tu, ale neviem ho vypočítať.
Ak by bola pravda, čo hovorí pán poslanec Mikulec, že sa ich prihlási toľko, zopakujem, považoval by som to za extrémny úspech a naložili by sme s tým, aby sme to vedeli pomaly sprevádzkovať. Rovnako platí, že žandári budú určite pomalšie nasadení ako prvé výcvikové termíny pre národné obranné sily, pretože musí prebehnúť výcvik, musí prebehnúť výber a musíme to ešte dobre naštruktúrovať. Myslím, že skúsení policajti, ktorí boli podľa mňa výbornými poriadkovými policajtami ako generál Ábel, alebo plk. Matiašovský, spracúvali organizáciu toho výcviku, tak po právnej, ako aj ostatnej stránke. Myslím, že keď nebudeme spokojní s výsledkami a s preskúšaním, ktoré chcem, aby robila polícia, ktorá to má aj, ešte raz to zopakujem, riadiť, organizovať, kontrolovať a hovoriť, čo majú robiť, nie minister obrany, nemá k tomu kompetencie, tak myslím, že keď nebudú preskúšaní a neobstoja v tých otázkach a v tých krízových situáciách, ktoré môžu vzniknúť, špecialisti na poriadkovú políciu, no tak potom to význam nemá. A, samozrejme, policajt vo svojom voľne tú možnosť má. Má možnosť ju využiť. Tak ako môže byť v národných obranných silách, tak oni tým, že majú policajný výcvik, majú šancu sa uchádzať aj o tú činnosť toho žandára a mnohí o to prejavili a myslím, že nijako to neohrozuje. A to je vlastne posledná tá poznámka k tomu, čo hovorí pán poslanec Mikulec - a toto ešte, túto jednu poznámku si tu musím pozrieť - platí, že ja chcem od neho proste viacej práce. Nie je to to isté, ako keď zvýšite plat zostávajúcej práce, ktorá je doteraz, ale je to v zásade, že chcem o 20 služieb navyše. Dvadsať služieb v normálnej policajnej práci je, jeden a pol mesiaca? Dva mesiace približne asi, keď mám 12-hodinovky, lebo mám nejaké dve za sebou, tri dni voľna a podobne, tieto veci, čiže vy ich neabsolvujete tak veľa. Hasič viem, že urobí desať služieb do mesiaca, je v zásade, ktoré majú k dispozícii.
Čiže z tohto pohľadu si myslím, že je to veľmi príbuzné a každý má právo sa prihlásiť, kto chce, prihlási sa, kto nechce, sa prihlásiť nemusí. Ja verím, že keď tam bude nejaká chyba, prídem za vami s nejakým pozmeňovákom, aby sme ho prebrali tu v parlamente, keď tam nebude veľký záujem a bude to nejakým spôsobom neúspešné, budeme sa to snažiť zmeniť, aby tam bolo viacej motivácie, ale myslím si, že všetky tie pochybnosti sa snažíme odstrániť, aby sme ani nevykradli, naopak pomohli, v podstate tu národné obranné sily, a ten tlak, aby tam mohli byť aj policajti, je práve preto, aby sa im dostalo viacej peňazí za 20 dní nejakej práce, ale ostatné, myslím, že som zodpovedal všetko.
Veľmi pekne vám ďakujem ešte raz, opakovane, za veľmi konštruktívnu a vecnú diskusiu a ďakujem aj za podporu tomuto zákonu.
(109.a)
ale budú, neviem modré alebo tmavošedé, neviem, že ktorá farba bude pre nich adekvátna. Čiže myslím, že to bude v tejto podobe, ako tá odpoveď vám na tú otázku stačí, tak takto to plánujeme urobiť, s tým, že autá, bol tu, teraz neviem či pán poslanec Krúpa, alebo pán poslanec Valášek už povedal o 60 rôznych druhoch. My asi pôjdeme ku konzervatívnej verzii polície, ktorá je dostatočne dobre známa s tým zeleným a oranžovým pásom, čiže to bude vlastne identické, len iný názov, nebudeme zavádzať nový dizajn, asi ten istý, ktorý už bol, ktorý už bol, aby to bolo trochu odlíšené. Čiže nepridáme jeden navyše.
