6. schôdza

6.12.2023 - 22.12.2023
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

18.12.2023 o 21:26 hod.

Mgr.

Ivan Štefunko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

21:11

Ondrej Prostredník
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, pán predsedajúci.
Inge, ďakujem za tvoje vystúpenie. Ďakujem, že si poukázala aj na to, ako za vlád SMER-u dochádzalo k porušovaniu ľudských práv a ako tieto vlády nedokázali zabezpečiť rovnaké postavenie ľudí v tejto spoločnosti, a to si uviedla vlastne v kontraste toho, ako sa teraz táto štvrtá vláda Roberta Fica zaštiťuje ľudskými právami.
Ja som si pritom spomenul, ako ešte niekedy v roku 2015 Robert Fico prišiel s tým urážlivým vyjadrením "ľudskoprávni svätuškári". Asi si na to viacerí spomínate. Tým chcel povedať, že teda ide o ľudí, ktorí sú vlastne v tejto téme pokrytcami, jedno hovoria, iné robia. Nejde, nezáleží im naozaj na tom, aby ľudské práva boli dodržiavané.
No, ja by som pri tejto príležitosti chcel povedať, že od toho roku 2015 tu vyrástla generácia ľudí, ktorá tu teraz sedí v týchto laviciach, a my nie sme žiadni pokrytci, žiadni svätuškári. Tu sedia ľudia, ktorí žijú ľudskými právami. Tu sedia ľudia, ktorí, ktorí sú terčom urážok pre napríklad svoje menšinové, svoju menšinovú sexuálnu orientáciu alebo sexuálnu identitu, ktorí čelia urážkam pre svoju farbu pleti. Tu sú ľudia, ktorí zasvätili svoje životy pomoci ľuďom na úteku a všetkým možným témam ľudskoprávnym. Takže chcem ubezpečiť ľudí na Slovensku, že ľudské práva budeme naozaj dodržiavať. (Potlesk.)
Skryt prepis

18.12.2023 o 21:11 hod.

doc. Mgr. PhD.

Ondrej Prostredník

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 21:26

Július Jakab
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne pani poslankyni Kosovej za vystúpenie. Bavíme sa tu o zvyšovaní fyzickej aktivity obyvateľstva, podpore psychického zdravia alebo podpore národnej hrdosti. Ja by som možno už aj nejaký ten úspech prisúdil, aj keď to nie je ešte nové ministerstvo, že predsa to zvyšovanie fyzickej aktivity obyvateľstva sa im darí, účasť na protestoch je pomerne slušná a nie je to len zvyšovanie fyzickej aktivity mladého obyvateľstva, ale aj staršej generácie. O tej podpore psychického zdravia a podpore národnej hrdosti, to je trocha otázne.
A v tej svojej rozprave ste sa dotkli aj štátneho rozpočtu, tak k tomuto ministerstvu by som prečítal niečo zo stanoviska NKÚ a budem citovať: "Napriek viazaniu výdavkov kapitol štátneho rozpočtu na úrovni 5 % osobných výdavkov počíta návrh rozpočtu s rastom počtu zamestnancov verejnej správy o 15-tisíc. Podľa programového vyhlásenia vlády vláda plánuje reformu verejnej správy, ktorá má priniesť významné úspory na investičných aj prevádzkových nákladoch štátu. NKÚ upozorňuje, že zakladanie nových úradov vrátane zriadenia nového ministerstva je v rozpore s touto optimalizáciou. V návrhu rozpočtu sa vzniku nového ministerstva cestovného ruchu a športu venuje len jedna veta a nie je jasné, koľko zdrojov bude preň vyčlenených a či pôjde o presun súčasných štátnych zamestnancov z iných kapitol, alebo o prijatie nových. Rovnako nie je jasné konkrétne zameranie, ciele a politiky, na ktoré sa bude nové ministerstvo zameria... na ktoré bude nové ministerstvo zamerané a aké kompetencie a nástroje na dosahovanie cieľov mu budú stanovené."
A presne tak, ako sme sa na výbore nič nedozvedeli o tomto ministerstve, tak sa o tom nedozvedelo nič ani NKÚ zo stanoveného rozpočtu. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

18.12.2023 o 21:26 hod.

Ing.

Július Jakab

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 21:26

Ivan Štefunko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne, pán predsedajúci.
Ďakujem veľmi pekne, Inge, tvoj prejav ma usvedčil v tom a presvedčil, že to SNS vlastne znova spravilo krok vedľa, hej? Že oni vlastne chcú, hovoria, že chcú zvýšiť financovanie športu, ale vlastne chcú zvýšiť financovanie len tých, tých ako kebyže už, čo sa tam prehrabali, čo sa tam dostali, tých výnimočných, ktorých, ktorých častokrát rodičia boli bohatí, aby im mohli kupovať náradie alebo, alebo športové vybavenie, aby platili drahých trénerov a rôzne manuálne lymfodrenáže, aby boli proste pripravení na to dobré športovanie. Ale vlastne my potrebujeme dostať mladých ľudí ku športu, aby proste nehrali len na svojich proste playstationoch alebo aby proste nepozerali len telku alebo do, do internetu, a to sa dá diať len cez formálne vzdelávanie teda na školách. Lenže školy sú chudobné, musia prenajímať svoje telocvične, a tým pádom vlastne tie deti nemajú kde športovať. A my dáme 100 až 200 miliónov ročne niekde úplne inde, aby sme proste trénovali jednu generáciu, ktorá mala to šťastie, ale nevytvárame nové talenty. A škoda, že tu nie je pán Galis alebo Dušan Tittel, tí, ktorí sa trošku vyznajú do toho, ako sa buduje ako keby športový zásobník, a tí by vám povedali, že podľa mňa, teda pozeral som na nich, keď sa tu rozprávalo o tom, že je to úplný krok vedľa, preto súhlasím s Marekom Lackovičom, proste zrušte to, fakt je to trapas. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

18.12.2023 o 21:26 hod.

Mgr.

Ivan Štefunko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 21:26

Dávid Dej
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo.
Ingrid, tebe ďakujem za tvoj príspevok veľmi vecný a rovno teda ja by som sa chcel dotknúť toho školského športu, pretože ty si to vystihla veľmi dobre. Tu nedochádza k spájaniu športu, k posilneniu financovania alebo teda k nejakému zjednoteniu. Tu prichádza, naopak, práve k rozdeleniu. A to rozdelenie nastáva tým, ako si spomenula, že sa rozdelí ten školský šport do toho vrcholového. A vieme veľmi dobre, ako ten školský šport je veľmi dôležitý, videli sme to aj minulé vládne obdobie, keď sa snažili zvýšiť počet telesných v rozvrhu a ono síce to môže znieť pekne, ale problém je, že tie deti nemajú jednoducho kde tú telesnú vykonávať, nemá ich kto učiť, takže celé to stojí a padá na školskom športe. Ja si myslím, že darmo tu môžeme stavať veľké štadióny a robiť veľké podujatia a podporovať vrcholový šport, keď jednoducho tam nebude mať kto športovať. A práve ja si myslím, že škola je ten dobrý základ, ktorý dáva teda deťom tú možnosť športovať, a v prípade toho, že sa v nich v tých raných vekoch ten talent prebudí, tak od toho už je dôležité, aby, samozrejme, tie reprezentácie mali dôstojné podmienky, ale darmo ich budú mať, keď tú reprezentáciu nebude mať kto zastupovať.
No a aby sme teda mohli povedať nejaký konkrétny príklad, ako je dôležitá tá podpora tých mimoškolských aktivít alebo teda mládežníckych ako takých, islandský model dlhé roky dozadu mali najväčší problém so závislosťou mladých ľudí na alkohole, drogách a práve zvýšeným financova... alebo teda finančných prostriedkov docielili to, že mladí ľudia alebo teda žiaci a študenti sa mohli rozvíjať v športe alebo teda v iných mimoškolských a voľnočasových aktivitách a toto malo za, teda docielilo im to, že jednoducho sú momentálne na vrchole toho, že majú, práve naopak, najnižší problém a deti žijú zdravým životným štýlom. A toto si myslím, že je aj pointa toho, čo by sme mali aj my docieliť.
Ďakujem pekne. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

18.12.2023 o 21:26 hod.

Dávid Dej

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 21:26

Martin Šmilňák
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážená pani Kosová, aby bolo medzi nami jasné, nie je všeobecný súhlas, že táto legislatívna iniciatíva, ktorá mení 21 zákonov pod rúškom vytvorenia fantastického ministerstva niečoho a športu, je úplne nanič. Nie je všeobecný súhlas, že táto škaredá kuleha jedným šmahom vyrieši postavenie Slovenskej informačnej služby, maximálne premaká výstavbu nájomných bytov, pomôže vláde odvolať predsedu a podpredsedov vysokých úradníkov na rôznych úradoch a zavedie úžasné ministerstvo niečoho a športu a zároveň vyrieši náš zbrojársky priemysel.
Vážení, táto vláda sľúbila, že už ani náboj na Ukrajinu, lebo my sme mierotvorcovia, my nebudeme zbrojiť, teda na Ukrajinu nebudeme zbrojiť, ale vylepšíme si zákony na zbrojársky priemysel, aby sme mohli predávať komu? Iránu? Severnej Kórei? Alebo komu, kurník šopa? Teraz tu sedel pán Kaliňák, ja som ho chcel pozdraviť na dobrú noc, že v rámci legislatívnej zmeny na vytvorenie ministerstva niečoho a športu ideme pomôcť zbrojárskemu priemyslu. No super!
A ešte aby bolo jasné, pani Kosová, ste spomenuli, že nezávislosť, že orgány by mali nejakým spôsobom byť nezávislé od vlády, hlavne tie, ktoré kontrolujú, napríklad protimonopolný úrad alebo úrad na dohľad nad zdravotnou starostlivosťou, no ich to nepáli, ich to netrápi.
A ešte ste sa pýtali, že čo zostane na ministerstve školstva, ktoré sa ďalej bude venovať školskému športu, teda deťom v predškolskom veku až po 18 rokov. Aby bolo jasné, pani Kosová, ich to netrápi, ich to nepáli. Tak sa tým ani vy až tak ne... (Prerušenie vystúpenia časomerom. Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

18.12.2023 o 21:26 hod.

Mgr.

Martin Šmilňák

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 21:26

Jozef Pročko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne.
Výbor pre ľudské práva a národnostné menšiny v minulom volebnom období bol pre Fica ako pre čerta nebo. Ani raz tam nebol. Takže keď niekto bude chcieť, aby, aby prišiel niekto z poslancov SMER-u na výbor pre ľudské práva a národnostné menšiny a náhodou tam riešil ľudské práva a národnostné menšiny, tak to je čo? Treba riešiť tuná... Nezaspal náhodou pán Susko? Nie, dobre.
Treba tu riešiť iné veci, rozumiete. Treba tu riešiť, treba tu riešiť Trestný zákon. Teraz, podľa mňa pán Susko teraz rozmýšľa, že jak z toho von, však veď, kurník šopa, do takých kakačiek sa dostal, že z toho nemôže byť on, najspravodlivejší poslanec (povedané so smiechom) minulého volebného obdobia. To je, to je človek, ktorý mňa najviac v živote sklamal z týchto tuná vpravo sediacich.
No ale, pani poslankyňa, musím vám povedať, že mám pre vás veľmi dobrú správu. Pani poslankyňa, počúvajte, písal mi teraz môj kamarát, ktorý odišiel v ´89. a píše mi: "Jozef, prosím, povedz tej poslankyni Kosovej, že som hrdý na Rómov, ktorí sú teraz v parlamente. Sledujem vás všetkých a to, čo predvádzate, je skvelá opozičná politika. Sú z vás nervózni a Fico vidí, že sa Slováci opäť jednotia. Niektoré vaše príspevky mi robia husaciu kožu. Volil som zo zahraničia a keď bude treba, prídem aj s rodinou na protesty."
Takže vidíte, ako aj zahraničie nás sleduje a ja si myslím, že tak ako Európska únia naozaj sleduje to, čo tu tento hranatý valec predvádza. Ježiš, to je krásne, hranatý valec. To je úžasné, to je terminus technicus jak, jak z veľkej knihy. Takže čo tento hranatý valec tu predvádza, ja si myslím, že Slovensko naozaj ukáže hranatému valcu a jeho valciam či vajciam? Valciam, že to pôjde naozaj dobre. (Potlesk rečníka.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

18.12.2023 o 21:26 hod.

