6. schôdza

6.12.2023 - 22.12.2023
 
 
This video file cannot be played.(Error Code: 102630)

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

19.12.2023 o 20:40 hod.

Mgr.

Jozef Pročko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 20:25

Gábor Grendel
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci.
Mne stále nešlo do hlavy, čo má pán poslanec Michelko s protimonopolným úradom. Ako zachytil som tu správu, že chcel podať pozmeňujúci návrh, ktorým chcel zmeniť spôsob menovania a odvolania predsedu protimonopolného úradu, ale hovorím si, prečo práve pán poslanec Michelko, ktorý je jednak bývalý novinár, jeho politická agenda sa týka skôr ministerstva kultúry a médií a nešlo mi do hlavy, že čo on má s protimonopolným úradom, až vaše vystúpenie, pani poslankyňa, až teraz som počul vlastne prvýkrát z vášho vystúpenia, že on sa priznal k tomu, že to vlastne vôbec nie je z jeho hlavy a že bol iba požiadaný o to, aby niečo také predložil, tak to dostáva trošku do iného svetla celú túto legislatívu v podstate nielen zo strany pána Michelka, ale zdá sa mi, že aj z celej vládnej koalície, pretože ja mám také podozrenie, že ani tento kompetenčný zákon nevznikol na nejakom ministerstve, ale skôr v straníckej centrále jednej z koaličných strán a rovnaké podozrenie mám aj pri novele Trestného zákona a Trestného poriadku, že to takisto nie je dielom ministerských úradníkov na ministerstve spravodlivosti, kde sa v minulosti pripravovala novela trestných kódexov, ale nie táto. Mám rovnaké podozrenie, že novela Ttrestného zákona, novela Trestného poriadku, rušenie špeciálnej prokuratúry, znižovanie trestov takisto nie je z hlavy žiadneho ministerského úradníka a že tiež vznikli na nejakej straníckej centrále.
Takže ďakujem pekne za túto informáciu, otvorili ste mi oči.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

19.12.2023 o 20:25 hod.

Mgr.

Gábor Grendel

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 20:25

Tomáš Szalay
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne za slovo, pán predsedajúci.
Na slová kolegyne by som rád zareagoval tým, že možno väčšmi zdôrazním ten rozpor medzi dôvodovou správou k tomuto zákonu a znením programového vyhlásenia vlády, lebo v tej predchádzajúcej faktickej poznámke som sa nechal príliš uniesť zmyslom pre humor pána Dubéciho a málo som sa venoval faktickým veciam.
V dôvodovej správe sa vo všeobecnej časti uvádza hneď v prvej vete: V súlade s Programovým vyhlásením vlády Slovenskej republiky na roky 2023 až 2027 schválené uznesením Národnej rady zo dňa a tak ďalej sa navrhuje po prvé, po druhé, po tretie. Po tretie je vykonať ďalšie čiastkové zmeny v právnej úprave organizácie činnosti vlády a organizácie ústrednej štátnej správy. Čiže ešte raz. V súlade s programovým vyhlásením vlády a ja keď sa vrátim k tomu programovému vyhláseniu vlády, tak tam sa hovorí, že pripraví stratégiu, vláda pripraví stratégiu rozvoja zdravotníctva, ktorá bude výsledkom konštruktívneho dialógu o plánovaných krokoch s celým politickým a odborným spektrom, teda neviem, ako kolegovia s vami, ale s nami teda sa považujem za časť politického spektra, s nami to nikto nediskutoval a s každým z relevantných subjektov, ktoré v zdravotníctve pôsobia, aby sa zabezpečila stabilita a kontinuita začatých procesov naprieč viacerými volebnými obdobiami. No neviem, s kým z vás o tom niekto rozprával, s nami o tom nerozprával teda skutočne nikto a myslím si, že je dosť veľkou, prepáčte za ten výraz, drzosťou napísať, že ide o návrh zákona, ktorý je v súlade s programovým vyhlásením vlády, pričom ho absolútne jasne minimálne v oblasti kastrovania Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou porušuje.
Ďakujem za pozornosť.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

19.12.2023 o 20:25 hod.

MUDr. PhD.

Tomáš Szalay

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 20:25

Jozef Pročko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne.
Pani kolegyňa, prosím vás, určite sa budete chcieť zapojiť do, s faktickou, tak prihláste sa, lebo vás tam nevidím, aby vám potom tom nezrušili lebo mne možno potom zrušia. Spomínali ste pána Michelka, áno, a presne nie je to z jeho hlavy, to do jeho hlavy niekto dal a spomínali ste pána poslanca Malatinského, ktorý sa volá Malatinec a ja si tiež myslím, že, že ani pán poslanec Roman Malatinec, ktorého ste spomínali, a tak môžem ho spomínať, to nemá z vlastnej hlavy, pretože pána poslanca Romana Malatinca ja veľmi dobre poznám a to je presne to, čo stále hovorím, že nerozumiem niektorým ľuďom, že tu môžu títo milí a príjemní ľudia, ktorých som poznal, hlasovať za tieto veci, za ktoré idú hlasovať, to mi neberie hlavu a určite za tým chcem veriť, že za tým nie sú žiadne iné veci, že je za tým len viera, že ten HLAS to chce dobre, že ten Peťo Pellegrini chce dobre, preto tam dal toho Šutaja Eštoka, ktorý vlastne teraz prikázal policajné, teda šéfovi NAKA, aby každé jedno vyšetrovanie mu hlásili jeho vyšetrovatelia.
Spomínali ste, spomínali ste, že idete dať návrh, aby sa tento zákon dopracoval, čo je úžasné, čo je úžasné, ale oni spravia presne to, čo robia, že si to odhlasujú a to je to, čo mňa trápi a aj dnes v rozprave, keď som vystupoval, tak naozaj to nebolo optimistické, lebo viem, čo spravia, oni to odhlasujú, oni si odhlasujú tento zákon, oni si odhlasujú iné zákony a Slovensku zostanú oči pre plač. To znamená, že ja sa teším na rozpravu ústnu, do ktorej sa budem hlásiť, ja verím, že sa prihlásite všetci do ústnej rozpravy.
A ďakujem pani kolegyňa za dobrý príspevok.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

19.12.2023 o 20:25 hod.

Mgr.

Jozef Pročko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 20:25

Július Jakab
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne.
Ďakujem veľmi pekne aj za to vystúpenie, lebo sám sa čudujem, že po toľkých hodinách sa dokážem stále dozvedieť niečo nové a tie pohľady, ktoré jednotliví poslanci dávajú, sú dosť obohacujúce. Preto možno skúsim aj ja povedať nejakú, nejakú novinku a možno využijem aj to, že je tu za vládu súčasný pán minister zahraničných vecí. V tomto zákone, ktorý momentálne rokujeme, v § 40 písm. av) je napísané, že dňom 1. januára 2024 sa zrušuje fond vzájomnej pomoci na účel zmiernenia negatívnych následkov šírenia nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 a na zmiernenie humanitárnej krízy v súvislosti s priamou vojenskou inváziou Ruskej federácie na zvrchovanom území Ukrajiny. Zostatok tohto fondu ku koncu roka 2023 je príjmom štátneho rozpočtu. Fond vzájomnej pomoci naozaj vznikol kvôli pandémii COVID-19 na to, aby pomáhal ľuďom a následne aj keď vypukla vojna na Ukrajine, aby pomáhal pri utečeneckej kríze a tu je práve vec, ktorú by som chcel využiť, že je tu pán minister zahraničných vecí. Neviem, že či ma, či ma počuje. Okej, možno nie. Tak ja som chcel len upozorniť, pán minister, že na fond vzájomnej pomoci prišli 1 960 000 eur z, od taiwanskej vlády a ten zostatok, ktorý je na, na fonde vzájomnej pomoci, tých 37 000 eur patrí taiwanskej vláde, ak má prepadnúť štátnemu rozpočtu, tak podľa mňa by bolo dobré to prerokovať s taiwanskou vládou, lebo sú to jej peniaze a oni sa o ne celkom aj dosť zaujímali.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

19.12.2023 o 20:25 hod.

Ing.

Július Jakab

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 20:25

Darina Luščíková
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne všetkým za poznámky k mojej rozprave. Obzvlášť si vážim ocenenie kolegu Spišiaka, že som trafila klinec po hlavičke a dotkla som sa práva a spravodlivosti. Inga, som veľmi rada, že si spomenula nové avizované opatrenia pre NAKA, kde budú nadriadení spriaznení s touto vládnou koalíciou rozhodovať o tom, kde NAKA môže urobiť výjazd alebo nemôže, to sme tu ešte spomenuté nemali a naozaj je to výborná pripomienka.
Teším sa zo súhlasu pána Dostála, pretože to nie je vždy taká samozrejmosť, takže naozaj ďakujem, pán Dostál.
Pán Grendel, naozaj nemáte za čo a s radosťou som sa, som vám ozrejmila okolnosti, za ktorých pán Michelko predložil ten pozmeňovací návrh.
Pán Szalay, veľmi som rada, že ste poukázali na programové vyhlásenie vlády a na nesúlad toho, o čom sa tu rokuje a ako a verím, že programové vyhlásenie vlády bude veľmi vďačným materiálom aj v budúcnosti, keď budeme porovnávať kroky tejto vlády s jej vlastným programovým vyhlásením.
Pán Pročko, ďakujem za pripomenutie, lebo naozaj by som sa zabudla prihlásiť a celá táto moja príprava, keď som si tu písala poznámky, by vyšla nazmar.
Pán Jakab, je pravda, že každý máme nejaký pohľad na veci, ktoré sa tu dejú a ako sa deju a škoda, že nevyužívame našu odbornosť na to, aby sme konštruktívne mohli prispieť k tvorbe nových zákonov, ale len na kritiku.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

19.12.2023 o 20:25 hod.

Ing. PhD.

Darina Luščíková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vstup predsedajúceho 20:40

Darina Luščíková

20:40

Jozef Pročko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne.
Mám procedurálny návrh, navrhujem, aby sme hlasovali o tom, aby sme prerušili tento bod programu a predradili pred tento bod programu zákon o štátnom rozpočte, nakoľko sa domnievam, že je to veľmi dôležité a aj poslanci odôvodnene, poslanci opozície aj pán premiér Fico, pán Pellegrini hovoria aj v médiách o tom, že treba predradiť, treba rokovať o štátnom rozpočte, treba ten prijať zákon o štátnom rozpočte, ktorý je veľmi dôležitý pre Slovensko, takže sa domnievam, že tento môj návrh sa dá prijať aj všeobecným súhlasom, takže vás chcem poprosiť, keby ste boli takí, ešte mám 12 sekúnd na zdôvodnenie, keby ste boli takí dobrí a všeobecným súhlasom sa spýtali teda, či je ochota predradiť štátny rozpočet, ktorý je veľmi dôležitý... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

19.12.2023 o 20:40 hod.

Mgr.

Jozef Pročko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

20:40

Branislav Vančo
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci.
Vážení kolegovia, vážené kolegyne, dovoľte mi na úvod poďakovať všetkým ľuďom, ktorí dnes prišli na slovenské námestia a námestia slovenských miest a boli to desaťtisíce ľudí, ktorí prišli na tie námestia preto, aby vyjadrili hlboký nesúhlas s krokmi tejto vlády, a to vrátane tohto zákona, ktorý tu dnes prejednávame. Ďakujem.
Tento zákon má v podstate dva hlavné ciele, jednak vytvoriť trafiku pre Slovenskú národnú stranu, pričom celá tvorba tohto ministerstva, tejto novej inštitúcie je absolútne nepripravená, nezdôvodnená a úplne zbytočná, resp. kontraproduktívna, pretože peniaze, ktoré mohli ísť priamo do športu, na podporu cestovného ruchu, udržateľného cestovného ruchu, tak pôjdu na budovy, nájmy, autá, platy úradníkov a tak ďalej.
Ten druhý dôvod alebo cieľ, ktorému sa budem ja obšírnejšie venovať v mojom vystúpení, je únos nezávislých inštitúcií, a to cez zmenu podmienok ich odvolávania, teda odvolávania ich šéfov a menovania týchto šéfov, aby nemohli byť skutočnou protiváhou vláde, ktorá má chrániť verejný záujem, ale naopak, aby tieto, tieto úrady robili to, čo vyhovuje parciálnym záujmom politických strán, ale nielen im, ale podľa znenia zákonov týchto navrhovaných zákonov pravdepodobne aj v prospech niektorých finančných skupín. Ide vyslovene o ukážkovú politizáciu nezávislých učebníc, pardon, nezávislých inštitúcií ako z učebnice nedemokratického ovládnutia štátu. Mimochodom takúto politizáciu vláda vo svojom programovom vyhlásení vlády razantne odmietla, ale to je len ďalší prípad, kedy táto koalícia jedno hovorí alebo sľubuje a potom robí úplný opak. Na tomto mieste, myslím, že, je priestor, aby sme si povedali o aké inštitúcie ide a čo tieto inštitúcie robia, aké majú právomoci a kompetencie, aby sme vedeli vyhodnotiť ako vážny krok týmto zákonom vláda robí a ako vážny je tento únos nezávislých inštitúcií.
Ide o štyri veľmi dôležité inštitúcie. Tým prvým je Protimonopolný úrad Slovenskej republiky, ktorého hlavným poslaním je chrániť a podporovať hospodársku súťaž a vytvárať podmienky pre jej ďalší rozvoj. Súťaž medzi podnikateľmi je základným mechanizmom trhovej ekonomiky, má podporovať inovácie, znižovať výrobné náklady a zvyšovať výkonnosť celého hospodárstva. Firmy stimulované konkurenciou sa snažia ponúkať kvalitnejšie výrobky za nižšie ceny, aby súťaž riadne fungovala, súťažné právo zakazuje praktiky, ktoré ju obmedzujú. Úlohou úradu je zasahovať proti zakázaným praktikám, kontrolovať štruktúru trhov a pôsobiť na vytváranie priaznivých konkurenčných podmienok. Na tento účel úrad v rámci svojej pôsobnosti v zmysle zákona a o ochrane hospodárskej súťaže posudzuje napríklad dohody medzi podnikateľmi, ktoré obmedzujú hospodársku súťaž, napríklad ak ide o kartely a ďalšie typy obmedzujúcich dojednaní medzi podnikateľmi, ktorým býva zväčša zmiernenie konkurencie a následný nárast cien. Takisto úrad dohliada na to, aby nedošlo k zneužívaniu dominantného postavenia na trhu. Úrad kontroluje, či zo strany dominantných podnikov nedochádza k zneužitiu ich trhovej sily, najmä ak sa tieto podnikateľské subjekty snažia vytlačiť z trhu svojich konkurentov.
Takisto úrad dohliada na koncentrácie prostredníctvom kontroly koncentrácií, úrad skúma dopady veľkých transakcií na štruktúru trhov, kontrola koncentrácií predstavuje preventívny nástroj úradu. Protimonopolný úrad taktiež dohliada na konanie orgánov štátnej správy a samosprávy, úrad má možnosť zasiahnuť aj voči orgánom štátnej správy alebo územnej samosprávy, ak zvýhodňujú určitého podnikateľa, alebo iným spôsobom obmedzujú súťaž. Tu môžme vidieť, aké dôležité kompetencie tento úrad má, ako veľmi môže niekomu pomôcť alebo naopak niekomu uškodiť. O porušení zákona protimonopolný úrad rozhoduje v správnom konaní, pričom môže uložiť pokutu až do výšky 10 % obratu za predchádzajúce účtovné obdobie, a to aj opakovane. Úrad môže tiež uložiť povinnosť zdržať sa protiprávneho konania alebo odstrániť protiprávny stav. Zároveň protimonopolný úrad ako koordinátor pomoci v zmysle zákona o štátnej pomoci plní úlohy pri ochrane hospodárskej súťaže aj v oblasti štátnej pomoci. Úrad je koordinátorom pomoci vo vzťahu k akejkoľvek štátnej a minimálnej pomoci poskytovanej na území Slovenskej republiky a koordinuje tiež investičnú pomoc.
Treba zdôrazniť, že protimonopolný úrad a jeho ovládnutie sa dostalo na program až na základe pozmeňujúceho návrhu pána Michelka, ktorý vlastne nevie alebo nechce povedať, kto tento pozmeňujúci návrh písal, avšak európska komisárka stihla vládu upozorniť, že týmto pozmeňujúcim návrhom, alebo týmto návrhom zákona vláda ide porušiť európske právo. Na dôvažok niekoľko dní predtým, ako tento pozmeňujúci návrh pokútne prišiel do tohto parlamentu, tak sme sa dozvedeli, že Penta, finančná skupina, kupuje Nový čas a popritom sme sa dozvedeli tiež, že úrad vyhlásil, že bude prešetrovať túto transakciu, pretože má podozrenie, že došlo k obídeniu úradu a jeho kompetencií posudzovať takéto transakcie, kde môže dochádzať k obmedzovaniu trhu alebo k praktikám, ktoré by mohli znamenať zníženie konkurenčného prostredia. Takže môže si každý urobiť názor, prečo pôvodne protimonopolný úrad nebol v tomto balíku zmien a teraz aj po tom, čo vysvitlo, že finančná skupina kupuje, kupuje Nový čas, tak prišiel potom tento pozmeňovák.
Ďalším úradom, ktorý má podliehať tomuto návrhu zákona a ktorý má byť ovládnutý, je Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou, ktorý vykonáva dohľad nad verejným zdravotným poistením tým, že dohliada na dodržiavanie ustanovení zákona o zdravotných poisťovniach a dohľade nad zdravotnou starostlivosťou a zákona o zdravotnom poistení. Vydáva povolenia a iné rozhodnutia podľa zákona o dohľade a dohliada na plnenie ním vydaných rozhodnutí, vrátane podmienok určených v týchto rozhodnutiach. Rozhoduje aj o námietkach poistenca alebo platiteľa poistného proti výkazu nedoplatkov, ak námietkam nevyhovela zdravotná poisťovňa, čiže chráni poistencov pred zdravotnými poisťovňami, resp. pred ich ľubovôľou. Úrad vydáva rozhodnutia vo veciach prerozdelenia poistného, takisto o pokutách za porušenie povinností ustanovených zákonom, o dohľade a zákonom o zdravotnom poistení, rozhoduje o odvolaní proti rozhodnutiu, zdravotné poistenie o zamietnutí žiadosti o udelenie súhlasu s plánovanou ústavnou zdravotnou starostlivosťou a takisto zasiela ministerstvu zdravotníctva rozhodnutia o mesačnom prerozdeľovaní preddavkov na poistné a rozhodnutia o ročnom prerozdeľovania poistného vydané jednotlivými zdravotnými poisťovňami. Vydáva tiež platobný výmer na pohľadávky vyplývajúce z neuhradeného preplatku na poistnom, sleduje a vyhodnocuje údaje uvádzané vo výkazoch, hláseniach, prehľadoch a iných správach predkladaným úradu zdravotnými poisťovňami.
Úrad vykonáva dohľad nad poskytovaním zdravotnej starostlivosti tým, že dohliada na správne poskytovanie zdravotnej starostlivosti a vedenie zdravotnej dokumentácie a za podmienok ustanovených zákonom o dohľade, ukladá sankcie, podáva návrhy na uloženie sankcie, ukladá opatrenia na odstránenie zistených nedostatkov alebo ukladá povinnosť prijať opatrenia na odstránenie zistených nedostatkov. Úrad takisto vykonáva dohľad nad zdravotnou poisťovňou v nútenej správe a počas likvidácie určuje výšku podielu poistencov zdravotnej poisťovne na celkovom počte poistencov jednotlivým zdravotným poisťovniam. Kontroluje správnosť zaradenia poistenca alebo platiteľa poistného do zoznamu poistencov a platiteľov poistného. Z toho všetkého je zrejmé, že Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou má kľúčovú úlohu v celom zdravotníckom sektore a môže naozaj veľmi pomôcť trebárs poisťovniam alebo naopak, môže pomôcť aj poistencom, alebo ľuďom a pacientom. Ak je v nesprávnych rukách, tak to môže dopadnúť naozaj zle a ja by som ešte odcitoval na tomto mieste aj z listu predsedníčky Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou, ktorá reaguje vlastne na tento zámer ovládnuť túto inštitúciu koalíciou.
Citujem: "Keďže Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky zatiaľ riadne nevysvetlilo dôvody, pre ktoré sa má zmeniť jestvujúci postup vymenúvania a odvolávania predsedu úradu a prečo sa to má udiať ešte aj v skrátenom legislatívnom konaní, teda bez verejnej a odbornej diskusie, vzniká dôvodné podozrenie, že za týmto návrhom novely sú zase len zištné záujmy finančných skupín." Pripomínam v mene zatiaľ nezávislého úradu, že zdravotná poisťovňa Dôvera má na svojich účtoch nerozdelený zisk vo výške 176 mil. eur, ktorý ešte nepodlieha regulácii schválenej až od 1. 1. 2023 a čaká na vyplatenie akcionárom a je to v súčasnosti iba Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou, ktorý na to upozorňuje. Verejný záujem, teda záujem o kvalitné, dostupné a cenovo prístupné zdravotníctvo musia tak strážiť predovšetkým verejné orgány, pretože tie súkromné zaujíma najmä profit. Táto hnacia sila vysokej renty pravdepodobne prispela aj k ďalšiemu návrhu, o ktorom sa zatiaľ
Táto hnacia sila vysokej renty pravdepodobne prispela aj k ďalšiemu návrhu, o ktorom sa zatiaľ málo hovorí, ale budete o ňom hlasovať. Ide o zvýšenie zdravotných odvodov a to výlučne na ťarchu zamestnávateľov, pričom avizovaný nárast predstavuje razantné zvýšenie odvodov živnostníkov a zamestnávateľov až o desať percent, čím sa tieto odvody z pohľadu slovenských zamestnávateľov stanú definitívne najvyššími v Európskej únii. Čo je ešte závažnejšie, odhadujeme, že táto suma bude znamenať, že od budúceho roka tak zamestnávatelia odvedú zdravotným poisťovniam zhruba o štyristo miliónov eur ročne viac ako doteraz, z toho asi jednu tretinu v prospech investičného fondu PENTA INVESTMENTS LIMITED so sídlom v daňovom raji na Jersey. Bez toho, aby mal občan garantovaný úžitok. Len súkromné zdravotné poisťovne pritom mali už k 30. 9. 2023 na bankových účtoch k dispozícii cez tristo miliónov eur.
Tým tretím úradom, ktorý sa snaží táto koalícia ovládnuť, je Úrad pre reguláciu sieťových odvetví. Tento úrad je štátnym orgánom s celoslovenskou pôsobnosťou a úlohou tohto úradu je v sieťových odvetviach, v elektroenergetike, plynárenstve, tepelnej energetike a vo vodnom hospodárstve ochraňovať koncového spotrebiteľa pred zneužitím dominantného postavenia monopolných dodávateľov energií a vody a zároveň dbať na návratnosť investícií podnikateľských subjektov, aby dodávka energií a vody bola spoľahlivá a bezpečná. Pri výkone svojej pôsobnosti postupuje úrad nestranne a nezávisle, dosiaľ. Štátne orgány, orgány územnej samosprávy, iné orgány verejnej moci, ani ďalšie osoby nesmú ovplyvňovať úrad pri vykonávaní jeho pôsobnosti. Úrad má regulovať nasledovné činnosti: výroba, prenos, distribúcia a dodávka elektriny a s nimi súvisiace služby, výkon činností organizátora krátkodobého trhu s elektrinou, výkon činností výkupcu elektriny, výroba, preprava, distribúcia, uskladňovanie a dodávka plynu a s nimi súvisiace služby, výroba, distribúcia a dodávka tepla, výroba, distribúcia a dodávka pitnej vody verejným vodovodom, odvádzanie a čistenie odpadovej vody verejnou kanalizáciou a odber povrchovej vody a energetickej vody z vodných tokov a využívanie hydroenergetického potenciálu vodných tokov.
Tým štvrtým a posledným úradom, ktorý sa dostal do pozornosti vlády a koalície, je štatistický úrad, ktorý je ústredným orgánom štátnej správy Slovenskej republiky pre oblasť štátnej štatistiky. Jeho postavenie upravuje zákon č. 575/2001 o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy, ktorý sa práve koalícia snaží novelizovať. Úrad plní úlohy podľa tohto zákona, zákona o štátnej štatistike a úlohy stanovené ďalšími všeobecne záväznými právnymi predpismi. Štatistický úrad pôsobí ako samostatná, nezávislá inštitúcia od 1. januára 1993, teda od vzniku Slovenskej republiky. Dosiaľ nebol žiadny pokus túto nezávislú inštitúciu nejakým spôsobom ovládnuť, získať pod kontrolou alebo pod kontrolu. V podstate každá vláda rešpektovala, že tento úrad má mať nezávislé postavenie a že tam majú pracovať odborníci a dodávať tie produkty alebo dodávať to, na čo bol tento úrad zriadený. Táto vláda však z nepochopiteľných dôvodov, ako uviedol aj môj kolega Dubéci, sa snaží ovládnuť aj tento úrad a, samozrejme, my nevieme prečo. Môžme sa domnievať, môžme, môžme špekulovať, ale keďže ani v dôvodovej správe, ani v tejto rozprave nezaznelo, nezazneli dôvody a argumenty, prečo by sa malo v podstate postavenie tohto úradu zmeniť, tak to nevieme. Každopádne tento štatistický úrad sa riadi zákonom o štátnej štatistike, ktorý upravuje podmienky získavania štatistických informácií potrebných na posudzovanie sociálnoekonomického vývoja, postavenia a pôsobnosť orgánov vykonávajúcich štátnu štatistiku, úlohy orgánov verejnej moci v oblasti štátnej štatistiky, práva a povinnosti spravodajských jednotiek, ochranu dôverných štatistických údajov pred zneužitím, poskytovanie a zverejňovanie štatistických údajov, zabezpečovanie porovnateľnosti štatistických informácií a plnenie záväzkov vyplývajúcich z medzinárodných zmlúv v oblasti štátnej štatistiky, ktorými je Slovenská republika viazaná. V súlade so zákonom o štátnej štatistike štatistický úrad zostavuje v súčinnosti s ministerstvami a štátnymi organizáciami program zisťovaní, určuje metodiku štatistických zisťovaní, určuje spôsob tvorby registrov, organizuje a vykonáva reprezentatívne výskumy verejnej mienky, zverejňuje výsledky štatistických zisťovaní za Slovenskú republiku a za jednotlivé územné správne celky. Okrem úloh štátnej štatistiky plní Štatistický úrad Slovenskej republiky aj špecifické úlohy v oblasti prípravy volieb a referend, na to by som chcel upozorniť, lebo keď nemáme jasné informácie, prečo koalícia toto robí, tak sa môžme, môžme špekulovať a toto je veľmi dôležitá vec, dôležitá kompetencia, že štatistický úrad plní i veľmi špecifické úlohy v oblasti prípravy volieb a referend a spracovaní ich výsledkov.
Ja dúfam, že v tejto rozprave ešte zaznejú tieto argumenty, aby sme nemuseli špekulovať a vlastne obviňovať koalíciu z tých najhorších úmyslov a musíme tak robiť len preto, že nie sú ochotní diskutovať, že to robia v skrátenom legislatívnom konaní, na ktoré nie sú žiadne dôvody. A nám nič iné neostáva, len v tejto debate poukazovať na to, aké hrozné veci sa tu dejú. A preto za tento zákon určite nebudeme hlasovať.
Ďakujem za pozornosť. (Potlesk.)
Skryt prepis

19.12.2023 o 20:40 hod.

JUDr.

Branislav Vančo

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 20:55

Tomáš Szalay
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pán predsedajúci, ďakujem veľmi pekne za slovo a ďakujem aj kolegovi Vančovi za jeho príspevok, z ktorého väčšinou som plne súhlasil a dovolím si drobný jako disentujúci názor časti, ktorá sa venovala zdravotníctvu, pretože mám pocit, že niektoré veci treba povedať a pomenovať. Problémom slovenského zdravotníctva nie sú súkromné zdravotné poisťovne ani zostatok na ich účtoch. Na rozdiel od Všeobecnej zdravotnej poisťovne tie súkromné poisťovne tvoria technické rezervy, odkladajú peniaze pre pacientov, ktorých majú na čakačkách. Všeobecka nemá žiadne peniaze, takže vytvára len stratu a nemá čo odkladať. A tieto súkromné poisťovne sú zodpovedné. Problémom je tu štát, neschopnosť štátu normálne riadiť štátnu poisťovňu, štátne nemocnice.
A pri tej štátnej poisťovni trošku zostanem, lebo dokladom toho, že to štát nie je schopný robiť, je aj návrh nového vedenia Všeobecnej zdravotnej poisťovne. Do predstavenstva VŠZP je navrhnutá pani Begánová. Pani Begánová bola doteraz šéfkou nákupu Všeobecnej zdravotnej poisťovne a tie problémy, do ktorých sa všeobecka dostala, teda to bolo potom neskôr potrebné aj hasiť, tie problémy, do ktorých sa všeobecka dostala, sú spôsobené nevýhodnými nákupmi. Všeobecka uzatvorila nevýhodné zmluvy v neprospech VŠZP, v neprospech poistencov VŠZP, za to však v prospech Agelu, Medirexu, Klinickej biochémie, teda súkromných subjektov a nie je to ani Dôvera, ani Union. Je to štátna poisťovňa, ktorá toto spôsobila, a táto pani teraz má tu v tej poisťovni byť v predstavenstve.
No ale ešte pár sekúnd mám, tak by som nadviazal na ten úvod, ktorý sa mi veľmi páčil. V Bratislave boli mínus dva stupne, v Prešove mínus jeden, ľudia by mali kupovať kapre, stromčeky, darčeky, napriek tomu v Bratislave bolo takmer osemnásťtisíc ľudí, v Žiline dvetisícpäťsto, v Prešove tritisíc, v Nitre dvetisíc a keď bude táto koalícia pokračovať v týchto svojich krokoch, pri ďalších protestoch ich tam bude ešte viac, dúfam.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

19.12.2023 o 20:55 hod.

MUDr. PhD.

Tomáš Szalay

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 20:55

Tina Gažovičová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo a ďakujem kolegovi Vančovi za jeho prejav. A pre mňa najdôležitejšie slovné spojenie z toho prejavu bola tá protiváha vláde a to, že a to nie je o tejto konkrétnej vláde, ale každá vláda potrebuje pre fungujúcu demokraciu aj svoju protiváhu a myslím, že je také príznačné, že ako na jednej strane táto vláda nevytvára priestor na diskusiu, predkladá veci do skrátených legislatívnych konaní, nedáva nám vysvetlenia, nedebatuje tuto s nami v pléne, ale paradoxne o to viac narastá tá protiváha, ktorá sa tuto prejavuje teda iba tým, že, teda nie iba, ale tu sa prejavuje našimi nočnými rokovaniami, ale k tomu sa pridávajú tie naozaj tisícky a tisícky ľudí, ktorí vychádzajú do ulíc a na námestia po celom Slovensku. K tomu sa pridáva tlak Európskej komisie, ktorá poukazuje na to, že sa tu dejú veci, ktoré nie sú v súlade s právom Európskej komisie a že je to také, no taký paradox, že táto vláda na jednej strane sa snaží tú protiváhu ignorovať alebo obchádzať a na druhej strane o to silnejšia tá protiváha nastáva. A ešte by som chcela reagovať na to, čo tu odznelo s tým štatistickým úradom a aké je to dôležité, že štatistický úrad má na starosti voľby.
A áno, znovu, keďže sme nedostali vysvetlenia, môžme sa iba domnievať. A tu by som len chcela pripomenúť ako súčasný premiér Fico pár mesiacov pred voľbami strašil, že čo ak tie voľby budú zmanipulované a pripravoval si pôdu na to, aby mohol tie výsledky spochybniť a teraz ešte k tomu chce ovládnuť štatistický úrad.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

19.12.2023 o 20:55 hod.

Mgr. PhD.

Tina Gažovičová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video