Teraz pán poslanec Mikulec, aha, ešte je teda kombinácia obidvoch. Pozrite sa, pri desiatich záujemcoch, ktorí sa nahlásili k žandárom, viem teda mať dve hliad... päť hliadok primárne, jednoducho povedané, a to bude stáť 30-tisíc. Tá matematika je ľahká.
Čo sa týka uniformy, tá stojí plus-mínus 300 až 400 euro, čiže rátajme ďalších 4-tisíc na tých desať ľudí a ak by som povedal, že im mám kúpiť jedno nové auto, tak, lebo to je päť hliadok, čiže si ho striedajú. Koľko dnes stojí auto tejto kategórie, ktoré sa kupuje do polície, 40-tisíc, 50? Teraz neviem tú sumu, prepáčte, za čo boli tie autá vysúťažené. To je náklad, a ten môžeme vynásobiť počtom záujmu, keď niečo bude, lebo tam v zásade ostatné veci, väčšinu vecí budem používať aj tak, by som povedal, z inventára vojenskej polície, či zbrane či autá, čiže myslím, že ten náklad bude niekde tu, ale neviem ho vypočítať.
Ak by bola pravda, čo hovorí pán poslanec Mikulec, že sa ich prihlási toľko, zopakujem, považoval by som to za extrémny úspech a naložili by sme s tým, aby sme to vedeli pomaly sprevádzkovať. Rovnako platí, že žandári budú určite pomalšie nasadení ako prvé výcvikové termíny pre národné obranné sily, pretože musí prebehnúť výcvik, musí prebehnúť výber a musíme to ešte dobre naštruktúrovať. Myslím, že skúsení policajti, ktorí boli podľa mňa výbornými poriadkovými policajtami ako generál Ábel, alebo plk. Matiašovský, spracúvali organizáciu toho výcviku, tak po právnej, ako aj ostatnej stránke. Myslím, že keď nebudeme spokojní s výsledkami a s preskúšaním, ktoré chcem, aby robila polícia, ktorá to má aj, ešte raz to zopakujem, riadiť, organizovať, kontrolovať a hovoriť, čo majú robiť, nie minister obrany, nemá k tomu kompetencie, tak myslím, že keď nebudú preskúšaní a neobstoja v tých otázkach a v tých krízových situáciách, ktoré môžu vzniknúť, špecialisti na poriadkovú políciu, no tak potom to význam nemá. A, samozrejme, policajt vo svojom voľne tú možnosť má. Má možnosť ju využiť. Tak ako môže byť v národných obranných silách, tak oni tým, že majú policajný výcvik, majú šancu sa uchádzať aj o tú činnosť toho žandára a mnohí o to prejavili a myslím, že nijako to neohrozuje. A to je vlastne posledná tá poznámka k tomu, čo hovorí pán poslanec Mikulec - a toto ešte, túto jednu poznámku si tu musím pozrieť - platí, že ja chcem od neho proste viacej práce. Nie je to to isté, ako keď zvýšite plat zostávajúcej práce, ktorá je doteraz, ale je to v zásade, že chcem o 20 služieb navyše. Dvadsať služieb v normálnej policajnej práci je, jeden a pol mesiaca? Dva mesiace približne asi, keď mám 12-hodinovky, lebo mám nejaké dve za sebou, tri dni voľna a podobne, tieto veci, čiže vy ich neabsolvujete tak veľa. Hasič viem, že urobí desať služieb do mesiaca, je v zásade, ktoré majú k dispozícii.
Čiže z tohto pohľadu si myslím, že je to veľmi príbuzné a každý má právo sa prihlásiť, kto chce, prihlási sa, kto nechce, sa prihlásiť nemusí. Ja verím, že keď tam bude nejaká chyba, prídem za vami s nejakým pozmeňovákom, aby sme ho prebrali tu v parlamente, keď tam nebude veľký záujem a bude to nejakým spôsobom neúspešné, budeme sa to snažiť zmeniť, aby tam bolo viacej motivácie, ale myslím si, že všetky tie pochybnosti sa snažíme odstrániť, aby sme ani nevykradli, naopak pomohli, v podstate tu národné obranné sily, a ten tlak, aby tam mohli byť aj policajti, je práve preto, aby sa im dostalo viacej peňazí za 20 dní nejakej práce, ale ostatné, myslím, že som zodpovedal všetko.