Mgr.

Jozef Pročko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 21:26

Ingrid Kosová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi všetkým za takú plodnú diskusiu, ani som nečakala, že na tú rozpravu je toľko veľa faktických poznámok, a dokonca ešte aj reakcia zo zahraničia, veľmi si ju vážim. Môžte mu napísať späť teda v mojom mene a že teda dúfam, že je hrdý aj na Rómky poslankyne, lebo sme tu tri, takže ďakujem, ďakujem.
A veľmi rada by som odpovedala na všetky vaše faktické poznámky, ale priznám sa, že niektoré som si nezapísala, nepamätám si ich, ale aspoň to, čo si pamätám.
Na pána Dostála, ďakujem vám za tú poznámku, samozrejme, že ono to bolo myslené v kontexte trošku tak satiricky toho, čo teda zaznievalo od, z médiá od poslancov koalície. Ale v podstate pravdou je, že my to tu naťahujeme, áno, pretože my nemôžme dopustiť, aby nám ukradli Slovensko, aby nám uniesli právny štát. Preto sa to snažíme čo najviac oddialiť, pretože nikto s nami nekomunikuje, nikto s nami nediskutuje a nikto nechce zjednať nápravu, tak bojujeme. Ale každý jeden rokovací deň sa presviedčam o tom, že koalícia to s nami bude mať teda sakra ťažké, a to sa len rozbiehame, lebo sme tu noví. Pretože naše faktické sú naozaj múdre, konštruktívne, inšpiratívne, obohacujúce a mohla by som takto celé dve minúty ešte pokračovať, akí sme super.
Ďakujem Braňovi Gröhlingovi za to, že si pripomenul, čo všetko vlastne budú stáť tieto jednotlivé kroky, a pre mňa je najhoršie to, že tých mladých ľudí to bude stáť budúcnosť.
Ďakujem pánovi Grendelovi, že mi pripomenul, že pán Fico mi od začiatku pripomínal toho Mečiara, že majú teda veľmi veľa spoločného.
A ďakujem a pripájam sa k výzve, Lucia, pretože som presvedčená, že tento štát by mal byť založený na troch základných pilieroch, a to je podpora školstva, zdravotníctva... (Prerušenie vystúpenia časomerom. Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

18.12.2023 o 21:26 hod.

Ing. Bc. PhD.

Ingrid Kosová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 21:26

Jozef Pročko
Skontrolovaný text
Ďakujem veľmi pekne. Žiadam, aby sme si procedurálnym návrhom odsúhlasili test na alkohol.
Odôvodňujem to: Tak ako aj my sme zamestnanci, máme rovnaké práva, ja si myslím, že ako pozerám na niektorých kolegov tuná v sále, mohli by sme si urobiť, ja si myslím, že všeobecným súhlasom budú súhlasiť aj poslanci koalície, nakoľko určite sú všetci triezvi. Takže prosím, žiadam všeobecným súhlasom. (Reakcie z pléna.)
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

18.12.2023 o 21:26 hod.

Mgr.

Jozef Pročko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie v rozprave 21:41

Marián Čaučík
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predsedajúci, vážený pán minister, vážené kolegyne, kolegovia poslanci, prajem vám príjemný neskorý večer a ďakujem koaličným poslancom za túto exkluzívnu možnosť v exkluzívnom čase vystúpiť o 21.40 h. Verím, že to ostane naozaj exkluzívnym časom, takisto ako pondelok, ktorý nie je rokovacím dňom, by mohol ostať nerokovacím dňom, lebo na to napríklad dnes ráno doplatili koaliční poslanci, ktorí sa dostavili v počte nula na rokovanie ľudskoprávneho výboru.
Dovoľte, aby som vo svojom príspevku v rozprave vyjadril svoj postoj k zákonu, ktorého primárnym cieľom je vytvorenie nového Ministerstva cestovného ruchu a športu Slovenskej republiky. Celá koncepcia tohto kompetenčného zákona je podľa mňa nešťastná. Otázka je, či sa podarí touto zmenou dosiahnuť cieľ, ktorý je v dôvodovej správe uvedený, a to posilniť a zefektívniť využívanie verejných zdrojov a potenciálu v cestovnom ruchu a významne podporiť rozpoznateľnosť značky Slovensko ako bezpečnej turistickej destinácie a vytvoriť na zahraničných trhoch priestor pre plynulý rast príjmov tohto významného sektora domáceho hospodárstva.
Ďalšou úlohou Ministerstva cestovného ruchu a športu Slovenskej republiky je podpora a rozvoj kúpeľného cestovného ruchu a rozvoj cykloturistiky. Podpora cestovného ruchu je úzko previazaná s rozvojom regiónov Slovenskej republiky, čím má dôjsť k vyrovnávaniu regionálnych rozdielov v rámci Slovenska, udržaním existujúcich, ako aj tvorbou nových pracovných miest, čím sa zvýši konkurencieschopnosť Slovenska a jeho jednotlivých regiónov. Ďalšou z úloh Ministerstva cestovného ruchu a športu Slovenskej republiky bude aj podpora kongresovej turistiky ako ďalšieho významného zdroja príjmov pre štát a mestá.
Toto sú nepochybne dôležité úlohy a možno skutočne hodné nového ministerstva, avšak ani návrh zákona, ani dôvodová správa nepresvedčia o tom, že tieto úlohy budú napĺňané. Moja kolegyňa Martina Holečková sa vyjadrila v médiách, že v dôvodovej správe nie je nič o športe, čo podľa nej jasne svedčí o tom, že koalícia má iné záujmy ako podporu turizmu a športu.
Súhlasím s tým, že v dôvodovej správe o športe nič nie je, ale návrh zákona vo veľa bodoch upravuje zmenu koncepcie športu a jeho organizáciu. Teda nie je to v dôvodovej správe, ale tá zmena zákonom nastane. Praktický dosah neviem posúdiť, nepoznám celkom problematiku, avšak celá zmena mi príde nekoncepčná. Namiesto koncentrovanej podpory rozvoja športu už od prvých ročníkov základnej školy to bude teraz delené medzi nové a staré ministerstvo.
Opomína sa skutočnosť, že aj šport reprezentuje slovenskú... aj šport reprezentuje Slovenskú republiku, a teda by mala problematika celého rozvoja športu na Slovensku byť koncentrovaná a koordinovaná. Tomuto návrhu zjavne nejde o riešenie dlhodobo zanedbávaného problému, ako sú problémy s niektorými zväzmi, napríklad lyžiarskym. Náš problém je, že nehľadáme a nepodporujeme nádejných športovcov.
V dôvodovej správe je podľa mňa nezmyselne uvedené, že táto zmena nebude mať dopad na rozpočet verejnej správy, sociálne vplyvy, vplyv na podnikateľské prostredie, vplyv na životné prostredie, vplyv na informatizáciu spoločnosti, vplyv na služby verejnej správy pre občana ani vplyv na manželstvo, rodičovstvo a rodinu. Nie som síce odborník na informačné systémy, ale ak logicky uvažujem, tak musí nastať požiadavka na IT služby pre nové ministerstvo od zariadenia priestorov, nákupu informačných technológií, hardvér, softvér, licencie, preto myslím, že to určite bude mať dopad na rozpočet. Nehovoriac o takých položkách, ako sú priestory nového ministerstva, nákup alebo prenájom nových priestorov, zariadenie kancelárií, funkčného technického zariadenia a tak ďalej.
Čo sa týka premenovania ministerstva, z pôvodného názvu Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky sa premenuje na nový názov Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže Slovenskej republiky. Teší ma to, že konečne sa dostáva do názvu ministerstva aj mládež, ale táto zmena mena určite bude mať tiež dopad na rozpočet; potrebné zmeny v názve ministerstva, ako je označenie budov, pečiatky, hlavičkové papiere, rebranding, PR a komunikácia.
Ďalej namiesto jedného ministra školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky budeme mať, ak by zákon, ak zákon bude schválený, dvoch ministrov a namiesto dvoch štátnych tajomníkov budeme mať piatich štátnych tajomníkov. To znamená, tieto úpravy a prijatie ministerstva určite bude mať dopad na verejné financie.
Úprava § 21, ktorým sa doterajšie ustanovenie označuje ako § 1 a dopĺňa s odsekom 2, ktorý znie: "Postavenie ostatného ústredného orgánu štátnej správy má aj Úrad pre reguláciu sieťových odvetví, Slovenská informačná služba, Kancelária prezidenta Slovenskej republiky a Kancelária Národnej rady Slovenskej republiky. Dôvodová správa vôbec neupravuje zmysel tejto úpravy, najmä ak ide o ÚRSO a Slovenskú informačnú službu. Podľa § 1 ods. 2 zákona 46/1993 Z. z. o SIS informačná služba je štátnym orgánom Slovenskej republiky, ktorý plní úlohy vo veciach ochrany ústavného zriadenia, vnútorného poriadku a bezpečnosti štátu v rozsahu vymedzenom týmto zákonom. Vo svojej činnosti sa spravuje ústavou, ústavnými zákonmi, zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi. Ak máme byť teda dôslední, prečo nebolo upravené novelou aj uvedené ustanovenie, ktoré by určovalo, že informačná služba je teda ústredný štátny orgán, resp. presné označenie by malo byť ostatný ústredný štátny orgán. To isté platí aj pre ÚRSO. Nie je zmena § 4 ods. 1 zákona 250/2012 Z. z. o reguláciách v sieťových odvetviach.
Ďalej podľa zákona 16/1993 Z. z. Kancelária prezidenta Slovenskej republiky je rozpočtovou organizáciou, ktorá má samostatnú rozpočtovú kapitolu. Podľa zákona 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách § 9 ods. 1 príjmy štátneho rozpočtu a výdavky štátneho rozpočtu sú organizačne usporiadané do kapitol. Kapitolu tvorí rozpočet podľa písmen, písmeno b) Kancelárie Národnej rady Slovenskej republiky, písmeno c) Kancelárie prezidenta Slovenskej republiky, písmeno l) Slovenskej informačnej služby, písmeno n) Úradu pre reguláciu sieťových odvetví a podľa písmena k) ostatných ústredných orgánov štátnej správy, ktoré nie sú zapojené na rozpočet príslušného ministerstva.
Z tohto pohľadu, v ktorej kapitole budú navrhované ostatné ústredné orgány štátnej správy, ako Kancelária prezidenta, Národnej rady Slovenskej republiky, Slovenskej informačnej služby a ÚRSO, preto považujem navrhované zmeny ako rozporuplné v kontexte iných a príslušných noriem. Nastáva rozpor a aplikačná prax môže priniesť niekoľko kompetenčných problémov. Podľa navrhovanej úpravy sa na tieto štyri orgány nebude uplatňovať § 40 zákona, ktorý v odseku 4 upravuje platové náležitosti predsedov ostatných ústredných orgánov štátnej správy, ktoré určuje vláda. Mám teda za to, že platové podmienky predsedov týchto štyroch inštitúcií budú bezbrehé.
Ďalej v návrhu zákona sa upravuje znenie § 22 ods. 2. Staré znenie znie: "Na čele Protimonopolného úradu Slovenskej republiky a Štatistického úradu Slovenskej republiky je predseda, ktorého vymenúva a odvoláva prezident Slovenskej republiky na návrh vlády." Nové navrhované znenie: "Na čele Protimonopolného úradu Slovenskej republiky je predseda, ktorého vymenúva a odvoláva prezident Slovenskej republiky na návrh vlády, na čele Slovenskej informačnej služby je riaditeľ, ktorého vymenúva a odvoláva prezident Slovenskej republiky na návrh vlády." Podľa zákona 46/1993 Z. z. o Slovenskej informačnej službe, § 3 ods. 2, riaditeľa informačnej služby vymenúva a odvoláva na návrh vlády Slovenskej republiky prezident Slovenskej republiky. Návrh na odvolanie riaditeľa môže podať prezidentovi Slovenskej republiky aj Národná rada Slovenskej republiky. Teda aký je dôvod upravovať vymenovanie riaditeľa Slovenskej informačnej služby aj v tomto zákone, keď zákon o SIS, ktorý je lex specialis k zákonu o organizácii činnosti vlády, upravuje vymenovanie, ale aj možnosť podania odvolania riaditeľa národ... riaditeľa Slovenskej informačnej služby?
Obdobne to platí aj pre predsedu protimonopolného úradu podľa § 13 ods. 2 zákona 187/2021 Z. z. o ochrane hospodárskej súťaže. To isté nastáva aj u predsedu štatistického úradu, kde doteraz vymenoval a odvolal predsedu úradu prezident na návrh vlády. Návrh je, že predsedu bude vymenovávať a odvolávať už len vláda. Možnosť odvolať predsedu bude v prípade, ak existujú iné závažné dôvody, najmä v prípade konania, ktoré vyvoláva alebo je spôsobilé vyvolať pochybnosti o osobnostných, morálnych alebo odborných predpokladoch na výkon jeho funkcie. Podľa mňa je to veľmi subjektívne a vágne. To znamená priestor na odvolanie predsedu bude v zásade kedykoľvek, ak sa znepáči. Výskum, vývoj a inovácie prechádzajú spod úradu vlády, pod úrad vlády z ministerstva školstva. Všetky tieto zmeny, ktoré sú obsiahnuté v tejto novele, evokujú istú účelovosť a koncentráciu moci v záujme zabezpečenia chodu týchto inštitúcií pre alebo prostredníctvom nominantov vládnej moci, a teda dochádza k politizácii inštitúcií, ktoré by mali byť svojím spôsobom nezávislé.
Podľa navrhovanej úpravy sa mení aj organizácia a koncepcia úradu vlády, keď úrad vlády prostredníctvom podpredsedu vlády bez ministerstva bude zabezpečovať plnenie úloh v oblasti plánu obnovy a odolnosti, koordináciu a riadenie sociálno-klimatického fondu, Agendy 2030 a globálnych priorít pre dosiahnutie udržateľného rozvoja, ktoré boli doteraz pod MIRRI. Tak sa aspoň uvádza v § 40 ap návrhu zákona, aj keď mám pocit, že gro Agendy 2030 bolo pod ministerstvom životného prostredia.
Ďalej bude plniť úlohy strategickej a metodickej koordinácie v oblasti výskumu, vývoja a inovácií, čo bolo doteraz pod ministerstvom školstva. Upravuje sa niekoľko ďalších oblastí, ktoré má úrad vlády plniť. Mne to trochu príde ako, v úvodzovkách, smetisko úloh, ktoré nevedeli dať pod nejaké ministerstvo, a tak to dali pod úrad vlády, kde sa to javí ako istý zberný kôš a organizačne ako ministerstvo pre všetko pod úradom vlády. Nešťastné riešenie z môjho pohľadu, lebo to bude nekoncepčné.
V zákone 581/2004 Z. z. o zdravotných poisťovniach, dohľade nad zdravotnou starostlivosťou sa upravujú zmeny vymenovania a odvolania predsedu úradu tak, že predsedu vymenúva a odvoláva vláda (namiesto prezidenta) na návrh ministerstva zdravotníctva (namiesto vlády).
Doplnil sa aj bod na odvolanie predsedu úradu, ktorý upravuje možnosť pre vládu ho odvolať, ak existujú iné závažné dôvody, najmä v prípade konania, ktoré vyvoláva alebo je spôsobilé vyvolať pochybnosti o osobných, osobnostných, morálnych alebo odborných predpokladoch na výkon jeho funkcie. Podľa mňa opäť je to veľmi subjektívne a vágne, to znamená, je to priestor na odvolanie predsedu v zásade kedykoľvek, ak sa znepáči.
Následne sa upravujú tri zákony, 39/2011 o položkách s dvojakým použitím, 392/2011 o obchodovaní s výrobkami obranného priemyslu a 144/2013 o obchodovaní s určenými výrobkami, ktorých držba sa obmedzuje z bezpečnostných dôvodov, kde sa vo viacerých ustanoveniach dopĺňa slovo "obrany" v príslušných pádoch. A aj keď neviem posúdiť celkový dopad, príde mi to, že toto je príprava na nejaký biznis zo strany ministra obrany.
Ďalej sa mení správca portálu Slov-Lex z úradu vlády na ministerstvo spravodlivosti. A tiež ľudia, ktorí pracovali na úrade vlády a mali na starosti Slov-Lex, prechádzajú na ministerstvo spravodlivosti.
Mení sa podmienka predkladania zákona alebo ústavného zákona, ktorý sa nevypracoval na základe uznesenia vlády, tak, že sa vypúšťa možnosť predložiť na pripomienkovanie tieto normy aj bez prerokovania s podpredsedom vlády, ktorý má na starosti legislatívu.
Ďalej, podľa zákona 30/2019 Z. z. o hazardných hrách akcionársky prechádza národná lotériová spoločnosť pod Ministerstvo cestovného ruchu a športu Slovenskej republiky (namiesto ministerstva financií).
Všetky tieto zmeny, dámy a páni, považujem za závažné a hodné diskusie inak ako v skrátenom legislatívnom konaní a prilepené k zákonu, ktorý má za cieľ vytvorenie nového Ministerstva cestovného ruchu a športu Slovenskej republiky.
Ku riziku, ktoré zakladá nové ministerstvo pre rozpočet a deficit verejnej správy, sa dnes vyjadril aj Najvyšší kontrolný úrad, ktorý povedal: Rast deficitu verejnej správy sa podľa NKÚ prejaví v celkovom dlhu štátu, ktorý môže medziročne vzrásť z 57,8 % na 58,3 % HDP alebo až na 76,6 mld. eur. Štát počíta v budúcom roku s nevyhnutnou konsolidáciou verejných financií, zároveň však aj s navýšením počtu zamestnancov verejnej správy o viac ako 12-tisíc a vytvorením nového ministerstva. Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky to považuje za jedno z rizík návrhu rozpočtu. O tom dnes informovala hovorkyňa NKÚ Slovenskej republiky a predseda národného kontrolného úradu Ľubomír Andrassy na to zareagoval, že táto skutočnosť otvára otázku, ako chce vláda konsolidovať financie bez toho, aby výraznejšie úspory neboli naviazané na znižovanie prevádzkových nákladov štátu.
Asi toľko k tomuto zákonu. Samozrejme, súvisí aj s lex konsolidácie, ktorý sme prerokovávali predtým. No a na odľahčenie ukončím bonmotom našich známych, Lasicu a Satinského: Milí kolegovia a kolegyne, ďakujem, že ste ma sledovali, milí príslušníci bezpečnosti, ďakujem, že ste ma sledovali. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

18.12.2023 o 21:41 hod.

Ing.

Marián Čaučík

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 21:56

Jozef Pročko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne. Vzhľadom že tu je minister obrany pán Kaliňák, ja by som ho chcel poprosiť, aby vystúpil, pretože naozaj si myslím, že to, čo hovorí poslancom, by sme mohli vedieť všetci, veď je tu... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)

Blaha, Ľuboš, podpredseda NR SR
Pán Pročko, toto nie je procedurálny návrh, o ktorom sa dá dať hlasovať. (Reakcia z pléna.) Nech sa páči.

Pročko, Jozef, poslanec NR SR
Môj procedurálny návrh je, aby sme teda všeobecným súhlasom poprosili pána ministra, aby vystúpil, pretože máme všetci, odôvodňujem to, všetci máme zaručené podľa ústavy rovnaké práva a keďže sme poslanci tu v sále, ja verím, že pán Kaliňák, ktorý tu vpredu stojí a počas celej tej rozpravy rozprával, tak vystúpi a porozpráva aj nám.
Pán Kaliňák, kam idete? Nás to zaujíma, čo budete rozprávať, možno budeme hlasovať... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

18.12.2023 o 21:56 hod.

Mgr.

Jozef Pročko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom