35. schôdza

27.5.2025 - 18.6.2025
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

3.6.2025 o 16:15 hod.

RNDr.

František Mikloško

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:43

Darina Luščíková
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za tvoje vystúpenie, kolega Hargaš. Ja by som ešte doplnila, že v podstate nejde len o omyly, pokiaľ ide o daňové bonusy. Mali sme minulý rok na finančnom výbore šéfa finančnej správy pána Kissa, ktorý otvorene povedal, že túto dieru v našej byrokratizácii systémov využívajú organizované skupiny, kde vyslovene idú po tom, že si uplatnia daňové bonusy a tie daňové bonusy sú im vyplatené a tým štát prichádza o značné finančné prostriedky. Ja podnikala som 30 rokov a ja si pamätám časy, kedy sme vypisovali všetky výkazy ručne, odnášali sme to, potvrdzovali sme si kópie a mali sme kvantá papierov. A čakala som na dobu, kedy nastane nejaká digitalizácia a kedy informačné systémy začnú fungovať. A čo sa stalo? Tých papierov len pribúda.
Takže naozaj, v našej krajine nefunguje to, že by sme odbyrokratizovali podnikateľov a pomohli sme im, uľahčili sme im život, ale práve naopak. Aj naša digitalizácia sa robí nejakým spôsobom veľmi zvláštne a nepomáha to nikomu, dokonca to nepomáha a škodí to aj systému. Takže budem rada, ak konečne si koalícia vezme tieto slová k srdcu a začne na riadnej informatizácii pracovať, nielen cez ne prať peniaze.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

3.6.2025 o 15:43 hod.

Ing. PhD.

Darina Luščíková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:44

Ján Hargaš
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Kolega a kolegyne, ďakujem pekne za vaše faktické poznámky. Ja mám len tri veci k tomu.
Za prvé, chcem povedať, že toto je spoločný návrh, ktorý sme vypracovali v našom spoločnom tíme, čiže to je návrh mňa, pána Trubana, Kišša, Štefunka a tuto kolegyne Luščíkovej, spravodajkyni, pozdravujem ju cez pultík. To je prvá poznámka.
Druhá poznámka je, že pre všetkých fanúšikov odstraňovania byrokracie, tak ďalší zákon hneď o dva body bude nasledovať, 31, ten už piatykrát predkladám, ten, ten, ten je ešte lepší, by som povedal, alebo je rovnako, rovnako dobrý a tiež by mohol pomôcť, pomôcť odstrániť byrokraciu.
No a s tým sa viaže tretia poznámka, že ja naozaj neviem, čo by sa stalo koaličným poslancom, keby podporili opozičný návrh. Neviem, neviem, nechcem si z toho uťahovať, či tam fungujú nejaké fyzické testy v kluboch, dúfam, že nie. Skôr to poviem tak ľudsky, hej? Že ja si naozaj myslím, že sa to ťažko potom bude aj pre vás vysvetľovať vašim voličom, že to nie je, to nie je zákon o predvyplnených daňových priznaniach pre voličov opozície, veď aj koaliční voliči by z toho profitovali, aj ich hnevá tá byrokracia, aj im by to pomohlo uľahčiť komunikáciu so štátom, že toto nie je nejaký zákon, ktorý je nejak ideovo zafarbený alebo niečo, na čom by mohli byť strašné spory. Ja predpokladám, že byrokraciu tu nikto nemá nejak rád, že na tom by sme sa snáď mohli všetci zhodnúť, že odstraňovať byrokraciu dáva zmysel. No a keďže som nič nevidel teda od vás, od koalície, aj keď to máte v programovom vyhlásení vlády, tak prichádzame s vlastným návrhom, proaktívne, konštruktívne, myslím, že aj slušne sme to uviedli, vysvetlili, že naozaj si myslím, že aj vaši voliči by ocenili, keby ste v takýchto momentoch tu nehrali nejaké koalično-opozičné spory, ale dokázali by sme sa zhodnúť aspoň na tom, že všetkým v tejto sále byrokracia vadí a chceme pomôcť ľuďom sa tej byrokracie zbaviť.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

3.6.2025 o 15:44 hod.

