Videokanál poslanca

 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Uvádzajúci uvádza bod

8.12.2011 o 15:03 hod.

Ing.

Ivan Mikloš

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom
 
 
 

Videokanál poslanca

Vystúpenie v rozprave 29.2.2012 16:08 - 16:19 hod.

Ivan Mikloš Zobrazit prepis
... čo sa týka posunu termínu na povinné podávanie daňových priznaní od 1.4. elektronicky, ktorý predložil pán poslanec Burian, chcem povedať, že na to nie je žiaden dôvod. Opakujem, nie je na tom žiaden dôvod, nie je na to žiaden dôvod.
Problémy, ktoré dnes v daňovej správe existujú a ktoré nezakrývam, nesúvisia s tým, že by bolo ohrozené podávanie daňových priznaní elektronicky. Ak dovolíte, nie je to moje vyjadrenie, je to vyjadrenie poverenej prezidentky finančnej správy pani Machovej, z ktorej stanoviska k tomuto návrhu vám prečítam to podstatné: "Súčasné znenie zákona ukladá povinnosť od 1. 4. 2012 povinné podávanie daňových priznaní všetkých subjektov. Keďže ide o obdobie po podávaní rozhodujúcej časti daňových priznaní na daň z príjmov právnických a fyzických osôb, po danom dátume sa jedná predovšetkým o podávanie priznaní na daň z pridanej hodnoty. V súčasnom období je situácia nasledovná - daňová a colná správa využíva elektronickú komunikáciu s daňovými subjektmi formou zaručeného elektronického podpisu už dlhšie obdobie. Počet takýchto subjektov je asi 60-tisíc. Ďalších 30-tisíc subjektov komunikuje s daňovou správou elektronicky na základe zmluvných vzťahov. Do 27. 2. 2012, teda do predvčerajška, bolo prijatých 59 661 dohôd daňových subjektov o elektronickej komunikácií cez EZÚ. Spolu teda ide o zhruba 55 % subjektov, ktoré už dnes komunikujú s finančnou správou elektronicky. Dôvody na neposúvanie termínu povinného elektronického podávania daňových priznaní sú nasledovné, opakujem dôvody na neposúvanie termínu.
1. Elektronická komunikácia s daňovými subjektmi je z pohľadu spracovania, chybovosti a rýchlosti najefektívnejšou formou. Práve tieto aspekty spracovania považujeme v súčasnom období za rozhodujúce, aby bol zvládnutý proces podávania daňových priznaní." Inými slovami, dopoviem to vlastnými slovami, ak dovolíte, posun tohto termínu nezmenší mieru problémov v daňovej správe, ale naopak zväčší, pretože sa bude musieť aj skenovať a bude sa popri elektronickom podaní musieť robiť aj v papierovej forme.
Druhý dôvod, ktorý uvádza pani prezidentka Machová: "Od 1. 3. je plánovaná ďalšia etapa kampane na uzatváranie dohôd o elektronickej komunikácií. Na daňových úradoch sú vyčlenení zamestnanci mimo správcov daní, ktorí sa tejto agende budú na plno venovať. Organizačne vie finančná správa proces uzatvárania zmlúv a dohôd na elektronickú komunikáciu finančnej správy zvládnuť aj bez legislatívnej zmeny." Koniec stanoviska, dnešného stanoviska pani Machovej.
A ja k tomu, ak dovolíte dodám pár slov aj vlastných. Čo sa teda týka elektronického zberu údajov, máme mesiac na to, aby sa druhá polovica, teda zhruba 100-tisíc subjektov, aby jednoducho zmluvne uzavrela a vytvorila si podmienky na to, aby elektronicky komunikovať mohli. Mesiac, pretože tá povinnosť je od 1. apríla. Zároveň platí, že čo sa týka dane z príjmu fyzických z príjmu právnických a fyzických osôb, tá sa musí podať do 1. 4., čiže tá môže byť podávaná ešte aj písomne na tlačivách a nie elektronicky a táto povinnosť bude až od 1. 4. a mesačný čas je dostatočný na to, aby sa tá polovica subjektov, ktoré tak neurobili, aby si náležitosti usporiadali.
Čo sa týka elektronickej komunikácie, tie dnešné problémy, ktoré sú najmä problémy s prístupovými právami, tieto problémy s prístupovými právami nemajú vplyv na elektronické podávanie, dokonca je to naopak. A naopak je to preto, že povinná elektronická komunikácia, ktorá je už v prevádzke, že ňou sa zrýchli a spresní spracovanie podaní, odstráni sa chybovosť pri vyťažovaní zo skenovania. Zároveň sa uľahčí daňovým subjektom proces podávania daňových priznaní, nehovoriac o tom, že sa im aj znížia náklady na spracovanie podaní. Odhad je, že náklady, keď sa bude všetko podávať elektronicky, tie ročné náklady pre podnikateľov, pre daňovníkov budú až 20 mil. eur nižšie.
Čo sa týka elektronického zberu údajov, poviem aj pár údajov o zabezpečení. Bezplatný identifikátor pre autentifikáciu do systému už je v produkcii, elektronický zber údajov je v činnosti od 18. 1. 2012. Čo sa týka spôsobu komunikácie, ten je dimenzovaný na predpokladaný objem podaní, keď by boli, čiže kapacitne je to dostatočné. Výkonnosť elektronického zberu údajov je spracovanie 190 podaní za sekundu. Čiže dovoľte mi zhrnúť, že tie problémy, ktoré dnes v daňovej správe sú a sú a riešia sa, riešia sa intenzívne, nesúvisia s povinnou elektronickou komunikáciou, ktorá je od 1. 4., dokonca platí, naopak, že ak by bola posúvaná táto povinnosť do budúcna, tak objem problémov sa nezmenší, ale zväčší, a preto nevidím žiaden dôvod na posúvanie tohto termínu a tohto dátumu.
Čo sa týka druhého návrhu, ktorý bol predložený a ktorý sa týka monitorovacieho výboru, k tomu by som rád podotkol nasledovné. Nielenže sa nebránim tomu, aby poslanci Národnej rady kontrolovali tento proces riešenia problémov, ktoré pri zavádzaní informačného systému, ale vôbec pri transformácii daňovej správy sú, ale vítam to. Ale myslím si, že riešenie, ktoré sa navrhuje tu zmenou zákona, mimochodom nepriamou novelou úplne iného zákona, a zdá sa mi to dosť teda také trýznenie legislatívy, si myslím, že existuje omnoho lepšie riešenie, ktoré vám chcem ponúknuť.
Chcem vám ponúknuť päť alebo šesť, lebo v tom návrhu je päť členov finančného výboru, pokiaľ viem Národná rada má šesť strán, takže môže to byť päť, môže to byť šesť, ako chcete, ktorých navrhujem, že viem vymenovať a nie 9. marca, ako je váš návrh, ale zajtra ich viem menovať za členov riadiaceho výboru UNITAS-u. Riadiaci výbor UNITAS-u sa denno denne zaoberá riešením týchto problémov aj zavedením informačného systému. Nemám s tým problém, aby právomoci členov toho riadiaceho výboru boli presné také isté, ako ste ich navrhovali, že sa budú môcť oboznamovať s akýmikoľvek materiálmi, môžu byť efektívne zapojení do kontroly tohto procesu od zajtra. Podľa vášho návrhu budú môcť byť zapojení od 9. marca, ak som dobre počul ten návrh a zmenou, účelovou zmenou zákona. Samozrejme, nie je to tak, pán poslanec Kažimír povedal, že 9. či 10. marca vojde finančná správa do tunela a z toho tunela vylezie, až keď vznikne nová vláda. Samozrejme, nie je to pravda, samozrejme, že finančná správa má svoj manažment ľudí, ktorí sú zodpovední za jej chod zo zákona a budú zodpovední aj do 10. marca, aj po 10. marci, tak ako, samozrejme, aj vláda dosluhujúca bude zodpovedná a bude pracovať dovtedy, kým nebude vymenovaná novou vládou, ktorá vzíde z volieb. Ale ak treba celý ten čas a opakujem nie od 9. marca, ale od zajtra z vašej strany, ak máte záujem monitorovať, kontrolovať tento proces, nemám s tým žiaden problém, ak dostanem dnes mená poslancov finančného výboru, či už piatich, alebo šiestich, tak ich viem svojím rozhodnutím, pretože je to interný riadiaci akt ministra financií, sú, je štatút UNITAS-u, riadiaceho výboru UNITAS-u, ktorého členmi sa môžu stať a môžu túto kontrolu robiť od zajtra. Toto ponúkam, a preto by som odporúčal neschváliť ten návrh na odsun termínu povinnej elektronickej komunikácie, pretože naňho nie je žiaden dôvod, a namiesto riešenia zmenou zákona, účelovou zmenou zákona zriadením monitorovacieho výboru, ponúkam účasť poslancov finančného výboru v riadiacom výbore UNITAS-u. Ďakujem pekne.
Skryt prepis
 