Veľmi pekne vám ďakujem ešte raz, opakovane, za veľmi konštruktívnu a vecnú diskusiu a ďakujem aj za podporu tomuto zákonu.
Rozpracované
16:34

Vystúpenie 16:34
Erik TomášKaliňák, Robert, minister obrany SR
112.
Posledné slovo, a všetkých vás srdečne pozývam do národných obranných síl, budete všetci, všetci vítaní, aby ste si to mohli vyskúšať. (Reakcie z pléna.)
Pán poslanec (reakcia z pléna), udelím, udelím výnimku, udelím osobitnú výnimku zo strany ministerstva.
Tomáš, Erik,...
Kaliňák, Robert, minister obrany SR
112.
Posledné slovo, a všetkých vás srdečne pozývam do národných obranných síl, budete všetci, všetci vítaní, aby ste si to mohli vyskúšať. (Reakcie z pléna.)
Pán poslanec (reakcia z pléna), udelím, udelím výnimku, udelím osobitnú výnimku zo strany ministerstva.
Tomáš, Erik, minister práce, sociálnych vecí a rodiny SR
113.
Pán minister práve flagrante porušil rokovací poriadok pravdepodobne (povedané so smiechom, reakcie z pléna). Tak, ďakujem pekne, áno, to je moje, prosím ťa, áno (povedané so smiechom). Ďakujem veľmi pekne.
Dámy a páni, pevne verím, že začneme tým jednoduchším zákonom, teda novela zákona, ktorá sa týka profesionálnych rodičov. Už pri prvom čítaní alebo z rozpravy z prvého čítania je zrejmé, že zrejme získa absolútnu politickú podporu.
Čo prinášame touto novelou zákona? Zlepšujeme najmä podmienky tým profesionálnym rodičom, ktorí sa starajú o zdravotne znevýhodnené deti. Samozrejme cieľom štátu, všetkých nás by malo byť to, aby deti, ktoré sú umiestňované do centier pre deti a rodiny, čo najskôr končili, samozrejme, u profesionálnych rodičov, teda v skutočných rodinách. A teda, čo sa týka samotných zmien, tak tou prvou zmenou je to, že už v súčasnosti platí, že ak teda dieťa vo veku do šesť rokov má byť umiestnené do centra pre deti a rodiny, tak maximálne do jedného mesiaca by malo byť umiestnené v profesionálnej rodine. V prípade zdravotne ťažko postihnutých detí to doteraz neplatilo a my touto zmenou prinášame to, aby aj takéto deti boli čo najskôr umiestnené u profesionálnych rodičov, samozrejme pokiaľ im to zdravotný stav dovolí a pokiaľ nie je nevyhnutná starostlivosť 24-hodinová v špecializovanom centre pre deti a rodinu.
Druhá zmena, podstatná, je, že rodičia alebo domácnosti, v ktorých sa starajú profesionálni rodičia o zdravotne znevýhodnené deti, dostanú jednorazový príspevok vo výške 5-tisíc eur na úpravu obydlia. Tretia podstatná zmena je, že takíto rodičia budú mať po novom nárok na prestávku na obnovu kondície, tak sa to volá, buď teda jeden deň v mesiaci, jeden celý deň, alebo šesť hodín súvisle v rámci jedného týždňa, a potom sme sa vysporiadali ešte s vetom pani prezidentky Čaputovej, bývalej prezidentky Čaputovej, ktorá v predchádzajúcej legislatívnej iniciatíve napádala to, že boli kladené na tých rodičov, profesionálnych rodičov otázky typu náboženského vierovyznania alebo ovládania potrebného jazyka. To sú príliš osobné otázky, vyriešili sme to tak, že rodičia len budú deklarovať v súvislosti s konkrétnym dieťaťom, či sú pripravení vytvoriť podmienku na takúto náboženskú výchovu a či sú jazykovo zdatní vychovávať vlastne toto dieťa. Takže zjemňujeme a upravujeme tieto podmienky, ktoré boli pôvodne nastavené veľmi tvrdo.
A štvrtá taká, teda piata, pardon, zmena a posledná je, spočíva v tom a myslím si, že je veľmi príjemná, že ak je profesionálna mamička zároveň na materskej dovolenke, tak povoľujeme súbeh. Jednoducho môže aj vychovávať svoje dieťa, aj dieťa z centra pre deti a rodiny, povoľujeme súbeh teda materskej dovolenky a tejto práce, pretože profesionálny rodič je vlastne práca, nie vlastne, ale je to práca. Oni sú zamestnanci vlastne, profesionálni rodičia centier pre deti a rodiny, takže povoľujeme tento súbeh. To je päť zásadných, základných zmien.
Ďakujem veľmi pekne.
Robertovi Kaliňákovi ešte bolo málo, chce ešte hovoriť.
Kaliňák, Robert, minister obrany SR
112.
Posledné slovo, a všetkých vás srdečne pozývam do národných obranných síl, budete všetci, všetci vítaní, aby ste si to mohli vyskúšať. (Reakcie z pléna.)
Pán poslanec (reakcia z pléna), udelím, udelím výnimku, udelím osobitnú výnimku zo strany ministerstva.
Tomáš, Erik, minister práce, sociálnych vecí a rodiny SR
113.
Pán minister práve flagrante porušil rokovací poriadok pravdepodobne (povedané so smiechom, reakcie z pléna). Tak, ďakujem pekne, áno, to je moje, prosím ťa, áno (povedané so smiechom). Ďakujem veľmi pekne.
Dámy a páni, pevne verím, že začneme tým jednoduchším zákonom, teda novela zákona, ktorá sa týka profesionálnych rodičov. Už pri prvom čítaní alebo z rozpravy z prvého čítania je zrejmé, že zrejme získa absolútnu politickú podporu.
Čo prinášame touto novelou zákona? Zlepšujeme najmä podmienky tým profesionálnym rodičom, ktorí sa starajú o zdravotne znevýhodnené deti. Samozrejme cieľom štátu, všetkých nás by malo byť to, aby deti, ktoré sú umiestňované do centier pre deti a rodiny, čo najskôr končili, samozrejme, u profesionálnych rodičov, teda v skutočných rodinách. A teda, čo sa týka samotných zmien, tak tou prvou zmenou je to, že už v súčasnosti platí, že ak teda dieťa vo veku do šesť rokov má byť umiestnené do centra pre deti a rodiny, tak maximálne do jedného mesiaca by malo byť umiestnené v profesionálnej rodine. V prípade zdravotne ťažko postihnutých detí to doteraz neplatilo a my touto zmenou prinášame to, aby aj takéto deti boli čo najskôr umiestnené u profesionálnych rodičov, samozrejme pokiaľ im to zdravotný stav dovolí a pokiaľ nie je nevyhnutná starostlivosť 24-hodinová v špecializovanom centre pre deti a rodinu.
Druhá zmena, podstatná, je, že rodičia alebo domácnosti, v ktorých sa starajú profesionálni rodičia o zdravotne znevýhodnené deti, dostanú jednorazový príspevok vo výške 5-tisíc eur na úpravu obydlia. Tretia podstatná zmena je, že takíto rodičia budú mať po novom nárok na prestávku na obnovu kondície, tak sa to volá, buď teda jeden deň v mesiaci, jeden celý deň, alebo šesť hodín súvisle v rámci jedného týždňa, a potom sme sa vysporiadali ešte s vetom pani prezidentky Čaputovej, bývalej prezidentky Čaputovej, ktorá v predchádzajúcej legislatívnej iniciatíve napádala to, že boli kladené na tých rodičov, profesionálnych rodičov otázky typu náboženského vierovyznania alebo ovládania potrebného jazyka. To sú príliš osobné otázky, vyriešili sme to tak, že rodičia len budú deklarovať v súvislosti s konkrétnym dieťaťom, či sú pripravení vytvoriť podmienku na takúto náboženskú výchovu a či sú jazykovo zdatní vychovávať vlastne toto dieťa. Takže zjemňujeme a upravujeme tieto podmienky, ktoré boli pôvodne nastavené veľmi tvrdo.
A štvrtá taká, teda piata, pardon, zmena a posledná je, spočíva v tom a myslím si, že je veľmi príjemná, že ak je profesionálna mamička zároveň na materskej dovolenke, tak povoľujeme súbeh. Jednoducho môže aj vychovávať svoje dieťa, aj dieťa z centra pre deti a rodiny, povoľujeme súbeh teda materskej dovolenky a tejto práce, pretože profesionálny rodič je vlastne práca, nie vlastne, ale je to práca. Oni sú zamestnanci vlastne, profesionálni rodičia centier pre deti a rodiny, takže povoľujeme tento súbeh. To je päť zásadných, základných zmien.