Ing.

Ján Hargaš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:47

Veronika Veslárová
Skontrolovaný text
Ďakujem za slovo.
Predkladaný návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, nálezmi Ústavného súdu, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentami, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj v súlade s právom Európskej únie.
A viac o tomto návrhu zákona poviem v rozprave, do ktorej sa hlásim ako prvá.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

3.6.2025 o 15:47 hod.

Mgr.

Veronika Veslárová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie v rozprave 15:48

Simona Petrík
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Vážený pán predsedajúci, vážené kolegyne a vážení kolegovia, v súlade s § 73 zákona o rokovacom poriadku som bola výborom určená za spravodajkyňu k návrhu zákona, ktorý je uvedený pod tlačou 820. Predkladám informáciu k predloženému návrhu zákona.
Návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Súčasťou predloženého návrhu je aj stanovisko Ministerstva financií Slovenskej republiky a Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky. V zmysle oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajkyňu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady č. 864 z 12. mája 2025 navrhujem, aby návrh zákona prerokovali Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady pre sociálne veci a odporúčam, aby predmetný návrh zákona výbory prerokovali do 5. septembra 2025 a v gestorskom výbore do 8. septembra 2025.
Prosím, pán predsedajúci, otvorte všeobecnú rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

3.6.2025 o 15:48 hod.

Mgr.

Simona Petrík

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:50

Veronika Veslárová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predsedajúci, vážené kolegyne, vážení kolegovia, tento návrh predkladám opätovne, dôvody na jeho predkladanie totiž stále trvajú.
Cieľom návrhu zákona je zabezpečiť starostlivosť o osobu s ťažkým zdravotným znevýhodnením v prípadoch, kedy nie je tejto osobe k dispozícii osobný asistent. Ak osobný asistent ochorie či ide na dovolenku, má zdravotné problémy alebo si potrebuje niečo vybaviť s rodinou, zdravotne znevýhodnený je doslova v pasci. Stretla som sa s jednou vozičkárkou, ktorá mala chorého osobného asistenta. Bola sama v byte a čakala, kým jej niekto zo susedov nepomôže, lebo už nemá rodičov. Tejto vozičkárke by určite pomohla domáca opatrovateľská služba, pomoc napríklad s nákupom. Tak ako túto domácu opatrovateľskú službu môžu čerpať poberatelia peňažného príspevku na opatrovanie, poberatelia peňažného príspevku na osobnú asistenciu túto možnosť nemajú. Navrhujem, aby poberatelia peňažného príspevku na osobnú asistenciu mohli mať poskytovanú domácu opatrovateľskú službu v zmysle osobitného predpisu v rozsahu 40 hodín do mesiaca a boli tak rovnoprávni s tými, ktorí poberajú peňažný príspevok na opatrovanie. Osobe s ťažkým zdravotným postihnutím bude môcť byť poskytovaná opatrovateľská služba v domácnosti v rozsahu najviac 40 hodín mesačne a súčasne aj peňažný príspevok na osobnú asistenciu. Zdravotne znevýhodnení, ktorí poberajú peňažný príspevok na osobnú asistenciu a asistent je práceneschopný alebo z iných dôvodov nemôže vykonávať osobnú asistenciu, sú bez pomoci. Pokiaľ nemajú rodinných príslušníkov, nemá im kto pomôcť. Preto navrhujem, aby práve títo profesionálni opatrovatelia im v takýchto situáciách pomohli.
Ďakujem za slovo.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

3.6.2025 o 15:50 hod.

Mgr.

Veronika Veslárová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie v rozprave 15:54

Ján Hargaš
Skontrolovaný text
Ďakujem pekne za slovo, pán predsedajúci. Až ma prekvapilo tempo, akým rýchlo tuná idú, idú zákony jeden za druhým. Tak snáď nám pôjde takto rýchlo aj odstraňovanie byrokracie, pretože toto je druhý zákon, ktorý pomôže odstraňovať byrokraciu. Tento pre zmenu predkladám už piatykrát, ale opakovanie je matka múdrosti, takže viac o ňom poviem potom priamo v rozprave, do ktorej sa hlásim ako prvý.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

3.6.2025 o 15:54 hod.

Ing.

Ján Hargaš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie v rozprave 15:55

Jana Hanuliaková
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem. Vážený pán predsedajúci, vážené pani poslankyne, vážení páni poslanci, v súlade s § 73 zákona o rokovacom poriadku som bola výborom určená za spravodajkyňu k návrhu zákona, ktorý je uvedený pod tlačou 828. Predkladám informáciu k predloženému návrhu zákona.
Návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Súčasťou predloženého návrhu je aj stanovisko ministerstva financií a ministerstva hospodárstva. V zmysle oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajkyňu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady č. 871 z 12. mája 2025 navrhujem, aby návrh zákona prerokovali Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady pre verejnú správu a regionálny rozvoj a odporúčam, aby predmetný návrh zákona výbory prerokovali do 5. septembra 2025 a v gestorskom výbore do 8. septembra 2025.
Prosím, pán predsedajúci, otvorte všeobecnú rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

3.6.2025 o 15:55 hod.

Mgr.

Jana Hanuliaková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie v rozprave 15:57

Ján Hargaš
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci.
No, rok sa s rokom stretol, alebo teda v parlamentnej praxi by som povedal, že šesť mesiacov ubehlo a sme tu opäť. Toto je zákon, ktorý predkladám šiesty-, piatykrát, piatykrát. Dvakrát som to predložil ako návrh zákona, vždy po šesťmesačnej lehote, lebo teda keď sa návrh zákona odmietne, tak musíme počkať šesť mesiacov a potom ho opäť môžeme predložiť, je to už dvakrát, a dvakrát som to predložil ako pozmeňujúci návrh k vašim návrhom zákona koaličným, kde sa to hodilo. Ani raz neprešiel, takže preto som tu piatykrát, a ja som dal taký záväzok, že ja s týmto zákonom budem chodiť kľudne aj do konca volebného obdobia, pretože to je taká, taká dobrá ukážka toho, že kto v tejto sále ľúbi byrokraciu a kto v tejto sále ľúbi bojovať proti byrokracii. Ja sa považujem za súčasť toho tábora, aj poslanecký klub PS sa považujeme za súčasť toho tábora protibyrokratického, že my nemáme radi byrokraciu. No, a už piatykrát dávam, dávam šancu ukázať, že v ktorom tíme chcete byť vy a verím, že do pätice všetko dobre.
O čo ide, o čo ide? Toto je zákon, vďaka ktorému by sme odstránili to, že ľudia musia dnes nosiť kopec papierov od okienka k okienku, hej? Vysvetlím. Už od roku 2018 platí antibyrokratický zákon v štáte, čiže niektoré výpisy, je ich asi 20, 22 presne, už nemusíte nosiť na úrady, pretože úrady si tie informácie medzi sebou vymieňajú, čiže napríklad, ja neviem, rodný list už dneska úradníci od vás nemôžu chcieť, pretože oni majú na to systém, aby si to mohli overiť sami, alebo výpis z obchodného registra, výpis z registra trestov. Čiže na úradoch to už nejak, vďakabohu, funguje dobre, hej? Že tam už tie výpisy nemusíme nosiť. Ale v čom je problém, že takéto výpisy musíme stále nosiť do komerčnej sféry, do banky, do poisťovne, k telekomunikačnému operátorovi, hej? Keď chcete založiť v banke účet pre svoje dieťa, musíte priniesť rodný list. Čiže musíte niekde ten výpis zohnať a aj tak sa teda nevyhnete často tej ceste na úrad, hej? Keď chcete založiť, ja neviem, keď potrebujú od vás, od telekomunikačného operátora potvrdenie o tom, že ste podnikateľ, hej, výpis z obchodného registra, musíte ísť si ten výpis niekde obstarať. No, čiže toto je ten problém, ktorý sa snažíme vyriešiť. Aby ľudia nemuseli nosiť štátne výpisy do komerčnej sféry úplne zbytočne, hej? Dá sa to spraviť. Čiže o toto tu ide v tomto zákone.
Aký veľký problém riešime? To je druhá otázka. Hej, že je to vôbec relevantné, že má zmysel sa takýmto niečím zaoberať? No podľa mňa je. Pretože tých 22 výpisov, ktoré už v štáte nemusíte predkladať, tak len štyri, štyri, štyri z nich viete získať napríklad na slovenských poštách, hej? Na poštách majú také špeciálne pracoviská, vola sa to že IOMO, Integrované obslužné miesto, a tam viete štyri z týchto výpisov si získať. Čiže pre výpis z obchodného registra nemusíte ísť na súd, ale viete ho získať na pošte. No a na poštách v roku 2023 vydali 350-tisíc týchto výpisov, viac ako 350-tisíc a každý rok to je približne rovnaké číslo. To znamená, že aj keď tieto výpisy už nepotrebujete pre úradníkov, tak stále ich ľudia na tých poštách pýtajú, tie výpisy. Stále si ich chodia zobrať, to znamená, že niekde ich potrebujú. No a kde ich potrebujú? Buď na úradoch, ktoré nerešpektujú zákon, alebo práve v tej komerčnej sfére, hej. Čiže riešime podľa mňa celkom veľký problém.
Ja som tu svojho času mal aj vizuálnu pomôcku, teraz to už nemôžem spraviť, máme také prísne vedenie teraz niekedy schôdze, ale viete si predstaviť šanón papiera, ktorý ide do tlačiarne, hej, že viete, asi takýto je vysoký, je v ňom 500 listov papiera. Čiže 700 takých šanónov, keby som tu rozložil, tak to je to množstvo papiera, ktoré sa dnes iba na poštách, to ešte nerátam všetky súdy a Generálnu prokuratúru a všetky ostatné tie výpisy, ale iba na poštách 700 balíkov papiera sa ročne vydá a podľa mňa by sa nemuselo. Ročne sa vydá a tí ľudia tie papiere niekde musia nosiť. Neviem presne kde, ale je veľký predpoklad, že ich práveže nosia do tej komerčnej sféry, hej. To je podľa mňa celkom veľký problém ročne 700 balíkov papiera len na poštách. Čiže tohto sa chceme zbaviť. Tohto zbytočného tlačenia papiera, zbytočného behania ľudí po úradoch, aby si tie výpisy získali a zbytočného nosenia hore-dole, hej.
Modelový príklad. Chcete si založiť, povedzme, chcete si založiť podnikateľský účet v banke. Tak keď si ho chcete založiť, banka potrebuje vedieť, že ste naozaj podnikateľ, takže musíte ísť buď na súd si vytiahnuť výpis z obchodného registra, alebo na tú poštu si vytiahnuť výpis z obchodného registra, tam chvíľku počkáte, oni vám ho dajú, potom z tej pošty cupitáte do tej banky a tam im to donesiete. Toto je úplne zbytočné, toto sa dá odstrániť. A dá sa to odstrániť tak, že ten systém, ktorý už dnes úrady medzi sebou používajú, keď si overujú tie informácie, čiže výpis z obchodného registra dneska nemusíte na úrad nosiť, pretože ten úradník za prepážkou sa prihlási do systému a tam si overí, že áno, Ján Hargaš naozaj je podnikateľ, stiahne si môj výpis z obchodného registra a vidí to tam. Čiže systém na to už máme. A jediné, čo potrebujeme spraviť, je sprístupniť tento systém aj tým komerčným inštitúciám, hej, aby to mohlo fungovať tak, že prídem do banky, poviem, dobrý deň, chcem si založiť podnikateľský účet, oni povedia, výborne, potrebujem výpis z obchodného registra, ale už nepovedia, že doneste mi ho. Povedia, že ja si ho tu nájdem v tomto systéme, s vaším súhlasom, samozrejme, tam si to nájde, áno, vidím, že ste naozaj podnikateľ, vidím tu výpis z obchodného registra, podnikateľský účet vám založím. Vybavené. Nemusíte chodiť na poštu, na úrad, nemusíte platiť správny poplatok za ten výpis, perfektné by to bolo, hej. Čiže jediné, čo potrebujeme spraviť, je umožniť, aby aj tretie strany, čiže komerčné inštitúcie, mohli využívať tento štátny systém. A, samozrejme, vždy so súhlasom toho občana, o ktorého sa jedná. Čiže nie hocikto si v banke bude môcť lustrovať vaše dáta. Na to už máme tiež informačný systém, aby občan takýto súhlas mohol udeľovať. Normálne cez aplikáciu. Postavilo sa to z eurofondov, volá sa to manažment osobných údajov, pre tých fajnšmekrov, ktorí by chceli vedieť.
Čiže všetky potrebné systémy na to, aby toto mohlo fungovať máme, čo nám chýba, je legislatíva a teda ochota. Ochota aj v tejto sále takýto zákon, takýto zákon podporiť. Čiže ak by ste ho podporili, tak čo by to prinieslo? No prinieslo by to jednak úsporu času a peňazí ľudí, tiež by to prinieslo úsporu na strane štátu, hej. Nemuseli by sme zbytočne platiť úradníkov za to, že len vydávajú lajstre papiera pre ľudí na prepážkach a jednoducho konečne by sme sa dostali do stavu, že môžem si povedať, že okej, za tie dane, ktoré tu platím, tak aspoň ten štát funguje dobre, že využívame to, čo sme si postavili z eurofondov, tie systémy, tak využívajú sa naozaj veľmi dobre nielen v štáte, ale už aj v komerčnej sfére. Takže to by sme získali. A ja vám dám veľmi konkrétny príklad, čo nemuselo byť tento rok, aj keď, žiaľ, bolo.
Od 1. apríla platí transakčná daň. Tá tiež nemusela byť, ale dajme to nabok. Na to, aby si podnikatelia mohli zriadiť účet na transakčnú daň, museli ísť na klientske centrá a vypýtať si potvrdenie o živnostenskom podnikaní alebo o podnikaní, že sú naozaj podnikatelia. Pamätáte si také články, že klientske centrá nestíhajú. Tesne pred zavedením transakčnej dane boli strašné rady na klientskych centrách práve preto, že tí podnikatelia tam museli prísť, vypýtať si nejaké potvrdenie od štátu, ktoré následne zaniesli do banky. A toto presne tu nemuselo byť. Keby ste tento zákon schválili ešte pred rokom, tak tí ľudia, ktorí si museli zriadiť transakčné účty kvôli transakčnej dani, by nemuseli stáť v tých šórach na tých úradoch, hej.
Prečítam vám pár titulkov z článkov, ktoré sa vtedy písali. Klientske centrum v Bratislave už niekoľko dní bojuje s ranným náporom živnostníkov, ktorí potrebujú potvrdenie o živnosti na založenie podnikateľského účtu. Niektorí sa v daný deň na rad ani nedostanú, viacerí to po niekoľkých hodinách čakania v rade vzdajú. To bola TA3-ka. Treba v každom prípade živnosť, teda výpis z obchodného registra, ktorý vlastne dostanete iba na živnostenskom úrade a tam sa teda tvoria rady na to, aby ste dostali takéto potvrdenie. To bola STVR. Klientske centrum v Bratislave tento týždeň praskalo vo švíkoch. Markíza. Povedal som si, že dám aj jedno médium, ktoré určite nemôžete obviniť z toho, že by bolo nejaké proopozičné, Pravda. Pre novú daň sa na úradoch hromadia davy. Čiže toto všetko sa dialo pred zavedením transakčnej dane, lebo ľudia museli prísť na úrad, vypýtať si papier, potvrdenie o živnostenskom podnikaní, a ten zaniesť potom do banky a nemuselo sa to diať. Presne tento zákon, ktorý tu navrhujem už piatykrát, by to odstránil. Pretože v tej banke by si po zavedení tohto zákona mohli tie výpisy získavať sami a nemuseli by z ľudí a zo svojich klientov robiť poštárov. Takže to je konkrétny príklad, čo by tento zákon mohol priniesť.
No a teraz idem k tomu, že prečo to už piatykrát musíme sem nosiť a prečo to stále neprechádza. Neviem, už minule som robil taký výpočet, že či to považujete za nejakú ideologickú vec, že vy ste za byrokraciu a nepodporíte nič, čo by znížilo byrokraciu. Neviem, môže byť, ale tak povedzte to na rovinu, pán Mažgút, vás tu vidím, vy ste taký dobrý diskutér. Máte radi byrokraciu? (Reakcia poslanca Mažgúta.) Pán Mažgút miluje byrokraciu, aspoň sa priznal, máme prvého, výborne. Nebudem vás brať ako vzorku pre všetkých koaličných poslancov. (Reakcia poslanca Mažgúta.) Áno, vás som oslovil, tak je fajn, že aj vo verejnom priestore to zaznelo, že pán Mažgút ľúbi byrokraciu. No dobre, tak to vám nevyhovorím. Akože môžem vám to vyhovoriť, ale predpokladám, že to asi nepadne na úrodnú pôdu. No, čiže ideológia, hej, že ja predpokladám, že okrem pána Mažgúta ostatní koaliční politici nekampaňovali vo voľbách za to, že, ľudia, voľte ma, lebo ja ľúbim byrokraciu a ja ju ochránim. Božechráň, aby niekto znížil byrokraciu. Keď ma budete voliť, ja dosiahnem, aby byrokracie na Slovensku bolo minimálne toľko, čo dnes, alebo ešte viac. To dúfam, že ste nehovorili pred voľbami. Čiže ja verím tomu, že okrem pána Mažgúta všetci ostatní v tejto sále chceme bojovať proti byrokracii, chceme znižovať byrokraciu, čiže toto by nemal byť nejaký ideologický spor, hej.
Druhý dôvod, ktorý mi napadá, že prečo to nechce podporiť už piaty, teda nechcem predbiehať, ale štyrikrát ste ma nepodporili, je, že si myslíte, že sa to technicky nedá spraviť. Dá sa to spraviť. Normálne z eurofondov sú na to postavené IT systémy, dá sa to spraviť, to vám garantujem.
Tretí dôvod, prečo to nepodporíte, môže byť, že si myslíte, že to je legislatívne zle napísané. Garantujem vám, že je to veľmi dobre napísané legislatívne. Že to písali ľudia, ktorí veľmi dobre rozumejú tomu, ako sa píše e-governmentová legislatíva. Ak tam máte nejakú výtku, povedzte, však máme rozpravu. Čiže to sú tri dôvody.
Štvrtý dôvod, a to bude teraz taká špecifická situácia, lebo štvrtý dôvod som si povedal, že možno ješitnosť, hej, že však nepodporíme opozičný návrh, lebo je opozičný. To je trochu škoda, ale teraz budem apelovať na také nižšie prúdy motivačné, že tento zákon potom bude musieť zimplementovať MIRRI, ktoré vedie teraz pán Migaľ. Čiže ak tu je ešte nejaká frakcia, ktorá by chcela pánovi Migaľovi osladiť jeho robotu za to, čo vám vyviedol v koalícii, že si vyboxoval post ministra, tak toto je možno šanca, ako mu to vrátiť naspäť. Viete, že podporíte tento zákon a on to chudák potom musí zimplementovať. Bude to na jeho pleciach. Dávam na zváženie. Môžte toto využiť ako formu payback, neviem, odvety, že pán Migaľ sa tuná, robil koaličnú krízu a vyboxoval si post ministra informatizácie, tak vy mu to teraz môžte vrátiť cez tento zákon, keby teda išlo o tú ješitnosť. Čo dúfam, že nejde o ješitnosť, ale keby náhodou, tak aj tento motivačný faktor môžte využiť.
No, čiže naozaj, a ešte posledný dôvod, že myslíte si, že na to nie sú peniaze. Že možno to si myslíte, že takéto niečo by bolo strašne drahé. Sú na to peniaze, naozaj, toto sa bavíme o veciach, ktoré sa rádovo pohybujú niekde v nižších stovkách, tisícoch eur, maximálne malých miliónoch a tu sa milióny rozhadzujú lopatami halabala. Celý ten zákon má pozitívny business case, čiže aj keď zainvestujeme nižšie stovky tisíc eur, alebo nejaké nízke milióny, ono sa nám to vráti naspäť práve vďaka tomu, že ľudia nebudú musieť chodiť na úrad, nebudú tam strácať čas, nebudú musieť platiť správne poplatky a tak ďalej a tak ďalej. Kľudne si prečítajte dôvodovú správu, je tam veľmi dobre spracovaná doložka vplyvov, prečo sa takýto zákon oplatí. Čiže aj peniaze naozaj na to máme z plánu obnovy, z eurofondov, vyberte si.
Ďalší dôvod mi už nenapadá. Ak niekomu napadá ešte nejaký dôvod, prečo vytrvalo bojujete za byrokraciu a nie proti byrokracii, tak mi ho, prosím, povedzte, lebo naozaj ja vám od tohto miesta sľubujem, že sa na to budem pýtať každých šesť mesiacov, minimálne plus nejaké pozmeňováky, keď príde nejaký vhodný zákon. Pretože ja si myslím, že, a nie z hľadiska nejakého opozično-koaličného súboja, ja si myslím, že my sme tu vyslaní, voláme sa poslanci, tak niekto nás sem poslal s nejakým poslaním a ja si myslím, že to naše poslanie nie je, že máme brániť byrokraciu, že máme robiť také veci, ktoré ľuďom pomôžu na Slovensku. A ja si myslím, že ľuďom by pomohlo, keby nemuseli chodiť od okienka k okienku a nosiť zbytočné papiere. Ja si myslím, že s takýmto poslaním nás sem ľudia poslali a preto sme poslanci, že máme robiť dobré veci v prospech spoločnosti.
Čiže ak máte nejaký dôvod, prečo sa vám tento zákon nepáči, naozaj, naozaj povedzte ho nahlas, lebo zatiaľ to vždycky bolo, že ste mlčali a potom ste sa zdržali, alebo niektorí dokonca boli proti tomu zákonu, tak to už som si hovoril, že fú, proti, tak to už naozaj musí byť akoby že silný, myslím, že, pán Mažgút, vy ste dokonca, viem, že boli proti, takže chápem, že u vás je to akoby že vecou presvedčenia, že ľúbite byrokraciu a tým pádom budete proti znižovaniu byrokracie, ale naozaj pre všetkých ostatných si myslím, že naši voliči, či už koaliční alebo opoziční, nás sem poslali na to, aby sme robili veci v ich prospech, aby sme im uľahčovali život, aby sme im pomáhali. Myslím, že na to sme tu a nie na nejaké žabomyšie koalično-opozičné spory. Takže myslím, že toto je nejaké naše poslanie, okrem pána Mažgúta. Prepytujem... prosím? (Reakcia z pléna.) Viete čo? Výborne, výborne, pán Mažgút, ja vám pripomeniem žabomyšie, ja vám pripomeniem opačný prípad. Áno, veľmi dobre ste mi teraz pripomenuli jednu vec, ktorú som chcel povedať, že keď sa schvaľoval podobný zákon na odstraňovanie byrokracie za minulej vlády, hej, bol som pri jeho zrode, hej, že celý ten proces som nejakým spôsobom dohliadal a riešil. Keď sa schvaľoval ten zákon, tak tu v pléne ho vtedy podporili všetci. Všetci, okrem pána Vážneho. Neviem, možno mal vtedy v SMER-e, tú slamku si vytiahol, že on bude ten ochranca byrokracie, ale všetci, hej, dokonca ešte aj fašisti, ktorí boli v tomto pléne, zahlasovali za znižovanie byrokracie. (Reakcia z pléna.) No však v pohode. Čiže naozaj si myslím, že už máme aj precedens, že v takýchto veciach, ako odstraňovať byrokraciu, sa tu naozaj nemusíme hrať na koalično-opozičné spory. Vtedy vládny návrh prešiel všetkými hlasmi okrem pána Vážneho, 144, myslím, že to bolo, alebo 143, ak si dobre pamätám.
Takže ja verím, že to v sebe máte, že keď ste v opozícii, tak viete zahlasovať za dobré veci. Keď ste v koalícii, ja dúfam, že vás to neopustilo, že aj teraz chcete bojovať proti byrokracii a zahlasujete za ten zákon. A ak nie, dám vám ešte poslednú možnosť, naozaj mne ide o vec, mne ide o vec, ja naozaj mám také srdiečko, že chcel by som, aby sa tá byrokracia znižovala. Čiže kľudne ponúkam ten návrh zákona, vymažem z toho moje meno, kľudne si tam napíšte hociktoré koaličné meno, naozaj nebudem vás za to naťahovať, poťahovať za nohu, ja budem rád, keď si ho osvojíte, prevezmete, kľudne ho prekonzultujte s MIRRI, že to je dobre napísané, dobre vymyslené, že to pomôže ľuďom a ja budem prvý, ktorý vám za to zahlasuje, keď to predložíte ako koaličný návrh. Čestné skautské.
Dobre, ďakujem veľmi pekne. Teším sa ako o sedemnástej uvidíme, v ktorom tíme, ktorí ľudia sme – antibyro vs. probyrokratickom.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

3.6.2025 o 15:57 hod.

Ing.

Ján Hargaš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:15

František Mikloško
Skontrolovaný text
Pán kolega, ja úplne s vami súhlasím, že s byrokraciou treba zápasiť, len trošku by som bol opatrný, lebo my všetci sme veľkí vyznávači Európskej únie, a teda už keď hovoríme o byrokracii, tak to je parádna byrokratická inštitúcia. Takže musíme tak nejako, tak nejako bojovať na všetkých frontoch, ale som za to, že byrokracia je hrozná vec.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

3.6.2025 o 16:15 hod.

RNDr.

František Mikloško

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:15

František Petro
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pán predsedajúci.
Pán kolega, keď dovolíte, ja by som zareagoval len na tú časť vášho vystúpenia, keď ste hovorili o niektorých príkladoch, ak boli zahltené živnostenské úrady a tak ďalej, pretože v súvislosti so zavedením účtu na transakčnú daň každý musel ísť do banky a tak ďalej, a neni to náhodou tak, že každý živnostník alebo každý podnikateľ má živnostenský list, ktorý má u seba odložený, možno aj päťkrát overený pre jednotlivé inštitúcie, kde treba byť, ale výpisy z obchodného registru. To znamená, že pri tej, zavádzaní transakčnej dane tento príklad mi nejak veľmi nesedí, pretože ten živnostenský list má každý u seba, živnostník.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

3.6.2025 o 16:15 hod.

Ing.

František Petro

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom