6. schôdza
Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge
Vystúpenie v rozprave
15.12.2023 o 14:25 hod.
Mgr.
Branislav Gröhling
Videokanál poslanca
Vážený pán podpredseda, dámy a páni, panie poslankyne, páni poslanci, dovoľte mi teda vystúpiť k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa zriaďuje ministerstvo športu. Ja začnem trošku tak obšírne a potom sa dostanem aj k meritu veci.
Je tu nejaká politická realita, ste v koalícii, máte nejakého partnera, nejakého partnera, ktorý si chce vydupať aj svoje ministerstvo, zas korektne povedzme, že my sme tiež boli v koalícii, mali sme pani Remišovú, tá chcela mať svoje ministerstvo, vy tu máte pána Danka, pán Danko si vysnil ministerstvo športu, veď rozpráva o ňom veľmi dlho, teraz sa mu to podarilo, že si ho teda presadil, môžme aj povedať, že minulý týždeň sme mali Mikuláša, teraz budú Vianoce, tak pán Danko sa poteší, že Ježiško mu pod stromček priniesol ministerstvo z rozpočtu niekde okolo sto alebo dvesto miliónov eur. Lenže tá realita v tom roku 2023 je úplne iná.
Už úradnícka vláda nám pripravila nejaké konsolidačné opatrenia. Mnohé krajiny robia rôzne konsolidácie a konsolidačné opatrenia a súčasťou konsolidácie by malo byť aj to, že štátna správa by sa mala zužovať. Štátna správa by sa mala zlúčiť a presne tak, ako sme to robili my počas našej vlády, kde na ministerstve školstva, bohužiaľ, sa aj znižoval stav jednotlivých úradníkov, že sme spájali jednotlivé inštitúcie, dialo sa to na aj na ostatných ministerstvách, aj ministerstvo hospodárstva. Tu sa deje ale úplne, úplne niečo iné. Viete, ono sa tak hovorí, že politika je pánske huncútstvo a to dokazuje aj tento návrh zákona. Že v čase zdražovania, v čase dvíhania daní, diskusie o konsolidácii niekoľko dní tu vláda nič nekonsoliduje. Vláda vyberie ďalšie peniaze od ľudí a len tak pre svoju radosť alebo pre radosť SNS vytvorí ministerstvo športu s rozpočtom sto-dvesto miliónov eur a ďalšími a ďalšími výdavkami.
Vládni poslanci, pamätajte, prosím vás, na to, pamätajte na to, komu vytvárate ministerstvo športu. Pamätajte na to, komu dáte nové ministerstvo do rúk. Je to strana, ktorá tu je spájaná s najväčšími korupčnými kauzami zhodou okolností na ministerstve školstva. Pamätajte na to, keď vás budeme upozorňovať o niekoľko mesiacov alebo rokov, že sme vám to na začiatku hovorili.
Nedávno mal aj premiér tlačovku, aj vláda a tam oznamovali, aké budú tie konsolidačné opatrenia, aké dane sa zdvihnú, že všetky dane v podstate zaplatia občania, bude to také ďalšie zdražovanie nasledujúci rok. Ten výpočet je, že občania Slovenska ročne teda zaplatia štátu jednu 1,5 mld. eur. Keď som hodil iba tak do kalkulačky pri 2,8 mil. ľudí, tak v priemere každý ročne tejto vláde v podstate dá 500 euro, alebo viac ako 500 euro na to, aby ich takýmto spôsobom nejako minula a na to, aby vytvorila aj ďalšie ministerstvo. Môžme si tu znova zopakovať to, čo tu debatujeme už niekoľko dní, že sa zvýši daň z dividend, že sa zavedie minimálna daň pre právnické osoby, čo v konečnom dôsledku aj zaťaží malé firmy a zaťaží živnostníkov, množstvo tých živnostníkov alebo možno tých malých firiem to aj položí, zavedie sa banková daň, čo predstavuje viac ako 300 mil. eur, že kto to zaplatí, zaplatia to prioritne občania cez rôzne poplatky alebo cez úroky a tak ďalej, zvýšia sa súdne a správne poplatky, to sme tu mali niekoľkohodinovú debatu o tom, kde sme videli cez 900 typov poplatkov, ktoré sa budú zvyšovať. Zase to zaplatí občan. Zvýšia sa zdravotné odvody a k tomu všetkému ešte aj zoberieme peniaze ľuďom z II. piliera, takže nielenže občania zaplatia viac, ale vy im ešte aj zoberiete z toho dôchodkového sporenia a presne toto sa dotkne každého jedného občana. Zaplatí to úplne každý bez ohľadu na to, kto koho volil. Takže všetci občania bez toho, aby sa rozhodli, že koho volili, tak vy budete rozhodovať o tom, že všetci budú platiť, lebo tak je aj určená a stanovená demokracia, ale povedzme fakt, že tieto kroky, ktoré vy robíte, ľuďom viac peňazí z peňaženiek zoberú a spomalia ekonomiku.
Viete, vy vo vláde hovoríte, že ľudia sa majú uskromniť, že si majú zvyknúť, že bude všetko drahšie, že odvedú štátu omnoho viac peňazí, lebo vraj to treba. Hej, to sme počuli, vraj to treba. Ale kde šetrí vláda, prosím vás? Aké sú tie opatrenia, kde vláda ako taká šetrí. Ľuďom vezmete peniaze cez vyššie dane a potom si len tak vystrelíte nové ministerstvo za sto-dvesto miliónov ministerstvo športu, len aby niekto mal radosť, že má svoje ministerstvo a že môže sa nejakým spôsobom realizovať.
Poďme sa pozrieť na tie výdavky. Však sme tu ľudia, ktorí sme boli aj na ministerstvách, sme skúsení v rámci toho verejného života, respektíve politického života, že čo prináša také nové ministerstvo. Máte novú pozíciu ministra, to je celoročný plat ministra navyše so všetkými náležitosťami, čo k tomu patria, minister má svoju kanceláriu, ochranku, limuzínu, to sú ďalšie platy a ďalšie výdavky a ďalšie a ďalšie náklady. Na ministerstve, samozrejme, budú štátni tajomníci, v rámci tejto novely, ktorú tu máme, vieme, že to nebude jeden, ani dvaja, ale môžu to byť traja, štyria, piati, môže ich byť desať a to sú ďalšie a ďalšie platy. Toto ministerstvo bude potrebovať svoje vlastné sekcie. To sú tie oddelenia, ktoré riadia ministerstvo, takže to bude vlastná sekcia financovania, vlastná sekcia rozpočtu, legislatívy, toto sú veci, ktoré robilo ministerstvo školstva v rámci tých svojich kompetencií pre všetky tieto sekcie. Teraz sa to bude deliť a budú tu ďalšie a ďalšie výdavky.
Povedzme si, že kde bude sídliť to ministerstvo športu. Ja predpokladám, že veľmi čoskoro sa dozvieme o nejakej budove, ktorá spĺňa všetky náležitosti a zhodou okolností bude voľná v tom momente a práve tam veľmi rýchlo sa bude musieť odčleniť to ministerstvo, lebo na tom ministerstve školstva nemajú miesta, oni sa budú potrebovať rozrásť, takže budeme tu mať ďalšie výdavky v rámci budovy. Iba nafukujete, nafukujete štátny aparát, vytvárate ďalšie výdavky a medzitým, medzitým sa ľudia majú zmieriť, že zaplatia viac v meste, stúpnu im poplatky v banke, zaplatia viacej na súdoch, zdražejú im potraviny, ešte zavediete daň z cukru a tak ďalej.
Viete, je úplne zvláštne, že v tomto období, presne v tomto období vytvárate ministerstvo športu a asi všetkým nám tu je jasné, že, aj vám, že vy si myslíte, že voliči si to nevšimnú a že ono to tak rýchlo vyhrmí, však budú Vianoce, cez tie Vianoce sa to tak zmaže, všetci na to zabudnú a obzvlášť schválite to teraz hneď a naraz a všetko a dobre bude a voliči si to už nevšimnú. Tak my tým voličom to budeme stále pripomínať, stále im budeme pripomínať, že chystáte zdražovanie, že im idete zobrať viacej peňazí, viacej peňazí z peňaženiek cez vyššie dane. Lebo viete, čo vy robíte? Výmenou za zdanenie ľudí si spravíte ministerstvo, len aby ste mali radosť. Vždy na to myslite, že toto robíte. Zdaníte ľudí, aby ste si vytvorili ministerstvo a myslite na to, stále myslite na to, pre koho to ministerstvo vytvárate, to je veľmi dôležité.
Poďme si povedať ešte zopár vecí k zákonu, lebo niektoré boli naozaj pre mňa veľmi úsmevné. Týmto kompetenčným zákonom otvárate aj zákon o športe. No je také veľmi neštandardné, že v zákone o športe, tak ako som už spomínal, riešite aj subjekty, ktoré budú dostávať štátnu dotáciu pre šport, hej. Zjednodušene vám môžem povedať, že tú štátnu dotáciu pre šport dostane teraz že každý. Normálne že hocikto, je to tak zadefinované, že hocikto. A hoci toto vôbec nespĺňa nejaké náležitosti zákona, ktorý by ešte mal byť aj v skrátenom legislatívnom konaní, pretože viete, že skrátené legislatívne konanie možno použiť vtedy, keď je nutné odvrátiť hospodárske škody, ktoré by hrozili štátu, tak vy týmto návrhom zákona pripravujete pôdu, pripravujete pôdu na politickú korupciu. A táto politická korupcia, sa obávam, že práve že prinesie tie hospodárske škody, na ktoré by ste mali upravovať.
Kolegyne, kolegovia, prosím vás, keď budete pozerať tento návrh zákona, tak si pozrite návrh 13, ktorý upravuje ten zákon o športe, tam je taký bod 6, kde sa novelizuje § 70, to je taký paragraf, ktorý definuje jednotlivé veci, a podľa tejto úpravy bude možné poskytnúť dotáciu na podporu športu nielen športovým organizáciám, nielen obciam, nielen krajom, ale, pozor, aj neziskovým organizáciám. Tak ja neviem, že či v SNS niekto čítal ten návrh zákona, pretože to sú tie zlé mimovládky, proti ktorým SNS tak bojuje a teraz ste sa rozhodli, že im idete posielať aj dotácie na šport. Tak na jednej strane ja som taký optimistický človek, si hovorím, že fíha, že sa tak nejako rozsvietilo, že si povedali, že dobre, aj tie neziskovky robia nejakú robotu, dáme im financie. Ale keď začnete čítať tie všetky ostatné, ktoré sú tam, subjekty, ktoré sú zadefinované, tak tam máte aj záujmové združenia právnických osôb, máte tam registrovanú cirkev, máte tam medzinárodné organizácie, ktoré sú registrované v Slovenskej republike, máte tam fyzické osoby, ktoré tu podnikajú, máte tam sociálne podniky. Som sa tak zamyslel, že, prosím vás, existuje ešte nejaký subjekt, ktorý nedali do toho, do tej definície, kto môže poberať tieto financie? A vtedy som si povedal, že to tak iba prekrývajú tými neziskovkami, ktoré sú tam, že aby sa mohli tváriť, že áno, veď to dáme aj im a popritom to dáme všetkým tým ostatným organizáciám. Vy v podstate navrhujete, aby ministerstvo športu mohlo dávať dotácie úplne hocikomu, hoci tá predošlá úprava, ktorú sme robili, tak tá definovala šport, definovala organizácie, ktoré naozaj robia šport. A teraz? Teraz vy to takto akože zmažete a poviete, že dáme to hocikomu, či má so športom má niečo spoločné, či s cestovným ruchom má niečo spoločné alebo nemá. A ešte tam dáte aj tie svoje zlé mimovládky, ale tak to sme zvedaví, že akým spôsobom to celé dopadne.
Poďme si aj povedať, že prečo toto ministerstvo nejako vzniká. Z toho vášho dôvodu vzniká preto, aby dotovalo úplne hocikoho pod nejakou zásterkou toho, že chcete podporovať šport a že chcete podporovať cestovný ruch. Ale viete čo, ak by ste chceli reálne podporovať šport, ak by ste chceli doňho viacej peňazí, tak na to tu máte Fond na podporu športu, pozor, ten ste znova vytvorili vy. Vy ste si ho vytvorili, lebo ste chceli podporovať šport. Tak prečo teraz vytvárate ďalší nový subjekt ako ministerstvo športu? Však nestačí vám ten fond na podporu športu? No, on vám nestačí, lebo vy by ste museli sem prísť zase s novelou, kde by ste menili kompetencie a prerozdeľovanie jednotlivých financií. Tento fond je funkčný fond, ktorý za tri roky naozaj realizoval viac ako dvesto projektov, podporoval športoviská naprieč celým Slovenskom. Naozaj to boli bazény v Trnave, v Nitre, v ostatných mestách a vedel by využiť ďalšie peniaze. Presne tie peniaze, ktoré budete plytvať aj na tých úradníkov, nájom, limuzíny a ostatné veci a plus asi niečo dáte na dotácie a ostatné veci. Keby ste zobrali celý tento balík sto-dvesto miliónov a dali to do Fondu na podporu športu, tak by ste videli ten rozmach športových aktivít, ktoré by sa udiali na Slovensku. Tento fond podporoval šport aj v rámci veľkých podujatí. Však to bol Svetový pohár v zjazdovom lyžovaní, boli to majstrovstvá Európy vo futbale do 21 rokov a je to zmysluplná organizácia, ktorá má nastavené nejaké pravidlá. Znova hovorím, že túto organizáciu ste vytvorili vy. A vám sa to máli, chcete mať niečo ďalšie, možno to bolo preto, že v rámci tohto fondu sa nevytvárali nejaké ďalšie sekcie počas nášho pôsobenia, ani limuzíny, ani samostatné budovy, ale museli pôsobiť v ministerstve školstva. Ministerstvo školstva riešilo všetky náležitosti, tie technické náležitosti, ktoré mali robiť.
Ak chcete podporovať šport, tak poďte ich podporovať ďalej cez eurofondy. Veď do cieľov na využitie eurofondov sa po prvýkrát, po prvýkrát dostali školské telocvične, dostala sa tam školská infraštruktúra na školách. Ak to dobre zadefinujete teraz, ak to dobre zadefinujete, tak ako sme zadefinovali kritériá v tom Fonde na podporu športu, tak vyriešite tú najdôležitejšiu vec, najdôležitejšiu vec, aby mládež mala kde športovať. Vy nerobte ministerstvo športu a netvárte sa tu, že idete podporovať mládež, aby športovala. Dajte tie peniaze do fondu a ešte lepšie nastavte finančné prostriedky v rámci eurofondov. Len vy to nechcete robiť, vy to nechcete robiť, lebo my sme ten šport po prvýkrát reálne že odpolitizovali. Na ministerstve sme po prvýkrát nastavili podporu športu tak, že nie je politická, má transparentné kritériá a presne a jasne stanovené tieto kritériá. Boli tam dané štyri parametre, na základe ktorých sa udeľovali peniaze, a to bola veľkosť členskej základne, to boli úspechy reprezentácie, popularita doma a popularita v zahraničí. A cez to proste nešiel vlak. Každý, kto tam padol, či to bola veľká skupina a možno nemali výsledky, alebo to bola malá skupina športovcov a mali veľké medzinárodné výsledky, každý jeden z nich dostal peniaze, každý jeden.
Teraz, teraz vy urobíte to v rámci tohto ministerstva, že sa vrátime iks rokov dozadu. Celá tá práca, ktorú sme tam urobili, kým sme nejakým spôsobom bojovali s jednotlivými organizáciami, kým sme vysvetľovali, argumentovali, doťahovali sa, vy to takto zmetiete celé, takto to zmetiete a opäť, opäť budete prerozdeľovať peniaze v športe politicky. Tu nepôjde o podporu športu, tu pôjde o podporu nejakých spriaznených ľudí. Ten šport to tam je iba tak omylom, že ste si mohli vymyslieť aj nejakú inú oblasť, len o tejto rozprávate naozaj veľmi dlho.
Poďme si to, prosím vás, ešte zopakovať, že naozaj ak chcete podporovať šport, máte dostatok spôsobov na to. Máte Fond na podporu športu, máte eurofondy, máte priamu podporu športu v rámci ministerstva školstva a tento zákon, tento zákon tú podporu športu naozaj žiadnym spôsobom nezlepší. To bude iba pod takým rúškom, rúškom športu a cestovného ruchu financovať hocikoho, kto s tým športom a cestovným ruchom nemá nič spoločné. A potom vy poviete, že á, veď to máme v zákone, my sme si tam zadefinovali tie kritériá, tak im to môžme, tie peniaze, dať. Ale pripomínam vám, že občanov zaťažíte novými daňami, zaťažíte ich tak, že im zoberete peniaze z peňaženiek, že zdražejú služby, zdražejú výrobky a vy, vy si tu vymyslíte proste nové ministerstvo za dvesto miliónov. A tomuto ešte, tomuto hovoríte že ozdravenie verejných financií, no v skutočnosti v podstate nič neozdravujete, ľuďom tu vyberáte peniaze z peňaženiek, aby ste si tu mohli zadotovať nejaké svoje megalomanské sľuby alebo nejaké vysnívané ministerstvá. Ale takto, takto nevyzerá konsolidácia verejných financií, takto nevyzerá zodpovedné vládnutie. A viete čo, kolegovia, takto ani nevyzerá podpora športu.
Ďakujem. (Potlesk.)
Rozpracované
Vystúpenia
14:10
Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:10
Jozef HajkoPani Gažovičová tu spomínala rozličné inštitúcie, úrady a tak ďalej, ktoré máme na Slovensku a pri ktorých je zakotvený nejaký spôsob voľby, ale aj odvolávania. Ja by som spomenul jeden príklad, a to je odvolanie šéfa Úradu pre reguláciu sieťových odvetví Andreja Jurisa, ktorý bol účelovo odvolaný, aj vysvetlím, ako to bolo. Pán Juris v zmysle zákona a vyhlášok, s ktorými pracuje, Úrad pre reguláciu...
Pani Gažovičová tu spomínala rozličné inštitúcie, úrady a tak ďalej, ktoré máme na Slovensku a pri ktorých je zakotvený nejaký spôsob voľby, ale aj odvolávania. Ja by som spomenul jeden príklad, a to je odvolanie šéfa Úradu pre reguláciu sieťových odvetví Andreja Jurisa, ktorý bol účelovo odvolaný, aj vysvetlím, ako to bolo. Pán Juris v zmysle zákona a vyhlášok, s ktorými pracuje, Úrad pre reguláciu vydal, vydal cenový výmer, stanovenie maximálnej ceny pre Slovenský plynárenský priemysel, musel to spraviť, pretože mu to ukladajú predpisy a na základe toho bol tvrdo kritizovaný predsedom vlády, ktorý ho nazval sociálnym netvorom a (reakcia z pléna) chcel ho škrtiť, dokonca presne tak. Ináč ja si spomeniem, že podobný výrok z úst politika som počul alebo čítal, čo si spomínam, v roku 1929, keď Klement Gottwald, čerstvý poslanec Národného zhromaždenia, povedal, že my sa chodíme do Moskvy učiť, ako vám vykrúcať krky. To hovoril svojim kolegom v parlamente.
Takže niečo podobné sa stalo aj Andrejovi Jurisovi, ja nehovorím, že, že bol bez chýb, že nerobil nejaké chyby, robil ich, ale jeho odvolanie bolo vyslovene účelové, už máme dnes nového šéfa úradu, uvidíme, ako sa mu bude dariť, teda staronového, ale v každom prípade by som rád upozorňoval, že nejde len o menovanie šéfov týchto inštitúcií, ktoré majú byť nezávislé od vlády, ale ide aj o to, že ako sa nakladá so šéfmi týchto inštitúcií, ako sa odvolávajú.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
15.12.2023 o 14:10 hod.
Ing.
Jozef Hajko
Videokanál poslanca
Pán predsedajúci, ďakujem za slovo.
Pani Gažovičová tu spomínala rozličné inštitúcie, úrady a tak ďalej, ktoré máme na Slovensku a pri ktorých je zakotvený nejaký spôsob voľby, ale aj odvolávania. Ja by som spomenul jeden príklad, a to je odvolanie šéfa Úradu pre reguláciu sieťových odvetví Andreja Jurisa, ktorý bol účelovo odvolaný, aj vysvetlím, ako to bolo. Pán Juris v zmysle zákona a vyhlášok, s ktorými pracuje, Úrad pre reguláciu vydal, vydal cenový výmer, stanovenie maximálnej ceny pre Slovenský plynárenský priemysel, musel to spraviť, pretože mu to ukladajú predpisy a na základe toho bol tvrdo kritizovaný predsedom vlády, ktorý ho nazval sociálnym netvorom a (reakcia z pléna) chcel ho škrtiť, dokonca presne tak. Ináč ja si spomeniem, že podobný výrok z úst politika som počul alebo čítal, čo si spomínam, v roku 1929, keď Klement Gottwald, čerstvý poslanec Národného zhromaždenia, povedal, že my sa chodíme do Moskvy učiť, ako vám vykrúcať krky. To hovoril svojim kolegom v parlamente.
Takže niečo podobné sa stalo aj Andrejovi Jurisovi, ja nehovorím, že, že bol bez chýb, že nerobil nejaké chyby, robil ich, ale jeho odvolanie bolo vyslovene účelové, už máme dnes nového šéfa úradu, uvidíme, ako sa mu bude dariť, teda staronového, ale v každom prípade by som rád upozorňoval, že nejde len o menovanie šéfov týchto inštitúcií, ktoré majú byť nezávislé od vlády, ale ide aj o to, že ako sa nakladá so šéfmi týchto inštitúcií, ako sa odvolávajú.
Rozpracované
14:25
Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:25
Ondrej ProstredníkTina, vo svojom vystúpení ku kompetenčnému alebo novele kompetenčného zákona si sa dotkla aj stavovskej cti štátnych úradníkov. Myslím si, že to je veľmi, veľmi dôležitý poukaz na to, čo, čo absentuje celkovo v kultúre štátnej správy na Slovensku. Boríme sa s tým hádam od vzniku Slovenska, že sa nám nedarí vybudovať stabilný káder ľudí v štátnej správe, ktorí sú zárukou kvality štátnej správy. Isteže takých...
Tina, vo svojom vystúpení ku kompetenčnému alebo novele kompetenčného zákona si sa dotkla aj stavovskej cti štátnych úradníkov. Myslím si, že to je veľmi, veľmi dôležitý poukaz na to, čo, čo absentuje celkovo v kultúre štátnej správy na Slovensku. Boríme sa s tým hádam od vzniku Slovenska, že sa nám nedarí vybudovať stabilný káder ľudí v štátnej správe, ktorí sú zárukou kvality štátnej správy. Isteže takých ľudí máme a tých si musíme vážiť a preto je veľmi dôležité, že si na to poukázala. Ja upozorním možno a využijem moje, moje profesné jazykové znalosti a pripomeniem, že ten pojem česť sa v biblickej hebrejčine označuje slovom kábod, kbd, a to slovo v podstate doslovnom preklade znamená závažie, váha a myslím si, že to veľmi dobre vystihuje to, čím vlastne česť, či už profesná alebo ľudská, má byť. Má byť vlastne závažím, ktorý chráni človeka, spoločenstvo, inštitúciu pred tým, aby, aby bola odolná voči nejakým výkyvom. A tak štátni úradníci, ktorým budeme chrániť ich česť, môžu byť tou váhou, ktorá pomôže našej spoločnosti a štátnej správe, aby odolala akýmkoľvek politickým búrkam.
Ďakujem. (Potlesk.)
Vystúpenie s faktickou poznámkou
15.12.2023 o 14:25 hod.
doc. Mgr. PhD.
Ondrej Prostredník
Videokanál poslanca
Ďakujem, pán predsedajúci.
Tina, vo svojom vystúpení ku kompetenčnému alebo novele kompetenčného zákona si sa dotkla aj stavovskej cti štátnych úradníkov. Myslím si, že to je veľmi, veľmi dôležitý poukaz na to, čo, čo absentuje celkovo v kultúre štátnej správy na Slovensku. Boríme sa s tým hádam od vzniku Slovenska, že sa nám nedarí vybudovať stabilný káder ľudí v štátnej správe, ktorí sú zárukou kvality štátnej správy. Isteže takých ľudí máme a tých si musíme vážiť a preto je veľmi dôležité, že si na to poukázala. Ja upozorním možno a využijem moje, moje profesné jazykové znalosti a pripomeniem, že ten pojem česť sa v biblickej hebrejčine označuje slovom kábod, kbd, a to slovo v podstate doslovnom preklade znamená závažie, váha a myslím si, že to veľmi dobre vystihuje to, čím vlastne česť, či už profesná alebo ľudská, má byť. Má byť vlastne závažím, ktorý chráni človeka, spoločenstvo, inštitúciu pred tým, aby, aby bola odolná voči nejakým výkyvom. A tak štátni úradníci, ktorým budeme chrániť ich česť, môžu byť tou váhou, ktorá pomôže našej spoločnosti a štátnej správe, aby odolala akýmkoľvek politickým búrkam.
Ďakujem. (Potlesk.)
Rozpracované
14:25
Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:25
Lucia PlavákováTina, ty si otvorila množstvo otázok súvisiacich s kompetenčným zákonom, s tou novelou, vo svojom príspevku. Ja by som sa asi pristavila teda hlavne pri tom ministerstve cestovného ruchu a športu a konkrétne pri téme zmeny zakladateľa a akcionára TIPOS-u. Toto vlastne je súčasťou tiež tej novely, že TIPOS má prejsť pod nové ministerstvo cestovného ruchu a športu a už som tu aj spomínala v...
Tina, ty si otvorila množstvo otázok súvisiacich s kompetenčným zákonom, s tou novelou, vo svojom príspevku. Ja by som sa asi pristavila teda hlavne pri tom ministerstve cestovného ruchu a športu a konkrétne pri téme zmeny zakladateľa a akcionára TIPOS-u. Toto vlastne je súčasťou tiež tej novely, že TIPOS má prejsť pod nové ministerstvo cestovného ruchu a športu a už som tu aj spomínala v minulých príspevkoch nejaké pochybnosti ohľadom toho, akým spôsobom sú odôvodňované všetky návrhy, ktoré nám predkladá vláda, a to je aj príklad tejto zmeny. Keď si pozrieme dôvodovú správu, tak tam sa dočítame iba, že: „V súvislosti so zriadením ministerstva cestovného ruchu a športu sa navrhuje, aby sa zakladateľom a jediným akcionárom národnej lotériovej spoločnosti stalo ministerstvo cestovného ruchu a športu." Ja neviem, nejaké vysvetlenie tam nečítam, iba konštatáciu toho, čo je už v paragrafovom znení, ale možno si môžme pomôcť slovami pána Danka, ktorý uviedol, že je to teda revolučné, citujem: „Chceme mať istotu, že peniaze z hazardu sa vrátia do športu a do cestovného ruchu." Zároveň dodal, že nedovolí nikomu, aby sa dostal čo len do podozrenia, čo sa týka korupcie s tým, že peniaze by mali ísť do regiónov, respektíve obciam, miest bez ohľadu na to, aké majú starostovia a primátori politické tričko.
Tak na to sa asi budeme celkom dôsledne pozerať, že akým spôsobom sa tie peniaze budú distribuovať a možno to je taký príklad tiež, že uvidíme, či tu nenastáva nejaký príklad nejakej cirkulárnej ekonomiky, keď pán Danko dostáva vianočný darček v podobe ministerstva a bude sa tu ďalej, budú sa tu ďalej distribuovať darčeky do rôznych častí regiónov, uvidíme teda, či tie politické tričká tam... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Vystúpenie s faktickou poznámkou
15.12.2023 o 14:25 hod.
JUDr. PhD.
Lucia Plaváková
Videokanál poslanca
Ďakujem veľmi pekne za slovo, pán predsedajúci.
Tina, ty si otvorila množstvo otázok súvisiacich s kompetenčným zákonom, s tou novelou, vo svojom príspevku. Ja by som sa asi pristavila teda hlavne pri tom ministerstve cestovného ruchu a športu a konkrétne pri téme zmeny zakladateľa a akcionára TIPOS-u. Toto vlastne je súčasťou tiež tej novely, že TIPOS má prejsť pod nové ministerstvo cestovného ruchu a športu a už som tu aj spomínala v minulých príspevkoch nejaké pochybnosti ohľadom toho, akým spôsobom sú odôvodňované všetky návrhy, ktoré nám predkladá vláda, a to je aj príklad tejto zmeny. Keď si pozrieme dôvodovú správu, tak tam sa dočítame iba, že: „V súvislosti so zriadením ministerstva cestovného ruchu a športu sa navrhuje, aby sa zakladateľom a jediným akcionárom národnej lotériovej spoločnosti stalo ministerstvo cestovného ruchu a športu." Ja neviem, nejaké vysvetlenie tam nečítam, iba konštatáciu toho, čo je už v paragrafovom znení, ale možno si môžme pomôcť slovami pána Danka, ktorý uviedol, že je to teda revolučné, citujem: „Chceme mať istotu, že peniaze z hazardu sa vrátia do športu a do cestovného ruchu." Zároveň dodal, že nedovolí nikomu, aby sa dostal čo len do podozrenia, čo sa týka korupcie s tým, že peniaze by mali ísť do regiónov, respektíve obciam, miest bez ohľadu na to, aké majú starostovia a primátori politické tričko.
Tak na to sa asi budeme celkom dôsledne pozerať, že akým spôsobom sa tie peniaze budú distribuovať a možno to je taký príklad tiež, že uvidíme, či tu nenastáva nejaký príklad nejakej cirkulárnej ekonomiky, keď pán Danko dostáva vianočný darček v podobe ministerstva a bude sa tu ďalej, budú sa tu ďalej distribuovať darčeky do rôznych častí regiónov, uvidíme teda, či tie politické tričká tam... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Rozpracované
14:25
Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:25
Tina GažovičováĎakujem všetkým za, za vaše reakcie, mnohé veľmi obohacujúce. Ja teda vo faktickej budem reagovať hlavne na pána poslanca Kalivodu.
Ja na jednej strane teda veľmi oceňujem, že, že ste sa ako jediný koaličný poslanec zapojili do debaty, ale zároveň teda musím povedať, že mám, že s vami nemôžem súhlasiť a ako ja by som rada viedla vecnú diskusiu, v ktorej sa striedajú rôzne argumenty, ono je to, ono je to...
Ďakujem všetkým za, za vaše reakcie, mnohé veľmi obohacujúce. Ja teda vo faktickej budem reagovať hlavne na pána poslanca Kalivodu.
Ja na jednej strane teda veľmi oceňujem, že, že ste sa ako jediný koaličný poslanec zapojili do debaty, ale zároveň teda musím povedať, že mám, že s vami nemôžem súhlasiť a ako ja by som rada viedla vecnú diskusiu, v ktorej sa striedajú rôzne argumenty, ono je to, ono je to v poriadku nesúhlasiť, ale váš argument a to teraz nielen váš, ktorý ste vy predviedli, teda s ktorým ste vystúpil vo faktickej, ale je to argument, ktorý tu stále dookola počúvame v tomto pléne, keď vystupuje predstaviteľ vlády alebo koalície: Veď za minulej vlády. A viete, to nie je argument na obhajovanie toho, čo vy navrhujete. To je vyhováranie sa na niečo, čo tu bolo, a nejaké alibistické zakrývanie, že veď keď oni hento, tak my toto. A ja som to dneska v rozprave už raz spomenula, že mám dvoch synov a dovolím si spomenúť to ešte raz, že vždy keď jeden z nich niečo urobí, čo mu vytknem, že nemal si ho buchnúť alebo nenadávame v rodine, alebo nemal si to tu rozhádzať, tak on, ale veď môj brat. No vždy im vysvetľujem, ale to neni argument. Každý z nás zodpovedá sám za seba a platí to pre jednotlivcov a učíme to naše deti a platí to aj v politike. Vy ste teraz vláda a vy ste koaliční poslanci a vy preberáte zodpovednosť za riadenie tejto krajiny. To je jedno, čo tu, nie je to jedno, ale vo vzťahu k vašim konaniam je to jedno, čo robila predošlá vláda, vy máte zodpovednosť za to, čo... (Prerušenie vystúpenia časomerom. Potlesk.)
Vystúpenie s faktickou poznámkou
15.12.2023 o 14:25 hod.
Mgr. PhD.
Tina Gažovičová
Videokanál poslanca
Ďakujem, pán predsedajúci.
Ďakujem všetkým za, za vaše reakcie, mnohé veľmi obohacujúce. Ja teda vo faktickej budem reagovať hlavne na pána poslanca Kalivodu.
Ja na jednej strane teda veľmi oceňujem, že, že ste sa ako jediný koaličný poslanec zapojili do debaty, ale zároveň teda musím povedať, že mám, že s vami nemôžem súhlasiť a ako ja by som rada viedla vecnú diskusiu, v ktorej sa striedajú rôzne argumenty, ono je to, ono je to v poriadku nesúhlasiť, ale váš argument a to teraz nielen váš, ktorý ste vy predviedli, teda s ktorým ste vystúpil vo faktickej, ale je to argument, ktorý tu stále dookola počúvame v tomto pléne, keď vystupuje predstaviteľ vlády alebo koalície: Veď za minulej vlády. A viete, to nie je argument na obhajovanie toho, čo vy navrhujete. To je vyhováranie sa na niečo, čo tu bolo, a nejaké alibistické zakrývanie, že veď keď oni hento, tak my toto. A ja som to dneska v rozprave už raz spomenula, že mám dvoch synov a dovolím si spomenúť to ešte raz, že vždy keď jeden z nich niečo urobí, čo mu vytknem, že nemal si ho buchnúť alebo nenadávame v rodine, alebo nemal si to tu rozhádzať, tak on, ale veď môj brat. No vždy im vysvetľujem, ale to neni argument. Každý z nás zodpovedá sám za seba a platí to pre jednotlivcov a učíme to naše deti a platí to aj v politike. Vy ste teraz vláda a vy ste koaliční poslanci a vy preberáte zodpovednosť za riadenie tejto krajiny. To je jedno, čo tu, nie je to jedno, ale vo vzťahu k vašim konaniam je to jedno, čo robila predošlá vláda, vy máte zodpovednosť za to, čo... (Prerušenie vystúpenia časomerom. Potlesk.)
Rozpracované
14:25
Vystúpenie v rozprave 14:25
Branislav GröhlingJe tu nejaká politická realita, ste v koalícii, máte nejakého partnera, nejakého partnera, ktorý si chce vydupať aj svoje ministerstvo, zas korektne povedzme, že my sme tiež boli v koalícii, mali sme pani...
Je tu nejaká politická realita, ste v koalícii, máte nejakého partnera, nejakého partnera, ktorý si chce vydupať aj svoje ministerstvo, zas korektne povedzme, že my sme tiež boli v koalícii, mali sme pani Remišovú, tá chcela mať svoje ministerstvo, vy tu máte pána Danka, pán Danko si vysnil ministerstvo športu, veď rozpráva o ňom veľmi dlho, teraz sa mu to podarilo, že si ho teda presadil, môžme aj povedať, že minulý týždeň sme mali Mikuláša, teraz budú Vianoce, tak pán Danko sa poteší, že Ježiško mu pod stromček priniesol ministerstvo z rozpočtu niekde okolo sto alebo dvesto miliónov eur. Lenže tá realita v tom roku 2023 je úplne iná.
Už úradnícka vláda nám pripravila nejaké konsolidačné opatrenia. Mnohé krajiny robia rôzne konsolidácie a konsolidačné opatrenia a súčasťou konsolidácie by malo byť aj to, že štátna správa by sa mala zužovať. Štátna správa by sa mala zlúčiť a presne tak, ako sme to robili my počas našej vlády, kde na ministerstve školstva, bohužiaľ, sa aj znižoval stav jednotlivých úradníkov, že sme spájali jednotlivé inštitúcie, dialo sa to na aj na ostatných ministerstvách, aj ministerstvo hospodárstva. Tu sa deje ale úplne, úplne niečo iné. Viete, ono sa tak hovorí, že politika je pánske huncútstvo a to dokazuje aj tento návrh zákona. Že v čase zdražovania, v čase dvíhania daní, diskusie o konsolidácii niekoľko dní tu vláda nič nekonsoliduje. Vláda vyberie ďalšie peniaze od ľudí a len tak pre svoju radosť alebo pre radosť SNS vytvorí ministerstvo športu s rozpočtom sto-dvesto miliónov eur a ďalšími a ďalšími výdavkami.
Vládni poslanci, pamätajte, prosím vás, na to, pamätajte na to, komu vytvárate ministerstvo športu. Pamätajte na to, komu dáte nové ministerstvo do rúk. Je to strana, ktorá tu je spájaná s najväčšími korupčnými kauzami zhodou okolností na ministerstve školstva. Pamätajte na to, keď vás budeme upozorňovať o niekoľko mesiacov alebo rokov, že sme vám to na začiatku hovorili.
Nedávno mal aj premiér tlačovku, aj vláda a tam oznamovali, aké budú tie konsolidačné opatrenia, aké dane sa zdvihnú, že všetky dane v podstate zaplatia občania, bude to také ďalšie zdražovanie nasledujúci rok. Ten výpočet je, že občania Slovenska ročne teda zaplatia štátu jednu 1,5 mld. eur. Keď som hodil iba tak do kalkulačky pri 2,8 mil. ľudí, tak v priemere každý ročne tejto vláde v podstate dá 500 euro, alebo viac ako 500 euro na to, aby ich takýmto spôsobom nejako minula a na to, aby vytvorila aj ďalšie ministerstvo. Môžme si tu znova zopakovať to, čo tu debatujeme už niekoľko dní, že sa zvýši daň z dividend, že sa zavedie minimálna daň pre právnické osoby, čo v konečnom dôsledku aj zaťaží malé firmy a zaťaží živnostníkov, množstvo tých živnostníkov alebo možno tých malých firiem to aj položí, zavedie sa banková daň, čo predstavuje viac ako 300 mil. eur, že kto to zaplatí, zaplatia to prioritne občania cez rôzne poplatky alebo cez úroky a tak ďalej, zvýšia sa súdne a správne poplatky, to sme tu mali niekoľkohodinovú debatu o tom, kde sme videli cez 900 typov poplatkov, ktoré sa budú zvyšovať. Zase to zaplatí občan. Zvýšia sa zdravotné odvody a k tomu všetkému ešte aj zoberieme peniaze ľuďom z II. piliera, takže nielenže občania zaplatia viac, ale vy im ešte aj zoberiete z toho dôchodkového sporenia a presne toto sa dotkne každého jedného občana. Zaplatí to úplne každý bez ohľadu na to, kto koho volil. Takže všetci občania bez toho, aby sa rozhodli, že koho volili, tak vy budete rozhodovať o tom, že všetci budú platiť, lebo tak je aj určená a stanovená demokracia, ale povedzme fakt, že tieto kroky, ktoré vy robíte, ľuďom viac peňazí z peňaženiek zoberú a spomalia ekonomiku.
Viete, vy vo vláde hovoríte, že ľudia sa majú uskromniť, že si majú zvyknúť, že bude všetko drahšie, že odvedú štátu omnoho viac peňazí, lebo vraj to treba. Hej, to sme počuli, vraj to treba. Ale kde šetrí vláda, prosím vás? Aké sú tie opatrenia, kde vláda ako taká šetrí. Ľuďom vezmete peniaze cez vyššie dane a potom si len tak vystrelíte nové ministerstvo za sto-dvesto miliónov ministerstvo športu, len aby niekto mal radosť, že má svoje ministerstvo a že môže sa nejakým spôsobom realizovať.
Poďme sa pozrieť na tie výdavky. Však sme tu ľudia, ktorí sme boli aj na ministerstvách, sme skúsení v rámci toho verejného života, respektíve politického života, že čo prináša také nové ministerstvo. Máte novú pozíciu ministra, to je celoročný plat ministra navyše so všetkými náležitosťami, čo k tomu patria, minister má svoju kanceláriu, ochranku, limuzínu, to sú ďalšie platy a ďalšie výdavky a ďalšie a ďalšie náklady. Na ministerstve, samozrejme, budú štátni tajomníci, v rámci tejto novely, ktorú tu máme, vieme, že to nebude jeden, ani dvaja, ale môžu to byť traja, štyria, piati, môže ich byť desať a to sú ďalšie a ďalšie platy. Toto ministerstvo bude potrebovať svoje vlastné sekcie. To sú tie oddelenia, ktoré riadia ministerstvo, takže to bude vlastná sekcia financovania, vlastná sekcia rozpočtu, legislatívy, toto sú veci, ktoré robilo ministerstvo školstva v rámci tých svojich kompetencií pre všetky tieto sekcie. Teraz sa to bude deliť a budú tu ďalšie a ďalšie výdavky.
Povedzme si, že kde bude sídliť to ministerstvo športu. Ja predpokladám, že veľmi čoskoro sa dozvieme o nejakej budove, ktorá spĺňa všetky náležitosti a zhodou okolností bude voľná v tom momente a práve tam veľmi rýchlo sa bude musieť odčleniť to ministerstvo, lebo na tom ministerstve školstva nemajú miesta, oni sa budú potrebovať rozrásť, takže budeme tu mať ďalšie výdavky v rámci budovy. Iba nafukujete, nafukujete štátny aparát, vytvárate ďalšie výdavky a medzitým, medzitým sa ľudia majú zmieriť, že zaplatia viac v meste, stúpnu im poplatky v banke, zaplatia viacej na súdoch, zdražejú im potraviny, ešte zavediete daň z cukru a tak ďalej.
Viete, je úplne zvláštne, že v tomto období, presne v tomto období vytvárate ministerstvo športu a asi všetkým nám tu je jasné, že, aj vám, že vy si myslíte, že voliči si to nevšimnú a že ono to tak rýchlo vyhrmí, však budú Vianoce, cez tie Vianoce sa to tak zmaže, všetci na to zabudnú a obzvlášť schválite to teraz hneď a naraz a všetko a dobre bude a voliči si to už nevšimnú. Tak my tým voličom to budeme stále pripomínať, stále im budeme pripomínať, že chystáte zdražovanie, že im idete zobrať viacej peňazí, viacej peňazí z peňaženiek cez vyššie dane. Lebo viete, čo vy robíte? Výmenou za zdanenie ľudí si spravíte ministerstvo, len aby ste mali radosť. Vždy na to myslite, že toto robíte. Zdaníte ľudí, aby ste si vytvorili ministerstvo a myslite na to, stále myslite na to, pre koho to ministerstvo vytvárate, to je veľmi dôležité.
Poďme si povedať ešte zopár vecí k zákonu, lebo niektoré boli naozaj pre mňa veľmi úsmevné. Týmto kompetenčným zákonom otvárate aj zákon o športe. No je také veľmi neštandardné, že v zákone o športe, tak ako som už spomínal, riešite aj subjekty, ktoré budú dostávať štátnu dotáciu pre šport, hej. Zjednodušene vám môžem povedať, že tú štátnu dotáciu pre šport dostane teraz že každý. Normálne že hocikto, je to tak zadefinované, že hocikto. A hoci toto vôbec nespĺňa nejaké náležitosti zákona, ktorý by ešte mal byť aj v skrátenom legislatívnom konaní, pretože viete, že skrátené legislatívne konanie možno použiť vtedy, keď je nutné odvrátiť hospodárske škody, ktoré by hrozili štátu, tak vy týmto návrhom zákona pripravujete pôdu, pripravujete pôdu na politickú korupciu. A táto politická korupcia, sa obávam, že práve že prinesie tie hospodárske škody, na ktoré by ste mali upravovať.
Kolegyne, kolegovia, prosím vás, keď budete pozerať tento návrh zákona, tak si pozrite návrh 13, ktorý upravuje ten zákon o športe, tam je taký bod 6, kde sa novelizuje § 70, to je taký paragraf, ktorý definuje jednotlivé veci, a podľa tejto úpravy bude možné poskytnúť dotáciu na podporu športu nielen športovým organizáciám, nielen obciam, nielen krajom, ale, pozor, aj neziskovým organizáciám. Tak ja neviem, že či v SNS niekto čítal ten návrh zákona, pretože to sú tie zlé mimovládky, proti ktorým SNS tak bojuje a teraz ste sa rozhodli, že im idete posielať aj dotácie na šport. Tak na jednej strane ja som taký optimistický človek, si hovorím, že fíha, že sa tak nejako rozsvietilo, že si povedali, že dobre, aj tie neziskovky robia nejakú robotu, dáme im financie. Ale keď začnete čítať tie všetky ostatné, ktoré sú tam, subjekty, ktoré sú zadefinované, tak tam máte aj záujmové združenia právnických osôb, máte tam registrovanú cirkev, máte tam medzinárodné organizácie, ktoré sú registrované v Slovenskej republike, máte tam fyzické osoby, ktoré tu podnikajú, máte tam sociálne podniky. Som sa tak zamyslel, že, prosím vás, existuje ešte nejaký subjekt, ktorý nedali do toho, do tej definície, kto môže poberať tieto financie? A vtedy som si povedal, že to tak iba prekrývajú tými neziskovkami, ktoré sú tam, že aby sa mohli tváriť, že áno, veď to dáme aj im a popritom to dáme všetkým tým ostatným organizáciám. Vy v podstate navrhujete, aby ministerstvo športu mohlo dávať dotácie úplne hocikomu, hoci tá predošlá úprava, ktorú sme robili, tak tá definovala šport, definovala organizácie, ktoré naozaj robia šport. A teraz? Teraz vy to takto akože zmažete a poviete, že dáme to hocikomu, či má so športom má niečo spoločné, či s cestovným ruchom má niečo spoločné alebo nemá. A ešte tam dáte aj tie svoje zlé mimovládky, ale tak to sme zvedaví, že akým spôsobom to celé dopadne.
Poďme si aj povedať, že prečo toto ministerstvo nejako vzniká. Z toho vášho dôvodu vzniká preto, aby dotovalo úplne hocikoho pod nejakou zásterkou toho, že chcete podporovať šport a že chcete podporovať cestovný ruch. Ale viete čo, ak by ste chceli reálne podporovať šport, ak by ste chceli doňho viacej peňazí, tak na to tu máte Fond na podporu športu, pozor, ten ste znova vytvorili vy. Vy ste si ho vytvorili, lebo ste chceli podporovať šport. Tak prečo teraz vytvárate ďalší nový subjekt ako ministerstvo športu? Však nestačí vám ten fond na podporu športu? No, on vám nestačí, lebo vy by ste museli sem prísť zase s novelou, kde by ste menili kompetencie a prerozdeľovanie jednotlivých financií. Tento fond je funkčný fond, ktorý za tri roky naozaj realizoval viac ako dvesto projektov, podporoval športoviská naprieč celým Slovenskom. Naozaj to boli bazény v Trnave, v Nitre, v ostatných mestách a vedel by využiť ďalšie peniaze. Presne tie peniaze, ktoré budete plytvať aj na tých úradníkov, nájom, limuzíny a ostatné veci a plus asi niečo dáte na dotácie a ostatné veci. Keby ste zobrali celý tento balík sto-dvesto miliónov a dali to do Fondu na podporu športu, tak by ste videli ten rozmach športových aktivít, ktoré by sa udiali na Slovensku. Tento fond podporoval šport aj v rámci veľkých podujatí. Však to bol Svetový pohár v zjazdovom lyžovaní, boli to majstrovstvá Európy vo futbale do 21 rokov a je to zmysluplná organizácia, ktorá má nastavené nejaké pravidlá. Znova hovorím, že túto organizáciu ste vytvorili vy. A vám sa to máli, chcete mať niečo ďalšie, možno to bolo preto, že v rámci tohto fondu sa nevytvárali nejaké ďalšie sekcie počas nášho pôsobenia, ani limuzíny, ani samostatné budovy, ale museli pôsobiť v ministerstve školstva. Ministerstvo školstva riešilo všetky náležitosti, tie technické náležitosti, ktoré mali robiť.
Ak chcete podporovať šport, tak poďte ich podporovať ďalej cez eurofondy. Veď do cieľov na využitie eurofondov sa po prvýkrát, po prvýkrát dostali školské telocvične, dostala sa tam školská infraštruktúra na školách. Ak to dobre zadefinujete teraz, ak to dobre zadefinujete, tak ako sme zadefinovali kritériá v tom Fonde na podporu športu, tak vyriešite tú najdôležitejšiu vec, najdôležitejšiu vec, aby mládež mala kde športovať. Vy nerobte ministerstvo športu a netvárte sa tu, že idete podporovať mládež, aby športovala. Dajte tie peniaze do fondu a ešte lepšie nastavte finančné prostriedky v rámci eurofondov. Len vy to nechcete robiť, vy to nechcete robiť, lebo my sme ten šport po prvýkrát reálne že odpolitizovali. Na ministerstve sme po prvýkrát nastavili podporu športu tak, že nie je politická, má transparentné kritériá a presne a jasne stanovené tieto kritériá. Boli tam dané štyri parametre, na základe ktorých sa udeľovali peniaze, a to bola veľkosť členskej základne, to boli úspechy reprezentácie, popularita doma a popularita v zahraničí. A cez to proste nešiel vlak. Každý, kto tam padol, či to bola veľká skupina a možno nemali výsledky, alebo to bola malá skupina športovcov a mali veľké medzinárodné výsledky, každý jeden z nich dostal peniaze, každý jeden.
Teraz, teraz vy urobíte to v rámci tohto ministerstva, že sa vrátime iks rokov dozadu. Celá tá práca, ktorú sme tam urobili, kým sme nejakým spôsobom bojovali s jednotlivými organizáciami, kým sme vysvetľovali, argumentovali, doťahovali sa, vy to takto zmetiete celé, takto to zmetiete a opäť, opäť budete prerozdeľovať peniaze v športe politicky. Tu nepôjde o podporu športu, tu pôjde o podporu nejakých spriaznených ľudí. Ten šport to tam je iba tak omylom, že ste si mohli vymyslieť aj nejakú inú oblasť, len o tejto rozprávate naozaj veľmi dlho.
Poďme si to, prosím vás, ešte zopakovať, že naozaj ak chcete podporovať šport, máte dostatok spôsobov na to. Máte Fond na podporu športu, máte eurofondy, máte priamu podporu športu v rámci ministerstva školstva a tento zákon, tento zákon tú podporu športu naozaj žiadnym spôsobom nezlepší. To bude iba pod takým rúškom, rúškom športu a cestovného ruchu financovať hocikoho, kto s tým športom a cestovným ruchom nemá nič spoločné. A potom vy poviete, že á, veď to máme v zákone, my sme si tam zadefinovali tie kritériá, tak im to môžme, tie peniaze, dať. Ale pripomínam vám, že občanov zaťažíte novými daňami, zaťažíte ich tak, že im zoberete peniaze z peňaženiek, že zdražejú služby, zdražejú výrobky a vy, vy si tu vymyslíte proste nové ministerstvo za dvesto miliónov. A tomuto ešte, tomuto hovoríte že ozdravenie verejných financií, no v skutočnosti v podstate nič neozdravujete, ľuďom tu vyberáte peniaze z peňaženiek, aby ste si tu mohli zadotovať nejaké svoje megalomanské sľuby alebo nejaké vysnívané ministerstvá. Ale takto, takto nevyzerá konsolidácia verejných financií, takto nevyzerá zodpovedné vládnutie. A viete čo, kolegovia, takto ani nevyzerá podpora športu.
Ďakujem. (Potlesk.)
Vystúpenie v rozprave
15.12.2023 o 14:25 hod.
Mgr.
Branislav Gröhling
Videokanál poslanca
Vážený pán podpredseda, dámy a páni, panie poslankyne, páni poslanci, dovoľte mi teda vystúpiť k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa zriaďuje ministerstvo športu. Ja začnem trošku tak obšírne a potom sa dostanem aj k meritu veci.
Je tu nejaká politická realita, ste v koalícii, máte nejakého partnera, nejakého partnera, ktorý si chce vydupať aj svoje ministerstvo, zas korektne povedzme, že my sme tiež boli v koalícii, mali sme pani Remišovú, tá chcela mať svoje ministerstvo, vy tu máte pána Danka, pán Danko si vysnil ministerstvo športu, veď rozpráva o ňom veľmi dlho, teraz sa mu to podarilo, že si ho teda presadil, môžme aj povedať, že minulý týždeň sme mali Mikuláša, teraz budú Vianoce, tak pán Danko sa poteší, že Ježiško mu pod stromček priniesol ministerstvo z rozpočtu niekde okolo sto alebo dvesto miliónov eur. Lenže tá realita v tom roku 2023 je úplne iná.
Už úradnícka vláda nám pripravila nejaké konsolidačné opatrenia. Mnohé krajiny robia rôzne konsolidácie a konsolidačné opatrenia a súčasťou konsolidácie by malo byť aj to, že štátna správa by sa mala zužovať. Štátna správa by sa mala zlúčiť a presne tak, ako sme to robili my počas našej vlády, kde na ministerstve školstva, bohužiaľ, sa aj znižoval stav jednotlivých úradníkov, že sme spájali jednotlivé inštitúcie, dialo sa to na aj na ostatných ministerstvách, aj ministerstvo hospodárstva. Tu sa deje ale úplne, úplne niečo iné. Viete, ono sa tak hovorí, že politika je pánske huncútstvo a to dokazuje aj tento návrh zákona. Že v čase zdražovania, v čase dvíhania daní, diskusie o konsolidácii niekoľko dní tu vláda nič nekonsoliduje. Vláda vyberie ďalšie peniaze od ľudí a len tak pre svoju radosť alebo pre radosť SNS vytvorí ministerstvo športu s rozpočtom sto-dvesto miliónov eur a ďalšími a ďalšími výdavkami.
Vládni poslanci, pamätajte, prosím vás, na to, pamätajte na to, komu vytvárate ministerstvo športu. Pamätajte na to, komu dáte nové ministerstvo do rúk. Je to strana, ktorá tu je spájaná s najväčšími korupčnými kauzami zhodou okolností na ministerstve školstva. Pamätajte na to, keď vás budeme upozorňovať o niekoľko mesiacov alebo rokov, že sme vám to na začiatku hovorili.
Nedávno mal aj premiér tlačovku, aj vláda a tam oznamovali, aké budú tie konsolidačné opatrenia, aké dane sa zdvihnú, že všetky dane v podstate zaplatia občania, bude to také ďalšie zdražovanie nasledujúci rok. Ten výpočet je, že občania Slovenska ročne teda zaplatia štátu jednu 1,5 mld. eur. Keď som hodil iba tak do kalkulačky pri 2,8 mil. ľudí, tak v priemere každý ročne tejto vláde v podstate dá 500 euro, alebo viac ako 500 euro na to, aby ich takýmto spôsobom nejako minula a na to, aby vytvorila aj ďalšie ministerstvo. Môžme si tu znova zopakovať to, čo tu debatujeme už niekoľko dní, že sa zvýši daň z dividend, že sa zavedie minimálna daň pre právnické osoby, čo v konečnom dôsledku aj zaťaží malé firmy a zaťaží živnostníkov, množstvo tých živnostníkov alebo možno tých malých firiem to aj položí, zavedie sa banková daň, čo predstavuje viac ako 300 mil. eur, že kto to zaplatí, zaplatia to prioritne občania cez rôzne poplatky alebo cez úroky a tak ďalej, zvýšia sa súdne a správne poplatky, to sme tu mali niekoľkohodinovú debatu o tom, kde sme videli cez 900 typov poplatkov, ktoré sa budú zvyšovať. Zase to zaplatí občan. Zvýšia sa zdravotné odvody a k tomu všetkému ešte aj zoberieme peniaze ľuďom z II. piliera, takže nielenže občania zaplatia viac, ale vy im ešte aj zoberiete z toho dôchodkového sporenia a presne toto sa dotkne každého jedného občana. Zaplatí to úplne každý bez ohľadu na to, kto koho volil. Takže všetci občania bez toho, aby sa rozhodli, že koho volili, tak vy budete rozhodovať o tom, že všetci budú platiť, lebo tak je aj určená a stanovená demokracia, ale povedzme fakt, že tieto kroky, ktoré vy robíte, ľuďom viac peňazí z peňaženiek zoberú a spomalia ekonomiku.
Viete, vy vo vláde hovoríte, že ľudia sa majú uskromniť, že si majú zvyknúť, že bude všetko drahšie, že odvedú štátu omnoho viac peňazí, lebo vraj to treba. Hej, to sme počuli, vraj to treba. Ale kde šetrí vláda, prosím vás? Aké sú tie opatrenia, kde vláda ako taká šetrí. Ľuďom vezmete peniaze cez vyššie dane a potom si len tak vystrelíte nové ministerstvo za sto-dvesto miliónov ministerstvo športu, len aby niekto mal radosť, že má svoje ministerstvo a že môže sa nejakým spôsobom realizovať.
Poďme sa pozrieť na tie výdavky. Však sme tu ľudia, ktorí sme boli aj na ministerstvách, sme skúsení v rámci toho verejného života, respektíve politického života, že čo prináša také nové ministerstvo. Máte novú pozíciu ministra, to je celoročný plat ministra navyše so všetkými náležitosťami, čo k tomu patria, minister má svoju kanceláriu, ochranku, limuzínu, to sú ďalšie platy a ďalšie výdavky a ďalšie a ďalšie náklady. Na ministerstve, samozrejme, budú štátni tajomníci, v rámci tejto novely, ktorú tu máme, vieme, že to nebude jeden, ani dvaja, ale môžu to byť traja, štyria, piati, môže ich byť desať a to sú ďalšie a ďalšie platy. Toto ministerstvo bude potrebovať svoje vlastné sekcie. To sú tie oddelenia, ktoré riadia ministerstvo, takže to bude vlastná sekcia financovania, vlastná sekcia rozpočtu, legislatívy, toto sú veci, ktoré robilo ministerstvo školstva v rámci tých svojich kompetencií pre všetky tieto sekcie. Teraz sa to bude deliť a budú tu ďalšie a ďalšie výdavky.
Povedzme si, že kde bude sídliť to ministerstvo športu. Ja predpokladám, že veľmi čoskoro sa dozvieme o nejakej budove, ktorá spĺňa všetky náležitosti a zhodou okolností bude voľná v tom momente a práve tam veľmi rýchlo sa bude musieť odčleniť to ministerstvo, lebo na tom ministerstve školstva nemajú miesta, oni sa budú potrebovať rozrásť, takže budeme tu mať ďalšie výdavky v rámci budovy. Iba nafukujete, nafukujete štátny aparát, vytvárate ďalšie výdavky a medzitým, medzitým sa ľudia majú zmieriť, že zaplatia viac v meste, stúpnu im poplatky v banke, zaplatia viacej na súdoch, zdražejú im potraviny, ešte zavediete daň z cukru a tak ďalej.
Viete, je úplne zvláštne, že v tomto období, presne v tomto období vytvárate ministerstvo športu a asi všetkým nám tu je jasné, že, aj vám, že vy si myslíte, že voliči si to nevšimnú a že ono to tak rýchlo vyhrmí, však budú Vianoce, cez tie Vianoce sa to tak zmaže, všetci na to zabudnú a obzvlášť schválite to teraz hneď a naraz a všetko a dobre bude a voliči si to už nevšimnú. Tak my tým voličom to budeme stále pripomínať, stále im budeme pripomínať, že chystáte zdražovanie, že im idete zobrať viacej peňazí, viacej peňazí z peňaženiek cez vyššie dane. Lebo viete, čo vy robíte? Výmenou za zdanenie ľudí si spravíte ministerstvo, len aby ste mali radosť. Vždy na to myslite, že toto robíte. Zdaníte ľudí, aby ste si vytvorili ministerstvo a myslite na to, stále myslite na to, pre koho to ministerstvo vytvárate, to je veľmi dôležité.
Poďme si povedať ešte zopár vecí k zákonu, lebo niektoré boli naozaj pre mňa veľmi úsmevné. Týmto kompetenčným zákonom otvárate aj zákon o športe. No je také veľmi neštandardné, že v zákone o športe, tak ako som už spomínal, riešite aj subjekty, ktoré budú dostávať štátnu dotáciu pre šport, hej. Zjednodušene vám môžem povedať, že tú štátnu dotáciu pre šport dostane teraz že každý. Normálne že hocikto, je to tak zadefinované, že hocikto. A hoci toto vôbec nespĺňa nejaké náležitosti zákona, ktorý by ešte mal byť aj v skrátenom legislatívnom konaní, pretože viete, že skrátené legislatívne konanie možno použiť vtedy, keď je nutné odvrátiť hospodárske škody, ktoré by hrozili štátu, tak vy týmto návrhom zákona pripravujete pôdu, pripravujete pôdu na politickú korupciu. A táto politická korupcia, sa obávam, že práve že prinesie tie hospodárske škody, na ktoré by ste mali upravovať.
Kolegyne, kolegovia, prosím vás, keď budete pozerať tento návrh zákona, tak si pozrite návrh 13, ktorý upravuje ten zákon o športe, tam je taký bod 6, kde sa novelizuje § 70, to je taký paragraf, ktorý definuje jednotlivé veci, a podľa tejto úpravy bude možné poskytnúť dotáciu na podporu športu nielen športovým organizáciám, nielen obciam, nielen krajom, ale, pozor, aj neziskovým organizáciám. Tak ja neviem, že či v SNS niekto čítal ten návrh zákona, pretože to sú tie zlé mimovládky, proti ktorým SNS tak bojuje a teraz ste sa rozhodli, že im idete posielať aj dotácie na šport. Tak na jednej strane ja som taký optimistický človek, si hovorím, že fíha, že sa tak nejako rozsvietilo, že si povedali, že dobre, aj tie neziskovky robia nejakú robotu, dáme im financie. Ale keď začnete čítať tie všetky ostatné, ktoré sú tam, subjekty, ktoré sú zadefinované, tak tam máte aj záujmové združenia právnických osôb, máte tam registrovanú cirkev, máte tam medzinárodné organizácie, ktoré sú registrované v Slovenskej republike, máte tam fyzické osoby, ktoré tu podnikajú, máte tam sociálne podniky. Som sa tak zamyslel, že, prosím vás, existuje ešte nejaký subjekt, ktorý nedali do toho, do tej definície, kto môže poberať tieto financie? A vtedy som si povedal, že to tak iba prekrývajú tými neziskovkami, ktoré sú tam, že aby sa mohli tváriť, že áno, veď to dáme aj im a popritom to dáme všetkým tým ostatným organizáciám. Vy v podstate navrhujete, aby ministerstvo športu mohlo dávať dotácie úplne hocikomu, hoci tá predošlá úprava, ktorú sme robili, tak tá definovala šport, definovala organizácie, ktoré naozaj robia šport. A teraz? Teraz vy to takto akože zmažete a poviete, že dáme to hocikomu, či má so športom má niečo spoločné, či s cestovným ruchom má niečo spoločné alebo nemá. A ešte tam dáte aj tie svoje zlé mimovládky, ale tak to sme zvedaví, že akým spôsobom to celé dopadne.
Poďme si aj povedať, že prečo toto ministerstvo nejako vzniká. Z toho vášho dôvodu vzniká preto, aby dotovalo úplne hocikoho pod nejakou zásterkou toho, že chcete podporovať šport a že chcete podporovať cestovný ruch. Ale viete čo, ak by ste chceli reálne podporovať šport, ak by ste chceli doňho viacej peňazí, tak na to tu máte Fond na podporu športu, pozor, ten ste znova vytvorili vy. Vy ste si ho vytvorili, lebo ste chceli podporovať šport. Tak prečo teraz vytvárate ďalší nový subjekt ako ministerstvo športu? Však nestačí vám ten fond na podporu športu? No, on vám nestačí, lebo vy by ste museli sem prísť zase s novelou, kde by ste menili kompetencie a prerozdeľovanie jednotlivých financií. Tento fond je funkčný fond, ktorý za tri roky naozaj realizoval viac ako dvesto projektov, podporoval športoviská naprieč celým Slovenskom. Naozaj to boli bazény v Trnave, v Nitre, v ostatných mestách a vedel by využiť ďalšie peniaze. Presne tie peniaze, ktoré budete plytvať aj na tých úradníkov, nájom, limuzíny a ostatné veci a plus asi niečo dáte na dotácie a ostatné veci. Keby ste zobrali celý tento balík sto-dvesto miliónov a dali to do Fondu na podporu športu, tak by ste videli ten rozmach športových aktivít, ktoré by sa udiali na Slovensku. Tento fond podporoval šport aj v rámci veľkých podujatí. Však to bol Svetový pohár v zjazdovom lyžovaní, boli to majstrovstvá Európy vo futbale do 21 rokov a je to zmysluplná organizácia, ktorá má nastavené nejaké pravidlá. Znova hovorím, že túto organizáciu ste vytvorili vy. A vám sa to máli, chcete mať niečo ďalšie, možno to bolo preto, že v rámci tohto fondu sa nevytvárali nejaké ďalšie sekcie počas nášho pôsobenia, ani limuzíny, ani samostatné budovy, ale museli pôsobiť v ministerstve školstva. Ministerstvo školstva riešilo všetky náležitosti, tie technické náležitosti, ktoré mali robiť.
Ak chcete podporovať šport, tak poďte ich podporovať ďalej cez eurofondy. Veď do cieľov na využitie eurofondov sa po prvýkrát, po prvýkrát dostali školské telocvične, dostala sa tam školská infraštruktúra na školách. Ak to dobre zadefinujete teraz, ak to dobre zadefinujete, tak ako sme zadefinovali kritériá v tom Fonde na podporu športu, tak vyriešite tú najdôležitejšiu vec, najdôležitejšiu vec, aby mládež mala kde športovať. Vy nerobte ministerstvo športu a netvárte sa tu, že idete podporovať mládež, aby športovala. Dajte tie peniaze do fondu a ešte lepšie nastavte finančné prostriedky v rámci eurofondov. Len vy to nechcete robiť, vy to nechcete robiť, lebo my sme ten šport po prvýkrát reálne že odpolitizovali. Na ministerstve sme po prvýkrát nastavili podporu športu tak, že nie je politická, má transparentné kritériá a presne a jasne stanovené tieto kritériá. Boli tam dané štyri parametre, na základe ktorých sa udeľovali peniaze, a to bola veľkosť členskej základne, to boli úspechy reprezentácie, popularita doma a popularita v zahraničí. A cez to proste nešiel vlak. Každý, kto tam padol, či to bola veľká skupina a možno nemali výsledky, alebo to bola malá skupina športovcov a mali veľké medzinárodné výsledky, každý jeden z nich dostal peniaze, každý jeden.
Teraz, teraz vy urobíte to v rámci tohto ministerstva, že sa vrátime iks rokov dozadu. Celá tá práca, ktorú sme tam urobili, kým sme nejakým spôsobom bojovali s jednotlivými organizáciami, kým sme vysvetľovali, argumentovali, doťahovali sa, vy to takto zmetiete celé, takto to zmetiete a opäť, opäť budete prerozdeľovať peniaze v športe politicky. Tu nepôjde o podporu športu, tu pôjde o podporu nejakých spriaznených ľudí. Ten šport to tam je iba tak omylom, že ste si mohli vymyslieť aj nejakú inú oblasť, len o tejto rozprávate naozaj veľmi dlho.
Poďme si to, prosím vás, ešte zopakovať, že naozaj ak chcete podporovať šport, máte dostatok spôsobov na to. Máte Fond na podporu športu, máte eurofondy, máte priamu podporu športu v rámci ministerstva školstva a tento zákon, tento zákon tú podporu športu naozaj žiadnym spôsobom nezlepší. To bude iba pod takým rúškom, rúškom športu a cestovného ruchu financovať hocikoho, kto s tým športom a cestovným ruchom nemá nič spoločné. A potom vy poviete, že á, veď to máme v zákone, my sme si tam zadefinovali tie kritériá, tak im to môžme, tie peniaze, dať. Ale pripomínam vám, že občanov zaťažíte novými daňami, zaťažíte ich tak, že im zoberete peniaze z peňaženiek, že zdražejú služby, zdražejú výrobky a vy, vy si tu vymyslíte proste nové ministerstvo za dvesto miliónov. A tomuto ešte, tomuto hovoríte že ozdravenie verejných financií, no v skutočnosti v podstate nič neozdravujete, ľuďom tu vyberáte peniaze z peňaženiek, aby ste si tu mohli zadotovať nejaké svoje megalomanské sľuby alebo nejaké vysnívané ministerstvá. Ale takto, takto nevyzerá konsolidácia verejných financií, takto nevyzerá zodpovedné vládnutie. A viete čo, kolegovia, takto ani nevyzerá podpora športu.
Ďakujem. (Potlesk.)
Rozpracované
14:40
Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:40
Marek LackovičĎakujem pekne, pán poslanec, veľmi ste ma potešili spomenutím Fondu na podporu športu. Nám alebo mne, alebo teda nám sa podarilo, ukončujem to starostovanie pomaly vo Hviezdoslavove, vybudovať športový areál bez bariér práve vďaka tomuto fondu, ktorý je veľmi, alebo jeden z mála svojho druhu na Slovensku, že je plne bezbariérový pre celú športuchtivú verejnosť a je to naozaj že výnimočný projekt. A...
Ďakujem pekne, pán poslanec, veľmi ste ma potešili spomenutím Fondu na podporu športu. Nám alebo mne, alebo teda nám sa podarilo, ukončujem to starostovanie pomaly vo Hviezdoslavove, vybudovať športový areál bez bariér práve vďaka tomuto fondu, ktorý je veľmi, alebo jeden z mála svojho druhu na Slovensku, že je plne bezbariérový pre celú športuchtivú verejnosť a je to naozaj že výnimočný projekt. A ten fond pod vedením Laca Križana veľmi dobre fungoval. Naozaj že klobúk dole. Ale iné som chcel. Chcel by som vám povedať alebo, alebo citovať jeden veľmi zaujímavý výrok a som teda zvedavý, či uhádneme spoločne, že kto ho povedal. Citujem teda: „Šport má dostatok regulačných nástrojov na to, aby nebolo potrebné vytvárať samostatné ministerstvo, vhodnejšie je posilniť pozíciu pre štátneho tajomníka pre šport cez kompetenčný zákon a zabezpečiť jeho pravidelnú účasť na zasadnutiach vlády Slovenskej republiky. Taktiež je potrebné personálne posilniť sekciu športu na ministerstve školstva, vedy, výskumu a športu a vytvoriť efektívny analytický útvar."
Dámy a páni, verte či nie, ide o stanovisko strany SMER prezentované len deväť dní pred tohtoročnými parlamentnými voľbami na konferencii Šport a spoločnosť, ktorej sa zúčastnili vrcholní predstavitelia športového hnutia na Slovensku vrátane zástupcov jednotlivých zväzov a asociácií.
Takže deväť dní pred voľbami bolo takto, dnes, neviem, koľko je dní po voľbách, nejakých deväť-desať týždňov, absolútne diametrálne odlišné. Ja sa čudujem teda, že, že teda takto sme sa k tomu dopracovali.
Ďakujem. (Potlesk.)
Vystúpenie s faktickou poznámkou
15.12.2023 o 14:40 hod.
MBA
Marek Lackovič
Videokanál poslanca
Ďakujem veľmi pekne, pán predsedajúci.
Ďakujem pekne, pán poslanec, veľmi ste ma potešili spomenutím Fondu na podporu športu. Nám alebo mne, alebo teda nám sa podarilo, ukončujem to starostovanie pomaly vo Hviezdoslavove, vybudovať športový areál bez bariér práve vďaka tomuto fondu, ktorý je veľmi, alebo jeden z mála svojho druhu na Slovensku, že je plne bezbariérový pre celú športuchtivú verejnosť a je to naozaj že výnimočný projekt. A ten fond pod vedením Laca Križana veľmi dobre fungoval. Naozaj že klobúk dole. Ale iné som chcel. Chcel by som vám povedať alebo, alebo citovať jeden veľmi zaujímavý výrok a som teda zvedavý, či uhádneme spoločne, že kto ho povedal. Citujem teda: „Šport má dostatok regulačných nástrojov na to, aby nebolo potrebné vytvárať samostatné ministerstvo, vhodnejšie je posilniť pozíciu pre štátneho tajomníka pre šport cez kompetenčný zákon a zabezpečiť jeho pravidelnú účasť na zasadnutiach vlády Slovenskej republiky. Taktiež je potrebné personálne posilniť sekciu športu na ministerstve školstva, vedy, výskumu a športu a vytvoriť efektívny analytický útvar."
Dámy a páni, verte či nie, ide o stanovisko strany SMER prezentované len deväť dní pred tohtoročnými parlamentnými voľbami na konferencii Šport a spoločnosť, ktorej sa zúčastnili vrcholní predstavitelia športového hnutia na Slovensku vrátane zástupcov jednotlivých zväzov a asociácií.
Takže deväť dní pred voľbami bolo takto, dnes, neviem, koľko je dní po voľbách, nejakých deväť-desať týždňov, absolútne diametrálne odlišné. Ja sa čudujem teda, že, že teda takto sme sa k tomu dopracovali.
Ďakujem. (Potlesk.)
Rozpracované
14:40
Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:40
Viera KalmárováPán Gröhling mi hovoril z duše a veľmi dobre mi na smeč nahral aj Marek Lackovič. Moji priatelia sa tiež čudujú rozhodnutiu rýchlo zriadiť ministerstvo športu a cestovného ruchu a považujú to za iracionálne rozhodnutie. Veď ako sa dá úplne normálne vysvetliť, že vo finančne nestabilnom prostredí vzniká nové ministerstvo súbehom alebo spojením dvoch agiend už existujúcich ministerstiev. Pokiaľ si...
Pán Gröhling mi hovoril z duše a veľmi dobre mi na smeč nahral aj Marek Lackovič. Moji priatelia sa tiež čudujú rozhodnutiu rýchlo zriadiť ministerstvo športu a cestovného ruchu a považujú to za iracionálne rozhodnutie. Veď ako sa dá úplne normálne vysvetliť, že vo finančne nestabilnom prostredí vzniká nové ministerstvo súbehom alebo spojením dvoch agiend už existujúcich ministerstiev. Pokiaľ si niekto myslí, že tie agendy nie sú administrované a manažované dobre, no tak treba vymeniť ľudí, ale nie zriaďovať nové ministerstvo. Ale ja si myslím, že všetci tí, ktorí to považujú za nelogické, sa mýlia. Je to rozhodnutie logické práve preto, lebo je politické, ale v tom škodlivom vnímaní toho, ako sa robí politika. Politika sa definuje rôznym spôsobom, medzi iným aj proces a metóda, aj ako proces a metóda záväzného rozhodovania, a to teraz podčiarkujem, určitej skupiny ľudí smerujúceho k dosiahnutiu určitého cieľa. A je potrebné pozrieť sa na to, kto tvorí tú určitú skupinu ľudí a aké ciele si kladie. Ak si dáme pravdivú odpoveď v slovenskej realite, prestaneme sa čudovať. Jednoducho tieto zámery všetky, ktoré obsahuje tlač 90, zodpovedajú tomu, kto vládne a s akým zámerom vládne. A v tom je ten kľúčový problém.
Ďakujem. (Potlesk.)
Vystúpenie s faktickou poznámkou
15.12.2023 o 14:40 hod.
PaedDr.
Viera Kalmárová
Videokanál poslanca
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci.
Pán Gröhling mi hovoril z duše a veľmi dobre mi na smeč nahral aj Marek Lackovič. Moji priatelia sa tiež čudujú rozhodnutiu rýchlo zriadiť ministerstvo športu a cestovného ruchu a považujú to za iracionálne rozhodnutie. Veď ako sa dá úplne normálne vysvetliť, že vo finančne nestabilnom prostredí vzniká nové ministerstvo súbehom alebo spojením dvoch agiend už existujúcich ministerstiev. Pokiaľ si niekto myslí, že tie agendy nie sú administrované a manažované dobre, no tak treba vymeniť ľudí, ale nie zriaďovať nové ministerstvo. Ale ja si myslím, že všetci tí, ktorí to považujú za nelogické, sa mýlia. Je to rozhodnutie logické práve preto, lebo je politické, ale v tom škodlivom vnímaní toho, ako sa robí politika. Politika sa definuje rôznym spôsobom, medzi iným aj proces a metóda, aj ako proces a metóda záväzného rozhodovania, a to teraz podčiarkujem, určitej skupiny ľudí smerujúceho k dosiahnutiu určitého cieľa. A je potrebné pozrieť sa na to, kto tvorí tú určitú skupinu ľudí a aké ciele si kladie. Ak si dáme pravdivú odpoveď v slovenskej realite, prestaneme sa čudovať. Jednoducho tieto zámery všetky, ktoré obsahuje tlač 90, zodpovedajú tomu, kto vládne a s akým zámerom vládne. A v tom je ten kľúčový problém.
Ďakujem. (Potlesk.)
Rozpracované
14:40
Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:40
Tina GažovičováA ďakujem, pán poslanec, za tvoje vystúpenie a za také hlbšie vnorenie sa do tej problematiky športu. A ja by som rada reagovala na problematiku toho, že je pravda, že u nás veľmi často tie deti nemajú kde športovať. A samotný vznik ministerstva športu tomuto nijako nepomôže. Ale keď sme pri tej téme, tak by som chcela tomu venovať pozornosť, že my naozaj veľmi málo celkovo akoby pozornosti v tejto krajine...
A ďakujem, pán poslanec, za tvoje vystúpenie a za také hlbšie vnorenie sa do tej problematiky športu. A ja by som rada reagovala na problematiku toho, že je pravda, že u nás veľmi často tie deti nemajú kde športovať. A samotný vznik ministerstva športu tomuto nijako nepomôže. Ale keď sme pri tej téme, tak by som chcela tomu venovať pozornosť, že my naozaj veľmi málo celkovo akoby pozornosti v tejto krajine venujeme tým voľnočasovým aktivitám detí, toho, že dieťa skončí to svoje povinné vyučovanie a aké má možnosti zmysluplne tráviť čas tak, aby ho to fyzicky a mentálne rozvíjalo. Máme školský klub detí, ktorý je iba do štvrtej triedy. To znamená, že už desať-jedenásťročné deti, piataci, vlastne skončia v škole o jednej a celé poobedie, ich rodičia väčšinou sú v práci, vlastne nemajú kde byť, lebo tie školy im ani nevedia väčšinou dať nejaký priestor. Máme krúžky, ktoré sú pomerne drahé. To znamená, že zase tu vidíme aj to, že prečo možno chudobnejšie deti u nás viacej zlyhávajú, pretože vlastne tí rodičia si nemôžu dovoliť im dať niečo navyše. A ideálne keby len tak poobede aspoň mohli ísť naozaj niekde si kopať tú loptu alebo sa naháňať, alebo nejakým spôsobom byť spolu, mať ten kontakt medzi sebou, mať tú športovú aktivitu a už toto samé osebe by im pomohlo veľmi často, keby mali kde byť. Ale ani to v mnohých slovenských miestach, žiaľ, nemáme zabezpečené.
Vidím, že mi končí čas. Ďakujem pekne, dalo by sa... (Prerušenie vystúpenia časomerom. Potlesk.)
Vystúpenie s faktickou poznámkou
15.12.2023 o 14:40 hod.
Mgr. PhD.
Tina Gažovičová
Videokanál poslanca
Ďakujem, pán predsedajúci.
A ďakujem, pán poslanec, za tvoje vystúpenie a za také hlbšie vnorenie sa do tej problematiky športu. A ja by som rada reagovala na problematiku toho, že je pravda, že u nás veľmi často tie deti nemajú kde športovať. A samotný vznik ministerstva športu tomuto nijako nepomôže. Ale keď sme pri tej téme, tak by som chcela tomu venovať pozornosť, že my naozaj veľmi málo celkovo akoby pozornosti v tejto krajine venujeme tým voľnočasovým aktivitám detí, toho, že dieťa skončí to svoje povinné vyučovanie a aké má možnosti zmysluplne tráviť čas tak, aby ho to fyzicky a mentálne rozvíjalo. Máme školský klub detí, ktorý je iba do štvrtej triedy. To znamená, že už desať-jedenásťročné deti, piataci, vlastne skončia v škole o jednej a celé poobedie, ich rodičia väčšinou sú v práci, vlastne nemajú kde byť, lebo tie školy im ani nevedia väčšinou dať nejaký priestor. Máme krúžky, ktoré sú pomerne drahé. To znamená, že zase tu vidíme aj to, že prečo možno chudobnejšie deti u nás viacej zlyhávajú, pretože vlastne tí rodičia si nemôžu dovoliť im dať niečo navyše. A ideálne keby len tak poobede aspoň mohli ísť naozaj niekde si kopať tú loptu alebo sa naháňať, alebo nejakým spôsobom byť spolu, mať ten kontakt medzi sebou, mať tú športovú aktivitu a už toto samé osebe by im pomohlo veľmi často, keby mali kde byť. Ale ani to v mnohých slovenských miestach, žiaľ, nemáme zabezpečené.
Vidím, že mi končí čas. Ďakujem pekne, dalo by sa... (Prerušenie vystúpenia časomerom. Potlesk.)
Rozpracované
14:55
Ja by som ešte predsa len pripomenul tie ostatné veci, ktoré sú v tejto novele kompetenčného zákona a ktoré mi teda prekážajú oveľa viac, a to je, a to je faktická likvidácia predsedov štatistického úradu a Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou, ktorí majú obaja päťročné funkčné obdobie a vládna koalícia úplne netrpezlivo a nedočkavo ich ide odpáliť touto novelou kompetenčného zákona. Keby niečo zlé spáchali, keby boli z niečoho podozriví, keby boli trestne stíhaní, keby bola na nich podaná obžaloba, keby to boli zakladajúci členovia nejakých politických strán, ako bol pán Demovič, bývalý šéf Úradu pred dohľad nad zdravotnou starostlivosťou počas prvej Ficovej vlády, ale nič na týchto ľudí nemajú. Tak ich idú odpáliť novelou zákona. Mne osobne toto prekáža najviac.
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci, každá nastupujúca koalícia mení kompetenčný zákon a prispôsobuje ho, povedal by som, mocenských pomerom v rámci koalície. Tak možno táto časť novely kompetenčného zákona mi prekáža najmenej, aj keď možno za úvahu stojí pripomenúť si časy vlády Ivety Radičovej, kedy na každom ministerstve sa zúžil počet štátnych tajomníkov na jedného, a to tak, že zrušil sa princíp krížovej kontroly, ktorý, myslím, že nie je, alebo určite nie je na sto percent zavedený v tejto vláde, a ministerstvá si vystačili s jedným štátnym tajomníkom. Ale ešte raz, táto časť novely zákona ma vyrušuje najmenej a môžme sa k hodnoteniu tohto ministerstva vrátiť po nejakom čase a hodnotiť výkon ministra na základe jeho výsledkov.
Ja by som ešte predsa len pripomenul tie ostatné veci, ktoré sú v tejto novele kompetenčného zákona a ktoré mi teda prekážajú oveľa viac, a to je, a to je faktická likvidácia predsedov štatistického úradu a Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou, ktorí majú obaja päťročné funkčné obdobie a vládna koalícia úplne netrpezlivo a nedočkavo ich ide odpáliť touto novelou kompetenčného zákona. Keby niečo zlé spáchali, keby boli z niečoho podozriví, keby boli trestne stíhaní, keby bola na nich podaná obžaloba, keby to boli zakladajúci členovia nejakých politických strán, ako bol pán Demovič, bývalý šéf Úradu pred dohľad nad zdravotnou starostlivosťou počas prvej Ficovej vlády, ale nič na týchto ľudí nemajú. Tak ich idú odpáliť novelou zákona. Mne osobne toto prekáža najviac.
Rozpracované
14:55
Dovolím si najprv, aby sme sa nejak uviedli do deje, tak odcitovať z dôvodovej správy ešte raz. Že teda cieľom zriadenia Ministerstva cestovného ruchu a športu Slovenskej republiky je posilniť a zefektívniť využívanie verejných zdrojov a potenciálu v cestovnom ruchu a významne...
Dovolím si najprv, aby sme sa nejak uviedli do deje, tak odcitovať z dôvodovej správy ešte raz. Že teda cieľom zriadenia Ministerstva cestovného ruchu a športu Slovenskej republiky je posilniť a zefektívniť využívanie verejných zdrojov a potenciálu v cestovnom ruchu a významne podporiť rozpoznateľnosť značky Slovensko ako bezpečnej turistickej destinácie a vytvoriť na zahraničných trhoch priestor pre plynulý rast príjmov tohto významného sektora domáceho hospodárstva. Že ono to nie, znie dobre a takto, že ja som si zažil aj exekutívu v tej predošlej, predošlej vláde a viem, že keď tu niečo dôležité riešite a naozaj potrebujete, aby to, aby to rýchlo, rýchlo, rýchlo išlo, tak chápem, že niekedy sa aj obetuje tá doložka a potom dostanete kefu od kolegov z ÚHP a musíte veľa toho, veľa toho vysvetľovať. Ale tu, tu naozaj sa vrátim k tomu zdôvodňovaniu, zdôvodňovaniu tohto rýchleho procesu. Ja si naozaj nemyslím, že nám hrozia nejaké obrovské hospodárskej škody, že by nám hrozili nejaké bezpečnostné riziká alebo že by, že by dochádzalo k porušovaniu ústavou garantovaných práv, aby sme takýmto, takýmto rýchlym, rýchlym procesom museli takúto zmenu robiť. Ak by tá zmena naozaj bola odôvodnená, že tie hospod... lebo to myslím, že bol ten dôvod pre skrátené, to boli hospodárske škody, že ak by tam tie hospodárske škody boli, tak tie hospodárske škody majú nejakú cenovku, nejaké ekonomické vyčíslenie a v doložke vplyvov by sa, by sa mali nejakým spôsobom prejaviť. V tej doložke, žiaľ, v tejto oblasti naozaj, naozaj nie je nič, nepriznáva sa ani ten stomiliónový náklad, ten sme sa dozvedeli len z tlačovky.
Ďakujem veľmi pekne za slovo, pán predsedajúci, aj svojmu predrečníkovi za jeho príspevok. Ja sa asi opäť vrátim k tej, k tej ekonomickej, ekonomickej časti.
Dovolím si najprv, aby sme sa nejak uviedli do deje, tak odcitovať z dôvodovej správy ešte raz. Že teda cieľom zriadenia Ministerstva cestovného ruchu a športu Slovenskej republiky je posilniť a zefektívniť využívanie verejných zdrojov a potenciálu v cestovnom ruchu a významne podporiť rozpoznateľnosť značky Slovensko ako bezpečnej turistickej destinácie a vytvoriť na zahraničných trhoch priestor pre plynulý rast príjmov tohto významného sektora domáceho hospodárstva. Že ono to nie, znie dobre a takto, že ja som si zažil aj exekutívu v tej predošlej, predošlej vláde a viem, že keď tu niečo dôležité riešite a naozaj potrebujete, aby to, aby to rýchlo, rýchlo, rýchlo išlo, tak chápem, že niekedy sa aj obetuje tá doložka a potom dostanete kefu od kolegov z ÚHP a musíte veľa toho, veľa toho vysvetľovať. Ale tu, tu naozaj sa vrátim k tomu zdôvodňovaniu, zdôvodňovaniu tohto rýchleho procesu. Ja si naozaj nemyslím, že nám hrozia nejaké obrovské hospodárskej škody, že by nám hrozili nejaké bezpečnostné riziká alebo že by, že by dochádzalo k porušovaniu ústavou garantovaných práv, aby sme takýmto, takýmto rýchlym, rýchlym procesom museli takúto zmenu robiť. Ak by tá zmena naozaj bola odôvodnená, že tie hospod... lebo to myslím, že bol ten dôvod pre skrátené, to boli hospodárske škody, že ak by tam tie hospodárske škody boli, tak tie hospodárske škody majú nejakú cenovku, nejaké ekonomické vyčíslenie a v doložke vplyvov by sa, by sa mali nejakým spôsobom prejaviť. V tej doložke, žiaľ, v tejto oblasti naozaj, naozaj nie je nič, nepriznáva sa ani ten stomiliónový náklad, ten sme sa dozvedeli len z tlačovky.
Rozpracované