Ďakujem veľmi pekne.
Rozpracované
16:39

Vystúpenie spoločného spravodajcu 16:39
Ľubica LaššákováVážené pani poslankyne, vážení páni poslanci, dovoľte mi predložiť spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 376/2022 Z. z. o profesionálnych náhradných rodičoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony Je to tlač 653a.
Národná rada Slovenskej republiky...
Vážené pani poslankyne, vážení páni poslanci, dovoľte mi predložiť spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 376/2022 Z. z. o profesionálnych náhradných rodičoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony Je to tlač 653a.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 844 z 1. apríla 2025 pridelila predmetný návrh zákona na prerokovanie ústavnoprávnemu výboru, výboru pre financie a rozpočet a výboru pre sociálne veci. Určila zároveň výbor pre sociálne veci ako gestorský výbor a lehotu na prerokovanie návrhu zákona v druhom čítaní vo výboroch. Predmetný návrh zákona, tlač 653, prerokovali a odporučili Národnej rade Slovenskej republiky schváliť všetky určené výbory. Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky pod bodom 3 tejto spoločnej správy vyplývajú tri pozmeňujúce návrhy.
Gestorský výbor odporúča hlasovať o bodoch 1 až 3 IV. časti tejto spoločnej správy spoločne so stanoviskom gestorského výboru schváliť.
Gestorský výbor odporúča návrh zákona v znení schválených pozmeňujúcich návrhov takisto schváliť. Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní návrhu zákona vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky v druhom čítaní bola schválená uznesením Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci č. 118 z 27. mája 2025. Týmto uznesením ma výbor zároveň poveril, aby som na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky pri rokovaní o predmetnom návrhu zákona informovala o výsledku rokovania výborov a predkladala návrhy v zmysle príslušných ustanovení zákona o rokovacom poriadku Národnej rady. Zároveň určil náhradníkov spravodajcu.
Pán predsedajúci, otvorte, prosím rozpravu.
Vystúpenie spoločného spravodajcu
27.5.2025 o 16:39 hod.
PhDr.
Ľubica Laššáková
Videokanál poslanca
Ďakujem veľmi pekne za slovo, pán predsedajúci.
Vážené pani poslankyne, vážení páni poslanci, dovoľte mi predložiť spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 376/2022 Z. z. o profesionálnych náhradných rodičoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony Je to tlač 653a.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 844 z 1. apríla 2025 pridelila predmetný návrh zákona na prerokovanie ústavnoprávnemu výboru, výboru pre financie a rozpočet a výboru pre sociálne veci. Určila zároveň výbor pre sociálne veci ako gestorský výbor a lehotu na prerokovanie návrhu zákona v druhom čítaní vo výboroch. Predmetný návrh zákona, tlač 653, prerokovali a odporučili Národnej rade Slovenskej republiky schváliť všetky určené výbory. Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky pod bodom 3 tejto spoločnej správy vyplývajú tri pozmeňujúce návrhy.
Gestorský výbor odporúča hlasovať o bodoch 1 až 3 IV. časti tejto spoločnej správy spoločne so stanoviskom gestorského výboru schváliť.
Gestorský výbor odporúča návrh zákona v znení schválených pozmeňujúcich návrhov takisto schváliť. Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní návrhu zákona vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky v druhom čítaní bola schválená uznesením Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci č. 118 z 27. mája 2025. Týmto uznesením ma výbor zároveň poveril, aby som na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky pri rokovaní o predmetnom návrhu zákona informovala o výsledku rokovania výborov a predkladala návrhy v zmysle príslušných ustanovení zákona o rokovacom poriadku Národnej rady. Zároveň určil náhradníkov spravodajcu.
Pán predsedajúci, otvorte, prosím rozpravu.
Rozpracované
16:42

Vystúpenie spoločného spravodajcu 16:42
Ľubica LaššákováVystúpenie spoločného spravodajcu
27.5.2025 o 16:42 hod.
PhDr.
Ľubica Laššáková
Videokanál poslancaPoprosím termín hlasovania vo štvrtok o 11.00 hodine. Ďakujem.
Rozpracované