Vystúpenie v rozprave 29.2.2012 16:08 - 16:19 hod.

Ivan Mikloš Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Vážený pán predseda, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, keďže sa diskutuje viac o daňovej správe ako o verejnom obstarávaní, tak si dovolím vystúpiť, pána poslanca Počiatka by som chcel upokojiť, pretože mal obavy, že či, že vystúpim až v záverečnom slove, takže by som odporúčal, pán poslanec, prečítať si rokovací poriadok, v ktorom sa jasne hovorí, že v záverečnom slove môže vystúpiť len navrhovateľ alebo spravodajca. Nie som ani jedným, ani druhým, preto vystupujem, samozrejme, v rozprave. Nebudem reagovať na rôzne invektívy a obviňovania, ktoré tu padli, poviem vecne k pozmeňovacím návrhom, ktoré odzneli.
Najskôr chcem povedať, že áno, v daňovej správe sú problémy, tá situácia nie je jednoduchá. Situácia nebola zvládnutá manažmentom finančnej správy, preto som pred deviatimi dňami vyvodil personálnu zodpovednosť voči najvyššiemu šéfovi finančnej správy, a nová poverená prezidentka konala ďalej a vyvodzovala zodpovednosť ďalej. To, čo najviac dnes daňová správa potrebuje, je pokoj na prácu, na to, aby mohli intenzívne pracovať a aby sa tie výzvy, ktoré pre daňovú správu sú, zvládli. Politizovanie tohto problému veci nijako ale nijako nepomôže, a to že k politizovaniu dochádza je evidentné a zjavné. Čím, samozrejme, nijako nechcem obmedzovať kompetenciu a právo poslancov Národnej rady plniť svoju kontrolnú funkciu a kontrolovať všetky verejné inštitúcie.
Som však presvedčený, že pozmeňovacie návrhy, ktoré predložené boli, neprispejú k riešeniu problému, ale sú skôr, myslím si, politicky motivované a chcel by som povedať, prečo si to myslím, čo ale i navrhujem zároveň. Čo sa týka posunu termínu na povinné podávanie daňových priznaní... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
Skryt prepis
 

Uvádzajúci uvádza bod 1.2.2012 11:43 - 11:45 hod.

Ivan Mikloš Zobrazit prepis
Ďakujem. Vážený pán predseda, vážené panie poslankyne, páni poslanci, návrh rozpočtu Eximbanky sa predkladá na základe § 31 ods. 1 zákona č. 80/1997 Z. z. o Exportno-importnej banke Slovenskej republiky.
Základným cieľom návrhu rozpočtu Eximbanky na rok 2012 je ďalej pokračovať v zintenzívnení obchodných aktivít súvisiacich s podporou exportu slovenských vývozcov.
Eximbanka v roku 2012 predpokladá podporiť slovenský export v celkom objeme 3,25 mld. eur, čo predstavuje 5,6 % z predpokladaného objemu exportu Slovenskej republiky v roku 2012.
Celkový objem aktív ku koncu roka 2012 sa predpokladá vo výške 300,3 mil. eur, čo je viac oproti očakávanej skutočnosti za rok 2011 o 2,6 %. Návrh rozpočtu pasív na rok 2012 vo výške 300,3 mil. eur uvažuje s ich rastom o 7,6 mil. eur, ktorý bude spojený najmä s vyšším čerpaním úverov prijatých od komerčných bánk, so zvýšením stavu rezerv a s dosiahnutým ziskom.
Zisk predpokladá Eximbanka v roku 2012 dosiahnuť po zdanení vo výške 1,77 mil. eur, čo predstavuje nárast oproti očakávanej skutočnosti roka 2011 o 11,3 %.
V rámci rozdelenia očakávaného zisku za rok 2011 sa navrhuje posilniť rezervný fond a príslušné obchodné fondy. Súčasťou rozdelenia disponibilného zisku bude aj odvod do štátneho rozpočtu vo výške 500 000 eur. Ďakujem za pozornosť.
Skryt prepis
 

Uvádzajúci uvádza bod 1.2.2012 11:37 - 11:38 hod.

Ivan Mikloš Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Vážený pán predseda, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, na rokovanie Národnej rady predkladám návrh na vyslovenie súhlasu Národnej rady so Zmluvou medzi Slovenskou republikou a Gruzínskom o zamedzení dvojitého zdanenia a predchádzaní daňovému úniku v odbore daní z príjmov a majetku.
Zmluva nevyžaduje zmeny v právnom poriadku Slovenskej republiky, takže nie je potrebné meniť ani rušiť žiadne právne predpisy. A nedotýka sa záväzkov vyplývajúcich z iných medzinárodných zmlúv, ktorými je Slovenská republiky viazaná.
Predkladaný materiál nemá vplyv na štátny rozpočet ani na verejné financie, avšak odstránenie dvojitého daňového zaťaženia bude mať pozitívny vplyv na rozvoj podnikateľskej sféry. Vyčíslenie tohto vplyvu však nie je možné, nakoľko nie je známy konkrétny objem pripravovaných a možných investícií.
Z hľadiska obsahu je táto zmluva medzinárodnou hospodárskou zmluvou všeobecnej povahy podľa čl. 7 ods. 4 Ústavy Slovenskej republiky a medzinárodnou zmluvou, ktorá priamo zakladá práva alebo povinnosti fyzických osôb, alebo právnických osôb podľa čl. 7 ods. 4 a 5 Ústavy Slovenskej republiky, a je medzinárodnou zmluvou, na vykonanie ktorej nie je potrebný zákon. Ďakujem za pozornosť.
Skryt prepis
 

Uvádzajúci uvádza bod 1.2.2012 10:30 - 10:36 hod.

Ivan Mikloš Zobrazit prepis
Áno, ďakujem pekne. Vážený pán predseda, vážené panie poslankyne, páni poslanci, chcem sa poďakovať všetkým poslancom, ktorí vystúpili, aj kolegom, ktorí vystúpili s pozmeňujúcimi návrhmi, ktoré, áno, boli pripravené na ministerstve financií. Ten dôvod je, ako bolo povedané, aj z hľadiska odstránenia niektorých legislatívnotechnických chýb, aj z hľadiska vyčistenia stola, ale aj z hľadiska toho, že 1. januára došlo k veľmi zásadnej zmene, k vzniku finančnej správy a k obrovským organizačným zmenám, kde sa vždy proste ukáže časom, že niečo treba doladiť alebo niečo treba domeniť. Tak vlastne v tomto zákone, aj keď ma to neteší, ale riešime aj množstvo ďalších problémov, ktoré sa ukázali v aplikačnej praxi. A preto je tu pomerne veľký počet aj nepriamych noviel.
Chcem sa vyjadriť ale k jednej podstatnej veci, s ktorou nesúhlasím, ktorá je predkladaná. A to je finančný lízing, ktorý je predkladaný poslaneckým návrhom. A hovoril tu o ňom aj pán poslanec Dostál, že vraj nešlo o výnimku, že vraj to neprinesie relevantné zdroje do štátneho rozpočtu. Pán poslanec Dostál, nie je to pravda, lebo išlo o výnimku, to, čo sme schválili, je zjednotenie podmienok pri rôznych typoch lízingu, rozpočtové dôsledky to bude mať. Je pravda, že v prvých dvoch rokoch nebudú výrazné, ale budú v tomto roku vo výške 3,1 mil. eur, ak to schválite, v budúcom roku vo výške 0,3 mil., v roku 2014 vo výške 5,5 mil. a v roku 2015 vo výške takmer 20 mil. eur. Takže, ešte raz, považujem tento návrh na znovu vrátenie iného spôsobu zdanenia finančného lízingu za úspešný pokus lobistických skupín cez parlament znovu presadiť výnimku.
Viete, pán Dostál, vy, mám pocit, stále ste presadzovali to, že tu by mali byť systémové podmienky, nemali by byť výnimky, že by to malo byť naozaj systémové, nedeformované. Ale v skutočnosti mám skúsenosť aj z diskusií o odvodovej reforme. A znovu ste to naznačili aj v tejto diskusii, že vodu kážete, víno pijete, pretože aj tento finančný lízing, ale aj spôsob, akým ste to komentovali, že my máme predstavu, že svet je ideálna kocka a chceme meniť to, čo funguje je absolútne nekorektný. Ak podľa vás odvodový systém dnes funguje, lebo vy v ňom chcete udržiavať deformácie, ktoré majú enormné rozpočtové dôsledky, ale aj deformujú podnikateľské prostredie, a z mojich skúseností z diskusií s vami viem, že na tomto sa s vami dohodnúť nedalo, že chcete, aby sme odstránili deformácie, ale chcete zároveň ponechať všetky nesystémové výnimky zvýhodnenia, tak ako dnes v systéme sú, lebo to funguje, tak problém je v tom, že sa to nedá, nedá sa mať aj nedeformovaný, dobrý systém, dobré pravidlá, dobre podnikateľské prostredie, aj ponechať v tomto systéme všetky deformácie, lebo to funguje, lebo sú spokojní tí, ktorí tieto deformácie využívajú, často zneužívajú na to, aby mali výhodnejšie postavenie, aké ho majú iní.
Pánovi poslancovi Kažimírovi chcem povedať, áno, správne postrehol a naozaj mal pravdu, keď poukázal na ten rozpor, keď povedal, že ja som v rozprave povedal, že týmto zákonom sa nenavrhujú zmeny sadzieb, pričom nakoniec sa naozaj ukázalo, že zmeny sadzieb pri ovocnom víne a fermentovaných nápojoch, teda medovine, tam boli. Teda chcem sa na tejto pôde ospravedlniť poslancom Národnej rady, nezavádzal som vedome. Mal som takúto informáciu od ľudí zo svojho ministerstva, čo považujem za vážnu chybu. Ale nakoniec tú chybu som urobil ja, že som prezentoval túto nepravdivú, nesprávnu informáciu, ktorú som od nich mal. Takže ešte raz sa za to ospravedlňujem. Nakoniec ale musím podotknúť, že ani nikto z poslancov to nepostrehol pri schvaľovaní tohto zákona, že tam to ovocné víno a tá medovina je. Prišlo sa na to, až keď zákon bol schválený a ozvali sa tí, ktorých sa to dotýkalo. A ja som pánovi prezidentovi, keď sme sa o tom bavili, sľúbil, že to napravíme. A napravujeme to vlastne pozmeňujúcim návrhom poslaneckým, ale ktorý bol pripravený na ministerstve financií. Takže aj týmto ministerstvo financií chce túto svoju chybu napraviť.
Čo sa týka vystúpenia pána poslanca Buriana, ja som sa na to pýtal, pretože som dostal takú informáciu. Pritom v stanovisku, ktoré mám z ministerstva, sa jasne, jednoznačne píše, že predloženým pozmeňujúcim návrhom sa upresnil výklad ustanovení, v ktorých nebola jednoznačne riešená situácia nepeňažného vkladu zlúčenia, splynutia alebo rozdelenia spoločností v reálnych hodnotách, a že týmto pozmeňujúcim návrhom sa jednoznačne vylúčila z daňových výdavkov strata z precenenia pri neodpisovanom majetku, neodpisovaným majetkom sú napr. pozemky, strata z predaja pozemkov sa daňovo neuznáva, a preto bolo potrebné vylúčiť z daňových výdavkov stratu z precenenia pozemkov aj pri podnikových kombináciách. A v tomto stanovisku, ktoré mám k dispozícii a ktorému nemám dôvod neveriť, sa tvrdí, že je to naopak, pán poslanec. Tvrdí sa v ňom, že týmto opatrením sa zabraňuje špekuláciám prevodu neodpisovaného majetku, napr. pozemkov, cez podnikové kombinácie. Ďakujem pekne.
Skryt prepis
 

Uvádzajúci uvádza bod 1.2.2012 9:07 - 9:09 hod.

Ivan Mikloš Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Ospravedlňujem sa za krátke meškanie. Vážený pán podpredseda, vážená pani poslankyňa, vážení páni poslanci, dovoľte mi stručne uviesť vládny návrh novely zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy, ktorý je v podstate väzbovým predpisom na schválený ústavný zákon o rozpočtovej zodpovednosti.
Zásadné zmeny, ktoré tento zákon obsahuje, sú zmeny vo výkazníctve štátu, zvýšenie transparentnosti zverejňovania údajov za hospodárenie Slovenskej republiky, opatrenia s cieľom dosiahnuť dlhodobú udržateľnosť hospodárstva Slovenskej republiky a aplikačná prax.
Vo vzťahu k výkazníctvu štátu sa navrhuje vypracovávať namiesto záverečného účtu verejnej správy dva nové dokumenty, štátny záverečný účet a súhrnnú výročnú správu.
Ťažiskom štátneho záverečného účtu je zhodnotenie výsledkov rozpočtového hospodárenia subjektov verejnej správy a údajov o dlhu verejnej správy v metodike ESA 95 predložených Európskej komisii do 1. apríla bežného roka a hodnotenie hospodárenia na hotovostnom princípe.
Súhrnná výročná správa bude obsahovať už definitívne údaje o výsledkoch hospodárenia a údaje o dlhu verejnej správy v metodike ESA 95, ktoré sa budú predkladať Európskej komisii do 1. októbra bežného roka.
Podľa tohto návrhu sa bude hodnotiť hospodárenie Slovenskej republiky už za predchádzajúci rok, teda za rok 2011.
Pre zvýšenie informovanosti verejnosti a posilnenie transparentnosti zverejňovania údajov za hospodárenie Slovenskej republiky sa rozširuje rozsah údajov, ktoré obsahuje rozpočet verejnej správy, a to sú údaje o rozpočte na bežný rok, očakávané skutočnosti bežného roka, plnenie rozpočtu za dva predchádzajúce roky... (Ruch v sále.)

Hort, Milan, podpredseda NR SR
Páni kolegovia, poprosím o pokoj, nie je nás tu veľa, tak sa nevyrušujme navzájom.

Mikloš, Ivan, podpredseda vlády a minister financií SR
Súčasne sa zakotvuje povinnosť ministerstva financií zverejňovať rozpočtové opatrenia, ktorými sa menia záväzné ukazovatele štátneho rozpočtu.
Ďalším z opatrení, ktorým sa má zabezpečiť pozitívny vplyv na schodok štátneho rozpočtu, je obmedzenie vykonávania rozpočtových opatrení z dosiahnutých vyšších daňových príjmov štátneho rozpočtu v priebehu roka a z úspor výdavkov spojených so správou štátneho dlhu.
Vážené panie poslankyne, páni poslanci, chcem vás požiadať o podporu pri schvaľovaní tohto zákona. Ďakujem pekne.
Skryt prepis
 

Uvádzajúci uvádza bod 8.12.2011 15:03 - 15:05 hod.

Ivan Mikloš Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Vážený pán podpredseda, vážené panie poslankyne, páni poslanci, základným cieľom návrhu rozpočtu Eximbanky Slovenskej republiky na rok 2012 je ďalej pokračovať v zintenzívnení obchodných aktivít súvisiacich s podporou exportu slovenských vývozcov. Eximbanka Slovenskej republiky v roku 2012 uvažuje podporiť slovenský export v celkovom objeme 3,25 mld. eur, čo predstavuje 5,6 % z predpokladaného objemu exportu Slovenskej republiky v budúcom roku.
Prostredníctvom úverových a záručných aktivít sa plánuje podporiť export slovenských podnikateľských subjektov v celkovom objeme 2,1 mld. eur, čo je o 3,4 % viac v porovnaní s očakávanou skutočnosťou za rok 2011 a prostredníctvom poistenia a zaistenia exportných aktivít v roku 2012 plánuje podporiť export v celkovej výške 1,15 mld. eur, čo je o 6 % viac oproti tomuto roku.
Celkový objem aktív ku koncu roka 2012 sa predpokladá vo výške 303,3 mil. eur, čo je viac oproti očakávanej skutočnosti tohoto roka o 2,6 %. Tento nárast súvisí s predpokladaným nárastom poskytnutých úverov bankám a klientom, pričom sa predpokladá výraznejšie využitie disponibilných vlastných zdrojov za úverové produkty podporujúce export pri súčasnom náraste objemu získaných cudzích zdrojov.
Obchodovateľné aktíva podporujúce export sa predpokladajú vo výške 255 mil. eur, čo je oproti tomuto roku nárast o 17 mil. eur.
Čisté úrokové výnosy sú rozpočtované vo výške 7,8 milióna eur, čo predstavuje nárast oproti tomuto roku o 4,2 %. Čisté výnosy z poplatku a provízií plánuje Eximbanka vo výške 1,17 milióna eur a predstavujú nárast spolu s výnosmi, s poisťovacou a zaisťovacou činnosťou predstavujú nárast 15 %.
Eximbanka predpokladá v roku 2012 dosiahnuť výsledok hospodárenia po zdanení vo výške 1 770 tisíc eur, čo predstavuje nárast oproti očakávanej skutočnosti za rok 2011 o 11,3 %.
V rámci očakávaného rozdelenia hospodárskeho výsledku sa navrhuje posilniť rezervný fond a príslušné obchodné fondy.
Vláda Slovenskej republiky súhlasila s návrhom rozpočtu Eximbanky na rok 2012 12. októbra 2011.
Ďakujem pekne za pozornosť.
Skryt prepis
 

8.12.2011 14:59 - 15:01 hod.

Ivan Mikloš Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Vážený pán predseda, vážené panie poslankyne, páni poslanci, cieľom dohovoru spolu s protokolom bolo umožniť čo najrýchlejšie a najpresnejšie uverejňovanie colných sadzieb zúčastnených štátov a ich zmeny v medzinárodnej zbierke ciel. Protokolom sa zmenil ročný rozpočet výdavkov medzinárodnej kancelárie, výška podielových platieb zmluvných štátov a upravili sa aj názvy nástupníckych štátov, ktoré vznikli po druhej svetovej vojne. Československá republika sa stala členom medzinárodnej únie 1. apríla 1920, jej prístup k tomuto dohovoru bol dodatočne schválený rozhodnutím prezidenta republiky zo dňa 30. septembra 1924.
Text dohovoru z roku 1890 a protokolu z roku 1949 je vzhľadom na jeho dávne prijatie v zásadne odlišných podmienkach obchodovania zastaraný. Súčasný medzinárodný obchod a výmena tovaru sa uskutočňuje na základe aktuálnych medzinárodných dohovorov a dohôd. V rámci Európskej únie sa colné sadzby uverejňujú v Spoločnom colnom sadzobníku EU, ktorý sa vydáva každoročne ako nariadenie Komisie, ktorým sa mení a dopĺňa prílohu 1 k nariadeniu Rady č. 2658/87 o colnej a štatistickej nomenklatúre a o Spoločnom colnom sadzobníku.
Slovenská republika nevykonáva tento dohovor spolu s protokolom od svojho vstupu do Európskej únie, ani nemá možnosť určovať svoje vlastné colné sadzby. Vychádzajúc zo stavu súčasnej legislatívy je tento dohovor a protokol už prekonaný.
Z členských krajín Európskej únie ukončilo platnosť dohovoru a protokolu už šestnásť štátov. Na základe uvedené ministerstvo financií navrhuje, aby Slovenská republiky ukončila platnosť tohto dohovoru a protokolu k najbližšiemu možnému dátumu, to jest k 1. aprílu 2017.
Ďakujem za pozornosť.
Skryt prepis
 

Uvádzajúci uvádza bod 8.12.2011 14:59 - 15:01 hod.

Ivan Mikloš
Áno, áno, clá boli už aj vtedy.
Skryt prepis
 

Uvádzajúci uvádza bod 7.12.2011 16:45 - 17:12 hod.

Ivan Mikloš Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Vážený pán predseda, vážené panie poslankyne, páni poslanci, dovoľte, aby som aj v mene pani premiérky, ktorá je už na ceste do Bruselu a požiadala ma, aby som ju zastúpil, aby som teda aj v jej mene, aj v mene svojom, aj v mene vlády predniesol informáciu o piatkovom, veľmi dôležitom summite Európskej rady, ktorej rokovanie sa teda bude konať v piatok v Bruseli.
Myslím si, že všetci pozorovatelia sa zhodujú vrátane nás, že pôjde o historické rokovanie Európskej rady, od ktorej sa očakávajú zásadné rozhodnutia. Tá dôležitosť je daná predovšetkým vážnosťou situácie, ktorá dnes v eurozóne, ale aj v Európskej únii a v zásade v celom svete existuje. Situácia je vážna v tej miere, že jej naozaj nečinnosť by mohla ohrozovať euro, čo znamená ohrozenie našej meny, znamená to ohrozenie meny, v ktorej aj občania Slovenskej republiky majú úspory, dostávajú platy a dôchodky. A vážnosť situácie vyžaduje, aby došlo k zásadným záverom, politickým záverom, zdôrazňujem, čiže nedajú sa očakávať od tohto summitu nejaké detailné technické riešenia, aby došlo k jasnému politickému stanovisku a politickej dohode na akcii, ktorá by dokázala upokojiť situáciu, upokojiť trhy, pretože dnes je problém eurozóny hlavne problémom dôvery trhov voči jednotlivým členským krajinám eurozóny, ale aj voči spoločnej politike. Zrejme ste zachytili, že ratingové agentúry, zatiaľ jedna sa tak vyjadrila konkrétne, ale je predpoklad, že by to mohli urobiť aj ďalšie, najskôr teda znížili výhľad krajinám eurozóny a avizovali, že ak nedôjde k zásadnému riešeniu, tak takmer všetkým krajinám, niektorým o jeden stupeň, niektorým o dva stupne by mohol byť znížený rating. Takéto zníženie ratingu, to treba veľmi jasne povedať, by znamenalo už reálne ohrozenie existencie eura, pretože by spôsobilo nefunkčnosť tých mechanizmov, na ktorých sme sa doteraz dokázali zhodnúť, teda napr. nefunkčnosť EFSF. Tú vážnosť situácie, myslím, môžeme vidieť aj na tom, čo sa stalo po roku 2008, keď padla jedna veľká investičná banka v Spojených štátoch. Na Slovensku to malo necelý rok nato ako dôsledok zvýšenie nezamestnanosti o vyše 150 000 ľudí. Takže vieme si asi predstaviť, že ak by došlo k turbulenciám priamo tu v eurozóne a ak by došlo teda k nejakému neriadenému vývoju, tak tie dôsledky by mohli byť omnoho, omnoho vyššie. A preto si myslím, že máme zodpovednosť ako volení zástupcovia občanov, aby sme urobili všetko pre to, aby k takému negatívnemu vývoju nedošlo.
Dovoľte mi začať tým, že v zásade máme tri možnosti. Tá tretia najhoršia možnosť by bolo odmietnuť to, čo je na stole, a neurobiť nič. A potom s pravdepodobnosťou blížiacou sa k istote by nastal ten vývoj, o ktorom som teraz hovoril a ktorý asi nikto z nás nechce. Iné dve možnosti sú len nasledovné. Dnes napr. Spojené štáty americké, G 20, ale aj väčšina, dovoľujem si povedať, analytikov, ale aj mienkotvorné svetové ekonomické médiá, ale zároveň napr. aj zástupcovia jednotlivých národných agentúr na riadenie dlhu a likvidity sa v zásade zhodujú, že nevyhnutné bude vydávať eurobondy a schváliť eurobondy a zároveň uvoľniť ruky Európskej centrálnej banke, aby mohla neobmedzene nakupovať dlhopisy problematických krajín. Toto sú návrhy, ktoré navrhujú napr. Spojené štáty, ale aj G20, a je dosť veľký tlak na Európu, aby niečo také urobila. Tvrdia, že toto by bola dostatočná reakcia na to, aby sa trhy upokojili. My teda odmietame takéto riešenie, pretože myslím si, že právom si myslíme, že by to bolo spojené s veľkými, obrovskými rizikami, že možno krátkodobo by to mohlo pomôcť, ale strednodobo a dlhodobo by to problém nevyriešilo. Preto si myslím, že ten návrh, o ktorom vás chcem teraz informovať, je vlastne návrhom, ktorý by sme mali podporiť, aj keď nemusíme súhlasiť so všetkým. A určite tie rokovania budú náročné. V zásade chcem povedať, už predoslať hneď na začiatku, že ten návrh považujem za racionálny a za taký, ktorý by mohol pomôcť.
O čo teda pôjde. Predseda Európskej rady Herman Van Rompuy bude prezentovať správu o možnostiach zmeny zmlúv v záujme posilnenia Hospodárskej a menovej únie, zmeny teda európskych zmlúv, čiže na stole bude návrh, aby sa zhruba v priebehu marca budúceho roka až marca roku 2013 zmenili a doplnili európske zmluvy, zmluvy o založení Európskej únie tak, aby bolo možné mať silné, automatické, prísne, vymožiteľné pravidlá, ktoré by sprísnili rozpočtovú politiku a ktoré by zabránili nezodpovednej politike hromadenia deficitov a dlhov. Zároveň, ako viete, Nemecko a Francúzsko predstavili svoj spoločný návrh, čo teda budú spoločne navrhovať na tejto Rade a že tento návrh by mal vlastne znamenať vytvorenie fiškálnej únie, ako sa nakoniec pani kancelárka Merkel vyjadrila už začiatkom tohto mesiaca, keď povedala, že áno, ideme budovať fiškálnu úniu.
Tu by som rád vysvetlil, čo je podstatou toho návrhu, pretože fiškálna únia môže byť definovaná veľmi, veľmi rôznorodo a u mnohých ľudí to vyvoláva odpor a odmietanie. Myslím si, že to, o čom sa ide diskutovať a čo ide byť predmetom rokovania, je ale taká fiškálna únia, vytvorenie takých pravidiel, ktorých sa v zásade nemusíme báť, pretože neznamenajú budovanie nových veľkých inštitúcií, neznamenajú európske dane a nové európske inštitúcie, neznamenajú prerozdeľovanie od zodpovedných k nezodpovedným, ale znamenajú najmä posilnenie pravidiel, posilnenie pravidiel znamenajú prísne vymožiteľné a silné pravidlá.
Konkrétne o čo by malo ísť. Ako som povedal, do marca 2012 by malo dôjsť k zmenám zmlúv smerom k prísnejším rozpočtovým pravidlám. Predstava je taká, že ak sa podarí dosiahnuť dohodu v rámci európskej dvadsaťsedmičky, tak by malo dôjsť k dohode na úrovni celej európskej dvadsaťsedmičky. Ak ale to nebude možné, tak potom by to mala byť dohoda eurozóny, teda sedemnástky. Dá sa predpokladať, že ťažkosti z hľadiska dosiahnutia tej dohody širokej na úrovni dvadsaťsedmičky budú pomerne veľké. Takže predpokladám, že skôr bude pravdepodobné dohodnúť to buď v sedemnástke alebo vo formáte sedemnásť. A tie krajiny, ktoré s tým budú súhlasiť, ako je to vlastne pri Pakte pre euro Plus, ako viete, sú všetky krajiny eurozóny a potom tam okrem Veľkej Británie, Švédska, Českej republiky sú aj niektoré krajiny, ktoré euro nemajú.
Jedno z dôležitých pravidiel, ktoré by mali byť zakomponované, je tzv. zlaté ústavné pravidlo, ktoré znamená, že sa bude požadovať, aby na národnej úrovni jednotlivé krajiny ústavným zákonom presadili hranice trojpercentného deficitu a 60-percentného dlhu. Ak schválite zákon, ktorý bude, ak sa nemýlim, už zajtra prediskutovaný tuto v Národnej rade, tak tie naše pravidlá budú ešte silnejšie, ako je toto minimum požadované Európskou komisiou a Nemeckom a Francúzskom, pretože, ako viete, my máme v zákone 60-percentnú hranicu, ale od roku 2018 by sa to malo znížiť na 50-percentnú hranicu dlhu, a zároveň máme ale dokonca nielen trojpercentný deficit maximálny, lebo keď sú prekračované tie predchádzajúce hranice, tak ústavný hovorí náš ústavný zákon, že musí byť predložený dokonca vyrovnaný rozpočet. Čiže z tohto pohľadu si myslím, že toto je niečo, čo by sme mali privítať. A aj mohli by sme byť hrdí na to, že naše pravidlo bude ešte silnejšie.
Ďalšie pravidlo, o ktorom sa bude diskutovať, je to, aby rozpočty sa nevyhodnocovali až ex post, ale aby zároveň rozpočty jednotlivých členských krajín boli posudzované Komisiou ešte pred ich schválením. Ten mechanizmus by mal vyzerať tak, že do polovice apríla jednotlivé krajiny predkladajú svoje plány, reformné plány. A zároveň by mali mať povinnosť do polovice októbra predložiť Európskej komisii návrh národného rozpočtu tej-ktorej krajiny. Komisia bude mať povinnosť do dvoch týždňov analyzovať tieto návrhy rozpočtov a dať k nim stanovisko. Komisia nebude môcť meniť tento rozpočet, ale bude môcť dať záväzné stanovisko, podľa ktorého budú musieť prijať krajiny dodatočné opatrenia. Ale bude ich kompetencia, aké tie opatrenia prijmú. Ale budú musieť byť dostatočné, aby sa deficit znížil tak, ako predpokladajú vlastne tie záväzky z iných dokumentov. Čiže posilnila by sa tým právomoc Európskej komisie, ktorá by mohla takýmto spôsobom posudzovať a zároveň aj dávať odporúčania, a taktiež sa predpokladá posilnenie právomocí Súdneho dvora Európskej únie, ktorý by sa stal garantom aj toho zlatého pravidla, aj vlastne vyhodnotenia toho, či krajina robí dosť, aby dosahovala cieľ vyrovnaného rozpočtu. Potvrdilo sa zároveň, že úloha Európskej centrálnej banky ostáva nezmenená. Čiže odmietli sa aj eurobondy a nepredpokladá sa, že by sa diskutovalo o schválení eurobondov alebo o tom, že by Európska centrálna banka mala neobmedzene vykupovať dlhopisy problematických krajín.
Čo sa týka teda týchto pravidiel, ktoré sprísňujú najmä fiškálne pravidlá, pretože nejde len o fiškálne pravidlá, ale ide aj o to, aby sa sledoval napr. vývoj produktivity práce a platov, miezd, pretože napr. v Grécku bol jeden z problémov ten, že platy rástli omnoho rýchlejšie, ako rástla produktivita práce, ako rástla konkurecieschopnosť ekonomiky, takže týchto pravidiel je tam viac. Ale v zásade si myslím, že čo sa týka pozície Slovenskej republiky, sú to opatrenia, po ktorých sme už dávno volali. Ak sa pamätáte, tak viete, že už pri schvaľovaní toho six-packu, teda nových pravidiel Paktu stability a rastu, sme volali po tom, aby tieto pravidlá boli oveľa prísnejšie, automatické, vynútiteľné. Vtedy sa to nestalo, došlo skôr ku kompromisom. Teraz sa zdá, že je výrazný posun k tomu, aby sa to stalo.
Čo sa týka tých vecí, o ktorých hovorím teraz, tieto veci nebudú určite platiť hneď, sú to skôr veci, ktoré sú strednodobé. Ak budú vyžadovať zmenu európskej zmluvy, tak je predpoklad, že ten proces by mal trvať až do ratifikácie v jednotlivých členských krajinách parlamentmi zhruba rok, od marca budúceho roka do marca roku 2013. Ale už dnes politická dohoda na tom, že niečo také chceme, by mohla znamenať veľmi silný signál, politický signál trhom, že sa vytvoria inštitucionálne... (Ruch v sále.)

Hrušovský, Pavol, predseda NR SR
Páni poslanci, prosím o kľud v rokovacej sále.

Mikloš, Ivan, podpredseda vlády a minister financií SR
Takže už politická dohoda na tom, že krajiny či už v 17-člennom formáte alebo v 27-člennom formáte súhlasia s tým, že sa otvorí európska zmluva a že sa posilnia pravidlá, tak aby sme mali takéto silné nástroje, už toto by mohol byť veľmi výrazný a veľmi silný signál. Samozrejme, sám osebe stačiť nebude, preto bude diskusia aj o niektorých konkrétnejších veciach, ktoré sa týkajú ESM, teda permanentného mechanizmu. Aj tu, ak dovolíte, by som informoval o tom, ako vyzerajú tie rokovania zatiaľ na pracovnej úrovni a čo sa zdá, že bude prediskutované, a aká by mala byť pozícia Slovenskej republiky.
Ak ešte teda uzavriem tú predchádzajúcu oblasť, ktorá sa týka prísnych, vynútiteľných, automatických pravidiel. Tam Slovenská republika problém s tým nemá, pretože to je vec, ktorú sme požadovali. Je to určite užitočné aj pre nás užitočné, dovnútra, pretože to zúži priestor na nezodpovednú politiku, na zadlžovanie a rozhadzovanie, ale aj užitočné, aby to nemohli robiť iní a aby my sme nemuseli doplácať na chybnú politiku iných.
Čo sa týka ESM, teda permanentného mechanizmu... (Neustály ruch v sále.) Paľo, povedz tým, čo nemajú záujem to počúvať, nech idú preč.

Hrušovský, Pavol, predseda NR SR
Páni poslanci, naozaj vás chcem poprosiť o kľud, preto, lebo ide o tému nanajvýš aktuálnu a dôležitú. Ak niektorí nemáte záujem túto informáciu poznať a počuť, tak radšej odíďte z rokovacej sály, ale nevyrušujme sa navzájom.

Mikloš, Ivan, podpredseda vlády a minister financií SR
Ďakujem. Takže čo sa týka diskusie, ktorá prebehne v piatok ohľadom permanentného mechanizmu, ako viete, bola otvorená otázka, veľa členských krajín požadovalo, aby private sector involvement, teda účasť privátneho sektora bola z permanentného mechanizmu, teda z ESM, vyňatá. To bola pre nás citlivá vec. My sme s tým nesúhlasili a s tým nesúhlasíme, pretože sme presvedčení, že práve to, že neexistovalo riziko, ľudovo povedané, bankrotu krajiny a účasti aj privátnych veriteľov na problémoch, spôsobovalo, že bezstarostne veritelia požičiavali aj krajine, ktorá bola nezodpovedná, mala nezodpovednú vládu, a aj preto problém vznikol. Preto od začiatku tvrdíme, že ak sa problémy nemajú opakovať, ak sa má riešiť problém morálneho hazardu, tak účasť privátneho sektora by mala byť v pravidlách zadefinovaná, aby bolo jasné, že aj pri požičiavaní krajinám alebo vládam nesie ten veriteľ riziko, ak požičia nezodpovednej vláde, že môže prísť o časť svojich peňazí. Zatiaľ to vyzerá tak na tej pracovnej úrovni. A budeme aj presadzovať, aby účasť privátneho sektora ostala v zmluve. Zdá sa, že bude možné dosiahnuť dohodu na tom, že to bude v súlade s praxou Medzinárodného menového fondu, pretože aj Medzinárodný menový fond dnes má takúto klauzulu zakomponovanú vo svojich zmluvách. A v zásade ide o to, že vtedy, keď je tá krajina insolventná, keď nemôže dosiahnuť dlhodobú udržateľnosť dlhu bez toho, aby sa odpísala časť dlhu, tak bude takéto pravidlo v zmluve o ESM zahrnuté a zakomponované. To, aby to ostalo v zmluve, požadujeme najmä my, pretože tam, zdá sa, Nemecko trochu ustúpilo Francúzsku pri tej celkovej dohode. Požaduje to stále Holandsko a Fínsko. A verím, že v nejakej forme sa nám to tam podarí udržať.
Ďalej, ďalšia citlivá otázka sa týka hlasovacích práv. K tým hlasovacím právam chcem veľmi jasne odpovedať, pretože sa vyskytli rôzne interpretácie a počul som otázku, že či tým, že sa navrhuje zrušenie práva veta v niektorých hlasovaniach, sa zbavujeme zvrchovanosti v oblasti daní alebo v iných oblastiach. Vôbec to tak nie je. Bavíme sa tu len o ESM. Ak hovoríme o zmene mechanizmu hlasovania, tak to, čo bude teraz prediskutované na Európskej rade, je len o ESM, o permanentnom mechanizme. A pri permanentnom mechanizme budú prediskutované dve zmeny. Tá prvá zmena je v tom, aby na vznik ESM stačilo 90 % hlasov podľa kapitálovej sily. Doteraz to bolo tak, že stačilo 95 % hlasov, tak to bolo dohodnuté. Teraz je návrh, že by to malo byť 90 %. Toto je v zásade vec, ktorá sa Slovenska netýka, pretože Slovensko, ako viete, má na tom zhruba jednopercentný podiel. Čiže my už pri tej 95-percentnej klauzule sme to právo veta nemali. A v druhom návrhu, ktorý je, ktorý sa ale netýka vzniku ESM, ale týka sa fungovania ESM, čiže schvaľovania nových programov, tranží a podobných vecí, tak tam je návrh, aby v nevyhnutých prípadoch rýchleho rozhodovania, keď sa zhodne na tom Európska centrálna banka, Európska komisia a MMF, keď sa zhodnú na nevyhnutnosti rýchleho konania, tak tam bola možná 85-percentná klauzula, príp. iná, nižšia nie, hovorí sa o najnižšej 85-percentnej klauzule alebo o 85-percentnom objeme kapitálu. Ale čo je dôležité? Malo by sa týkať tých 85 %, ak to vôbec bude schválené, len menej zásadných rozhodnutí, napr. rozhodovania o poskytnutí stabilizačnej pomoci alebo udelení mandátu Komisie, aby mohla začať rokovať o kondicionalite, alebo udeľovaní ďalších tranží po prvej tranži. Ale návrh je taký zatiaľ, aby o pomoci alebo o zásadnejších veciach, navyšovaní napr. sa rozhodovalo len konsenzom a aby o schválení nového programu sa rozhodovalo buď 90- alebo 95-percentnou väčšinou. Naša pozícia pri hlasovacích právach je, že nesúhlasíme s tým, aby sa znižovalo to kvórum. Zároveň ale otvorene hovoríme, a tak sme o tom včera aj informovali na výbore pre európske záležitosti, že to nie je otázka, pre ktorú by sme mali blokovať dohodu, že mali by sme skôr hľadať spojencov na to, aby sa neznižovalo toto kvórum, ale že nie je to otázka, kvôli ktorej by sme mali zablokovať dohodu, ak k nej dôjde, pretože tá situácia je naozaj vážna.
Ďalej, otvorená bude otázka, kedy permanentný mechanizmus by mal vstúpiť do platnosti. Viete, že pôvodne bol termín na ten vstup do platnosti 1. júla 2013. Vzhľadom na situáciu, ktorá nastala, je teraz potreba a aj tlak na to, aby sa to urýchlilo, aby podľa možnosti to bolo spustené od 1. 1. 2012. Myslím si, že toto nie je nič, čo by nám malo prekážať, pretože ESM je štandardnejší mechanizmus, štandardný mechanizmus podobne ako Medzinárodný menový fond, oproti EFSF a vlastne ESM keď začne fungovať, tak prestane fungovať EFSF. A naviac my v ESM máme aj lepší kľúč, lebo distribučný kľúč ten nižší máme vyrokovaný pre ESM, ale nie pre EFSF.
No a ďalšia otázka, ktorá bude... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)

Hrušovský, Pavol, predseda NR SR
Páni poslanci, ak vás to nebaví, tak dám vám päťminútovú prestávku, aby tí, ktorí... (Hlasy v sále.) Pán podpredseda, prosím,...

Mikloš, Ivan, podpredseda vlády a minister financií SR
Ďakujem pekne. Takže ďalšia otázka, ktorá bude otvorená, je objem zdrojov, kde je návrh, že keď ESM začne fungovať, tak ten objem by mal byť 500 mld. eur a preleje sa doň to, čo nebude použité z EFSF. A sú otázky na stole a je najmä návrh krajín skupiny G20, tam sú tie najväčšie krajiny, ktoré podmieňujú navýšenie zdrojov v Medzinárodnom menovom fonde tým, aby aj eurozóna vlastne to navýšila tak, aby to nebolo navýšenie do 500 mld., ale 500 mld. plus to, čo ostane nevyčerpané z EFSF. Ale tam je naše stanovisko, že by sme nemali ísť nad tých čistých 500 mld. eur.
No a potom je ešte otázka, ktorá je s tým spojená. Je to otázka navyšovania kapacity Medzinárodného menového fondu, kde súhlasíme s tým, že by sa v maximálnej miere malo ísť aj cestou navyšovania kapacít Medzinárodného menového fondu, ktorý je osvedčenou inštitúciou, s tým teda, že krajiny eurozóny, príp. európskej dvadsaťsedmičky by to navyšovali. Tam v našom prípade by to išlo cez Národnú banku, ktorá s takýmto riešením vyjadrila súhlas.
Ešte som zabudol jednu dôležitú vec povedať. Viete, že naše stanovisko bolo vždy pomerne blízke, takmer totožné so stanoviskom Nemecka. Môžem povedať, že v tom spoločnom teraz už postoji Nemecka a Francúzska sa presadil najmä postoj Nemecka, čo považujem za dobré, a teda že sa volí cesta takej fiškálnej únie, ktorá by znamenala nie budovanie nejakých veľkých štruktúr nových, nie nejaké veľké prerozdeľovanie, nie nové európske dane, ale prísnejšie a jasnejšie a vynútiteľnejšie pravidlá.
Jediná otázka, kde sme neboli a nie sme možno v úplnej zhode, je otázka harmonizácie daní, priamych daní, zdôrazňujem, ktorú považujeme za škodlivú nielen pre nás, ale, myslíme si, aj pre iných. Mal som rokovanie v pondelok predvčerom s nemeckým ministrom Schäublem, kde ma ubezpečil, že ak dôjde k týmto prísnejším pravidlám, tak aj otázky napr. harmonizácie daní nebudú aktuálne jednoducho preto, že, a on mi to povedal veľmi priamo a veľmi jasne, Nemecko sa bojí toho, že ak nebudeme mať silné pravidlá, ktoré zabránia nezodpovednosti vlád, tak že hrozí, že vlády budú znižovať dane a že z toho titulu budú mať výpadky v príjmoch, budú mať veľké deficity a veľké dlhy, pričom tí zodpovední potom tie deficity a dlhy budú musieť platiť. Takže veľmi jasne povedal, že ak budú tieto silné fiškálne pravidlá, aj to zlaté pravidlo domáce, ústavného zákona, aj tie spoločné európske pravidlá, takže potom harmonizácia priamych daní nebude na programe dňa a nebude nevyhnutná, pretože riziko, že by s tými daňami mohol niekto robiť takýto „daňový dumping“ jednoducho nebude, pretože bude tými fiškálnymi pravidlami obmedzené a zmiernené. A toto vlastne platí pri skoro všetkom. Platí to aj pri tom, že ak budú tieto fiškálne pravidlá prísne a vynútiteľné, tak potom je riziko, že cez EFSF alebo cez ESM by sme mohli prísť o peniaze, ktoré budeme musieť platiť. Bude rádovo nižšie, pretože nebudú sa takýmto spôsobom hromadiť vlastne deficity a dlhy.
Takže ja by som to uzavrel.
Vážený pán predseda, vážené panie poslankyne, páni poslanci, zhodli sme sa na tom aj s pani premiérkou, keď sme o týchto veciach diskutovali, rokovali, lebo ono sa o nich diskutuje, samozrejme, aj na pracovných úrovniach, aj na úrovni ministrov financií, že v zásade naše stanovisko by malo byť také, že by sme ďalej mali presadzovať veci, ktoré sme presadzovali, ako je účasť privátneho sektora, ako je neznižovanie kvóra pri hlasovaní, ako je obmedzovanie morálneho hazardu z hľadiska odmietania eurobondov a neobmedzenej kapacity centrálnej banky nakupovať dlhopisy, ako sú prísnejšie pravidlá, že všetko toto by sme mali presadzovať, že zároveň tá situácia je ale tak vážna, že ak by sme aj vo veciach, ako sú účasť privátneho sektora alebo tie hlasovania o nie tých najzásadnejších veciach, mali ustúpiť v tom zmysle, že keby bola celková zhoda na týchto veciach, týmito vecami by sme nemali podmieňovať celkovú dohodu, pretože tá celková dohoda je dnes doslova životne dôležitá. Toto je zhruba stanovisko vlády, s ktorým aj pani premiérka išla do Bruselu. Ďakujem pekne.
Skryt prepis