39. schôdza

9.9.2025 - 1.10.2025
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

9.9.2025 o 17:33 hod.

JUDr.

Branislav Vančo

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie spoločného spravodajcu 16:40

Richard Eliáš
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predseda, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, dovoľte, aby som podľa § 73 ods. 1 rokovacieho poriadku vystúpil v prvom čítaní ako určený spravodajca k uvedenému návrhu zákona.
Návrh zákona spĺňa z formálno-právnej stránky náležitosti uvedené v rokovacom poriadku a v legislatívnych pravidlách tvorby zákonov. Predseda Národnej rady vo svojom rozhodnutí navrhol, aby návrh zákona prerokoval ústavnoprávny výbor. Za gestorský výbor navrhol ústavnoprávny výbor s tým, aby ako gestorský výbor prerokoval návrh zákona do 32 dní od jeho prerokovania v prvom čítaní. Zo znenia návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy.
Ako určený spravodajca odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní. Odporúčam zároveň návrh zákona prideliť výboru vrátane určenia gestorského výboru a lehotu na prerokovanie návrhu zákona vo výbore v zmysle uvedeného rozhodnutia predsedu Národnej rady.
Pán predseda, prosím, otvorte všeobecnú rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

9.9.2025 o 16:40 hod.

JUDr.

Richard Eliáš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie v rozprave 16:41

Lucia Plaváková
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne za slovo, pán predseda. Ja by som na úvod môjho vystúpenia chcela aj oceniť spôsob, akým sa pristúpilo pri príprave tohto návrhu zákona, lebo naozaj teda som prvýkrát zažila, že bola tu snaha naprieč celým politickým spektrom si vypočuť všetky návrhy, ktoré jednotlivé poslanecké kluby majú a prísť s nejakým výsledkom, ktorý by mohol byť aj konsenzuálny, čo sme teda asi od začiatku predpokladali, že nebude úplne tak, ale minimálne tá snaha a tie diskusie na mnohých pracovných skupinách, ktoré sme mali, boli, myslím, že veľmi užitočné a časť teda aj opozičných návrhov bola do finálneho znenia zapracovaná.
Chcela by som vyzdvihnúť pozitívne niektoré časti tohto návrhu, ktoré máme na stole. Jednak už spomínaná úprava čítania pozmeňujúcich návrhov. Myslím, že veľakrát sme tu zažili naozaj aj nezmyselný spôsob, akým sa tie pozmeňujúce návrhy čítajú, čiže toto je krok pozitívny. Rovnako oceňujeme aj za celý náš poslanecký klub prikladanie informatívneho konsolidovaného znenia k návrhom zákonov. Myslím, že vo všeobecnosti to pomôže pochopiť to, čo vlastne tu schvaľujeme, pretože obávam sa, že niekedy nie je tu úplne tá znalosť dokonalá. Rovnako oceňujeme zmenu prístupu k hodine otázok a teda tú snahu o nejakú vyváženosť a vytvorenie priestoru aj pre opozičných poslancov a poslankyne. Ale tu teda musím podotknúť, že, samozrejme, to záleží aj od toho, akým spôsobom k tomu pristupujú členovia a členky vlády a aké sú tie ich odpovede, pretože môžeme akokoľvek nastaviť proces, ale často sme tu svedkami absolútne nezmyselných reakcií členov a členiek vlády, kde si tu robia svoju propagandistickú agendu.
Tiež sme podporovali možnosť používania grafov, obzvlášť v prípade ekonomických návrhov zákonov, ktorých tu mávame mnoho, je toto dôležité. Uvidíme, ako sa to v praxi vyvinie, pretože, samozrejme, je to nastavené tak, že má tam svoje slovo pri tom aj predsedajúci a teda uvidíme, ako v praxi sa to bude realizovať a či teda vôbec toto v tom finálnom znení ešte zostane.
Pochopila som teda, že môžeme očakávať ešte možno nejaké zmeny aj zo strany koalície. Uvidíme, čo všetko to prinesie. Verím, že zásadným spôsobom sa už tento predložený návrh meniť nebude.
A teraz by som ale chcela aj sa sústrediť na to, čo považujeme za úplne zlé v tomto návrhu zákona a čo sme aj opakovane, aspoň ja som to opakovane zdôrazňovala aj na samotnej pracovnej skupine. A jedným z kľúčových bodov, ktoré by som tu chcela zdôrazniť, je v podstate úplná likvidácia tretieho čítania, tak ako ho poznáme v súčasnej podobe, pretože sa má vypustiť veta: "tretie čítanie sa obmedzí len na tie ustanovenia návrhu zákona, ku ktorým boli v druhom čítaní schválené pozmeňujúce alebo doplňujúce návrhy" a má zostať tretie čítanie otvorené v podstate len pre nejaké legislatívno-technické úpravy s tým, že ešte sa má skrátiť aj ten čas. To bolo ešte to druhé, čo bolo opomenuté, kedy sa skracuje čas zo súčasných desať minút na päť.
A viete všetci veľmi dobre, že tretie čítanie a obzvlášť ja som to teda viackrát využila práve v situáciách, keď schvaľujeme návrh zákona, ktorý prešiel zásadnou, naozaj zásadnou zmenou v druhom čítaní, kde sa predkladajú mnohé pozmeňujúce návrhy, často aj na poslednú chvíľu, a mali sme tu návrhy zákonov, kedy tu z pôvodného návrhu nezostalo prakticky nič po tom druhom čítaní. A myslím si, že práve to tretie čítanie nám tu všetkým slúžilo, a to je jeho účel, na to, aby sme si tu jasne zdôraznili aj to, aké pozmeňujúce návrhy v tom druhom čítaní boli prijaté a aj si pomenovali tie nástrahy, ktoré prinášajú, lebo často to boli pozmeňujúce návrhy, ktoré nám tu priniesli aj ústavnoprávne problematické zmeny zákonov, ktoré mnohé teraz posudzuje aj Ústavný súd.
Čiže si myslím, že naozaj zrušiť túto možnosť len preto, že, ja neviem, či sa vám tu nechce sedieť počas toho tretieho čítania, keď sa, samozrejme, otvorí rozprava počas hlasovania, čo je teda výnimočné, ale myslím si, že toto je naozaj krok absolútne zlým smerom a ja som sa to snažila takýmto spôsobom odprezentovať aj na tých pracovných skupinách, ktoré sme mali a mrzí ma, že teda v tom finálnom, aktuálnom znení návrhu zákona je to takýmto spôsobom upravené. Možno ešte keby tu bol priestor na to sa vrátiť z tejto cesty, pretože nie je dobrá a neslúži tomu účelu, ktorý tu máme, a to prináša tie najlepšie legislatívne riešenia.
Taktiež som už spomínala, že teda dochádza tu aj k skráteniu tých rečníckych časov v prípade tretieho čítania z desať na päť minút, ale tam v podstate, keďže sa likviduje jeho podstata, tak v zásade je jedno, koľko tam máte minút, lebo už sa absolútne míňa účinku to tretie čítanie. To je niečo, čo tu prináša podľa mňa v tomto návrhu najzásadnejšiu zmenu, odkedy máme parlamentné pravidlá rokovania. A dochádza teda aj k skráteniu rečníckych časov v prípade ústnej rozpravy z 20 minút na pätnásť. Boli aj návrhy, ktoré sa týkali iných skrátení, ale našťastie teda aspoňže je to len pri tomto. Myslím si, že je dôležité, aby každý mal dostatočný priestor na to, aby odprezentoval svoje postoje k tým jednotlivým návrhom zákona. Naozaj väčšina rozpráv tu prebieha úplne vecne a kultivovane. Tých 20 minút som nikdy nemala pocit, že je nejakým spôsobom problematických, ale chápem to tak, že niečo ste proste skrátiť museli, tak to vyšlo na tú písomnú rozpravu. Ale ešte by som raz chcela zdôrazniť, že najzásadnejší problém vnímam v tom, akým spôsobom sa tu ide zlikvidovať tretie čítanie.
My sme, samozrejme, prinášali množstvo návrhov, ktorými sme chceli priniesť zlepšenie legislatívneho procesu, len aby to tu jasne odznelo, čo bolo odmietnuté, a teda netýkalo sa to len samotného procesu, legislatívneho, ale aj zlepšenia podmienok pre poslancov a poslankyne, k čomu napríklad smerovala možnosť v prípade náhradníctva, v prípade materskej alebo rodičovskej dovolenky, niečo, čo by umožnilo naozaj lepšie zabezpečiť si aj rodičovstvo popri výkone poslaneckého mandátu, a teda počas nejakej doby na základe žiadosti daného poslanca alebo poslankyne by nastupoval náhradník. Toto teda nebolo nejakým spôsobom prijaté zo strany koalície, čo ma mrzí, lebo myslím si, že všetkým by nám malo záležať na podpore rodín a rodičovstva. Tu sa to teda neukázalo, že by to tomu tak bolo aj zo strany koalície. Mrzí ma to.
Snažili sme sa tiež prinášať riešenia, ktorých cieľom bolo posilnenie riadneho legislatívneho procesu a obmedzenie skracovania lehôt, pretože tu na bežiacom páse sledujeme v tom legislatívnom procese, ako sa jednotlivé ustanovenia rokovacieho poriadku, kde teda je možnosť, aby plénum prehlasovalo skrátenie lehôt, tak sa to zneužíva a prakticky sa to uplatňuje ako pravidlo. Už to tam, to už môžeme rovno prepísať, že tie lehoty neexistujú, pretože jednoducho sa neuplatňujú. A týka sa to mnohých ustanovení, či už je to rokovanie v druhom čítaní, kde sme navrhovali vypustiť možnosť skrátenia 48-hodinovej lehoty alebo hlasovanie o pozmeňujúcich návrhoch, kde tiež sa skracuje neustále prehlasovaním pléna lehota. A naozaj tu sme potom v situácii, že väčšina poslancov a poslankýň, prepáčte, ale fakt nevieme, o čom tu hlasujeme. A to asi nie je úplne tak, ako by to malo fungovať.
Rovnako sa to týka aj samotného hlasovania o pozmeňujúcich návrhoch, ako aj rokovania v druhom čítaní, ale aj tretieho čítania, kde sa tiež neustále skracuje lehota aj v prípade, keď boli predložené zásadné pozmeňujúce návrhy a naozaj niekedy je to z hodiny na hodinu, čo sa tu zásadným spôsobom menia zákony a potom ten výsledok je tristný.
Už bolo spomenuté pánom podpredsedom Gašparom téma etického kódexu, ktorú som ja teda prinášala v tomto parlamente, odkedy tu som prakticky. Mrzí ma, že sme teda v tejto téme sa nijako nepohli. Verím, že sa tak stane do budúcna, hoci teda nedá sa to realizovať len novelou rokovacieho poriadku, etický kódex je potrebné prijať samostatným uznesením, ale budeme sa aj v tomto smere snažiť o nejaký dialóg, lebo myslím si, že to je dlh, ktorý tento parlament ešte má, pretože s etickým kódexom samotný rokovací poriadok počíta, odkazuje na neho, ale on neexistuje a doposiaľ za dlhé roky to nikto nebol schopný napraviť, tak je asi najvyšší čas. Vieme to všetci aj z toho, čo sa tu bežne deje.
Navrhovali sme tiež niektoré také drobnejšie úpravy, ako možnosť prihlásiť sa do ústnej rozpravy počas prebiehajúcej písomnej rozpravy, pretože ten súčasný systém, keď musíte striehnuť, kedy končí písomná rozprava a vtedy nabehnúť a prihlásiť sa, no neviem ako, nie je to úplne šťastné. Toto, žiaľ, teda sa nestretlo s pochopením koalície a tiež čo sa týka faktických poznámok, tak sme navrhovali jednak doplniť možnosť reakcie faktickou poznámkou aj na navrhovateľa, ale aj možnosť doplniť reakcie faktickou poznámkou aj pre členov a členky vlády, ako aj pre navrhovateľa a navrhovateľky. Tá časť týkajúca sa členov a členiek vlády, tá bola akceptovaná, teda aj sa nachádza v tom návrhu zákona, ale teda mrzí ma, že sme nedospeli ku konsenzu aj v prípade možnosti reagovať aj na navrhovateľa alebo navrhovateľku, lebo to tu bežne sa stáva, že napríklad aj pri predchádzajúcom bode v rozprave pani ministerka kultúry Šimkovičová ako navrhovateľka tu vystupovala, ale teda hovorila totálne nezmysly, kde prezentovala nejaké stanovisko ministerstva kultúry, ktoré teda bolo kritické voči nejakým výhradám, ale akosi opomenula, že vlastne vlastným pozmeňujúcim návrhom toto už odstránili, čo tu ona prezentovala, že ministerstvo kultúry s tým nesúhlasí a nedalo sa to tu ani pomenovať a reagovať na to jednoducho faktickou poznámkou. A ako myslím si, že by to bolo namieste a užitočné, aby sme túto možnosť mali. Rovnako aj v prípade, keď pán podpredseda Gašpar vystupoval ako navrhovateľ v úvode, tak nebola možnosť, samozrejme vieme, že tu taká možnosť nie je reagovať my faktickými poznámkami a bolo by vhodné, keby sme tú možnosť mali, lebo nie každý navrhovateľ alebo navrhovateľka si vystúpi aj v rozprave. My to väčšinou za náš klub robíme tak, že úvodné slovo je naozaj dve-tri vety a potom sa prihlásime do rozpravy, aby tá možnosť pre všetkých reagovať bola, aby sme tu mali reálnu diskusiu, ale keď niekto to nerobí, tak nemáte to akým spôsobom na to reagovať a to je, to je podľa mňa problematické.
Zároveň sme tiež navrhovali, aby bola doplnená vyslovená povinnosť zúčastňovať sa osobne pre ministrov a ministerky výborov, pretože máme niektorých, teda napríklad aj ministerka kultúry, ktorá teda totálne ignoruje výbor pre kultúru, ak sa niečo nezmenilo medzičasom, a myslím si, že to je niečo, čo naozaj by malo tu byť nejaké pravidlo, ktoré je aj dodržiavané. Žiaľ, teda realita je iná.
Tiež sme vo vzťahu k osobitným kontrolným výborom navrhovali zabezpečenie teda reálnej kontroly opozície, pretože to je podstata kontrolných výborov tak, že je garantované, že predseda, predsedníčka je vždy opozičný a väčšina opozičná. Toto sa tiež nestretlo so súhlasom v radoch koalície. Toľko v skratke. Nechcem to viacej naťahovať. Tých návrhov sme mali oveľa viac, takže, asi mi to úplne nevychádza, že 70 % toho výsledného produktu je nejakým spôsobom konsenzus aj s opozíciou, ale verím, že ešte možno v druhom čítaní bude priestor na to, aby sme niektoré veci dotiahli a skúsili možno tieto niektoré naše návrhy aj spoločne prijať, pretože naším cieľom naozaj je iba zabezpečiť riadny chod Národnej rady Slovenskej republiky a dôstojný chod, čo myslím si, že nás všetkých trápi. Toľko za mňa.
Ďakujem veľmi pekne. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

9.9.2025 o 16:41 hod.

JUDr. PhD.

Lucia Plaváková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:55

Alojz Hlina
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne. Hovorí sa, že v živote ľudstva boli v zásade iba dva vynálezy, jeden vymyslel Gutenberg a druhý Zuckerberg, a jedno aj druhé spôsobilo zlacnenie slova a slovo prestalo mať zmysel a my naozaj ideme do TikToku už dokonca.
Ja už si fakt neviem predstaviť, že čo je vlastne zmyslom bytia v parlamente, keď tu už ani rozprávať nemôžme. Ja viem, že keď sa tam niekto postaví, nemusí tam byť ani hodinu, ani tri minúty, ani minútu, lebo nepovie dokopy nič. Ale keď chcete rozprávať o zákone o EIA, tak keď si ju chcete, fundovane o tom rozprávať, tak to nedáte za 15 minút. Keď chcete rozprávať o zákone o nájme poľnohospodárskej pôdy a chcete o ňom rozprávať fundovane a v kontexte a v tom, že čo predkladáte, tak neviete o tom rozprávať iba 15 minút. Tak ja sa pýtam, že čo je zmyslom bytia v slovenskom parlamente. Naozaj že kam to ideme dostať, že do TikToku, že tam budeme môcť nakoniec iba sa vedieť postaviť a zakývať ručičkami a usmiať sa s jamkami v lícach? Že čo, čo od nás máte, aké máte odo mňa očakávanie, od poslanca? Čo tu ja vlastne môžem, alebo nemôžem robiť? Ja keď sa na niečo pripravujem, tak sa na niečo pripravujem. Keď si niečo naštudujem, tak chcem o tom rozprávať. A ako môžem o niečom rozprávať, keď som obmedzený v tom čase na päť minút? Ako môžete rozprávať o niečom päť minút? Však to môžte len tak šplechnúť. To nemôžte fundovane sa vyjadriť k tomu zákonu. Nemôžme rozprávať na výboroch, lebo výbory nefungujú, neotvárate ich, utekáte, furt sa niekto niekde ponáhľa. Furt pomaly v prestávke na záchod sú výbory a tu ideme do pléna, kde ešte ako tak sa dalo rozprávať, nie, ani tu sa už nebude dať rozprávať. Tuto bude TikTok. Prisámfakt. Tu sa budete len musieť usmievať a úplne stačí. To máte takéto očakávanie za tých šesťtisíc? Ja viem, že vám sa to nechce čítať, že to ani neviete niektorí čítať s pochopením, ani tomu nerozumiete, čo čítate. Ale ak chce niekto fundovane vystúpiť k zákonu a dať nejaký návrh, tak sa do pätnástich minút nevie zmestiť.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

9.9.2025 o 16:55 hod.

Alojz Hlina

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:57

Beáta Jurík
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci.
No ja musím povedať, že ja som vlastne veľmi sklamaná, lebo podľa mňa všetky tie problémy, ktoré tu reálne máme a ktoré znemožňujú riadny proces v tomto parlamente, tak tie vlastne tento návrh zákona absolútne nerieši. Konkrétne napríklad, však bavili sme sa o tom aj pár minút dozadu, nedá sa reagovať s faktickými poznámkami na navrhovateľov. To je jedna vec. Hovorili ste aj o hodine otázok. Tak mne nepríde to riešenie, že budeme sa tu striedať opozícia-koalícia pri otázkach na premiéra ako akékoľvek vyjdenie v ústrety opozícii, pretože v prvom rade najväčší problém hodiny otázok je to, že sem nechodia ministri, pretože sem príde minister, ktorý nie je, na ktorého nie je podaná tá otázka a iba prečíta stanovisko. A darmo je tam už potom doplňujúca otázka, keď na to nevie odpovedať. A toto absolútne ten návrh zákona nerieši.
Ďalšia vec, ktorá má trápi. Tie časy rozpravy. Vy ste si tu iba tak proste povedali, že sa vám to asi nechce počúvať, tak z dvadsiatich redukujete na 15 minút. Kde je nejaká analýza, nejaká, niečo porovnávajúce, že v iných parlamentoch ako toto chodí? A neporovnávajte, prosím vás, s Európskym parlamentom, kde je 720 europoslancov a europoslankýň, kde majú jeden týždeň na rokovanie a kde proste ten systém fungovania je absolútne iný. A viete prečo? Pretože na výboroch si tie texty poriadne očistia a potom, keď prídu do pléna, tak už tam stačí tých pár minút na to, aby sa k tomu vyjadrili. U nás ako fungujú tie výbory? U nás na výboroch nie je žiadna kvalitná, dôstojná diskusia ohľadom návrhu zákonov. Ak sú vôbec tie výbory, samozrejme, otvorené, ale o tom sa môžeme baviť.
Ďalšia vec, tretie čítanie. Ja sa pýtam, kedy sa budeme môcť vyjadrovať k pozmeňujúcim návrhom, ktoré tu len tak ledabolo prichádzajú v druhom čítaní. A mali sme takú nezhodu v interpretácii s pánom podpredsedom Dankom, že nám zakazoval vystupovať k pozmeňujúcim návrhom, ktoré boli predtým prečítané. Teraz to kedy budeme robiť, keď ani... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

9.9.2025 o 16:57 hod.

Mgr. et Mgr.

Beáta Jurík

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:33

Branislav Vančo
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, pán predseda.
Tento návrh zmeny rokovacieho poriadku je protiopozičný a je protidemokratický. Kolegyňa Plaváková spomínala množstvo dôvodov, prečo máme dôvod si to myslieť. Zároveň to vyzerá, ako keby súčasná väčšina v parlamente si myslela, že bude mať tú väčšinu navždy, pretože ako keby nemysleli na to, akým spôsobom ukrajujú z práv opozície, či už ide o tie lehoty, či už ide o likvidáciu tretieho čítania, čo je naozaj veľmi problematické, ale aj samotný proces prípravy tých návrhov zmien, kedy boli ignorované návrhy opozície. Takto sa to jednoducho, jednoducho nemá robiť, pretože potom je zrejmé, že tento návrh je naozaj protiopozičný, protidemokratický, ale ešte aj hlúpy a krátkozraký. A tých, ktorí budú za toto, za tento návrh hlasovať, to môže v budúcnosti mrzieť, pretože budú v opozícii a potom si uvedomia, za čo hlasovali.
Môj druhý bod sa týka toho, že v demokracii a v parlamente, v demokratickom parlamente nejde v prvom rade o efektivitu alebo rýchlosť. Schvaľujeme tu pravidlá, zákony pre všetkých, ktoré majú na ne dopad a prvoradý záujem má byť na kvalite, na tom, aby tie zákony boli správne, aby boli kvalitné, alebo aby aspoň neškodili, a to sa práve bude diať. Čím viac bude skrátených legislatívnych konaní, čím viac sa obmedzia práva opozície, čím viac sa zlikviduje tretie čítanie, o to viac škodlivých zákonov sa tu bude schvaľovať.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

9.9.2025 o 17:33 hod.

JUDr.

Branislav Vančo

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:35

Zuzana Števulová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ja tiež považujem to obmedzenie tretieho čítania v podstate za jeho likvidáciu, pretože obmedziť ho iba na to, že budeme môcť vystúpiť na päť minút s legislatívno-technickými poznámkami, v podstate tým úplne zničíme význam tretieho čítania a už to tu povedala aj Lucia Plaváková, je to najmä v situáciách, kedy v tom druhom čítaní sú podané pozmeňujúce návrhy, ktoré majú taký masívny charakter, výrazne menia charakter zákona, ale aj ostatné pozmeňujúce návrhy. Však spomeňme si, ako sme v treťom čítaní sa venovali téme toho, keď sa mala zrušiť premlčacia lehota vo veci znásilnenia pri Trestnom zákone, inak by sa na to ani nebolo prišlo a nebolo by to natoľko ozvučené a táto zmena by možno prešla bez toho, aby to potom bolo následne napravené.
Čiže to tretie čítanie má svoj hlboký význam a zároveň je možné ešte v ňom upozorniť na problémy a nedostatky a zastaviť ten zákon, ktorý môže byť škodlivý a mať zlé následky ako keby v tom poslednom čítaní. A pokiaľ to tretie čítanie úplne zbavíme jeho podstaty, my vlastne zbavíme podstaty aj náš mandát, pretože my tu nie sme nejakí stláčači toho, že či sme za, proti, alebo sa zdržíme. My máme predsa mandát od občanov, aby sme sa naozaj dôsledne venovali návrhom zákonov od prvého momentu, kedy vstúpia do tohto parlamentu až do posledného. A to tento návrh novely rokovacieho poriadku reálne zmarí.
A zároveň tiež nerozumiem, prečo táto koalícia, ktorá sa nazýva sociálnou a neviem akou, naozaj sa nezaoberala návrhom na materskú dovolenku a rodičovskú dovolenku poslancov a poslankýň. Ja ako matka štvormesačnej dcéry, ktorú stále kojím, kde parlament je nepredvídateľný, hovorím, že naozaj takúto právnu úpravu potrebujeme, pretože tu pre rodičov nie je zabezpečené nič.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

9.9.2025 o 17:35 hod.

JUDr.

Zuzana Števulová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:37

Zuzana Mesterová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo, pán predsedajúci. No zmena tretieho čítania je presne príkladom toho, čo táto vláda zosobňuje už vyše dvoch rokov. Vy navrhujete, že v druhom čítaní sa dá predložiť pozmeňovák, ktorým úplne zmeníte podstatu návrhu a už sa o ňom nebude dať diskutovať. Vy sa tu tvárite na demokratov, ale v skutočnosti ste autokrati, ktorí sa len tvária, že chcú diskutovať, ale v skutočnosti chcú len nariaďovať bez otázok. To si môžeme byť istí, že keď sa tu postaví obžalovaný podpredseda Národnej rady Tibor Gašpar, tak donesie návrh, ktorým alebo chce chrániť svoju slobodu, alebo chce obmedziť slobodu niekoho iného. Čo toto má znamenať?
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

9.9.2025 o 17:37 hod.

JUDr.

Zuzana Mesterová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:38

Marek Lackovič
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci, ja sa dotknem toho, o čom hovorila aj pani poslankyňa Plaváková, a to bolo rokovanie výborov, ako ho zlepšiť, ako ho sprecizovať a aby ešte lepšie fungovalo ako doteraz, o čom hovoril aj pán poslanec Gašpar. Ale je to presne o tom, že na začiatok by úplne stačilo, keby ste vy vôbec na tie výbory chodili. Lenže vy ich ignorujete od samého začiatku. Ja neviem, že či tu bol vôbec otvorený jeden jediný mimoriadny výbor akéhokoľvek, teda akýkoľvek výbor Národnej rady, od začiatku tohto volebného obdobia, od októbra ´23. Ich boli desiatky, len na pôdohospodárstve ich bolo vyše štyridsať. My sme robili tri mimoriadne výbory pre regionálny rozvoj toto leto, ani jeden poslanec ani na jeden výbor neprišiel. Pardon, raz prišiel pán Zahorčák do Gelnice, kde sa robil mimoriadny výbor, výjazdový kvôli víchrici. Vy nie ste schopní prísť sa ani pozrieť ľuďom do očí po povodniach, po víchriciach, po živelných pohromách, ale máte tú drzosť doniesť sem rokovací poriadok, po roku roboty. Ako prvé poviete, že prichádzate aj s pozmeňovákom, rovno, aby toho nebolo málo. Však to už naozaj, že kde sme, veď to je na hanbu, na hanbu sveta toto.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

9.9.2025 o 17:38 hod.

MBA

Marek Lackovič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:40

Gábor Grendel
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo, pán predseda.
Pri každom jednom zákone je užitočné si položiť jednoduchú otázku, s akým úmyslom je tento zákon predkladaný? Je predkladaný s dobrým, alebo zlým úmyslom? Toto je podľa mňa zákon, typický zákon, ktorý je predkladaný so zlým úmyslom. Keby to koalícia myslela dobre, do tejto novely rokovacieho poriadku by dala len veci, na ktorých je zhoda medzi koalíciou a opozíciou. A nieže by v tomto návrhu neboli aj technické alebo aj praktické vylepšenia, to je v poriadku, ale problém je v tom zvyšku. Tento návrh obmedzuje práva poslancov. Tento návrh skracuje čas, ktorý majú poslanci k dispozícii na vystúpenia, a to je proste fakt. Moc v rukách v parlamentnej demokracii má vždy koaličná väčšina, tá schvaľuje zákony, tá prijíma rozhodnutia a je to úplne v poriadku. A jediným nástrojom opozície je hovorené slovo v parlamente. A toto hovorené slovo, tento jediný nástroj nám idete obmedziť.
Začalo sa to už za tretej vlády Roberta Fica a teraz sa to ešte vyšperkuje za štvrtej vlády Roberta Fica. Takto pekne salámovou metódou kráčame k tým režimom, s ktorými predstaviteľmi Robert Fico tak hrdo kráčal na námestí v Pekingu. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

9.9.2025 o 17:40 hod.

Mgr.

Gábor Grendel

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:41

Jozef Pročko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem.
Milá kolegyňa, vy ste povedali, že vítate, že naprieč politickým spektrom si vypočuli názory aj opozície. No oni si to vypočuli (povedané so smiechom) a nič z toho, naozaj nič z toho dôležitého, čo sa tam malo dať, tam nedali. Mne to prišlo ako to, keď Robert Fico zavolal okrúhly stôl a potom si ako s handrou vytrel so všetkými, čo tam boli a povedal, veď nič, neprišli, veď to sú darebáci. A viete, celé vedenie schôdze je o predsedajúcich. A naši predsedajúci sú diktátori. Keď sme sa spýtali Tibora Gašpara, že kto rozhoduje o tom, čo je morálne a čo nie? On povedal, ja. Obvinený Tibor Gašpar. Ja. Dá vyniesť človeka preto, lebo má tričko. Nie za to, že by sa vulgárne správal, ale tričko. Za tričko.
Hodinu otázok ste spomenuli. Ja by som hodinu otázok, a budem to aj v pozmeňováku riešiť, vypustil. Príde sem diktátor Fico, položíte mu, kolegovia, otázku, a on päť minút nakladá našim rodinám, našim známym, rozpráva bludy. Keď mu položíme ďalšiu podotázku, tak päť minút robí to isté. Nič iné hodina otázok nie je, ako odporné a nechutné urážanie Roberta Fica opozície.
Viete, keď naozaj chceme riešiť, aby fungoval parlament a aby to naozaj fungovalo, tak poďme riešiť výbory. Poďme riešiť výbory, ktoré nefungujú. Dajte do rozpravy, dajte do rozpravy, aby výbory fungovali. A k etickému kódexu? Dourážali tu Ferka Mikloška, dourážali tu pána Vanča, dourážali tu pána Hlinu, o nás ani nebudem hovoriť. A vy chcete... (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

9.9.2025 o 17:41 hod.

Mgr.

Jozef Pročko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom