35. schôdza

27.5.2025 - 18.6.2025
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

28.5.2025 o 16:39 hod.

Ing.

Igor Válek

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:58

Marek Lackovič
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Ďakujem, ďakujem veľmi pekne.
Richard, keby som tam ešte stál na tvojom mieste, tak by som sa bol býval spýtal pána poslanca Šimka, že o akých zľavách na domy a byty to hovoril, lebo predsa tieto zľavy sú len v priemyselných parkoch. Čiže neviem, či nám HLAS teraz chce povedať, že ide masívne stavať nájomné bývanie v priemyselných parkoch. Lebo inak si to vysvetliť neviem, pretože nikde inde tá 75-percentná zľava poskytnutá byť nemôže, len v priemyselnom parku.
Veď si pozrite váš článok 1, doterajší bod 3, pozrite si § 7, ktorý dopĺňate odsekom 6. Jasne sa tam hovorí iba o priemyselných parkoch a stavbách, ktoré podľa ods. 2 písm. c sú v takýchto priemyselných parkoch umiestnené. Tam sa nepíše a nehovorí nič o domoch či bytoch. Iba, ešte raz zopakujem, že by HLAS chcel týmto povedať, že ide masívne stavať bývanie v priemyselných parkoch, čo asi dúfam, že nie, ďakujem. vymazať
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

28.5.2025 o 15:58 hod.

MBA

Marek Lackovič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:59

Igor Šimko
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Budem stručný, pán poslanec Dubovický, keďže opäť to bolo o dobrovoľnosti a od 5 do 35 eur ste mali možnosť v meste Prešov schváliť toto VZN-ko a vy ste podľahli tlaku developerov, stanovili ste to na úroveň 25 eur, čo ste potvrdili, tak v princípe si myslím, že teraz môžete opäť nechať na tejto úrovni toto VZN-ko a nikomu to neublíži. Zase hovoríme to dobrovoľné do úrovne 50 eur, preto je tam ten rozptyl, aby to mohla dobrovoľne samospráva urobiť. A asi ste úplne nepochopili to, čo som hovoril, pán poslanec Lackovič, pretože povedal som, že ak vznikne niekoľko desiatok alebo stovák tisícov pracovných miest niekde v obciach, mestách na východe, tak ten človek si potom bude môcť reálne dovoliť, ktorý sa tam zamestná, nemusí odísť na západ, reálne si bude môcť dovoliť kúpiť aj ten byt, dom v tej obci, kde žije. Ja som nepovedal, že sa budú stavať byty so zľavami a podobnými vecami, takže, poprosím vás takto to dať na pravú mieru, ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

28.5.2025 o 15:59 hod.

Ing. PhD. MBA

Igor Šimko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:00

Richard Dubovický
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci. Viete, ja vám poviem úprimne pravdu, daň za rozvoj bola len nevyhnutnosťou toho, čo sa tu udialo za posledné roky, čo sa týka financovania samospráv. Ak by tie samosprávy mali dostatok financií minimálne na model, ako má Poľsko alebo Česká republika, takúto daň by sme ani nepotrebovali.
A poviem úprimne pravdu, čo sa týka Prešova, my sme tú daň zavádzali nie kvôli tomu, že sme chceli, ale že museli, lebo štát nám zobral peniaze. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

28.5.2025 o 16:00 hod.

MBA

Richard Dubovický

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie v rozprave 16:02

Ján Ferenčák
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pán predsedajúci.
Vážené kolegyne, vážení kolegovia, dovoľte, aby som vám predstavil návrh zákona o podmienkach predaja energetických nápojov, ktorý predkladám ako poslanec. Je to téma, ktorá vychádza z praxe, pretože dnes sa stretávame, že energetické nápoje sú čím ďalej, tým viacej obľúbenejšie a prichádzame k bodu, že potrebujeme sa aj touto témou zapodievať. V prvom rade v uvedenom zákone ja, aj spoločnosti je dané, že energetické nápoje spravidla obsahujú vysoké množstvo kofeínu, taurínu, jednoduchého cukru a iných prídavných látok, ako sú napr. sladidlá. Kofeín je ale hlavnou súčasťou a účinnou látkou v týchto energetických nápojoch. Mnohé z nich obsahujú aj viac ako 180 mg kofeínu na jednu plechovku. Toto množstvo kofeínu je 5-násobne vyššie, ako je možno možné bežne nájsť aj v Coca-Cole. Energetické nápoje a drinky často obsahujú aj ďalšie formy kofeínu, a to prostredníctvom prídavných látok, ide napr. o guaranu, yerba maté a kakao. Tieto zložky môžu mať potenciálne dlhší polčas rozpadu kofeínu v organizme, a to kvôli interakciám s inými rastlinnými zlúčeninami. Samotný kofeín má aj pozitívne aj negatívne vplyvy na náš organizmus v závislosti od požitej látky a dávky. Pre dospelého človeka je 300 mg kofeínu denne často prospešných, ale v prípade tehotných žien, detí a dorastu to tak nie je. S konzumáciou energetických nápojov sa spájajú aj zdravotné riziká pre dospelé deti, avšak deti a mladiství sú zvlášť citliví na účinky týchto látok, pretože ich organizmus sa stále vyvíja. Medzi najzávažnejšie zdravotné riziká patria napr. poruchy kardiovaskulárneho systému, pretože samotná konzumácia kofeínu môže viesť k zvýšenému krvnému tlaku, arytmiám a zvýšenému riziku srdcového infarktu. Som sa zúčastnil niekoľkých konferencií lekárov pre deti, dorast, ale aj všeobecných lekárov, narastá počet pravidelných užívateľov antihypertenzív u detí od 15 rokov.
Je to aj dôsledok zvýšenia užívania týchto energetických nápojov. Potom sú to neurologické poruchy, kofeín môže spôsobiť nervozitu, podráždenosť, poruchy spánku, zníženie schopnosti koncentrácie, u niektorých jedincov dokonca záchvaty. Metabolické poruchy, sami dobre viete, že tieto nápoje majú vysoký obsah cukru, čo zvyšuje riziko obezity, inzulínovej rezistencie a vznik cukrovky 2. typu. A samotná závislosť na kofeíne u mladistvých spôsobuje, že sú náchylnejší na vznik závislostí na týchto stimulantov, čo môže viesť ak pravidelnej a nepravidelnej ich konzumácii. U detí pri dlhodobom užívaní môže nastať spomalenie vývoja mozgu v dôsledku nedostatku hlbokého spánku. Samotným nadmerným zvýšením tlaku, krvného tlaku a zrýchlením srdcovej činnosti môže dôjsť k poruchám srdcového rytmu, srdcového infarktu, zástave srdca, mozgovej príhode a smrti a tieto problémy sú spájané často s konzumáciou energetických nápojov u detí a mladistvých tak, že ešte zahŕňajú aj riziko obezity, riziko vysokého krvného tlaku, nadmernej kazivosti zubov, riziko depresií, nervozity, pocitov úzkosti, poruchou spánku a dnes veľmi populárnej a často vnímanej v školských zariadeniach, je to ADHD, to znamená vysoká nespokojnosť týchto detí vo svojom konaní. Podľa štúdií, pretože nie je len tento zákon potrebný a vieme, že ak potrebujeme niečo regulovať, aby to malo význam, tak musíme aj vychádzať z nejakých štatistických dát a údajov. Konkrétne taká štúdia bola vykonaná v Českej republike na 30-tisíc českých školákov vo veku 13 - 15 rokov a na základe výsledkov týždenne pije tento nápoj medzi 13 a 15 rokom 20 % detí, dokonca 12 % opakovane, to je dvakrát týždenne a 4 % ich konzumuje každý deň. Medzi konzumentami mierne prevažujú chlapci nad dievčatami, ale to je v tomto irelevantné. Miera konzumácie aspoň dvakrát týždenne stúpa medzi 11 a 15 rokom života zo 6 na 22 % u chlapcov, čo je, jedna pätina chlapcov užíva tieto nápoje a späť na 15 % u dievčat. V absolútnych číslach je to zhruba 70-tisíc detí vo veku 11 až 15 rokov, tu musíme predpokladať, že podobné dáta, aké boli v štatistike v Českej republike, môžeme aplikovať aj na Slovenskú republiku. Celkovo štatistické údaje celosvetovo ukazujú, že tieto energetické nápoje sú čoraz populárnejšie medzi mladými ľuďmi a nárast týchto produktov je ovplyvnený hlavne aj agresívnym marketingom, ktorý často cieli aj na mladistvých. Reklamy zdôrazňujú, že sa zlepší výkon, zvýši sa energia, atraktivita životného štýlu a hlavne je to momentálne populárne pitie týchto nápojov medzi mladými ľuďmi, pretože ako to nazývajú, je to cool. Tieto nápoje ale vieme, že majú tieto negatívne vplyvy.
Ekonomické dôvody prijatia tohto zákona smerujú skôr k skutočnosti, že budúcnosť spoločnosti je závislá od zdravia populácie a zdravie populácie sa kreuje už v mladom veku, to znamená, deti namiesto toho, aby sa venovali športu alebo užívaniu, alebo pitiu čaju, tak užívajú tieto nápoje, ktorých následkom je nielen zvyšovanie spotreby liekov, a tým pádom nápor na samotný systém liekovej politiky a dnes je to veľký problém, pretože tých peňazí tu nie je, ale hlavne sú to už pravidelní užívatelia od 14 až 15 rokov, ktorí denne užívajú antihypertenzíva, aby mali normálny krvný tlak. A tieto, to sú celoživotní užívatelia, čiže zhoršuje sa nielen zdravie populácie, ale zvyšuje sa aj ekonomická náročnosť. Samotné zníženie konzumácie týchto produktov medzi mladistvými môže prispieť k zníženiu výdavkov na liečbu chronických ochorení, ako je obezita, cukrovka alebo kardiovaskulárne ochorenia. Pozreli sme sa na okolité štáty, ako je to v okolitých štátoch, konkrétne Litva a Lotyšsko úplne zakázali predaj energetických nápojov osobám mladším ako 18 rokov. V Spojenom kráľovstve sa zavádza obmedzenie predaja do 16 rokov a v Českej republike samotný zákon je v legislatívnom procese a česká vláda tento zámer podporila.
V Poľsku je zákaz predaja energetických nápojov deťom do 18 rokov nielen schválili, ale je platné, čiže platí.
V Maďarsku tento zákon je tiež predložený, a takisto ho mienia do roku 18 rokov.
Samotný zákon, ktorý predkladám ja, je do veku 16 rokov, pretože som vychádzal z premisy, že sa týka školopovinných detí, to znamená v detských zariadeniach, školských zariadeniach takéto nápoje by nemali byť predávané a ešte keď zoberieme z pohľadu vývinu a vývoja detí, tak vek medzi 11 až 16 rokov vo veku adolescencie je veľmi významný na zdravotný stav v budúcnosti, to znamená, u týchto detí ak dôjde k týmto zmenám, ktoré som spomínal, tak majú doživotné následky, ktoré zhoršujú ich prognózu aj budúcnosť z pohľadu zdravia.
Hlavným cieľom tohto návrhu je vytvoriť právny rámec na reguláciu predaja energetických nápojov, pretože v súčasnosti neexistuje, a to je zakázať predaj energetických nápojov osobám mladším ako 16 rokov, zabezpečiť nedostupnosť týchto nápojov prostredníctvom predajných automatov alebo predaja na diaľku formou online, zvýšiť informovanosť verejnosti o negatívnych účinkoch nadmernej konzumácie týchto nápojov, a zároveň zabezpečiť efektívnu kontrolu a sankcie za porušenie pravidiel predaja. Týmto opatrením sa sleduje posilnenie ochrany zdravia hlavne mladistvých a detí a zníženie ich vystavovania rizikovým látkam. Toto prijatie zákona je v súlade s princípmi prevencie a ochrany zdravia, lebo toto je o prevencii a tieto sú samotné zakotvené aj v slovenskej legislatíve a medzinárodných dokumentoch, ako je Charta základných práv Európskej únie. Zdravie detí aj mladistvých by malo byť prioritou každej, každej spoločnosti. Návrh zákona nie je represívnym opatrením, ale preventívnym krokom, ktorý má za cieľ chrániť najzraniteľnejšiu skupinu populácie pred negatívnymi vplyvmi komerčných výrobcov a firiem, ktoré sa snažia, aby nachádzali konzumentov už v týchto vekových kategóriách. Samotné obmedzenie predaja navrhujeme do 16 rokov a je primeraným a účinným nástrojom na dosiahnutie tohto cieľa. Vraciam sa aj k posledným štúdiám, pretože ja som sa zameral na kofeín a v dávke 150, to znamená, je to pomerne prísne opatrenie, ale vyňali sme produkty na báze kávy a čaju, pretože tam by dochádzalo k problémom, ako som spomínal, obsah kofeínu v energetických nápojoch je 5-násobne vyšší ako v Coca-Cole, 5-násobne vyšší, to znamená v jednej plechovke to dieťa dostáva dávku takú, ktoré spôsobí počas jeho vývoja hlavne v tom mladom veku podstatné zmeny.
Najnovšia štúdia, ktorú som zachytil a teraz poviem, v renomovanom časopise Nature, bola spracovaná, varuje pred potencionálnym nebezpečným užívaním a konzumáciou energetických nápojov, je to nová štúdia a samotný výsledok štúdie sa uvádza, že taurín, ktorý je tiež zložkou, ale kľúčová je kofeín, taurín je prídavná zložka, sa často pridáva do energetických nápojov ako Redbull, môže slúžiť ako zdroj energie pre rakovinové bunky leukémie, ktoré sa vyvíjajú v kostnej dreni. A samotná štúdia je súčasťou širšieho výskumu, ktorý je zameraný na ochorenie onkologické, ako je aj rakovina hrubého čreva a záver, rakovinové bunky čerpajú taurín, keď čerpajú taurín, prechádzajú procesom nazývaným glykolýza, pri ktorom bunky rozkladajú glukózu na výrobu energie a tento proces poskytuje rakovinovým bunkám energiu na delenie a množenie, čo je dôvod, prečo môže byť leukémia agresívnejšia, keď vytvára viac rakovinových buniek. Čiže táto látka je potencionálne rakovinotvorná, je zložkou energetických nápojov a naše deti ju pijú, ich pijú.
Samotný zákon má niekoľko paragrafov, aby som, v prvom rade sme sa museli vysporiadať s niekoľkými vecami, neexistoval doteraz v našej legislatíve pojem energetický nápoj, ani čo boli predkladané niektoré zákony z pohľadu opozície, nič tam nie je, to znamená, my sme museli definovať, čo je energetický nápoj a tu som sa stretol aj s rôznymi názormi, že prečo my nemáme definované všetky zložky a tak ďalej. Sú dve veci, v prvom rade kofeín je základná zložka, ktorá je súčasťou týchto nápojov, je 5-násobne prekročená ako v Coca-Cole a Coca-Cola má obrovský takisto objem alebo by som povedal zloženie kofeínu a tieto sú prídavné. To znamená ak by sme definovali prídavnú látku, tak výrobcovia ju vylúčia a v podstate predávajú to ďalej. My ideme po tom, čo je základom týchto zložiek, to znamená, v § 1 ideme, základ o podmienkach predaja energetických nápojov nadväzuje na obdobnú legislatívnu ochranu maloletých a mladistvých pred návykovými a škodlivými látkami, takáto legislatíva doteraz neexistuje. 63-2
Keďže v podmienkach Slovenskej republiky nie je ustanovený jeden právny predpis vymedzujúci ochranu maloletých a mladistvých pred návykovými a škodlivými látkami, zákon o podmienkach predaja energetických nápojov rieši vyslovene problematiku energetických nápojov, podmienky ich predaja vo všeobecnosti a opatrenia vo vzťahu k osobám mladším ako 16 rokov, povinnosti fyzických osôb a právnických osôb pri predaji energetických nápojov a tiež vymedzuje pôsobnosť správnych orgánov a sankcie pri výkone opatrení podľa tohto zákona.
Poviem to, poviem takou ľudskou rečou. Definovali sme, čo je vôbec energetický nápoj. Potom sme definovali, kto bude kontrolovať a aké sú podmienky jeho predaja a aj kto bude kontrolovať a akú sankciu uloží. Čiže tento návrh zákona je komplexný, ktorý túto problematiku rieši a týka sa to osôb mladších ako 16 rokov, kde sa vylučujú školopovinné zariadenia, kde je úplný zákaz predaja týchto nápojov cez rôzne automaty, pretože dnes sa to deje.
V § 2 vymedzujeme legislatívnu definíciu samotného energetického nápoja a rozumie sa nápoj určený na konzumáciu bez úpravy, ktorý obsahuje kofeín v množstve presahujúcom 150 mg/l bez ohľadu na jeho zdroj okrem nápoja, ktorý je založený na káve, čaji alebo extrakte z kávy alebo čaju, ak názov potraviny obsahuje slovo káva alebo čaj, pretože tieto látky sú dlhodobo osvedčené. Poviem, pri tej káve môžeme polemizovať, ale pri čaji asi tá polemika odpadá. Tento pojem nebol doteraz v právnom poriadku Slovenskej republiky regulovaný. Stanovená definícia vychádza, tento zákon, čo ja predkladám, vychádza z noriem na úrovni Európskej únie, najmä nariadenia Európskeho parlamentu a Rady Európskej únie. Nechcem čítať, pretože sme si pozreli všetky normy, ktoré sú tam uvedené, čiže nie je to výmysel, že sme nadobudli dojem, že to má byť tých 150 mg. Samozrejme, nápoje okrem nápojov na báze kávy, čaju alebo kávového, či kávovinového extraktu, ak názov potraviny obsahuje termín káva alebo čaj, tie sú z toho vylúčené. No a v koncentrovanej, samozrejme, nie je to len v tekutej, ale aj v koncentrovanej alebo sušenej podobe a po obnovení obsahujú kofeín atď., my sme sa museli s tým vysporiadať, je to v tomto zákone presne explicitne určené. V § 3 prináša pre predajcov nové opatrenia pri predaji týchto energetických nápojov, kde sa zakazuje predávať a tiež podávať energetické nápoje osobám mladším ako 16 rokov.
Na zabezpečenie účinnosti tohto opatrenia zákon v ods. 2 vylučuje predávať energetické nápoje alebo podávanie týchto nápojov prostredníctvom predajného automatu a úplný zákaz predaja platí pre školské a predškolské zariadenia, čo je veľmi kľúčové v tomto prípade, kde sa vyskytujú najmä osoby mladšie ako 16 rokov.
Jediná výnimka, ak sú automaty, ktoré vedia overiť vek, to znamená s overením občianskeho preukazu, vtedy takéto automaty je možné, ináč je to zakázané.
V § 4 predajcovia sú povinní verejnosť na zákaz predávania, predávať alebo podávať tieto energetické nápoje mladším ako 16 rokov, a to oznamom, ktorý je viditeľne umiestnený v predajni pri týchto produktoch. V ďalšom paragrafe kontrolu dodržiavania povinností ustanovených týmto zákonom sú povinné vykonávať a tu sme presne definovali, kto aj môže to kontrolovať, a to je Slovenská obchodná inšpekcia, Štátna veterinárna a potravinová správa Slovenskej republiky, orgány verejného zdravotníctva, obec a Policajný zbor Slovenskej republiky s tým, že pokuty môže ukladať Úrad verejného zdravotníctva a Slovenská obchodná inšpekcia.
V ďalšom paragrafe ustanovujeme výšky sankcií za jednotlivé porušenia, ktoré môže ukladať ŠOI, čiže Slovenská obchodná inšpekcia a Úrad verejného zdravotníctva sú presne explicitne určené, aby bolo v tom jasné.
A na záver navrhujem, aby ten zákon nadobudol účinnosť 1. októbra 2025, a to z jedného dôvodu, aby sa predajcovia stihli pripraviť na jeho účinnosť a uviesť svoju obchodnú prax do súladu s jeho ustanoveniami.
Ja môžem len dodať, že je to zákon, ktorý doteraz nikto neriešil. Samozrejme, energetické nápoje tiež nemáme tu desaťročia, ale máme tu posledné roky a tým, že stúpa obľúbenosť pitia týchto nápojov, tak je fakt, pretože to si asi nemusíme zakrývať oči. Tento zákon, keď som, už pracujem na ňom skoro pol roka, som konzultoval aj s ministrom financií, pretože bude to mať negatívny dopad pre výrobcov, pretože oni musia počítať, že keď sa urobí reštrikcia, tak tie ich zisky z toho jednoducho plynúť nebudú.
Na druhej strane ten pozitívny zdravotný benefit, keď zamedzíme deťom, aby tieto nápoje užívali, ktoré majú negatívny vplyv na ich vývin, vývoj a má zdravotné riziká a spôsobujú, že u týchto mladých detí je čím ďalej, tým viac pravidelných užívateľov liekov voči vysokému krvnému tlaku, má to pozitívny dopad na štátny rozpočet a aj na budúcnosť populácie a vývoja týchto detí v spoločnosti, čo by malo byť našou absolútnou prioritou.
A tu nastáva druhý, tento zákon som konzultoval aj s ministrom školstva, čiže tam takisto bol súhlas a oboznámil som aj ministra zdravotníctva. Teraz ak bude prijatý, sú tam pripomienky aspoň, aj minister pôdohospodárstva povedal, že by chceli tam doplniť niektoré veci. Ja som úplne otvorený, pripravený. A to isté aj minister zdravotníctva mal záujem, že by toho gestorom bol. Ja som úplne v tomto v poriadku, to znamená, či minister pôdohospodárstva, či minister zdravotníctva.
Teraz bude priestor, ak by tento zákon bol schválený v prvom čítaní, v druhom čítaní máme na to niekoľko mesiacov, ale môžem povedať, že ak vieme, že niečo škodí a škodí tak, že môže spôsobiť druhému trvalé následky, tak nie je zmyslom odďaľovať prijatie týchto zákonov, pretože dokážeme tým uchrániť a pomôcť, nevravím, desiatkam, možno stovkám detí, ktorým tým pomôžeme, aby boli zdravé. A bez toho jednoducho nie je zmyslom povedať, že dnes nie, tak bude čas kedy, v októbri, v decembri alebo kým sa, možno poviem, trošku viacej spamätá loby z pohľadu energetických nápojov, lebo očakávam, že pri schválení tohto zákona, tak bude to aj pre nich dosť výrazný dopad. Ale musíme si položiť na misku váh, čo je pre nás priorita, či sú to deti, alebo či sú to výrobcovia energetických nápojov. Chcem vás požiadať o podporu tohto zákona, a takisto otvorenosť akýmkoľvek pripomienkam počas druhého a tretieho čítania. Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

28.5.2025 o 16:02 hod.

PhDr. Mgr. MBA

Ján Ferenčák

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie spoločného spravodajcu 16:21

Igor Šimko
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne.
Vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, kolegovia, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti ma určil za spravodajcu k návrhu zákona poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Jána Ferenčáka na vydanie zákona o podmienkach predaja energetických nápojov, tlač 838. V súlade s § 73 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku podávam v prvom čítaní spravodajskú informáciu o predmetnom návrhu zákona. Konštatujem, že uvedený návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Zo znenia návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy, ktorý vítam, samozrejme.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní. V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady Slovenskej republiky navrhujem, aby návrh zákona prerokovali výbory: Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti. Odporúčam, aby výbory predmetný návrh zákona prerokovali do 5. septembra 2025 a v gestorskom výbore do 8. septembra 2025.
Pán predsedajúci, otvorte, prosím, všeobecnú rozpravu. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

28.5.2025 o 16:21 hod.

Ing. PhD. MBA

Igor Šimko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie v rozprave 16:24

Richard Vašečka
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Vážený pán predsedajúci, vážené kolegyne, kolegovia, pán predkladateľ, pán spravodajca, sme v prvom čítaní, takže prvú vec, čo poviem pozitívne, že tento návrh zákona podporujem a myslím si, že vecne, tak ako sme si aj vypočuli pána predkladateľa, tak je to niečo, v čom asi nie je možno nejaká kontroverzia alebo polemika. Pred pár hodinami z tohto miesta vystupoval pán prezident, hovoril o tom, aby sme vedeli nájsť nejakú spoločnú reč, spoločné témy, takže v tomto slova zmysle je toto prvá myšlienka. Je to dobrý zákon, treba ho podporiť, určite budem hlasovať a navrhujem všetkým, či z koalície, alebo z opozície, aby sme hlasovali v prvom čítaní za, to znamená, aby sme ďalej mohli rokovať o tomto zákone.
Ako povedal aj pán predkladateľ, máme potom niekoľko mesiacov, keďže ďalšia riadna schôdza je plánovaná v septembri. Bolo by dobré sa potom na to pozrieť. Nebudem teraz, keďže sme v prvom čítaní, rozoberať do podrobnosti všetky tie detaily ohľadom taurínu, či tam má byť, či tam nemá byť spomenutý. Ja by som ale odporučil, že ak teda bude na to priestor, tak aj poslanecké návrhy zákonov môžu byť podrobené medzirezortnému pripomienkovému konaniu. Ja nie som lekár, odborník na výživu mládeže, detí, mládeže, ani pán kolega nie je lekár, ale teda zaujímal sa o to a tak ďalej. Ja by som potom povedal, okrem toho, že teda tá vec sama osebe je dobrá, je dôležitá, nie je to nejaký hókus pókus experiment zo Slovenska, boli spomenuté krajiny, v ktorých to funguje, dokonca v niektorých krajinách až do 18 rokov je to obmedzenie predaja, prípadne aj konzumácie. V Českej republike, kde sme boli veľmi intenzívne s kolegami v kontakte, tak tam mali pôvodný návrh do 15 rokov a potom práve kvôli tej úvahe, že niektoré deti už v deviatom ročníku na základnej škole dosiahnu 15 rokov, napríklad naša dcéra je zrovna septembrová, takže ona už celý deviaty ročník vlastne mala 15 rokov, čiže mohli by byť zásobovateľmi pre tých svojich spolužiakov, bol by z toho problém, takže tých 16 rokov aj v Českej republike chcú navýšiť, a takisto si myslím, že je to dobrá a v podstate nespochybniteľná hranica, už nižšie si neviem predstaviť že by sme išli. Tých 18, to je do diskusie, ale aj my keď sme pôvodne uvažovali nad týmto návrhom zákona, tak sme vychádzali z toho, že pri 15, resp. 16 je to myslím si, že na tom sa zhodneme všetci.
Druhá časť taká, nazvem to, že politická, ja si dovolím zacitovať, poprosil som asistentov, aby mi to pohľadali.
14. apríla, čiže pred mesiacom a kúsok, som v rozprave povedal, neprekáža mi to, nie je to problém, ak by si to adoptovala koalícia, či už pod gesciou priamo ministerstva ako vládny návrh, to by bolo asi najkomplexnejšie, aj by to mohlo byť najlepšie prebrané odborníkmi, mohlo prejsť cez MPK, alebo ako koaličný poslanecký návrh. Samozrejme, nech sa páči, radi sa zriekame autorských práv a dávame ho k dispozícii ako inšpiráciu. My sme sa tiež inšpirovali aj v iných krajinách. Ak sa tento návrh prijme v tomto volebnom období, budeme veľmi spokojní. Takže myslím si, že zdravie, dobro našich detí, našich mladistvých je určite niečo, na čom sa vieme zhodnúť. My s kolegyňou Záborskou, ktorá je teda aj lekárka, sme v tomto volebnom období opakovane tento návrh predkladali. Prvýkrát už pár mesiacov po voľbách a bolo teda hlasovaním to odmietnuté, je to tu taká prax, ja sa tomu nečudujem, že teda opozícia má svoje návrhy, s ktorými môže pristupovať voľnejšie. Koalícia má nejaký plán, snaží sa s ministerstvami koordinovať. Je to normálne, aj my sme boli v koalícii, viem to.
Takže my budeme veľmi radi, že táto myšlienka, ktorá nie je nejakou našou exkluzívnou, tak že sa ujala, že si túto myšlienku adoptovali, ako som navrhoval, aj iní kolegovia. Pozeral som, že pán poslanec Ferenčák 9. mája predložil tento návrh do podateľne, takže len v podstate pár dní, dva, tri týždne po tej mojej prosbe, výzve, tak už to bolo na svete. K tomu taká možno politická poznámka, že chcem povzbudiť ďalších kolegov z koalície, pokojne si z našich opozičných návrhov adoptujte akýkoľvek, ktorý pokladáte za dobrý. Hlavné je, aby sme tie veci dosiahli. Takže ja ďakujem za tento návrh, budem zaňho hlasovať, podporujem ho. Navrhujem tam a budem tam navrhovať do budúcna doplniť niektoré veci, ale takisto si veľmi pozorne vypočujem za tie mesiace v tom legislatívnom procese, v prípadnom MPK pripomienky odborníkov, ktoré môžu ten návrh ešte vylepšiť a urobiť ho teda nielen, že bude platný, že prejde, že bude schválený, ale že bude aj účinný a bude čím viac efektívny pre zdravie našich detí. Ďakujem pekne. vymazať
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

28.5.2025 o 16:24 hod.

Mgr.

Richard Vašečka

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie v rozprave 16:29

František Majerský
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne.
Vážený pán podpredseda, vážení kolegovia, kolegyne, keďže to je len prvé čítanie, chcel by som trošku taký aj zdravotnícky pohľad na túto tému dať, ktorý je naozaj dôležitý a som rád, že ten návrh, ktorý vlastne mal aj predtým pán kolega Vašečka sa v niektorých oblastiach zase zlepšil, pripravil a bude na to čas ho doladiť. Téma energetických nápojov nie je len taká obyčajná téma, je to naozaj téma, ktorá trápi dnešnú generáciu čoraz viac a viac. Dochádza ku kolapsom, dochádza ku naozaj zdravotným problémom, ťažkostiam, závislostiam na týchto nápojoch a ja si myslím, že už dávno, dávno mali byť tieto energetické nápoje zakázané. Naozaj generácia mladých nevie vyhodnotiť, že taurín a látky, ktoré sú v energetických nápojoch, kofeín, ktoré mnohonásobne prekračujú bežnú dávku, škodia ich vývoju, srdcovocievnemu systému a celkovému zdravotnému stavu mladistvých. Spôsobuje to obezity, tak ako povedal pán kolega Ferenčák, hypertenzie. Mladí ľudia musia brať lieky na tlak a všetky tieto veci majú výrazný dopad na ich zdravotný stav. Preto je dobré, že to tu je. Ja si myslím, že na tomto zákone by mala byť zhoda určite koalícia-opozícia. Mal by ten zákon prejsť prvým čítaním a ďalej ho doprecizovať ministerstvo zdravotníctva, veci, ktoré tam si myslím, že ešte treba doplniť a veci, ktoré by tam mali byť. Ale máme na to myslím si, že ešte dostatok času, aby sa ten zákon dobre pripravil. Nebudem dlhý, lebo hovorím, ako je to prvé čítanie a verím tomu, že o sedemnástej sa už bude o ňom hlasovať. KDH tento zákon podporí a budeme pracovať na tom, aby sme aj do druhého čítania, ak tam niečo nebude doplnené, aj pozmeňujúcimi návrhmi dali.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

28.5.2025 o 16:29 hod.

Mgr.

František Majerský

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

16:32

Ján Ferenčák
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Ďakujem kolegom za vystúpenia. Teším sa, že túto problematiku vnímame všetci a sú veci, ktoré sú dôležité a sú správne a táto vec je aj dôležitá, aj správna a pretože pre nás všetkých je priorita ochrániť deti a pripraviť im podmienky tak, aby nielen sa zdravo vyvíjali, ale nemali aj problémy do budúcna. A tie nástrahy doby, aj keď nevieme všetky odstrániť, tak ktorým sú vystavené, tak jednoducho aspoň urobíme reštrikciu alebo preventívne opatrenia, aby tá dostupnosť nebola taká jednoduchá.
K tomu len povedať, na tomto zákone už pracujem dlhodobo a mňa tešilo, že aj kolegovia, pán Vašečka, podobným zákonom sa zapodieval. Mali tam jemnejšie kritéria a jednoduchšie. Ja som ho chcel poňať komplexne od definície až po reštrikciu aj s dodržiavaním, aj so všetkým s tým, že dosť sme sa venovali aj tej európskej legislatíve a respozície na náš právny systém. Viem, že aj v tomto smere sa pripravuje európska legislatíva, ktorá by mala byť pripravená, ale to už je otázka počas v tom procese do druhého čítania, že budem sa aj týmto zapodievať, aby sa to pripravil, ten zákon. Dávam podanú ruku, tak ako kolegom naľavo, tak aj napravo, že akékoľvek vaše návrhy, ktoré budú v tomto, veľmi rád prediskutujem a budeme konzultovať. Takisto aj podanú ruku pre ministerstvo zdravotníctva a pôdohospodárstva, tie ich návrhy, ktoré budú, ale tu musím podotýkať, ktoré nebudú diktované výrobcami energetických nápojov, ale budú prioritne pre verejné zdravie tolerované. Takže aj z pohľadu odbornej verejnosti, tak tie som veľmi rád a ochotný do toho akceptovať.
No a samotne možno k doplneniu ešte pretože ja som, epidemiológiu mám, takže nie lekár, ale v epidemiológii som, preto ma táto téma aj zaujímala a mám ďalší zákon, ktorý chcem, a tu som aj zachytil z dielne aj KDH, tam môžme na tom aj spolupracovať, zákaz sociálnych sietí pre deti, kde pracujem na tom, ale do veku 14 rokov, pretože od 15 rokov už majú svoju zodpovednosť právnu, ale do 14 rokov je to hlavne negatívny vplyv TikToku a rôznych algoritmov, to, čo som aj zachytil v týchto diskusiách. Takže na tomto zákone už pracujem a je rozpracovaný, ale ak máte z opozície rôzne do toho návrhy, tak môžme si na to sadnúť a možno pripraviť aj lepší zákon do prvého čítania. A vyzývam aj kolegov aj z koalície, opozície, z pohľadu zdravia ak sú návrhy, tak veľmi rád sa do tejto diskusie alebo prípravy ďalších zákonov zapojím.
Ďakujem pekne a vopred ďakujem za podporu tohto zákona.
Skryt prepis

28.5.2025 o 16:32 hod.

PhDr. Mgr. MBA

Ján Ferenčák

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

16:36

Roman Michelko
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Pán predsedajúci, ďakujem za slovo. Tento zákon je o tom, že sa zrýchľujú odpisy pre verejnoprospešné účely.
Ako vieme, šport a cestovný ruch treba rôznymi aj daňovými spôsobmi podporiť, pretože je to vec, ktorá má silné multiplikačné efekty a dokáže priniesť rôzne pozitívne benefity. V prípade cestovného ruchu sme hlboko pod potenciálom, ktoré dáva Slovenská republika. Viete, že Rakúsko má podobné, nemáme more rovnako ako oni, ale napriek tomu majú oveľa väčší výnos, práve preto, že cielene podporujú niektoré segmenty. To isté, šport má obrovské množstvo pozitívnych efektov typu lepšieho zdravotného stavu reprezentácie Slovenska a podobne.
A preto, ak máte nejaké časti ekonomiky, ktoré majú ešte ďalšie efekty, je normálne, že sa nejakým spôsobom zvýhodňujú. Jedna možnosť je priamou dotáciou, druhá je daňovým zvýhodnením. My preto dávame v tomto segmente úpravu odpisu budov, v ktorých budeme poskytovať, v ktorých sa poskytujú ubytovacie služby a je to cieľ zatraktívnenie podnikateľského prostredia v sektore cestovného ruchu a zvýšenie investícií do majetku v podobe budov pre tieto podnikateľské subjekty. V prípade mnohých budov v tomto segmente hovoríme o obrovsky nahromadenom investičnom dlhu. Tento zákon bude mať pozitívny vplyv na stavebný sektor a s rastom oboch sektorov môžeme očakávať aj vyššie príjmy do štátneho rozpočtu, to znamená krátkodobo to môže byť výpadok, dlhodobo je to veľký bonus a plus. Z hľadiska daňových príjmov, ako som povedal, zo začiatku bude teda výpadok, avšak výpadok bude súbežne kompenzovaný daňovými príjmami z rastu sektorov. Rovnaké ciele a pozitívne vplyvy na stavebný sektor a podnikateľské prostredie očakávame aj v rámci úpravy týkajúcej sa odpisu budov pre šport a športových stavieb, ktoré sa majú využívať výlučne na účel vykonávania športu, zdôrazňujem výlučne.
Pre ilustráciu, dodnes máte, alebo dnes máte pri bežných budovách iných na iný účel 40-ročné odpisy, teraz je 20-ročné, v prípade odpisov na rekonštrukciu je to tuším desať rokov, máme na šesť. Čiže je to naša dlhodobá politika podporovať a zvýhodňovať sektory, ktoré sú pozitívne a majú dlhé a pozitívne efekty z rôznych úrovní. Presný opak je napríklad zvýšenie dane z hazardu a podobne. Teda to sú tie veci, ktoré sú legálne, ale nie sú pozitívne. Toto sú pozitívne a zaslúžia si aj odpisovú alebo daňovo odpisovú podporu. Ďakujem.
Skryt prepis

28.5.2025 o 16:36 hod.

Mgr.

Roman Michelko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

16:39

Igor Válek
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Vážený pán predsedajúci, kolegyne, kolegovia, výbor pre financie a rozpočet ako gestorský výbor podáva Národnej rade v súlade s § 79 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku túto spoločnú správu výborov Národnej rady o prerokovaní návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Romana Michelka, Andreja Danka a Dagmar Kramplovej na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov, tlač 445a, vo výboroch Národnej rady v druhom čítaní.
Národná rada uznesením č. 707 z 3. decembra 2024 pridelila predmetný poslanecký návrh na prerokovanie týmto výborom Národnej rady: výboru pre financie a rozpočet, ústavnoprávnemu výboru a výboru pre hospodárske záležitosti. Národná rada určila zároveň výbor pre financie a rozpočet ako gestorský výbor a lehotu na prerokovanie predmetného návrhu zákona v druhom čítaní vo výboroch. Poslanci Národnej rady, ktorý nie sú členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona. K predloženému návrhu zákona prijali predmetné výbory Národnej rady odporúčanie pre Národnú radu návrh schváliť, a to ústavnoprávny výbor uznesením č. 274 zo dňa 25. marca 2025 s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi. Výbor pre financie a rozpočet uznesením č. 194 zo dňa 20. marca 2025 a výbor pre hospodárske záležitosti uznesením č. 150 zo dňa 25. marca 2025.
Z citovaných uznesení výborov Národnej rady uvedených pod bodom tri spoločnej správy vyplýva šesť pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov, o ktorých gestorský výbor odporúča hlasovať spoločne, s návrhom gestorského výboru schváliť. Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k predmetnému návrhu odporúča Národnej rade predmetný návrh zákona schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi. Spoločná správa výborov Národnej rady o prerokovaní poslaneckého návrhu zákona bola schválená uznesením gestorského výboru č. 196 z 25. marca 2025. Týmto uznesením gestorský výbor zároveň poveril mňa, spoločného spravodajcu, aby som na schôdzi Národnej rady informoval o výsledku rokovania výborov a navrhol Národnej rade postup pri hlasovaní podľa príslušných ustanovení zákona č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
Pán predsedajúci, skončil som, otvorte prosím rozpravu.
Skryt prepis

28.5.2025 o 16:39 hod.

Ing.

Igor Válek

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom